MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 744 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 24 octombrie 2011
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.010. - Hotărâre pentru aprobarea amendamentelor
convenite între Guvernul României si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare, prin scrisoarea semnată la Washington la 6
aprilie 2011 si la Bucuresti la 28 aprilie 2011, la Acordul de împrumut dintre
România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, destinat finantării
Proiectului privind incluziunea socială, semnat la Bucuresti la 4 iulie
2006
1.024. - Hotărâre privind unele măsuri de
reorganizare a producătorilor de energie electrică de sub autoritatea
Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, prin înfiintarea
Societătii Comerciale Complexul Energetic Oltenia - S.A.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
209. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor privind aprobarea diferentei de cofihantare a
Centrului European al Consumatorilor România pentru anul 2011
2.119/C. - Ordin al ministrului justitiei pentru completarea
Regulamentului privind conditiile de participare, organizare si
desfăsurare a concursurilor pentru ocuparea, prin avansare în functie,
trecerea agentilor în corpul ofiterilor si din sursă externă, a
posturilor vacante de functionar public cu statut special din sistemul
administratiei penitenciare, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei nr.
2.478/C/2010
5.487. - Ordin al ministrului educatiei, cercetării,
tineretului si sportului pentru aprobarea Regulamentului privind recunoasterea
în învătământul tertiar nonuniversitar a studiilor obtinute în cadrul
învătământului liceal - filiera tehnologică sau vocatională
ACTE ALE OFICIULUI ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
267. - Decizie privind publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
a Hotărârii arbitrale din data de 3 octombrie 2011
având ca obiect stabilirea modalitătii de repartizare în cote procentuale
între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor
de fonograme, ADPFR si UPFR, a remuneratiei cuvenite pentru radiodifuzarea
fonogramelor de comert sau a reproducerilor acestora de către organismele
de televiziune, precum si a comisionului de colectare datorat organismului de
gestiune colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor
de fonograme
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea amendamentelor convenite între Guvernul României si Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, prin scrisoarea
semnată la Washington la 6 aprilie 2011 si la Bucuresti la 28 aprilie
2011, la Acordul de împrumut dintre România si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare, destinat finantării Proiectului privind
incluziunea socială, semnat la Bucuresti la 4 iulie 2006
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 5 alin. (2) din Legea nr. 40/2007 pentru
ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare, destinat finantării Proiectului
privind incluziunea socială, semnat la Bucuresti la 4 iulie 2006, cu
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă amendamentele convenite între Guvernul României, prin
Ministerul Finantelor Publice, si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare, prin scrisoarea*) semnată la Washington la 6
aprilie 2011 sila Bucuresti la 28 aprilie 2011, la Acordul de împrumut dintre
România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare,
destinat finantării Proiectului privind incluziunea socială, semnat
la Bucuresti la 4 iulie 2006, ratificat prin Legea nr. 40/2007, cu
completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Sulfina Barbu
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucuresti,
12 octombrie 2011.
Nr. 1.010.
*) Traducere.
BANCA MONDIALĂ
BANCA
INTERNATIONALĂ PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
ASOCIATIA
INTERNATIONALĂ PENTRU DEZVOLTARE
1818 H Street N.W.
Washington, D.C. 20433,
SUA
Tel: (202)473-1000
Telex: INTBAFRAD
Telex: INDEVAS
Excelentei sale
Gheorghe Ialomitianu,
ministrul finantelor
publice
Ministerul Finantelor
Publice
Bucuresti, România
6 aprilie 2011
Excelentă,
România - Proiectul privind incluziunea socială (împrumutul nr.
4.825-RO)
Modificarea Acordului de împrumut
Indicatorii revizuiti de performantă si monitorizare
Facem
referire la Acordul de împrumut încheiat între România (Debitor) si
Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
(Acordul de împrumut) si la Scrisoarea suplimentară nr. 2 privind
indicatorii de performantă si monitorizare (Scrisoarea
suplimentară), aferentă proiectului mentionat mai sus,
datată 4 iulie 2006. Facem, de asemenea, trimitere la solicitările
dumneavoastră de modificare a Acordului de împrumut, în numele
Debitorului, cuprinse în scrisorile Debitorului datate 29 iulie 2010 si 14
decembrie 2010.
Ne face
plăcere să vă informăm că, după o analiză
atentă, solicitările mentionate mai sus au fost acceptate si, în
continuare, propunem modificarea Acordului de împrumut după cum
urmează:
1.
Anexa nr. 1 este modificată si va avea următorul continut:
1.1.
Obiectivul proiectului este modificat si va avea următorul continut:
“Obiectivele
proiectului sunt: (i) îmbunătătirea conditiilor de viată si
incluziunea socială a celor mai dezavantajate si vulnerabile categorii de
populatie din România; si (ii) consolidarea administrării prestatiilor de
asistentă socială.”
1.2.
Partea I este modificată în sensul majorării numărului de cămine
pentru săraci de la o sută (100) la o sută saisprezece (116).
Drept urmare, prima parte a propozitiei se modifică si va avea
următorul continut (modificările sunt prezentate cu caractere
cursive):
“Acordarea
de sprijin FRDS pentru a îmbunătăti conditiile de viată si
incluziunea socială a populatiei rome, adăpostită în o sută
saisprezece (116) cămine pentru săraci, prin: [...]”.
1.3. La
partea a III-a se adaugă un nou subparagraf 4, cu următorul continut:
“4. Programul
de transfer de sume de bani pentru asistentă socială
Acordarea
de sprijin MMFPS, precum si altor autorităti publice cu atributii în
domeniu, în relatiile de subordonare si/sau coordonare dintre acestea, pentru a
creste eficienta administrării si monitorizării prestatiilor de
asistentă socială, printre altele prin: (i) modernizarea Sistemului
de management al informatiilor (SMI) din cadrul Agentiei Nationale pentru
Prestatii Sociale (ANPS) cu module pentru alocatiile de sprijin al familiilor
si pentru venitul minim garantat (VMG); (ii) armonizarea procedurilor bazate pe
testarea de mijloace în vederea stabilirii eligibilitătii pentru a putea
beneficia de prestatii de asistentă socială; (iii) armonizarea
criteriilor de evaluare a gradului de invaliditate si a cadrului institutional
pentru prestatiile adresate persoanelor cu dizabilităti si pensiile pentru
invalizi; (iv) dezvoltarea capacitătii institutionale si a instrumentelor
pentru prevenirea si combaterea erorilor si fraudelor; (v) promovarea
campaniilor de informare publică pentru prezentarea reformelor propuse în
vederea eficientizării si optimizării sistemului de asistentă
socială; si (vi) implementarea unor activităti de monitorizare si
evaluare pentru a evalua: (a) efectul transferurilor pentru asistentă
socială si impactul acestora; si (b) economiile obtinute din consolidarea
prestatiilor de asistentă socială si din simplificarea
modalitătii de administrare a prestatiilor de asistentă socială.”
2. La anexa nr. 2 sectiunea a IV-a
litera A paragraful 2, tabelul este modificat pentru a reflecta
realocările sumelor aferente împrumutului, conform solicitării.
Drept
urmare, tabelul revizuit este prezentat în anexa nr. 1 la prezenta scrisoare.
3. La anexa nr. 2 sectiunea a IV-a
litera B, paragraful 2 se modifică si va avea următorul continut
(modificările sunt prezentate cu caractere cursive):
“2.
Data de finalizare este 1 februarie 2013.”
4.
Documentul-anexă se modifică după cum urmează:
4.1.
Paragraful 14 se modifică si va avea următorul continut:
“14. MMFPS
reprezintă Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale al
Debitorului sau orice succesor al acestuia.” Drept urmare, toate referirile din
Acordul de împrumut la “MMSSF” vor fi înlocuite cu referiri la “MMFPS”.
4.2. Se
adaugă un nou paragraf 2, cu următorul continut:
“2. ANPS
reprezintă Agentia Natională pentru Prestatii Sociale a
Debitorului sau orice succesor legal al acesteia.”
4.3. Se
adaugă un nou paragraf 9, cu următorul continut: “9. VMG înseamnă
venitul minim garantat.”
4.4. Se
adaugă un nou paragraf 13, cu următorul continut:
“13. SMI
înseamnă Sistemul de management al informatiilor al ANPS (definit mai
jos).”
Toate
paragrafele din documentul-anexă vor fi renumerotate în consecintă,
urmând ordinea alfabetică. Documentul-anexă modificat este atasat
prezentei scrisori de modificare a Acordului de împrumut (anexa nr. 2).
Scrisoarea
suplimentară revizuită va fi transmisă separat.
Vă
rugăm să ne confirmati acordul dumneavoastră cu cele prezentate
mai sus, în numele României, prin semnarea, datarea si returnarea către
noi a copiei atasate a prezentei scrisori, precum si a scrisorii suplimentare
revizuite. Respectivele modificări vor intra în vigoare la data primirii
celor două scrisori contrasemnate de către dvs.
Cu sinceritate, Peter Harold,
director,
Europa Centrală si Statele Baltice
Europa si Asia Centrală
(semnătură indescifrabilă)
ACCEPTAT:
ROMÂNIA
De
către Bogdan Alexandru Drăgoi - reprezentant autorizat (semnătură
indescifrabilă)
Functie:
secretar de stat
Data:28
aprilie 2011
6
aprilie 2011
E.S.
Gheorghe Ialomitianu
CC:
E.S. loan Botis,
ministrul
muncii, familiei si protectiei sociale, Ministerul Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale
Bucuresti,
România
Dlui
Nicolae Ivăschescu,
secretar
de stat,
Ministerul
Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
Bucuresti, România
Dlui
Bogdan Drăgoi,
secretar
de stat,
Ministerul
Finantelor Publice
Bucuresti,
România
Dnei
Angela Carabas,
director
general,
Ministerul
Finantelor Publice
Bucuresti,
România
Dlui
Constantin Olteanu,
director
al unitătii de management al proiectului,
Ministerul
Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
Bucuresti,
România
Dlui
Ruud Treffers,
director
executiv,
Banca
Mondială
ANEXA
Nr. 1
Categoria |
Valoarea alocată din împrumut (exprimată în euro) |
Procentul cheltuielilor care urmează a fi finantate |
1. Bunuri,
lucrări, servicii de consultantă, pregătire profesională,
costuri operationale majorate si împrumuturi nerambursabile aferente
părtii I
a Proiectului, asa cum au fost stabilite prin planurile
de dezvoltare anuală aferente respectivei părti I a
Proiectului |
13.700.000 |
85% |
2. Bunuri,
lucrări, servicii de consultantă, pregătire profesională,
costuri operationale majorate si împrumuturi nerambursabile aferente
părtii a II-a a Proiectului, asa cum au fost stabilite prin planurile de
dezvoltare anuală aferente respectivei părti a II-a a Proiectului |
6.100.000 |
85% |
3. Bunuri,
lucrări, servicii de consultantă, pregătire profesională,
costuri operationale majorate si împrumuturi nerambursabile aferente
părtii a III-a a Proiectului, asa cum au fost stabilite prin planurile
de dezvoltare anuală aferente respectivei părti a III-a a
Proiectului |
27.200.000 |
85% |
4. Bunuri,
lucrări, servicii de consultantă, pregătire profesională,
costuri operationale majorate si împrumuturi nerambursabile aferente
părtii a IV-a a Proiectului, asa cum au fost stabilite prin planurile de
dezvoltare anuală aferente respectivei părti a IV-a a Proiectului |
200.000 |
85% |
VALOARE
TOTALĂ: |
47.200.000 |
|
ANEXA
Nr. 2
1. Plan
de dezvoltare anuală reprezintă fiecare din cele 4 documente: (i)
elaborate de FRDS, MEC, MMSSF si ANR, aferente părtii I, părtii
a II-a, părtii a III-a si părtii a IV-a ale Proiectului, incluzând
lista activitătilor ce urmează a fi desfăsurate în fiecare an
calendaristic în contextul respectivei părti a Proiectului, precum si
planul de implementare, procesele de achizitii si monitorizare si bugetul
aferent respectivelor activităti; si (ii) agreate între Debitor si
Bancă, în conformitate cu partea A.1 a sectiunii a II-a din anexa nr. 2 la
Acordul de împrumut.
2. Categorie
înseamnă una din categoriile definite prin tabelul din sectiunea a
IV-a a anexei nr. 4 la Acordul de împrumut.
3. Ghidul
de consultantă reprezintă “Ghidul: Selectarea si angajarea
consultantilor de către debitorii Băncii Mondiale”, publicat de
Bancă în mai 2004.
4. Subproiecte
pentru dizabilităti reprezintă proiecte finantate prin
împrumuturi nerambursabile, selectate si implementate în
conformitate
cu prevederile Manualului operational, având ca obiectiv
îmbunătătirea asistentei pe termen scurt si lung acordate persoanelor
cu dizabilităti, inclusiv, printre altele, finantarea restructurării
si modernizării institutiilor existente, constructia si echiparea unor
facilităti de infrastructură de dimensiuni reduse conforme cu
standardele UE si procesul de dezinstitutionalizare, însotit de prestarea unor
servicii la nivel de comunitate.
5. Subproiecte
privind violenta conjugală reprezintă proiecte finantate prin
împrumuturi nerambursabile, selectate si implementate în conformitate cu
prevederile Manualului operational, având ca obiectiv sprijinirea victimelor
unor cazuri de violentă conjugală, constând în finantarea
modernizării infrastructurii existente sau constructia unor clădiri
noi pentru centre multifunctionale în care vor fi prestate servicii sociale
integrate pentru victimele unor asemenea cazuri si persoanele aflate în
întretinerea acestora.
6. ECE
înseamnă educatia copiilor la cele mai fragede vârste.
7. UE
înseamnă Uniunea Europeană.
8. Conditii
generale reprezintă “Conditiile generale de acordare a împrumuturilor
din cadrul Băncii Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare”,
datate 1 iulie 2005.
9. VMG
înseamnă venitul minim garantat.
10. Ghid
pentru analiza impactului subproiectelor asupra mediului înconjurător semnifică
documentul datat 14 martie 2006, aprobat de Bancă, în care sunt descrise
procedurile în domeniul protectiei mediului, care trebuie respectate în fazele
de identificare, fezabilitate si finalizare a proiectării subproiectelor
privind interventiile prioritare, subproiectelor pentru dizabilităti,
subproiectelor privind tinerii expusi riscurilor si subproiectelor privind
violenta conjugală.
11. Legea
nr. 7 înseamnă Legea Debitorului nr. 7/2005, cu amendamentele
ulterioare.
12. Legea
nr. 129 înseamnă Legea Debitorului nr. 129/1998, republicată în
Monitorul Oficial al Debitorului, Partea I, nr. 483 din 8 iunie 2005, cu
amendamentele ulterioare.
13. MEC
semnifică Ministerul Educatiei si Cercetării al Debitorului sau
orice succesor al acestuia.
14. SMI
semnifică Sistemul de management al informatiilor al ANPS (definit mai
jos).
15. MFP
semnifică Ministerul Finantelor Publice al Debitorului sau orice
succesor al acestuia.
16. MMFPS
reprezintă Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale al
Debitorului sau orice succesor al acestuia.
17. ANPF
semnifică Agentia Natională pentru Protectia Familiei a
Debitorului, înfiintată în conformitate cu Legea Debitorului nr. 217/2003,
modificată prin Ordonanta Debitorului nr. 95/2003, si la care se face
trimitere în partea a III-a a anexei nr. 1 la Acordul de împrumut.
18. ANPH
semnifică Agentia Natională pentru Persoanele cu Handicap a
Debitorului, înfiintată în conformitate cu Ordonanta Debitorului nr.
14/2003, cu amendamentele ulterioare, si la care se face trimitere în partea a
III-a a anexei nr. 1 la Acordul de împrumut.
19. ANPS
semnifică Agentia Natională pentru Prestatii Sociale a
Debitorului sau orice succesor legal al acesteia.
20. ANR
semnifică Agentia Natională pentru Romi a Debitorului,
înfiintată în conformitate cu Legea nr. 7, ca o institutie cu
personalitate juridică a administratiei publice centrale.
21. ONG
semnifică organizatie neguvernamentală, care a fost
înfiintată si care functionează conform legislatiei Debitorului.
22. Manual
operational reprezintă manualul în care sunt descrise procedurile
pentru implementarea Proiectului si care includ, printre altele: (i) proceduri
care stau la baza organizării activitătilor administrative, de
achizitii, de gestiune financiară si de monitorizare si evaluare; (ii)
scheme pentru întocmirea planurilor de dezvoltare anuală si a
raportărilor de proiect; (iii) criterii de eligibilitate, proceduri de
selectie, termene si conditii si proceduri de achizitii pentru alocarea de sume
nerambursabile în cadrul programelor aferente subproiectelor privind
interventiile prioritare, subproiectelor pentru dizabilităti,
subproiectelor privind tinerii expusi riscurilor si subproiectelor privind
violenta conjugală; si (iv) Ghidul pentru analiza impactului
subproiectelor asupra mediului înconjurător.
23. Subproiecte
privind interventiile prioritare reprezintă proiecte finantate prin
împrumuturi nerambursabile selectate si implementate în conformitate cu
prevederile Manualului operational, având ca obiectiv îmbunătătirea
conditiilor de viată si a incluziunii sociale a populatiei rome care
locuieste în cămine pentru săraci inclusiv, printre altele,
finantarea asistentei tehnice pentru pregătirea subproiectelor,
constructia sau modernizarea unor facilităti de infrastructură de
dimensiuni reduse, prestarea de servicii sociale si pregătire
profesională la nivel de comunitate si activităti în domeniul
protectiei mediului.
24. Ghidul
de achizitii reprezintă “Ghidul pentru achizitiile aferente
împrumuturilor BIRD si creditelor IDA, publicat de Bancă în mai 2004.
25. Plan
de achizitii reprezintă planul de achizitii al Debitorului pentru
Proiect din data de 4 mai 2006 si la care se face trimitere în paragraful 1.16
al Ghidului de achizitii si în paragraful 1.24 al Ghidului de consultantă,
cu actualizările ulterioare, în conformitate cu prevederile respectivelor
paragrafe.
26. FRDS
reprezintă Fondul Român de Dezvoltare Socială, înfiintat în
conditiile Legii nr. 129, ca institutie nonprofit, de interes public, cu
personalitate juridică si beneficiind de autonomie administrativă.
27. Comitetul
de coordonare reprezintă comitetul care urmează a fi înfiintat de
către Debitor, cu o componentă si obiective de functionare care
trebuie să fie aprobate de către Bancă, si la care se face
trimitere în partea B.1 a sectiunii I din anexa nr. 2 la Acordul de
împrumut.
28. Acorduri
subsidiare reprezintă Acordul subsidiar FRDS si Acordul subsidiar ANR
la care se face trimitere în părtile A.1 si A.2 din sectiunea I a
anexei nr. 2 la Acordul de împrumut, conform cărora Debitorul va pune la
dispozitia FRDS si, respectiv, ANR o parte din sumele trase din împrumut.
29. Subproiectul
privind tinerii expusi riscurilor reprezintă proiecte finantate prin
împrumuturi nerambursabile selectate si implementate în conformitate cu
prevederile Manualului operational, având ca obiectiv facilitarea
integrării sociale si profesionale a tinerilor cu vârste de peste 18 ani,
care nu se mai încadrează în criteriile impuse de sistemul privind
protectia copiilor, constând în finantarea unor centre multifunctionale care
vor oferi servicii sociale integrate pentru astfel de tineri în vârstă de
peste 18 ani.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind unele măsuri de
reorganizare a producătorilor de energie electrică de sub autoritatea
Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, prin înfiintarea
Societătii Comerciale Complexul Energetic Oltenia - S.A.
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art.
11 lit. m) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se autorizează Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de
Afaceri să mandateze reprezentantii săi în adunarea generală a
actionarilor Societătii Nationale a Lignitului Oltenia - S.A.,
Societătii Comerciale Complexul Energetic Turceni - S.A., Societătii
Comerciale Complexul Energetic Craiova - S.A., Societătii Comerciale
Complexul Energetic Rovinari - S.A., să aprobe toate operatiunile si
demersurile necesare pentru fuziunea prin contopire a acestor societăti si
constituirea unei noi societăti comerciale pe actiuni, Societatea
Comercială Complexul Energetic Oltenia - S.A.
(2)
Societatea Comercială Complexul Energetic Oltenia - S.A. se va constitui
în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 2. - (1) Societatea Comercială Complexul Energetic Oltenia - S.A. se va
înfiinta prin fuziunea Societătii Comerciale Complexul Energetic Craiova -
S.A., Societătii Comerciale Complexul Energetic Rovinari - S.A.,
Societătii Comerciale Complexul Energetic Turceni - S.A. si a
Societătii Nationale a Lignitului Oltenia - S.A.
(2) în urma procesului de fuziune,
societătile comerciale Complexul Energetic Rovinari - S.A., Complexul
Energetic Craiova - S.A., Complexul Energetic Turceni - S.A. si Societatea
Natională a Lignitului Oltenia - S.A. Târgu Jiu îsi încetează
existenta, în conditiile legii.
Art. 3. - Proiectul actului constitutiv al Societătii Comerciale Complexul
Energetic Oltenia - S.A. se transmite Ministerului Economiei, Comertului si Mediului
de Afaceri în vederea emiterii mandatului său de reprezentare pentru
aprobarea sa, în adunările generale ale actionarilor societătilor
care fuzionează, prevăzute la art. 2. alin. (1), în conditiile legii.
Art. 4. - De la data înregistrării în registrul comertului, Societatea
Comercială Complexul Energetic Oltenia - S.A. preia toate drepturile si va
fi tinut de toate obligatiile fostelor societăti comerciale supuse
fuziunii si se subrogă în drepturi si obligatii decurgând din raporturile
juridice ale acestora cu tertii, inclusiv în litigiile în curs.
Art. 5. - În termen de 60 de zile de la data înregistrării în registrul
comertului a Societătii Comerciale Complexul Energetic Oltenia - S.A. se
vor încheia protocoale de predare-preluare a activului si pasivului preluat de
la societătile care au fuzionat.
Art. 6. - Societatea Comercială Complexul Energetic Oltenia - S.A. are ca
obiect principal de activitate producerea si furnizarea energiei electrice si
termice si exploatarea minelor si carierelor de lignit.
Art. 7. - Bunurile proprietate publică a statului administrate ori utilizate
cu orice alt titlu de societătile comerciale care se reorganizează
potrivit prevederilor prezentei hotărâri se preiau cu acelasi titlu de
către societatea comercială înfiintată potrivit art. 1.
Art. 8. - Proiectul de fuziune va contine prevederi privind personalul angajat la
societătile comerciale care fuzionează potrivit prezentei
hotărâri, în conditiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii,
republicată, precum si dispozitii privind contractele colective de
muncă.
Art. 9. - Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri va coordona
procesul de fuziune a celor 4 societăti de sub autoritatea sa, potrivit
prevederilor prezentei hotărâri, si va mandata reprezentantii statului în
adunarea generală a actionarilor si membrii consiliului de administratie
ai societătii comerciale care se înfiintează, cu ducerea la
îndeplinire a măsurilor necesare în acest scop.
Art. 10. - Finalizarea în conditiile legii a reorganizării producătorilor
de energie electrică de sub autoritatea Ministerului Economiei, Comertului
si Mediului de Afaceri potrivit art. 2 se face prin înmatricularea
Societătii Comerciale Complexul Energetic Oltenia - S.A., si, respectiv,
înregistrarea operatiunilor de fuziune se va face după obtinerea deciziei
de autorizare a concentrării economice, în conditiile legii.
Art. 11. - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
Hotărârea Guvernului nr. 56/2010 privind stabilirea unor măsuri
pentru reorganizarea producătorilor de energie electrică si
termică de sub autoritatea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului
de Afaceri, prin înfiintarea Companiei Nationale Electra - S.A. si Companiei
Nationale Hidroenergetica - S.A., publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 80 din 5 februarie 2010, cu modificările si
completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Sulfina Barbu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
12 octombrie 2011.
Nr. 1.024.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
privind aprobarea diferentei de cofinantare a Centrului European al
Consumatorilor România pentru anul 2011
În baza
prevederilor art. 391 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr. 882/2010 privind organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
presedintele
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - be aproba suma de 122.000 lei, reprezentând diferenta de 48,41 % din
cofinantarea Centrului European al Consumatorilor România, din cadrul
Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din România, pentru anul 2011.
Art. 2. - Resursele financiare necesare cofinantării Centrului European al
Consumatorilor România sunt asigurate prin
finantare
de la bugetul de stat, prin bugetul Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, capitolul “Autorităti publice si actiuni externe”, titlul X “Alte
cheltuieli”, articolul 59.11 “Asociatii si fundatii”.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Constantin Cerbulescu
Bucuresti,
18 octombrie 2011.
Nr. 209.
MINISTERUL
JUSTITIEI
pentru completarea Regulamentului privind conditiile de participare,
organizare si desfăsurare a concursurilor pentru ocuparea, prin avansare
în functie, trecerea agentilor în corpul ofiterilor si din sursă
externă, a posturilor vacante de functionar public cu statut special din
sistemul administratiei penitenciare, aprobat prin Ordinul ministrului
justitiei nr. 2.478/C/2010
Având
în vedere prevederile art. 81 alin. (1) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul
functionarilor publici cu statut special din Administratia Natională a
Penitenciarelor, republicată, cu modificările ulterioare,
în
temeiul dispozitiilor art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009
privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
justitiei emite următorul ordin:
Art. I. - Regulamentul privind conditiile de participare, organizare si
desfăsurare a concursurilor pentru ocuparea, prin avansare în functie,
trecerea agentilor în corpul ofiterilor si din sursă externă, a
posturilor vacante de functionar public cu statut special din sistemul
administratiei penitenciare, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei nr.
2.478/C/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 751
din 10 noiembrie 2010, se completează după cum urmează:
- După
articolul 53 se introduce un nou articol, articolul 531, cu
următorul cuprins:
“Art.
531. - Dispozitiile prezentului regulament se aplică în mod
corespunzător si functionarilor publici cu statut special din Ministerul
Justitiei.”
Art. II. - Compartimentele din cadrul Ministerului Justitiei vor duce la îndeplinire
dispozitiile prezentului ordin.
Art.
III. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul justitiei,
Lidia Barac,
secretar de stat
Bucuresti,
17 octombrie 2011.
Nr. 2.119/0
MINISTERUL EDUCATIEI,
CERCETĂRII, TINERETULUI SI SPORTULUI
pentru aprobarea Regulamentului privind recunoasterea în
învătământul tertiar nonuniversitar a studiilor obtinute în cadrul
învătământului liceal - filiera tehnologică sau vocatională
În
conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului,
în
temeiul art. 33 alin. (10) lit. a) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011,
ministrul
educatiei, cercetării, tineretului si sportului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind recunoasterea în
învătământul tertiar nonuniversitar a studiilor obtinute în cadrul
învătământului liceal - filiera tehnologică sau
vocatională, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generală educatie si învătare pe tot parcursul
vietii, Directia generală management, resurse umane
si
retea scolară, Directia generală învătământ în limbile
minoritătilor, relatia cu Parlamentul si partenerii sociali, precum si
Centrul National de Dezvoltare a învătământului Profesional si Tehnic
duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucuresti,
29 septembrie 2011.
Nr. 5.487.
ANEXA
privind recunoasterea în învătământul tertiar nonuniversitar a
studiilor obtinute în cadrul învătământului liceal - filiera
tehnologică sau vocatională
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament reglementează
recunoasterea studiilor obtinute în învătământul liceal - filiera
tehnologică sau vocatională în învătământul tertiar
nonuniversitar, în vederea construirii unui traseu de învătare care
să evite dubla parcurgere a unor secvente de formare profesională.
Art. 2. - (1) Prevederile prezentului regulament se aplică absolventilor
filierei tehnologice sau vocationale din învătământului liceal de
stat, privat ori confesional, acreditat sau autorizat, indiferent de forma de
învătământ absolvită (învătământ cu frecventă ori
învătământ cu frecventă redusă).
(2)
Prevederile prezentului regulament se aplică pentru persoanele admise în
învătământul tertiar nonuniversitar, absolventi ai
învătământului liceal - filiera tehnologică sau
vocatională, cu sau fără diplomă de bacalaureat, care
doresc să se specializeze în învătământul tertiar nonuniversitar
în acelasi domeniu studiat în liceu sau în alt domeniu.
(3)
Recunoasterea rezultatelor învătării dobândite în
învătământul liceal - filiera tehnologică sau vocatională
se realizează după transferul acestora în cadrul programului de
formare din învătământul tertiar nonuniversitar.
(4)
Transferul si recunoasterea rezultatelor învătării dobândite în
învătământul liceal - filiera tehnologică sau vocatională
se realizează pentru calificările profesionale pentru care
există standarde de pregătire profesională, calificări
înscrise în Registrul national al calificărilor, stabilite de Ministerul
Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului si aprobate prin
hotărâre a Guvernului.
(5)
Transferul si recunoasterea rezultatelor învătării dobândite în liceu
se realizează în cadrul unitătii de învătământ care
organizează învătământul tertiar nonuniversitar, atât pentru
persoanele admise în urma sustinerii concursului de admitere în unitatea de
învătământ respectivă, cât si pentru persoanele cărora Ie-a
fost recunoscută admiterea sustinută în altă unitate de
învătământ.
CAPITOLUL II
Transferul si recunoasterea rezultatelor învătării
Art. 3. - Transferul si recunoasterea rezultatelor învătării dobândite
de absolventii învătământului liceal - filiera tehnologică sau
vocatională se realizează cu respectarea următoarelor principii:
a)
identificarea, evaluarea, transferul si recunoasterea rezultatelor
învătării dobândite se realizează individual, la solicitarea
persoanei interesate;
b)
identificarea, evaluarea, transferul si recunoasterea rezultatelor
învătării se realizează cu asigurarea accesului si a
tratamentului egal tuturor persoanelor care îndeplinesc conditiile
prevăzute de prezentul regulament;
c)
procedurile si criteriile pentru identificarea, evaluarea, transferul si
recunoasterea rezultatelor învătării sunt corecte,
nepărtinitoare, transparente si sustinute de mecanisme de asigurare a
calitătii;
d)
modalitătile de identificare, evaluare, transfer si recunoastere a
rezultatelor învătării respectă interesele legitime ale
persoanelor.
Art. 4. - Procesul de transfer si recunoastere a rezultatelor învătării
dobândite în învătământul liceal - filiera tehnologică sau
vocatională se organizează conform unei proceduri elaborate la
nivelul unitătii de învătământ organizatoare a
învătământului tertiar nonuniversitar, care se bazează pe
principiile descrise la art. 3 si are în vedere următoarele:
a)
procedura se aplică după încheierea concursului de admitere în
învătământul tertiar nonuniversitar, înaintea începerii programului
de formare;
b)
pentru aplicarea etapelor procedurale referitoare la transferul si
recunoasterea rezultatelor învătării obtinute în liceu, în unitatea
de învătământ care scolarizează elevi în învătământul
tertiar nonuniversitar se constituie, prin decizie a directorului, comisia de
transfer si recunoastere a rezultatelor învătării, denumită în
continuare comisie;
c)
transferul si recunoasterea rezultatelor învătării au în vedere
inclusiv stagiile de pregătire practică, realizate pe durata
învătământului liceal - filiera tehnologică sau vocatională,
organizate în unitatea de învătământ, la operatori economici ori
institutii publice sau private cu care unitatea de învătământ a avut
încheiate contracte/conventii-cadru ori laorganizatii-gazdă din cadrul
unor programe ale Uniunii Europene - componenta de formare profesională
initială;
d)
rezultatele posibile ale aplicării procedurii sunt:
(i)
reducerea duratei perioadei de pregătire, în conformitate cu rezultatele
învătării dobândite pe durata învătământului liceal -
filiera tehnologică sau vocatională; si/sau (ii) personalizarea
parcursului de formare prin transferul si recunoasterea unora dintre
rezultatele învătării dobândite pe durata învătământului
liceal - filiera tehnologică sau vocatională. Art. 5. - Componenta comisiei
este următoarea:
a)
presedinte - directorul/directorul adjunct al unitătii de
învătământ, cadru didactic de specialitate; în cazul în care niciunul
dintre acestia nu este cadru didactic de specialitate va fi desemnat ca
presedinte responsabilul ariei curriculare “Tehnologii”, cadru didactic de
specialitate;
b)
membri evaluatori: cadre didactice de specialitate pentru disciplinele din aria
curriculară “Tehnologii” specifice domeniului profesional în care vor fi
recunoscute rezultatele învătării;
c)
secretar - secretarul unitătii de învătământ sau un cadru
didactic de specialitate din respectiva unitate de învătământ.
Art. 6. - Procedura cuprinde prevederi obligatorii referitoare la
atributiile/activitătile principale ale comisiei, inclusiv precizări
legate de:
a)
identificarea elevilor admisi care pot beneficia de transferul si recunoasterea
rezultatelor învătării dobândite în liceu -filiera tehnologică
sau vocatională;
b)
aplicarea etapelor procedurale de transfer si recunoastere a rezultatelor
învătării dobândite în liceu - filiera tehnologică sau
vocatională;
c)
întocmirea proceselor-verbale corespunzătoare
atributiilor/activitătilor principale desfăsurate în cadrul comisiei,
semnate de toti membrii comisiei;
d)
consemnarea în scris si comunicarea către persoanele solicitante a rezultatelor
aplicării procedurilor de transfer si recunoastere a rezultatelor
învătării dobândite în liceu.
Art. 7. - Etapele procedurale urmate de comisie si cuprinse în procedura
elaborată la nivelul scolii sunt următoarele:
1.
identificarea elevilor admisi care pot beneficia de transferul si recunoasterea
rezultatelor învătării dobândite;
2.
analiza conformitătii rezultatelor învătării cu standardul de
pregătire profesională corespunzător calificării
profesionale din învătământul tertiar nonuniversitar;
3. validarea
rezultatelor învătării dobândite în liceu;
4.
acordarea punctelor de credit asociate rezultatelor învătării
dobândite în liceu;
5.
transferul rezultatelor învătării validate;
6.
recunoasterea rezultatelor învătării validate.
Art. 8. - Identificarea elevilor admisi care pot beneficia de transferul si
recunoasterea rezultatelor învătării dobândite se realizează
astfel:
a)
comisia informează, prin afisare la avizierul scolii, asupra
posibilitătii de transfer si recunoastere a rezultatelor
învătării obtinute în liceu, în vederea flexibilizării
parcursului de formare. Se va solicita elevilor admisi depunerea unei cereri
scrise, însotită de documente doveditoare ale competentelor profesionale
dobândite în liceu - filiera tehnologică sau vocatională: certificat(e)
de calificare profesională, suplimentul la foaia matricolă,
certificatul de mobilitate Europass pentru stagiile de pregătire
practică absolvite în cadrul programelor Uniunii Europene, suplimentul
descriptiv al fiecărui certificat de calificare profesională, în
format Europass sau în format anterior acestuia, portofoliu
educational/portofoliu personal pentru educatie permanentă;
b)
persoanele interesate depun la secretariatul unitătii de
învătământ cererile scrise si, după caz, documentele doveditoare
ale competentelor profesionale.
Art. 9. - Analiza conformitătii rezultatelor învătării cu
standardul de pregătire profesională corespunzător
calificării profesionale din învătământul tertiar nonuniversitar
se realizează astfel:
a)
comisia realizează analiza conformitătii pentru elevii solicitanti
identificati în etapa anterioară;
b) prin
analiza conformitătii se constată dacă rezultatele
învătării dobândite de elev în liceu - filiera tehnologică sau
vocatională, evaluate si certificate, corespund standardului de
pregătire profesională pentru calificarea din învătământul
tertiar nonuniversitar pentru care acesta a fost admis.
Art. 10. - Validarea rezultatelor învătării dobândite în liceu se
realizează astfel:
a) în
urma analizei, rezultatele învătării dobândite de elev în
învătământul liceal -filiera tehnologică sau vocatională,
care corespund în întregime celor prevăzute de standardul de
pregătire profesională al calificării profesionale din
învătământul tertiar nonuniversitar la care a fost admis, sunt validate
ca fiind dobândite;
b)
validarea rezultatelor învătării se poate realiza pentru una sau mai
multe unităti de competente a/ale calificării profesionale din
învătământul postliceal ori pentru o parte din competentele ce
apartin unei unităti de competente.
Art. 11. - Acordarea punctelor de credit asociate rezultatelor învătării
dobândite în liceu se realizează astfel:
a) în
cazul în care sunt validate rezultatele învătării
corespunzătoare unei unităti întregi de competente din standardul de
pregătire profesională al calificării din învătământul
tertiar nonuniversitar pentru care elevul a fost admis, acestuia i se
acordă punctele de credit asociate;
b) în
situatia în care se validează numai o parte din competentele unei
unităti de competentă, acordarea punctelor de credit se
realizează după ce elevul parcurge procesul de pregătire
personalizat si, în urma evaluării, se constată dobândirea
rezultatelor învătării prevăzute pentru întreaga unitate de
competente. În evaluarea întregii unităti de competente, rezultatele
obtinute de către elev la evaluările anterior realizate sunt
considerate valabile si consemnate ca atare.
Art. 12. - Transferul rezultatelor învătării validate se realizează
astfel:
a)
rezultatele învătării validate si punctele de credit asociate pentru
o întreagă unitate de competente sunt transferate în cadrul programului de
calificare din învătământul tertiar nonuniversitar;
b)
transferul rezultatelor învătării, care corespund în totalitate unei
unităti de competente, conduce la scurtarea duratei de pregătire.
Rezultatul obtinut de către elev în urma evaluării anterior realizate
este considerat valabil si consemnat ca atare, iar elevul nu va mai parcurge
procesul de pregătire si evaluare aferent acestei unităti;
c) în
situatia în care se transferă competente individuale, elevul nu mai
parcurge procesul de pregătire si de evaluare aferent acestor competente,
rezultatul obtinut de către elev în urma evaluării anterior realizate
fiind considerat valabil si consemnat ca atare. În acest caz, pentru dobândirea
rezultatelor învătării prevăzute de calificarea ce urmează
a fi certificată la finalizarea învătământului tertiar
nonuniversitar se personalizează
programul
de pregătire individual conform planului de învătământ specific;
d)
transferul competentelor individuale nu scuteste elevul de procesul de
pregătire si evaluare pentru celelalte competente din unitatea
integrală de competente a standardului de pregătire
profesională.
Art. 13. - Recunoasterea rezultatelor învătării validate se
realizează astfel:
a)
recunoasterea rezultatelor învătării validate si transferate se face
în scris de către comisie. Aceasta consemnează într-un proces-verbal
unitătile de competente si punctele de credit asociate, respectiv
competentele individuale si rezultatele obtinute de către elev la
evaluările anterior realizate;
b)
unitătile de competente si creditele asociate, respectiv competentele
individuale recunoscute si rezultatele evaluărilor acestora sunt înscrise
în documentele scolare ale elevului;
c)
recunoasterea competentelor individuale este însotită de programul
personalizat de pregătire, prin care elevul nu mai parcurge programul de
pregătire si evaluare aferent competentelor recunoscute;
d)
recunoasterea rezultatelor învătării anterior dobândite si programul
personalizat de parcurgere a programului de calificare se transmit în scris
elevului si se aduc la cunostinta persoanelor responsabile cu asigurarea
pregătirii elevilor;
e)
recunoasterea unor unităti de competente si competente individuale nu
scuteste elevul de participarea la procesul de pregătire si evaluare
pentru celelalte competente sau unităti de competente ale
calificării.
Art. 14. - (1) Rezultatele învătării validate, transferate si recunoscute
de către unitatea de învătământ sunt înscrise în documentele
scolare si în suplimentul descriptiv al certificatului de calificare
profesională, pentru elevii care promovează examenul de certificare a
calificărilor profesionale.
(2)
Rezultatele învătării dobândite de elev care acoperă alte
cunostinte, deprinderi si competente generale decât cele precizate de
standardul de pregătire profesională sunt înscrise în portofoliul
educational al elevului.
Art. 15. - Modul de organizare si desfăsurare a cursurilor de pregătire
pentru calificările profesionale din învătământul tertiar
nonuniversitar, în conditiile existentei unui program individualizat pentru
elevii ale căror rezultate ale învătării anterior dobândite au
fost recunoscute, este decis, în acord cu comisia, de conducerea unitătii
de învătământ care asigură scolarizarea.
CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 16. - (1) Procesul-verbal cuprinzând recunoasterea rezultatelor
învătării validate si transferate (unitătile de competente si
punctele de credit asociate, respectiv competentele individuale si rezultatele
obtinute de către elevi la evaluările anterior realizate), întocmit
în conformitate cu prevederile art. 13 lit. a), se arhivează si se
păstrează permanent în arhiva unitătii de învătământ.
(2)
Celelalte documente elaborate de comisie se arhivează până la
sfârsitul scolarizării elevilor beneficiari ai procesului de recunoastere
a studiilor, conform prevederilor legale.
(3)
Completarea documentelor scolare si a actelor de studii include rezultatele
învătării transferate si recunoscute si se realizează conform
dispozitiilor în vigoare.
Art. 17. - Rezultatele scolare se validează conform regulamentului scolar si
sunt trecute în registrul matricol.
Art. 18. - Lista definitiilor termenilor si expresiilor utilizate în regulament
este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
regulament.
ANEXĂ
la regulament
LISTA
definitiilor termenilor si expresiilor utilizate în regulament
1. Competenta
reprezintă capacitatea de a utiliza cunostinte, deprinderi, aptitudini
si capacităti în situatii de lucru curente sau noi.
2. Creditele
reprezintă o măsură a volumului si complexitătii
rezultatelor învătării dobândite de un elev pe parcursul unui program
de formare profesională, folosite pentru a indica progresele înregistrate
si completarea unui program de formare care conduce către obtinerea unei
calificări. Creditele sunt folosite pentru a permite transferul de la o
calificare la alta, de la un nivel de calificare la altul si de la un sistem de
învătare la altul.
3. Punctele
de credit constituie cuantificarea numerică a importantei unei
unităti de rezultate ale învătării raportate la o calificare.
Pentru învătământul profesional si tehnic, punctele de credit sunt
alocate pentru o calificare si pentru fiecare unitate de rezultate ale
învătării si sunt precizate în standardul de pregătire
profesională.
4. Rezultatele
învătării reprezintă ceea ce se asteaptă de la un elev
implicat în procesul de învătare să cunoască, să
înteleagă si să fie capabil să execute/să demonstreze la
finalizarea unui program de formare profesională. Rezultatele
învătării sunt definite sub formă de cunostinte, deprinderi si
competente personale si profesionale (autonomie si responsabilitate,
capacitatea de a învăta, competente sociale si de comunicare, competente
profesionale). Pentru învătământul profesional si tehnic, rezultatele
învătării reprezintă competentele profesionale din standardul de
pregătire profesională.
5. Unitatea
de rezultate ale învătării este partea unei calificări care
cuprinde un set coerent de cunostinte, deprinderi si competente generale, care
pot fi evaluate si validate. Pentru învătământul profesional si
tehnic, unitatea de rezultate ale învătării este unitatea de
competente profesionale din standardul de pregătire profesională.
6. Evaluarea
rezultatelor învătării reprezintă procesul prin care se
stabileste faptul că un elev a dobândit anumite cunostinte, deprinderi si
competente.
7. Validarea
rezultatelor învătării este procesul prin care se confirmă
că rezultatele învătării dobândite de un elev, evaluate si certificate,
corespund cerintelor specifice pentru o unitate de rezultate ale
învătării sau o calificare. Pentru calificările din
învătământul profesional si tehnic aceste cerinte specifice sunt
precizate în standardul de pregătire profesională.
8. Transferul
rezultatelor învătării si al creditelor asociate este procesul
prin care rezultatele învătării si creditele asociate acestora sunt
transferate si integrate în programul de formare profesională pe care îl
urmează elevul.
9. Recunoasterea
rezultatelor învătării este procesul prin care se acordă un
statut oficial rezultatelor învătării si competentelor dobândite,
evaluate si validate, în vederea acordării certificatului de calificare
profesională.
10. Certificarea
rezultatelor învătării reprezintă procesul prin care se
confirmă în mod formal rezultatele învătării dobândite de un
elev, în urma unui proces de evaluare.
ACTE ALE OFICIULUI ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
OFICIUL ROMÂN PENTRU
DREPTURILE DE AUTOR
privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale din data de 3 octombrie 2011 având ca obiect
stabilirea modalitătii de repartizare în cote procentuale între
organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de
fonograme, ADPFR si UPFR, a remuneratiei cuvenite pentru rad iod if uzarea
fonogramelor de comert sau a reproducerilor acestora de către organismele
de televiziune, precum si a comisionului de colectare datorat organismului de
gestiune colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor
de fonograme
Având
în vedere dispozitiile art. 1312 alin. (8) si ale art. 138 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu
modificările si completările ulterioare,
în baza
prevederilor art. 6 alin. (1) si art. 7 din Hotărârea Guvernului nr.
401/2006 privind organizarea, functionarea, structura personalului si
dotările necesare îndeplinirii atributiilor Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor, cu modificările ulterioare,
directorul
general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite
următoarea decizie:
Art. 1. - Se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotărârea
arbitrală din data de 3 octombrie 2011 având ca obiect stabilirea
modalitătii de repartizare în cote procentuale între organismele de
gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR
si UPFR, a remuneratiei cuvenite pentru radiodifuzarea fonogramelor de comert
sau a reproducerilor acestora de către organismele de televiziune, precum
si a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectivă
desemnat colector pentru drepturile producătorilor de fonograme,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
decizie.
Art. 2. - Prezenta decizie intră în vigoare la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor,
Robert Bucur
Bucuresti, 12 octombrie
2011.
Nr. 267.
ANEXĂ
Corpul
de arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor
Dosarul
de arbitraj nr. 3/2011
HOTĂRÂREA ARBITRALĂ
din data de 3 octombrie 2011
având ca obiect stabilirea modalitătii de repartizare în cote
procentuale între organismele de gestiune colectivă a drepturilor
producătorilor de fonograme, ADPFR si UPFR, a remuneratiei cuvenite pentru
radiodifuzarea fonogramelor de comert sau a reproducerilor acestora de
către organismele de televiziune, precum si a comisionului de colectare
datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pentru
drepturile producătorilor de fonograme
Completul
de arbitraj este constituit din:
Tănăsescu
Mihai Alexandru - presedinte
Voican
Măria Mădălina - arbitru
Găvenea
Dumitru-Silvan - arbitru
Nemes
Vasile - arbitru
Olteanu
Edmond Gabriel - arbitru
Pe rol
se află solutionarea cererilor de arbitraj formulate de către
Asociatia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România (ADPFR),
cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Gheorghe Petrascu nr. 10, bl. B7,
sc. 1, ap. 39, sectorul 3, cu sediul ales pentru comunicarea actelor în
municipiul Bucuresti, str. Mihai Bravu nr. 29-35, bl. P3, sc. 1, ap. 16,
sectorul 2, si de către Uniunea Producătorilor de Fonograme din
România (UPFR), cu sediul în municipiul Bucuresti, bd. N. Titulescu nr.
88B, sectorul 1.
Cererea
de arbitraj formulată de ADPFR, depusă la termenul din 12 septembrie
2011, are ca obiect stabilirea formei finale a protocolului privind stabilirea
modalitătii de repartizare între
organismele
de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme a
remuneratiei cuvenite pentru radiodifuzarea fonogramelor de comert sau a
reproducerilor acestora de către organismele de televiziune, precum si
stabilirea comisionului de colectare datorat de ADPFR colectorului unic UPFR.
Cererea
de arbitraj formulată de UPFR, depusă la termenul din 12 septembrie
2011, are ca obiect stabilirea criteriilor de repartizare a remuneratiilor
pentru radiodifuzarea fonogramelor de comert si a reproducerilor acestora de
către organismele de televiziune cuvenite organismului beneficiar ADPFR si
comisionul datorat colectorului unic UPFR pentru gestiunea colectivă
obligatorie a acestor fonograme pentru anul 2011.
Arbitrajul
s-a desfăsurat la termenele din 12, 21 si 29 septembrie 2011, conform
celor consemnate în încheierile de sedintă aflate la dosarul cauzei de
arbitraj. La termenul din 29 septembrie 2011 au avut loc dezbaterile si ambele
părti au depus concluzii scrise.
În
temeiul art. 3601 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
completul a amânat pronuntarea la data de 3 octombrie 2011.
Deliberările
au avut loc în data de 3 octombrie 2011, la sediul Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor (ORDA), cu participarea tuturor arbitrilor.
Având
în vedere înscrisurile administrate, dezbaterile si concluziile părtilor,
COMPLETUL
DE ARBITRAJ
constată
următoarele:
Ambele
organisme de gestiune colectivă, ADPFR si UPFR, au formulat cereri de
initiere a procedurii de arbitraj, care au fost înregistrate la ORDA cu nr. RG
11/11.131 din 31 august 2011 si, respectiv, RGII/11.247 din 5 septembrie 2011.
Constituirea
completului de arbitraj a fost realizată cu respectarea prevederilor art.
1311 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, cu modificările si completările ulterioare,
părtile fiind convocate pentru tragere la sorti în vederea desemnării
a 5 arbitri titulari si a 3 arbitri de rezervă.
Ca
urmare a faptului că domnul Popovici Ernest Virgil a anuntat că se
află în imposibilitate de a intra în completul arbitrai, acesta a fost
înlocuit, în temeiul art. 1311 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu
modificările si completările ulterioare, cu primul arbitru de
rezervă, în ordinea tragerii la sorti, domnul Găvenea Dumitru-Silvan.
Completul
de arbitraj a fost convocat în data de 7 septembrie 2011, când, în baza art.
1312 alin. (5) din Legea nr. 8/1996, cu modificările si
completările ulterioare, a stabilit primul termen de arbitraj, locul
acestuia si onorariul.
ADPFR,
prin cererea de arbitraj formulată, a solicitat stabilirea formei finale a
protocolului privind stabilirea modalitătii de repartizare între organismele
de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme a
remuneratiei cuvenite pentru radiodifuzarea fonogramelor de comert sau a
reproducerilor acestora de către organismele de televiziune, precum si
stabilirea comisionului datorat colectorului unic UPFR.
În
motivarea cererii, ADPFR a arătat că începând cu anul 2006 în România
există două organisme de gestiune colectivă pentru drepturile
producătorilor de fonograme, UPFR si ADPFR, si că este necesar ca
între cele două organisme să se încheie un protocol care să
stabilească modalitatea de repartizare a remuneratiilor colectate de la
organismele de televiziune în numele producătorilor de fonograme. ADPFR a
sustinut că UPFR a refuzat în mod categoric definitivarea negocierilor si
încheierea unui protocol care să stabilească criteriile
repartizării între organisme a remuneratiei si modalitatea de evidentiere
si justificare a cheltuielilor privind acoperirea reală a costurilor de
colectare ale organismului de gestiune colector. A arătat că atât criteriile
de repartizare, cât si comisionul de colectare au fost stabilite până în
prezent unilateral de către UPFR.
În
privinta criteriilor de repartizare a sumelor colectate, ADPFR a afirmat
că este de acord cu repartizarea sumelor în conformitate cu criteriul
utilizării reale a repertoriului fiecărui organism. A considerat
că este obligatoriu ca între cele două organisme de gestiune
colectivă să fie stabilită cota procentuală cuvenită
fiecăruia, si nu doar criterii de repartitie.
A
solicitat ca instanta arbitrală să aibă în vedere raportul de
monitorizare realizat de TNS CSOP în România în perioada decembrie
2010-ianuarie 2011, coroborat cu numărul de holograme achizitionate de
membrii fiecărui organism de gestiune colectivă. De asemenea, ADPFR a
arătat că un alt criteriu pentru stabilirea procentelor cuvenite
părtilor îl poate reprezenta un cos format din televiziunile de gen
ponderat cu audientele ARMA. Un alt reper pentru procentul solicitat îl
constituie hologramele achizitionate în anul 2010, fără a lua în
considerare inserturile (CD/DVD-uri distribuite cu ziare, fără
valoare economică). ADPFR a solicitat acordarea unui procent
asemănător cu cel stabilit pentru sumele colectate având ca
sursă retransmiterea prin cablu. A sustinut că nu există o
modalitate de stabilire exactă a gradului de utilizare a repertoriului
fiecărui organism de gestiune colectivă.
În ceea
ce priveste comisionul retinut de către organismul de gestiune
colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor de
fonograme, ADPFR a arătat că până în prezent UPFR a retinut un
comision de 14%, stabilit în mod incorect, unilateral de către consiliul
director al UPFR. A propus aplicarea unui comision de maximum 5%, având în
vedere, în primul rând, optiunea membrilor ADPFR ca activitatea de colectare în
ceea ce îi priveste să se facă în această limită de
cheltuieli, în al doilea rând, cheltuielile reale care pot fi angajate pentru
această activitate si, în al treilea rând, comparatia cu comisioanele de
colectare stabilite în alte protocoale privind alte domenii de utilizare a
obiectelor protejate.
UPFR,
prin cererea de arbitraj formulată, a solicitat stabilirea criteriilor de
repartizare a remuneratiilor pentru radiodifuzarea fonogramelor de comert si a
reproducerilor acestora de către organismele de televiziune cuvenite
organismului beneficiar ADPFR si a comisionului datorat colectorului unic UPFR
pentru gestiunea colectivă obligatorie a acestor fonograme, pentru anul
2011.
În
cuprinsul cererii s-a afirmat că stabilirea criteriilor de repartitie
trebuie făcută în conformitate cu utilizarea reală a
repertoriului gestionat de ADPFR. În mod concret, determinarea trebuie să
fie făcută proportional cu utilizarea reală a fonogramelor de
comert, astfel cum rezultă din playlisturile provenite de la organismele
de televiziune, si, pentru sumele achitate de posturile generaliste care nu
transmit playlist sau al căror playlist nu permite identificarea
repertoriului utilizat sau care transmit un playlist incomplet, pentru partea
nedocumentată din playlistul incomplet, potrivit cosului TV care contine
toate playlisturile disponibile si prelucrabile, înaintate de televiziunile
generaliste (altele decât cele muzicale) ponderate cu audienta.
UPFR a
arătat că aplicând aceste criterii pentru radiodifuzarea fonogramelor
de comert si a reproducerilor acestora de către organismele de televiziune
în anul 2011, membrilor actuali ai ADPFR li se cuvine o remuneratie
procentuală diferită în functie de categoria postului TV care a
achitat remuneratia, respectiv, în prima variantă, 0,31% din sumele
colectate de UPFR de la televiziunile generaliste si 7,75% din sumele colectate
de la televiziunile muzicale. În cea de-a doua variantă, prin
adăugarea la procentele care se cuvin ADPFR, strict în functie de
utilizarea reală a repertoriului declarat, a fonogramelor neidentificate,
respectiv a celor care nu au putut fi identificate ca apartinând repertoriilor
celor două organisme beneficiare, ADPFR si UPFR, din cauza erorilor de
declarare, ADPFR i se cuvine o remuneratie de 1,28% din sumele colectate de
UPFR de la televiziunile generaliste si 14,71% din sumele colectate de acelasi
organism de la televiziunile muzicale.
Cu
privire la comisionul de colectare si repartizare către ADPFR a
remuneratiilor echitabile pentru radiodifuzarea fonogramelor de comert si a
reproducerilor acestora de către organismele de televiziune, UPFR
solicită un comision de 14% pentru acoperirea costurilor care vor fi
evidentiate distinct de UPFR si justificate prin documente privind acoperirea
reală a acestora.
Prin
întâmpinarea formulată, ADPFR a invocat exceptia prematuritătii
cererii de arbitraj formulate de către UPFR. A arătat că prin
cererea introductivă au fost invocate pretentii care nu au fost supuse în
prealabil negocierii, ceea ce reprezintă “un fine de neprimire ce
împiedică luarea unei hotărâri”, si că “orice propunere
făcută direct în arbitraj este neavenită si prematur
formulată”. Au fost indicate drept temei de drept al sustinerilor
“dispozitiile art. 131 si următoarele din lege, privind reglementarea
procedurilor de negociere”.
Cu
privire la fondul raporturilor dintre părti, ADPFR a sustinut că este
obligatorie stabilirea unor procente de repartizare a sumelor colectate, si nu
doar a unor criterii de repartizare. ADPFR a afirmat că playlisturile
prelucrate de UPFR nu corespund realitătii si nu pot fi privite ca un
instrument serios pentru determinarea cotei procentuale a fiecărui
organism de gestiune colectivă. Întâmpinarea cuprinde critici cu privire
la variantele stabilite de către UPFR. ADPFR a arătat că
studiile de monitorizare a televiziunilor, prezentate de UPFR, sunt nerelevante
atât timp cât nu se stie care este obiectul monitorizării acestor
institute de sondare. Referitor la comisionul de colectare si repartizare, ADPFR
subliniază că propunerea UPFR nu are nicio justificare si nici nu se
reflectă în cheltuielile reale realizate cu activitatea de colectare.
UPFR a
formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea, în parte, a cererii de
arbitraj formulate de ADPFR. Apărările reiterează sustinerile
cuprinse si în cererea de arbitraj a UPFR în ceea ce priveste aplicarea
criteriului utilizării reale a repertoriului utilizat de fiecare organism
de gestiune colectivă, conform art. 127 alin. (1) lit. f)si art. 134 alin.
(2) lit. d)din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările
ulterioare. Au fost combătute propunerile de criterii formulate de ADPFR
si s-a arătat, printre altele, că repartizarea remuneratiilor
achitate de televiziunile generaliste după un cos TV care să
contină playlisturile televiziunilor muzicale este profund
inechitabilă si chiar tendentioasă. S-a arătat că acordarea
de remuneratii mai mari decât cele aferente utilizării repertoriului
gestionat de ADPFR reprezintă îmbogătire fără justă
cauză a acestui organism de gestiune.
Referitor
la comisionul de colectare si repartizare a remuneratiilor, s-a afirmat că
reducerea drastică a comisionului, fără a se tine seama de
necesitatea desfăsurării unor activităti eficiente de colectare
si repartizare, afectează activitatea de colectare, conducând în final la
scăderea sumelor care vor fi colectate numai în limita costurilor de
colectare stabilite a priori prin arbitraj.
În
cauză, ambele părti au administrat proba cu înscrisuri. Niciuna
dintre părti nu a solicitat încuviintarea si administrarea altei probe.
Analizând
actele si lucrările dosarului, completul de arbitraj retine
următoarele:
Completul
de arbitraj este legal învestit si are competenta de a solutiona cererile de
arbitraj formulate de ADPFR si UPFR în temeiul art. 133 alin. (5) din Legea nr.
8/1996, cu modificările si completările ulterioare.
Cu
privire la exceptia prematuritătii cererii de arbitraj formulate de UPFR,
invocată de ADPFR, trebuie avut în vedere că procedura
reglementată de art. 131 si 1311 din Legea nr. 8/1996, cu
modificările si completările ulterioare, este aplicabilă doar în
privinta negocierii metodologiilor dintre organismele de gestiune
colectivă si utilizatori. În spetă, ambele părti au calitatea de
organisme de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de
fonograme si prezentul arbitraj se desfăsoară în conditiile art. 133
alin. (5) raportat la art. 1312 alin. (3)-(9) din Legea nr. 8/1996,
cu modificările si completările ulterioare. Art. 133 alin. (2) din
acest act normativ stabileste depunerea de către organismele de gestiune
colectivă pentru acelasi domeniu de creatie la ORDA a unui protocol prin
care sunt stabilite: a) criteriile repartizării între organisme a
remuneratiei; b) organismul de gestiune colectivă care urmează
să fie numit dintre acestea, prin decizie a directorului general al ORDA,
drept colector în domeniul titularilor de drepturi în cauză; c)
modalitatea de evidentiere si justificare a cheltuielilor privind acoperirea
reală a costurilor de colectare ale organismului de gestiune colector.
Nedepunerea protocolului în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a metodologiilor dă dreptul oricăruia dintre organismele de
gestiune colectivă să initieze procedura de arbitraj. Trimiterea
făcută de art. 133 alin. (5) la art. 1312 alin. (3)-(9)
din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare, are
în vedere doar procedura de initiere si desfăsurare a arbitrajului, nu si
etapele prealabile acestuia.
Prin
urmare, nu există o dispozitie legală în sensul parcurgerii unei
proceduri prealabile obligatorii de natura aceleia arătate de ADPFR prin
întâmpinare.
Exceptia
prematuritătii cererii de arbitraj formulate de către UPFR este
neîntemeiată si urmează a fi respinsă.
Cu
privire la limitele învestirii, completul de arbitraj constată că,
desi textul art. 133 alin. (5) din Legea nr. 8/1996, cu modificările si
completările ulterioare, face referire la stabilirea criteriilor privind
repartizarea remuneratiilor între organismele de gestiune colectivă,
repartizarea efectivă rămâne fără continut în lipsa
determinării unor procente concrete întemeiate pe aceste criterii. Este
justificată determinarea procentuală a repartizării sumelor
colectate, în raport cu caracterul procentual al remuneratiei datorate de
organismele de televiziune pentru radiodifuzarea fonogramelor de comert sau a
reproducerilor acestora si cu practica în domeniu atât a instantei arbitrale,
cât si a instantelor judecătoresti (de exemplu, Hotărârea
arbitrală din 20 decembrie 2008, Decizia civilă nr. 264Adin 2 decembrie
2008, pronuntată de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a civilă
si pentru cauze privind proprietatea intelectuală).
Dar, în
niciun caz, instanta arbitrală nu are dreptul de a stabili mai mult decât
atât, respectiv un protocol sau o metodologie aplicabilă între organismele
de gestiune colectivă, asa cum a solicitat prin cererea de arbitraj ADPFR.
În
privinta criteriilor repartizării între organisme a remuneratiei
colectate, completul de arbitraj constată că sustinerile
părtilor sunt convergente în ceea ce priveste aplicarea cu prioritate a
criteriului utilizării reale a repertoriului utilizat de fiecare organism
de gestiune colectivă. Acest criteriu este în acord cu dispozitiile Legii
nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare - art. 127
alin. (1)lit. f), art. 1311 alin. (1) lit. d), art. 1311 alin. (2)
teza a II-a si art. 134 alin. (2) lit. d) teza I.
În ceea
ce priveste criteriile suplimentare propuse de ADPFR, nu poate fi retinut
argumentul în sensul că trebuie avută în vedere ponderea sau audienta
unui anumit gen muzical. Niciunul dintre organismele de gestiune colectivă
a drepturilor producătorilor de fonograme nu detine în exclusivitate si în
totalitate producătorii unui anumit gen muzical. Este corect ca raportarea
să fie făcută la repertoriul concret pe care fiecare dintre
părti îl gestionează.
Nu
poate fi avut în vedere nici numărul de holograme achizitionate de membrii
fiecărui organism de gestiune colectivă. Acest criteriu nu poate
măsura nici măcar vandabilitatea respectivelor opere, în conditiile
în care se face referire la hologramele achizitionate, si nu la exemplarele
vândute. Oricum, în discutie este radiodifuzarea de către organismele de
televiziune a fonogramelor de comert sau a reproducerilor acestora, nu chestiuni
colaterale.
Este
esential că în cauză doar UPFR a probat utilizarea reală a
fonogramelor. ADPFR nu a solicitat administrarea unei probe care să îi
confirme sustinerile din cererea de arbitraj si din întâmpinare în ceea ce
priveste folosirea reală a propriului repertoriu.
În
raport cu dispozitiile legale si cu continutul Metodologiei privind remuneratia
datorată artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de
fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a
reproducerilor acestora de către organisme de radiodifuziune si de
televiziune, prin gestiune colectivă obligatorie, trebuie să se
acorde prioritate criteriului repartizării remuneratiei colectate
proportional cu utilizarea reală a fonogramelor, asa cum rezultă din
playlisturile provenite de la organismele de televiziune.
Pentru
determinarea remuneratiei cuvenite părtilor din sumele achitate de
posturile TV generaliste care nu transmit playlistsau al căror playlist nu
permite identificarea repertoriului utilizat sau care transmit un playlist
incomplet, pentru partea nedocumentată din playlistul incomplet,
repartizarea urmează să fie făcută potrivit cosului TV care
contine toate playlisturile disponibile si prelucrabile, înaintate de
televiziunile generaliste (altele decât cele muzicale) ponderate cu audienta.
Nu
poate fi avut în vedere pentru stabilirea remuneratiei cuvenite părtilor
din sumele achitate de posturile TV generaliste un criteriu reprezentat de un
cos format din playlisturile si audientele televiziunilor de gen (muzicale),
asa cum a sustinut ADPFR.
În
raport cu criteriile stabilite de completul de arbitraj, procentelor propuse de
către UPFR prin cererea de arbitraj si prin concluziile scrise (“varianta
a doua”) trebuie să li se aducă câteva corectii.
Sunt
demne de retinut sustinerile ADPFR în sensul că proportia remuneratiilor
achitate de televiziunile muzicale este de 5% din totalul sumelor colectate de
la televiziuni, iar în cazul televiziunilor generaliste de 95% (pagina 13
penultimul alineat din întâmpinare). Sunt, de asemenea, de retinut si
afirmatiile UPFR în sensul în care, în aplicarea primului criteriu al
utilizării reale a repertoriului fiecărui organism de gestiune
colectivă, secundele difuzate din fiecare repertoriu trebuie să se raporteze
la piesele identificate.
Prin
urmare, folosind criteriile mai sus expuse, completul de arbitraj stabileste
împărtirea în cote procentuale a remuneratiei cuvenite pentru
radiodifuzarea fonogramelor de comert sau a reproducerilor acestora de
către organismele de televiziune astfel: 97,59% pentru UPFR si 2,41%
pentru ADPFR.
Cu
privire la comisionul de colectare, părtile au avut pozitii diferite atât
prin cererile de învestire, cât si cu prilejul dezbaterilor, respectiv ADPFR a
propus un comision de colectare de maximum 5%, în timp ce UPFR a solicitat un
comision de colectare în cuantum de 14%.
Completul de arbitraj a retinut, în primul rând, principiul acoperirii
reale a costurilor de colectare ale organismului de gestiune care este
colector, astfel cum este el reglementat de art. 133 alin. (2) lit. c) din
Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare. Ambele
părti au sustinut acest principiu cu rezultate diferite însă.
Completul
a avut în vedere estimarea de buget a UPFR pentru anul 2011 din care
rezultă că încasările din colectarea remuneratiei cuvenite
pentru radiodifuzarea fonogramelor sau a reproducerilor acestora de către
organismele de televiziune au fost previzionate a fi în valoare de 6.100.000
lei.
Cheltuielile
prognozate (pe categoriile de costuri radio-tv, costuri repartitie, costuri
monitorizare, costuri administrativ) includ: cheltuieli privind consumabile,
onorarii, telecomunicatii, servicii postale, comisioane bancare, prestări
servicii, licente software, salarii, combustibil, energie, apă, asigurări,
întretinere, amortizări. După cum se constată, aceste cheltuieli
se fac inclusiv în interesul membrilor UPFR si completul retine că se
impune reducerea procentului de 14% propus de UPFR. Cu titlu de exemplu pot fi
date si alte costuri cum ar fi costuri antipiraterie si comisionul de
publicitate/PR. În ceea ce priveste costurile antipiraterie, UPFR nu
posedă un mandat în acest sens, astfel cum impun prevederile art. 139
alin. (1) teza finală din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările
ulterioare, iar în ceea ce priveste comisionul de PR/publicitate, acesta nu se
justifică întrucât activitatea de colectare nu necesită nici
publicitate, nici PR.
Prevederile
celor două texte de lege care au aplicare în cauză, art. 134 alin.
(2) lit. b) si art. 133 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 8/1996, cu
modificările si completările ulterioare, impun o limită
maximă de 15% din sumele colectate anual pentru “comisionul datorat de
titularii de drepturi, care sunt membri ai unui organism de gestiune
colectivă, pentru acoperirea cheltuielilor de functionare a acestuia,
prevăzute la art. 127 alin. (1), cumulat cu comisionul datorat
organismului de gestiune colectivă care este colector unic”.
Altfel
spus, aplicând textul la cauza dedusă arbitrajului, comisionul datorat de
membrii ADPFR propriului organism de gestiune, împreună cu comisionul
datorat către UPFR, ca organism colector, nu trebuie să
depăsească 15% din sumele colectate anual. Or, dacă membrii
ADPFR plătesc doar UPFR un comision de 14% din sumele colectate, rezultă
că propriului organism nu îi mai pot plăti decât 1%. În aceste
conditii se creează o diminuare a capacitătii de functionare a
organismului de gestiune, rolul comisionului către propriul organism de
gestiune colectivă fiind, potrivit textelor legale mentionate, chiar de a
acoperi cheltuielile de functionare.
Totusi,
având în vedere nevoia de monitorizare permanentă a organismelor de
televiziune, activitate ce presupune costuri crescute, dar care prezintă
interes pentru toti membrii celor două organisme de gestiune
colectivă, completul de arbitraj retine că un comision de 5%, propus
de ADPFR, este insuficient.
De
aceea, fată de cele de mai sus si văzând dispozitiile art. 133 alin.
(2) lit. c) coroborate cu ale alin. (4) al aceluiasi articol din Legea nr.
8/1996, cu modificările si completările ulterioare, care
promovează principiul acoperirii reale a costurilor de colectare,
completul de arbitraj stabileste un comision de colectare în cuantum de 7%,
considerând că nu pot fi retinute în cuantumul comisionului de colectare
decât acele sume care se înscriu în categoria strictă a costurilor de
colectare.
În ceea
ce priveste cheltuielile arbitrale, întrucât cererea fiecărei părti a
fost admisă numai în parte, completul de arbitraj urmează a le
compensa, potrivit art. 276 din Codul de procedură civilă, alte
cheltuieli avansate de părti rămânând în sarcina acestora.
Fată de considerentele expuse,
COMPLETUL DE ARBITRAJ
HOTĂRĂSTE:
Respinge
exceptia prematuritătii cererii de arbitraj formulate de către UPFR.
Admite,
în parte, cererea de arbitraj formulată de ADPFR.
Admite,
în parte, cererea de arbitraj formulată de UPFR.
Stabileste,
în baza criteriului utilizării reale a repertoriilor gestionate de
părti, împărtirea în cote de 97,59% pentru UPFR si 2,41% pentru ADPFR
a remuneratiei cuvenite pentru radiodifuzarea fonogramelor de comert sau a
reproducerilor acestora de către organismele de televiziune.
Stabileste,
un comision de colectare de 7% datorat de ADPFR organismului de gestiune
colectivă UPFR, desemnat colector pentru drepturile producătorilor de
fonograme.
Compensează
cheltuielile arbitrale
Pronuntată
astăzi, 3 octombrie 2011, la sediul ORDAdin municipiul Bucuresti, Calea
Victoriei nr. 118, et. 4-5, sectorul 1.
Executorie
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Cu apel
în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Complet de arbitraj:
Tănăsescu Mihai Alexandru -presedinte
Voican Măria Mădălina - arbitru
Găvenea Dumitru-Silvan - arbitru
Nemes Vasile - arbitru
Olteanu Edmond Gabriel -arbitru
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |