MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 625 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 2
septembrie 2011
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
26. - Ordonantă privind înfiintarea Inspectoratului de
Stat pentru Controlul în Transportul Rutier
27. - Ordonantă privind transporturile rutiere
69. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea
Ordonantei Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preturilor locale de
referintă pentru energia termică furnizată populatiei prin
sisteme centralizate
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind înfiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul
Rutier
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 pct. III.6 din Legea nr. 131/2011
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - (1) Se înfiintează Inspectoratul de Stat pentru Controlul în
Transportul Rutier, denumit în continuare I.S.C.T.R., institutie
publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului
Transporturilor si Infrastructurii.
(2)
I.S.C.TR. are sediul în municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38,
sectorul 1. Sediul poate fi schimbat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 2. - (1) I.S.C.TR. este organismul tehnic permanent specializat al
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii desemnat să asigure
inspectia si controlul respectării reglementărilor interne si
internationale în domeniul transporturilor rutiere, privind în principal:
a)
conditiile de efectuare a activitătilor de transport rutier, a
activitătilor conexe transportului rutier si a activitătii de
pregătire a persoanelor în vederea obtinerii permisului de conducere;
b)
siguranta transporturilor rutiere si protectia mediului;
c)
starea tehnică a vehiculelor rutiere;
d)
masele si/sau dimensiunile maxime admise pe drumurile publice si masele totale
maxime autorizate;
e)
tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de drumuri nationale din
România.
(2) în organizarea si luarea
deciziilor, I.S.C.TR. este independent fată de orice organism de
sigurantă rutieră, administrator de infrastructură rutieră,
operator de transport rutier, precum si fată de orice parte ale cărei
interese ar putea intra în conflict cu sarcinile încredintate.
Art. 3. - I.S.C.TR. este finantat din venituri proprii, care se constituie astfel:
a) prin
virarea de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. (A.R.R.)
si Regia Autonomă “Registrul Auto Român” (R.A.R.) în contul
I.S.C.TR. a unei sume echivalente cu media procentelor alocate de către
fiecare dintre cele două structuri pentru activitatea de control în
ultimii 2 ani, raportată la cuantumul total al tarifelor încasate, în
vederea acoperirii cheltuielilor necesare înfiintării si organizării
I.S.C.TR. Modalitatea de transfer al acestor sume se stabileste pe bază de
protocol încheiat între A.R.R. si R.A.R., pe de o parte, si I.S.C.TR., pe de
altă parte. Sursele proprii de finantare nu au impact asupra bugetului de
stat si nu implică mărirea tarifelor deja existente;
b) prin
virarea de către A.R.R., lunar, a unui procent de 60% din cuantumul
tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate, respectiv prin
virarea, lunar, de către R.A.R. a unui procent de 20% din cuantumul
tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate în contul I.S.C.TR., în
vederea functionării acestuia.
Art. 4. - (1) Conducerea I.S.C.TR. este asigurată de către un consiliu
de conducere format din 5 persoane, al cărui presedinte este inspectorul
de stat sef.
(2)
Inspectorul de stat sef si ceilalti membri ai consiliului de conducere sunt
numiti si revocati prin ordin al ministrului transporturilor si
infrastructurii.
(3)
Salarizarea inspectorului de stat sef si indemnizatiile membrilor consiliului
de conducere al I.S.C.TR. se stabilesc prin ordin al ministrului
transporturilor si infrastructurii, în conformitate cu reglementările în
vigoare.
Art. 5. - (1) I.S.C.TR. are în structura sa organizatorică 8 inspectorate
teritoriale, fără personalitate juridică, conduse de câte un
inspector sef teritorial, numit si revocat prin ordin al ministrului
transporturilor si infrastructurii, la propunerea inspectorului de stat sef.
(2)
Personalul I.S.C.TR. este angajat cu contract individual de muncă pe
durată nedeterminată, iar salarizarea acestuia se face potrivit
reglementărilor legale în vigoare.
(3)
Personalul I.S.C.TR. este alcătuit din inspectori si alte categorii de
personal.
(4) încadrarea inspectorilor si a
celorlalte categorii de personal se face prin concurs, în raport cu
pregătirea profesională si cu aptitudinile candidatilor, în
conditiile legii.
(5)
I.S.C.TR. asigură pregătirea si perfectionarea profesională a
personalului propriu.
Art. 6. - (1) în exercitarea
atributiilor de serviciu, inspectorii trebuie să manifeste impartialitate
si independentă, fiind obligati să aibă o atitudine
obiectivă, neutră fată de orice interes politic, economic sau de
altă natură.
(2)
Inspectorii au obligatia de a purta uniforma de serviciu, de a detine asupra
lor legitimatia de control pe timpul efectuării actiunilor de control si
de a respecta prevederile legale privind oprirea vehiculelor în trafic.
(3) în exercitarea atributiilor de
serviciu, inspectorii au dreptul să oprească orice autovehicul,
altele decât cele exceptate de lege, care circulă pe drumul public si este
utilizat la efectuarea transporturilor rutiere, precum si la activitatea de
pregătire practică a persoanelor în vederea obtinerii permisului de
conducere. Inspectorii pot opri vehiculele semnalizând regulamentar din pozitia
statică în acelasi mod ca si politistii rutieri sau din autovehiculul din
dotare aflat în mers.
(4) în exercitarea atributiilor de
serviciu, inspectorii au dreptul să folosească autovehicule care vor
fi dotate cu dispozitive de semnalizare luminoasă cu mesaje variabile de
culoare rosie, de care acestia pot face uz numai pentru oprirea în trafic a
vehiculelor care efectuează activitătile prevăzute la alin. (3).
Art. 7. - (1) în cazul unui control
efectuat în trafic asupra unui vehicul destinat transportului rutier de
mărfuri si/sau de persoane, inspectorii au dreptul să efectueze
controlul atât în spatiul din vehicul, destinat conducătorului auto, cât
si în spatiul din vehicul destinat transportului respectiv.
(2) în cazul transporturilor rutiere
de mărfuri inspectorii au dreptul să verifice concordanta dintre
înscrisurile din documentele de transport si mărfurile transportate.
(3) în cazul transporturilor rutiere
de mărfuri suspectate a fi mărfuri periculoase, inspectorii au
dreptul de a preleva mostre care vor fi transmise spre analiză
laboratoarelor autorizate.
(4) în cazul transporturilor rutiere
de persoane, inspectorii au dreptul să verifice concordanta dintre
înscrisurile din documentul de transport si identitatea persoanelor
transportate, precum si legitimatiile de călătorie ale acestora,
după caz.
Art. 8. - (1) La efectuarea controlului la sediul întreprinderilor/operatorilor de
transport rutier în legătură cu activitătile de transport
rutier, activitătile conexe transportului rutier si activitătile de
pregătire a persoanelor în vederea obtinerii permisului de conducere,
inspectorii au dreptul să efectueze controlul în timpul programului de
lucru atât în spatiile de lucru, cât si în vehiculele detinute de acestia.
(2) La
efectuarea controlului la sediu, întreprinderile/ operatorii de transport
rutier au obligatia prezentării tuturor documentelor solicitate de
inspectorii I.S.C.T.R.
Art. 9. - La efectuarea controlului în trafic, inspectorii au dreptul, în
conditiile legii:
a)
să imobilizeze vehiculul rutier în conditii de sigurantă si
securitate ale transportului si, dacă este cazul, să procedeze la
ridicarea plăcutelor de înmatriculare până la îndeplinirea
conditiilor legale pentru continuarea efectuării transportului;
b)
să suspende dreptul de utilizare a vehiculului prin retinerea
plăcutelor de înmatriculare si a certificatului de înmatriculare;
c)
să retină următoarele documente: licenta de transport/licenta
comunitară, copia conformă a acesteia, certificatul de transport în
cont propriu, copia conformă a acestuia, licenta de traseu, autorizatia
specială de transport, autorizatia de transport international sau
documentul de transport de persoane prin servicii ocazionale, precum si orice
alte documente în legătură cu desfăsurarea activitătii de
transport rutier ori a activitătii de pregătire a persoanelor în
vederea obtinerii permisului de conducere.
Art. 10. - Reglementările privind modul de efectuare a inspectiilor si a
controlului asupra transporturilor rutiere si activitătilor conexe
acestora, modelul si însemnele uniformei, precum si dotarea si inscriptionarea
autovehiculelor de control se stabilesc prin ordin al ministrului
transporturilor si infrastructurii până la intrarea în vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante.
Art. 11. - (1) Atributiile, regulamentul de organizare si functionare si structura
organizatorică ale I.S.C.T.R., precum si atributiile si obligatiile
inspectorilor se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de
zile de la data publicării prezentei ordonante.
(2)
Regulamentul de organizare si functionare prevăzut la alin. (1) va
cuprinde conditiile de numire, revocare si angajare, după caz, a membrilor
consiliului de conducere, inclusiv a inspectorului de stat sef, inspectorilor
sefi teritoriali, inspectorilor, precum si a celorlalte categorii de personal
contractual, în conditiile legii.
(3)
Patrimoniul se constituie în conditiile legii.
(4)
I.S.C.T.R. va avea acces, în baza unor protocoale încheiate cu A.R.R.,
C.N.A.D.N.R. - S.A. si R.A.R., la bazele de date ale acestora, precum si la
orice alte informatii necesare în vederea îndeplinirii atributiilor care îi
revin.
(5)
Prin protocoalele mentionate la alin. (4) se vor stabili inclusiv conditiile
privind furnizarea de date de către A.R.R., C.N.A.D.N.R. - S.A. si R.A.R.
În vederea creării si actualizării permanente a propriei baze de date
a I.S.C.T.R.
Art. 12. - (1) Personalul I.S.C.T.R. va exercita atributiile de inspectie si
control care revin, potrivit actelor normative în vigoare, personalului cu
atributii de inspectie si control din cadrul A.R.R., R.A.R. si C.N.A.D.N.R. -
S.A., precum si personalului împuternicit de Ministerul Transporturilor si
Infrastructurii în acest scop, stabilite conform art. 11 alin. (1).
(2) începând cu data de 4 decembrie
2011, A.R.R., R.A.R. si C.N.A.D.N.R. - S.A. nu mai exercită atributiile de
inspectie si control în trafic privind respectarea reglementărilor interne
si internationale în domeniul transporturilor rutiere, cu exceptia controlului
desfăsurat de către C.N.A.D.N.R. - S.A. În punctele de trecere a frontierei
de stat.
Art. 13. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 3 zile de la data
publicării, urmând ca I.S.C.T.R. să îsi desfăsoare activitatea
începând cu data de 4 decembrie 2011.
Art. 14. - (1) în termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii va elabora si va propune spre aprobare, în
conditiile legii, actele normative de modificare a actelor normative de
înfiintare, organizare si functionare a unitătilor prevăzute la art. 12,
corespunzător prevederilor prezentei ordonante, sub aspectul atributiilor
si al obiectului de activitate.
(2)
Actele normative de modificare prevăzute la alin. (1) vor intra în vigoare
începând cu data de 4 decembrie 2011.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Laurentiu Sebastian Lăzăroiu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
31 august 2011.
Nr. 26.
privind transporturile rutiere
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 pct. 111.1 din Legea nr. 131/2011
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Art. 1. - (1) Dispozitiile prezentei ordonante constituie cadrul general pentru
organizarea si efectuarea transporturilor rutiere de mărfuri si persoane
pe teritoriul României, precum si a activitătilor conexe acestora, în
conditii de sigurantă si calitate, cu respectarea principiilor liberei
concurente, garantarea accesului liber si nediscriminatoriu la piata transportului
rutier, protectia mediului înconjurător, a drepturilor si intereselor
legitime ale persoanelor fizice si juridice si pentru satisfacerea
necesitatilor economiei nationale si a nevoilor de apărare ale tării.
(2)
Prin prezenta ordonantă se creează cadrul legal general pentru
aplicarea directă a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al
Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a
unor norme comune privind conditiile care trebuie îndeplinite pentru
exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a
Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al
Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele
comune pentru accesul la piata transportului rutier international de
mărfuri si ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului
European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru
accesul la piata internatională a serviciilor de transport cu autocarul si
autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, denumite în
continuare Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, Regulamentul (CE) nr.
1.072/2009, respectiv Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009.
(3)
Transportul rutier si activitătile conexe acestuia se desfăsoară
cu respectarea reglementărilor în vigoare privind conditiile de lucru ale
conducătorilor auto, conditiile de exploatare a vehiculelor rutiere si de
utilizare a infrastructurii rutiere, precum si conditiile privind siguranta
circulatiei rutiere.
(4) în toate raporturile generate de
transportul rutier si de activitătile conexe acestuia, protectia vietii
umane si a mediului înconjurător este prioritară.
Art. 2. - Transportul public local efectuat în interiorul unei localităti,
precum si serviciul public de transport persoane, asa cum este definit în
Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului si al Consiliului din 23
octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de
călători si de abrogare a regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 si nr.
1.107/70 ale Consiliului, se reglementează prin legi speciale.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 3. - În sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
1. activitate
conexă transportului rutier - activitate care se desfăsoară
în legătură cu transportul rutier;
2. autoturism
- autovehicul cu cel putin 4 roti si o viteză maximă
constructivă mai mare de 25 km/h, conceput si construit pentru transportul
de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului
auto;
3. autobuz
- autovehicul cu cel putin 4 roti si o viteză maximă
constructivă mai mare de 25 km/h, conceput si construit pentru transportul
de persoane pe scaune si în picioare, care are mai mult de 9 locuri pe scaune,
inclusiv locul conducătorului auto;
4. autocar-
autobuz cu mai mult de 22 de locuri pe scaune, destinat si echipat numai pentru
transportul de persoane asezate pe scaune, având spatii speciale pentru
transportul bagajelor pe distante mari, amenajat si dotat pentru a asigura
confortul persoanelor transportate, având interdictia de a transporta persoane
în picioare;
5. autorizatie
de transport international - document care dă dreptul unui operator de
transport rutier să efectueze în anumite conditii una sau mai multe
operatiuni de transport international pe teritoriul unui stat, pe perioada sa
de valabilitate;
6. autogara
- spatiu special delimitat, amenajat si dotat pentru a permite plecarea si
sosirea autobuzelor, inclusiv a celor aflate în tranzit, asigurând urcarea sau
coborârea persoanelor, precum si conditii si servicii pentru autobuze si pentru
persoanele aflate în asteptare;
7. capăt
de traseu - statia de plecare sau statia de destinatie a unui traseu,
utilizată pentru urcarea/coborârea, după caz, a persoanelor
transportate prin servicii regulate de transport contra cost de persoane;
8. certificat
de competentă profesională - document care atestă
pregătirea profesională a unei persoane în domeniul transporturilor
rutiere;
9. certificat
de transport în cont propriu - document care permite exercitarea ocupatiei
de întreprindere de transport rutier în cont propriu;
10. contract
de închiriere de vehicule rutiere - contract încheiat în formă
autentică, prin care un locator, persoană fizică sau
juridică, transmite, contra cost, dreptul de folosintă pe
perioadă determinată a unuia sau mai multor vehicule, fără
conducător auto, către o altă persoană fizică sau juridică,
numită locatar;
11. copie
conformă a certificatului de transport în cont propriu - document în
baza căruia se efectuează transport rutier în cont propriu, eliberat
de autoritatea competentă pentru fiecare dintre autovehiculele sau
ansamblurile de vehicule rutiere utilizate la transportul rutier în cont
propriu;
12. copie
conformă a licentei comunitare - document în baza căruia se
efectuează transport rutier contra cost, eliberat de autoritatea
competentă pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de
vehicule rutiere utilizate la transportul rutier contra cost;
13. cursă
- parcursul dus- Întors realizat de un autobuz între capetele de traseu, în
cadrul aceluiasi serviciu regulat de transport de persoane;
14. document
de transport - document care se află la bordul autovehiculului rutier
pe toată durata derulării transportului, având înscrise date privind
întreprinderea care efectuează transportul, expeditorul, beneficiarul
transportului, mărfurile sau persoanele transportate, după caz, si
care trebuie să facă posibilă stabilirea categoriei si a tipului
de transport rutier efectuat;
15. grafic
de circulatie - document care contine denumirea traseului, capetele de
traseu, autogările, statiile publice aflate pe traseu, distantele dintre
acestea, orele de plecare/sosire din capetele de traseu si din statiile
publice/autogările aflate pe traseu, zilele în care se efectuează
serviciul regulat si serviciul regulat special, după caz;
16. grup
de persoane dinainte constituit - grup de persoane constituit, pentru care
o persoană juridică sau o persoane fizică este responsabilă
cu încheierea contractului si plata serviciului ocazional, înainte de plecarea
în cursă. Pe tot parcursul transportului respectiv componenta grupului
trebuie să rămână aceeasi;
17. inspectie
tehnică periodică - operatiune de control periodic al vehiculelor
aflate în exploatare, care priveste în principal sistemele si componentele
acestora ce contribuie la siguranta circulatiei, protectia mediului si
încadrarea în categoria de folosintă;
18. intermediere
în transporturile rutiere - activitatea unei întreprinderi cu scop
patrimonial care constă în preluarea de la beneficiari a comenzilor de
transport rutier national si/sau international, acestea urmând a fi executate
de intermediar, în numele său, prin intermediul unuia sau mai multor
operatori de transport;
19. Întreprindere
- conform definitiei din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009;
20. licentă
pentru activităti conexe transportului rutier - document care dă
dreptul unei întreprinderi să desfăsoare activităti conexe
transportului rutier;
21. licentă
comunitară - document care permite accesul operatorului de transport
autorizat la piata transportului rutier;
22. licentă
de traseu - document pe baza căruia operatorul de transport rutier efectuează
transport rutier national contra cost de persoane prin servicii regulate sau
servicii regulate speciale, pe un anumit traseu, conform programului de
transport;
23. masa
totală maximă autorizată - masa totală maximă a
unui vehicul rutier, asa cum este declarată de constructorul acestuia;
24. omologare
- procedura administrativă prin care autoritatea competentă
certifică, conform legislatiei în vigoare, că un tip de vehicul, un
sistem sau o componentă ori o entitate tehnică independentă
satisface cerintele tehnice prevăzute de reglementările în vigoare;
25. ocupatia
de operator de transport rutier de mărfuri - potrivit definitiei din
Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, “activitatea oricărei întreprinderi care
efectuează, cu ajutorul fie al unor autovehicule, fie al unei combinatii
de vehicule, transportul de marfă contra cost în numele unui tert”;
26. ocupatia
de operator de transport rutier de persoane - potrivit definitiei din
Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, “activitatea oricărei întreprinderi care
efectuează, cu ajutorul unor autovehicule construite si echipate astfel
încât să fie potrivite pentru transportul a mai mult de nouă
persoane, inclusiv conducătorul auto, si destinate acestui scop, servicii
de transport de persoane pentru public sau pentru anumite categorii de
utilizatori, contra cost, plătite de către persoana transportată
sau de către organizatorul transportului”;
27. operator
de transport rutier - întreprindere care desfăsoară activitatea
de transport rutier de mărfuri si/sau persoane, contra cost;
28. operator
de transport rutier român - operator de transport rutier stabilit în
România;
29. operator
de transport rutier străin - operator de transport rutier stabilit în
alt stat;
30. operator
pentru activităti conexe transportului rutier - orice operator
economic care desfăsoară activităti conexe transportului rutier,
titular al licentei pentru activităti conexe transportului rutier;
31. operatiune
de cabotaj - conform definitiei din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 si
Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009, după caz;
32. manager
de transport - conform definitiei din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009;
33. program
de transport - program întocmit si aprobat de autoritatea competentă,
prin care se stabilesc traseele, graficele de circulatie, numărul autovehiculelor
necesare, precum si capacitatea de transport minimă în vederea
efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii
regulate. Capacitatea de transport a autovehiculului este dată de
numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare pe
stele sau categorii;
34. serviciu
regulat - conform definitiei din Regulamentul nr. 1.073/2009,
aplicabilă si transportului rutier national;
35. serviciu
regulat special - conform definitiei din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009;
36. serviciu
ocazional- potrivit definitiei din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009;
37. statie
publică - spatiu delimitat, situat pe traseul unui serviciu regulat de
transport de persoane, amenajat de către administratia publică
locală, destinat îmbarcării/debarcării persoanelor, semnalizat
si prevăzut cu un panou destinat afisării unor informatii;
38. traseu
- parcurs care asigură legătura dintre capătul de traseu de
plecare si capătul de traseu de destinatie, pe care se efectuează
servicii regulate sau servicii regulate speciale. În functie de amplasarea
capetelor de traseu si de parcursul dintre acestea, traseele pot fi judetene,
interjudetene si internationale; traseele dintr-o asociatie de dezvoltare
intercomunitară având ca obiect transportul rutier public de persoane prin
servicii regulate sunt considerate trasee locale;
39. transport
rutier - deplasarea persoanelor sau a mărfurilor cu un autovehicul ori
cu un ansamblu de vehicule rutiere, pe un drum deschis circulatiei publice,
chiar dacă vehiculele respective sunt, pe o anumită portiune a
parcursului, transportate la rândul lor pe sau de alte vehicule ori dacă
autovehiculele se deplasează fără încărcătură.
Operatiunile de încărcare/descărcare si de întocmire/distribuire a
documentelor însotitoare ale transportului, realizate sau supravegheate de
către conducătorul autovehiculului ori al ansamblului de vehicule
rutiere, sunt parte integrantă din transportul rutier;
40. transport
rutier contra cost - transport rutier de mărfuri si/sau persoane
efectuat contra plată, prin încasarea unui tarif sau a echivalentului în
natură ori în servicii;
41. transport
rutier în cont propriu de mărfuri - transportul rutier de mărfuri
efectuat cu respectarea conditiilor prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. d)
din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009;
42. transport
rutier în cont propriu de persoane - transportul rutier efectuat în scopuri
necomerciale si nonprofit de către o persoană fizică sau
juridică cu respectarea conditiilor prevăzute la art. 2 pct. 5 din
Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009.
43. transport
agabaritic - transportul rutier efectuat cu depăsirea maselor si/sau a
dimensiunilor maxime admise;
44. transport
rutier national - transportul rutier care se efectuează între
două localităti situate pe teritoriul României, fără a
depăsi teritoriul statului;
45. transport
rutier international - conform definitiei din Regulamentul (CE) nr.
1.072/2009 sau definitiei din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009, după caz;
46. transport
rutier judetean - transportul rutier care se efectuează între
două localităti situate pe teritoriul aceluiasi judet, fără
a depăsi teritoriul judetului respectiv;
47. transport
rutier interjudetean - transportul rutier care se efectuează între
capul de traseu de plecare si capul de traseu
de
destinatie, situate pe teritoriul a două judete diferite, cu sau
fără tranzitarea unuia sau a mai multor judete; în sensul prezentei
ordonante, transportul rutier dintre municipiul Bucuresti si alte judete este
considerat transport rutier interjudetean, cu exceptia transportului dintre
municipiul Bucuresti si localitătile judetului Ilfov, care este considerat
transport local;
48. transport
rutier local de persoane - transportul rutier public de persoane prin
servicii regulate efectuat în interiorul unei localităti, precum si în
limitele unei asociatii de dezvoltare intercomunitare;
49. vehicul
rutier- sistem mecanic destinat circulatiei pe drumurile publice, cu sau
fără mijloace de autopropulsare, si care se utilizează în mod
normal pentru transportul de persoane si/sau de mărfuri ori pentru
efectuarea de servicii sau lucrări. În sensul prezentei ordonante,
autovehiculele, remorcile, semiremorcile si tractoarele sunt considerate
vehicule rutiere, fiind definite astfel:
a) autovehicul
- orice vehicul rutier care se deplasează prin propulsie proprie, cu
exceptia vehiculelor care circulă pe sine si a autovehiculelor cu
două sau 3 roti;
b) remorcă
- vehicul rutier fără motor, conceput si construit pentru a fi
tractat de un autovehicul;
c) semiremorcă
- vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la
o axă de tractare, astfel încât asupra tractorului ori axei de tractare se
exercită o fortă verticală semnificativă;
d) tractor-
vehicul rutier care, prin conceptie si constructie, este destinat exclusiv sau
în principal tractării de remorci/semiremorci sau utilaje;
50. vehicule
istorice - vehicule în cazul cărora perioada trecută de la
încetarea fabricatiei acestora, pentru care s-a utilizat acelasi tip de
caroserie si acelasi tip de motor, este de cel putin 30 de ani, acestea fiind
originale, restaurate sau reconstruite, pentru care detinătorii au obtinut
un atestat de vehicul istoric emis de organisme agreate conform
reglementărilor în vigoare.
SECTIUNEA a 3-a
Art. 4. - În sensul prezentei ordonante, transporturile rutiere se clasifică
pe categorii si tipuri după cum urmează: I. categorii
de transport rutier:
1.
clasificarea din punctul de vedere al ariei de desfăsurare:
a) transport
rutier national;
b)
transport rutier international;
2.
clasificarea din punctul de vedere al caracterului comercial al
activitătii:
a)
transport rutier contra cost;
b)
transport rutier în cont propriu; II. tipuri de transport rutier:
1.
transport rutier de mărfuri:
a)
transport rutier de mărfuri generale;
b)
transport rutier de mărfuri perisabile;
c)
transport rutier de mărfuri si deseuri periculoase;
d)
transport rutier de deseuri;
e)
transport rutier de animale vii;
f)
transport rutier agabaritic;
2.
transport rutier de persoane:
a)
transport rutier prin servicii regulate;
b)
transport rutier prin servicii regulate speciale;
c)
transport rutier prin servicii ocazionale.
Art. 5. - În sensul prezentei ordonante, activitătile conexe transporturilor
rutiere se clasifică după cum urmează:
a)
activitate de autogara;
b)
activitate de intermediere în transportul contra cost de mărfuri sau în
transportul contra cost de persoane efectuat prin servicii ocazionale.
SECTIUNEA a 4-a
Art. 6. - (1) Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, în calitate de organ
de specialitate al administratiei publice centrale, autoritate de stat si de
reglementare în domeniul transporturilor rutiere, reprezintă, în sensul
prezentei ordonante, autoritatea competentă.
(2)
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, în calitate de organ de
specialitate al administratiei publice centrale în domeniul transporturilor
rutiere, are următoarele atributii:
a)
elaborează strategiile nationale de dezvoltare a activitătilor de
transport rutier;
b)
elaborează reglementări specifice în domeniul transporturilor rutiere
si al activitătilor conexe acestora;
c)
elaborează programe de dezvoltare durabilă si de modernizare a
sistemului national de transport rutier, de sigurantă si securitate a
transporturilor rutiere si de protectie a mediului;
d)
asigură conditiile unui mediu concurential normal în activitatea de
transport rutier, în corelatie cu celelalte moduri de transport, si între
operatorii de transport rutier;
e)
stabileste norme obligatorii pentru operatorii de transport rutier, precum si
pentru operatorii de activităti conexe transportului rutier;
f)
asigură controlul respectării reglementărilor specifice
domeniului transporturilor rutiere de către operatorii de transport
rutier/întreprinderi, precum si de către ceilalti utilizatori ai
infrastructurii rutiere;
g)
asigură dezvoltarea cercetării si elaborarea de studii de
specialitate în domeniul transporturilor rutiere;
h)
monitorizează piata transporturilor rutiere în scopul constatării
aparitiei situatiilor de criză si adoptă măsurile necesare
acestor situatii;
i)
stabileste conditiile tehnice si metodologia de omologare a vehiculelor rutiere
în vederea înmatriculării sau înregistrării acestora;
j)
stabileste conditiile tehnice si metodologia pentru efectuarea inspectiilor
tehnice periodice, precum si a controlului tehnic în trafic al vehiculelor
rutiere;
k)
stabileste conditiile tehnice si metodologia de omologare si certificare a
produselor si materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, în
vederea introducerii acestora pe piată.
(3)
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, în calitate de autoritate de
stat în domeniul transporturilor rutiere, are următoarele atributii:
a)
exercită autoritatea de registru si inspectie de stat în transporturile
rutiere;
b)
organizează si tine evidenta tuturor tipurilor de vehicule rutiere
omologate, cu exceptia celor care apartin institutiilor din sistemul national
de apărare si sigurantă publică;
c)
elaborează programe privind echiparea retelei de transport rutier cu
infrastructuri si sisteme telematice de culegere a datelor, precum si cu centre
de control si/sau de informare cu privire la traficul rutier si de monitorizare
a operatiunilor de transport rutier pentru constatarea respectării
prevederilor în vigoare si a sigurantei traficului rutier;
d)
elaborează norme privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere
si a activitătilor conexe acestora si controlează respectarea lor;
e)
exercită controlul de stat privind respectarea reglementărilor
nationale si internationale în activitătile specifice domeniului
transporturilor rutiere;
f)
autorizează activitătile de transport rutier contra cost si în cont
propriu, national si/sau international, si eliberează în acest sens
licente, certificate de transport în cont propriu si autorizatii de transport
international, direct sau prin intermediul
autoritătilor/institutiilor/unitătilor prevăzute de legislatia
în vigoare, în conformitate cu procedurile specifice stabilite pentru
operatorii de transport rutier, întreprinderi si operatorii de activităti
conexe transportului rutier, precum si atestate/certificate pentru personalul
de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, conform prevederilor în
vigoare, acordurilor si conventiilor la care România este parte;
g)
autorizează centrele de pregătire si perfectionare a personalului din
domeniul transporturilor rutiere, scolile de conducători auto si
instructorii auto;
h)
elaborează norme obligatorii privind pregătirea, examinarea si
atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul
transporturilor rutiere, respectiv a persoanelor desemnate să conducă
permanent si efectiv activităti de transport rutier, a consilierilor de
sigurantă, a conducătorilor auto, a profesorilor de legislatie
rutieră, a instructorilor de conducere auto, precum si a lectorilor
necesari procesului de pregătire si perfectionare profesională a
acestora;
i) asigură
cadrul privind conditiile în care se execută transportul combinat de
mărfuri si promovarea acestuia în conformitate cu acordurile si
conventiile internationale la care România este parte;
j)
asigură realizarea unui sistem de supraveghere si monitorizare a
transporturilor rutiere de mărfuri si de persoane;
k)
elaborează, cu avizul Ministerului Sănătătii, norme privind
examinarea medicală a persoanelor în vederea obtinerii permisului de
conducere auto, precum si pentru verificările periodice ale posesorilor de
permis de conducere auto;
l) certifică încadrarea vehiculelor rutiere în normele
tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si în
categoria de folosintă, conform destinatiei, prin inspectia tehnică
periodică, în conformitate cu reglementările în vigoare;
m)
certifică sau omologhează, potrivit reglementărilor în vigoare,
produsele si materialele de exploatare utilizate la vehiculele rutiere
fabricate în tară sau importate si dispune, în caz de neconcordantă,
suspendarea ori anularea certificatului de conformitate sau de omologare;
n)
evaluează laboratoarele de încercare aferente domeniului rutier;
o)
certifică încadrarea în normele de poluare si sigurantă rutieră
a vehiculelor rutiere destinate transportului international de mărfuri sau
cu alte caracteristici speciale;
p)
omologhează vehiculele rutiere în vederea înmatriculării sau
înregistrării acestora, controlează, la producător si la
vânzător, conformitatea caracteristicilor tehnice ale vehiculelor rutiere
cu tipul omologat si dispune, în caz de neconcordantă, suspendarea ori
anularea certificatului de omologare;
q)
autorizează operatorii economici care desfăsoară activităti
de reparatii, de reglare, de modificări constructive, de reconstructie a
vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din
uz;
r)
autorizează înfiintarea si functionarea statiilor de inspectie
tehnică, supraveghează si controlează activitatea acestora si
atestă personalul care efectuează inspectia tehnică
periodică;
s)
autorizează desfăsurarea activitătilor conexe transporturilor
rutiere prin acordarea licentei pentru activităti conexe transportului
rutier, supraveghează si controlează desfăsurarea acestora;
s)
asigură efectuarea inspectiei tehnice a vehiculelor rutiere, în vederea
primei înmatriculări în România si certificării autenticitătii
acestora, în vederea înmatriculării/reînmatriculării sau la cerere;
t)
clasifică vehiculele rutiere destinate transportului rutier de persoane pe
categorii de confort si vehiculele destinate transportului rutier de
mărfuri;
t)
acordă operatorilor de transport rutier străini autorizatii de
transport international valabile pe teritoriul României.
Art. 7. - (1) Ministerul Transporturilor si Infrastructurii poate să
desemneze unităti care functionează în subordinea sau sub autoritatea
sa să elaboreze si să pună în aplicare norme tehnice si
reglementări specifice transporturilor rutiere si vehiculelor rutiere,
care să asigure inclusiv inspectia si controlul tehnic de specialitate.
(2)
Institutiile publice, regiile autonome, precum si societătile comerciale
prevăzute la alin. (1), care functionează în subordinea sau sub
autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, se
autofinantează din tarife si comisioane, obtinute din prestatii specifice,
precum si din alte surse, constituite potrivit legii.
Art. 8. - Ministerul Transporturilor si Infrastructurii este autoritatea
competentă pentru aplicarea acordurilor si conventiilor internationale,
bilaterale sau multilaterale, din domeniul transporturilor rutiere la care
România este parte.
CAPITOLUL II
SECTIUNEA 1
Art. 9. - Pentru a avea acces la ocupatia de operator de transport rutier,
întreprinderile trebuie să îndeplinească cerintele prevăzute la
art. 3 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
Art. 10. - (1) Autorizarea întreprinderilor în vederea accesului la ocupatia de
operator de transport rutier se face prin înregistrarea acestora în Registrul
electronic national al operatorilor de transport rutier, tinut de autoritatea
competentă.
(2)
Modul de întocmire, completare si gestionare a registrului prevăzut la
alin. (1), precum si de înscriere a datelor aferente operatorilor de transport
se stabileste de către autoritatea competentă prin norme.
Art. 11. - În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (5) lit. a) din Regulamentul
(CE) nr. 1.071/2009, prevederile privind accesul la ocupatia de operator de
transport nu se aplică întreprinderilor angajate exclusiv în
următoarele tipuri de transport rutier national:
a)
transporturi postale efectuate în cadrul unui serviciu universal;
b)
transportul necomercial de vehicule defecte sau care sunt avariate;
c)
transportul de mărfuri cu autovehicule a căror masă totală
maximă autorizată, inclusiv cea a remorcilor, nu depăseste 3,5
tone;
d)
transportul de mărfuri în regim de taxi;
e)
transportul de medicamente, aparate si echipamente medicale si al altor
articole necesare în cazul situatiilor de urgentă specifice catastrofelor
naturale;
f)
transporturi funerare;
g)
deplasări efectuate cu vehicule istorice;
h)
transporturi efectuate cu vehicule rutiere special destinate serviciilor
medicale de urgentă;
i)
transporturi efectuate cu vehicule rutiere utilizate de serviciile fortelor
armate, de serviciile protectiei civile, de pompieri si structurile
responsabile cu mentinerea si restabilirea ordinii si sigurantei publice sau
închiriate de acestea fără conducător auto, atunci când
transportul intră în atributiile proprii ale acestor servicii si se
efectuează sub controlul acestora;
j)
transporturi efectuate cu vehicule rutiere a căror viteză maximă
autorizată nu depăseste 40 km/h;
k)
transporturi efectuate cu vehicule rutiere de încercări pentru
îmbunătătirea tehnologică;
l) transporturi efectuate cu tractoare agricole sau
forestiere;
m)
transporturi în interes personal efectuate de către persoane fizice, cu
vehicule rutiere detinute de acestea, indiferent de capacitate;
n)
transporturi efectuate cu autovehicule construite si echipate pentru
transportul a cel mult 9 persoane, inclusiv conducătorul auto, si
destinate acestui scop;
o)
transporturi necomerciale de lapte si stupi de albine.
Art. 12. - (1) întreprinderea care
exercită ocupatia de operator de transport rutier desemnează un
manager de transport, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din
Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
(2)
Orice modificare în ceea ce priveste managerul de transport desemnat se
comunică autoritătii competente de către operatorul de transport
în maximum 15 zile de la data acesteia.
Art. 13. - Autoritatea competentă stabileste prin norme modalitatea de
îndeplinire a conditiilor referitoare la cerinta privind sediul.
Art. 14. - (1) Cerinta privind buna reputatie trebuie îndeplinită de către
întreprindere si de către managerul de transport al întreprinderii.
(2)
Autoritatea competentă stabileste prin norme:
a)
modalitatea de îndeplinire a conditiilor referitoare la cerinta privind buna
reputatie;
b)
procedura administrativă prin care se constată pierderea bunei
reputatii a întreprinderii/managerului de transport;
c)
măsurile cu efect echivalent măsurii de reabilitare pentru
îndeplinirea cerintei privind buna reputatie.
Art. 15. - Autoritatea competentă stabileste prin norme modalitatea de îndeplinire
a conditiilor referitoare la cerinta privind capacitatea financiară.
Art. 16. - (1) Certificatul de competentă profesională a managerului de
transport se obtine în baza pregătirii profesionale initiale, urmată
de o examinare, în conditiile stabilite de către autoritatea
competentă prin norme.
(2)
Detinătorii de certificate de competentă profesională au
obligatia de a urma cursuri pentru pregătirea profesională
periodică în domeniile enumerate în anexa I la Regulamentul (CE) nr.
1.071/2009, la intervale de cel mult 10 ani, care se finalizează printr-o
evaluare privind actualizarea cunostintelor, în conditiile stabilite de
către autoritatea competentă prin norme.
(3)
Detinătorii de certificate de competentă profesională care nu au
mai condus o întreprindere de transport rutier de marfă sau o
întreprindere de transport rutier de persoane în ultimii 5 ani au obligatia de
a urma cursuri de pregătire profesională periodică, care se
finalizează printr-o evaluare privind actualizarea cunostintelor, în conditiile
stabilite de către autoritatea competentă prin norme.
(4) în vederea actualizării
cunostintelor pe care le detin, managerii de transport au obligatia să
urmeze cursuri pentru pregătirea profesională continuă, care se
finalizează printr-o evaluare privind actualizarea cunostintelor, în
conditiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.
SECTIUNEA a 2-a
Accesul la transportul rutier în cont propriu
Art. 17. - Pentru a avea acces la transportul rutier în cont propriu,
întreprinderea trebuie să îndeplinească cerintele prevăzute la
art. 3 alin. (1) lit. b) si d) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
Art. 18. - Prevederile privind accesul la transportul rutier în cont propriu se
aplică întreprinderilor care efectuează operatiuni de transport rutier
în cont propriu cu vehicule rutiere a căror masă totală
maximă autorizată, inclusiv remorca/semiremorca, depăseste 3,5
tone si/sau cu vehicule rutiere destinate transportului a mai mult de 9
persoane, inclusiv conducătorul auto, sau întreprinderilor care
efectuează operatiuni de transport rutier în cont propriu cu vehicule
rutiere care se deplasează fără încărcătură.
Art. 19. - Prevederile privind accesul la transportul rutier în cont propriu nu se
aplică întreprinderilor angajate exclusiv în următoarele tipuri de
transport rutier national:
a)
transportul de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate;
b)
transportul de mărfuri cu autovehicule a căror masă totală
maximă autorizată, inclusiv cea a remorcilor, nu depăseste 3,5
tone;
c)
transportul de medicamente, aparate si echipamente medicale si al altor
articole necesare în cazul situatiilor de urgentă specifice catastrofelor
naturale;
d)
transporturi funerare;
e)
deplasări efectuate cu vehicule istorice;
f)
transporturi efectuate cu vehicule rutiere special destinate serviciilor
medicale de urgentă;
g)
transporturi efectuate cu vehicule rutiere utilizate de serviciile fortelor
armate, de serviciile protectiei civile, de pompieri si structurile
responsabile cu mentinerea si restabilirea ordinii si sigurantei publice sau
închiriate de acestea fără conducător auto, atunci când
transportul intră în atributiile proprii ale acestor servicii si se
efectuează sub controlul acestora;
h)
transporturi efectuate cu vehicule rutiere a căror viteză maximă
autorizată nu depăseste 40 km/h;
i)
transporturi efectuate cu vehicule rutiere de încercări pentru
îmbunătătirea tehnologică;
j)
transporturi efectuate cu tractoare agricole sau forestiere;
k)
transporturi în interes personal efectuate de către persoane fizice, cu
vehicule detinute de acestea, indiferent de capacitate;
l) transporturi efectuate cu autovehicule construite si
echipate pentru transportul a cel mult 9 persoane, inclusiv conducătorul
auto, si destinate acestui scop;
m)
transporturi necomerciale de lapte si stupi de albine.
Art. 20. - (1) Pentru a efectua transport rutier în cont propriu, întreprinderile
trebuie să fie înregistrate în Registrul electronic national al
întreprinderilor care efectuează transport rutier în cont propriu, tinut
de autoritatea competentă.
(2)
Modul de întocmire, completare si gestionare a registrului prevăzut la
alin. (1), precum si de înscriere a datelor aferente întreprinderilor care
efectuează transport rutier în cont propriu se stabileste de către
autoritatea competentă prin norme.
Art. 21. - (1) Certificatul de transport în cont propriu se acordă de
către autoritatea competentă în urma îndeplinirii conditiilor de
bună reputatie si de competentă profesională.
(2)
Autoritatea competentă stabileste prin norme modalitatea de îndeplinire a
conditiilor de bună reputatie si de competentă profesională.
Art. 22. - (1) întreprinderea care
efectuează transport rutier în cont propriu desemnează un manager de
transport, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr.
1.071/2009.
(2)
Orice modificare în ceea ce priveste managerul de transport desemnat se
comunică autoritătii competente de către întreprinderea care
efectuează transport rutier în cont propriu în maximum 15 zile de la data
acesteia.
CAPITOLUL III
SECTIUNEA 1
Art. 23. - Accesul la piata transportului rutier contra cost de mărfuri si
persoane se face liber si nediscriminatoriu, cu respectarea principiilor
liberei concurente, calitatea serviciilor de transport, interesul publicului
călător si siguranta rutieră fiind prioritare.
Art. 24. - (1) Transportul rutier contra cost de mărfuri si persoane se
efectuează de către operatorii de transport rutier în baza licentei
comunitare numai cu autovehicule la bordul cărora există, pe
toată durata transportului, o copie conformă a licentei comunitare,
documentul de transport, precum si celelalte documente specifice tipului de
transport efectuat, stabilite prin reglementările în vigoare.
(2)
Licenta comunitară este eliberată de autoritatea competentă cu o
valabilitate de 10 ani si se păstrează la sediul întreprinderii.
(3)
Perioada de valabilitate a copiilor conforme ale licentei comunitare eliberate
de autoritatea competenta este de minimum un an, fără a depăsi
perioada de valabilitate a licentei comunitare.
(4)
Copiile conforme ale licentei comunitare nu sunt transmisibile si sunt
personalizate de către emitent cu numerele de înmatriculare ale
autovehiculelor pentru care au fost emise.
(5)
Modalitatea de eliberare a licentei comunitare si a copiilor conforme ale
acesteia se stabileste de către autoritatea competentă prin norme.
Art. 25. - (1) Transportul rutier national contra cost se poate efectua numai cu
vehicule rutiere înmatriculate în România, detinute si utilizate în conditiile
prezentei ordonante.
(2)
Transportul rutier international contra cost se poate efectua numai cu
autovehicule rutiere înmatriculate în România, detinute si utilizate în
conditiile prezentei ordonante.
(3)
Transportul rutier contra cost se poate efectua în afara spatiului Uniunii
Europene cu un ansamblu de vehicule doar în conditiile în care semiremorca/remorca
este înmatriculată în conformitate cu prevederile acordurilor si
conventiilor internationale la care România este parte.
(4) în cazul efectuării
transportului rutier international contra cost, operatorii de transport rutier
români utilizează autovehicule conduse de cetăteni români, de
cetăteni ai Uniunii Europene sau de cetăteni ai statelor din afara
Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajati sau pusi la
dispozitia acestora, titulari ai unui certificat de competentă profesională
obtinut în conditiile prevăzute de reglementările nationale si ale
Uniunii Europene.
(5) în cazul efectuării
transportului rutier national contra cost, operatorii de transport rutier
români utilizează autovehicule conduse de cetăteni români, de
cetăteni ai Uniunii Europene sau de cetăteni ai statelor din afara
Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajati ai acestora,
titulari ai unui certificat de competentă profesională obtinut în
conditiile prevăzute de reglementările nationale si ale Uniunii
Europene.
Art. 26. - Operatorii de transport rutier pot efectua transport rutier în cont
propriu pe baza licentei comunitare si a copiilor conforme ale acesteia,
fără a detine certificat de transport în cont propriu.
Art. 27. - Operatiunile de transport rutier de mărfuri contra cost în regim de
cabotaj se efectuează în conformitate cu prevederile art. 8 si 9 din
Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009.
Art. 28. - Operatiunile de transport rutier de persoane contra cost în regim de
cabotaj se efectuează în conformitate cu prevederile art. 14-17 din
Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009.
Art. 29. - Operatiunile de transport rutier de mărfuri contra cost în regim de
cabotaj efectuate de către operatorii de transport din tările din
afara Uniunii Europene sunt interzise dacă acordurile si conventiile
bilaterale sau internationale din domeniul transporturilor rutiere la care
România este parte nu prevăd altfel.
Art. 30. - Autoritatea competentă desemnează prin ordin al ministrului
transporturilor si infrastructurii punctul national de contact responsabil de
schimbul de informatii cu celelalte state membre ale Uniunii Europene privind
aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, si de luarea măsurilor
necesare pentru interconectarea si accesibilitatea la nivelul Uniunii Europene
a registrelor electronice nationale, precum si institutia responsabilă cu
întocmirea si transmiterea raportului prevăzut la art. 26 din Regulamentul
(CE) nr. 1.071/2009.
1.1. Transportul
rutier contra cost de mărfuri
Art. 31. - Transportul rutier national contra cost de mărfuri se
efectuează conform prevederilor prezentei ordonante, precum si ale
celorlalte reglementări ale Uniunii Europene si nationale în domeniu.
Art. 32. - (1) Transportul rutier international contra cost de mărfuri între
România si celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează
conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009, celorlalte
reglementări ale Uniunii Europene si nationale în domeniu, precum si
prezentei ordonante.
(2)
Transportul rutier international contra cost de mărfuri între România si
statele din afara Uniunii Europene se efectuează conform prevederilor
prezentei ordonante, celorlalte reglementări nationale în domeniu, precum
si acordurilor si conventiilor internationale la care România este parte.
Art. 33. - Autoritatea competentă va stabili prin norme criteriile si modul de
fixare a încărcăturii, precum si modalitatea de verificare a
respectării acestora.
1.2. Transport
rutier contra cost de persoane
1.2.1. Transportul
rutier national contra cost de persoane Art. 34. - Transportul rutier
contra cost de persoane se efectuează de către operatorii de
transport rutier numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe
toată durata transportului, o copie conformă a licentei comunitare, precum
si licenta de traseu însotită de graficul de circulatie sau documentul de
transport corespunzător serviciilor ocazionale, după caz.
Art. 35. - Transportul rutier contra cost de persoane cu autobuze se poate realiza
prin:
a)
servicii regulate;
b)
servicii regulate speciale;
c)
servicii ocazionale.
Art. 36. - (1) Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe
un traseu national se pot efectua de către operatorii de transport rutier
numai în baza programelor de transport si a licentei de traseu eliberate de
autoritatea competentă.
(2)
Autoritătile administratiei publice locale pe raza cărora sunt
prevăzute statii publice vor acorda avizul în vederea întocmirii
programelor de transport.
(3)
Licenta de traseu pentru transportul rutier interjudetean contra cost se
eliberează pentru fiecare cursă, iar pentru transportul rutier
judetean, pentru fiecare traseu.
Art.
37. - Programele de transport rutier de persoane se întocmesc si se aprobă
de către autoritatea competentă, acestea fiind armonizate cu
programele de transport de persoane aferente celorlalte moduri de transport.
Art. 38. - Serviciul regulat de transport rutier national de persoane contra cost
se efectuează cu autobuze, în conditiile stabilite de autoritatea
competentă prin norme.
Art. 39. - La efectuarea transportului rutier judetean, interjudetean sau
international contra cost de persoane prin servicii regulate se interzice
transportul mai multor persoane decât numărul de locuri pe scaune înscris
în certificatul de înmatriculare al autovehiculului.
Art. 40. - (1) Transportul rutier national de persoane contra cost prin servicii
regulate se efectuează numai cu autobuze dotate cu aparat de marcat
electronic fiscal si cititor de cârduri cu posibilitatea de a transmite date
on-line.
(2)
Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie să îndeplinească
toate conditiile si functiile prevăzute de legislatia în vigoare si vor fi
utilizate la eliberarea de legitimatii de călătorie.
(3)
Persoanele care, conform legii, beneficiază de facilităti la
transportul rutier national au obligatia de a utiliza legitimatie de transport
de tip cârd atât la urcarea, cât si la coborârea acestora în/din autovehicul.
(4)
Modul de utilizare, precum si conditiile pe care trebuie să le
îndeplinească aparatele de marcat electronice fiscale si cititoarele de
cârduri vor fi reglementate prin norme metodologice, aprobate prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 41. - (1) Serviciile regulate de transport de persoane se execută pe
bază de legitimatii de călătorie individuale, care sunt
documente cu regim special, respectiv bilete, abonamente si legitimatii
speciale.
(2)
Legitimatiile speciale de călătorie sunt acordate în conditiile
legii.
(3)
Modelul biletelor, abonamentelor si legitimatiilor speciale se stabileste
unitar prin ordin al ministrului finantelor publice.
(4)
Transportul copiilor sub 5 ani se realizează gratuit, în conditiile în
care acestia nu ocupă locuri separate.
Art. 42. - Autoritatea competentă stabileste prin norme:
a)
conditiile pentru efectuarea serviciilor regulate, a serviciilor regulate
speciale si a serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de
persoane;
b)
modul de întocmire si aprobare a programelor de transport;
c)
modul de atribuire a traseelor cuprinse în programele de transport;
d)
modelul licentei de traseu si al graficului de circulatie;
e)
obligatiile operatorilor de transport rutier în cazul efectuării
serviciilor regulate, a serviciilor regulate speciale si a serviciilor
ocazionale contra cost de transport rutier de persoane;
f)
conditiile de efectuare a operatiunilor de cabotaj în cazul transportului
contra cost de persoane.
Art. 43. - (1) Serviciile ocazionale contra cost de transport rutier de persoane se
pot efectua de către operatorii de transport rutier numai pe baza
documentului de transport eliberat de autoritatea competentă.
(2)
Modul de eliberare, precum si conditiile pe care trebuie să le
îndeplinească operatorii de transport în vederea obtinerii documentului de
transport vor fi stabilite prin norme de autoritatea competentă.
1.2.2. Transportul
rutier international contra cost de persoane
Art. 44. - (1) Transportul rutier international contra cost de persoane între
România si celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează pe
baza prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, a celorlalte
reglementări ale Uniunii Europene în domeniu, precum si a prezentei
ordonante.
(2)
Transportul rutier international contra cost de persoane între România si
statele din afara Uniunii Europene se efectuează pe baza prevederilor
prezentei ordonante si ale acordurilor si conventiilor internationale la care
România este parte.
(3)
Serviciile regulate si serviciile regulate speciale contra cost de transport
rutier de persoane pe un traseu international între România si un stat din
afara Uniunii Europene se efectuează de către operatorii de transport
rutier numai pe baza autorizatiilor de transport international si a graficului
de circulatie continut în acestea, eliberate de autoritătile competente
ale statelor unde sunt situate capetele de traseu, precum si a autorizatiilor
de transport international eliberate de autoritătile competente ale
statelor tranzitate, după caz.
(4)
Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe un traseu
international între România si un stat din afara Uniunii Europene se pot
efectua si de către mai multi operatori de transport rutier români, în
comun, conform autorizatiei de transport international eliberate de autoritatea
competentă.
(5) în cazul efectuării
transportului rutier international de persoane între România si un stat membru
al Uniunii Europene, cu tranzitarea unui stat din afara Uniunii Europene,
transportul se efectuează pe baza prevederilor legislatiei Uniunii
Europene, ale acordurilor si conventiilor la care România si statul tranzitat
sunt părti.
(6) în cazul efectuării
transportului rutier international de persoane între un stat membru al Uniunii
Europene si un stat din afara Uniunii Europene, cu tranzitarea teritoriului
României, transportul se efectuează pe baza prevederilor acordurilor si
conventiilor la care România si statul din afara Uniunii Europene, respectiv
România si statul din Uniunea Europeană sunt părti.
(7) în cazul efectuării
transportului rutier international de persoane între două state din afara
Uniunii Europene, cu tranzitarea teritoriului României, transportul se efectuează
pe baza prevederilor acordurilor si conventiilor la care România si cele
două state sunt părti.
(8)
Modul de eliberare, precum si conditiile pe care trebuie să le
îndeplinească operatorii de transport în vederea obtinerii documentului de
transport vor fi stabilite prin norme de autoritatea competentă.
Art. 45. - (1) Transportul rutier international de persoane prin servicii
ocazionale contra cost cu autocarul si autobuzul între România si un alt stat
membru al Uniunii Europene se efectuează în conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 1073/2009.
(2)
Transportul rutier international de persoane prin servicii ocazionale între
România si un stat din afara Uniunii Europene se efectuează numai în
conditiile respectării prevederilor Acordului privind transportul
international ocazional de călători cu autocarul si autobuzul
(Acordul INTERBUS), semnat de România la Bruxelles la 2 octombrie 2000,
ratificat prin Legea nr. 439/2002, pe baza documentelor prevăzute în
respectivul acord, eliberate de autoritatea competentă.
(3)
Pentru statele nesemnatare ale Acordului INTERBUS, transportul rutier
international de persoane prin servicii ocazionale contra cost se
efectuează numai pe baza documentului de transport convenit între
autoritatea competentă si autoritătile competente din statele pe
teritoriul cărora se derulează transportul.
Art. 46. - În cadrul transportului rutier international contra cost de persoane
prin servicii regulate efectuat de către operatorul de transport rutier
român pe baza autorizatiei de transport international este interzisă
îmbarcarea persoanelor în
vederea
transportului acestora între două localităti de pe teritoriul
României, ca serviciu international de transport persoane.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 47. - Transportul rutier în cont propriu se efectuează de către
întreprinderile de transport rutier în cont propriu pe baza certificatului de
transport în cont propriu numai cu vehicule rutiere la bordul cărora se
află, pe toată durata transportului, o copie conformă a
certificatului de transport în cont propriu, documentul din care să
rezulte faptul că transportul efectuat este în cont propriu, precum si
documentele specifice acestui tip de transport, stabilite prin
reglementările în vigoare.
Art. 48. - (1) Certificatul de transport în cont propriu se eliberează
întreprinderii de transport rutier în cont propriu de către autoritatea
competentă, având o valabilitate de 10 ani, si se păstrează la
sediul acesteia.
(2)
Pentru fiecare dintre autovehiculele rutiere detinute de întreprinderea de
transport rutier în cont propriu în conditiile prezentei ordonante si utilizate
la operatiuni de transport rutier în cont propriu, autoritatea competentă
eliberează, ia cerere, copii conforme ale certificatului de transport în
cont propriu cu valabilitate de minimum un an, fără a depăsi
perioada de valabilitate a certificatului de transport în cont propriu.
(3)
Copiile conforme ale certificatului de transport în cont propriu nu sunt
transmisibile si sunt personalizate de către emitent cu numerele de
înmatriculare ale autovehiculelor pentru care au fost emise.
(4)
Modalitatea de eliberare a certificatului de transport în cont propriu si a
copiilor conforme ale acestuia se stabileste de către autoritatea
competentă prin norme.
Art. 49. - (1) Operatiunile de transport rutier national în cont propriu se pot
efectua numai cu vehicule rutiere înmatriculate în România, detinute si
utilizate în conditiile prezentei ordonante, cu exceptia operatiunilor de
transport efectuate conform prevederilor art. 51.
(2)
Operatiunile de transport rutier în cont propriu se pot efectua în afara
spatiului Uniunii Europene cu un ansamblu de vehicule doar în conditiile în
care semiremorca/remorca este înmatriculată în conformitate cu prevederile
acordurilor si conventiilor internationale la care România este parte.
(3) întreprinderile de transport
rutier în cont propriu utilizează autovehicule conduse de cetăteni români,
de cetăteni ai Uniunii Europene sau de cetăteni ai statelor din afara
Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajati ai acestora.
Art. 50. - Transportul rutier international în cont propriu de persoane între
România si un stat din afara Uniunii Europene se poate efectua numai pe baza
documentului de transport eliberat si convenit de autoritatea competentă
cu autoritătile competente din statele pe teritoriul cărora se
derulează transportul.
Art. 51. - (1) în cazul unei
operatiuni de transport combinat, dacă transportul de pe segmentul rutier
initial este efectuat în cont propriu de o întreprindere în conditiile
prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr.
1.072/2009, transportul de pe segmentul rutier final pentru transportarea la
destinatie a mărfurilor se consideră a fi efectuat în cont propriu
dacă întreprinderea căreia îi sunt destinate mărfurile detine si
utilizează autovehicule conform prevederilor art. 1 alin. (5) lit. d) din
Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, chiar dacă remorcile sau semiremorcile
sunt detinute de întreprinderea expeditoare care a efectuat transportul pe
segmentul rutier initial.
(2) în cazul în care transportul de
pe segmentul rutier final este efectuat în cont propriu de o întreprindere în
conditiile prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr.
1.072/2009, transportul de pe segmentul rutier initial se consideră a fi
efectuat în cont propriu dacă întreprinderea care expediază
mărfurile detine si utilizează autovehicule conform prevederilor art.
1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, chiar dacă
remorcile sau semiremorcile sunt detinute de întreprinderea destinatară
care va efectua transportul pe segmentul rutier final.
CAPITOLUL IV
Activităti conexe transportului rutier
Art. 52. - (1) Activitătile conexe transportului rutier se efectuează de
către operatorii economici numai pe baza licentei pentru activităti
conexe transportului rutier, eliberată de către autoritatea
competentă.
(2)
Licenta pentru activităti conexe se eliberează pentru fiecare
activitate conexă efectuată, perioada de valabilitate a acesteia
fiind de 5 ani.
(3) în vederea eliberării
licentei pentru activităti conexe transportului rutier - activităti
desfăsurate de autogări, operatorul economic trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele conditii:
a)
bază materială;
b)
competentă profesională;
c)
onorabilitate.
(4) în vederea eliberării
licentei pentru activităti conexe transportului rutier - activităti
de intermediere a operatiunilor de transport rutier contra cost, operatorul
economic trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
conditii:
a)
bază materială;
b)
competentă profesională;
c)
onorabilitate;
d)
capacitate financiară.
(5) în situatia în care o activitate
conexă transportului rutier se efectuează de către un operator
pentru activităti conexe transportului rutier în mai multe locatii,
autoritatea competentă eliberează câte o licentă pentru
activităti conexe transportului rutier.
Art. 53. - Autogările si statiile publice pentru urcarea/coborârea persoanelor
transportate în cadrul serviciilor regulate de transport rutier sunt bunuri de
utilitate publică si pot fi proprietate privată sau publică.
Art. 54. - (1) înfiintarea sau
desfiintarea unei autogări se aprobă de autoritătile competente,
în conditiile legii.
(2)
Este interzisă schimbarea destinatiei unei autogări, desfiintarea
acesteia sau schimbarea destinatiei unor spatii ale unei autogări în mai
putin de 6 luni de la notificarea acestei intentii de către proprietarul
autogării respective.
Art. 55. - Amenajarea, semnalizarea rutieră si întretinerea statiilor publice
pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate se asigură de
administratorul drumului sau detinătorul acestuia, după caz.
Art. 56. - (1) Activitătile de intermediere a operatiunilor de transport
rutier contra cost se realizează pe bază de contracte, prin preluarea
de la beneficiari a comenzilor de transport rutier, acestea urmând a fi
executate de intermediar, în numele său, prin intermediul unui operator de
transport rutier, pe bază de contracte.
(2)
Sarcinile si răspunderile intermediarului rezultă din prevederile
contractului de intermediere încheiat între părti.
Art. 57. - Autoritatea competentă stabileste prin norme:
a)
modul de îndeplinire a conditiilor necesare în vederea obtinerii licentei
pentru activităti conexe transportului rutier;
b)
modelul licentei pentru activităti conexe transportului rutier.
CAPITOLUL V
Siguranta rutieră
SECTIUNEA 1
Art. 58. - În sensul prezentei ordonante, persoanele cu functii care concură
la siguranta rutieră sunt: conducătorul auto, persoana desemnată
să conducă permanent si efectiv activitatea de transport rutier a
întreprinderii/operatorului de transport/operatorului pentru activităti conexe
transportului rutier, consilierul de sigurantă pentru transportul rutier
al mărfurilor periculoase si instructorul de conducere auto.
Art. 59. - (1) Persoanele cu functii care concură la siguranta rutieră
trebuie să facă dovada că sunt apte din punct de vedere medical
si psihologic pentru ocuparea si mentinerea în functie.
(2)
Avizul medical si avizul psihologic se obtin în urma unei examinări,
initiale si periodice, efectuată în unităti specializate din reteaua
sanitară proprie a Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sau
agreate de acesta.
(3)
Periodicitatea efectuării examinării medicale si/sau psihologice,
precum si cazurile pentru care se impune efectuarea examinării medicale
si/sau psihologice se stabilesc de către autoritatea competentă prin
norme.
Art. 60. - Pentru prevenirea evenimentelor rutiere, întreprinderile/operatorii de
transport/operatorii pentru activităti conexe transportului rutier au
obligatia de a asigura pregătirea profesională continuă si
periodică a personalului cu functii care concură la siguranta
rutieră.
Art. 61. - Autoritatea competentă stabileste prin norme sarcinile si
responsabilitătile pe care trebuie să le îndeplinească
persoanele cu functii care concură la siguranta rutieră, precum si
alte obligatii ale întreprinderilor, operatorilor de transport rutier si ale
operatorilor pentru activităti conexe transportului rutier în ceea ce
priveste siguranta rutieră.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 62. - (1) Scolile de conducători auto fac parte din cadrul institutional
national în domeniul sigurantei rutiere, care desfăsoară activitatea
de pregătire a persoanelor în vederea obtinerii permiselor de conducere.
(2)
Autorizarea scolilor de conducători auto si a instructorilor auto se face
în conditiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.
(3)
Atestarea profesorilor de legislatie rutieră si a instructorilor de
conducere auto se face în conditiile stabilite de către autoritatea
competentă prin norme.
Art. 63. - Programa de scolarizare si metodologia de organizare si desfăsurare
a cursurilor de pregătire teoretică si practică a persoanelor în
vederea obtinerii permisului de conducere se stabilesc de către
autoritatea competentă prin norme.
Art. 64. - Conditiile si obligatiile privind pregătirea teoretică si
practică a persoanelor în vederea obtinerii permisului de conducere se
stabilesc de către autoritatea competentă prin norme.
SECTIUNEA a 3-a
Pregătirea si atestarea profesională a personalului de specialitate
din domeniul transporturilor rutiere
Art. 65. - Persoanele cu functii care concură la siguranta rutieră si
profesorii de legislatie rutieră alcătuiesc personalul de
specialitate din domeniul transporturilor rutiere.
Art. 66. - Pregătirea si perfectionarea profesională a personalului de
specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizează în
centrele de pregătire si perfectionare autorizate de către
autoritatea competentă, în conditiile stabilite de aceasta prin norme.
Art. 67. - (1) Examinarea în vederea atestării profesionale a personalului de
specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizează de
către autoritatea competentă, în conditiile stabilite de aceasta prin
norme.
(2)
Examinarea în vederea atestării profesionale a lectorilor necesari
procesului de pregătire si perfectionare profesională a personalului
de specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizează de
către autoritatea competentă, în conditiile stabilite de aceasta prin
norme.
Art. 68. - (1) Conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere
corespunzătoare pentru categoriile D1, D1E, D sau DE care efectuează
operatiuni de transport rutier ce fac obiectul prezentei ordonante au obligatia
de a detine si un certificat de calificare profesională initială
(CPI)sau un certificat de calificare profesională continuă (CPC),
după caz.
(2)
Conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare
pentru categoriile C1, C1E, C sau CE care efectuează operatiuni de
transport rutier ce fac obiectul prezentei ordonante au obligatia de a detine
si un certificat de calificare profesională initială (CPI) sau un
certificat de calificare profesională continuă (CPC), după caz.
(3)
Conditiile privind pregătirea initială si continuă a conducătorilor
auto prevăzuti la alin. (1) si (2), precum si conditiile privind obtinerea
certificatului de calificare profesională initială (CPI) si a
certificatului de calificare profesională continuă (CPC) se stabilesc
de către autoritatea competentă prin norme.
Art. 69. - (1) Certificatele de calificare profesională initială (CPI) si
certificatele de calificare profesională continuă (CPC) se
eliberează de către autoritatea competentă numai:
a)
conducătorilor auto cetăteni ai unui stat membru al Uniunii Europene
care au în România resedinta curentă, asa cum este aceasta definită
la art. 14 din Regulamentul (CEE) nr. 3.821/1985 al Consiliului din 20
decembrie 1985 privind aparatura de înregistrare în transportul rutier, cu
modificările si completările ulterioare;
b)
conducătorilor auto cetăteni ai unui alt stat din afara Uniunii
Europene, care sunt angajati în mod legal de un operator de transport sau de o
întreprindere cu sediul ori domiciliul în România sau care sunt detinători
ai unui permis de muncă valabil eliberat de autoritătile române.
(2)
Certificatele de calificare profesională initială (CPI) si
certificatele de calificare profesională continuă (CPC) eliberate de
autoritătile competente din statele membre ale Uniunii Europene conform
prevederilor Directivei 2003/59/CE a Parlamentului European si a Consiliului
din 15 iulie 2003 privind calificarea initială si formarea periodică
a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului
de mărfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE) nr.
3.820/85 al Consiliului si a Directivei 91/439/CEE a Consiliului si de abrogare
a Directivei 76/914/CEE a Consiliului sunt recunoscute în România.
Art. 70. - Certificatele de competentă profesională si/sau atestatele
valabile eliberate de autoritătile statelor membre ale Uniunii Europene
pentru conducători auto, consilieri de sigurantă pentru transportul
rutier al mărfurilor periculoase si persoanele desemnate să
conducă permanent si efectiv activitatea de transport sunt recunoscute în România
ca fiind echivalente cu cele eliberate de autoritătile române.
Art. 71. - (1) Transportul rutier poate fi efectuat numai cu vehicule rutiere a
căror stare tehnică corespunde reglementărilor specifice în
vigoare, având inspectia tehnică periodică valabilă, acestea
fiind clasificate/încadrate corespunzător, conform reglementărilor în
vigoare.
(2)
Pentru accesul pe infrastructura rutieră, vehiculele rutiere fabricate în
tară sau în străinătate, înmatriculate sau care urmează
să fie înmatriculate în România, sunt supuse omologării în vederea
înmatriculării sau înregistrării si/sau inspectiei tehnice periodice,
după caz, în conformitate cu reglementările în vigoare.
(3)
Transportul rutier de mărfuri si/sau persoane se efectuează numai cu
vehicule rutiere destinate prin constructie tipului respectiv de transport si
dotate cu tahografe si limitatoare de viteză, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
Art. 72. - Defectiunile tehnice constatate la controlul în trafic se clasifică
în defectiuni tehnice minore, majore si periculoase, conform planului de
operatiuni stabilit prin reglementările specifice în vigoare.
Art. 73. - (1) în scopul
facilitării controlului vehiculelor care fac obiectul prezentei ordonante
utilizate de către operatorii de transport/întreprinderi, acestia au
obligatia dotării acestora cu plăcute din care să rezulte
dimensiunile si masele maxime autorizate ale vehiculului.
(2)
Modelul si locul de aplicare a plăcutelor se stabilesc de autoritatea
competentă prin norme.
(3)
Plăcutele prevăzute la alin. (1) fac dovada conformitătii
vehiculului respectiv cu prevederile legislatiei comunitare referitoare la
dimensiunile maxime admise si masele maxime autorizate.
(4) în cazul în care
caracteristicile vehiculului nu mai corespund cu cele indicate în
plăcută, operatorul de transport/întreprinderea are obligatia de a
solicita modificarea datelor înscrise pe plăcută în mod
corespunzător.
(5)
Vehiculele care sunt dotate cu plăcute sunt verificate:
a) prin
sondaj, în privinta respectării maselor maxime autorizate; si
b) ori
de câte ori există suspiciuni că nu sunt respectate, în privinta
dimensiunilor maxime autorizate.
Art. 74. - Echiparea cu tahografe si limitatoare de viteză este obligatorie
pentru autovehiculele ori ansamblurile de vehicule rutiere destinate
transportului rutier de mărfuri a căror masă totală
maximă autorizată este mai mare de 3,5 tone si pentru autovehiculele
destinate transportului rutier de persoane având mai mult de 9 locuri pe
scaune, inclusiv locul conducătorului auto, în conformitate cu prevederile
reglementărilor nationale si ale Uniunii Europene.
Art. 75. - Operatorii economici care efectuează servicii de montare, reglare
si verificare a tahografelor si limitatoarelor de viteză pot
desfăsura aceste activităti numai pe baza autorizatiei tehnice
eliberate de autoritatea competentă, în conditiile stabilite prin
reglementările în vigoare.
CAPITOLUL VI
Contracte în activitătile de transport rutier si activitătile
conexe acestuia
Art. 76. - (1) Efectuarea transportului rutier contra cost si a activitătilor
conexe acestuia se realizează pe bază de contract de transport, în
conformitate cu legislatia în vigoare. Aceste activităti sunt
următoarele:
1.
transportul rutier contra cost de mărfuri;
2.
transportul rutier national si international contra cost de persoane în
următoarele cazuri:
a)
serviciu regulat;
b)
serviciu regulat special;
c)
serviciu ocazional;
3.
activităti desfăsurate de autogara;
4.
activităti de intermediere.
(2) Se
consideră contract si comanda acceptată, numai dacă aceasta
contine toate elementele necesare efectuării transportului rutier.
Art. 77. - (1) Dispozitiile art. 1 pct. 2 si 3, precum si ale art. 2-30 si 32-41,
cu exceptia celor prevăzute la art. 23 pct. 3, din Conventia referitoare
la contractul de transport international de mărfuri pe sosele (CMR),
semnată la Geneva, Elvetia, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin
Decretul nr. 451/1972, denumită în continuare Conventia CMR, sunt
aplicabile transporturilor rutiere nationale contra cost de mărfuri.
(2) în transportul rutier national,
prevederile art. 23 pct. 3 din Conventia CMR vor avea următorul cuprins:
“Totusi, cuantumul despăgubirilor nu poate depăsi echivalentul în lei
a 2,5 USD per kilogram greutate brută lipsă.”
Art. 78. - (1) în executarea
activitătii conexe de intermediere, transportul rutier se face pe baza si
în conditiile contractului încheiat între client si intermediar, precum si ale
contractului încheiat între intermediar si operatorul de transport rutier.
(2) în aplicarea prevederilor alin.
(1), operatorul care detine licentă pentru activităti de intermediere
are obligatiile si responsabilitătile care rezultă din contractele
respective.
Art. 79. - Autoritatea competentă stabileste prin norme modalitatea de
aplicare a prevederilor Conventiei CMR de către operatorii de transport
rutier români care efectuează transport rutier national contra cost de
mărfuri.
Art. 80. - Biletul de călătorie reprezintă contractul de transport
în cazul serviciilor regulate, încheiat între prestator - operator de transport
si beneficiar - călător, prin care operatorul de transport rutier se
obligă să efectueze transportul în conditii de sigurantă si
confort, iar beneficiarul se obligă să achite contravaloarea sa, care
include si asigurarea persoanelor si a bagajelor, precum si riscurile ce pot
decurge din efectuarea transportului rutier.
CAPITOLUL VII
Tarife
Art. 81. - Eliberarea documentelor prevăzute de prezenta ordonantă,
precum si efectuarea prestatiilor specifice se realizează de autoritatea
competentă, pe baza tarifelor stabilite de aceasta prin ordin.
Art. 82. -Tarifele aferente transportului rutier contra cost se stabilesc liber, pe
bază de cerere si ofertă.
CAPITOLUL VIII
Control
Art. 83. - Inspectia si controlul modului de respectare pe teritoriul României a
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, Regulamentului (CE) nr.
1.072/2009 si ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, precum si ale
prevederilor prezentei ordonante, inclusiv a prevederilor normelor si
reglementărilor prevăzute de aceasta, se efectuează în trafic si
la sediul întreprinderilor/operatorilor de transport rutier si al
întreprinderilor care desfăsoară activităti conexe transportului
rutier.
Art. 84. - Inspectia si controlul modului de respectare a prevederilor prezentei ordonante,
inclusiv a prevederilor normelor si reglementărilor prevăzute de
aceasta, în ceea ce priveste activitatea de pregătire a persoanelor în
vederea obtinerii permisului de conducere se efectuează de către
autoritatea competentă.
CAPITOLUL IX
Sanctiuni
Art. 85. - (1) încălcările
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, ale Regulamentului (CE) nr.
1.072/2009 si ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, ale prezentei ordonante,
precum si ale normelor de aplicare a acesteia atrag răspunderea civilă,
administrativă, penală si contraventională, în conditiile legii.
(2) încălcările
prevăzute la alin. (1) cu caracter contraventional si sanctiunile
aplicabile în cazul constatării acestora se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
CAPITOLUL X
Art. 86. - Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale, cu avizul
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, elaborează norme
tranzitorii, cu caracter de exceptie, privind transportul rutier de bunuri divizibile
provenite din exploatările agricole pe perioada cuprinsă între 1
septembrie si 30 noiembrie 2011, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 87. - La alineatul (1) al articolului 3 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002
privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua
de drumuri nationale din România, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 424/2002, cu
modificările si completările ulterioare, după punctul (v) al
literei a) se introduce un nou punct, punctul (vi), cu următorul cuprins:
“(vi)
Serviciul de Protectie si Pază.”
CAPITOLUL XI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 88. - (1) Licentele de transport, certificatele de transport în cont propriu,
precum si copiile conforme ale acestora eliberate înainte de data de 4
decembrie 2011 rămân valabile până la data expirării lor.
(2)
Certificatele de competentă profesională/Atestatele profesionale
eliberate anterior datei de 4 decembrie 2011 îsi păstrează
valabilitatea până la data expirării lor.
Art. 89. - (1) Obligatiile corespunzătoare operatorilor de transport rutier,
întreprinderilor de transport rutier în cont propriu si operatorilor centru
activităti conexe transportului rutier, precum si sanctiunile
administrative aplicabile acestora se stabilesc de către autoritatea
competentă prin norme.
(2)
Obligatiile corespunzătoare desfăsurării activitătii de
pregătire a persoanelor în vederea obtinerii permisului de conducere se
stabilesc de către autoritatea competentă prin norme.
Art. 90. - În termen de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonante
în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Transporturilor si
Infrastructurii va elabora norme metodologice de punere în aplicare a acesteia,
care se aprobă prin ordin.
Art. 91. - În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a normelor
prevăzute la art. 90 se aprobă de către Guvern hotărârea
prevăzută la art. 85 alin. (2).
Art. 92. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la data de 4 decembrie
2011, cu exceptia art. 86, 87, 90 si 91, care intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
prezentei ordonante.
Art. 93. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante, Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 102/2006, cu
modificările si completările ulterioare, se abrogă.
*
Prezenta
ordonantă transpune prevederile art. 6 alin. (1) lit. c), alin. (2), (3)
si (4) din Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire,
pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul
Comunitătii, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul national si
international si a greutătii maxime autorizate în traficul international,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene nr. L 235 din
17 septembrie 1996, ale art. 9 din Directiva 92/106/CEE a Consiliului din 7
decembrie 1992 privind stabilirea de norme comune pentru anumite tipuri de
transporturi combinate de mărfuri între state membre, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene nr. L 368 din 17 decembrie
1992, precum si ale art. 9, 10 si art. 14 alin. (2) din Directiva 2003/59/CE a
Parlamentului European si a Consiliului din 15 iulie 2003 privind calificarea
initială si formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor
vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de pasageri, de modificare
a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului si a Directivei 91/439/CEE a
Consiliului si de abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 226 din 10
septembrie 2003.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul agriculturii si dezvoltării rurale,
Valeriu Tabără
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
31 august 2011.
Nr. 27.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea
preturilor locale de referintă pentru energia termică furnizată
populatiei prin sisteme centralizate
Având
în vedere necesitatea eficientizării sistemelor centralizate de producere
si distributie a energiei termice si a îmbunătătirii actului
managerial al operatorilor prestatori ai serviciului public de alimentare a
localitătilor cu energie termică,
tinând
cont de faptul că diminuarea dezechilibrelor existente si mentinerea
deficitului bugetar în limite sustenabile creează premisele
relansării economice, impunându-se cresterea disciplinei financiare,
predictabilitătii si transparentei executiei bugetare la nivelul
unitătilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, diminuarea
arieratelor înregistrate ca urmare a managementului financiar imprudent si
reducerea cheltuielilor bugetare ale unitătilor/subdiviziunilor
administrativ-teritoriale,
fiind
necesară adoptarea unei politici de restrângere a cheltuielilor bugetare
si de întărire a disciplinei financiare, astfel încât să se
reducă deficitele dintre veniturile si angajamentele legale de cheltuieli
publice locale,
luând
în considerare necesitatea imperioasă ca operatorii economici implicati în
această activitate să aibă în vedere în timp util aceste
prevederi pentru a-si stabili strategiile de pregătire a sezonului de
încălzire 2011-2012, în functie de fondurile disponibile, eliminând astfel
eventuale blocaje si întreruperi în asigurarea serviciului public,
în
considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general
public si constituie situatii de urgentă si extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preturilor locale de
referintă pentru energia termică furnizată populatiei prin
sisteme centralizate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 692
din 14 august 2006, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 483/2006, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1.
Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
privind unele măsuri
pentru functionarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie
termică a populatiei”
2.
Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1.
- Prin prezenta ordonantă se instituie unele măsuri pentru
functionarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a
populatiei.”
3.
Articolul 2 se abrogă.
4. La
articolul 3, alineatele (2), (4) si (5) vor avea următorul cuprins:
“(2)
Autoritătile administratiei publice locale pot aproba preturi locale ale
energiei termice facturate populatiei mai mici decât pretul de producere,
transport, distributie si furnizare a energiei termice livrate populatiei.
(4) în situatia în care
autoritătile administratiei publice locale aprobă preturi locale ale
energiei termice facturate populatiei mai mici decât pretul de producere,
transport, distributie si furnizare a energiei termice livrate populatiei,
acestea asigură din bugetele locale sumele necesare acoperirii diferentei
dintre pretul de producere, transport, distributie si furnizare a energiei
termice livrate populatiei si pretul local al energiei termice facturate
populatiei.
(5) în cazul în care
autoritătile administratiei publice locale nu cuprind în bugetul local
sumele stabilite potrivit alin. (4) sau nu efectuează plata acestor sume
către furnizorii de energie termică potrivit programului aprobat prin
buget, furnizorii de energie termică sesizează Ministerul Administratiei
si Internelor, în baza ordinului comun al ministrului administratiei si
internelor si al ministrului finantelor publice, directiile generale ale
finantelor publice alocă bugetelor locale cotele defalcate din impozitul
pe venit, cuvenite acestora potrivit legii, numai pentru plata obligatiilor
către furnizorii de energie termică, până la lichidarea
obligatiilor respective.”
5.
Articolul 4 se abrogă.
6. La
articolul 5, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art.
5. - (1) Sumele prevăzute în bugetele locale, conform art. 3 alin. (4), se
pot acorda în avans de către ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale furnizorilor de energie termică pentru populatie, în
vederea finantării constituirii de către producător a stocurilor
de cărbune, păcură si de combustibil lichid usor pentru sezonul
rece, inclusiv pentru cheltuielile de transport aferente constituirii acestor
stocuri.”
7.
Articolul 51 va avea următorul cuprins:
“Art. 51.
- Sumele acordate furnizorilor de energie termică, prevăzute la art.
3 alin. (4), inclusiv sumele acordate în avans conform prevederilor art. 5
alin. (1), sunt virate de către autoritătile administratiei publice
locale furnizorilor de energie termică în termen de 15 zile de la
prezentarea deconturilor justificative, în conturi de tip ESCROW, deschise la
bănci de către furnizorii de energie termică.”
8. La articolul 52, alineatele (1) si (2) vor avea următorul
cuprins:
“Art. 52.
- (1) Pierderile induse de prestarea serviciilor publice de productie,
transport, distributie si furnizare a energiei termice pentru populatie în
sistem centralizat, înregistrate de operatorii economici din subordinea
autoritătilor administratiei publice locale, pot fi acoperite din bugetele
locale ale unitătilor administrativ-teritoriale.
(2)
Prin derogare de la prevederile art. 58 din Legea nr. 273/2006 privind
finantele publice locale, cu modificările si completările ulterioare,
pierderile prevăzute la alin. (1) pot fi acoperite si din excedentul anual
al bugetului local înregistrat la încheierea exercitiului bugetar.”
Art. II.
- Prezenta ordonantă de urgentă intră în
vigoare la data de întâi a lunii următoare publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
31 august 2011.
Nr. 69.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |