MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 146 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 28 februarie 2011
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
19. - Ordonantă de urgentă privind unele
măsuri pentru modificarea unor acte normative în domeniul comunicatiilor
electronice
133. - Hotărâre privind modificarea si completarea unor
acte normative referitoare la Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare
ACTE ALE AGENTIEI NATIONALE DE INTEGRITATE
53. - Ordin privind modificarea Regulamentului de
organizare si functionare al Agentiei Nationale de Integritate, aprobat prin
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Integritate nr. 340/2010
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
4. - Ordin pentru punerea în aplicare a Normelor privind
raportul actuarial
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind unele măsuri pentru modificarea unor acte normative în
domeniul comunicatiilor electronice
Luând
în considerare faptul că în scrisoarea de punere în întârziere din data de
29 octombrie 2009 (Cauza 2009/2.288) Comisia Europeană atrage atentia
asupra încălcării prevederilor art. 3 alin. (2) din Directiva
2002/21/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind
un cadru de reglementare comun pentru retelele si serviciile de comunicatii
electronice (Directivă-cadru), prin faptul că autoritătile
române nu asigură separarea structurală efectivă a functiilor de
reglementare conform art. 9 alin. (1), pe de o parte, de activitătile
legate de proprietate sau de control, pe de altă parte,
tinând
seama de actiunile demarate la nivelul Comisiei Europene în vederea
asigurării acestei separări functionale,
având
în vedere faptul că Guvernul României, în răspunsul la scrisoarea de
punere în întârziere din cadrul actiunii declansate în data de 29 octombrie
2009, si-a asumat modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 22/2009 privind înfiintarea Autoritătii Nationale pentru
Administrare si Reglementare în Comunicatii, aprobată prin Legea nr.
113/2010,
luând
în considerare faptul că Guvernul României, în acelasi răspuns la
punerea în întârziere incidentă, si-a asumat si modificarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a
comunicatiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 591/2002, cu modificările si completările ulterioare,
având
în vedere faptul că, în cursul lunii noiembrie 2010, Comisia
Europeană a adresat o cerere oficială României - care îmbracă
forma avizului motivat din cadrul procedurii de infringement -, prin care îi
solicită să se conformeze prevederilor Directivei 2002/21/CE în termen
de două luni, în caz contrar urmând să sesizeze Curtea de Justitie a
Uniunii Europene,
luând
în considerare faptul că neadoptarea unor astfel de măsuri ar putea
avea ca efect negativ deschiderea procedurii contencioase în fata Curtii de
Justitie a Uniunii Europene, care s-ar putea finaliza în următoarele luni
si ar duce la plata unei amenzi,
deoarece
singura modalitate de a pune capăt procedurilor de încălcare a
dreptului Uniunii Europene o reprezintă modificarea, în regim de
urgentă, a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 22/2009,
aprobată prin Legea nr. 113/2010, a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 591/2002, cu modificările si completările ulterioare,
si a Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările si completările
ulterioare,
tinând
cont de faptul că aceste elemente vizează interesul public si
constituie situatii extraordinare si de urgentă, a căror reglementare
nu poate fi amânată,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general
de reglementare a comunicatiilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 457 din 27 iunie 2002, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 591/2002, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică după
cum urmează:
1. La articolul 8, alineatele (1), (3) si (5) vor avea următorul
cuprins:
“Art.
8. - (1) Autoritatea Natională pentru Administrare si Reglementare în
Comunicatii adoptă Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente
radio, prin decizie a presedintelui, cu avizul Comisiei Interdepartamentale de
Radiocomunicatii, pentru atribuirile cuprinzând benzi de frecvente radio cu
utilizare guvernamentală sau aflate în partaj
guvernamental/neguvernamental.
(3)
Autoritatea Natională pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii
poate interzice pe o perioadă limitată utilizarea partială sau
totală a unei benzi de frecventă ori a unei anumite frecvente de
către persoane fizice sau juridice, la cererea motivată a
autoritătilor publice competente, în cazul în care siguranta
natională, ordinea publică sau apărarea natională impune
această măsură.
(5)
Costurile ocazionate de schimbarea destinatiei sau reorganizarea
utilizării unor benzi de frecvente radio vor fi suportate din cuantumul
taxei de licentă prevăzute la art. 15 alin. (3). Modul de compensare
va fi stabilit, pentru fiecare caz, prin hotărâre a Guvernului, initiată
de către Secretariatul General al Guvernului, numai la propunerea
Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii.”
2.
Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art.
9. - Activitatea Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare
în Comunicatii privind administrarea si coordonarea gestionării spectrului
de frecvente radio este asistată de Comisia Interdepartamentală de
Radiocomunicatii, organism consultativ, fără personalitate
juridică, înfiintată prin hotărâre a Guvernului.”
3. La articolul 13 alineatul (4), partea introductivă va avea
următorul cuprins:
“(4) în cazul frecventelor radio
necesare pentru nevoile proprii ale institutiilor din cadrul Sistemului
national de apărare, utilizarea acestora se realizează în mod
gratuit, fără a fi necesară obtinerea unei licente, pe baza
atribuirii efectuate prin Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente
radio, cu îndeplinirea următoarelor conditii:”.
4. La articolul 15, alineatele (3) si (6) vor avea următorul cuprins:
“(3)
Acordarea licentelor de utilizare a frecventelor radio prin intermediul unor
proceduri de selectie competitivă sau comparativă este
conditionată de plata către bugetul statului a unei taxe de
licentă, al cărei cuantum va fi stabilit, pentru fiecare caz, prin
hotărâre a Guvernului, initiată de către Secretariatul General
al Guvernului, numai la propunerea Autoritătii Nationale pentru
Administrare si Reglementare în Comunicatii.
(6)
Tipul de procedură de selectie aplicată pentru acordarea dreptului de
utilizare a spectrului radio se stabileste prin hotărâre a Guvernului,
initiată de către Secretariatul General al Guvernului, numai la
propunerea Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare în
Comunicatii, iar reglementarea detaliată a modului de desfăsurare a procedurilor
de selectie competitivă sau comparativă se adoptă prin decizie a
presedintelui Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare în
Comunicatii.”
Art. II. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiintarea
Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174
din 19 martie 2009, aprobată prin Legea nr. 113/2010, se modifică
după cum urmează:
1. La articolul 10 alineatul (1), punctul 6 va avea următorul cuprins:
“6.
initiază propuneri de acte normative pentru modificarea si completarea
cadrului legislativ privind exercitarea unor functii si atributii de
reglementare în domeniul comunicatiilor electronice, comunicatiilor
audiovizuale, echipamentelor radio si echipamentelor terminale de
telecomunicatii, inclusiv din punctul de vedere al compatibilitătii
electromagnetice, precum si în domeniul serviciilor postale;”.
2. La articolul 10 alineatul (2), punctele 4,11,12 si 14 vor avea
următorul cuprins:
“4.
adoptă PNN si orice modificări ale acestuia, sub rezerva
restrictiilor impuse din motive de securitate natională; înainte de
adoptarea PNN, ANCOM are obligatia de a informa MCSI în legătură cu
modificările aduse;
11.
adoptă TNABF si orice modificări si/sau completări ale acestuia;
12.
acordă licentele de utilizare a frecventelor radio pentru furnizarea de
retele si servicii de comunicatii electronice care utilizează spectrul
radio, precum si licentele de emisie si stabileste si încasează tariful de
utilizare a spectrului;
14.
acordă autorizatiile de asignare a frecventelor radio si autorizatiile
tehnice, cu respectarea reglementărilor în vigoare;”.
Art.
III. - Legea audiovizualului nr. 504/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică după
cum urmează:
1. La articolul 19, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art.
19. - (1) în vederea stabilirii
strategiei în domeniul utilizării frecventelor radio, a Planului national
de frecvente radio atribuite serviciilor media audiovizuale si pentru
analizarea problemelor legate de utilizarea spectrului radio destinat
serviciilor media audiovizuale, precum si a celor privind noile dezvoltări
tehnologice cu impact asupra serviciilor media audiovizuale, se instituie o
comisie mixtă consultativă, compusă din 3 membri propusi de
Consiliu, 3 membri propusi de Autoritatea Natională pentru Administrare si
Reglementare în Comunicatii si un membru propus de Ministerul Comunicatiilor si
Societătii Informationale, cu rol de observator.”
2. La articolul 59, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
“(6)
Modul de desfăsurare a procedurilor prevăzute la alin. (4),
conditiile de acordare a licentelor de utilizare a frecventelor radio în sistem
digital terestru, precum si cuantumul taxei de licentă prevăzute la
alin. (5) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, initiată de
către Secretariatul General al Guvernului, numai la propunerea
Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii.”
3. La articolul 65, partea introductivă va avea următorul cuprins:
“Art.
65. - Licenta de emisie se poate revoca sau suspenda, după caz, de
Autoritatea Natională pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii,
prin decizie a presedintelui, în următoarele situatii:”.
4. La articolul 651, partea introductivă va avea
următorul cuprins:
“Art.
651. - Licenta de utilizare a frecventelor radio în sistem digital
terestru se poate revoca sau suspenda, după caz, de Autoritatea
Natională pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii, prin decizie
a presedintelui, în următoarele situatii:”.
5. La articolul 73, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art.
73. - (1) Utilizarea statiilor de emisie de radiodifuziune sonoră terestră si
televiziune terestră aflate sub jurisdictia României, în scopul
furnizării oricărui serviciu de programe pe, respectiv de pe
teritoriul României, se poate face numai după obtinerea autorizatiei
tehnice de la Autoritatea Natională pentru Administrare si Reglementare în
Comunicatii, pe baza procedurii stabilite de aceasta.”
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si societătii informationale,
Valerian Vreme
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
p. Ministrul culturii si patrimoniului national,
Vasile Timis,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
23 februarie 2011.
Nr. 19.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind modificarea si completarea unor acte normative referitoare la
Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Normele metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si
evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a
actiunilor cuprinse în Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.265/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 776 din 25 august 2004, se
modifică si se completează după cum urmează:
1.
După articolul 10 se introduce un nou articol, articolul 101,
cu următorul cuprins:
“Art.
101. - În cazul atribuirii directe a conducerii de programe
prevăzute în Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare către
Unitatea Executivă pentru Finantarea învătământului Superior, a
Cercetării, Dezvoltării si Inovării, autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare impune în mod univoc clauzele contractului de finantare si
nu se aplică prevederile art. 9 si 10.”
2. La articolul 14, litera a) se abrogă.
3.
Articolul 22 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
22. - Odată cu anuntul public al intentiei de lansare a competitiei se
solicită si exprimarea interesului potentialilor contractori de a participa
la aceasta, adresată în scris autoritătii contractante, în termen de
cel putin 30 de zile calendaristice de la data publicării anuntului.”
4.
Articolul 43 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
43. - Conducerea de către autoritatea contractantă a unui program
component al Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare se
realizează în coordonarea stiintifică a unui consiliu stiintific,
care are următoarele atributii:
a)
elaborează, cu sprijinul tehnic al conducătorului de program, propuneri
de pachete de informatii pentru program si pentru subprogramele acestuia;
b)
stabileste procedurile de selectie a expertilor evaluatori care asigură
evaluarea si monitorizarea proiectelor, procedurile de alocare a proiectelor
către evaluatori, procedurile de evaluare si monitorizare stiintifică
a proiectelor, precum si procedurile de negociere a contractelor de finantare,
cu respectarea pachetelor de informatii aprobate;
c)
supraveghează si controlează selectia expertilor evaluatori, alocarea
proiectelor către evaluatori, procesele de evaluare si monitorizare
stiintifică a proiectelor si procesul de negociere a contractelor, cu
respectarea dispozitiilor legale privind conflictul de interese;
d)
avizează rezultatele evaluării, negocierii si monitorizării
stiintifice;
e) alte
atributii stabilite prin ordin al conducătorului autoritătii de stat
pentru cercetare-dezvoltare, conform legii.”
5.
Articolul 44 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
44. - Pachetul de informatii al unui program sau al unui subprogram este
elaborat de către consiliul stiintific coordonator al programului cu
sprijinul tehnic al conducătorului de program, în corelare cu prevederile
Planului national de cercetare- dezvoltare si inovare, si se aprobă de
către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.”
6.
Articolul 45 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
45. - (1) Programele de finantare pot include unul sau mai multe subprograme,
care pot fi denumite si module, instrumente, obiective sau tipuri de
proiecte.
(2)
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate decide deschiderea
competitiei doar pentru o parte din subprogramele din cadrul unui program, caz
în care anuntul public prevăzut la art. 41 si pachetele de informatii se
referă doar la subprogramele pentru care s-a deschis competitia.”
7.
Articolul 46 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
46. - (1) Tn vederea evaluării proiectelor, conducătorul de program
selectează evaluatori pentru fiecare proiect, cu respectarea
următoarelor prevederi:
a)
fiecare propunere de proiect este evaluată de cel putin 3 evaluatori,
specialisti în domeniul proiectului respectiv;
b)
fiecare evaluator îsi declară în scris impartialitatea, confidentialitatea
si competenta în domeniul căruia îi apartine propunerea de proiect
supusă evaluării si se angajează ca în orice moment, pe
parcursul procesului de evaluare, dacă constată că una dintre
aceste conditii nu este satisfăcută sau că se găseste în
conflict de interese, să semnaleze de îndată acest fapt
conducătorului de program, în scris;
c) în
cazurile în care conducătorul de program constată sau este sesizat în
legătură cu existenta unui conflict de interese ori a unei alte
nerespectări a declaratiei prevăzute la lit. b), acesta are obligatia
de a lua măsurile necesare înlocuirii evaluatorului în cauză si
desfăsurării normale a procesului de evaluare.
(2)
Consiliul stiintific coordonator al programului poate desemna reprezentanti ai
săi în scopul supravegherii si controlului procesului de evaluare,
fără a participa la evaluarea propunerilor de proiecte si
fără a comunica cu evaluatorii sau a influenta în vreun fel opiniile
si deciziile acestora.”
8.
Articolul 47 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
47. - (1) Procedurile de selectie a evaluatorilor si de alocare a proiectelor
către evaluatori se stabilesc de către consiliul stiintific care
coordonează stiintific conducerea programului, cu respectarea pachetelor
de informatii aprobate, si se publică pe site-ul web al
conducătorului de program.
(2)
Evaluatorii sunt experti recunoscuti pe plan international si trebuie să
îndeplinească standardele minimale prevăzute în pachetele de
informatii.
(3)
Ponderea expertilor din străinătate, selectati din celelalte state
membre ale Uniunii Europene sau din statele membre ale Organizatiei pentru
Cooperare si Dezvoltare Economică, este de cel putin 50% pentru fiecare
proiect si program, cu exceptia proiectelor din domenii stiintifice cu specific
românesc, a proiectelor care solicită o finantare mai mică decât echivalentul
în lei a 20.000 euro si a cazurilor în care cel putin 50% din bugetul
proiectului evaluat este cofinantat în bani de către persoane de drept
privat.
(4)
Domeniile stiintifice cu specific românesc, precum si ponderea minimă a
expertilor din străinătate în evaluarea proiectelor din aceste
domenii se stabilesc prin ordin al conducătorului autoritătii de stat
pentru cercetare-dezvoltare.”
9.
Articolul 48 se modifică si va avea următorul continut:
“Art.
48. - Evaluarea propunerilor de proiecte se face conform criteriilor de
evaluare stabilite prin pachetul de informatii.”
10.
Articolul 49 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
49. - Evaluarea propunerilor de proiecte ia în considerare:
a)
competenta si rezultatele anterioare ale directorului de proiect si, după
caz, ale altor persoane-cheie ale echipei proiectului;
b)
relevanta stiintifică/tehnică, pe plan international, a proiectului;
c)
impactul potential al proiectului;
d)
modul de implementare a proiectului;
e)
adecvarea bugetului si a modului de repartizare a acestuia;
f) alte
aspecte stiintifice/tehnice, financiare, administrative sau manageriale
specificate în pachetul de informatii.”
11.
Articolul 50 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
50. - (1) Procedura de evaluare specifică proiectelor derulate în cadrul
unui program sau subprogram se stabileste prin pachetul de informatii si are în
vedere mai multe faze, incluzând:
a) faza
evaluării individuale în care, pentru fiecare propunere de proiect,
fiecare evaluator din comitetul desemnat pentru evaluarea proiectului
acordă pentru fiecare criteriu examinat un punctaj si consemnează un
comentariu atasat criteriului;
b) faza
evaluării în comitetul de evaluatori în care, pentru fiecare propunere de
proiect repartizată acestuia, evaluatorii din comitet discută
evaluările individuale si îsi ajustează punctajele si comentariile
pentru a ajunge la consens. Propunerile de proiecte pentru care comitetul de
evaluatori nu poate ajunge la consens se evaluează de către un alt
comitet.
(2) Se
consideră că a fost atins consensul dacă diferentele dintre
punctajele proiectelor, acordate de fiecare evaluator, si media acestor
punctaje nu depăsesc un prag stabilit prin pachetul de informatii.”
12.
Articolul 51 se abrogă.
13.
Articolul 52 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
52. - (1) Expertii evaluatori, personalul conducătorului de program,
precum si reprezentantii consiliului stiintific coordonator al programului care
supraveghează si controlează procesul de evaluare au obligatia de a
sesiza conducătorului de program nerespectarea procedurilor stabilite
pentru evaluare si existenta informatiilor false în solicitările de
finantare, iar conducătorul de program are obligatia de a verifica
sesizările si de a le transmite, împreună cu rezultatul
verificărilor, consiliului stiintific coordonator al programului.
(2) în cazul în care consiliul
stiintific coordonator al programului constată nerespectarea procedurilor
stabilite pentru evaluare, în urma unor sesizări primite sau prin
autosesizare, propunerile de proiecte respective se alocă spre evaluare
unor noi comitete de evaluatori, cu reluarea fazei evaluării individuale.
(3) în cazul în care consiliul
stiintific coordonator al programului constată existenta informatiilor
false în solicitările de finantare, în urma unor sesizări primite sau
prin autosesizare, propunerile de proiecte respective sunt declarate respinse,
iar conducătorul de program are obligatia de a sesiza Consiliul National
de Etică a Cercetării Stiintifice, Dezvoltării Tehnologice si
Inovării pentru analiza cazurilor si stabilirea sanctiunilor care
urmează a fi aplicate, conform legii.”
14.
După articolul 52 se introduce un nou articol, articolul 521,
cu următorul cuprins:
“Art.
521. - (1) Pentru programele sau subprogramele de sustinere a
performantei institutionale sau de premiere a rezultatelor cercetării, în
cazul în care, conform pachetului de informatii aprobat, evaluarea proiectului
se face prin evaluarea rezultatelor anterioare ale entitătii care
solicită finantare, folosindu-se exclusiv indicatori cantitativi de
evaluare a acestor rezultate, conform unei grile de punctaj, se aplică
următoarele prevederi, prin exceptie de la prevederile art. 46, 49 si 50:
a)
proiectul se bazează pe autoevaluarea prin completarea grilei de punctaj,
conform rezultatelor anterioare ale entitătii care solicită
finantare;
b)
grilele de punctaj completate prin autoevaluare se publică pe site-ul web
al conducătorului de program;
c)
conducătorul de program verifică grilele de punctaj completate prin
autoevaluare;
d) în
cazul în care, în urma verificării prevăzute la lit. c), se
depistează erori în punctajele rezultate din autoevaluare, acestea se
corectează de către conducătorul de program;
e) în
cazul în care, în urma verificării prevăzute la lit. c), se
depistează informatii false în grilele de punctaj completate prin
autoevaluare, se aplică prevederile art. 52;
f)
grilele de punctaj verificate si corectate se publică pe site-ul web al
conducătorului de program;
g)
punctajul obtinut în urma evaluării este punctajul corespunzător
grilelor verificate si corectate de către conducătorul de program.
(2)
Pentru programele sau subprogramele prin care se cofinantează proiecte de
cercetare-dezvoltare care sunt finantate partial în urma unor competitii
internationale si au fost evaluate anterior în cadrul acestor competitii,
evaluarea proiectelor se poate baza pe rezultatele evaluării anterioare,
prin exceptie de la prevederile art. 46, 49 si 50.”
15.
Articolul 53 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
53. - Clasamentul propunerilor de proiecte se stabileste în ordinea
descrescătoare a punctajului obtinut în urma evaluării.”
16.
Articolul 57 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
57. - (1) Pe baza listei elaborate, avizate si aprobate potrivit prevederilor
art. 53-55 si în limita fondurilor publice alocate cu această destinatie
programului sau, după caz, subprogramului ori domeniului care face
obiectul competitiei, autoritatea contractantă desfăsoară
negocierea contractului de finantare pentru fiecare proiect, în ordinea din
listă, până la concurenta valorii fondurilor publice alocate cu
această destinatie.
(2)
Negocierea fiecărui contract de finantare are în vedere cuantumul si
structura bugetului solicitat, în baza recomandărilor evaluatorilor.”
17.
Articolul 61 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
61. - (1) Instrumentele de planificare, programare, monitorizare si evaluare a
proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare se stabilesc prin contractele de
finantare.
(2)
Instrumentele de planificare, programare, monitorizare si evaluare a
programelor si subprogramelor de cercetare-dezvoltare si inovare includ:
a)
planuri periodice;
b)
rapoarte punctuale sau periodice înaintate de conducătorul de program
autoritătii contractante finantatoare.
(3)
Planificarea si programarea programelor si subprogramelor se elaborează si
se publică sub forma următoarelor documente:
a)
planul strategic, elaborat, pentru întreaga durată a programului, de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare si inovare, cu consultarea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare si Inovare si a consiliului
stiintific coordonator al programului;
b)
planul anual, elaborat de conducătorul programului, cu consultarea
consiliului stiintific coordonator al programului, si aprobat de autoritatea
contractantă finantatoare;
c)
programul de lucru, elaborat de conducătorul programului pentru durata
unei etape, pe baza planului anual, si aprobat de autoritatea contractantă
finantatoare.
(4)
Evaluarea si monitorizarea programelor si subprogramelor se efectuează de
către autoritatea contractantă finantatoare pe baza rapoartelor
periodice si a altor rapoarte necesare înaintate de conducătorul de
program, specificate prin contractul de finantare sau prin cerere punctuală
din partea autoritătii contractante finantatoare.
(5)
Structurile-cadru ale rapoartelor înaintate de conducătorul de program
sunt stabilite de autoritatea contractantă finantatoare prin contractul de
finantare a programului sau, în cazul cererilor punctuale, prin textul cererii.
(6)
Toate instrumentele de planificare, programare, monitorizare si evaluare a
programelor si subprogramelor de cercetare-dezvoltare si inovare sunt
informatii de interes public si se publică pe site-ul web al
autoritătii contractante finantatoare.”
18. La anexa nr. 1, “Definitiile termenilor utilizati”, punctele 4, 21-25,
31, 32 si 35 se modifică după cum urmează:
“4. comisie
de evaluare - grup format din 5 sau 7 persoane, desemnate de autoritatea
contractantă după criterii de competentă, obiectivitate si
impartialitate, în vederea evaluării ofertelor în cadrul unei licitatii
restrânse sau al unei cereri de ofertă;
21. pachet
de informatii al programului sau subprogramului- prezentare detaliată
a scopului, obiectivelor, continutului tematic, a calendarului actiunilor, a
fondurilor publice alocate cu această destinatie, a conditiilor de
eligibilitate, a modului de acces la un program, a modelelor-cadru de contracte
de finantare si de documente de raportare aplicabile proiectelor, a
categoriilor de cheltuieli eligibile, a calendarului de evaluare, negociere,
contractare, raportare si decontare, dacă acesta este cunoscut, a
criteriilor si indicatorilor de evaluare si monitorizare si a standardelor
minimale pe care trebuie să le îndeplinească evaluatorii proiectelor
si/sau directorii de proiect;
22. panel
de evaluatori - grup compus din cel putin 9 experti în domeniul de
specialitate sau unul din domeniile de specialitate ale proiectelor evaluate,
alcătuit în vederea evaluării mai multor propuneri de proiecte;
23. plan
anual- instrument de planificare a implementării unui program si a
subprogramelor aferente, elaborat pentru durata unui an bugetar din derularea
programului, pe baza planului strategic corespunzător si a sumelor alocate
anual programului. În cazul începerii si încheierii programului în cursul unui
singur an bugetar, planul strategic coincide cu planul anual;
24. plan
strategic - principalul instrument de planificare a implementării unui
program, elaborat pentru întreaga durată a programului, care stă la
baza contractului de finantare, si care cuprinde:
a)
planul operational prin care sunt descrise principalele activităti
necesare implementării programului si subprogramelor aferente, modul de
implementare, termenele pentru atingerea obiectivelor propuse si termenele
pentru elaborarea si prezentarea programelor de lucru;
b)
planificarea implementării programului si subprogramelor aferente,
continând esalonarea în timp a principalelor activităti si termenele
prevăzute, inclusiv pentru anuntarea/organizarea de competitii/licitatii;
25. program
de lucru - instrument de programare a implementării unui program si a
subprogramelor aferente, pe baza căruia se fundamentează derularea
finantării, elaborat pentru durata unei etape din derularea programului.
Programul de lucru detaliază actiunile necesare realizării
obiectivelor din planul strategic;
31. raport
de evaluare - document elaborat de către sau prin grija
autoritătii contractante, în urma evaluării rezultatelor efective;
32. monitor
de proiect - persoană stabilită de către si la nivelul
autoritătii contractante, în scopul de a asigura monitorizarea unui
proiect finantat de autoritatea contractantă;
35. subcontractor-
persoană juridică sau fizică către care contractorul poate
subcontracta o parte din activităti, în conditiile prevăzute de
contractul de finantare;”.
19. La anexa nr. 1 “Definitiile termenilor utilizati”, după punctul 22
se introduce un nou punct, punctul 221, cu următorul cuprins:
“221.
comitet de evaluatori - grup compus din cel putin 3 experti în domeniul
de specialitate al proiectelor evaluate, alcătuit în vederea
evaluării uneia sau mai multor propuneri de proiecte;”.
20. La anexa nr. 1 “Definitiile termenilor utilizati”, punctul 28 se
abrogă.
21.
Anexa nr. 2 “Instrumente de planificare, programare, monitorizare si evaluare a
programelor/proiectelor de cercetare, dezvoltare, inovare” se abrogă.
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului
national de cercetare-dezvoltare si inovare II, pentru perioada 2007-2013, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 31 mai 2007, cu
modificările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), litera a) se modifică si va avea
următorul cuprins:
,,a) Resurse
umane, pentru cresterea numărului de cercetători,
îmbunătătirea performantelor acestora, atragerea în România a
cercetătorilor din afara granitelor tării si cresterea
atractivitătii carierei în cercetare;”.
2. La articolul 4, alineatul (3) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(3)
Plafoanele de angajare a fondurilor bugetare pe programele componente ale
Planului national II,
pe subprograme, domenii prioritare si domenii
stiintifice, după caz, pe perioade multianuale, se stabilesc prin decizie
a presedintelui Autoritătii Nationale pentru Cercetare Stiintifică.”
3.
Articolul 6 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
6. - (1) Conducerea programelor cuprinse în Planul national II se
realizează în sistem descentralizat de către Unitatea Executivă
pentru Finantarea învătământului Superior, a Cercetării,
Dezvoltării si Inovării.
(2) în baza caracterului de
recurentă al contractului încheiat de către A.N.C.S. cu institutia
prevăzută la alin. (1), aceasta dobândeste calitatea de autoritate
contractantă pentru sumele alocate din bugetul de stat pentru finantarea
de proiecte.
(3)
Conducerea programelor cuprinse în Planul national II se
realizează în coordonarea stiintifică a următoarelor consilii
stiintifice:
a)
programele Resurse umane, Idei si Capacităti sunt coordonate de către
Consiliul National al Cercetării Stiintifice;
b)
programele Parteneriate în domeniile prioritare si Inovare sunt coordonate de
către Consiliul National pentru Dezvoltare si Inovare;
c)
programul Sustinerea performantei institutionale este coordonat de către
Colegiul Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare si Inovare.”
4. La articolul 7, litera b) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,b)
posibilitătile de efectuare a unor plăti în avans pentru realizarea
activitătilor contractate, conform legii, precum si modalitătile de
decontare a cheltuielilor după încheierea fiecărei perioade de
raportare stiintifică si tehnică si cele de efectuare a
plătilor.”
5. La articolul 8, alineatele (4) si (5) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
“(4)
Pentru evaluarea proiectelor si a programelor se utilizează experti
recunoscuti pe plan international. Ponderea expertilor din
străinătate, selectati din celelalte state membre ale Uniunii
Europene sau din statele membre ale Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare
Economică, este de cel putin 50% pentru fiecare proiect si program, cu
exceptia proiectelor din domenii stiintifice cu specific românesc, a
proiectelor care solicită o finantare mai mică de echivalentul în lei
a 20.000 euro si a cazurilor în care cel putin 50% din bugetul proiectului
evaluat este cofinantat în bani de către persoane de drept privat.
Selectia acestor experti se face conform principiilor si procedurilor de
bună practică utilizate la nivel international.
(5)
Anual, fiecare conducător de program face publică, pe site-ul web
propriu, lista cuprinzând numele expertilor folositi pentru evaluarea
proiectelor de la competitiile din anul precedent, inclusiv pentru fiecare
expert folosit, numărul de proiecte evaluate. Lista expertilor folositi
pentru evaluarea programelor se publică pe site-ul web al A.N.C.S.”
6.
Articolul 10 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
10. - (1) Contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea proiectelor
realizate în cadrul programelor din Planul national II se
realizează conform prevederilor prezentei hotărâri, completate cu
prevederile Normelor metodologice privind contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si
inovare si a actiunilor cuprinse în Planul national de cercetare-dezvoltare si
inovare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.265/2004, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) în cazul în care, ca urmare a
reducerii bugetului alocat A.N.C.S. fată de nivelul prevăzut la data
contractării proiectelor, finantarea proiectelor contractate nu poate fi
asigurată la nivelul prevăzut initial, selectia proiectelor care
continuă să fie finantate si redimensionarea bugetelor se fac conform
unei metodologii stabilite prin pachetele de informatii ale competitiilor în
urma cărora au fost contractate proiectele, în functie de unul sau mai
multe din următoarele criterii:
a)
punctajul obtinut în urma evaluării initiale din cadrul competitiei de
proiecte;
b)
rezultatele obtinute în cadrul proiectului, în cazul în care proiectul se
derulează de peste 18 luni.”
7. La anexa nr. 1, punctul 2 “Programele Planului national II”, paragraful 6 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Programul
Sustinerea performantei institutionale stabileste mecanisme de finantare
complementară, prin competitie, de sustinere a performantei institutiilor
si unitătilor de cercetare-dezvoltare de drept public si de drept privat
fără scop patrimonial. Programul are drept obiectiv sprijinirea entitătilor
de cercetare performante pentru ca ele să îsi implementeze strategiile
proprii de dezvoltare în acord cu Strategia Natională pentru CDI. Acest
program va asigura concentrarea resurselor si dezvoltarea institutională
necesare obtinerii unor performante internationale. În cadrul acestui program,
evaluarea competitivă are ca obiect, în principal, evaluarea rezultatelor
anterioare ale entitătii care solicită finantarea, iar finantarea are
drept scop, în principal, sustinerea directiilor de cercetare-dezvoltare în
derulare în cadrul entitătii, pentru dezvoltarea acestora, sau a
dezvoltării unor directii noi de cercetare-dezvoltare complementare celor
existente, prevăzute în planul strategic de dezvoltare al entitătii
solicitante. Evaluarea rezultatelor anterioare se face în baza unor indicatori
cantitativi care reflectă rezultatele cu relevantă
internatională în cercetare-dezvoltare. Evaluarea rezultatelor anterioare
se poate baza pe evaluări realizate de experti, caz în care se
utilizează, în majoritate, experti din străinătate, selectati
din celelalte state membre ale Uniunii Europene sau din statele membre ale
Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economică.”
8. La anexa nr. 1, punctul 2 “Programele Planului national II”, indicatorii de rezultat ai programelor Planului national II, prevăzuti în tabelele fiecărui program, se înlocuiesc cu
indicatorii de proces si de rezultat, prevăzuti în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
9. La
anexa nr. 1, punctul 2 “Programele Planului national II”, după tabele se introduc două noi paragrafe cu următorul
cuprins:
“Programele
vor fi evaluate pe baza indicatorilor de rezultat, avându-se în vedere
intervalele tipice de timp necesare pentru publicarea, brevetarea si
comercializarea rezultatelor obtinute în cadrul unui proiect.
Următorii
termeni: fluxul stiintific principal international, factorul de impact
relativ cumulat, numărul de citări normalizat la domeniu al
publicatiilor, veniturile rezultate din exploatarea brevetelor si a altor
titluri de proprietate intelectuală se definesc prin ordin al
conducătorului autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.”
10. La anexa nr. 1, punctul 2 “Programele Planului national II”, după tabelul 1 “Domeniile de cercetare fundamentală cu potential,
din România” se introduce o notă cu următorul cuprins:
“NOTĂ:
Informatiile
din tabelul 1 au un rol orientativ si se pot actualiza, prin hotărâre a
Guvernului, conform rezultatelor cercetării si dezvoltării
stiintifice pe plan international.”
11. La
anexa nr. 1, punctul 3.1 “Modelul investitional” primele trei paragrafe se
modifică si vor avea următorul cuprins:
“3.1.
Modelul investitional
Modelul
investitional reprezintă ansamblul procedurilor prin care se stabileste
nivelul initial al bugetelor pe programe ale PN II si se ajustează pe
parcursul derulării planului.
Derularea programului investitional constă în parcurgerea
următoarelor etape:
Etapa 1: Decizia A.N.C.S. privind repartizarea bugetului
între:
-
Planul national II
(minimum 65%, în anul 2011, si minimum 70%, începând cu
anul 2012);
- alte
capitole de cheltuieli ale bugetului A.N.C.S.
Etapa 2: Decizia A.N.C.S. privind repartizarea bugetului
Planului national II
între:
-
programele 1-5 (65-90%); si
-
programul 6 (10-35%).
Etapa 3: Dimensionarea initială, în primul an al
derulării Planului national II, a bugetelor alocate
fiecăruia dintre programele 1-5, conform prevederilor din anexa nr. 2.
Etapa 4: Evaluarea programelor 1-5 ale PNCDI Evaluarea se
face pe baza următorilor indicatori:
-
indicatorii de rezultat ai programelor;
- indicatorii-tintă
de evaluare a sistemului de CDI (tabelul 2);
-
indicatorii de impact al sistemului de CDI (tabelul 3). Etapa 5:
Ajustarea alocatiilor initiale pentru programele 1-5 Ajustarea se va
efectua anual în functie de:
a)
rezultatele fiecărui program;
b)
prioritătile economico-sociale ale României;
c)
tendintele cercetării stiintifice pe plan mondial. Performantele
programelor se măsoară prin indicatorii de
rezultat
ai fiecărui program si prin contributia programelor la
realizarea
valorilor-tintă stabilite de A.N.C.S. pentru indicatorii prezentati în
tabelele 2 si 3.”
12. La anexa nr. 1, punctul 3.3 “Cadrul institutional” se modifică si va
avea următorul cuprins:
“3.3.
Cadrul institutional
În vederea coordonării stiintifice a
conducerii unor programe, se constituie Consiliul National pentru Dezvoltare si
Inovare, organism consultativ de nivel national al autoritătii de stat
pentru cercetare-dezvoltare, fără personalitate juridică.
Componenta, structura si regulamentul de organizare si functionare ale Consiliului
National pentru Dezvoltare si Inovare se stabilesc prin ordin al
conducătorului autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.”
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Ioan Nelu Botis
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
16 februarie 2011.
Nr. 133.
INDICATORI DE PROCES SI DE REZULTAT
pentru programele componente ale Planului national II
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an
|
Indicatori
de proces |
Numărul de
doctoranzi finantati prin proiecte de cercetare |
Nr. |
|
Numărul de
doctoranzi în cotutelă cu universităti din străinătate,
finantati prin proiecte de cercetare |
Nr. |
|
Ponderea doctoratelor
obtinute în termen din totalul celor finantate |
% |
|
Numărul de
cercetători postdoctorat finantati prin proiecte de cercetare |
Nr. |
|
Stagii de formare
interne intrasectoriale |
Luni x om |
|
Stagii de formare
interne intersectoriale |
Luni x om |
|
Stagii de formare
internationale |
Luni x om |
|
Numărul de
participări la conferinte internationale finantate |
Nr. |
|
Numărul de scoli
de excelentă finantate |
Nr. |
|
Numărul de
doctoranzi în scolile doctorale sustinute prin program |
Nr. |
|
Numărul de
postdoctoranzi în scolile doctorale sustinute prin program |
Nr. |
|
Numărul de
persoane care au urmat cursuri de formare în domeniul managementului
cercetării si/sau inovării |
Nr. |
Indicatori
de rezultat |
Numărul de
articole publicate sau acceptate spre publicare în fluxul stiintific
principal international |
Nr. |
|
Factorul de impact
relativ cumulat al publicatiilor publicate sau acceptate spre publicare |
|
|
Numărul de
citări normalizat la domeniu al publicatiilor |
|
|
Numărul de
cercetători din afara granitelor tării integrati în sistemul CDI |
Nr. |
|
Cresterea
relativă a numărului de cercetători |
% |
Programul
Capacităti
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an |
Indicatori
de proces |
Investitii noi în
infrastructura CDI |
Mii lei
|
|
Gradul mediu de
utilizare a echipamentelor CDI |
% |
|
Numărul de
entităti sustinute pentru cresterea capacitătii de ofertare a
serviciilor de experiment |
Nr. |
|
Numărul de
reviste stiintifice din fluxul stiintific principal international finantate |
Nr. |
|
Numărul de
conferinte internationale organizate |
Nr. |
|
Numărul de
expozitii finantate |
Nr. |
|
Valoarea investitiei
în infrastructură si servicii de comunicatii |
Mii lei |
|
Ponderea
cercetătorilor care au acces on-line la principalele reviste stiintifice
internationale din domeniul lor de activitate |
% |
|
Numărul de
articole si emisiuni dedicate popularizării stiintei |
Nr. |
|
Numărul de
proiecte de comunicare stiintă-societate |
Nr. |
|
Numărul de
proiecte de studii prospective |
Nr. |
|
Numărul de
proiecte de pregătire a unor participări la programe internationale |
Nr. |
|
Valoarea apelurilor
tematice comune cu agentii internationale de finantare a
cercetării-dezvoltării |
Mii lei |
Indicatori
de rezultat |
Numărul de
articole publicate sau acceptate spre publicare în fluxul stiintific
principal international |
Nr. |
|
Factorul de impact
relativ cumulat al publicatiilor publicate sau acceptate spre publicare |
|
|
Numărul de
citări normalizat la domeniu al publicatiilor |
|
|
Numărul de cereri
de brevete depuse, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr. |
|
Numărul de
brevete acordate, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr. |
|
Veniturile rezultate
din exploatarea brevetelor si a altor titluri de proprietate
intelectuală |
Mii lei
|
|
Valoarea fondurilor
atrase din surse internationale prin proiecte sustinute prin program |
Mii lei |
|
Valoarea fondurilor
atrase prin Programele-cadru (PC) ale UE, JTI, CIP prin proiecte sustinute
prin program |
Mii lei |
|
Valoarea fondurilor
atrase din surse private, nationale sau internationale, prin proiecte
sustinute prin program |
Mii lei |
|
Numărul de
entităti române participante la PC al UE |
Nr. |
|
Rata de succes a
participării entitătilor române la PC al UE |
% |
|
Numărul de
infrastructuri paneuropene sustinute |
Nr. |
|
Numărul de
infrastructuri partenere regionale create si/sau sustinute |
Nr. |
|
Valoarea fondurilor
atrase din surse nationale, altele decât PNCDI, prin proiecte sustinute prin
program |
Mii lei |
Programul
Idei
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an |
Indicatori
de proces |
Numărul de
workshopuri exploratorii |
Nr. |
|
Valoarea proiectelor
în colaborare internatională |
Mii lei |
Indicatori
de rezultat |
Numărul de
articole publicate sau acceptate spre publicare în fluxul stiintific
principal international |
Nr. |
|
Factorul de impact
relativ cumulat al publicatiilor publicate sau acceptate spre publicare |
|
|
Numărul de
citări normalizat la domeniu al publicatiilor |
|
|
Numărul de cereri
de brevete depuse, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr. |
|
Numărul de
brevete acordate, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr. |
|
Veniturile rezultate
din exploatarea brevetelor si a altor titluri de proprietate
intelectuală |
Mii lei |
Programul
Parteneriate în domeniile prioritare
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an
|
Indicatori
de proces |
Numărul de
proiecte realizate în parteneriat international |
Nr. |
|
Mobilităti
interne |
Lună x om |
|
Mobilităti
internationale |
Lună x om |
|
Valoarea investitiilor
în echipamente pentru proiecte |
Mii lei |
|
Numărul de
întreprinderi participante |
Nr. |
|
Numărul de IMM
participante |
Nr. |
Indicatori
de rezultat |
Numărul de
articole publicate sau acceptate spre publicare în fluxul stiintific
principal international |
Nr. |
|
Factorul de impact
relativ cumulat al publicatiilor publicate sau acceptate spre publicare |
|
|
Numărul de
citări normalizat la domeniu al publicatiilor |
|
|
Numărul de cereri
de brevete depuse, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr. |
|
Numărul de
brevete acordate, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr. |
|
Veniturile rezultate
din exploatarea brevetelor si a altor titluri de proprietate
intelectuală |
Mii lei |
|
Veniturile rezultate
în urma exploatării produselor, serviciilor si tehnologiilor dezvoltate |
Mii lei |
|
Ponderea contributiei
financiare private la proiecte |
% |
|
Valoarea contributiei
financiare private la proiecte |
Mii lei
|
Programul
Inovare
|
Denumirea indicatorilor |
UM/an |
Indicatori
de proces |
Numărul de
întreprinderi participante |
Nr |
|
Numărul de IMM
participante |
Nr |
|
Numărul de
proiecte de parcuri stiintifice |
Nr |
|
Numărul de centre
de brokeraj sustinute |
Nr |
|
Numărul de
incubatoare tehnologice sprijinite |
Nr |
|
Numărul de retele
inovative sprijinite |
Nr |
|
Numărul de
platforme tehnologice sprijinite |
Nr |
|
Valoarea proiectelor
CDI desfăsurate în cadrul concursurilor nationale de inovare |
Mii lei |
Indicatori
de rezultat |
Numărul de cereri
de brevete depuse, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr |
|
Numărul de
brevete acordate, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr |
|
Veniturile rezultate
din exploatarea brevetelor si a altor titluri de proprietate
intelectuală |
Mii lei |
|
Veniturile rezultate
în urma exploatării produselor, serviciilor si tehnologiilor dezvoltate |
Mii lei |
|
Ponderea contributiei
financiare private la proiecte |
% |
|
Valoarea contributiei
financiare private la proiecte |
Mii lei |
|
Valoarea tranzactiilor
de tehnologie efectuate în centrele de transfer tehnologic |
Mii lei |
Programul
Sustinerea performantei institutionale
|
Denumirea indicatorilor |
UM/an |
Indicatori
de proces |
Ponderea investitiilor
în totalul finantării obtinute prin program |
% |
|
Ponderea
finantării din program în totalul bugetului entitătilor finantate |
% |
|
Ponderea
finantării din proiecte internationale în totalul bugetului
entitătilor finantate |
% |
|
Ponderea
finantării din proiecte cu operatori economici privati în totalul
bugetului entitătilor finantate |
% |
Indicatori
de rezultat |
Numărul de
articole publicate sau acceptate spre publicare în fluxul stiintific
principal international |
Nr. |
|
Factorul de impact
relativ cumulat al publicatiilor publicate sau acceptate spre publicare |
|
|
Numărul de
citări normalizat la domeniu al publicatiilor |
|
|
Numărul de cereri
de brevete depuse, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr. |
|
Numărul de
brevete acordate, în urma proiectelor, din care: - nationale; - EPO (Oficiul
European de Brevete); - USPTO (Oficiul SUAde
Brevete si Mărci); - triadice. |
Nr. |
|
Veniturile rezultate
din exploatarea brevetelor si a altor titluri de proprietate
intelectuală |
Mii lei |
AGENTIA NATIONALĂ
DE INTEGRITATE
privind modificarea Regulamentului de organizare si functionare al Agentiei
Nationale de Integritate, aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de
Integritate nr. 340/2010
Având
în vedere prevederile art. 16 alin. (4) din Legea nr. 144/2007 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 28 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 144/2007, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
presedintele
Agentiei Nationale de Integritate emite prezentul ordin.
Art. I. - Regulamentul de organizare si functionare al Agentiei Nationale de
Integritate, aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de
Integritate nr. 340/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35
din 14 ianuarie 2011, se modifică după cum urmează:
1.
Articolul 16 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
16. - În cadrul numărului maxim de posturi aprobat, în structura Agentiei
se organizează si functionează cabinetul presedintelui, cu statut de
compartiment distinct, cu activitate permanentă.”
2. La articolul 29 alineatul (1), litera o) se modifică si va avea
următorul cuprins:
,,o) cu
sprijinul cabinetului presedintelui, organizează si urmăreste modul
de rezolvare a audientelor cetătenilor, în conformitate cu legislatia în
vigoare;”.
3. La
capitolul V,
titlul sectiunii 1 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“SECTIUNEA 1
Cabinetul presedintelui”
4.
Anexa se modifică si se înlocuieste cu anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se aduce la cunostinta salariatilor prin grija
Serviciului resurse umane si a conducătorilor compartimentelor din cadrul
Agentiei Nationale de Integritate.
Presedintele Agentiei Nationale de Integritate
Alexandru Cătălin Macovei
Bucuresti,
31 ianuarie 2011.
Nr. 53.
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
COMISIA DE SUPRAVEGHERE
A ASIGURĂRILOR
pentru punerea în aplicare a Normelor privind raportul actuarial
Potrivit
Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din
data de 15 februarie 2011 prin care s-au adoptat Normele privind raportul
actuarial,
în
temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) si ale art. 121 alin. (2)
lit. g) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea
asigurărilor, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite
următorul ordin:
Art. 1. - (1)
Se pun în aplicare Normele privind raportul actuarial, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2)
Normele prevăzute la alin. (1) intră în vigoare la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 2. - La
data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 113.115/2006
pentru punerea în aplicare a Normelor privind raportul actuarial, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 564 din 29 iunie 2006.
Art. 3. -
Directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti,
23 februarie 2011.
Nr. 4.
ANEXA
NORME
privind raportul actuarial
Art. 1.- În
conformitate cu prevederile art. 121 alin. (2) lit. g) din Legea nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, precum si cu cele din
prezentele norme, actuarul aflat în relatii de muncă cu un asigurător
si desemnat de acesta are obligatia de a elabora, de a certifica si de a
transmite Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor raportul actuarial
anual.
Art. 2. - (1)
Raportul actuarial va fi elaborat pe fiecare categorie de asigurări.
(2)
Raportul actuarial va purta următoarele denumiri:
a)
Raport actuarial anual privind activitatea de asigurări de viată;
b)
Raport actuarial anual privind activitatea de asigurări generale.
Art. 3. -
Raportul actuarial va fi structurat conform modelului prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezentele norme.
Art. 4. -
Raportul actuarial va cuprinde cel putin următoarele elemente, în functie
de categoria de asigurări pentru care se emite:
a)
opinia actuarului cu privire la respectarea prevederilor legale în vigoare în ceea
ce priveste calculul primelor de asigurare si al rezervelor tehnice, incluzând
prezentarea oricăror situatii prevăzute la art. 121 alin. (3)-(5) din
Legea nr. 32/2000, cu modificările si completările ulterioare, care
s-au întâmplat în cadrul perioadei pentru care a fost emis raportul actuarial;
b)
opinia actuarului cu privire la adecvarea nivelului primelor de asigurare,
rezervelor tehnice si a capitalurilor proprii, incluzând prezentarea analizelor
detaliate care au stat la baza fundamentării opiniei;
c)
descrierea tehnică a tuturor produselor de asigurare, incluzând toate
detaliile tehnice ale produselor de asigurare practicate de către
asigurător necesare efectuării calculului primelor si rezervelor
tehnice, precum si prezentarea tuturor optiunilor si garantiilor contractelor
de asigurare;
d)
prezentarea datelor/tabelelor statistice, precum si a tabelelor de
mortalitate/morbiditate utilizate în calculul primelor si rezervelor tehnice
pentru fiecare produs de asigurare. Aceste informatii vor fi prezentate fie pe
suport hârtie, fie pe suport electronic, mentionându-se referintele
corespunzătoare din punctul de vedere al utilizării datelor/tabelelor
în cadrul calculului matematic asociat pentru fiecare tarif de primă si
pentru fiecare tip de rezervă tehnică;
e)
prezentarea criteriilor de stabilire a primelor pentru fiecare produs de
asigurare, incluzând comisioane si cheltuieli incluse în primă. În cazul
în care în stabilirea tarifelor de primă practicate de asigurător au
fost utilizate metode de calcul actuariale/statistice, acestea vor fi
prezentate în mod detaliat, cu definirea tuturor termenilor/factorilor luati în
considerare. În cazul în care în stabilirea tarifelor de primă practicate
de asigurător nu au fost utilizate metode de calcul actuariale/statistice,
se va prezenta o analiză detaliată privind adecvarea nivelului
primelor de asigurare;
f)
structura pe tip de active a fiecărui program investitional, randamente
investitionale, structura costurilor, precum si modul de calcul al pretului
unitătii pentru fiecare program investitional, pentru asigurările de
viată si anuităti care sunt legate de fonduri de investitii;
g)
prezentarea dobânzilor tehnice garantate pentru fiecare produs de asigurare
practicat si adecvarea lor în conformitate cu politica investitională a
asigurătorului, incluzând prezentarea unei analize comparative între
ratele dobânzilor tehnice garantate si randamentele prezente/viitoare ale
activelor admise să acopere rezervele tehnice;
h)
descrierea modului de calcul al sumelor de răscumpărare, restituiri
de prime si al sumelor asigurate reduse pentru fiecare produs de asigurare;
i)
descrierea modului de calcul al beneficiilor obtinute din investirea activelor
admise să acopere rezervele tehnice, precum si a modului în care acestea
sunt distribuite asiguratilor, pentru produsele de asigurare
care oferă asiguratilor aceste drepturi;
j)
descrierea modului de calcul în cazul unor reduceri de prime acordate
asiguratilor, pentru fiecare produs de asigurare care oferă asiguratilor
acest drept;
k)
prezentarea detaliată a metodologiilor de calcul al rezervelor tehnice
pentru fiecare tip de rezervă tehnică si pentru fiecare tip de produs
de asigurare/clasă de asigurare, cu definirea tuturor
termenilor/factorilor luati în considerare, mentionarea datelor la care aceste
metodologii au fost aprobate de către conducerea asigurătorului,
respectiv a termenelor de când acestea au fost aplicate în mod consecvent. În
cazul în care în cadrul perioadei pentru care se realizează raportul
actuarial a fost modificată o anumită metodologie de calcul al
rezervelor tehnice, se va prezenta analiza care a stat la baza
fundamentării luării acestei măsuri;
l) descrierea modului de calcul al cheltuielilor de
achizitie reportate pentru fiecare tip de produs de asigurare;
m)
descrierea tehnică a tratatelor de reasigurare în vigoare si prezentarea
primelor cedate si a comisioanelor din reasigurare;
n)
prezentarea detaliată a metodologiilor de calcul al rezervelor tehnice
cedate în reasigurare, respectiv formulele de calcul al rezervelor tehnice nete
de reasigurare pentru fiecare
tip de
rezervă tehnică si pentru fiecare tip de produs de
asigurare/clasă de asigurare, în conformitate cu tratatele de reasigurare
în vigoare, cu definirea tuturor termenilor/factorilor luati în considerare;
o)
descrierea tipurilor de active pe care asigurătorul le utilizează în
acoperirea rezervelor tehnice, gradul lor de dispersie, precum si randamentul
investitional obtinut în perioada analizată, informatii despre evaluarea
activelor, metoda aleasă, active asupra cărora s-au creat sarcini,
incluzând prezentarea unei analize referitoare la controlul activelor admise
să acopere rezervele tehnice brute;
p)
analiza gradului de adecvare a capitalurilor si a solvabilitătii
asigurătorului.
Art. 5. -
Raportul actuarial, semnat de către actuarul asigurătorului si
stampilat, se transmite Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor în termen
de până la 120 de zile de la încheierea exercitiului financiar pentru care
se face analiza.
Art. 6. -
Raportul actuarial pentru anul 2010 va fi transmis în conformitate cu
prevederile prezentelor norme.
Art. 7. -
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme constituie contraventie si se
sanctionează conform prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu
modificările si completările ulterioare.
ANEXA
la norme
privind activitatea de asigurări generale/de viată
- model -
Numele
asigurătorului..................................................................................
Perioada
pentru care se realizează evaluarea..............................................
I. Certificat
actuarial
II. Produse
de asigurare
III.
Date statistice, tabele de morbiditate/mortalitate, dobânzi tehnice garantate
IV. Prime
de asigurare
V. Fonduri
de investitii
VI. Sume de
răscumpărare/retur de prime
VII.
Participare la profit
VIII.
Rezerve tehnice
IX. Cheltuieli
de achizitie reportate
X. Reasigurări
XI. Active
admise să acopere rezervele tehnice
XII.
Marja de solvabilitate
Întocmit,
actuar...................
Nr. si
data înregistrării în Registrul actuarilor........................
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |