MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 640 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 7 septembrie 2011
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
42. - Hotărâre pentru alegerea vicepresedintilor, secretarilor
si chestorilor Biroului permanent al Senatului
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 721 din 2 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. b), art. 11 alin. (1) lit.
b), art. 11 alin. (3) si art. 14 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale
Decizia nr. 880 din 30 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, precum si ale art. 119 si art. 129 alin. 4 din
Codul de procedură civilă
Decizia nr. 885 din 30 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia delocuinte, ale art. 23 din Legea locuintei nr.
114/1996, precum si ale art. 480, art. 1429 si art. 1436 din Codul civil
Decizia nr. 1.067 din 14 iulie 2011 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (2), (3) si (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
873. - Hotărâre privind darea în administrarea
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a unor suprafete totale de
teren de 4.325 m2, trecute în domeniul public al statului, în
vederea finalizării de către Compania Natională de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. a obiectivului de
investitie “Varianta de ocolire a municipiului Constanta”
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
174. - Ordin al presedintelui Oficiului National de Prevenire
si Combatere a Spălării Banilor privind publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a Declaratiei de cooperare dintre Oficiul National
de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor din România si Agentia
de Investigatii Financiare a Insulelor Virgine Britanice în domeniul schimbului
de informatii având legătură cu spălarea banilor si finantarea
actelor de terorism
Declaratie
de cooperare între Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor din România si Agentia de Investigatii Financiare a
Insulelor Virgine Britanice în domeniul schimbului de informatii având
legătură cu spălarea banilor si finantarea actelor de terorism
175. - Ordin al presedintelui Oficiului National de Prevenire
si Combatere a Spălării Banilor privind publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a Declaratiei de cooperare dintre Oficiul National
de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor din România si Agentia
de Informatii Financiare a Republicii San Marino mi domeniul schimbului de informatii având legătură
cu spălarea banilor si finantarea actelor de terorism
Declaratie
de cooperare între Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor din România si Agentia de Informatii Financiare a
Republicii San Marino în domeniul schimbului de informatii având
legătură cu spălarea banilor si finantarea actelor de terorism
176. - Ordin al presedintelui Oficiului National de Prevenire
si Combatere a Spălării Banilor pentru publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a Acordului privind modificarea Memorandumului de
întelegere dintre autoritătile competente din România si Republica
Polonă privind cooperarea în schimbul de informatii financiare având
legătură cu spălarea banilor, semnat la data de 5 iulie 2002 la
Varsovia
Acord
privind modificarea Memorandumului de întelegere dintre autoritătile
competente din România si Republica Polonă privind cooperarea în schimbul
de informatii financiare având legătură cu spălarea banilor,
semnat la data de 5 iulie 2002 la Varsovia
207. - Ordin al ministrului agriculturii si dezvoltării
rurale pentru modificarea Normelor metodologice privind conditiile de acordare
a sprijinului financiar în vederea promovării vinurilor pe pietele
tărilor terte în campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile
eligibile, modalitătile de plată, de verificare si control, aprobate
prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale nr. 218/2009
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
pentru alegerea vicepresedintilor, secretarilor si chestorilor Biroului
permanent al Senatului
În temeiul prevederilor art. 64 alin. (2)
si (5) din Constitutia României, republicată, precum si al art. 27 din
Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu
modificările si completările ulterioare,
Senatul
adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aleg în functia de vicepresedinte al Biroului permanent al Senatului
următorii senatori:
1.
Petru Filip - Grupul parlamentar al PD-L
2. Ioan
Chelaru - Grupul parlamentar al PSD
3. Dan
Voiculescu - Grupul parlamentar al PNL
4.
Cristian Diaconescu - Grupul parlamentar al senatorilor independenti
Art. 2. - Se aleg în functia de secretar al Biroului permanent al Senatului
următorii senatori:
1.
Gheorghe David - Grupul parlamentar al PD-L
2.
Orest Onofrei - Grupul parlamentar al PD-L
3.
Alexandru Peres - Grupul parlamentar al PD-L
4. Adrian
Tutuianu - Grupul parlamentar al PSD
Art. 3. - Se aleg în functia de chestor al Biroului permanent al Senatului
următorii senatori:
1. Radu
Berceanu - Grupul parlamentar al PD-L
2.
Gheorghe Marcu - Grupul parlamentar al PSD
3.
Dan-Radu Rusanu - Grupul parlamentar al PNL
4.
Attila Verestoy - Grupul parlamentar al UDMR
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 5 septembrie 2011.
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
Bucuresti,
5 septembrie 2011.
Nr. 42.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 2 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
10 lit. b), art. 11 alin. (1) lit. b), art. 11 alin. (3) si art. 14 alin. (2)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ionita
Cochintu - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 11 alin. (1) lit. b), art. 11 alin. (3) si art. 14 alin. (2) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 29/1999 privind unele măsuri legate de
trecerea la anul 2000 a sistemelor informatice si a sistemelor electronice
microprogramate coroborate cu art. 10 lit. b) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Destin” - S.R.L. din Timisoara în Dosarul nr. 19.790/325/2008 al
Tribunalului Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 2 martie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 19.790/325/2008, Tribunalul
Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
11 alin. (1) lit. b), art. 11 alin. (3) si art. 14 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 29/1999 privind unele măsuri legate de
trecerea la anul 2000 a sistemelor informatice si a sistemelor electronice
microprogramate coroborate cu art. 10 lit. b) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Destin” - S.R.L. din Timisoara.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul exceptiei consideră, în esentă, că prevederile
criticate sunt neconstitutionale, deoarece sunt contrare normelor europene care
impun statelor membre ale Uniunii Europene să aplice măsurile
administrative si sanctiunile contraventionale tinând seamă de principiul
proportionalitătii si de exigentele de rezonabilitate, echitate si
tolerantă. De asemenea, aceste dispozitii sunt neconstitutionale, deoarece
nu permit instantei de judecată să individualizeze sanctiunea
contraventională în raport cu criteriile prevăzute de art. 5 alin.
(5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, astfel încât aceasta să fie proportională cu
gravitatea faptelor săvârsite. Astfel, instanta de judecată este
obligată să aplice cumulativ sanctiunile prevăzute de art. 11
alin. (1) lit. b), art. 11 alin. (3) si art. 14 alin. (2) pentru fapta de
neemitere a bonurilor fiscale, indiferent de gradul de pericol social al faptei
săvârsite, de împrejurările în care a fost săvârsită fapta,
de modul si mijloacele de săvârsire a acesteia, de scopul urmărit, de
urmarea produsă, precum si de circumstantele personale ale
contravenientului. Se arată că, având în vedere aceste aspecte,
autorul exceptiei de neconstitutionalitate se află într-o situatie
nefirească si discriminatorie, întrucât ar trebui să suporte aceeasi
sanctiune contraventională ce urmează să i se aplice unui
contravenient care nu a emis bonuri fiscale pentru produse în valoare de 15 000
lei sau 100 000 lei, cu toate că nu are antecedente contraventionale si nu
are datorii la bugetul public. Prin modul de redactare a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor
economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, instanta de
judecată nu poate garanta aplicarea art. 53 din Constitutie, în
conformitate cu care sanctiunea pe care o aplică să fie
proportională cu fapta săvârsită si să nu aducă
atingere existentei dreptului restrâns prin măsura aplicată.
Tribunalul
Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ opinează că dispozitiile criticate sunt constitutionale.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului apreciază că dispozitiile criticate sunt
constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, punctul
de vedere al Avocatului Poporului, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum reiese din încheierea de
sesizare, îl constituie dispozitiile art. 11 alin. (1) lit. b), art. 11 alin.
(3) si art. 14 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/1999
privind unele măsuri legate de trecerea la anul 2000 a sistemelor
informatice si a sistemelor electronice microprogramate, publicată în
Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 131 din 31 martie 1999,
coroborate cu art. 10 lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75
din 21 ianuarie 2005. Analizând însă sustinerile autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea constată că Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 29/1999 privind unele măsuri legate de trecerea la anul
2000 a sistemelor informatice si a sistemelor electronice microprogramate nu
este relevantă în cauză, fiind evident vorba despre o eroare materială.
În realitate, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 10 lit. b), art. 11 alin. (1) lit. b), art. 11 alin. (3) si
art. 14 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/1999, texte
asupra cărora Curtea urmează să se pronunte prin prezenta
decizie. Acestea au următoarea redactare:
- Art.
10 lit. b): “Constituie contraventii următoarele fapte dacă,
potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni: [...]
b)
neîndeplinirea obligatiei agentilor economici de a se dota si de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale avizate conform art. 5 alin. (2), la
termenele stabilite la art. 6, cu exceptia prevăzută la art. 1 alin.
(4), neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile
prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioară celei reale,
precum si nereintroducerea datelor înscrise pe rola jurnal privind tranzactiile
efectuate de la ultima închidere zilnică până în momentul stergerii
memoriei operative;”;
- Art.
11 alin. (1) lit. b): “(1) Amenzile pentru contraventiile prevăzute la
art. 10 se aplică agentilor economici, cu exceptia celor prevăzute la
lit. d), astfel: [...]
b)
faptele prevăzute la art. 10 lit. a), b), h1), i), j), I) si m) se sanctionează cu amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei;”;
- Art.
11 alin. (3): “(3) Sumele găsite la punctele de vânzare a bunurilor sau
de prestare a serviciilor apartinând agentilor economici prevăzuti la art.
1 alin. (1), care nu pot fi justificate prin datele înscrise în documentele
emise cu aparate de marcat electronice fiscale, în registrul special, mentionat
la art. 1 alin. (4), ori prin facturi fiscale, după caz, sunt considerate
fără provenientă si se confiscă, făcându-se venit la
bugetul de stat. De asemenea, se confiscă sumele încasate din livrarea de
bunuri ori prestarea de servicii după suspendarea activitătii
agentilor economici, potrivit art. 14.”;
- Art.
14 alin. (2): “(2) Nerespectarea de către agentii economici a
prevederilor art. 10 lit. b), referitoare la neutilizarea aparatelor de marcat
electronice fiscale, neemiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile livrate
sau serviciile prestate, emiterea de bonuri cu o valoare inferioară celei
reale si nereintroducerea datelor înscrise pe rola-jurnal privind tranzactiile
efectuate de la ultima închidere zilnică până în momentul stergerii
memoriei operative, atrage si suspendarea activitătii unitătii pe o
perioadă de 3 luni.”
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate consideră că prevederile de lege
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 11 privind dreptul
international si dreptul intern, art. 20 privind tratatele internationale
privind drepturile omului, art. 53 privind restrângerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertăti si ale art. 148 referitor la integrarea în
Uniunea Europeană, precum si dispozitiilor Tratatului de Instituire a
Comunitătii Europene.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că asupra
dispozitiilor criticate, raportate la dispozitiile constitutionale ale art. 11
si art. 20, Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, spre exemplu Decizia
nr. 219 din 13 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007, Decizia nr. 460 din 22 aprilie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433
din 10 iunie 2008, si Decizia nr. 813 din 9 noiembrie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.012 din 20 decembrie
2006.
Cu
acele prilejuri, Curtea a retinut, în esentă, că stabilirea unei
contraventii si sanctionarea acesteia cu amendă reprezintă o optiune
legitimă a legiuitorului, care dă expresie preocupării statului
pentru a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. De
asemenea,
Curtea
a constatat că dispozitiile legale criticate reprezintă norme
coercitive, instituind sanctiuni contraventionale pentru agentii economici care
nu respectă dispozitiile legale referitoare la justificarea sumelor de
bani găsite la punctele de vânzare apartinând agentilor economici.
Consecinta încălcării acestor dispozitii legale o constituie
confiscarea sumelor a căror provenientă nu poate fi justificată.
Curtea a mai constatat că textele de lege criticate dau expresie prevederilor
constitutionale în virtutea cărora “Bunurile destinate, folosite sau
rezultate din infractiuni sau contraventii pot fi confiscate numai în
conditiile legii”, fiind, deci, în deplină concordantă cu textele
constitutionale mentionate în sustinerea exceptiei.
În ceea
ce priveste pretinsa încălcare a dispozitiilor Tratatului de instituire a
Comunitătilor Europene (devenit Tratatul privind functionarea Uniunii
Europene, în urma intrării în vigoare a Tratatului de la Lisabona),
Curtea, prin Decizia nr. 137 din
25
februarie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182
din 22 martie 2010, a stabilit că nu este de competenta sa să
analizeze conformitatea unei dispozitii de drept national cu textul Tratatului
privind functionarea Uniunii Europene prin prisma art. 148 din Constitutie. O
atare competentă, si anume aceea de a stabili dacă există o
contrarietate între legea natională si Tratat, apartine instantei de
judecată, care, pentru a ajunge la o concluzie corectă si
legală, din oficiu sau la cererea părtii, poate formula o întrebare
preliminară în sensul art. 267 din Tratat la Curtea de Justitie a Uniunii
Europene. În situatia în care Curtea Constitutională s-ar considera
competentă să se pronunte asupra conformitătii legislatiei
nationale cu cea europeană s-ar ajunge la un posibil conflict de
jurisdictii între cele două instante, ceea ce, la acest nivel, este
inadmisibil (a se vedea si Decizia nr. 1.596 din
26
noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37
din 18 ianuarie 2010).
Întrucât
criticile de neconstitutionalitate privesc, în esentă, aceleasi aspecte
deja examinate de Curte prin deciziile mentionate si având în vedere că nu
au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele cuprinse în
acestea îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată.
Din
cele prezentate, rezultă că dispozitiile criticate nu aduc atingere
nici dispozitiilor constitutionale ale art. 53.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
lit. b), art. 11 alin. (1) lit. b), art. 11 alin. (3) si art. 14 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Destin” - S.R.L. din
Timisoara în Dosarul nr. 19.790/325/2008 al Tribunalului Timis - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 2 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
lonita Cochintu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 30 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum si ale art.
119 si art. 129 alin. 4 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ionita
Cochintu - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum si
ale art. 119 si art. 129 alin. 4 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Eugen Vintilă în Dosarul nr. 11.919/325/2008 al
Judecătoriei Timisoara.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, în ceea ce priveste
art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, si ca
inadmisibilă, în ceea ce priveste art. 119 si art. 129 alin. 4 din Codul
de procedură civilă.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 16 iunie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 11.919/325/2008, Judecătoria
Timisoara a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, precum si ale art. 119 si art. 129 alin. 4 din
Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Eugen
Vintilă cu ocazia solutionării unei cauze civile având ca obiect o
rezolutiune de contract.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul exceptiei arată că art. 20 din Legea nr. 146/1997,
referitor la anularea cererilor de judecată care nu au fost timbrate, este
neconstitutional, deoarece accesul la justitie este conditionat de plata unei
taxe judiciare de timbru, ceea ce împiedică liberul acces la justitie si
dreptul la un proces echitabil. Mai mult, Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă
prevede conditii extrem de restrictive cu privire la venitul minim si
imposibilitatea de a solicita o nouă scutire a taxei de timbru, dacă
o asemenea cerere fusese formulată anterior, ceea ce creează o
discriminare între persoanele care posedă mijloace materiale si persoanele
“sărace”.
Articolul
119 din Codul de procedură civilă, în opinia autorului, este neconstitutional,
în măsura în care se interpretează în sensul că prin cererea
reconventională nu se pot introduce în proces si alte părti.
Articolul
129 alin. 4 din acelasi cod este neconstitutional în conditiile în care permite
instantei să invoce din oficiu anumite exceptii procesuale, pe care le
solutionează aceeasi instantă, împrejurare ce aduce atingere
dreptului părtii la un proces echitabil, deoarece persoana care
invocă o exceptie si-a format o opinie cu privire la modul de solutionare
a acesteia.
Judecătoria
Timisoara opinează în sensul respingerii exceptiei
de neconstitutionalitate.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctul de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 20 din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările si
completările ulterioare, precum si dispozitiile art. 119 si art. 129 alin.
4 din Codul de procedură civilă, care au următorul cuprins:
- Art.
20 din Legea nr. 146/1997: “(1) Taxele judiciare de timbru se plătesc
anticipat.
(2)
Dacă taxa judiciară de timbru nu a fost plătită în cuantumul
legal, în momentul înregistrării actiunii sau cererii, ori dacă, în
cursul procesului, apar elemente care determină o valoare mai mare,
instanta va pune în vedere petentului să achite suma datorată
până la primul termen de judecată. În cazul când se micsorează
valoarea pretentiilor formulate în actiune sau în cerere, după ce a fost
înregistrată, taxa judiciară de timbru se percepe la valoarea
initială, fără a se tine seama de reducerea ulterioară.
(3)
Neîndeplinirea obligatiei de plată până la termenul stabilit se
sanctionează cu anularea actiunii sau a cererii.
(4)
Dacă în momentul înregistrării sale actiunea sau cererea a fost
taxată corespunzător obiectului său initial, dar a fost
modificată ulterior, ea nu va putea fi anulată integral, ci va trebui
solutionată, în limitele în care taxa judiciară de timbru s-a
plătit în modjegal.
(5) în situatia în care instanta
judecătorească învestită cu solutionarea unei căi de atac
ordinare sau extraordinare constată că în fazele procesuale
anterioare taxa judiciară de timbru nu a fost plătită în
cuantumul legal, va dispune obligarea părtii la plata taxelor judiciare de
timbru aferente, dispozitivul hotărârii constituind titlu executoriu.
Executarea silită a hotărârii se va efectua prin organele de
executare ale unitătilor teritoriale subordonate Ministerului Finantelor
Publice în a căror rază teritorială îsi are domiciliul sau
sediul debitorul, potrivit legislatiei privind executarea silită a
creantelor bugetare.”;
- Art.
119 din Codul de procedură civilă: “Dacă pârâtul are
pretentii în legătură cu cererea reclamantului, el poate să
facă cerere reconventională.
Cererea
trebuie să îndeplinească conditiile prevăzute pentru cererea de
chemare în judecată.
Cererea
reconventională se depune odată cu întâmpinarea sau, dacă
pârâtul nu este obligat la întâmpinare, cel mai târziu la prima zi de
înfătisare.
Când
reclamantul si-a modificat cererea de chemare în judecată, cererea
reconventională se va depune cel mai târziu până la termenul ce se va
încuviinta pârâtului, spre acest sfârsit”;
- Art.
129 alin. 4 din Codul de procedură civilă: “Cu privire la situatia
de fapt si motivarea în drept pe care părtile le invocă în sustinerea
pretentiilor si apărărilor lor, judecătorul este în drept
să le ceară acestora să prezinte explicatii, oral sau în scris,
precum si să pună în dezbaterea lor orice împrejurări de fapt
ori de drept, chiar dacă nu sunt mentionate în cerere sau în întâmpinare.”
În
sustinerea neconstitutionalitătii acestor dispozitii de lege, autorul
exceptiei invocă încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 4
alin. (2) care prevăd criteriile de nediscriminare, art. 16 alin. (1)
privind egalitatea cetătenilor în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări, precum
si ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul părtilor la un proces
echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
1. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20
din Legea nr. 146/1997, prin numeroase decizii, în jurisprudenta sa, de exemplu
prin Decizia nr. 925 din
18
octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 786
din 20 noiembrie 2007, Curtea a stabilit că accesul liber la justitie nu
înseamnă gratuitate. Nicio dispozitie constitutională nu interzice
stabilirea taxelor de timbru în justitie, fiind justificat ca persoanele care
se adresează autoritătilor judecătoresti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie. Regula
este cea a timbrării actiunilor în justitie, exceptiile fiind posibile
numai în măsura în care sunt stabilite de legiuitor. Cheltuielile
ocazionate de realizarea actului de justitie sunt cheltuieli publice, la a
căror acoperire, potrivit Constitutiei, cetătenii sunt obligati
să contribuie prin impozite si taxe, stabilite în conditiile legii.
2. În ce priveste critica de neconstitutionalitate care vizează art. 119
si art. 129 din Codul de procedură civilă, analizând motivele
invocate în sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea observă
că autorul acesteia nu aduce veritabile argumente de neconstitutionalitate
dispozitiilor criticate, ci critică modul de interpretare si aplicare a
acestora de către instanta de judecată. Or, potrivit art. 2 alin. (2)
si (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, aceasta se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată,
competenta de interpretare si aplicare a legilor revenind instantelor
judecătoresti, astfel încât exceptia de neconstitutionalitate urmează
a fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
I. Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicată de Eugen Vintilă în Dosarul nr. 11.919/325/2008 al
Judecătoriei Timisoara.
II. Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 119
si art. 129 alin. 4 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată
de acelasi autor în acelasi dosar al aceleiasi instante.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 30 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
lonita Cochintu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 30 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
ale art. 23 din Legea locuintei nr. 114/1996, precum si ale art. 480, art. 1429
si art. 1436 din Codul civil
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ingrid
Alina Tudora - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 14 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, ale art. 23 din Legea locuintei nr. 114/1996, precum si ale art. 480,
art. 1429 si art. 1436 din
Codul
civil, exceptie ridicată de Elena Pica Stănescu (Purice) si Alexandru
Ionut Purice în Dosarul nr. 3.069/300/2010 al Judecătoriei Sectorului 2
Bucuresti - Sectia civilă si care formează obiectul Dosarului Curtii
Constitutionale nr. 3.637D/2010.
La
apelul nominal se prezintă, personal, partea Antoneta Engletina Pelegrino,
fiind lipsă autorii exceptiei de neconstitutionalitate, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul părtii
prezente, care solicită respingerea exceptiei, sens în care depune note
scrise la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 14 iunie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 3.069/300/2010, Judecătoria
Sectorului 2 Bucuresti - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
14 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
ale art. 23 din Legea locuintei nr. 114/1996, precum si ale art. 480, art. 1429
si art. 1436 din Codul civil, exceptie ridicată de Elena Pica
Stănescu (Purice) si Alexandru lonut Purice într-o cauză civilă
având ca obiect evacuare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că prevederile criticate limitează si
restrictionează în mod ilegitim dreptul la un nivel de trai decent,
dreptul la o locuintă, precum si dreptul la protectie socială.
Judecătoria
Sectorului 2 Bucuresti - Sectia civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, textele de
lege criticate fiind conforme cu Constitutia.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale
criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 14 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148
din 8 aprilie 1999, aprobată prin Legea nr. 241/2001, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001, ale
art. 23 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997, precum si cele ale
art. 480, art. 1429 si art. 1436 din Codul civil. Textele de lege criticate au
următorul continut:
- Art.
14 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999: “(1) La expirarea
termenului de închiriere stabilit conform prezentei ordonante de urgentă
chiriasul are dreptul la reînnoirea contractului, pentru aceeasi perioadă,
dacă părtile nu modifică prin acord expres durata închirierii.
(2)
Proprietarul poate refuza reînnoirea contractului de închiriere numai pentru
următoarele motive:
a)
locuinta este necesară pentru a satisface nevoile sale de locuit, ale
sotului, părintilor ori copiilor oricăruia dintre acestia, numai
dacă sunt cetăteni români cu domiciliul în România;
b)
locuinta urmează să fie vândută în conditiile prezentei ordonante
de urgentă;
c)
chiriasul nu a achitat chiria cel putin 3 luni consecutive în executarea
contractului de închiriere;
d) în
cazurile prevăzute la art. 13 lit. f)-i).
(3)
Proprietarul este obligat să îi notifice chiriasului refuzul de a reînnoi
contractul de închiriere cu cel putin un an înainte de expirarea acestuia,
pentru situatiile prevăzute la alin. (2) lit. a) si lit. b). În cazurile
prevăzute la alin. (2) lit. d) notificarea se face cu cel putin 60 de zile
înainte de expirarea contractului.
(4) Sunt
permise mai multe reînnoiri succesive.
(5)
Chiriasul este obligat să părăsească locuinta în termen de
60 de zile de la expirarea termenului contractual, dacă locatiunea nu s-a
reînnoit. Chiriasul este obligat să plătească întreaga chirie,
precum si toate cheltuielile pentru servicii si întretinere aferente perioadei
în care a ocupat efectiv locuinta.”;
- Art.
23 din Legea nr. 114/1996: “În cazul în care părtile nu convin asupra
reînnoirii contractului de închiriere, chiriasul este obligat să
părăsească locuinta la expirarea termenului contractual.”;
- Art.
480 din Codul civil: “Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura
si a dispune de un lucru în mod exclusiv si absolut, însă în limitele
determinate de lege.”;
- Art.
1429 din Codul civil: “Locatarul are două îndatoriri principale:
1.
trebuie să întrebuinteze lucrul închiriat sau arendat ca un bun proprietar
si numai la destinatia determinată prin contract; iar în lipsă de
stipulatie specială, la destinatia prezumată după circumstante;
2.
trebuie să plătească pretul locatiunii la termenele
statornicite.”;
- Art.
1436 din Codul civil: “(1) Locatiunea făcută pentru un timp
determinat încetează de la sine cu trecerea termenului, fără
să fie trebuintă de o prealabilă înstiintare.
(2) Dacă contractul a fost fără termen, concediul
trebuie să se dea de la o parte la alta, observându-se termenele defipte
de obiceiul locului”.
În
opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, textele de lege criticate
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 47 referitoare la nivelul de
trai, art. 48 privind familia, art. 49 privind protectia copiilor si a
tinerilor si celor ale art. 50 referitoare la protectia persoanelor cu
handicap.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că textele de lege
criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, prilej cu care
s-a statuat că acestea nu contravin normelor constitutionale de
referintă.
Astfel,
referitor la art. 14 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999,
prin Decizia nr. 240 din 19 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 219 din 6 aprilie 2009, Curtea a statuat
că “protectia temporară a chiriasilor, inclusiv în conditiile
retrocedării imobilelor către fostii proprietari, fiind scopul declarat
al ordonantei, se realizează prin diverse modalităti juridice, cum
sunt: prelungirea contractelor de închiriere pentru o perioadă de 5 sau 3
ani, după caz, asigurarea stabilitătii, în viitor, a drepturilor lor
locative prin acordarea dreptului chiriasului la reînnoirea contractului de
închiriere si crearea unor garantii împotriva unei evacuări abuzive,
precum si a unui drept de preemptiune în cazul în care proprietarul
intentionează să vândă locuinta”.
În ceea
ce priveste prevederile art. 23 din Legea nr. 114/1996, art. 480, art. 1429 si
art. 1436 din Codul civil, prin Decizia nr. 310 din 3 martie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228
din 7 aprilie 2009, sau Decizia nr. 338 din 25 martie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298
din 7 mai 2010, Curtea a retinut că, potrivit acestor prevederi, în cazul
în care părtile nu convin asupra reînnoirii contractului de închiriere,
chiriasul este obligat să părăsească locuinta la expirarea
termenului contractual. Astfel, dacă pentru contractele în cauză nu a
operat prorogarea legală (astfel cum s-a întâmplat în cazul contractelor
de închiriere prelungite de drept conform Legii nr. 17/1994 pentru prelungirea
sau reînnoirea contractelor de închiriere privind unele suprafete locative), la
expirarea termenului prevăzut în contract încetează dreptul de
folosintă al chiriasului, instanta urmând să dispună evacuarea
lui. Reînnoirea contractului de închiriere putea interveni însă numai prin
conventia părtilor, întelegerea lor în acest sens putând fi expresă
sau tacită, aceasta din urmă rezultând din folosinta locuintei de
către chirias, dacă locatorul nu s-a opus continuării
raporturilor de locatiune prin anuntarea concediului înainte de expirarea
termenului contractual sau dacă relocatiunea tacită nu a fost
exclusă printr-o clauză expresă din contractul initial. Prin
urmare, conform prevederilor criticate, după expirarea termenului
contractual, locatorul are dreptul să pună capăt raporturilor de
închiriere oricând si neconditionat, cerând evacuarea chiriasului.
Totodată,
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 480 din
Codul civil, Curtea s-a pronuntat în repetate rânduri, exemplu fiind si Decizia
nr. 1.329 din 19 octombrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 812 din 6 decembrie 2010, statuând că acestea
sunt conforme cu Legea fundamentală.
Ratiunile
care au stat la baza adoptării solutiei anterioare îsi păstrează
valabilitatea si în prezenta cauză, astfel încât aceasta se impune a fi
mentinută.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
ale art. 23 din Legea locuintei nr. 114/1996, precum si ale art. 480, art. 1429
si art. 1436 din Codul civil, exceptie ridicată de Elena Pica
Stănescu (Purice) si Alexandru lonut Purice în Dosarul nr. 3.069/300/2010
al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 30 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 iulie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6
alin. (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plată
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Marieta
Safta - prim-magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 6 alin. (2), (3) si (4)din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plată, exceptie ridicată de Primăria
Comunei Bradu în Dosarul nr. 1.413/1259/2008 al Tribunalului Comercial Arges.
La apelul
nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată,
invocând jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 1 octombrie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
1.413/1259/2008, Tribunalul Comercial Arges a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
6 alin. (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plată, exceptie ridicată de Primăria Comunei
Bradu, într-o cauză având ca obiect somatie de plată.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că prin emiterea si apoi comunicarea unei
ordonante ce contine somatia de plată, ordonantă obtinută ca
urmare a unei proceduri speciale fată de prevederile Codului de
procedură civilă în ceea ce priveste un anumit tip de creante,
părtile sunt private de o serie de mijloace procesuale de care ar fi putut
beneficia potrivit dreptului comun în sustinerea pretentiilor sau
apărărilor lor. În opinia autoarei exceptiei, faptul că, în
practică, solutionarea pe calea dreptului comun a litigiilor privind creantele certe,
lichide si exigibile ar dura destul de mult, nu justifică o procedură
specială care să încalce dreptul la un proces echitabil. Se mai
arată că, chiar dacă în cadrul procedurii somatiei de plată
ambele părti dispun de aceleasi mijloace de probă, respectiv
înscrisurile, va câstiga întotdeauna partea care, sub aspectul înscrisurilor
prezentate, îsi va dovedi mai bine afirmatia. Faptul că părtile au
posibilitatea de a se folosi si de alte mijloace de probă decât
înscrisurile dacă apelează la calea dreptului comun nu este de
natură a garanta existenta unui proces echitabil, pentru că solutia
adoptată de către instantă în cadrul procedurii somatiei de
plată constituie titlu executoriu. Până la pronuntarea instantei de
drept comun, debitorul supus executării ca efect al ordonantei ce contine
somatia de plată poate suferi prejudicii ireparabile. Cât priveste durata
propriu-zisă a termenului de plată pe care îl contine ordonanta, se
apreciază că este mult prea scurt si de multe ori nu este de
natură a-i oferi debitorului posibilitatea de a-si achita de bunăvoie
obligatiile către creditor, în cazul în care acesta doreste acest lucru,
evitând astfel executarea silită.
Tribunalul
Comercial Arges consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece scopul legii este
accelerarea procesului de recuperare a creantelor, creditorii fiind
îndreptătiti să aleagă fie calea specială prevăzută
de Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, fie calea dreptului comun.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 6 alin. (2),
(3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Parteal, nr. 422
din 30 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 295/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380
din 5 iunie 2002, cu modificările si completările ulterioare, având
următorul cuprins: “(2) Când în urma examinării prevăzute la
alin. (1) constată că pretentiile creditorului sunt justificate,
judecătorul emite ordonanta care va contine somatia de plată
către debitor, precum si termenul de plată.
(3)
Termenul de plată nu va fi mai mic de 10 zile si nici nu va depăsi 30
de zile. Judecătorul va putea stabili alt termen potrivit întelegerii
părtilor.
(4)
Ordonanta se va înmâna părtii prezente sau se va comunica fiecărei
părti de îndată, prin scrisoare recomandată cu confirmare de
primire.”
Textele
constitutionale invocate în motivarea exceptiei sunt cele ale art. 21 alin. (3)
si art. 20, cu raportare la art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, referitoare la dreptul
la un proces echitabil.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că prevederile
legale criticate au mai format obiectul controlului de constitutionalitate,
prin raportare la aceleasi dispozitii din Legea fundamentală.
Astfel,
prin Decizia nr. 434 din 18 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, Curtea a retinut
că “Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 instituie o procedură
specială si accelerată, derogatorie de la normele procedurii civile,
pentru a asigura recuperarea într-un timp cât mai scurt a creantelor. Acest
caracter special al procedurii a determinat limitarea mijloacelor de
probă, utilizabile în prima fază, la înscrisuri, completate de
explicatiile si lămuririle date de părti”.
Curtea
a mai statuat, prin Decizia nr. 447 din 26 octombrie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 5 ianuarie 2005,
că textele de lege criticate nu aduc atingere prevederilor art. 21 din
Constitutie, “întrucât ordonanta privind somatia de plată, ce urmează
a fi emisă de judecător, se va referi doar la obligatii de plată
a unor sume de bani rezultate din înscrisuri însusite de părti”. Asa
fiind, “este justificată cerinta ca dovada acestora să se facă
prin înscrisuri. Celelalte aspecte ale raporturilor juridice dintre părti
urmează a fi rezolvate conform reglementărilor din dreptul comun.
Limitarea este deopotrivă valabilă pentru ambele părti, ele
având conditii identice pentru exercitarea dreptului la apărare,
fără a se încălca prin aceasta egalitatea în drepturi sau
accesul liber la justitie si la un proces echitabil”.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi care să determine schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale, solutia si considerentele cuprinse în deciziile
mentionate îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei
de plată, exceptie ridicată de Primăria Comunei Bradu în Dosarul
nr. 1.413/1259/2008 al Tribunalului Comercial Arges.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 14 iulie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Prim-magistrat-asistent,
Marieta Safta
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind darea în administrarea Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii a unor suprafete totale de teren de 4.325 m2,
trecute în domeniul public al statului, în vederea finalizării de
către Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din
România - S.A. a obiectivului de investitie “Varianta de ocolire a municipiului
Constanta”
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 12 alin. (1)si (2) din Legea nr. 213/1998
privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 1 alin. (6) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiintarea Companiei
Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. prin
reorganizarea Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din
România”, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
47/2004, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă darea în administrarea Ministerului Transporturilor
si Infrastructurii a unor suprafete totale de teren de 4.325 m2,
având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, trecute în domeniul public al
statului prin Hotărârea Consiliului Local Agigea nr. 181/2010, în vederea
finalizării de către Compania Natională de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A. a obiectivului de investitie “Varianta de
ocolire a municipiului Constanta”, în conditiile legii.
(2)
Suprafetele de teren transmise potrivit alin. (1) nu pot primi altă
destinatie.
Art. 2. - Predarea-preluarea suprafetelor de teren prevăzute la art. 1 alin.
(1) se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
31 august 2011.
Nr. 873.
ANEXA
DATELE DE IDENTIFICARE
a unor suprafete totale de teren de 4.325 m2, proprietate
publică a statului, care se dau în administrarea Ministerului
Transporturilor si Infrastructurii, în vederea finalizării de către
Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România -
S.A. a obiectivului de investitie “Varianta de ocolire a municipiului
Constanta”
Nr. crt. |
Locul unde este situat terenul care se dă în administrare |
Persoana juridică de la care se dă în administrare terenul |
Persoana juridică la care se dă în administrare terenul |
Caracteristicile tehnice ale terenului si nr. cadastral |
1. |
Comuna Agigea, judetul
Constanta |
Consiliul Local al
Comunei Agigea |
Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii - Compania Natională de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. |
Suprafata = 528 m2 |
|
|
|
|
Categoria de folosintă:
DR |
|
|
|
|
Nr. cadastral: 16595 |
2. |
Comuna Agigea, judetul
Constanta |
Consiliul Local al
Comunei Agigea |
Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii - Compania Natională de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. |
Suprafata = 207 m2 |
|
|
|
|
Categoria de
folosintă: DR |
|
|
|
|
Nr. cadastral: 16579 |
3. |
Comuna Agigea, judetul
Constanta |
Consiliul Local al
Comunei Agigea |
Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii - Compania Natională de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. |
Suprafata = 306 m2 |
|
|
|
|
Categoria de
folosintă: DR |
|
|
|
|
Nr. cadastral: 16583 |
4. |
Comuna Agigea, judetul
Constanta |
Consiliul Local al
Comunei Agigea |
Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii - Compania Natională de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. |
Suprafata = 1.066 m2 |
|
|
|
|
Categoria de
folosintă: DR |
|
|
|
|
Nr. cadastral: 16582 |
5. |
Comuna Agigea, judetul
Constanta |
Consiliul Local al
Comunei Agigea |
Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii - Compania Natională de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. |
Suprafata = 944 m2 |
|
|
|
|
Categoria de
folosintă: DR |
|
|
|
|
Nr. cadastral: 16587 |
6. |
Comuna Agigea, judetul
Constanta |
Consiliul Local al
Comunei Agigea |
Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii - Compania Natională de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. |
Suprafata = 195 m2 |
|
|
|
|
Categoria de
folosintă: DR |
|
|
|
|
Nr. cadastral: 16580 |
7. |
Comuna Agigea, judetul
Constanta |
Consiliul Local al
comunei Agigea |
Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii - Compania Natională de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. |
Suprafata = 1.079 m2 |
|
|
|
|
Categoria de
folosintă: DR |
|
|
|
|
Nr. cadastral: 16574 |
|
|
|
|
Total:
4.325 m2 |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL ROMÂNIEI
OFICIUL NATIONAL DE
PREVENIRE SI COMBATERE A SPĂLĂRII BANILOR
privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Declaratiei de cooperare dintre Oficiul National de Prevenire si
Combatere a Spălării Banilor din România si Agentia de Investigatii
Financiare a Insulelor Virgine Britanice în domeniul schimbului de informatii
având legătură cu spălarea banilor si finantarea actelor de
terorism
În temeiul:
- art.
19 alin. (4) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea
spălării banilor, precum si pentru instituirea unor măsuri de
prevenire si combatere a finantării actelor de terorism, cu
modificările si completările ulterioare;
- art. 7 alin. (1) din Regulamentul de organizare si functionare a
Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.599/2008,
presedintele
Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
Declaratiei de cooperare dintre Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor din România si Agentia de Investigatii Financiare a
Insulelor Virgine Britanice în domeniul schimbului de informatii având
legătură cu spălarea banilor si finantarea actelor de terorism.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Presedintele Oficiului National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor,
Bucuresti,
30 august 2011.
Nr. 174.
*) Traducere.
DECLARATIE DE COOPERARE
între Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării
Banilor din România si Agentia de Investigatii Financiare a Insulelor Virgine
Britanice în domeniul schimbului de informatii având legătură cu
spălarea banilor si finantarea actelor de terorism*)
În interes
reciproc, pentru a facilita investigarea si urmărirea penală a
persoanelor suspectate de comiterea spălării banilor si a
activitătilor infractionale ce au legătură cu spălarea
banilor sau cu finantarea actelor de terorism, cu intentia de a efectua schimbul
de informatii, potrivit principiilor si bunelor practici ale Grupului Egmont,
confirmat prin prezenta declaratie de cooperare între Oficiul National de
Prevenire si Combatere a Spălării Banilor din România si Agentia de
Investigatii Financiare a Insulelor Virgine Britanice (denumite în continuare agentii),
am hotărât asupra următoarelor principii:
Art. 1. - În conformitate cu legislatia tărilor respective, pe bază de
reciprocitate sau în mod spontan, agentiile vor coopera, direct ori indirect,
pentru a colecta, a procesa si a analiza informatiile pe care le detin cu
privire la tranzactiile financiare suspectate a avea legătură cu
spălarea banilor si/sau finantarea actelor de terorism ori cu
activităti infractionale având legătură cu spălarea banilor
si/sau finantarea actelor de terorism si persoanele ori companiile implicate.
Orice cerere de informatii trebuie să fie justificată de o
scurtă motivatie pentru evidentierea faptelor si o scurtă descriere a
modului în care informatiile vor fi utilizate. Fiecare refuz privind schimbul
de informatii va fi justificat prin expunerea motivelor care stau la baza
refuzului, înainte de a refuza să răspundă la o cerere de
informatii, agentia va analiza cum poate fi tratată cererea
respectivă si dacă se poate răspunde în alte conditii. În acest
caz, agentia care a transmis cererea de informatii trebuie să respecte
aceste conditii.
Art. 2. - Informatiile subiect al schimbului nu vor fi utilizate în investigatii
politienesti, în cadrul unei proceduri penale sau judiciare fără
consimtământul prealabil al agentiei care a furnizat informatiile.
Art. 3. - Nu există restrictii privind schimbul de informatii în scopul
informării si analizării în cadrul si între agentii. Informatiile nu
vor fi însă diseminate către terte părti sau folosite în orice
alt mod fără consimtământul prealabil al agentiei care a
transmis informatiile.
Art. 4. - Informatiile subiect al schimbului sunt confidentiale, fac obiectul
secretului oficial si sunt protejate de cel putin aceeasi confidentialitate ca
cea prevăzută de legislatia natională a agentiei care primeste
pentru informatii similare din surse nationale. Agentiile sunt de acord să
îsi protejeze sursele de informatii si să nu divulge identitatea
organizatiei financiare sau a persoanei fără consimtământul
prealabil al agentiei care a transmis informatiile.
Art. 5. - Relatia de cooperare dintre cele două agentii este permisă
doar cu respectarea legislatiei României si a Insulelor Virgine Britanice.
Art. 6. - Prezenta declaratie poate fi modificată oricând prin acordul
ambelor părti.
Art. 7. - Prezenta declaratie poate fi denuntată oricând. Declaratia va
înceta odată cu primirea notificării scrise privind denuntarea de la
cealaltă agentie. Termenii si conditiile referitoare la confidentialitatea
informatiilor primite anterior încetării prezentei declaratii vor produce
efecte si după iesirea acesteia din vigoare.
Art. 8. - Prezenta declaratie va intra în vigoare după semnarea acesteia de
către agentii.
Art. 9. - Comunicarea dintre agentii se va efectua în limba engleză.
Prezenta
declaratie de cooperare a fost încheiată si semnată în două
exemplare originale, în limba engleză.
Pentru Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării
Banilor din România, (semnătură indescifrabilă) Adrian Cucu, presedinte Semnată la Erevan la 12 iulie 2011 Armenia |
Pentru Agentia de Investigatii Financiare a Insulelor Virgine Britanice, (semnătură indescifrabilă) Errol George, director Semnată la 12 iulie 2011 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
OFICIUL NATIONAL DE
PREVENIRE SI COMBATERE A SPĂLĂRII BANILOR
privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Declaratiei de cooperare dintre Oficiul National de Prevenire si
Combatere a Spălării Banilor din România si Agentia de Informatii
Financiare a Republicii San Marino în domeniul schimbului de informatii având
legătură cu spălarea banilor si finantarea actelor de terorism
În temeiul:
- art.
19 alin. (4) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea
spălării banilor, precum si pentru instituirea unor măsuri de
prevenire si combatere a finantării actelor de terorism, cu
modificările si completările ulterioare;
- art.
7 alin. (1) din Regulamentul de organizare si functionare a Oficiului National
de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.599/2008,
presedintele
Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
Declaratiei de cooperare dintre Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor din România si Agentia de Informatii Financiare a
Republicii San Marino în domeniul schimbului de informatii având
legătură cu spălarea banilor si finantarea actelor de terorism.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Presedintele Oficiului National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor,
Adrian Cucu
Bucuresti,
30 august 2011.
Nr. 175.
între Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării
Banilor din România si Agentia de Informatii Financiare a Republicii San Marino
în domeniul schimbului de informatii având legătură cu spălarea
banilor si finantarea actelor de terorism*)
În
interes reciproc, pentru a facilita investigarea si urmărirea penală
a persoanelor suspectate de comiterea spălării banilor si a
activitătilor infractionale ce au legătură cu spălarea
banilor sau cu finantarea actelor de terorism, cu intentia de a efectua
schimbul de informatii, potrivit principiilor si bunelor practici ale Grupului
Egmont, confirmat prin prezenta declaratie de cooperare între Oficiul National
de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor din România si Agentia
de Informatii Financiare a Republicii San Marino (denumite în continuare agentii),
am hotărât asupra următoarelor principii:
Art. 1. - În conformitate cu legislatia tarilor respective, pe bază de
reciprocitate sau în mod spontan, agentiile vor coopera, direct ori indirect,
pentru a colecta, a procesa si a analiza informatiile pe care le detin cu
privire la tranzactiile financiare suspectate a avea legătură cu
spălarea banilor si/sau finantarea actelor de terorism ori cu
activităti infractionale având legătură cu spălarea banilor
si/sau finantarea actelor de terorism si persoanele ori companiile implicate.
Orice cerere de informatii trebuie să fie justificată de o
scurtă motivatie pentru evidentierea faptelor si o scurtă descriere a
modului în care informatiile vor fi utilizate. Fiecare refuz privind schimbul
de informatii va fi justificat prin expunerea motivelor care stau la baza
refuzului. Înainte de a refuza să răspundă la o cerere de
informatii, agentia va analiza cum poate fi tratată cererea
respectivă si dacă se poate răspunde în alte conditii. În acest
caz, agentia care a transmis cererea de informatii trebuie să respecte
aceste conditii.
Art. 2. - Informatiile subiect al schimbului nu vor fi utilizate în investigatii
politienesti, în cadrul unei proceduri penale sau judiciare fără
consimtământul prealabil al agentiei care a furnizat informatiile.
Art. 3. - Nu există restrictii privind schimbul de informatii în scopul
informării si analizării în cadrul si între agentii. Informatiile nu
vor fi însă diseminate către terte părti sau folosite în orice
alt mod fără consimtământul prealabil al agentiei care a
transmis informatiile.
Art. 4. - Informatiile subiect al schimbului sunt confidentiale, fac obiectul
secretului oficial si sunt protejate de cel putin aceeasi confidentialitate ca
cea prevăzută de legislatia nationala a agentiei care primeste pentru
informatii similare din surse nationale. Agentiile sunt de acord să îsi
protejeze sursele de informatii si să nu divulge identitatea organizatiei
financiare sau a persoanei fără consimtământul prealabil al
agentiei care a transmis informatiile.
Art. 5. - Relatia de cooperare dintre cele două agentii este permisă
doar cu respectarea legislatiei României si a Republicii San Marino.
Art. 6. - Prezenta declaratie poate fi modificată oricând prin acordul
ambelor părti.
Art. 7. - Prezenta declaratie poate fi denuntată oricând. Declaratia va
înceta odată cu primirea notificării scrise privind denuntarea de la
cealaltă agentie. Termenii si conditiile referitoare la confidentialitatea
informatiilor primite anterior încetării prezentei declaratii vor produce
efecte si după iesirea acesteia din vigoare.
Art. 8. - Prezenta declaratie va intra în vigoare după semnarea acesteia de
către agentii.
Art. 9. - Comunicarea dintre agentii se va efectua în limba engleză.
Prezenta
declaratie de cooperare a fost încheiată si semnată în două
exemplare originale, în limba engleză.
Pentru Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării
Banilor din România, (semnătură indescifrabilă) Adrian Cucu, presedinte Semnată la Erevan la 12 iulie 2011 Armenia |
Pentru Agentia de Informatii Financiare a Republicii San Marino, (semnătură indescifrabilă) Nicola Muccioli, director adjunct Semnată la Erevan la 12 iulie 2011 Armenia |
*) Traducere.
GUVERNUL ROMÂNIEI
OFICIUL NATIONAL DE
PREVENIRE SI COMBATERE A SPĂLĂRII BANILOR
pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Acordului privind modificarea Memorandumului de întelegere dintre
autoritătile competente din România si Republica Polonă privind
cooperarea în schimbul de informatii financiare având legătură cu
spălarea banilor, semnat la data de 5 iulie 2002 la Varsovia
În temeiul:
- art.
19 alin. (4) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea
spălării banilor, precum si pentru instituirea unor măsuri de
prevenire si combatere a finantării actelor de terorism, cu
modificările si completările ulterioare;
- art.
7 alin. (1) din Regulamentul de organizare si functionare a Oficiului National
de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.599/2008,
presedintele
Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
Acordului privind modificarea Memorandumului de întelegere dintre
autoritătile competente din România si Republica Polonă privind
cooperarea în schimbul de informatii financiare având legătură cu
spălarea banilor, semnat la data de 5 iulie 2002 la Varsovia.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Presedintele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spălam
Banilor,
Adrian Cucu
Bucuresti,
30 august 2011.
Nr. 176.
ACORD
privind modificarea Memorandumului de întelegere dintre autoritătile
competente din România si Republica Polonă privind cooperarea în schimbul
de informatii financiare având legătură cu spălarea banilor,
semnat la data de 5 iulie 2002 la Varsovia*)
Între
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor si
inspectorul general de informatii financiare, ambele părti denumite în
continuare autorităti
ARTICOLUL 1
Memorandumul
de întelegere privind cooperarea în schimbul de informatii financiare având
legătură cu spălarea banilor, încheiat prin acordul
autoritătilor competente din România si Republica Polonă si semnat la
data de 5 iulie 2002 la Varsovia, se modifică după cum urmează:
1. În
titlul memorandumului mentionat se va introduce la final sintagma “si
finantarea terorismului”.
2. Noua
sintagmă “si finantarea terorismului, potrivit principiilor si bunelor
practici ale Grupului Egmont” va fi inserată si în finalul preambulului.
3.
Articolul 1 din memorandumul mentionat mai sus se modifică după cum
urmează:
a) Noua
sintagmă “si finantarea terorismului” va fi inserată în prima
propozitie, la final.
b)
Adoua propozitie va fi citită după cum urmează: “în acest scop,
autoritătile, în mod spontan sau la cerere, vor face schimb de informatii
disponibile, care pot fi relevante pentru investigatia autoritătilor, în
ceea ce priveste tranzactiile financiare legate de spălarea banilor si finantarea
terorismului si persoanele sau companiile implicate.”
4.
Sintagma “sau la finantarea terorismului” va fi inserată în continutul
articolului 2.
ARTICOLUL 2
Toti
ceilalti termeni si conditii din memorandumul de întelegere rămân
neschimbati.
ARTICOLUL 3
Modificările
vor fi integrate în actualul text al memorandumului de întelegere.
ARTICOLUL 4
Prezentul
acord a fost întocmit în două exemplare originale, în limba engleză.
Fiecare autoritate îsi asumă responsabilitatea pentru traducerea în limba
proprie.
ARTICOLUL 5
Prezentul
acord va intra în vigoare după semnarea acestuia de către
autorităti.
Pentru Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării
Banilor, România, (semnătură indescifrabilă) Adrian Cucu, presedinte Semnat la Erevan la 12 iulie 2011 Armenia |
Pentru inspectorul general de informatii financiare Republica Polonă, (semnătură indescifrabilă) Andrzej Parafianowicz, subsecretar de stat Semnat la Erevan la 12 iulie 2011 |
*) Traducere.
ANEXĂ
la memorandumul de
întelegerepentru Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor
În
conformitate cu art. 23 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si
sanctionarea spălării banilor, precum si pentru instituirea unor
măsuri de prevenire si combatere a finantării actelor de terorism, cu
modificările si completările ulterioare,
“(1) Constituie infractiunea de spălare a banilor si se pedepseste
cu închisoare de la 3 la 12 ani:
a)
schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând că provin din
săvârsirea de infractiuni, în scopul ascunderii sau al disimulării
originii ilicite a acestor bunuri sau în scopul de a ajuta persoana care a
săvârsit infractiunea din care provin bunurile să se sustragă de
la urmărire, judecată sau executarea pedepsei;
b)
ascunderea sau disimularea adevăratei naturi a provenientei, a
situării, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietătii bunurilor
ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând că bunurile provin din
săvârsirea de infractiuni;
c)
dobândirea, detinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând că acestea provin
din săvârsirea de infractiuni.
(2)
Abrogat prin Legea nr. 39/2003.
(3)
Tentativa se pedepseste.
(4)
Dacă fapta a fost săvârsită de o persoană juridică, pe
lângă pedeapsa amenzii se aplică, după caz, una sau mai multe
dintre pedepsele complementare prevăzute la art. 531 alin. (3)
lit. a)-c) din Codul penal.
(5)
Cunoasterea, intentia sau scopul, ca elemente ale faptelor prevăzute la
alin. (1), pot fi deduse din circumstantele faptice obiective.”
MINISTERUL AGRICULTURII
SI DEZVOLTĂRII RURALE
pentru modificarea Normelor metodologice privind conditiile de acordare a
sprijinului financiar în vederea promovării vinurilor pe pietele
tărilor terte în campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile
eligibile, modalitătile de plată, de verificare si control, aprobate
prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale nr. 218/2009
Văzând
Referatul de aprobare nr. 72.439/2011 al Agentiei de Plăti si Interventie
pentru Agricultură si al Directiei generale politici în sectorul vegetal,
având
în vedere prevederile art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 1.228/2008
privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar comunitar
producătorilor din sectorul vitivinicol, cu modificările ulterioare,
luând
în considerare prevederile art. 37 din Regulamentul (CE) nr. 555/2008 din 27
iunie 2008 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pietei
vitivinicole în ceea ce priveste programele de sprijin, comertul cu tările
terte, potentialul de productie si privind controalele în sectorul vitivinicol,
cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 725/2010 privind
reorganizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltării
Rurale, precum si a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
agriculturii si dezvoltării rurale emite
următorul ordin:
Art. I. - Alineatul (9) al articolului 8 din Normele metodologice privind
conditiile de acordare a sprijinului financiar în vederea promovării
vinurilor pe pietele tărilor terte în campaniile viticole
2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalitătile de plată,
de verificare si control, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale nr. 218/2009, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 22 aprilie 2009, cu modificările
ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
“(9)
Termenul-limită de depunere a cererilor de plată este data de 15
decembrie a anului calendaristic pentru care se solicită plata, iar
sprijinul financiar se plăteste în termen de 45 de zile calendaristice de
la data depunerii cererilor de plată, în functie de creditele bugetare
deschise.”
Art. II.
- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii si dezvoltării rurale,
Bucuresti,
6 septembrie 2011.
Nr. 207.