MONITORUL OFICIAL AL ROMĀNIEI Nr. 563/2016

MONITORUL OFICIAL AL ROMĀNIEI

 

P A R T E A  I

Anul 184 (XXVIII) - Nr. 563         LEGI, DECRETE, HOTĂRĀRI ŞI ALTE ACTE         Marţi, 26 iulie 2016

 

SUMAR

 

HOTĂRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI

 

487. - Hotărāre privind compatibilitatea electromagnetică

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE

 

1.043. - Ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor privind aprobarea Planului de management şi a Regulamentului sitului de importanţă comunitară ROSCI0104 Lunca Inferioară a Crişului Repede

 

HOTĂRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI

GUVERNUL ROMĀNIEI

HOTĂRĀRE

privind compatibilitatea electromagnetică

 

Īn temeiul art. 108 din Constituţia Romāniei, republicată, al art. 22 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2012 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 55/2015,

 

Guvernul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.

 

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

 

Art. 1. - (1) Prezenta hotărāre are ca obiect stabilirea:

a) cerinţelor de compatibilitate electromagnetică a echipamentelor definite la art. 2 alin. (1) pct. 5;

b) condiţiilor de introducere pe piaţă, punere la dispoziţie pe piaţă şi/sau de punere īn funcţiune a echipamentelor definite la art. 2 alin. (1) pct. 5;

c) condiţiilor şi cerinţelor cu privire la notificarea organismelor de evaluare a conformităţii.

(2) Echipamentele, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 5, trebuie să īndeplinească cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1

(3) Prezenta hotărāre nu se aplică:

a) echipamentelor reglementate de Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor radio şi de abrogare a Directivei 1999/5/CE;

b) produselor, pieselor şi echipamentelor aeronautice menţionate de Regulamentul (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune din domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE, modificat prin Regulamentul (CE) nr. 1.108/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009;

c) echipamentelor radio utilizate de radioamatori, īn sensul utilizat de normele adoptate īn temeiul Constituţiei şi Convenţiei Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, semnate la Geneva şi ratificate prin Legea nr. 76/1993 pentru ratificarea Constituţiei şi a Convenţiei Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, semnate la Geneva la 22 decembrie 1992, cu modificările ulterioare, dacă nu sunt puse la dispoziţie pe piaţă; kiturile de componente asamblate de radioamatori şi echipamentele puse la dispoziţie pe piaţă şi modificate de aceştia pentru uzul propriu nu sunt considerate echipamente puse la dispoziţie pe piaţă;

d) echipamentelor care, prin īnsăşi natura şi caracteristicile lor fizice, nu pot să genereze sau să contribuie la generarea de emisii electromagnetice care depăşesc un nivel ce permite echipamentelor radio şi de comunicaţii electronice şi altor echipamente să funcţioneze conform destinaţiei şi care funcţionează fără degradare inadmisibilă, īn prezenţa perturbaţilor electromagnetice rezultate īn mod normal īn timpul utilizării lor conform destinaţiei;

e) kiturilor de evaluare construite personalizat şi destinate profesioniştilor pentru a fi utilizate doar īn cadrul centrelor de cercetare şi dezvoltare, īnfiinţate īn acest scop.

(4) Prezenta hotărāre reprezintă dreptul comun īn domeniul compatibilităţii electromagnetice şi nu exclude aplicarea

legislaţiei naţionale sau a Uniunii Europene ce reglementează securitatea echipamentelor.

Art. 2. - (1) Pentru aplicarea prezentei hotărāri, termenii şi expresiile de mai jos semnifică, după cum urmează:

1. acreditare - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei īn ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93;

2. aparat - orice dispozitiv finit sau oricare ansamblu de astfel de dispozitive pus la dispoziţie pe piaţă ca unitate funcţională independentă, destinat utilizatorului final şi susceptibil să producă perturbaţii electromagnetice sau a cărui funcţionare poate să fie afectată de astfel de perturbaţii;

3. compatibilitate electromagnetică - capacitatea echipamentelor de a funcţiona satisfăcător īn mediul lor electromagnetic fără a produce ele īnsele perturbaţii electromagnetice inadmisibile pentru alte echipamente din mediul respectiv;

4. distribuitor - orice persoană fizică sau juridică din lanţul de distribuţie şi de aprovizionare, alta decāt producătorul sau importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţă un aparat;

5. echipament - orice aparat sau instalaţie fixă;

6. evaluare a conformităţii - procesul prin care se verifică dacă au fost īndeplinite cerinţele esenţiale prevăzute de prezenta hotărāre cu privire la un aparat;

7. importator - orice persoană fizică sau juridică, stabilită īn Uniunea Europeană, care introduce pe piaţă un aparat dintr-o ţară terţă;

8. imunitate - capacitatea echipamentelor de a funcţiona conform destinaţiei, fără degradarea performanţelor acestora, īn prezenţa perturbaţiilor electromagnetice;

9. instalaţie fixă - o combinaţie specifică a mai multor tipuri de aparate şi, după caz, a altor dispozitive care sunt asamblate, instalate şi destinate a fi utilizate īn mod permanent īntr-un amplasament prestabilit;

10. introducere pe piaţă - punerea la dispoziţie pentru prima dată a unui aparat pe piaţa Uniunii Europene;

11. legislaţie de armonizare a Uniunii Europene - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 21 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008;

12. marcaj CE - marcajul prin care producătorul indică faptul că aparatul este īn conformitate cu cerinţele aplicabile stabilite īn legislaţia de armonizare a Uniunii Europene, care prevede aplicarea respectivului marcaj pe produs;

13. mediu electromagnetic - toate fenomenele electromagnetice observabile īntr-un anumit amplasament;

14. raţiuni de siguranţă - raţiuni de protecţie a vieţii oamenilor sau a bunurilor;

15. operatori economici - producătorul, reprezentantul autorizat, importatorul şi distribuitorul;

16. organism de evaluare a conformităţii-organismul care prestează un serviciu public, īn regim de putere publică, constānd īn activităţi de evaluare a conformităţii, inclusiv etalonare, testare, certificare şi inspecţie;

17. organism naţional de acreditare - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 11 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008;

18. perturbaţie electromagnetică - orice fenomen electromagnetic care poate degrada funcţionarea echipamentelor, cum ar fi, dar fără a se limita la zgomotul electromagnetic, la un semnal nedorit sau la o modificare a īnsuşi mediului de propagare;

19. producător - orice persoană fizică sau juridică ce fabrică un aparat sau pentru care se proiectează sau se fabrică un astfel de aparat şi care comercializează aparatul īn cauză sub numele sau marca sa;

20. punere la dispoziţie pe piaţă - furnizarea unui aparat pentru distribuţie, consum sau uz pe piaţa Uniunii Europene Īn cursul unei activităţi comerciale, contra cost sau gratuit;

21. punere īn funcţiune - prima utilizare, pe teritoriul Uniunii Europene, de către utilizatorul final a echipamentului;

22. rechemare - orice măsură luată cu scopul de a returna un aparat care a fost pus deja la dispoziţia utilizatorului final;

23. reprezentant autorizat - orice persoană fizică sau juridică, stabilită Īn Uniunea Europeană, care a primit un mandat scris din partea unui producător de a acţiona īn numele acestuia pentru īndeplinirea unor sarcini specifice;

24. retragere - orice măsură luată cu scopul de a īmpiedica punerea la dispoziţie pe piaţă a unui aparat din lanţul de aprovizionare şi de distribuţie;

25. specificaţie tehnică - document care stabileşte cerinţele tehnice pe care trebuie să le īndeplinească echipamentul;

26. standard armonizat - potrivit definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 1 lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeană, de modificare a Directivelor 89/686/CEE şi 93/15/CEE ale Consiliului şi a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2QQ4/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE şi 2009/105/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului şi a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;

27. trasabilitate - identificarea persoanelor responsabile de producerea, importul, achiziţia intracomunitară, introducerea pe piaţă şi punerea la dispoziţie pe piaţă a unui aparat.

(2) Se consideră aparate īn sensul alin. (1) pct. 2:

a) componentele sau subansamblurile destinate īncorporării īntr-un aparat de către utilizatorul final, care sunt susceptibile să genereze perturbaţii electromagnetice sau a căror funcţionare este susceptibilă să fie afectată de astfel de perturbaţii;

b) instalaţiile mobile definite ca o combinaţie de aparate şi, după caz, de alte dispozitive, destinate deplasării şi funcţionării īn diferite amplasamente.

(3) īn cuprinsul prezentei hotărāri sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile prevăzute īn Regulamentul (CE) nr. 765/2008.

Art. 3. - (1) Echipamentele pot fi puse la dispoziţie pe piaţă de către operatorii economici, puse īn funcţiune şi/sau utilizate doar īn cazul īn care sunt conforme cu cerinţele prezentei hotărāri, atunci cānd sunt corect instalate, īntreţinute şi utilizate conform destinaţiei acestora.

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), expunerea şi/sau demonstraţiile, temporare, cu echipamente neconforme cu prevederile prezentei hotărāri sunt permise la tārguri comerciale, expoziţii şi alte asemenea evenimente, cu condiţia existenţei unei indicaţii vizibile care să menţioneze că astfel de echipamente nu pot fi puse la dispoziţie pe piaţă şi/sau puse īh funcţiune īnainte de aducerea acestora īn conformitate.

(3) Demonstraţiile pot avea loc numai cu condiţia aplicării unor măsuri corespunzătoare de natură să conducă la evitarea perturbaţilor electromagnetice, īn condiţiile stabilite de către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare īn Comunicaţii, denumită īn continuare ANCOM.

Art. 4. - Punerea la dispoziţie pe piaţă, punerea īn funcţiune sau utilizarea echipamentelor care īndeplinesc cerinţele prezentei hotărāri nu poate fi interzisă, de către ANCOM, din considerente privind compatibilitatea electromagnetică.

Art. 5. - (1) ANCOM poate aplica, prin decizie, măsuri speciale referitoare la punerea īn funcţiune sau utilizarea echipamentelor, respectiv:

a) măsuri destinate soluţionării unei probleme de compatibilitate electromagnetică existente sau previzibile īntr-un amplasament;

b) măsuri luate din motive de siguranţă, destinate protecţiei reţelelor publice de comunicaţii electronice, a staţiilor de emisie sau de recepţie, atunci cānd sunt utilizate din raţiuni de siguranţă īn situaţii bine definite cu privire la utilizarea frecvenţelor radio.

(2) ANCOM informează Comisia Europeană şi autorităţile similare pentru domeniul relevant din statele membre ale Uniunii Europene cu privire la măsurile speciale prevăzute la alin. (1) dispuse.

(3) Informarea prevăzută alin. (2) se realizează distinct de schimbul de informaţii īn domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice efectuat potrivit prevederilor Hotărārii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii īn domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale īntre Romānia şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu modificările şi completările ulterioare.

 

CAPITOLUL II

Obligaţiile operatorilor economici

 

Art. 6. - Producătorii au următoarele obligaţii:

a) să se asigure că aparatele pe care le introduc pe piaţă sunt proiectate şi fabricate īn conformitate cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1;

b) să īntocmească documentaţia tehnică prevăzută īn anexa nr. 2 sau īn anexa nr. 3 şi să efectueze procedura relevantă de evaluare a conformităţii prevăzută la art. 13 ori să delege reprezentantului autorizat efectuarea acesteia;

c) să īntocmească declaraţia UE de conformitate potrivit prevederilor art. 14 şi să aplice marcajul CE, īn cazul īn care s-a demonstrat conformitatea aparatului cu cerinţele aplicabile prin procedura relevantă de evaluare a conformităţii menţionată la art. 13;

d) să păstreze documentaţia tehnică şi declaraţia UE de conformitate timp de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului;

e) să se asigure că există proceduri care să asigure conformitatea continuă a producţiei īn serie cu prevederile prezentei hotărāri;

f) să se asigure că modificările īn proiectare sau cele referitoare la caracteristicile aparatului şi modificările standardelor armonizate sau ale altor specificaţii tehnice, īn raport cu care se declară conformitatea aparatului, sunt luate īn considerare īn mod corespunzător;

g) să se asigure că pe aparatele pe care le introduc pe piaţă este marcat tipul, lotul ori numărul de serie sau alt element care permite identificarea lor sau, dacă dimensiunea sau natura aparatului nu permite acest lucru, să se asigure că informaţia solicitată este prevăzută pe ambalaj sau īntr-un document care īnsoţeşte aparatul;

h) să indice pe aparat numele, denumirea comercială īnregistrată sau marca īnregistrată şi adresa poştală la care pot fi contactaţi sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau īntr-un document care īnsoţeşte aparatul; adresa menţionată de producător va indica uri singur punct de contact, iar datele de contact vor fi clare, accesibile, inteligibile, relevante şi prezentate īn limba romānă;

i) să se asigure că aparatul este īnsoţit de instrucţiunile şi de informaţiile menţionate la art. 16, redactate īn limba romānă; instrucţiunile şi informaţiile, precum şi orice texte imprimate pe etichete trebuie să fie clare, accesibile, inteligibile şi relevante;

j) să ia de īndată orice măsură corectivă necesară pentru a aduce aparatul īn conformitate, pentru a-l retrage şi/sau pentru a-l rechema, după caz, īn cazul īn care deţin indicii sau informaţii că un aparat pe care l-au introdus pe piaţă nu este conform cu prevederile prezentei hotărāri;

k) să informeze imediat autorităţile ce deţin competenţe din statele membre īn care au pus aparatul la dispoziţie pe piaţă, īn cazul īn care constată că aparatul respectiv prezintă un risc ce poate afecta funcţionarea acestuia sau funcţionarea altor echipamente ori din raţiuni de siguranţă, menţionānd detaliile, īn special, cu privire la ne conformitate şi orice măsuri corective luate;

l) să furnizeze, īn urma unei cereri motivate din partea autorităţilor de supraveghere şi control, pe suport hārtie sau īn format electronic, toate informaţiile şi documentaţia necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului cu prevederile prezentei hotărāri, redactate īn limba romānă;

m) să coopereze cu autorităţile de supraveghere şi control, la solicitarea acestora, cu privire la orice acţiune īntreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele pe care aceştia le-au introdus pe piaţă;

n) să informeze organismul notificat ce deţine documentaţia tehnică referitoare la certificatul de examinare UE de tip cu privire la toate modificările tipului aprobat care pot afecta conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale din prezenta hotărāre sau cu condiţiile de valabilitate ale certificatului respectiv.

Art. 7. - (1) Un producător poate decide numirea unui reprezentant autorizat printr-un mandat scris.

(2) Obligaţiile prevăzute la art. 6 lit. a) şi obligaţia de a īntocmi documentaţia tehnică prevăzută la art. 6 fit. b) nu fac parte din mandatul reprezentantului autorizat.

(3) Reprezentantul autorizat īndeplineşte sarcinile specificate īn mandatul primit de la producător. Mandatul permite reprezentantului autorizat să īndeplinească cel puţin următoarele sarcini:

1. păstrarea declaraţiei UE de conformitate şi a documentaţiei tehnice la dispoziţia autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei timp de 10 ani după ce aparatul a fost introdus pe piaţă;

2. furnizarea, īn urma unei cereri motivate din partea unei autorităţi de supraveghere şi control, pe suport hārtie sau īn format electronic, a informaţiilor şi/sau a documentaţiei necesare pentru a demonstra conformitatea aparatului;

3. cooperarea cu autorităţile de supraveghere şi control, la cererea acestora, cu privire la orice acţiune īntreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele vizate de obligaţiile mandatului reprezentantului autorizat.

Art. 8. - Importatorii au următoarele obligaţii:

1. să introducă pe piaţă numai aparate conforme;

2. să se asigure, īnainte de introducerea unui aparat pe piaţă, că procedura corespunzătoare de evaluare a conformităţii prevăzută la art. 13 a fost īndeplinită de către producător;

3. să se asigure că producătorul a īntocmit documentaţia tehnică, că aparatul poartă marcajul CE şi este īnsoţit de documentele necesare, precum şi că producătorul a respectat cerinţele prevăzute la art. 6 lit. g) şi h);

4. să nu introducă aparatul pe piaţă īn cazul īn care deţin indicii sau informaţii că acesta nu este conform cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1, īnainte de a fi adus īn conformitate şi, din raţiuni de siguranţă, să informeze producătorul şi autorităţile de supraveghere şi control al pieţei;

5. să indice pe aparat denumirea lor, denumirea lor comercială īnregistrată sau marca lor īnregistrată şi adresa poştală la care pot fi contactaţi sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau īntr-un document care īnsoţeşte aparatul; datele de contact vor fi clare, accesibile, inteligibile, relevante şi prezentate īn limba romānă;

6. să se asigure că aparatul este īnsoţit de instrucţiunile şi de informaţiile menţionate la art. 16; instrucţiunile şi informaţiile vor fi redactate īn limba romānă şi vor fi accesibile, inteligibile, corecte şi complete;

7. să se asigure că, atāt timp cāt un aparat se află īn responsabilitatea lor. condiţiile de depozitare sau de transport nu periclitează conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1;

8. să ia de īndată orice măsură corectivă necesară pentru a aduce aparatul īn conformitate, pentru a-l retrage şi/sau pentru a-l rechema, după caz, īn cazul īn care deţin indicii sau informaţii că un aparat pe care l-au introdus pe piaţă nu este conform cu prevederile prezentei hotărāri;

9. să informeze imediat autorităţile competente din state membre īn care au pus aparatul la dispoziţie pe piaţă, īn cazul īn care constată că acesta prezintă un risc ce poate afecta funcţionarea acestuia sau funcţionarea altor echipamente ori din raţiuni de siguranţă, menţionānd detaliile, īn special, cu privire la neconformitate şi orice măsuri corective luate;

10. să păstreze o copie a declaraţiei UE de conformitate la dispoziţia autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei timp de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului şi să se asigure că documentaţia tehnică poate fi pusă la dispoziţia acestor autorităţi, la cerere;

11. să furnizeze, īn urma unei cereri motivate din partea autorităţilor de supraveghere şi control, pe hārtie sau īn format electronic, toate informaţiile şi documentaţia necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului; informaţiile vor fi clare, accesibile, inteligibile, relevante şi prezentate īn limba romānă;

12. să coopereze cu autorităţile de supraveghere şi control, la solicitarea acestora, cu privire la orice acţiune īntreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele pe care aceştia le-au introdus pe piaţă.

Art. 9. - Distribuitorii au următoarele obligaţii:

1. să se asigure că modul īn care pun la dispoziţie aparate pa piaţă nu este de natură să afecteze cerinţele esenţiale stabilite prin prezenta hotărāre;

2. să se asigure, īnainte de a pune la dispoziţie un aparat pe piaţă, că aparatul poartă marcajul CE, că este īnsoţit de documentele necesare, instrucţiunile şi informaţiile menţionate la art. 16, redactate īn limba romānă;

3. să se asigure că producătorul şi importatorul au respectat cerinţele prevăzute la art. 6 lit. g) şi h) şi, respectiv, la art. 8 pct. 5;

4. să nu pună la dispoziţie pe piaţă aparatul, īn cazul īn care deţin indicii sau informaţii că aparatul nu este conform cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1, īnainte ca acesta să fie adus īn conformitate şi, din raţiuni de siguranţă, să informeze producătorul sau importatorul, precum şi autorităţile de supraveghere şi control al pieţei;

5. să se asigure că, atāt timp cāt un aparat se află īn responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau de transport nu periclitează conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1;

6. să ia de īndată orice măsură corectivă necesară pentru a aduce aparatul īn conformitate, pentru a-l retrage şi/sau pentru a-l rechema, după caz, īn cazul īn care deţin indicii sau informaţii că un aparat pe care l-au pus la dispoziţie pe piaţă nu este conform cu prevederile prezentei hotărāri;

7. să informeze imediat autorităţile de supraveghere şi control din statele membre īn care au pus aparatul la dispoziţie pe piaţă, īn cazul īn care constată că acesta prezintă un risc ce poate afecta funcţionarea acestuia sau funcţionarea altor echipamente ori din raţiuni de siguranţă, menţionānd detaliile, īn special, cu privire la neconformitate şi orice măsuri corective luate;

8. să furnizeze, īn urma unei cereri motivate din partea autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei, pe hārtie sau īn format electronic, toate informaţiile şi documentaţia necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului; informaţiile vor fi clare, accesibile, inteligibile şi relevante şi prezentate īn limba romānă;

9. să coopereze cu autorităţile de supraveghere şi control al pieţei, la cererea acestora, cu privire la orice acţiune īntreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele pe care aceştia le-au pus la dispoziţie pe piaţă.

Art. 10. - Importatorul sau distribuitorul este considerat producător, īn sensul prezentei hotărāri, şi este supus obligaţiilor ce revin acestuia conform art. 6, atunci cānd introduce pe piaţă un aparat sub denumirea sau marca sa sau modifică un aparat deja introdus pe piaţă īntr-o manieră care poate afecta conformitatea cu prevederile prezentei hotărāri.

Art. 11. - (1) Operatorii economici au obligaţia să furnizeze, la solicitarea autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei, datele de identificare ale:

a) oricărui operator economic care le-a furnizat un aparat;

b) oricărui operator economic căruia i-au furnizat un aparat.

(2) Operatorii economici au obligaţia de a păstra şi prezenta informaţiile prevăzute la alin. (1) timp de 10 ani după ce le-a fost furnizat aparatul sau după ce au furnizat aparatul.

 

CAPITOLUL III

Conformitatea echipamentelor

 

Art. 12. - (1) Echipamentele conforme cu prevederile standardelor armonizate sau cu părţi ale acestora, ale căror numere de referinţă au fost publicate īn Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, sunt prezumate a fi īn conformitate cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1, acoperite de standardele respective sau părţi ale acestora.

(2) Standardele armonizate prevăzute la afin (1) nu au caracter obligatoriu, fiind permise şi alte mijloace de demonstrare a conformităţii.

(3) īn cazul īn care se consideră că un standard armonizat prevăzut la alin. (1) nu satisface integral cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1, ANCOM va informa Comitetul permanent prevăzut la art. 13 alin. (1) din Hotărārea Guvernului nr. 1016/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

(4) īn situaţia prevăzută la alin. (3), ANCOM va preciza, īn cadrul informării sale, argumentat, şi motivele pe care se bazează.

Art. 13. - (1) Conformitatea aparatelor cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1 se demonstrează folosind oricare dintre următoarele proceduri de evaluare a conformităţii:

a) controlul intern al producţiei, prevăzut īn anexa nr. 2;

b) examinarea UE de tip, urmată de conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei, prevăzută īn anexa nr. 3.

(2) Producătorul poate decide limitarea aplicării procedurii prevăzute la alin. (1) lit. b) pentru unele aspecte ale cerinţelor esenţiale, cu condiţia ca, pentru celelalte aspecte ale cerinţelor esenţiale, să fie aplicată procedura prevăzută la alin. (1) lit. a).

Art. 14. - (1) Declaraţia UE de conformitate se īntocmeşte de producător numai după demonstrarea īndeplinirii cerinţelor esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1.

(2) Declaraţia UE de conformitate se redactează potrivit modelului prevăzut īn anexa nr. 4, conţine elementele specificate īn modulele relevante prevăzute īn anexele nr. 2 şi 3 şi se actualizează īn permanenţă.

(3) Declaraţia UE de conformitate se redactează īn limba romānă.

(4) īn cazul īn care aparatul intră sub incidenţa mai multor acte normative ale Uniunii Europene, prin care se solicită o declaraţie UE de conformitate, producătorul īntocmeşte o singură declaraţie UE de conformitate. Această declaraţie va avea menţiuni cu privire la identificarea tuturor actelor normative respective, inclusiv referinţele de publicare ale acestora.

(5) Prin īntocmirea declaraţiei UE de conformitate, producătorul īşi asumă responsabilitatea pentru conformitatea aparatului cu cerinţele prevăzute de prezenta hotărāre.

Art. 15. - (1) Marcajului CE īi sunt aplicabile dispoziţiile art. 30 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008,

(2) Marcajul CE se aplică īnainte ca aparatul să fie introdus pe piaţă,

(3) Marcajul CE se aplică, īn mod vizibil, lizibil şi īntr-o formă care nu poate fi ştearsă, pe aparat sau pe plăcuţa sa de identificare. Īn cazul īn care acest lucru nu este posibil sau nu este justificat din considerente ţinānd de natura aparatului, marcajul CE se aplică pe ambalaj şi pe documentele īnsoţitoare.

Art. 16. - (1) Aparatele sunt īnsoţite, la introducerea pe piaţă sau punerea la dispoziţie pe piaţă, de informaţii despre orice precauţii specifice care trebuie luate la asamblarea, instalarea, īntreţinerea sau folosirea lor pentru a asigura, la punerea īn funcţiune, conformitatea aparatelor cu cerinţele generale prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 1.

(2) Aparatele pentru care conformitatea cu cerinţele generale prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 1 nu este asigurată īn zone rezidenţiale sunt īnsoţite de o indicaţie clară referitoare la o astfel de restricţie de folosire. Indicaţiile referitoare la asemenea restricţii sunt menţionate inclusiv pe ambalaj,

(3) Informaţiile necesare pentru a permite folosirea aparatelor īn conformitate cu destinaţia lor sunt incluse īn instrucţiunile care le īnsoţesc.

(4) Toate informaţiile prevăzute la alin. (1) sunt furnizate utilizatorilor finali sub forma unui manual de utilizare redactat īn limba romānă oferit pe hārtie. Informaţiile pot fi furnizate şi īn format electronic, īnsă numai după acceptul exprimat de utilizatorul final.

Art. 17. - (1) Dispoziţiile prezentei hotărāri se aplică şi aparatelor puse la dispoziţie pe piaţă care pot fi incorporate īntr-o instalaţie fixă.

(2) Prevederile art. 1 alin. (2), ale art. 6-11 şi ale art. 13- 16 nu sunt obligatorii īn cazul aparatelor destinate īncorporării īntr-o anumită instalaţie fixă şi care nu sunt puse la dispoziţie pe piaţă sub altă formă.

(3) īn cazul aparatelor prevăzute la alin. (2), documentaţia īnsoţitoare trebuie:

a) să Identifice instalaţia fixă şi caracteristicile sale de compatibilitate electromagnetică;

b) să indice precauţiile care trebuie luate pentru īncorporarea aparatelor īn instalaţia fixă astfel īncāt să nu fie compromisă conformitatea acesteia;

c) să cuprindă şi informaţiile prevăzute la art. 6 lit. g) şi h) şi art. 8 pct. 5.

(4) Persoana sau persoanele care au īn responsabilitate instalaţia fixă trebuie să păstreze documentaţia, care conţine bunele practici inginereşti prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 1, la dispoziţia autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei, pentru inspecţie, pe toată durata de funcţionare a instalaţiei fixe.

(5) īn cazul īn care există indicii ce arată neconformitatea instalaţiei fixe ori īn cazul īn care există plāngeri privind perturbaţii generate de instalaţie, autorităţile de supraveghere şi control al pieţei pot:

a) solicita brice documente şi/sau informaţii legate de conformitatea instalaţiei fixe;

b) iniţia o procedură de evaluare a conformităţii;

c) dispune măsuri de aducere īn conformitate a instalaţiei fixe, īn cazul īn care se stabileşte că aceasta este neconformă.

(6) īn situaţia īn care se constată neconformitatea instalaţiei fixe, autorităţile de supraveghere şi control al pieţei impun măsuri pentru aducerea instalaţiei fixe īn conformitate cu cerinţele esenţiale stabilite īn anexa nr. 1, īntr-un termen determinat, după caz.

(7) Autorităţile de supraveghere şi control al pieţei dispun măsurile necesare pentru identificarea persoanei sau a persoanelor responsabile pentru stabilirea conformităţii unei instalaţii fixe cu cerinţele esenţiale relevante, pe baza unor scenarii care ţin cont de natura instalaţiilor fixe şi de amplasamentul acestora.

(8) īn situaţia īn care instalaţia fixă nu este adusă īn conformitate īn condiţiile prevăzute la alin. (6), autorităţile de supraveghere şi control al pieţei dispun aplicarea sancţiunii contravenţionale principale corespunzătoare şi sancţiunea complementară prevăzută la art. 45 alin. (1) lit. d).

 

CAPITOLUL IV

Organismele de evaluare a conformităţii

 

Art. 18. - (1) Ministerul Comunicaţilor şi pentru Societatea Informaţională, denumit īn continuare MCSI, are calitatea de autoritate de notificare şi īi revine răspunderea pentru instituirea şi īndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea şi notificarea organismelor de evaluare a conformităţii şi de monitorizare a organismelor notificate īn domeniul compatibilităţii electromagnetice,

(2) MCSI notifică Comisiei Europene şi celorlalte autorităţi competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene organismele autorizate să efectueze activităţi de evaluare a conformităţii.

(3) MCSI informează Comisia Europeană cu privire la procedura de evaluare şi notificare a organismelor de evaluare a conformităţii şi de monitorizare a organismelor notificate, precum şi cu privire la orice modificări, dacă este cazul.

Art. 19, - (1) MCSI, īn vederea īndeplinirii rolului său de autoritate de notificare, are obligaţia de a se asigura:

a) că nu se află īn conflict de interese cu organismele de evaluare a conformităţii;

b) de obiectivitatea şi imparţialitatea activităţilor sale privind evaluarea, desemnarea, notificarea şi monitorizarea organismelor de evaluare a conformităţii:

c) că orice decizie a sa cu privire la notificarea organismului de evaluare a conformităţii este luată pe baza propunerilor sau a rezultatelor analizelor persoanelor ce deţin pregătirea profesională ori calificările necesare īn domeniul comunicaţiilor electronice, electronicii sau echivalente ale acestora.

d) că nu oferă şi nu prestează activităţi de natura celor prestate de organismele de evaluare a conformităţii şi nici servicii de consultanţă īn condiţii comerciale sau concurenţiale;

e) de confidenţialitatea informaţiilor obţinute īn cursul procesului de evaluare şi notificare a organismelor de evaluare a conformităţii şi de monitorizare a acestora;

f) că deţine personal competent ce deţine pregătirea profesională ori calificările necesare pentru verificarea īndeplinirii cerinţelor prevăzute la art. 20, precum şi un număr corespunzător de persoane īn vederea īndeplinirii atribuţiilor sale.

(2) Prevederilor alin. (1) lit. a) li se aplică īn mod corespunzător dispoziţiile Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei īn exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi īn mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 20. - (1) īn vederea notificării, organismul de evaluare a conformităţii īndeplineşte următoarele cerinţe:

1. este īnfiinţat conform legii şi are personalitate juridică;

2. este un organism terţ, independent de organizaţia sau de aparatul pe care īl evaluează; un organism ce aparţine unei asociaţii de īntreprinderi sau unei federaţii profesionale care reprezintă īntreprinderile implicate īn proiectarea, fabricarea, furnizarea, asamblarea, utilizarea sau īntreţinerea aparatelor pe care le evaluează poate fi considerat un organism de evaluare a conformităţii, cu condiţia să se demonstreze că este independent şi că nu se află īn conflict de interese;

3. nu acţionează ca proiectant, producător, furnizor, instalator, cumpărător, proprietar, utilizator sau operator de īntreţinere a aparatelor pe care le evaluează şi nici ca reprezentant al vreuneia dintre acele părţi; cerinţa se răsfrānge şi asupra personalului cu funcţii de conducere şi a personalului responsabil cu īndeplinirea procedurilor de evaluare a conformităţii; acest lucru nu īmpiedică utilizarea aparatelor evaluate care sunt necesare pentru operaţiunile organismului de evaluare a conformităţii sau utilizarea unor astfel de aparate īn scopuri personale;

4. nu este direct implicat īn proiectarea, fabricarea sau construcţia, comercializarea, Instalarea, utilizarea sau īntreţinerea aparatelor pe care le evaluează şi nu reprezintă părţile angajate īn aceste activităţi; cerinţa se răsfrānge şi asupra personalului cu funcţii de conducere şi personalului responsabil cu īndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii şi se aplică īn special serviciilor de consultanţă;

5. nu se implică īn nicio activitate care să le afecteze imparţialitatea sau integritatea īn ceea ce priveşte activităţile de evaluare a conformităţii pentru care sunt notificate; cerinţa se răsfrānge şi asupra personalului cu funcţii de conducere şi personalului responsabil cu īndeplinirea sarcinilor de evaluarea conformităţii şi se aplică īn special serviciilor de consultanţă;

6. activităţile filialelor sau ale subcontractanţilor lor, dacă este cazul, nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea sau imparţialitatea activităţilor lor de evaluare a conformităţii;

7. efectuează activităţile de evaluare a conformităţii cu integritate profesională şi competenţă tehnică necesară īn domeniul respectiv şi este īn afara oricăror presiuni şi stimulente, īndeosebi financiare, care le-ar putea influenţa aprecierea sau rezultatele activităţilor lor de evaluare a conformităţii, īn special din partea persoanelor sau a grupurilor de persoane ce au un interes pentru rezultatele acelor activităţi; cerinţa se răsfrānge şi asupra personalului responsabil cu īndeplinirea activităţilor de evaluare a conformităţii;

8. deţine capacitatea să īndeplinească toate sarcinile de evaluare a conformităţii care īi sunt atribuite conform anexei nr. 3 şi pentru care a fost notificat, indiferent dacă acestea sunt efectuate chiar de către organismul de evaluare a conformităţii sau īn numele şi sub responsabilitatea acestuia;

9. are la dispoziţie, de cāte ori este cazul şi pentru fiecare procedură de evaluare a conformităţii şi pentru fiecare tip sau categorie de aparate pentru care a fost notificat, următoarele:

a) personal necesar ce deţine cunoştinţe tehnice şi experienţă corespunzătoare şi suficientă pentru a īndeplini sarcinile de evaluare a conformităţii;

b) descrieri necesare ale procedurilor īn conformitate cu care se realizează evaluarea conformităţii, asigurāndu-se transparenţa şi posibilitatea de a reproduce procedurile īn cauză; organismul de evaluare a conformităţii dispune de politici şi proceduri adecvate care fac o distincţie clară īntre sarcinile īndeplinite ca organism notificat şi celelalte/alte activităţi;

c) proceduri necesare pentru a-şi desfăşura activitatea ţināndu-se cont de dimensiunea unei īntreprinderi, de domeniul de activitate şi de structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei aparatului īn cauză, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie.

10. deţine mijloacele necesare pentru a īndeplini īn mod corespunzător sarcinile tehnice şi administrative legate de activităţile de evaluare a conformităţii şi are acces la toate echipamentele sau facilităţile necesare;

11. participă la activităţile de standardizare relevante şi la activităţile grupului de coordonare a organismelor notificate īnfiinţat īn temeiul legislaţiei de armonizare relevante a Uniunii Europene sau să se asigure că personalul lor responsabil de īndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii este informat īn legătură cu aceste activităţi şi să pună īn aplicare, ca orientare generală, deciziile şi documentele administrative realizate ca rezultat al activităţii acelui grup;

12. personalul responsabil de īndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii respectă cerinţele prevăzute la alin. (2);

13. garantează imparţialitatea personalului de conducere şi a personalului responsabil de īndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii, iar remuneraţia acestora să nu depindă de numărul de evaluări realizate sau de rezultatele acestor evaluări;

14. Īncheie o asigurare de răspundere civilă pentru activităţile desfăşurate.

(2) Personalul responsabil de īndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii trebuie:

a) să posede o pregătire tehnică şi profesională solidă care să acopere toate activităţile de evaluare a conformităţii pentru care organismul de evaluare a conformităţii a fost notificat;

b) să posede o cunoaştere satisfăcătoare a cerinţelor evaluărilor pe care le realizează şi o autoritate corespunzătoare pentru realizarea acestor evaluări;

c) să posede cunoaştere şi īnţelegere corespunzătoare a cerinţelor esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1, a standardelor armonizate aplicabile, prevăzute la art. 12 alin. (1), şi a dispoziţiilor relevante din legislaţia de armonizare a Uniunii Europene şi din legislaţia naţională;

d) să posede abilitatea necesară pentru a elabora certificate de examinare UE de tip, evidenţe şi rapoarte pentru a demonstra că evaluările au fost efectuate;

e) să păstreze secretul profesional referitor la toate informaţiile obţinute ca urmare a īndeplinirii sarcinilor sale īn temeiul anexei nr. 3 sau a oricărei dispoziţii legale naţionale de punere īn aplicare a acesteia, excepţie făcānd relaţia cu autorităţile competente; drepturile de proprietate intelectuală sunt protejate.

Art. 21. - Cerinţele prevăzute la art. 20 sunt considerate a fi respectate īn situaţia īn care organismul de evaluare a conformităţii īşi demonstrează conformitatea sa cu criteriile prevăzute īn standardele armonizate relevante sau īn părţi ale acestora, ale căror numere de referinţă au fost publicate īn Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, īnsă numai īn măsura īn care standardele armonizate aplicabile acoperă aceste cerinţe.

Art. 22. - (1) Organismul de evaluare a conformităţii poate decide, cu acordul clientului său, subcontractarea anumitor sarcini referitoare la evaluarea conformităţii sau poate apela la o filială.

(2) īn cazul prevăzut la alin. (1), organismul de evaluare a conformităţii se asigură de următoarele:

a) că subcontractantul sau filiala īndeplineşte cerinţele art. 20 şi informează MCSI īn acest sens;

b) să preia īntreaga responsabilitate pentru sarcinile īndeplinite de subcontractanţi sau filiale, oriunde ar fi acestea stabilite;

c) să pună la dispoziţia MCSI documentele relevante privind evaluarea calificărilor subcontractantului sau ale filialei şi a activităţilor executate de către aceştia īn temeiul anexei nr. 3.

Art. 23. - (1) Cererea de notificare a organismului de evaluare a conformităţii, depusă la MCSI, va fi īnsoţită de:

a) o descriere a activităţilor de evaluare a conformităţii, a modulului sau modulelor de evaluare a conformităţii şi a aparatului pentru care organismul se consideră a fi competent;

b) de un certificat de acreditare, īn cazul īn care există, eliberat de organismul naţional de acreditare, care să ateste că organismul de evaluare a conformităţii satisface cerinţele art. 20.

(2) īn cazul īn care organismul de evaluare a conformităţii nu poate prezenta certificatul de acreditare, acesta va transmite MCSI toate documentele justificative necesare pentru verificarea, recunoaşterea şi monitorizarea periodică a conformităţii sale cu cerinţele art. 20.

Art. 24. - (1) MCSI poate notifica numai organismele de evaluare a conformităţii ce au īndeplinit toate cerinţele prevăzute la art. 20.

(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) se transmite Comisiei Europene şi celorlalte autorităţi competente din statele membre ale Uniunii Europene prin intermediul platformei electronice de notificare realizate şi gestionate de Comisia Europeană.

(3) Notificarea va include:

a) detalii complete ale activităţilor de evaluare a conformităţii, ale modulului sau modulelor de evaluare a conformităţii şi ale aparatului īn cauză, precum şi atestarea relevantă a competenţei organismului de evaluare a conformităţii;

b) documentele justificative ce atestă competenţa organismului de evaluare a conformităţii şi măsurile adoptate ce demonstrează că organismul va fi monitorizat periodic şi că acesta va īndeplini cerinţele prevăzute la art. 20, Īn situaţia īn care notificarea autorităţii nu se bazează pe un certificat de acreditare.

(4) Organismul este considerat notificat şi poate īndeplini activităţile pentru care a fost notificat, dacă Comisia Europeană şi celelalte state membre nu au ridicat obiecţii īn termen de:

a) două săptămāni, īn cazul utilizării unui certificat de acreditare;

b) două luni, pentru situaţia prevăzută la alin. (3) lit. b).

(5) MCSI notifică Comisia Europeană şi celelalte autorităţi competente din statele membre ale Uniunii Europene īn legătură cu orice modificări ulterioare relevante aduse notificării realizate īn condiţiile alin. (1)-(4).

Art. 25. - (1) īn situaţia īn care MCSI constată, ca urmare a monitorizării periodice, sau este informat că un organism notificat nu mai īndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 20 ori că nu īşi īndeplineşte obligaţiile, acesta restricţionează, suspendă sau retrage notificarea, după caz, īn funcţie de gravitatea nerespectării cerinţelor sau a neīndeplinirii obligaţiilor.

(2) īn situaţia dispunerii vreunei măsuri dintre cele prevăzute la alin. (1), MCSI informează de īndată Comisia Europeană şi celelalte autorităţi competente din statele membre ale Uniunii Europene.

(3) īn caz de restricţionare, suspendare sau retragere a notificării ori īn cazul īn care organismul notificat şi-a īncetat activitatea, MCSI ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că dosarele organismului respectiv sunt:

a) fie prelucrate de un alt organism notificat;

b) fie sunt puse la dispoziţia MCSI, ANCOM şi/sau Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, denumită īn continuare ANPC, la cererea acestora.

(4) Măsurile prevăzute la alin. (1) se dispun prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi pentru societatea informaţională, ce va stabili, totodată, tipul măsurii dintre cele prevăzute la alin. (1) şi durata acesteia/acestora. Ordinul poate fi contestat īn condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 26. - Īn cazul unei investigaţii a Comisiei Europene, potrivit prevederilor art. 31 alin. (1) din Directiva 2014/30/UE a

Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică, īn ceea ce priveşte competenţa unui organism notificat sau continuarea īndeplinirii de către acesta a cerinţelor şi a responsabilităţilor care īi revin, MCSI va transmite, la cerere, toate informaţiile referitoare la temeiul notificării sau la menţinerea competenţei organismului notificat īn cauză.

Art. 27. - (1) Organismele notificate efectuează evaluări ale conformităţii potrivit procedurilor de evaluare a conformităţii prevăzute īn anexa nr. 3, īn mod proporţional, ţinānd cont de criteriile prevăzute la alin. (2).

(2) Organismele de evaluare a conformităţii:

a) īşi desfăşoară activitatea ţinānd seama de dimensiunea unei īntreprinderi, de domeniul de activitate şi de structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei aparatului īn cauză, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie;

b) trebuie să respecte gradul de rigoare şi nivelul de protecţie necesare pentru conformitatea aparatului cu cerinţele prezentei hotărāri;

c) solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare şi nu emite niciun certificat īn cazul īn care constată că cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1, īn standardele armonizate, prevăzute la art. 12 alin. (1), sau alte specificaţii tehnice corespunzătoare nu sunt īndeplinite de către acesta;

d) solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare şi suspendă sau retrage certificatul, dacă este necesar, īn cazul īn care, pe parcursul monitorizării conformităţii, ulterior eliberării certificatului, constată că un aparat nu mai este conform.

(3) Īn cazul īn care nu se iau măsuri corective, conform alin. (2) lit. d), sau acestea nu au efectul necesar, organismul notificat restricţionează, suspendă sau retrage orice certificat, după caz. Īn această situaţie, organismul notificat informează MCSI, ANCOM şi/sau ANPC, după caz.

Art. 28. - Deciziile organismelor de evaluare a conformităţii pot fi contestate la tribunal īn condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

Art. 29. - (1) Organismele de evaluare a conformităţii notificate au obligaţia de a informa MCSI īn legătură cu:

a) orice refuz, restricţie, suspendare sau retragere a certificatelor de evaluare a conformităţii;

b) orice circumstanţe care afectează domeniul de aplicare sau condiţiile notificării;

c) orice cerere de informare cu privire la activităţile de evaluarea conformităţii desfăşurate, primită de la autorităţile de supraveghere şi control al pieţei;

d) activităţile de evaluare a conformităţii realizate īn cadrul notificării primite şi īn legătură cu orice altă activitate realizată, inclusiv activităţi şi subcontractări transfrontaliere.

(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. d) sunt puse la dispoziţie la cererea MCSI.

(3) Organismele de evaluare a conformităţii notificate au obligaţia de a transmite celorlalte organisme notificate la nivelul Uniunii Europene, ce īndeplinesc activităţi similare de evaluare a conformităţii aceloraşi aparate, informaţii relevante privind aspecte legate de rezultatele negative şi, la cerere, de rezultatele pozitive ale evaluărilor conformităţii.

Art. 30. - Organismele de evaluare a conformităţii notificate au obligaţia de a participa, īn mod direct sau prin intermediul unui reprezentant desemnat, la grupul sectorial al organismelor notificate coordonat de Comisia Europeană.

 

CAPITOLUL V

Supravegherea pieţei

 

Art. 31. - (1) Activitatea de supraveghere şi control al pieţei īn scopul asigurării īndeplinirii dispoziţiilor prezentei hotărāri şi a obligaţiilor operatorilor economici care decurg din regulamentele Uniunii Europene, precum şi īn vederea identificării trasabilităţii echipamentelor īn cadrul lanţului de distribuţie se exercită de către ANCOM şi ANPC, denumite īn continuare autorităţi de supraveghere şi control al pieţei, care acţionează prin personalul de specialitate respectiv personalul specializat, īmputernicit īn acest scop.

(2) Activitatea de supraveghere şi control a ANPC priveşte conformitatea echipamentelor aparţinānd consumatorului īn condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) ANCOM şi ANPC organizează şi desfăşoară activitatea de supraveghere şi control īn conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3) şi art. 16-29 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.

(4) ANCOM şi ANPC pot īncheia, īn vederea punerii īn aplicare a prezentei hotărāri, un protocol de colaborare prin care se vizează asigurarea schimbului de informaţii īn vederea īmbunătăţirii măsurilor de identificare a produselor neconforme şi īntreprinderii acţiunilor necesare īn vederea eliminării acestora.

Art. 32 - Utilizatorul final, persoană fizică sau juridică, are obligaţia de a comunica, la solicitarea motivată autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei, numele importatorului ori al distribuitorului de la care a achiziţionat aparatul, după caz.

Art. 33. - (1) ANCOM sau ANPC, potrivit atribuţiilor ce le revin īn conformitate cu prevederile prezentei hotărāri, pot să hotărască, īn orice moment, efectuarea īncercărilor tehnice pentru verificarea conformităţii aparatelor cu cerinţele esenţiale aplicabile, pe baza standardelor sau a specificaţiilor tehnice relevante precizate īn declaraţia UE de conformitate. Īn cazul īn care, īn declaraţia UE de conformitate, standardele sau specificaţiile tehnice respective sunt menţionate īn mod inadecvat sau lipsesc ori declaraţia UE de conformitate nu există, ANCOM efectuează īncercările tehnice pe baza standardelor armonizate prevăzute la art. 12 alin. (1).

(2) īn vederea efectuării īncercărilor īn conformitate cu prevederile alin. (1), producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia, importatorul ori distribuitorul, după caz, are obligaţia de a permite personalului de control prelevarea, pe bază de proces-verbal, īn mod gratuit, a unui număr reprezentativ de eşantioane ale aparatului ce urmează a fi supus la īncercări. Prelevarea poate fi dispusă şi asupra aparatului/aparatelor aflate la utilizatorul final persoană fizică sau juridică īn cazul īn care există suficiente indicii că acel(e) aparat/aparate produce/ produc perturbaţii electromagnetice.

(3) Cheltuielile determinate de efectuarea īncercărilor prevăzute la alin. (1) sunt suportate de ANCOM sau ANPC, din bugetul anual aprobat cu această destinaţie.

(4) Dacă īn urma īncercărilor se constată că aparatul nu Īndeplineşte cerinţele esenţiale, toate cheltuielile determinate de efectuarea īncercărilor prevăzute la alin. (1) sunt suportate, integral, de către producător ori de către reprezentantul autorizat al acestuia. Īn cazul īn care producătorul ori reprezentantul autorizat al acestuia nu este stabilit pe teritoriul naţional, cheltuielile sunt suportate, integral, de către importator sau distribuitor, după caz.

(5) īn situaţia īn care importatorul nu poate fi identificat ori operatorul economic controlat nu furnizează informaţii de natură a conduce la identificarea acestuia, cheltuielile se suportă de către operatorul economic controlat.

(6) īn cazul cheltuielilor suportate de către ANCOM, individualizarea acestora īn vederea determinării sumei ce urmează a fi recuperată īn conformitate cu prevederile alin. (4) sau (5) se realizează prin decizie a preşedintelui ANCOM, fiind aplicabile dispoziţiile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind īnfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare īn Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare.

(7) īn cazul īn care īncercările prevăzute la alin. (1) sunt realizate īn laboratorul propriu al ANCOM, pentru acţiunile de supraveghere şi control desfăşurate de personalul de specialitate al ANCOM, prevederile alin. (4) şi (5) nu se aplică.

Art. 34. - (1) Ulterior efectuării īncercărilor tehnice īn condiţiile art. 33, aparatul se restituie persoanei de la care a fost prelevat.

(2) īn situaţia īn care, ca urmare a īncercărilor tehnice la care aparatul a fost supus, acesta devine inutilizabil ori este distrus din motive care ţin exclusiv de culpa personalului care a realizat īncercările tehnice, contravaloarea aparatului este suportată de autoritatea de supraveghere şi control al pieţei ce a realizat acţiunea de control,

Art. 35. - (1) īn cazul īn care ANCOM sau ANPC, după caz, consideră că un aparat prezintă un risc ce poate afecta interesul public protejat de prevederile prezentei hotărāri, acestea efectuează o evaluare cu privire la aparatul īn cauză.

(2) Evaluarea prevăzută la alin. (1) priveşte toate cerinţele relevante stabilite īn prezenta hotărāre.

(3) Operatorii economici asupra cărora sunt īntreprinse acţiuni de control īn contextul alin. (1) şi (2) sunt obligaţi să coopereze, la solicitarea autorităţilor de supraveghere şi control, dacă este necesar,

Art. 36. - (1) īn cazul īn care, pe parcursul evaluării realizate conform art. 35, ANCOM sau ANPC. după caz, constată că aparatul nu este conform cerinţelor stabilite īn prezenta hotărāre, operatorului economic relevant i se solicită de īndată să īntreprindă toate măsurile corective necesare pentru a aduce aparatul īn conformitate cu cerinţele respective ori să retragă aparatul de pe piaţă şi/sau să īl recheme īntr-un termen rezonabil stabilit proporţional cu natura riscului de către ANCOM sau ANPC, după caz.

(2) īn situaţia prevăzută la alin. (1), ANCOM sau ANPC, după caz, va informa organismul notificat relevant cu privire la măsurile luate.

(3) Măsurilor dispuse īn conformitate cu dispoziţiile alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008

(4) Măsurile corective stabilite conform alin. (1) se dispun prin decizie, respectiv prin ordin, după caz.

Art. 37. - Īn cazul īn care ANCOM sau ANPC, după caz, consideră că neconformitatea aparatelor afectează produse ce au fost ori pot fi livrate şi pe teritoriul altor state membre ale Uniunii Europene, acestea informează Comisia Europeană şi celelalte state membre cu privire la rezultatele evaluării şi la acţiunile pe care le-au impus operatorului economic.

Art. 38. - Operatorul economic īmpotriva căruia au fost dispuse măsurile prevăzute de art. 36 are obligaţia aplicării măsurilor corective necesare pentru toate aparatele īn cauză puse la dispoziţie pe piaţă.

Art. 39. - (ī) īn cazul īn care operatorul economic relevant nu īntreprinde măsurile corective stabilite conform art. 36 alin. (1) şi (4), ANCOM sau ANPC, după caz, iau orice măsură provizorie corespunzătoare pentru a interzice sau a restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă a aparatului ori pentru a retrage aparatul de pe piaţă şi/sau a-l rechema. Măsurile se dispun prin decizie, respectiv prin ordin, după caz.

(2) Autoritatea de supraveghere şi control ce a dispus măsurile va informa, de īndată, Comisia Europeană şi celelalte state membre cu privire la măsurile dispuse.

(3) Informarea prevăzută la alin. (2) va cuprinde cel puţin următoarele:

a) datele necesare pentru a identifica aparatul neconform;

b) originea aparatului;

c) natura neconformităţii constatate şi riscul implicat;

d) natura şi durata măsurilor naţionale luate;

e) argumentele prezentate de operatorul economic relevant;

f) dacă neconformitatea se datorează nerespectării cerinţelor referitoare la protecţia interesului public protejat de prevederile prezentei hotărāri;

g) dacă neconformitatea se datorează existenţei unor deficienţe cu privire la standardele armonizate prevăzute la art. 12 alin. (1), care conferă prezumţia de conformitate.

(4) Măsurile prevăzute la alin. (1) sunt considerate justificate īh cazul īn care niciun stat membru şi nici Comisia Europeană nu au ridicat obiecţii, īn termen de trei luni, cu privire la măsurile respective luate.

(5) īn cazul īn care Comisia Europeană adoptă un act prin care stabileşte că măsura ori măsurile provizorii nu sunt justificate, autorităţile de supraveghere şi control al pieţei retrag măsurile dispuse.

(6) īn situaţia īn care măsurile sunt considerate justificate, autorităţile de supraveghere şi control al pieţei dispun ca măsurile prevăzute la alin. (1) să fie aplicate cu caracter permanent.

Art. 40. - Fără a exclude măsurile dispuse conform art. 35-39, ANCOM sau ANPC poate solicita operatorului economic relevant aducerea aparatului īn conformitate, īn termen de maximum 15 zile calendaristice, īn cazul īn care se constată următoarele;

a) marcajul CE a fost aplicat prin īncălcarea art. 30 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 sau a art. 15 din prezenta hotărāre;

b) nu a fost aplicat marcajul CE;

c) nu a fost īntocmită declaraţia UE de conformitate;

d) declaraţia UE de conformitate nu a fost īntocmită corect;

e) documentaţia tehnică nu este disponibilă sau este incompletă;

f) informaţiile menţionate la art. 6 lit. h) sau la art. 8 pct. 5 lipsesc, sunt false sau incomplete;

g) nu sunt īndeplinite orice alte cerinţe administrative prevăzute la art. 6 sau la art. 8, după caz.

Art. 41 -- (1) īn aplicarea prevederilor prezentei hotărāri, personalul īmputernicit al ANCOM sau ANPC, după caz, are dreptul să solicite operatorilor economici sau oricărui utilizator final - persoană fizică sau juridică - orice informaţie necesară īn vederea exercitării atribuţiilor legate de supravegherea pieţei.

(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) au obligaţia să pună informaţiile la dispoziţia ANCOM sau ANPC, după caz, īn termenul şi condiţiile indicate de acestea.

Art. 42. - Personalul ANCOM sau ANPC, după caz, poate decide aplicarea de sigilii asupra aparatelor sau loturilor de aparate asupra cărora au fost dispuse măsuri īn temeiul prezentei hotărāri.

 

CAPITOLUL VI

Sancţiuni

 

Art. 43. - (1) Constituie contravenţii, īn măsura īn care nu sunt săvārşite īn astfel de condiţii īncāt să fie considerate potrivit legii penale infracţiuni, următoarele fapte:

1. fapta producătorului sau importatorului de a introduce pe piaţă aparate fără ca acestea să respecte cerinţele esenţiale stabilite īn anexa nr. 1;

2. neīntocmirea de către producător a documentaţiei tehnice menţionate īn anexa nr. 2 sau īn anexa nr. 3, conform art. 6 lit. b), a declaraţiei UE de conformitate ori neaplicarea marcajului CE, conform art. 6 lit. c);

3. nerespectarea de către producător a obligaţiei stabilite la art. 6 lit. c) privind neefectuarea procedurii relevante de evaluare a conformităţii prevăzute la art. 13;

4. fapta producătorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului de a nu păstra documentaţia tehnică şi/sau declaraţia UE de conformitate, după caz, conform art. 6 lit. d), art. 7 alin. (3) pct. 1 sau art. 8 pct. 10;

5. fapta producătorului de a nu elabora proceduri ce asigură conformitatea continuă a producţiei īn serie cu prevederile prezentei hotărāri, respectiv conform art. 6 lit. e);

6. nerespectarea de către producător sau de către reprezentantului autorizat a obligaţiei prevăzute la art. 6 lit. f);

7. fapta producătorului sau a reprezentantului autorizat de a introduce pe piaţă aparate fără ca acestea să aibă aplicate elementele sau să fie īnsoţite de informaţiile prevăzute la art. 6 lit. g);

8. fapta producătorului sau a reprezentantului autorizat de a nu indica pe aparat numele, denumirea comercială sau marca īnregistrată şi adresa poştală īn condiţiile art. 6 lit. h);

9. nerespectarea de către producător, reprezentantul autorizat sau importator a obligaţiei de asigurare a existenţei instrucţiunilor de utilizare şi a informaţiilor stabilite conform art. 16, īn forma şi condiţiile stabilite potrivit art. 6 lit. i), respectiv art. 8 pct. 6;

10. fapta operatorului economic de a nu lua, de īndată, orice măsură corectivă necesară pentru a aduce aparatul īn conformitate, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz, īn cazul īn care acesta deţine indicii sau informaţii că un aparat pe care l-a introdus pe piaţă nu este conform cu prevederile prezentei hotărāri, conform art. 6 lit. j), art. 8 pct. 8 sau art. 9 pct. 6, după caz;

11. omisiunea informării ANCOM sau ANPC, după caz, potrivit art. 6 lit. k), art. 8 pct. 9 şi art. 9 pct. 7, īn cazul īn care operatorul economic constată că aparatul introdus sau pus la dispoziţie pe piaţă prezintă un risc;

12. nerespectarea de către operatorul economic a obligaţiei de furnizare a informaţiilor şi a documentaţiei solicitate de ANCOM sau ANPC, după caz, īn condiţiile art. 6 lit. I), art. 7 alin. (3) pct. 2, art. 8 pct. 11 sau art. 9 pct. 8;

13. refuzul operatorului economic de a coopera cu ANCOM sau ANPC, după caz, cu privire la orice acţiune īntreprinsă de acestea pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele introduse pe piaţă sau puse la dispoziţie pe piaţă īn condiţiile art. 6 lit. m), art. 7 alin. (3) pct. 3, art. 8 pct. 12 sau art. 9 pct. 9;

14. nerespectarea de către importator a obligaţiei prevăzute la art. 8 pct. 2;

15. fapta importatorului de a omite verificarea stabilită īn art. 8 pct. 3 privind īntocmirea de către producător a documentaţiei tehnice, a faptului că aparatul poartă marcajul CE, a faptului că aparatul este īnsoţit de documentele necesare ori a faptului că producătorul a respectat cerinţele art. 6 lit. g) şi h);

16. nerespectarea de către importator a obligaţiei de informare a producătorului īn cazul īn care aparatul introdus pe piaţă prezintă un risc potrivit art. 8 pct. 4;

17. fapta importatorului de a nu indica pe aparat numele, denumirea comercială sau marca īnregistrată şi adresa poştală īn condiţiile art. 8 pct. 5;

18. fapta importatorului sau a distribuitorului de a periclita conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1 ca urmare a condiţiilor de depozitare sau transport necorespunzătoare, conform art. 8 pct. 7 sau art. 9 pct. 5;

19. nerespectarea de către distribuitor a obligaţiilor prevăzute la art. 9 pct. 1;

20. nerespectarea de către distribuitor a obligaţiilor prevăzute la art. 9 pct. 2 şi 3;

21. fapta importatorului ori a distribuitorului de a introduce pe piaţă, respectiv de a pune la dispoziţie pe piaţă un echipament īn cazul īn care deţine indicii sau informaţii că acesta nu este conform cu cerinţele esenţiale prevăzute īn anexa nr. 1, īnainte de a fi adus īn conformitate, conform obligaţiei prevăzute la art. 8 pct. 4, respectiv art. 9 pct. 4, şi de a informa producătorul, respectiv importatorul, după caz, şi autorităţile de supraveghere şi control al pieţei īn cazul īn care aparatul prezintă un risc;

22. nerespectarea de către organismul de evaluare a conformităţii a obligaţiilor prevăzute la art. 22 alin. (2);

23. nerespectarea de către organismul de evaluare a conformităţii a obligaţiilor prevăzute la art. 29 alin. (1) şi (3);

24. refuzul utilizatorului final de a pune la dispoziţia autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei conform prevederilor art. 32 datele şi/sau informaţiile necesare verificării respectării prevederilor prezentei hotărāri;

25. nerespectarea de către operatorii economici a obligaţiilor prevăzute la art. 11 sau art. 40;

26. nerespectarea de către persoana sau persoanele ce au īn responsabilitate o instalaţie fixă a obligaţiei prevăzute la art. 17 alin. (4);

27. fapta operatorului economic sau a utilizatorului final de a refuza ori de a zădărnici prelevarea aparatelor conform art. 33 alin. (2);

28. fapta operatorului economic controlat de a nu lua măsurile stabilite conform art. 39 alin. (1), īn condiţiile art. 39 alin. (6);

29. fapta producătorului sau a reprezentantului său autorizat de a aplica marcajul CE cu nerespectarea dispoziţiilor art. 15;

30. fapta importatorului sau a distribuitorului de a introduce pe piaţă, respectiv de a pune la dispoziţie pe piaţă un echipament īn cazul īn care marcajul CE nu respectă dispoziţiile art. 15;

31. fapta producătorului de a nu informa organismul notificat conform art. 6 lit. n);

32. fapta utilizatorului final de a pune īn funcţiune şi/sau utiliza echipamente ce nu sunt conforme cu cerinţele prezentei hotărāri.

(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează astfel:

1. Īn cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 1-3, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;

2. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 4, cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei;

3. Īn cazul contravenţiilor prevăzute la alin, (1) pct. 5 şi 6, cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei;

4. Īn cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 7 şi 8, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;

5. Īn cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 9 şi pct. 31, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;

6. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 10, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;

7. Īn cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 11-13, cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei;

8. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 14, cu amendă de la 2.500 lei la 10.000 lei;

9. Īn cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 15 şi 19, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;

10. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 16, cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei;

11. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 17, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;

12. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 18, cu amendă de la 2.500 lei la 20.000 lei;

13. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 20, cu amendă de la 2.500 lei la 15.000 lei;

14. Īn cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 21 şi 30, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;

15. Īn cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 22 şi 23, cu amendă de la 2.500 la 10.000 lei;

16. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 24, cu amendă de la 500 lei la 5.000 lei;

17. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 25, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;

18. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 26 şi pct. 32, cu amendă de la 500 lei la 3.500 lei;

19. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 27, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;

20. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 28, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;

21. Īn cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) pct. 29, cu amendă de la 7.000 lei la 50.000 lei.

Art. 44. - (1) Contravenţiile prevăzute de prezenta hotărāre se constată de către personalul de control din cadrul autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii.

(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute de prezenta hotărāre se aplică astfel:

a) prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii de către personalul de specialitate din cadrul autorităţilor de supraveghere şi control al pieţei, īn cazul contravenţiilor prevăzute la art. 43 alin. (1) pct. 10, 11, 13, 16. 18,19,21-24, 28 şi 31;

b) prin rezoluţie scrisă pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, de către preşedintele ANCOM, īn cazul contravenţiilor constatate de personalul ANCOM, īn situaţiile prevăzute la art. 43 alin. (1) pct. 1-9, 12, 14, 15, 17, 20, 25-27, 29,30 şi 32 īn cazul utilizatorului final persoană juridică;

c) prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii de către agentul constatator, īn cazul contravenţiilor constatate de personalul ANPC, īn situaţiile prevăzute la art. 43 alin. (1) pct. 1, 21, 24 şi 32 īn cazul utilizatorului final persoană fizică;

d) prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare 8 sancţiunii de către personalul īmputernicit al MCSI, īn situaţiile prevăzute la art. 43 alin. (1) pct. 22 şi 23.

Art. 45. - (1) īn cazul faptelor prevăzute la art. 43 alin. (1) pct. 1-9, 12, 14, 15,17, 20, 25-27, 29, 30 şi 32, ANCOM sau ANPC, după caz, poate dispune, cu titlu de sancţiune complementară, prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, şi una dintre următoarele:

a) restricţionarea sau interzicerea introducerii pe piaţă;

b) restricţionarea sau interzicerea punerii la dispoziţie pe piaţă;

c) retragerea de pe piaţă şi/sau rechemarea, după caz;

d) interzicerea utilizării.

(2) Sancţiunea complementară se aplică de către persoanele indicate conform art. 44 alin. (2) lit. b)-c).

Art. 46. - Īn situaţia aplicării unora dintre sancţiunile prevăzute de prezenta hotărāre, ANCOM şi ANPC se informează reciproc īn termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data comunicării procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii.

Art. 47. - Contravenţiilor prevăzute de prezenta hotărāre le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

 

CAPITOLUL VII

Dispoziţii tranzitorii şi finale

 

Art. 48. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărāre.

Art. 49. - Echipamentele introduse pe piaţă anterior datei de intrare īn vigoare a prezentei hotărāri, ce respectă cerinţele esenţiale prevăzute de Hotărārea Guvernului nr. 57/2015 privind compatibilitatea electromagnetică, pot fi puse la dispoziţie pe piaţă şi/sau īn funcţiune.

Art. 50. - (1) Prezenta hotărāre intră īn vigoare la 30 de zile de la data publicării īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.

(2) La data intrării īn vigoare a prezentei hotărāri, Hotărārea Guvernului nr. 57/2015 privind compatibilitatea electromagnetică, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 119 din 16 februarie 2015, se abrogă.

(3) Ori de cāte ori īn alt act normativ anterior se face trimitere la actul normativ abrogat la alin. (2), trimiterea se va considera a fi făcută la dispoziţiile corespunzătoare din prezenta hotărāre.

*

Prezenta hotărāre transpune Directiva 2014/30/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică, publicată īn Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 96 din 29 martie 2014.

 

PRIM-MINISTRU

DACIAN JULIEN CIOLOŞ

Contrasemnează:

Ministrul comunicaţiilor şi pentru societatea informaţională,

Marius-Raul Bostan

Viceprim-ministru, ministrul economiei, comerţului şi relaţiilor cu mediul de afaceri,

Costin Grigore Borc

Ministrul finanţelor publice,

Anca Dana Dragu Ministrul afacerilor externe,

Lazăr Comănescu

 

Bucureşti, 6 iulie 2016.

Nr. 487.

 

ANEXA Nr. 1

 

CERINŢE ESENŢIALE

 

1. Cerinţe generale

Echipamentele sunt proiectate şi fabricate ţināndu-se seama de stadiul de dezvoltare tehnică, astfel īncāt să se asigure că:

a) perturbaţiile electromagnetice generate nu depăşesc nivelul peste care echipamentele radio, echipamentele de comunicaţii electronice sau alte echipamente nu pot să funcţioneze conform destinaţiei;

b) au un nivel de imunitate la perturbaţii electromagnetice previzibil pentru utilizare conform destinaţiei, care le permite să funcţioneze fără o degradare inacceptabilă a utilizării conform destinaţiei.

2. Cerinţe specifice pentru instalaţii fixe - instalarea şi utilizarea conform destinaţiei a componentelor

Pentru a satisface cerinţele generale prevăzute la pct. 1, o instalaţie fixă se montează conform bunelor practici de inginerie şi cu respectarea informaţiilor privind utilizarea conform destinaţiei a componentelor sale.

 

ANEXA Nr. 2

 

MODULUL A: CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI

 

1. Controlul intern al producţiei este procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul īndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2-5 din prezenta anexă, asigură şi declară, pe propria răspundere, că aparatul īn cauză satisface cerinţele aplicabile prevăzute īn prezenta hotărāre.

2. Evaluarea compatibilităţii electromagnetice

Producătorul efectuează o evaluare a compatibilităţii electromagnetice a aparatelor pe baza fenomenelor relevante, īn vederea īndeplinirii cerinţelor generale prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 1 la prezenta hotărāre.

Evaluarea compatibilităţii electromagnetice ţine seama de toate condiţiile normale de funcţionare conform destinaţiei. Īn cazul īn care un aparat poate avea diferite configuraţii, evaluarea compatibilităţii electromagnetice confirmă dacă acest aparat īndeplineşte cerinţele generale prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 1 la prezenta hotărāre īn toate configuraţiile posibile pe care producătorul le identifică ca fiind reprezentative pentru utilizarea sa conform destinaţiei.

3. Documentaţia tehnică

Producătorul īntocmeşte documentaţia tehnică. Documentaţia tehnică permite evaluarea conformităţii aparatului cu cerinţele relevante şi include o analiză şi o evaluare adecvată a riscurilor.

Documentaţia tehnică specifică cerinţele aplicabile şi include, īn măsura īn care acest lucru este relevant pentru evaluare, proiectarea, fabricarea şi funcţionarea aparatului.

Documentaţia tehnică cuprinde, unde este cazul, cel puţin următoarele elemente:

a) o descriere generală a aparatului;

b) desenele de proiectare şi de fabricare, precum şi schemele componentelor, subansamblelor, circuitelor şi altele asemenea;

c) descrieri şi explicaţii necesare pentru īnţelegerea respectivelor desene şi scheme, precum şi a funcţionării aparatului;

d) o listă a standardelor armonizate, prevăzute la art. 12 alin. (1) din hotărāre, aplicate integral sau parţial, ale căror numere de referinţă au fost publicate īn Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar īn cazurile īn care standardele armonizate respective nu au fost aplicate, descrieri ale soluţiilor adoptate pentru īndeplinirea cerinţelor esenţiale din prezenta hotărāre, inclusiv o listă a altor specificaţii tehnice relevante aplicate. Īn cazul īn care standardele armonizate, prevăzute la art. 12 alin. (1) din hotărāre, au fost aplicate parţial, documentaţia tehnică menţionează părţile respective care au fost aplicate;

e) rezultatele calculelor de proiectare, ale examinărilor efectuate şi altele asemenea;

f) rapoartele de īncercări.

4. Fabricaţia/Fabricarea

Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie/fabricare şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea aparatelor fabricate cu documentaţia tehnică menţionată la pct. 3 din prezenta anexă şi cu cerinţele generale prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 1 la prezenta hotărāre.

5. Marcajul CE şi declaraţia UE de conformitate

5.1. Producătorul aplică marcajul CE pe fiecare aparat care respectă cerinţele aplicabile ale prezentei hotărāri.

5.2. Producătorul īntocmeşte, īn scris, o declaraţie UE de conformitate pentru fiecare model de aparat şi o păstrează īmpreună cu documentaţia tehnică la dispoziţia autorităţilor naţionale timp de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului. Declaraţia UE de conformitate identifică aparatul pentru care a fost īntocmită.

O copie a declaraţiei UE de conformitate este pusă la dispoziţia autorităţilor relevante, la cerere.

6. Reprezentantul autorizat

Obligaţiile producătorului stabilite la pct. 5 pot fi īndeplinite de către reprezentantul său autorizat, īn numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate īn mandat.

 

ANEXA Nr. 3

 

Partea A

Modulul B - Examinarea UE de tip

 

1. Examinarea UE de tip este acea parte a procedurii de evaluare a conformităţii prin care un organism notificat examinează proiectul tehnic al unui aparat şi verifică şi atestă dacă proiectul tehnic al aparatului īndeplineşte cerinţele generale prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 1 la prezenta hotărāre.

2. Examinarea UE de tip se efectuează prin evaluarea caracterului adecvat al proiectului tehnic al aparatului prin examinarea documentaţiei tehnice şi a documentelor prevăzute la pct. 3, fără examinarea vreunui eşantion (tip de proiect). Examinarea poate fi limitată la unele aspecte ale cerinţelor esenţiale, astfel cum se specifică de către producător sau de către reprezentantul său autorizat.

3. Producătorul depune o cerere pentru examinarea UE de tip la un singur organism notificat, la alegerea sa.

Cererea precizează aspectele cerinţelor esenţiale pentru care se solicită examinarea respectivă şi cuprinde următoarele:

a) numele şi adresa producătorului şi, īn cazul īn care cererea este depusă de către reprezentantul autorizat, numele şi adresa acestuia din urmă;

b) o declaraţie scrisă care atestă că această cerere nu a mai fost īnaintată niciunui alt organism notificat;

c) documentaţia tehnică;

Documentaţia tehnică permite evaluarea conformităţii aparatului cu cerinţele aplicabile ale prezentei hotărāri şi include o analiză şi o evaluare adecvată a riscurilor. Documentaţia tehnică specifică cerinţele aplicabile şi cuprinde, īn măsura īn care acest lucru este relevant pentru evaluare, proiectarea, fabricarea şi funcţionarea aparatului. Documentaţia tehnică cuprinde, unde este cazul, cel puţin următoarele elemente:

(i) o descriere generală a aparatului;

(ii) desenele de proiectare şi de fabricare, precum şi schemele componentelor, subansamblelor, circuitelor şi altele asemenea;

(iii) descrieri şi explicaţii necesare pentru īnţelegerea acelor desene şi scheme, precum şi a funcţionării aparatului;

(iv) o listă a standardelor armonizate, prevăzute la art. 12 alin. (1) din hotărāre, aplicate integral sau parţial, ale căror numere de referinţă au fost publicate īn Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar īn cazurile īn care standardele armonizate respective nu au fost aplicate, descrieri ale soluţiilor adoptate pentru īndeplinirea cerinţelor esenţiale din prezenta hotărāre, inclusiv o listă a altor specificaţii tehnice relevante aplicate. Īn cazul īn care standardele armonizate, prevăzute la art. 12 alin. (1) din hotărāre, au fost aplicate parţial, documentaţia tehnică menţionează părţile respective care au fost aplicate;

(v) rezultatele calculelor de proiectare, ale examinărilor efectuate şi altele asemenea;

(vi) rapoartele de īncercări.

4. Organismul notificat examinează documentaţia tehnică pentru a evalua caracterul adecvat al proiectului tehnic al aparatului īn legătură cu aspectele cerinţelor esenţiale pentru care se solicită examinarea.

5. Organismul notificat īntocmeşte un raport de evaluare care evidenţiază activităţile īntreprinse, conform pct. 4, precum şi rezultatele acestora. Separat de obligaţiile sale faţă de autorităţile de notificare, organismul notificat nu divulgă conţinutul acestui raport, īn īntregime sau parţial. Divulgarea raportului se poate realiza doar cu acordul producătorului,

6. Atunci cānd tipul īndeplineşte cerinţele prezentei hotărāri care se aplică aparatului īn cauză, organismul notificat īi eliberează producătorului un certificat de examinare UE de tip. Acest certificat cuprinde denumirea şi adresa producătorului, concluziile examinării, aspectele cerinţelor esenţiale legate de examinare, condiţiile, īn cazul īn care există, pentru valabilitatea sa şi datele necesare pentru identificarea tipului aprobat. Certificatul de examinare UE de tip poate avea ataşate una sau mai multe anexe.

Certificatul de examinare UE de tip şi anexele sale conţin toate informaţiile relevante care permit evaluarea conformităţii aparatelor fabricate cu tipul examinat şt care permit controlul īn utilizare.

Īn cazul īn care tipul nu satisface cerinţele aplicabile ale prezentei hotărāri, organismul notificat refuză emiterea unui certificat de examinare UE de tip şi informează solicitantul īn consecinţă, motivāndu-şi refuzul īn mod detaliat.

7. Organismul notificat se informează permanent īn legătură cu orice modificări ale stadiului actual al tehnologiei, general recunoscut, care indică faptul că tipul aprobat poate să nu mai fie conform cu cerinţele aplicabile ale prezentei hotărāri şi stabileşte dacă aceste modificări necesită investigaţii suplimentare. Īn acest caz, organismul notificat informează īn consecinţă producătorul.

Producătorul informează organismul notificat care deţine documentaţia tehnică referitoare la certificatul de examinare UE de tip cu privire la toate modificările tipului aprobat care pot afecta conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale din prezenta hotărāre sau cu condiţiile de valabilitate ale certificatului respectiv. Astfel de modificări necesită aprobarea suplimentară sub forma unei completări a certificatului iniţial de examinare UE de tip.

8. Fiecare organism notificat informează autoritatea de notificare cu privire la certificatele de examinare UE de tip şi/sau orice completări aduse acestora pe care le-a emis sau retras şi pune la dispoziţia autorităţii de notificare, periodic sau la cerere, lista acestor certificate şi/sau a oricăror completări la acestea refuzate, suspendate sau restricţionate īn alt mod.

Fiecare organism notificat informează celelalte organisme notificate īn legătură cu certificatele de examinare UE de tip şi/sau orice completări la acestea pe care le-a refuzat, retras, suspendat sau restricţionat īn alt mod şi, la cerere, īn legătură cu astfel de certificate şi/sau completări la acestea pe care le-a emis.

Organismul notificat păstrează un exemplar al certificatului de examinare UE de tip, al anexelor şi completărilor acestuia, precum şi dosarul tehnic, incluzānd documentaţia depusă de producător, pānă la expirarea valabilităţii certificatului respectiv.

Organismul notificat oferă, la cererea Comisiei Europene, a statelor membre şi a altor organisme notificate, o copie a certificatelor de examinare UE de tip şi/sau a completărilor acestora. De asemenea, organismul notificat oferă, la cererea Comisiei Europene şi a statelor membre, o copie a documentaţiei tehnice şi a rezultatelor examinărilor efectuate de acesta. De asemenea, organismul notificat poate primi, la cerere, o copie a acestor documente.

9. Producătorul păstrează la dispoziţia autorităţilor naţionale un exemplar al certificatului de examinare UE de tip, al anexelor şi al completărilor acestuia, īmpreună cu documentaţia tehnică, timp de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului.

10. Reprezentantul autorizat al producătorului poate depune cererea menţionată la pct. 3 şi poate īndeplini obligaţiile menţionate la pct. 7 şi 9, cu condiţia ca acestea să fie menţionate īn mandat.

 

Partea B

Modulul C - Conformitate cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei

 

1. Conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei este acea parte din procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul īndeplineşte obligaţiile prevăzute Ea pct. 2 şi 3 din prezentul modul şi asigură şi declară că aparatele īn cauză sunt īn conformitate cu tipul descris īn certificatul de examinare UE de tip şi īndeplinesc cerinţele aplicabile ale prezentei hotărāri.

2. Fabricaţia

Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea aparatelor fabricate cu tipul aprobat descris īn certificatul de examinare UE de tip şi cu cerinţele aplicabile ale prezentei hotărāri.

3. Marcajul CE şi declaraţia UE de conformitate

3.1. Producătorul aplică marcajul CE pe fiecare aparat care este īn conformitate cu tipul descris īn certificatul de examinare UE de tip şi care respectă cerinţele aplicabile ale prezentei hotărāri.

3.2. Producătorul īntocmeşte, īn scris, o declaraţie UE de conformitate pentru fiecare model de aparat şi o păstrează la dispoziţia autorităţilor naţionale timp de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului. Declaraţia UE de conformitate identifică modelul de aparat pentru care a fost īntocmită,

O copie a declaraţiei UE de conformitate este pusă la dispoziţia autorităţilor relevante, la cerere.

4. Reprezentantul autorizat

Obligaţiile producătorului stabilite la pct. 3 din prezentul modul pot fi īndeplinite de către reprezentantul său autorizat, īn numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate īn mandat.

 

 

 

ANEXA Nr. 4

 

Declaraţia UE de conformitate nr. (YYYY)1

 

1. Modelul aparatului/Produsul (produs, tip, lot sau număr de serie): ....

2. Denumirea şi adresa producătorului sau a reprezentantului său autorizat: ....

3. Prezenta declaraţie de conformitate este emisă pe propria răspundere a producătorului.

4. Obiectul declaraţiei (identificarea aparatului permiţānd trasabilitatea; poate include o imagine color, suficient de clară pentru a permite, dacă acest lucru este necesar, identificarea aparatului): ................

5. Obiectul declaraţiei descris mai sus este īn conformitate cu legislaţia relevantă de armonizare a Uniunii Europene: ................

6. Trimiteri la standardele armonizate relevante folosite, datate, sau trimiteri la alte specificaţii tehnice, datate, īn legătură cu care se declară conformitatea: ................

7. După caz, organismul notificat ................ (denumire, număr) a efectuat ................  (descrierea intervenţiei) şi a emis certificatul: ................

8. Informaţii suplimentare: ................

Semnat pentru şi īn numele: ................ locul şi data emiterii: ................ numele, funcţia, semnătura: ................


1 Atribuirea unui număr la declaraţia UE de conformitate este opţională pentru producător.

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE

MINISTERUL MEDIULUI, APELOR şi PĂDURILOR

 

ORDIN

privind aprobarea Planului de management şi a Regulamentului sitului de importanţa comunitară ROSCI0104 Lunca Inferioară a Crişului Repede

 

Avānd īn vedere Referatul de aprobare nr. 110.344/AC din 24 mai 2016 al Direcţiei biodiversitate,

ţinānd cont de Adresa Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bihor nr. 4.780/BCFM din 3 decembrie 2015, Decizia SEA nr. 769 din 21 decembrie 2015 emisă de Agenţia pentru Protecţia Mediului Bihor, Avizul Ministerului Culturii nr. 2.317 din 19 aprilie 2016, Adresa Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice nr. 38.431 din 18 aprilie 2016, Adresa Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 89.634/322.163 din 27 aprilie 2016, Adresa Direcţiei generale păduri nr. 27.877/ES din 14 aprilie 2016,

īn temeiul prevederilor art. 21 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 13 alin. (4) din Hotărārea Guvernului nr. 38/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul mediului, apelor şi pădurilor emite prezentul ordin.

Art. 1. - Se aprobă Planul de management al sitului de importanţă comunitară ROSCI0104 Lunca Inferioară a Crişului Repede, prevăzut Īn anexa nr. 1.

Art. 2. - Se aprobă Regulamentul sitului de importanţă comunitară ROSCI0104 Lunca Inferioară a Crişului Repede, prevăzut īn anexa nr. 2.

Art. 3. - Anexele nr. 1 şi 2*) fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.

 

p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,

Viorel Traian Lascu,

secretar de stat

 

Bucureşti, 6 iunie 2016.

Nr. 1.043.


*) Anexele nr. 1 şi 2 se publică Un Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 563 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome .Monitorul Oficial”, Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.

 


Copyright 1998-2015 DSC.NET   All rights reserved.