MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 801 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 11 noiembrie 2011
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.095 din 8 septembrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 112-114, art. 125-157 si
ale art. 402 alin. 1 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 1.099 din 8 septembrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 608-618 din Codul de
procedură civilă
Decizia nr. 1.100 din 8 septembrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 320 alin. 3 din Codul de
procedură civilă
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
89. - Ordonantă de urgentă pentru abrogarea si
modificarea unor acte normative
1.089. - Hotărâre pentru modificarea anexei nr. 2/7 la
Hotărârea Guvernului nr. 523/2004 privind aprobarea “Programului pentru
prevenirea si managementul riscului la dezastre naturale, componenta B:
Reducerea riscului seismic” si a indicatorilor tehnico-economici pentru
obiectivele de investitii prevăzute în etapa I de
implementare a programului
1.093. - Hotărâre pentru modificarea si completarea
Hotărârii Guvernului nr. 1.421/2009 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Scolii Nationale de Sănătate Publică, Management si
Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti
1.099. - Hotărâre privind aprobarea transferului
managementului asistentei medicale al Spitalului de Pneumoftiziologie Câmpulung
de la Consiliul Judetean Arges la Consiliul Local al Municipiului Câmpulung
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.517. - Ordin al ministrului sănătătii pentru
abrogarea art. 6 din Ordinul ministrului sănătătii publice nr.
1.509/2008 privind aprobarea Nomenclatorului de specialităti medicale,
medico-dentare si farmaceutice pentru reteaua de asistentă medicală
2.692. - Ordin al ministrului mediului si pădurilor
pentru aprobarea unor derogări de la dispozitiile Ghidului de finantare a
Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto national, aprobat prin
Ordinul ministrului mediului si pădurilor nr. 772/2011
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
17. - Regulament privind asigurarea autenticitătii
bancnotelor si monedelor euro
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 8 septembrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
112-114, art. 125-157 si ale art. 402 alin. 1 din Codul de procedură
civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 112-114, art. 125-157 si ale art. 402 alin. 1 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Maria Cuciureanu în Dosarul nr.
2.853/193/2009 al Judecătoriei Botosani.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, întrucât autorul
solicită modificarea textelor de lege criticate, aspect ce excedează
competentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea
din Camera de Consiliu din 13 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr.
2.853/193/2009, Judecătoria Botosani a sesizat Curtea
Constitutională pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 112-114, art. 125-157 si ale art. 402 alin. 1 din Codul de
procedură civilă.
Exceptia
a fost ridicată de Maria Cuciureanu într-o cauză având ca obiect
contestatie la executare si cerere executare silită.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că, în ceea ce priveste modalitatea de solutionare a
contestatiei la executare, derogările procedurale încalcă principiul
constitutional al accesului liber la justitie. Dispozitiile criticate sunt
neconstitutionale si trebuie modificate astfel încât judecarea contestatiei la
executare să se desfăsoare, ca si celelalte proceduri judiciare, cu
respectarea principiilor fundamentale ale respectării egalitătii
sanselor si ale dreptului la apărare.
Judecătoria
Botosani apreciază exceptia invocată ca
vădit neîntemeiată, deoarece practica Curtii Constitutionale, precum
si practica Curtii Europene a Drepturilor Omului sunt constante în această
materie - accesul liber la justitie presupunând accesul la mijloacele
procedurale prin care se înfăptuieste justitia, iar în ceea ce priveste
compatibilitatea unor proceduri speciale cu principiul liberului acces la
justitie, se consideră că este de competenta exclusivă a
legiuitorului de a institui regulile de desfăsurare a procesului în fata
instantei.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 112-114, art.
125-157 si ale art. 402 alin. 1 din Codul de procedură civilă.
Ulterior sesizării Curtii, prevederile legale criticate au fost modificate
si completate prin Legea nr. 202/2010 privind unele măsuri pentru
accelerarea solutionării proceselor, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 714 din 26 octombrie 2010.
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 21 referitor
la accesul liber la justitie, art. 24 privind dreptul la apărare si art. 44
referitor la dreptul de proprietate privată.
Analizând
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea retine că autorul
acesteia nu formulează o veritabilă critică de
neconstitutionalitate, ci, în realitate, doreste modificarea dispozitiilor
privind procedura de judecată a contestatiei la executare, si anume
cererea de chemare în judecată si prevederile referitoare la
înfătisare si la dezbateri, în sensul eliminării caracterului urgent
al acestei proceduri. Or, dintr-o asemenea motivare, rezultă indubitabil
că autorul exceptiei nu reclamă neconstitutionalitatea dispozitiilor
legale pe care le critică, ci doreste modificarea lor, astfel că
exceptia urmează să fie respinsă ca inadmisibilă, deoarece,
potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, “Curtea
Constitutională se pronuntă numai asupra constitutionalitătii
actelor cu privire la care a fost sesizată ...]”, competenta de
a modifica sau completa actele normative revenind în exclusivitate
legiuitorului.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
112-114, art. 125-157 si ale art. 402 alin. 1 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Maria Cuciureanu în Dosarul nr.
2.853/193/2009 al Judecătoriei Botosani.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 8 septembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 8 septembrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
608-618 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent-sef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona
Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 608-618 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Mihaela Popa în Dosarul nr. 383/222/2010 al Tribunalului Botosani - Sectia
civilă si care formează obiectul Dosarului nr. 3.317D/2010.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
Decizia civilă nr. 776 R din 2 iulie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
383/222/2010, Tribunalul Botosani - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 608-618 din Codul de procedură civilă.
Exceptia
a fost ridicată de Mihaela Popa într-o cauză având ca obiect cerere
de divort fără copii.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile legale criticate, astfel cum sunt
redactate în prezent, împiedică părtile în divort să beneficieze
de dreptul la un proces echitabil, în acceptiunea art. 21 alin. (3) din
Constitutie. De asemenea, prin modul cum este reglementată procedura
divortului, pârâtul nu are sanse egale cu reclamantul, fiind pus în pericol
dreptul la judecarea obiectivă si echitabilă a divortului, situatie
de natură să aducă atingere si dispozitiilor art. 22 alin. (1)
din Constitutie.
Tribunalul
Botosani - Sectia civilă îsi exprimă opinia în
sensul respingerii exceptiei, întrucât reglementarea dată de legiuitor
procedurii divortului este în măsură să asigure fiecărei
părti dreptul la un proces echitabil, cu respectarea tuturor drepturilor
si libertătilor individuale garantate de Constitutie.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 608-618 din Codul de procedură civilă referitoare la procedura
de judecată a cererii de divort.
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 21 alin.
(1), (2) si (3) - Accesul liber la justitie, art. 22 alin. (1) - Dreptul
la viată si la integritate fizică si psihică, art. 24 - Dreptul
la apărare si art. 26 - Viata intimă, familială si
privată.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile de
lege criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel,
prin Decizia nr. 421 din 14 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.203 din 15 decembrie 2004, Curtea a statuat
că procesul de divort în întregul său, si nu doar actiunea prin care
aceste aspecte sunt deduse judecătii, are caracter strict personal,
deoarece obiectul său implică antamarea de către instantă a
unor aspecte tinând de viata intimă si familială a părtilor în
litigiu.
Acest
caracter strict personal al procesului a impus adoptarea unei proceduri
speciale, derogatorii de la normele dreptului comun. Normele derogatorii
prevăd, potrivit art. 608 din Codul de procedură civilă,
posibilitatea sotului pârât de a solicita desfacerea căsătoriei numai
pe cale incidentală, prin cerere reconventională, care poate fi
formulată până la prima zi de înfătisare, pentru faptele
petrecute înainte de această dată, sau până la începerea
dezbaterilor asupra fondului cererii principale, pentru faptele petrecute
după prima zi de înfătisare. Art. 610 din Codul de procedură
civilă derogă de la dispozitiile art. 135 din acelasi cod, stabilind
ca sanctiune pentru nedepunerea în termen a reconventionalei decăderea
sotului pârât din dreptul de cere divortul. Însă acesta are posibilitatea
sesizării instantei pe cale principală în conditiile respingerii
cererii reclamantului si aparitiei ulterioare pronuntării hotărârii
definitive a motivelor pe care se întemeiază cererea de divort. O
altă normă cu caracter derogatoriu o constituie dispozitiile art.
612, care prevăd, pe de o parte, imposibilitatea depunerii cererii de
divort prin reprezentant si, pe de altă parte, interdictia
administrării interogatoriului pentru dovedirea capătului de cerere
privind divortul, această probă putând fi utilizată numai de
pârât pentru combaterea motivelor de divort.
Asa
fiind, Curtea retine că reglementarea criticată - procedura de
judecată a cererilor de divort, instituind, cu titlu de exceptie de la
dreptul comun în materie, o serie de norme procedurale, nu face decât să
dea expresie acestei particularităti esentiale a domeniului supus
incidentei sale, respectiv procesul de divort si implicit prevederilor
constitutionale cuprinse în art. 26 referitor la viata intimă,
familială si privată.
Curtea
constată că prevederile art. 608-618 din Codul de procedură
civilă nu aduc atingere dreptului la apărare al părtilor, în
conditiile în care, pentru valorificarea sa, părtile beneficiază de
toate garantiile legale, inclusiv de cea prevăzută de art. 24 alin.
(2) din Constitutie, care le recunoaste acestora dreptul de a fi asistate de un
avocat.
Pentru
aceleasi motive nu poate fi retinută nici critica privind încălcarea
prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1), (2) si (3) privind accesul
liber la justitie si dreptul la un proces echitabil.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
608-618 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Mihaela Popa în Dosarul nr. 383/222/2010 al Tribunalului Botosani - Sectia
civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 8 septembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Mihaela Senia Costinescu
din 8 septembrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 320
alin. 3 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 320 alin. 3 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Asociatia 21 Decembrie 1989 din Bucuresti în Dosarul nr.
5.547/2/2009 al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civilă si de
proprietate intelectuală si care formează obiectul Dosarului nr.
3.324D/2010.
La
apelul nominal se prezintă partea Scoala Natională de Studii Politice
si Administrative, prin avocat Ana-Maria Gusanu, lipsind celelalte părti,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului părtii prezente, care solicită admiterea exceptiei
de neconstitutionalitate, întrucât prevederile legale referitoare la
contestatia în anulare nu creează un cadru echitabil pentru toate
părtile implicate în proces.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 1 iulie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 5.547/2/2009, Înalta
Curte de Casatie si Justitie - Sectia civilă si de proprietate
intelectuală a sesizat Curtea Constitutională pentru solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 320 alin. 3 din Codul de
procedură civilă.
Exceptia
a fost ridicată de Asociatia 21 Decembrie 1989 din Bucuresti într-o
cauză având ca obiect recursul declarat împotriva Deciziei nr. 37/Rdin 12
ianuarie 2010 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că solutionarea contestatiei în anulare fără
posibilitatea exercitării unui control judiciar încalcă dreptul la un
recurs efectiv prevăzut de art. 13 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, dar contravine si
prevederilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, potrivit cărora
părtile au dreptul la un proces echitabil.
Înalta
Curte de Casatie si Justitie - Sectia civilă si de proprietate
intelectuală apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât solutia legislativă
reglementată de prevederile legale criticate vine să confirme
judecarea acestei căi extraordinare de atac după regulile procedurale
aplicabile instantei a cărei hotărâre se atacă, inclusiv sub
aspectul exercitării controlului judiciar, prin căile de atac. De
asemenea, în cadrul procedurii extraordinare a contestatiei în anulare, ca si
în cazul fazelor obisnuite ale procesului, părtile beneficiază de
toate garantiile unui proces echitabil.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 320 alin. 3
din Codul de procedură civilă, care au următorul continut: “Hotărârea
dată în contestatie este supusă acelorasi căi de atac ca si
hotărârea atacată.”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 20 - Tratatele
internationale privind drepturile omului si art. 21 - Accesul liber la
justitie. De asemenea, sunt considerate a fi încălcate si prevederile
art. 6 si art. 13 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că asupra
constitutionalitătii dispozitiilor criticate s-a mai pronuntat, de exemplu
prin Decizia nr. 118 din 3 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 158 din 13 martie 2009. Cu acel prilej, Curtea
a retinut că “în cadrul contestatiei în anulare nu se examinează
temeinicia sustinerilor părtilor cu privire la drepturile lor subiective
deduse judecătii, calea extraordinară de atac neavând caracter
devolutiv, ci doar se verifică dacă judecata a avut loc cu
respectarea normelor procedurale privind competenta si a celor referitoare la
citarea părtilor - în cazul contestatiei în anulare obisnuite -, precum si
dacă judecata recursului este rezultatul unei greseli materiale sau
dacă instanta de recurs a omis din greseală să cerceteze vreunul
dintre motivele de casare - în cazul contestatiei în anulare speciale. Din
dispozitiile art. 317 alin. 1 din Codul de procedură civilă
rezultă că, pentru admisibilitatea contestatiei în anulare, una
dintre conditiile care se cer a fi îndeplinite este aceea ca hotărârea atacată,
pronuntată în primă instantă, apel, recurs, revizuire,
contestatie în anulare, să fie irevocabilă. Judecarea contestatiei în
anulare se face după regulile de la instanta a cărei hotărâre se
atacă, iar în caz de admitere hotărârea se va anula si se va proceda
la rejudecarea cauzei, după caz, de către instanta care a admis
contestatia în anulare ori de către instanta sau organul cu activitate
jurisdictională competente. Asa fiind, solutia legislativă
reglementată de prevederile art. 320 alin. 3 din Codul de procedură
civilă, potrivit căreia hotărârea dată în contestatie este
supusă acelorasi căi de atac ca si hotărârea atacată, vine
să confirme judecarea acestei căi extraordinare de atac după
regulile procedurale aplicabile instantei a cărei hotărâre se
atacă, inclusiv sub aspectul exercitării căilor de atac.
De
altfel, asa cum a statuat Curtea Constitutională în jurisprudenta sa
constantă, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) si art. 129 din
Constitutie, stabilirea regulilor de desfăsurare a procesului în fata
instantelor judecătoresti este de competenta exclusivă a
legiuitorului. Sub acest aspect, principiul liberului acces la justitie
presupune posibilitatea neîngrădită a celor interesati de a le
utiliza în formele si în modalitătile instituite de lege.”
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, atât solutia, cât si considerentele
cuprinse în aceste decizii îsi păstrează valabilitatea si în cauza de
fată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
320 alin. 3 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Asociatia 21 Decembrie 1989 din Bucuresti în Dosarul nr. 5.547/2/2009 al
Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civilă si de proprietate
intelectuală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 8 septembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Mihaela Senia Costinescu
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru abrogarea si modificarea unor acte normative
Având
în vedere prevederile Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu
modificările si completările ulterioare, care introduc
reglementări noi în domeniul studiilor universitare de doctorat si care
duc la căderea în desuetudine a reglementărilor anterioare în
domeniu,
luând
în considerare prevederile Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea
stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 324/2003, cu
modificările si completările ulterioare,
tinând
seama de prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, care recomandă asanarea
legislatiei prin abrogarea expresă a dispozitiilor legale căzute în
desuetudine sau care înregistrează aspecte de contradictorialitate cu
reglementările în vigoare,
considerând
că elementele sus-mentionate vizează un interes public si constituie
o situatie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi
amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonantei
de urgentă.
În
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. I. - Decretul Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr.
1.058/1967 privind titlurile stiintifice în Republica Socialistă România,
publicat în Buletinul Oficial nr. 100 din 28 noiembrie 1967, cu
completările ulterioare, se abrogă.
Art. II. - La articolul 6 alineatul (1) din Legea nr. 264/2004 privind organizarea
si functionarea Academiei de Stiinte Medicale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 605 din 6 iulie 2004, cu modificările
ulterioare, litera i) se abrogă.
Art.
III. - Legea nr. 45/2009 privind organizarea si functionarea
Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe lonescu-Sisesti” si a
sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii si
industriei alimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200
din 30 martie 2009, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 10 alineatul (1), literele c) si r) se abrogă.
2. La
articolul 18, alineatul (4) se modifică si va avea următorul cuprins:
“(4)
Presedintele ASAS emite decizii pentru constituirea comisiilor de atestare si
promovare în grade profesionale de cercetător stiintific I si
cercetător stiintific II, decizii privind componenta consiliilor de
administratie ale unitătilor de cercetare-dezvoltare, privind numirea
directorului general sau a directorului unitătilor de
cercetare-dezvoltare, conform legii, si avizează propuneri cu privire la
asocierea unitătilor de cercetare-dezvoltare cu alte unităti,
institutii si operatori economici în vederea realizării de proiecte si
lucrări în domeniul agricol, la reorganizarea sau desfiintarea
unitătilor si institutiilor de cercetare-dezvoltare agricolă si
altele asemenea.”
3.
Articolul 25 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
25. - Sistemul national de cercetare-dezvoltare- inovare din domeniul agricol
cuprinde ansamblul institutiilor si unitătilor de cercetare-dezvoltare
prevăzute la art. 26, potrivit prezentei legi.”
4. La articolul 27, după litera d) se introduce o nouă
literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e)
aprobă si finantează planul sectorial de cercetare din domeniul
agricol si de dezvoltare rurală, care contine programe si proiecte de
interes prioritar, avizate de Ministerul Educatiei, Cercetării,
Tineretului si Sportului.”
5. La articolul 28, alineatele (2) si (4) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
“(2)
Institutele de cercetare-dezvoltare de ramură prevăzute în anexa nr.
2, institutii de drept public cu personalitate juridică, în subordinea
ASAS, care nu sunt organizate ca institute nationale de cercetare-dezvoltare,
se pot organiza ca institute nationale de cercetare-dezvoltare după
obtinerea certificării prin clasificare la nivelurile A+, A sau A-.
(4)
Statiunile si centrele de cercetare-dezvoltare pot fi reorganizate ca baze
experimentale, fără personalitate juridică, ale institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare sau ale institutelor de profil.”
6.
Articolul 33 se abrogă.
7. La
articolul 35, litera a) se modifică si va avea următorul cuprins:
,,a)
contracte de finantare, încheiate pe perioade multianuale, pentru realizarea
programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare-inovare si actiunilor cuprinse
în Planul national de cercetare-dezvoltare-inovare, finantate în sistem
competitional sau direct de către autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare;”.
8. La articolul 53, alineatele (1) si (5) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
“Art.
53. - (1) Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare din domeniul
agricol sunt evaluate si clasificate în vederea certificării, conform
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 324/2003, cu
modificările si completările ulterioare.
(5)
Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol pot
fi reorganizate prin hotărâre a Guvernului, initiată de Ministerul
Agriculturii si Dezvoltării Rurale, la propunerea ASAS, în conditiile
legii.”
9. La articolul 53, alineatele (2), (3) si (4) se abrogă.
Art. IV. - La articolul 2 alineatul (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 9/2010 privind aprobarea Programului de sprijin pentru beneficiarii
proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească, finantate
din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136
din 1 martie 2010, aprobată prin Legea nr. 120/2010, cu modificările
si completările ulterioare, litera c) se modifică si va avea
următorul cuprins:
,,c)
institutii de cercetare-dezvoltare de drept public certificate prin clasificare
la nivelurile A+, A sau A-;”.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul sănătătii,
Ritli Ladislau
p. Ministrul agriculturii si dezvoltării rurale,
Bárna Tanczos,
secretar de stat
p. Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Constantin Claudiu Stafie,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Bucuresti,
19 octombrie 2011.
Nr. 89.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea anexei nr. 2/7 la Hotărârea Guvernului nr. 523/2004
privind aprobarea “Programului pentru prevenirea si managementul riscului la
dezastre naturale, componenta B: Reducerea riscului seismic” si a indicatorilor
tehnico-economici pentru obiectivele de investitii prevăzute în etapa I de implementare a programului
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 42 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice, cu modificările si completările ulterioare, si al
art. 44 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Anexa nr. 2/7 la Hotărârea Guvernului nr. 523/2004 privind aprobarea
“Programului pentru prevenirea si managementul riscului la dezastre naturale,
componenta B: Reducerea riscului seismic” si a indicatorilor tehnico-economici
pentru obiectivele de investitii prevăzute în etapa I de
implementare a programului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 350 din 21 aprilie 2004, cu modificările ulterioare, se
modifică si se înlocuieste cu anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. II. - Finantarea obiectivului de investitii ai cărui indicatori
tehnico-economici sunt prevăzuti în anexă se face dintr-un credit
extern acordat de Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare,
asigurat potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale si
Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu această destinatie, precum
si de la bugetul Consiliului Local al Municipiului Iasi,
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării regionale si turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
p. Ministrul culturii si patrimoniului national,
Vasile Timis,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
2 noiembrie 2011.
Nr. 1.089.
ANEXĂ
(Anexa nr. 2/7 la
Hotărârea Guvernului nr. 523/2004)
Caracteristicile principale si indicatorii tehnico-economici ai
obiectivului de investitii “Consolidare sediu primărie municipiul Iasi,
judetul Iasi”
Titular:
Ministerul Dezvoltării Regionale si Turismului
Beneficiar:
Ministerul Dezvoltării Regionale si Turismului
Primăria
Municipiului Iasi
Amplasament:
municipiul Iasi, Primăria Municipiului Iasi, bd.
Stefan cel Mare si Sfânt nr. 11
Indicatori
tehnico-economici:
- Valoarea totală
a investitiei, inclusiv TVA 24% |
|
|
|
||
(în preturi la 28
martie 2011, 1 euro = 4,0881 lei), |
|
mii lei |
22.123*) |
|
|
din care: |
|
|
|
|
|
- constructii montaj
(C+M) |
|
mii lei |
16.377 |
|
|
- Esalonarea
investitiei: |
|
|
|
|
|
- anul I |
Total |
mii lei |
16.224 |
|
|
|
(C+M) |
|
12.054 |
|
|
- anul II |
Total |
mii lei |
5.899 |
|
|
|
(C+M) |
|
4.323 |
|
|
- Capacităti: |
|
|
|
|
|
- aria
desfăsurată a constructiei consolidate |
m2 |
4.380 |
|
||
- regimul de
înăltime |
|
|
S+P+E+M |
|
|
- Durata de realizare
a investitiei |
luni |
20 |
|
||
Factori
de risc
Încadrarea
constructiei în clasa de risc seismic s-a făcut conform Codului de
proiectare seismică - Partea a III-a-a - Prevederi pentru evaluarea
seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3/2008.
Încărcarea
seismică este cea corespunzătoare zonei în care este amplasată
constructia, conform cap. 3 si anexei A din Codul de proiectare seismică -
Partea I - Prevederi de proiectare pentru clădiri. Bazele proiectării structurilor
în constructii, indicativ P100-1/2006, si anume:
-
valoarea de vârf a acceleratiei terenului pentru proiectare ag =
0,20 g, pentru cutremure având intervalul mediu de recurentă IMR = 100
ani;
-
perioada de colt Te = 0,7 sec.
Finantarea
investitiei
Finantarea
obiectivului de investitii se face dintr-un credit extern acordat de Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, asigurat conform
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2007 privind
datoria publică, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului, în limita
sumelor aprobate anual cu această destinatie, precum si de la bugetul
Consiliului Local al Municipiului Iasi.
Din
valoarea totală a investitiei:
-
pentru lucrări eligibile Proiectului de diminuare a riscurilor în cazul
producerii calamitătilor naturale si pregătirea pentru situatii de
urgentă (finantare de la Banca Internatională pentru Reconstructie si
Dezvoltare, împrumut nr. 4736 RO, si de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului) mii lei 14.749
-
pentru lucrări aferente reabilitării si restaurării-fonduri
asigurate din bugetul Consiliului Local al Municipiului Iasi mii lei 7.374
*) Valoarea se va
actualiza potrivit evolutiei ulterioare a preturilor.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.421/2009
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Scolii Nationale de
Sănătate Publică, Management si Perfectionare în Domeniul
Sanitar Bucuresti
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 683 alin. (11) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 1.421/2009 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Scolii Nationale de Sănătate Publică, Management
si Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 848 din 8 decembrie 2009, se modifică si
se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatele (2)-(5) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
“(2)
SNSPMPDSB este institutie publică cu personalitate juridică
română, finantată integral din venituri proprii, cu sediul în
municipiul Bucuresti, Str. Vaselor nr. 31, sectorul 2.
(3)
SNSPMPDSB functionează în coordonarea metodologică a Ministerului
Sănătătii, iar din punct de vedere academic, în coordonarea
Universitătii de Medicină si Farmacie «Carol Davila» din Bucuresti, a
Universitătii de Medicină si Farmacie «Grigore T. Popa» din Iasi, a
Universitătii de Medicină si Farmacie «Victor Babes» din Timisoara si
a Universitătii de Medicină si Farmacie din Târgu Mures, denumite în
continuare UMF Bucuresti, UMF Iasi, UMF Timisoara si UMF Târgu Mures.
(4)
SNSPMPDSB are ca principal obiect de activitate cercetarea stiintifică,
dezvoltarea tehnologică si formarea în domeniul sănătătii
publice si al managementului sanitar, în scopul fundamentării stiintifice
a propunerilor de politici si strategii în domeniu, precum si desfăsurarea
cursurilor postuniversitare în domeniul sănătătii si a
cursurilor de master realizate în colaborare cu institutiile de
învătământ superior coordonatoare.
(5)
SNSPMPDSB acordă asistentă tehnică în domeniul
sănătătii publice si al managementului sanitar si are rol de for
tehnic si profesional pentru elaborarea propunerilor de strategii specifice
sănătătii publice.”
2. La articolul 4, literele f) si h) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
,,f)
colectează electronic date privind pacientii externati, iar pe baza
acestora monitorizează si evaluează activitatea spitalelor;
h)
dezvoltă criterii de performantă si de calitate pentru furnizorii de
servicii de sănătate;”.
3. La articolul 4, după litera s) se introduc cinci noi litere,
literele t)-w), cu următorul cuprins:
,,t)
clasifică pacientii externati pe grupe de diagnostice, validează
cazurile raportate de unitătile sanitare, studiază, dezvoltă si
îmbunătăteste sistemul de clasificare a pacientilor pe grupe de
diagnostice;
t)
calculează costurile si valorile relative privind grupele de diagnostice,
propune modificarea valorilor relative sau a tarifelor pe grupe de diagnostice,
precum si a tarifelor per caz rezolvat, sub coordonarea Ministerului
Sănătătii;
u)
dezvoltă sisteme automatizate si programe de calculator destinate
clasificării pacientilor în grupe diagnostice, în scop de cercetare;
v)
avizează produse software destinate clasificării pacientilor în grupe
de diagnostice, dezvoltate de furnizori privati, în scopul utilizării lor
în evaluarea activitătii unitătilor sanitare;
w)
dezvoltă si furnizează cursuri în domeniul clasificării
pacientilor în functie de grupa de diagnostic, colectării de date clinice
si utilizării sistemelor de codificare, eliberând certificate care
atestă pregătirea în domeniul respectiv.”
4. La articolul 6 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
“(2)
SNSPMPDSB organizează programe de formare si perfectionare
profesională a managerilor de spital si a altor categorii de personal de
conducere din cadrul unitătilor sanitare.”
5. La articolul 8, alineatul (1) se abrogă.
6.
Articolul 10 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
10. - (1) Conducerea SNSPMPDSB este asigurată de Consiliul de
administratie, directorul general, care este ordonator de credite, în
conditiile legii, si de un consiliu stiintific.
(2)
Consiliul de administratie are în componentă 7 membri: 2 reprezentanti ai
Ministerului Sănătătii, un reprezentant al Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate si câte un reprezentant al
universitătilor în a căror coordonare academică se află
SNSPMPDSB.
(3)
Sedintele Consiliului de administratie sunt conduse de un presedinte de
sedintă, ales cu majoritate simplă din numărul total al
membrilor.
(4)
Membrii Consiliului de administratie al SNSPMPDSB sunt desemnati de
institutiile prevăzute la alin. (2) pentru un mandat de 4 ani; mandatul
încetează prin revocarea celor care i-au numit, ca urmare a expirării
mandatului, prin demisie sau deces.
(5)
Functia de director general se ocupă prin concurs, organizat de SNSPMPDSB,
în conditiile legii.
(6)
Directorul general este desemnat pentru un mandat de 4 ani.
(7)
Consiliul stiintific are în componentă reprezentanti ai principalelor
compartimente care desfăsoară activităti de cercetare-dezvoltare
din cadrul SNSPMPDSB.
(8)
Presedintele Consiliului stiintific se alege prin vot secret dintre membrii
acestuia.”
7. La articolul 11, alineatele (1), (3), (4) si (5) se abrogă.
8. La
articolul 12 alineatul (1), literele a), b) si f) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
“a)
aprobă regulamentul propriu cu privire la desfăsurarea studiilor si a
cercetării stiintifice;
b)
aprobă modificarea organigramei, statului de functii si a structurii de
personal ale SNSPMPDSB, înfiintarea, desfiintarea si comasarea structurilor
functionale ale SNSPMPDSB, propuse de către directorul general;
f)
aprobă bugetul de venituri si cheltuieli al SNSPMPDSB, cu acordul
Ministerului Sănătătii.”
9.
Articolul 13 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
13. - Consiliul stiintific îndeplineste următoarele atributii:
a)
participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitătii de
cercetare-dezvoltare, a Programului national de cercetare stiintifică si
dezvoltare tehnologică în domeniul propriu de activitate si a Planului
national pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifică si dezvoltare
tehnologică;
c)
propune componenta comisiilor de concurs pentru promovarea pe functii care
necesită atestare din partea unor organisme specializate si confirmă
rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetător stiintific,
cercetător stiintific principal gradele I, II, si III si functiile
didactice;
d) alte
atributii, în conformitate cu regulamentul propriu de functionare si cu
legislatia în vigoare.”
10. La articolul 14, literele a), g) si h) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
,,a)
concepe dezvoltarea strategică a SNSPMPDSB, urmăreste si
răspunde de aplicarea legislatiei în vigoare si a hotărârilor
Consiliului de administratie;
g)
reprezintă SNSPMPDSB în relatia cu tertii; h) alte atributii, date în competenta
sa de Consiliul de administratie.”
11. La articolul 15, alineatul (2) se abrogă.
12. La
articolul 15, alineatele (6) si (7) se modifică si vor avea următorul
cuprins:
“(6)
Regulamentul de organizare si functionare, organigrama si statul de functii ale
SNSPMPDSB se aprobă de către Consiliul de administratie al SNSPMPDSB
în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(7)
Salarizarea personalului SNSPMPDSB se face în conformitate cu
reglementările legale în domeniu aplicabile personalului plătit din
fonduri publice din cadrul institutiilor publice finantate integral din
venituri proprii.”
13. În
tot cuprinsul hotărârii, sintagma “UMF Carol Davila Bucuresti” se
înlocuieste cu sintagma “UMF Bucuresti, UMF Iasi, UMF Timisoara si UMF Târgu
Mures”, iar sintagma “Consiliul director” se înlocuieste cu sintagma “Consiliul
de administratie”.
14.
Anexa se abrogă.
Art. II. - (1) Prevederile art. I pct. 6 si 7 se aplică de la data încetării, în
cazurile si în situatiile prevăzute de lege, a mandatelor aflate în curs
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2)
Până la numirea, respectiv constituirea noilor organe de conducere ale
SNSPMPDSB, asa cum au fost modificate prin prezenta hotărâre, îsi
continuă activitatea actualele organe de conducere, respectiv directorul
general numit potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.421/2009 si
consiliul director.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Ritli Ladislau
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Sulfina Barbu
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
Nicolae-Lucian Dută
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
2 noiembrie 2011.
Nr. 1.093.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea transferului managementului asistentei medicale al
Spitalului de Pneumoftiziologie Câmpulung de la Consiliul Judetean Arges la
Consiliul Local al Municipiului Câmpulung
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 221 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de
atributii si competente exercitate de Ministerul Sănătătii
către autoritătile administratiei publice locale, cu
modificările si completările ulterioare, aprobată prin Legea nr.
174/2011,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă transferul managementului asistentei medicale al
Spitalului de Pneumoftiziologie Câmpulung - unitate sanitară publică
cu paturi, cu personalitate juridică, cu sediul în municipiul Câmpulung,
str. Lascăr Catargiu nr. 38, judetul Arges, aflată în reteaua
sanitară a Consiliului Judetean Arges, de la Consiliul Judetean Arges la
Consiliul Local al Municipiului Câmpulung.
(2)
Predarea-preluarea se va efectua pe bază de protocol încheiat între
autoritătile administratiei publice implicate, prevăzute la alin.
(1), întermen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, potrivit modelului aprobat prin Ordinul ministrului
sănătătii nr. 910/2010 pentru aprobarea modelului Protocolului
de predare-preluare între directiile de sănătate publică
judetene si a municipiului Bucuresti si autoritătile administratiei
publice locale si Primăria Municipiului Bucuresti în vedereatransferului
managementului asistentei medicale al unitătilor sanitare publice, adaptat
conditiilor specifice de realizare a transferului.
Art. 2. - La data expirării termenului prevăzut la art. 1 alin. (2), în
anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 529/2010 pentru aprobarea
mentinerii managementului asistentei medicale la autoritătile
administratiei publice locale care au desfăsurat faze-pilot, precum si a
Listei unitătilor sanitare publice cu paturi pentru care se mentine
managementul asistentei medicale la autoritătile administratiei publice
locale si la Primăria Municipiului Bucuresti si a Listei unitătilor
sanitare publice cu paturi pentru care se transferă managementul
asistentei medicale către autoritătile administratiei publice locale
si către Primăria Municipiului Bucuresti, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 385 din 10 iunie 2010, cu modificările si
completările ulterioare, la rubrica “Judetul Arges”, numărul curent
33 se modifică si va avea următorul cuprins:
“33. Spitalul de Pneumoftiziologie
Câmpulung |
Consiliul Local al
Municipiului Câmpulung”. |
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Ritli Ladislau
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
2 noiembrie 2011.
Nr. 1.099.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
pentru abrogarea art. 6 din Ordinul ministrului sănătătii
publice nr. 1.509/2008 privind aprobarea Nomenclatorului de specialităti
medicale, medico-dentare si farmaceutice pentru reteaua de asistentă
medicală
Văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale resurse umane si certificare nr.
R.L.1351 din 2 noiembrie 2011, în temeiul dispozitiilor art. 7 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite următorul ordin:
Art. I. - Articolul 6 din Ordinul ministrului sănătătii publice nr.
1.509/2008 privind aprobarea Nomenclatorului de specialităti medicale,
medico-dentare si farmaceutice pentru reteaua de asistentă medicală,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648
din 11 septembrie 2008, cu modificările si completările ulterioare,
se abrogă.
Art. II. - Directia generală resurse umane si certificare va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
III. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul sănătătii,
Ritli Ladislau
Bucuresti, 3 noiembrie
2011.
Nr. 1.517.
MINISTERUL MEDIULUI SI
PĂDURILOR
pentru aprobarea unor derogări de la dispozitiile Ghidului de
finantare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto national, aprobat
prin Ordinul ministrului mediului si pădurilor nr. 772/2011
Luând
în considerare Referatul de aprobare nr. 177.090 din 10 noiembrie 2011 al
Administratiei Fondului pentru Mediu, în temeiul art. 15 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea si functionarea
Ministerului Mediului si Pădurilor, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul
mediului si pădurilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Pentru anul 2011 se aprobă următoarele derogări de la
dispozitiile Ghidului de finantare a Programului de stimulare a înnoirii
Parcului auto national, aprobat prin Ordinul ministrului mediului si
pădurilor nr. 772/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 105
din 10 februarie 2011, cu modificările si completările ulterioare:
a) prin
derogare de la dispozitiile art. 7 alin. (6), utilizarea tichetului valoric se
face până la data de 12 decembrie 2011 inclusiv;
b) prin
derogare de la dispozitiile art. 7 alin. (7), neutilizarea tichetului valoric
până cel mai târziu la data de 12 decembrie 2011 atrage decăderea
proprietarului din dreptul de a beneficia de prima de casare;
c) prin
derogare de la dispozitiile art. 25 alin. (6), contractul este valabil
până la data de 31 decembrie 2011;
d) prin
derogare de la dispozitiile art. 27 alin. (9), ultima cerere de decontare din
cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto national se poate
depune cel mai târziu la data de 15 decembrie 2011, iar decontarea se
efectuează până la data de 23 decembrie 2011 inclusiv;
e) prin
derogare de la dispozitiile art. 31 alin. (11) si ale art. 39 alin. (11), în
cazul în care achizitionarea autovehiculului nou nu se realizează din
culpa exclusivă a producătorului validat, acesta are obligatia de a
oferi proprietarului înscris, în maximum 90 de zile de la data de 31 decembrie
2011, posibilitatea achizitionării unui autovehicul nou, din al cărui
pret se va scădea contravaloarea tichetului valoric.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
p. Ministrul mediului si pădurilor,
Marin Anton,
secretar de stat
Bucuresti,
11 noiembrie 2011.
Nr. 2.692.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
REGULAMENT
privind asigurarea autenticitătii bancnotelor si monedelor euro
Având
în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.338/2001 al Consiliului din 28
iunie 2001 de definire a măsurilor necesare protectiei monedei euro
împotriva falsificării, modificat prin Regulamentul (CE) nr. 44/2009 al
Consiliului din 18 decembrie 2008, Regulamentului CE nr. 1.339/2001 al Consiliului
din 28 iunie 2001 privind extinderea efectelor Regulamentului (CE) nr.
1.338/2001 al Consiliului de definire a măsurilor necesare protectiei
monedei euro împotriva falsificării, la statele membre care nu au adoptat
euro ca monedă unică, modificat prin Regulamentul (CE) nr. 45/2009 al
Consiliului din 18 decembrie 2008, ale Deciziei BCE nr. 14/2010 privind
verificarea autenticitătii si a calitătii si repunerea în circulatie
a bancnotelor euro, Conventiei de la Geneva din 1929, Regulamentului nr. 3/2011
privind organizarea si functionarea Băncii Nationale a României, precum si
ale Codului penal,
în
temeiul dispozitiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările ulterioare,
Banca
Natională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament are ca obiect stabilirea măsurilor necesare în
vederea circularii bancnotelor si monedelor euro în conditii care
garantează autenticitatea lor, precum si procedura de transmitere
către autoritătile nationale
competente
a bancnotelor si monedelor euro falsificate sau suspectate a fi falsificate.
Art. 2. - Dispozitiile prezentului regulament se aplică institutiilor de
credit, celorlalti prestatori de servicii de plată, în limita
activitătii lor de plată, si operatorilor economici care
participă la verificarea si distribuirea bancnotelor si monedelor euro
primite, fără a aduce atingere dreptului penal intern.
Art. 3.
- În sensul prezentului regulament, următorii
termeni se definesc după cum urmează:
1. bancnote
falsificate si monede falsificate - bancnotele si monedele euro sau care au
aparenta unor bancnote ori monede euro si care au fost produse si/sau alterate
în mod fraudulos;
2. bancnote
si monede neautorizate - bancnotele si monedele euro care au fost produse
prin utilizarea echipamentelor legale sau a materialelor legale, dar cu
încălcarea dispozitiilor în temeiul cărora autoritătile
competente pot emite însemne monetare sau care au fost puse în circulatie cu
încălcarea legilor conform cărora autoritătile competente pot
pune în circulatie însemne monetare si care nu au acordul acestor
autorităti;
3. falsificarea
presupune următoarele activităti:
a)
producerea frauduloasă sau modificarea valorii nominale a unei bancnote
sau monede, indiferent de mijloacele folosite, cu scopul punerii în circulatie;
b)
punerea în circulatie în mod fraudulos a bancnotelor sau monedelor falsificate;
c)
importul, exportul, transportul, primirea, posesia sau procurarea cu
bună-stiintă de bancnote sau monede falsificate;
d)
producerea frauduloasă, primirea, procurarea sau posesia de instrumente,
obiecte, programe de calculator si orice alte procedee, destinate prin natura
lor producerii sau obtinerii de bancnote sau monede falsificate ori
alterării bancnotelor si monedelor în vederea obtinerii de falsuri;
e)
producerea frauduloasă, primirea, procurarea sau posesia altor elemente
care servesc la protejarea însemnelor monetare împotriva falsificării.
4. autorităti
nationale competente sunt:
a)
Ministerul Administratiei si Internelor - Inspectoratul General al Politiei
Române, respectiv Directia Generală de Politie a Municipiului Bucuresti si
inspectoratele judetene de politie, în baza propriilor legi de organizare si
functionare, pentru identificarea, primirea si retinerea bancnotelor si
monedelor euro falsificate si suspectate a fi falsificate;
b)
Oficiul National Central pentru Combaterea Falsurilor de Monedă, Cecuri de
Călătorie din cadrul Politiei Române, denumit în continuare Oficiul
National Central, pentru transmiterea bancnotelor si monedelor euro
falsificate si suspectate a fi falsificate către Centrul National de
Analiză, si către Centrul National de Analiză a Monedelor din
Banca Natională a României;
c)
Centrul National de Monitorizare a Falsificărilor din Banca Natională
a României, denumit în continuare CNMF, pentru administrarea, pe
teritoriul României, a Sistemului de Monitorizare a Falsificărilor,
denumit în continuare SMF;
d)
Centrul National de Analiză, denumit în continuare CNA, pentru primirea
bancnotelor falsificate si a celor suspectate a fi falsificate de la
autoritătile nationale cu competente în combaterea falsificărilor, în
vederea analizării lor din punct de vedere tehnic si al încadrării pe
categorii de falsificări;
e)
Centrul National de Analiză a Monedelor, denumit în continuare CNAM, pentru
primirea monedelor falsificate si a celor suspectate a fi falsificate de la
autoritătile nationale cu competente în combaterea falsificărilor, în
vederea analizării lor din punct de vedere tehnic si al încadrării pe
categorii de falsificări.
5. expertizarea
- examinarea bancnotelor sau monedelor în vederea stabilirii
autenticitătii lor;
6. agenti
care operează cu numerar - institutiile de credit
care primesc si repun în circulatie bancnote si monede euro si, în limita
activitătii lor de plată, ceilalti prestatori de servicii de
plată, precum si orice alt operator economic care participă la
verificarea si la distribuirea către public a bancnotelor si a monedelor
euro, inclusiv:
a)
institutiile a căror activitate constă în schimbarea bancnotelor sau
monedelor în diferite devize, cum sunt casele de schimb valutar;
b)
transportatorii de fonduri;
c) alti
operatori economici, cum ar fi comerciantii sau cazinourile, care
participă, cu titlu auxiliar, la verificarea si la distribuirea către
public a bancnotelor euro prin intermediul bancomatelor, în limita acestor
activităti auxiliare;
7. personal
calificat - angajatii agentilor care operează cu bancnote si monede
euro, care cunosc elementele de sigurantă publice ale bancnotelor si
monedelor euro, asa cum sunt specificate si publicate de Banca Centrală
Europeană, si au capacitatea de a le verifica;
8. repunerea
în circulatie - activitatea agentilor care operează cu numerar de a
repune în plăti, în mod direct sau indirect, bancnote si monede euro pe
care le-au primit fie de la public, cu titlu de plată sau de depozit
într-un cont bancar, fie de la alt agent care operează cu numerar.
CAPITOLUL II
Obligatiile agentilor care operează cu numerar
Art. 4. - Institutiile de credit, casele de schimb valutar si ceilalti agenti care
operează cu numerar au obligatia de a se asigura cu privire la
autenticitatea bancnotelor si monedelor euro pe care le-au primit si pe care
intentionează să le repună în circulatie, precum si cu privire
la detectarea falsificărilor.
Art. 5. - Institutiile de credit, casele de schimb valutar si ceilalti agenti care
operează cu numerar, precum si orice altă institutie care
participă, cu titlu profesional, la distribuirea, transportul si eliberarea
către public a bancnotelor si a monedelor euro sunt obligate să
retragă din circulatie si să predea de îndată autoritătilor
nationale competente bancnotele si monedele euro pe care le-au primit si despre
care stiu sau au motive suficiente să considere că sunt falsificate.
Art. 6. - (1) Controlul autenticitătii bancnotelor si monedelor euro se
efectuează de către personal calificat, fie manual, fie cu
echipamente automate. Controlul automatizat se realizează numai cu
ajutorul echipamentelor de procesare din listele publicate pe site-ul
Băncii Centrale Europene si al Comisiei Europene.
(2)
Lista echipamentelor pentru controlul autenticitătii bancnotelor euro se
găseste pe site-ul Băncii Centrale Europene la adresa http://www.ecb.int/euro/cashhand/recycling/tested/html/index.ro.html si pe site-ul Comisiei Europene la adresa http://ec.europa.eu/anti_fraud/pages_euro/euro-coins/machines.pdf
Art. 7.
- Bancnotele si monedele euro falsificate, precum si cele
suspectate a fi falsificate se predau organelor locale ale Inspectoratului
General al Politiei Române, respectiv Directiei Generale de Politie a
Municipiului Bucuresti si inspectoratelor judetene de politie, după caz,
pe baza unui proces-verbal de predare-primire, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 1. Procesul-verbal de predare-primire va fi
completat în conformitate cu instructiunile din anexa nr. 2.
Art. 8. - Directia Generală de Politie a Municipiului Bucuresti si
inspectoratele judetene de politie înaintează bancnotele si monedele euro
falsificate sau suspectate a fi falsificate Oficiului National Central, care le
remite CNA si CNAM din Banca Natională a României, în vederea expertizării.
Art. 9. - După expertizare, bancnotele si monedele euro, însotite de un
buletin de expertiză, se returnează Oficiului National Central.
CAPITOLUL III
Art. 10. - Dispozitiile prevăzute la cap. II se aplică, pe cât posibil,
si bancnotelor si monedelor euro neautorizate.
CAPITOLUL IV
Cooperarea pentru protectia bancnotelor si monedelor euro împotriva
falsificării
Art. 11. - Autoritătile nationale competente, în exercitarea misiunii lor
conform prezentului regulament, cooperează în vederea:
a)
schimbului de informatii referitoare la prevenirea falsificării si la
combaterea punerii în circulatie a bancnotelor si a monedelor euro falsificate;
b)
informării regulate referitoare la impactul falsificării bancnotelor
si monedelor euro în scopul unei analize strategice;
c)
acordării asistentei reciproce în domeniul prevenirii falsificării si
al luptei împotriva punerii în circulatie a bancnotelor si monedelor euro
falsificate.
CAPITOLUL V
Art. 12. - Activitătile prevăzute la cap. I art. 3 pct. 3, precum si
încălcarea prevederilor art. 5 constituie infractiuni si se pedepsesc
conform prevederilor Codului penal.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 13. - Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 14. - La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă
Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 8/2002 privind procedura în
cazul constatării de bancnote si monede euro false sau contrafăcute,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5
din 8 ianuarie 2003.
Art. 15. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti,
14 octombrie 2011.
Nr. 17.
ANEXA
Nr. 1
PROCES-VERBAL DE PREDARE-PRIMIRE*
Nr........din data
de...................../........./.........................
A.
Datele de identificare ale institutiei constatatoare: |
||||||||||
Institutia
constatatoare: |
|
|||||||||
Codul unic de
înregistrare: |
|
|||||||||
Adresa: |
|
|||||||||
B.
Datele de identificare ale unitătii depunătoare/deponentului
persoană fizică: |
||||||||||
Institutia/Numele si
prenumele: |
|
|||||||||
Actul de identitate: |
|
|||||||||
Adresa/Adresa de
domiciliu: |
|
|||||||||
C.
Date privind bancnotele sau monedele falsificate sau suspecte a fi
falsificate: |
|
|||||||||
Bancnote |
|
|||||||||
Număr buc. |
|
Valoarea nominală |
|
Seria |
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
Monede |
|
|||||||||
Număr buc. |
|
Valoarea nominală |
|
Fata natională |
|
|
||||
D.
Mentiuni suplimentare
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
E.
Semnături |
||||||||||
Din partea institutiei
constatatoare |
Deponent |
Reprezentantul
Ministerului Administratiei si Internelor |
||||||||
|
|
|
||||||||
* Procesul-verbal de
predare-primire poate fi descărcat de pe site-ul Băncii Nationale a
României de la adresa www.bnr.ro
ANEXA
Nr. 2
INSTRUCTIUNI DE COMPLETARE
a procesului-verbal de predare-primire
1. În
cazul depistării la ghiseu de bancnote si monede euro falsificate,
procesul-verbal de predare-primire se va redacta în 3 exemplare, după cum
urmează: un exemplar rămâne la institutia constatatoare, un exemplar
la deponent si un exemplar, care va însoti bancnota/moneda falsificată, la
reprezentantul Inspectoratului General al Politiei Române.
În
procesul-verbal se vor completa următoarele rubrici:
A.
Datele de identificare ale unitătii constatatoare: denumirea institutiei
de credit, a casei de schimb valutar sau a celorlalti operatori cu numerar,
codul unic de înregistrare (CUI) si adresa
B.
Datele de identificare ale deponentului: numele si prenumele persoanei care s-a
prezentat la ghiseu, seria si numărul actului de identitate, precum si
adresa de domiciliu
C.
Datele privind bancnotele sau monedele euro falsificate sau suspecte a fi
falsificate:
- în
cazul bancnotelor, numărul de bucăti descoperite, valoarea
nominală si seria bancnotelor falsificate sau suspecte a fi falsificate;
- în
cazul monedelor, numărul de bucăti descoperite, valoarea
nominală si fata natională.
Dacă
numărul rândurilor din formular este insuficient, pct. C poate fi
continuat pe o pagină separată, care se anexează la
procesul-verbal.
D.
Mentiuni suplimentare: doar dacă este cazul, acestea fiind orice
precizări ce pot ajuta la stabilirea provenientei bancnotelor si/sau
monedelor euro falsificate, sau dacă deponentul refuză semnarea
procesului-verbal.
E.
Semnături: procesul-verbal va fi semnat de persoana (persoanele) cu drept
de semnătură din cadrul institutiei care a constatat falsificarea1),
de către deponent si de către reprezentantul Inspectoratului General
al Politiei Române, care va prelua bancnotele si/sau monedele euro falsificate,
însotite de un exemplar al procesului-verbal.
2. În
cazul depistării bancnotelor si/sau monedelor euro falsificate la
procesare, în incinta institutiei de credit, a casei de schimb valutar sau a
oricărui operator cu numerar, si în orice altă situatie în care
deponentul nu este prezent, procesul-verbal de predare-primire se va redacta în
două exemplare, după cum urmează: un exemplar rămâne la
unitatea constatatoare si un exemplar, care va însoti bancnotele si/sau
monedele falsificate, la reprezentantul Inspectoratului General al Politiei
Române.
În
procesul-verbal se vor completa următoarele rubrici:
A.
Datele de identificare ale unitătii constatatoare: denumirea institutiei,
codul unic de înregistrare (CUI) si adresa
B.
Datele de identificare ale unitătii depunătoare în numerarul
căreia s-au descoperit falsificările: denumirea institutiei de credit
sau a casei de schimb valutar, codul unic de înregistrare (CUI) si adresa
C.
Datele privind bancnotele sau monedele euro falsificate sau suspecte a fi
falsificate:
- în
cazul bancnotelor, numărul de bucăti descoperite, valoarea
nominală si seria bancnotelor falsificate sau suspecte a fi falsificate;
- în
cazul monedelor, numărul de bucăti descoperite, valoarea
nominală si fata natională.
Dacă
numărul rândurilor din formular este insuficient, pct. C poate fi
continuat pe o pagină separată, care se anexează la
procesul-verbal.
D.
Mentiuni suplimentare: doar dacă este cazul, acestea fiind orice
precizări ce pot ajuta la stabilirea provenientei bancnotelor si/sau
monedelor falsificate.
E. Semnături: procesul-verbal va fi semnat de persoana (persoanele)
cu drept de semnătură din cadrul institutiei care a constatat
falsificarea si de către reprezentantul Inspectoratului General al
Politiei Române, care va prelua bancnotele si/sau monedele euro falsificate,
însotite de un exemplar al procesului-verbal.
1) Director, casier-sef, casier, sef de compartiment casierie etc. Precizare:
pe procesul-verbal este suficientă doar una dintre semnăturile
acestor persoane, date aici cu titlu de exemplu.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |