MONITORUL OFICIAL AL
ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIV - Nr. 49 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 20 ianuarie 2012
SUMAR
LEGI SI DECRETE
23. - Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 384/2006
privind statutul soldatilor si gradatilor voluntari
31. - Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea si
completarea Legii nr. 384/2006 privind statutul soldatilor si gradatilor
voluntari
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.509/2011. - Ordin
al ministrului sănătătii privind aprobare a bugetului de
venituri si cheltuieli al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare în
Domeniul Patologiei si Stiintelor Biomedicale “Victor Babes” pe anul 2011
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. - Regulament privind organizarea si functionarea la Banca
Natională a României a Centralei Incidentelor de Plăti
2.
- Regulament privind organizarea si functionarea la Banca Natională a
României a Centralei Riscului de Credit
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 384/2006 privind statutul soldatilor si gradatilor
voluntari
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Art.
I. - Legea nr. 384/2006
privind statutul soldatilor si gradatilor voluntari, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 868 din 24 octombrie
2006, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si
se completează după cum urmează:
1. Titlul legii se modifică si va avea următorul cuprins:
“Lege
privind statutul soldatilor si gradatilor profesionisti”.
2. La articolul 2, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Pentru îndeplinirea serviciului militarea soldati si gradati profesionisti, pot
fi recrutati si angajati cetăteni cu vârste cuprinse între 18 si 50 de
ani, care îndeplinesc normele si criteriile stabilite prin ordin al ministrului
apărării nationale.”
3. La articolul 8 alineatul (2), litera b) se modifică si va avea
următorul cuprins:
,,b)
locuintă de serviciu si locuintă de interventie, cu scutire de la
plata chiriei;”.
4. La articolul 18, după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu următorul cuprins:
“(4)
De dispozitiile alin. (2) beneficiază si persoanele care au îndeplinit
functii în calitătile prevăzute la art. 71 alin. (1).”
5. La articolul 35, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Limita maximă de vârstă până la care soldatii sau gradatii
profesionisti pot fi mentinuti în activitate se stabileste prin ordin al
ministrului apărării nationale, dar nu poate depăsi 50 de ani.”
6. La articolul 41, după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu următorul cuprins:
“(4)
Soldatii si gradatii profesionisti în activitate, care se disting prin modul de
îndeplinire a atributiilor, pregătire profesională si comportare
demnă, participări la misiuni în afara teritoriului statului român
sau în cadrul unor activităti militare pe teritoriul tării, prin
exceptie de la prevederile alin. (3) si ale art. 3 alin. (2), pot fi înaintati
în unul dintre gradele de fruntas, caporal clasa a III-a, clasa a II-a sau
clasa I, în mod exceptional, în limita numărului aprobat de către
ministrul apărării nationale, fără să fie conditionati
de alte criterii.”
7. La articolul 45, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Trecerea în rezervă sau scoaterea din evidentele militare se face din
oficiu în situatiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c), g), k), m)si n),
iar în celelalte situatii, la propunerea comandantilor sau a sefilor directi,
înaintată ierarhic.”
8. Articolul 63 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 63. - Soldatii si
gradatii rezervisti profesionisti se tin în evidentă astfel:
a)
clasa I: până la 40 de ani, inclusiv;
b)
clasa a II-a: de la 41 de ani până la 45 de ani, inclusiv;
c)
clasa a III-a: de la 46 de ani până la 55 de ani, inclusiv.”
Art.
II. - (1) Pentru personalul
militar prevăzut la art. 18 alin. (4) din Legea nr. 384/2006 privind
statutul soldatilor si gradatilor voluntari, cu modificările si
completările ulterioare, se consideră a fi îndeplinite conditiile de
cotizare pentru locurile de muncă si activitătile cu conditii
deosebite, speciale si alte conditii, în vederea stabilirii drepturilor de
pensie în conformitate cu normele prevăzute pentru cadrele militare.
(2)
Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si persoanelor care au îndeplinit functii
în calitătile prevăzute la art. 71 alin. (1) din Legea nr. 384/2006,
cu modificările si completările ulterioare, si care beneficiază
de un drept de pensie, în vederea revizuirii acesteia.
(3)
Expresiile “soldati si gradati voluntari”, “soldati voluntari”, respectiv
“gradati voluntari” prevăzute în Legea nr. 384/2006, cu modificările
si completările ulterioare, precum si în actele normative în vigoare, se
înlocuiesc cu expresiile “soldati si gradati profesionisti”, “soldati
profesionisti”, respectiv “gradati profesionisti”.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor
art 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI VASILE BLAGA |
Bucuresti, 17
ianuarie 2012.
Nr. 23.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.
384/2006 privind statutul soldatilor si gradatilor voluntari
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.
384/2006 privind statutul soldatilor si gradatilor voluntari si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 16
ianuarie 2012.
Nr. 31.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind aprobarea bugetului
de venituri si cheltuieli al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare în
Domeniul Patologiei si Stiintelor Biomedicale “Victor Babes” pe anul 2011
Având
în vedere Referatul de aprobare al Directiei generale economice nr. R.L.
2.348/2011, avizat de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si de
Ministerul Finantelor Publice,
în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr 144/2010 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 24 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002
privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 324/2003, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă bugetul de venituri si cheltuieli al Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare în Domeniul Patologiei si Stiintelor
Biomedicale “Victor Babes” pe anul 2011, unitate aflată în coordonarea
Ministerului Sănătătii, prevăzut în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Nivelul cheltuielilor totale aferente veniturilor totale înscrise în
bugetul de venituri si cheltuieli al institutului, prevăzut la art. 1,
reprezintă limite maxime ce nu pot fi depăsite.
(2) în cazul în care în executie
se înregistrează nerealizări ale veniturilor aprobate, Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare în Domeniul Patologiei si Stiintelor
Biomedicale “Victor Babes” va putea efectua cheltuieli în functie de realizarea
veniturilor, cu încadrarea în indicatorii de eficientă aprobati.
Art. 3. - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare în Domeniul Patologiei si
Stiintelor Biomedicale “ Victor Babes” din coordonarea Ministerului
Sănătătii va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul sănătătii,
Ritli Ladislau
Bucuresti, 2
noiembrie 2011.
Nr. 1.509.
*) Anexa este
reprodusă în facsimil.
ANEXA
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare în Domeniul Patologiei si Stiintelor
Biomedicale “ Victor Babes”
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI PE ANUL 2011
|
|
- mii lei- |
INDICATORI |
Nr. rd. |
Program 2011 |
A |
0 |
1 |
I. VENITURI TOTALE, din care: |
01 |
28.044 |
1 VENITURI DIN EXPLOATARE |
02 |
27 544 |
din care: |
|
|
a) Venituri din
activitatea de bază*) |
03 |
13.500 |
b) Venituri din
alte activităti conexe activitătii de cercetare-dezvoltare |
04 |
3.100 |
c) Alte venituri
din exploatare |
05 |
10 944 |
2. VENITURI FINANCIARE |
06 |
500 |
3. VENITURI EXTRAORDINARE |
07 |
|
II. CHELTUIELI TOTALE, din care: |
08 |
25020 |
1.Cheltuieli de
exploatare, total, din care: |
09 |
24.920 |
a) Bunuri si
servicii |
10 |
7.156 |
b) Cheltuieli de
personal, din care: |
11 |
15.794 |
- cheltuieli cu
salariile din care: |
12 |
12.117 |
-indemnizatiile
membrilor consiliului de administratie |
13 |
150 |
-drepturile salariale
ale directorului (general) |
14 |
200 |
- contributii de
asigurări sociale de stat |
15 |
2.520 |
- contributii de
asigurări de somaj |
16 |
60 |
- contributii de
asigurări sociale de sănătate |
17 |
630 |
- contributii de
asigurări pentru accidente de muncă si boli profesionale |
18 |
33 |
- contributii
pentru concedii si indemnizatii |
19 |
104 |
- contributii la
Fondul de garantare a creantelor salariale |
20 |
30 |
- contributii la
fondul de pensii facultative |
21 |
|
- alte cheltuieli
de personal, din care: |
22 |
300 |
- tichete de
masă |
23 |
200 |
-deplasări,
detasări |
24 |
100 |
c) Cheltuieli de
exploatare privind amortizările, provizioanele si ajustările pentru
depreciere |
25 |
1.900 |
d) Cheltuieli de
protocol |
26 |
|
e) Cheltuieli de
reclamă si publicitate |
27 |
|
f) Cheltuieli cu
sponsorizarea |
28 |
|
g)Cheltuieli
prevăzute de art. 21(3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal |
29 |
|
h) Alte cheltuieli |
30 |
70 |
2 Cheltuieli
financiare, din care: |
31 |
100 |
- cheltuieli
privind dobânzile |
32 |
|
- alte cheltuieli
financiare |
33 |
100 |
3. Cheltuieli
extraordinare |
34 |
|
III. REZULTATUL BRUT
( profit/pierdere) |
35 |
3.024 |
IV. IMPOZIT PE PROFIT |
36 |
484 |
V. REZULTATUL NET |
37 |
l 2.540 |
VI ACOPERIREA PIERDERILOR
CONTABILE DIN ANII PRECEDENTI |
38 |
|
VII. PROFITUL DE REPARTIZAT RĂMAS DUPĂ
ACOPERIREA PIERDERILOR CONTABILE DIN ANII PRECEDENTI: |
39 |
2.540 |
a) pentru
cointeresarea personalului |
40 |
508 |
b) pentru
finantarea dezvoltării institutului national |
41 |
1.524 |
c) pentru
desfăsurarea activitătii curente, inclusiv pentru cofinantarea
proiectelor |
42 |
508 |
IX. SURSE DE FINANTARE A
INVESTITIILOR, din care: |
43 |
1.524 |
1. Surse proprii |
44 |
1.524 |
2. Subventii de la
bugetul de stat pentru investitii |
45 |
|
3. Credite bancare
pentru investitii |
46 |
|
- interne |
47 |
|
- externe |
48 |
|
4. Alte surse |
49 |
|
X. UTILIZAREA RESURSELOR
PENTRU INVESTITII, din care: |
50 |
1.524 |
1. Investitii,
inclusiv investitii în curs la finele anului |
51 |
1.524 |
2. Rambursări
de rate aferente creditelor pentru investitii |
52 |
|
- interne |
53 |
|
- externe |
54 |
|
XI. DATE DE FUNDAMENTARE |
|
|
1. Venituri totale
(rd. 01) |
55 |
28.044 |
2. Cheltuieli
aferente veniturilor totale (rd. 08) |
56 |
25020 |
3. Rezultate (+/-)
(rd.55 - rd.56) |
57 |
3.024 |
4. Număr
mediu de personal, total institut, din care: |
58 |
323 |
- număr mediu
personal de cercetare-dezvoltare |
59 |
135 |
5. Câstigul mediu
lunar pe salariat, total institut -lei/persoană/lună |
60 |
3.045 |
6. Câstigul mediu
lunar pe personal de cercetare-dezvoltare - lei/persoană/lună |
61 |
4.598 |
7. Rentabilitatea
(rd. 57/rd.56*100) |
62 |
12,09 |
8. Rata
rentabilitătii financiare rd.37*100 capital propriu |
63 |
1.970 |
10. Plăti
restante |
64 |
- |
11. Creante de
încasat |
65 |
- |
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
BANCA NATIONALĂ
AROMÂNEI
privind organizarea si
functionarea la Banca Natională a României a Centralei Incidentelor de
Plăti
Având
în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), ale art. 22 alin (1), ale art.
24 si 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a
României,
în
conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1934 asupra cambie si biletului la
ordin, cu modificările si completările ulterioare, si ale Legii nr.
59/1934 asupra cecului, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca
Natională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Domeniul de aplicare si definitii
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea si
functionarea la Banca Natională a României a Centralei Incidentelor de
Plăti, denumită în continuare CIP.
(2)
CIP gestionează informatia specifică incidentelor de plăti,
pentru interesul public, inclusiv pentru scopurile specifice utilizatorilor.
Art. 2. - Pentru scopurile prezentului regulament:
1. Incidentul
de plata este neîndeplinirea întocmai si la timp a obligatiilor titulariior
de cont în timpul procesului de decontare a instrumentului de plată,
obligatii rezultate prin efectul legii, a căror neîndeplinire este
adusă la cunostinta CIP de către persoanele declarante.
2. Incidentul
de plată major este incidentul ele plată determinat de
înregistrarea uneia din următoarele situatii:
a)
în cazul cecului:
ai)
cec refuzat la plată pentru că a fost emis fără autorizarea
trasului;
a2)
cec refuzat la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul
prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare;
a3)
cec refuzat la plată din lipsă partială de disponibil, în cazul
prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare;
a*)
cec refuzat la plată pentru că a fost emis cu dată falsă;
a5)
cec refuzat la plată pentru că a fost emis de un trăgător
aflat în interdictie bancară;
b)
în cazul biletului la ordin si al cambiei:
bl)
bilet la ordin/cambie cu scadentă la vedere refuzat(ă) la plată
din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la
plată în termen;
b2)
bilet la ordin/cambie cu scadentă la vedere refuzat(ă) la plată
din lipsă partială de disponibil, în cazul prezentării la
plată în termen;
b3)
bilet la ordin/cambie cu scadentă la un anume timp de la vedere, la un
anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă refuzat(ă) la
plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării
la plată la termen;
b*)
bilet la ordin/cambie cu scadentă la un anume timp de la vedere, la un
anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă refuzat(ă) la
plată din lipsă partială de disponibil, în cazul
prezentării la plată la termen.
3. instrumentul
de plată este oricare din următoarele mijloace de plată: cec,
cambie, bilet la ordin.
4. Interdictia
bancară este regimul impus de către o institutie de credit
trasă unui titular de cont prin care se interzice acestuia emiterea de
cecuri pe o perioadă de un an, ca urmare a unui incident de plată
major produs cu cec.
5. Obligatul
la plată este persoana fizică sau juridică, rezidentă
oh nerezidentă, care prin emiterea/acceptarea unui instrument de
plată este tinut să onoreze obligatia asumată; obligatul la
plată pentru cec este trăgătorul, pentru cambie este trasul acceptant,
iar pentru bilet la ordin este subscriitorul.
6. Persoanele
declarante la CIP sunt:
-
institutiile de credit - persoane juridice române, pentru toate informatiile
privind incidentele de plăti produse de către proprii titulari de
cont sau de cei din unitătile lor teritoriale;
-
sucursalele din România ale institutiilor de credit străine, pentru toate
informatiile privind incidentele de plăti produse de către proprii
titulari de cont.
7. Persoana
acreditată este angajatul autorizat de conducerea persoanei declarante
să transmită la si să receptioneze de la CIP informatii privind
incidentele de plăti.
8. Persoanele
cu risc sunt persoanele fizice sau juridice, rezidente oh ne rezidente,
care au fost înscrise în Fisierul National al Persoanelor cu Risc, ca urmare a
înregistrării pe numele lor a unuia sau mai multor incidente de plată
majore.
9. Utilizatori
sunt persoanele declarante, Banca Natională a României, Parchetul de
pe lângă înalta Curte de Casatie si Justitie si Ministerul Administratiei
si Internelor cu unitătile lor teritoriale, instantele judecătoresti,
alte institutii ale statului cu atributii de supraveghere si control;
persoanele fizice si alte persoane juridice, rezidente sau nerezidente, prin
intermediul institutiilor de credit, în conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Structura bazei de date a CIP si accesarea acesteia
Art. 3. - CIP organizează si gestionează baza de date care cuprinde:
a)
Fisierul National de Incidente de Plăti, denumit în continuare FNIP, este
un fisier de interes general ce contine incidente de plăti cu cecuri,
cambii, bilete la ordin si care este structurat astfel:
a1)
Fisierul National de Cecuri (PNC);
a2)
Fisierul National de Cambii (FNCb);
a3)
Fisierul National de Bilete la Ordin (FNBO);
b)
Fisierul National al Persoanelor cu Risc, denumit în continuare FNPR, contine
incidentele de plăti majore înregistrate pe numele unei persoane fizice
sau juridice, rezidente oh ne rezidente, si este alimentat automat de FNIP.
Art. 4. - (1) În vederea accesării bazei de date, persoanele declarante au
obligatia să desemneze maximum 5 persoane acreditate la CIP. În acest
scop, trebuie să completeze si să actualizeze formularul “Fisa de
acreditare la CIP a persoanelor autorizate să transmită si să
receptioneze informatii privind incidentele de plăti” conform anexei nr.
1. Această fisă va fi întocmită în două exemplare, având
acelasi continut, cu următoarele destinatii:
a)
exemplarul 1 - se transmite în regim confidential directiei din Banca
Natională a României care coordonează activitatea CIP;
b)
exemplarul 2 - se păstrează pentru evidentele proprii.
(2)
Accesarea sistemului informatic al CIP de către persoanele acreditate la
CIP se face pe bază de nume atribuit de Banca Natională a României.
(3)
Accesarea bazei de date a CIP de către persoanele declarante se poate face
zilnic.
CAPITOLUL II
Regimul informatiei privind incidentele de plăti
SECTIUNEA 1
Transmiterea si
înregistrarea informatiei privind incidentele de ptăti
Art. 5. - Persoanele declarante sunt obligate să raporteze la CIP, la
termenele si în conditiile prevăzute de prezentul regulament, informatiile
privind incidentele de plăti.
Art. 6. - Fluxul informational privind transmiterea, înregistrarea, organizarea si
difuzarea informatiei privind incidentele de plăti este prezentat în anexa
nr. 2 “Fluxul informational al Centralei Incidentelor de Plăti”.
Art. 7. - (1) în scopul îndeplinirii
obligatiei prevăzute la art. 5, persoana declarantă trebuie să
transmită la CIP, în format electronic prin Reteaua de comunicatii
interbancară, informatia privind incidentele de plăti.
(2) în cazul în care institutia
de credit trasă, a trasului acceptant sau a subscriitorului a decis
refuzul la plată al cecului, cambiei oh biletului la ordin, persoana
declarantă are obligatia ca, cel târziu în ziua bancară
următoare zilei refuzului, să transmită la CIP refuzurile la
plată pentru cecuri, cambii si bilete la ordin. Transmiterea acestor
informatii se realizează prin utilizarea “Formularului de raportare a
refuzurilor bancare cu cecuri” (F3A), a “Formularului de raportare a
refuzurilor bancare cu cambii” (F3B) sau a “Formularului de raportare a
refuzurilor bancare cu bilete la ordin” (F3C), după caz. Continutul
acestor formulare si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3.
Art. 8. - Banca Natională a României va asigura, la sediul său central,
conditiile tehnice care să permită înregistrarea, gestionarea si
difuzarea, cu operativitate, fără alterări, pe suport
electronic, a informatiilor privind incidentele de plăti.
Art. 9. - (1) înregistrarea informatiei
în baza de date a CIP poate fi efectuată dacă informatia
transmisă de către o persoană declarantă respectă
standardele de continut si modul de completare a formularelor prevăzute în
prezentul regulament.
(2)
După înregistrarea informatiei în baza de date a CIP, persoana
declarantă poate prelua, prin intermediul aplicatiei CIP, “Cererea de
înscriere a refuzului bancar privind cecul” (3A), “Cererea de înscriere a
refuzului bancar privind cambia” (3B) sau “Cererea de înscriere a refuzului bancar
privind biletul la ordin” (3C), după caz. Institutia de credit are
obligatia să pună la dispozitia fiecărui client cererile care
contin informatiile înscrise pe numele/denumirea sa, cel târziu în ziua
următoarea înscrierii la CIP a refuzului. Continutul acestor formulare
este prezentat în anexa nr. 3.
SECTIUNEA a 2-a
Interdictia bancară
Art. 10. - În cazul înregistrării în baza de date a CIP a unui incident de
plată major cu cec care generează interdictie bancară,
institutia de credit este obligată să notifice titularului de cont
declararea acestuia în interdictie bancară cu scopul de a preveni
producerea unor noi incidente de plăti si pentru a sanctiona titularul de
cont care a generat incidentul în circuitul bancar. Pentru notificarea clientului
cu privire la declararea interdictiei bancare, institutia de credit va adresa
titularului de cont o “Somatie”, conform anexei nr. 4. Aceasta va cuprinde
interdictia de a emite cecuri pe o perioadă de un an începând cu data
înregistrării la CIP a incidentului de plată major, precum si
obligatia de a restitui, de îndată, institutiei de credit (institutiilor
de credit) al cărei (căror) client este formularele de cec aflate în
posesia sa si/sau a mandatarilor săi. Somatia va putea fi transmisă
titularului de cont cel târziu în ziua bancară următoare zilei
înscrierii la CIP a refuzului.
SECTIUNEA a 3-a
Suspendarea/Reluarea/Anularea
înregistrărilor privind incidentele de plăti din baza de date a CIP
Art. 11. - (1) Suspendarea interdictiei bancare înregistrată în baza de date a
CIP se face de către persoanele declarante, în baza unei hotărâri
judecătoresti executorii, prin care se dispune suspendarea interdictiei.
(2) înregistrarea
suspendării interdictiei bancare se realizează pentru fiecare
incident de plată major cu cec prin utilizarea “Formularului de
suspendare/reluare a interdictiei bancare” (F5). Continutul acestui formular si
modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 5.
(3) înregistrarea
suspendării interdictiei bancare se face de către persoana
declarantă cel târziu în ziua următoare datei prezentării de
către client a unei hotărâri judecătoresti prin care se dispune
suspendarea acesteia. Persoana declarantă nu este tinută
responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor
judecătoresti care nu i-au fost comunicate.
Art. 12. - (1) în momentul în care
persoana declarantă a luat cunostintă de încetarea suspendării
ca urmare a respingerii cererii de anulare a interdictiei bancare, printr-o
hotărâre judecătorească executorie, interdictia îsi reia cursul
până la împlinirea perioadei de un an, socotindu-se si timpul scurs
înainte de suspendare.
(2)
Reluarea interdictiei bancare se realizează pentru fiecare incident de
plată major cu cec a cărei perioadă de interdictie bancară
a fost suspendată anterior prin utilizarea formularului F5.
(3) înregistrarea reluării
interdictiei bancare se face de către persoana declarantă cel târziu
în ziua următoare datei prezentării de către client a unei
hotărâri judecătoresti prin care se dispune respingerea cererii de
anulare a interdictiei bancare. Persoana declarantă nu este tinută
responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor
judecătoresti care nu i-au fost comunicate.
Art. 13. - (1) Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăti din
baza de date a CIP se poate face de către persoanele declarante, în baza
unei hotărâri judecătoresti executorii, prin care se dispune anularea
acestora.
(2)
Anularea incidentelor de plăti cu cecuri, cambii sau bilete la ordin din
baza de date a CIP se realizează prin utilizarea “Formularului de anulare
a înregistrărilor din baza de date a CIP” (F6).
(3)
Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăti din baza de
date a CIP se efectuează de către persoana declarantă cel târziu
în ziua următoare datei prezentării de către client a
hotărârii judecătoresti executorii, prin care se dispune anularea
acestora. Continutul acestui formular si modul de completare sunt prezentate în
anexa nr. 6. Persoana declarantă nu este tinută responsabilă
pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătoresti care nu
i-au fost comunicate.
Art. 14. - După înregistrarea informatiei în baza de date a CIP, persoana
declarantă poate prelua, prin intermediul aplicatiei CIP, “Cererea de
suspendare/reluare a interdictiei bancare” (5), “Cererea de anulare a
incidentului de plată privind cecul” (6A), “Cererea de anulare a
incidentului de plată privind cambia” (6B) sau “Cererea de anulare a
incidentului de plată privind biletul la ordin” (6C), după caz.
Institutia de credit are obligatia să pună la dispozitia
fiecărui client cererile care contin informatii înscrise pe
numele/denumirea sa, cel târziu în ziua următoare înscrierii la CIP a
cererii de suspendare/reluare a interdictiei bancare sau a cererii de anulare a
incidentului de plată cu cec, cambie ori bilet la ordin. Continutul
acestor formulare este prezentat în anexele nr. 5 si 6.
Art. 15. - CIP nu poate anula, suspenda/relua sau modifica înregistrările
privind incidentele de plăti transmise de către persoanele
declarante.
SECTIUNEA a 4-a
Organizarea si gestionarea
informatiei privind incidentele de plăti înregistrate in baza de date a
CIP
Art. 16. - (1) CIP asigură înregistrarea informatiilor privind incidentele de
plăti raportate de către persoanele declarante si prelucrarea acestor
informatii în scopul obtinerii de date agregate necesare utilizatorilor.
(2)
FNIP este gestionat conform necesitătilor proprii ale CIP, astfel încât
să poată evidentia operativ informatiile privind:
a)
identificarea titularilor de cont;
b)
refuzul la plată al cecurilor, cambiilor sau biletelor la ordin.
(3)
FNPR este gestionat conform necesitătilor proprii ale CIP, astfel încât
să poată evidentia operativ informatiile privind:
a)
incidentele de plăti majore;
b)
persoanele fizice sau juridice, rezidente ori nerezidente, aflate în
interdictie bancară de a emite cecuri.
Art. 17. - Informatiile privind incidentele de plăti sunt mentinute în baza de
date a CIP pe o perioadă de 7 ani de la data înscrierii.
SECTIUNEA a 5-a
Difuzarea de către OP
a informatiei privind incidentele de plăti
Art. 18. -Fluxul difuzării informatiei privind incidentele de plăti
detinute de CIP către utilizatori este prezentat în anexa nr. 2 “Fluxul
informational al Centralei Incidentelor de Plăti.”
Art. 19. - CIP poate difuza informatia continută în baza sa de date din
proprie initiativă sau la cererea utilizatorilor.
Art. 20. - (1) CIP difuzează din proprie initiativă persoanelor
declarante informatii despre incidentele de plăti înregistrate în baza de
date, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(2) în situatia
prevăzută la art. 11, CIP va pune la dispozitie, pe suport
electronic, în aceeasi zi bancară, tuturor persoanelor declarante
“Notificarea CIP privind interdictia bancară” (F7) prin care li se
comunică acestora declararea de către o persoană declarantă
a titularului de cont în interdictie bancară de a emite cecuri. Continutul
acestui formular este prezentat în anexa nr. 7.
(3)
Persoanele declarante au obligatia ca, cel târziu în ziua următoare
primirii notificării CIP, să distribuie informatia privind
interdictia bancară de a emite cecuri în propriul sistem intrabancar, în
scopul evitării producerii riscului ca respectivul client să genereze
un nou incident de plată asupra unui cont al său.
(4)
Institutia de credit sau unitatea teritorială a institutiei de credit unde
respectiva persoană fizică ori juridică, rezidentă sau
nerezidentă, are cont deschis va face demersuri pentru recuperarea în cel
mai scurt timp a tuturor formularelor de cec eliberate acesteia, în scopul
evitării riscului ca respectiva persoană să nu mai producă
noi incidente de plăti prin utilizarea acestora.
(5) în situatiile prevăzute
la art. 12 si 13, CIP va pune la dispozitie pe suport electronic, în aceeasi zi
bancară, tuturor persoanelor declarante “Notificarea CIP privind
suspendarea/reluarea interdictiei bancare” (F8) prin care li se comunică
suspendarea/reluarea interdictiei respective pentru titularul de cont din
notificarea CIP. Continutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 8.
Persoanele declarante au obligatia ca, cel târziu în ziua următoare
primirii notificării CIP, să distribuie această informatie în
propriul sistem intrabancar.
(6)
În situatiile prevăzute la art. 14 si 26, pentru anularea
înregistrărilor privind incidentele majore de plată cu cec care
generează interdictie bancară, CIP va pune la dispozitie, pe suport
electronic, în aceeasi zi bancară tuturor persoanelor declarante
formularul F7. Persoanele declarante au obligatia ca, cel târziu în ziua
următoare primirii notificării CIP, să distribuie această
informatie în propriul sistem intrabancar.
Art. 21. - (1) CIP difuzează la cerere persoanelor declarante informatii
despre incidentele de plăti înregistrate în baza de date.
(2)
Persoanele declarante pot solicita CIP, pentru propriile sucursale, acordarea
dreptului de consultare a bazei de date. Conectarea sucursalelor se
realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume
atribuit de Banca Natională a României.
(3) în situatia în care
persoanele declarante nu au sucursale, acestea pot solicita acordarea dreptului
de consultare a bazei de date a CIP pentru o unitate teritorială din
fiecare judet. Conectarea unitătilor teritoriale se realizează prin
intermediul sediului lor central, pe bază de nume atribuit de Banca
Natională a României.
(4) în situatia în care o
sucursală a persoanei declarante sau o unitate teritorială pierde
această calitate, persoana declarantă are obligatia să solicite
CIP retragerea dreptului de consultare a bazei de date pentru aceste entităti.
(5)
Persoanele declarante si entitătile lor prevăzute la alin. (2) si (3)
pot solicita informatii din baza de date a CIP, în nume propriu sau în numele
clientului, prin “Formularul de consultare” (F9) si “Cererea de consultare”
(9). Continutul acestor formulare si modul de completare sunt prezentate în
anexa nr. 9.
(6)
Cererea de consultare aferentă solicitării de informatii se pune la
dispozitia clientului, respectiv persoanei împuternicite de acesta, după
caz, de către institutia de credit căreia i se adresează.
Art. 22. - (1) Institutiile de credit vor acorda clienti lor dreptul de a emite
cecuri în care ele figurează ca institutie de credit trasă, pe baza
unei analize a riscurilorpe care le implică această operatiune. În
acest sens, institutia de credit are obligatia să consulte baza de date si
informatia obtinută astfel încât aceasta să fie utilizată pentru
diminuarea riscurilor.
(2)
Pentru diminuarea riscului în utilizarea instrumentelor de plată,
institutiile de credit vor pune la dispozitia clientilor informatiile cu privire
la utilizarea acestora, în conformitate cu legile si reglementările
aplicabile.
Art. 23. - Directorul directiei care coordonează activitatea CIP poate dispune
sistarea difuzării informatiei privind incidentele de plată detinute
de CIP, în cazul în care accesul la aceasta s-a făcut de către
persoane ne autorizate.
CAPITOLUL III
Corectarea erorilor
SECTIUNEA 1
Corectarea informatiilor
eronate care nu au fost înregistrate în baza de date a CIP
Art. 24. - (1) CIP transmite persoanelor declarante, pe suport electronic, în
aceeasi zi bancară, pentru informatiile care nu a u re spe ctat
prevederile art. 9 alin. (1). În sscopul înregistrării în baza de date a
CIP “Formularul lista erorilor privind raportarea informatiei referitoare la
incidentele de plăti” (F10). Continutul acestui formular si modul de
completare sunt prezentate în anexa nr. 10.
(2)
Corectarea acestor erori se realizează prin utilizarea formularelor F3A,
F3B, F3C, F5. F6. F9 si F11.
SECTIUNEA a 2-a
Corectarea erorilor pentru informatiile înregistrate în baza de date a CIP
Art. 25. - (1) În cazul în care persoana declarantă sesizează erori în
privinta informatiilor transmise si care au fost înscrise în baza de date a CIR
poate solicita corectarea acestora prin utilizarea “Formularului de rectificare
a informatiilor înregistrate în baza de date a CIP” (F11). Continutul acestui
formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 11.
(2)
Informatiile ce pot fi rectificate sunt prezentate în anexa nr. 12 “Lista
informatiilor înregistrate în baza de date a CIP ce pot fi rectificate”.
(3)
Persoana declarantă poate prelua prin intermediul aplicatiei CIP cererile
3A, 3B, 3C, corectate. Institutia de credit are obligatia să pună la
dispozitia fiecărui client cererile ce îl vizează, cel târziu în ziua
următoare transmiterii la CIP a formularului F11.
Art. 26. - Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăti din baza
de date a CIP se poate face de către persoanele declarante, din proprie
initiativă, ca urmare a unei erori a institutiei de credit, prin
utilizarea formularului F6. Persoana declarantă poate prelua, prin
intermediul aplicatiei CIP, cererea 6A, 6B sau 6C, după caz. Institutia de
credit are obligatia să pună la dispozitia fiecărui client
cererile care îl vizează, cel târziu în ziua următoare transmiterii
la CIP a cererilor de anulare a incidentului de plată cu cec, cambie sau
bilet la ordin. Continutul acestor formulare este prezentat în anexa nr. 6.
CAPITOLUL IV
Răspundere si sanctiuni
Art. 27. - Persoanele declarante răspund pentru veridicitatea si integritatea
informatiei privind incidentele de plăti, transmisă la CIP.
Art. 28. - CIP actualizează baza de date proprie cu cecurile autorizate de
Banca Natională a României pentru a fi puse în circulatie.
Art. 29. - În cazul în care persoana declarantă anulează într-o lună
calendaristică între 1 si 5 incidente de plată transmise anterior la
CIP, ca urmare a unei erori, aceasta va suporta o amendă de 500 lei.
Pentru fiecare nou interval cuprins între 1 si 5 incidente de plată
anulate în aceeasi lună calendaristică, ca urmare a unei erori, se va
aplica o amendă de 500 lei.
Art. 30. - (1) Institutiile de credit care au declarat cu întârziere sau nu au
declarat incidentele de plăti către CIP, în conditiile prevăzute
la art. 7 si/sau nu le-au notificat către client, în conditiile prevăzute
la art. 9 alin. (2), art. 10,14, 25 si 26, se sanctionează cu amendă
cuprinsă între 500 lei si 2.000 lei pentru fiecare caz, după cum
urmează:
a)
până la 10 zile lucrătoare bancare inclusiv - 500 lei;
b)
între 11 zile lucrătoare bancare si 30 zile lucrătoare bancare,
inclusiv - 1.000 lei;
c)
peste 30 zile lucrătoare bancare - 2.000 lei.
(2)
Sanctiunea prevăzută la alin. (1) se aplică, în aceleasi
conditii, si institutiilor de credit care distribuie cu întârziere sau nu
distribuie în propriul sistem intrabancar notificarea CIP privind interdictia
bancară oh notificarea CIP privind suspendarea/reluarea interdictiei
bancare prevăzute la art. 20 alin. (3).
(3)
Institutiile de credit care nu au pus în executare hotărârile
judecătoresti executorii care le-au fost comunicate si prevăzute la
art. 11-13 se sanctionează cu amendă de 500 lei pentru fiecare
hotărâre judecătorească executorie care nu a fost pusă în
executare.
Art. 31. - Institutiile de credit care au eliberat formulare de cec titularilor de
cont aflati în interdictie bancară vor fi sanctionate cu amendă de
2.500 lei.
Art. 32. - În cazul în care institutiile de credit nu au notificat CIP anularea
unui incident de plată declarat anterior la Banca Natională a
României din vina lor exclusivă, sustragându-se astfel de la plata amenzii
prevăzute la art. 29, vor fi sanctionate cu amendă de 500 lei.
Art. 33. - Banca Natională a României poate modifica cuantumul amenzilor
prevăzute în prezenta sectiune.
Art. 34. - (1) încălcările
prevederilor art. 29 se constată lunar de către directia din cadrul
Băncii Nationale a României care coordonează activitatea CIP, în
conformitate cu informatiile înregistrate în baza de date a acestuia.
(2) încălcările
prevederilor art. 30-32 se constată de către persoanele din cadrul Directiei
supraveghere, anume împuternicite de Consiliul de administratie al Băncii
Nationale a României.
(3)
Sanctiunile se aplică prin ordin emis de către guvernator,
prim-viceguvernator sau viceguvernatori. Amenzile se fac venit la bugetul de
stat.
CAPITOLUL V
Alte dispozitii
Art. 35. - Documentele care contin informatii privind incidentele de plăti
raportate la si primite de la CIP se arhivează de către persoanele
declarante pe o perioadă de 7 ani.
Art. 36. - (1) Pentru serviciile de informare prestate de CIP se percepe
fiecărei institutii de credit conectate la Reteaua de comunicatii
interbancară un comision lunar în sumă de 1.800 lei.
(2)
Comisionul perceput va fi proportional cu numărul de zile lucrătoare
de la care institutia de credit a avut accesul la informatiile CIP, în luna
pentru care se percepe comisionul.
(3) în situatia în care unei
institutii de credit i se retrage autorizatia de functionare de către
Banca Natională a României, comisionul perceput va fi proportional cu
numărul de zile lucrătoare din ultima lună în care a functionat
ca institutie de credit.
(4)
Comisionul prevăzut la alin. (1) va fi încasat de Banca Natională a
României în ultima zi bancară a lunii.
Art. 37. - Banca Natională a României poate modifica nivelul comisionului prevăzut
la art. 36.
Art. 38. - Sumele provenite din comisioane sunt folosite de Banca Natională a
României pentru acoperirea cheltuielilor de functionare si dezvoltare a CIP.
Art. 39. - Persoanele declarante au obligatia să furnizeze CIP orice
informatie solicitată de aceasta în scopul desfăsurării propriei
activităti.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 40. - Anexele nr. 1-12*) fac parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 41. - (1) Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
si intră în vigoare la data de 6 februarie 2012.
(2)
La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă
Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 1/2001 privind organizarea si
functionarea la Banca Natională a României a Centralei Incidentelor de
Plăti, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
120 din 9 martie 2001, cu modificările si completările ulterioare,
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 9
ianuarie 2012.
Nr. 1.
*) Anexele nr. 1 -12
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 49 bis, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul
al Regiei Autonome “Monitorul OficiaI”, Bucuresti, sos. Panduri
nr. 1.
BANCA NATIONALĂ
A ROMÂNIEI
privind organizarea si
functionarea la Banca Natională a României a Centralei Riscului de Credit
Având
în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), ale art. 3 alin. (6), ale art.
24, ale art. 25 alin. (2) si ale art. 49 din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Nationale a României, prevederile art. 46 din Legea nr.
93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificările si
completările ulterioare, prevederile art. 631 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plată,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările
si completările ulterioare, si prevederile art. 63 din Legea nr. 127/2011
privind activitatea de emitere de monedă electronică,
în
temeiul dispozitiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004, al Legii nr. 93/2009, cu
modificările si completările ulterioare, ale art. 186 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de
plată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu
modificările si completările ulterioare, si al Legii nr. 127/2011,
Banca
Natională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Domeniul de aplicare si definitii
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea si
functionarea la Banca Natională a României a Centralei Riscului de Credit,
denumită în continuare CRC.
(2)
CRC gestionează informatia de risc de credit si informatia despre fraudele
cu carduri pentru scopurile specifice ale utilizatorilor, în conditiile
păstrării secretului profesional.
(3)
CRC participă la schimbul transfrontalierde informatii în conformitate cu
prevederile Memorandumului de întelegere privind schimbul de informatii între
registrele de credit nationale, în vederea transmiterii acestora către
persoanele declarante, încheiat de Banca Natională a României cu
autoritătile competente în materie din statele membre.
Art. 2. - Pentru scopurile prezentului regulament:
1. Informatia
de risc de credit cuprinde datele de identificare ale unui debitor,
persoană fizică sau persoană juridică nonbancară, si
operatiunile în lei si în valută prin care persoanele declarante se expun
la risc fată de acel debitor. Informatia de risc de credit este informatia
care se raportează de către persoanele declarante, se
prelucrează si se difuzează de către CRC.
Operatiunile
prin care persoanele declarante se expun la risc sunt:
a)
acordarea de credite;
b)
asumarea de angajamente de către persoana declarantă, în numele
debitorului, fată de o persoană fizică, o persoană
juridică, alta decât persoanele declarante, sau fată de o institutie
de credit/institutie financiară din străinătate;
c)
asumarea de angajamente de către persoana declarantă, în numele
debitorului, fată de altă persoană declarantă care
functionează pe teritoriul României.
2. informatia
despre fraudele cu carduri este informatia raportată de către
persoana declarantă cu privire la încălcarea prevederilor
contractuale de către posesorii de card de debit si/sau de credit, care
îndeplineste conditiile prevăzute de lege pentru a fi calificată
drept fraudă, suma aferentă fraudei ne fiind înregistrată la
restante în evidentele persoanei declarante.
3. Riscul
individual este suma valorilor operatiunilor prevăzute la pct. 1
raportată la CRC de o persoană declarantă pentru un debitor,
persoană fizică sau persoană juridică nonbancară, cu
conditia să fie egală ori mai mare decât limita de raportare. Riscul
individual reprezintă expunerea unei persoane declarante fată de un
debitor si se determină de către persoana declarantă. Pentru
calculul riscului individual se iau în considerare atât operatiunile
desfăsurate de debitor în nume propriu, cât si cele desfăsurate
împreună cu alte persoane fizice si/sau juridice, care formează un
grup de clienti aflati în legătură/un singur debitor.
Componenta
grupului de persoane fizice si/sau juridice care formează un grup de
clienti aflati în legătură/un singur debitor, denumit în continuare grup,
se raportează la CRC. La stabilirea sferei de cuprindere a grupului,
persoanele declarante vor avea în vedere următoarele:
a)
criteriile prevăzute în legislatia în vigoare cu privire la expunerile
mari, pentru includerea persoanelor fizice si/sau juridice în categoria grup de
clienti aflati în legătură/un singur debitor, după caz;
b)
persoana declarantă să înregistreze expunere fată de cel putin
una dintre persoanele din grup.
4. Persoana
recenzată este persoana fizică sau persoana juridică
nonbancară, înscrisă în baza de date a CRC ca urmare a
raportării acesteia de către persoana declarantă.
5. Riscul
global este suma riscuri lor individuale raportate de toate persoanele
declarante pentru acelasi debitor, mai putin valoarea operatiunilor în lei si
în valută prevăzute la art. 2 pct. 1 lit. c). Riscul global
reprezintă expunerea tuturor persoanelor declarante din România fată
de un singur debitor si se determină de CRC.
6. Persoanele
declarante la CRC sunt:
-
institutiile de credit, persoane juridice române, pentru toate informatiile de
risc de credit si informatiile despre fraudele cu carduri colectate din
unitătile lor teritoriale din România;
-
sucursalele din România ale institutiilor de credit străine, pentru toate
informatiile de risc de credit si informatiile despre fraudele cu carduri
colectate din unitătile lor teritoriale;
-
institutiile financiare nebancare, persoane juridice române, înscrise în
Registrul special, pentru toate informatiile de risc de credit si informatiile
despre fraudele cu carduri colectate din unitătile lor teritoriale din
România;
-
sucursalele din România ale institutiilor financiare străine înscrise în
Registrul special, pentru toate informatiile de risc de credit si informatiile
despre fraudele cu carduri colectate din unitătile lor teritoriale din
România;
-
institutiile emitente de monedă electronică, persoane juridice
române, care înregistrează un nivel semnificativ al activitătii de
creditare, potrivit Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 8/2011
privind institutiile de monedă electronică, pentru toate informatiile
de risc de credit si informatiile despre fraudele cu carduri colectate din
unitătile lor teritoriale din România;
-
institutiile de plată, persoane juridice române, care înregistrează
un nivel semnificativ al activitătii de creditare, potrivit Regulamentului
Băncii Nationale a României nr 21/2009 privind institutiile de plată,
cu modificările si completările ulterioare, pentru toate informatiile
de risc de credit si informatiile despre fraudele cu carduri colectate din
unitătile lor teritoriale din România.
Sucursalele
din România ale institutiilor de credit din alte state membre vor comunica în
scris directiei care coordonează activitatea CRC optiunea de raportare a
informatiei referitoare la încadrarea debitorilor.
7. Persoana
acreditată este angajatul autorizat de conducerea persoanei declarante
să transmită la si să receptioneze de la CRC informatii de risc
de credit si informatii despre fraudele cu carduri.
8. Perioada
de raportare este intervalul cuprins între datele de 1 si 17 ale lunii în
care se raportează informatia de risc de credit aferentă lunii
anterioare. Perioada de raportare se încheie la data de 17 la ora 17,00;
fiecare persoană declarantă are obligatia să efectueze prima
raportare cel târziu în penultima zi a perioadei de raportare.
În
cazul în care data de 17 nu este o zi bancară, perioada de raportare se
încheie în următoarea zi bancară la ora 17.00.
9. Utilizatori
sunt persoanele declarante si Banca Natională a României.
Art. 3. - (1) Limita de raportare, în functie de care persoanele declarante transmit
la CRC riscul individual al unui debitor, este de minimum 20.000 (două
zeci de mii) lei.
(2)
Suma reprezentând limita de raportare poate fi modificată de către
Banca Natională a României.
SECTIUNEA a 2-a
Structura bazei de date a CRC si accesarea acesteia
Art. 4. - CRC organizează si gestionează o bază de date care
cuprinde:
a)
Fisierul central al creditelor (FCC), care contine informatiile de risc
de credit raportate de persoanele declarante, prelucrate si difuzate de
către CRC în vederea valorificării de către utilizatori în
conditiile păstrării secretului profesional;
b)
Fisierul creditelor restante (FCR), care este alimentat lunar de FCC cu
informatii de risc de credit referitoare la debitori si la creditele restante
ale acestora fată de toate persoanele declarante din România;
c)
Fisierul grupurilor (FG), care este alimentat lunar de FCC cu informatii
despre grupuri;
d)
Fisierul fraudelor cu carduri (FFC), care contine informatii despre
fraudele cu carduri comise de posesorii de carduri de debit si/sau de credit.
Art. 5. - (1) în vederea
accesării bazei de date, persoanele declarante au obligatia să
desemneze maximum 5 persoane acreditate la CRC. În acest scop, trebuie să
completeze si să actualizeze formularul “Fisă de acreditare la CRC a
persoanelor autorizate să transmită si să receptioneze
informatii de risc de credit si informatii despre fraudele cu carduri” (F1),
conform anexei nr. 1. Această fisă va fi întocmită în două
exemplare având acelasi continut, cu următoarele destinatii:
-
exemplarul 1 se transmite în regim confidential directiei din Banca
Natională a României care coordonează activitatea CRC;
-
exemplarul 2 se păstrează pentru evidentele proprii.
(2)
Accesarea sistemului informatic al CRC de către persoanele acreditate la
CRC se face pe bază de nume atribuit de Banca Natională a României.
CAPITOLUL II
Regimul informatiei de risc de credit si al informatiei despre fraudele cu
carduri
SECTIUNEA 1
Transmiterea si
înregistrarea informatiei de risc de credit si a informatiei despre fraudele cu
carduri
Art. 6. - Persoanele declarante sunt obligate să raporteze la CRC, la
termenele si în conditiile prevăzute în prezentul regulament, informatia
de risc de credit pentru fiecare debitor care îndeplineste conditia de a fi
raportat, respectiv să fi înregistrat fată de acesta un risc
individual, precum si informatia despre fraudele cu carduri constatate.
Art. 7. - (1) Institutiile financiare nebancare au obligatia de raportare la CRC,
în termen de cel mult 6 luni de la data eliberării de către Banca
Natională a României a documentului care atestă înscrierea acestora
în Registrul special.
(2)
Institutiile emitente de monedă electronică si institutiile de
plată au obligatia de raportare la CRC, în termen de cel mult 6 luni de la
data la care Banca Natională a României constată că acestea
înregistrează un nivel semnificativ al activitătii de creditare.
(3)
Institutiile financiare nebancare înscrise în Registrul special care au
calitatea de persoane declarante la CRC, la data intrării în vigoare a
prezentului regulament, si ca urmare a autorizării ca institutii de
plată/institutii emitente de monedă electronică sunt radiate din
Registrul special îsi mentin calitatea de persoane declarante la CRC până
în luna când Banca Natională a României constată că nu mai
înregistrează un nivel semnificativ al activitătii de creditare.
Art. 8. - (1) Institutiile financiare nebancare radiate din Registrul special îsi
pierd calitatea de persoane declarante la CRC, începând cu luna în care s-a
efectuat radierea.
(2)
Institutiile emitente de monedă electronică si institutiile de
plată îsi pierd calitatea de persoane declarante la CRC începând cu luna
în care nu mai înregistrează un nivel semnificativ al activitătii de
creditare.
Art. 9. - Fluxul informational privind transmiterea, înregistrarea, organizarea si
difuzarea informatiei de risc de credit si a informatiei despre fraudele cu
carduri este prezentat în anexa nr. 11 “Fluxul informational al CRC”.
Art. 10. - În scopul îndeplinirii obligatiei prevăzute la art. 6, persoana
declarantă trebuie să transmită la CRC, lunar, în format
electronic prin Reteaua de comunicatii interbancară, în perioada de
raportare, informatia de risc de credit, folosind în mod obligatoriu
următoarele proceduri:
1.
Procedura de raportare a debitorilor trebuie utilizată în cazul
raportării pentru prima dată la CRC a unui debitor de către
respectiva persoană declarantă sau în cazul în care datele de
identificare ale unor debitori raportati anterior de către aceeasi
persoană declarantă au suferit modificări. Transmiterea
informatiei de risc de credit prin această procedură se
realizează prin utilizarea “Formularului de raportare a debitorilor” (F2
A) si a “Formularului de raportare a fuziunilor/divizărilor” (F2 C).
Continutul
acestor formulare si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 2.
2.
Procedura de raportare a grupurilor trebuie utilizată în cazul
raportării pentru prima dată la CRC a unui grup de către
persoana declarantă sau în cazul în care datele despre grupul raportat
anterior de către aceeasi persoană declarantă au suferit
modificări. Transmiterea informatiei de risc de credit prin această
procedură se realizează prin utilizarea “Formularului de raportare a
grupurilor” (F2 B).
Continutul
acestui formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 2.
3.
Procedura de raportare a riscurilor individuale trebuie utilizată în cazul
în care debitorul îndeplineste conditia de a fi raportat. Transmiterea
informatiei de risc de credit prin această procedură se face
utilizându-se “Formularul de raportare a riscurilor individuale” (F3 A).
Continutul
acestui formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3.
4.
Procedura de stergere a riscuri lor trebuie utilizată în cazul în care un
risc raportat anterior nu mai este înregistrat în evidentele persoanei declarante
si debitorul respectiv îndeplineste conditia de a fi raportat la CRC. Stergerea
informatiei de risc de credit prin această procedură se face
utilizându-se formularul F3 A.
5.
Procedura de stergere a unui debitor trebuie utilizată în cazul în care un
debitor nu mai îndeplineste conditia de a fi raportat de către persoana
declarantă. Stergerea informatiei de risc de credit se face utilizându-se
formularul F2 A.
6.
Procedura de stergere a unui grup trebuie utilizată în cazul în care
grupul nu mai există în evidentele persoanei declarante. Stergerea
informatiei de risc de credit se face utilizându-se formularul F2 B.
Art. 11. - Informatia de risc de credit raportată la CRC este cea
înscrisă în evidentele persoanei declarante în ultima zi a lunii pentru care
se face raportarea.
Art. 12. - Fraudele cu carduri se raportează de către persoana
declarantă în momentul constatării acestora, astfel:
1.
Raportarea fraudelor cu carduri se efectuează de către persoana
declarantă care constată producerea unei fraude cu un card de debit
sau de credit de către posesorul acestuia. Transmiterea informatiei se
realizează prin utilizarea “Formularului de raportare a fraudelor cu
carduri” (F3 B).
Continutul
acestui formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3.
2.
Stergerea unei fraude cu card se efectuează de către persoana
declarantă în situatia în care constată că informatia
transmisă este eronată; transmiterea acestei informatii se
realizează prin utilizarea formularului “Sesizare de corectie” (F8).
Continutul
acestui formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 8.
Art. 13. - Banca Natională a României va asigura, la sediul său central,
conditiile tehnice care să permită înregistrarea, gestionarea si
difuzarea cu operativitate, fără alterări, pe suport electronica
informatiilor de risc de credit si a informatiilor privind fraudele cu carduri.
Art. 14. - (1) înregistrarea în FCC
poate fi efectuată dacă informatia de risc de credit transmisă
de către o persoană declarantă îndeplineste cumulativ
următoarele conditii ele validare:
a)
respectă standardele de continut si modul de completare a formularelor
prevăzute în prezentul regulament;
b)
este în concordantă cu informatia de risc de credit cuprinsă în
raportările anterioare, conform criteriilor stabilite de CRC în acest
sens.
(2) înregistrarea în FFC poate
fi efectuată dacă informatia privind fraudele cu carduri
transmisă de către o persoană declarantă respectă
standardele de continut si modul de completare a formularului prevăzut în
prezentul regulament.
Art. 15. - CRC nu poate modifica din proprie initiativă informatia de risc de
credit si/sau informatia despre fraudele cu carduri transmisă de
către persoanele declarante
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si gestionarea
informatiei de risc de credit si a informatiei despre fraudele cu carduri
Art. 16. - (1) CRC asigură înregistrarea informatiilor raportate de persoanele
declarante si prelucrarea acestor informatii în scopul obtinerii de date
agregate necesare utilizatorilor.
(2)
FCC este gestionat conform necesitătilor proprii ale CRC, astfel încât
să poată evidentia operativ informatiile privind:
-
identificarea debitorilor si evidentierea, după caz, a situatiilor
speciale, conform Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu
modificările si completările ulterioare;
-
riscurile individuale si caracteristicile acestora;
-
riscurile globale si caracteristicile acestora. Informatiile de risc de credit
înscrise în FCC vor fi actualizate lunar.
(3)
FCR este gestionat conform necesitătilor proprii ale CRC, astfel încât
să poată evidentia operativ informatiile privind abaterile de la
graficele de rambursare a creditelor, înregistrate de debitori fată de
toate persoanele declarante din România.
(4)
FG este gestionat conform necesitătilor proprii ale CRC, astfel încât
să poată evidentia informatiile despre grupurile de persoane fizice
si/sau juridice.
(5)
FFC este gestionat conform necesitătilor proprii ale CRC, astfel încât
să poată evidentia informatiile despre fraudele cu carduri comise de
către posesorii acestora.
Art. 17. - Informatiile de risc de credit si informatiile despre fraudele cu
carduri sunt mentinute în FCR si FFC pe o perioadă de 7 ani de la data
înscrierii.
SECTIUNEA a 3-a
Difuzarea informatiei de
risc de credit si a informatiei despre fraudele cu carduri
Art. 18. - Fluxul difuzării informatiei de risc de credit si a informatiei
despre fraudele cu carduri detinute de CRC către utilizatori este
prezentat în anexa nr. 11 “Fluxul informational al CRC”.
Art. 19. - CRC poate difuza informatia continută în baza sa de date din
proprie initiativă sau la cerere.
Art. 20. - (1) CRC transmite lunar fiecărei persoane declarante, din proprie
initiativă, informatia referitoare la riscul global pentru debitorii
raportati de aceasta în luna respectivă, la fraudele cu carduri, precum si
informatii despre incidentele de plăti ale persoanelor recenzate,
utilizând formularul “Situatia riscului global privind persoanele recenzate”
(F4 A), si informatia referitoare la grupurile raportate de persoana declarantă
în luna respectivă, utilizând formularul “Situatia grupurilor” (F4 C).
Continutul
acestor formulare si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 4.
(2)
Informatia despre incidentele de plăti este preluată din baza de date
a Centralei Incidentelor de Plăti.
Art. 21. - (1) CRC transmite, la cerere, persoanei declarante, informatii
referitoare la creditele restante pe ultimii 7 ani, evidentiate în FCR, pentru
oricare debitor raportat de către aceasta în luna respectivă,
utilizând formularul “Situatia creditelor restante” (F4 B). Continutul acestui
formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 4.
(2)
Situatia creditelor restante include si informatii referitoare la riscul
global, la fraudele cu carduri, precum si informatii despre incidentele de
plăti ale debitorilor.
Art. 22. - CRC transmite, la cerere, oricărei persoane declarante informatii
referitoare la fraudele cu carduri, evidentiate în FFC, utilizând formularul
“Situatia fraudelor cu carduri” (F4 D). Continutul acestui formular si modul de
completare sunt prezentate în anexa nr. 4.
Art. 23. - (1) Persoanele declarante pot solicita CRC, pentru propriile sucursale,
acordarea dreptului de consultare a bazei de date. Conectarea sucursalelor se
realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume
atribuit de Banca Natională a României.
(2) în situatia în care
persoanele declarante nu au sucursale, acestea pot solicita acordarea dreptului
de consultare a bazei de date a CRC pentru o unitate teritorială din
fiecare judet. Conectarea unitătilor teritoriale se realizează prin
intermediul sediului lor central, pe bază de nume atribuit de Banca
Natională a României.
(3) în situatia în care o
sucursală a persoanei declarante sau o unitate teritorială pierde
această calitate, persoana declarantă are obligatia să solicite
CRC retragerea dreptului de consultare a bazei de date pentru aceste
entităti.
Art. 24 - (1) Persoanele declarante pot consulta baza de date a CRC, în vederea
obtinerii informatiei de risc de credit referitoare la orice persoană
fizică sau juridică nonbancară, cu conditia să aibă
acordul scris al persoanei respective, respectând conditiile legale.
(2) în cazul în care informatia
de risc de credit pentru care persoana declarantă consultă baza de
date se referă la un debitor raportat de aceasta în ultima perioadă
de raportare încheiată si/sau în cazul în care aceasta se referă la
fraude cu carduri, nu este necesar acordul persoanei recenzate.
(3)
Datele ce pot fi consultate de persoana declarantă sunt:
-
datele referitoare la riscul global înregistrat în FCC în ultima lună, pe
numele persoanei recenzate;
-
datele referitoare la riscul global si creditele restante înregistrate
fată de toate persoanele declarante în cel mult ultimii 7 ani, de aceeasi
persoană recenzată;
-
datele referitoare la fraudele cu carduri în cel mult ultimii 7 ani; si/sau
-
datele referitoare la situatia grupurilor raportate de fiecare persoană
declarantă, respectiv riscul global si suma restantă aferente
grupurilor pentru ultima lună încheiată.
(4)
Datele referitoare la riscul global înregistrat pe numele persoanei recenzate,
precum si cele referitoare la creditele restante includ si informatii despre
fraudele cu carduri si despre incidentele de plăti ale acesteia.
(5)
Formularele folosite pentru consultarea bazei de date a CRC sunt
următoarele:
a)
“Acord de consultare a bazei de date a CRC” (F5). Formularul F5 se întocmeste
în 3 exemplare, având acelasi continut, cu următoarele destinatii:
-
exemplarul 1: rămâne în posesia persoanei care a dat acordul;
-
exemplarul 2: se depune la unitatea teritorială a persoanei declarante
care a primit acordul si se arhivează de către aceasta;
-
exemplarul 3: se transmite la sediul social al persoanei declarante (sau
sucursalei/unitătii teritoriale a persoanei declarante care are drept de
acces la baza de date - în cazul în care aceasta face consultarea) în ziua
emiterii acordului.
Continutul
acestui formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 5.
b)
“Cerere de consultare a bazei de date a CRC” (F6).
Continutul
acestui formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 6.
(6)
Difuzarea de către CRC a informatiei de risc de credit si a informatiei
despre fraudele cu carduri se face în termen de cel mult o zi bancară de
la data primirii cererii de consultare a bazei de date a CRC.
Art. 25. - Persoana declarantă este obligată să remită, la
cerere, oricărei persoane pe care a raportat-o la sau despre care a primit
informatii de la CRC informatiile de risc de credit si cele despre fraudele cu
carduri referitoare la persoana respectivă.
Art. 26. - Directorul directiei de specialitate din cadrul Băncii Nationale a
României care coordonează activitatea CRC poate dispune sistarea
difuzării informatiei de risc de credit si a informatiei despre fraudele
cu carduri detinute de CRC, în cazul în care accesul la aceasta s-a făcut
de către persoane neautorizate.
CAPITOLUL III
Corectarea erorilor
SECTIUNEA 1
Corectarea informatiei
transmise eronat la CRC în perioada de raportare
Art. 27. - (1) Corectarea informatiei de risc de credit transmise, care nu a
îndeplinit cel putin una dintre conditiile prevăzute la art. 14 alin. (1),
si completarea informatiei de risc de credit transmise se pot face în perioada
de raportare (prin retransmisie) prin utilizarea formularelor F2 A, F2 B si F3
A:
a)
ca urmare a sesizării de către CRC a erorilor, aceasta va transmite
persoanei declarante, în cel mult o zi bancară de la data primirii
oricărei raportări, formularul “Lista erorilor privind informatia de
risc de credit” (F7).
Continutul
acestui formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 7;
b)
ca urmare a sesizării de către persoana declarantă a erorilor si
omisiunilor proprii.
(2)
Persoana declarantă care sesizează erori în informatia de risc de
credit transmisă în cadrul perioadei de raportare este obligată
să transmită la CRC, în această perioadă, informatia de
risc de credit corectată. Corectarea acestor erori se poate efectuasi prin
utilizarea formularului F8.
(3) în cazul în care persoana
declarantă nu efectuează corectiile în perioada de raportare, CRC va
înscrie în FCC numai informatia de risc de credit care îndeplineste conditiile
prevăzute la art. 14 alin. (1) si va completa pe baza datelor anterioare
informatia de risc de credit omisă.
SECTIUNEA a 2-a
Corectarea informatiei
înregistrate în baza de date a CRC
Art. 28. - Corectarea erorilor transmise prin formularele F2A, F2 B, F2 C, F3 A si
F3 B care constituie o raportare anterioară se poate face de către
persoana declarantă prin utilizarea formularului F8, astfel:
a)
din initiativa unei persoane recenzate, atunci când aceasta constată
existenta unor date eronate care au fost înregistrate pe numele său ca
urmare a raportării lor de către persoana declarantă pe care
persoana recenzată a identificat-o ca fiind sursa erorii;
b)
din initiativa persoanei declarante, atunci când aceasta constată
existenta unor date eronate înregistrate în baza de date a CRC, ca urmare a
raportării pe care a efectuat-o.
Art. 29. - CRC poate proceda pe baza unei “Sesizări de corectie” transmise de
o persoană declarantă pe suport hârtie, însotită de documente
doveditoare, în situatia în care se impune, la trecerea informatiilor de pe un
cod numeric personal pe altul, cu conditia ca eroarea să provină de
la autoritătile competente pentru atribuirea codurilor numerice personale.
Art. 30. - (1) în cazul în care informatia
de risc de credit continută în formularul F8 îndeplineste conditiile
prevăzute la art. 14 alin. (1), CRC efectuează înregistrarea acesteia
în cel mult o zi bancară de la data primirii sesizării.
(2) în cazul în care informatia
de risc de credit continută în formularul F8 nu îndeplineste cel putin una
dintre conditiile prevăzute la art. 14 alin. (1), CRC nu efectuează
înregistrarea acesteia.
Art. 31. - Informatia de risc de credit corectă, transmisă la CRC prin
formularul F8. este cea înscrisă în evidentele persoanei declarante în
ultima zi a lunii la care se referă.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de conciliere
Art. 32. - (1) Persoana recenzată care contestă corectitudinea unor date
înregistrate în baza de date a CRC pe numele său, fără a
cunoaste persoana declarantă - sursă a erorii, poate solicita
persoanei declarante care i-a remis informatia de risc de credit si/sau
informatia despre fraudele cu carduri declansarea procedurii de conciliere în
cel mult o zi lucrătoare de la consultarea bazei de date a CRC.
(2)
O informatie poate fi supusă procedurii de conciliere o singură
dată de către persoana recenzată.
Art. 33. -Etapele procedurii de conciliere sunt următoarele:
-
etapa 1: emiterea formularului “Cerere de conciliere” (F9) de către
persoana recenzată si acceptarea cererii de către persoana
declarantă.
Continutul
acestui formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 9.
Formularul
F9 se întocmeste în 3 exemplare, având acelasi continut, cu următoarele
destinatii:
-
exemplarul 1 rămâne în posesia persoanei care a emis cererea;
-
exemplarul 2 se depune la unitatea teritorială a persoanei declarante care
initiază procedura de conciliere si se arhivează de către
aceasta;
-
exemplarul 3 se transmite la sediul central al persoanei declarante;
-
etapa a 2-a: transmiterea la CRC de către persoana declarantă a
continutului formularului F9 în cel mult o zi lucrătoare de la data
acceptării acesteia;
-
etapa a 3-a: transmiterea de către CRC a informatiei de risc de credit
si/sau a informatiei despre fraudele cu carduri, continută în formularul
F9, către persoana declarantă care a raportat-o;
-
etapa a 4-a: verificarea de către persoana declarantă a informatiei
de risc de credit si/sau a informatiei despre fraudele cu carduri supuse
concilierii;
-
etapa a 5-a: transmiterea rezultatului verificării de către persoana
declarantă în termen de maximum două zile lucrătoare de la
primirea de la CRC a informatiei de risc de credit si/sau a informatiei despre
fraudele cu carduri supuse concilierii.
În
cazul în care verificarea a evidentiat existenta unei informatii eronate de
risc de credit si/sau a unei informatii eronate despre fraudele cu carduri
raportate anterior, persoana declarantă transmite rezultatul
verificării si corectează erorile prin emiterea formularului F8;
-
etapa a 6-a: transmiterea de către CRC persoanei declarante care a initiat
concilierea a rezultatului verificării informatiei de risc de credit.
Persoana declarantă este obligată să pună la dispozitia
persoanei recenzate rezultatul în maximum o zi lucrătoare de la data
primirii acestuia de la CRC.
CAPITOLUL IV
Răspundere si sanctiuni
Art. 34. - Persoanele declarante răspund pentru veridicitatea si integritatea
informatiei de risc de credit si a informatiei despre fraudele cu carduri
transmise la CRC.
Art. 35. - (1) Nerespectarea prevederilor prezentului regulament se
sanctionează cu amendă astfel:
a)
neraportarea lunară de către persoanele declarante la CRC a
informatiei de risc de credit si/sau a informatiei pentru determinarea limitei
de raportare, după caz, se sanctionează cu amendă de 5.000 lei;
b)
netransmiterea de către persoanele declarante a rezultatului
verificării informatiei de risc de credit si/sau a informatiei despre
fraudele cu carduri continute în formularul F9, în cadrul termenului
prevăzut la art. 33 etapa a 5-a primul paragraf, se sanctionează cu
amendă de 500 lei/zi de întârziere, dar nu mai mult de 2.000 lei;
c)
netransmiterea de către persoanele declarante a datelor de identificare
suplimentare pe care le detin referitoare la debitorii implicati în schimbul
transfrontalier a confirmării că nu detin astfel de date în termen de
maximum două zile lucrătoare de la primirea solicitării de la
CRC se sanctionează cu amendă de 500 lei/zi de întârziere, dar nu mai
mult de 2.000 lei;
d)
netransmiterea de către persoanele declarante la CRC a informatiei de risc
ele credit referitoare la debitorii care îndeplinesc conditia de a fi raportati
si netransmiterea informatiilor referitoare la grupuri, precum si transmiterea
informatiei de risc de credit eronate, existentă în baza de date a CRC, se
sanctionează cu amendă de 500 lei dacă se identifică 20
debitori neraportati/grupuri neraportate, respectiv raportati/raportate eronat;
se adaugă la suma mentionată câte 25 lei pentru fiecare debitor sau
grup neraportat, precum si pentru cei raportati eronat identificati peste
numărul de 20; informatia eronată de risc de credit, în sensul
prezentului capitol, se referă la codul de identificare a debitorului,
codul situatiei speciale, creditul reesalonat, suma datorată
utilizată si neutilizată, suma restantă, codul serviciului
datoriei, data scadentei, încadrarea debitorului si componenta grupurilor;
e)
consultarea de către persoanele declarante a informatiilor de risc de
credit fără acordul persoanei la care se referă informatiile
respective se sanctionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei.
(2)
Constatarea săvârsirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se
face de către directia de specialitate din cadrul Băncii Nationale a
României care coordonează activitatea CRC.
(3)
Constatarea săvârsirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. d)-e) se
face de către persoanele din cadrul Directiei supraveghere, anume
împuternicite de Consiliul de administratie al Băncii Nationale a
României.
Art. 36. - Banca Natională a României poate modifica cuantumul amenzilor
prevăzute în prezenta sectiune.
Art. 37. - Sanctiunile se aplică prin ordin emis de către guvernator,
prim-viceguvernator sau viceguvernatori. Amenzile se fac venit la bugetul de
stat.
CAPITOLUL V
Alte dispozitii
Art. 38. - Documentele care contin informatia de risc de credit si informatia
despre fraudele cu carduri raportată la si primită de la CRC se
arhivează pe o perioadă de 7 ani la persoanele declarante.
Art. 39. - Pentru serviciile de informare prestate de CRC se percepe fiecărei
persoane declarante un comision lunar compus după cum urmează:
a)
comision calculat în functie de numărul de debitori din baza de date a CRC
în luna curentă:
-
1.800 (o mie opt sute) lei pentru persoanele declarante care au mai putin de
500 debitori intrati în baza de date a CRC în luna curentă si pentru care
aceasta pune la dispozitie formularul F4 A;
-
2.300 (două mii trei sute) lei pentru persoanele declarante care au între
500 si 1.000 debitori intrati în baza de date a CRC în luna curentă si
pentru care aceasta pune la dispozitie formularul F4 A;
-
2.500 (două mii cinci sute) lei pentru persoanele declarante care au peste
1.000 debitori intrati în baza de date a CRC în luna curentă si pentru
care aceasta pune la dispozitie formularul F4 A;
b)
comision calculat în functie de numărul de consultări efectuate cu
acordul debitorilor potentiali:
-
100 (o sută) lei pentru persoanele declarante care au efectuat
consultări pentru toti debitorii noi cărora li s-au acordat credite
în luna curentă;
-
200 (două sute) lei pentru persoanele declarante care au efectuat
consultări pentru cel putin 50% din debitorii noi cărora li s-au
acordat credite în luna curentă;
-
300 (trei sute) lei pentru persoanele declarante care au efectuat consultări
pentru mai putin de 50% din debitorii noi cărora li s-au acordat credite
în luna curentă.
Art. 40. - Pentru institutiile financiare nebancare înscrise în Registrul special,
institutiile emitente de monedă electronică si institutiile de
plată care înregistrează un nivel semnificativ al activitătii de
creditare, comisionul lunar se retine din contul institutiei de credit ce
functionează pe teritoriul României, la care institutiile nominalizate au
contul deschis, al cărei nume va fi comunicat directiei de specialitate
din cadrul Băncii Nationale a României care coordonează activitatea
CRC.
Art. 41. - Banca Natională a României poate modifica nivelul comisionului
prevăzut la art. 39.
Art. 42. -Sumele provenite din comisioane sunt folosite de Banca Natională a
României pentru acoperirea cheltuielilor de functionare si dezvoltare a CRC.
Art. 43. - (1) Persoanele declarante au obligatia să furnizeze CRC orice
informatie solicitată de aceasta în scopul desfăsurării propriei
activităti.
(2)
Pentru scopurile de analiză ale Băncii Nationale a României,
persoanele declarante raportează lunar clasa de rating în care au fost
încadrate creditele/angajamentele acordate debitorilor si probabilitatea de
nerambursare, prin utilizarea formularului F3A.
(3)
Pentru determinarea sumei reprezentând limita de raportare, persoanele
declarante au obligatia să raporteze semestrial, pentru lunile decembrie
si iunie, la CRC, informatiile despre creditele si/sau angajamentele înscrise
în evidentele persoanei declarante în ultima zi a lunii pentru care se face
raportarea. Persoanele declarante vor raporta aceste informatii în perioada de
raportare din luna februarie pentru luna decembrie si în perioada de raportare
din luna august pentru luna iunie.
Transmiterea
informatiilor se realizează prin utilizarea formularului “Credite acordate
si angajamente asumate în numele debitorilor persoane fizice si persoane
juridice nonbancare” (F10). Continutul acestui formular si modul de completare
sunt prezentate în anexa nr. 10.
Art. 44. - Informatiile de risc de credit transmise la si primite de la CRC au
caracter confidential.
Art. 45. - CRC nu îsi asumă nicio responsabilitate în cazul
valorificării, cu încălcarea prevederilor legale, a informatiei de
risc de credit si a informatiei despre fraudele cu carduri de către
persoanele declarante.
Art. 46. - (1) Lichidatorul desemnat de tribunal pentru gestionarea institutiei de
credit aflate în proces de lichidare judiciară este obligat să
transmită lunar la CRC informatiile de risc de credit referitoare la
debitorii care îndeplinesc conditia de raportare, cu respectarea prevederilor
prezentului regulament. Lichidatorul transmite informatiile de risc de credit
în format electronic sau pe suport hârtie.
(2)
CRC nu are obligatia de a transmite lichidatorului desemnat informatiile din
formularul F4 A.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 47. - Anexele nr. 1-11*) fac parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 48. -(1) Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
si intră în vigoare la data de 1 februarie 2012.
(2)
La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă
Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 4/2004 privind organizarea si
functionarea la Banca Natională a României a Centralei Riscurilor Bancare,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
739 din 16 august 2004, cu modificările si completările ulterioare.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 9
ianuarie 2012.
Nr. 2.
*) Anexele nr. 1-11
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
49 bis, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al
Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |