MONITORUL OFICIAL
AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIV - Nr.
69 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Vineri, 27 ianuarie
2012
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
61 - Ordin al ministrului afacerilor externe privind
publicarea textului notelor verbale, semnate la Bucuresti la 19 decembrie 2011 si,
respectiv, la Bucuresti la 4 ianuarie 201 2, care constituie schimbul de
instrumente de interpretare a Acordului dintre Guvernul României si Guvernul
Statelor Unite ale Americii cu privire la programele de asistentă
economică, tehnică si în domenii conexe, semnat la 24 octombrie 1995
3.035. - Ordin al ministrului educatiei,
cercetării, tineretului si sportului privind aprobarea Metodologiei-cadru
de organizare si desfăsurare a competitiilor scolare si a Regulamentului
de organizare a activitătilor cuprinse în calendarul activitătilor
educative, scolare si extrascolare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE
MINISTERUL AFACERILOR
EXTERNE
privind publicarea
textului notelor verbale, semnate la Bucuresti la 19 decembrie 2011 si,
respectiv, la Bucuresti la 4 ianuarie 2012, care constituie schimbul de
instrumente de interpretare a Acordului dintre Guvernul României si Guvernul
Statelor Unite ale Americii cu privire la programele de asistentă
economică, tehnică si în domenii conexe, semnat la 24 octombrie 1995
În baza art. 38 alin. (4) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
în temeiul art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 100/2004
privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul afacerilor externe emite prezentul ordin.
Articol unic. - Se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I,
schimbul de instrumente, semnate la Bucuresti la 19
decembrie 2011 si, respectiv, la Bucuresti la 4 ianuarie 2012, de interpretare
a Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii cu
privire la programele de asistentă economică, tehnică si în
domenii conexe, semnat la 24 octombrie 1995. Notele verbale*), care constituie
schimbul de instrumente, sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Bucuresti, 18 ianuarie 2012.
Nr. 61.
*)
Traducere.
ANEXĂ
Nr. H2/4865
Ministerul Afacerilor Externe al României prezintă salutul său
Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucuresti si are onoarea să îi
comunice următoarele:
între Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii este în
vigoare Acordul cu privire la programele de asistentă economică,
tehnică si în domenii conexe, semnat la 24 octombrie 1995. În cursul
aplicării acordului au apărut unele dificultăti legate de
interpretarea acestuia, rezultate din sensul diferit al unor termeni în cele
două variante egal autentice ale acordului, respectiv în limba română
si în limba engleză.
În acest context, Ministerul Afacerilor Externe al României, în numele
Guvernului României, precizează următoarele:
- în articolul III litera A, prin termenii din limba engleză „services,
commodities, supplies, equipment or other property”, respectiv termenii în
limba română „serviciile, bunurile de folosinta îndelungata si cele
consumabile, cât si alte obiecte” se întelege serviciile, mărfurile,
livrările, echipamentele si orice alte bunuri, atât bunuri mobile, cât si
bunuri imobile;
- în articolul III litera A, formularea „other taxes and similar charges”,
respectiv echivalentul în limba româna „alte taxe sau speze similare” au sensul
de „alte impozite si taxe similare”;
- în articolul III litera A, termenii „taxes on purchase ordonation of
property”, respectiv echivalentul în limba română „taxe de cumpărare
sau donatie a proprietătii” se referă la impozitele asupra dobândirii
sau donării de bunuri;
- în articolul III litera B, termenul „taxes”, respectiv echivalentul în
limba română „taxe” au sensul de „impozite”;
- în articolul III litera B, sintagma „corporate taxes” si echivalentul
său în limba română „taxele pe profit” se referă la impozite
asupra societătilor, iar termenul „taxation” si termenul echivalent din
varianta în limba română „taxele” au sensul de „impozitare”;
- în articolul III litera C punctul III, propozitia „such. personal and
household goods may also be owned, used in and exported from România free from
any such. taxes, fees or charges, including any export taxes”, respectiv
echivalentul în limba română „astfel de bunuri personale sau
gospodăresti pot fi în proprietate, folosite în România si exportate din
România în regim de scutire de orice fel de astfel de taxe, tarife sau plăti,
inclusiv de orice fel de taxe de export” se referă la bunurile de folosintă
personală sau în gospodărie, care pot fi detinute în proprietate,
utilizate sau exportate din România în regim de scutire de orice impozit, taxe
sau comisioane, inclusiv de orice fel de taxe de export;
- în articolul III litera C punctul IV, „movable property” si echivalentul în limba română „proprietăti
mobiliare” au sensul de „bunuri mobile”;
- în articolul III litera D, termenul „tax”, respectiv cel echivalent în
limba română „taxele” au sensul de „impozite” Partea română
roagă Ambasada Statelor Unite ale Americii la Bucuresti ca, în numele
Guvernului SUA, să confirme această interpretare,
corespunzătoare vointei reale a părtilor la momentul încheierii
acordului.
Ministerul Afacerilor Externe al României foloseste acest prilej pentru a
reînnoi Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucuresti expresia deosebitei
sale consideratii.
Bucuresti, 19 decembrie 2011
003/2012
Ambasada Statelor Unite ale Americii prezintă complimentele sale
Ministerului Afacerilor Externe si are onoarea de a confirma primirea Notei
diplomatice a ministerului nr. H2/4865/19 decembrie 2011, având următorul
continut:
„Ministerul Afacerilor Externe al României prezintă salutul său
Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucuresti si are onoarea să îi
comunice următoarele:
Între Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii este în
vigoare Acordul cu privire la programele de asistentă economică,
tehnică si în domenii conexe, semnat la 24 octombrie 1995. În cursul
aplicării acordului au apărut unele dificultăti legate de
interpretarea acestuia, rezultate din sensul diferit al unor termeni în cele
două variante egal autentice ale acordului, respectiv în limba română
si în limba engleză.
În acest context, Ministerul Afacerilor Externe al României, în numele
Guvernului României, precizează următoarele:
- în articolul III litera A, prin termenii din limba engleză
«services, commodities, supplies, equipment or other property», respectiv
termenii în limba română «serviciile, bunurile de folosintă
îndelungată si cele consumabile, cât si alte obiecte» se întelege
serviciile, mărfurile, livrările, echipamentele si orice alte bunuri,
atât bunuri mobile, cât si bunuri imobile;
- în articolul III litera A, formularea «other taxes and similar charges»,
respectiv echivalentul în limba română «alte taxe sau speze similare» au
sensul de «alte impozite si taxe similare»;
- în articolul III litera A, termenii «taxes on purchase ordonation of
property», respectiv echivalentul în limba română «taxe de cumpărare
sau donatie a proprietătii» se referă la impozitele asupra dobândirii
sau donării de bunuri;
- în articolul III litera B, termenul «taxes», respectiv echivalentul în
limba română «taxe» au sensul de «impozite»;
- în articolul III litera B, sintagma «corporate taxes» si echivalentul
său în limba română «taxele pe profit» se referă la impozite
asupra societătilor, iar termenul «taxation» si termenul echivalent din
varianta în limba română «taxele» au sensul de «impozitare»;
- în articolul III litera C punctul III, propozitia «such. personal and
household goods may also be owned, used in and exported from România free from
any such. taxes, fees or charges, including any export taxes», respectiv
echivalentul în limba română «astfel de bunuri personale sau
gospodăresti pot fi în proprietate, folosite în România si exportate din
România în regim de scutire de orice fel de astfel de taxe, tarife sau plăti,
inclusiv de orice fel de taxe de export» se referă la bunurile de folosintă
personală sau în gospodărie, care pot fi detinute în proprietate,
utilizate ori exportate din România în regim de scutire de orice impozit, taxe
sau comisioane, inclusiv de orice fel de taxe de export;
- în articolul III litera C punctul IV, «movable property» si echivalentul în limba română «proprietăti
mobiliare» au sensul de «bunuri mobile»;
- în articolul III litera D, termenul «tax», respectiv cel echivalent în
limba română «taxele» au sensul de «impozite»„. Partea română
roagă Ambasada Statelor Unite ale Americii la Bucuresti ca, în numele
Guvernului SUA, să confirme această interpretare,
corespunzătoare vointei reale a părtilor la momentul încheierii
acordului.
Ministerul Afacerilor Externe al României foloseste acest prilej pentru a
reînnoi Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucuresti expresia deosebitei
sale consideratii.”
Ambasada, în numele Guvernului Statelor Unite ale Americii, este de acord
cu interpretarea textului Acordului cu privire la programele de asistentă
economică, tehnică si în domenii conexe, semnat la 24 octombrie 1995,
prezentată în această notă verbală. Astfel, nota
verbală a părtii române mentionată mai sus, împreună cu
prezenta notă verbală vorconstitui o întelegere care confirmă
această interpretare, corespunzătoare vointei reale a părtilor
la momentul încheierii acordului.
Ambasada Statelor Unite ale Americii foloseste acest prilej pentru a
reînnoi Ministerului Afacerilor Externe asigurarea deosebitei sale consideratii.
Ambasada
Statelor Unite ale Americii Bucuresti,
4 ianuarie
2012
MINISTERUL
EDUCATIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI SI SPORTULUI
privind aprobarea
Metodologiei-cadru de organizare si desfăsurare a competitiilor scolare si
a Regulamentului de organizare a activitătilor cuprinse în calendarul
activitătilor educative, scolare si extrascolare
În conformitate cu art. 57 alin. (4) din Legea educatiei nationale nr.
1/2011, cu modificările si completările ulterioare, în temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul educatiei, cercetării, tineretului si
sportului emite prezentul ordin
Art. 1. - (1) Se aprobă Metodologia-cadru de organizare si
desfăsurare a competitiilor scolare, prevăzută în anexa nr. 1
care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă Regulamentul de organizare a activitătilor cuprinse
în calendarul activitătilor educative, scolare si extrascolare,
prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - La data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I,
a prezentului ordin se abrogă orice dispozitie
contrară.
Art. 3. - Directia generală educatie si învătare pe
tot parcursul vietii, Directia generală învătământ în limbile
minoritătilor, relatia cu Parlamentul si partenerii sociali, Centrul National
de Evaluare si Examinare, Directia generală economic, finante, resurse
umane, inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti si
unitătile de învătământ preuniversitar duc la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucuresti, 10 ianuarie 2012.
Nr. 3.035.
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE-CADRU
de organizare si desfăsurare a competitiilor scolare
CAPITOLUL I
Cadrul general
Art. 1. - Prezenta metodologie-cadru reglementează
organizarea si desfăsurarea competitiilor scolare.
Art. 2. - În sensul prezentei metodologii-cadru, sintagma „competitii
scolare” include olimpiade si concursuri interdisciplinare si transdisciplinare
sau organizate pe discipline de învătământ/calificări si domenii
de pregătire profesională, concursuri de creatie, concursuri si
festivaluri cultural-artistice, campionate si concursuri sportive scolare pentru
elevi. Acestea au caracter stiintific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic si
sportiv.
Art. 3. - Competitiile scolare au ca obiectiv general stimularea
elevilor cu performante scolare înalte sau care au interes si aptitudini
deosebite în domeniul stiintific, tehnico-aplicativ, cultura l-artistic, civic si
în cel sportiv. Totodată, competitiile scolare promovează valorile
culturale si etice fundamentale, spiritul de fair-play, competitivitatea si
comunicarea interpersonală.
Art. 4. - În vederea pregătirii elevilor pentru competitiile
scolare, cadrele didactice pot elabora si utiliza programe de studiu
complementare, teme de concurs, de cercetare si bibliografii specifice.
Art. 5. - Olimpiadele scolare sunt considerate competitii scolare
de excelentă, adresându-se elevilor cu aptitudini si performante înalte în
domeniul matematicii si al stiintelor, al limbii si literaturii române si al
limbilor modeme, al disciplinelor socio-umane, al calificărilor
profesionale, al artelor, al sportului etc.
Art. 6. -Participarea la competitiile scolare este deschisă
tuturor elevilor, de la toate formele de învătământ din învătământul
de stat, particular si confesional.
Art. 7. - (1) Competitiile scolare se organizează si se
desfăsoară conform dispozitiilor prezentei metodologii-cadru, precum si
ale regulamentelor specifice.
(2) Lista competitiilor scolare nationale si graficul de desfăsurare a
acestora sunt aprobate anual de secretarul de stat pentru învătământ
preuniversitar.
CAPITOLUL II
Clasificarea si etapele competitiilor scolare
Art. 8. - În functie de tematica abordată, competitiile scolare
pot fi:
a) competitii pe discipline;
b) competitii rnultidisciplinare/interdisciplinare/transdisdplinare;
c) competitii educative extrascolare si extracurriculare.
Art. 9. - În functie de gradul de participare a elevilor,
competitiile scolare pot fi:
a) competitii locale, la care participă elevi dintr-o unitate de
învătământ preuniversitar sau din mai multe unităti de învătământ
preuniversitar, din aceeasi localitate/sector;
b) competitii judetene, la care participă elevi din unitătile de
învătământ preuniversitar din acelasi judet/municipiul Bucuresti;
c) competitii regionale/interjudetene, la care participă elevi din
unitătile de învătământ preuniversitar din două sau mai
multe judete
d) competitii nationale, la care participă elevi din unitătile de
învătământ preuniversitar din cel putin 70% din judetele tării.
Fac exceptie de la această regulă competitiile organizate pentru
disciplinele/domeniile de studiu pentru care nu se asigură studiul/scolarizarea
în toate judetele tării, caz în care competitia se consideră natională,
dacă la competitie participă elevi din cel putin 70% dintre judetele
în care se asigură studiul disciplinei/scolarizarea domeniului de studiu;
e) competitii internationale, la care participă elevi din mai multe tări.
Art. 10. -(1) Regulamentele de organizare si desfăsurare a
competitiilor locale, judetene si regionale/interjudetene sunt elaborate de
organizatori.
(2) Regulamentele specifice de organizare si desfăsurare a competitiilor
nationale sunt elaborate si aprobate la nivelul Ministerului Educatiei,
Cercetării, Tineretului si Sportului, denumit în continuare MECTS.
(3) Regulamentele de organizare si desfăsurare a competitiilor internationale
sunt elaborate de comitetul international/juriul international al fiecărei
competitii.
Art. 11. - Etapele de desfăsurare a competitiilor nationale
sunt:
a) etapa pe scoală;
b) etapa locală;
c) etapa judeteană/a municipiului Bucuresti;
d) etapa regională/interjudeteană;
e) etapa natională;
f) etapa internatională.
Art. 12. - (1) în
cazul în care numărul de unităti de învătământ/elevi care
pot participa este mic, inspectoratele scolare pot decide să nu organizeze
etapele pe scoală si/sau locală ale unei competitii nationale,
organizând direct etapa judeteană/a municipiului Bucuresti, sau, în cazul
în care regulamentele specifice prevăd acest lucru, calificarea la etapa
natională se face direct de la etapa pe scoală.
(2) Etapa regională/interjudeteană se organizează numai în
cazul în care regulamentul specific prevede acest lucru.
Art. 13. - Calificarea participantilor la etapa superioară a
unei competitii nationale se face cu respectarea prevederilor prezentei
metodologii-cadru si cu aplicarea criteriilor înscrise în regulamentele
specifice ale fiecărei competitii. Criteriile de calificare si
numărul de locuri alocate pentru etapa superioară sunt comunicate
elevilor, cu cel putin 5 zile înainte de desfăsurarea etapei curente a
competitiei.
CAPITOLUL III
Organizarea si desfăsurarea competitiilor scolare nationale
SECTIUNEA 1
Comisiile competitiilor nationale - Structură, responsabilităti si atributii
Art. 14. - (1) Responsabilitatea organizării si desfăsurării
competitiilor nationale, în functie de etapa de desfăsurare, revine:
a) unitătilor de învătământ p re universitar, pentru etapa
pe scoală;
b) inspectoratelor scolare, pentru etapa locală, la nivel de
comună, oras, sector, pentru etapa judeteană/a municipiului Bucuresti,
respectiv etapa regională/interjudeteană;
c) Directiei generale educatie si învătare pe tot parcursul vietii,
denumită în continuare DGEITPV, si, după caz, Directiei
generale învătământ în limbile minoritătilor si relatia cu
Parlamentul si partenerii sociali, denumită în continuare DGÎLMRPPS, din
MECTS, pentru etapa natională, respectiv etapa internatională, în
cazul în care aceasta se desfăsoară în România.
(2) Pentru organizarea si desfăsurarea competitiilor se
realizează, de regulă, colaborări, asocieri sau parteneriate cu
societăti stiintifice/asociatii profesionale si/sau institutii de
învătământ superior, institutii stiintifice, institutii culturale, cu
alte persoane fizice ori juridice, autorităti locale, organizatii
neguvernamentale, nationale sau internationale.
(3) în conditiile
legii, colaborările, asocierile sau parteneriatele pot include si
activităti de sponsorizare a competitiilor scolare.
Art. 15. - Pentru coordonarea competitiilor scolare se
constituie, la începutul fiecărui an scolar, la nivelul MECTS, Comisia natională
pentru coordonarea competitiilor scolare, cu următoarea componentă
a) presedinte: secretarul de stat pentru învătământ preuniversitar,
b)vicepresedinti: directorul general al DGEÎTPV si directorul general al
DGÎLMRPPS;
c) 2 secretari stiintifici: un director al DGEÎTPV si un director al
DGÎLMRPPS;
d) membri: inspectori generali din DGEÎTPV, inspectori de
specialitate/experti din cadrul DGÎLMRPPS, care coordonează competitiile scolare.
Art. 16. - Comisia natională pentru coordonarea competitiilor
scolare are următoarele atributii:
a) elaborează si publică pe site-ul MECTS, la începutul
fiecărui an scolar, după aprobarea de către presedintele
acesteia, lista competitiilor scolare nationale si internationale si graficul
de desfăsurare a acestora;
b) elaborează bugetul competitiilor scolare nationale si al celor
internationale, în cazul în care acestea se desfăsoară în România,
precum si bugetul necesar asigurării participării echipelor României
la competitiile scolare internationale,
c) monitorizează organizarea si desfăsurarea competitiilor scolare;
d) analizează, pe baza rapoartelor membrilor Comisiei nationale pentru
coordonarea competitiilor scolare, la sfârsitul fiecărui an scolar,
rezultatele competitiilor scolare si informează conducerea MECTS,
printr-un raport coordonat de secretarii stiintifici si elaborat de membrii
comisiei.
Art. 17. - (1) Pentru etapele pe scoală, locală, judeteană/a
municipiului Bucuresti si regională/interjudeteană ale competitiilor
nationale se constituie comisii de organizare si evaluare, corespunzătoare
fiecărei etape.
(2) Comisiile de organizare si evaluare răspund de corectitudinea
organizării si desfăsurării competitiei.
Art. 18. - (1) Comisia de organizare si evaluare pentru etapa pe scoală,
numită prin decizie a conducătorului unitătii de învătământ
preuniversitar, cuprinde cel putin 2 profesori si un secretar. Calitatea de presedinte
revine directorului unitătii de învătământ preuniversitar.
(2) Comisia de organizare si evaluare pentru etapa pe scoală stabileste
criteriile de participare la etapa pe scoală.
Art. 19. - Comisia de organizare si evaluare pentru etapa
locală este propusă, la nivelul inspectoratului scolar, de Consiliul
consultativ al disciplinei/disciplinelor si este numită prin decizie a
inspectorului scolar general, având următoarea componentă:
a) presedinte: inspectorul scolar de specialitate/profesorul metodist de
specialitate;
b) vicepresedinte: profesorul metodist de specialitate/profesorul de
specialitate cu rezultate deosebite în activitatea profesională;
c) secretar: un informatician sau un profesor din unitatea de învătământ
preuniversitar în care se desfăsoară etapa, având competente de
operare pe calculator;
d) membri: profesori cu rezultate deosebite în activitatea
profesională, numărul acestora fiind proportional cu numărul
elevilor participanti.
Art. 20. - (1) Comisia de organizare si evaluare pentru etapa judeteană/a
municipiului Bucuresti este propusă de Consiliul consultativ al
disciplinei/disciplinelor si este numită prin decizie a inspectorului scolar
general, având următoarea componentă:
a) presedinte: inspectorul scolar general sau inspectorul scolar general
adjunct;
b) presedinte executiv: inspectorul scolar de specialitate/profesorul
metodist de specialitate;
c) vicepresedinti pentru subcomisii: cadre didactice de specialitate din
învătământul preuniversitar, cu rezultate deosebite în activitatea
profesională;
d) secretar: un informatician sau un profesor din unitatea de învătământ
preuniversitar în care se desfăsoară competitia, având competente de
operare pe calculator,
e) membri: profesori de specialitate din învătământul
preuniversitar, cu rezultate deosebite în activitatea profesională si,
dacă este cazul, cadre didactice universitare, proportional cu
numărul elevilor participanti.
(2) Comisia de organizare si evaluare pentru etapa judeteană
elaborează criterii de calificare, cu respectarea prevederilor din
regulamentele specifice fiecărui concurs, si stabileste numărul de
locuri pentru etapele locală si judeteană. Criteriile de calificare si
numărul de locuri alocate pentru etapa superioară sunt comunicate
elevilor, prin afisare la fiecare unitate scolară si la scoala unde se va
desfăsura etapa, cu cel putin 5 zile înainte de desfăsurarea
acesteia.
Art. 21 -Comisia de organizare si evaluare pentru etapa
regională/interjudeteană este propusă de consiliile consultative
ale disciplinei din judetele participante si este numită prin decizie a
inspectorului scolar general al inspectoratului scolar organizator, având
următoarea componentă:
a) presedinte: inspectorul scolar general al judetului care
organizează etapa regională/interjudeteană;
b) presedinte executiv: inspectorul scolar de specialitate/profesorul
metodist de specialitate din judetul-gazdă;
c) vicepresedinti pentru subcomisii: inspectori scolari de specialitate din
judetele participante/cadre didactice de specialitate din învătământul
preuniversitar, cu rezultate deosebite în activitatea profesională;
d) secretar: un informatician sau un profesor din unitatea de învătământ
preuniversitar în care se desfăsoară competitia, având competente de
operare pe calculator;
e) membri: profesori de specialitate din învătământul preuniversitar
din judetele participante, cu rezultate deosebite în activitatea
profesională si, dacă este cazul, cadre didactice universitare,
proportional cu numărul elevilor participanti.
Art. 22. - (1) Pentru organizarea etapei nationale a
fiecărei competitii scolare se stabilesc anual următoarele comisii:
Comisia de organizare a competitiei nationale si Comisia centrala a competitiei
nationale.
(2) în cadrul
Comisiei centrale a competitiei nationale se pot constitui subcomisii sau
grupuri de lucru cu atributii specifice desfăsurării competitiei.
Art. 23. - (1) Comisia de organizare a competitiei nationale se
constituie la nivelul judetului/municipiului Bucuresti care este gazda etapei
nationale a competitiei, este aprobată prin decizie a inspectorului scolar
general si este transmisă, spre informare, la MECTS-DGEÎTPV/DGÎLMRPPS.
(2) Comisia de organizare a competitiei nationale are următoarea
componentă:
a) presedinte: inspectorul scolar general/inspectorul scolar general
adjunct al judetului/municipiului Bucuresti unde se desfăsoară etapa
natională;
b) vicepresedinte: inspectorul scolar de specialitate/profesorul metodist
din judetul organizator;
c) secretar: un informatician sau un profesor din unitatea de învătământ
preuniversitar în care se desfăsoară competitia, având competente de
operare pe calculator;
d) membri: inspectori, directori ai unitătilor de învătământ
implicate în organizarea competitiei si cadre didactice.
Art. 24. - (1) Comisia centrală a competitiei nationale se
constituie cu cel putin 15 zile înaintea începerii etapei nationale a competitiei,
la propunerea inspectorului general din DGEÎTPV sau, după caz, a
inspectorului de specialitate/expert/consilier din cadrul DGÎLMRPPS, este
avizată de către directorul general al DGEÎTPV, respectiv al
DGÎLMRPPS, pentru concursurile în limbile materne ale minoritătilor, si
este aprobată de secretarul de stat care coordonează directia
generală respectivă.
(2) Comisia centrală a competitiei nationale are următoarea
componentă:
a) presedinte: un cadru didactic universitar de prestigiu/o personalitate
recunoscută în domeniu/un cercetător din institutii culturale,
artistice, stiintifice, sportive;
b) presedinte executiv: inspectorul general din MECTS- DGEÎTPV/inspectorul
de specialitate/expert/consilier din cadrul DGÎLMRPPS sau un inspector de
specialitate ori un cadru didactic de specialitate, având rezultate deosebite
în activitate;
c) vicepresedinti: cadre didactice universitare, inspectori de specialitate
sau cadre didactice de specialitate din învătământul preuniversitar;
d) secretari: informaticieni, inspectori scolari de specialitate sau
profesori din învătământul preuniversitar, având competente de
operare pe calculator;
e) membri: inspectori scolari de specialitate, cadre didactice,
traducători, evaluatori specialisti în domeniu, a căror competentă
profesională si tinută morală sunt recunoscute, precum si studenti,
fosti elevi olimpici cu rezultate recunoscute la competitiile internationale în
domeniu.
Art. 25. - Atributiile Comisiei de organizare a competitiei nationale
sunt următoarele:
a) realizarea bazei de date cu privire la participantii calificati în
competitie;
b) asigurarea logisticii necesare desfăsurării competitiei,
inclusiv confectionarea stampilei;
c) desemnarea si convocarea profesorilor asistenti;
d) asigurarea conditiilor optime de cazare si masă pentru participantii
la competitie, pentru însotitorii acestora si pentru membrii Comisiei centrale
a competitiei nationale
e) administrarea fondurilor alocate de MECTS, în conformitate cu legislatia
în vigoare.
Art. 26. - (1) Atributiile membrilor Comisiei centrale a competitiei
nationale sunt stabilite prin prezenta metodologie-cadru si sunt completate
prin regulamentele specifice.
(2) Presedintele Comisiei centrale a competitiei nationale are următoarele
atributii:
a) răspunde de corectitudinea desfăsurării competitiei si a
evaluării probelor de concurs;
b) stabileste, împreună cu presedintele executiv al comisiei, în urma
analizei declaratiilor scrise ale membrilor, eventuale modificări ale componentei
subcomisiilor;
c) avizează, împreună cu presedintele executiv si cu vicepresedintii
subcomisiilor, forma finală a subiectelor si a baremelor de evaluare;
d) decide, împreună cu presedintele executiv si cu vicepresedintii de
subcomisii, tehnicile de evaluare menite să asigure calitatea si
corectitudinea evaluării si notării lucrărilor/produselor
elevilor;
e) coordonează întreaga activitate de evaluare a
lucrărilor/produselor elevilor din cadrul comisiei/subcomisiilor;
f) verifică acuratetea evaluării lucrărilor/produselor care
impun departajare si avizează criteriile de departajare;
g) propune, pe baza criteriilor de departajare, prin consultare cu ceilalti
membri ai comisiei, lucrările/produsele desemnate pentru acordarea
premiilor speciale;
h) certifică rezultatele obtinute în urma evaluării
lucrărilor/produselor elevilor care impun departajare si
lucrările/produsele elevilor propuse pentru acordarea premiilor speciale;
i) numeste membrii subcomisiilor pentru reevaluarea
lucrărilor/produselor contestate, după consultarea cu presedintele
executiv si cu vicepresedintii de subcomisii,
j) avizează, pentru afisare, rezultatele finale obtinute de participanti
si listele cu premii si mentiuni
k) semnează coltul secretizat al lucrărilor elevilor si diplomele
pentru premiere, precum si toate documentele de analiză si datele
statistice.
(3) Presedintele executiv al Comisiei centrale a competitiei nationale are
următoarele atributii:
a) stabileste graficul anual al competitiilor scolare pe care le
coordonează;
b) elaborează regulamente specifice, pentru fiecare competitie, cu
respectarea cadrului general din prezenta metodologie-cadru, fn urma
consultării inspectorilor scolari de specialitate;
c) înaintează regulamentele specifice pentru fiecare competitie, spre
avizare, vicepresedintelui Comisiei nationale pentru coordonarea competitiilor scolare,
director general al DGEÎTPV sau, după caz, al DGÎLMRPPS, si spre aprobare
presedintelui comisiei, secretarul de stat;
ci) propune, spre analiză si aprobare, presedintelui Comisiei nationale
pentru coordonarea competitiilor scolare, membrii Comisiei centrale a competitiei
nationale;
e) propune, după caz, ca membri în subcomisii, profesori pentru
traducerea subiectelor în limba maternă a elevilor care solicită
traducerea; profesorii traducători pot fi si evaluatori în cadrul
comisiei/subcomisiei;
f) stabileste structura probelor competitiei, precizată în
regulamentul specific;
g) coordonează elaborarea, în conditii de securitate, a subiectelor si
a baremelor de evaluare pentru etapa natională a competitiei, respectând
procedurile stabilite la nivel national în regulamentele specifice;
h) verifică lista finală a elevilor participanti;
i) colaborează cu inspectoratele scolare, în vederea asigurării
cadrului organizatoric al desfăsurării etapei nationale a competitiei;
j) stabileste, împreună cu presedintele si secretarul comisiei,
sălile/spatiile destinate activitătii de evaluare;
k) monitorizează organizarea si desfăsurarea competitiei scolare
pe toată durata sa;
l) solicită Directiei generale economic, finante, resurse umane din cadrul MECTS,
denumită în continuare DGEFRU, asigurarea si virarea fonduri lor
necesare organizării competitiei;
m) preia documentele statistice si de evidentă destinate MECTS;
n) preia, sub semnătură, diplomele semnate de conducerea MECTS,
care vor fi înmânate câstigătorilor competitiei, si returnează, cu
proces-verbal, diplomele anulate/neutilizate;
o) trimite spre publicare, pe site-ul MECTS, listele premiantilor, în
termen de cel mult 20 de zile de la finalizarea etapei nationale a competitiei.
(4) Vicepresedintii Comisiei centrale a competitiei nationale au
următoarele atributii:
a) organizează si monitorizează activitatea de elaborare a
subiectelor si a baremelor de evaluare, traducerea acestora, precum si
activitatea de evaluare desfăsurată de profesorii din subcomisii;
b)verifică si avizează calitatea subiectelor si a baremelor de
evaluare realizate la nivelul subcomisiei;
c) verifică si avizează corectitudinea calculului mediilor
lucrărilor scrise/produselor elevilor, pe care le certifică prin
semnătură, eventuala convertire a punctajului în note finale si
ierarhia participantilor;
d) preiau si predau, personal, secretarului comisiei
lucrările/produsele elevilor, subiectele, baremele de evaluare si alte
documente elaborate la nivelul fiecărei subcomisii.
(5) Secretarii Comisiei centrale a competitiei nationale au
următoarele atributii:
a) instruiesc profesorii asistenti, pe săli, privitor la atributiile
ce le revin în timpul desfăsurării probelor de concurs;
b) distribuie colile speciale, pe săli, pentru desfăsurarea
competitiei,
0) participă la distribuirea subiectelor, alături de presedintele
comisiei;
d) elaborează si multiplică imprimatele - borderourile;
e) însotesc presedintele comisiei în săli si stampilează
lucrările;
f) multiplică baremele aprobate de presedintele comisiei si le afisează
după epuizarea timpului destinat probei scrise/probei practice;
g) multiplică subiectele si baremele la etapa natională, cu cel
mult 12 ore înaintea orei de desfăsurare a probei, asistati de presedintele
executiv;
h) participă la deschiderea lucrărilor si la ierarhizarea
participantilor;
i) participă la realizarea documentelor finale privind evidenta si
corectitudinea desfăsurării competitiei;
j) răspund de completarea diplomelor pentru premii/mentiuni;
k) asigură introducerea în calculator a rezultatelor competitiei scolare;
1) asigură afisarea
rezultatelor competitiei scolare, înainte si după contestatii;
m) înregistrează pe suport electronic, pentru inspectoratele scolare si
MECTS, subiectele, baremele si rezultatele competitiei;
n) primesc si înregistrează contestatiile depuse de elevi;
o) predau, împreună cu presedintele, prin proces-verbal,
lucrările/produsele si documentele aferente, spre păstrare în arhiva scolii,
unui reprezentant din conducerea scolii în care se desfăsoară
concursul.
(6) Membrii Comisiei centrale a competitiei nationale au următoarele
atributii:
a) elaborează/verifică subiectele si baremele de evaluare;
b) evaluează lucrările/produsele repartizate de presedintele/vicepresedintii
comisiei de evaluare, în conformitate cu baremul si cu respectarea normelor
deontologiei profesionale
c) completează borderourile de evaluare;
d) reevaluează lucrările/produsele pentru care au fost depuse
contestatii, atunci când sunt desemnati de presedinte.
Art. 27. - Atributiile mentionate pentru membrii Comisiei
centrale a competitiei nationale sunt valabile, cu adaptările necesare, si
pentru persoanele nominalizate ca membri ai comisiilor etapelor anterioare
etapei nationale
Art. 28. - Fiecare comisie are obligatia de a înainta comisiei de
la etapa imediat superioară, în termen de cel mult 10 zile de la data
încheierii etapei, baza de date cuprinzând lista cu elevii calificati pentru
următoarea etapă a competitiei, precum si eventualele solicitări
de traducere a subiectelor în limba maternă.
Art. 29. - (1) La etapele locală, judeteană/a
municipiului Bucuresti, regională/interjudeteană si natională nu
pot fi membri ai comisiilor de organizare si evaluare, respectiv ai Comisiei
centrale a competitiei nationale, pentru etapa natională, cadrele didactice
care au în competitie rude si afini până la gradul al treilea inclusiv.
(2) La toate etapele competitiilor nationale cadrele didactice care au
elevi în concurs la o clasă nu pot fi propunători/evaluatori de
subiecte la clasa respectivă si nu pot intra în contact cu
subiectele/baremele, până când acestea nu devin publice.
(3) La toate etapele competitiilor nationale, membrii comisiilor vor da o
declaratie scrisă prin care să îsi asume respectarea conditiilor mentionate
la alin. (1) si (2). Modelul declaratiei este prezentat în anexa care face
parte integrantă din prezenta metodologie-cadru.
Art. 30. - (1) Pentru competitiile nationale care nu au
etapă regională/interjudeteană se alocă la etapa natională
câte un loc pentru fiecare judet, pentru fiecare an de studiu/disciplină,
sectiune, categorie.
(2) Face exceptie de la prevederile alin. (1) municipiul Bucuresti, care
primeste între 3 si 6 locuri pentru fiecare an de studiu/disciplină, sectiune,
categorie, conform prevederilor din regulamentele specifice.
(3) Pentru atingerea obiectivelor europene în ceea ce priveste dezvoltarea
interesului elevilor pentru studierea domeniului matematică, stiinte si
tehnologie, prin exceptie de la prevederile alin. (1), la etapa natională
a olimpiadelor scolare la disciplinele matematică, fizică, chimie,
biologie, astronomie/astrofizica si informatică poate fi alocat un
număr de locuri suplimentare pentru fiecare judet, conform prevederilor
din regulamentele specifice.
(4) Pentru competitiile scolare nationale care au etapă internatională,
Comisia de organizare si evaluare pentru etapa judeteană/a municipiului
Bucuresti poate decide componenta lotului care participă la etapa natională,
astfel încât judetul să aibă sansa de a obtine cele mai bune
rezultate la etapa nationala si la barajele de selectie a loturilor de
pregătire pentru competitiile externe în domeniu. Criteriile de alocare a
locurilor pentru alcătuirea lotului judetean participant la etapa natională
sunt stabilite în plenul Comisiei de organizare si evaluare pentru etapa judeteană/a
municipiului Bucuresti, sunt comunicate public si transmise unitătilor de
învătământ, cu cel putin 5 zile înainte de desfăsurarea etapei
judetene, în vederea informării elevilor si a părintilor acestora.
(5) Pentru competitiile nationale care au etapă
regională/interjudeteană, numărul maxim de locuri care pot fi
alocate pentru fiecare judet/municipiul Bucuresti la etapa
regională/interjudeteană si modalitatea de calificare la etapa nationala
se stabilesc prin regulamentele specifice. În acest caz, numărul elevilor
calificati la etapa natională nu poate depăsi numărul
prevăzut la alin. (1), (2) si (3).
Art. 31. - În functie de numărul elevilor participanti care
sustin competitia în altă localitate decât cea în care domiciliază,
acestia vor fi însotiti de unul sau mai multe cadre didactice, conform
reglementărilor în vigoare Pe toată durata deplasării, cadrul
didactic însotitor îsi asumă responsabilitatea supravegherii si
îndrumării corespunzătoare a elevilor si răspunde pentru orice
incident apărut si negestionat corespunzător.
SECTIUNEA a 2-a
Evaluarea
A. Probele de evaluare
Art. 32. - Probele de evaluare sunt specifice fiecărei
competitii. Acestea pot fi teoretice si/sau practice/experimentale. În functie
de specificul disciplinei/domeniului de studiu, probele teoretice pot fi sustinute
în scris, oral, pot fi probe de întelegere a textului audiat etc.
Art. 33. -Tipul si structura probelor de evaluare se stabilesc în
regulamentele specifice ale fiecărei competitii scolare nationale.
Art. 34. - (1) Subiectele pentru etapa natională a competitiei
sunt elaborate de grupul de lucru al Comisiei centrale a competitiei nationale,
desemnat în acest sens.
(2) în functie de
prevederile regulamentului specific de organizare a competitiei, Comisia
centrală a competitiei nationale poate elabora si subiectele de la etapele
judeteană si, după caz, regională/interjudeteană.
Art. 35. - La alcătuirea tuturor probelor de evaluare se va
avea în vedere respectarea programei specifice etapei respective a competitiei.
Art. 36. -Timpul de lucru pentru probele scrise este, de
regulă, 3 ore. Pentru celelalte tipuri de probe specifice competitiei scolare,
timpul afectat acestora este precizat în regulamentele specifice, în raport cu
specificul probelor si cu particularitătile de vârstă ale participantilor.
Art. 37. - (1) La încheierea fiecărei etape a competitiei scolare,
lucrările la probele scrise si, după caz, produsele probelor
practice, precum si documentele de evidentă specifice competitiei scolare
se predau de către secretarul comisiei, cu proces-verbal, unui
reprezentant al conducerii unitătii de învătământ în care se
desfăsoară competitia.
(2) Documentele mentionate la alin. (1) se păstrează timp de 4
ani în arhiva unitătii de învătământ în care s-a desfăsurat
etapa respectivă.
Art. 38. - (1) La competitiile scolare la care există
etapă internatională, în vederea selectiei elevilor participanti, a
loturilor lărgite sau restrânse, se organizează, după caz, teste
de limbă ori o probă/probe de baraj.
(2) Modul de desfăsurare a testului de limbă sau a
probei/probelor de baraj, stabilirea comisiei de testare pentru proba de
limbă ori a subcomisiei de evaluare a lucrărilor/produselor elevilor si
criteriile specifice de selectie sunt precizate în regulamentele specifice ale
fiecărei competitii.
B. Desfăsurarea probelor de evaluare
Art. 39. - (1) în
dimineata zilei de sustinere a probei, la fiecare dintre etapele competitiei nationale,
secretarul comisiei realizează instruirea profesorilor asistenti, conform
unei fise elaborate de Comisia de organizare si evaluare, respectiv de Comisia
Centrală a competitiei nationale.
(2) Specialitatea profesorilor asistenti este alta decât cea a disciplinei
la care se sustine proba. Fac exceptie de la această prevedere, probele
experimentale organizate la etapa natională a competitiilor pentru
disciplinele chimie, fizică si biologie, unde asistentii pot fi profesori
de specialitate.
(3) Profesorii-asistenti vor da o declaratie scrisă, pe propria
răspundere, din care să rezulte specialitatea/specialitătile lor
si faptul că nu au rude sau elevi în sălile în care asistă.
Art. 40. - Profesorii asistenti instruiesc elevii participanti la
competitie cu privire la modul de desfăsurare a probelor.
Art. 41. - (1) în
cazul probelor scrise, elevilor li se înmânează foile tipizate, care
asigură caracterul secret al identitătii participantului, foi pe care
vor elabora lucrarea.
(2) Profesorii asistenti verifică identitatea fiecărui concurent,
prin confruntarea înscrisurilor din actul său de identitate, respectiv
carnetul de elev cu poză, pentru elevii sub 14 ani, cu datele de
identificare înscrise pe lucrare si cu lista participantilor la competitie.
(3) După verificarea datelor de identificare, candidatul lipeste coltul
lucrării, presedintele semnează pe coltul îndoit al acesteia si
secretarul aplică stampila specială a competitiei; la etapele
anterioare etapei nationale, pe lucrări se va pune stampila scolii
organizatoare.
Art. 42. - (1) Timpul afectat probei se marchează pe
tablă.
(2) După terminarea timpului alocat elaborării
lucrării/produsului, profesorii asistenti primesc fiecare lucrare/produs
al elevilor, verifică numărul de pagini/caracteristicile produsului,
fn prezenta elevilor, si le înscriu într-un borderou de predare-primire,
certificat de semnăturile elevilor si ale profesorilor asistenti.
(3) Ultimii 3 elevi rămân în sală până la predarea ultimei
lucrări/ultimului produs.
Art. 43. - (1) Se interzice elevilor să pătrundă
în sală cu orice fel de lucrări: manuale, dictionare, notite,
însemnări etc, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor de
concurs sau care sunt interzise de regulamentul specific, precum si cu
telefoane mobile si cu orice mijloc electronic de calcul ori de comunicare. Pot
fi introduse în sala de concurs acele materiale, instrumente etc,
prevăzute în mod explicit în regulamentul specific al concursului.
(2) Nerespectarea dispozitiilor referitoare la introducerea de materiale
interzise în sala de concurs, indiferent dacă materialele interzise au
fost folosite sau nu, precum si frauda ori tentativa de fraudă duc la
eliminarea din concurs a candidatului de către presedintele comisiei.
(3) Candidatii eliminati din concurs conform prevederilor alin. (2) pierd
dreptul de participare la competitiile scolare din anul scolar următor.
Art. 44. - Elevii care în timpul desfăsurării competitiilor
scolare încalcă normele de conduită stabilite prin regulamentele scolare,
prin regulamentele specifice ale competitiilor scolare sau prin alte reglementări
în vigoare vor fi eliminati din competitie si pierd dreptul de participare la
competitiile din anul scolar viitor.
Art. 45. - În cazul probelor scrise, presedintele sau vicepresedintii
comisiei/subcomisiilor si secretarul comisiei primesc seturile de lucrări
pe săli, le amestecă, le numerotează si le repartizează
spre evaluare echipelor formate din câte 2 profesor.
Art. 46. -(1) La toate etapele competitiei scolare, rezultatele
probelor sunt apreciate, de regulă, prin punctaje de la 0 la 100, conform
baremelor.
(2) în situatia
în care se optează pentru un alt sistem de notare/calculare în vederea
stabilirii punctajului final, acesta va fi precizat în regulamentul specificai
fiecărei competitii scolare.
Art. 47 -(1) Profesorii-evaluatori evaluează independent
lucrările/produsele/subiectele, pe baza baremelor, completează
borderourile de notare si acordă punctaje
lucrărilor/produselor/subiectelor.
(2) Punctajul final al subiectului sau al lucrării/produsului se obtine
ca medie aritmetică a punctajelor acordate de cei 2 profesor,
calculată cu două zecimale, fără rotunjire.
(3) Indiferent de sistemul de notare, în situatia în care punctajele
acordate lucrării/produsului de către cei 2 profesori-evaluatori
diferă cu mai mult de 10% din punctajul maxim acordat probei, se
procedează la reevaluarea lucrării/produsului de către o
altă echipă de profesori evaluatori Punctajul acordat de către
acestia, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru,
reprezintă punctajul final al lucrării/produsului.
Art. 48 - Elevii apartinând minoritătilor nationale, care
au studiat disciplina/modulele de concurs în limba maternă, pot solicita
traducerea subiectelor în limba lor maternă, primind subiectele atât în
limba română, cât si în limba maternă, si pot redacta lucrarea în
limba lor maternă.
C. Rezolvarea contestatiilor si stabilirea rezultatelor finale
Art. 49. - (1) Elevii nemultumiti de rezultatele evaluării
lucrărilor scrise pot depune contestatii.
(2) La probele orale nu se admit contestatii.
(3) La probele practice/experimentale, în functie de particularitătile
competitiei, posibilitatea de a depune contestatii se stabileste prin
regulamentul specific al competitiei.
(4) Elevii participanti pot contesta numai punctajul initial al propriei
lucrări scrise/propriului produs.
(5) înainte de
depunerea contestatiei, elevul poate solicita să îsi vadă propria
lucrare, în prezenta unui membru al comisiei de organizare si evaluare/Comisiei
centrale a competitiei nationale.
(6) în situatia
în care elevul consideră că punctajul stabilit de comisia de
organizare si evaluare/Comisia centrală a competitiei nationale nu este în
concordantă cu baremul afisat, acesta poate depune contestatie.
Art. 50. - (1) Termenul de depunere a contestatiilor si termenul
de analiză si răspuns la contestatii sunt stabilite de Comisia de
organizare si evaluare de la fiecare etapă, respectiv de Comisia
centrală a competitiei nationale, la etapa natională, si sunt
comunicate participantilor în momentul afisării rezultatelor initiale.
(2) Termenul de analiză si răspuns la contestatii nu poate
depăsi 24 de ore de la încheierea depunerii contestatiilor.
Art. 51. - (1) Pentru rezolvarea contestatiilor, la toate etapele
competitiilor nationale, presedintele/presedintele executiv numeste o
subcomisie, pentru fiecare disciplină/an de studiu/modul,
alcătuită din 2-4 profesori evaluatori, altii decât cei care au
evaluat initial.
(2) în functie de
specificul fiecărei competitii nationale, regulamentele specifice
stabilesc criteriile si modalitătile de modificare, în urma
reevaluării, a notelor acordate initial.
(3) Punctajul stabilit ca punctaj final în urma etapei de rezolvare a
contestatiilor reprezintă punctajul acordat lucrării/produsului si nu
mai poate fi modificat ulterior.
Art. 52. - Rezultatele finale ale competitiilor sunt afisate
înainte de festivitatea de premiere.
SECTIUNEA a 3-a
Premierea
Art. 53. - (1) La toate etapele, ierarhia se stabileste în
ordinea descrescătoare a punctajelor obtinute.
(2) în afara
criteriului mentionat la alin. (1), pot fi specificate si alte criterii de
clasificare care sunt incluse, în mod obligatoriu, în cadrul regulamentelor
specifice elaborate pentru fiecare competitie scolară natională.
Art. 54. - La etapele locală, judeteană/a municipiului
Bucuresti si regională/interjudeteană, modul de acordare a premiilor
este stabilit de organizatorii acestor etape ale competitiei nationale.
Art. 55. - (1) Certificarea premiilor si mentiunilor acordate de
MECTS se face prin diplomă înregistrată.
(2) La etapa natională a competitiilor scolare, la care participarea
elevilor este individuală, MECTS acordă, pentru fiecare an de
studiu/disciplină, sectiune, categorie, maximum 3 premii, de regulă
un premiu I,
un premiu II si un premiu III, si un număr de mentiuni reprezentând 10% din
numărul participantilor, rotunjit la numărul întreg imediat superior,
în cazul unui număr fractionar, cu respectarea ierarhiei valorice si a
conditiei de punctaj stabilită prin regulamentele specifice. Fac exceptie
situatiile în care 2 sau mai multi participanti obtin acelasi punctaj în
concurs, fără posibilitatea de departajare, caz în care comisia poate
decide acordarea aceluiasi premiu pentru punctaje egale, cu conditia
respectării numărului maxim de 3 premii.
(3) La competitiile scolare la care participarea se realizează la
nivel de echipaj/grup, format din minimum 2 elevi, se acordă cel mult 3
premii si un număr de mentiuni reprezentând maximum 10% din numărul
total de echipaje participante la concurs. Fiecare membru al echipei care obtine
distinctia va primi o diplomă cu număr de înregistrare de la MECTS.
Art. 56. - (1) Pe lângă premiile acordate de MECTS, la etapa
natională pot fi acordate si premii speciale, de către societăti
stiintifice, asociatii profesionale, universităti, autorităti locale
sau sponsori.
(2) Criteriile de acordare a premiilor speciale sunt stabilite de Comisia
centrala a competitiei nationale si vor fi comunicate participantilor la
deschiderea fiecărei competitii
Art. 57. - Cuantumul premiilor acordate de către
inspectoratele scolare si de către MECTS se stabileste prin ordin al
ministrului educatiei, cercetării, tineretului si sportului si se
indexează, anual, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 58 - Pe lângă premiile obtinute în urma
participării la competitiile scolare, elevii pot beneficia de excursii si
tabere scolare gratuite.
Art. 59. - Elevii participanti la etapa natională a competitiilor
scolare nationale primesc diplomă de participare din partea
inspectoratului scolar organizator.
Art. 60. - Drepturile elevilor participanti la competitiile scolare,
ale personalului didactic care însoteste elevii si ale personalului care face
parte din comisiile de organizare si evaluare sau din comisiile centrale ale
competitiilor nationale, privind cheltuielile de deplasare, cazare,
diurnă, alte cheltuieli privind organizarea si desfăsurarea competitiilor
scolare, se stabilesc în conformitate cu legislatia în vigoare.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 61. - În cazuri speciale, personalităti marcante în
domeniu, recunoscute în plan national si/sau international, pot fi numite presedinti
de onoare ai competitiilor scolare.
Art. 62. - (1) Prezenta metodologie-cadru este completată cu
regulamentele specifice ale fiecărei competitii scolare nationale.
(2) Inspectorii generali din DGEÎTPV si inspectorii de specialitate/experti/consilieri
din DGÎLMRPPS, presedinti executivi ai comisiilor centrale ale competitiilor nationale
vor elabora, în scris, regulamentele specifice pentru fiecare competitie scolară
natională, în spiritul si în limitele prezentei metodologii-cadru.
(3) Regulamentele specifice mentionate la alin. (2) sunt aprobate de
secretarul de stat care coordonează directia generală respectivă
si sunt postate pe site-ul MECTS.
(4) Regulamentele specifice pot fi modificate anual, la propunerile
justificate ale inspectorului general din MECTS, în functie de
modificările apărute în dinamica fiecărei competitii
Art. 63. - La etapa natională pot participa, în calitate de
invitati, echipe/delegatii din alte tări, în limita bugetului aprobat.
Art. 64 -(1) Inspectorul scolar de specialitate din fiecare judet
va organiza, înaintea etapei nationale a fiecărei competitii, o sedintă
la care, alături de profesorii însotitori, vor participa elevii înscrisi
în competitie si părintii Auto hi legali instituiti ai acestora, pentru
elevii minori. În această sedintă, participantilor li se aduc la cunostintă
următoarele reguli:
a) deplasarea echipei judetului/municipiului Bucuresti se va face cu unul
sau mai multi profesori însotitori, conform normativelor în vigoare. În cazul
în care părintii/tutorii legali instituiti ai elevului minor asigură,
pe cont propriu, deplasarea si prezenta elevului la competitie, acestia vor da
o declaratie scrisă în care specifică faptul că îsi asumă
răspunderea deplasării propriului copil în localitatea în care se
desfăsoară competitia scolară, fără ni ci un fel de
implicatii ale organizatorilor;
b) este obligatorie respectarea programului competitiei, a regulamentului
de ordine interioară stabilit de organizatori la locurile de cazare si
respectiv de concurs, precum si a regulilor de comportament civilizat;
c) orice abatere va fi sanctionată conform Regulamentului de
organizare si functionare a unitătilor de învătământ
preuniversitar;
d) contravaloarea oricărui bun distrus sau deteriorat pe parcursul
deplasări si prezentei la competitie va fi suportată de cei care au
produs paguba;
e) în cazul abaterilor grave, Comisia centrală a competitiei nationale
va lua măsura trimiterii elevului acasă, iar părintii acestuia vor
fi chemati pentru a-l însoti. În cazul în care părintii nu pot asigura
însotirea elevului, aceasta va fi asigurată de către un profesor,
cheltuielile fiind suportate de către părintii elevului.
(2) La finalul sedintei, elevul si un părinte/tutore legal instituit
al elevului minor, în cazul elevului minor, vor semna o declaratie prin care
să confirme că li s-au adus la cunostintă normele de
conduită si consecintele nerespectării acestora pentru perioada
desfăsurării competitiei.
Art. 65. - La locul de organizare si desfăsurare a etapei nationale
a competitiei scolare, participantii vor avea asupra lor actul de
identitate/carnetul de elev vizat pe anul scolar în curs (pentru elevii care nu
au împlinit 14 ani), precum si avizul epidemiologie, eliberat cu cel mult 48 de
ore înainte de prezentarea la competitie.
Art. 66. - Profesorii implicati în organizarea si desfăsurarea
competitiei care manifestă o atitudine necorespunzătoare în relatia
cu elevii/colegii sau care, prin diferite actiuni, favorizează vicierea
corectitudinii evaluării vor fi exclusi pe termen nelimitat de la
participarea la toate competitiile scolare.
Art. 67. - Membrii loturilor lărgite si/sau restrânse, selectionate
pentru pregătire în vederea participării la etapa internatională
a competitiilor scolare, care, în timpul pregătirii centralizate
organizate de MECTS, manifestă o atitudine reverentioasă fată de
profesorii-pregătitori, care nu respectă reglementările
stabilite la locul de cazare sau de pregătire, ori provoacă
deteriorarea sau distrugerea bunurilor care le-au fost puse la dispozitie, vor
fi exclusi din lot.
Art. 68. - Decizia eliminării din competitie apartine presedintelui
comisiei de la etapa respectivă si se va lua după analiză în
cadrul comisiei, în baza unui raport semnat de persoanele care au constatat
fapta.
Art. 69. - Etapele nationale ale competitiilor scolare nationale
sunt finantate din bugetul MECTS.
Art. 70 - Materialele consumabile, incluse în logistica pentru
etapa natională a oricărui concurs scolar care beneficiază de
finantare MECTS si necesare pentru probele scrise/practice, documentele de
evaluare si evidentă se asigură de către inspectoratul scolar al
judetului organizator, din fondurile alocate de MECTS pentru această
activitate.
Art. 71. - Competitiile sportive scolare nationale se desfăsoară
după regulamentul specific, aprobat prin ordin al ministrului educatiei,
cercetării, tineretului si sportului.
ANEXA
la metodologia-cadru
DECLARATIE
Subsemnatul, .........................................................................................,
profesor/inspector de specialitate la
.................................................., în calitate
de...........................în Comisia de organizare si evaluare/Comisia
centrală a ........................................................................................................
la disciplina/proba .................................................., declar
pe propria răspundere că nu am elevi/rude participanti în cadrul
competitiei, la disciplinele/proba/clasa ......................................................................
Prin prezenta declaratie, mă angajez că voi păstra confidentialitatea
tuturor subiectelor, a baremelor si a informatiilor cu caracter intern pentru
competitie, până la afisarea/comunicarea publică oficială a
acestora, si că nu voi întreprinde nicio actiune care să pună la
îndoială corectitudinea competitiei scolare.
Data:
Semnătura:
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare a activitătilor cuprinse în calendarul
activitătilor educative, scolare si extrascolare
CAPITOLUL I
Cadru general
Art. 1. - (1) Prezentul regulament este elaborat în conformitate
cu prevederile art. 81 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu
modificările si completările ulterioare, precum si cu Recomandarea
Consiliului Europei din 30 aprilie 2003, care mentionează directiile de actiune
referitoare la recunoasterea statutului echivalent al activitătii
educative scolare si extrascolare cu cel al educatiei formale, din perspectiva
contributiei egale la dezvoltarea personalitătii copilului si a
integrării lui sociale.
(2) Principiile în baza cărora sunt organizate activitătile
educative scolare si extrascolare sunt:
a) recunoasterea statutului activitătii educative scolare si extrascolare
ca dimensiune a procesului de învătare permanentă;
b) recunoasterea activitătii educative extrascolare ca parte esentială
a educatiei obligatorii;
c) importanta activitătii educative scolare si extrascolare pentru
dezvoltarea sistemelor relationate de cunostinte, a abilitătilor si a
competentelor;
d) contributia activitătii educative extrascolare pentru crearea conditiilor
egale/echitabile de acces la educatie, pentru dezvoltarea deplină a potentialului
personal si reducerea inegalitătii si a excluziunii sociale;
e) potentialul activitătii educative extrascolare ca modalitate
complementară de integrare socială si participare activă a
tinerilor în comunitate;
f) importanta promovării cooperării tuturor factorilor interesati,
în vederea utilizării diverselor abordări didactice necesare cresterii
calitătii procesului educational;
g) necesitatea asigurării resurselor umane si financiare pentru
implementarea optimă si recunoasterea valorică a programelor
educative extrascolare din perspectiva rezultatelor învătării;
h) recunoasterea activitătii educative extrascolare ca dimensiune
semnificativă a politicilor nationale si europene în domeniul educatiei.
Art. 2. - (1) în
conformitate cu prevederile legale, anteprescolarii, prescolarii si elevii din
învătământul p re universitar au drepturi egale de participare la
activităti educative, scolare si extrascolare, organizate de Ministerul Educatiei,
Cercetării, Tineretului si Sportului, denumit în continuare MECTS.
(2) Activitătile educative, scolare si extrascolare sunt realizate în
cadrul unitătilor de învătământ preuniversitar, în palate si
cluburi ale copiilor, în tabere scolare, în baze sportive, turistice si de
agrement sau în alte unităti acreditate în acest sens.
(3) Activitătile educative se desfăsoară în afara orelor de
curs si aduc elemente de noutate fată de disciplinele studiate de elevi
prin curriculumul obligatoriu. Ele pot avea la bază informatiile acumulate
si competentele dezvoltate de elevi pe parcursul anului scolar, fiind
complementare sau vizând aplicarea practică a acestor informatii si
competente.
(4) Organizarea activitătilor educative are la bază dorinta
elevilor de a se implica în proiecte extrascolare, parteneriatul unitătii scolare
cu alte institutii care pot furniza resurse pentru astfel de activităti,
dorinta profesorilor de a realiza si alte activităti, în afara orelor de
curs, optiunea managerilor scolari pentru diversificarea serviciilor educationale
în scopul cresterii atractivitătii ofertei unitătii scolare, impactul
pozitiv asupra comunitătii etc.
(5) în cazul
palatelor si cluburilor copiilor, implementarea de proiecte educative este una
dintre modalitătile de evaluare a activitătii de cerca copiilor si a
profesorilor deopotrivă.
CAPITOLUL II
Prevederi generale
Art. 3. - (1) Activitătile educative desfăsurate de
prescolari/elevi sunt cuprinse în calendarul activitătilor educative.
(2) Calendarul activitătilor educative este structurat în 3 părti:
calendarul activitătilor educative nationale, calendarul activitătilor
educative regionale si interjudetene si calendarul activitătilor educative
judetene.
(3) Pe baza propunerilor venite de la inspectoratele scolare, precum si de
la parteneri - organizatii guvernamentale sau neguvernamentale, MECTS
elaborează anual calendarul activitătilor educative nationale,
denumit în continuare CAEN, si calendarul activitătilor educative
regionale si interjudetene, denumit în continuare CAER.
Art. 4. -(1)CAEN este elaboratele MECTS si cuprinde:
a) evenimente nationale organizate de MECTS si parteneri, care au etape de
desfăsurare: etapă locală, judeteană, regională
(după caz), natională si internatională.
b) activităti nationale si internationale organizate de inspectoratele
scolare, unităti scolare, palate si cluburi ale copiilor si parteneri.
(2) CĂER se elaborează pe baza propunerilor inspectoratelor scolare
judetene, denumite în continuare ISJ, respectiv ale Inspectoratului Scolar
al Municipiului Bucuresti, denumit în continuare ISMB, si este avizat de
MECTS.
(3) Calendarul activitătilor educative judetene, denumit în continuare
CAEJ, este elaborat de inspectorul de specialitate din cadrul ISJ/ISMB,
pe baza propunerilor unitătilor scolare, si este avizat de inspectorul scolar
general.
Art. 5. - (1) Elaborarea CAEN si a CAER se face anual, în urma
unui proces de selectie a proiectelor, concursurilor, festivalurilor sau a
altor programe propuse.
(2) CAEN si CAER sunt publicate de site-ul MECTS în perioada
ianuarie-februarie a fiecărui an.
CAPITOLUL III
CAEN
SECTIUNEA 1
Prevederi generale
Art. 6. - (1) în
luna septembrie a fiecărui an se lansează Apelul de propuneri pentru
CAEN, pentru anul calendaristic următor, publicat pe site-ul MECTS.
(2) Apelul de propuneri pentru CAEN contine: formularul de aplicatie, fisa
de evaluare, criterii de eligibilitate, criterii de evaluare, termene si conditii
de participare la concursul de proiecte educative extrascolare, alte
precizări pentru anul scolar respectiv.
(3) Concursul de proiecte pentru CAEN se realizează anual, în luna
noiembrie.
Art. 7. - Proiectele pentru CAEN sunt încadrate în
următoarele domenii:
a) artistic, cu subdomeniile arte vizuale, teatru, literatură,
folclor, traditii si obiceiuri, culturi si civilizatii, muzică, dans;
b) ecologie si protectia mediului;
c) educatie civică;
d) sportiv-turistic;
e) tehnic;
f) stiintific.
Art. 8. - (1) Se consideră că un proiect este de nivel
international dacă participă reprezentanti din minimum 4 tări
invitate si minimum 10judete.
(2) Se consideră că un proiect este de nivel national, dacă
la activitate participă un număr de judete, după cum
urmează:
a) pentru proiectele la care participarea este individuală sau pe
echipaje formate din 2-4 participanti, reprezentanti din minimum 25 de judete;
b) pentru proiectele la care participă echipaje formate din 5-7 elevi,
reprezentanti din minimum 20 de judete;
c) pentru proiectele la care participă echipaje/formatii formate din
mai mult de 8 elevi, reprezentanti din minimum 15judete;
d) pentru festivaluri de folclor, minimum 10 ansambluri din cel putin 5zone
folclorice ale tării (Banat, Crisana, Maramures, Moldova, Dobrogea,
Muntenia, Oltenia, Transilvania).
(3) Se consideră că un proiect este de nivel regional dacă
la activităti participă reprezentanti din minimum 5 judete.
(4) Se consideră că un proiect este de nivel interjudetean
dacă la activităti participă reprezentanti din minimum 3 judete.
(5) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) activitătile derulate în
domeniile în care nu există centre de instruire/antrenament în fiecare
judet. În acest caz, proiectul se consideră de nivel national dacă la
competitie participă reprezentanti din minimum 70% dintre judetele în care
se desfăsoară activitatea respectivă.
Art. 9. - (1) Institutiile eligibile să depună
proiecte pentru includerea în CAEN/CAER sunt ISJ/ISMB, centrele judetene de
resurse si asistentă educatională, palatele si cluburile copiilor,
unitătile de învătământ preuniversitar, consortii de unităti
scolare.
(2) Institutiile mentionate la alin. (1) pot încheia parteneriate publice
ori public-private cu alte unităti de învătământ sau
inspectorate scolare, cu organizatii neguvemamentale, cu firme private, cu
autoritătile publice locale, cu biblioteci, case de cultură, tabere scolare,
cu alte institutii ale statului etc.
(3) La implementarea proiectelor pot contribui si consiliile elevilor.
Art. 10. - (1) Proiectele eligibile pentru înscrierea în
CAEN/CAER sunt doar cele care au ca grup-tintă copiii si adolescentii, prescolari
si elevi, implicati direct în activităti extrascolare, în cadrul palatelor
si cluburilor copiilor si/sau al unitătilor de învătământ
preuniversitar.
(2) Proiectele cuprinse în CAEN/CAER constituie finalitatea unor
activităti desfăsurate cu copiii în afara orelor de curs, în cadrul
palatelor si cluburilor copiilor, în cadrul unor cercuri organizate în
unitătile de învătământ preuniversitar, în cadrul unor programe
comune cu organizatii neguvernamentale, denumite în continuare ONG-uri, sau
cu alti parteneri, al unor programe de voluntariat, al altor programe.
Art. 11. -(1) Pentru a fi inclus în CAEN/CAER, un proiect trebuie
să fi desfăsurat anterior minimum o editie locală si una judeteană
sau interjudeteană.
(2) Se consideră activităti/proiecte neeligibile pentru
includerea în CAEN/CAER:
a) concursurile adresate exclusiv elevilor care fac activitate de performantă,
în unitătile scolare vocationale; exceptie o constituie acele concursuri
care au sectiuni pentru participanti care provin de la alte unităti scolare,
în afara celor vocationale. În cazul în care aceste concursuri solicită
finantare, vor primi alocare bugetară doar pentru sectiunea dedicată
elevilor care studiază domeniul respectiv în afara orelor de curs;
b) proiectele aflate la prima editie;
c) proiectele care fac parte din programele europene Comenius si Tineret în
actiune;
d) concursurile scolare care vizează evaluarea competentelor dobândite
de elevi la una sau mai multe discipline cuprinse în ariile curriculare,
acestea putând fi incluse în Calendarul olimpiadelor si al concursurilor scolare;
e) proiectele care s-au desfăsurat în anul anterior fără
respectarea datelor precizate în fisa de aplicatie: ne respectarea bugetului de
cheltuieli, nerespectarea numărului de participanti conform nivelului de
desfăsurare, nerealizarea activitătilor propuse, acumularea de
reclamatii etc.
(3) Proiectele eligibile au ca grup-tintă copii, respectiv elevi,
conform art. 10, dar pot propune si activităti dedicate profesorilor care
instruiesc sau antrenează participantii-copii, cum ar fi simpozioane,
prezentări, ateliere, schimb de bune practici si alte activităti de
acest tip, fără ca proiectul să se limiteze la acestea.
(4) Sunt eligibile proiectele care includ activităti ce pot fi
organizate prin internet, ca parte integrantă a proiectului. În cazul în
care astfel de activităti se vor desfăsura pe parcursul fazei nationale
a proiectului, pentru acestea nu se acordă finantare separată.
(5) Experienta în organizarea proiectelor educative constituie un avantaj
în procesul de evaluare.
(6) Aprobarea unui proiect/concurs/festival este valabilă pentru un an
calendaristic.
(7) La nivel de unitate de învătământ preuniversitar pot fi
aprobate si înaintate spre avizarea ISJ/ISMB maximum două proiecte de
nivel national/international.
(8) La nivel de palat sau club al copiilor vor fi aprobate si înaintate
spre avizarea ISJ/ISMB maximum 10 proiecte de nivel national/international.
SECTIUNEA a 2-a
Scrierea proiectelor
Art. 12. - (1) Pentru elaborarea proiectelor ce vor fi supuse
evaluării în vederea includerii în CAEN, respectiv CAER, autorii vor avea
în vedere definitia proiectului, ca investitie de resurse pe o perioadă
determinată, având ca scop realizarea unui obiectiv sau unui set de
obiective precise. Obiectivele se realizează printr-un set de
activităti care conduc la obtinerea unor rezultate.
(2) Proiectele propuse pentru evaluare vor contine sectiuni separate, care
să prezinte motivatia, scopul si obiectivele, strategiile, căile de
realizare, planurile si actiunile, responsabilitătile, resursele umane si
financiare, termenele de realizare.
(3) în vederea
scrierii unui proiect este necesară stabilirea echipei de proiect, care
să realizeze o analiză a nevoilor si o documentare prealabile.
(4) Echipa de proiect mentionată la alin. (3) parcurge următorii
pasi înainte de scrierea propriu-zisă a proiectului:
a) analiza de nevoi - identificarea nevoilor organizatiei, prioritizarea
acestora si selectarea celor care corespund criteriilor, respectiv conditiilor
de finantare identificate;
b) identificarea liniei sau a sursei de finantare posibile pentru
implementarea unor solutii de diminuare a nevoii identificate. În functie de
experientă pot fi accesate fonduri din diferite surse de finantare: fundatii,
organizatii locale, regionale, nationale sau internationale, sponsorizări,
consilii locale, linii de finantare locale, regionale, nationale ori internationale
etc;
c) lansarea apelului de propuneri - în care sunt precizate criteriile de
eligibilitate, de excludere, de selectie, de acordare a finantării, precum
si prioritătile europene si nationale (în functie de amploarea liniei de
finantare);
d) lansarea documentelor pentru aplicant: ghidul solicitantului,
regulamente, conditii, criterii, formularul de aplicatie, grila de evaluare
etc.
(5) Proiectele care vor fi depuse în vederea evaluării pentru
includerea în CAEN sau CAEJ trebuie să contină următoarele
elemente de bază:
a) ideea proiectului sau problema ce se doreste a fi rezolvată prin
proiect;
b) motivatia proiectului (de ce se doreste realizarea proiectului si ce
vine în sprijinul realizării lui);
c) titlul proiectului;
d) scopul proiectului;
e) obiectivele proiectului;
f) resursele solicitate fie pe obiective, fie descrise pentru fiecare
activitate în parte;
g) grupul-tintă al proiectului si/sau cine beneficiază de
rezultatele punerii lui în practică (cui îi este adresat), care de cele
mai multe ori poate să rezulte din scop ori obiective si/sau trebuie
definit distinct;
h) activitătile care duc la realizarea obiectivelor, cu descrierea lor
si stabilirea întinderii în timp si a dependentelor dintre ele;
i) rezultatele de bază ale proiectului, care se stabilesc pentru fiecare
obiectiv;
j) impactul proiectului;
k) bugetul proiectului, care poate fi defalcat pe fiecare activitate si pe
fiecare sursă în parte, pe perioade de realizare a proiectului si în final
pentru întregul proiect;
l) indicatorii prin care
rezultatele pot fi urmărite;
m) modalităti de monitorizare si evaluare a rezultatelor proiectului;
n) descrierea căilor/modalitătilor prin care pot fi diseminate
informatiile despre rezultatele proiectului si cum pot fi valorizate acestea;
0) sustenabilitatea proiectului - descrierea modului în care poate fi
asigurată continuitatea proiectului la sfârsitul perioadei de finantare
(dacă este cazul unui astfel de proiect) sau prognozarea în timp a evolutiei
produsului/rezultatului proiectului.
Art. 13. - La depunerea proiectului ce candidează pentru
includerea în CAEN sau CAER, aplicantul trebuie să respecte
următoarele reguli:
a) dosarul va cuprinde următoarele documente: formularul de aplicatie,
care nu va depăsi 6 pagini; contracte sau declaratii de parteneriat,
dacă există; angajamente bugetare din partea partenerilor, dacă
există; regulamentul de organizare; raportul narativ pentru editia
anterioară, avizat de inspectorul educativ;
b) formularul de aplicatie se completează cu caractere Times New
Roman, dimensiunea 12;
c) pe copertă/prima pagină se va preciza clar titlul si domeniul,
în vederea împărtirii pe categorii, care are loc înaintea evaluării
propriu-zise; perioada de derulare a fazei finale; nivelul propus;
d) toate documentele care fac parte integrantă din proiect trebuie
legate cu dosar, sină, arc etc;
e) referitor la parteneri, persoane sau institutii care contribuie a buna
desfăsurare a proiectului, se vor anexa în copie contractele ori declaratiile
de parteneriat, dacă este cazul, sau alte angajamente din partea acestora;
f) rezumatul proiectului trebuie să contină o precizare
referitoare la tipul proiectului;
g) perioada minimă de implementare a proiectului este de 4 luni;
h) numărul maxim de activităti este de două pentru fiecare
obiectiv;
i) dosarul proiectului desfăsurat sub formă de concurs va contine,
în mod obligatoriu, regulamentul de organizare, lipsa acestuia determinând
eliminarea din procesul de evaluare;
j) dosarul proiectului va contine, în mod obligatoriu, raportul narativ al
editiei nationale sau, după caz, al editiei internationale anterioare,
avizat de inspectorul educativ;
k) numărul maxim de institutii aplicante este de 3;
1) numărul de
parteneri, organizatii publice sau private care sprijină aplicantul în
implementarea proiectului nu este limitat;
m) constituie avantaje: varietatea activitătilor, abordarea
crosscurriculară, implicarea unui număr mare de parteneri, aducerea
unor elemente de noutate si adaptare la nevoile si preferintele grupului-tintă;
n) proiectele transmise după termenul de predare sau la alte adrese
decât cele precizate în Apelul de propuneri pentru CAEN nu vor intra în
evaluare.
SECTIUNEA a 3-a
Transmiterea si evaluarea proiectelor
Art. 14. - (1) Toate proiectele vor fi transmise de către
inspectorul educativ din fiecare judet/municipiul Bucuresti către institutia
colectoare stabilită, în fiecare an, de către MECTS.
(2) Inspectorii educativi au datoria de a verifica dosarele proiectelor
educative nationale si internationale si de a le aviza.
(3) Inspectorul educativ poate respinge proiectele propuse în
următoarele două situatii:
a) proiectele care contin activităti care nu fac parte din categoria
activitătilor educative;
b) proiectele care nu respectă conditiile de eligibilitate.
(4) Toate proiectele sunt transmise în acelasi pachet, care contine, pe
lângă proiectele propriu-zise, si o listă cu toate proiectele
propuse, semnată de inspectorul educativ si de inspectorul scolar general.
Această listă va fi transmisă si în format electronic, la adresa
de e-mail comunicată în Apelul de propuneri pentru CAEN lansat în luna
septembrie a fiecărui an.
Art. 15. - (1) Evaluarea proiectelor se realizează în
comisii de specialitate constituite la nivelul MECTS.
(2) Comisiile de evaluare, pe domenii, sunt formate din 3-5 specialisti,
care pot fi inspectori, directori, profesori, selectati pe bază de
concurs.
(3) în maximum
două săptămâni de la expirarea termenului de depunere,
proiectele sunt împărtite pe domenii, sunt numerotate si sunt predate de
către reprezentantul institutiei colectoare, mentionate la art. 14 alin.
(1), către comisiile de specialitate pe bază de proces-verbal de
predare-primire.
(4) Comisiile de specialitate preiau, pe baza proceselor-verbale, toate
proiectele din domeniul/subdomeniul respectiv si le evaluează, pe baza fisei
de evaluare.
(5) Evaluarea se face pe domenii, numărul maxim de proiecte aprobate
pentru includerea în CAEN pentru fiecare domeniu/subdomeniu în parte fiind de
25, cu exceptia subdomeniului „Arte vizuale” unde pot fi acceptate maximum 60
de proiecte.
(6) în timpul
procesului de evaluare, fiecare comisie de specialitate completează,
pentru fiecare proiect, o fisă de evaluare în care este precizat punctajul
final, precum si observatiile membrilor comisiei, dacă acestea
există.
(7) în cazul în
care există proiecte propuse pentru a fi înscrise în CAER sau proiecte
respinse, pe fisa de evaluare se precizează motivul propunerii de
includere în CAER sau motivul respingerii.
(8) Evaluarea are loc în maximum o lună după expirarea perioadei
de depunere. La finalul perioadei de evaluare, comisiile vor preda reprezentantilor
MECTS, pe bază de proces-verbal, proiectele evaluate, proiectele propuse
pentru CAER si proiectele respinse.
(9) în termen de
o lună de la finalizarea procesului de evaluare, reprezentantii MECTS
elaborează forma de lucru a CAEN. Această formă cuprinde doar
proiectele care acumulează minimum 65 de puncte din cele 100 de puncte
posibile, conform fisei de evaluare.
După obtinerea avizului conducerii MECTS, CAEN este finalizat si este
postat pe site-ul MECTS.
SECTIUNEA a 4-a
Implementarea
proiectelor
Art. 16 - (1) Pentru proiectele incluse în CAEN, respectiv CAER,
specificul conditiilor de participare este următorul:
a) participarea poate fi individuală sau pe echipaje/formatii;
b) participantii sau echipajele/formatiile participante la concursuri sunt
invitate doar pe baza unui proces de selectie.
(2) Procesul de selectie se poate desfăsura prin faze intermediare, pe
unitate scolară, pe localitate, pe judet, pe regiune, sau prin evaluarea
unor produse care să ateste activitatea la cerc/activitatea extrascolară.
(3) Prevederea de la alin. (2) este valabilă atât pentru concursuri,
cât si pentru festivaluri.
(4) în situatia
selectiei bazate pe faze intermediare, la faza natională concurentii,
respectiv echipajele sau formatiile vor prezenta un document care să
ateste clasarea lor pe locul I la faza
anterioară: proces-verbal/clasament/adeverintă din partea ISJ.
(5) în cazul
proiectelor la care solicitarea de participare este foarte mare si nu
există posibilitatea de organizare a unor faze intermediare, organizatorii
stabilesc o perioadă de înscriere, precum si criteriile de selectare a
participantilor. Criteriile de selectare a participantilor pot fi: dosar sau
portofoliu, proiect, vizionare de CD/DVD cu prestatia echipajului/formatiei/solistului,
alte criterii specifice.
(6) Toate informatiile legate de conditiile de participare sunt făcute
publice cu cel putin o lună înainte de demararea procesului de selectie,
prin publicarea regulamentului proiectului pe site-ul unitătii s cola re/l
S J/l SMB si prin corespondentă electronică.
(7) în cazul
proiectelor internationale, formatiile din alte tări vor participa pe
bază de invitatie din partea organizatorilor, vizată de ISJ/ISMB.
(8) Organizatorii asigură transparenta întregului proces de înscriere si
selectie.
(9) Participantii acceptati în concurs au obligatia de a respecta,
întocmai, regulamentul de organizare si desfăsurare impus de organizatori,
în caz contrar fiind descalificati.
Art. 17. - (1) La toate proiectele organizate sub formă de
concurs se pot acorda premii (I, II, III), mentiuni si
premii speciale.
(2) Modul de jurizare si modul în care se acordă premiile vor fi
precizate în regulamentul concursului sau al festivalului-concurs.
(3) Se vor acorda un premiu I, un premiu II,
un premiu III si două mentiuni pentru fiecare
categorie de concurs. Fac exceptie situatiile în care 2 sau mai multi
participanti obtin acelasi punctaj în concurs, fără posibilitatea sustinerii
unor probe de departajare, caz în care se poate acorda acelasi premiu/mentiune
pentru punctaje egale, fără a depăsi numărul total de
premii si mentiuni. Decizia de acordare a mai multor premii I, II, III sau mentiuni revine juriului concursului.
(4) Numărul total de premii I, II, III si mentiuni nu poate depăsi 25% din numărul de concurenti
(individuali sau echipaje/formatii/ansambluri) pentru fiecare categorie de
concurs.
(5) Institutia organizatoare, respectiv partenerii sau sponsorii pot acorda
si premii speciale.
(6) în cadrul
fiecărui proiect pot fi eliberate diplome de participare si diplome pentru
premii si mentiuni, cu număr de înregistrare al institutiei initiatoare,
respectiv al inspectoratului scolar.
(7) Institutia organizatoare poate elibera adeverinte pentru profesorii
implicati în organizare, precum si documente de multumire pentru parteneri sau
sponsori.
(8) Pe diplomele pentru premii, acordate copiilor sau elevilor ori
echipajelor, se precizează si numele profesorului coordonator.
(9) Reprezentantii MECTS semnează doar diplome-tip, înregistrate la
MECTS, pentru premiile acordate în cadrul proiectelor înscrise în prima
anexă la CAEN, „Activităti organizate de Ministerul Educatiei,
Cercetării, Tineretului si Sportului si parteneri”.
(10) Pentru toate celelalte proiecte nationale, diplomele de participare
sunt semnate de organizatori, iar cele acordate pentru premii sunt semnate de
către organizator si de către inspectorul scolar general din judetul
organizator. Diplomele au număr de înregistrare dat de organizatori si
sunt înaintate ISJ, cu tabel justificativ.
(11) Pe orice document care atestă participarea sau obtinerea unui
premiu de către un copil/profesor la un proiect educativ se foloseste
termenul „national” sau „international”, referitor la proiectul respectiv, doar
dacă acesta este înscris în CAEN cu denumirea respectivă.
Art. 18. -(1)în functie de bugetul alocat de MECTS pentru cofinantarea
proiectelor educative, o parte dintre proiectele cuprinse în CAEN pot primi si
o alocare financiară.
(2) Devizul pentru activitătile cuprinse în CAEN care primesc finantare
din partea MECTS se aprobă prin notă internă elaborată de
Directia generală educatie si învătare pe tot parcursul vietii,
denumită în continuare DGEÎTPV, iar sumele sunt comunicate
organizatorilor după aparitia CAEN pe pagina webwww.edu.ro
(3) Fiecare organizator al unei activităti pentru care a fost alocat
buget este obligat să transmită propunerea de deviz către directia
responsabilă din MECTS, cel mai târziu cu o lună înaintea
derulării etapei nationale/internationale. În propunerea de deviz se va
face referire la suma alocată de MECTS si nu la bugetul total al
activitătii.
(4) Cheltuielile de transport al participantilor si al profesorilor însotitori
din localitatea de resedintă la locul desfăsurării activitătii
si retur vor fi suportate, conform legislatiei în vigoare, de către
ISJ/ISMB/unitatea scolară.
(5) Cheltuielile de organizare vor fi suportate de organizatori, din
fondurile alocate de MECTS sau din alte surse.
CAPITOLUL IV
Realizarea CAER
Art. 19. -CAER este alcătuit pe baza propunerilor înaintate
de ISJ/ISMB reprezentantilor MECTS.
Art. 20. - Inspectorii educativi au obligatia de a evalua
propunerile de proiecte regionale/interjudetene în cadrul unei comisii de
specialisti
Art. 21. - În urma evaluării, comisia de specialisti
înaintează MECTS, la DGEÎTPV, o listă cu proiectele avizate, cu
propunerea de a fi incluse în CAER.
CAPITOLUL V
Atributiile Inspectorilor educativi din Inspectoratele scolare
Art. 22. - Formularul de aplicatie pentru CAEN, fisa de evaluare,
calendarele activitătilor educative (judetean, interjudetean, regional, national,
international), alte precizări referitoare la CAEN/CAER se publică pe
site-ul fiecărui ISJ/ISMB, în zona dedicată activitătilor
educative din judet.
Art. 23. - Fiecare inspector educativ aduce la cunostinta
directorilor de unităti scolare, inclusiv palate si cluburi ale copiilor, si
a consilierilor educativi prezentul regulament, precum si orice alte informatii
considerate relevante, prezintă documentele din Apelul de propuneri pentru
CAEN si oferă amănunte legate de scrierea proiectelor, dacă
există solicitări în acest sens.
Art. 24. -Concursurile din CAEN, CAER, respectiv CAEJ se
desfăsoară sub coordonarea inspectoratului scolar, având implicit
avizul ISJ/ISMB.
Art. 25. - În fiecare judet, inspectorul educativ sprijină
profesorii care doresc să implementeze proiecte educative, putând
solicita, în acest sens, metodistilor din judet, să ofere consiliere
cadrelor didactice care doresc să depună proiecte pentru înscrierea
în CAEN, respectiv CAER.
Art. 26. - Inspectorii educativi resping proiectele care nu
îndeplinesc criteriile de eligibilitate si expediază pachetul cu toate
proiectele propuse pentru CAEN, până la data-limită precizată de
MECTS
Art. 27. - La nivel judetean/al municipiului Bucuresti se
alcătuieste un CAEJ/calendar al activitătilor educative din
municipiul Bucuresti, care cuprinde si fazele judetene ale concursurilor nationale
organizate de MECTS si parteneri.
Art. 28. - Până la data de 15 a lunii ianuarie a
fiecărui an, Inspectorii educativi transmit, în format tipărit si
electronic, situatia referitoare la modul de desfăsurare a proiectelor
înscrise în CAEN din anul anterior, conform modelului transmis de MECTS.
Art. 29. - (1) Inspectorii educativi monitorizează direct
sau prin delegarea metodistilor/unor cadre didactice de specialitate desfăsurarea/derularea
efectivă a activitătilor proiectelor din CAEN si CAER, în
conformitate cu propunerea de proiect din formularul de aplicatie.
(2) în conditiile
în care există o diferentă netă între aceste aspecte,
organizatorul îsi pierde dreptul de a depune proiectul respectiv pentru
înscrierea în CAEN pentru următorii 2 ani. Inspectorii educativi transmit,
odată cu tabelul de mai sus completat, si un raport sintetic referitor la
acest aspect, precum si măsurile propuse organizatorilor pentru
îmbunătătirea activitătilor, după caz.
Art. 30. - Pentru fiecare proiect cuprins în CAEN, organizatorul
înfiintează o comisie de organizare si evaluare a activitătii,
avizată de inspectorul responsabil cu activitatea educativa si aprobata de
inspectorul scolar general, înainte de derularea proiectului.
Art. 31. - Pentru fiecare proiect cuprins în CAEN, inspectorul
educativ întocmeste un raport de maximum o pagină. Raportul va fi atasat
la dosarul editiei viitoare, dacă organizatorul doreste să
depună proiectul pentru a face parte din CAEN si în următorul an.
Art. 32. - Inspectoratul scolar din fiecare judet
particularizează CAEN, prin stabilirea, în cadrul Consiliului consultativ
pentru activităti educative, a termenelor, locurilor de desfăsurare
pentru etapele locale, zonale, judetene, nationale si a responsabililor pentru
etapele zonale/judetene. Calendarul particularizat este transmis de către
ISJ/ISMB unitătilor scolare din judet/municipiul Bucuresti.
Art. 33. - (1) Inspectorii educativi organizează fazele judetene
si/sau, după caz, regionale pentru concursurile din CAEN, organizate de
MECTS si partenerii săi.
(2) în acest
sens, fiecare inspector educativ primeste, în cadrul întâlnirii anuale cu
reprezentantii MECTS, o listă cu aceste concursuri si cu perioadele de
desfăsurare a fazelor judetene.
(3) Fiecare unitate scolară are propriul calendar al activitătilor
educative (CAE) care face parte din Planul managerial al activitătii
educative anuale, fiind elaborat în functie de obiectivele, planul de
dezvoltare institutională si planurile operationale propuse de unitate.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |