MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul 183 (XXVII) - Nr. 275 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI ŞI ALTE ACTE Joi, 23 aprilie 2015
SUMAR
ACTE ALE BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI
4. - Regulament pentru modificarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit
ACTE ALE BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI
BANCA NAŢIONALA A ROMÂNIEI
pentru modificarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), ale art. 3 alin. (6), ale art. 24, ale art. 25 alin. (2) şi ale art. 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,
în temeiul dispoziţiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 şi 49 bis din 20 ianuarie 2012, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 16 alineatul (2), prima liniuţă va avea următorul cuprins:
- identificarea debitorilor şi evidenţierea, după caz, a situaţiilor speciale;.
2. La articolul 35, litera d) va avea următorul cuprins:
d) netransmiterea de către persoanele declarante la CRC a informaţiei de risc de credit referitoare la debitorii care îndeplinesc condiţia de a fi raportaţi şi netransmiterea informaţiilor referitoare la grupuri, precum şi transmiterea informaţiei de risc de credit eronate, existentă în baza de date a CRC, se sancţionează cu amendă de 500 lei dacă se identifică 20 de debitori neraportaţi/grupuri neraportate, respectiv raportaţi/raportate eronat; se adaugă la suma menţionată câte 25 lei pentru fiecare debitor sau grup neraportat, precum şi pentru cei raportaţi eronat identificaţi peste numărul de 20; informaţia eronată de risc de credit, în sensul prezentului capitol, se referă la codul de identificare a debitorului, codul situaţiei speciale, tipul şi valoarea garanţiilor, suma datorată utilizată şi neutilizată, suma restantă, codul serviciului datoriei, data scadenţei, încadrarea debitorului şi componenţa grupurilor;.
3. La articolul 43, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
(2) Pentru scopurile de analiză ale Băncii Naţionale a României, persoanele declarante raportează lunar şi/sau trimestrial informaţiile cantitative şi calitative conţinute în formularul F3 A, secţiunea 2. Informaţiile care se raportează trimestrial sunt: valoarea activului ponderat la risc, factorul de conversie asociat părţii extrabilanţiere şi expunerea la riscul de credit.
Persoanele declarante vor raporta aceste informaţii în perioada de raportare din luna februarie pentru luna decembrie, în perioada de raportare din luna mai pentru luna martie, în perioada de raportare din luna august pentru luna iunie şi în perioada de raportare din luna noiembrie pentru luna septembrie.
4. Formularul F1 din anexa nr. 1, formularul F2A din anexa nr. 2, formularul F3A din anexa nr. 3, formularele F4A şi F4B din anexa nr. 4 la Regulamentul nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit se înlocuiesc cu formularele din anexele nr. 1-5, care fac parte integrantă din prezentul regulament.
Art. II. - Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 mai 2015.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucureşti, 17 aprilie 2015.
Nr. 4.
ANEXA Nr. 1
F1
|
FIŞA DE ACREDITARE*
la Centrala Riscului de Credit a persoanelor autorizate să transmită şi să recepţioneze informaţii de risc de credit şi informaţii despre fraudele cu carduri
1. PERSOANA DECLARANTĂ
Denumire ..................................................................................... Cod ....................................... Adresa .................................... .................. Telefon ...............................Fax ............................. |
2. PERSOANE ACREDITATE
|
|
|
|
Nume ............................................................................................ |
|
|
|
Prenume ....................................................................................... |
|
|
|
Funcţia ......................................................................................... |
|
|
|
Telefon ......................................... Fax ....................................... |
|
|
|
E-mail ............................................................................................. |
|
|
|
Drepturi: depline de consultare |
Specimen semnătură |
Specimen ştampilă însoţitoare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume ............................................................................................ |
|
|
|
Prenume ....................................................................................... |
|
|
|
Funcţia ......................................................................................... |
|
|
|
Telefon ......................................... Fax ....................................... |
|
|
|
E-mail ............................................................................................. |
|
|
|
Drepturi: depline de consultare |
Specimen semnătură |
Specimen ştampilă însoţitoare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume ............................................................................................ |
|
|
|
Prenume ....................................................................................... |
|
|
|
Funcţia ......................................................................................... |
|
|
|
Telefon ......................................... Fax ....................................... |
|
|
|
E-mail ............................................................................................. |
|
|
|
Drepturi: depline de consultare |
Specimen semnătură |
Specimen ştampilă însoţitoare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume ............................................................................................ |
|
|
|
Prenume ....................................................................................... |
|
|
|
Funcţia ......................................................................................... |
|
|
|
Telefon ......................................... Fax ....................................... |
|
|
|
E-mail ............................................................................................. |
|
|
|
Drepturi: depline de consultare |
Specimen semnătură |
Specimen ştampilă însoţitoare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume ............................................................................................ |
|
|
|
Prenume ....................................................................................... |
|
|
|
Funcţia ......................................................................................... |
|
|
|
Telefon ......................................... Fax ....................................... |
|
|
|
E-mail ............................................................................................. |
|
|
|
Drepturi: depline de consultare |
Specimen semnătură |
Specimen ştampilă însoţitoare |
|
|
|
|
|
3. ADMINISTRATORI**
Nume ....................................................... Prenume ....................................................... Telefon ....................................Fax .................................. E-mail .................................. |
Nume ....................................................... Prenume ....................................................... Telefon ....................................Fax .................................. E-mail .................................. |
Conducerea persoanei declarante
S.S./L.S.
1 Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
* Se transmite cu scrisoare oficială direcţiei din cadrul Băncii Naţionale a României care coordonează activitatea Centralei Riscului de Credit.
** Este obligatorie desemnarea a doi administratori.
Modul de completare
Zona 1 - PERSOANA DECLARANTA
Rubrica Denumire
Se completează cu denumirea completă a persoanei declarante care acordă acreditarea.
Rubrica Cod
Se completează cu codul informatic atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante care acordă acreditarea.
Rubrica Adresa
Se completează cu adresa persoanei declarante.
Rubrica Telefon
Se completează cu numărul de telefon al persoanei declarante.
Rubrica Fax
Se completează cu numărul de fax al persoanei declarante.
Zona 2 - PERSOANE ACREDITATE
Rubricile Nume şi Prenume
Se completează cu numele şi prenumele persoanei acreditate.
Rubrica Funcţia
Se completează cu funcţia deţinută de persoana acreditată În cadrul persoanei declarante.
Rubricile Telefon/Fax/E-mail
Se completează cu numărul de telefon, fax şi adresa de e-mail, de serviciu, ale persoanei acreditate.
Rubrica Drepturi
Se completează prin marcarea câmpului:
a) depline - pentru persoanele acreditate care au dreptul să transmită şi să recepţioneze informaţii de risc de credit şi informaţii despre fraudele cu carduri;
b) de consultare - pentru persoanele care au numai drepturi de consultare a bazei de date a CRC.
Rubrica Specimen semnătură
Se completează cu semnătura uzuală a persoanei acreditate.
Rubrica Specimen ştampilă însoţitoare
Se completează cu amprenta ştampilei ce însoţeşte semnătura persoanei acreditate.
Zona 3- ADMINISTRATORI
Rubricile Nume şi Prenume
Se completează cu numele şi prenumele persoanei desemnate să administreze utilizatorii persoanei declarante.
Rubricile Telefon/Fax/E-mail
Se completează cu numărul de telefon, fax şi adresa de e-mail, de serviciu, ale administratorului.
Rubrica Conducerea persoanei declarante
Se completează cu semnătura unei persoane din conducerea persoanei declarante şi cu amprenta ştampilei ce însoţeşte semnătura.
ANEXA Nr. 2
F2 A
|
Nr. ............... Data ...............
|
FORMULAR
de raportare a debitorilor
pentru luna...............anul.....................
Persoană declarată................
Cod..........................
Secţiunea 1
Nr. crt. |
Debitor |
Situaţie specială |
Încadrare debitor * |
Sector instituţional |
Activitate |
Formă de proprietate |
Ţară |
Judeţ |
Formă juridica de organizare |
Grad de îndatorare |
Tip raportare |
|
Cod de identificare |
Nume/ Denumire |
|||||||||||
(0) |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
(10) |
(11) |
(12) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Sucursalele din România ale instituţiilor de credit din alte state membre pot opta pentru raportarea acestei informaţii.
Secţiunea 2
Nr. crt. |
Sucursală a unei persoane juridice |
||
Cod de Identificare |
Denumire |
Ţară |
|
(0) |
(1) |
(2) |
(3) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Persoană acreditată
Modul de completare
Rubrica Nr.
Se completează prin înscrierea unui număr unic, atribuit formulam lui completat de persoanele declarante.
Rubrica Data
Se completează cu data la care se emite formularul.
Rubricile pentru luna şi anul
Se completează cu luna şi anul pentru care se transmite informaţia de risc de credit.
Rubrica Persoană declarantă
Se completează cu denumirea persoanei declarante care transmite formularul la Centrala Riscului de Credit.
Rubrica Cod
Se completează cu codul informatic atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante care transmite formularul la Centrala Riscului de Credit.
Secţiunea 1
Rubrica 0 - Nr. crt.
Se completează cu numărul de ordine al liniei din formular.
Rubrica 1 - Debitor - Cod de identificare
Se completează astfel:
a) în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul unic de înregistrare;
b) în cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric personal;
c) în cazul persoanelor fizice străine, cu codul ţării, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent;
d) în cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul ţării, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent.
Rubrica 2 - Debitor - Nume/Denumire
Se completează cu numele sau denumirea completă a debitorului.
Rubrica 3 - Situaţie specială
Se completează în cazul în care debitorul se găseşte în una dintre situaţiile prevăzute în Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, astfel:
- cu litera R - în cazul în care debitorul se află în situaţia de reorganizare;
- cu litera I - în cazul în care debitorul se află în situaţia de insolvenţă;
- cu litera F - în cazul în care debitorul se află în situaţia de faliment.
În cazul în care debitorul nu se află în niciuna dintre situaţiile de mai sus, se va completa cu litera N.
Rubrica 4 - Încadrare debitor
Se completează cu încadrarea debitorului potrivit categoriei de clasificare a creditelor, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit, şi ale Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 16/2012 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi determinarea şi utilizarea ajustărilor prudenţiale de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:
- cu litera S pentru credite clasificate în categoria standard;
- cu litera O pentru credite clasificate în categoria în observaţie;
- cu litera B pentru credite clasificate în categoria substandard;
- cu litera I pentru credite clasificate în categoria îndoielnic;
- cu litera P pentru credite clasificate în categoria pierdere;
- cu litera N pentru debitorii pentru care nu se calculează încadrarea.
Rubrica 5 - Sector instituţional
Se completează cu codul sectorului instituţional din care face parte debitorul, din nomenclatorul Sectoare instituţionale, conform SEC 2010.
Rubrica 6 - .Activitate
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul CAEN corespunzător activităţii principale;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente se asimilează un cod CAEN, corespunzător activităţii principale;
- în cazul persoanelor fizice, cu codul 0000.
Rubrica 7 - Formă de proprietate
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul corespunzător din nomenclatorul Forme de proprietate elaborat de Ministerul Finanţelor Publice;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente se asimilează un cod corespunzător din nomenclatorul Forme de proprietate elaborat de Ministerul Finanţelor Publice;
- în cazul persoanelor fizice, cu codul 01.
Rubrica 8 - Ţară
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente şi al persoanelor fizice române, cu codul României;
- în cazul persoanelor fizice străine şi al persoanelor juridice nerezidente, cu codul ţării care a emis paşaportul, respectiv al ţării în care este înregistrată persoana juridică.
Rubrica 9 - Judeţ
Se completează cu codul numeric al judeţului în care debitorul - persoană juridică rezidentă este înregistrat la Registrul Comerţului sau în care domiciliază debitorul - persoană fizică.
Rubrica 10 - Formă juridică de organizare
Se completează cu codul formei juridice de organizare din care face parte debitorul din nomenclatorul Forma juridică de organizare.
Rubrica 11 - Grad de îndatorare
Se completează cu gradul de îndatorare calculat pentru debitor.
Rubrica 12 - Tip raportare
Se completează astfel:
- cu litera S - în cazul în care debitorul raportat anterior nu mai îndeplineşte condiţia de raportare;
- cu litera N - în cazul în care debitorul îndeplineşte condiţia de raportare.
Secţiunea 2
Rubrica 0 - Nr. crt.
Se completează cu numărul de ordine al liniei din formular.
Rubrica 1 - Sucursală a unei persoane juridice - Cod de identificare
Se completează astfel:
a) cu codul unic de înregistrare al societăţii-mamă în cazul în care aceasta este o persoană juridică rezidentă;
b) cu codul ţării, precum şi cu codul de înregistrare din ţara de origine a societăţii-mamă în cazul în care aceasta este o persoană juridică nerezidentă.
Rubrica 2 - Sucursală a unei persoane juridice - Denumire
Se completează cu denumirea societăţii-mamă a cărei sucursală este persoana juridică raportată la Centrala Riscului de Credit.
Rubrica 3 - Ţară
Se completează astfel:
- În cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul României;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul ţării în care este înregistrată persoana juridică.
ANEXA Nr. 3
F3 A
|
Nr. ............... Data ...............
|
FORMULAR
de raportare a riscurilor individuale
pentru luna...........................anul...............
Persoană declarantă............................................................................
Cod................................................................
Secţiunea 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- lei - |
Nr. crt. |
Cod de identificare debitor |
Sume acordate |
Valută |
Data acordării |
Data scadenţei |
Credit/ Angajament luat împreună cu alţi debitori |
Cod risc |
Stare credit |
Cod CRC |
Sume datorate |
Sume restante |
Serviciul datoriei |
Restructurare |
Comportament credit |
Credite scoase în afara bilanţului - Principal |
Credit extrabilanţier |
Tip raportare |
Identificator |
|||||
Garanţii |
Tip risc |
Termen de acordare |
Carduri şi leasing |
||||||||||||||||||||
Tip garanţie |
Valoarea garanţiei - Total |
utilizate |
neutilizate |
||||||||||||||||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
(10) |
(11) |
(12) |
(13) |
(14) |
(15) |
(16) |
(17) |
(18) |
(19) |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RISC INDIVIDUAL (11.1+11.2) |
TOTAL SUME RESTANTE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea 2
Nr. crt. |
Clasă rating |
Probabilitate de nerambursare |
Tip garanţie imobiliară |
Valoare garanţie imobiliara |
Expuneri neperformante |
Improbabilitate de plată |
Stare de nerambursare |
Credite depreciate |
Suma de plată lunară - Total |
Suma de plată lunară - Principal |
Suma de plată lunară - Dobândă |
Suma restantă Dobânzi |
Dobânzi penalizatoare - sume |
Rata anualizată a dobânzii aplicată creditului |
Dobânda anuală efectivă (DAE) |
LTV - Raportul valoarea creditului pe garanţii |
Credite scoase în afara bilanţului - Creanţe ataşate şi sume de amortizat
|
Credite scoase în afara bilanţului - Creanţe ataşate acumulate după scoaterea în afara bilanţului |
Ajustări la nivel individual pentru depreciere |
Tip ajustări pentru depreciere |
Credit nou/ vechi |
Tip operaţiune credit |
Valoarea activului ponderat la risc (RWA) |
Factorul de conversie asociat părţii extrabilanţiere |
Expunerea la riscul de credit |
(0) |
(20) |
(21) |
(22) |
(23) |
(24) |
(25) |
(26) |
(27) |
(28) |
(29) |
(30) |
(31) |
(32) |
(33) |
(34) |
(35) |
(36) |
(37) |
(38) |
(39) |
(40) |
(41) |
(42) |
(43) |
(44) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Persoană acreditată
Modul de completare
Rubrica Nr.
Se completează prin înscrierea unui număr unic, atribuit formularului completat de persoana declarantă.
Rubrica Data
Se completează cu data la care se completează formularul.
Rubricile pentru luna şi anul
Se completează cu luna şi anul pentru care se transmite informaţia de risc de credit.
Rubrica Persoană declarantă
Se completează cu denumirea persoanei declarante care transmite formularul la Centrala Riscului de Credit.
Rubrica Cod
Se completează cu codul informatic atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante care transmite formularul la Centrala Riscului de Credit.
Secţiunea 1
Rubrica 0 - Nr. crt.
Se completează cu numărul de ordine al liniei din formular.
Rubrica 1 - Cod unitate
Se completează cu codul informatic atribuit de Banca Naţională a României unităţii teritoriale a persoanei declarante care a acordat creditul sau şi-a asumat angajamentul.
Rubrica 2 - Cod de identificare debitor
Se completează astfel:
a) în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul unic de înregistrare;
b) în cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric personal;
c) în cazul persoanelor fizice străine, cu codul ţării care a emis paşaportul, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent;
d) în cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul ţării, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent.
Rubrica 3 - Sume acordate
Se completează cu suma reprezentând creditul acordat sau angajamentul asumat conform contractului.
Rubrica 4 - Valută
Se completează cu codul valutei în care a fost acordat creditul.
Rubrica 5 - Data acordării
Se completează cu data la care începe derularea contractului de credit sau cu data la care persoana declarantă îşi asumă angajamentul.
Rubrica 6 - Data scadenţei
Se completează cu data până la care creditul trebuie rambursat integral sau cu data încetării angajamentului persoanei declarante.
Rubrica 7 - Credit/angajament luat împreună cu alţi debitori
Se completează astfel:
- cu litera P - credit/angajament luat în nume propriu;
- cu litera C - credit/angajament luat împreună cu alţi debitori.
Rubrica 8 - Cod risc
Se completează cu un cod format din 4 poziţii, care corespund garanţiilor (tip/valoare), tipului riscului, termenului de acordare şi informaţiilor referitoare la carduri şi leasing, aferente creditelor acordate şi/sau angajamentelor asumate, astfel:
- poziţia 1 - garanţii: lit. a: tip garanţie:
A- garanţii primite de la instituţiile administraţiei publice şi asimilate;
B - garanţii primite de la societăţi de asigurare şi reasigurare;
C - garanţii primite de la alte instituţii financiare;
E - gajuri cu deposedare;
F - gajuri fără deposedare;
G - alte garanţii primite de la clientela;
H - fără garanţii;
I - depozite colaterale;
J - garanţii primite de la instituţii nefinanciare;
K - clădiri rezidenţiale;
L - clădiri comerciale;
M - terenuri;
N - alte ipoteci imobiliare.
În cazul în care pentru un credit s-au constituit mai multe tipuri de garanţii, se vor completa toate codurile acestora în ordinea descrescătoare a ponderii fiecăreia;
lit. b: valoarea garanţiei - Total:
Se completează cu valoarea totală a garanţiilor aferente creditului acordat şi/sau angajamentului asumat, conform evidenţelor contabile.
- poziţia 2 - tip risc:
A1 - creanţe comerciale;
B1 - credite de trezorerie;
C1 - credite pentru finanţarea operaţiunilor de comerţ exterior;
D1 - credite pentru finanţarea stocurilor;
D2 - credite pentru echipamente;
E1 - credite ipotecare;
E2 - alte credite pentru investiţii imobiliare;
F1 - alte credite;
G1 - obligaţiuni;
H1 - angajamente asumate în numele debitorului faţă de o persoană fizică sau persoană juridică, alta decât persoanele declarante, sau faţă de o instituţie de credit/instituţie financiară din străinătate;
H2 - angajamente asumate faţă de debitor;
II - angajamente asumate în numele debitorului faţa de o altă persoană declarantă care funcţionează pe teritoriul României;
J1 - depozite de garanţii vărsate pentru operaţiuni cu instrumente financiare derivate; K1 - credite de consum; K2 - vânzări în rate;
- poziţia 3 - termen de acordare:
A - credite şi angajamente pe termen scurt (până la 12 luni); B - credite şi angajamente pe termen mediu (1-5 ani); C - credite şi angajamente pe termen lung (peste 5 ani);
- poziţia 4 - carduri şi leasing: C - pentru cardurile de credit;
D - pentru cardurile de debit cu facilitate de descoperit de cont;
L - pentru leasing;
N - pentru celelalte credite acordate şi angajamente asumate de persoana declarantă.
Rubrica 9 - Stare credit
Se completează astfel:
- litera E - credit/angajament existent în portofoliul persoanei declarante şi care nu a fost vândut, răscumpărat, cumpărat sau intermediat;
- litera R - credit răscumpărat de persoana declarantă după ce anterior a fost vândut din portofoliu;
- litera C - credit cumpărat de persoana declarantă de la o altă entitate şi care nu a fost anterior în portofoliul propriu, respectiv nu a fost vândut de această instituţie.
Rubrica 10 -Cod CRC
Se completează cu un număr de identificare unic, atribuit de Centrala Riscului de Credit la prima raportare a riscului respectiv, şi se utilizează pentru toate raportările ulterioare ale persoanei declarante,
Rubrica 11 - Sume datorate
- poziţia 1 - sume datorate - utilizate Se completează astfel:
- pentru obligaţiuni, cu valoarea de achiziţie;
- pentru tipurile de risc A1-F1 şi J1-K2 cu sumele înscrise în conturile de bilanţ aferente ultimei zile a lunii pentru care se face raportarea;
- pentru angajamentele asumate de către persoana declarantă, cu cifra 0 (zero).
În aceste sume sunt incluse şi sumele restante.
- poziţia 2 - sume datorate - neutilizate Se completează astfel:
- pentru tipurile de risc A1-F1, K1 şi K2 care funcţionează ca o linie de credit cu sumele evidenţiate în afara bilanţului ca plafon neutilizat sau cu tranşele creditelor evidenţiate extrabilanţier;
- pentru tipurile de risc H1, H2 şi 11, cu sumele evidenţiate în afara bilanţului ca angajamente asumate de persoana declarantă;
- pentru obligaţiuni, cu cifra 0 (zero);
- pentru depozite de garanţii vărsate pentru operaţiuni cu instrumente financiare derivate, cu cifra 0 (zero).
Rubrica 12 - Sume restante
Se completează cu sumele scadente nerambursate aferente creditului respectiv înscrise în evidenţele contabile în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea.
Pentru angajamentele asumate de către persoana declarantă această rubrică se completează cu cifra 0 (zero).
Rubrica 13 - Serviciul datoriei
Se completează astfel:
- cu litera A - în situaţia în care ratele sunt plătite la scadenţă sau cu o întârziere de maximum 15 zile inclusiv;
- cu litera B - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 16-30 zile inclusiv;
- cu litera C - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 31-60 zile inclusiv;
- cu litera D - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 61-90 zile inclusiv;
- cu litera E - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 91-180 zile inclusiv;
- cu litera F - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 181 şi 1 an inclusiv;
- cu litera G - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere de peste 1 an.
Rubrica 14 - Restructurare Se completează astfel:
- cu litera A - expunere performantă cu măsuri de restructurare constând în modificări ale termenilor şi condiţiilor, în cazul unui debitor care se confruntă sau este pe punctul de a se confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea angajamentelor financiare (dificultăţi financiare);
- cu litera B - expunere performantă cu măsuri de restructurare constând în refinanţare, în cazul unui debitor care se confruntă sau este pe punctul de a se confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea angajamentelor financiare (dificultăţi financiare);
- cu litera C - expunere neperformantă cu măsuri de restructurare constând în modificări ale termenilor şi condiţiilor, în cazul unui debitor care se confruntă sau este pe punctul de a se confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea angajamentelor financiare (dificultăţi financiare);
- cu litera D - expunere neperformantă cu măsuri de restructurare constând în refinanţare, în cazul unui debitor care se confruntă sau este pe punctul de a se confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea angajamentelor financiare (dificultăţi financiare);
- cu litera E - refinanţare, în cazul debitorilor fără dificultăţi financiare;
- cu litera N - credite fără restructurări/refinanţări.
Rubrica 15 - Comportament credit
Se completează astfel:
- cu litera C - credit (toate facilităţile care nu sunt linie de credit);
- cu litera L - linie de credit.
Rubrica 16 - Credite scoase în afara bilanţului - Principal*
Rubrica 17 - Credit extrabilanţier*
Rubrica 18 - Tip raportare Se completează astfel:
- cu litera N - pentru creditele şi/sau angajamentele care nu se şterg şi pentru creditele care au fost suplimentate şi care se raportează ca fiind credite noi;
- cu litera R - pentru creditele refinanţate şi care se consideră riscuri ce se şterg; pentru aceste credite se transmite şi suma refinanţată;
- cu litera E - pentru creditele externalizate şi care se consideră riscuri ce se şterg; pentru aceste credite se transmite şi suma externalizată;
- cu litera P - pentru creditele la care se înregistrează pierdere şi care se consideră riscuri ce se şterg; pentru aceste credite se transmite şi valoarea pierderii;
- cu litera S - pentru creditele şi/sau angajamentele care se şterg; pentru acestea se completează valoarea 0.
Rubrica 19 - Identificator
Se completează cu un cod atribuit de persoana declarantă.
Secţiunea 2
Rubrica 20 - Clasă rating
Se completează conform Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu un cod format din maximum 5 caractere alfanumerice care reprezintă clasa de rating în care a fost încadrat creditul, dacă persoana declarantă deţine informaţia.
Rubrica 21 - Probabilitate de nerambursare Se completează conform Regulamentului (UE) nr. 575/2013, cu o valoare între 0 şi 100, cu două zecimale, care reprezintă probabilitatea de nerambursare a creditului, determinată de persoana declarantă, dacă persoana declarantă deţine informaţia.
Rubrica 22 - Tip garanţie imobiliară*
Rubrica 23 - Valoare garanţie imobiliară*
Rubrica 24 - Expuneri neperformante*
Rubrica 25 - Improbabilitate de plată*
Rubrica 26 - Stare de nerambursare*
Rubrica 27 - Credite depreciate*
Rubrica 28 - Suma de plată lunară - Total*
Rubrica 29 - Suma de plată lunară - Principal*
Rubrica 30 - Suma de plată lunară - Dobândă*
Rubrica 31 - Suma restantă - Dobânzi*
Rubrica 32 - Dobânzi penalizatoare - sume*
Rubrica 33 - Rata anualizată a dobânzii aplicată creditului*
Rubrica 34 - Dobânda anuală efectivă (DAE)*
Rubrica 35 - LTV - Raportul valoarea creditului pe garanţii*
Rubrica 36 - Credite scoase în afara bilanţului - Creanţe ataşate şi sume de amortizat*
Rubrica 37 - Credite scoase în afara bilanţului - Creanţe ataşate acumulate după scoaterea în afara bilanţului*
Rubrica 38 - Ajustări la nivel individual pentru depreciere*
Rubrica 39 - Tip ajustări pentru depreciere*
Rubrica 40 - Credit nou/vechi*
Rubrica 41 - Tip operaţiune credit*
Rubrica 42 - Valoarea activului ponderat la risc (RWA)*
Acest indicator se raportează trimestrial.
Rubrica 43 - Factorul de conversie asociat părţii extrabilanţiere*
Acest indicator se raportează trimestrial.
Rubrica 44 - Expunerea la riscul de credit*
Acest indicator se raportează trimestrial.
Rubrica RISC INDIVIDUAL se obţine prin însumarea totalurilor rubricilor 11.1 şi 11.2.
Se completează, pentru fiecare debitor, cu totalul sumelor din coloana 11.
Rubrica TOTAL SUME RESTANTE
Se completează, pentru fiecare debitor, cu totalul sumelor din coloana 12.
În cazul creditelor acordate şi angajamentelor asumate în valută, se raportează echivalentul în lei al acestora, la cursurile pieţei valutare comunicate de Banca Naţională a României, utilizate pentru închiderea situaţiilor financiare ale lunii pentru care se face raportarea.
În cazul creditelor şi angajamentelor unui debitor raportat pentru prima dată la Centrala Riscului de Credit şi în cazul creditelor şi angajamentelor acordate unei persoane recenzate în luna pentru care se face raportarea trebuie completate toate rubricile formularului, mai puţin
Rubrica 10, Cod CRC, care se completează de Centrala Riscului de Credit şi care se retransmite, prin intermediul formularului F3 A, persoanelor declarante care le-au raportat.
În cazul creditelor şi angajamentelor care au fost raportate anterior şi care nu au făcut obiectul unei proceduri de ştergere, se completează rubricile 11-44.
* Se completează cu informaţia aferentă, după caz. Precizări se regăsesc în documentaţia aplicaţiei informatice a Centralei Riscului de Credit.
ANEXA Nr. 4
F4 A
|
|
Siglă BNR |
Nr. ............... Data ............... |
SITUAŢIA
riscului global privind persoanele recenzate
pentru luna...........................anul...............
Către
Persoana declarantă .........................................................................
Cod ................................................................
Referinţă ..................................................
Nume/Denumire persoană recenzată .......................................................
Cod de identificare ..............................................
Grup ..................
Ţară ...............................Judeţ .......................................
Sucursală a unei persoane juridice ..........................
Activitate ........................
Sector instituţional .....................
Formă de proprietate ...............................
Formă juridică de organizare ...............................
Situaţie specială ............................
Încadrare debitor - total sistem ............................
Risc global .......................
Informaţii referitoare la fraudele cu carduri ..............................
Informaţii referitoare la incidentele de plăţi .................................
Secţiunea 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- lei - |
|||||
Acro
|
Cod CRC
|
Identificator
|
Stare credit
|
Credit/ angajament luat împreuna cu alţi debitori
|
Cod risc |
Comportament credit
|
Serviciul datoriei
|
Valută
|
Restructurare
|
Sume acordate
|
Sume datorate |
Sume restante
|
Credite scoase în afara bilanţului - Principal
|
Angajamente faţă de alte persoane declarante
|
Data acordării
|
Data scadenţei
|
|||||
Garanţii |
Tip risc
|
Termen de acordare
|
Carduri şi leasing
|
utilizate
|
neutilizate
|
||||||||||||||||
Tip garanţie |
Valoarea garanţiei - Total |
||||||||||||||||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
(10) |
(11) |
(12) |
(13) |
(14) |
(15) |
(16) |
(17) |
|||||
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RISC GLOBAL (12.1 + 12.2) |
TOTAL SUME RESTANTE |
|
TOTAL ANGAJAMENTE FATĂ DE ALTE PERSOANE DECLARANTE |
|
|
Secţiunea 2
Cod de identificare debitor |
Cod ţara schimb transfrontalier |
Sumă credite luate în nume propriu |
Sumă credite luate În comun |
Sumă angajamente luate în nume propriu |
Sumă angajamente luate în comun |
Expunere totala |
|||||
|
|
mii auro |
mii lei |
mii auro |
mii lei |
mii euro |
mi lei |
mii euro |
mii lei |
mii euro |
mii lei |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
|||||
|
|
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Modul de completare
Rubrica Nr.
Se completează prin înscrierea unui număr unic atribuit formularul ni completat de către Centrala Riscului de Credit.
Rubrica Data
Se completează cu data la care se completează formularul.
Rubricile pentru luna şi anul
Se completează cu luna şi anul pentru care se transmite situaţia.
Rubrica Persoana declarantă
Se completează cu denumirea persoanei declarante căreia i se transmite situaţia.
Rubrica Cod
Se completează cu codul informatic atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante căreia i se transmite situaţia.
Rubrica Referinţă
Se completează în cazul în care formularul este emis ca urmare a solicitării persoanei recenzate, cu numărul şi data cererii de consultare a bazei de date a Centralei Riscului de Credit.
Rubrica Nume/Denumire persoană recenzată
Se completează cu numele sau denumirea completă a persoanei recenzate.
Rubrica Cod de identificare
Se completează astfel:
a) în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul unic de înregistrare;
b) în cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric personal;
c) în cazul persoanelor fizice străine, cu codul ţării care a emis paşaportul, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent;
d) în cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul ţării, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent.
Rubrica Grup Se completează astfel:
- cu litera G - în cazul în care debitorul face parte dintr-un grup;
- cu litera I - în cazul în care debitorul nu face parte dintr-un grup.
Rubrica Ţară
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente şi al persoanelor fizice române, cu codul României;
- în cazul persoanelor fizice străine şi al persoanelor juridice nerezidente, cu codul ţării care a emis paşaportul, respectiv al ţării în care este înregistrată persoana juridică.
Rubrica Judeţ
Se completează cu codul numeric al judeţului în care debitorul - persoană juridică rezidentă este înregistrat la registrul comerţului sau în care domiciliază debitorul - persoană fizică.
Rubrica Sucursală a unei persoane juridice
Se completează astfel:
- cu litera D - în cazul în care debitorul este sucursală a unei persoane juridice;
- cu litera N - în cazul în care debitorul nu este sucursală a unei persoane juridice.
Rubrica Activitate Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente cu codul CAEN corespunzător activităţii principale;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente se asimilează un cod CAEN, corespunzător activităţii principale;
- în cazul persoanelor fizice, cu codul 0000.
Rubrica Sector instituţional
Se completează cu codul sectorului instituţional din care face parte debitorul, din Nomenclatorul SECTOARE INSTITUŢIONALE, conform SEC 2010.
Rubrica Formă de proprietate
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul corespunzător din nomenclatorul Forme de proprietate elaborat de Ministerul Finanţelor Publice;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente se asimilează un cod corespunzător din nomenclatorul Forme de proprietate elaborat de Ministerul Finanţelor Publice;
- în cazul persoanelor fizice, cu codul 01.
Rubrica Formă juridică de organizare
Se completează cu codul formei juridice de organizare din care face parte debitorul, din Nomenclatorul FORMA JURIDICA DE ORGANIZARE.
Rubrica Situaţie specială
Se completează astfel:
- cu litera R - în cazul în care debitorul se află în situaţia de reorganizare;
- cu litera I - În cazul în care debitorul se află în situaţia de insolvenţă;
- cu litera F - în cazul în care debitorul se află în situaţia de faliment.
În cazul în care debitorul nu se află în nici una dintre situaţiile de mai sus, se va completa cu litera N.
Rubrica Încadrare debitor - total sistem
Se completează cea mai slabă încadrare raportată pentru acest debitor, potrivit categoriei de clasificare a creditelor, astfel:
- cu litera S pentru credite clasificate în categoria standard;
- cu litera O pentru credite clasificate în categoria în observaţie;
- cu litera B pentru credite clasificate în categoria substandard;
- cu litera I pentru credite clasificate în categoria îndoielnic;
- cu litera P pentru credite clasificate în categoria pierdere.
Rubrica Risc global
Se completează cu totalul sumelor din coloana 12.
Rubrica Informaţii referitoare la fraudele cu carduri
Se completează cu informaţiile referitoare fa fraudele cu
carduri înregistrate în baza de date a Centralei Riscului de
Credit, astfel:
- număr fraude cu carduri;
- total sumă fraudată.
Rubrica Informaţii referitoare la incidentele de plăţi
Se completează cu informaţiile referitoare la incidentele de plăţi înregistrate în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi, astfel:
- numărul total de incidente pe fiecare instrument, din care numărul incidentelor majore;
- perioade de interdicţie bancară.
Informaţiile referitoare la incidentele de plăţi sunt aferente zilei anterioare prelucrării datelor de către Centrala Riscului de Credit.
Secţiunea 1
Rubrica 1 - Acro
Se completează cu acronimul persoanei declarante, dacă riscul a fost raportat la Centrala Riscului de Credit de aceasta, sau cu * dacă a fost raportat de altă persoană declarantă.
Rubrica 2 - Cod CRC
Se completează cu numărul de identificare unic, atribuit de Centrala Riscului de Credit riscului respectiv.
Rubrica 3 - Identificator
Se completează cu codul atribuit de persoana declarantă, dacă riscul a fost raportat la Centrala Riscului de Credit de aceasta, sau cu * dacă a fost raportat de altă persoană declarantă.
Rubrica 4 - Stare cred ir Se completează astfel:
- litera E - credit/angajament existent în portofoliul persoanei declarante şi care nu a fost vândut, răscumpărat, cumpărat sau intermediat;
- litera R - credit răscumpărat de persoana declarantă după ce anterior a fost vândut din portofoliu;
- litera C - credit cumpărat de persoana declarantă de la o altă entitate şi care nu a fost anterior în portofoliul propriu, respectiv nu a fost vândut de această instituţie.
Rubrica 5 - Credit/angajament luat împreună cu alţi debitori
Se completează astfel:
- cu litera P - credit/angajament luat în nume propriu;
- cu litera C - credit/angajament luat împreună cu alţi debitori.
Rubrica 6 - Cod risc
Se completează cu un cod format din 4 poziţii, care corespund garanţiilor (tip/valoare), tipului riscului, termenului de acordare şi comportamentului creditului, aferente creditelor acordate şi/sau angajamentelor asumate, astfel:
- poziţia 1 - garanţii: lit. a: tip garanţii:
A - garanţii primite de la instituţiile administraţiei publice şi asimilate;
B - garanţii primite de la societăţi de asigurare şi reasigurare;
C - garanţii primite de la alte instituţii financiare;
E - gajuri cu deposedare;
F - gajuri fără deposedare;
G - alte garanţii primite de la clientelă;
H - fără garanţii;
I - depozite colaterale;
J - garanţii primite de la instituţii nefinanciare;
K - clădiri rezidenţiale;
L - clădiri comerciale;
M - terenuri;
N - alte ipoteci imobiliare.
În cazul în care pentru un credit s-au constituit mai multe tipuri de garanţii, se vor completa toate codurile acestora în ordinea descrescătoare a ponderii fiecăreia.
lit. b: valoarea garanţiei:
Se completează cu valoarea totală a garanţiilor aferente creditului acordat şi/sau angajamentului asumat, conform evidenţelor contabile.
- poziţia 2 - tip risc:
A1 - creanţe comerciale;
B1 - credite de trezorerie;
C1 - credite pentru finanţarea operaţiunilor de comerţ exterior;
D1 - credite pentru finanţarea stocurilor;
D2 - credite pentru echipamente;
E 1 - credite ipotecare;
E 2 - alte credite pentru investiţii imobiliare;
F1 - alte credite;
G1 - obligaţiuni;
H1 - angajamente asumate în numele debitorului faţă de o persoană fizică sau persoană juridică, alta decât persoanele declarante, sau faţă de o instituţie de credit/instituţie financiară din străinătate;
H2 - angajamente asumate faţă de debitor;
I1 - angajamente asumate în numele debitorului faţă de o altă persoană declarantă care funcţionează pe teritoriul României;
J1 - depozite de garanţii vărsate pentru operaţiuni cu instrumente financiare derivate;
K1 - credite de consum;
K2 - vânzări în rate;
- poziţia 3 - termen de acordare:
A-credite şi angajamente pe termen scurt (până la 12 luni); B - credite şi angajamente pe termen mediu (1-5 ani); C - credite şi angajamente pe termen lung (peste 5 ani);
- poziţia 4 - carduri şi leasing: C - pentru cardurile de credit;
D-pentru cardurile de debit cu facilitate de descoperit de cont;
L- pentru leasing;
N - pentru celelalte credite acordate şi angajamente asumate de persoana declarantă.
Rubrica 7 - Comportament credit Se completează astfel:
- cu litera C - credit (toate facilităţile care nu sunt linie de credit);
- cu litera L - linie de credit.
Rubrica 8 - Serviciul datoriei Se completează astfel:
- cu litera A - în situaţia în care ratele sunt plătite la scadenţă sau cu o întârziere de maximum 15 zile inclusiv;
- cu litera B - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 16-30 de zile inclusiv;
- cu litera C - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 31-60 de zile inclusiv;
- cu litera D - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 61-90 de zile inclusiv;
- cu litera E - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 91-180 de zile inclusiv;
- cu litera F - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 181 şi 1 an inclusiv;
- cu litera G - în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere de peste 1 an.
Rubrica 9 - Valută Se completează cu codul valutei în care a fost acordat creditul.
Rubrica 10 -Restructurare Se completează astfel:
- cu litera A - expunere performantă cu măsuri de restructurare constând în modificări ale termenilor şi condiţiilor, în cazul unui debitor care se confruntă sau este pe punctul de a se confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea angajamentelor financiare (dificultăţi financiare);
- cu litera B - expunere performantă cu măsuri de restructurare constând în refinanţare, în cazul unui debitor care se confruntă sau este pe punctul de a se confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea angajamentelor financiare (dificultăţi financiare);
- cu litera C - expunere neperformantă cu măsuri de restructurare constând în modificări ale termenilor şi condiţiilor, în cazul unui debitor care se confruntă sau este pe punctul de a se confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea angajamentelor financiare (dificultăţi financiare);
- cu litera D - expunere neperformantă cu măsuri de restructurare constând în refinanţare, în cazul unui debitor care se confruntă sau este pe punctul de a se confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea angajamentelor financiare (dificultăţi financiare);
- cu litera E - refinanţare, în cazul debitorilor fără dificultăţi financiare;
- cu litera N - credite fără restructurări/refinanţări.
Rubrica 11 - Sume acordate
Se completează cu suma reprezentând creditul acordat sau angajamentul asumat conform contractului.
Rubrica 12 - Sume datorate
- poziţia 1 - sume datorate - utilizate Se completează astfel:
- pentru obligaţiuni, cu valoarea de achiziţie;
- pentru tipurile de risc A1 - F1 şi J1 - K2, cu sumele înscrise în conturile de bilanţ aferente ultimei zile a lunii pentru care se face raportarea;
- pentru angajamentele asumate de către persoana declarantă, cu cifra 0 (zero).
În aceste sume sunt incluse şi sumele restante.
- poziţia 2 - sume datorate - neutilizate Se completează astfel:
- pentru tipurile de risc A1 - F1, K1 şi K2 care funcţionează ca o linie de credit, cu sumele evidenţiate în afara bilanţului ca plafon neutilizat sau cu tranşele creditelor evidenţiate extrabilanţier;
- pentru tipurile de risc H1, H2 şi 11, cu sumele evidenţiate în afara bilanţului ca angajamente asumate de persoana declarantă;
- pentru obligaţiuni, cu cifra 0 (zero);
- pentru depozite de garanţii vărsate pentru operaţiuni cu instrumente financiare derivate, cu cifra 0 (zero).
Rubrica 13 - Sume restante
Se completează cu sumele scadente nerambursate aferente creditului respectiv înscrise în evidenţele contabile în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea.
Pentru angajamentele asumate de către persoana declarantă această rubrică se completează cu cifra 0 (zero).
Rubrica 14 - Credite scoase în afara bilanţului - Principal*
Rubrica 15 - Angajamente faţă de alte persoane declarante
Se completează cu suma corespunzătoare angajamentelor asumate de către persoana declarantă în numele debitorului faţă de alte persoane declarante (litera 11 pe poziţia 2 în
Rubrica 6 - Codul riscului*).
Rubrica 16 - Data acordării
Se completează cu data la care începe derularea contractului de credit sau cu data la care persoana declarantă îşi asumă angajamentul.
Rubrica 17 - Data scadenţei
Se completează cu data până la care creditul trebuie rambursat integral sau cu data încetării angajamentului persoanei declarante.
Rubrica RISC GLOBAL se obţine prin însumarea totalurilor rubricilor 12.1 şi 12.2.
Se completează, pentru fiecare persoană recenzată, cu totalul sumelor din coloana 12.
Rubrica TOTAL SUME RESTANTE
Se completează, pentru fiecare persoană recenzată, cu totalul sumelor din coloana 13.
Rubrica TOTAL ANGAJAMENTE FAŢĂ DE ALTE PERSOANE DECLARANTE
Se completează, pentru fiecare persoană recenzată, cu totalul sumelor din coloana 15.
Secţiunea 2**
Rubrica 1 - Cod de identificare debitor
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul unic de înregistrare;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul ţării, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent.
Rubrica 2 Cod ţară schimb transfrontalier Se completează astfel:
- În cazul registrelor centrale de credit din ţările participante la schimbul transfrontalier, cu codul ţărilor respective;
- în cazul Centralei Riscului de Credit, cu codul României.
Rubrica 3 Sumă credite luate în nume propriu
- poziţia 1 - mii euro:
Se completează cu expunerea, exprimată în mii euro, provenită din creditele luate de debitor în nume propriu, transmisă de un registru central de credit participant la schimbul transfrontalier de informaţii pentru debitorul respectiv;
- poziţia 2 - mii lei:
Se completează cu expunerea, exprimată în mii lei, provenită din creditele luate de debitor în nume propriu, transmisă de un registru central de credit participant la schimbul transfrontalier de informaţii pentru debitorul respectiv.
Rubrica 4 Sumă credite luate în comun
- poziţia 1 - mii euro:
Se completează cu expunerea, exprimată în mii euro, provenită din creditele luate de debitor împreună cu alţi debitori, transmisă de un registru central de credit participant la schimbul transfrontalier de informaţii pentru debitorul respectiv;
- poziţia 2 - mii lei:
Se completează cu expunerea, exprimată în mii lei, provenită din creditele luate de debitor împreună cu alţi debitori, transmisă de un registru central de credit participant la schimbul transfrontalier de informaţii pentru debitorul respectiv.
Rubrica 5 Sumă angajamente luate în nume propriu
- poziţia 1 - mii euro:
Se completează cu expunerea, exprimată în mii euro, provenită din angajamentele luate de debitor în nume propriu, transmisă de un registru central de credit participant la schimbul transfrontalier de informaţii pentru debitorul respectiv;
- poziţia 2 - mii lei:
Se completează cu expunerea, exprimată în mii lei, provenită din angajamentele luate de debitor în nume propriu, transmisă de un registru central de credit participant la schimbul transfrontalier de informaţii pentru debitorul respectiv.
Rubrica 6 Sumă angajamente luate în comun
- poziţia 1 - mii euro:
Se completează cu expunerea, exprimată în mii euro, provenită din angajamentele luate de debitor împreună cu alţi debitori, transmisă de un registru central de credit participant la schimbul transfrontalier de informaţii pentru debitorul respectiv;
- poziţia 2 - mii lei:
Se completează cu expunerea, exprimată în mii lei, provenită din angajamentele luate de debitor împreună cu alţi debitori, transmisă de un registru central de credit participant la schimbul transfrontalier de informaţii pentru debitorul respectiv.
Rubrica 7 Expunere totală
- poziţia 1 - mii euro:
Se completează prin însumarea expunerilor din coloanele 3.1,4.1,5.1, 6.1;
- poziţia 2 - mii lei:
Se completează prin însumarea expunerilor din coloanele 3.2, 4.2. 5.2, 6.2.
* Se completează cu informaţia aferentă, după caz.
** Conţine informaţiile obţinute din schimbul transfrontalier, în conformitate cu prevederile .Memorandumului de înţelegere privind schimbul de informaţii între registrele de credit naţionale, în vederea transmiterii acestora către persoanele declarante, pentru debitorii activi la luna pentru care se procesează riscul global.
ANEXA Nr. 5
F4 B
|
|
Siglă BNR |
Nr. ............... Data ............... |
SITUAŢIA CREDITELOR RESTANTE
Către
Persoana declarantă............................................................................
Cod................................................................
Nume/Denumire persoană recenzată.......................................................
Cod de identificare..............................................
Informaţii referitoare la fraudele cu carduri..............................
Informaţii referitoare la incidentele de plăţi.................................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- lei - |
Luna/Anul |
Risc global |
Sume restante - Serviciul datoriei |
Total sume restante |
Credite scoase în afara bilanţului - Principal |
Sume refinanţate |
Sume raportate ca pierderi |
Sume externalizate |
||||||
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
(10) |
(11) |
(12) |
(13) |
(14) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Modul de completare
Rubrica Nr.
Se completează prin înscrierea unui număr unic atribuit formularului completat de către Centrala Riscului de Credit.
Rubrica Data
Se completează cu data la care se completează formularul.
Rubrica Persoana declarantă
Se completează cu denumirea persoanei declarante căreia i se transmite situaţia.
Rubrica Cod
Se completează cu codul informatic atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante căreia i se transmite situaţia.
Rubrica Nume/Denumire persoană recenzată
Se completează cu numele sau denumirea completă a persoanei recenzate.
Rubrica Cod de identificare
Se completează astfel:
a) în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul unic de înregistrare;
b) în cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric personal;
c) în cazul persoanelor fizice străine, cu codul ţării care a emis paşaportul, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent;
d) în cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul ţării, urmat de informaţia solicitată de persoana declarantă la deschiderea contului curent.
Rubrica Informaţii referitoare la fraudele cu carduri
Se completează cu informaţiile referitoare la fraudele cu carduri înregistrate în baza de date a Centralei Riscului de Credit, astfel:
- număr fraude cu carduri;
- total sumă fraudată.
Rubrica Informaţii referitoare la incidentele de plăţi
Se completează cu informaţiile referitoare la incidentele de plăţi înregistrate în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi, astfel:
- numărul total de incidente pe fiecare instrument, din care numărul incidentelor majore;
- perioade de interdicţie bancară.
Informaţiile referitoare la incidentele de plăţi sunt aferente zilei anterioare efectuării consultării Centralei Riscului de Credit.
Rubrica 1 -Luna/Anul
Se completează cu luna şi anul pentru care se transmite situaţia creditelor restante.
Rubrica 2 - Risc global
Se completează cu riscul global al debitorului.
Rubrica 3 - Sume restante - Serviciul datoriei - A
Se completează cu totalul sumelor restante aferente creditelor care au serviciul datoriei A.
Rubrica 4 - Sume restante - Serviciul datoriei - B
Se completează cu totalul sumelor restante aferente creditelor care au serviciul datoriei B.
Rubrica 5 - Sume restante - Serviciul datoriei - C Se completează cu totalul sumelor restante aferente creditelor care au serviciul datoriei C.
Rubrica 6 - Sume restante - Serviciul datoriei - D Se completează cu totalul sumelor restante aferente creditelor care au serviciul datoriei D.
Rubrica 7 - Sume restante - Serviciul datoriei - E Se completează cu totalul sumelor restante aferente creditelor care au serviciul datoriei E.
Rubrica 8 - Sume restante - Serviciul datoriei - F Se completează cu totalul sumelor restante aferente creditelor care au serviciul datoriei F.
Rubrica 9 - Sume restante - Serviciul datoriei - G
Se completează cu totalul sumelor restante aferente creditelor care au serviciul datoriei G.
Rubrica 10 - Total sume restante
Se completează cu totalul sumelor restante.
Rubrica 11 - Credite scoase în afara bilanţului - Principal*
Rubrica 12 - Sume refinanţate
Se completează cu sumele creditelor refinanţate la alte instituţii şi care se consideră riscuri ce se şterg.
Rubrica 13 - Sume raportate ca pierderi
Se completează cu sumele nerecuperate trecute pe pierderi.
Rubrica 14 - Sume externalizate
Se completează cu sumele externalizate.
* Se completează cu informaţia aferentă, după caz.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |