MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 132 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 22 februarie 2011
SUMAR
211. - Decret privind conferirea Ordinului si Medaliei Meritul
Sportiv
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.637 din 16 decembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Legea nr.
230/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de
proprietari.
Decizia nr. 1.642 din 16 decembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 si art. 32 din Codul
de procedură civilă
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
95. - Hotărâre pentru modificarea si completarea Normelor
tehnice privind detinerea, prepararea, experimentarea, distrugerea,
transportul, depozitarea, mânuirea si folosirea materiilor explozive utilizate
în orice alte operatiuni specifice în activitătile detinătorilor,
precum si autorizarea artificierilor si a pirotehnistilor, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 536/2002
115. - Hotărâre pentru aprobarea participării
României la Expozitia Mondială 2015 “Hrănirea planetei, energie
pentru viată”, Milano, Italia
121. - Hotărâre privind realizarea de către
Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale pentru Inspectia Muncii, în
colaborare cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale, a retelei securizate de
comunicatii de arie extinsă
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind conferirea Ordinului si Medaliei Meritul Sportiv
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a)
si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, precum si ale art.
4 alin. (3), ale art. 7 lit. A si B si ale art. 11 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările si
completările ulterioare,
în semn
de înaltă apreciere pentru dăruirea, devotamentul si profesionalismul
puse în slujba afirmării sportului românesc, prin obtinerea unor rezultate
remarcabile în competitiile internationale de seniori din cursul anului 2010,
Presedintele
României decretează:
Art. 1. - Se
conferă Ordinul Meritul Sportiv, clasa a II-a cu 2 barete, doamnei
Ana Măria Florentina Brânză, sportivă (spadă).
Art. 2. - Se
conferă Ordinul Meritul Sportiv, clasa a II-a:
1.
doamnei Simona Alexandru, sportivă (spadă);
2.
domnului Alexandru Dumitrescu, sportiv (kaiac-canoe);
3.
doamnei Loredana lordăchioiu, sportivă (spadă);
4.
doamnei Anca Măroiu, sportivă (spadă);
5.
domnului Victor Mihalachi, sportiv (kaiac-canoe);
6.
doamnei Ana Porgras, sportivă (gimnastică).
Art. 3. - Se
conferă Ordinul Meritul Sportiv, clasa a III-a cu 2 barete, doamnei
Alina Alexandra Dumitru, sportivă (judo).
Art. 4. - Se
conferă Ordinul Meritul Sportiv, clasa a III-a cu 1 baretă:
1.
doamnei Măria Diana Bursuc, sportivă (canotaj);
2.
doamnei Ioana Crăciun, sportivă (canotaj);
3.
doamnei Roxana Cogianu, sportivă (canotaj);
4.
doamnei Adelina Cojocariu, sportivă (canotaj).
Art. 5. - Se
conferă Ordinul Meritul Sportiv, clasa a III-a:
1.
doamnei Nicoleta Albu, sportivă (canotaj);
2.
doamnei Oana Corina Căprioriu, sportivă (judo);
3.
doamnei Diana Măria Chelaru, sportivă (gimnastică);
4. doamnei
Camelia Lupascu, sportivă (canotaj);
5.
domnului Ninel Minculescu, sportiv (haltere);
6.
doamnei Eniko Mironcic, sportivă (canotaj);
7.
doamnei Elena- Amelia Răcea, sportivă (gimnastică);
8.
doamnei Teodora Stoica, sportivă (canotaj);
9.
doamnei lonelia Zaharia, sportivă (canotaj).
Art. 6. - Se
conferă Medalia Meritul Sportiv, clasa I:
1.
domnului Antoniu Buci, sportiv (haltere);
2.
domnului Valeriu Calancea, sportiv (haltere);
3.
doamnei Daniela Dodean, sportivă (tenis de masă);
4.
domnului Tiberiu Dolniceanu, sportiv (scrimă);
5.
domnului Rares Dumitrescu, sportiv (scrimă);
6.
doamnei Nicoleta Grasu, sportivă (atletism);
7.
domnului Cosmin Hâncianu, sportiv (scrimă);
8.
doamnei Cristina Hirici, sportivă (tenis de masă);
9.
doamnei lulia Necula, sportivă (tenis de masă);
10.
domnului Marian Oprea, sportiv (atletism);
11.
domnului Ion Iulian Panait, sportiv (lupte);
12.
doamnei Elizabeta Samara, sportivă (tenis de masă);
13.
domnului Gelu Florin Zalomir, sportiv (scrimă).
Art. 7. - Se
conferă Medalia Meritul Sportiv, clasa a II-a cu 1 baretă,
doamnei Ana Măria Pavăl, sportivă (lupte).
Art. 8. - Se
conferă Medalia Meritul Sportiv, clasa a II-a:
1.
doamnei Carmen Andreea Amariei, sportivă (handbal);
2.
doamnei Camelia Balint, sportivă (handbal);
3.
doamnei Florina Măria Chintoan, sportivă (handbal);
4.
doamnei Roxana Cocos, sportivă (haltere);
5.
doamnei Alice Valentina Elisei Ardean, sportivă (handbal);
6.
doamnei Adina Laura Fiera, sportivă (handbal);
7.
doamnei Melinda Anamaria Gaiger, sportivă (handbal);
8.
doamnei Raluca Oana Haidu, sportivă (gimnastică);
9.
domnului Flavius Koczi, sportiv (gimnastică);
10.
doamnei Georgeta Narcisa Lecusanu, sportivă (handbal);
11.
doamnei Ramona Petruta Maier, sportivă (handbal);
12.
doamnei Oana Andreea Manea, sportivă (handbal);
13.
doamnei Ada Emilia Moldovan, sportivă (handbal);
14.
doamnei Cristina Giorgiana Neagu, sportivă (handbal);
15.
doamnei lulia Vasilica Puscasu, sportivă (handbal);
16.
doamnei Andreea Mihaela Smedescu, sportivă (handbal);
17.
doamnei Ionela Stanca, sportivă (handbal);
18.
doamnei Florentina Stanciu, sportivă (handbal);
19.
domnului Gheorghită Stefan, sportiv (lupte);
20.
doamnei Măria Mihaela Tivădar, sportivă (handbal);
21.
doamnei Talida Tolnai, sportivă (handbal);
22.
doamnei Paula Claudia Ungureanu, sportivă (handbal);
23.
doamnei Clara Stela Vădineanu, sportivă (handbal);
24.
doamnei Cristina Georgiana Vărzaru, sportivă (handbal);
25.
doamnei Patricia Măria Vizitiu, sportivă (handbal).
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Bucuresti,
17 februarie 2011.
Nr. 211.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
din 16 decembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26
din Legea nr. 230/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
asociatiilor de proprietari
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea Stefan
Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Legea nr. 230/2007 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, exceptie
ridicată de Alin lonut Criveanu în Dosarul nr. 6.322/299/2009al Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
La
apelul nominal se prezintă autorul exceptiei, prin procurator Loredana
Criveanu, lipsind partea Asociatia de Proprietari Bloc B6 Bucuresti, fată
de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
este în stare de judecată.
Procuratorul solicită admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că persoanele care nu sunt membre ale
asociatiei de proprietari nu au posibilitatea de a ataca în fata instantelor
judecătoresti hotărârile adoptate de asociatie, împrejurare care este
de natură a îngrădi accesul liber la justitie.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, critica vizând, în principal, modalitatea
de aplicare a textului de lege.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 8 aprilie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 6.322/299/2009, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă a sesizat Curtea
Constitutională pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 26 din Legea nr. 230/2007 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea asociatiilor de proprietari, exceptie ridicată de Alin
lonut Criveanu într-o cauză având ca obiect anulare act - obligatia de a
face.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul sustine că dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale, îngrădind liberul acces la justitie, întrucât
prevăd numai pentru membrii asociatiei de proprietari posibilitatea de a
ataca în justitie o hotărâre a adunării generale, desi aceasta le
este aplicabilă si proprietarilor care nu sunt membri ai asociatiei.
De
asemenea, autorul exceptiei consideră că prin prevederile art. 26 din
Legea nr. 230/2007 se încalcă si dreptul ia liberă asociere, deoarece
obligă pe proprietar să se înscrie în asociatie, chiar dacă nu
doreste acest lucru, în caz contrar neputând ataca în justitie hotărârile
asociatiei care îi afectează interesele.
Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă îsi
exprimă opinia în sensul netemeiniciei exceptiei de neconstitutionalitate,
apreciind că dispozitia legală pretins neconstitutională nu
poate fi interpretată în sensul excluderii vreunei categorii sau grup
social de la exercitiul drepturilor procesuale pe care Ie-a instituit.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 26 din Legea
nr. 230/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de
proprietari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490
din 23 iulie 2007, text de lege care are următorul cuprins: “Dacă
o hotărâre a adunării generale este contrară legii, statutului
sau acordului de asociere a asociatiei de proprietari ori este de natură
să producă daune intereselor proprietarilor, acestia pot ataca în
justitie respectiva hotărâre, în termen de 45 de zile de la adoptarea
acesteia. Actionarea în justitie nu întrerupe executarea hotărârii decât
în cazul în care instanta dispune suspendarea acesteia.”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 21 alin.
(1)-(3) privind accesul liber la justitie si în art. 40 alin. (1) privind
dreptul de asociere, precum si dispozitiilor art. 6 paragraful 1 referitoare la
dreptul la un proces echitabil si ale art. 20 potrivit căruia nimeni nu
poate fi silit să facă parte dintr-o asociatie, din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că sustinerile
autorului exceptiei sunt nefondate, întrucât din cuprinsul textului art. 26 din
Legea nr. 230/2007 rezultă indubitabil dreptul oricărui
proprietar/coproprietar dintr-un imobil cu destinatie de locuinte (unde s-a
constituit o asociatie de locatari alcătuită doar dintr-o parte din
numărul total al proprietarilor de spatii locative) de a ataca în justitie
hotărârea adunării generale a asociatiei, dacă aceasta “este de
natură să producă daune intereselor proprietarilor”.
Reglementând procedura prin care proprietarii care se consideră
nedreptătiti pot ataca în justitie hotărârile asociatiei de
proprietari, textul de iege criticat nu face niciun fel de distinctie între
proprietarii membri ai asociatiei de proprietari si ceilalti proprietari.
Asadar, nu se poate retine că textul de lege criticat ar contraveni
principiului constitutional al egalitătii în drepturi sau accesului liber
la justitie.
În
legătură cu critici similare aduse dispozitiilor art. 26 din Legea
nr. 230/2007, Curtea Constitutională s-a pronuntat si în alte rânduri, de
exemplu prin Decizia nr. 436 din 26 martie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 16 aprilie 2009, sau prin Decizia nr.
1.155 din 11 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 63 din 28 ianuarie 2008, statuând că aceste prevederi legale sunt
constitutionale.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26
din Legea nr. 230/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
asociatiilor de proprietari, exceptie ridicată de Alin lonut Criveanu în
Dosarul nr. 6.322/299/2009 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a
civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 16 decembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 decembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 si
art. 32 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 si art. 32 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Asociatia de locatari nr.
761 din Galati, Marin Frunză, Mihaela Smadu, Ion Petrică si Neculai
Ciubucciu în Dosarul nr. 192/233/2007 al Judecătoriei Galati.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Cauza
este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, întrucât critica nu
respectă conditiile legale cu privire la motivare.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 9 aprilie 2008, pronuntată în Dosarul nr. 192/233/2007, Judecătoria
Galati a sesizat Curtea Constitutională pentru solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 31 si art. 32 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Asociatia de locatari
nr. 761 din Galati, Marin Frunză, Mihaela Smadu, Ion Petrică si
Neculai Ciubucciu într-o cauză având ca obiect o cerere de recuzare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii sustin că dispozitiile art. 31 si art. 32 din Codul de
procedură civilă încalcă dreptul la un proces public, dreptul la
un recurs efectiv si dreptul la apărare, deoarece solutionarea cererii de
recuzare nu se face în sedintă publică, cu citarea legală a
părtilor, ci prin încheiere irevocabilă, dată în camera de
consiliu, împotriva căreia petentul nu poate exercita nicio cale de atac.
Judecătoria Galati apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, cercetarea
recuzării în camera de consiliu nu încalcă accesul liber la justitie
si nici dreptul la apărare, întrucât nu priveste fondul cauzei si nu
presupune dezbateri contradictorii. Prin această procedură
legiuitorul a avut în vedere solutionarea cu celeritate a cererii de recuzare
în scopul evitării tergiversării solutionării fondului cauzei.
În conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 31 si art. 32
din Codul de procedură civilă, texte de lege care au următorul
cuprins:
- Art.
31: “Instanta decide asupra recuzării, în camera de consiliu,
fără prezenta părtilor si ascultând pe judecătorul recuzat.
Nu se
admite interogatoriul sau jurământul ca mijloc de dovadă a motivelor
de recuzare.
În
cursul judecării cererii de recuzare nu se va face nici un act de
procedură.”;
- Art.
32: “încheierea asupra recuzării se citeste în sedintă
publică.
Dacă
recuzarea a fost admisă, judecătorul se va retrage de la judecarea
pricinii.
Încheierea
prin care s-a hotărât recuzarea va arăta în ce măsură
actele îndeplinite de judecătorul recuzat urmează să fie
păstrate.”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor cuprinse în art. 1, 4, 11, 15, 16, 20, 21,
24, 53, 124, 126 si 148 din Constitutie, art. 6, 13, 14 si 17 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
precum si dispozitiilor art. 1-10 si art. 30 din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că s-a mai
pronuntat asupra dispozitiilor criticate, de exemplu prin Decizia nr. 1.192 din
30 septembrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 703
din 21 octombrie 2010, Decizia nr. 1.074 din 14 octombrie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 18 noiembrie 2008,
Decizia nr. 231 din 19 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 209 din 1 aprilie 2009, sau prin Decizia nr. 547 din
18 octombrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.030 din 21 noiembrie 2005.
Curtea
a retinut că judecarea cererii de recuzare nu vizează fondul cauzei
si nu presupune în mod necesar dezbateri contradictorii. Prin această
reglementare legiuitorul a avut în vedere instituirea unei proceduri simple si
operative de solutionare a acestei cereri; încheierea prin care s-a respins
recuzarea se poate ataca odată cu fondul, instanta superioară urmând
a reface toate actele si dovezile administrate la prima instantă, atunci
când constată că cererea de recuzare a fost pe nedrept respinsă.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, atât solutia, cât si considerentele
cuprinse în aceste decizii îsi păstrează valabilitatea si în cauza de
fată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d)si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31
si art. 32 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Asociatia de locatari nr. 761 din Galati, Marin Frunză, Mihaela Smadu, Ion
Petrică si Neculai Ciubucciu în Dosarul nr. 192/233/2007 al
Judecătoriei Galati.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 16 decembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Mihaela Senia Costinescu
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Normelor tehnice privind detinerea, prepararea,
experimentarea, distrugerea, transportul, depozitarea, mânuirea si folosirea
materiilor explozive utilizate în orice alte operatiuni specifice în
activitătile detinătorilor, precum si autorizarea artificierilor si a
pirotehnistilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 536/2002
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Normele tehnice privind detinerea, prepararea, experimentarea,
distrugerea, transportul, depozitarea, mânuirea si folosirea materiilor
explozive utilizate în orice alte operatiuni specifice în activitătile
detinătorilor, precum si autorizarea artificierilor si a pirotehnistilor,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 536/2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 4 iulie 2002, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1.
Articolul 1 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
1. - (1) Prezentele norme tehnice se aplică persoanelor juridice si fizice
care produc, detin, prepară, experimentează, distrug,
transportă, depozitează, mânuiesc, folosesc, comercializează sau
execută orice alte operatiuni specifice în activitătile
detinătorilor care implică materii explozive.
(2)
Prezentele norme tehnice se aplică numai dacă nu se aduce atingere
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 207/2005 privind stabilirea
cerintelor esentiale de securitate ale explozivilor de uz civil si a
conditiilor pentru introducerea lor pe piată, cu modificările si completările
ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr. 612/2010 privind stabilirea
cerintelor esentiale de securitate ale articolelor pirotehnice si a conditiilor
pentru introducerea lor pe piată.”
2.
Articolul 2 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
2. - Prezentele norme tehnice se aplică numai dacă nu aduc atingere
reglementărilor privind operatiunile cu materii explozive efectuate de
către institutiile publice cu atributii în domeniul apărării,
sigurantei nationale si ordinii publice.”
3. Articolul
5 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
5. - (1) Articolele pirotehnice se clasifică după cum urmează:
Categoria |
Nivelul riscului |
Nivelul de zgomot |
Utilizare |
Destinatie |
Exemple neexhaustive (numai pentru informare) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
foarte scăzut |
neglijabil |
în spatii restrânse
sau în interiorul clădirilor cu destinatia de locuintă |
divertisment |
- focuri bengale - chibrituri bengale - betisoare bengale - pocnitori de
Crăciun - jerbe - granule
scânteietoare - chibrituri detonante - pocnitori pentru
petreceri - serpi - scântei - pocnitori cu confeti - bobite explozive |
2 |
scăzut |
scăzut |
în exterior, în spatii
restrânse si care pot fi utilizate exclusiv de către pirotehnicieni |
divertisment |
- petarde - baterii si
combinatii - focuri bengale - betisoare bengale - bile pocnitoare - petarde duble - petarde luminoase - granule
scânteietoare - jerbe - pocnitori
săltărete - moriscă
săltăreată - mine - minirachete - rachete - candele romane - scântei - moriscă
zburătoare - sori rotitori |
3 |
mediu |
Nu este dăunător
sănătătii umane. |
în exterior, în spatii
deschise, vaste si care pot fi utilizate exclusiv de către
pirotehnicieni |
divertisment |
- roti zburătore - petarde - baterii si
combinatii - focuri bengale - petarde luminoase - jerbe - mine - rachete - candele romane - tub cu tragere - sori rotitori |
4 |
mare |
Nu este
dăunător sănătătii umane. |
exclusivă de
către pirotehnicieni |
divertisment |
- mine - candele romane - jerbe - rachete - sori rotitori |
T1 |
scăzut |
|
pe scenă, în
interior sau în exterior, utilizate exclusiv de către pirotehnicieni |
scenă |
|
T2 |
mare |
|
pe scenă, în
interior sau în exterior, utilizate exclusiv de către pirotehnicieni |
scenă |
|
P1 |
scăzut |
|
|
în alte scopuri decât
divertisment si scenă |
- articole pirotehnice
destinate vehiculelor - alte destinatii
tehnice |
P2 |
mare |
|
destinate
manipulării ori utilizării exclusive de către pirotehnicieni |
în alte scopuri decât
divertisment si scenă |
- destinatii tehnice |
(2)
Articolele pirotehnice din categoriile 2, 3, 4, T1, T2 si P2 pot fi folosite
numai de către pirotehnicieni si numai în scopul pentru care sunt
destinate.”
4. La articolul 7, după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu următorul cuprins:
“(3)
Articolele pirotehnice pot fi utilizate numai dacă respectă
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 612/2010.”
5. La articolul 10, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Prepararea mecanizată a amestecurilor explozive simple si a emulsiilor
explozive la detinători se face cu utilaje conforme, cu respectarea
prevederilor din cartea tehnică si a instructiunilor proprii de securitate
si sănătate în muncă, elaborate potrivit prevederilor Legii
securitătii si sănătătii în muncă nr. 319/2006, ale
Legii nr. 126/1995, cu modificările si completările ulterioare, si
ale Legii nr. 245/2004 privind securitatea generală a produselor,
republicată.”
6.
Articolul 11 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
11. - (1) Articolele pirotehnice pot fi comercializate doar în spatii destinate
vânzării unor astfel de articole numai după obtinerea autorizatiei de
a le detine si comercializa din partea inspectoratului teritorial de muncă
si a inspectoratului de politie judetean/Directia Generală de Politie a
Municipiului Bucuresti si după obtinerea acordului unitătii
inspectoratului pentru situatii de urgentă în a cărei rază de
competentă functionează.
(2)
Etichetarea articolelor pirotehnice se face în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 612/2010.
(3)
Pentru organizarea de jocuri cu articole pirotehnice de divertisment din
categoriile 3 si 4, trebuie obtinute acordurile prevăzute de Legea nr.
126/1995, cu modificările si completările ulterioare, cu cel putin 48
de ore înainte.”
7.
Articolul 12 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
12. - (1) în vederea
autorizării pentru a efectua operatiuni cu materii explozive, persoanele
fizice autorizate potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 44/2008 privind desfăsurarea activitătilor economice de
către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile
familiale, cu modificările ulterioare, sau persoanele juridice trebuie
să prezinte la inspectoratul teritorial de muncă un dosar care
să cuprindă:
a)
cerere pentru autorizare, care trebuie să contină cel putin:
denumirea, sediul si obiectul activitătii, adresa, numărul de
telefon/fax, persoana de contact, precum si tipul materiilor explozive cu care
efectuează operatiuni;
b)
copie de pe certificatul de înregistrare si statutul operatorului economic;
c)
certificatul constatator de la Oficiul National al Registrului Comertului,
eliberat cu cel mult 30 de zile anterior datei de solicitare a
autorizării;
d)
cazierul judiciar pentru asociati si administratori din care să rezulte
că nu au fost condamnati printr-o hotărâre judecătorească
definitivă la pedeapsa cu închisoare mai mare de 2 ani pentru infractiuni
comise cu intentie;
e)
planul locatiei unde se realizează activitatea în care să fie
evidentiate amplasarea locurilor de muncă, distantele dintre obiectivele
interioare, distantele de sigurantă, drumuri interioare, căi ferate
uzinale, delimitarea teritoriului, căi de evacuare, la scara 1:1000;
f)
schema electrică monofilară de alimentare cu energie electrică a
locatiei unde se desfăsoară activitatea;
g)
schema privind modul de asigurare a iluminatului;
h)
planul cuprinzând dotările si amplasarea mijloacelor tehnice pentru
combaterea si prevenirea incendiilor;
i)
schema instalatiei de protectie contra tensiunilor accidentale, inclusiv contra
supratensiunilor atmosferice cu precizarea rezultatelor măsurării
rezistentei prizelor efectuate la termenul scadent;
j)
descrierea modului de asigurare a pazei si a gardurilor împrejmuitoare acolo
unde este cazul;
k)
descrierea modului de asigurare a depozitării materiilor prime si a
productiei finite;
l) descrierea modului de asigurare a supravegherii,
alarmării si evacuării personalului în caz de pericol;
m)
lista mijloacelor de transport în interiorul depozitului;
n)
lista cu personalul calificat si autorizat să efectueze operatiuni cu
materii explozive.
(2)
Persoanele prevăzute la alin. (1) care detin depozite de materii
explozive, în vederea autorizării acestora, trebuie să depună la
inspectoratul teritorial de muncă suplimentar documentelor si
informatiilor prevăzute la alin. (1) următoarele:
a)
pentru depozite de explozivi de uz civil, date privind capacitatea maximă
de stocare în echivalent TNT, numărul camerelor de stocare si capacitatea
acestora, tipul depozitului;
b)
pentru depozite de articole pirotehnice, date privind capacitatea maximă
de stocare, conform masei nete de amestec pirotehnic, numărul camerelor si
capacitatea acestora, tipul depozitului;
(3)
Persoanele prevăzute la alin. (1) pot efectua operatiuni cu materii
explozive numai după ce, în prealabil, au obtinut autorizatia, potrivit
modelului prevăzut în anexa nr. 1.
(4)
Autorizatia prevăzută la alin. (3) se vizează anual de
către inspectoratul teritorial de muncă si inspectoratul judetean de
politie/Directia Generală de Politie a Municipiului Bucuresti.
(5) în vederea obtinerii vizelor
anuale, persoana autorizată care solicită viza trebuie să
depună la inspectoratul teritorial de muncă certificatul constatator
de la Oficiul National al Registrului Comertului prin care se certifică
faptul că are acelasi obiect de activitate, precum si declaratia pe propria
răspundere prin care să mentioneze că nu s-au schimbat
conditiile initiale de autorizare.
(6)
Cererea solicitantului este procesată în cel mai scurt termen, dar nu mai
mult de 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei complete.
Termenul poate fi prelungit o singură dată de către autoritatea
competentă, pentru o perioadă de maximum 15 zile calendaristice.
(7)
Valabilitatea documentelor depuse initial nu este afectată de prelungirea
dispusă de autoritatea competentă. Prelungirea termenului în vederea
autorizării, precum si durata acestei prelungiri trebuie motivate în mod
corespunzător si notificate solicitantului înainte de expirarea termenului
initial.
(8)
Inspectoratul teritorial de muncă transmite solicitantului o confirmare de
primire a cererii, în termen de 5 zile calendaristice de la data primirii
cererii. Confirmarea de primire a cererii trebuie să precizeze
următoarele:
a)
termenul de procesare a cererii;
b)
căile de atac, pentru situatia în care în urma procesării a fost emis
un refuz de eliberare a autorizatiei.
(9) în cazul unei cereri sau a unei
documentatii incomplete, solicitantul este informat în cel mai scurt timp, dar
nu în mai mult de 5 zile lucrătoare de la primirea cererii, cu privire la
necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum si cu privire la
consecintele asupra termenului de procesare a cererii, prevăzut la alin.
(8).
(10) în
cazul în care o cerere este respinsă pentru motive de natură
procedurală, solicitantul este informat în cel mai scurt termen, dar nu în
mai mult de 5 zile lucrătoare de la depunerea cererii.
(11) În
termen de 10 zile lucrătoare, inspectoratul teritorial de muncă are
obligatia de a analiza dosarul, conform domeniului de competentă,
după care îl transmite însotit, după caz, de avizul sau refuzul
avizării dosarului către inspectoratul judetean de politie/Directia
Generală de Politie a Municipiului Bucuresti.
(12) în
termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii, Inspectoratul judetean
de politie/Directia Generală de Politie a Municipiului Bucuresti are
obligatia de a analiza dosarul, conform domeniului de competentă,
după care îl retransmite însotit, după caz, de avizul sau refuzul
avizării dosarului către inspectoratul teritorial de muncă.
(13) în
situatia în care inspectoratul teritorial de muncă sau inspectoratul
judetean de politie/Directia Generală de Politie a Municipiului Bucuresti
nu avizează dosarul acesta/aceasta trebuie să transmită
solicitantului decizia luată si să o motiveze clar.
(14) în
cazul în care autoritătile prevăzute la alin. (13) avizează
dosarul, inspectoratul teritorial de muncă va elibera solicitantului
autorizatia prevăzută în anexa nr. 1 sau în anexa nr. 2, după
caz.
(15)
Persoanele fizice si juridice autorizate, stabilite într-un alt stat membru al
Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, pot presta diverse
operatiuni cu materii explozive pe teritoriul României în regim
transfrontalier, ocazional sau pe durată determinată, sub rezerva
notificării la inspectoratul teritorial de muncă si la inspectoratul
judetean de politie/Directia Generală de Politie a Municipiului Bucuresti,
inclusiv prin intermediul Punctului de contact unic electronic, denumit în
continuare PCU electronic, cu cel putin 5 zile lucrătoare anterior
începerii activitătii, si a următoarelor informatii:
a)
statul membru de origine;
b)
datele de identificare si copie după autorizatia din tara sa;
c)
datele de identificare ale beneficiarului si locul în care va presta
activitatea;
d) date
privind materia explozivă folosită si/sau denumirea comercială a
acesteia;
e)
informatii privind depozitul autorizat de materii explozive pe care îl detine,
îl închiriază sau îl utilizează pe teritoriul României;
f)
lista artificierilor si/sau pirotehnistilor autorizati si copii după
actele doveditoare a autorizării acestora emise de autoritătile
competente din tara de origine.
(16)
Documentele emise de autorităti competente din alte state membre se depun,
în copie, de către prestator, care atestă conformitatea acestora cu
originalul, însotite de o traducere neautorizată în limba română.
(17)
Persoanele juridice si fizice autorizate din statele membre ale Uniunii
Europene sau ale Spatiului Economic European care doresc să presteze
activitatea de depozitare sau comercializare a materiilor explozive în regim
transnational sau transfrontalier ori prestatorii stabiliti în aceste state,
potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2009
privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a
furniza servicii în România, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 68/2010, trebuie să notifice această
intentie la inspectoratul teritorial de muncă/inspectoratul judetean de
politie/Directia Generală de Politie a Municipiului Bucuresti pe raza
căruia urmează să îsi desfăsoare activitatea si să
prezinte dovada spatiului de depozitare sau de comercializare conforme cu
prevederile prezentelor norme tehnice.”
8. La articolul 24, alineatul (2) se abrogă.
9. La
articolul 25, alineatul (2) se abrogă.
10. La
articolul 25, alineatul (3) se modifică si va avea următorul cuprins:
“(3) în actele însotitoare este
obligatoriu să se mentioneze categoria articolelor pirotehnice
transportate.”
11. La
articolul 34, alineatul (3) se modifică si va avea următorul cuprins:
“(3) în cazul lucrărilor de
prospectiuni, explorări geologice, constructii hidroenergetice sau
hidrotehnice, constructii sau reparatii de drumuri, căi ferate, precum si
al minelor cu o durată de functionare de până la 5 ani, depozitele
temporare, prevăzute la art. 31 lit. f), cu exceptia bordeielor, pot fi
folosite pe toată durata lucrărilor fără drept de
prelungire a duratei de functionare a acestora.”
12. La articolul 36, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Orice depozit de materii explozive poate fi modificat numai în baza unui
proiect si poate functiona numai după obtinerea unei noi autorizări.”
13. La articolul 42, alineatul (4) se abrogă.
14.
Articolul 46 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
46. - (1) Depozitele de materii explozive trebuie să fie
prevăzute cu instalatii de semnalizare si alarmare.
(2)
Modul de alegere si amplasare a acestor instalatii se stabileste prin proiect.”
15. La articolul 59, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2) în cazuri exceptionale, de
strictă necesitate si numai peste incintele depozitelor subterane, se
admit asemenea traversări, însă numai pe bază de proiecte
avizate potrivit legii.”
16. La articolul 65, alineatul (7) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(7) La
exploatările miniere la zi sau lucrări de inginerie civilă
materiile explozive se pot păstra si în firide mobile metalice sau din
beton, executate pe bază de proiect avizat de inspectoratul teritorial de
muncă pe raza căruia îsi desfăsoară activitatea
unitătile respective.”
17. La articolul 66, alineatul (1) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art.
66. - (1) încăperile în care
se depozitează si se mânuiesc materii explozive pentru articole de
vânătoare, perforări de sonde, articole pirotehnice, fuzee antigrindină,
capse de alarmare C.F.R., diferite tipuri de cartuse de semnalizare si altele
asemenea trebuie să fie construite din materiale incombustibile si să
aibă o singură usă de acces confectionată din metal.”
18.
Articolul 68 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
68. - (1) Articolele pirotehnice se păstrează în ambalajul original
sau în unitatea de ambalare cea mai mică a furnizorului, în încăperi
construite potrivit prevederilor art. 66, după cum urmează:
a) în
clădiri cu spatii comerciale în încăperile de comercializare, numai
articole pirotehnice din categoriile 1 si P1, până la o greutate
brută de 100 kg;
b)
într-o încăpere alăturată spatiului de comercializare care nu
serveste locuirii continue de către persoane, numai articole pirotehnice din
categoriile 1 si P1, până la o greutate brută de 500 kg;
c) în
clădiri nelocuite situate în zone populate sau într-o încăpere de
depozitare a unei clădiri utilizate în exclusivitate în scopuri
industriale este admisă păstrarea articolelor pirotehnice din
categoriile 1 si P1, până la o greutate brută de 1.000 kg.
(2)
Cantităti mai mari decât cele prevăzute la alin. (1) si articole
pirotehnice din categoriile 2, 3, 4, P2, T1 si T2 se păstrează numai
în depozite de articole pirotehnice autorizate.
(3) în încăperile în care se
păstrează articole pirotehnice se vor asigura conditiile
prevăzute de instructiunile producătorului.”
19.
Titlul capitolului IX se modifică si va avea următorul
cuprins:
“CAPITOLUL IX
Autorizarea artificierilor si pirotehnicienilor”
20.
Articolul 114 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
114. - (1) Efectuarea operatiunilor cu explozivi, respectiv lucrări de
împuscare, preparare de amestecuri explozive simple si emulsii explozive,
transport, manipulare, depozitare, gestionare, distrugere, precum si alte
operatiuni specifice acestui domeniu, inclusiv prestarea unor servicii
similare, se efectuează numai de către artificieri autorizati.
(2)
Utilizarea articolelor pirotehnice de divertisment din categoria 2, 3 si 4, a
articolelor pirotehnice din categoria P2, precum si a articolelor pirotehnice
de scenă se încredintează numai persoanelor care sunt autorizate ca
pirotehnicieni.
(3) în cinematografie, efectele
speciale pentru care este necesară utilizarea de explozivi si/sau articole
pirotehnice din categoriile 2, 3, 4, T1 si T2 se realizează numai de
către artificieri, respectiv pirotehnicieni autorizati, cu exceptia
situatiilor în care declansarea exploziilor/articolelor pirotehnice se face de
către interpretul respectivei secvente.”
21.
Articolul 115 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
115. - (1) Pot desfăsura activitatea de artificier sau pirotehnician pe
teritoriul României cetătenii români si cetătenii unui stat membru al
Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, în conditiile prezentelor
norme tehnice.
(2)
Cetătenii români pot desfăsura activitatea de artificier sau
pirotehnician numai după obtinerea calificării profesionale
corespunzătoare si ulterior autorizării, în conditiile prezentelor
norme tehnice.
(3)
Cetătenii unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic
European pot desfăsura activitatea de artificier sau pirotehnician în
conditiile prevăzute la art. 1191.
(4)
Autorizarea prevăzută la alin. (2) este dovedită prin carnetul
de artificier, respectiv pirotehnician.”
22.
Articolul 116 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
116. - (1) Cursurile de calificare în meseria de artificier, respectiv
pirotehnician, prevăzute la art. 115, pot fi organizate numai de
către furnizorii de formare profesională autorizati, potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea
profesională a adultilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
(2)
Cursurile necesare calificării în meseria de artificier trebuie să
contină cel putin tematici referitoare la:
a)
legislatia în domeniul explozivilor;
b)
notiuni generale despre explozivi (compozitie, terminologie, domeniul de
utilizare, caracteristici termodinamice, reactii chimice explozive, gaze de
explozie, clasificare, detonatie, brizantă, capacitatea de lucru,
determinarea altor parametri precum umiditatea, densitatea, sensibilitatea
chimică la detonatie si soc);
c)
descrierea principalilor compusi chimici explozivi;
d)
mijloace de initiere si aprindere (capse detonante pirotehnice si electrice,
fitiluri detonante si de amorsare, bustere, sistem NONEL, explozoare);
e)
scheme de împuscare si de conectare a sistemelor de initiere;
f)
transportul, depozitarea, manipularea, evidenta, distrugerea explozivilor;
g)
plasarea găurilor, încărcarea, burarea si declansarea
încărcăturilor;
h)
scheme de legare si de aprindere a explozivilor;
i)
rateuri si lichidarea acestora;
j)
lucrări de împuscare în locuri cu atmosfere potential explozive;
k)
standarde privind explozivii;
l) cerinte de securitate si sănătate în muncă
specifice meseriei de artificier;
m)
reguli de prevenire si stingere a incendiilor.
(3)
Cursurile necesare calificării în meseria de pirotehnician trebuie să
contină cel putin:
a)
legislatia în domeniul articolelor pirotehnice;
b)
notiuni generale despre articole pirotehnice (terminologie, clasificare, mod de
realizare, continut de substantă explozivă netă);
c)
standarde aplicabile;
d)
prevederi privind siguranta publică si de securitate pentru
pirotehnicieni;
e) prevederi
de securitate si sănătate în muncă specifice meseriei de
pirotehnician;
f)
reguli privind transportul, depozitarea, manipularea, evidenta si distrugerea
articolelor pirotehnice;
g)
reguli de prevenire si stingere a incendiilor.”
23.
Articolul 117 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
117. - (1) în vederea înscrierii
la cursurile de calificare în meseria de artificier, respectiv de
pirotehnician, solicitantii trebuie să depună un dosar care să
contină următoarele documente:
a)
cerere prin care solicită înscrierea la curs, cu mentionarea adresei de
domiciliu sau a adresei de rezidentă, precum si a datelor de contact;
b)
copie de pe diploma de bacalaureat sau, după caz,
diplomă/certificat/adeverintă de absolvire a 8 sau 10 clase;
c)
certificat medical care să contină mentiunea «clinic
sănătos»;
d) aviz
psihologic din care să rezulte că solicitantul este apt pentru
meseria de artificier, respectiv de pirotehnician;
e)
declaratie pe propria răspundere din care să rezulte că nu a
fost condamnat prin hotărâre judecătorească rămasă
definitivă la o pedeapsă cu închisoarea mai mare de 2 ani, pentru
infractiuni comise cu intentie.
(2)
Cetătenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic
European care solicită înscrierea la cursurile de calificare în meseria de
artificier, respectiv de pirotehnician pot face dovada respectării
cerintelor prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) prin documente echivalente,
prezentate în copie de către solicitant, însotite de o traducere neoficială
în limba română.
(3)
Dosarele prevăzute la alin. (1) se înregistrează si se
păstrează la furnizorul de formare profesională autorizat care a
organizat cursul de calificare în meseria de artificier, respectiv de
pirotehnician.
(4) în situatia în care un furnizor
de formare profesională autorizat îsi încetează activitatea, acesta
are obligatia de a preda dosarele prevăzute la alin. (1) inspectoratului
teritorial de muncă pe raza căruia si-a desfăsurat activitatea.
(5)
Cetătenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic
European care au absolvit un curs similar într-unui dintre aceste state nu
trebuie să mai efectueze cursul în România în vederea autorizării.”
24.
Articolul 118 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
118. - Furnizorii de formare profesională au obligatia să anunte
inspectoratului teritorial de muncă perioada de desfăsurare a
cursului de calificare în meseria de artificier, respectiv de pirotehnician.”
25.
Articolul 119 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
119. - (1) Autorizarea artificierilor, respectiv a pirotehnicienilor se face în
baza unui examen sustinut în fata unei comisii formate din reprezentanti ai
inspectoratului teritorial de muncă pe raza căruia solicitantul îsi
are domiciliul, resedinta sau rezidenta.
(2)
Pentru a putea participa si sustine examenul în vederea autorizării ca
artificier, respectiv ca pirotehnician, candidatul trebuie să
transmită comisiei un dosar care să contină următoarele
documente:
a)
cerere, care va cuprinde pe lângă datele personale si lucrările
pentru care solicită autorizarea;
b)
copie de pe actul de identitate;
c)
copie de pe certificatul de calificare în meseria de artificier, respectiv de
pirotehnician, certificată de către solicitant;
d)
certificat de cazier judiciar care să dovedească faptul că nu a
fost condamnat prin hotărâre judecătorească rămasă
definitivă la o pedeapsă cu închisoarea mai mare de 2 ani, pentru
infractiuni comise cu intentie;
e)
certificat medical din care să rezulte faptul că solicitantul este
clinic sănătos;
f) aviz
psihologic din care să rezulte că solicitantul este apt pentru
meseria de artificier sau pirotehnician;
g)
două fotografii 3x4 cm.
(3)
Dovada respectării cerintelor prevăzute la alin. (2) lit. b)-f) poate
fi făcută si prin prezentarea unor documente echivalente, emise în
statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European, în
copie, de către solicitant, care confirmă conformitatea acestora cu
originalul, însotite de o traducere neautorizată în limba română.
(4) în cazul în care este
necesară verificarea legalitătii documentelor depuse în vederea
autorizării, inspectoratul teritorial de muncă va contacta
autoritătile competente din statul membru al Uniunii Europene sau al
Spatiului Economic European în cauză, prin intermediul Sistemului de
informare în cadrul pietei interne, în conformitate cu prevederile Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 68/2010.”
26.
După articolul 119 se introduc două noi articole, articolele 1191
si 1192, cu următorul cuprins:
“Art.
1191, - (1) Cetătenii statelor membre ale Uniunii Europene sau apartinând
Spatiului Economic European pot desfăsura activitatea de artificier sau de
pirotehnician, cu respectarea prevederilor prezentelor norme tehnice în regim
de autorizare sau luare în evidentă.
(2)
Cetătenii altor state membre ale Uniunii Europene sau apartinând Spatiului
Economic European si cetătenii români care au obtinut calificarea
profesională necesară într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau
al Spatiului Economic European pot dobândi calitatea de artificier sau de
pirotehnician autorizat potrivit prezentelor norme tehnice în aceleasi conditii
ca si cetătenii români.
(3)
Cetătenii unui alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinând Spatiului
Economic European si cetătenii români care au dobândit calitatea de
artificier ori de pirotehnician autorizat într-un alt stat membru al Uniunii
Europene sau apartinând Spatiului Economic European, calitate certificată
de o autoritate competentă din aceste state membre, se pot înscrie în
Tabelul nominal cuprinzând artificierii sau pirotehnicienii autorizati,
întocmit pe specialităti de Inspectia Muncii, în vederea exercitării
profesiei în România, în conditiile legii, fiind exceptati de la procedura de
examinare prevăzută la art. 119.
(4)
Cetăteanul unui stat membru al Uniunii Europene sau apartinând Spatiului
Economic European, autorizat ca artificier ori pirotehnician, care
exercită în mod legal această profesie în statul membru de origine
sau de provenientă, poate exercita temporar ori ocazional pe teritoriul
României activitătile specifice profesiei de artificier sau de
pirotehnician, fiind exceptat de la procedura de examinare reglementată la
art. 119.
(5)
Persoanele prevăzute la alin. (3) si (4) au dreptul să exercite pe
teritoriul României fără parcurgerea procedurii de autorizare
reglementată la art. 119 numai tipul de lucrări pentru care au fost
autorizate deja în statul membru de stabilire sau de provenientă si cu
notificarea prealabilă a inspectoratului teritorial de muncă, înainte
de începerea lucrărilor.
Art. 1192. - (1)
Cererea de autorizare ca artificier sau pirotehnician se adresează
inspectoratului teritorial de muncă din judetul de domiciliu sau de
resedintă si va fi însotită de actele doveditoare privind
îndeplinirea conditiilor prevăzute de prezentele norme tehnice.
(2) în termen de maximum 10 zile
lucrătoare de la data înregistrării cererii, inspectoratul teritorial
de muncă va informa solicitantul cu privire la data programării examenului
de autorizare, care nu poate depăsi 30 de zile calendaristice de la data
înregistrării cererii.
(3)
Data programată pentru examen poate fi amânată o singură
dată, cu maximum 15 zile calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse
initial nu este afectată de această prelungire. Modificarea datei
programate pentru examen trebuie motivată si notificată
solicitantului înainte de expirarea termenului initial.
(4) în cazul în care solicitantul nu
îndeplineste conditiile prevăzute de lege sau cererea formulată de
acesta nu este însotită de actele doveditoare, inspectoratul teritorial de
muncă îi comunică acestuia refuzul de participare la examenul de
autorizare ori, după caz, necesitatea completării documentelor impuse
de lege. În cazul în care unei persoane îi este refuzată participarea la
examenul de autorizare, comunicarea trebuie să fie motivată clar,
argumentând cauzele.
(5) în situatia necesitătii
completării documentelor impuse de lege, inspectoratul teritorial de
muncă va comunica persoanei în cauză, în termen de maximum 10 zile de
la depunerea documentatiei complete, data programării examenului, care nu
poate să depăsească 30 de zile calendaristice de la data
depunerii noilor documente.
(6)
Absolventii cursurilor de calificare în meseria de artificier, respectiv de
pirotehnician care, din diverse motive, nu s-au prezentat la data fixată
pentru examenul de autorizare vor depune o cerere la inspectoratul teritorial
de muncă în vederea solicitării unei reprogramări a acestuia.”
27.
Articolul 120 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
120. - (1) Examinarea în vederea autorizării se face în functie de tipul
de lucrări pe care solicitantul intentionează să le execute.
(2)
Examinarea solicitantilor pentru exercitarea activitătii de artificier va
avea în vedere verificarea cunostintelor cel putin în ceea ce priveste:
a)
actele normative din domeniul explozivilor;
b)
notiuni despre explozivi si mijloace de initiere;
c)
modul în care trebuie efectuate lucrările pe care le execută un
artificier;
d) reguli
privind prevenirea si stingerea incendiilor;
e)
reguli de sănătate si securitate în muncă aplicabile
activitătii.
(3)
Examinarea solicitantilor pentru exercitarea activitătii de pirotehnician
va avea în vedere verificarea cunostintelor cel putin în ceea ce priveste:
a)
actele normative din domeniul articolelor pirotehnice;
b)
notiuni despre articole pirotehnice, clasificare, tipuri, terminologie,
standarde;
c)
modul în care trebuie efectuate lucrările pe care le execută un
pirotehnician;
d)
reguli privind prevenirea si stingerea incendiilor;
e)
reguli de sănătate si securitate în muncă aplicabile
activitătii.
(4)
Rezultatele examenului de autorizare pentru exercitarea activitătii de
artificier, respectiv de pirotehnician se consemnează într-un proces-verbal
semnat de membrii comisiei.
(5)
Decizia de nepromovare a examenului de autorizare pentru exercitarea
activitătii de artificier sau de pirotehnician se motivează în mod
clar, prezentându-se cauzele, si poate fi contestată la Inspectia Muncii
si, după caz, atacată la instanta judecătorească
competentă, potrivit legii.
(6)
După promovarea examenului, solicitantul trebuie să efectueze o
practică timp de două luni sub supravegherea unui artificier
autorizat, respectiv pirotehnician autorizat si cu experientă, timp în
care va executa lucrări cu explozivi sau articole pirotehnice care să
îi permită să desfăsoare singur activitatea pentru care a fost
autorizat.
(7)
Eliberarea carnetului de artificier, respectiv de pirotehnician autorizat se
face după ce acesta face dovada că a parcurs perioada de
practică prevăzută la alin. (6) si constă în eliberarea
acestuia, conform modelelor prevăzute în anexa nr. 10 a) si 10 b), sau
înscrierea unei noi operatiuni, după caz.
(8)
Eliberarea carnetelor de artificier, respectiv de pirotehnician sau înscrierea
unor noi activităti în acestea se face de către inspectoratul
teritorial de muncă.
(9)
Exercitarea activitătii pentru care s-a obtinut autorizatia este
permisă numai pentru tipul de lucrări înscrise în carnet.
(10)
Extinderea autorizatiei pentru alte operatiuni decât cele pentru care o
persoană a fost autorizată la o anumită dată ca artificier
sau pirotehnician implică o nouă examinare, urmată de o
nouă perioadă de practică de două luni, potrivit
prevederilor alin. (2)-(8).”
28.
După articolul 120 se introduc două noi articole, articolele 1201
si 1202, cu următorul cuprins:
“Art.
1201. - (1) Lucrările pe care le poate executa un artificier
autorizat sunt următoarele:
1. În
subteran:
a)
lucrări de împuscare în subteran în mine grizutoase;
b)
lucrări de împuscare în subteran în mine negrizutoase;
c)
lucrări de împuscare în alte lucrări subterane de tip minier (de
exemplu, tuneluri, galerii de aductiune, încăperi pentru utilaje);
2. la
suprafată:
a)
lucrări de împuscare la exploatări miniere la zi, constructii de
drumuri si terasamente, demolări sau derocări de altă
natură;
b)
lucrări de împuscare subacvatice executate de la suprafată;
c)
lucrări de împuscare a obiectelor din metal;
d)
lucrări de împuscare în prospectiuni geologice, seismice, perforări
de sonde;
e)
lucrări de împuscare în medii calde;
f)
lucrări de realizare a efectelor speciale în productia de filme;
g)
lucrări pentru dislocarea buturugilor cu rădăcini;
h)
lucrări de dezmembrare a supragabaritilor; i) lucrări de spargere a
ghetii si de eliberare a blocărilor cu sloiuri de gheată; j)
lucrări speciale; k) transport explozivi.
(2) în cazul operatiunilor
subacvatice cu explozivi unde este necesară interventia scafandrilor,
acestia, pe lângă detinerea brevetului de scafandru, trebuie să fie
autorizati ca artificieri.
(3) Nu
se consideră lucrări de împuscare în subteran lucrările care se
execută sub nivelul solului care nu au drept scop realizarea unor
lucrări de tip minier sau lucrările de demolare care se execută
începând de la nivelul solului în jos.
(4) Un
artificier autorizat pentru lucrările prevăzute la alin. (1) pct. 1
lit. a) poate executa si lucrări prevăzute la alin. (1) pct. 1 lit.
b) si c), iar un artificier autorizat pentru lucrările prevăzute la
alin. (1) pct. 1 lit. b) poate executa si lucrările prevăzute la
alin. (1) pct. 1 lit. c) si invers.
Art. 1202. -
Operatiunile pe care le poate efectua un pirotehnician autorizat sunt
următoarele:
a)
realizarea focurilor de artificii cu efecte luminoase sau sonore prin
utilizarea articolelor pirotehnice de divertisment;
b)
efectuarea de efecte luminoase sau acustice în timpul spectacolelor care se
desfăsoară în interior ori exterior prin utilizarea articolelor
pirotehnice de scenă;
c)
utilizarea de alte articole pirotehnice, cum ar fi mijloacele de semnalizare
acustice si luminoase de diferite tipuri, de combatere a dăunătorilor
si protectie a plantelor în agricultură, mijloacele producătoare de
fum si ceată, precum si altele asemenea cu întrebuintări tehnice;
d)
realizarea de efecte speciale în productii cinematografice prin utilizarea de
articole pirotehnice.”
29.
Articolul 121 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
121. - (1) Dosarele prevăzute la art. 119 alin. (2) se înregistrează
si se păstrează la inspectoratele teritoriale de muncă la care
au fost depuse pentru persoanele cărora Ie-a fost eliberat carnetul de
artificier, respectiv de pirotehnician.
(2)
Persoanelor care nu au promovat examenul de autorizare dosarul li se restituie
pe bază de semnătură.
(3)
Solicitantul poate relua procedura de autorizare numai după o
perioadă de 30 de zile de la data restituirii dosarului.
(4)
Autorizatiile de artificieri si pirotehnicieni acordate anterior prezentelor
reglementări rămân valabile, în conditiile legii.”
30. Articolul
122 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
122. - (1) Inspectoratele teritoriale de muncă au obligatia să
tină evidenta nominală a tuturor artificierilor si pirotehnicienilor
autorizati, atât pentru cei salariati la diversi operatori economici, cât si
pentru cei care practică această activitate în mod independent.
Evidenta respectivă trebuie să contină numele persoanei
autorizate, domiciliul, resedinta sau rezidenta acestuia, tipul de lucrări
pentru care este autorizat, data eliberării autorizatiei, alte informatii.
(2)
Inspectia Muncii va publica pe site-ul institutiei lista completă a
artificierilor si pe cea a pirotehnicienilor autorizati, pe care le
actualizează ori de câte ori este necesar.
(3)
Operatorii economici care au angajati artificieri si pirotehnicieni autorizati
au obligatia să comunice inspectoratelor teritoriale de muncă numele
persoanelor autorizate angajate si orice schimbare a acestora, în termen de 5
zile lucrătoare de la angajare si, respectiv, de la schimbare.
(4) Artificierii
si pirotehnicienii autorizati au obligatia, atunci când se schimbă datele
lor de identificare, să comunice modificările respective, în termen
de 5 zile lucrătoare de la schimbare, prin postă sau prin PCU
electronic, inspectoratului teritorial de muncă unde sunt înregistrati.
(5)
Artificierii si pirotehnicienii, în cazul în care îsi schimbă domiciliul,
resedinta sau rezidenta, au obligatia ca, prin postă sau prin PCU
electronic, concomitent cu îndeplinirea prevederilor alin. (4), să
solicite înregistrarea la inspectoratul teritorial de muncă pe raza
căruia si-au stabilit noul domiciliu sau noua rezidentă, în termen de
5 zile lucrătoare de la schimbare.
(6)
Inspectia Muncii va actualiza listele prevăzute la alin. (2) cu noile
informatii prevăzute la alin. (4) si (5) ale artificierului sau
pirotehnicianului respectiv.”
31.
Articolul 123 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
123. - (1) Carnetul de artificier, respectiv de pirotehnician poate fi
suspendat de către inspectorii de muncă cu atributii de control în
acest domeniu, pe o perioadă de 3 luni, în situatia în care se
constată abateri ale titularului de la prevederile legale privind
securitatea si sănătatea în muncă.
(2)
Atunci când constată abateri de la prevederile legale privind siguranta
publică, organele de politie pot face propuneri inspectoratelor
teritoriale de muncă în vederea suspendării carnetului de artificier,
respectiv de pirotehnician, pentru o perioadă de 3 luni.
(3)
Artificierul sau pirotehnicianul căruia i s-a suspendat carnetul are
obligatia să predea acest carnet inspectoratului teritorial de muncă
emitent, care îl va înapoia titularului după expirarea perioadei de
suspendare.
(4)
Carnetul de artificier, respectiv de pirotehnician se anulează de
către inspectoratul teritorial de muncă emitent în următoarele
cazuri:
a) ca
urmare a încălcărilor grave sau repetate ale prevederilor legale
privind regimul explozivilor/articolelor pirotehnice;
b) la
întreruperea activitătii pentru o perioadă de mai mult de 4 ani.”
32.
Articolul 124 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
124. - (1) în cazul anulării
carnetului de artificier/pirotehnician prevăzute la art. 123 alin. (4),
acesta se predă inspectoratului teritorial de muncă emitent.
(2)
Obtinerea unui nou carnet este posibilă numai după trecerea a cel
putin 2 ani de la data anulării, pe baza unui nou examen de autorizare.”
33.
Articolul 125 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
125. - (1) Anual, artificierii, respectiv pirotehnicienii autorizati au
obligatia să efectueze examene psihologice, din care să rezulte
dacă acestia sunt sau nu sunt apti pentru activitatea pe care o
îndeplinesc.
(2)
Concluzia examenului prevăzut la alin. (1) se va transmite de către
psihologul care l-a efectuat direct persoanei examinate, care are obligatia de
a o transmite inspectoratului teritorial de muncă, în copie.
(3)
Examinarea psihologică trebuie efectuată cu 30 de zile înainte de
data expirării valabilitătii ultimei examinări psihologice.
(4)
Neefectuarea examenului psihologic în termenul prevăzut atrage suspendarea
carnetului de artificier, respectiv de pirotehnician până la momentul
efectuării examinării, iar în cazul în care examinarea nu este
efectuată în următoarele 3 luni, se va proceda la anularea carnetului.
(5) în cazul în care în urma
efectuării examenului psihologic rezultă că persoana
examinată nu este aptă să îsi exercite meseria, i se retrage
dreptul de practicare a meseriei de artificier sau pirotehnician si i se
anulează carnetul.
(6)
Efectuarea instructajelor în domeniul securitătii si
sănătătii în muncă, precum si a celor privind activitatea
de prevenire si stingere a incendiilor se face în conformitate cu
reglementările legale în vigoare.”
34. La articolul 1251, alineatul (4) se abrogă.
35.
După articolul 1251 se introduc cinci noi articole, articolele
1252-1256, cu următorul cuprins:
“Art.
1252. - Operatorii economici care au ca lucrători artificieri
sau pirotehnicieni autorizati, precum si artificierii si pirotehnicienii
autorizati care îsi desfăsoară activitatea în mod independent, dar
care sunt stabiliti într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al
Spatiului Economic European si care efectuează operatiuni cu explozivi ori
articole pirotehnice în regim transnational sau transfrontalierîn România, au
obligatia să anunte cu 5 zile înainte de desfăsurarea
activitătilor respective, inclusiv prin intermediul PCU electronic,
inspectoratul teritorial de muncă pe raza căruia îsi
desfăsoară activitatea.
Art. 1253. - (1) Procedurile si formalitătile de autorizare prevăzute în
prezentele norme tehnice pot fi îndeplinite si prin intermediul PCU electronic,
în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
49/2009, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
68/2010.
(2)
Prevederile prezentelor norme tehnice referitoare la PCU electronic se
aplică în 60 de zile de la data operationalizării acestuia.
Art. 1254. - În cazul în care este necesară verificarea legalitătii
documentelor depuse în vederea autorizărilor sau notificărilor
prevăzute de prezenta hotărâre, inspectoratul teritorial de
muncă contactează autoritătile competente din statul membru al
Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European în cauză, prin
intermediul Sistemului de informare al pietei interne (IMI), în conformitate cu
prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 68/2010.
Art. 1255. - Autorizarea artificierilor si pirotehnicienilor, a depozitelor pentru
materiile explozive si a serviciilor cu materii explozive este exceptată
de la procedura aprobării tacite, astfel cum aceasta este
reglementată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 27/2003
privind procedura aprobării tacite, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 1256. - Prevederile privind procedurile si formalitătile de autorizare,
precum si autorizarea artificierilor si pirotehnicienilor, reglementate de
prezentele norme tehnice, se completează cu dispozitiile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 68/2010.”
36.
Capitolul X
“Conditiile ce trebuie îndeplinite în vederea
autorizării pentru activitatea de artificier, respectiv de pirotehnist
pentru focuri de artificii” se abrogă.
37. În
titlul si în cuprinsul hotărârii, termenii “pirotehnist” si “pirotehnist
pentru focuri de artificii” se înlocuiesc cu termenul “pirotehnician”.
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr. 536/2002 pentru aprobarea Normelor tehnice
privind detinerea, prepararea, experimentarea, distrugerea, transportul,
depozitarea, mânuirea si folosirea materiilor explozive utilizate în orice alte
operatiuni specifice în activitătile detinătorilor, precum si
autorizarea artificierilor si a pirotehnistilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 4 iulie 2002, cu modificările si
completările ulterioare, precum si cu modificările si
completările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica, dându-se
textelor o nouă numerotare.
*
Prezenta
hotărâre transpune dispozitiile Directivei 2006/123/CE a Parlamentului
European si a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul
pietei interne, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L
nr. 376 din 27 decembrie 2006, în domeniul serviciilor cu explozivi de uz civil
si articole pirotehnice.
Prezenta hotărâre a fost adoptată
cu respectarea obligatiilor ce rezultă din Directiva 98/34/CE a
Parlamentului European si a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei
proceduri pentru furnizarea de informatii în domeniul standardelor si
reglementărilor tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunitătii Europene seria L nr. 204 din 21 iulie 1998, modificată
prin Directiva 98/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iulie
1998, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene seria L
nr. 217 din 5 august 1998.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Ioan Nelu Botis
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
p. Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Károly Borbély,
secretar de stat
Ministrul mediului si pădurilor,
László Borbély
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Bucuresti,
2 februarie 2011.
Nr. 95.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea participării României la Expozitia Mondială 2015
“Hrănirea planetei, energie pentru viată”, Milano, Italia
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 12 alin. (2) si (3) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă participarea României, în perioada 1 mai-31 octombrie 2015, la
Expozitia Mondială 2015 “Hrănirea planetei, energie pentru
viată”, Milano, Italia, denumită în continuare expozitie
mondială.
Art. 2. - (1)
Ministerul Afacerilor Externe, denumit în continuare MAE, coordonează
procesul de pregătire si de participare a României la expozitia
mondială.
(2)
Reprezentarea Guvernului României în ceea ce priveste organizarea si
participarea României la expozitia mondială se asigură de comisarul
general al Sectiunii române.
(3)
Comisarul general al Sectiunii române este numit prin decizie a
primului-ministru, la propunerea MAE.
Art. 3. - (1) în vederea elaborării
conceptului de participare a României la expozitia mondială se constituie
o comisie de organizare.
(2)
Comisia de organizare este condusă de comisarul general al Sectiunii
române si are în componentă reprezentanti, la nivel de secretar de stat,
din cadrul următoarelor ministere:
a)
Ministerul Dezvoltării Regionale si Turismului;
b)
Ministerul Culturii si Patrimoniului National;
c)
Ministerul Mediului si Pădurilor;
d)
Ministerul Educatiei, Cercetări, Tineretului si Sportului;
e)
Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri;
f)
Ministerul Finantelor Publice;
g)
Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale.
(3)
Desemnarea reprezentantilor prevăzuti la alin. (2) se face prin ordin al
ministrului de resort, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri.
(4)
Comisia de organizare va coopera si cu alte institutii publice si private,
precum si cu organizatii guvernamentale si neguvernamentale.
(5)
Comisia de organizare va putea constitui colective tehnice de lucru, formate
din reprezentanti ai autoritătilor prevăzute la alin. (2), ai altor
autorităti si institutii publice, precum si ai persoanelor juridice de
drept privat.
Art. 4. -
Comisariatul general pentru expozitii mondiale functionează în cadrul MAE,
în subordinea comisarului general al Sectiunii române. Comisariatul general
pentru expozitii mondiale are următoarele atributii principale:
a)
implementează conceptul si programul de participare a României la
expozitia mondială si asigură ilustrarea tematicii propuse de
organizatori;
b)
colaborează cu organizatorii expozitiei mondiale pentru pregătirea si
realizarea activitătilor cuprinse în programul acestora si realizează
în numele statului român toate procedurile necesare pentru pregătirea si
participarea României la expozitia mondială;
c)
participă la elaborarea caietului de sarcini si la organizarea
licitatiilor, în conditiile legii, pentru proiectarea, organizarea si
realizarea pavilionului si a celorlalte manifestări prin care România va
fi reprezentată la expozitia mondială;
d)
asigură managementul organizatoric si monitorizarea realizării
proiectului de participare a României la expozitia mondială, pe parcursul
etapelor de pregătire, de desfăsurare a participării, de
închidere a expozitiei, inclusiv pe perioada de dezafectare a pavilionului si
de predare a locatiei;
e)
elaborează propunerile privind bugetul necesar pentru desfăsurarea
propriei activităti, precum si pentru asigurarea participării României
la expozitia mondială;
f)
coordonează activitătile de editare, tipărire, difuzare a
materialelor promotionale, precum si realizarea evenimentelor speciale de
promovare a participării României la expozitia mondială;
g)
asigură îndeplinirea altor atributii si sarcini stabilite de ministrul
afacerilor externe pentru participarea în bune conditii la expozitia
mondială;
h)
prezintă periodic ministrului afacerilor externe rapoarte privind stadiul
pregătirii si desfăsurării participării României la
expozitia mondială, precum si modul de gestionare a fondurilor aferente.
Art. 5. - (1)
Se autorizează MAE să obtină venituri din închirierea unor
spatii cu destinatia de desfăsurare de activităti comerciale, de
natura alimentatiei publice cu specific national si a vânzării de
suveniruri românesti reprezentative, în cadrul pavilionului României.
(2)
Suprafata alocată pentru activităti comerciale nu poate depăsi
20% din suprafata construită totală a pavilionului.
(3) închirierea spatiilor
prevăzute la alin. (1) se face prin licitatie publică. Licitatia
publică se organizează pe bază de norme interne, aprobate prin
ordin al ministrului afacerilor externe, care vor contine cel putin:
modalitatea de publicitate a intentiei MAE de selectare a unor operatori
economici pentru desfăsurarea de activităti comerciale; termenii de
referintă pentru selectare; modelul de contract; numărul minim de
operatori economici care trebuie să depună oferta; calendarul
procedurii.
(4)
Chiria încasată se virează integral la bugetul de stat.
Art. 6. - (1) Cheltuielile aferente pregătirii si participării României
la expozitia mondială se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul
MAE, capitolul 51.01 “Autorităti publice si actiuni externe”.
(2)
Organizarea actiunilor de reprezentare si protocol în Italia, pe durata
desfăsurării expozitiei mondiale, se realizează în conformitate
cu legislatia în vigoare privind modul si conditiile în care misiunile
diplomatice, oficiile consulare si celelalte reprezentante ale României în
străinătate pot să organizeze actiuni de protocol si de
reprezentare si se efectuează cu aprobarea comisarului general pentru
Sectiunea română la expozitia mondială.
(3) în bugetul prevăzut la
alin. (1) sunt incluse si cheltuielile cu diurnele legale, cazarea si
transportul ziaristilor, ale membrilor colectivelor artistice, sportive,
stiintifice si altele asemenea, care vor participa la evenimentele organizate
de România pe toată durata expozitiei mondiale.
(4)
Cheltuielile prevăzute la alin. (3) se suportă de la titlul “Bunuri
si servicii”, capitolul 51.01 “Autorităti publice si actiuni externe”.
(5)
Scăderea din contabilitate a contravalorii eventualelor pagube care pot
apărea în timpul participării la expozitia mondială si care nu
se datorează culpei vreunei persoane se face, în conditiile legii, pe baza
aprobării ministrului afacerilor externe, în calitatea sa de ordonator
principal de credite.
(6) în urma închiderii expozitiei
mondiale, bunurile de natura mijloacelor fixe si a obiectelor de inventar
apartinând pavilionului României, inclusiv structurile de constructie si
amenajare, se scot din functiune, se casează, se transferă la
misiunile diplomatice, oficiile consulare si celelalte reprezentante ale
României în străinătate, se donează, se repatriază sau se
valorifică în Italia, după caz, cu respectarea legislatiei în
vigoare.
(7)
Lista bunurilor prevăzute la alin. (6) si destinatia acestora se
aprobă prin ordin al ministrului afacerilor externe.
(8) în completarea alocatiilor
bugetare prevăzute la alin. (1) si (4) se pot atrage fonduri provenite din
donatii si sponsorizări ale persoanelor fizice si ale persoanelor juridice
din tară si din străinătate, precum si alte surse atrase în
conditiile legii.
(9)
Elaborarea conceptului de participare la expozitia mondială se
realizează prin dezbatere publică, cu consultarea institutelor de
arhitectură, institutelor de cercetare-dezvoltare, a principalelor
institutii culturale.
(10)
Comisarul general pentru Sectiunea română răspunde de utilizarea
fondurilor aferente organizării si participării României la expozitia
mondială, potrivit prevederilor legale.
(11)
Structura detaliată a bugetului aferent pregătirii si
participării României la expozitia mondială se aprobă prin ordin
al ministrului afacerilor externe.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul dezvoltării regionale si turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Ioan Nelu Botis
Ministrul mediului si pădurilor,
László Borbély
Ministrul culturii si patrimoniului national,
Kelemen Hunor
Ministrul comunicatiilor si societătii informationale,
Valerian Vreme
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul agriculturii si dezvoltării rurale,
Bucuresti,
9 februarie 2011.
Nr. 115.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind realizarea de către Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale pentru Inspectia Muncii, în colaborare cu Serviciul de Telecomunicatii
Speciale, a retelei securizate de comunicatii de arie extinsă
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 11 lit. m) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu
modificările si completările ulterioare, si în conformitate cu
prevederile art. 1 alin. (1) si ale art. 11 din Legea nr. 92/1996 privind
organizarea si functionarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă realizarea de către Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale pentru Inspectia Muncii, în colaborare cu Serviciul de Telecomunicatii
Speciale, a retelei securizate de comunicatii de arie extinsă, în
conditiile legii.
Art. 2. - În
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Inspectia Muncii împreună cu Serviciul de Telecomunicatii
Speciale vor emite normele tehnice privind modul de utilizare a retelei
constituite potrivit prevederilor art. 1.
Art. 3. - Se autorizează Serviciul de Telecomunicatii Speciale să
achizitioneze de pe piata publică servicii de comunicatii de buclă
locală sau alte tipuri de servicii de comunicatii pe care Serviciul de
Telecomunicatii Speciale nu le poate asigura cu resurse proprii, în
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achizitie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările si completările ulterioare, pentru Inspectia Muncii, si
să gestioneze reteaua constituită conform cerintelor beneficiarului.
Art. 4. - (1)
Modul de recuperare a costurilor pentru serviciile prevăzute la art. 3,
precum si orice alte detalii se stabilesc prin protocol comun, încheiat între
Inspectia Muncii si Serviciul de Telecomunicatii Speciale, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(2)
Clauzele protocolului se pot renegocia anual, la cererea uneia dintre
părti.
Art. 5. - (1)
Costurile pentru serviciile achizitionate potrivit art. 3 se recuperează
de către Serviciul de Telecomunicatii Speciale din sumele alocate cu
această destinatie în bugetul Inspectiei Muncii, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(2) Cu
sumele rezultate în urma acestei activităti, încasate în cadrul aceluiasi
exercitiu financiar, Serviciul de Telecomunicatii Speciale reconstituie
creditele bugetare utilizate în acest scop.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Ioan Nelu Botis
Directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale,
Marcel Opris
Ministrul comunicatiilor si societătii informationale,
Valerian Vreme
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
16 februarie 2011.
Nr. 121.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |