MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 797 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 10 noiembrie 2011
LEGI SI DECRETE
203. - Lege pentru modificarea anexei la Legea nr. 174/2010 privind
transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului si din administrarea
Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti” - Statiunea
de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava în domeniul public al
municipiului Suceava si în administrarea Consiliului Local al Municipiului
Suceava, judetul Suceava
799. - Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea
anexei la Legea nr. 174/2010 privind transmiterea unor terenuri din domeniul
public al statului si din administrarea Academiei de Stiinte Agricole si
Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti” - Statiunea de Cercetare-Dezvoltare
Agricolă Suceava în domeniul public al municipiului Suceava si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Suceava, judetul Suceava
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.090. - Hotărâre pentru aprobarea plătii contributiei României la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economică, în calitate de observator în cadrul Comitetului pentru Turism, pentru anul 2011
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
2.775. - Ordin al ministrului finantelor publice privind
aprobarea efectuării celei de a doua tranzactii pe pietele externe de
capital în cadrul Programului-cadru de emisiuni de titluri de stat pe termen
mediu “Medium Term Notes”, printr-o emisiune de obligatiuni denominată în
dolari SUA, în sumă de minimum 500 milioane dolari SUA si maximum 2.000
milioane dolari SUA, cu scadenta de minimum 5 ani, si desemnarea
administratorilor tranzactiei
5.575. - Ordin al ministrului educatiei, cercetării,
tineretului si sportului pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind
scolarizarea la domiciliu, respectiv înfiintarea de grupe/clase în spitale
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE COMISIEI NATIONALE A
VALORILOR MOBlLIARE
19/84. - Ordin privind aprobarea Regulamentului Băncii
Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
21/13/2011 pentru modificarea si completarea Regulamentului Băncii
Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
18/16/2010 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor
securitizate si pozitiilor din securitizare
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea anexei la Legea nr. 174/2010 privind transmiterea unor
terenuri din domeniul public al statului si din administrarea Academiei de
Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu- Sisesti” - Statiunea de
Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava în domeniul public al municipiului
Suceava si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Suceava, judetul
Suceava
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Articol
unic. - Anexa la Legea nr. 174/2010 privind transmiterea unor
terenuri din domeniul public al statului si din administrarea Academiei de
Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti” - Statiunea de
Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava în domeniul public al municipiului
Suceava si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Suceava, judetul
Suceava, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510
din 22 iulie 2010, se modifică si se înlocuieste cu anexa care face parte
integrantă din prezenta lege.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor
art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANA |
Bucuresti, 7 noiembrie 2011.
Nr. 203.
ANEXĂ
(Anexă la Legea nr.
174/2010)
DATELE DE IDENTIFICARE
a terenurilor care se transmit din domeniul public al statului si din
administrarea Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”
- Statiunea de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava în domeniul public al
municipiului Suceava si în administrarea Consiliului Local al Municipiului
Suceava
Nr. crt. |
Locul unde este situat terenul |
Persoana juridică de la care se transmite terenul |
Persoana juridică la care se transmite terenul |
Datele deidentificare aterenului |
Suprafete care se transmit (ha) |
Nr. de inventar la Ministerul Finantelor Publice |
1. |
Municipiul Suceava,
zona Tătărasi |
Statul român, din
administrarea Statiunii de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava |
Municipiul Suceava, în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Suceava |
Parcelă
arabilă513/2 divizatădin 513/1 |
12 |
152065 |
2. |
Municipiul Suceava,
zona Tătărasi |
Statul român, din
administrarea Statiunii de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava |
Municipiul Suceava, în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Suceava |
Parcelă
intravilan constructii1251/12 |
0,056 |
152065 |
3. |
Municipiul Suceava,
str. Grigore Alexandru Ghica, cartierul Itcani |
Statul român, din
administrarea Statiunii de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava |
Municipiul Suceava, în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Suceava |
Parcele arabile 99/2
40/1 |
0,43 2,57 |
152065 |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru modificarea anexei la Legea nr. 174/2010
privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului si din
administrarea Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”
– Statiunea de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava în domeniul public al
municipiului Suceava si în administrarea Consiliului Local al Municipiului
Suceava, judetul Suceava
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1)
si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea anexei la Legea nr. 174/2010
privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului si din
administrarea Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”
- Statiunea de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Suceava în domeniul public al
municipiului Suceava si în administrarea Consiliului Local al Municipiului
Suceava, judetul Suceava, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
7 noiembrie 2011.
Nr. 799.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea plătii contributiei României la Organizatia pentru
Cooperare si Dezvoltare Economică, în calitate de observator în cadrul
Comitetului pentru Turism, pentru anul 2011
Având
în vedere necesitatea achitării de către România a cotizatiei
aferente anului 2011 ce decurge din calitatea României de observator în cadrul
Comitetului pentru Turism al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare
Economică, în temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoDtă Drezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă plata contributiei României la Organizatia pentru Cooperare
si Dezvoltare Economică, în calitate de observator în cadrul Comitetului
pentru Turism, pentru anul 2011, în sumă totală de 25.300 euro, din
care 10.300 euro contributie anuală si 15.000 euro contributie
voluntară.
Art. 2. - (1) Contravaloarea în lei a contributiilor prevăzute la art. 1 se
asigură din bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului
pe anul 2011.
(2)
Echivalentul în lei al sumelor prevăzute la art. 1 se va calcula pe baza
cursului de schimb leu/euro la data efectuării plătii.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării regionale si turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
2 noiembrie 2011.
Nr. 1.090.
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind aprobarea efectuării celei de a doua tranzactii pe pietele
externe de capital în cadrul Programului-cadru de emisiuni de titluri de stat
pe termen mediu “Medium Term Notes”, printr-o emisiune de obligatiuni
denominată în dolari SUA, în sumă de minimum 500 milioane dolari SUA
si maximum 2.000 milioane dolari SUA, cu scadenta de minimum 5 ani, si desemnarea
administratorilor tranzactiei
Având
în vedere prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2007
privind datoria publică, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, si
ale Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările si
completările ulterioare,
în
temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu
modificările si completările ulterioare, al prevederilor pct. 4.1.a),
b) 2 pct. 5 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările si
completările ulterioare, si al prevederilor art. 3 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.264/2010 pentru aprobarea programului-cadru de emisiuni de
titluri de stat pe termen mediu “Medium Term Notes”,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă cea de a doua tranzactie pe pietele externe de capital în
cadrul Programului-cadru de emisiuni de titluri de stat pe termen mediu “Medium
Term Notes” prin contractarea de către Ministerul Finantelor Publice a
unui împrumut sub forma unei emisiuni de obligatiuni denominate în dolari SUA,
în sumă de minimum 500 milioane dolari SUAsi maximum 2.000 milioane dolari
SUA, cu o scadentă de minimum 5 ani, denumită în continuare emisiune,
suma finală, maturitatea, dobânda, precum si toti ceilalti termeni si
conditii financiare urmând să fie stabiliti la momentul lansării
emisiunii, în functie de conditiile de piată.
Art. 2. - Lansarea emisiunii este administrată de către institutiile
financiare HSBC, Citibanksi Deutsche Bank.
Art. 3. - Suma aferentă emisiunii se virează în contul de valută
deschis pe numele Ministerului Finantelor Publice la Banca Natională a
României si se utilizează pe măsura necesitătilor de finantare a
deficitului bugetar si de refinantare a datoriei publice guvernamentale, în
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2007
privind datoria publică, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - Plata serviciului datoriei publice aferentă emisiunii se
asigură conform legislatiei în vigoare privind datoria publică, prin
mecanismul aferent finantărilor rambursabile contractate de Guvern, prin
Ministerul Finantelor Publice, în vederea finantării deficitului bugetului
de stat si refinantării datoriei publice.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
8 noiembrie 2011.
Nr. 2.775.
MINISTERUL EDUCATIEI,
CERCETĂRII, TINERETULUI SI SPORTULUI
pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind scolarizarea la domiciliu,
respectiv înfiintarea de grupe/clase în spitale
În baza
prevederilor art. 22 alin. (6) a Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind
organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetării,
Tineretului si Sportului,
în
temeiul art. 52 alin. (3) si al art. 361 alin. (6) din Legea educatiei
nationale nr. 1/2011,
ministrul
educatiei, cercetării, tineretului si sportului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia-cadru privind scolarizarea la domiciliu, respectiv
înfiintarea de grupe/clase în spitale, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generală educatie si învătare pe tot parcursul
vietii, Directia generală management, resurse umane si retea scolară,
Directia generală învătământ în limbile minoritătilor,
relatia cu Parlamentul si partenerii sociali, Directia generală economic,
finante, resurse umane si inspectoratele scolare judetene/al municipiului
Bucuresti duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucuresti,
7 octombrie 2011.
Nr. 5.575.
ANEXĂ
METODOLOGIE-CADRU
privind scolarizarea la domiciliu, respectiv înfiintarea de grupe/clase în
spitale
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta metodologie reglementează cadrul general, institutional,
conceptual si procedural, prin care se realizează scolarizarea la
domiciliu si înfiintarea de grupe/clase în spitale.
Art. 2. - (1) Obiectul prezentei metodologii îl constituie organizarea
scolarizării la domiciliu, respectiv înfiintarea de grupe/clase în
spitale, ca forme de educatie adaptate, în conformitate cu legislatia în
vigoare.
(2)
Beneficiarii acestor forme de educatie adaptate sunt copii/elevi nedeplasabili,
cu boli cronice sau cu boli care necesită perioade mari de spitalizare, cu
sau fără alte deficiente asociate, care, temporar sau permanent, nu
pot frecventa scoala de masă.
(3) Prezenta
metodologie reglementează cu privire la:
a)
cadrul legislativ privind scolarizarea la domiciliu si înfiintarea de
grupe/clase în spitale;
b)
factorii implicati în scolarizarea la domiciliu si înfiintarea si functionarea
unor grupe/clase în spitale;
c)
organizarea procesului instructiv-educativ la domiciliu si în spitale;
d)
evaluarea elevilor scolarizati la domiciliu si în spitale.
(4)
Scopul scolarizării la domiciliu si în spitale este acela de a le acorda
elevilor aflati în imposibilitatea frecventării scolii de masă sansa
de a atinge un nivel de educatie corespunzător particularitătilor
individuale, premisă a unei bune integrări sociale si profesionale.
(5)
Specificul educatiei la domiciliu si în spitale este reprezentat de adaptarea
desfăsurării procesului instructiv- educativ la posibilitătile
de educatie individuală ale fiecărui copil si la mediul în care se
desfăsoară acest proces.
(6)
Obiectivele urmărite prin scolarizarea la domiciliu, respectiv prin
înfiintarea de grupe/clase în spitale sunt:
a)
asigurarea continuitătii scolarizării, care să permită
elevului să promoveze anul de studiu în curs sau să participe la
evaluările organizate pentru finalizarea unui nivel de
învătământ;
b)
crearea si dezvoltarea unei bune relatii de comunicare între mediul scolar si
cel al copiilor, elevilor si tinerilor scolarizati la domiciliu/spital;
c)
asigurarea cadrului de actiune comună a cadrelor medicale si a cadrele
didactice implicate în recuperarea si educatia elevilor.
Art. 3. - Prezenta metodologie operează cu un ansamblu de concepte,
principii, termeni si expresii specifice, definit în anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezenta metodologie.
CAPITOLUL II
Scolarizarea la domiciliu
SECTIUNEA 1
Art. 4. - Beneficiază de scolarizare la domiciliu, pe o perioadă
determinată, copiii/elevii nedeplasabili, cu boli cronice, cu sau
fără alte deficiente asociate, si elevii aflati în stare de
convalescentă de lungă durată, după afectiuni/traumatisme care
au necesitat sau nu interventii chirurgicale, tratamente spitalicesti etc.
Art. 5. - Categoriile de deficiente (afectări) pentru care se va avea în
vedere scolarizarea la domiciliu, structurate tipologic conform Ordinului
ministrului sănătătii si familiei si al secretarului de stat al
Autoritătii Nationale pentru Protectia Copilului nr. 725/2002 privind
criteriile pe baza cărora se stabileste gradul de handicap pentru copii si
se aplică măsurile de protectie specială a acestora, sunt
următoarele:
a)
afectări (deficiente) ale sistemului nervos si functiilor mentale globale;
b)
afectări ale structurilor si functiilor senzoriale;
c)
afectări ale structurii laringelui si functiilor sale;
d)
afectări ale structurii si functiilor sistemelor cardiovascular,
respirator si imunitar;
e)
afectări ale structurii si functiilor sistemelor digestiv, metabolic si
endocrin;
f)
afectări ale structurii si functiilor aparatului urinar;
g)
afectări ale structurii si functiilor aparatului locomotor si
corespunzătoare miscării si ale muschilor;
h)
afectări ale structurii pielii, anexelor si functiilor tegumentului;
i)
afectări legate de boala canceroasă;
j)
afectări multiple ale organismului legate de boli genetice invalidante;
k)
afectări ale organismului legate de transplantul de organe.
Art. 6. - Evaluarea stării de sănătate a elevilor în vederea
scolarizării la domiciliu se realizează la cererea
părintilor/tutorelui legal instituit, în baza unui dosar individual, depus
la comisia de expertiză din cadrul centrului judetean de resurse si
asistentă educatională/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si
Asistentă Educatională, denumite în continuare C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E.,
care va contine:
a)
cerere-tip (către comisia de expertiză din cadrul
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E.);
b)
dosar medical, continând: certificat/raport medical, cu recomandare
explicită pentru scolarizarea la domiciliu, eliberat de un medic de
specialitate; fisa medicală sintetică; fisa de evaluare
psihologică;
c)
certificat de orientare scolară, eliberat de Comisia de expertiză din
cadrul C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E. după examinarea dosarului depus în acest
sens de către părinte/tutore legal instituit;
d)
documente de identitate (certificat de nastere al elevului; copia buletinului
de identitate/cărtii de identitate al/a părintilor);
e)
dosar educational, cuprinzând rezultatele evaluărilor precedente (fisa de
evaluare continuă), respectiv foaia matricolă a elevului, raportul de
monitorizare a elevului de către C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E., portofoliu,
acolo unde este cazul;
f)
raportul de anchetă socială.
Art. 7. - (1) în urma obtinerii
certificatului de orientare scolară, părintele/tutorele legal
instituit se adresează C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E., în vederea arondării
elevului la o unitate scolară care va organiza scolarizarea la domiciliu
(în general unitatea scolară aflată în proximitatea domiciliului),
denumită în continuare unitate scolară rezidentială.
(2)
Unitatea scolară desemnată de C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E. pentru
organizarea scolarizării copilului la domiciliu elaborează si supune
spre aprobare inspectoratului scolar judetean/Inspectoratului Scolar al
Municipiului Bucuresti, denumit în continuare I.S.J/I.S.M.B., planul
educational individualizat si propunerile privind cadrul didactic/cadrele
didactice care asigură instruirea elevului la domiciliu.
Art. 8. - (1) Monitorizarea perioadei de scolarizare la domiciliu revine în
totalitate unitătii scolare rezidentiale.
(2)
Reevaluarea gradului de handicap si a orientării scolare a copiilor se
face cu 30 de zile înainte de expirarea certificatului de orientare
scolară sau, după caz, la cererea părintelui/ reprezentantului
legal.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 9. - (1) Copiii scolarizati la domiciliu beneficiază de planuri
educationale personalizate, denumite în continuare planuri individuale de
scolarizare la domiciliu, elaborate pe baza programelor scolare adaptate de
către cadrele didactice de specialitate din unitatea scolară
organizatoare a scolarizării la domiciliu si avizate de
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E.
(2)
Durata orei de curs pentru învătământul primar este de 45 de minute,
iar pentru învătământul gimnazial si liceal este de 50 de minute.
(3)
Numărul maxim de ore/săptămână este de 4 ore pentru
învătământul primar si de 6 ore pentru învătământul
gimnazial si liceal.
Art. 10. - (1) Categoriile de personal încadrat pentru activitatea de predare în
programul de scolarizare la domiciliu sunt următoarele:
a)
profesor pentru învătământul primar;
b)
învătător de sprijin;
c)
profesor de specialitate pentru învătământul gimnazial;
d)
profesor de sprijin pentru învătământul gimnazial;
e)
profesor de specialitate pentru învătământul liceal;
f)
profesor de sprijin pentru învătământul liceal.
(2)
Profesorul pentru învătământul primar este încadrat cu 4
ore/săptămână/elev, repartizate pe arii curriculare astfel:
1.
clasa pregătitoare si clasele I-II: limba si literatură
română si limba maternă - 1,5 ore/săptămână,
matematică - 1,5 ore/săptămână, cunoasterea mediului - o
oră/săptămână;
2.
clasele III-IV:
limba si literatura română si limba maternă - o
oră/săptămână, limba modernă - 0,5
ore/săptămână, matematică - o
oră/săptămână, istorie - 0,5 ore/săptămână,
geografie - 0,5 ore/săptămână, stiintele naturii - 0,5
ore/săptămână.
Aceste
ore pot fi retribuite în regim de plata cu ora.
(3) învătătorul de sprijin
este încadrat cu 4 ore/săptămână/ elev, în regim de plata cu
ora.
(4)
Profesorul de specialitate pentru învătământul gimnazial este
încadrat în regim de plata cu ora, după cum urmează: limba si
literatura română - 1,5 ore/săptămână, matematică -
1,5 ore/săptămână, istorie - 0,5
oră/săptămână, geografie - 0,5
oră/săptămână, limbi moderne - o
oră/săptămână, stiintele naturii - 0,5
ore/săptămână.
(5)
Profesorul de sprijin pentru învătământul gimnazial este încadrat cu
5 ore/săptămână/elev, în regim de plata cu ora.
(6)
Profesorul de specialitate pentru învătământul liceal este încadrat
în regim de plata cu ora, după cum urmează: limba si literatura
română - 2 ore/săptămână, limbi moderne - 2 ore/
săptămână, discipline de specialitate - 2
ore/săptămână.
(7) Profesorul
de sprijin pentru învătământul liceal, încadrat cu 6
ore/săptămână/elev, în regim de plata cu ora.
(8) Se
normează câte două ore/săptămână pentru terapii
specifice (psiholog, kinetoterapeut, psihopedagog, logoped), conform
certificatului de încadrare în grad de handicap si/sau de orientare
scolară.
(9) În
realizarea procesului educativ la domiciliu pot fi implicate si alte persoane
(elevi, studenti, etc), pe bază de voluntariat, pentru activităti
educative complementare si socializare.
Art. 11. - (1) Pentru perioada scolarizării la domiciliu, comisia de
expertiză din cadrul C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E. elaborează si transmite
unitătilor scolare desemnate pentru scolarizare la domiciliu certificatele
de orientare scolară si profesională, planurile individuale de
scolarizare la domiciliu, asigură asistenta psihoeducatională a
elevilor cu cerinte educationale speciale, monitorizează procesul
instructiv-educativ-recuperatoriu si de integrare.
(2)
I.S.J./II.S.M.B. aprobă, în consiliul de administratie, propunerile
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E. privind unitătile scolare desemnate să
asigure scolarizarea la domiciliu, monitorizează procesul
instructiv-educativ-recuperatoriu si de integrare a elevilor,
avizează si monitorizează încadrarea cu personal didactic a
unitătilor de învătământ care asigură scolarizarea la
domiciliu si comunică hotărârea unitătii scolare rezidentiale în
vederea asigurării personalului didactic si a organizării procesului
educativ.
(3)
Unitătile scolare desemnate pentru scolarizare la domiciliu înscriu elevii
în registrul matricol, corespunzător clasei specificate în certificatul de
orientare profesională eliberat de Comisia de expertiză din cadrul
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E., cu mentiunea “Scolarizat la domiciliu, conform
deciziei I.S.J./I.S.M.B. cu nr. ...”, si asigură încadrarea
corespunzătoare pentru organizarea procesului educativ la domiciliu si
aplicarea planului individual de scolarizare la domiciliu.
(4)
Fiecare elev scolarizat la domiciliu va fi cuprins în catalogul clasei
corespunzătoare nivelului său de studii, făcându-se specificarea
la mentiuni: “Scolarizat la domiciliu pe baza aprobării I.S.J./I.S.M.B.
nr. ... din data ...”.
(5)
Registrul matricol se completează pe baza rezultatelor consemnate în
catalog.
(6) Pe
baza aprobării I.S.J./I.S.M.B., consiliul de administratie al
unitătii scolare va emite decizia pentru numirea cadrului/cadrelor
didactic/didactice ce va/vor asigura scolarizarea la domiciliu pe perioada
specificată de I.S.J./I.S.M.B.
Art. 12. - (1) Anual, între I.S.J./I.S.M.B., C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E. si unitatea
scolară desemnată să asigure scolarizare la domiciliu se vor
încheia protocoale de colaborare pentru fiecare elev aflat în această
situatie.
(2)
Protocoalele de colaborare vor cuprinde obiectivul, atributiile factorilor implicati
în scolarizarea la domiciliu si proceduri clare de comunicare.
Art. 13. - (1) Planul individual de scolarizare la domiciliu si planificarea pe
baza curriculumului adaptat sunt elaborate de către cadrul
didactic/cadrele didactice de specialitate, în baza planului de servicii
personalizat, si avizate de specialistii din cadrul C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E.
(2)
Efectuarea orelor de curs se justifică prin consemnarea în condica de
prezentă a unitătii scolare rezidentiale, conform unei diagrame de
prezentă cu semnătura părintelui.
SECTIUNEA a 3-a
Evaluarea elevilor scolarizati la domiciliu
Art. 14. - (1) Cadrele didactice desemnate pentru scolarizarea la domiciliu vor
efectua evaluări predictive, formative si sumative, în conformitate cu
planificările semestriale.
(2)
Pentru toate tipurile de evaluare, la toate nivelurile, se acordă câte 4
ore semestrial.
(3) La
disciplinele la care se sustine lucrare scrisă semestrială pe baza
programei adaptate, planificarea acesteia se va face cu cel putin 30 de zile
înainte de sustinere.
Art. 15. - (1) Toti elevii scolarizati la domiciliu beneficiază de plan
remedial individualizat, ca urmare a rapoartelor de evaluare anuală,
elaborate de cadrele didactice implicate în scolarizarea la domiciliu.
(2) Pe
baza rapoartelor de evaluare anuală, C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E
elaborează planul remedial individualizat.
CAPITOLUL III
Înfiintarea de grupe/clase în spitale
SECTIUNEA 1
Factori implicati
Art. 16. - (1) Elevii cu boli cronice, tulburări neurologice sau cu boli care
necesită perioade de spitalizare mai mari de 4 săptămâni
beneficiază de înfiintare de grupe/clase în cadrul unitătii sanitare
în care sunt internati.
(2)
Procesul instructiv-educativ desfăsurat în grupele/clasele din spitale se
va desfăsura în functie de specificul bolii, perioada de spitalizare, de
diagnosticul/prognosticul bolii si de anul de studiu în care este înscris
elevul în anul scolar respectiv.
(3) Pe
timpul scolarizării în clasele/grupele din unitătile spitalicesti,
elevii au acces la toate resursele de reabilitare/recuperare
psihointelectuală, medicală si socială, la alte servicii de
interventie specifice/necesare si disponibile în comunitate sau în unităti
specializate.
Art. 17. - Categoriile de deficiente (afectări), încadrate în categoria
bolilor cronice, pentru care se va avea în vedere înfiintarea de grupe/clase în
spitale sunt următoarele:
a)
afectiuni metabolice;
b)
afectiuni rare, sistemice, genetice, autoimune;
c)
afectiuni oncologice;
d)
afectiuni infectioase;
e)
afectiuni nefrologice;
f)
afectiuni neurologice;
g)
patologie psihiatrică.
Art. 18. - Evaluarea stării de sănătate a elevilor în vederea
înfiintării de grupe/clase în spitale se face prin diagnosticul medicului
curant, pe baza foii de observatie, cu recomandarea de înscriere în grupele/clasele
înfiintate în unităti spitalicesti.
Art. 19. - Serviciile de scolarizare în spitale sunt organizate de institutii care
apartin Ministerului Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului:
a)
I.S.J/l.S.M.B.;
b)
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E.;
c)
centrele scolare pentru educatie incluzivă (C.S.E.I.);
d)
unităti scolare desemnate de I.S.J./I.S.M.B (învătământ de
masă, învătământ special) si de institutii care apartin
Ministerului Sănătătii:
e)
spitalele de pediatrie, pentru boli cronice pediatrice;
f)
centrele pentru sănătate mintală (C.S.M.), preventie
primară si preventie secundară pentru copii/tineri cu patologie
psihiatrică si neurologică.
Art. 20. - (1) Elevilor cu deficiente de învătare, adaptare, integrare,
tulburări de limbaj, înscrisi în clase/grupe organizate în unităti
spitalicesti, li se asigură servicii educationale de sprijin si
asistentă psihopedagogică suplimentare, organizate, de asemenea, în
spital.
(2)
Serviciile oferite copiilor/elevilor în clasele/grupele din unitătile
spitalicesti sunt asigurate prin intermediul C.S.E.I.
Art. 21. - (1) Propunerea de orientare/înscriere în clasă se face de
către medicul/managerul de caz pe baza diagnosticului medical si a
scrisorii medicale care să ateste necesitatea rămânerii în regim de
spitalizare a copilului/elevului pentru o perioadă mai mare de 4
săptămâni, la solicitarea părintelui sau a reprezentantului
legal.
(2)
Orientarea scolară si înscrierea elevilor în clase/grupe organizate în
unităti spitalicesti se fac pe baza următoarelor documente:
a)
scrisoare medicală, care să ateste necesitatea prelungirii perioadei
de spitalizare pe o durată mai mare de 4 săptămâni;
b)
solicitarea părintelui sau a reprezentantului legal.
(3)
Decizia de orientare/înscriere se ia de către comisia de expertiză
din cadrul C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E., cu acordul părintelui sau al
reprezentantului legal.
(4) înscrierea elevilor în
clase/grupe din unităti spitalicesti se face într-un registru-catalog, în
baza certificatului eliberat de către comisia de expertiză din cadrul
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E., pe baza următoarelor documente:
a)
certificat de expertiză si orientare scolară;
b)
planul medical de recuperare a elevului;
c) alte
documente necesare primirii drepturilor pe perioada spitalizării.
Art. 22. - Propunerea de orientare/reintegrare în scoala de provenientă sau de
continuare a procesului instructiv-educativ în clase/grupe din spital se face
de către managerul de caz împreună cu medicul curant, cu acordul
părintelui sau al reprezentantului legal.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 23. - (1) Activitătile de predare- Învătare-evaluare sunt organizate
în conformitate cu prevederile planului-cadru în vigoare pentru
învătământul de masă, învătământul special sau
învătământul special integrat.
(2) Anual, pe baza unei analize de nevoi referitoare la numărul de
copii/elevi care în anul scolar anterior au necesitat scolarizarea în spital,
spitalele fac propuneri de înfiintare a claselor/grupelor către
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E.
(3)
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E. Înaintează solicitările către
I.S.J./I.S.M.B.
(4)
Solicitările vor fi formulate si transmise până la finalul lunii
octombrie a fiecărui an, în vederea aprobării posturilor si a
normării acestora pentru anul scolar următor.
(5)
Inspectoratul scolar judetean aprobă înfiintarea claselor/grupelor si
normează cadrele didactice pe posturile aferente, pentru spitalele care
solicită functionarea claselor/grupelor în acest regim.
(6) înfiintarea unei clase/grupe în
spitale este posibilă pentru un număr de cel putin 6 si nu mai mult
de 12 elevi spitalizati, care pot beneficia, conform legii, de acest tip de
scolarizare (variabil în functie de diagnostic, tip de deficientă conform
Hotărârii Guvernului nr. 1.251/2005 privind unele măsuri de îmbunătătire
a activitătii de învătare, instruire, compensare, recuperare si
protectie specială a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educative
speciale din cadrul sistemului de învătământ special si special
integrat).
(7)
Cadrele didactice încadrate pe posturi în clase/grupe din spitale au dreptul
să participe la toate etapele miscării personalului didactic, conform
metodologiei aflate în vigoare, urmând calendarul aprobat anual prin ordin al
ministrului educatiei, cercetării, tineretului si sportului.
(8) încadrarea personalului didactic
se face în conformitate cu prevederile legislative în vigoare, în functie de
curriculumul utilizat:
a)
profesor pentru învătământul prescolar - 25 de ore/
săptămână, pentru 6-12 elevi;
b)
profesor pentru învătământul primar - 20 de ore/ săptămână,
pentru 6-12 elevi;
c)
profesor psihopedagog - 16 ore/săptămână, pentru 6-12 elevi;
d)
profesor pentru aria curriculară limbă si comunicare - 16
ore/săptămână, pentru 6-12 elevi;
e)
profesor pentru aria curriculară matematică si stiinte - 16
ore/săptămână, pentru 6-12 elevi;
f)
profesor de educatie specială - 20 de ore/săptămână, pentru
6-12 elevi.
(9) încadrarea personalului didactic
pentru scolarizarea în spitale se face si prin completare de normă sau în
regim de plata cu ora.
(10)
Clasele/Grupele din spital vor fi organizate ca învătământ simultan,
după cum urmează:
a)
învătământ prescolar;
b)
învătământ primar: clasa pregătitoare, clasele I-III si
clasele II-IV;
c)
învătământ gimnazial: clasele V-IX.
(11)
Cadrele didactice repartizate în spital vor beneficia de cursuri de instruire
cu privire la specificul activitătii unitătii spitalicesti,
organizate si aprobate de conducerea spitalelor în care îsi
desfăsoară activitatea.
Art. 24. - (1) Pentru o comunicare interinstitutională eficientă se
încheie protocoale de colaborare între:
a)
I.S.J./I.S.M.B. si C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E., pentru înfiintarea
claselor/grupelor; se normează cadrele didactice pe posturile aferente,
pentru spitalele care solicită functionarea acestei forme educationale;
b)
C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E. si C.S.E.I. În vederea eliberării certificatului
de orientare scolară pentru acest tip de educatie - temporar sau
permanent;
c)
C.S.E.I. si spitalele unde functionează grupe/clase de elevi, pentru
furnizare de servicii;
d)
C.S.E.I. si scolile în care sunt înscrisi elevii, pentru furnizare de servicii
si evidenta situatiei scolare.
(2)
Protocoalele de colaborare vor cuprinde obiectivul, atributiile factorilor
implicati în activitatea grupelor/claselor din spital si proceduri clare de
comunicare între factorii implicati.
Art. 25. - (1) Programele scolare sunt elaborate pe niveluri de
învătământ - prescolar, primar, gimnazial, profesional, la toate
disciplinele de învătământ.
(2) în clasele/grupele care
utilizează planul-cadru valabil în scoala de masă se aplică
programele scolare si manualele corespunzătoare acestuia.
(3) în activitatea curentă cu
elevii cu deficientă mintală se lucrează conform programelor
scolare pentru învătământul special, corespunzătoare tipului de
deficientă; sunt vizate diferentierea si individualizarea demersului
educational prin planuri educationale individuale, prin adaptări
curriculare.
(4)
Parcurgerea continuturilor de învătare pe perioada scolară se
realizează de fiecare cadru didactic prin proiectare didactică si,
după caz, prin realizarea si aplicarea unor programe de interventie
personalizată.
(5)
Programul instructiv-educativ si de recuperare se desfăsoară în
intervalul orar 09,00-16,00, în prima parte a zilei derulându-se
activităti instructiv-educative iar în a doua parte, activităti de
recuperare.
Art. 26. - (1) înscrierea elevilor în
clasele/grupele din spitale se realizează la cererea scrisă a
părintilor/tutorelui legal instituit, în baza unui dosar depus la
C.S.E.I., care gestionează clasele/grupele din spitale si care va contine
următoarele documente:
a)
cerere-tip;
b)
scrisoarea medicală;
c)
certificat de orientare scolară, eliberat de comisia de expertiză din
cadrul C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E.;
d)
documente de identitate (certificat de nastere al elevului; copia buletinului
de identitate/cărtii de identitate al/a părintilor);
e)
dosar educational, cuprinzând situatia scolară si evaluarea
educatională până la momentul solicitării, eliberate de scoala
de provenientă a elevului.
(2)
Documentele în care se tine evidenta elevilor de către scoala de rezidentă
sunt registrul de evidentă si catalogul.
(3) La
internare, scoala care îl are în evidentă primeste adeverinta de
scolarizare în spital, conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 2,
care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(4) La
externare, scoala care îl are în evidentă primeste situatia
scolară/foaia matricolă, în functie de perioada scolarizării în
clasa/grupa din unitătile spitalicesti, conform formularului-tip
prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta
metodologie.
Art. 27. - Documentele justificative pentru cadrele didactice sunt:
a)
condica de prezentă, care va fi semnată în spitalul unde se
scolarizează elevii internati;
b)
situatia centralizată a prezentei cadrelor didactice la activitatea din
spital, care va fi prezentată pentru pontaj de către profesorul
coordonator desemnat de către consiliul de administratie al C.S.E.I.
SECTIUNEA a 3-a
Art. 28. - (1) Evaluarea achizitiilor/competentelor elevilor se face potrivit
normelor în vigoare valabile pentru învătământul de masă, prin
probe/teste scrise/orale.
(2)
Notarea elevilor se realizează conform nivelului de scolarizare, pe baza
standardelor nationale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de
studiu, respectiv a modului de pregătire adaptat situatiei particulare a
elevilor spitalizati; ritmicitatea notării variază în functie de
numărul de ore săptămânal alocat fiecărei discipline.
(3)
Notele/Calificativele se înregistrează în catalog; la externare, elevul primeste
adeverinta cu situatia scolară si foaia matricolă (după caz).
Art. 29. - (1) La înscrierea elevilor în grupa/clasa din spital, C.S.E.I.
solicită scolii de provenintă o evaluare pedagogică a elevului,
în care apar precizări legate de situatia pedagogică a acestuia
până la internarea lui în spital.
(2)
Elevii care la externare nu au situatia scolară încheiată la toate
disciplinele de învătământ din planul-cadru sunt declarati amânati si
pot sustine evaluarea în semestrul sau anul scolar următor, conform
prevederilor Regulamentului de organizare si functionare a unitătilor de
învătământ preuniversitar.
Art. 30. - (1) Planul remedial pentru fiecare elev internat si scolarizat în
grupa/clasa din spital, eliberat de C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E., poate fi reconsiderat
în urma evaluărilor partiale si adaptat în functie de evolutia
scolară si a stării de sănătate ale elevului.
(2)
Evaluările partiale se fac după consultarea medicului curant, în
functie de starea si evolutia sănătătii elevului pacient.
CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 31. - Finantarea serviciilor reglementate de prezenta metodologie se
asigură din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin
bugetele locale ale consiliilor judetene si ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, prin institutia care furnizează servicii de scolarizare,
indiferent de locul de domiciliu al elevilor.
Art. 32. - (1) C.S.E.I. este unitate specială de învătământ, cu
personalitate juridică. Gestionarea patrimoniului si activitatea
financiară a unitătii speciale de învătământ si a
unitătilor pentru învătământul de masă se realizează
potrivit prevederilor legale în vigoare pentru învătământul special.
(2)
Spatiile în care clasele/grupele îsi desfăsoară procesul
instructiv-educativ si de recuperare sunt asigurate de către spitale, iar
dotarea materială necesară asigurării calitătii procesului
instructiv-educativ si de recuperare este asigurată de I.S.J.
Art. 33. - La sfârsitul fiecărui an scolar, conform protocoalelor încheiate,
I.S.J./I.S.M.B. va face o evaluare a eficientei activitătii
desfăsurate în grupele/clasele din spitale, cu scopul
îmbunătătirii colaborării dintre institutiile implicate.
Art. 34. - Prezenta metodologie intră în vigoare la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA
Nr. 1
la metodologia-cadru
1. Concepte si principii:
- integrare
scolară - procesul de adaptare a copilului la cerintele scolii pe care
o urmează, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii
grupului scolar (clasa) si de desfăsurare cu succes a prestatiilor
scolare;
- învătământ
(educatie) la domiciliu - instruirea la domiciliu, asigurată de cadre
didactice specializate, pentru copii în incapacitate (temporară sau
permanentă) de a frecventa unitătile retelei scolare de masă din
cauza unor probleme de sănătate;
- adaptare
curriculară - corelarea continuturilor componentelor curriculumului
national cu posibilitătile elevului cu cerinte educative speciale, din
perspectiva finalitătilor procesului de adaptare si de integrare
scolară si socială a acestuia. Aceasta se realizează de
către cadrele didactice de sprijin/itinerante sau de cadrele didactice de
la clasa respectivă;
- educatie
incluzivă - procesul permanent de îmbunătătire a institutiei
scolare, având ca scop exploatarea resurselor existente, mai ales a resurselor
umane, pentru a sustine participarea la procesul de învătământ a
tuturor persoanelor din cadrul unei comunităti;
- scoala
incluzivă - unitatea de învătământ preuniversitar în care se
asigură conditiile educatiei nediscriminatorii pentru toti copiii;
- centru
scolar pentru educatie incluzivă - institutia scolară care, pe
lângă organizarea si desfăsurarea procesului de predare-
Învătare-evaluare, îsi construieste si alte directii de dezvoltare
institutională: formare/informare în domeniul educatiei speciale,
documentare/cercetare/experimentare, precum si servicii educationale pentru/în
comunitate;
- centru
de educatie, centru de zi, centru de pedagogie curativă - unităti
de învătământ organizate de Ministerul Educatiei, Cercetării,
Tineretului si Sportului sau de organizatii neguvernamentale în parteneriat cu
Ministerul Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului ce au ca scop
si finalitate recuperarea, compensarea, reabilitarea si integrarea scolară
si socială a diferitelor categorii de copii/elevi/tineri cu deficiente;
- centru
judetean de resurse si asistentă educatională - unitate
conexă cu personalitate juridică, subordonată Ministerului
Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului, care desfăsoară
servicii de asistentă psihopedagogică pentru părinti, copii,
cadre didactice si care coordonează, monitorizează si evaluează,
la nivel judetean, activitatea si serviciile educationale oferite de centrele
scolare pentru educatie incluzivă, centrele logopedice interscolare si
cabinetele logopedice, centrele si cabinetele de asistentă
psihopedagogică, mediatorii scolari;
- servicii
de educatie alternativă desfăsurate în incinta unitătilor
spitalicesti - o formă de scolarizare alternativă, temporară
a elevilor si tinerilor care suferă o internare pe perioada
scolarizării, înscrisi în unităti scolare de masă sau speciale
care nu reusesc fără ajutor medical si terapii specifice să îsi
desfăsoare normal activitatea educatională în scoala de
provenientă;
- centru
de sănătate mintală pentru copii si adolescenti - unitatea
spitalicească ce are ca obiectiv preventia primară si preventia
secundară a grupelor de vârstă ce sunt corespondente perioadei de
scolarizare (preprimar, primar si gimnazial) prin forme alternative de
interventie specifică, medicală si psihopedagogică.
2. Termeni si expresii specifice:
- deficientă
- absenta, pierderea sau alterarea unei structuri ori a unei functii
(anatomice, fiziologice sau psihice) a individului, ce rezultă în urma
unei maladii, a unui accident ori a unei perturbări si care îl
împiedică să participe normal la activitate în societate;
- incapacitate
- limitări functionale cauzate de disfunctionalităti (deficiente)
fizice, intelectuale sau senzoriale, de conditii de sănătate ori de
mediu si care reduc posibilitatea individului de a realiza o activitate
(motrică sau cognitivă) ori un comportament;
- handicap
- dezavantaj social rezultat în urma unei deficiente sau a unei
incapacităti si care limitează ori împiedică îndeplinirea de
către individ a unui rol asteptat de societate;
- dizabilitate
- rezultatul sau efectul unor relatii complexe dintre starea de
sănătate a individului, factorii personali si factorii externi care
reprezintă circumstantele de viată ale acestui individ.
“Dizabilitate” este termenul generic pentru afectări, limitări ale
activitătii si restrictii de participare - conform CIF*);
- cerinte
educative speciale (CES) - necesităti educationale suplimentare,
complementare obiectivelor generale ale educatiei, adaptate
particularitătilor individuale si celor caracteristice unei anumite
deficiente sau tulburări/dificultăti de învătare, precum si o
asistentă complexă (medicală, socială, educatională
eto);
- incluziune
- procesul de pregătire a unitătilor de învătământ
pentru a cuprinde în procesul de educatie toti membrii comunitătii,
indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultătile acestora;
- afectare
- o pierdere sau o anormalitate a structurii corpului ori a unei functii
fiziologice (inclusiv functiile mintale). Prin notiunea de “anormalitate” se
întelege variatiile semnificative de la norma stabilită statistic
(adică o deviatie de la media populatiei stabilită conform normelor
standard măsurate) si această notiune trebuie utilizată exclusiv
în acest sens, conform CIF*);
- functionare
- termen generic pentru functiile organismului, structurile corpului,
activităti si participare. Ele denotă aspectele pozitive ale
interactiunii dintre individ (care are o problemă de sănătate)
si factorii contextuali în care se regăseste (factori de mediu si
personali), conform CIF;
- activitate
- executarea unei sarcini sau actiuni de către un individ;
reprezintă functionarea la nivel individual, conform CIF;
- participare
- implicarea unei persoane într-o situatie de viată; reprezintă
functionarea la nivelul societătii, conform CIF;
- boli
cronice - boli care au o evolutie lentă, ale căror simptome se
instalează treptat, în evolutie actionând distructiv asupra organismului.
De asemenea, bolile cronice presupun control si tratament permanent;
- afectiuni
neurologice - afectiuni care includ o largă varietate de boli ale
sistemului nervos central si periferic, congenitale sau dobândite, acute ori
cronice;
- afectiuni
psihice - un grup de tulburări ce cauzează o severă
disfunctie în gândire, afectivitate si în relatiile sociale. Pot afecta pe
oricine, indiferent de vârstă (copii, adolescenti, adulti) si pot
apărea în orice familie. Persoanele care prezintă boli psihice pot fi
în general cu intelect normal, desi în unele cazuri datorită bolii
creierul nu functionează la nivelul performantelor optime;
- afectiuni
metabolice - orice tulburare care cauzează disfunctii ale actiunii
metabolice (tulburare care implică o modificare în metabolismul normal de:
glucide, lipide, proteine, apă si acizi nucleici) din organism, ducând la
pierderea controlului asupra homeostaziei. Afectiunile metabolice se
evidentiază prin diverse sindroame si boli;
- afectiuni
rare - bolile rare care pun în pericol viata sau provoacă o
invaliditate cronică, fiind cu o prevalentă scăzută si
necesitând eforturi speciale pentru a le rezolva;
- afectiuni
sistemice - orice boală caracterizată printr-o atingere
inflamatorie si imunologică a tesutului conjunctiv si prin difuziunea leziunilor;
- afectiuni
genetice - apar datorită unor modificări survenite la nivelul
genelor sau cromozomilor, transmise ereditar;
- afectiuni
autoimune - apar atunci când tesuturile sunt în mod eronat atacate de
propriul sistem imunitar al organismului. Are loc o actiune anormală a
sistemului imun: limfocitele sau anticorpii atacă fără motiv
unele organe pe care le recunosc ca non-self. Aceste afectiuni pot fi
ereditare, dar pot fi determinate si de actiunea unor factori de mediu ce conduc
la scăderea sistemului imunitar;
- afectiuni
oncologice - afectiuni având ca element comun proliferarea celulară
anarhică ce determină în general formarea unei tumori care se
dezvoltă spontan si prin extensie locală si la distantă.
Evolutia poate fi lentă sau rapidă, în raport cu unele
particularităti biologice ale tumorii si cu răspunsul organismului;
- boli
infectioase - sunt cauzate de pătrunderea în organism a agentilor
patogeni, cum ar fi: bacterii, virusuri, paraziti sau fungi; bolile se pot
transmite direct ori indirect de la un organism la altul. În anumite cazuri
bolile infectioase pot fi asimptomatice;
- persoană
nedeplasabilă - persoană aflată în imposibilitatea de a se
deplasa atât în interiorul, cât si în exteriorul unui spatiu;
- normalizare
- redresare, aducere sau revenire la starea apropiată de valoarea
întâlnită cel mai des;
- preventie
primară - actiunile care se fac în vederea păstrării
sănătătii mintale a copilului în familie, scoală si
societate;
- preventie
secundară - interventiile specializate educationale, psihologice sau
medicale în vederea restabilirii sănătătii mintale a copilului
în familie, scoală si societate;
- principiul
dezvoltării - se referă la faptul că toti copiii/elevii cu
handicap sunt capabili de crestere, învătare si dezvoltare, indiferent de
severitatea handicapului, acestia posedând un anumit potential de progres,
stimularea “însusirilor umane” constituind obiectivul fundamental al
programului educativ de recuperare;
- principiul
dezinstitutionalizării - se referă la cresterea independentei
asistatilor în vederea plasării în mijlocul comunitătilor care îsi
dezvoltă serviciile pentru a putea asigura mentinerea acestora;
- principiul
drepturilor si sanselor egale - presupune atât satisfacerea egală a
necesitătilor individuale, cât si eliminarea unor obstacole sociale,
asigurând dreptul la participare si integrare scolar-socială egală a
copiilor/elevilor cu deficiente, care se realizează prin includerea lor
într-un mediu educational mai putin restrictiv;
- planul
de servicii personalizat (PSP) - permite planificarea si coordonarea
resurselor si serviciilor personalizate; el implică un proces continuu,
revizuit si modificat periodic. PSP fixează obiective generale si
stabileste prioritătile pentru a răspunde necesitătilor globale
ale individului. PSP se desfăsoară un timp mai îndelungat (anual);
- programul
de interventie personalizat (PIP) - constituie o etapă sau o parte a
PSP, este un instrument de lucru permanent pentru unul sau mai multi membri ai
echipei care îsi coordonează interventiile în directia realizării
scopurilor stabilite în PSP pentru elevul cu CES. PIP precizează
modalitătile de interventie prin care se ating scopurile vizate.
*) CIF reprezintă
Clasificarea internatională a functionării, dizabilitătii si
sănătătii - document elaborat de Organizatia Mondială a
Sănătătii, Geneva, 2001.
Centrul
Scolar pentru Educatie Incluzivă
............................................................
............................................................
(adresa)
Servicii
educationale din cadrul
............................................................
............................................................
(numele si adresa spitalului/sectiei)
Nr................../........................................
Către...........................................
(scoala unde elevul este înscris)
Elevul(a)....................................................................din
clasa.................a scolii dumneavoastră va efectua activitătile
instructiv-educative, conform curriculumului
.................................................., începând cu data
de..............................., pe termen nelimitat.
Drept
urmare, vă rugăm ca
elevul(a)............................................................din
clasa......................... să nu fie notat(ă) absent în catalog
până la primirea confirmării de încetare a activitătii scolare
în clasele/grupele din cadrul clinicii mai sus mentionate si a situatiei
scolare existente în documentele noastre scolare.
Directorul Centrului Scolar pentru Educatie Incluzivă, ............................................................ |
Medic-sef, ............................................................ |
ANEXA
Nr. 3
la metodoiogia-cadru
Centrul
Scolar pentru Educatie Incluzivă
............................................................
............................................................
(adresa)
Servicii
educationale din cadrul
............................................................
............................................................
(numele si adresa spitalului/sectiei)
Nr................../........................................
Numele
si prenumele elevului......................................................................................
Scoala
de
provenientă................................................................................................
A
frecventat cursurile scolii noastre în
perioada.........................................................,
după
programa.........................................................................................................
DISCIPLINE DE ÎNVĂTĂMÂNT |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Limba
si literatura română |
Limba
(1) |
Limba
(2) |
Limba
(3) |
Matematică |
Stiinte
ale naturii |
Fizică |
Chimie |
Biologie |
Educatie
civică / Educatie tehnologică |
Istorie
- Geografie |
Istoria
românilor |
Geografia
României |
Religie |
Educatie
plastică |
Educatie
muzicală |
Educatie
fizică |
Educatie
tehnologică |
Purtare |
|||||||||||||||||||
|
Absente |
Nota
|
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Absente |
Nota |
Semestrul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nota la teză |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Media sem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medic sef de sectie, ............................................................ |
Manager de caz, ............................................................ |
Directorul Centrului Scolar pentru Educatie Incluzivă, ............................................................ |
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
SI ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr. 19 din 17 octombrie 2011 |
COMISIA NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr. 84 din 21 octombrie 2011 |
privind aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 21/13/2011 pentru modificarea si
completarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/16/2010 privind tratamentul riscului
de credit aferent expunerilor securitizate si pozitiilor din securitizare
Având
în vedere dispozitiile art. 126, art. 134 lit. b), art. 278, 384 si 385 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de
credit si adecvarea capitalului, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările si
completările ulterioare, precum si ale art. 2 lit. a) din Regulamentul
Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 13/18/2006 privind determinarea cerintelor minime de capital pentru
institutiile de credit si firmele de investitii, aprobat prin Ordinul
Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 10/107/2006, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 420 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
99/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 48
din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
precum si ale art. 1, 2 si art. 7 alin. (1), (3), (10) si (15) din Statutul
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările si
completările ulterioare,
Banca
Natională a României si Comisia Natională a Valorilor Mobiliare emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 21/13/2011 pentru modificarea si
completarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/16/2010 privind tratamentul riscului de
credit aferent expunerilor securitizate si pozitiilor din securitizare, aprobat
prin Ordinul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare nr. 17/73/2010, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 726 din 1 noiembrie 2010, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Banca Natională a României si Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 4. - Regulamentul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare nr. 18/16/2010 privind tratamentul riscului de credit
aferent expunerilor securitizate si pozitiilor din securitizare, aprobat prin
Ordinul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 17/73/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726
din 1 noiembrie 2010, cu modificările si completările aduse prin
Regulamentul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare nr. 21/13/2011, va fi republicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României, Mugur Constantin Isărescu |
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare Gabriela Anghelache |
ANEXĂ
pentru modificarea si
completarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/16/2010 privind tratamentul riscului de
credit aferent expunerilor securitizate si pozitiilor din securitizare
Art. I. -
Regulamentul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare nr. 18/16/2010 privind tratamentul riscului de credit
aferent expunerilor securitizate si pozitiilor din securitizare, aprobat prin
Ordinul Băncii Nationale
a
României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 17/73/2010,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726
din 1 noiembrie 2010, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. La
articolul 2 alineatul (7), după literele c) si e) se introduc două
noi litere, literele c1) si e1), cu următorul
cuprins:
,,c1)
resecuritizare - securitizarea în cadrul căreia riscul asociat unui
portofoliu de expuneri suport este segmentat pe transe si în care cel putin una
dintre expunerile suport este o pozitie din securitizare;
..........................................................................................................
e1)
pozitie din resecuritizare - o expunere fată de o resecuritizare;”.
2. La
articolul 13, alineatul (1) se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
13. - (1)0 institutie de credit sponsor sau o institutie de credit initiatoare
care în legătură cu o operatiune de securitizare a utilizat
prevederile art. 4 la calculul valorilor ponderate la risc ale expunerilor sau
a transferat instrumente din portofoliul său de tranzactionare către
o entitate special constituită în scopul securitizării, astfel încât
nu mai este obligată să detină fonduri proprii pentru riscurile
aferente acestor instrumente, are interdictia, în vederea reducerii pierderilor
potentiale sau reale ale investitorilor, de a sustine o operatiune de
securitizare peste obligatiile sale contractuale.”
3. La articolul 28, după litera b) se introduce o nouă
literă, litera c), cu următorul cuprins:
,,c)
evaluarea creditului nu trebuie să se bazeze partial sau integral pe protectia
nefinantată furnizată de institutia de credit însăsi. În cazul
în care institutia de credit se află într-o astfel de situatie, aceasta
trebuie să considere pozitia relevantă ca si cum nu ar beneficia de
rating si trebuie să aplice, potrivit prevederilor cap. VI, tratamentul
corespunzător pozitiilor care nu beneficiază de rating.”
4. Articolul 41 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
41. - (1) în cazul în care o
institutie de credit detine două sau mai multe pozitii din securitizare
care se suprapun, aceasta trebuie ca, pentru partea care se suprapune, să
includă în calculul valorilor ponderate la risc ale expunerilor numai
pozitia sau partea din pozitie care produce valoarea ponderată la risc a
expunerii celei mai ridicate.
(2)
Institutia de credit poate recunoaste, de asemenea, o astfel de suprapunere si
între cerintele de capital pentru riscul specific aferent pozitiilor din
portofoliul de tranzactionare si cerintele de capital aferente pozitiilor din
afara portofoliului de tranzactionare, cu conditia ca institutia de credit
să aibă capacitatea de a calcula si de a compara cerintele de capital
aferente pozitiilor relevante.
(3)
Pentru scopurile acestui articol, se consideră că suprapunerea se
produce atunci când pozitiile reprezintă, total sau partial, o expunere
fată de acelasi risc, astfel încât partea care se suprapune este
considerată o singură expunere.
(4) în cazul în care prevederile
art. 28 lit. c) se aplică pozitiilor din cadrul programului ABCP,
institutia de credit poate, cu aprobarea Băncii Nationale a României, în
vederea determinării valorii ponderate la risc a expunerii aferente
respectivelor pozitii, să utilizeze ponderea de risc atribuită unei
facilităti de lichiditate, dacă facilitatea de lichiditate este de
rang egal cu cel al titlurilor din cadrul programului ABCP, astfel încât cele
două formează pozitii care se suprapun, si dacă 100% din
titlurile emise în cadrul programului ABCP sunt acoperite de facilităti de
lichiditate.”
5. Articolul 42 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
42. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 44, valoarea
ponderată la risc a expunerii aferente unei pozitii din securitizare sau
din resecuritizare care beneficiază de rating se calculează prin
aplicarea la valoarea expunerii a ponderii de risc asociate nivelului scalei de
evaluare a calitătii creditului cu care a fost pus în corespondentă
ratingul de către Banca Natională a României, în conformitate cu
prevederile art. 10, asa cum este prevăzut în tabelul nr. 1.
Tabelul
nr. 1
Nivelul scalei deevaluare a calitătiicreditului |
1 |
2 |
3 |
4 (numai încazul evaluărilor decredit, altele decât cele pe termen
scurt) |
Toate celelalteniveluri deevaluare acalitătii creditului |
Pozitii din
securitizare |
20% |
50% |
100% |
350% |
1250% |
Pozitii din
resecuritizare |
40% |
100% |
225% |
650% |
1250%” |
6. Articolul 77 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
77. - Potrivit metodei bazate pe ratinguri, valoarea ponderată la risc a
expunerii aferente unei pozitii din securitizare sau din resecuritizare care
beneficiază de rating se calculează prin aplicarea la valoarea
expunerii a ponderii de risc asociate cu nivelul scalei de evaluare a
calitătii creditului cu care Banca Natională a României a pus în
corespondentă ratingul, în conformitate cu prevederile art. 10, asa cum este
prevăzut în tabelul nr. 4, multiplicată cu un coeficient de 1,06.
Tabelul
nr. 4
Nivelul scalei de evaluare a calitătii creditului |
Pozitii din securitizare |
Pozitii din resecuritizare |
||||
Evaluări de credit, altele decât cele pe termen scurt |
Evaluări de credit pe termen scurt |
A |
B |
C |
D |
E |
1 |
1 |
7% |
12% |
20% |
20% |
30% |
2 |
|
8% |
15% |
25% |
25% |
40% |
3 |
|
10% |
18% |
35% |
35% |
50% |
4 |
2 |
12% |
20% |
|
40% |
65% |
5 |
|
20% |
35% |
|
60% |
100% |
6 |
|
35% |
50% |
100% |
150% |
|
7 |
3 |
60% |
75% |
150% |
225% |
|
8 |
|
100% |
200% |
350% |
||
9 |
|
250% |
300% |
500% |
||
10 |
|
425% |
500% |
650% |
||
11 |
|
650% |
750% |
850% |
||
Toate celelalte
evaluări de credit, precum si pozitiile care nu beneficiază de
rating |
1250%” |
7. Articolul 78 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art
78. - (1) Ponderile de risc din coloana C a tabelului nr. 4 se aplică în
cazul în care pozitia din securitizare nu este o pozitie din resecuritizare si
în cazul în care numărul efectiv al expunerilor securitizate este mai mic
de 6.
(2)
Ponderile de risc din coloana B a tabelului nr. 4 se aplică celorlalte
pozitii din securitizare care nu sunt pozitii din resecuritizare, altele decât
cele mentionate la alin. (1), cu exceptia cazului în care pozitia este
situată în transa cu cel mai înalt rang din securitizare, caz în care se
aplică ponderile de risc din coloana A a tabelului nr. 4.
(3)
Ponderile de risc din coloana E a tabelului nr. 4 se aplică pozitiilor din
resecuritizare, cu exceptia cazului în care pozitia din resecuritizare se
află în transa cu cel mai înalt rang din resecuritizare si niciuna din
expunerile suport nu reprezintă ea însăsi o expunere din
resecuritizare, situatie în care se aplică ponderile de risc din coloana D
a tabelului nr. 4.
(4)
Pentru a determina dacă o transă are cel mai înalt rang nu trebuie
luate în considerare sumele datorate în baza contractelor aferente
instrumentelor financiare derivate pe rata dobânzii sau pe valute, comisioanele
datorate sau alte plăti similare.”
8. Articolul 79 se modifică si va avea următorul cuprins:
Art. 79. - (1)
în vederea calculului numărului efectiv al expunerilor
securitizate, expunerile multiple fată de acelasi debitor trebuie să
fie tratate ca o singură expunere.
(2)
Numărul efectiv al expunerilor se calculează astfel:
N
=
|
(Σi
EADi)2 |
Σi
EADi2 |
unde EAD,
reprezintă suma valorilor tuturor expunerilor înregistrate fată
de al i-lea debitor.
(3) în situatia în care se cunoaste
partea din portofoliu corespunzătoare celei mai mari expuneri, C-i,
institutia de credit poate determina N ca fiind 1/C-|.”
9.
Articolul 80 se abrogă.
10. Articolul 82 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
82. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 87 si 88, cu
respectarea prevederilor alin. (2), potrivit metodei formulei reglementate,
ponderea de risc aplicabilă unei pozitii din securitizare se
determină conform prevederilor art. 83.
(2)
Ponderea de risc nu trebuie să fie inferioară valorii de 20% în cazul
pozitiilor din resecuritizare si valorii de 7% în cazul tuturor celorlalte
pozitii din securitizare.”
11. La articolul 83 alineatul (2), litera e) se modifică si va avea
următorul cuprins:
,,e) N
reprezintă numărul efectiv de expuneri, determinat în
conformitate cu prevederile art. 79. În cazul operatiunilor de resecuritizare,
institutia de credit trebuie sa ia în considerare numărul expunerilor din
securitizare aferente portofoliului si nu numărul expunerilor suport
aferente portofoliilor originale din care provin expunerile suport din
securitizare.”
12. La ultimul enunt, după punctul 3 se introduce un nou punct,
punctul 4, cu următorul cuprins:
“4.
dispozitiile art. 1 pct. 1 lit. a) si pct. 9, precum si ale pct. 4 lit. (a) si
lit. (b)pct. (i), (ii), (iii), (iv), (v), (vi), (vii), (viii), (x), (xi),
(xii), (xiii) ale anexei I la Directiva 2010/76/UE a Parlamentului European si a
Consiliului din 24 noiembrie 2010 de modificare a Directivei 2006/48/CE si a Directivei
2006/49/CE în ceea ce priveste cerintele de capital pentru portofoliul de
tranzactionare si resecuritizare, precum si procesul de supraveghere a
politicilor de remunerare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 329 din 14 decembrie 2010.”
Art. II.
- Prevederile prezentului regulament intră în
vigoare la data de 31 decembrie 2011.
*
Prezentul
regulament transpune prevederile art. 1 pct. 1 lit. a) si pct. 9, precum si ale
pct. 4 lit. (a) si lit. (b) pct. (i), (ii), (iii), (iv), (v), (vi), (vii),
(viii), (x), (xi), (xii), (xiii) ale anexei I la Directiva 2010/76/UE a
Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2010 de modificare a
Directivei 2006/48/CE si a Directivei 2006/49/CE în ceea ce priveste cerintele
de capital pentru portofoliul de tranzactionare si resecuritizare, precum si
procesul de supraveghere a politicilor de remunerare, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 329 din 14 decembrie 2010.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |