MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 119 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 16 februarie 2011
SUMAR
3. - Hotărâre privind modificarea limitelor minime si maxime ale componentei numerice a unor comisii permanente, prevăzute în anexa la Hotărârea Camerei Deputatilor nr. 43/2008 pentru aprobarea componentei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
Decizia nr. 1.561 din 7 decembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin. (21)
si ale art. 501 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
Decizia nr. 1.563 din 7 decembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. III alin. (1), (2) si (21)
din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar
nr. 18/1991
Decizia nr. 1.646 din 16 decembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
10/2009 privind dreptul studentilor înmatriculati la formele de
învătământ la distantă sau cu frecventă redusă de a
continua studiile la programe de studii de licentă autorizate să
functioneze provizoriu sau acreditate
57. - Hotărâre privind stabilirea unor măsuri pentru
asigurarea aplicării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.221/2009 al
Parlamentului European si al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind
participarea voluntară a organizatiilor la un sistem comunitar de management
de mediu si audit (EMAS) si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 761/2001 si a
deciziilor 2001/681/CE si 2006/193/CE ale Comisiei
62. - Hotărâre pentru modificarea art. 1 din Normele
privind privatizarea societătilor comerciale cu capital majoritar de stat
care au ca obiect principal de activitate cercetarea-dezvoltarea, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 2.193/2004
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
4. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor privind modificarea si completarea
Ordinului presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2010 pentru aprobarea cerintelor tehnice
care trebuie îndeplinite de mijloacele oficiale de identificare a bovinelor,
suinelor, ovinelor si caprinelor, precum si pentru stabilirea conditiilor de
aprobare a acestora pe teritoriul României
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
privind modificarea limitelor minime si maxime ale componentei numerice a
unor comisii permanente,
prevăzute în anexa la Hotărârea Camerei Deputatilor nr. 43/2008
pentru aprobarea componentei nominale
a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
În temeiul art. 40-43 din Regulamentul
Camerei Deputatilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputatilor nr.
8/1994, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Camera
Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Limitele minime si maxime ale componentei numerice a
unor comisii permanente, prevăzute în anexa la Hotărârea Camerei
Deputatilor nr. 43/2008 pentru aprobarea componentei nominale a comisiilor
permanente ale Camerei Deputatilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 875 din 23 decembrie 2008, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
Comisia pentru politică economică, reformă si privatizare
Limitele
aprobate: 21-24
2.
Comisia pentru buget, finante si bănci
Limitele
aprobate: 21-39
3.
Comisia pentru industrii si servicii
Limitele
aprobate: 21-31
4.
Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară
si servicii specifice
Limitele
aprobate: 23-32
5.
Comisia pentru drepturile omului, culte si problemele minoritătilor
nationale
Limitele
aprobate: 11-15
6.
Comisia pentru administratie publică, amenajarea teritoriului si echilibru
ecologic
Limitele
aprobate: 23-33
7.
Comisia pentru muncă si protectie socială
Limitele
aprobate: 23-30
8.
Comisia pentru sănătate si familie
Limitele
aprobate: 15-19
9.
Comisia pentru învătământ, stiintă, tineret si sport
Limitele
aprobate: 23-31
10.
Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă
Limitele
aprobate: 18-25
11.
Comisia juridică, de disciplină si imunităti
Limitele
aprobate: 17-26
12.
Comisia pentru apărare, ordine publică si sigurantă
natională Limitele aprobate: 19-26
13.
Comisia pentru politică externă
Limitele
aprobate: 19-25
14.
Comisia pentru cercetarea abuzurilor, coruptiei si pentru petitii
Limitele
aprobate: 11-13
15.
Comisia pentru tehnologia informatiei si comunicatiilor
Limitele
aprobate: 11-15
16.
Comisia pentru egalitate de sanse pentru femei si bărbati
Limitele
aprobate: 11-15
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 15
februarie 2011, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
IOAN OLTEAN
Bucuresti,
15 februarie 2011.
Nr. 3.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 decembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50
alin. (21) si ale art. 501
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv
în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Maria
Bratu - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. I pct. 16 si 18 din Legea nr. 1/2009 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Jean Filip
si Elena Filip în Dosarul nr. 35.344/3/2008 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a IV-a civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate,
invocând jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 23 martie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 35.344/3/2008, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 16 si 18 din Legea nr. 1/2009 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, exceptie
ridicată de Jean Filip si Elena Filip.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în esentă, că prevederile de lege
criticate contravin normelor constitutionale, întrucât persoanele care au
cumpărat imobile de la stat în temeiul Legii nr. 112/1995 ale căror
contracte de vânzare-cumpărare au fost desfiintate beneficiază de
scutire de la plata taxei de timbru si pot pretinde o despăgubire
echivalentă cu valoarea de piată a imobilelor, fiind discriminate
pozitiv în raport cu persoanele aflate în situatia autorilor exceptiei al
căror contract de vânzare-cumpărare a fost încheiat în baza Legii nr.
85/1992.
Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă consideră
că, de fapt, autorii exceptiei solicită completarea textelor de lege
criticate, în sensul ca reglementările cuprinse în aceste texte să se
aplice si persoanelor care au încheiate contracte de vânzare în baza Legii nr.
85/1992. Or, o asemenea operatiune excedează competentei Curtii
Constitutionale.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la
dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Analizând
prevederile de lege criticate, Curtea constată că, desi a fost
sesizată de instanta de judecată cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. I pct. 16 si 18 din Legea nr. 1/2009, în realitate obiectul
exceptiei îl reprezintă art. 50 alin. (21)si art. 501
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005,
dispozitii introduse prin art. I pct. 16 si 18 din Legea nr. 1/2009 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 63 din 3 februarie 2009.
Textele
de lege criticate au următorul cuprins:
- Art.
50: “(21) Cererile sau actiunile în justitie având ca obiect
restituirea pretului de piată al imobilelor, privind contractele de
vânzare-cumpărare încheiate cu respectarea prevederilor Legii nr.
112/1995, cu modificările ulterioare, care au fost desfiintate prin
hotărâri judecătoresti definitive si irevocabile, sunt scutite de taxele
de timbru.”;
- Art.
501: “(1) Proprietarii ale căror contracte de
vânzare-cumpărare, încheiate cu respectarea prevederilor Legii nr.
112/1995, cu modificările ulterioare, au fost desfiintate prin
hotărâri judecătoresti definitive si irevocabile au dreptul la
restituirea pretului de piată al imobilelor, stabilit conform standardelor
internationale de evaluare.
(2)
Valoarea despăgubirilor prevăzute la alin. (1) se stabileste prin
expertiză.”
În
sustinerea neconstitutionalitătii prevederilor de lege criticate sunt
invocate următoarele dispozitii constitutionale: art. 11 alin. (2) -
Dreptul international si dreptul intern, art. 15 alin. (1) - Universalitatea,
art. 20 referitor la tratatele internationale privind drepturile omului, art.
44 alin. (3) si (6) privind dreptul de proprietate privată, art. 53
referitor la restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti
si art. 124 - înfăptuirea justitiei.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
Asupra
constitutionalitătii Legii nr. 1/2009 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv
în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989, Curtea s-a mai pronuntat în
cadrul controlului a priori, statuând cu majoritate de voturi că
această lege este constitutională.
Astfel,
prin Decizia nr. 1.351 din 10 decembrie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 24 decembrie 2008, Curtea a respins
obiectia de neconstitutionalitate, retinând, în legătură cu textele de
lege criticate si în prezenta cauză, că “acordarea unor
despăgubiri la valoarea actuală a imobilelor are natura juridică
a unei măsuri echitabile, menită să le ofere fostilor chiriasi
posibilitatea de a-si cumpăra o locuintă, ceea ce este în consens cu
dispozitiile art. 1 alin. (3) din Constitutie, potrivit cărora: «România
este stat de drept, în care [...] drepturile si libertătile
cetătenilor [...], dreptatea [...] reprezintă valori supreme [...] si
sunt garantate.»“
De
altfel, în sensul celor retinute în decizia mai sus mentionată, pentru
critici de neconstitutionalitate similare celor din cauza de fată, Curtea
s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 1.002 din 8 iulie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 27 august 2010, precum
si prin Decizia nr. 1.183 din 17 septembrie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr.727 din 27 octombrie 2009, prin care au fost
respinse exceptiile de neconstitutionalitate referitoare la prevederile de lege
criticate si în prezenta cauză.
Atât
solutia, cât si considerentele retinute de Curte în aceste decizii sunt
valabile si în prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi, de
natură a determina o reconsiderare ajurisprudentei acesteia.
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50
alin. (21) si art. 501 din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Jean Filip si Elena Filip în
Dosarul nr. 35.344/3/2008 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a
civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 decembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 decembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. III
alin. (1), (2) si (21) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si
completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Maria
Bratu - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. III alin. (1), (2) si
(21) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991, exceptie ridicată de Erszebet Szathmáry, István
Zoltánne Repity, Elemer Szathmáry, Simonne Margit Szathmáry, István Szathmáry,
prin mandatar Vilhelm Andrei Krezsek, si Tiborne Szathmáry, prin mandatar
Krisztina Galaczi în Dosarul nr. 18/43/2009 al Înaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 18 martie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 18/43/2009, Înalta
Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. III alin. (1), (2) si (21) din Legea nr. 169/1997
pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie
ridicată de Erszebet Szathmáry, István Zoltánne Repity, Elemer Szathmáry,
Simonne Margit Szathmáry, István Szathmáry, prin mandatar Vilhelm Andrei
Krezsek, si Tiborne Szathmáry prin mandatar Krisztina Galaczi.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că prevederile de lege criticate contravin
art. 44 alin. (1) din Constitutie si art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, întrucât creează posibilitatea anulării din motive imputabile autoritătilor a
unor decizii administrative emise în favoarea cetăteanului. În sprijinul
acestor argumente sunt invocate hotărârile Curtii Europene a Drepturilor
Omului pronuntate în cauzele “Vaier Pop contra României, 2007”, “Viasu
contra României, 2009” si “Jones contra României, 2009”.
În
continuare, se sustine că prevederile de lege criticate contravin art. 6
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, deoarece, în special, alin. (21) al art. III din Legea
nr. 169/1997 “stabileste un apel mascat”, desi prin reglementări
anterioare s-a prevăzut că hotărârile comisiilor judetene
rămân definitive în cazul în care nu sunt contestate. Este încălcat,
astfel, principiul securitătii raporturilor juridice si dreptul la un
proces echitabil. În argumentarea acestor critici se invocă hotărârea
pronuntată în cazul “Brumărescu contra României-2001” si ale
cărei rationamente au fost retinute de Curtea Constitutională în
Decizia nr. 1.352 din 10 decembrie 2008.
Înalta
Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal consideră că textele de lege criticate sunt constitutionale.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la
dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei îl reprezintă prevederile art. III alin. (1), (2) si (21)
din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar
nr. 18/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299
din 4 noiembrie 1997, astfel cum au fost modificate si completate prin
articolul unic din titlul V al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653
din 22 iulie 2005. Aceste texte de lege au următoarea redactare: - Art.
III alin. (1), (2) si (21): “(1) Sunt lovite de nulitate absolută,
potrivit dispozitiilor legislatiei civile, aplicabile la data încheierii
actului juridic, următoarele acte emise cu încălcarea prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991, Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, cu modificările si completările ulterioare, si
ale prezentei legi:
a)
actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate, în
favoarea persoanelor care nu erau îndreptătite, potrivit legii, la astfel
de reconstituiri sau constituiri, cum sunt: (i) actele de reconstituire în
favoarea unor persoane care nu au avut niciodată teren în proprietate predat
la cooperativa agricolă de productie sau la stat sau care nu au mostenit
asemenea terenuri; (ii) actele de reconstituire si constituire în favoarea
altor persoane asupra vechilor amplasamente ale fostilor proprietari,
solicitate de către acestia, în termen legal, libere la data
solicitării, în baza Legii nr. 18/1991 pentru terenurile intravilane, a
Legii nr. 1/2000 si a prezentei legi, precum si actele de constituire pe
terenuri scoase din domeniul public în acest scop;
(iii)
actele de reconstituire si constituire a dreptului de proprietate în favoarea
altor persoane asupra terenurilor proprietarilor care nu au fost înscrisi în
cooperativa agricolă de productie, nu au predat terenurile statului sau
acestea nu au fost preluate de stat prin acte translative de proprietate;
(iv)
actele de reconstituire sau constituire a dreptului de proprietate emise
după eliberarea titlului de proprietate fostului proprietar pe vechiul
amplasament, transcris în registrele de transcriptiuni si inscriptiuni sau,
după caz, intabulat în cartea funciară, precum si actele de
înstrăinare efectuate în baza lor;
(v)
actele de reconstituire si constituire a dreptului de proprietate în
măsura în care au depăsit limitele de suprafată stabilite de
art. 24 alin. (1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991;
(vi)
actele de reconstituire a dreptului de proprietate asupra unor terenuri
forestiere pentru persoanele care nu au detinut anterior în proprietate astfel
de terenuri;
b)
actele de constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole aflate
în domeniul public sau privat al statului, ori în domeniul public al comunelor,
oraselor sau municipiilor;
c)
actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate în
intravilanul localitătilor, pe terenurile revendicate de fostii
proprietari, cu exceptia celor atribuite conform art. 23 din lege;
d)
actele de constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole
constituite ca izlaz comunal;
e)
actele de constituire a dreptului de proprietate, în conditiile art. 20, în
localitătile în care s-a aplicat cota de reducere prevăzută de
lege;
f)
actele de constituire a dreptului de proprietate, în conditiile art. 20 si în
cazul în care în localitatea respectivă nu s-a constituit dreptul de
proprietate persoanelor îndreptătite de lege;
g)
transferurile de terenuri dintr-o localitate în alta, efectuate cu
încălcarea conditiilor prevăzute de lege, în scopul ilicit de a spori
prin aceasta valoarea terenului primit ca urmare a transferului;
h)
actele de vânzare-cumpărare privind constructiile afectate unei
utilizări sociale sau culturale - case de locuit,
crese, grădinite, cantine, cămine culturale, sedii si altele asemenea
- ce au apartinut cooperativelor agricole de productie, cu
încălcarea dispozitiilor imperative prevăzute la ultimul alineat al
art. 28 din lege;
(2)
Nulitatea poate fi invocată de primar, prefect, Autoritatea Natională
pentru Restituirea Proprietătilor si de alte persoane care justifică
un interes legitim, iar solutionarea cererilor este de competenta instantelor
judecătoresti de drept comun.
(21)
Nulitatea absolută, în sensul prezentei legi, va putea fi invocată si
în litigiile în curs.”
Textul
constitutional considerat ca fiind încălcat este cel al art. 44 alin. (1),
potrivit căruia “Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.” Este invocată si încălcarea art. 6 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil, precum si a art. 1 din
primul Protocol aditional la conventie, referitor la protectia
proprietătii.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că prevederile art. III
din Legea nr. 169/1997 consacră sanctiunea nulitătii absolute
aplicabilă actelor emise cu încălcarea prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere si, astfel, nu aduc
nicio noutate din punct de vedere legislativ.
Curtea
observă că dispozitiile criticate precizează o dată în plus
sanctiunea nulitătii actelor translative de proprietate încheiate cu
încălcarea normelor legale imperative. Or, cum un act nul nu poate produce
efecte, fiind desfiintat de la data
încheierii lui, un asemenea act nu poate să
constituie temeiul dobândirii valabile a dreptului de proprietate.
Potrivit
regimului juridic al acestei sanctiuni, orice persoană care justifică
un interes o poate invoca. Calitate procesuală activă în vederea
promovării unei astfel de actiuni în justitie o au atât persoanele care
justifică un interes legitim, cât si persoanele care au atributii cu
privire la reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor. Astfel,
primarul sau prefectul, ca reprezentanti legitimi ai autoritătilor
comunale, orăsenesti, municipale si, respectiv, judetene, precum si
Autoritatea Natională pentru Restituirea Proprietătilor veghează
la respectarea legalitătii emiterii actelor de către comisiile de
fond funciar. În acelasi timp, prevederea expresă care include între
titularii dreptului la actiune în constatarea nulitătii si primarul,
prefectul sau Autoritatea Natională pentru Restituirea Proprietătilor
constituie expresia garantării liberului acces la justitie si a dreptului
la un proces echitabil, asa cum acestea sunt consacrate constitutional.
De
altfel, în sensul celor arătate, Curtea s-a pronuntat prin mai multe
decizii, ca, de exemplu, Decizia nr. 49 din 16 ianuarie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 13 martie 2007,
Decizia nr. 700 din 11 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 681 din 8 octombrie 2007, Decizia nr. 982 din 30
septembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720
din 23 octombrie 2008, Decizia nr. 984 din 30 septembrie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 21 octombrie 2008,
si Decizia nr. 568 din 29 aprilie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 394 din 15 iunie 2010.
De
asemenea, prin Decizia nr. 375 din 6 iulie 2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 8 iulie 2005, referindu-se la
constitutionalitatea titlului V din Legea nr. 247/2005, Curtea Constitutională a
statuat că aceste dispozitii nu aduc atingere drepturilor câstigate în
temeiul unor acte juridice emise cu respectarea conditiilor legale în vigoare
la momentul nasterii lor. Efectul nulitătii absolute de repunere în situatiile
anterioare deschide posibilitatea celor îndreptătiti să beneficieze
de reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor.
Considerentele
retinute de Curte în deciziile mentionate sunt valabile si în prezenta
cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a determina
o reconsiderare a jurisprudentei acesteia.
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. III
alin. (1), (2) si (21)din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si
completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicată de
Erszebet Szathmáry, István Zoltánne Repity, Elemer Szathmáry, Simonne Margit
Szathmáry, István Szathmáry, prin mandatar Vilhelm Andrei Krezsek, si Tiborne
Szathmáry, prin mandatar Krisztina Galaczi, în Dosarul nr. 18/43/2009 al
Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si
fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 decembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 decembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 10/2009
privind dreptul studentilor înmatriculati la formele de
învătământ la distantă
sau cu frecventă redusă de a continua studiile la programe de
studii de licentă autorizate
să functioneze provizoriu sau acreditate
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Afrodita
Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul studentilor înmatriculati la
formele de învătământ la distantă sau cu frecventă
redusă de a continua studiile la programe de studii de licentă autorizate
să functioneze provizoriu sau acreditate, exceptie ridicată de
Universitatea “Spiru Haret” în Dosarul nr. 8.214/2/2009 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal se prezintă, pentru autorul exceptiei, domnul avocat
Mădălin Niculeasa din cadrul Baroului Bucuresti, cu delegatie la
dosar, si se constată lipsa celorlalte părti, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Partea
Ministerul Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului a transmis
Curtii punctul său de vedere cu privire la exceptia invocată, sens în
care solicită respingerea acesteia ca neîntemeiată.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului autorului exceptiei, care arată că dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 10/2009 au fost criticate din 3 perspective. Astfel,
prin adoptarea ordonantei s-a derogat de la dreptul comun, în sensul că
s-a emis un act normativ cu caracter individual. Or, prin Decizia nr. 600/2005,
Curtea Constitutională a statuat că o reglementare specială,
diferită de cea constitutivă de drept comun, cu caracter individual
si adoptată intuitu personae, încetează a mai avea
legitimitate, dobândind caracter discriminatoriu si, prin aceasta,
neconstitutional.
De asemenea,
întrucât prin Ordonanta Guvernului nr. 10/2009 s-a legiferat în materia
organizării generale a învătământului, au fost încălcate
dispozitiile art. 73 alin. (3) din Constitutie, care impun existenta unor legi
organice atunci când se reglementează în domeniul expres prevăzut la
lit. n) a aceluiasi articol constitutional.
Totodată,
autorul exceptiei mai arată că interventia pe cale
administrativă în domeniul autonomiei universitare este, în pofida art. 52
din Constitutie, atât de puternică, încât lipseste de substanta sa însusi
dreptul constitutional prevăzut de art. 32 din Legea fundamentală.
În
sustinerea concluziilor sale, domnul avocat depune si un set de decizii
pronuntate de Curtea Constitutională pe care le consideră relevante
pentru solutionarea fondului exceptiei invocate.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că Guvernul a
fost abilitat de Parlament să emită o asemenea ordonantă si
că nu este afectată autonomia universitară, întrucât aceasta
presupune posibilitatea institutiei de învătământ de a stabili
propriile standarde de calitate, fără a contraveni regulilor generale
impuse prin Legea învătământului, opozabilă tuturor furnizorilor
de educatie. În acest sens s-a pronuntat si Curtea Constitutională prin
Decizia nr. 72/1995. În opinia sa, reprezentantul Ministerului Public
consideră că interventia Guvernului a fost determinată tocmai de
necesitatea intrării în legalitate si a respectării criteriilor si
cerintelor generale de organizare a sistemului de învătământ,
indiferent că este de stat sau privat.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 23 februarie 2010 (transmisă Curtii Constitutionale prin
Adresa nr. 8.214/2/2009, emisă la data de 10 mai 2010 si înregistrată
pe rolul instantei de contencios constitutional la data de 19 mai 2010),
pronuntată în Dosarul nr. 8.214/2/2009, Curtea de Apel Bucuresti -
Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul studentilor înmatriculati la
formele de învătământ la distantă sau cu frecventă
redusă de a continua studiile la programe de studii de licentă
autorizate să functioneze provizoriu sau acreditate, exceptie
ridicată de Universitatea “Spiru Haret” în dosarul de mai sus având drept
obiect o actiune în contencios administrativ.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile legale mentionate încalcă
dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (5) referitoare la
obligativitatea respectării Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor,
ale art. 16 alin. (1) si (2) referitoare la principiul egalitătii
în
drepturi a cetătenilor, ale art. 32 alin. (6) referitoare la garantarea
autonomiei universitare, ale art. 53 referitoare la Restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, ale art. 73 alin.
(3) lit. n) referitoare la reglementarea prin lege organică a
organizării generale a învătământului, ale art. 108 alin. (3)
referitoare la ordonante ca acte ale Guvernului ce pot fi emise numai în
temeiul unei legi speciale de abilitare si ale art. 115 alin. (1) referitoare
la adoptarea de către Parlament a unei legi speciale de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
Astfel,
criticile sunt formulate din două perspective, si anume cele referitoare
la modul de emitere a actului criticat si cele referitoare la continutul
reglementării. Ambele viziuni scot la iveală excesul de putere al
Guvernului.
1.
Autorul exceptiei sustine că Guvernul a emis Ordonanta nr. 10/2009 în
pofida dispozitiilor constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. n), ale art.
108 alin. (3) si ale art. 115 alin. (1) care abilitau Guvernul să
reglementeze în domeniul învătământului superior prin ordonantă
de urgentă, nu însă si prin ordonantă simplă.
În
acest fel nu a fost respectată dihotomia constitutională
consacrată de art. 73 alin. (3) lit. n) coroborat cu art. 115 alin. (1),
care impune fără echivoc ori altă nuantare că Guvernul
poate emite ordonante “în domenii care nu fac obiectul legilor organice”.
Din
perspectiva echilibrului constitutional al puterilor legislativă si
executivă, consecinta imediată a emiterii ordonantei simple în
domeniul legii organice concretizează imixtiunea puterii executive în
sfera de competentă a puterii legiuitoare, din moment ce conditiile sine
qua non ale delegării legislative nu sunt respectate în spetă.
În
plus, autorul exceptiei mai arată că ordonanta criticată a fost
emisă în baza art. 1 pct. VII.3 al Legii privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante nr. 253/2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 461 din 3 iulie 2009, potrivit căruia:
“În
temeiul art. 115 alin. (1) din Constitutia României, republicată, Guvernul
este abilitat ca, de la data intrării în vigoare a prezentei legi, dar nu
înainte de încheierea primei sesiuni ordinare a anului 2009, si până la
reluarea lucrărilor Parlamentului în cea de-a doua sesiune ordinară a
anului 2009, să emită ordonante în domenii care nu fac obiectul
legilor organice, după cum urmează:
[...]
3.
cercetarea stiintifică si învătământul superior;”.
Asa
fiind, chiar dacă legea de abilitare deschide posibilitatea Guvernului
să reglementeze relatiile sociale în domeniul cercetării si al
învătământului superior, aceasta nu înseamnă că
permite/poate permite cu de la Parlament putere să încalce Legea
fundamentală.
2. În
ceea ce priveste continutul reglementării criticate, autorul exceptiei
arată că Ordonanta Guvernului nr. 10/2009 contravine prevederilor
art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1) si (2), art. 32 alin. (6) si art. 53 din
Constitutie.
Astfel,
reglementarea contestată interzice expres scolarizarea la
specializările/programele de studii autorizate provizoriu/acreditate la
forma de învătământ la distantă, impune demararea în primul
semestru al anului universitar 2009-2010 a procedurilor necesare pentru asigurarea
unei conduceri cu rector confirmat prin ordin al ministrului educatiei,
cercetării, tineretului si sportului, impune o monitorizare specială
pe o perioadă de 3 ani, impune o metodologie discriminatorie unică
care să fie aprobată prin ordin al ministrului, obligă absolventii
de la specializarea “Drept”, care în cadrul Universitătii “Spiru Haret”
are structura de 3 ani, să îsi completeze studiile la 4 ani la
specializări/programe de licentă de drept acreditate, obligă
studentii înmatriculati în anul I de studii în perioada 2005-2008
la formele de învătământ la distantă/cu frecventă
redusă să îsi continue studiile la specializări/programe de
studii autorizate să functioneze provizoriu ori acreditate potrivit unei
metodologii discriminatorii, prin aceea că doar pentru autorul exceptiei
aceasta este adoptată prin ordin al ministrului si conditionează
recunoasterea diplomei obtinute de absolventii înscrisi până la data
emiterii ordonantei contestate la formele de învătământ la
distantă/cu frecventă redusă de înscrierea lor la altă
formă de învătământ autorizată provizoriu/acreditată
din altă institutie de învătământ superior sau la forma de
învătământ la zi organizată de Universitatea “Spiru Haret”
pentru specializările corespunzătoare.
Prin
aceste dispozitii, actul atacat contravine în esentă dreptului
Universitătii “Spiru Haret” la autonomie universitară, principiu
director în functie de care este organizat învătământul universitar
atât în ansamblu, cât si din perspectiva fiecărei institutii/universităti.
Or, Constitutia României garantează autonomia universitară la art. 32
alin. (6) ca drept al subiectelor ce îsi desfăsoară activitatea în
domeniul învătământului superior. Aceasta presupune că fiecare
institutie universitară are posibilitatea de a stabili propriile standarde
de calitate, desigur în conditiile si în temeiul legii. În plus, chiar Curtea
Constitutională a definit prin Decizia nr. 72/1995 unele elemente de
continut al principiului autonomiei universitare, cum ar fi: înscrierea în
exigentele principiului egalitătii, posibilitatea de completare a
finantării publice cu venituri provenite din alte surse, alegerea
rectorului de către senatul universitar si confirmarea acestuia prin ordin
al ministrului de resort, aceasta din urmă având drept scop verificarea
conditiilor de formă si de fond în care au avut loc alegerile
universitare.
În
plus, autonomia universitară a fost definită prin art. 89 din Legea
învătământului nr. 84/1995 ca fiind “dreptul comunitătii
universitare de a se conduce, de a-si exercita libertătile academice
fără niciun fel de ingerinte ideologice, politice sau religioase, de
a-si asuma un ansamblu de competente si obligatii în concordantă cu
optiunile si orientările strategice nationale ale dezvoltării
învătământului superior, stabilite prin lege”. Continutul acestui
drept a fost dezvoltat sub aspectul regimului juridic si de prevederile
cuprinse atât în Legea învătământului nr. 84/1995, cât si în Legea
privind organizarea studiilor universitare nr. 288/2004. De altfel, potrivit
art. 92 alin. (2) si (3) din Legea învătământului, autonomia
universitară vizează domeniile conducerii, structurării si
functionării institutiei, ale activitătii didactice si de cercetare
stiintifică, ale administrării si ale finantării si se
realizează în principal prin stabilirea structurii interne a institutiei
de învătământ superior conform legii si prin programarea,
organizarea, desfăsurarea si perfectionarea procesului de
învătământ.
Or,
prin restrictiile impuse de actul normativ criticat este afectată si
dispozitia constitutională a art. 1 alin. (5) potrivit căreia “în
România respectarea Constitutiei, a suprematiei si a legilor este obligatorie”.
De
asemenea, dreptul legiuitorului ordinar ori delegat de a stabili continutul
autonomiei universitare este limitat de respectarea substantei respectivului
drept. De aceea, Guvernul, ca autoritate legiuitoare secundară, pentru a
garanta substanta dreptului, este obligat să nu lipsească pe niciun
titular al său de niciunul dintre atributele pe care i le conferă
Constitutia si legile de fortă juridică superioară ordonantei
simple. Mai mult, Executivul trebuie să vegheze ca atunci când dispune
luarea unor măsuri fată de o universitate - indiferent de importanta
ori numărul de studenti - să nu rupă egalitatea în drepturi
între acea universitate si celelalte titulare ale dreptului la autonomie
universitară. Contrar acestor deziderate, măsurile dispuse de
ordonanta criticată sunt vătămătoare si discriminatorii
prin aceea că ministerul urmează a elabora o metodologie
specială doar pentru Universitatea “Spiru Haret”, sens în care devine
evidentă ruperea egalitătii fată de celelalte universităti
care rămân pe mai departe guvernate de Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitătii educatiei. Aceeasi
interventie abuzivă a autoritătii publice vatămă dreptul
autorului exceptiei la autonomie universitară, prin aceea că impune
un set de criterii, o întreagă metodologie înlocuind standardele proprii
la care este îndrituit conform Legii fundamentale.
În
sfârsit, singura modalitate pentru Guvern să intervină în exercitiul
dreptului la autonomie universitară poate fi realizată doar cu
respectarea strictă a conditiilor cerute de art. 53 din Constitutie. Este
de remarcat că restrângerea exercitiului acestui drept nu poate fi
considerată necesară într-o societate democratică în care se
pun bazele unui învătământ superior particular pentru a elimina
monopolul autoritătilor centrale si a acorda studentilor posibilitatea de
a urma cursuri adaptate necesitătilor lor. Or, prin instituirea măsurilor
impuse de Ordonanta Guvernului nr. 10/2009 se restrânge de o manieră
aleatorie, disproportionată si discriminatorie exercitiul dreptului pe
care îl are Universitatea “Spiru Haret” - deci sensul legilor de fortă
juridică superioară -, acela că universitătile de stat sau
private trebuie să aibă deplină libertate în actiunile ce
privesc organizarea propriei activităti. În acest sens se face trimitere
la Decizia Curtii Constitutionale nr. 23 din 20 ianuarie 2005.
Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal arată că exceptia este admisibilă sub aspectul
respectării exigentelor art. 9 alin. (2) din Legea nr. 554/2004 si art. 29
alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, dar nu si-a exprimat opinia pe fondul
acesteia.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Astfel,
prin emiterea Ordonantei Guvernului nr. 10/2009 nu au fost înfrânte prevederile
art. 115 alin. (1) si art. 73 alin. (3) lit. n) din Legea fundamentală,
deoarece din însusi continutul textului constitutional invocat rezultă
că domeniul rezervat legii organice se referă exclusiv la regimul
general al învătământului, si nu la aspecte de ordin particular. Este
evident că folosirea termenului “general” circumscrie domeniul legilor
organice la principiile comune, fundamentale. Firesc, aspectele partiale,
particulare, eventual mai mărunte pot fi reglementate si prin legi
ordinare sau chiar prin acte normative inferioare acestora, în conformitate
însă cu acest regim general. Lectura art. 73 alin. (3) din Constitutie
evidentiază că în mai multe alineate se practică acest procedeu
juridic, ca de exemplu: regimul juridic general al proprietătii si
mostenirii - lit. m), regimul general al cultelor - lit. s). În acest sens,
prin Decizia nr. 718/1997, Curtea Constitutională, pronuntându-se asupra
constitutionalitătii unor prevederi ale Legii privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante, a statuat că delegarea legislativă
care priveste alte aspecte decât cele referitoare la organizarea generală
a învătământului - cum ar fi modalitătile în care se
efectuează procesul educational universitar, în cadrul regimului general
al învătământului si în conformitate cu prevederile cuprinse în
legislatia în vigoare - nu este de domeniul legii organice si, de aceea, poate
face obiectul unei ordonante emise în baza legii de abilitare.
Nicio
dispozitie a textelor criticate nu priveste o lege organică si nu
afectează regimul general al organizării învătământului. În
cazul în care o ordonantă ar cuprinde norme ce reglementează aspecte
ce tin de domeniul legii organice, există posibilitatea “eliminării
acestora în Parlament, cu ocazia dezbaterii legilor de aprobare, precum si
declansarea procedurii jurisdictionale în fata Curtii Constitutionale pentru asemenea
ordonante”.
Referitor
la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
10/2009 fată de prevederile art. 32 alin. (6) din Legea fundamentală,
Avocatul Poporului apreciază că nu poate fi retinută. Autonomia
universitară constă în dreptul comunitătii universitare de a se
conduce, de a-si exercita libertătile academice fără niciun fel
de ingerinte ideologice, politice, de a-si asuma un ansamblu de competente si
obligatii în concordantă cu optiunile si orientările strategice
nationale ale dezvoltării învătământului superior, stabilite
prin lege, iar în conformitate cu art. 92 alin. (2) din Legea nr. 84/1995,
republicată, autonomia universitară se realizează, în principal,
si prin selectarea si promovarea personalului didactic, prin stabilirea
criteriilor de apreciere a activitătii didactice si stiintifice, în
conditiile legii. Asadar, dispozitiile actului criticat nu contravin
principiului constitutional al garantării autonomiei universitare, ci,
dimpotrivă, dau expresie acestuia.
Cât
priveste critica fată de dispozitiile art. 108 alin. (3) din Constitutie,
art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1) si (2) si art. 53, Avocatul Poporului
sustine că nu poate fi retinută. Mai arată că Ordonanta
Guvernului nr. 10/2009 a fost adoptată în temeiul art. 1 din Legea nr.
253/2009.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei prin
reprezentantul legal, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul studentilor înmatriculati la formele de
învătământ la distantă sau cu frecventă redusă de a
continua studiile la programe de studii de licentă autorizate să
functioneze provizoriu sau acreditate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 581 din 20 august 2009, care au următorul
continut:
“Art.
1. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonante, Universitatea «Spiru Haret» din Bucuresti, înfiintată prin
Legea nr. 443/2002, încetează scolarizarea pentru toate
specializările/programele de studii/autorizate provizoriu/acreditate la
forma de învătământ la distantă.
(2)
Universitatea «Spiru Haret» din Bucuresti demarează, în primul semestru al
anului universitar 2009-2010, procedurile necesare
pentru asigurarea unei conduceri cu rector confirmat prin ordin al ministrului
educatiei, cercetării si inovării, potrivit legii.
(3)
Institutia de învătământ superior prevăzută la alin. (1)
este monitorizată special, începând cu data intrării în vigoare a
prezentei ordonante, pe o perioada de 3 ani, cu scopul de a se asigura
respectarea standardelor legale de calitate specifice, conform unei metodologii
aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si inovării,
care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Pe
perioada monitorizării prevăzute la alin. (3), Universitatea «Spiru
Haret» din Bucuresti organizează examenele de licentă potrivit unei
metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si
inovării.
Art. 2. - Absolventii Universitătii «Spiru Haret» din
Bucuresti la specializarea de Drept, cu o durată de 3 ani si cu 180 de
credite, au dreptul de a-si completa studiile la 4 ani si cu 240 de credite la
specializări/programe de licentă de drept acreditate.
Art. 3. - (1) Studentii ciclului universitar de licentă
înmatriculati în anul I în perioada 2005-2008
la specializări/programe de studii organizate la forma de
învătământ la distantă au dreptul de a-si continua studiile la
specializări/programe de studii autorizate să functioneze provizoriu
sau acreditate potrivit unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului
educatiei, cercetării si inovării, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) De
dreptul prevăzut la alin. (1) beneficiază si studentii ciclului
universitar de licentă înmatriculati în anul I în perioada 2005-2008 la
specializări/programe de studii organizate la forma de
învătământ cu frecventă redusă.
Art. 4. - Ministerul Educatiei, Cercetării si
Inovării va recunoaste diploma obtinută de absolventii prevăzuti
la art. 3, care sustin si promovează examenul de licentă în
conditiile prezentei ordonante.”
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale
criticate sunt încălcate prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (5)
referitoare la obligativitatea respectării Constitutiei, a suprematiei
sale si a legilor, ale art. 16 alin. (1) si (2) referitoare la principiul
egalitătii în drepturi a cetătenilor, ale art. 32 alin. (6)
referitoare la garantarea autonomiei universitare, ale art. 53 referitoare la Restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, ale art. 73 alin.
(3) lit. n) referitoare la reglementarea prin lege organică a
organizării generale a învătământului, ale art. 108 alin. (3)
referitoare la ordonante ca acte ale Guvernului ce pot fi emise numai în
temeiul unei legi speciale de abilitare si ale art. 115 alin. (1) referitoare
la adoptarea de către Parlament a unei legi speciale de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
1.
Referitor la critica privind înfrângerea dispozitiilor constitutionale ale art.
73 alin. (3) lit. n) referitoare la reglementarea prin lege organică a
organizării generale a învătământului, ale art. 108 alin. (3)
referitoare la ordonante ca acte ale Guvernului ce pot fi emise numai în
temeiul unei legi speciale de abilitare si ale art. 115 alin. (1) referitoare
la emiterea de către Parlament a unei legi speciale de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor
organice, Curtea constată următoarele:
Ordonanta
Guvernului nr. 10/2009 a fost emisă atât în temeiul art. 108 din
Constitutie, cât si al art. 1 pct. VII.3 din Legea nr. 253/2009, norme care
legitimează Guvernul să emită ordonante în domenii ce nu fac
obiectul legilor organice, respectiv în domeniul cercetării stiintifice si
învătământului superior. O asemenea sferă de reglementare nu
presupune ab initio un act de încălcare a dispozitiilor
constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. n), deoarece nimic nu atestă
faptul că s-a dispus cu privire la domeniul rezervat legilor organice.
După cum rezultă din chiar titlul actului contestat, ordonanta
priveste dreptul studentilor înmatriculati la distantă sau cu
frecventă redusă de a continua studiile la programe de studii de
licentă autorizate să functioneze provizoriu sau acreditate. O
asemenea procedură nu vizează aspecte legate de organizarea
generală a învătământului, ci statuează cu privire la
aspecte de ordin particular care pot fi reglementate prin legi ordinare sau
chiar prin acte normative inferioare acestora. Astfel, Universitatea “Spiru
Haret” a fost înfiintată ca institutie de învătământ superior,
persoană juridică de drept privat si de utilitate publică, prin
Legea nr. 443/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 491
din 9 iulie 2002, sens în care, pentru a se asigura respectarea standardelor
legale de calitate specifice învătământului superior, a fost special
monitorizată pe o perioadă de 3 ani, conform unei metodologii
elaborate de ministerul de resort, aprobată prin ordin al ministrului. În
plus, prin hotărâri de guvern ulterioare s-au stabilit structurile si
specializările universitare acreditate sau autorizate să functioneze
provizoriu din institutiile de învătământ superior. De exemplu, prin
Hotărârile Guvernului nr. 410/2002 si nr. 944/2002, la specializarea drept
durata studiilor era de 4 ani pentru forma de organizare zi. Prin
urmare, ca parte a sistemului national de învătământ,
Universitătii “Spiru Haret” Bucuresti îi erau opozabile toate
reglementările referitoare la organizarea generală a învătământului,
asa cum a fost stabilită prin Legea nr. 84/1995, lege care, potrivit art.
141 lit. s), nu numai că permite, dar impune elaborarea si aplicarea
strategiilor de reformă, pe termen lung si mediu, ale învătământului
si educatiei. Aceasta se transpune în practică ca o obligatie a
respectării calitătii educatiei care se referă la anumite
domenii si criterii, cum ar fi capacitatea institutională, eficacitatea
educatională si managementul calitătii, sens în care ARACIS poate
efectua evaluarea calitătii unor programe si institutii de
învătământ superior. Asa fiind, ori de câte ori o institutie
furnizoare de educatie care functionează pe teritoriul României aduce
atingere ansamblului de actiuni de dezvoltare a capacitătii institutionale
de elaborare, planificare si implementare de programe de studiu, este firesc
ca, în acord cu însusi textul constitutional invocat referitor la reglementarea
prin lege organică a organizării generale a învătământului,
să se intervină prin acte de natură a restabili ordinea
constitutională. Această restabilire privitoare la aspectele
particulare nu presupune o legiferare în domeniul legilor organice, ci doar o
prezervare a normelor deja statuate, motiv pentru care modalitătile în
care se efectuează procesul educational, în cadrul regimului general al
învătământului si în conformitate cu legislatia în vigoare, pot face
obiectul unei ordonante emise în baza unei legi de abilitare. În acest sens,
Curtea Constitutională, prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396
din 31 decembrie 1997, a statuat că “Reforma în domeniul educatiei
nationale nu se identifică, în toate componentele sale, cu organizarea
generală a învătământului, ea urmărind, prin scopurile si
modalitătile în care se va efectua, ameliorarea procesului educational
national, în cadrul regimului general al învătământului si în
conformitate cu prevederile cuprinse în legislatia în vigoare”.
2.
Referitor la critica privind încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art.
32 alin. (6) care dispune cu privire la principiul autonomiei universitare, Curtea
constată următoarele:
Principiul
autonomiei universitare este garantat, legiuitorul constituant consacrându-l ca
o componentă a dreptului la învătătură. Acest principiu
presupune un continut vast, ce include normele, procedurile si standardele
interne ale fiecărei universităti, cu respectarea limitelor impuse de
legislatia în vigoare, prin care acestea tind să definească si
să individualizeze rolul lor în cadrul comunitătii. De altfel,
potrivit art. 89 alin. (1) din Legea învătământului, “Autonomia
universitară constă în dreptul comunitătii universitare de a se
conduce, de a-si exercita libertătile academice fără niciun fel
de ingerinte ideologice, politice sau religioase, de a-si asuma un ansamblu de
competente si obligatii în concordantă cu optiunile si orientările
strategice nationale ale dezvoltării învătământului superior,
stabilite prin lege.” Prin urmare, autonomia universitară se poate
exercita doar cu conditia asumării răspunderii publice, care
obligă orice institutie de învătământ superior să asigure
eficientă managerială.
În
motivarea autorului exceptiei se sustine că autonomia universitară
presupune posibilitatea de a stabili propriile standarde de calitate, desigur
în conditiile si în temeiul legii. Curtea Constitutională constată
că autonomia universitară presupune respectarea standardelor legale
de calitate, si nu a standardelor proprii. Nimic nu împiedică
institutiile furnizoare de educatie, ca, în conditiile legii, să îsi
diversifice specializările ori oferta educatională si să
instituie standarde proprii de calitate superioară celor legale,
fără să contravină acestora.
Curtea
observă că, potrivit art. 92 alin. (2) si (3) din Legea
învătământului, autonomia universitară vizează domeniile
conducerii, structurării si functionării institutiei, ale
activitătii didactice si de cercetare stiintifică, ale
administrării si ale finantării si se realizează în principal
prin stabilirea structurii interne a institutiei de învătământ
superior conform legii si prin programarea, organizarea, desfăsurarea si
perfectionarea procesului de învătământ. Or, functionarea unei
institutii de învătământ în lipsa unui rector confirmat prin ordin al
ministrului educatiei, cercetării si inovării, nu poate fi
considerată a se integra în cadrul general de organizare a
învătământului. Toate aceste proceduri reprezintă expresia unei
autonomii universitare care, nefiind un drept absolut, presupune anumite limite,
sens în care, potrivit art. 93 alin. (2) teza a doua din Legea
învătământului, “Rectorul se alege de către Senat si se
confirmă prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si
tineretului.” Dincolo de aceste aspecte ce tin de procedura de alegere a
rectorului, în art. 93 alin. (3) din Legea învătământului s-a
prevăzut posibilitatea ministrului ca, din motive justificate, să
suspende din functie, prin ordin, pe rectorul unei institutii de
învătământ superior de stat sau particulare acreditate sau autorizate
provizoriu. O astfel de reglementare a fost supusă controlului de
constitutionalitate a priori, prilej cu care Curtea
Constitutională, prin Decizia nr. 72 din 18 iulie 1995, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 31 iulie 1995, a
constatat că prevederile art. 93 alin. (3) din Legea
învătământului sunt constitutionale. Astfel, ministrul
învătământului poate suspenda din functie, din motive justificate, pe
rectorul institutiei de învătământ superior, posibilitate care nu poate
fi considerată ca o prerogativă de natură “să
stirbească autonomia universitară, întrucât cel suspendat se poate
adresa instantei judecătoresti, iar, în sensul art. 93 alin. (2) din lege,
rectorul poate fi revocat din functie numai de către senatul
universitătii, prin aceeasi procedură folosită la numire.”
3.
Referitor la înfrângerea principiului egalitătii în drepturi, principiului
obligativitătii respectării Constitutiei si a legilor si al
restrângerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, asa cum
sunt consacrate de art. 16 alin. (1) si (2), art. 1 alin. (5) si art. 53 din
Constitutie, Curtea constată următoarele:
Autorul
exceptiei sustine că prin ordonanta criticată s-a rupt egalitatea în
drepturi între Universitatea “Spiru Haret” Bucuresti si celelalte
universităti (care rămân pe mai departe guvernate de Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitătii
educatiei), măsurile dispuse fiind vătămătoare si
discriminatorii prin aceea că ministerul urmează a elabora o
metodologie specială.
O
astfel de critică nu poate fi primită, întrucât întreg setul de
măsuri dispuse prin Ordonanta Guvernului nr. 10/2009 nu este menit să
reglementeze în mod diferit modul de organizare si functionare a unei
institutii de învătământ superior fată de celelalte, ci, în acord
cu art. 1 alin. (5) din Constitutie, reprezintă un mijloc de coercitie în
scopul restabilirii dreptătii si impunerii stării de legalitate. Or,
modul general de organizare a învătământului, cu consecintele ce
decurg din el si care se răsfrâng practic asupra beneficiarilor săi
(în spetă studentii), trebuie respectat de toate institutiile furnizoare
de educatie tocmai pentru a asigura un fundament echitabil aplicabil tuturor.
Nu se poate vorbi despre toate acestea, în măsura în care o institutie de
învătământ nu respectă procedurile necesare pentru asigurarea
unei conduceri cu rector confirmat prin ordin al ministrului educatiei,
cercetării si inovării, potrivit legii, ori nu respectă pentru
specializarea drept obligatia de a studia o perioadă de 4 ani, potrivit
dispozitiilor legale.
Prin
urmare, problemele legate de organizare, eficientă si stabilitate trebuie
să fie corelate între ele în asa fel încât asteptările legitime ale
tuturor potentialilor beneficiari ai actului de învătământ să nu
fie nesocotite. Asadar, o conformitate partială a egalitătii în fata
legii este cea care justifică diferitele forme de opozitie, cum ar fi
tocmai ordonanta criticată, care este legitimată de art. 53 din
Constitutie, atât de apărarea ordinii si moralei publice, cât si a drepturilor
si libertătilor posibililor beneficiari ai actului de învătământ superior. Pentru aceleasi
motive, nu poate fi primită nici sustinerea potrivit căreia, prin
ordonanta criticată, este afectată substanta dreptului la autonomie
universitară, deoarece Universitatea “Spiru Haret” poate să îsi
desfăsoare activitatea, cu conditia corijării neajunsurilor evidente
care contravin regulilor generale de organizare a învătământului.
Totodată,
autorul exceptiei mai sustine că prin reglementarea specială contestată,
diferită de cea constitutivă de drept comun, are caracter individual
si a fost adoptată intuitu personae, motiv pentru care
încetează a mai avea legitimitate, dobândind caracter discriminatoriu si,
prin aceasta, neconstitutional. O astfel de critică nu poate fi
primită, deoarece Ordonanta Guvernului nr. 10/2009, asa cum s-a
arătat mai sus, are drept finalitate intrarea în legalitate a
Universitătii “Spiru Haret”. Or, asa cum prin legi speciale sunt
înfiintate institutii superioare de învătământ, tot asa prin acte de
reglementare primară se pot dispune măsuri de monitorizare sau chiar
de retragere a acreditărilor, care însă nu pot fi luate cu privire la
toate institutiile furnizoare de învătământ, ci doar cu privire la cele
vizate. Nerespectarea conditiilor legale generale plasează respectiva
universitate în sfera de incidentă a unui alt regim juridic, situatie care
justifică aplicarea unui tratament juridic diferit de cel de care
beneficiază cele care respectă exigentele impuse de Legea
învătământului.
Pentru
considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit.A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul studentilor înmatriculati la
formele de învătământ la distantă sau cu frecventă
redusă de a continua studiile la programe de studii de licentă
autorizate să functioneze provizoriu sau acreditate, exceptie
ridicată de Universitatea “Spiru Haret” în Dosarul nr. 8.214/2/2009 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 16 decembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea aplicării
prevederilor Regulamentului (CE)
nr. 1.221/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 noiembrie
2009 privind participarea
voluntară a organizatiilor la un sistem comunitar de management de
mediu si audit (EMAS)
si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 761/2001 si a deciziilor
2001/681/CE si 2006/193/CE
ale Comisiei
În
scopul asigurării aplicării în România a prevederilor Regulamentului
(CE) nr. 1.221/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 25
noiembrie 2009 privind participarea voluntară a organizatiilor la un
sistem comunitar de management de mediu si audit (EMAS) si de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 761/2001 si a deciziilor 2001/681/CE si 2006/193/CE ale
Comisiei,
în
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1)
Autoritatea publică centrală pentru protectia mediului este
autoritatea responsabilă pentru coordonarea aplicării dispozitiilor
Regulamentului (CE) nr. 1.221/2009 al Parlamentului European si al Consiliului
din 25 noiembrie 2009 privind participarea voluntară a organizatiilor la
un sistem comunitar de management de mediu si audit (EMAS) si de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 761/2001 si a deciziilor 2001/681/CE si 2006/193/CE ale
Comisiei, denumit în continuare Regulament.
(2)
Notiunile definite la art. 2 din Regulament au aceeasi semnificatie si în
cuprinsul prezentei hotărâri.
Art. 2. - (1)
Se desemnează autoritatea publică centrală pentru protectia
mediului ca organism competent responsabil pentru înregistrarea în sistemul
comunitar de management de mediu si audit, denumit în continuare EMAS, a
organizatiilor situate pe teritoriul României, precum si pentru înregistrarea
în EMAS a organizatiilor situate pe teritoriul celorlalte state membre ale
Uniunii Europene care solicită înregistrarea în EMAS conform prevederilor
art. 3 alin. (2) din Regulament, denumit în continuare organism competent.
(2) Pe
lângă organismul competent se înfiintează si functionează
Comitetul EMAS.
(3)
Comitetul EMAS participă alături de organismul competent în procesul
de evaluare a cererii de înregistrare în EMAS si de reînnoire a acesteia,
precum si în procesul de suspendare sau de radiere a înregistrării în
EMAS.
(4)
Deciziile organismului competent se adoptă în baza avizului Comitetului
EMAS.
(5) în cadrul Agentiei Nationale
pentru Protectia Mediului se înfiintează si functionează Biroul EMAS,
care asigură secretariatul tehnic ai Comitetului EMAS.
(6)
Regulamentul de organizare si functionare al Comitetului EMAS si al Biroului
EMAS se aproba prin ordin al conducătorului autoritătii publice
centrale pentru protectia mediului, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - (1)
Comitetul EMAS este constituit din 21 de membri, după cum urmează:
a) 2
reprezentanti ai autoritătii publice centrale pentru protectia mediului;
b) 2
reprezentanti ai institutiei publice cu competente în implementarea politicilor
si legislatiei în domeniul protectiei mediului;
c) un
reprezentant al institutiei publice de inspectie si control pentru protectia
mediului;
d) 2
reprezentanti ai autoritătii publice centrale pentru economie, comert si
mediu de afaceri;
e) un
reprezentant al autoritătii publice centrale pentru transport si
infrastructură;
f) un
reprezentant al autoritătii publice centrale pentru administratie si
interne;
g) un
reprezentant al autoritătii publice centrale pentru dezvoltare
regională si turism;
h) 2
auditori de mediu cu experientă în auditul sistemelor de management de
mediu;
i) un
reprezentant al institutelor de cercetare relevante în domeniul protectiei
mediului;
j) 2
reprezentanti ai institutiilor de învătământ superior;
k) 4
reprezentanti ai asociatiilor patronale;
l) 2 reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale care
desfăsoară activităti în domeniul protectiei mediului.
(2)
Componenta nominală a Comitetului EMAS se aprobă prin ordin al
conducătorului autoritătii publice centrale pentru protectia
mediului, pe baza nominalizărilor primite de la autoritătile publice
centrale, institutiile, asociatiile patronale si organizatiile neguvernamentale
prevăzute la alin. (1).
(3)
Bifoul EMAS este constituit din cel putin două persoane cu atributii si
experientă în domeniul EMAS, desemnate prin decizie a conducătorului
Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului.
Art. 4. -
Organismul competent, în colaborare cu Comitetul EMAS si Biroul EMAS,
elaborează procedura de înregistrare în EMAS, care se aprobă prin
ordin al conducătorului autoritătii publice centrale pentru protectia
mediului, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, si se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 5. - (1)
Organismul competent, prin Biroul EMAS, deschide si mentine Registrul national
al EMAS, în conformitate cu prevederile aft. 12 alin. (2) din Regulament.
(2) în cazul în care au loc
modificări în Registrul national al EMAS, Biroul EMAS actualizează
lunar informatiile si comunică modificările organismului competent.
(3)
Registrul national al EMAS se publică pe pagina de internet a Agentiei
Nationale pentru Protectia Mediului.
Art. 6. - (1)
Acreditarea verificatorilor de mediu si supravegherea activitătilor
desfăsurate de acestia se realizează, în conformitate cu prevederile
aft. 28 alin. (1)din Regulament, de către Asociatia de Acreditare din
România (RENAR).
(2)
RENAR dezvoltă schema de acreditare a verificatorilor de mediu si de
supraveghere a activitătilor desfăsurate de acestia si
elaborează proceduri în conformitate cu prevederile din Regulament.
(3)
Organismul competent, prin reprezentanti cu atributii si experientă în
domeniul EMAS, participă în calitate de observatori pe lângă echipele
de evaluare stabilite de RENAR în procesul de acreditare a verificatorilor de
mediu si pentru supravegherea activitătilor desfăsurate de acestia.
Art. 7. - În
cazul în care au loc modificări în lista verificatorilor de mediu, RENAR
actualizează lunar informatiile si comunică modificările
organismului competent.
Art. 8. - Agentia
Natională pentru Protectia Mediului are următoarele atributii:
a) duce
la îndeplinire prevederile art. 32 alin. (1) si (2) din Regulament;
b)
creează si actualizează o bază de date privind legislatia
natională în domeniul protectiei mediului.
Art. 9. - În
vederea încurajării participării la EMAS a organizatiilor mici,
Agentia Natională pentru Protectia Mediului împreuna cu Garda
Natională de Mediu si unitătile din subordinea acestora asigură
îndeplinirea obligatiilor prevăzute la art. 32 alin. (4) din Regulament.
Art. 10. - (1) Organismul competent asigură suportul financiar pentru
promovarea EMAS, în conformitate cu prevederile art. 33 din Regulament.
(2)
Suportul financiar prevăzut la alin. (1) se acordă din bugetul
autoritătii publice centrale pentru protectia mediului, în limita
prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinatie.
(3)
Organismul competent asigură pregătirea materialelor privind
informatiile prevăzute la art. 34 alin. (1) din Regulament si le pune la
dispozitia publicului si a organizatiilor prin publicarea acestora pe pagina
proprie de internet.
(4)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului împreună cu Garda
Natională de Mediu si unitătile din subordinea acestora, precum si
consiliile judetene asigură furnizarea informatiilor prevăzute la
alin. (3) cel putin prin publicarea acestora pe paginile proprii de internet.
(5)
Organismul competent organizează, în colaborare cu Comitetul EMAS si
Biroul EMAS, activităti de promovare a EMAS, de furnizare de informatii si
de încurajare a participării organizatiilor mici la EMAS, în conformitate
cu prevederile art. 34 alin. (2), art. 35 si 36 din Regulament.
Art. 11. - Organismul competent, Agentia Natională pentru Protectia Mediului
si institutiile publice aflate în subordinea acesteia, respectiv agentiile
regionale si judetene pentru protectia mediului, duc la îndeplinire prevederile
art. 37 din Regulament.
Art. 12. - Organismul competent, în colaborare cu Comitetul EMAS, analizează
posibilitătile de integrare a EMAS în alte politici si instrumente de la
nivel national, conform prevederilor art. 38 din Regulament.
Art. 13. - (1) Fiecare solicitare de acordare de asistentă si de furnizare de
informatii adresată de către o organizatie în conformitate cu
prevederile art. 4 alin. (2) si (4) din Regulament este supusă plătii
unei sume ce reprezintă tariful pentru procesarea solicitării
respective, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
(2)
Cuantumul tarifului prevăzut la alin. (1) se stabileste în procedura de
înregistrare în EMAS, aprobată conform prevederilor art. 4.
(3)
Sumele datorate ca urmare a aplicării tarifului prevăzut la alin. (1)
se încasează potrivit prevederilor art. 23 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu
modificările si completările ulterioare.
(4)
Tariful prevăzut la alin. (1) nu se percepe în cazul organizatiilor mici.
(5)
Pentru acordarea înregistrării în EMAS si a reînnoirii înregistrării
în EMAS, precum si pentru cazurile de suspendare sau de radiere a
înregistrării în EMAS nu se percepe tarif organizatiilor.
Art. 14. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 10 din Regulament, referitoare la
utilizarea siglei EMAS, constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, în conditiile legii.
(2)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de personalul
împuternicit al institutiei publice de inspectie si control pentru protectia
mediului.
Art. 15. - Contraventiilor prevăzute la art. 14 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 16. - Organismul competent, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3),
art. 28 alin. (8) si art. 41 din Regulament, îndeplineste obligatiile de
raportare la Comisia Europeană.
Art. 17. - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr. 50/2004
privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea prevederilor
Regulamentului (CE) nr. 761/2001 care permite participarea voluntară a
organizatiilor la schema comunitară de eco-management si audit (EMAS), publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 30 ianuarie 2004, cu
modificările si completările ulterioare, Ordinul ministrului mediului
si gospodăririi apelor nr. 1.018/2006 pentru aprobarea Procedurii de
înregistrare EMAS, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 878
din 27 octombrie 2006, Ordinul ministrului mediului si gospodăririi apelor
nr. 790/2006 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Comitetului Consultativ EMAS si a Biroului EMAS, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 689 din 11 august 2006, precum si Ordinul
ministrului mediului si gospodăririi apelor nr. 1.201/2006 privind
Regulamentul de organizare si functionare al Comisiei pentru acreditarea
persoanelor fizice si juridice ca verificatori de mediu, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006, cu modificările
si completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului si pădurilor,
László Borbély
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Ion Anton
Ministrul dezvoltării regionale si turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
26 ianuarie 2011.
Nr. 57.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea art. 1 din Normele privind privatizarea
societătilor comerciale
cu capital majoritar de stat care au ca obiect principal de activitate
cercetarea-dezvoltarea,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 2.193/2004
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Articolul 1 din Normele privind privatizarea
societătilor comerciale cu capital majoritar de stat care au ca obiect
principal de activitate cercetarea-dezvoltarea, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 2.193/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 19 din 6 ianuarie 2005, se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art.
1. - Privatizarea societătilor comerciale cu capital majoritar de stat
care au ca obiect principal de activitate cercetarea-dezvoltarea, definite
conform codului CAEN 72, denumite în continuare societăti comerciale de
CD, se va face potrivit cadrului legislativ existent referitor la
privatizarea societătilor comerciale si în conformitate cu dispozitiile
prezentelor norme.”
PRIM-MINISTRU
EMIL
BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul educatiei, cercetării, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
26 ianuarie 2011.
Nr. 62.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ
SI PENTRU SIGURANTA
ALIMENTELOR
privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Autoritătii
Nationale Sanitare Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2010 pentru aprobarea cerintelor
tehnice
care trebuie îndeplinite de mijloacele oficiale de identificare a
bovinelor, suinelor, ovinelor
si caprinelor, precum si pentru stabilirea conditiilor de aprobare a
acestora pe teritoriul României
Văzând
Referatul de aprobare nr. 178 din 14 ianuarie 2011, întocmit de Directia
generală sanitară veterinară din cadrul Autoritătii
Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
având
în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004
privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru siguranta
alimentelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 3 alin. (3) si al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.415/2009 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din
subordinea acesteia, cu modificările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2010 pentru aprobarea cerintelor tehnice
care trebuie îndeplinite de mijloacele oficiale de identificare a bovinelor,
suinelor, ovinelor si caprinelor, precum si pentru stabilirea conditiilor de
aprobare a acestora pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 285 din 30 aprilie 2010, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La articolul 3, litera n) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,n) furnizor
secundar - persoană fizică autorizată, persoană
juridică si/sau asociatii profesionale înregistrate legal care fac dovada
că detin un angajament scris cu unul sau mai multi furnizori primari de
mijloace oficiale de identificare a animalelor, aprobate de către
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta
Alimentelor, în vederea furnizării mijloacelor de identificare si care au
primit acordul de comercializare a acestora pe teritoriul României, din partea
directiei sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor judeteană,
respectiv a municipiului Bucuresti.”
2. În
anexa nr. 1, la capitolul I punctul 8.1, literele a), d) si
g) se modifică si vor avea următorul cuprins:
,,a)
numele producătorului sau acronimul acestuia este inscriptionat în partea
de sus a crotaliei, unde este prevăzut sistemul de prindere a celor
două părti;
d) în
stânga acronimului se vor inscriptiona de către producător logoul
acestuia si data imprimării crotaliei auriculare, iar în dreapta
acronimului, cu cifre romane, se va inscriptiona numărul duplicatului
crotaliei, dacă este cazul; prima crotalie duplicat va purta cifra I (unu
roman);
g) sub
codul de bare se înscriu 8 cifre însiruite, cu înăltimea de 0,5 cm, care
au următoarea specificatie: primele două reprezintă numărul
seriilor de câte 999.999.999 de crotalii, pornind de la seria 50 până la
seria 99 (de exemplu: 50 pentru prima serie de 999.999.999 de crotalii, 51
pentru a doua serie de 999.999.999 de crotalii etc), următoarea cifră
este cifra de control, iar restul de 5 cifre reprezintă primele cifre din
numărul de ordine al animalului;”.
3.
În anexa nr. 1, la capitolul I punctul 9.1, litera a) se
modifică si va avea următorul cuprins:
,,a)
primele două cifre reprezintă numărul seriilor de câte
999.999.999 de crotalii, pornind de la seria 50 până la seria 99 (de
exemplu: 50 pentru prima sene de 999.999.999 de crotalii, 51 pentru a doua serie
de 999.999.999 de crotalii etc.);”.
4. În
anexa nr. 1, la capitolul II punctul 2.1, litera d)
se modifică si va avea următorul cuprins:
,,d)
cifrele si literele înscrise pe crotalia auriculară, precum si codul de
bare trebuie să fie de culoare neagră, iar culoarea crotaliei
auriculare trebuie să fie de culoare galben-lămâie pentru suinele
crescute în exploatatiile nonprofesionale, de culoare rosie pentru suinele
crescute în exploatatiile industriale comerciale si de culoare portocalie pentru
suinele crescute în exploatatiile comerciale de tip A;”.
5. În
anexa nr. 1, la capitolul II, partea introductivă
a punctului 4.1 si punctul 4.2 se modifică si vor avea următorul
cuprins:
“4.1.
Pentru crotaliile auriculare folosite în exploatatiile nonprofesionale si în
exploatatiile comerciale de tip A, partea «tată» a crotaliei va contine
următoarele înscrisuri:
4.2. În
plus, fată de prevederile pct. 4.1, la cererea proprietarului,
producătorul va imprima pe crotalia auriculară si codul de bare.
Acesta trebuie să reproducă corect si integral codul unic de
identificare al animalului înscris pe crotalie, respectând ordinea literelor si
cifrelor ce formează codul de identificare.”
6. În
anexa nr. 1, la capitolul III litera A punctul 3, după litera I) se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
,,m)
mijlocul de legătură dintre cele două părti componente ale
unei crotalii auriculare trebuie să suporte o tractiune cuprinsă
între 250 si 300 N, măsurată în plan axial, caracteristică ce
trebuie să se mentină o perioadă de cel putin 7 (sapte) ani.”
7. În
anexa nr. 1, la capitolul III litera A punctul 4.1, litera c) se modifică
si va avea următorul cuprins:
,,c)
optional, proprietarul animalului poate solicita firmei producătoare
printarea pe crotalie a unui cod de bare reprezentând codul de identificare a
animalului. Acesta trebuie să reproducă corect si integral codul unic
de identificare a animalului înscris pe crotalie, respectând ordinea literelor
si cifrelor ce formează codul de identificare.”
8. În
anexa nr. 2, punctul 4 se modifică si va avea următorul cuprins:
“4. În
cazul în care răspunsul la cerere este favorabil, Autoritatea
Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor
emite Certificatul de aprobare a mijlocului oficial de identificare utilizat pe
teritoriul României, precum si documentul de alocare a codurilor de
identificare pentru imprimarea mijloacelor oficiale de identificare,
prevăzute în anexele nr. 4, respectiv nr. 6.”
9. Anexa
nr. 3 se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. 1, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
10.
Anexa nr. 5 se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
11.
Anexa nr. 7 se abrogă.
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
intră în vigoare la data publicării, cu exceptia art. I pct. 4,
care intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor,
Bucuresti, 18 ianuarie
2011.
Nr. 4.
(Anexa
nr. 3 la Ordinul nr. 39/2010)
CERERE DE APROBARE
a mijlocului oficial de identificare utilizat pe teritoriul României
Nr. ..................................
Subscrisa
S.C............................., cu sediul social
în............................................................................ (adresa completă), înmatriculată la
registrul comertului cu nr......................, cod fiscal............,
telefon/fax.................., reprezentată legal prin
domnul/doamna........................................,
CNP....................................., posesor/posesoare al/a BI/CI
seria......nr.............., eliberat(ă)de................la data
de..................,
solicit aprobarea
mijlocului oficial de identificare utilizat pe teritoriul României,
modelul......................, produs de ............................., având
codul de produs*) ................................, pentru a putea fi
folosit la identificarea
oficială a bovinelor, ovinelor, caprinelor si suinelor.
Declar
pe propria răspundere că am luat cunostintă de:
a)
prevederile art. 14 alin. (1) lit. c)-e) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 23/2010 privind identificarea si înregistrarea suinelor,
ovinelor si caprinelor, precum si pentru modificarea si completarea unor acte
normative;
b)
prevederile art. 14 lit. j)-I) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
113/2002 privind identificarea si înregistrarea bovinelor în România,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2003, cu modificările
si completările ulterioare;
c)
prevederile anexei nr. 2 la Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2010 pentru
aprobarea cerintelor tehnice care trebuie îndeplinite de mijloacele oficiale de
identificare a bovinelor, suinelor, ovinelor si caprinelor, precum si pentru
stabilirea conditiilor de aprobare a acestora pe teritoriul României, cu
modificările si completările ulterioare.
Anexez
la prezenta cerere următoarele documente si elemente:
Nr. crt. |
Documente si elemente necesare aprobării mijloacelor de identificare
pentru speciile bovine, ovine, caprine si suine |
Depus (Da/Nu) |
1. |
Certificatul de
atestare a conformitătii acestuia cu cerintele tehnice prevăzute în
anexa nr. 1 la Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2010, în original si în
copie legalizată |
|
2. |
Copie a rapoartelor de
testare (tradusă în limba română si legalizată pentru
rapoartele efectuate în alte tări decât România), eliberate conform pct.
6 din anexa nr. 2 la Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2010 |
|
3. |
Mostra mijlocului
oficial de identificare pentru care solicită aprobarea |
|
4. |
Fotografie în format
digital a mijlocului oficial de identificare pentru care solicită
aprobarea |
|
5. |
Copie a certificatului
de înregistrare de la registrul comertului |
|
6. |
Copie de pe BI/CI al/a
reprezentantului legal |
|
7. |
Dovada că detine
un angajament scris cu producătorul pentru furnizarea mijlocului de
identificare pe teritoriul României |
|
Data................... |
Reprezentant legal, ..................................... |
|
(semnătura si
stampila) |
*) Se va
completa doar dacă modelul mijlocului de identificare pentru care se
solicită aprobarea a fost testat de către ICAR, i s-a acordat un cod
de produs si a fost publicat în lista prevăzută la pct. 6.2 lit. b)
din anexa nr. 2 la Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2010.
ANEXA
Nr. 2 (Anexa nr. 5 la Ordinul nr. 39/2010)
a dreptului de furnizare a mijlocului oficial de identificare utilizat pe
teritoriul României
Nr................./.................
CERERE
Subscrisa
S.C./P.F.A./Asociatia profesională înregistrată
legal......................................................., cu sediul social
în....................................................................................................................................... (adresa completă), înmatriculată la
registrul comertului cu nr........................../Registrul unic al
cabinetelor medicale veterinare cu nr................/.....................,
C.I.F./cod fiscal...................., telefon/fax.....................,
reprezentată legal
prin domnul/doamna .............................................., CNP
........................, posesor/posesoare al/a BI/CI
seria......nr..............., eliberat(ă)de..............la data
de...................., solicit acordarea dreptului de furnizare a mijloacelor
oficiale de identificare aprobate, potrivit legii, pentru utilizarea pe
teritoriul României la identificarea oficială a bovinelor, ovinelor,
caprinelor si suinelor.
Declar
pe propria răspundere că am luat cunostintă de:
a)
prevederile art. 14 alin. (1) lit. c)-e) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 23/2010 privind identificarea si înregistrarea suinelor,
ovinelor si caprinelor, precum si pentru modificarea si completarea unor acte
normative;
b)
prevederile art. 14 lit. j)-I) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
113/2002 privind identificarea si înregistrarea bovinelor în România,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2003, cu modificările
si completările ulterioare;
c)
prevederile anexei nr. 2 la Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2010 pentru aprobarea
cerintelor tehnice care trebuie îndeplinite de mijloacele oficiale de
identificare a bovinelor, suinelor, ovinelor si caprinelor, precum si pentru
stabilirea conditiilor de aprobare a acestora pe teritoriul României, cu
modificările si completările ulterioare.
Anexez
la prezenta cerere următoarele documente si elemente:
Nr. crt. |
Documente necesare aprobării mijloacelor de identificare pentru
speciile bovine, ovine, caprine si suine |
Depus (Da/Nu) |
1. |
Copie a certificatului
de înregistrare de la registrul comertului - pentru persoanele juridice Copie
a documentului de înregistrare legală - pentru persoanele fizice
autorizate/asociatiile înregistrate legal |
|
2. |
Copie de pe BI/CI al/a
reprezentantului legal |
|
3. |
Dovada că detine
un angajament scris cu furnizorul primar pentru furnizarea mijlocului de
identificare pe teritoriul României |
|
Data................... |
Reprezentant legal, ......................................... |
|
(semnătura si
stampila) |
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |