MONITORUL OFICIAL AL ROMĀNIEI
Anul XXIII - Nr. 456 LEGI, DECRETE, HOTĆRĀRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 29 iunie 2011
SUMAR
LEGI SI DECRETE
130. - Lege pentru ratificarea Acordului dintre Romānia si Republica
Moldova īn domeniul securitătii sociale, semnat la Bucuresti la 27 aprilie
2010
Acord
īntre Romānia si Republica Moldova īn domeniul securitătii sociale
607. - Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Acordului dintre Romānia si Republica Moldova īn domeniul securitătii
sociale, semnat la Bucuresti la 27 aprilie 2010
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 187 din 10 februarie 2011 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 pct. 3 si ale art.
299 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 506 din 19 aprilie 2011 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. 2 din Decretul nr.
167/1958 privitor la prescriptia extinctivă
HOTĂRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
614. - Hotărāre pentru modificarea si completarea
Hotărārii Guvernului nr. 743/2010 privind declansarea procedurilor de
expropriere a imobilelor proprietate privată rămase de expropriat,
situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică Varianta de
ocolire Suceava
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
132. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor privind modificarea Ordinului presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor nr. 264/2008 privind
aprobarea modelelor mărcilor de certificare ce urmează să fie
aplicate pe obiecte si pe bijuterii din metale pretioase de către
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor
160. - Ordin al ministrului agriculturii si dezvoltării
rurale privind recunoasterea Organizatiei interprofesionale pentru carne de
pasăre, ouă si procesate din acestea ca organizatie
interprofesională pe filiera carne de pasăre, ouă
443. - Ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii
pentru aprobarea Normelor privind autorizarea pentru punere īn functiune a
liniilor ferate industriale nou-construite sau modernizate
2.220. - Ordin al ministrului finantelor publice privind
stabilirea nivelului comisionului unic de analiză si a comisionului de gestiune
a garantiilor acordate de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru
Īntreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - IFN, īn numele si īn contul statului
romān, īn cadrul Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor īn
domenii prioritare pentru economia romānească, finantate din instrumentele
structurale ale Uniunii Europene alocate Romāniei
2.221. - Ordin al ministrului finantelor publice privind
stabilirea nivelului comisionului unic de analiză si a comisionului de
gestiune a garantiilor acordate de Fondul National de Garantare a Creditelor
pentru Īntreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - IFN, īn numele si īn contul
statului romān, īn cadrul programului Prima casă
2.222. - Ordin al ministrului finantelor publice privind
stabilirea nivelului comisionului de gestiune a garantiilor acordate de Fondul
National de Garantare a Creditelor pentru Īntreprinderile Mici si Mijlocii S.A.
- IFN, īn numele si īn contul statului romān, īn cadrul Programului privind
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finantare prin credite
bancare cu garantie guvernamentală
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMĀNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea Acordului
dintre Romānia si Republica Moldova īn domeniul securitătii sociale,
semnat la Bucuresti la 27 aprilie 2010
Parlamentul
Romāniei adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Acordul dintre Romānia si Republica Moldova īn domeniul
securitătii sociale, semnat la Bucuresti la 27 aprilie 2010.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul Romāniei, cu respectarea prevederilor
art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romāniei, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, IOAN CHELARU |
Bucuresti, 23 iunie
2011.
Nr. 130.
īntre Romānia si Republica Moldova īn domeniul securitătii sociale
Romānia
si Republica Moldova, denumite īn continuare părti contractante,
dorind
să reglementeze si să dezvolte relatiile dintre cele două state
īn domeniul securitătii sociale,
au
convenit asupra următoarelor dispozitii:
PARTEA I
ARTICOLUL 1
Definitii
(1) īn scopul aplicării
prezentului acord, următorii termeni si expresii desemnează:
1. legislatie
- legile si celelalte acte normative care reglementează domeniile
prevăzute la art. 2;
2. autoritate
competentă - ministerele responsabile pentru domeniile prevăzute
la art. 2;
3. institutie
- organismul sau autoritatea responsabilă pentru aplicarea legislatiei
prevăzute la art.2;
4. institutie
competentă - institutia pe cheltuiala căreia sunt furnizate
prestatiile;
5. persoana
asigurată - persoana care este sau a fost supusă legislatiei
prevăzute la art. 2;
6. perioadă
de asigurare - perioadele de contributie si perioadele asimilate, realizate
īn conformitate cu legislatia fiecărei părti contractante;
7. prestatie
- prestatiile īn bani si prestatiile īn natură;
8. prestatie
īn bani - pensiile, indemnizatiile, ajutoarele, precum si toate revalorizările
acestora, prevăzute de legislatia care reglementează domeniile
mentionate la art. 2;
9. prestatii
īn natură - serviciile medicale si alte prestatii care nu sunt
prestatii īn bani, prevăzute de legislatia care reglementează
domeniile mentionate la art. 2;
10. domiciliu
- locul de sedere obisnuită;
11. resedintă
- locul de sedere temporară;
12. membri
de familie - persoanele definite ca atare de legislatia pe care o
aplică institutia competentă;
13. organism
de legătură - institutiile desemnate de autoritătile
competente pentru realizarea legăturilor directe īn scopul aplicării
prezentului acord.
(2)
Ceilalti termeni si expresii utilizate īn prezentul acord au semnificatia
prevăzută de legislatia fiecărei părti contractante.
ARTICOLUL 2
Domeniul material de aplicare
(1) Prezentul
acord se aplică:
-
pentru Romānia, legislatiei de asigurări sociale de stat privind:
1.
indemnizatia pentru incapacitate temporară de muncă determinată
de boli obisnuite sau accidente īn afara muncii;
2. indemnizatia
pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boli
profesionale sau accidente de muncă;
3.
indemnizatia de maternitate;
4.
pensiile pentru limită de vārstă, invaliditate, urmas;
5.
prestatiile īn natură īn caz de boală si maternitate;
6.
prestatiile īn natură īn caz de accidente de muncă si boli
profesionale;
7.
ajutorul de deces;
8.
indemnizatia de somaj;
-
pentru Republica Moldova, legislatiei de asigurări sociale de stat
privind:
1.
indemnizatia pentru incapacitate temporară de muncă determinată
de boli obisnuite sau accidente īn afara muncii;
2.
indemnizatia pentru incapacitate temporară de muncă determinată
de boli profesionale sau accidente de muncă;
3.
indemnizatia de maternitate;
4.
pensiile pentru limită de vārstă;
5.
pensiile pentru invaliditate cauzată de boli obisnuite;
6.
pensia si indemnizatia de invaliditate īn urma accidentelor de muncă sau
cauzată de boli profesionale;
7.
pensia de urmas;
8.
prestatiile īn natură īn caz de boală si maternitate;
9.
prestatiile īn natură īn caz de accidente de muncă;
10.
ajutorul de deces;
11.
ajutorul de somaj.
(2)
Prezentul acord se va aplica, de asemenea, legislatiei care īnlocuieste,
codifică, modifică sau completează legislatia referitoare la
prestatiile prevăzute la alin. (1).
(3)
Prezentul acord nu se aplică legislatiei care instituie un nou domeniu al
sistemului de asigurări sociale, dacă părtile contractante nu
convin altfel.
ARTICOLUL 3
Domeniul personal de aplicare
Prezentul
acord se va aplica:
1.
tuturor persoanelor care sunt sau au fost supuse legislatiei uneia sau ambelor
părti contractante;
2.
persoanelor ale căror drepturi derivă, conform legislatiei
aplicabile, de la persoanele prevăzute la pct. 1.
ARTICOLUL 4
Egalitatea de tratament
Dacă prezentul acord nu prevede
altfel, persoanele care sunt sau au fost supuse legislatiei unei părti
contractante si care au domiciliul pe teritoriul celeilalte părti
contractante vor avea, īn aplicarea legislatiei, aceleasi drepturi si obligatii
ca si cetătenii acestei părti contractante.
ARTICOLUL 5
Exportul prestatiilor
(1) Dacă
prezentul acord nu dispune altfel, prestatiile īn bani, dobāndite īn baza
legislatiei unei părti contractante, nu pot fi micsorate, modificate,
suspendate, sistate sau confiscate pe motiv că persoana īndreptătită
are domiciliul pe teritoriul celeilalte părti contractante.
(2)
Dispozitiile alin. (1) nu se aplică:
1.
prestatiilor īn caz de somaj;
2.
alocatiilor de stat, pensiilor pentru vechime īn muncă si pensiilor
speciale acordate conform legislatiei din Republica Moldova.
ARTICOLUL 6
Evitarea cumulului de prestatii
(1) Prezentul
acord nu poate să confere sau să mentină dreptul de a beneficia
de două sau mai multe prestatii care să acopere acelasi risc,
acordate pe baza aceleiasi perioade de asigurare.
(2)
Dispozitiile alin. (1) nu se aplică pensiilor pentru limită de
vārstă, invaliditate, urmas sau prestatiilor pentru boală
profesională care se plătesc de către institutiile competente
ale celor două părti contractante, īn conformitate cu dispozitiile art.
22 si art. 27 pct. 2.
PARTEA A II- A
Legislatia aplicabilă
ARTICOLUL 7
Reguli generale
Dacă
prezentul acord nu prevede altfel:
1.
persoanele care sunt angajate pe teritoriul unei părti contractante sunt
supuse numai legislatiei acestei părti contractante, chiar dacă au
domiciliul pe teritoriul celeilalte părti contractante sau dacă
angajatorul are domiciliul sau sediul pe teritoriul celeilalte părti
contractante;
2.
lucrătorii independenti care īsi desfăsoară activitatea pe
teritoriul unei părti contractante sunt supusi legislatiei acestei
părti contractante, chiar dacă au domiciliul pe teritoriul celeilalte
părti contractante;
3.
functionarii publici si personalul asimilat acestora sunt supusi legislatiei
părtii contractante īn a cărei administratie sunt angajati.
ARTICOLUL 8
Lucrătorii detasati
(1) Persoana
care este angajată pe teritoriul unei părti contractante, care este
detasată de către angajatorul său pe teritoriul celeilalte
părti contractante pentru a exercita o anumită activitate, va fi supusă
īn continuare legislatiei primei părti contractante pe durata
exercitării acestei activităti, cu conditia ca durata
previzibilă a acestei activităti să nu depăsească 24
de luni.
(2)
Lucrătorul independent care īsi desfăsoară activitatea īn mod
obisnuit pe teritoriul unei părti contractante si care efectuează o
activitate pe teritoriul celeilalte părti contractante rămāne supus
legislatiei primei părti contractante, cu conditia ca durata
previzibilă a acestei activităti să nu depăsească 24
de luni.
(3) Dacă
durata activitătii se prelungeste mai mult de 24 de luni, la cererea
comună a angajatului si a angajatorului sau a lucrătorului
independent, legislatia primei părti contractante continuă să se
aplice pentru o perioadă de cel mult 24 de luni, cu acordul
autoritătilor competente ale celor două părti contractante.
Acest acord trebuie solicitat īnainte de expirarea perioadei initiale de 24 de
luni.
ARTICOLUL 9
Personalul īntreprinderilor de transport international
Persoana
angajată īntr-o īntreprindere de transport international care are sediul
pe teritoriul unei părti contractante si care efectuează, pe cont
propriu sau īn contul unor terti, transporturi internationale de pasageri sau
de mărfuri, pe căile ferate, rutiere, aeriene sau pe apele interioare
este supusă legislatiei acestei părti contractante. Totusi:
1.
persoana angajată de către o filială sau reprezentantă
permanentă a īntreprinderii mentionate este supusă legislatiei
părtii contractante pe teritoriul căreia se găseste această
filială sau reprezentanta permanentă, dacă nu este un
lucrător detasat;
2.
persoana care desfăsoară o activitate, īn principal pe teritoriul
părtii contractante unde īsi are domiciliul, este supusă legislatiei
acestei părti contractante, chiar dacă īntreprinderea care o
angajează nu are pe acest teritoriu nici sediul si nici o filială sau
reprezentantă permanentă.
ARTICOLUL 10
Echipajul navelor
Persoana care desfăsoară o
activitate la bordul unei nave sub pavilionul unei părti contractante este
supusă legislatiei părtii contractante sub al cărei pavilion se
află nava.
ARTICOLUL 11
Misiuni diplomatice si posturi consulare
(1)
Pentru membrii misiunilor diplomatice si posturilor consulare si pentru
personalul particular angajat exclusiv īn serviciul acestora se vor aplica
dispozitiile relevante ale Conventiei de la Viena din 18 aprilie 1961 cu
privire la relatiile diplomatice si ale Conventiei de la Viena din 24 aprilie
1963 cu privire la relatiile consulare.
(2)
Membrii personalului de serviciu al misiunilor diplomatice si posturilor
consulare ale unei părti contractante, precum si personalul de serviciu
aflati īn serviciul particular al membrilor acestor
misiuni sau posturi, care nu sunt trimisi, ci sunt angajati pe plan local, vor
fi supusi legislatiei statului acreditar.
(3)
Lucrătorii mentionati la alin. (2), care sunt cetăteni ai statului
acreditant, pot opta să fie supusi legislatiei statului acreditant, īn
termen de 3 luni de la data la care persoana īn cauză a fost angajată
de misiunea diplomatică sau postul consular.
ARTICOLUL 12
Exceptii de la dispozitiile art. 7-11
Autoritătile
competente ale celor două părti contractante pot conveni la cererea
comună a angajatului si a angajatorului sau la cererea lucrătorului
independent exceptii de la dispozitiile art. 7-11, īn interesul unei persoane
sau al unei categorii de persoane, cu conditia ca persoana sau persoanele
respective să fie supuse legislatiei unei părti contractante.
PARTEA A III- A
Dispozitii speciale referitoare la diferitele categorii de prestatii
SECTIUNEA 1
ARTICOLUL 13
Totalizarea perioadelor de asigurare
(1) Dacă
legislatia unei părti contractante conditionează dreptul la prestatii
de realizarea unor perioade de asigurare, institutia competentă a acestei
părti contractante ia īn considerare, dacă este necesar, perioadele
de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte părti contractante,
īn măsura īn care acestea nu se suprapun, ca si cum ar fi perioade
realizate conform legislatiei primei părti contractante.
(2) īn ceea ce priveste prestatiile
īn bani īn caz de boală si de maternitate, dispozitiile alin. (1) se vor
aplica numai dacă persoana īn cauză desfăsoară o activitate
si este supusă legislatiei pe teritoriul părtii contractante unde a
fost introdusă cererea.
ARTICOLUL 14
Prestatii īn natură īn cazul resedintei sau domiciliului pe teritoriul
celeilalte părti contractante
(1)
Persoanele care īndeplinesc conditiile cerute de legislatia unei părti
contractante pentru a avea dreptul la prestatii īn natură si a căror
stare necesită acordarea de prestatii īn natură īn caz de
urgentă majoră care amenintă viata sau integritatea corporală
a persoanei, cānd au resedinta sau domiciliul pe teritoriul celeilalte
părti contractante, primesc prestatii īn natură de la institutia
locului de resedintă sau domiciliu, conform dispozitiilor legislatiei pe
care o aplică, pe cheltuiala institutiei competente.
(2)
Asiguratii romāni cu resedinta sau domiciliul īn Republica Moldova
beneficiază de proteze, dispozitive medicale si alte prestatii importante
īn natură pe cheltuiala institutiei competente din Romānia. Acordarea
acestora de către institutia din Republica Moldova este conditionată
de obtinerea aprobării prealabile a institutiei competente din Romānia, cu
exceptia situatiei īn care acordarea prestatiei nu poate fi amānată
fără a pune īn pericol viata sau integritatea corporală a
persoanei īn cauză.
ARTICOLUL 15
Prestatii īn natură pentru titularii unei pensii
(1) Titularul
unei pensii acordate īn baza legislatiilor celor două părti
contractante va primi prestatii īn natură īn conformitate cu legislatia
părtii contractante pe teritoriul căreia īsi are domiciliul, ca si
cum ar fi fost titular al unei pensii numai īn conformitate cu legislatia
acestei părti contractante.
(2)
Titularul unei pensii acordate īn baza legislatiei unei părti
contractante, care are domiciliul pe teritoriul celeilalte părti
contractante, va avea dreptul la prestatii īn natură īn măsura īn
care ar fi avut dreptul la acestea dacă ar fi avut domiciliul pe
teritoriul primei părti contractante. Prestatiile īn natură sunt
acordate de institutia locului de domiciliu, īn conformitate cu dispozitiile legislatiei
pe care o aplică aceasta, ca si cum persoana respectivă ar fi avut
dreptul la prestatiile mentionate īn virtutea acestei legislatii, costul
prestatiilor fiind suportat de institutia competentă a primei părti
contractante.
(3)
Membrii de familie ai titularului unei pensii acordate de o institutie din
Romānia care au domiciliul īn Republica Moldova vor primi prestatii īn
natură pe cheltuiala institutiei competente din Romānia.
ARTICOLUL 16
Prestatii īn bani īn caz de resedintă sau domiciliu pe teritoriul
celeilalte părti contractante
Prestatiile
īn bani īn cazul resedintei sau domiciliului pe teritoriul celeilalte
părti contractante sunt plătite de institutia competentă, īn
conformitate cu dispozitiile legislatiei pe care o aplică.
ARTICOLUL 17
Transportul persoanei care a primit prestatii īn natură
(1) Dacă
persoana trebuie transportată īn tara sa numai cu ambulanta după
acordarea prestatiilor īn natură īn caz de urgentă majoră care
prezintă pericol pentru viata sau integritatea sa corporală,
transportul acestei persoane pānă la frontiera celeilalte părti
contractante se efectuează, cu aprobarea prealabilă a institutiei
competente, de către institutia părtii contractante pe teritoriul
căreia persoana a primit prestatia īn natură, pe cheltuiala
institutiei competente.
(2) īn cazuri exceptionale, cānd
transportul trebuie efectuat numai cu un mijloc de transport aerian,
transportul se efectuează, cu aprobarea prealabilă a institutiei
competente, pe cheltuiala institutiei competente, de către partea
contractantă pe teritoriul căreia s-a acordat prestatia īn
natură.
(3) īn cazul īn care este necesar,
după iesirea din situatia de urgentă majoră care amenintă
viata sau integritatea corporală a persoanei, continuarea acordării
prestatiilor īn natură sau efectuarea transportului va avea loc cu
aprobarea prealabilă a institutiei competente.
ARTICOLUL 18
Institutii
Institutiile
care vor acorda prestatiile prevăzute la art. 14-17 vor fi desemnate de
către autoritătile competente prin Aranjamentul administrativ.
ARTICOLUL 19
Rambursare
(1) Institutia
competentă va rambursa cheltuielile efective pentru prestatiile acordate,
pentru fiecare caz īn parte, īn conformitate cu dispozitiile art. 14, 15 si 17,
către institutia care furnizează prestatiile, cu exceptia
cheltuielilor administrative.
(2)
Cheltuielile efective ale prestatiilor vor fi calculate de către
institutia care furnizează prestatiile, la nivelul tarifelor folosite
pentru propriile persoane asigurate.
(3)
Institutia competentă va rambursa cheltuielile pentru prestatii acordate
conform dispozitiilor art. 15 alin. (2) pe bază de sume forfetare.
Modalitatea de calcul al sumelor forfetare va fi stabilită prin
Aranjamentul administrativ.
(4)
Organismele de legătură ale celor două părti contractante
pot conveni si alte modalităti de rambursare a cheltuielilor, inclusiv
compensarea acestora īntre institutii sau plăti īn sume forfetare īn locul
plătilor individuale.
SECTIUNEA a 2-a
Pensii
ARTICOLUL 20
Stabilirea prestatiilor fără totalizarea perioadelor de asigurare
Dacă
o persoană īndeplineste conditiile pentru obtinerea unei prestatii conform
legislatiei unei părti contractante fără a tine cont de
perioadele de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte părti
contractante, institutia competentă calculează prestatiile numai īn
functie de perioadele de asigurare realizate conform legislatiei pe care o
aplică.
ARTICOLUL 21
Totalizarea perioadelor de asigurare
(1) Dacă
legislatia unei părti contractante conditionează dreptul la prestatii
de realizarea unei perioade de asigurare, institutia care aplică
această legislatie ia īn considerare, dacă este necesar, perioadele
de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte părti contractante,
īn măsura īn care acestea nu se suprapun, ca si cum ar fi perioade
realizate conform legislatiei primei părti contractante.
(2)
Dacă legislatia unei părti contractante conditionează acordarea
anumitor prestatii de realizarea unei anumite perioade īntr-o profesie
supusă unui regim special sau īntr-o profesie sau muncă
determinată, perioadele realizate conform legislatiei celeilalte
părti contractante nu sunt luate īn considerare pentru stabilirea
dreptului la aceste prestatii decāt dacă au fost realizate īn baza unui
regim similar sau, īn lipsa acestuia, īn aceeasi profesie sau, după caz,
īn aceeasi muncă.
(3)
Dacă legislatia unei părti contractante prevede că perioada īn
care persoana īn cauză primeste o pensie poate fi luată īn
considerare pentru stabilirea dreptului la prestatie, institutia
competentă a acestei părti contractante tine cont, īn acest scop, de
perioada īn care a primit o pensie conform legislatiei celeilalte părti
contractante.
ARTICOLUL 22
(1)
Dacă o persoană a fost supusă succesiv sau alternativ
legislatiilor celor două părti contractante, institutia fiecărei
părti contractante stabileste, conform legislatiei pe care o aplică,
dacă această persoană are dreptul la prestatii, tinānd cont,
dacă este cazul, de dispozitiile art. 21.
(2) īn acest caz, institutia
competentă calculează prestatiile după cum urmează:
1. se
calculează cuantumul teoretic al prestatiilor datorate, ca si cum toate
perioadele de asigurare ar fi fost realizate conform legislatiei pe care o
aplică această institutie;
2. se
calculează apoi cuantumul efectiv al prestatiei datorate persoanei, īn
functie de cuantumul teoretic calculat conform pct. 1 si proportional cu
raportul dintre totalul perioadelor realizate īnainte de producerea riscului,
īn conformitate cu legislatia pe care o aplică si totalul perioadelor realizate
īnainte de producerea riscului, īn conformitate cu legislatiile celor două
părti contractante.
(3)
Dacă cuantumul prestatiei se stabileste īn functie de numărul
beneficiarilor, institutia competentă ia īn considerare si persoanele care
au domiciliul sau resedinta pe teritoriul celeilalte părti contractante.
ARTICOLUL 23
Perioada de asigurare mai mică de un an
(1) Fără
a lua īn considerare dispozitiile art. 21, dacă perioada totală de
asigurare realizată conform legislatiei unei părti contractante este
mai mică de un an si dacă, tinānd cont
numai
de această perioadă, niciun drept nu este obtinut īn baza acestei
legislatii, institutia acestei părti contractante nu este obligată
să acorde prestatii pentru perioada mentionată.
(2)
Perioadele de asigurare mentionate la alin. (1) sunt luate īn considerare de
institutia celeilalte părti contractante īn conformitate cu dispozitiile
art. 21, ca si cum aceste perioade ar fi fost realizate conform legislatiei pe
care o aplică.
SECTIUNEA a 3-a
Ajutor de deces
ARTICOLUL 24
Totalizarea perioadelor de asigurare si acordarea ajutorului de deces
(1) īn cazul īn care legislatia unei
părti contractante conditionează dreptul la prestatii de realizarea
unei anumite perioade de asigurare, institutia competentă a acestei
părti contractante ia īn considerare, dacă este necesar, perioadele
de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte părti contractante,
īn măsura īn care acestea nu se suprapun, ca si cum ar fi perioade realizate
īn baza legislatiei primei părti contractante.
(2)
Ajutorul de deces va fi acordat exclusiv conform legislatiei fiecărei
părti contractante.
(3) īn cazul īn care dreptul la
prestatie există conform legislatiilor ambelor părti contractante:
1.
prestatia va fi acordată exclusiv pe baza legislatiei părtii
contractante pe teritoriul căreia a survenit decesul; sau
2.
dacă decesul nu a survenit pe teritoriul niciuneia dintre părtile
contractante, prestatia va fi acordată de către institutia la care
persoana a fost asigurată ultima dată īnaintea decesului.
SECTIUNEA a 4-a
Prestatii īn caz de accident de muncă si de boală
profesională
ARTICOLUL 25
Prestatii īn caz de boală profesională dacă persoana a fost
expusă la acelasi risc īn cele două părti contractante
(1) Prestatiile
pentru victimele bolilor profesionale se vor acorda numai īn conditiile
legislatiei ultimei părti contractante pe teritoriul căreia persoana
īn cauză a desfăsurat activitatea susceptibilă a fi cauza
riscului, chiar dacă sunt īndeplinite conditiile legislatiilor ambelor
părti contractante, cu respectarea, după caz, a dispozitiilor alin.
(2)-(4).
(2) īn cazul īn care legislatia unei
părti contractante conditionează dreptul la prestatii de o primă
diagnosticare a boIII respective pe teritoriul acestei părti contractante,
această conditie se consideră īndeplinită dacă
diagnosticarea s-a realizat pe teritoriul celeilalte părti
contractante.
(3) Īn
cazul īn care legislatia unei părti contractante conditionează,
explicit sau implicit, dreptul ia prestatii de diagnosticarea boIII īntr-un
anumit termen de la īncetarea activitătii profesionale susceptibile a fi
cauza riscului, institutia competentă ia īn considerare, dacă este
cazul, orice altă activitate care implică riscuri similare, desfăsurată
īn baza legislatiei celeilalte părti contractante.
(4) īn situatia īn care legislatia
unei părti contractante conditionează, explicit sau implicit, dreptul
la prestatii de exercitarea pe o perioadă de timp determinată a unei
activităti susceptibile a fi cauza unei boli, pentru calculul prestatiilor
sunt luate īn considerare si perioadele īn care s-a desfăsurat o astfel de
activitate pe teritoriul celeilalte părti contractante.
ARTICOLUL 26
Domiciliul sau resedinta pe teritoriul celeilalte Părti contractante
(1) Prestatiile
īn bani sunt plătite de institutia competentă, conform dispozitiei
legislatiei pe care o aplică.
(2)
Prestatiile īn natură īn caz de accident de muncă sunt acordate de
către institutia locului de domiciliu sau resedintă, conform
legislatiei pe care o aplică, pe cheltuiala institutiei competente.
(3)
Asiguratii romāni cu resedinta sau domiciliul īn Republica Moldova
beneficiază de prestatii īn natură īn caz de boală
profesională acordate de către institutia locului de domiciliu sau
resedintă, conform legislatiei pe care o aplică, pe cheltuiala
institutiei competente.
(4)
Asiguratii romāni cu resedinta sau domiciliul īn Republica Moldova
beneficiază de proteze, dispozitive medicale si alte prestatii importante
īn natură pe cheltuiala institutiei competente din Romānia. Acordarea
acestora de către institutia din Republica Moldova este conditionată
de obtinerea aprobării prealabile a institutiei competente din Romānia, cu
exceptia situatiei īn care acordarea prestatiei nu poate fi amānată
fără a pune īn pericol viata sau integritatea corporală a
persoanei īn cauză.
(5)
Pentru rambursarea cheltuielilor efective ale prestatiilor īn natură
acordate se aplică dispozitiile art. 19.
ARTICOLUL 27
Acordarea unei prestatii īn caz de agravare a unei boli profesionale
Īn
cazul īn care, din cauza unei boli profesionale, persoana a beneficiat sau
beneficiază de o prestatie din partea institutiei unei părti
contractante si solicită, īn caz de agravare, drepturile la prestatii de
la institutia celeilalte părti contractante, se aplică
următoarele prevederi:
1. Īn
cazul īn care persoana nu a exercitat īn baza legislatiei celeilalte părti
contractante o activitate īn măsură să provoace sau să
agraveze boala īn cauză, institutia competentă a primei părti
contractante este obligată să suporte prestatia, tinānd cont de
agravare, conform legislatiei pe care o aplică;
2. Īn
cazul īn care persoana a exercitat o astfel de activitate īn baza legislatiei
celeilalte părti contractante, institutia competentă a primei
părti contractante este obligată să suporte prestatia,
fără a tine cont de agravare, conform dispozitiilor legislatiei pe
care o aplică; institutia competentă a celei de-a doua părti
contractante acordă persoanei īn cauză un supliment al cărui
cuantum este egal cu diferenta dintre cuantumul prestatiei datorate după
agravare si cuantumul prestatiei care ar fi fost datorată īnainte de
agravare, īn conformitate cu prevederile legislatiei pe care o aplică.
SECTIUNEA a 5-a
ARTICOLUL 28
Totalizarea perioadelor de asigurare
Īn
cazul īn care legislatia unei părti contractante conditionează
dreptul la prestatii de realizarea unor perioade de asigurare, institutia
competentă a acestei părti contractante va lua īn considerare,
dacă este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislatiei
celeilalte părti contractante, īn măsura īn care aceste perioade nu
se suprapun.
ARTICOLUL 29
Acordarea prestatiilor
(1) Prestatiile
vor fi acordate de institutia competentă a părtii contractante pe
teritoriul căreia persoana īn cauză are domiciliul, tinānd seama de
dispozitiile art. 28, īn conformitate cu legislatia pe care o aplică.
(2) īn cazul īn care legislatia pe
care o aplică institutia competentă prevede luarea īn considerare a
veniturilor realizate, la stabilirea cuantumului prestatiilor se iau īn
considerare numai veniturile realizate īn baza activitătii
desfăsurate pe teritoriul părtii contractante respective. Īn cazul īn
care nu există asemenea venituri sau nu au fost realizate venituri la
nivelul salariului minim, prestatia se va stabili pe baza salariului minim
prevăzut de legislatia părtii contractante respective.
PARTEA a IV-a
Dispozitii diverse
ARTICOLUL 30
Măsuri administrative si de cooperare
(1) Autoritătile
competente ale celor două părti contractante vor stabili
măsurile administrative necesare pentru aplicarea prezentului acord.
(2)
Autoritătile competente:
1. vor
conveni Aranjamentul administrativ īn scopul aplicării prezentului acord;
2. vor
desemna organismele de legătură īn scopul realizării
legăturilor directe dintre institutiile părtilor contractante;
3. se
vor informa reciproc asupra modificărilor aduse legislatiilor
părtilor contractante, īn măsura īn care aceste modificări
afectează aplicarea prezentului acord.
(3) īn aplicarea prezentului acord,
autoritătile competente si institutiile competente ale părtilor
contractante īsi vor acorda sprijin reciproc, ca si cum ar aplica propria
legislatie. Această asistentă administrativă este gratuită.
(4)
Dacă o persoană care are domiciliul sau resedinta pe teritoriul unei
părti contractante a introdus o cerere sau beneficiază de prestatii
conform legislatiei celeilalte părti contractante si dacă este
necesară o expertiză medicală, institutia locului de domiciliu
sau de resedintă a primei părti contractante va efectua această
expertiză la cererea si pe cheltuiala institutiei competente a celei de-a
doua părti contractante. Īn cazul īn care expertiza medicală este
necesară īn aplicarea legislatiilor ambelor părti contractante,
aceasta va fi efectuată de institutia locului de resedintă sau
domiciliu, pe cheltuiala proprie.
(5)
Orice date sau informatii privind o anumită persoană, care sunt
comunicate conform prezentului acord, sunt considerate confidentiale si nu pot
fi utilizate decāt īn scopul aplicării prezentului acord.
ARTICOLUL 31
Scutirea de taxe si de legalizare
(1) Dacă
legislatia unei părti contractante dispune scutirea integrală sau
partială de taxe de timbru, taxe consulare sau administrative pentru certificatele
si alte documente prezentate conform legislatiei acestei părti
contractante, această scutire se aplică si certificatelor sau altor
documente similare eliberate de autoritătile celeilalte părti
contractante pentru aplicarea prezentului acord.
(2)
Cele două părti contractante īsi recunosc reciproc toate actele,
documentele sau certificatele de orice fel, necesare pentru aplicarea
prezentului acord, asa cum au fost eliberate de autoritătile emitente,
fiind scutite de cerinta legalizării.
ARTICOLUL 32
Introducerea unei cereri
Cererile
care īn conformitate cu legislatia unei părti contractante trebuie
introduse īntr-un termen stabilit, la o autoritate, institutie sau
instantă judecătorească a acestei părti contractante,
īndeplinesc această conditie dacă sunt introduse, īn acelasi termen,
la o autoritate, institutie sau instantă judecătorească
corespondentă a celeilalte părti contractante. Īn acest caz,
autoritatea, institutia sau instanta judecătorească care a primit
cererea o transmite, fără īntārziere, autoritătii, institutiei
sau instantei judecătoresti a primei părti contractante, fie direct,
fie prin intermediul organismelor de legătură ale celor două
părti contractante.
ARTICOLUL 33
Recuperarea plătilor excedentare
Īn
cazul īn care institutia unei părti contractante a plătit unui
beneficiarele prestatii o sumă care depăseste suma la care avea
dreptul, această institutie poate, īn conditiile prevăzute de
legislatia pe care o aplică, să ceară institutiei celeilalte
părti contractante, debitoare de prestatii īn favoarea acestui beneficiar,
să retină suma plătită īn plus din sumele datorate
beneficiarului respectiv. Această institutie efectuează retinerea īn
conditiile si limitele īn care o astfel de compensare este permisă de
legislatia pe care o aplică, ca si cum ar fi sume plătite īn plus de
către ea īnsăsi, si transferă cuantumul astfel dedus institutiei
creditoare.
ARTICOLUL 34
Procedura de executare
(1)
Hotărārile cu titlu executoriu ale unei instante judecătoresti a unei
părti contractante, precum si documentele executorii emise de către o
autoritate sau o institutie a unei părti contractante cu privire la
contributiile de asigurări sociale si la alte creante rezultate din
aplicarea prezentului acord sunt recunoscute pe teritoriul celeilalte
părti contractante.
(2)
Recunoasterea nu poate fi refuzată decāt pe motiv de incompatibilitate cu
ordinea publică a părtii contractante pe teritoriul căreia este
cerută recunoasterea hotărārii sau documentului.
(3)
Hotărārile si documentele executorii recunoscute conform alin. (1) sunt
executate pe teritoriul celeilalte părti contractante. Procedura de
executare este conformă cu legislatia părtii contractante pe
teritoriul căreia se execută hotărārea. Hotărārile sau documentele
vor fi īnsotite de o atestare care confirmă caracterul lor executoriu
(formula executorie).
(4)
Creantele privind contributiile de asigurări sociale datorate institutiei
unei părti contractante au, īn cadrul oricărei proceduri de faliment
sau executare silită pe teritoriul celeilalte părti contractante,
acelasi rang ca si creantele echivalente de pe teritoriul acestei părti
contractante.
ARTICOLUL 35
Moneda de plată
(1)
Plata prestatiilor īn bani acordate īn conformitate cu prezentul acord va fi efectuată
īn moneda părtii contractante a cărei institutie acordă
prestatiile.
(2)
Plata oricărei prestatii īn natură acordate īn conformitate cu
prezentul acord poate fi efectuată īn moneda părtii contractante a
cărei institutie acordă prestatiile.
(3) Moneda
si modalitătile de plată pentru sumele reprezentānd rambursări
ale prestatiilor acordate sunt convenite prin Aranjamentul administrativ.
ARTICOLUL 36
Solutionarea diferendelor
(1)
Eventualele diferende care pot să apară īn ceea ce priveste
interpretarea sau aplicarea prezentului acord vor fi solutionate prin
consultări īntre autoritătile competente ale celor două
părti contractante.
(2) īn cazul īn care diferendele nu
pot fi solutionate conform alin. (1), acestea vor fi solutionate, pe cale
diplomatică, de către părtile contractante.
PARTEA a V-a
Dispozitii tranzitorii si finale
ARTICOLUL 37
Dispozitii tranzitorii
(1)
Prezentul acord nu deschide niciun drept pentru o perioadă anterioară
intrării sale īn vigoare.
(2)
Toate perioadele de asigurare realizate īn baza legislatiei unei părti
contractante īnainte de intrarea īn vigoare a prezentului acord sunt luate īn
considerare pentru stabilirea drepturilor deschise conform dispozitiilor
prezentului acord.
(3) Sub
rezerva alin. (1), un drept ia nastere īn baza prezentului acord, chiar
dacă se raportează la un risc produs anterior intrării sale īn
vigoare.
ARTICOLUL 38
Revizuirea drepturilor de pensie
(1)
Drepturile de pensie obtinute anterior intrării īn vigoare a prezentului
acord pot fi revizuite la cerere, conform dispozitiilor prezentului acord.
(2)
Drepturile stabilite īn urma revizuirii vor fi acordate de la data depunerii
cererii.
(3) īn cazul īn care revizuirea drepturilor
de pensie va avea ca efect reducerea cuantumului pensiei, se va mentine īn
plată pensia stabilită anterior revizuirii.
ARTICOLUL 39
Intrarea īn vigoare
(1)
Prezentul acord va fi supus ratificării de fiecare parte
contractantă.
(2)
Părtile contractante īsi notifică reciproc, pe cale diplomatică,
īndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea sa īn vigoare.
(3)
Prezentul acord va intra īn vigoare īn prima zi a lunii care urmează
expirării unei perioade de două luni de la data ultimei
notificări prevăzute la alin. (2).
(4) La
data intrării īn vigoare a prezentului acord, toate īntelegerile care au
ca obiect de reglementare domeniul prevăzut de prezentul acord īsi
īncetează valabilitatea.
ARTICOLUL 40
Durata acordului
(1)
Prezentul acord se īncheie pe o perioadă nedeterminată.
(2)
Fiecare parte contractantă poate să īl denunte, pe cale
diplomatică, printr-o notificare scrisă adresată celeilalte
părti contractante, cu cel putin 6 luni īnainte de terminarea anului
calendaristic respectiv. Īn acest caz, acordul īsi īncetează valabilitatea
īncepānd cu prima zi a anului calendaristic următor.
ARTICOLUL 41
Efectele acordului asupra drepturilor cāstigate sau īn curs de dobāndire
(1) īn cazul denuntării prezentului
acord, drepturile la prestatiile acordate potrivit dispozitiilor sale sunt
mentinute.
(2)
Drepturile la prestatiile īn curs de dobāndire, pentru perioade realizate
anterior datei de īncetare a valabilitătii acordului sunt mentinute, iar
cererile depuse īnainte de īncetarea valabilitătii acordului vor fi
solutionate conform dispozitiilor acestuia.
Semnat
la Bucuresti la 27 aprilie 2010, īn două exemplare originale.
Pentru Romānia, Mihai Constantin Seitan, ministrul muncii, familiei si protectiei sociale |
Pentru Republica Moldova, Valentina Buliga, ministrul muncii, protectiei sociale si familiei |
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
privind promulgarea Legii pentru ratificarea Acordului dintre Romānia si
Republica Moldova īn domeniul securitătii sociale, semnat la Bucuresti la
27 aprilie 2010
Īn temeiul prevederilor art. 77 alin. (1)
si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia Romāniei, republicată,
Presedintele
Romāniei decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea Acordului dintre Romānia si
Republica Moldova īn domeniul securitătii sociale, semnat la Bucuresti la
27 aprilie 2010, si se dispune publicarea acestei legi īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
22 iunie 2011.
Nr. 607.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 februarie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
pct. 3 si ale art. 299 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 3 si art. 299 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Adriana Stoicescu īn Dosarul nr. 12.448/281/2008 al
Tribunalului Prahova - Sectia comercială si de contencios administrativ II.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal īndeplinită.
Cauza
fiind īn stare de judecată, presedintele acordă cuvāntul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avānd
īn vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
īncheierea din 28 ianuarie 2010, pronuntată īn Dosarul nr.
12.448/281/2008, Tribunalul Prahova - Sectia comercială si de
contencios administrativ II a sesizat Curtea
Constitutională pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 si art. 299 alin. 1 si 2 din Codul de procedură
civilă.
Exceptia
a fost invocată de Adriana Stoicescu īntr-o cauză avānd ca obiect
solutionarea unei cereri de recurs.
Īn motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, īn esentă, că recursul trebuie, pentru
o unitară aplicare a legii, să fie judecat de o instantă
natională, īn cazul nostru īnalta Curte de Casatie si Justitie, deoarece
īn acest moment se īncalcă dreptul la un recurs efectiv la instantă
natională, dreptul privind interzicerea discriminării, dreptul la un
proces echitabil, principiul universalitătii, principiul statului de drept
si dreptul la apărare. Stabilirea unor reguli privind competenta
materială a instantelor judecătoresti contravine dreptului
părtilor la un proces echitabil si la solutionarea cauzei īntr-un termen
rezonabil, īntrucāt dispozitiile criticate opresc părtile interesate de a
se prevala de toate garantiile procesuale care conditionează īntr-o
societate democratică un proces echitabil.
Tribunalul
Prahova - Sectia comercială si de contencios administrativ II consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neīntemeiată, īntrucāt
legiuitorul are deplina legitimitate constitutională īn reglementarea
competentei instantelor de judecată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, īncheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinānd
īncheierea de sesizare, raportul īntocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum rezultă din īncheierea
instantei de judecată, īl constituie prevederile art. 3 si art. 299 alin.
1 si 2 din Codul de procedură civilă.
Din
analiza sustinerilor autorului exceptiei de neconstitutionalitate reiese faptul
că, īn realitate, obiectul acesteia īl reprezintă prevederile art. 2
pct. 3 si ale art. 299 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
prevederi care au următorul cuprins:
- Art.
2 pct. 3: Tribunalul judecă: [...]
3. ca
instante de recurs, recursurile declarate īmpotriva hotărārilor pronuntate
de judecătorii, care, potrivit legii, nu sunt supuse apelului;
- Art.
299 alin. 1: Hotărārile date fără drept de apel, cele date īn
apel, precum si, īn conditiile prevăzute de lege, hotărārile altor
organe cu activitate jurisdictională sunt supuse recursului. Dispozitiile
art. 282 alin. 2 sunt aplicabile īn mod corespunzător.
- Art.
299 alin. 2: Recursul se solutionează de instanta imediat
superioară celei care a pronuntat hotărārea īn apel.
Īn
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 11 privind dreptul
international si dreptul intern, art. 16 privind egalitatea īn drepturi, art.
21 referitoare la accesul liber ia justitie, art. 24 privind dreptul la
apărare, art. 53 privind restrāngerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertăti, art. 126 privind instantele judecătoresti, precum si
ale art. 135 privind economia.
Analizānd
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că autorul
exceptiei critică, īn esentă, modalitatea prin care legiuitorul a
reglementat competenta materială a instantelor de judecată,
considerānd că astfel sunt īncălcate dreptul părtilor la un
proces echitabil, dreptul la un recurs efectiv la o instantă
natională, principiul egalitătii, principiul universalitătii,
principiul statului de drept si dreptul la apărare.
Or,
Curtea constată că asemenea sustineri, care vizează, practic,
modificarea unor solutii legislative īn sensul dorit de autorul exceptiei, nu
pot avea caracterul unor veritabile critici de neconstitutionalitate.
Totodată, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, aceasta se
pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care
a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului.
Īn
consecintă, Curtea urmează să respingă exceptia de
neconstitutionalitate ca inadmisibilă.
Pentru
motivele expuse mai sus, īn temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
Īn numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
pct. 3 si ale art. 299 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Adriana Stoicescu īn Dosarul nr. 12.448/281/2008 al
Tribunalului Prahova - Sectia comercială si de contencios administrativ II.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
īn sedinta publică din data de 10 februarie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 19 aprilie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9
alin. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctivă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskįs
Valentin Zoltįn - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Ingrid
Alina Tudora - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 9 alin. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia
extinctivă, exceptie ridicată de Elisabeta Avram īn Dosarul nr.
192/117/2010 al Tribunalului Cluj - Sectia civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal īndeplinită.
Cauza
fiind īn stare de judecată, presedintele acordă cuvāntul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate. Astfel, arată că instituirea unui
moment obiectiv de la care īncepe să curgă termenul de prescriptie nu
are semnificatia īncălcării accesului liber la justitie. Īn acest
sens, invocă
Hotărārea
CEDO din 24 mai 2006 pronuntată īn Cauza Weissman si altii īmpotriva
Romāniei.
CURTEA,
avānd
īn vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
īncheierea din 21 aprilie 2010, pronuntată īn Dosarul nr. 192/117/2010, Tribunalul
Cluj - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. 2 din Decretul nr. 167/1958
privitor la prescriptia extinctivă, exceptie ridicată de
Elisabeta Avram īntr^o cauza civilă avānd ca obiect anulare act.
Īn motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că limitarea īn timp a dreptului de a cere
anularea unui act juridic si determinarea momentului de la care īncepe să
curgă termenul de prescriptie, conditionat de un fapt aleatoriu,
necontrolabil, independent de vointa persoanei interesate, are īn mod evident
un caracter restrictiv si discriminatoriu, īmpiedicānd exercitarea dreptului de
acces liber la justitie.
Tribunalul
Cluj - Sectia civilă apreciază că
prevederile art. 9 alin. 2 din Decretul hr. 167/1958 privitor la prescriptia
extinctivă nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate. Astfel,
arată că legiuitorul poate stabili diferite termene de prescriptie extinctivă
privind posibilitatea de a se solicita anularea unor acte juridice, īnsă
această īmprejurare nu contravine accesului liber la justitie.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, īncheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că prevederile legale
criticate sunt constitutionale, īntrucāt institutia prescriptiei, īn general,
si termenele īn raport cu care aceasta īsi produce efectele nu pot fi
considerate de natură să īngrădească accesul liber la
justitie. Liberul acces la justitie semnifică faptul că orice persoană
se poate adresa instantelor judecătoresti pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor sau a intereselor sale legitime, si nicidecum
faptul că acest drept nu poate fi supus niciunei conditionări.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinānd
īncheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
īntocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile
legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate īl constituie prevederile art. 9 alin. 2 din
Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctivă, publicat īn
Buletinul Oficial, nr. 19 din 21 aprilie 1958, care au următorul continut:
Īn caz
de viclenie ori eroare sau īn celelalte cazuri de anulare, prescriptia īncepe
să curgă de la data cānd cel īndreptătit, reprezentantul
său legal sau persoana chemată de lege să-i īncuviinteze actele,
a cunoscut cauza anulării, īnsă cel mai tārziu de la īmplinirea a 18
luni de la data īncheierii actului.
Īn
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile de lege
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2),
privind egalitatea īn drepturi, art. 21 privind accesul liber la justitie,
raportate la art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinānd
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, potrivit art.
9 alin. 1 din Decretul nr. 167/1958, atunci cānd cauza de anulare a unui act
juridic este violenta, prescriptia are un singur moment de la care īncepe
să curgă, si anume data īncetării violentei. Atunci cānd
anulabilitatea se datorează altei cauze, inclusiv viclenie ori eroare,
regula specială privind īnceputul prescriptiei cuprinde două momente,
alternative, si anume: momentul subiectiv al cunoasterii cauzei de anulare, si
momentul obiectiv, al expirării celor 18 luni de la īncheierea actului
juridic.
Īn
jurisprudenta sa, Curtea a statuat că exercitarea unui drept de către
titularul său nu poate avea loc decāt īntr-un anumit cadru, stabilit de
legiuitor, cu respectarea anumitor exigente, cărora li se subsumează
si instituirea unor termene.
Astfel,
referitor la pretinsa contrarietate a reglementării criticate fată de
art. 21 din Constitutie si art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, Curtea constată
că aceasta nu poate fi primită, īntrucāt institutia prescriptiei, īn
general, si termenele īn raport cu care aceasta īsi produce efectele nu pot fi
considerate de natură să īngrădească accesul liber la
justitie. Liberul acces la justitie semnifică faptul că orice
persoană se poate adresa instantelor judecătoresti pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor sau a intereselor sale legitime,
iar nu faptul că acest drept nu poate fi supus niciunei conditionări.
Īn
acest context, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis, īn
Hotărārea din 2001, pronuntată īn Cauza Z si altii contra Regatului
Unit al Marii Britanii, că dreptul de acces la tribunale nu este un
drept absolut si că acesta poate fi supus unor restrictii legitime, cum
ar fi termenele legale de prescriptie sau ordonantele care impun depunerea unei
cautiuni.
Pentru
motivele expuse, īn temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
Īn numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neīntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9
alin. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctivă,
exceptie ridicată de Elisabeta Avram īn Dosarul nr. 192/117/2010 al
Tribunalului Cluj - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
īn sedinta publică din data de 19 aprilie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
HOTĂRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
GUVERNUL ROMĀNIEI
pentru modificarea si completarea Hotărārii Guvernului nr. 743/2010
privind declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate
privată rămase de expropriat, situate pe amplasamentul lucrării
de utilitate publică Varianta de ocolire Suceava
Avānd
īn vedere prevederile art. 5 alin. (1) si ale art. 31 si 32 din Legea nr.
255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică,
necesară realizării unor obiective de interes national, judetean si
local, cu modificările si completările ulterioare, īn temeiul art.
108 din Constitutia Romāniei, republicată,
Guvernul
Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Articol
unic. - Hotărārea Guvernului nr. 743/2010 privind
declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată
rămase de expropriat, situate pe amplasamentul lucrării de utilitate
publică Varianta de ocolire Suceava, publicată īn Monitorul Oficial
al Romāniei, Partea I, nr. 543 din 3 august 2010, se modifică si se
completează după cum urmează: 1. Articolul 2 se modifică
si va avea următorul cuprins:
Art. 2. - Se aprobă ca justă despăgubire pentru imobilele ce
constituie amplasamentul lucrării de utilitate publică prevăzut
la art. 1 suma globală estimată de 9.500 mii lei, alocată de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii,
la capitolul 84.01 Transporturi, titlul Alte transferuri, pozitia
Investitii ale agentilor economici cu capital de stat.
2.
După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu
următorul cuprins:
Art. 21.
- Din suma totală prevăzută la art. 2, suma de 435 mii lei este
aferentă imobilelor cuprinse īn anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărāre.
3.
După articolul 3 se introduce o anexă, avānd cuprinsul prevăzut
īn anexa care face parte integrantă din prezenta hotărāre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
16 iunie 2011.
Nr. 614.
ANEXA
(Anexa la Hotărārea
Guvernului nr. 743/2010)
LISTA
cuprinzānd imobilele care constituie coridorul de expropriere al
lucrării de utilitate publică Varianta de ocolire Suceava, situate
pe raza localitătilor Moara, Scheia, Ipotesti, Pătrăuti,
Suceava, proprietarii sau detinătorii acestora, precum si sumele individuale
aferente despăgubirilor
Nr. crt. |
Unitatea administrativ- teritorială |
Numele si prenumele proprietarului/detinătorului terenului |
Numărul topografic |
Categoria de folosintă |
Numărul cadastral (număr topo.) |
Numărul cărtii funciare |
Suprafata de expropriat (m2) |
Valoarea de despăgubire a terenului conform Legii nr. 255/2010 (lei) |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
1 |
Moara |
Anichitei Liviu Iulian
si Mardare Gheorghe Remus |
30388 |
A |
37132 |
30388 |
4093 |
5.052 |
|
2 |
Moara |
Bolocan Constantin si
Ana Dorina |
30406 |
A |
30406 |
30406 |
691 |
853 |
|
3 |
Moara |
Bolocan Constantin si
Ana Dorina |
6938 |
A |
37130 |
30324 |
131 |
162 |
|
4 |
Moara |
Brădătan
Virgil, Curt Rodica, Brădăteanu Măria |
30293 |
A |
37099 |
30293 |
227 |
280 |
|
5 |
Moara |
Brădătan
Virgil, Curt Rodica, Brădăteanu Măria |
30291 |
A |
37101 |
30291 |
412 |
508 |
|
6 |
Moara |
Brădătan
Virgil, Curt Rodica, Brădăteanu Măria |
30288 |
A |
37104 |
30288 |
634 |
782 |
|
7 |
Moara |
Jucan Grigore si
Eudochia |
30390 |
A |
37097 |
30390 |
50 |
62 |
|
8 |
Scheia |
Jucan Grigore si
Eudochia |
347/1596 |
A |
33683 |
31183 |
19 |
23 |
|
9 |
Scheia |
Jucan Grigore si
Eudochia |
347/1597 |
A |
33643 |
32857 |
144 |
178 |
|
10 |
Scheia |
Steiciuc Aurel si
Elena Brāndusa |
347/1598 |
A |
33736 |
33602 |
12 |
15 |
|
11 |
Scheia |
Ignat Cristinel |
347/873 |
A |
33885 |
33500 |
69 |
85 |
|
12 |
Scheia |
Beltic Florin Dorin si
Măria |
347/1065 |
A |
34154 |
30976 |
461 |
569 |
|
|
|
|
|
A |
34156 |
|
440 |
543 |
|
13 |
Scheia |
Beltic Florin Dorin si
Măria |
347/1200 |
A |
34104 |
30977 |
9 |
11 |
|
14 |
Scheia |
Comuna Scheia |
2954 |
A |
34219 |
33980 |
44 |
54 |
|
|
|
|
|
A |
34221 |
|
40 |
49 |
|
15 |
Scheia |
Guzu luliana |
347/1124 |
A |
34132 |
32771 |
421 |
520 |
|
16 |
Scheia |
S.C. Sid Investment
-S.A. |
347/867 |
A |
34174 |
33984 |
99 |
122 |
|
17 |
Scheia |
S.C. Sid Investment
-S.A. |
347/1259 |
A |
34157 |
33972 |
59 |
73 |
|
18 |
Scheia |
S.C. Sid Investment
-S.A. |
347/1258 |
A |
34078 |
33957 |
471 |
581 |
|
19 |
Scheia |
S.C. Sid Investment
-S.A. |
347/1257 |
A |
34129 |
33968 |
554 |
684 |
|
20 |
Scheia |
S.C. Sid Investment
-S.A. |
347/1256 |
A |
34176 |
33992 |
135 |
167 |
|
21 |
Scheia |
Păstrăv
Măria Rodica si Constantin |
33734 |
A |
34160 |
33734 |
959 |
1.184 |
|
22 |
Scheia |
Sorodoc Eleana |
3723 |
A |
34179 |
33738 |
270 |
333 |
|
23 |
Scheia |
Bilan Rodica Elena,
Spătar Lazar |
30739 |
A |
34595 |
30739 |
360 |
444 |
|
24 |
Scheia |
Solcan Gavril si
Domnica Filipciuc Ion si Elena |
347/1011 |
A |
34201 |
32549 |
272 |
336 |
|
25 |
Scheia |
Solcan Gavril si
Domnica Filipciuc Ion si Elena |
- |
A |
- |
- |
383 |
473 |
|
26 |
Scheia |
Mindrila Valentin si
Besliu Daniela |
347/1031 |
A |
34239 |
33978 |
79 |
98 |
|
27 |
Scheia |
Mindrila Valentin si
Besliu Daniela |
347/2453 |
A |
34234 |
33964 |
452 |
558 |
|
28 |
Scheia |
Strugar Măria |
- |
A |
- |
- |
200 |
247 |
|
29 |
Scheia |
Korzh Daniel si
Tatiana |
33548 |
A |
34294 |
33548 |
354 |
437 |
|
30 |
Scheia |
Korzh Daniel si
Tatiana |
32805 |
A |
34188 |
32805 |
286 |
353 |
|
31 |
Scheia |
Lelcu Constantin |
- |
A |
- |
- |
257 |
317 |
|
32 |
Scheia |
Spătar Ion si
Doina, Tănase Cristian, Clim Gabriel |
32814 |
A |
34284 |
32814 |
113 |
139 |
|
33 |
Scheia |
Spătar Ion si
Doina |
32762 |
A |
34080 |
32762 |
390 |
481 |
|
34 |
Scheia |
Clim Gabriel |
32801 |
A |
34126 |
32801 |
92 |
114 |
|
35 |
Scheia |
Păstrăv
Vasile si Valeria |
32742 |
A |
34212 |
32742 |
299 |
369 |
|
36 |
Scheia |
Rebenciuc Eleana si
loan |
32719 |
A |
34205 |
32719 |
535 |
660 |
|
37 |
Scheia |
Ivasec Magdalina |
32725 |
A |
34110 |
32725 |
290 |
358 |
|
38 |
Scheia |
Chiteala Măria |
33961 |
A |
34242 |
33961 |
163 |
201 |
|
39 |
Scheia |
Mateiciuc Măria si
Gurniac Dumitru |
2437 |
A |
34215 |
32810 |
638 |
787 |
|
40 |
Scheia |
Rauliuc Dom Gelu si
Firuta |
4358 |
A |
34115 |
33976 |
165 |
204 |
|
41 |
Scheia |
Harasemiuc George
Daniel si Mirela |
347/1250 |
A |
34274 |
33952 |
63 |
78 |
|
42 |
Scheia |
Polocoser Constantin |
347/1098 |
A |
- |
1761 |
9 |
11 |
|
43 |
Scheia |
Dulceac luliana
Daniela fosta Hoticeanu |
2882 |
A |
34416 |
33971 |
54 |
67 |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
44 |
Scheia |
Serbiuc Saveta |
2813 |
A |
34414 |
32808 |
59 |
73 |
45 |
Scheia |
Jascu Amalia |
33667 |
A |
34304 |
33667 |
434 |
536 |
46 |
Scheia |
Cojocaru Anton |
4817 |
A |
34489 |
33983 |
961 |
1.186 |
47 |
Scheia |
Cojocaru Anton |
4816 |
A |
34407 |
33982 |
1283 |
1.583 |
48 |
Scheia |
Bandol llie si Mihaela
si Grecu Măria Petronela |
4200 |
A |
34432 |
33960 |
924 |
1.140 |
49 |
Scheia |
Serediuc Gheorghe |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
665 |
821 |
50 |
Scheia |
Antoneac I. Dumitru |
4295 |
A |
34590 |
33953 |
1242 |
1.533 |
51 |
Scheia |
Cerlinca Tudor si
Irina si Cerlinca Marius |
31109 |
A |
34593 |
31109 |
515 |
636 |
52 |
Scheia |
Cerlinca Vasile,
Cerlinca Vasile si Aglaia |
31110 |
A |
34627 |
31110 |
284 |
351 |
53 |
Scheia |
Lelcu Vasile si Angela |
351/118 |
A |
34707 |
32764 |
281 |
347 |
54 |
Scheia |
Lelcu Vasile |
30720 |
A |
34575 |
30720 |
515 |
636 |
55 |
Scheia |
Cerlinca Măria |
30738 |
A |
34639 |
30738 |
323 |
399 |
56 |
Scheia |
Iriciuc L. Radu si
Artimizia |
3409 |
A |
34642 |
33967 |
2795 |
3.450 |
57 |
Scheia |
Mihai Cristian Paul si
Brindusa Mioara |
351/105 |
A |
34621 |
32785 |
238 |
294 |
58 |
Scheia |
Mihai Cristian Paul si
Brindusa Mioara |
351/313 |
A |
34629 |
33985 |
232 |
286 |
59 |
Scheia |
Mihai Cristian Paul si
Brindusa Mioara |
351/314 |
A |
33989 |
33989 |
811 |
1.001 |
60 |
Scheia |
Mihai Cristian Paul si
Brindusa Mioara |
351/315 |
A |
34645 |
33988 |
293 |
362 |
61 |
Scheia |
Cordus Ghe. si Brezan
Magdalena |
3998 |
A |
- |
32448 |
1579 |
1.949 |
62 |
Scheia |
Rotaru Cezar, Plai
C-Tin si Itco Marius si Manuela |
3149 |
A |
- |
33979 |
303 |
374 |
63 |
Scheia |
Boiciuc Aurel si
Angelica |
3146 |
A |
33987 |
33987 |
991 |
1.223 |
64 |
Scheia |
Rotaru Cezar |
3147 |
A |
34605 |
33986 |
477 |
589 |
65 |
Scheia |
Boiciuc Aurel si
Angelica |
3145 |
A |
34699 |
34571 |
107 |
132 |
66 |
Scheia |
Butnari Elena |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
2086 |
2.575 |
67 |
Scheia |
Duceac Mihai |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
763 |
942 |
68 |
Scheia |
Cerlinca llie |
3754 |
A |
- |
33959 |
695 |
858 |
69 |
Scheia |
Ostopovici Eleonora |
3753 |
A |
- |
33956 |
728 |
898 |
70 |
Scheia |
Bucsa Magdalina |
2046 |
A |
- |
32788 |
534 |
659 |
71 |
Scheia |
Chasovschi Eughenia |
2051 |
A |
- |
32815 |
506 |
625 |
72 |
Scheia |
Dulceac Stejar si
Valeria |
351/80 |
A |
- |
33973 |
833 |
1.028 |
73 |
Scheia |
Duceac Nicolae,
Gheorghe si Pastru Elena |
351/251 |
A |
- |
- |
645 |
796 |
74 |
Scheia |
Duceac Nicolae,
Gheorghe si Pastru Elena |
351/252 |
A |
- |
- |
287 |
354 |
75 |
Scheia |
Frozinschi Aurica |
4268 |
A |
34701 |
33969 |
193 |
238 |
76 |
Scheia |
Atodiresei Niculai si
Măria |
4500 |
A |
34709 |
32723 |
995 |
1.228 |
77 |
Scheia |
Antonesei Elaxandru |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
287 |
354 |
78 |
Scheia |
Butnari Elena |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
1390 |
1.716 |
79 |
Scheia |
Păstrăv
Vasile si Elisabeta |
2195 |
A |
34687 |
32767 |
531 |
655 |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
80 |
Scheia |
Comuna Scheia -
domeniul privat |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
129 |
159 |
81 |
Scheia |
Munteanu loan si Ana |
2477 |
A |
- |
33954 |
461 |
569 |
82 |
Scheia |
Munteanu loan si Ana |
2478 |
A |
- |
33974 |
791 |
976 |
83 |
Scheia |
Munteanu loan si Ana |
2479 |
A |
- |
33963 |
476 |
587 |
84 |
Scheia |
Munteanu loan si Ana |
2476 |
A |
- |
33962 |
334 |
412 |
85 |
Scheia |
Munteanu loan si Ana |
2472 |
A |
- |
33955 |
653 |
806 |
86 |
Scheia |
Munteanu loan si Ana |
2473 |
A |
- |
33975 |
507 |
626 |
87 |
Scheia |
Baitan Eufrosina |
448/5 |
A |
- |
32765 |
298 |
368 |
88 |
Scheia |
Baitan Eufrosina |
448/3 |
A |
- |
33958 |
210 |
259 |
89 |
Scheia |
Chiteala Gheorghita |
448/6 |
A |
- |
fără CF |
301 |
371 |
90 |
Scheia |
Balasa
Lăcrămioara |
448/1 |
A |
- |
32804 |
184 |
227 |
91 |
Scheia |
Chiteala Gheorghita |
448/7 |
A |
- |
fără CF |
45 |
56 |
92 |
Scheia |
Duceac Nicolai |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
904 |
1.116 |
93 |
Scheia |
Duceac Nicolai |
3701 |
A |
34776 |
33951 |
293 |
362 |
94 |
Scheia |
Duceac Nicolai |
2851 |
A |
34750 |
33543 |
591 |
729 |
95 |
Scheia |
Reut Gheorghe |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
148 |
183 |
96 |
Scheia |
Pastru Nicolae |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
296 |
365 |
97 |
Scheia |
Reut loan |
32113 |
A |
34801 |
32113 |
345 |
426 |
98 |
Scheia |
Reut Gheorghe |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
595 |
734 |
99 |
Scheia |
Penisoara
Alexandru-Eugen |
505/7 |
A |
34772 |
34658 |
254 |
313 |
100 |
Scheia |
Duceac Vasile |
505/10 |
A |
34798 |
33993 |
23 |
28 |
101 |
Scheia |
Duceac S. Vasile |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
89 |
110 |
102 |
Scheia |
Dierck Corina Mihaela |
507/2 |
A |
34790 |
32776 |
220 |
272 |
103 |
Scheia |
Domnica A. Neculai
Pavel Reut |
507/3 |
A |
- |
32756 |
91 |
112 |
104 |
Scheia |
Dierck Corina Mihaela |
511/4 |
A |
- |
32757 |
534 |
659 |
105 |
Scheia |
BaciucArtemizia |
34376 |
A |
34434 |
34376 |
1051 |
1.297 |
106 |
Scheia |
Steclaru Daniela Elena |
32397 |
A |
- |
32397 |
763 |
942 |
107 |
Scheia |
Pozderie Gheorghita si
Luminita |
510/2 |
A |
- |
32774 |
783 |
966 |
108 |
Scheia |
Pozderie Gheorghita si
Luminita |
514/4 |
A |
- |
32803 |
819 |
1.011 |
109 |
Scheia |
Pozderie Gheorghita si
Luminita |
511/2 |
A |
- |
32790 |
503 |
621 |
110 |
Scheia |
Solomon Sorin si
Brāndusa |
511/3 |
A |
- |
13256 |
534 |
659 |
111 |
Scheia |
Dubatufca Viorel |
514/3 |
A |
- |
32791 |
707 |
873 |
112 |
Scheia |
Penisoara Alexandru |
34552 |
A |
34760 |
34552 |
329 |
406 |
113 |
Scheia |
Tobīcă Ion |
34553 |
A |
34769 |
34553 |
705 |
870 |
114 |
Scheia |
Cojocari Niculai |
34635 |
A |
34763 |
34635 |
1806 |
2.229 |
115 |
Scheia |
Păstrăv
Elena |
4324 |
A |
- |
5834 |
1146 |
1.414 |
116 |
Scheia |
Păstrăv
Elena |
4325 |
A |
- |
5832 |
103 |
127 |
117 |
Scheia |
Barba Vasile |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
402 |
496 |
118 |
Scheia |
Jescu Amalia |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
701 |
865 |
119 |
Scheia |
Gemeniuc Nicolae |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
452 |
558 |
120 |
Scheia |
Popovici Eleonora |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
404 |
499 |
121 |
Scheia |
Păstrăv llie |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
466 |
575 |
122 |
Scheia |
Fruzinschi Aurica |
3737 |
A |
- |
32784 |
415 |
512 |
123 |
Scheia |
Spătari Aurelia |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
956 |
1.180 |
124 |
Scheia |
Reuti Veronica |
4152 |
A |
- |
32724 |
613 |
757 |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
125 |
Scheia |
Reut loan |
4151 |
A |
- |
32745 |
381 |
470 |
126 |
Scheia |
Cojocaru Dumitru si
Elena |
1939/1 |
A |
- |
32175 |
943 |
1.164 |
127 |
Scheia |
Serediuc Simion |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
645 |
796 |
128 |
Scheia |
Reut Nicolai |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
1746 |
2.155 |
129 |
Scheia |
Boberschi Vasile |
31830 |
A |
- |
31830 |
233 |
288 |
130 |
Scheia |
Cojocaru N. Gheorghe |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
437 |
539 |
131 |
Scheia |
Pastru Zinica |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
569 |
702 |
132 |
Scheia |
Peter A. loan
Vischinar |
1954/2 |
A |
- |
11920 |
158 |
195 |
133 |
Scheia |
Peter A. loan
Vischinar |
1953/2 |
A |
- |
32760 |
84 |
104 |
134 |
Scheia |
Proprietar necunoscut |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
139 |
172 |
135 |
Scheia |
Moscaliuc Vasile |
31648 |
A |
- |
31648 |
64 |
79 |
136 |
Scheia |
Lelcu Nicolae si
Violeta |
31064 |
A |
- |
31064 |
20 |
25 |
137 |
Scheia |
Comuna Scheia -
Domeniul privat |
- |
A |
- |
- |
3400 |
4.196 |
138 |
Scheia |
Comuna Scheia -
Domeniul privat |
34525 |
A |
- |
34525 |
662 |
817 |
139 |
Scheia |
Dascalescu Viorica |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
85 |
105 |
140 |
Scheia |
Polocoser Constatin |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
76 |
94 |
141 |
Scheia |
Reut Nicolai |
fără CF |
A |
- |
fără CF |
290 |
358 |
142 |
Scheia |
Cojocari Vasile |
fără CF |
A |