MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 525 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 26 iulie 2011
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 791 din 16 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Decizia nr. 840 din 23 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Decizia nr. 846 din 23 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 114 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice
Decizia nr. 927 din 7 iulie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Decizia nr. 931 din 7 iulie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 101 alin. (1) pct. 18 si art. 102
alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, precum si ale art. 16 alin. (7) si art. 21
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
Decizia nr. 932 din 7 iulie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (2), art. 99 alin. (2) si
art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
Decizia nr. 933 din 7 iulie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
635. - Hotărâre privind modificarea anexei la
Hotărârea Guvernului nr. 1.105/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice
de punere în aplicare a prevederilor anexei VI “Reguli privind prevenirea
poluării atmosferei de către nave” la Conventia internatională
din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, asa cum a fost
modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta (MARPOL 73/78)
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
30. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei privind stabilirea tarifelor reglementate
pentru prestarea serviciului de distributie si aprobarea preturilor pentru
furnizarea reglementată a gazelor naturale realizate de Societatea
Comercială TEHNOLOGICA RADION - S.R.L.
518. - Ordin al ministrului transporturilor si
infrastructurii pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr. 954/2005 privind aprobarea tarifelor pentru
prestatiile de servicii specifice efectuate de Agentia Română de Salvare a
Vietii Omenesti pe Mare – ARSVOM
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Marieta
Safta - prim-magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, exceptie invocată de Ion Rădulescu în Dosarul nr.
27.841/299/2009 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, lipsind cealaltă
parte, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul autorului
exceptiei, care solicită admiterea acesteia.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând jurisprudenta Curtii
Constitutionale în materie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 18 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr. 27.841/299/2009, Judecătoria
Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie
invocată de Ion Rădulescu în dosarul mentionat, având ca obiect
plângerea formulată împotriva unui proces-verbal de contraventie.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că normele criticate sunt
neconstitutionale, deoarece “instituie o exceptie nepermisă de Legea
fundamentală în ceea ce priveste controlul judecătoresc al actelor
administrative”. Se mai arată că se încalcă art. 52 din
Constitutie, deoarece plângerea se depune la instanta locului săvârsirii
faptei, iar nu la cea de la domiciliul petentului.
Judecătoria
Sectorului 1 Bucuresti apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată, referindu-se si la
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 32 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările si completările ulterioare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, având următorul
cuprins: “Plângerea împreună cu dosarul cauzei se trimit de îndată
judecătoriei în a cărei circumscriptie a fost săvârsită
contraventia.”
Dispozitiile
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 52 alin.
(1) si (2) privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate
publică si ale art. 126 alin. (6) potrivit cărora controlul
judecătoresc al actelor administrative ale autoritătilor publice, pe
calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care
privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu
caracter militar.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că textul de lege
criticat a mai format obiectul controlului de constitutionalitate, în raport cu
aceleasi prevederi constitutionale invocate si în cauza de fată si cu
motivări asemănătoare, iar prin mai multe decizii, instanta de
control constitutional a respins ca neîntemeiată exceptia. În acest sens
pot fi mentionate, cu titlu de exemplu, Decizia nr. 1.117 din 10 septembrie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661
din 5 octombrie 2009, Decizia nr. 813 din 27 septembrie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 705 din 18 octombrie 2007,
Decizia nr. 1.128 din 27 noiembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 872 din 20 decembrie 2007, sau Decizia nr. 81 din 8
februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160
din 7 martie 2007. Cu acele prilejuri, Curtea a retinut că art. 32 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 reprezintă o aplicare a
principiului specialia generalibus derogant, în sensul competentei
atribuite legiuitorului de art. 126 alin. (2) din Constitutie, care poate
institui, pentru situatii deosebite, reguli speciale în ceea ce priveste
stabilirea competentei instantelor de judecată si a procedurii de
judecată. Or, în cauza de fată este criticată o ordonantă a
Guvernului ce reglementează regimul juridic al contraventiilor, procedura
aplicabilă fiind una specială, derogatorie de la normele dreptului
comun, si nu procedura contenciosului administrativ.
Totodată,
instanta de contencios constitutional a observat că textul de lege
criticat nu îngrădeste dreptul părtilor la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ci instituie norme de
procedură privind solutionarea plângerii formulate împotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, si anume
instanta competentă să solutioneze plângerea. Această modalitate
de reglementare reprezintă însă optiunea legiuitorului, fiind în
conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie privind
competenta si procedura în fata instantelor judecătoresti. Curtea a
apreciat că, prin reglementarea criticată, legiuitorul nu a înteles
să limiteze controlul judecătoresc al actelor administrative ale
autoritătilor publice, ci să asigure un climat de ordine,
indispensabil exercitării, în conditii optime, a acestor drepturi
constitutionale. În plus, reglementarea competentei teritoriale a instantelor
judecătoresti în materie contraventională este menită să
dea expresie garantiilor prevăzute de art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, prin
asigurarea administrării cu celeritate a probelor în cauzele având ca
obiect plângerile împotriva proceselor-verbale de contraventie.
Solutia
adoptată si considerentele deciziilor citate sunt valabile si în prezenta
cauză, întrucât nu au apărut elemente noi, de natură a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru motivele mai sus arătate, in temeiul art. 146 lit. D) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie invocată de Ion Rădulescu în Dosarul nr.
27.841/299/2009 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 16 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Prim-magistrat-asistent,
Marieta Safta
din 23 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Marieta
Safta - prim-magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie invocată de Sebastian Aurelian Ghită în
Dosarul nr. 2.385/254/2009 al Judecătoriei Mangalia.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând jurisprudenta
Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 19 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr. 2.385/254/2009, Judecătoria
Mangalia a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie invocată
de Sebastian Aurelian Ghită în dosarul mentionat, având ca obiect
plângerea formulată împotriva unui proces-verbal de contraventie.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că normele criticate sunt
neconstitutionale, deoarece restrâng liberul acces la justitie, înteles, în
cauză, ca facultate a oricărei persoane de a introduce, după
libera sa apreciere si în orice termen, o plângere contraventională,
implicând obligatia corelativă a statului ca, prin instanta
competentă, să solutioneze această cerere. În opinia autorului
exceptiei, termenul de 15 zile prevăzut de norma criticată este
disproportionat în raport cu interesul ocrotit, si nu constituie un termen
rezonabil de introducere a plângerii.
Judecătoria
Mangalia apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, arătând că instituirea
unui termen pentru exercitarea unei actiuni nu poate aduce atingere accesului
liber la justitie si nici nu restrânge exercitiul dreptului la actiune,
întrucât orice persoană trebuie să se folosească de drepturile
sale cu bună-credintă, iar un astfel de termen reprezintă un
termen de decădere, care presupune o sanctiune pentru cel ce nu-si exercită
dreptul în termenul stabilit de lege.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
În ceea
ce priveste obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constată
că, potrivit considerentelor încheierii de sesizare, cât si concluziilor
scrise formulate de autorul exceptiei, acesta îl constituie numai dispozitiile
alin. (1) al art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările si
completările ulterioare, astfel încât asupra acestor dispozitii
urmează a se pronunta Curtea prin prezenta decizie.
Textul
de lege criticat are următorul cuprins: “(1) împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei
si de aplicare a sanctiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la
data înmânării sau comunicării acestuia,”
Autorul
exceptiei sustine că aceste dispozitii legale contravin prevederilor
constitutionale ale art. 21 - Accesul liber la justitie, ale art. 53
privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti,
precum si prevederilor art. 6 paragraful 1 din
Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
art. 10 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului privind dreptul la
un proces echitabil si art. 14 pct. 1 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că s-a mai
pronuntat asupra constitutionalitătii textului de lege criticat în
prezenta cauză, în raport cu critici similare.
În
acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 906 din 5 decembrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 55
din 24 ianuarie 2007, prin care Curtea a statuat că “în această
materie, ca de altfel oriunde legiuitorul a conditionat valorificarea unui
drept de exercitarea sa în interiorul unui anumit termen, nu s-a procedat în
acest fel cu intentia de a restrânge accesul liber la justitie, de care, în mod
evident, cel interesat a beneficiat în cadrul termenului legal instituit, ci
exclusiv pentru a instaura un climat de ordine, indispensabil, în vederea
exercitării dreptului constitutional prevăzut de art. 21, prevenind
astfel abuzurile si asigurând protectia drepturilor si intereselor legitime ale
tuturor părtilor. De altfel, Curtea a statuat în mod constant că
reglementarea de către legiuitor, în limitele competentei ce i-a fost
conferită prin Constitutie, a conditiilor de exercitare a unui drept,
subiectiv sau procesual, inclusiv prin instituirea unor termene, nu constituie
o restrângere a exercitiului acestuia, ci doar o modalitate eficientă de a
preveni exercitarea sa abuzivă, în detrimentul altor titulari de drepturi,
în egală măsură ocrotite. Asa fiind, termenul instituit prin
textul de lege criticat are în vedere solutionarea unui eventual litigiu cu
celeritate, în absenta acestuia plângerea putând fi formulată oricând,
fapt ce ar fi de natură a genera o stare de perpetuă incertitudine în
ceea ce priveste raporturile juridice stabilite printr-un proces-verbal de
constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii prevăzute de lege”.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, solutia pronuntată de Curte prin decizia
mentionată, precum si considerentele care au fundamentat-o sunt valabile
si în prezenta cauză.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie invocată de Sebastian Aurelian Ghită în
Dosarul nr. 2.385/254/2009 al Judecătoriei Mangalia.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 23 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Prim-magistrat-asistent,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 114
alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulatia pe drumurile publice
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Marieta
Safta - prim-magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror luliana Nedelcu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 114 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicată de
loan Albu în Dosarul nr. 877/176/2006 al Tribunalului Vaslui - Sectia
penală.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând jurisprudenta
Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 9 septembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 877/176/2006, Tribunalul
Vaslui - Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 114 alin. (1) lit. a) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice, exceptie ridicată de loan Albu.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că textul de lege criticat este
neconstitutional, în sensul că măsura restrângerii exercitiului unor
drepturi sau al unor libertăti trebuie să fie proportională cu
situatia care a determinat-o, să fie aplicată în mod
nediscriminatoriu si fără a aduce atingere existentei dreptului sau
libertătii. Se mai arată că, în speta de fată, fiind vorba
de o infractiune care a avut ca urmare o vătămare corporală a
unei persoane, sanctiunea de anulare a permisului de conducere este prea
aspră fată de situatia săvârsirii unei infractiuni ce a avut ca
urmare uciderea unei persoane din culpă, fiind vorba de aceeasi sanctiune
pentru infractiuni cu urmări diferite.
Tribunalul
Vaslui - Sectia penală consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, stabilirea de
către legiuitor a unor reguli referitoare la circulatia pe drumurile
publice, inclusiv în ceea ce priveste anularea permisului de conducere, are ca
scop asigurarea desfăsurării fluente si în sigurantă a
circulatiei pe drumurile publice si nu încalcă dispozitiile
constitutionale ale art. 53 privind conditiile si limitele restrângerii
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 114 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările si
completările ulterioare, cu următorul continut: “ (1) Anularea
permisului de conducere se dispune în următoarele cazuri:
a)
titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre
judecătorească rămasă definitivă pentru o infractiune
care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei
persoane, săvârsită ca urmare a nerespectării regulilor de
circulatie.”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege mentionat
contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 53 privind restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că autorul
exceptiei realizează un examen de proportionalitate a măsurii
prevăzute de textul de lege criticat, prin raportare la dispozitiile art.
53 din Constitutie, care reglementează conditiile restrângerii
exercitiului unor drepturi sau libertăti, fără a preciza care
este dreptul sau libertatea al căror exercitiu ar fi restrâns prin
măsura în cauză. Or, Curtea Constitutională nu se poate substitui
autorului exceptiei pentru a proceda la completarea motivării acestuia, în
sensul identificării dispozitiilor constitutionale pe care acesta se
presupune că le-ar fi avut în vedere în corelatie cu cele ale art. 53 din
Constitutie.
Astfel
fiind si văzând dispozitiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, potrivit
cărora “Sesizările trebuie [...] motivate”, exceptia
urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 114
alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicată de loan Albu în
Dosarul nr. 877/176/2006 al Tribunalului Vaslui - Sectia penală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 23 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Prim-magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 iulie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, exceptie ridicată de Toma Marius Voicu în Dosarul nr.
3.905/328/2010 al Judecătoriei Turda.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca
neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 20 iulie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 3.905/328/2010, Judecătoria
Turda a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Exceptia
a fost ridicată de Toma Marius Voicu într-o cauză civilă având
ca obiect o plângere contraventională, în contradictoriu cu Inspectoratul
de Politie al Judetului Cluj.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 contravin prevederilor art. 21
alin. (2) din Constitutie, deoarece instituie obligatia solutionării plângerii
contraventionale în favoarea judecătoriei în a cărei circumscriptie a
fost săvârsită contraventia, iar petentul-contravenient trebuie
să se deplaseze la această instantă de judecată, ceea ce
creează un obstacol considerabil pentru cel care nu locuieste în raza
teritorială unde s-a produs fapta, determinând cheltuieli financiare si
timp irosit cu deplasarea.
Instanta
de judecată consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei îl constituie dispozitiile art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268
din 22 aprilie 2002, cu modificările si completările ulterioare,
dispozitii care au următorul cuprins: “Plângerea împreună cu
dosarul cauzei se trimit de îndată judecătoriei în a cărei
circumscriptie a fost săvârsită contraventia.”
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (2)
potrivit cărora nicio lege nu poate îngrădi dreptul unei persoanei de
a se adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si
intereselor sale legitime.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că textele de lege
criticate au mai format obiectul controlului de constitutionalitate, în raport
cu aceleasi prevederi constitutionale invocate si în cauza de fată si cu
motivare similară. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 813 din 27
septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 705
din 18 octombrie 2007, Decizia nr. 1.128 din 27 noiembrie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872 din 20 decembrie 2007,
si Decizia nr. 81 din 8 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 160 din 7 martie 2007, Curtea a respins ca
neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, statuând că acestea nu
încalcă liberul acces la justitie si dreptul la un proces echitabil.
Curtea
a constatat, cu acele prilejuri, că textul de lege criticat nu
îngrădeste accesul liber la justitie, ci instituie norme de procedură
privind solutionarea plângerii formulate împotriva procesului-verbal de constatare
si sanctionare a contraventiei, si anume instanta competentă să
solutioneze plângerea. Această modalitate de reglementare reprezintă
însă optiunea legiuitorului, fiind în conformitate cu art. 126 alin. (2)
din Constitutie, privind competenta si procedura în fata instantelor
judecătoresti.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, care să determine reconsiderarea acestei
jurisprudente, cele statuate anterior de Curte sunt valabile si în prezenta
cauză.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)
si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicată de Toma Marius Voicu în Dosarul nr.
3.905/328/2010 al Judecătoriei Turda.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 iulie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 iulie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 101
alin. (1) pct. 18 si art. 102 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si ale
art. 16 alin. (7) si art. 21 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 101 alin. (1) pct. 18 si art. 102 alin. (3) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si
ale art. 16 alin. (7) si art. 21 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de Gabriel
Cosmin Doncean în Dosarul nr. 4.685/204/2009 al Tribunalului Prahova - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin
încheierea din 21 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr. 4.685/204/2009, Tribunalul
Prahova - Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 101 alin. (1) pct. 18 si art. 102 alin. (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
precum si ale art. 16 alin. (7) si art. 21 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Exceptia
a fost ridicată de Gabriel Cosmin Doncean cu ocazia solutionării
recursului formulat împotriva Sentintei civile nr. 3.412 din 5 noiembrie 2009,
pronuntată de Judecătoria Câmpina într-o cauză având ca obiect o
plângere contraventională privind anularea unui proces-verbal de
contraventie în contradictoriu cu Inspectoratul de Politie al Jucletului
Prahova.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile de lege
criticate
contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), art. 20, art. 21
alin. (1), (2) si (3), art. 24 alin. (1), art. 44, art. 53, art. 126 si art.
135 alin. (2), precum si prevederilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, deoarece
instanta de judecată nu îsi exercită obligatia de aflare a
adevărului, procedura cercetării judecătoresti fiind
sumară, “doar pe baza unor înscrisuri foarte tehnicizate a căror
autenticitate/acuitate nu poate fi pusă în discutie [...]”.
Instanta
de judecată apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 101 alin.
(1) pct. 18 si art. 102 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificările si completările ulterioare, precum si dispozitiile art.
16 alin. (7) si art. 21 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, cu
modificările si completările ulterioare.
Autorul
exceptiei sustine că aceste texte de lege încalcă prevederile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), art. 20, art. 21 alin. (1), (2)
si (3),art. 24 alin. (1), art. 44,art. 53, art. 126 si art. 135 alin. (2),
precum si prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
critica de neconstitutionalitate, Curtea retine că motivele invocate de
autorul exceptiei nu reprezintă veritabile argumente de
neconstitutionalitate, ci acesta tinde la modificarea dispozitiilor de lege
criticate în sensul solicitat, solutiile legislative existente nemultumindu-l.
Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, “Curtea
Constitutională se pronuntă numai asupra constitutionalitătii
actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului”, astfel încât
exceptia de neconstitutionalitate urmează a fi respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 101
alin. (1) pct. 18 si art. 102 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si ale
art. 16 alin. (7) si art. 21 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de Gabriel
Cosmin Doncean în Dosarul nr. 4.685/204/2009 al Tribunalului Prahova - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 iulie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 iulie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44
alin. (2), art. 99 alin. (2) si art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 7 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (2), art. 99 alin. (2) si
art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicată de
Sorin loan Cotfas în Dosarul nr. 2.434/328/2010 al Judecătoriei Turda.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 1 iunie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 2.434/328/2010, Judecătoria
Turda a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (2), ârt. 99 alin. (2) si
art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.
Exceptia
a fost ridicată de Sorin loan Cotfas într-o cauză civilă având
ca obiect o plângere contraventională privind anularea unui proces-verbal
de contraventie în contradictoriu cu Inspectoratul de Politie al Judetului
Cluj.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile de lege criticate
contravin prevederilor art. 34 alin. (1) din Constitutie, deoarece “somnolenta
cauzată de ciclicitatea semnalelor luminoase provenite de la
autovehiculele care circulă cu farurile aprinse pe sensul opus de mers
este la originea multor accidente, în care se pierd vieti omenesti sau se
afectează grav integritatea fizică a cetătenilor.”
Instanta
de judecată apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că textele de lege criticate
sunt constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatul Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 44 alin.
(2), art. 99 alin. (2) si art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 7 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670
din 3 august 2006, cu modificările si completările ulterioare,
dispozitii care au următorul cuprins:
- Art.
44 alin. (2): “În circulatia pe autostrăzi, pe drumurile expres si pe
cele nationale europene (E) conducătorii de autovehicule sunt obligati
să folosească si în timpul zilei luminile de întâlnire.”;
- Art.
99 alin. (2): “Amenda contraventională prevăzută la alin. (1)
se aplică si conducătorului de autovehicul sau tramvai care
săvârseste o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare,
conform art. 108 alin. (1) lit. a).”;
- Art.
108 alin. (1) lit. a) pct. 7: “Săvârsirea de către
conducătorul de autovehicul sau tramvai a uneia sau mai multor
contraventii atrage, pe lângă sanctiunea amenzii, si aplicarea unui
număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
a) 2 puncte de penalizare pentru săvârsirea următoarelor fapte:
[...]
7. nerespectarea obligatiei de a folosi luminile de întâlnire si pe timpul
zilei, pe autostrăzi, drumuri expres si pe drumuri nationale europene
(E);”.
Autorul
exceptiei sustine că aceste texte de lege încalcă prevederile art. 34
alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora “Dreptul la ocrotirea
sănătătii este garantat.”
Examinând
critica de neconstitutionalitate, Curtea retine că obligatia
instituită, prin textele de lege criticate, în sarcina conducătorilor
de autovehicule de a utiliza si în timpul zilei luminile de întâlnire, reprezintă
o măsură de ordin legislativ menită să asigure protejarea
vietii, sănătătii si integritătii fizice a persoanelor, iar
necesitatea impunerii unei astfel de obligatii a fost dovedită de studii
care au relevat că folosirea luminilor de întâlnire si în timpul zilei
reduce riscul producerii unor accidente mortale sau cu consecinte grave pe
drumurile publice.
Această
obligatie este în acord cu exigentele Uniunii Europene, concretizate în
prevederile Directivei 2008/89/CE a Comisiei din 24 septembrie 2008 de
modificare, în scopul adaptării sale la progresul tehnic, a Directivei
76/756/CEE a Consiliului referitoare la instalarea dispozitivelor de iluminat
si de semnalizare luminoasă ale autovehiculelor si ale remorcilor
acestora.
În
spetă, Curtea observă că motivele invocate de autorul exceptiei
nu reprezintă veritabile argumente de neconstitutionalitate, ci acesta
tinde la modificarea dispozitiilor de lege criticate în sensul solicitat,
solutiile legislative existente nemultumindu-l. Or, potrivit art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, “Curtea Constitutională se pronuntă numai
asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost
sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului”, astfel încât exceptia de neconstitutionalitate urmează a
fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44
alin. (2), art. 99 alin. (2) si art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 7 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice, exceptie ridicată de Sorin Ioan Cotfas în Dosarul nr.
2.434/328/2010 al Judecătoriei Turda.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 iulie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 iulie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu participarea reprezentantului Ministerului
Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicată de lonut Simidi Vida în Dosarul nr.
1.127/328/2010 al Judecătoriei Turda.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca
neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 4 iunie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 1.127/328/2010, Judecătoria
Turda a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Exceptia
a fost ridicată de lonut Simidi Vida într-o cauză civilă având
ca obiect o plângere contraventională, în contradictoriu cu Inspectoratul
de Politie al Judetului Cluj.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile art. 47 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 contravin prevederilor constitutionale ale art.
11 alin. (1), art. 20 si art. 21 alin. (3), cu raportare la prevederile art. 6
si art. 46 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, deoarece “completează procedura de
solutionare a plângerilor contraventionale [...] cu procedura civilă, care
limitează dreptul la apărare cel putin în ceea ce priveste
probatiunea.”
Instanta
de judecată consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de
sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 47 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268
din 22 aprilie 2002, cu modificările si completările ulterioare,
dispozitii care au următorul cuprins: “Dispozitiile prezentei ordonante
se completează cu dispozitiile Codului de procedură civilă.”
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 11 alin. (1)
potrivit cărora “Statul român se obligă să îndeplinească
întocmai si cu bună-credintă obligatiile ce-i revin din tratatele la
care este parte”, art. 20 referitoare la “Tratatele internationale
privind drepturile omului”si art. 21 alin. (3) privind “dreptul la un
proces echitabil si solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil”, cu
raportare la prevederile art. 6 si art. 46 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, referitoare la “Dreptul
la un proces echitabil”, respectiv “Forta obligatorie si executarea
hotărârilor”.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că art. 47 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 a mai format obiect al controlului de constitutionalitate,
cu o motivare similară. Astfel, prin Decizia nr. 1.096 din 8 septembrie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695
din 15 octombrie 2009, Curtea a statuat că “procesul-verbal de constatare
si sanctionare a contraventiei se bucură de prezumtia de legalitate,
însă, atunci când este formulată o plângere împotriva acesteia, este
contestată chiar prezumtia de care se bucură. În acest caz, instanta
de judecată competentă va administra probele prevăzute de lege,
necesare în vederea verificării legalitătii si temeiniciei
procesului-verbal. Cel care a formulat plângerea nu trebuie să îsi
demonstreze propria nevinovătie, revenind instantei de judecată
obligatia de a administra tot probatoriul necesar stabilirii si aflării
adevărului. Chiar dacă art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
face referire la dispozitiile Codului de procedură civilă, instantele
de judecată nu pot face aplicarea strictă a regulii onus probandi
incumbit actori, ci, din contră, chiar ele trebuie să manifeste
un rol activ pentru aflarea adevărului din moment ce contraventia
intră sub incidenta art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale. Prin urmare, nu se poate sustine
răsturnarea sarcinii probei”.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi care să determine reconsiderarea acestei
jurisprudente, cele statuate anterior de Curte sunt valabile si în prezenta
cauză.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de
lonut Simidi Vida în Dosarul nr. 1.127/328/2010 al Judecătoriei Turda.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 iulie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.105/2007
pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor
anexei VI
“Reguli privind prevenirea poluării atmosferei de
către nave” la Conventia internatională din 1973 pentru prevenirea
poluării de către nave, asa cum a fost modificată prin
Protocolul din 1978 referitor la aceasta (MARPOL 73/78)
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.105/2007 pentru aprobarea
Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor anexei VI “Reguli
privind prevenirea poluării atmosferei de către nave” la Conventia
internatională din 1973 pentru prevenirea poluării de către
nave, asa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la
aceasta (MARPOL 73/78), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 696 din 15 octombrie 2007, se modifică si se înlocuieste cu
anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. II. - În cazul
în care liniile directoare prevăzute în regulile 4, 13, 15 si 17 din anexa
VI revizuită la MARPOL si care urmează a fi adoptate de Organizatia
Maritimă Internatională vor necesita o transpunere în legislatia
natională, aceasta se va face prin grija Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii.
Art.
III. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 60 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul mediului si pădurilor,
Lâszlo Borbely
p. Ministrul afacerilor externe,
Costea Romulus Doru,
secretar de stat
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Ion Ariton
Bucuresti,
16 iunie 2011.
Nr. 635.
*) Anexa se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 bis, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind stabilirea tarifelor reglementate pentru prestarea serviciului de
distributie si aprobarea preturilor pentru furnizarea reglementată a
gazelor naturale realizate de Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION -
S.R.L.
Având
în vedere dispozitiile art. 99 coroborate cu prevederile art. 100 alin. (1)
lit. b) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările si
completările ulterioare,
în
temeiul dispozitiilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
1.428/2009 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei, cu completările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se
stabilesc venitul reglementat unitar si venitul total unitar aferente
serviciului de distributie a gazelor naturale realizat de Societatea
Comercială TEHNOLOGICA RADION - S.R.L. si se aprobă rata de crestere
a eficientei economice, prevăzute la lit. a) din anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se
stabilesc venitul reglementat unitar si venitul total unitar aferente
serviciului de furnizare a gazelor naturale în regim reglementat realizat de
Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION - S.R.L. si se aprobă rata
de crestere a eficientei economice, prevăzute la lit. b) din anexa nr. 1.
Art. 3. - (1)
Se stabilesc tarifele reglementate pentru prestarea serviciului de distributie
a gazelor naturale, prevăzute în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2)
Tarifele reglementate prevăzute la alin. (1) se aplică tertilor,
beneficiari ai serviciului de distributie a gazelor naturale din
localitătile în care Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION -
S.R.L. detine licenta de distributie a gazelor naturale.
(3)
Tarifele reglementate prevăzute la alin. (1) nu contin TVA.
Art. 4. - (1)
Se aprobă preturile finale reglementate pentru furnizarea gazelor naturale
în regim reglementat, prevăzute în anexa nr. 3, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2)
Preturile finale reglementate prevăzute la alin. (1) se aplică consumatorilor
din localitătile în care Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION -
S.R.L. detine licenta de distributie si de furnizare a gazelor naturale, care
optează pentru un astfel de pret.
(3)
Preturile finale reglementate prevăzute la alin. (1) nu contin acciza
pentru gazul natural si TVA.
Art. 5. -
Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION - S.R.L. va duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin, iar compartimentele de resort din cadrul
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări
respectarea acestora.
Art. 6. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei,
Iulius Dan Plaveti
Bucuresti,
30 iunie 2011.
Nr. 30.
ANEXA
Nr. 1
Veniturile reglementate unitare, veniturile totale unitare si ratele de
crestere
a eficientei economice pentru Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION
- S.R.L.
a)
Activitatea de distributie a gazelor naturale |
||
Cantitatea de gaze
naturale distribuită |
MWh |
16.097 |
Venit reglementat
unitar |
Lei/MWh |
38,08 |
Venit total unitar |
Lei/MWh |
41,91 |
Rata de crestere a
eficientei economice |
|
0,45% |
b)
Activitatea de furnizare a gazelor naturale în regim reglementat |
||
Cantitatea de gaze
naturale furnizată |
MWh |
16.097 |
Venit reglementat
unitar |
Lei/MWh |
4,59 |
Venit total unitar |
Lei/MWh |
5,68 |
Rata de crestere a
eficientei economice |
|
55,85% |
Tarifele reglementate pentru activitatea de distributie a gazelor naturale
realizată de Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION - S.R.L.
Categoria de consumatori |
Lei/MWh |
B.
Consumatori finali conectati în sistemul de distributie
|
|
B.1. Cu un consum
până la 23,25 MWh |
42,15 |
B.2. Cu un consum
anual între 23,26 MWh si 116,28 MWh |
41,45 |
B.3. Cu un consum
anual între 116,29 MWh si 1.162,78 MWh |
40,77 |
B.4. Cu un consum
anual între 1.162,79 MWh si 11.627,78 MWh |
40,12 |
B.5. Cu un consum
anual între 11.627,79 MWh si 116.277,79 MWh |
39,49 |
B.6. Cu un consum
anual peste 116.277,79 MWh |
0,00 |
1.
Preturile finale reglementate pentru furnizarea gazelor naturale în regim
reglementat realizată de Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION -
S.R.L. pentru consumatorii casnici si producătorii de energie
termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la
producerea de energie termică în centralele de cogenerare si în centralele
termice destinată consumului populatiei
Categoria de consumatori |
Lei/MWh |
A.
Consumatori finali conectati direct la sistemul de transport
|
|
A.1. Consum anual
până la 1.162,78 MWh |
0,00 |
A.2. Consum anual
între 1.162,79 MWh si 11.627,78 MWh |
0,00 |
A.3. Consum anual
între 11.627,79 MWh si 116.277,79 MWh |
0,00 |
A.4. Consum anual
între 116.277,80 MWh si 1.162.777,87 MWh |
0,00 |
A.5. Consum anual
peste 1.162.777,87 MWh |
0,00 |
B.
Consumatori finali conectati în sistemul de distributie
|
|
B.1. Cu un consum
până la 23,25 MWh |
111,33 |
B.2. Cu un consum
anual între 23,26 MWh si 116,28 MWh |
110,53 |
B.3. Cu un consum
anual între 116,29 MWh si 1.162,78 MWh |
109,76 |
B.4. Cu un consum
anual între 1.162,79 MWh si 11.627,78 MWh |
109,02 |
B.5. Cu un consum
anual între 11.627,79 MWh si 116.277,79 MWh |
108,31 |
B.6. Cu un consum
anual peste 116.277,79 MWh |
0,00 |
2.
Preturile finale reglementate pentru furnizarea gazelor naturale în regim
reglementat realizată de Societatea Comercială TEHNOLOGICA RADION -
S.R.L. pentru consumatorii noncasnici de gaze naturale, cu exceptia
producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale
utilizată
la producerea de energie
termică în centralele de cogenerare si în centralele termice care este
destinată consumului populatiei
Categoria de consumatori |
Lei/MWh |
A.
Consumatori finali conectati direct la sistemul de transport
|
|
A.1. Consum anual
până la 1.162,78 MWh |
0,00 |
A.2. Consum anual
între 1.162,79 MWh si 11.627,78 MWh |
0,00 |
A.3. Consum anual
între 11.627,79 MWh si 116.277,79 MWh |
0,00 |
A.4. Consum anual
între 116.277,80 MWh si 1.162.777,87 MWh |
0,00 |
A.5. Consum anual
peste 1.162.777,87 MWh |
0,00 |
B.
Consumatori finali conectati în sistemul de distributie
|
|
B.1. Cu un consum
până la 23,25 MWh |
120,76 |
B.2. Cu un consum
anual între 23,26 MWh si 116,28 MWh |
119,96 |
B.3. Cu un consum
anual între 116,29 MWh si 1.162,78 MWh |
119,19 |
B.4. Cu un consum
anual între 1.162,79 MWh si 11.627,78 MWh |
118,45 |
B.5. Cu un consum
anual între 11.627,79 MWh si 116.277,79 MWh |
117,74 |
B.6. Cu un consum
anual peste 116.277,79 MWh |
0,00 |
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului nr. 954/2005 privind aprobarea tarifelor pentru prestatiile de
servicii specifice efectuate de Agentia Română de Salvare a Vietii
Omenesti pe Mare - ARSVOM
Având
în vedere prevederile art. 11 alin. (1) lit. k) din anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.022/2004 privind organizarea si functionarea
Agentiei Române de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare - ARSVOM, cu
modificările si completările ulterioare, si în temeiul prevederilor
art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea
si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
transporturilor si infrastructurii emite următorul
ordin:
Art. 1. -
Anexa la Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
954/2005 privind aprobarea tarifelor pentru prestatiile de servicii specifice
efectuate de Agentia Română de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare - ARSVOM,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1.006
din 14 noiembrie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică si se
înlocuieste cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Agentia Română de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare - ARSVOM va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Bucuresti,
14 iulie 2011.
Nr. 518.
(Anexa la Ordinul nr.
954/2005)
TARIFE
privind prestatiile de servicii specifice efectuate de Agentia Română
de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare – ARSVOM
Nr. cod |
Denumirea tarifului |
Tariful (euro/oră) |
0 |
1 |
2 |
1 |
Tarif R/M “Hercules”
mars |
1.457 |
2 |
Tarif R/M “Hercules”
stationare |
228 |
3 |
Tarif salupă
salvare “Albatros” SAR (mars) |
154 |
4 |
Tarif salupă
salvare “Albatros” SAR (stationare) |
44 |
5 |
Tarif salupă
interventie “Cristal; Safir; Rubin” (mars) |
221 |
6 |
Tarif salupă
interventie “Cristal; Safir; Rubin” (stationare) |
38 |
7 |
Tarif salupă
salvare “SAR Opal” si “SAR Topaz” (mars) |
178 |
8 |
Tarif salupă
salvare “SAR Opal” si “SAR Topaz” (stationare) |
36 |
9 |
Tarif salupe 150 CP
“Saturn; Sorana 1; Sorana 2; Sorana 3 si Jupiter” (mars) |
41 |
10 |
Tarif salupe 150 CP
“Saturn; Sorana 1; Sorana 2; Sorana 3 si Jupiter” (stationare) |
6 |
11 |
Tarif scafandru
autonom în imersie |
19 |
12 |
Tarif scafandru
autonom asistentă/deplasare |
4 |
13 |
Tarif sac pneumatic cu
deschidere inferioară de 500 Kgf |
5 |
14 |
Tarif sac pneumatic cu
deschidere inferioară de 1.000 Kgf |
5 |
15 |
Tarif sac pneumatic cu
deschidere inferioară de 2.000 Kgf |
5 |
16 |
Tarif sac pneumatic cu
deschidere inferioară de 3.000 Kgf |
5 |
17 |
Tarif sac pneumatic cu
deschidere inferioară de 5.000 Kgf |
5 |
18 |
Tarif sac pneumatic cu
deschidere inferioară de 10.000 Kgf |
5 |
19 |
Tarif sac pneumatic
ermetic de 500 Kgf |
5 |
20 |
Tarif sac pneumatic
ermetic de 1.000 Kgf |
5 |
21 |
Tarif sac pneumatic
ermetic de 3.000 Kgf |
5 |
22 |
Tarif sac pneumatic
ermetic de 5.000 Kgf |
5 |
23 |
Tarif sac pneumatic
ermetic de 10.000 Kgf |
5 |
24 |
Tarif sac pneumatic
ermetic de 20.000 Kgf |
5 |
25 |
Tarif cilindri
ridicători 200 tf |
3 |
26 |
Tarif utilizare
electropompe submersibile pentru nămol; electropompe submersibile tip
EPET; electropompe Q=60 mc/h; alte electropompe si electrocompresoare aer |
3 |
27 |
Tarif motocompresoare
aer respirabil, motocompresoare aer industrial, diverse motocompresoare aer |
16 |
28 |
Tarif baraj
antipoluare “mare liberă” |
0,28 euro/ml/oră |
29 |
Tarif baraj
antipoluare “port” |
0,27 euro/ml/oră |
30 |
Tarif orar utilizare
automacara Liebherr - 45 Tf (deplasare) |
129 |
31 |
Tarif orar utilizare
automacara Liebherr - 45 Tf (în lucru efectiv) |
38 |
32 |
Tarif orar
motostivuitor 10 Tf în lucru efectiv/deplasare/asistentă |
19 |
33 |
Tarif orar grup actionare
baraje antipoluare (10 kw) - umflare/dezumflare/rulare/derulare |
12 |
34 |
Tarif orar grup
actionare pompă Skimmer - 25 m3/h “mic” |
12 |
35 |
Tarif orar grup
actionare pompă Skimmer - 50 m3/h “mare” |
17 |
36 |
Tarif orar utilizare
autocamionetă |
0,57 euro/km |
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |