MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 90 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 3 februarie 2011
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 53 din 25 ianuarie 2011 referitoare la sesizarea
de neconstitutionalitate a Hotărârii Plenului Senatului nr. 43 din 22
decembrie 2010 privind validarea magistratilor alesi ca membri ai Consiliului
Superior al Magistraturii
Opinie
separată
Opinie
concurentă
Decizia nr. 54 din 25 ianuarie 2011 referitoare la sesizarea
de neconstitutionalitate a Hotărârii Plenului Senatului nr. 31 din 15
decembrie 2010 privind alegerea celor doi reprezentanti ai societătii
civile în Consiliul Superior al Magistraturii
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
58. - Hotărâre privind trecerea din domeniul public al
statului în domeniul privat al acestuia si în administrarea Companiei Nationale
de Căi Ferate “CFR” - S.A. a unui mijloc fix aflat în administrarea
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si în concesiunea Companiei
Nationale de Căi Ferate “CFR” - S.A. - Sucursala Regională de
Căi Ferate Bucuresti, în vederea reutilizării si refolosirii, respectiv scoaterii din
functiune, casării si valorificării, după caz
60. - Hotărâre privind trecerea din domeniul public al
statului în domeniul privat al acestuia a unor constructii aflate în
administrarea Ministerului Justitiei - Administratia Natională a
Penitenciarelor - Penitenciarul Târgu Jiu, în vederea scoaterii din functiune
si demolării acestora
61. - Hotărâre privind transmiterea unei părti
dintr-un imobil din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al municipiului
Buzău si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Buzău,
judetul Buzău
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
3. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei privind stabilirea tarifelor reglementate
pentru prestarea serviciului de distributie si aprobarea preturilor pentru
furnizarea reglementată a gazelor naturale realizate de Societatea
Comercială AMARAD DISTRIBUTIE - S.R.L.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 ianuarie 2011
referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a Hotărârii Plenului
Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind validarea magistratilor alesi ca
membri ai Consiliului Superior al Magistraturii
Cu
Adresa nr. 4.926 din 23 decembrie 2010, secretarul general al Senatului
României a trimis Curtii Constitutionale sesizarea formulată de un grup de
30 de senatori, în conformitate cu prevederile art. 146 lit. I) din
Constitutie si art. 27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, pentru exercitarea controlului de
constitutionalitate asupra Hotărârii Plenului Senatului nr. 43 din 22
decembrie 2010 privind validarea magistratilor alesi ca membri ai Consiliului
Superior al Magistraturii.
Sesizarea
de neconstitutionalitate a fost înregistrată la Curtea
Constitutională sub nr. 17.958 din 23 decembrie 2010 si constituie
obiectul Dosarului nr. 4.807L/2/2010.
La
sesizare s-a anexat lista cuprinzând semnăturile celor 30 de senatori.
Potrivit acestei liste, autorii sesizării de neconstitutionalitate sunt
următorii: Nicolae Dobra, Tudor Udristoiu, Toader Mocanu, Petru Basa,
Vasile Pintilie, Marian-lulian Rasaliu, loan Sbîrciu, Vasile Nistor, Mihai Nită,
Mircea-Marius Banias, Fillip Petru, Gheorghe Bîrlea, Viorel-Riceard Badea,
Sorina-Luminita Plăcintă, losif Secăsan, Serban Rădulescu,
Gabriel Berea, Alexandru Peres, Tudor Panturu, Ion Bara, Dorin Păran,
Gheorghe David, Ovidiu Marian, Ion Ruset, Iulian Urban, Dumitru-Florian Staicu,
Orest Onofrei, Feldman Radu Alexandru, Radu Mircea Berceanu si Dorel Jurcan.
Autorii
sesizării consideră neconstitutională Hotărârea Plenului
Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind validarea magistratilor alesi ca
membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, deoarece contravine
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), art. 133 alin. (2) lit. a),
alin. (4) si (7) si art. 148 alin. (4), dispozitiilor art. 18 alin. (3) si (4),
art. 38 alin. (1), art. 51 alin. (1) si art. 55 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, precum si ale art. 33
alin. (3) din Regulamentul privind procedura alegerii membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea Consiliului Superior al
Magistraturii nr. 327/2005.
În
acest sens, autorii contestatiei sustin că prin Hotărârea Plenului
Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 a fost validată alegerea unui
număr de 11 magistrati în calitate de membri alesi ai Consiliului Superior
al Magistraturii, dintr-un număr total de 14 membri. Trei dintre cei 11
magistrati alesi pentru componenta viitorului Consiliu Superior al
Magistraturii, respectiv Lidia Bărbulescu, Dan Lupascu si Nicolae Dan
Chiujdea, au candidat pentru un nou mandat si au fost alesi, desi Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii interzice al doilea
mandat. Totodată, în componenta viitorului Consiliu Superior al
Magistraturii au rămas alti 3 membri, pe motiv că nu si-au epuizat
mandatele de 6 ani validate în anul 2006, respectiv Ana Cristina Lăbus,
Gratiana Daniela Petronela Isac si Dimitrie Bogdan Licu, care au înlocuit
magistrati ai Consiliului Superior al Magistraturii cărora le-au încetat
mandatele înainte de expirarea duratei acestora, prin pensionare sau demisie. În
continuare, autorii sesizării consideră că prin adoptarea
acestei hotărâri au fost ignorate concluziile Raportului din iulie 2010 al
Comisiei Uniunii Europene către Parlamentul European si Consiliul cu
privire la progresele realizate de România în cadrul mecanismului de cooperare
si verificare.
În
temeiul art. 27 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, la data de 24 decembrie 2010, Curtea
Constitutională a solicitat punctul de vedere al Biroului permanent al
Senatului asupra sesizării de neconstitutionalitate.
Presedintele
Senatului a comunicat punctul de vedere asupra
sesizării de neconstitutionalitate la data de 14 ianuarie 2011, în care
apreciază că aceasta este neîntemeiată. În acest sens arată
că, pe baza raportului favorabil întocmit de Comisia juridică, Plenul
Senatului, constatând că nu au fost depuse contestatii referitoare la
legalitatea procedurilor de alegere si că au fost respectate toate
dispozitiile legale în vigoare în materia acestor proceduri, a validat lista
finală cuprinzând magistratii alesi, prin Hotărârea Plenului
Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010. În final arată că potrivit
art. 18 alin. (4) teza a doua din Legea nr. 317/2004, “refuzul
validării nu poate interveni decât în cazul încălcării legii în
procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii si numai
dacă această încălcare a legii are drept consecintă
influentarea rezultatului alegerilor”.
În
temeiul art. 76 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, la data de 24 decembrie 2010, Curtea
Constitutională a solicitat presedintelui Consiliului Superior al
Magistraturii informatiile pe care le detine în legătură cu
îndeplinirea conditiilor de legalitate a procedurilor de alegere a membrilor
Consiliului Superior al Magistraturii, validati prin Hotărârea Plenului
Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010.
Documentatia
solicitată în vederea solutionării sesizării de
neconstitutionalitate a Hotărârii Plenului Senatului nr. 43 din 22
decembrie 2010 a fost comunicată Curtii Constitutionale la data de 27
decembrie 2010.
De
asemenea, la data de 24 decembrie 2010, Curtea Constitutională a solicitat
secretarului general al Senatului stenograma sedintei de validare, respectiv
raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităti si
validări a Senatului, pe baza căruia au fost validati, prin
Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010, magistratii
alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.
Secretarul
general al Senatului a comunicat Curtii Constitutionale documentele solicitate
cu Adresa nr. 48 din 12 ianuarie 2011, înregistrată la Curtea
Constitutională sub nr. 229 din 12 ianuarie 2011.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
examinând
sesizarea, punctul de vedere al presedintelui Senatului, lucrările si
documentele depuse la dosar, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010, prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională este o autoritate independentă de toate celelalte
autorităti publice sau puteri, care îsi găseste reglementarea în
cuprinsul Legii fundamentale, având ca scop garantarea suprematiei acesteia.
Prevederile
constitutionale ale art. 146 lit. I) stabilesc că instanta
constitutională îndeplineste si alte atributii prevăzute de legea sa
organică. În sensul acestor prevederi constitutionale au fost completate
dispozitiile art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, stabilindu-se o nouă competentă,
anume controlul constitutionalitătii hotărârilor Plenului Camerei
Deputatilor, hotărârilor Plenului Senatului si hotărârilor Plenului
celor două Camere reunite ale Parlamentului.
Curtea
constată că pot fi supuse controlului de constitutionalitate numai
hotărârile Parlamentului, adoptate după conferirea noii competente,
hotărâri care afectează valori, reguli si principii constitutionale
sau, după caz, organizarea si functionarea autoritătilor si institutiilor
de rang constitutional.
Consiliul
Superior al Magistraturii este o autoritate fundamentală a statului,
reglementată de prevederile art. 133 si art. 134 din Constitutie, cuprinse
în sectiunea a 3-a din cap. VI intitulat Autoritatea judecătorească al
titlului III - Autoritătile publice.
În
acest sens, Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 de
validare a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii intră sub
incidenta dispozitiilor art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010.
În
temeiul dispozitiilor art. 146 lit. I) din Constitutie, precum si ale
art. 1, art. 3 alin. (2), art. 10, 27 si 28 din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutională, fiind legal sesizată, este competentă să
se pronunte asupra sesizării de neconstitutionalitate.
Obiectul
sesizării de neconstitutionalitate îl constituie Hotărârea Plenului
Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind validarea magistratilor alesi ca
membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.
Autorii
sesizării sustin că această hotărâre contravine
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), art. 133 alin. (2) lit. a),
alin. (4) si (7), art. 146 si art. 148 alin. (4), dispozitiilor art. 18 alin.
(3) si (4), art. 38 alin. (1), art. 51 alin. (1) si art. 55 alin. (1) din Legea
nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, precum si ale
dispozitiilor art. 33 alin. (3) din Regulamentul privind procedura alegerii
membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea
Consiliului Superior al Magistraturii nr. 327/2005.
Examinând
obiectul si temeiurile sesizării, Curtea retine că potrivit art. 133
alin. (1) din Constitutie si art. 1 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii, acesta “esfe garantul independentei
justitiei”.
Consiliul
Superior al Magistraturii, în componenta sa, reflectă structura
autoritătii judecătoresti si asigură legătura cu societatea
civilă.
În
concordantă cu prevederile art. 133 alin. (4) din Constitutie, potrivit
cărora “Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii este de 6 ani”, prin art. 51 alin. (1) din Legea nr. 317/2004
privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu
modificările si completările ulterioare, se prevede că “Durata
mandatului membrilor alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii este de 6
ani, fără posibilitatea reinvestirii”.
Curtea
observă că Legea nr. 317/2004, în forma sa initială, nu prevedea
o asemenea interdictie, modificarea fiind operată ca urmare a
intrării în vigoare a Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653
din 22 iulie 2005.
Curtea
retine că prin instituirea acestei interdictii nu sunt afectate drepturi
ale membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, alesi anterior
intrării în vigoare a Legii nr. 247/2005 si care doresc să
obtină un nou mandat. La data când au dobândit calitatea de membri ai
Consiliului Superior al Magistraturii, acestia aveau numai vocatia de a fi
alesi pentru un nou mandat.
Curtea
Constitutională constată că prin noua reglementare nu se
încalcă principiul neretroactivitătii legii, consacrat prin
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
În
conceptia Curtii Constitutionale, concretizată, de exemplu, prin Decizia
nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002, o lege nu este retroactivă atunci când
modifică pentru viitor o stare de drept născută anterior si nici
atunci când suprimă producerea în viitor a efectelor unei situatii
juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru că în aceste cazuri
legea nouă nu face altceva decât să reglementeze modul de actiune în
timpul următor intrării ei în vigoare, adică în domeniul ei
propriu de aplicare.
De
asemenea, prin Decizia nr. 3 din 2 februarie 1993, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 17 mai 1993, Curtea a statuat că
legea posterioară nu poate atinge dreptul născut sub imperiul legii
anterioare, deoarece ar însemna ca legea nouă să fie aplicată
retroactiv, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie si
cerintelor legate de asigurarea stabilitătii raporturilor juridice. Noua
lege poate modifica regimul juridic al dreptului anterior, poate suprima acest
drept sau, ceea ce, în fond, este similar, îl poate înlocui cu un alt drept
care astfel se naste.
Din
aceste decizii rezultă că retroactivitatea legii priveste modificarea
unei situatii pentru trecut, iar nu reglementarea diferită a unei situatii
juridice pentru viitor.
Pe de
altă parte, Curtea retine că dispozitiile art. 51 alin. (1) din Legea
nr. 317/2004, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, nu aduc modificări legate de continutul mandatului, modul de
exercitare al acestuia sau durata lui, ci instituie o interdictie, si anume
aceea de a nu avea mai mult de un mandat.
Curtea
constată că această interdictie nu influentează
desfăsurarea mandatului în curs, astfel că dispozitiile art. 51 alin.
(1) din Legea nr. 317/2004, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, sunt de imediată aplicare.
Posibilitatea
unei noi candidaturi, după expirarea mandatului, este un element extrinsec
acestuia, ce poate fi modificat pentru viitor, prin lege. De altfel, legea în
vigoare la momentul organizării si declansării alegerilor, în
spetă art. 51 alin. (1) din Legea nr. 317/2004, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, stabileste conditiile,
interdictiile si incompatibilitătile ce trebuie îndeplinite de un
candidat.
Atât
propunerea de validare, cât si validarea membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii trebuie să se întemeieze pe verificarea prealabilă a
respectării procedurilor de alegere, a îndeplinirii cerintelor legale
pentru ocuparea respectivei demnităti, precum si a interdictiilor si
incompatibilitătilor ce pot rezulta fie din statutul personal, fie din
alte prevederi legale.
Toate
aceste aspecte reliefează faptul că prin Hotărârea Plenului
Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind validarea magistratilor alesi ca
membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, dintre care, contrar
prevederilor legale, 3 se află la al doilea mandat, au fost încălcate
prevederile art. 1 alin. (5) din Constitutie, potrivit cărora “în
România, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie”.
Principiul suprematiei Constitutiei si principiul
legalitătii sunt de esenta cerintelor statului de drept, în sensul
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (2), conform cărora “Nimeni
nu este mai presus de lege”.
Având în vedere imperativul constitutional referitor la organizarea si
functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, până la reluarea si
finalizarea alegerilor pentru cele trei demnităti ce au atras viciul de
neconstitutionalitate, Senatul are îndatorirea constitutională să procedeze
la validarea celorlalti membri alesi cu respectarea legii.
În
fine, cu privire la sustinerea autorilor sesizării referitoare la cei 3
membri care nu si-au epuizat mandatele de 6 ani validate în anul 2006, întrucât
au înlocuit magistrati ai Consiliului Superior al Magistraturii cărora
le-au încetat mandatele înainte de expirarea duratei, prin pensionare sau
demisie, Curtea constată că Hotărârea Plenului Senatului nr. 43
din 22 decembrie 2010, fată de care a fost formulată sesizarea de
neconstitutionalitate, nu a avut ca obiect si validarea acestora.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. I) din Constitutie, al art.
1,3, 10 si 27 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Admite
sesizarea si constată că Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din
22 decembrie 2010 privind validarea magistratilor alesi ca membri ai
Consiliului Superior al Magistraturii este neconstitutională.
Definitivă
si general obligatorie.
Decizia
se comunică Senatului si se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Deliberarea
a avut loc la data de 25 ianuarie 2011 si la ea au participat: Augustin
Zegrean, presedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Mircea Stefan Minea,
Iulia Antoanella Motoc, Ion Predescu, Puskás Valentin Zoltán si Tudorel Toader,
judecători.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
Semnatarii
prezentei opinii separate, în dezacord cu decizia adoptată de majoritatea
membrilor Curtii, sustinem inadmisibilitatea sesizării formulate de cei 30
de senatori.
Dezbaterile au privit numeroase probleme, care numai în parte au fost
solutionate, iar solutiile ce se reflectă în decizia adoptată nu
reprezintă, în opinia noastră, dezlegări constitutionale.
În
esentă, temeiurile prezentei opinii separate sunt următoarele:
I. Până
la modificarea adusă prin Legea nr. 177/2010, art. 27 alin.(1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, cuprins
în cap. III - Competenta Curtii Constitutionale - sectiunea a 2-a “Procedura
jurisdictională”- subsectiunea 4 “Controlul
constitutionalitătii regulamentelor Parlamentului”, avea
următoarea redactare: “Curtea Constitutională se pronuntă
asupra constitutionalitătii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea
unuia dintre presedintii celor două Camere, a unui grup parlamentar sau a
unui număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori”, fiind
în deplină concordantă cu art. 146 lit. c) din Constitutie.
Potrivit
art. 146 lit. I)
din Legea fundamentală, Curtea Constitutională “îndeplineste
si alte atributii prevăzute de legea organică a Curtii”. În baza
acestei norme de trimitere, legiuitorul a modificat art. 27 alin. (1) din lege,
în sensul că a redat textul initial si a adăugat după sintagma “regulamentelor
Parlamentului” reglementarea “a hotărârilor plenului Camerei
Deputatilor, a hotărârilor plenului Senatului si a hotărârilor
plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului (...)”.
În
forma actuală, textul a extins competenta Curtii Constitutionale, astfel
încât, în prezent, controlul de constitutionalitate vizează toate
hotărârile adoptate de fiecare Cameră a Parlamentului si de Camerele
reunite ale acestuia.
În
felul acesta, art. 27 alin. (1) din lege a căpătat un continut
complex: pe de o parte cuprinde o normă de “rang” constitutional, “Curtea
se ponuntă asupra constitutionalitătii regulamentelor Parlamentului”,
corespunzătoare art. 146 lit. c) din Legea fundamentală; pe de
altă parte, textul contine o normă de “rang” legal, “Curtea
Constitutională se pronuntă asupra constitutionalitătii
hotărârilor plenului Camerei Deputatilor, a hotărârilor plenului
Senatului si a hotărârilor plenului celor două Camere reunite ale
Parlamentului (...)”,corespunzător normei de trimitere înscrise la
art. 146 lit. I).
Această
reglementare este deficitară, întrucât o atributie distinctă ce-i
este conferită Curtii în temeiul art. 146 lit. I) din
Constitutie este plasată în continutul textului art. 27 alin. (1), care
tratează o altă atributie a Curtii privind controlul de
constitutionalitate a regulamentelor Parlamentului, asa cum aceasta este
reglementată de art. 146 lit. c) din Legea fundamentală.
Totodată, reglementarea este incompletă, pentru că nu contine
nicio normă de procedură specifică noii reglementări.
Este de
remarcat că textul nu face nicio distinctie între hotărârile asupra
cărora Curtea urmează să se pronunte cu privire la
constitutionalitatea lor, iar pe de altă parte s-ar deduce că normele
procedurale referitoare la controlul constitutionalitătii regulamentelor
parlamentare se aplică si în cazul celorlalte hotărâri, atât timp cât
nu se face nicio precizare, dar, mai ales, nu se fac corelările cu alte
texte ale legii care se impuneau în mod obligatoriu [art. 2 alin. (1), art. 11
alin. (1) lit. A.c)si art. 28].
Din
acest punct de vedere, textul ridică probleme de constitutionalitate în
măsura în care din cuprinsul său se întelege că orice
hotărâre a Camerei Deputatilor, a Senatului sau a Camerelor reunite, indiferent
de caracterul său normativ sau individual, poate fi supusă
controlului de constitutionalitate.
Principalele
reguli procedurale prevăzute de art. 27-28 din Legea nr. 47/1992,
coroborate cu art. 2 alin. (1)si art. 11 alin. (1) lit. A.c) din aceeasi lege,
se referă în exclusivitate la controlul constitutionalitătii
regulamentelor Parlamentului.
Art. 146 lit. c) din Constitutie si art. 28 din Legea nr. 47/1992 se referă in
terminis la “regulamente”, nu si la alte categorii de hotărâri
adoptate de Camerele Parlamentului.
Art. 28 alin.(3) din Legea organică nr. 47/1992 prevede că dacă
prin decizie se constată neconstitutionalitatea unor dispozitii ale
regulamentului, “Camera sesizată va reexamina, în termen de 45 de zile,
aceste dispozitii, pentru punerea lor de acord cu prevederile Constitutiei. Pe
durata acestui termen, dispozitiile din regulament declarate neconstitutionale
sunt suspendate. La expirarea termenului de 45 de zile, dispozitiile
regulamentare declarate neconstitutionale îsi încetează efectele juridice”.
Fiind o
atributie cu un continut distinct - controlul constitutionalitătii
hotărârilor Camerei Deputatilor, a hotărârilor Senatului si a
hotărârilor Plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului -,
se impunea ca aceasta să fie reglementată într-o subsectiune aparte,
în cadrul sectiunii a 2-a, care să prevadă si normele de
procedură în aceste cazuri.
Fiecare
Cameră a Parlamentului poate adopta, pe de o parte, regulamentul propriu
de organizare si functionare, printr-o hotărâre în concordantă cu
dispozitiile art. 64 alin. (1), art. 67 si art. 76 alin. (1), iar pe de
altă parte poate adopta, ca acte juridice cu caracter normativ sau cu
caracter individual, si alte “hotărâri” potrivit art. 67 si art. 76 alin.
(2) din Legea fundamentală.
Hotărârea
reprezintă un act juridic specific autonomiei regulamentare a Camerelor,
în sensul art. 64, 67 si art. 76 alin. (1)si (2), producătoare de efecte
juridice, care întotdeauna sunt interne, dar, în subsidiar, hotărârea
poate avea si efecte externe.
Fată
de aceste precizări, considerăm că nu se poate sustine că
textul alin. (1) al art. 27 din Legea nr. 47/1992 în noua redactare supune
controlului de constitutionalitate toate hotărârile, atât cele adoptate de
fiecare Cameră, cât si cele ale Parlamentului. Altfel spus, prin acest
text Curtea Constitutională a dobândit competenta de a se pronunta asupra
tuturor hotărârilor Parlamentului, situatie în care Curtea
Constitutională ar deveni un “Super-Parlament”.
Făcând o distinctie în categoria hotărârilor ca acte juridice,
putem afirma că pot fi supuse controlului de constitutionalitate numai
hotărârile cu caracter normativ, fiind excluse hotărârile cu caracter
individual.
Dintre
hotărârile cu caracter normativ pot fi supuse controlului de
constitutionalitate, în afară de cele prin care se aprobă
regulamente, hotărârile adoptate în realizarea unor prevederi
constitutionale, tinând seama de consecintele acestora (art. 90 - organizarea,
la propunerea Presedintelui
României,
a unui referendum national; art. 92 - măsuri în domeniul
apărării; art. 93 - măsuri exceptionale; art. 95 - suspendarea
din functie a Presedintelui României; art. 96 - punerea sub acuzare a
Presedintelui României); titlul III din Constitutie - Autoritătile publice
- hotărâri care se referă la regimul juridic al institutiilor
fundamentale ale statului.
În
categoria “Hotărârilor individuale” se includ hotărârile privind
numiri si alegeri în functii, precum si cele referitoare la validarea în
functii.
Aceste
hotărâri, având caracter individual, nu pot fi supuse controlului de
constitutionalitate.
Or,
hotărârea contestată face parte din această categorie, motiv
pentru care sesizarea trebuia respinsă ca inadmisibilă.
Este de
retinut că orice hotărâre a Camerelor Parlamentului se adoptă
numai prin votul membrilor Camerei si după dezbateri. În conditiile art.
72 din Constitutie, membrii Camerelor Parlamentului nu au răspundere
juridică pentru voturile date si opiniile exprimate în exercitarea
mandatului. Posibilitatea controlului de constitutionalitate a oricărei
hotărâri a plenului Camerelor, dată fiind diversitatea domeniilor
asupra cărora se adoptă hotărâri, poate duce si la angajarea
unei răspunderi juridice, în anumite cazuri.
În
acest cadru, asa cum a fost prezentat, sesizarea trebuia respinsă ca
inadmisibilă.
II. Completarea
textului art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 s-a făcut în baza art.
146 lit. I) din Constitutie, care prevede, ca atributii ale Curtii Constitutionale, că
“îndeplineste si alte atributii prevăzute de legea organică a
Curtii”.
Prima
chestiune de rezolvat este aceea dacă “alte atributii prevăzute de
legea organică a Curtii” priveste competentele Curtii Constitutionale
sau atributiile Curtii privind celelalte activităti ale acesteia.
O a
doua problemă este aceea dacă prin lege se poate adăuga la
textul constitutional privind atributiile Curtii, adică dacă în baza
art. 146 lit. I)
se poate adăuga, prin Legea nr. 47/1992, la
atributiile prevăzute expres si limitativ de art. 146 din Constitutie.
Ambele
probleme sunt conjuncte cu elucidarea întinderii competentelor Curtii privind
controlul constitutionalitătii hotărârilor plenului fiecărei
Camere si ale Camerelor reunite ale Parlamentului. În cazul dezbaterilor au
fost discutate aceste probleme, însă decizia adoptată nu le
clarifică si, ca atare, rămân de rezolvat.
III. Considerentele deciziei privitoare la autoritatea constitutională
Consiliul Superior al Magistraturii sunt, de principiu, corect retinute, dar
pentru retinerea competentei si admiterea sesizării s-a operat cu
aprecieri si limbaj tehnicjuridic de natură a da alt sens si altă
finalitate controlului de constitutionalitate.
Este
cert că alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii înscrisi
în lista supusă validării a fost făcută de magistratii
judecători si magistratii procurori, pe categorii de instante si categorii
de parchete, în conformitate cu prevederile Legii nr. 317/2004, ale
Regulamentului de aplicare nr. 327/2005 si ale regulamentului privind alegerile
si documentele acestora. Toate etapele procedurale au fost riguros
desfăsurate; pentru fiecare etapă s-a încheiat un proces-verbal
doveditor, s-au rezolvat contestatiile si, în final, s-a ajuns la lista celor
11 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii alesi în toate structurile.
Analiza
actelor normative în vigoare privind întreaga activitate a alegerilor membrilor
Consiliului Superior al Magistraturii demonstrează că această
activitate este internă, este exclusivă si limitată, nu dă
acces la justitie, dă drept de contestatie numai celor cu drept de participare
si rezolvările oricăror contestatii se fac de către Consiliul
Superior al Magistraturii.
Lista
finală a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii alesi se
înaintează Senatului României, pentru validare.
Art.18
din Legea nr. 317/2004 prevede procedura de validare si limitarea acesteia;
conditionând invalidarea de constatarea dacă a existat o nerespectare a
procedurilor, aceasta poate duce la invalidarea alegerii numai dacă a fost
influentat rezultatul alegerilor.
În
aceste limite si pe criteriile prevăzute s-au făcut verificările
de către comisia de specialitate a Senatului si s-a propus validarea
magistratilor alesi, prevăzuti în lista finală, au avut loc dezbateri
în Plenul Senatului, s-a adoptat modalitatea de vot final si alegerea a fost
validată prin Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie
2010.
Operatiunile
ce au avut loc pe etapele procedurilor de alegeri, si anume propunerile,
candidaturile, aprobarea candidaturilor, listele, data alegerilor,
desfăsurarea lor etc, cu actele doveditoare ale acestor operatiuni, au
fost controlate atât de Consiliul Superior al Magistraturii, cât si de comisia
de specialitate a Senatului si nu s-au constatat nelegalităti.
Sub
aspectele de legalitate si de control ale alegerilor membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii, pe categorii de instante si categorii de parchete,
nu s-au dovedit temeiuri de invalidare.
IV. Cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii, art. 133 alin. (4) din
Constitutie prevede: “Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii este de 6 ani.”
Legea
nr. 317/2004 privind organizarea si functionarea Consiliului Superior al
Magistraturii prevede în art. 51 alin. (1): “Durata mandatului membrilor
alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani.” Textul
alineatului reproduce textul art. 133 alin. (4) din Constitutie.
În anul
2005, printr-un proiect de lege promovat prin angajarea răspunderii
Guvernului si devenit Legea nr. 247/2005, s-a adăugat la art. 51 alin. (1)
din Legea nr. 317/2004 sintagma “fără posibilitatea
reînvestirii”. Această adăugire la textul constitutional
reprodus în art. 51 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 s-a făcut în timpul
mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii alesi în anul
precedent.
Problemele
pe care le ridică adăugirea făcută la textul constitutional
sunt:
-
dacă prin lege, fie si organică, se poate adăuga la textul
constitutional si, evident, răspunsul nu poate să fie decât negativ;
- a
doua problemă este aceea a încălcării criteriului constitutional
privind mandatele reglementate de Constitutie prin schimbarea criteriului
obiectiv si a spiritului unitătii constitutionale, cu criteriul subiectiv
referitor la persoane, iar nu la mandat;
-
sintagma “fără posibilitatea reînvestirii” se referă în mod evident
la persoane titulare de mandat, iar nu la mandatul prevăzut de
Constitutie, ceea ce înseamnă că adăugirea la textul
constitutional s-a făcut pe alte baze si, evident, din considerente
privind persoanele ce se aflau în functie;
- o
altă problemă este aceea a solutiei ce trebuie dată, în aceste
conditii, succesiunii legilor în timp; cu privire la aceasta, adunarea
generală a judecătorilor Înaltei Curti de Casatie si Justitie si
adunarea generală a judecătorilor Curtii de Apel Bucuresti au adoptat
teza conform căreia norma modificatoare devine activă si deci se
aplică începând cu regimul mandatului
următor,
iar nu cu regimul mandatului în exercitiu, motive pentru care adunările
generale ale celor două Înalte instante au acceptat candidaturile si i-au
votat pe candidatii contestati în sesizare.
Rezolvarea
problemei de drept a fost dată în cadrul adunărilor generale ale
judecătorilor ale celor două Înalte instante si nu a făcut
obiectul controlului de legalitate efectuat de comisia de specialitate a
Senatului, astfel încât nu putea face obiectul controlului de validare la votul
final decât dacă Senatul ar fi fost învestit - în cadrul controlului de
validare - si cu controlul rezolvărilor date problemelor de drept.
Abordarea
acestei probleme în sesizarea făcută de senatori excedează
limitelor legale expres prevăzute ale controlului de legalitate privind
procedura de validare a alegerilor; acesta este un temei esential privind
admisibilitatea sesizării, motiv pentru care inadmisibilitatea se sustine
si mai mult.
Chestiunea
si mai dificilă este aceea dacă în controlul de constitutionalitate
poate să revină Curtii Constitutionale competenta rezolvării
problematicii aplicării în timp a legii.
V. Din
textele actelor normative privind alegerile membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii se constată că nu există “acces la justitie” si
că pot fi contestate procedurile si realizarea lor numai de către
judecătorii si procurorii pe categorii de instante si parchete, iar
verificările si solutionările se fac de către Consiliul Superior
al Magistraturii; din aceste temeiuri am caracterizat reglementarea ca fiind
internă, limitată si controlabilă numai de către Consiliul
Superior al Magistraturii, iar Senatul are numai competenta validării
rezultatului final al alegerilor.
Reglementarea
existentă trebuie avută în vedere ca atare, iar solutionarea
oricărei contestări se face în aceste conditii si limitări.
Surprinzător este că prevederile art. 126 alin. (6) din Constitutie
nu au fost avute în vedere. Acest articol prevede: “controlul
judecătoresc al actelor administrative ale autoritătilor publice, pe
calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care
privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu
caracter militar”.
Este
clar si neîndoielnic că validarea alegerilor membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii de către Senatul României este un act care
constituie raporturi directe ale adunărilor generale ale magistratilor
instantelor si parchetelor cu Parlamentul României, reprezentat de Senat.
Asadar, aceste raporturi directe cu Parlamentul sunt exceptate de la controlul
judecătoresc pe calea contenciosului administrativ.
VI. O
altă chestiune dificilă este aceea a efectelor deciziei si a ducerii
la îndeplinire a acesteia. Decizia pronuntată nu priveste texte ale unei
hotărâri a Senatului, ci validarea alegerii în functie a unor persoane,
si, ca atare, nu pot interveni dispozitiile art. 147 alin. (1) din Constitutie,
privitoare la suspendarea si încetarea efectelor juridice ale unor texte
neconstitutionale. Această chestiune evidentiază încă o
dată lipsurile reglementării mentionate la pct. I din
prezenta opinie separată si dificultătile determinării
admisibilitătii sesizărilor împotriva hotărârilor plenului
Camerelor Parlamentului.
Judecători: |
||
Ion Predescu |
Acsinte Gaspar |
Puskâs Valentin Zoltân |
Apreciez
că solutia de admitere a sesizării de neconstitutionalitate cu
privire la Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 este
corectă.
Consider
însă că, în motivarea deciziei mentionate, ar fi fost util să
fie explicitate mai multe aspecte, atât legate de competenta Curtii
Constitutionale de a controla constitutionalitatea hotărârilor plenului
Camerei Deputatilor, a hotărârilor plenului Senatului si a
hotărârilor plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului, cât
si de modalitatea de constituire si de functionare a Consiliului Superior al
Magistraturii. În acest sens, ar fi fost util, fiind prima hotărâre a
Curtii Constitutionale pronuntată în cadrul acestei competente, să se
facă referire la exemple din dreptul comparat. Astfel, competenta de a
controla si alte acte adoptate de către Parlament în afara legilor o
regăsim si în art. 149 alin. (1) pct. 2 din Constitutia Bulgariei. De
altfel, interpretând această dispozitie, în Raportul Curtii
Constitutionale din Bulgaria prezentat la cel de-al XII-lea Congres al
Conferintei Curtilor Constitutionale din Europa se mentionează că
actele prevăzute de art. 149 alin. (1) pct. 2 din Constitutia Bulgariei pot
fi atât acte cu caracter individual (cu privire la numirea conducerii
băncii nationale, la ridicarea imunitătii primului-ministru, la
constituirea comisiilor parlamentare sau unor organe de stat), cât si acte cu
caracter normativ (precum regulamentul de functionare a Parlamentului sau alte
regulamente cu caracter intern).
Se
poate mentiona că si în alte state există o reflectie permanentă
asupra organismului care garantează independenta puterii judiciare.
Astfel, în Franta, desi initial în 1946, în momentul în care Consiliul Superior
al Magistraturii a devenit un organ constitutional autonom, magistratii erau
minoritari în cadrul acestui organism. În 1993 s-a acordat o mai mare
independentă acestui consiliu (Michael Balandier, Le Conseil Superieur
de la Magistrature Manuscris.com, 2007).
În urma reformei constitutionale din 2008, completată prin Legea
organică din 22 iulie 2010, spre deosebire de celelalte state europene,
magistratii sunt minoritari în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
În cele
mai multe dintre statele europene justitiabilii au posibilitatea de a se adresa
direct Consiliului Superior al Magistraturii în anumite conditii.
Printr-o
lege organică din 2007, Consiliul Superior al Magistraturii din Franta a
fost mandatat să elaboreze un cod referitor la obligatiile deontologice
ale magistratilor. În iunie 2010 au fost enumerate sase principii:
independenta, impartialitatea, integritatea, legalitatea, interesul pentru
problemele colective, discretie si rezervă.
Este
important ca si în România să se tină cont, ca în toate celelalte
tări europene, de etica magistratilor, cu sigurantă a celor care fac
parte din Consiliul Superior al Magistraturii.
Judecător,
prof. univ. dr. Iulia Antoanella Motoc
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 ianuarie 2011
referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a Hotărârii Plenului
Senatului nr. 31 din 15 decembrie 2010 privind alegerea celor doi reprezentanti
ai societătii civile în Consiliul Superior al Magistraturii
Cu
Adresa nr. 4.931 din 23 decembrie 2010, secretarul general al Senatului
României a trimis Curtii Constitutionale sesizarea formulată de un grup de
30 de senatori, în conformitate cu prevederile art. 146 lit. I) din
Constitutie si art. 27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, pentru exercitarea controlului de
constitutionalitate cu privire la Hotărârea Plenului Senatului nr. 31 din
15 decembrie 2010 privind alegerea celor doi reprezentanti ai societătii
civile în Consiliul Superior al Magistraturii.
Sesizarea
de neconstitutionalitate a fost înregistrată la Curtea
Constitutională sub nr. 17.966 din 23 decembrie 2010 si constituie
obiectul Dosarului nr. 4.808L/2/2010.
La
sesizare s-a anexat lista cuprinzând semnăturile celor 30 de senatori.
Potrivit acestei liste, autorii sesizării de neconstitutionalitate sunt
următorii: Dorel-Constantin-Vasile Borza, Petru Basa, Mircea-Marius
Banias, Vasile Nistor, Mihai Nită, Ion Ruset, loan Sbîrciu, Marian-lulian
Rasaliu, Tudor Udristoiu, Nicolae Dobra, Sorina-Luminita Plăcintă,
Toader Mocanu, Vasile Pintilie, Fillip Petru, Gheorghe Bîrlea, Viorel-Riceard
Badea, Serban Rădulescu, Gabriel Berea, Alexandru Peres, Tudor Panturu,
Ion Bara, Dorin Păran, Gheorghe David, Ovidiu Marian, Iulian Urban,
Dumitru-Florian Staicu, Orest Onofrei, Feldman Radu Alexandru, Radu Mircea
Berceanu si Dorel Jurcan.
Autorii
sesizării consideră neconstitutională Hotărârea Plenului
Senatului nr. 31 din 15 decembrie 2010 privind alegerea celor doi reprezentanti
ai societătii civile în Consiliul Superior al Magistraturii, deoarece
contravine prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), art. 133 alin.
(2) lit. b) si (4), precum si ale art. 148 alin. (4), dispozitiilor art. 25
alin. (2) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea functiilor
si demnitătilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr.
144/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de
Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative.
În
acest sens, autorii contestatiei arată că prin Hotărârea
Plenului Senatului nr. 31 din 15 decembrie 2010 au fost alesi Corina Adriana
Dumitrescu si Teodor Victor Alistar ca reprezentanti ai societătii civile
în Consiliul Superior al Magistraturii.
Validarea
de către Senat a lui Teodor Victor Alistar în calitate de membru al
Consiliului Superior al Magistraturii, fără a tine cont de efectele
pe care le implică actul de constatare a stării sale de
incompatibilitate, determină neconstitutionalitatea hotărârii
mentionate. Astfel, pe 20 iulie 2009, Agentia Natională de Integritate a
constatat că Teodor Victor Alistar s-a aflat, în perioada 23 ianuarie
2007-1 martie 2009, în stare de incompatibilitate, întrucât a detinut concomitent
calitătile de functionar public - purtător de cuvânt în cadrul
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, director executiv în cadrul
Asociatiei Române pentru Transparentă, începând cu anul 2004, si avocat
definitiv în cadrul Cabinetului individual de avocatură “Alistar Teodor
Victor”, începând cu 23 ianuarie 2007 si până în prezent. Constatarea
stării de incompatibilitate a lui Teodor Victor Alistar a rămas
definitivă si irevocabilă, după ce acesta nu a contestat decizia
Agentiei Nationale de Integritate în termenul prevăzut de lege la instanta
corespunzătoare. De asemenea, numele lui Victor Alistar se regăseste,
din iulie 2009, într-un dosar de cercetare a infractiunii de fals în
declaratii.
În
temeiul art. 27 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, la data de 24 decembrie 2010, Curtea
Constitutională a solicitat punctul de vedere al presedintelui Senatului
asupra sesizării de neconstitutionalitate.
La data
de 14 ianuarie 2011, presedintele Senatului a comunicat punctul de vedere
asupra sesizării de neconstitutionalitate în care apreciază că
aceasta este neîntemeiată.
În
acest sens, arată că, în temeiul art. 19 din Legea nr. 317/2004,
Biroul permanent al Senatului a hotărât declansarea procedurilor privind
alegerea celor doi reprezentanti ai societătii civile în Consiliul
Superior al Magistraturii, stabilind un calendar.
În
sedinta din 14 decembrie 2010, Comisia juridică a examinat toate
documentele transmise de Biroul permanent pentru cele patru candidaturi depuse
si a constatat, pe de o parte, că toti cei patru candidati îndeplinesc
conditiile legale pentru a fi alesi în functia de membri ai Consiliului
Superior al Magistraturii, iar pe de altă parte, că nu a fost
depusă, în termenul legal, nicio contestatie împotriva candidaturilor
depuse.
Pe baza
raportului favorabil întocmit de Comisia juridică, Plenul Senatului a
hotărât, prin vot, alegerea Corinei Adriana Dumitrescu si a lui Teodor
Victor Alistar în această functie, pentru un mandat de 6 ani, sens în care
a fost adoptată Hotărârea Plenului Senatului nr. 31 din 15 decembrie
2010.
La data
de 21 decembrie 2010, deci ulterior publicării acestei hotărâri în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 849 din 17 decembrie 2010,
Agentia Natională de Integritate a transmis presedintelui Senatului Actul
de constatare nr. A/1.130/1.1/2009 al Inspectiei de Integritate cu privire la
starea de incompatibilitate în care s-ar afla Teodor Victor Alistar, membru al
Consiliului Superior al Magistraturii, datorită exercitării profesiei
de avocat simultan cu detinerea calitătii de functionar public, act care
ar fi rămas definitiv prin necontestare.
În
legătură cu acest aspect, Teodor Victor Alistar a depus la Comisia
juridică, de numiri, disciplină, imunităti si validări a
Senatului certificatul de grefă eliberat, la cererea sa, de către
Înalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si
fiscal, din care rezultă că acesta a declarat recurs împotriva
încheierii de sedintă din data de 22 septembrie 2010, prin care s-a
suspendat judecata cauzei ce are ca obiect cererea formulată de Agentia
Natională a Functionarilor Publici de anulare a unor ordine ale
presedintelui acestei agentii si de anulare a actului de constatare a
incompatibilitătii nr. A/1.130/1.1/2009 emis de Agentia Natională de
Integritate. Acest certificat a fost depus, în copie, la dosarul cauzei, la
data de 13 ianuarie 2011. De aceea, “Comisia juridică nu se poate pronunta
cu privire la litigiile aflate pe rolul instantelor de judecată, urmând
să propună o solutie după rămânerea definitivă a
hotărârii judecătoresti pronuntată de Înalta Curte de Casatie si
Justitie. Până atunci nu poate fi îngrădit dreptul unei persoane de a
candida la functiile si demnitătile publice, garantat de art. 16 alin. (3)
din Legea fundamentală.”
La data
de 24 decembrie 2010, Curtea Constitutională a solicitat secretarului
general al Senatului stenograma sedintei de validare, respectiv raportul
Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităti si validări
a Senatului, pe baza căruia au fost alesi, prin Hotărârea Plenului
Senatului nr. 31 din 15 decembrie 2010, cei doi reprezentanti ai
societătii civile în Consiliul Superior al Magistraturii.
Secretarul General al Senatului a comunicat Curtii Constitutionale documentele
solicitate cu adresa nr. 48 din 12 ianuarie 2011, înregistrată la Curtea
Constitutională sub nr. 229 din 12 ianuarie 2011.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
examinând
sesizarea, punctul de vedere al presedintelui Senatului, lucrările si
documentele depuse la dosar, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
Hotărârea Plenului Senatului nr. 31 din 15 decembrie 2010, prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională este o autoritate independentă de toate celelalte
autorităti publice sau puteri, care îsi găseste reglementarea în
cuprinsul Legii fundamentale, având ca scop garantarea suprematiei acesteia.
Prevederile
constitutionale ale art. 146 lit. I) stabilesc că instanta
constitutională îndeplineste si alte atributii prevăzute de legea sa
organică.
În
sensul acestor prevederi constitutionale, au fost completate dispozitiile art.
27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, stabilindu-se o nouă competentă, anume controlul
constitutionalitătii hotărârilor Plenului Camerei Deputatilor,
hotărârilor Plenului Senatului si hotărârilor plenului celor
două Camere reunite ale Parlamentului.
Curtea
constată că pot fi supuse controlului de constitutionalitate numai
hotărârile Parlamentului, adoptate după conferirea noii competente,
hotărâri care afectează valori, reguli si principii constitutionale
sau, după caz, organizarea si functionarea autoritătilor si
institutiilor de rang constitutional.
Consiliul
Superior al Magistraturii este o autoritate fundamentală a statului,
reglementată de prevederile art. 133 si art. 134 din Constitutie, cuprinse
în sectiunea a 3-a din cap. VI - Autoritatea judecătorească al
titlului III - Autoritătile publice.
În
acest sens, Hotărârea Plenului Senatului de alegere a celor doi
reprezentanti ai societătii civile în Consiliul Superior al Magistraturii
intră sub incidenta dispozitiilor art. 27 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea 1,nr. 807 din 3 decembrie 2010.
În
temeiul dispozitiilor art. 146 lit. I) din Constitutie, precum si ale
art. 1, art. 3 alin. (2), art. 10, art. 27 si art. 28 din Legea nr. 47/1992
Curtea Constitutională, fiind legal sesizată, este competentă
să se pronunte asupra sesizării de neconstitutionalitate.
Obiectul
sesizării de neconstitutionalitate îl constituie Hotărârea Plenului
Senatului nr. 31 din 15 decembrie 2010 privind alegerea celor doi reprezentanti
ai societătii civile în Consiliul Superior al Magistraturii.
Autorii
sesizării sustin că această hotărâre contravine
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), art. 133 alin. (2) lit. b)
si alin. (4), precum si ale art. 148 alin. (4), dispozitiilor art. 25 alin. (2)
din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea functiilor si
demnitătilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de
Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative.
Examinând
obiectul si temeiurile sesizării, Curtea retine că potrivit art. 133
alin. (1) din Constitutie si art. 1 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii, acesta “esfe garantul independentei
justitiei”.
Consiliul
Superior al Magistraturii, în componenta sa, reflectă structura
autoritătii judecătoresti si asigură legătura cu societatea
civilă.
Consiliul
Superior al Magistraturii este alcătuit, conform art. 3 din Legea nr. 317/2004,
din 19 membri, din care doi sunt “reprezentanti ai societătii civile,
specialisti în domeniul dreptului, care se bucură de Înaltă reputatie
profesională si morală, alesi de Senat”.
Autorii
sesizării solicită Curtii Constitutionale să constate neconstitutionalitatea
Hotărârii Plenului Senatului nr. 31 din 15 decembrie 2010, în principal,
în raport cu prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (5), potrivit
cărora “în România, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a
legilor este obligatorie.”, deoarece Teodor Victor Alistar a fost ales de
către Senat în calitate de membru al Consiliului Superior al
Magistraturii, fără să tină cont de efectele pe care le
implică actul de constatare a stării sale de incompatibilitate emis
de Agentia Natională de Integritate pe data de 20 iulie 2009.
Cu
privire la acest aspect, Curtea retine că Agentia Natională de
Integritate a constatat că Teodor Victor Alistar s-a aflat, în perioada 23
ianuarie 2007-1 martie 2009, în stare de incompatibilitate, întrucât a detinut
concomitent calitătile de functionar public - purtător de cuvânt în
cadrul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, director executiv în cadrul
Asociatiei Române pentru Transparentă, începând cu anul 2004, si avocat
definitiv în cadrul Cabinetului individual de avocatură “Alistar Teodor
Victor”, începând cu 23 ianuarie 2007 si până în prezent.
Constatarea
stării de incompatibilitate a lui Teodor Victor Alistar a rămas
definitivă la data de 7 august 2009, acesta necontestând actul Agentiei
Nationale de Integritate în termenul prevăzut de lege, la instanta
competentă.
Totodată,
Curtea retine că, potrivit art. 25 alin. (2) ultima teză din Legea
nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea functiilor si
demnitătilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de
Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative,
lege publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 621
din 2 septembrie 2010, “în cazul în care persoana nu mai ocupă o
functie sau o demnitate publică la data constatării stării de
incompatibilitate ori a conflictului de interese, interdictia de 3 ani
operează potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului
de evaluare, respectiv a rămânerii definitive si irevocabile a
hotărârii judecătoresti de confirmare a existentei unui conflict de
interese sau a unei stări de incompatibilitate.”
Curtea
precizează că alegerea reprezentantilor societătii civile în cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii trebuie să se întemeieze pe
verificarea prealabilă a îndeplinirii cerintelor legale pentru ocuparea
respectivei demnităti, a competentelor profesionale, a reputatiei morale
si a interdictiilor si incompatibilitătilor izvorâte fie din statutul
personal, fie din alte prevederi legale.
Curtea
constată că toate aceste aspecte reliefează faptul că
Hotărârea Plenului Senatului nr. 31 din 15 decembrie 2010 privind alegerea
lui Teodor Victor Alistar ca reprezentant al societătii civile în
Consiliul Superior al Magistraturii a fost dată cu încălcarea
dispozitiilor de lege sus-citate, ceea ce atrage neconstitutionalitatea
acesteia în raport cu prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (5),
potrivit cărora “în România, respectarea Constitutiei, a suprematiei
sale si a legilor este obligatorie.” si ale art. 16 alin. (2), conform
cărora “Nimeni nu este mai presus de lege.”
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. I) din Constitutie, al art.
1, art. 3, art. 10 si art. 27 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Admite
sesizarea si constată că Hotărârea Plenului Senatului nr. 31 din
15 decembrie 2010 privind alegerea celor doi reprezentanti ai societătii
civile în Consiliul Superior al Magistraturii este neconstitutională.
Definitivă
si general obligatorie.
Decizia
se comunică Senatului si se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Deliberarea
a avut loc la data de 25 ianuarie 2011 si la ea au participat: Augustin
Zegrean, presedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Mircea Stefan Minea,
Iulia Antoanella Motoc, Ion Predescu, Puskás Valentin Zoltán si Tudorel Toader,
judecători.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al
acestuia si în administrarea Companiei Nationale de Căi Ferate “CFR” -
S.A. a unui mijloc fix aflat în administrarea Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii si în concesiunea Companiei Nationale de Căi Ferate “CFR”
- S.A. - Sucursala Regională de Căi Ferate Bucuresti, în vederea
reutilizării si refolosirii, respectiv scoaterii din functiune,
casării si valorificării, după caz
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
si completările ulterioare, precum si în conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 32/2007 privind reglementarea unor aspecte legate de
lucrările de modernizare a sectoarelor de cale ferată aflate pe
coridorul IV paneuropean supuse modernizării, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 178/2008,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al
acestuia si în administrarea Companiei Nationale de Căi Ferate “CFR” -
S.A. a unui mijloc fix aflat în administrarea Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii si în concesiunea Companiei Nationale de Căi Ferate “CFR”
- S.A. - Sucursala Regională de Căi Ferate Bucuresti, având datele de
identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Trecerea în domeniul privat al statului se face în vederea reutilizării si
refolosirii, respectiv scoaterii din functiune, casării si
valorificării, după caz, a mijlocului fix prevăzut la art. 1,
respectiv a elementelor constitutive, în conditiile legii. Compania
Natională de Căi Ferate “CFR” - S.A. Îsi va actualiza în mod
corespunzător datele din evidenta contabilă.
Art. 3. - (1)
Anexa nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea
inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.020 si 1.020 bis din 21 decembrie 2006, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
(2)
Contractul de concesiune încheiat între Ministerul Transporturilor si
Infrastructurii, în calitate de autoritate concedentă competentă, si
Compania Natională de Căi Ferate “CFR” - S.A., în calitate de
concesionar, va fi modificat/actualizat în mod corespunzător, conform
prevederilor legale în vigoare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
26 ianuarie 2011.
Nr. 58.
ANEXA
DATELE DE IDENTIFICARE
ale mijlocului fix aflat în administrarea Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii si în concesiunea Companiei Nationale de Căi Ferate “CFR”
- S.A., care trece din domeniul public al statului în domeniul privat al
acestuia si în administrarea Companiei Nationale de Căi Ferate “CFR” -
S.A., de pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate
Bucuresti, aferent lucrărilor de reabilitare, modernizare, sistematizare
sau desfiintare
Nr. crt. |
GRUPA 8 (Bunuri care alcătuiesc domeniul public al statului) |
|||||||||||
Nr. M.F. |
Codul de clasificare |
Denumirea mijlocului fix |
Date de identificare |
Anul dobândirii/ AnPIF |
Valoarea de inventar (lei) |
Situatia juridică |
Situatia juridică actuală |
Tipul bunului |
||||
Descrierea tehnică |
Vecinătăti |
Adresa |
Baza legală |
În administrare/ concesiune |
Concesionat/ Închiriat/Titlu |
|||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
1 |
147768 partial |
8.10_ |
Poduri, tuneluri,
viaducte si alte lucrări de artă |
Pod metalic linia 800
Bucuresti-Constanta km 19+330 -fir l nr. inv. 2138 |
Reg. cf. Bucuresti |
Sectia L 3 Bucuresti Obor |
1971 |
287.622,41 |
Legea nr. 219/1998,
Hotărârea Guvernului nr. 581/1998 |
concesionat |
concesionat |
imobil |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al
acestuia a unor constructii aflate în administrarea Ministerului Justitiei -
Administratia Natională a Penitenciarelor-Penitenciarul Târgu Jiu, în
vederea scoaterii din functiune si demolării acestora
În temeiul prevederilor art. 108 din
Constitutia României, republicată, ale art. 10 alin. (2) si art. 20 din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al
acesteia, cu modificările si completările ulterioare, precum si ale
art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de
scoatere din functiune, casare si valorificare a activelor corporale care
alcătuiesc domeniul public al statului si al unitătilor
administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1)
Se aprobă trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al
acestuia a unor constructii aflate în administrarea Ministerului Justitiei -
Administratia Natională a Penitenciarelor - Penitenciarului Târgu Jiu,
situate în localitatea Pojogeni, judetul Gorj, având datele de identificare
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
(2)
Trecerea în domeniul privat al statului a constructiilor prevăzute la
alin. (1) se face în vederea scoaterii din functiune si demolării
acestora.
(3)
După scoaterea din functiune si demolarea constructiilor prevăzute la
alin. (1), Penitenciarul Târgu Jiu îsi va actualiza în mod corespunzător
datele din evidenta cantitativ-valorică.
Art. 2. -
Anexa nr. 11 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea
inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.020 si 1.020 bis din 21 decembrie 2006, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
26 ianuarie 2011.
Nr. 60.
ANEXA
DATELE DE IDENTIFICARE
ale constructiilor aflate în administrarea Ministerului Justitiei -
Administratia Natională a Penitenciarelor - Penitenciarul Târgu Jiu, care
trec din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea
scoaterii din functiune si demolării
Nr. MFP - Denumire |
Adresa imobilului |
Persoana juridică ce administrează imobilul |
Caracteristicile bunurilor care trec în domeniul privat al statului |
Imobil nr. MFP 35108 -
Administrativ |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 280 m2 Valoarea - 38.467 lei |
Imobil nr. MFP 35109
-PSI |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 155 m2 Valoarea - 98.048 lei |
Imobil nr. MFP 35110 -
Bloc alimentar |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 305 m2 Valoarea - 33.693 lei |
Imobil nr. MFP 35111 -
Dormitor |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 228 m2 Valoarea - 33.633 lei |
Imobil nr. MFP 35112 -
Dormitor |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 293 m2 Valoarea - 39.527 lei |
Imobil nr. MFP 35113 -
Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 480 m2 Valoarea -1.467.036 lei |
Imobil nr. MFP 35114 -
Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 480 m2 Valoarea -1.467.036 lei |
Imobil nr. MFP 35115 -
Corp gardă |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 185 m2 Valoarea - 25.508 lei |
Imobil nr. MFP 35116 -
Locuinte cadre |
Judetul Gorj, localitatea
Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 159 m2 Valoarea - 46.809 lei |
Imobil nr. MFP 35117 -
Locuinte cadre |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 159 m2 Valoarea - 46.809 lei |
Imobil nr. MFP 35118 -
Administrativ |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 429 m2 Valoarea -1.567.489 lei |
Imobil nr. MFP 35119 -
Administrativ |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata construită
- 570 m2 Valoarea - 2.082.663 lei |
Imobil nr. MFP 35120 -
Centrală termică |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 81 m2 Valoarea -381.697 lei |
Imobil nr. MFP 153888
- Post control administrativ |
Judetul Gorj, localitatea
Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 62 m2 Valoarea - 30.432 lei |
Imobil nr. MFP 153889
- Punct control tehnic |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 40 m2 Valoarea - 3.772 lei |
Imobil nr. MFP 153890
- Punct control tehnic |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 40 m2 Valoarea - 3.358 lei |
Imobil nr. MFP 153891
- Magazie echipament |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 85 m2 Valoarea -6.109 lei |
Imobil nr. MFP 153892
- Magazie materiale |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 174 m2 Valoarea - 9.853 lei |
Imobil nr. MFP 153893
- Baie spălătorie |
Judetul Gorj, localitatea
Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 158 m2 Valoarea - 30.886 lei |
Imobil nr. MFP 153894
- Uzină electrică |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 56 m2 Valoarea -6.216 lei |
Imobil nr. MFP 153895
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153896
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153897
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153898
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153899
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153900
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153901
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153902
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153903
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153904
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153905
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153906
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafată
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153907
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 162 m2 Valoarea- 11.429 lei |
Imobil nr. MFP 153908
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 253 m2 Valoarea -17.341 lei |
Imobil nr. MFP 153909
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 253 m2 Valoarea -17.341 lei |
Imobil nr. MFP 153910
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 253 m2 Valoarea -17.341 lei |
Imobil nr. MFP 153911
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 253 m2 Valoarea -17.341 lei |
Imobil nr. MFP 153912
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 560 m2 Valoarea - 39.609 lei |
Imobil nr. MFP 153913
- Magazie munitie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata construită
- 560 m2 Valoarea - 39.609 lei |
Imobil nr. MFP 153914
- Bordei zarzavat |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 108 m2 Valoarea - 2.956 lei |
Imobil nr. MFP 153915
- Bordei zarzavat |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 108 m2 Valoarea - 2.956 lei |
Imobil nr. MFP 153916
- Magazie materiale |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 39 m2 Valoarea - 985 lei |
Imobil nr. MFP 153917
- Sopron |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 160 m2 Valoarea - 5.389 lei |
Imobil nr. MFP 153918
- Sopron |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 60 m2 Valoarea - 1.617 lei |
Imobil nr. MFP 153919
- Magazie |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 21 m2 Valoarea - 788 lei |
Imobil nr. MFP 153920
- Remiză PSI |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata construită
- 122 m2 Valoarea - 372.876 lei |
Imobil nr. MFP 153921
-Sopron cărbuni |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 204 m2 Valoarea - 87.304 lei |
Imobil nr. MFP 153922
- Bordei CL |
Judetul Gorj,
localitatea Pojogeni |
Penitenciarul Târgu
Jiu |
Suprafata
construită - 47 m2 Valoarea -118.885 lei |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea unei părti dintr-un imobil din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
domeniul publicai municipiului Buzău si în administrarea Consiliului Local
al Municipiului Buzău, judetul Buzău
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1)-(3) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al
acesteia, cu modificările si completările ulterioare, si în
conformitate cu prevederile Legii nr. 152/1998 privind înfiintarea Agentiei
Nationale pentru Locuinte, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1)
Se aprobă transmiterea unei părti dintr-un imobil, având datele de
identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al municipiului
Buzău si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Buzău,
judetul Buzău.
(2)
După preluare, partea din imobilul prevăzut la alin. (1) se
utilizează în vederea sistematizării zonei, construirii de locuinte
si functiuni complementare spatiilor de locuit, prin programe derulate de
Agentia Natională pentru Locuinte, potrivit legislatiei în vigoare.
(3)
Consiliul Local al Municipiului Buzău va transfera în domeniul public al
statului si în administrarea Ministerului Apărării Nationale, conform
legii, 30% din numărul de locuinte construite pe terenul aferent
părtii din imobilul prevăzut la alin. (1), dar nu mai putin de 492 de
unităti locative, împreună cu terenul aferent acestora.
Art. 2.
- În cazul în care nu se respectă destinatia
imobilului prevăzută la art. 1 alin. (2), acesta revine în
administrarea Ministerului Apărării Nationale, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
Art. 3. -
Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit prevederilor art. 1 alin. (1)
se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul apărării nationale,
Gabriel Oprea
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul dezvoltării regionale si turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
26 ianuarie 2011.
Nr. 61.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a unei părti dintr-un imobil care se transmite din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
domeniul public al municipiului Buzău si în administrarea Consiliului
Local al Municipiului Buzău, judetul Buzău
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Codul de clasificare din inventarul bunurilor aflate în administrarea
Ministerului Apărării Nationale care alcătuiesc domeniul
public al statului |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Judetul Buzău, municipiul Buzău, str. General Grigore
Bastan |
Statul român, din
administrarea Ministerului
Apărării Nationale |
Municipiul Buzău,
în administrarea Consiliului Local al Municipiului Buzău |
- imobil 3177 (partial) - cod 8.29.09 - nr.M.F. 107.049 - valoarea de inventar
a terenului = 1.851.766,66 lei |
Suprafata terenului =
5,6991 ha |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind stabilirea tarifelor reglementate pentru prestarea serviciului de
distributie si aprobarea preturilor pentru furnizarea reglementată a
gazelor naturale realizate de Societatea Comercială AMARAD DISTRIBUTIE -
S.R.L.
Având
în vedere dispozitiile art. 99 coroborate cu prevederile art. 100 alin. (1)
lit. b) si cu prevederile art. 17 lit. g) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu
modificările si completările ulterioare,
în
temeiul dispozitiilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
1.428/2009 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei, cu completările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se
stabilesc venitul reglementat unitar si venitul total unitar aferente
serviciului de distributie a gazelor naturale realizate de Societatea
Comercială AMARAD DISTRIBUTIE - S.R.L. si se aprobă rata de crestere
a eficientei economice pentru activitatea de distributie, conform lit. a) din
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se
stabilesc venitul reglementat unitar si venitul total unitar aferente
serviciului de furnizare a gazelor naturale în regim reglementat realizate de Societatea
Comercială AMARAD DISTRIBUTIE - S.R.L. si se aprobă rata de crestere
a eficientei economice pentru activitatea de furnizare în regim reglementat,
conform lit. b) din anexa nr. 1.
Art. 3. - (1)
Se stabilesc tarifele reglementate pentru prestarea serviciului de distributie
a gazelor naturale, prevăzute în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2)
Tarifele reglementate prevăzute la alin. (1) se aplică tertilor,
beneficiari ai serviciului de distributie a gazelor naturale din localitătile
în care Societatea Comercială AMARAD DISTRIBUTIE - S.R.L. detine licenta
de distributie a gazelor naturale.
(3)
Tarifele reglementate prevăzute la alin. (1) nu contin TVA.
Art. 4. - (1)
Se aprobă preturile finale reglementate pentru furnizarea gazelor naturale
în regim reglementat, prevăzute în anexa nr. 3, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2)
Preturile finale reglementate prevăzute la alin. (1) se aplică
consumatorilor din localitătile în care Societatea Comercială AMARAD
DISTRIBUTIE - S.R.L. detine licentele de distributie si de furnizare a gazelor
naturale si care optează pentru un astfel de pret.
(3)
Preturile finale reglementate prevăzute la alin. (1) nu contin acciza
pentru gazul natural si TVA.
Art. 5. - La
data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei
nr. 9/2009 privind stabilirea tarifelor reglementate pentru prestarea
serviciului de distributie si aprobarea preturilor pentru furnizarea
reglementată a gazelor naturale realizate de S.C. AMARAD - S.A, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 192 din 27 martie 2009, cu
modificările ulterioare.
Art. 6. -
Societatea Comercială AMARAD DISTRIBUTIE - S.R.L. va duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin, iar compartimentele de resort din cadrul
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări
respectarea acestora.
Art. 7. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei,
Iulius Dan Plaveti
Bucuresti, 27 ianuarie
2011.
Nr. 3.
ANEXA
Nr. 1
Veniturile reglementate unitare, veniturile totale unitare si ratele de
crestere a eficientei economice
pentru Societatea Comercială AMARAD DISTRIBUTIE - S.R.L.
a)
Activitatea de distributie a gazelor naturale |
||
Cantitatea de gaze
naturale distribuită |
MWh |
33.267,00 |
Venit reglementat
unitar |
lei/MWh |
27,31 |
Venit total unitar |
lei/MWh |
32,08 |
Rata de crestere a
eficientei economice |
|
0,93% |
b) Activitatea de
furnizare a gazelor naturale în regim reglementat |
||
Cantitatea de gaze
naturale furnizată |
MWh |
33.267,00 |
Venit reglementat
unitar |
lei/MWh |
2,59 |
Venit total unitar |
lei/MWh |
3,08 |
Rata de crestere a
eficientei economice |
|
-1,19% |
ANEXA
Nr. 2
Tarifele reglementate pentru activitatea de distributie a gazelor naturale
realizată de Societatea Comercială AMARAD DISTRIBUTIE - S.R.L.
Categoria de consumatori |
Lei/MWh |
B. Consumatori
finali conectati în sistemul de distributie |
|
B.1. Cu un consum
până la 23,25 MWh |
32,79 |
B.2. Cu un consum
anual între 23,26 MWh si 116,28 MWh |
31,59 |
B.3. Cu un consum
anual între 116,29 MWh si 1.162,78 MWh |
30,53 |
B.4. Cu un consum
anual între 1.162,79 MWh si 11.627,78 MWh |
28,58 |
B.5. Cu un consum
anual între 11.627,79 MWh si 116.277,79 MWh |
0,00 |
B.6. Cu un consum
anual peste 116.277,79 MWh |
0,00 |
ANEXA
Nr. 3
Preturile finale reglementate pentru furnizarea gazelor naturale în regim
reglementat realizată de Societatea Comercială AMARAD DISTRIBUTIE - S.R.L.
Categoria de consumatori |
Lei/MWh |
A. Consumatori
finali conectati direct la sistemul de transport |
|
A.1. Consum anual
până la 1.162,78 MWh |
0,00 |
A.2. Consum anual
între 1.162,79 MWh si 11.627,78 MWh |
0,00 |
A.3. Consum anual
între 11.627,79 MWh si 116.277,79 MWh |
0,00 |
A.4. Consum anual
între 116.277,80 MWh si 1.162.777,87 MWh |
0,00 |
A.5. Consum anual
peste 1.162.777,87 MWh |
0,00 |
B. Consumatori
finali conectati în sistemul de distributie |
|
B.1. Cu un consum
până la 23,25 MWh |
101,85 |
B.2. Cu un consum
anual între 23,26 MWh si 116,28 MWh |
100,29 |
B.3. Cu un consum
anual între 116,29 MWh si 1.162,78 MWh |
98,58 |
B.4. Cu un consum
anual între 1.162,79 MWh si 11.627,78 MWh |
96,42 |
B.5. Cu un consum
anual între 11.627,79 MWh si 116.277,79 MWh |
0,00 |
B.6. Cu un consum
anual peste 116.277,79 MWh |
0,00 |
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |