MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
Anul XXIII - Nr. 677 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 23 septembrie 2011
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.081 din 14 iulie 2011 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin. 2 coroborate cu art. 23
alin. 1 lit. f) din Legea notarilor publici si a activitătii notariale nr.
36/1995
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
921. - Hotărâre pentru aprobarea Normelor de aplicare a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 30/2006 privind functia de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
3.154. - Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului si continutului
formularului “Declaratie privind optiunea pentru depunerea lunară a
Declaratiei privind obligatiile de plată a contributiilor sociale,
impozitului pe venit si evidenta nominală a persoanelor asigurate”
3.162. - Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului
si continutului formularului (390 VIES) “Declaratie recapitulativă privind
livrările/achizitiile/prestările intracomunitare”
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. - Normă pentru abrogarea Normelor Băncii Nationale
a României nr. 4/2001 privind supravegherea pozitiilor valutare ale
băncilor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 iulie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23
alin. 2 coroborate cu art. 23 alin. 1 lit. f) din Legea notarilor publici si a
activitătii notariale nr. 36/1995
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion Predescu
- judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Ioana
Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin. 2 coroborate cu art. 23
alin. 1 lit. f) din Legea notarilor publici si a activitătii notariale nr.
36/1995, exceptie ridicată de Livia Eugenia Bara în Dosarul nr.
368/35/CA/2010 al Curtii de Apel Oradea - Sectia comercială si de
contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal răspunde autorul exceptiei de neconstitutionalitate,
personal si asistat de avocatii Dana Tofan si Mircea Ursuta, cu împuterniciri
avocatiale depuse la dosar, lipsind cealaltă parte, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul
avocatului autorului exceptiei, Mircea Ursuta, care solicită admiterea
acesteia astfel cum a fost formulată. În acest sens, arată că
posibilitatea unui organ administrativ (cum este ministrul justitiei) de a
dispune pedepse complementare care nu au fost dispuse prin hotărâri
judecătoresti, este neconstitutională, fiind firesc ca ministrul
justitiei să dispună încetarea calitătii de notar public doar în
urma unei actiuni disciplinare. Or, în prezenta cauză, desi instanta de
judecată care a solutionat cauza penală nu a dispus măsura
interzicerii exercitării profesiei de notar public, ca urmare a
condamnării, ministrul justitiei dispune încetarea calitătii de notar
public, ceea ce contravine prevederilor art. 126 alin. (1) din Constitutie.
Totodată, sustine că prevederile de lege criticate încalcă si
dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (4), deoarece permit imixtiunea
unui organ administrativ în atributiile puterii judecătoresti, ale art. 16
privind egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un
proces echitabil si ale art. 23 alin. (12) privind principiul legalitătii
pedepsei, deoarece ne aflăm în prezenta unei veritabile sanctiuni penale,
iar nu administrative.
Avocatul
Dana Tofan solicită admiterea exceptiei de neconstitutionaliate, sustinând
că prin dispozitiile de lege criticate se dă posibilitatea
ministrului justitiei să interfereze cu zona puterii judecătoresti.
Or, numai instantele judecătoresti, iar nu ministrul justitiei,
aplică legea, în temeiul art. 126 din Constitutie, si pot decide dacă
infractiunea săvârsită de notarul public aduce sau nu atingere
prestigiului profesiei. Consideră că se încalcă si art. 16 din
Constitutie, dintr-o dublă perspectivă, deoarece, pe de-o parte,
ministrul justitiei este cel care apreciază dacă s-a încălcat
prestigiul profesiei, iar, pe de altă parte, există si alte categorii
profesionale pentru care legiuitorul nu a prevăzut o asemenea sanctiune.
De asemenea, sustine că dispozitiile de lege criticate contravin si
prevederilor art. 23 alin. (12) din Constitutie, întrucât sanctiunea
încetării calitătii de notar public este una penală, care,
potrivit normei constitutionale invocate, nu poate fi stabilită sau
aplicată decât în conditiile si în temeiul legii. Or, în cazul de
fată, nu există nici conditii si nici temei legal pentru aplicarea
acestei sanctiuni penale.
În
final, invocă Decizia nr. 415/2010, prin care Curtea Constitutională
a admis exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr.
144/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de
Integritate, motivând că o autoritate administrativă autonomă a
interferat în zona puterii judecătoresti, încălcându-se astfel
prevederile art. 124 din Constitutie, potrivit cărora justitia este
unică, egală si impartială.
În
concluzie, sustine că textele de lege criticate, astfel cum sunt
redactate, sunt neconstitutionale, propunând completarea acestora cu sintagma
“dacă instanta judecătorească a dispus încetarea calitătii
de notar public ca pedeapsa complementară”, deoarece consideră
că numai răspunderea disciplinară intervine pentru
săvârsirea unei fapte ce aduce atingere profesiei. De altfel, textul care
face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate intră în coliziune si cu
prevederile art. 1 alin. (4) din Legea fundamentală, care consacră
principiul separatiei si echilibrului puterilor în stat, pierderea
calitătii de notar public apărând ca o sanctiune cu caracter penal
dispusă de către puterea executivă.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, deoarece textele de lege criticate nu contravin
prevederilor constitutionale. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate
doreste să învedereze că textele de lege criticate se
interpretează si aplică diferit, sustinând că acestea sunt
lacunare si doreste o completare a lor. Or, toate aceste critici excedează
competentei Curtii Constitutionale si, prin urmare, sustine că exceptia de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată, este
inadmisibilă, deoarece aspectele criticate intră în competenta de
solutionare a instantei supreme, pe calea pronuntării unui recurs în
interesul legii.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 8 noiembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 368/35/CA/2010,
Curtea de Apel Oradea - Sectia comercială si de contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin. 2 coroborate cu art. 23
alin. 1 lit. f) din Legea notarilor publici si a activitătii notariale nr.
36/1995. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată de
reclamanta Livia Eugenia Bara într-o cauză de contencios administrativ
având ca obiect solutionarea cererii de anulare a Ordinului ministrului
justitiei si libertătilor cetătenesti nr. 3.364/C din 15 decembrie
2009 prin care s-a dispus încetarea calitătii sale de notar public în
cadrul Camerei Notarilor Publici Oradea.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că este neconstitutională atribuirea
dreptului ministrului justitiei de a dispune o sanctiune penală care nu a
fost aplicată de către o instantă penală. Mai concret, este
neconstitutional ca un organ administrativ (ministrul justitiei) să
poată dispune o sanctiune care, potrivi legii, putea fi dispusă,
dacă se aprecia necesar, doar de către instanta penală, ca
pedeapsă penală complementară a interzicerii exercitării
profesiei, ignorându-se astfel principiul separatiei puterilor în stat,
prevăzut de art. 1 alin. (4) din Constitutie.
Astfel,
în raport cu dispozitiile art. 23 alin. 1 lit. f) din Legea notarilor publici
si a activitătii notariale nr. 36/1995, excluderea din profesie apare ca o
veritabilă sanctiune penală de interzicere a exercitării unei
profesii, sanctiune care poate fi dispusă însă numai de către
instanta penală pe baza unor motive strict enumerate de art. 65 din Codul
penal.
De
asemenea, arată că nu se poate sustine că ar fi vorba despre o
sanctiune disciplinară, atâta vreme cât, în mod clar, interzicerea
exercitării unei profesii este reglementată de Codul penal ca o
pedeapsă complementară, iar actul de excludere este întemeiat pe o
hotărâre penală irevocabilă prin care nu s-a dispus pedeapsa
complementară, sanctiunile disciplinare putând interveni doar ca urmare a
nerespectării unor dispozitii disciplinare, cum ar fi cazul reglementat de
art. 23 alin. 1 lit. d) din lege.
Cu privire
la încălcarea art. 23 alin. (12) din Constitutie, arată că
textul criticat este neconstitutional, deoarece dă posibilitatea
aplicării unei pedepse în alte conditii decât cele stabilite de legea
penală, iar referitor la art. 1 alin. (4) din Legea fundamentală,
sustine că este neconstitutional ca un organ administrativ să aplice
o sanctiune penală, astfel că textul de lege criticat consacră o
imixtiune a puterii executive în atributiile puterii judecătoresti.
Referitor
la încălcarea art. 21 alin. (3) din Constitutie, arată că
aplicarea unei sanctiuni de o asemenea gravitate se încadrează în notiunea
de “acuzatie în materie penală”, astfel cum a fost conturată aceasta
în jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului. Ca atare, posibilitatea
acordată unui organ administrativ de a dispune o sanctiune de o asemenea
gravitate peste dispozitiile unei hotărâri penale definitive si într-o
procedură în care nu se respectă garantiile specifice “materiei
penale” este în contradictie cu art. 21 alin. (3) din Constitutie.
Curtea
de Apel Oradea - Sectia comercială si de contencios administrativ si
fiscal consideră că dispozitiile de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de către
autorul exceptiei de neconstitutionalitate.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că dispozitiile de lege
criticate sunt constitutionale, deoarece acestea nu au semnificatia unei
imixtiuni a puterii executive în procesul de realizare a justitiei si nici a
încălcării principiului separatiei si echilibrului puterilor în stat.
În
conceptia legiuitorului, activitatea notarială reprezintă un serviciu
public care este organizat si functionează pe baza unei legi speciale, iar
profesia de notar public poate fi exercitată de un corp profesional
selectat si functionând după reguli stabilite de lege pentru protejarea
interesului public pe care această activitate îl implică.
Desfăsurarea
activitătii notariale se realizează cu respectarea unor cerinte
specifice în domeniu, printre care se află si conditia ca notarul public
să nu aibă antecedente penale si să se bucure de o bună
reputatie, iar cei care doresc să practice această profesie sunt
datori să respecte legea si să accepte regulile impuse de aceasta. În
caz contrar, calitatea de notar public nu poate fi dobândită, respectiv
păstrată, iar ministrul justitiei, care detine prerogativa numirii
notarului public, potrivit regulii simetriei, constată sau dispune
încetarea calitătii de notar.
În ceea
ce priveste invocarea art. 16 din Constitutie, apreciază că
reglementările criticate nu aduc atingere principiului egalitătii în
drepturi a cetătenilor, întrucât se aplică tuturor persoanelor aflate
în aceeasi situatie, fără privilegii si fără
discriminări.
În
final, consideră că dispozitiile art. 21 alin. (3) si art. 23 alin. (4)
din Constitutie nu sunt incidente în cauză.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 23 alin. 2
coroborate cu art. 23 alin. 1 lit. f) din Legea notarilor publici si a
activitătii notariale nr. 36/1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 92 din 16 mai 1995, cu modificările si
completările ulterioare, prevederi care au următorul cuprins:
- Art.
23 alin. 1 lit. f): “Calitatea de notar public încetează: [...] f) în
cazul condamnării definitive pentru săvârsirea cu intentie a unei
infractiuni grave sau care aduce atingere prestigiului profesiei;”;
- Art.
23 alin. 2: “Încetarea calitătii de notar public se constată sau
se dispune, după caz, de ministrul justitiei.”
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prevederile de lege
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (4) privind
principiul separatiei puterilor în stat, ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces
echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ale art. 23
alin. (4) si (12) privind arestarea preventivă si principiul
legalitătii si ale art. 126 alin. (1) privind realizarea justitiei de
către înalta Curte de Casatie si Justitie si celelalte instante
judecătoresti.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
Prin
Ordinul nr. 3.364/C din 15 decembrie 2009, emis de către ministrul
justitiei si libertătilor cetătenesti, s-a dispus - în temeiul art.
23 alin. 1 lit. f) si g) coroborat cu art. 16 lit. d) din Legea notarilor
publici si a activitătii notariale nr. 36/1995 - încetarea calitătii
de notar public a doamnei Livia Eugenia Bara, având în vedere Decizia
penală nr. 49/Adin 13 martie 2008, pronuntată de Tribunalul Vâlcea -
Sectia penală, rămasă definitivă prin Decizia penală
nr. 653/R din 27 noiembrie 2008 a Curtii de Apel Pitesti - Sectia penală,
prin care Livia Eugenia Bara a fost condamnată la 2 ani închisoare pentru
participarea, în calitate de complice, la săvârsirea infractiunii de
santaj, cu suspendarea conditionată a executării pedepsei.
Curtea
retine că, potrivit art. 14 alin. 4 din Legea nr. 36/1995, evidenta
birourilor de notari publici si lucrările privind numirea si încetarea
functiei notarilor publici se întocmesc de personalul de specialitate
notarială din Ministerul Justitiei, iar, potrivit art. 17 din aceeasi
lege, notarul public este numit de ministrul justitiei, la propunerea
Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, în baza cererii celui
interesat si după ce face dovada îndeplinirii cerintelor arătate la
art. 16.
În
conformitate cu art. 16 lit. c) din Legea nr. 36/1995: “Notar public poate
fi cel care îndeplineste următoarele conditii: [...] c) nu are antecedente
penale.”
Or, în
aceste conditii, Curtea constată că măsura încetării
calitătii de notar public pe care o constată ministrul justitiei nu
este pedeapsa complementară a interzicerii dreptului de a ocupa o functie
sau de a exercita o profesie, pedeapsă prevăzută de art. 64
alin. 1 lit. c) din Codul penal, ci reprezintă o măsură de
constatare a înscrierii antecedentelor penale în cazierul judiciar al notarului
public, ceea ce conduce la inexistenta uneia dintre conditiile pe care trebuie
să le îndeplinească o persoană pentru a putea fi notar public,
si anume cea prevăzută de art. 16 lit. c) din lege. Astfel, în
spetă, încetarea calitătii de notar public intervine de drept ca
urmare a înscrierii antecedentelor penale în cazierul judiciar al notarului
public.
În
consecintă, critica de neconstitutionalitate raportată la
dispozitiile art. 23 alin. (12) din Legea fundamentală, privind principiul
legalitătii pedepsei, potrivit cărora nicio pedeapsă nu poate fi
stabilită sau aplicată decât în conditiile legii si în temeiul legii,
nu poate fi primită, deoarece, asa cum s-a arătat mai sus, în
spetă, măsura încetării calitătii de notar public nu are
caracter penal si, prin urmare, norma constitutională invocată nu are
incidentă în cauză.
Cu
privire la încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (4)
privind principiul separatiei puterilor în stat si ale art. 126 alin. (1)
privind realizarea justitiei de către înalta Curte de Casatie si Justitie
si celelalte instante judecătoresti, Curtea constată că nici
aceste critici nu sunt întemeiate, deoarece ministrul justitiei dispune încetarea
calitătii de notar public în temeiul competentei sale referitoare la
numirea si încetarea functiei de notar public, prevăzută de
dispozitiile Legii nr. 36/1995.
Este
adevărat că pedeapsa complementară a interzicerii dreptului de a
ocupa o functie sau de a exercita o profesiei poate fi dispusă numai de
către instanta judecătorească ce a pronuntat hotărârea de
condamnare, însă atributia ministrului justitiei de a constata încetarea
calitătii de notar public nu este echivalentă cu pedeapsa
complementară stabilită în conditiile si în temeiul art. 64 si 65 din
Codul penal si, prin urmare, nu are semnificatia unei interferente în
activitatea puterii judecătoresti, ci a fost instituită de legiuitor
ca urmare firească a competentei ministrului justitiei de a numi si de a
constata încetarea din functie a notarilor publici, care nu mai îndeplinesc
conditiile prevăzute de lege pentru a fi notar public. Astfel, în
exercitarea atributiei prevăzute de dispozitiile de lege criticate,
ministrul justitiei nu decide - prin exces de putere - ce infractiune poate
aduce sau nu atingere prestigiului unei profesii, ci doar constată că
notarul public în cauză nu mai îndeplineste conditiile prevăzute de
lege pentru exercitarea profesiei de notar public.
Prin
urmare, principiul constitutional al separatiei si echilibrului puterilor în
cadrul democratiei constitutionale nu este nesocotit de prevederile de lege
criticate, deoarece ministrul justitiei, în temeiul dispozitiilor de lege
criticate, nu interferează în zona puterii judecătoresti, astfel cum
sustine autorul exceptiei de neconstitutionaliate.
În ceea
ce priveste propunerea de modificare si completare a textelor de lege
criticate, formulată de autorul exceptiei, Curtea constată că
aceasta nu poate fi primită, deoarece Curtea Constitutională se pronuntă,
în temeiul art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, “fără
a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului”.
Cu
privire la invocarea dreptului la un proces echitabil, consacrat constitutional
prin dispozitiile art. 21 alin. (3), Curtea constată că si
această sustinere este neîntemeiată, deoarece dispozitiile de lege
criticate, care reglementează competenta ministrului justitiei de a constata
- în anumite cazuri prevăzute de lege - încetarea calitătii de notar
public, nu îngrădesc dreptul părtilor la un proces echitabil si la
solutionarea cauzei într-un termen rezonabil de către o instantă
independentă si impartială. Dovadă în acest sens este chiar
ridicarea prezentei exceptii de neconstitutionalitate în cadrul litigiului
având ca obiect anularea ordinului de încetare a calitătii de notar public
emis de către ministrul justitiei.
Curtea
retine că prevederile de lege criticate nu contravin nici principiului
egalitătii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece nu
instituie tratamente juridice diferite pentru persoane aflate în aceeasi
situatie juridică. Astfel, asa cum a statuat Curtea Constitutională
în mod constant în jurisprudenta sa, principiul constitutional al
egalitătii în fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru
situatii care, în functie de scopul urmărit, nu sunt diferite. De aceea,
el nu exclude, ci, dimpotrivă, presupune solutii diferite pentru situatii
diferite. (A se vedea Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994.) Or,
nu se poate sustine că notarii publici care au antecedente penale sunt în
aceeasi situatie juridică cu alte categorii profesionale, astfel cum
sustine autorul exceptiei de neconstitutionalitate.
În
final, Curtea retine că prevederile art. 23 alin. (4) din Legea
fundamentală, referitoare la arestarea preventivă nu au
legătură cu dispozitiile de lege criticate.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23
alin. 2 coroborate cu art. 23 alin. 1 lit. f) din Legea notarilor publici si a
activitătii notariale nr. 36/1995, exceptie ridicată de Livia Eugenia
Bara în Dosarul nr. 368/35/CA/2010 al Curtii de Apel Oradea - Sectia
comercială si de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 14 iulie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale
aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de
concesiune de servicii
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 12 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale
aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 228/2007, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele de aplicare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale
aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de
concesiune de servicii, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Hotărârea Guvernului nr. 942/2006 pentru aprobarea Normelor de
aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 30/2006 privind functia
de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661
din 1 august 2006, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Reglementarea
si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Cristina Trăilă
Seful Autoritătii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale,
Teodor Cătălin Vătafu
Bucuresti, 21 septembrie 2011.
Nr. 921.
ANEXA
NORME
de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 30/2006 privind
functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire
a contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii
Ordonantă de urgentă:
Art. 1.
- (1) Se desemnează Ministerul Finantelor Publice ca organ de specialitate
al administratiei publice centrale responsabil pentru îndeplinirea functiei de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor care intră sub incidenta legislatiei privind atribuirea
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii.
Norme:
1.
Intră sub incidenta legislatiei privind atribuirea contractelor de
achizitie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice si
a contractelor de concesiune de servicii procedurile de atribuire initiate si
organizate de:
a)
autoritatea contractantă, astfel cum este definită la art. 8 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările si completările ulterioare;
b)
entitatea juridică fără calitate de autoritate contractantă
în conditiile art. 9 lit. c) si c1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 337/2006, cu modificările si completările ulterioare,
denumită în continuare entitate juridică.
Ordonantă de urgentă:
(2)
Verificarea priveste etapele procesului de achizitie publică, după
publicarea anuntului/invitatiei de participare si până la semnarea
contractului. În situatiile exceptionale reglementate de lege, în care este
permisă încheierea contractului fără publicarea prealabilă
a anuntului de participare, verificarea priveste etapele procesului de
achizitie începând cu transmiterea invitatiei de participare la negociere si
până la semnarea contractului.
Norme:
2. Etapele procesului de achizitie publică supuse verificării
procedurale, derulate după publicarea anuntului/invitatiei de participare
si până la semnarea contractului, în functie de tipul procedurii de
atribuire sunt:
a)
etapa de după publicarea anuntului/invitatiei de participare, respectiv de
după transmiterea invitatiei de participare la negociere, si până la
sedinta de deschidere a ofertelor/candidaturilor, respectiv până la
începerea negocierii;
b)
sedinta de deschidere a ofertelor/candidaturilor, după caz;
c)
derularea evaluării ofertelor/selectiei candidaturilor/ negocierii
ofertelor;
d)
stabilirea ofertei câstigătoare si întocmirea Raportului procedurii de
atribuire.
3. În
situatia exceptională de negociere fără publicarea
prealabilă a unui anunt de participare, reglementată prin art. 122
lit. i) si art. 252 lit. j) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
337/2006, cu modificările si completările ulterioare, în vederea
verificării etapelor procesului de achizitie prevăzute la pct. 2, se
au în vedere si motivatiile prevăzute în nota justificativă privind
alegerea procedurii.
Ordonantă de urgentă:
Art. 2.
- (1) Ministerul Finantelor Publice, prin structurile
sale specializate de la nivel central si teritorial, efectuează
verificarea procesului de atribuire a contractelor, în mod selectiv, pe baza
unor criterii de selectie. Metodologia de selectie va fi stabilită prin
normele de aplicare ale prezentei ordonante de urgentă.
Norme:
4.
Metodologia de selectie are la bază următoarele criterii de selectie:
a)
sursa de finantare a contractului ce urmează a fi încheiat. Se
selectează cu prioritate procedurile initiate de autoritătile
contractante pentru atribuirea contractelor finantate din fonduri comunitare
nerambursabile;
b)
tipul procedurii de atribuire. Se au în vedere tipurile prevăzute la art.
18 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările si completările ulterioare;
c)
tipul contractului ce urmează a fi încheiat. Se selectează
procedurile de atribuire în ordinea complexitătii, astfel: contracte de
lucrări, contracte de servicii, contracte de furnizare;
d)
valoarea estimată a contractului de achizitie publică. Se
selectează procedurile de atribuire în ordinea descrescătoare a
valorii estimate a contractelor ce urmează a fi încheiate;
e)
istoricul si experienta autoritătii contractante/entitătii juridice
în domeniul achizitiilor publice. Se selectează în functie de rezultatul
analizei asupra numărului neconformitătilor înregistrate în ultimii 3
ani în evidenta Unitătii pentru coordonarea si verificarea achizitiilor
publice (UCVAP)I compartimentelor de verificare a achizitiilor publice (CVAP),
precum si a remedierii sau nu a acestora de către autoritatea
contractantă/entitatea juridică.
5.
Criteriile de selectie se aplică zilnic, în ordinea prevăzută la
pct. 4, asupra:
a)
anunturilor/invitatiilor de participare publicate în ziua precedentă în
Sistemul electronic al achizitiilor publice - SEAP;
b)
înstiintărilor primite de la autoritătile
contractante/entitătile juridice pentru initierea negocierilor
fără publicarea prealabilă a unui anunt de participare,
înregistrate la UCVAP în ziua precedentă.
6.
Activitatea de verificare procedurală în domeniul achizitiilor publice se
exercită de UCVAP si CVAP pe bază de programe de verificare lunare
întocmite de UCVAP si aprobate de ministrul finantelor publice.
La
întocmirea programelor de verificare se vor avea în vedere si:
a)
personalul disponibil;
b)
numărul de proceduri ce poate fi verificat de o echipă de
observatori, conform normativului aprobat;
c)
recomandările autoritătilor de management cu privire la procedurile
de atribuire a contractelor finantate din instrumente structurale.
7.
Metodologia de selectie va fi cuprinsă în Manualul operational privind
desfăsurarea activitătii de verificare procedurală si va
cuprinde pasii ce trebuie urmati pentru selectarea procedurilor de atribuire a
contractelor de achizitie publică care vor fi cuprinse în programul de
verificare lunar.
Ordonantă de urgentă:
(2)
Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1), Ministerul Finantelor Publice, prin
structurile sale specializate de la nivel central si teritorial,
efectuează verificarea procesului de atribuire a contractelor la toate
procedurile de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunt
de participare pentru care a fost înstiintat de către autoritatea
contractantă în baza art. 5 alin. (2).
Norme:
8.
Toate procedurile de negociere fără publicarea prealabilă a unui
anunt de participare initiate de autoritătile contractante/entitătile
juridice în baza art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările si
completările ulterioare, sunt cuprinse, prin exceptie, în mod obligatoriu,
în programul de verificare lunară.
Ordonantă de urgentă:
Art. 3.
- Obiectivul functiei de verificare prevăzute la art. 1 alin. (1) este
asigurarea conformitătii cu legislatia din domeniul achizitiilor publice a
procedurilor si a documentelor întocmite în timpul derulării acestora în
vederea atribuirii contractelor de achizitie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii.
Norme:
9.
Asigurarea conformitătii cu legislatia din domeniul achizitiilor publice a
procedurilor de atribuire presupune:
a)
respectarea etapelor ce trebuie parcurse de autoritatea
contractantă/entitatea juridică în functie de tipul procedurii de
atribuire (licitatie deschisă, licitatie restrânsă, dialog
competitiv, negociere cu/fără publicare prealabilă a unui anunt
de participare, cerere de oferte, concurs de solutii), după publicarea
anuntului/invitatiei de participare/transmiterea invitatiei de participare si
până la semnarea contractului;
b)
exercitarea de către Comisia de evaluare a atributiilor prevăzute de
legislatia specifică;
c)
aplicarea pe tot parcursul procedurii de atribuire a principiilor
prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a)-e) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 337/2006, cu modificările si completările ulterioare.
10.
Asigurarea conformitătii documentelor întocmite de Comisia de evaluare în
timpul derulării procedurii de atribuire presupune:
a)
completarea si verificarea tuturor informatiilor prevăzute a fi cuprinse
în documentele întocmite pe parcursul derulării procedurii de atribuire;
b)
prezentarea modului de desfăsurare a deschiderii/evaluării/negocierii
ofertelor si a modului de aplicare a criteriului de atribuire ofertelor
admisibile;
c)
evidentierea îndeplinirii obligatiei Comisiei de evaluare de a analiza si a
verifica îndeplinirea criteriilor de calificare de către fiecare ofertant,
de a analiza si a verifica fiecare ofertă atât din punctul de vedere al
elementelor tehnice propuse, cât si din punctul de vedere al aspectelor
financiare pe care le implică, prin mentionarea succintă, dar
precisă a modului concret de îndeplinire a cerintelor, asa cum au fost
solicitate prin anuntul de participare si prin documentatia de atribuire.
Ordonantă
de urgentă:
Art. 4.
- (1) în îndeplinirea functiei de
verificare, Ministerul Finantelor Publice urmăreste derularea etapelor
procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de
concesiune de servicii, pentru prevenirea si corectarea neconformitătilor
în raport cu legislatia din domeniu.
(2)
Activitatea Ministerului Finantelor Publice prevăzută la alin. (1)
este exercitată la nivel central printr-o structură de specialitate,
fără personalitate juridică, respectiv Unitatea pentru
coordonarea si verificarea achizitiilor publice, denumită în continuare
UCVAP, si la nivel teritorial prin structuri specializate, coordonate direct de
UCVAP, de la nivelul directiilor generale ale finantelor publice, denumite
compartimente de verificare a achizitiilor publice “CVAP”. Functionarii publici
din cadrul acestor structuri au calitatea de observatori.
Norme:
11.
UCVAP/CVAP verifică derularea etapelor procedurilor de atribuire a
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii, precum si
documentele aferente, exercitând un rol preventiv si proactiv prin detectarea
neconformitătilor cu legislatia din domeniu si recomandarea măsurilor
de remediere a acestora, în timpul derulării procedurii de atribuire.
12.
UCVAP este organizată si functionează la nivel de directie
generală în subordinea ministrului finantelor publice.
13.
CVAP sunt organizate si functionează la nivel de compartiment/birou/serviciu
în coordonarea directă a UCVAP.
14.
Observatorii din cadrul CVAP au competentă teritorială pentru
verificarea procedurilor de atribuire derulate de autoritătile
contractante/entitătile juridice din judetul respectiv si care sunt
cuprinse în programul de verificare transmis de UCVAP.
15.
Competenta teritorială a CVAP poate fi delegată altei structuri de
verificare de către conducerea UCVAP.
Ordonantă
de urgentă:
(3) în îndeplinirea functiei de
verificare, Ministerul Finantelor Publice, la nivel central/directiile generale
ale finantelor publice, la nivel teritorial, are/au următoarele atributii:
a)
emite/emit decizia de verificare pentru fiecare procedură de atribuire,
înaintea desfăsurării activitătii de observare, si o
comunică autoritătii contractante, în scris, în maximum două
zile lucrătoare de la data publicării anuntului/invitatiei de
participare sau, în cazul negocierii fără publicarea prealabilă
a unui anunt de participare, în prima zi lucrătoare de la data înregistrării
înstiintării la UCVAP;
Norme:
16.
Decizia de verificare, prin care sunt desemnati observatorii, conform
programelor de verificare aprobate, atât pentru nivel central, cât si pentru
nivel teritorial, este emisă de către UCVAP. Decizia de verificare
reprezintă documentul prin care UCVAP înstiintează autoritatea
contractantă/entitatea juridică cu privire la selectarea pentru
verificarea procedurii de achizitie publică initiată de aceasta.
17.
Ordinul de serviciu se emite în baza deciziei de verificare, în cazul UCVAP
ordinul de serviciu este semnat de către directorul general al acesteia,
iar în cazul CVAP este semnat de directorul executiv al directiei generale a
finantelor publice teritoriale.
Ordonantă
de urgentă:
b)
exprimă opinia privind derularea procedurii de atribuire în conformitate
cu legislatia din domeniu, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea
Raportului procedurii de atribuire, în conditiile art. 41 lit. d);
Norme:
18.
Opinia UCVAP/CVAP asupra derulării procedurii de atribuire poate fi “cu
observatii”, situatie în care sunt descrise observatiile constând în
neconformităti neremediate, sau “fără observatii”, atunci când
procedura de atribuire s-a desfăsurat fără afectarea
principiilor care stau la baza atribuirii contractului de achizitie
publică.
19.
Opinia UCVAP este înscrisă în Raportul procedurii de atribuire sub
semnătura directorului general si stampila UCVAP.
20.
Opinia CVAP este înscrisă în Raportul procedurii de atribuire sub
semnătura sefului de serviciu/birou/compartiment, după caz, si
stampila CVAP.
21.
Metodologia de înscriere a opiniei UCVAP/CVAP în Raportul procedurii de
atribuire va fi aprobată prin Manualul operational privind
desfăsurarea activitătii de verificare procedurală.
Ordonantă
de urgentă:
c)
elaborează un raport de activitate pentru fiecare procedură de
atribuire verificată, în termen de 3 zile lucrătoare de la
finalizarea activitătii de verificare.
Norme:
22.
Finalizarea activitătii de verificare este:
a) data
expirării termenului de contestare a comunicărilor privind rezultatul
procedurii, în situatia în care nu au fost depuse contestatii la Consiliul
National de Solutionare a Contestatiilor;
b) data
expirării termenului de contestare a ultimelor comunicări întocmite
după punerea în executare a dispozitiilor obligatorii cuprinse în
deciziile Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor si care nu au
mai fost contestate;
c) data
comunicării deciziei Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor,
în cazul în care dispozitia obligatorie cuprinsă în aceasta se referă
la anularea/continuarea procedurii, continuare care constă în mentinerea
comunicărilor privind rezultatul procedurii, iar termenul legal pentru
contestare este expirat.
Ordonantă
de urgentă:
(4)
Observatorii au obligatia de a preciza, în cuprinsul documentelor întocmite de
către autoritatea contractantă în cadrul procesului de evaluare,
observatiile asupra derulării procedurii de atribuire privitoare la
respectarea prevederilor legale din domeniu.
Norme:
23.
Documentele întocmite de Comisia de evaluare desemnată de autoritatea
contractantă/entitatea juridică pentru evaluarea ofertelor sunt:
a)
procesul-verbal al sedintei de deschidere, după caz;
b)
înscrisuri prin care se formalizează deciziile adoptate în cadrul
procesului de evaluare;
c)
raportul procedurii de atribuire.
24. De
îndată ce observatorii constată o neconformitate în derularea
procedurii de atribuire, o vor aduce la cunostintă presedintelui Comisiei
de evaluare, mai întâi verbal, mentionând si măsurile necesare pentru
remedierea acesteia. În cazul în
care
Comisia de evaluare nu remediază neconformitatea constatată,
observatorii vor înscrie respectiva neconformitate în documentele întocmite de
Comisia de evaluare, împreună cu măsurile de remediere, în prezenta
membrilor acesteia. După înscrierea observatiilor, Comisia de evaluare are
din nou posibilitatea să remedieze neconformitatea constatată de
observatori.
25.
Prin Manualul operational privind desfăsurarea activitătii de
verificare procedurală se stabilesc cadrul unitar de aplicare a
procedurilor, metodele utilizate pentru constatarea neconformitătilor si
înscrierii observatiilor si recomandărilor în documentele mentionate la
pct. 23, cu scopul de a asigura calitatea activitătii de verificare.
Ordonantă
de urgentă:
(5)
Raportul de activitate prevăzut la alin. (3) lit. c) cuprinde opiniile
prevăzute la alin. (3) lit. b). Rapoartele de activitate se transmit
Autoritătii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor
Publice în termen de maximum 3 zile de la data întocmirii acestora.
Norme:
26.
Raportul de activitate se întocmeste de observatorii desemnati pentru fiecare
procedură de achizitie publică verificată în două exemplare
si se înregistrează la UCVAP/CVAP. Un exemplar se transmite
Autoritătii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor
Publice. În conditiile în care opinia UCVAP/CVAP este “cu observatii”,
exemplarul transmis este însotit de copia Raportului procedurii de atribuire,
aprobat de conducătorul autoritătii contractante/entitătii
juridice, si cu punctul de vedere al acesteia.
Ordonantă
de urgentă:
(6) Pe
parcursul derulării activitătii de verificare, observatorii au
dreptul să consulte Autoritatea Natională pentru Reglementarea si
Monitorizarea Achizitiilor Publice, prin intermediul UCVAP. Punctul de vedere
emis de Autoritatea Natională pentru Reglementarea si Monitorizarea
Achizitiilor Publice reprezintă interpretarea oficială a legislatiei
din domeniul achizitiilor publice si va fi pus în aplicare de către
observatori.
Norme:
27.
Observatorii pot transmite Autoritătii Nationale pentru Reglementarea si
Monitorizarea Achizitiilor Publice, pe parcursul derulării
activitătii de verificare, solicitări de puncte de vedere cu privire
la modul de interpretare a prevederilor legislatiei în domeniul achizitiilor
publice. Solicitările se transmit prin intermediul UCVAP, iar modalitatea
de colaborare, precum si termenele pentru primirea punctelor de vedere vor fi
cuprinse în protocolul de colaborare ce se va încheia în conformitate cu
prevederile art. 4 alin. (7) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente
procesului de atribuire a contractelor de achizitie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 228/2007, cu modificările si completările ulterioare.
28.
Solicitarea punctelor de vedere ale observatorilor nu poate depăsi
termenul de 3 zile de la data identificării unei probleme. Acest demers se
va comunica autoritătii contractante sau Comisiei de evaluare, după
caz, pentru a oferi acesteia posibilitatea de a pune la dispozitie documentele
relevante pe care le consideră necesare, în vederea formulării unui
punct de vedere complet.
Ordonantă
de urgentă:
(7) în exercitarea atributiilor
sale, UCVAP colaborează cu Autoritatea Natională pentru Reglementarea
si
Monitorizarea
Achizitiilor Publice, operatorul sistemului electronic de achizitii publice,
Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, autoritătile de
management, cu alte structuri de control si institutii publice. În acest scop,
UCVAP încheie protocoale cu autoritătile si cu institutiile implicate.
Norme:
29.
Protocoalele ce vor fi încheiate cu autoritătile si institutiile implicate
în sistemul achizitiilor publice vor cuprinde procedura de cooperare
interinstitutională pentru îndeplinirea functiilor si atributiilor
specifice fiecărei institutii cu impact asupra cresterii gradului de
încredere în sistemul de achizitii publice national.
Ordonantă
de urgentă:
Art. 41.
- Autoritatea contractantă initiatoare a
procedurii de atribuire, selectată pentru verificare, are obligatia de a
îndeplini următoarele:
a) de a
pune la dispozitie documentatia de atribuire/documentatia descriptivă, în
situatia în care aceasta nu este disponibilă în sistemul electronic de
achizitii publice, în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea
deciziei de verificare la autoritatea contractantă;
Norme:
30. În
situatia în care atasarea documentatiei de atribuire în SEAP nu este posibilă
din motive tehnice, autoritatea contractantă/entitatea juridică are
obligatia de a pune la dispozitia observatorilor un exemplar din documentatia
de atribuire, pe suport hârtie ori pe suport magnetic.
Observatorii
nu au dreptul de a solicita copii ale documentatiilor de atribuire care au fost
publicate prin mijloace electronice, iar autoritatea
contractantă/entitatea juridică a asigurat accesul direct,
nerestrictionat si deplin la acestea.
Ordonantă
de urgentă:
b) de a
pune la dispozitie copii ale documentelor întocmite în timpul derulării
procedurii de atribuire, în termen de o zi lucrătoare de la întocmirea
acestora;
Norme:
31.
Documentele întocmite în timpul derulării sunt cele prezentate la pct. 23.
Ordonantă
de urgentă:
c) de a
informa asupra calendarului de derulare a procesului de evaluare a
candidaturilor/ofertelor si asupra oricăror modificări aduse
calendarului de derulare a procesului de evaluare, în termen de o zi
lucrătoare de la întocmirea/modificarea acestuia;
Norme:
32.
Pentru procedura de atribuire cuprinsă în programul de verificare al
UCVAP/CVAP si pentru care autoritatea contractantă/entitatea juridică
a primit decizia de verificare, aceasta are obligatia de a pune la dispozitie
calendarul estimativ de aplicare a procedurii de atribuire.
33.
Având în vedere dreptul membrilor Comisiei de evaluare de a analiza si evalua
documentele depuse de ofertanti/candidati individual si/sau în sedinte comune,
autoritatea contractantă/entitatea juridică are obligatia, în
termenul prevăzut, de a comunica UCVAP/CVAP datele si orele de
desfăsurare a sedintelor/întâlnirilor comisiei de evaluare în care se
întocmesc înscrisuri prin care se formalizează deciziile adoptate în
cadrul procesului de evaluare.
Ordonantă
de urgentă:
d) de a
pune la dispozitie Raportul procedurii de atribuire, înainte de a fi aprobat de
către conducătorul autoritătii contractante, în vederea
asigurării scopului preventiv al functiei de verificare, în termen de o zi
lucrătoare de la întocmirea acestuia;
Norme:
34.
Raportul procedurii de atribuire este transmis, pentru operativitate, de
regulă, prin observatori, înainte de a fi aprobat de către
conducătorul autoritătii contractante/entitătii juridice, cu
adresă de înaintare. Acest raport trebuie să contină pe ultima
filă observatiile înscrise ale observatorilor desemnati,
recomandările de remediere a acestora, semnăturile lor, precum si
semnăturile membrilor comisiei de evaluare.
35.
UCVAP/CVAP transmite autoritătii contractante/entitătii juridice
Raportul procedurii de atribuire cuprinzând opinia exprimată în
conformitate cu pct. 18, cu adresă de înaintare.
Ordonantă de urgentă:
e) de a
pune la dispozitie Raportul procedurii de atribuire aprobat de către
conducătorul autoritătii contractante si punctul de vedere al
autoritătii contractante cu privire la aspectele de neconform itate
consemnate de către observatorii desemnati care nu au fost remediate, în
termen de o zi lucrătoare de la aprobare.
Norme:
36.
Autoritatea contractantă/entitatea juridică are obligatia de a
transmite UCVAP/CVAP o copie a Raportului procedurii de atribuire aprobat,
împreună cu punctul de vedere al autoritătii
contractante/entitătii juridice cu privire la aspectele de neconformitate
consemnate de către observatorii desemnati care nu au fost remediate. În
cazul în care copia Raportului procedurii de atribuire aprobat nu este
însotită de punctul de vedere cu privire la neconformitătile
constatate si neremediate, dacă este cazul, se consideră netransmis
Raportul procedurii de atribuire si se aplică prevederile art. 10 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2006,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 228/2007, cu
modificările si completările ulterioare.
Ordonantă de urgentă:
Art. 5.
- (1) Pentru procedura de atribuire care nu impune publicarea unui/unei
anunt/invitatii de participare în sistemul electronic de achizitii publice,
autoritatea contractantă are obligatia de a înstiinta Ministerul
Finantelor Publice asupra procedurii ce urmează a fi derulată,
odată cu transmiterea invitatiilor de participare către operatorii
economici.
(2)
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), în cazul aplicării procedurii
de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunt de
participare, prevăzută la art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
si completările ulterioare, autoritatea contractantă are obligatia de
a transmite UCVAP invitatia de participare si nota justificativă din care
să reiasă îndeplinirea conditiilor specifice aferente acestei
proceduri, cu cel putin 3 zile lucrătoare înainte de data-limită
stabilită pentru începerea negocierilor.
Norme:
37.
Înstiintarea Ministerului Finantelor Publice constă în transmiterea
către UCVAP a unei adrese în care autoritatea contractantă/entitatea
juridică va mentiona data si ora începerii negocierilor, valoarea
estimată a contractului/actului aditional ce urmează a fi încheiat în
urma derulării negocierii fără publicarea prealabilă a unui
anunt de participare, sursa de finantare, precum si copii ale invitatiilor de
participare transmise operatorilor economici.
38. În
cazul aplicării procedurii de negociere fără publicarea
prealabilă a unui anunt de participare, prevăzută la art. 122
lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
337/2006, cu modificările si completările ulterioare, autoritatea
contractantă/entitatea juridică are obligatia de a transmite UCVAP si
nota justificativă din care să reiasă îndeplinirea conditiilor
specifice aferente acestei proceduri, împreună cu copiile documentelor ce
au stat la baza întocmirii si la care se face referire în aceasta, după
caz.
Ordonantă de urgentă:
(3) în vederea îndeplinirii
atributiilor prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă, UCVAP
desemnează observatori care participă si verifică etapele
procedurii de atribuire selectate în conformitate cu prevederile art. 2.
Observatorii nu fac parte din comisiile de evaluare a ofertelor.
Norme:
39.
Observatorii au obligatia să observe si să verifice, în limitele
competentelor si obiectiv, aspectele procedurale în timpul derulării lor,
precum si să îndrume autoritătile contractante/entitătile
juridice prin recomandări, pentru corectarea neconformitătilorsi
neconcordantelor constatate, ori de câte ori este cazul.
40.
Pentru verificarea unei proceduri de atribuire este desemnată o
echipă de verificare formată, de regulă, din 2 observatori.
41. Pe
parcursul derulării procedurii de atribuire, un observator desemnat poate
fi înlocuit atunci când se află în următoarele situatii:
a) se
află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, are
raportul de serviciu suspendat sau absentează din alte motive;
b) se
află în conflict de interese, astfel cum este prevăzut la pct. 52.
În
cazul unei înlocuiri în circumstantele mentionate la lit. a) si b), noul
observator desemnat în acest sens va finaliza activitatea de verificare,
nefiind posibilă revenirea celui înlocuit. La înlocuire se emite o
nouă decizie de verificare.
42. Pe
parcursul derulării procedurii, în functie de complexitatea procedurii de
atribuire sau pentru alte circumstante, printr-o nouă decizie se poate
suplimenta numărul de observatori existenti la o procedură de
atribuire.
43.
Observatorii răspund de observatiile si recomandările înscrise în
documentele întocmite de Comisia de evaluare pe parcursul derulării
procesului de evaluare pentru fiecare procedură de achizitie publică
verificată, în conditiile legii.
44.
Observatorii nu sunt răspunzători pentru situatia în care
observatiile înscrise în documente se dovedesc a fi eronate ca urmare a
furnizării de către autoritatea contractantă/entitatea
juridică a unor informatii si documente incorecte si/sau incomplete.
45.
Observatorii sunt obligati să îsi îndeplinească atributiile de
serviciu cu responsabilitate, competentă, eficientă si corectitudine.
46.
Observatorii sunt obligati să aibă o atitudine obiectivă,
neutră fată de orice interes politic, economic, religios sau de
altă natură, în exercitarea functiei publice. Acestora le este
interzis să solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru ei
sau pentru altii, vreun avantaj ori beneficiu în considerarea functiei publice
pe care o detin sau să abuzeze în vreun fel de această functie.
Ordonantă de urgentă:
Art. 6.
- Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe parcursul procesului de
atribuire a contractelor care intră sub incidenta legii privind atribuirea
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii revine
autoritătii contractante.
Norme:
47.
Comisia de evaluare desemnată de autoritatea contractantă/entitatea
juridică pentru evaluarea si atribuirea contractului de achizitie
publică, pe baza recomandărilor de remediere a neconformitătilor
înscrise de observatori în documentele întocmite pe parcursul derulării
procedurii de atribuire, poate să remedieze sau nu neconformitătile
respective.
48.
Conducătorul autoritătii contractante, în situatia în care opinia
UCVAP/CVAP este “cu observatii” cuprinzând descrierea neconformitătilor
constatate, poate:
a)
să dispună reluarea procesului de evaluare de către Comisia de
evaluare în vederea remedierii neconformitătilor respective;
b)
să aprobe Raportul procedurii de atribuire.
49.
Autoritatea contractantă/Entitatea juridică este responsabilă
pentru deciziile adoptate pe parcursul procesului de atribuire a contractului,
cu respectarea tuturor dispozitiilor legale aplicabile.
50.
Autoritatea contractantă/Entitatea juridică va transmite UCVAP/CVAP
împreună cu Raportul procedurii de atribuire aprobat si punctul de vedere
fată de decizia luată în situatia în care Raportul procedurii de
atribuire a fost “cu observatii” si aprobat.
Ordonantă de urgentă:
Art. 7.
- În cazul proiectelor finantate din fonduri comunitare nerambursabile,
rapoartele de activitate se transmit autoritătilor de management
competente.
Norme:
51. În
cazul verificării unei proceduri pentru atribuirea unui contract de
achizitie publică finantat din fonduri comunitare nerambursabile, raportul
de activitate se întocmeste în 3 exemplare, unul transmitându-se
Autoritătii de management corespunzătoare.
Ordonantă de urgentă:
Art. 8.
- Observatorii desemnati în procesul de verificare a
aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de
achizitie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice si
a contractelor de concesiune de servicii se supun dispozitiilor legale
referitoare la situatiile de incompatibilitate sau conflict de interese,
aplicabile persoanelor implicate în procesul de verificare sau evaluare a candidatilor
sau ofertantilor, prevăzute în cadrul legal privind atribuirea
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii.
Norme:
52.
Observatorul din cadrul UCVAP/CVAP implicat într-o activitate de verificare a
unei proceduri de atribuire se află în conflict de interese, dacă:
a) în
cadrul procedurii respective acesta este sot/sotie al/a ofertantului, este
rudă a ofertantului până la gradul al treilea inclusiv, este
reprezentant sau împuternicit al ofertantului;
b) în
cadrul procedurii respective poate dobândi un avantaj ori poate suporta un
dezavantaj direct;
c)
există un conflict între el, sotul/sotia, rudele sale până la gradul
al treilea inclusiv si una dintre părti sau sotul/sotia, rudele
părtii până la gradul al treilea inclusiv;
d) în
alte cazuri prevăzute de lege.
53.
Observatorul care stie că se află în una dintre situatiile
prevăzute la pct. 52 este obligat să solicite de îndată
conducerii UCVAP să decidă înlocuirea sa cu o altă persoană
care va fi desemnată în acest sens, conform prevederilor prevăzute la
pct. 41. Până la înlocuirea sa, observatorul care a solicitat acest lucru,
în circumstantele anterior mentionate, se va abtine de la îndeplinirea activitătii
de verificare procedurală. Respectivele situatii în care există
conflict de interese pot fi sesizate conducerii UCVAP si de către terti.
În
cazul în care sunt sesizate astfel de situatii, conducerea UCVAP are obligatia
de a verifica cele semnalate si, dacă este cazul, de a adopta
măsurile necesare pentru evitarea/remedierea oricăror aspecte care
pot determina aparitia unor astfel de conflicte de interese.
54.
Observatorii au obligatia să păstreze confidentialitatea în
legătură cu faptele, informatiile sau documentele de care iau
cunostintă în derularea procedurilor de atribuire a contractelor de
achizitii publice, a contractelor de concesiune de lucrări publice si a
contractelor de concesiune de servicii în conditiile legii, cu exceptia
informatiilor de interes public. Imediat după numirea lor ca observatori,
acestia au obligatia de a semna declaratia de impartialitate si
confidentialitate.
Ordonantă de urgentă:
Art.
10. - (1) Următoarele fapte constituie contraventii si se
sanctionează după cum urmează:
a)
nerespectarea obligatiilor prevăzute la art. 41, cu amendă
de la 10.000 lei la 15.000 lei;
b)
încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1) si (2), cu amendă de la
20.000 lei la 40.000 lei;
c)
netrimiterea în termen de 3 zile lucrătoare a documentelor si
informatiilor solicitate de observatorii desemnati, cu amendă de la 5.000
lei la 8.000 lei.
(2)
Constatarea si aplicarea sanctiunilor sunt de competenta observatorilor
desemnati pentru verificarea aspectelor procedurale aferente procesului de
atribuire a contractelor.
(3)
Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data
încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), agentul
constatator făcând mentiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
Norme:
55.
Observatorii sunt îndreptătiti să constate contraventii si să
aplice sanctiuni, urmărind ca sanctiunea aplicată să fie
proportională cu gradul de pericol social al faptei săvârsite de
autoritatea contractantă/entitatea juridică. În analiza
efectuată observatorii vor identifica si vor avea în vedere toate
circumstantele edificatoare ale fiecărui caz.
56. În
scopul aplicării prezentelor norme, UCVAP va elabora Manualul operational
privind desfăsurarea activitătii de verificare procedurală a
procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de
concesiune de servicii, care va fi aprobat prin ordin al ministrului finantelor
publice, în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentelor norme.
57.
UCVAP va prezenta ministrului finantelor publice raportul anual asupra
activitătii de verificare desfăsurate de aparatul central si
teritorial, până la data de 31 martie a anului curent pentru anul
precedent.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
pentru aprobarea modelului si continutului formularului “Declaratie privind
optiunea pentru depunerea lunară a Declaratiei privind obligatiile de
plată a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta
nominală a persoanelor asigurate”
În temeiul prevederilor art. 12 alin. (3)
din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările si
completările ulterioare, al art. II alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale si al art. 228 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
presedintele
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul si continutul formularului “Declaratie privind
optiunea pentru depunerea lunară a Declaratiei privind obligatiile de
plată a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta
nominală a persoanelor asigurate”, cod MFP 14.13.03.01/d.u., prevăzut
în anexa nr. 1.
Art. 2. - Instructiunile de completare a formularului de la art. 1 sunt
prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare si de
arhivare a formularului de la art. 1 sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 4. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 6. - Directia generală proceduri pentru administrarea veniturilor,
Directia generală de tehnologia informatiei, Directia generală de
administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
Sorin Blejnar
Bucuresti,
19 septembrie 2011.
Nr. 3.154.
ANEXA
Nr. 1*)
privind optiunea pentru depunerea lunară a
Declaratiei privind obligatiile de plată a contributiilor sociale,
impozitului pe venit si evidenta nominală a persoanelor asigurate
*) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
INSTRUCTIUNI
de completare a formularului “Declaratie privind optiunea pentru depunerea
lunară a Declaratiei privind obligatiile de plată a contributiilor
sociale, impozitului pe venit si evidenta nominală a persoanelor
asigurate”
Formularul
“Declaratie privind optiunea pentru depunerea lunară a Declaratiei privind
obligatiile de plată a contributiilor sociale, impozitului pe venit si
evidenta nominală a persoanelor asigurate” se completează de
către plătitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor
prevăzuti la art. 58 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările si completările ulterioare, care au obligatia
depunerii trimestriale a declaratiei 112, dar care optează pentru
depunerea lunară a acesteia, potrivit art. II alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale.
Formularul
“Declaratie privind optiunea pentru depunerea lunară a Declaratiei privind
obligatiile de plată a contributiilor sociale, impozitului pe venit si
evidenta nominală a persoanelor asigurate” se depune ia organul fiscal
competent, până la data de 25 septembrie 2011 inclusiv.
Formularul
se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citet
si corect, toate datele prevăzute:
- un
exemplar, semnat si stampilat conform legii, se depune la unitatea
fiscală, direct la registratură sau la postă, prin scrisoare
recomandată;
- un
exemplar se păstrează de către contribuabil. Completarea
formularului se face astfel: Rubrica “I. Date de identificare a
contribuabilului”
Caseta
“Cod de identificare fiscală” se completează cu codul de identificare
fiscală utilizat pentru completarea si depunerea formularului 112
“Declaratie privind obligatiile de plată a contributiilor sociale,
impozitului pe venit si evidenta nominală a persoanelor asigurate”.
Înscrierea
cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta.
Caseta
“Denumire/Nume, Prenume” se completează cu denumirea contribuabilului.
Caseta
“Domiciliu fiscal” se completează cu adresa domiciliului fiscal al
contribuabilului.
ATENTIE!
În
cazul în care declaratia este completată de către
împuternicitul/reprezentantul legal/reprezentantul fiscal al contribuabilului,
se vor trece datele de identificare ale contribuabilului pe care îl
reprezintă.
Rubrica
“II. Reprezentare prin”
Se
marchează cu “X”
în cazul în care, în relatiile cu organul fiscal,
contribuabilul este reprezentat prin împuternicit/reprezentant
legal/reprezentant fiscal si se înscriu numărul si data înregistrării
la organul fiscal, de către împuternicit, a actului de împuternicire, în
formă autentică si în conditiile prevăzute de lege, sau
numărul si data înregistrării deciziei de aprobare a calitătii
de reprezentant fiscal, după caz.
Caseta
“Date de identificare” se completează cu datele de identificare ale
împuternicitului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal.
Denumirea formularului: “Declaratie privind
optiunea pentru depunerea lunară a Declaratiei privind obligatiile de
plată a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta
nominală a persoanelor asigurate” I.CodMFP: 14.13.03.01/d.u.
2.
Format: A4/t1
3.
Caracteristici de tipărire:
- pe o
singură fată;
- se
poate utiliza echipament informatic pentru editare.
4.
U.M.: set (două file)
5. Se
difuzează: gratuit.
6. Se
utilizează: la declararea privind optiunea pentru depunerea lunară a
“Declaratiei privind obligatiile de plată a contributiilor sociale,
impozitului pe venit si evidenta nominală a persoanelor asigurate”
7. Se
întocmeste:
- în
două exemplare;
- de
către contribuabil sau de reprezentantul
fiscal/împuternicit/reprezentantul legal.
8. Circulă:
-
originalul la organul fiscal;
- copia
la contribuabil.
9. Se
arhivează: la dosarul fiscal al contribuabilului.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALĂ
DE ADMINISTRARE FISCALĂ
privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si
continutului formularului (390 VIES) “Declaratie recapitulativă privind
livrările/achizitiile/prestările intracomunitare”
În temeiul:
- art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu
modificările si completările ulterioare,
- art.
1564 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 228 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală emite
următorul ordin:
Art. I. - Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală nr.
76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES)
“Declaratie recapitulativă privind
livrările/achizitiile/prestările intracomunitare”, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 29 ianuarie 2010, se
modifică după cum urmează:
1. La anexa nr. 2, punctul 1.1 se modifică si va avea următorul
cuprins:
“1.1.
Declaratia recapitulativă se depune lunar, în conditiile prevăzute la
art. 1564 din Codul fiscal, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare unei luni calendaristice, de către persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531 din Codul fiscal.”
2.
Anexa nr. 4 se modifică si se înlocuieste conform anexei.
Art. II. - Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
III. - Prevederile prezentului ordin se aplică începând
cu declaratia recapitulativă aferentă lunii august a anului 2011.
Art. IV.
- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. V. - Directia generală proceduri pentru administrarea veniturilor,
Directia generală de tehnologia informatiei si Directia generală de
administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
Sorin Blejnar
Bucuresti,
20 septembrie 2011.
Nr. 3.162.
(Anexa nr. 4 la Ordinul
nr. 76/2010)
PROCEDURA DE GESTIONARE
a Declaratiei recapitulative privind
livrările/achizitiile/prestările intracomunitare
În vederea îndeplinirii cerintelor
Regulamentului (CE) nr. 1.798/2003 al Consiliului din 7 octombrie 2003 privind
cooperarea administrativă în domeniul taxei pe valoarea adăugată
si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 218/92, cu modificările si
completările ulterioare, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA, care realizează operatiuni intracomunitare, au obligatia să
depună lunar Declaratia recapitulativă privind livrările/achizitiile/prestările
intracomunitare (390 VIES), potrivit dispozitiilor art. 1564 din Codul fiscal.
1.
Depunerea declaratiei recapitulative
1.1.
Declaratia recapitulativă se depune lunar, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare, la organul fiscal competent.
1.2.
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA depun declaratia
recapitulativă numai pentru luna de raportare în care ia nastere
exigibilitatea taxei pentru livrările/achizitiile/ prestările
intracomunitare.
2.
Prelucrarea declaratiei recapitulative
2.1.
Prelucrarea declaratiilor recapitulative depuse de persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA se realizează de către organul fiscal
competent, prin folosirea programului informatic de prelucrare pus la
dispozitie de Directia generală de tehnologia informatiei, în termen de
cel mult o zi lucrătoare de la data depunerii declaratiei.
2.2.
După prelucrare, declaratia recapitulativă se arhivează la
dosarul fiscal al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
3. Verificarea
formală a declaratiilor recapitulative
Pentru
fiecare declaratie recapitulativă organul fiscal competent verifică:
a)
corectitudinea codului de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei
impozabile care realizează operatiuni intracomunitare, prin verificarea
datelor de identificare din declaratie cu cele existente în Registrul
contribuabililor;
b)
integralitatea codurilor de înregistrare în scopuri de TVA ale operatorilor
străini înscrisi în declaratia recapitulativă: înscrierea
corectă a codului de tară, precum si a numărului de caractere
ale codului.
4.
Notificarea persoanelor impozabile ca urmare a verificării formale
4.1.
După prelucrarea declaratiilor recapitulative vor fi identificate
persoanele impozabile care au depus declaratii recapitulative ce prezintă
erori, potrivit pct. 3., iar pentru aceste persoane se emit notificări
pentru corectarea declaratiei.
4.2.
Notificările prevăzute la pct. 4.1 se emit în termen de cel mult
două zile lucrătoare de la data depunerii declaratiilor recapitulative.
5.
Notificarea persoanelor impozabile pentru nedepunerea declaratiilor
recapitulative
5.1.
După prelucrarea deconturilor de TVA, respectiv a deconturilor speciale de
TVA, vor fi identificate persoanele impozabile care nu au depus declaratii
recapitulative, iar pentru aceste persoane se emit notificări pentru
depunerea declaratiei.
5.2.
Notificările prevăzute la pct. 5.1 se emit potrivit
reglementărilor legale în vigoare, după expirarea termenului de
depunere a deconturilor de TVA/deconturilor speciale de TVA.
5.3.
Nerespectarea obligatiilor de depunere a declaratiilor recapitulative privind
livrările/achizitiile/prestările intracomunitare se sanctionează
potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
6.
Organizarea bazei centrale de date “Declaratii recapitulative”
6.1.
Informatiile din declaratiile recapitulative depuse la termenele legale de
depunere, precum si cele depuse ca urmare a notificărilor transmise de
organele fiscale competente se introduc într-o bază de date denumită
“Declaratii recapitulative”.
6.2.
Baza de date “Declaratii recapitulative” cuprinde 4 sectiuni:
-
livrări - în care se înscriu toate livrările intracomunitare de
bunuri (cod L), toate livrările ulterioare de bunuri efectuate în cadrul
unei operatiuni triunghiulare (cod T);
-
achizitii - în care se înscriu achizitiile intracomunitare de bunuri (cod A);
-
prestări servicii - în care se înscriu prestările intracomunitare de
servicii (cod P);
-
achizitii servicii - în care se înscriu achizitiile intracomunitare de servicii
(cod S).
7.
Centralizarea informatiilor din declaratiile recapitulative
7.1. În
termen de cel mult două zile lucrătoare de la termenul legal de
depunere, organul fiscal competent transmite directiei generale a finantelor
publice judetene sau a municipiului Bucuresti baza de date cuprinzând
declaratiile recapitulative depuse în luna respectivă, si anume:
-
declaratiile recapitulative corecte;
-
declaratiile recapitulative rectificative depuse ca urmare a notificărilor
transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA; si
-
declaratiile recapitulative cu erori, pentru care nu a fost efectuată
corectia ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile
înregistrate în scopuri de TVA.
7.2.
Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea si
corectitudinea informatiilor transmise.
7.3. În
termen de cel mult o zi lucrătoare, directiile generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si Directia generală
de administrare a marilor contribuabili transmit informatiile din declaratiile
recapitulative Directiei generale de tehnologia informatiei si sunt
responsabile pentru completitudinea informatiilor transmise.
7.4.
Cel mai târziu în ultima zi lucrătoare a lunii următoare celei de
raportare, Directia generală de tehnologia informatiei pune la dispozitia
Serviciului Central de Legături datele primite de la organele fiscale
teritoriale, prelucrate, în vederea transmiterii prin sistemul VIES.
8.
Gestionarea datelor din declaratiile recapitulative rectificative
8.1.
Declaratiile recapitulative rectificative se prelucrează în momentul
primirii lor de la persoanele impozabile.
8.2. În
termen de cel mult două zile lucrătoare de la termenul legal de
depunere, organul fiscal competent transmite directiei generale a finantelor
publice judetene sau a municipiului Bucuresti baza de date cuprinzând
diferentele dintre declaratiile recapitulative rectificative depuse în luna
respectivă si declaratiile recapitulative initiale.
8.3.
Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea si
corectitudinea informatiilor transmise.
8.4. În
termen de cel mult o zi lucrătoare, directiile generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si Directia generală
de administrare a marilor contribuabili transmit informatiile din declaratiile
recapitulative rectificative Directiei generale de tehnologia informatiei si
sunt responsabile pentru completitudinea informatiilor transmise.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
pentru abrogarea Normelor Băncii Nationale a României nr. 4/2001
privind supravegherea pozitiilor valutare ale băncilor
În temeiul dispozitiilor art. 48 din
Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca
Natională a României emite prezenta normă.
Articol
unic. - Normele Băncii Nationale a României nr. 4/2001
privind supravegherea pozitiilor valutare ale băncilor, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 631 din 9 octombrie 2001,
cu modificările si completările ulterioare, se abrogă la data de
1 ianuarie 2012.
p. Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Florin Georgescu
Bucuresti,
6 septembrie 2011.
Nr. 1.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |