MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 887 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 15 decembrie 2011
SUMAR
LEGI SI DECRETE
265. - Lege pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României
si Guvernul Guemsey privind schimbul de informatii fn domeniul fiscal, semnat
la Londra la 12 ianuarie 2011 si în Guemsey la 17 ianuarie 2011
Acord
între Guvernul României si Guvernul Guemsey privind schimbul de informatii în
domeniul fiscal
940. - Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Guemsey privind schimbul de
informatii în domeniul fiscal, semnat la Londra la 12 ianuarie 2011 si în
Guemsey la 17 ianuarie 2011
283. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în
domeniul bugetar
961. - Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea
unor măsuri financiare în domeniul bugetar
HOTĂRÂRI ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI
22. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii
Parlamentului României nr. 2/2011 privind instituirea Comisiei comune speciale
a Camerei Deputatilor si Senatului pentru controlul executiei bugetelor Curtii
de Conturi pe anii 2005, 2006, 2007, 2008 si 2009
24. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii
Parlamentului României nr. 6/2009 privind aprobarea componentei nominale a
Comisiei permanente a Camerei Deputatilor si Senatului privind Statutul
deputatilor si al senatorilor, organizarea si functionarea sedintelor comune
ale Camerei Deputatilor si Senatului
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.443 din 3 noiembrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 64 alin. (1) si art. 97
alin. (1) lit. d) raportate la cele ale art. 97 alin. (6) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
Decizia nr. 1.445 din 3 noiembrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice
Decizia nr. 1.468 din 8 noiembrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16, art. 17 si art. 19
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
Decizia nr. 1.469 din 8 noiembrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
134. - Decizie pentru eliberarea domnului
Radu-Constantin Ragea din functia de subsecretar de stat la Ministerul
Justitiei
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea Acordului
dintre Guvernul României si Guvernul Guernsey privind schimbul de informatii în
domeniul fiscal, semnat la Londra la 12 ianuarie 2011 si în Guernsey la 17
ianuarie 2011
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Guernsey
privind schimbul de informatii în domeniul fiscal, semnat la Londra la 12
ianuarie 2011 si în Guernsey la 17 ianuarie 2011.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor
art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, IOAN CHELARU |
Bucuresti,
7 decembrie 2011.
Nr. 265.
ACORD
între Guvernul României si Guvernul Guernsey privind schimbul de informatii
în domeniul fiscal
Guvernul
României si Guvernul Guernsey (denumite în continuare părtile),
întrucât
este recunoscut faptul că Guvernul Guernsey are dreptul, în baza
prevederilor împuternicirii acordate de Regatul Unit la Marii Britanii si
Irlandei de Nord, să negocieze, să încheie, să aplice si sub
rezerva prevederilor acestui acord să denunte un acord privind schimbul de
informatii în domeniul fiscal cu Guvernul României,
întrucât
părtile sunt active în efortul lor international de luptă împotriva
criminalitătii financiare si de orice altă natură, incluzând
combaterea finantării terorismului,
întrucât
părtile doresc să instituie un cadru bilateral care să
reglementeze schimbul de informatii cu privire la impozite,
dorind
să faciliteze schimbul de informatii cu privire la impozite,
au
convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
1. În
acest acord:
a) România
înseamnă teritoriul de stat al României, inclusiv marea sa teritorială
si spatiul aerian de deasupra acestora, asupra cărora România îsi
exercită suveranitatea, precum si zona contiguă, platoul continental
si zona economică exclusivă asupra cărora România îsi
exercită drepturile suverane si jurisdictia, în conformitate cu legislatia
sa si potrivit normelor si principiilor dreptului international;
b) Guernsey
înseamnă Guernsey, Alderney si Herm, inclusiv marea teritorială
adiacentă acestor insule, în conformitate cu dreptul international;
c) fond
sau schemă colectivă de investitii înseamnă orice vehicul de
investitii cumulate, indiferent de forma juridică. Expresia fond sau
schemă publică colectivă de investitii înseamnă orice
fond sau schemă colectivă de investitii în care unitătile,
actiunile sau alte valori ale fondului ori ale schemei pot fi cumpărate,
vândute sau răscumpărate cu usurintă de către public.
Unitătile, actiunile sau alte valori ale fondului ori ale schemei pot fi
cumpărate, vândute sau răscumpărate cu usurintă “de
către public” atunci când cumpărarea, vânzarea ori
răscumpărarea nu este restrictionată implicit sau explicit la un
grup limitat de investitori;
d) societate
înseamnă orice persoană juridică sau orice entitate care
este considerată ca fiind o persoană juridică în scopul
impozitării;
e) autoritate
competentă înseamnă:
(i) în
cazul României, Ministerul Finantelor Publice; (ii) în cazul Guernsey,
directorul impozitelor pe venit sau delegatul său;
f) legislatie
de drept penal înseamnă toate prevederile de drept penal care sunt
prevăzute astfel în legislatia internă, indiferent dacă acestea
sunt cuprinse în legislatia fiscală, în codul penal sau în alte
regulamente;
g) aspecte
fiscale de natură penală înseamnă aspecte fiscale care
implică un comportament intentionat, fie înainte, fie după intrarea în
vigoare a acestui acord, care este supus urmăririi penale în baza
legislatiei de drept penal a părtii solicitante;
h) informatii
înseamnă orice date, declaratii, documente sau înregistrări sub
orice formă posibilă;
i) măsuri
de obtinere a informatiilor înseamnă legi si proceduri administrative
sau judiciare care permit unei părti solicitate să obtină si
să furnizeze informatiile solicitate;
j) national
înseamnă:
(i) în
cazul României, orice persoană fizică având cetătenia României
si orice persoană juridică, asociere de persoane si orice altă
entitate constituită si având statutul în conformitate cu legislatia în
vigoare în România;
(ii) în
cazul Guernsey, orice persoană fizică având cetătenie
britanică în baza Legii nationalitătii britanice din 1981, orice
persoană juridică înfiintată sau organizată în baza
legislatiei din Guernsey si orice organizatie fără personalitate
juridică tratată în scopul impozitării în Guernsey ca fiind o
persoană juridică înfiintată sau organizată în baza
legislatiei din Guernsey;
k) persoană
include o persoană fizică, o societate si orice altă
asociere de persoane;
l) clasă principală de actiuni înseamnă clasa sau clasele de actiuni reprezentând o majoritate a
puterii de vot si a valorii societătii;
m) societate
cotată la bursă înseamnă orice societate a cărei
clasă principală de actiuni este listată la o bursă de
valori recunoscută, cu conditia ca actiunile sale listate să
poată fi cumpărate sau vândute cu usurintă de către public.
Actiunile pot fi cumpărate sau vândute “de către public” atunci când
cumpărarea sau vânzarea actiunilor nu este restrictionată implicit
ori explicit la un grup limitat de investitori;
n) bursă
de valori recunoscută înseamnă orice bursă de valori asupra
căreia convin autoritătile competente ale părtilor; o) parte
solicitată înseamnă partea căreia îi sunt solicitate sau
care a furnizat informatii ca răspuns la o solicitare;
p) parte
solicitantă înseamnă partea care solicită sau care a obtinut
informatii de la partea solicitată;
q) impozit
înseamnă orice impozit pentru care se aplică acordul.
2. În
ceea ce priveste aplicarea acestui acord în orice moment de către o parte,
orice termen care nu este definit în acesta va avea, dacă contextul nu
cere o interpretare diferită, întelesul pe care îl are la momentul
respectiv în cadrul legislatiei acelei părti, orice înteles pe care îl are
în cadrul legislatiei fiscale în vigoare în acea parte prevalând asupra
întelesului pe care termenul îl are în cadrul altor legi ale acelei părti.
ARTICOLUL 2
Obiectul si scopul acordului
Părtile
îsi vor acorda asistentă prin schimb de informatii care sunt considerate
ca fiind relevante pentru administrarea si aplicarea legislatiei interne a
părtilor pentru impozitele acoperite de acest acord, inclusiv informatii
care sunt considerate ca fiind relevante pentru determinarea, stabilirea si
colectarea unor astfel de impozite, recuperarea si executarea titlurilor de
creantă sau investigarea aspectelor fiscale ori urmărirea penală
a aspectelor fiscale de natură penală. Informatiile vor fi schimbate
în conformitate cu prevederile acestui acord si vor fi tratate ca fiind
confidentiale în maniera prevăzută la art. 7.
ARTICOLUL 3
Jurisdictia
O parte solicitată nu este obligată să furnizeze
informatii care nu sunt detinute de autoritătile sale sau care nu se
află în posesia ori care nu pot fi obtinute de persoane aflate în
jurisdictia sa teritorială.
ARTICOLUL 4
Impozite vizate
1.
Impozitele care fac obiectul acestui acord sunt:
a) în
România:
(i)
impozitul pe venit;
(ii)
impozitul pe profit.
b) în
Guernsey:
(i)
impozitul pe venit;
(ii)
impozitul pe profitul din locuinte.
2.
Acest acord se va aplica de asemenea oricăror impozite identice stabilite
după data semnării acordului, în plus ori în locul impozitelor
existente sau oricăror impozite în esentă similare, în măsura în
care părtile convin acest lucru. În plus, impozitele vizate pot fi extinse
sau modificate de comun acord de către părti sub forma unui schimb de
scrisori. Autoritătile competente ale fiecărei părti le vor
informa pe celelalte asupra oricăror modificări importante aduse
legislatiei si impozitării si măsurilor aferente de obtinere a
informatiilor care pot afecta obligatiile acelei părti ce decurg din acest
acord.
ARTICOLUL 5
Schimbul de informatii la cerere
1.
Autoritatea competentă a părtii solicitate va furniza la cerere
informatii în scopul prevederilor art. 2. Astfel de informatii vor fi schimbate
indiferent dacă partea solicitată are nevoie de astfel de informatii
pentru propriile sale scopuri fiscale sau dacă comportamentul investigat
constituie o faptă penală conform legislatiei părtii solicitate,
atunci când un astfel de comportament a apărut în partea solicitată.
Autoritatea competentă a părtii solicitante va solicita informatii în
baza acestui articol numai atunci când aceasta nu poate să obtină
informatiile solicitate prin alte mijloace pe teritoriul său, cu exceptia
situatiei în care recurgerea la astfel de mijloace ar da nastere unei
dificultăti majore.
2.
Atunci când informatiile aflate în posesia autoritătii competente a
părtii solicitate nu sunt suficiente pentru a-i permite acesteia să
răspundă solicitării de informatii, partea solicitată va
folosi toate măsurile relevante de obtinere a informatiilor care sunt
necesare pentru a furniza părtii solicitante informatiile solicitate,
chiar dacă partea solicitată nu are nevoie de astfel de informatii
pentru propriile sale scopuri fiscale.
3.
Atunci când se solicită în mod expres de către autoritatea
competentă a părtii solicitante, autoritatea competentă a
părtii solicitate va furniza informatii în baza acestui articol, în
măsura în care legislatia sa internă îi permite acest lucru, sub
formă de depozitii ale martorilor si copii legalizate ale documentelor
originale.
4.
Fiecare parte se va asigura că are autoritatea, în conformitate cu
prevederile art. 2 si în baza limitărilor prevăzute la art. 3,
să obtină si să furnizeze la cerere prin intermediul
autoritătii sale competente:
a)
informatii detinute de bănci, de alte institutii financiare si de orice
persoană care actionează ca agent sau în calitate fiduciară,
inclusiv împuternicitii si mandatarii;
b) (i)
informatii privind dreptul de proprietate juridic si efectiv asupra
societătilor, parteneriatelor si a altor persoane, inclusiv informatii
privind dreptul de proprietate asupra tuturor acestor persoane aflate într-un
lant de detinere a dreptului de proprietate;
(ii) în
cazul fondurilor sau schemelor colective de investitii, informatii cu privire
la actiuni, unităti si alte valori;
(iii)
în cazul trusturilor, informatii privind fondatorii, mandatarii, protectorii si
beneficiarii;
(iv) în cazul fundatiilor, informatii cu privire la fondatori, membrii
consiliului fundatiei si beneficiari.
Independent
de prevederile subparagrafului b) al acestui paragraf, acest acord nu stabileste
în sarcina unei părti obligatia de a obtine sau de a furniza informatii
privind dreptul de proprietate cu privire la societătile cotate ia
bursă sau fondurile ori schemele publice colective de investitii, cu
exceptia cazului în care astfel de informatii pot fi obtinute fără a
da nastere unor dificultăti majore.
5.
Orice solicitare de informatii va fi formulată cu cât mai multe detalii
disponibile si va mentiona:
a)
identitatea persoanei aflate sub examinare sau investigare;
b)
perioada pentru care se solicită informatiile;
c)
natura informatiilor solicitate si forma în care partea solicitantă ar
prefera să le obtină;
d)
scopul fiscal pentru care sunt solicitate informatiile;
e)
motivele care au condus la presupunerea că informatiile solicitate sunt
considerate ca fiind relevante pentru administrarea si aplicarea legislatiei
fiscale a părtii solicitante, cu privire la persoana identificată la
subparagraful a) al acestui paragraf;
f)
motivele care au condus la presupunerea că informatiile solicitate sunt
prezente în partea solicitată sau că acestea se află în posesia
ori pot fi obtinute de o persoană din jurisdictia părtii solicitate;
g) în
măsura în care sunt cunoscute, numele si adresa oricărei persoane
care se presupune că se află în posesia sau care poate obtine
informatiile solicitate;
h) o
declaratie din care să rezulte că solicitarea este conformă
legislatiei si practicii administrative a părtii solicitante, iar
dacă informatiile solicitate s-ar fi aflat în jurisdictia părtii
solicitante atunci autoritatea competentă a părtii solicitante ar fi
fost în măsură să obtină informatiile în baza legislatiei
părtii solicitante sau în cadrul practicii administrative normale si
că aceasta este conformă cu acest acord;
i) o
declaratie din care să rezulte că partea solicitantă a urmat
toate căile posibile de obtinere a informatiilor de pe teritoriul
său, cu exceptia celor care ar fi dat nastere unor dificultăti
majore.
6.
Autoritatea competentă a părtii solicitate va confirma primirea
solicitării către autoritatea competentă a părtii solicitante
si va înainta informatiile solicitate părtii solicitante cât mai curând
posibil.
ARTICOLUL 6
Posibilitatea de a refuza o solicitare
1.
Autoritatea competentă a părtii solicitate poate refuza sprijinul:
a)
atunci când solicitarea nu este făcută în conformitate cu acest
acord;
b)
atunci când partea solicitantă nu a utilizat toate mijloacele disponibile
pe teritoriul său în vederea obtinerii informatiilor, cu exceptia
situatiei în care recurgerea la astfel de mijloace ar da nastere unei
dificultăti majore; sau
c)
atunci când dezvăluirea informatiilor solicitate ar fi contrară
ordinii publice.
2.
Partea solicitată nu va fi obligată să obtină sau să
furnizeze informatii care nu ar putea fi obtinute de partea solicitantă în
baza propriei sale legislatii în scopul administrării ori aplicării
legislatiei fiscale proprii sau în cadrul practicii administrative normale,
dacă informatiile solicitate s-ar afla în jurisdictia părtii
solicitante.
3.
Acest acord nu va fi interpretat ca impunând unei părti obligatia de a
furniza informatii care ar dezvălui un secret comercial, de afaceri,
industrial sau profesional ori un procedeu de fabricatie. Cu toate acestea,
informatiile de tipul celor prevăzute la art. 5 paragraful 4 nu vor fi
tratate ca fiind un secret sau un procedeu de fabricatie doar pentru faptul
că acestea îndeplinesc criteriile prevăzute la acel paragraf.
4.
Prevederile acestui acord nu vor fi interpretate ca impunând unei părti
solicitate obligatia de a obtine sau de a furniza informatii în
legătură cu comunicatii între juristi, avocati, consultanti sau alti
reprezentanti legali recunoscuti în această calitate si clientii acestora,
în măsura în care comunicatiile sunt considerate ca fiind confidentiale si
protejate de la a fi dezvăluite în baza legislatiei părtii
solicitate.
5. O
solicitare de informatii nu va putea fi refuzată pe motiv că titlul
de creantă care a dat nastere solicitării este contestat.
6.
Partea solicitată poate refuza o solicitare de informatii dacă
informatiile sunt solicitate de partea solicitantă în scopul
administrării ori aplicării unei prevederi din legislatia
fiscală a părtii solicitante sau orice cerere legată de aceasta
prin care se face discriminare între un national al părtii solicitate si
un national al părtii solicitante aflati în aceleasi circumstante.
ARTICOLUL 7
Confidentialitatea
1.
Toate informatiile furnizate si obtinute de autoritătile competente ale
părtilor vor fi tratate ca fiind confidentiale.
2.
Astfel de informatii vor fi dezvăluite numai persoanelor sau autoritătilor
(inclusiv instantelor judecătoresti si organelor administrative) care au
legătură cu scopurile mentionate la art. 2 si vor fi folosite de
astfel de persoane sau autorităti numai în aceste scopuri, inclusiv pentru
solutionarea oricărei contestatii. Pentru aceste scopuri, informatiile pot
fi dezvăluite în procedurile judecătoresti sau în deciziile
judiciare.
3.
Astfel de informatii pot fi folosite în alte scopuri decât cele mentionate la
art. 2 numai cu consimtământul scris al autoritătii competente a
părtii solicitate.
4.
Informatiile furnizate unei părti solicitante în baza acestui acord nu pot
fi dezvăluite niciunei alte jurisdictii.
ARTICOLUL 8
Costuri
Incidenta costurilor ocazionate de acordarea asistentei va fi
stabilită de autoritătile competente ale părtilor.
ARTICOLUL 9
Legislatia necesară implementării
Părtile vor adopta orice legislatie care este necesară pentru
respectarea si aplicarea termenilor acestui acord.
ARTICOLUL 10
Limba
Solicitările de asistentă si răspunsurile la acestea vor
fi redactate în limba engleză.
ARTICOLUL 11
Procedura amiabilă
1.
Atunci când intervin dificultăti sau dubii între părti cu privire la
implementarea sau interpretarea acestui acord, autoritătile competente se
vor strădui să rezolve situatia pe calea unei întelegeri amiabile.
2.
Autoritătile competente ale părtilor pot comunica direct între ele în
scopul implementării acestui acord, precum si pentru rezolvarea
situatiilor prevăzute la paragraful 1 al acestui articol.
3.
Părtile pot să stabilească de asemenea alte forme de solutionare
a litigiilor dacă este necesar acest lucru.
ARTICOLUL 12
Procedura de asistentă reciprocă
Dacă ambele autorităti competente ale părtilor
consideră necesar, acestea pot conveni să facă schimb de
asistentă tehnică, să dezvolte tehnici noi de control, să
identifice domenii noi de eludare a legii si să studieze în comun aceste
domenii.
ARTICOLUL 13
Intrarea în vigoare
1.
Părtile se vor informa reciproc, în scris, asupra îndeplinirii
procedurilor legale interne necesare pentru intrarea în vigoare a acestui
acord.
2.
Acest acord va intra în vigoare după 30 de zile de la primirea ultimei
notificări si va produce efecte:
a) cu
privire la aspectele fiscale de natură penală, de la data
intrării în vigoare; si
b) cu privire la toate celelalte aspecte descrise în art. 2, de la data
intrării în vigoare, însă numai pentru perioadele fiscale începând cu
sau după acea dată ori, atunci când nu există o perioadă
fiscală, pentru toate sarcinile fiscale apărute la sau după acea
dată.
ARTICOLUL 14
Denuntarea
1.
Acest acord va rămâne în vigoare până la denuntarea sa de oricare
dintre părti.
2.
Fiecare parte poate denunta acordul prin transmiterea unei note de denuntare,
în scris, pe căi corespunzătoare.
3. O
astfel de denuntare va deveni efectivă în prima zi a lunii următoare
expirării unei perioade de 6 luni de la data primirii notei de denuntare
de către cealaltă parte. Toate solicitările primite până la
data efectivă a denuntării vor fi solutionate în conformitate cu
prevederile acestui acord.
4.
Dacă acest acord este denuntat, părtile vor fi obligate să
respecte prevederile art. 7 cu privire la orice informatii obtinute în baza
acestui acord.
Drept
care subsemnatii, autorizati în bună si cuvenită formă, au
semnat acest acord.
Semnat
la Londra la 12 ianuarie 2011 si în Guernsey la 17 ianuarie 2011, în două
exemplare originale în limbile română si engleză, ambele texte fiind
egal autentice. În caz de divergente în interpretare, textul în limba
engleză va prevala.
Pentru Guvernul României, Ion Jinga, ambasadorul României în Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de
Nord |
Pentru Guvernul Guernsey, Lyndon Trott, prim-ministru |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Guernsey
privind schimbul de informatii în domeniul fiscal, semnat la Londra la 12
ianuarie 2011 si în Guernsey la 17 ianuarie 2011
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1)
si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul
României si Guvernul Guernsey privind schimbul de informatii în domeniul
fiscal, semnat la Londra la 12 ianuarie 2011 si în Guernsey la 17 ianuarie
2011, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
6 decembrie 2011.
Nr. 940.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 80/2010
pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 80 din 8 septembrie 2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri
financiare în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 636 din 10 septembrie 2010, cu următoarele
modificări si completări:
1.
Titlul ordonantei de urgentă se modifică si va avea următorul
cuprins:
pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar,
precum si pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar”
2.
După articolul unic, care devine articolul I, se introduce un nou articol, articolul II, cu următorul cuprins:
“Art. II. - Pentru anul 2012 se aprobă instituirea unor măsuri financiare
în domeniul bugetar, după cum urmează:
Art. 1. - (1) în anul 2012,
cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor functiei de
bază/salariilor functiei de bază/indemnizatiilor de încadrare se
mentine la acelasi nivel cu cel ce se acordă personalului plătit din
fonduri publice pentru luna decembrie 2011.
(2) în anul 2012, cuantumul
sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale
sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut,
solda lunară brută/salariul lunar brut, indemnizatia brută de
încadrare se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acordă personalului
plătit din fonduri publice pentru luna decembrie 2011, în măsura în
care personalul îsi desfăsoară activitatea în aceleasi conditii.
(3) în anul 2012, cuantumul brutal
salariilor de încadrare, al sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al
celorlalte elemente ale sistemului de salarizare aferent personalului didactic
si didactic auxiliar din învătământ, în conformitate cu prevederile
Legii nr. 63/2011 privind încadrarea si salarizarea în anul 2011 a personalului
didactic si didactic auxiliar din învătământ, se mentine la acelasi
nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2011, în măsura în
care personalul îsi desfăsoară activitatea în aceleasi conditii.
(4) începând cu luna ianuarie 2012,
în ceea ce priveste salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar din
învătământ, se aplică prevederile Legii nr. 63/2011.
(5) în anul 2012, prevederile art.
12 din anexa nr. II,
cap. I lit. B - Reglementări specifice personalului
didactic din învătământ, la Legea-cadru nr. 284/2010 privind
salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu
modificările ulterioare, nu se aplică.
Art. 2. - În anul 2012, pentru personalul nou- Încadrat pe functii, pentru
personalul numit/încadrat în aceeasi institutie/autoritate publică pe
functii de acelasi fel, precum si pentru personalul promovat în functii sau în
grade/trepte, salarizarea se face la nivelul de salarizare în plată pentru
functiile similare din institutia/autoritatea publică în care acesta este
încadrat.
Art. 3. - Prevederile art. 1 si 2 se aplică în mod corespunzător si
personalului ale cărui raporturi de muncă sau serviciu au fost
suspendate în conditiile legii si si-a reluat activitatea în anul 2012.
Art. 4. - (1) Valoarea de referintă se mentine si în anul 2012 la 600 lei.
(2) în anul 2012 nu se aplică
valoarea de referintă si coeficientii de ierarhizare corespunzători
claselor de salarizare prevăzuti în anexele la Legea-cadru nr. 284/2010,
cu modificările ulterioare.
(3)
Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru personalul din
autoritătile si institutiile publice finantate integral din venituri
proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului,
ministerelor si celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si locale, precum si din cele aflate în coordonarea primului-ministru
si cele aflate sub controlul Parlamentului, ale căror contracte colective
de muncă îsi încetează valabilitatea în anul 2012, salariile se
stabilesc potrivit anexei nr. VIII la Legea-cadru nr. 284/2010, cu
modificările ulterioare, fără a depăsi nivelul din luna
decembrie 2011.
Art. 5. - În anul 2012, pentru personalul militar, politistii si functionarii
publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare,
indemnizatiile, compensatiile, sporurile, primele, ajutoarele, plătile
compensatorii, despăgubirile, compensatiile lunare pentru chirie si alte
drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare se stabilesc în raport
cu nivelul bazei de calcul al acestora utilizate pentru luna decembrie 2011.
Art. 6. - (1) în anul 2012,
avansarea personalului încadrat pe functii de executie în gradatia
corespunzătoare transei de vechime în muncă se face prin încadrarea
în clasele de salarizare corespunzătoare vechimii în muncă dobândite,
prevăzute la art. 11 alin. (3) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările
ulterioare, personalul beneficiind de o majorare a salariului de bază
avut, corespunzător numărului de clase de salarizare succesive
suplimentare multiplicat cu procentul stabilit la art. 10 alin. (5) din legea
sus-mentionată, fără acordarea salariului corespunzător
coeficientului de ierarhizare aferent noii clase de salarizare.
(2) în anul 2012, prevederile alin.
(1) se aplică în mod corespunzător personalului de conducere, precum
si la trecerea într-o altă transă de vechime în functie personalului
care ocupă functii din cadrul familiei ocupationale «Justitie».
(3)
Personalul care, în cursul anului 2012, desfăsoară activităti
noi care presupun, potrivit Legii-cadru nr. 284/2010, cu modificările
ulterioare, acordarea unor clase de salarizare succesive celei detinute pentru
functia respectivă beneficiază
de o
majorare a salariului de bază, respectiv a soldei/salariului de functie,
corespunzător numărului de clase de salarizare suplimentare
multiplicat cu procentul stabilit la art. 10 alin. (5) din legea
sus-mentionată.
Art. 7. - (1) în anul 2012, munca
suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru
de către personalul din sectorul bugetar încadrat în functii de executie
sau de conducere, precum si munca prestată în zilele de repaus săptămânal,
de sărbători legale si în celelalte zile în care, în conformitate cu
reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului
normal de lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzător.
(2) în anul 2012, autoritătile
si institutiile publice, indiferent de modul de finantare, nu vor acorda premii
si prime de vacantă.
Art. 8. - (1) în anul 2012,
cuantumul drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) si d),
alin. (4), art. 13 lit. b) si c) si la art. 14 din Legea nr. 118/2010 privind
unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, cu
modificările si completările ulterioare, se mentine la acelasi nivel
cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2011.
(2) în anul 2012, pentru personalul
încadrat în institutiile publice de apărare, ordine publică si
sigurantă natională, pe perioada participării la misiunile
specificate la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 121/2011 privind participarea
fortelor armate la misiuni si operatii în afara teritoriului statului român,
alocatiile de hrană se acordă în cuantumul prevăzut pentru luna
decembrie 2011.
(3) De
cuantumul drepturilor prevăzute la alin. (2) beneficiază si
politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul
administratiei penitenciare care desfăsoară misiuni în
străinătate în cadrul fortelor de mentinere a păcii sub egida
ONU, NATO sau a altor organizatii internationale.
Art. 9. - În anul 2012 nu se acordă ajutoarele sau, după caz,
indemnizatiile la iesirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de
serviciu ori la trecerea în rezervă.
Art. 10. - (1) începând cu anul 2012,
salariile de bază ale personalului din institutiile si autoritătile
publice care beneficia de stimulente în temeiul actelor normative
prevăzute la art. I-VIII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
71/2011 pentru modificarea unor acte normative în vederea eliminării
prevederilor referitoare la acordarea de stimulente pentru personalul din
sectorul bugetar se calculează prin includerea în acestea a nivelului
mediu lunar al acestor drepturi plătit în anul 2010.
(2)
Prin ordin/decizie a ordonatorului principal de credite se stabilesc procedura
si criteriile pe baza cărora se stabilesc noile salarii de bază.
(3)
Sumele care vor fi incluse în salariile de bază conform alin. (1), în mod
cumulat pe ordonator de credite, la nivelul anului 2012, nu pot depăsi
nivelul fondului total de stimulente plătite în anul 2010.
(4)
Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul personalului din cadrul
autoritătilor si institutiilor publice care beneficiază de
prevederile art. 14 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a
personalului plătit din fonduri publice.
Art. 11. - (1) în anul 2012,
indemnizatiile, compensatiile, sporurile, majorările salariilor de
bază si alte drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare se
stabilesc fără a lua în calcul drepturile incluse în salariul de
bază conform prevederilor art. 14 din Legea nr. 285/2010 si ale art. 10
din prezenta ordonantă de urgentă.
(2) în anul 2012, prevederile art.
20 alin. (6) si (7) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările
ulterioare, nu se aplică.
Art. 12. - (1) Prevederile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010, cu
modificările ulterioare, se aplică începând cu data de 1 ianuarie
2013.
(2)
Sporurile pentru conditii de muncă prevăzute de Legea-cadru nr.
284/2010, cu modificările ulterioare, se acordă si personalului nou-
Încadrat si personalului ale cărui raporturi de muncă sau serviciu au
fost suspendate în conditiile legii si care si-au reluat activitatea în anul
2012, numai în măsura în care acesta îsi desfăsoară activitatea
în aceleasi conditii de muncă cu ale personalului care beneficiază de
aceste sporuri din institutia/autoritatea publică respectivă, într-un
cuantum egal cu cel stabilit pentru functiile similare în plată.
(3) începând cu data de 1 ianuarie
2012, prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător
personalului încadrat si personalului care si-a reluat activitatea, în anii
2010 si 2011, cu respectarea art. 6 alin. (4) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu
modificările ulterioare.
Art. 13. - (1) Pentru functionarii publici care se transferă, sunt
redistribuiti din corpul functionarilor publici sau sunt reintegrati în
functie, potrivit legii, în cursul anului 2012, la stabilirea salariului va fi
avută în vedere treapta de salarizare detinută anterior.
(2) în cazul functionarilor publici
nou- Încadrati sau promovati, nivelul de salarizare în plată pentru
functiile similare este cel corespunzător treptei 3 de salarizare
utilizate în anul 2010.
Art. 14. - În anul 2012, cuantumul indemnizatiei presedintelui Consiliului National
al Persoanelor Vârstnice se stabileste la nivelul din luna decembrie 2011.
Art. 15. - (1) în anul 2012,
institutiile si autoritătile publice centrale si locale, astfel cum sunt
definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu
modificările si completările ulterioare, si prin Legea nr. 273/2006
privind finantele publice locale, cu modificările si completările
ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitătile
finantate integral din venituri proprii, înfiintate pe lângă institutiile
publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu
acordă tichete de masă personalului din cadrul acestora.
(2) în bugetele pe anul 2012 ale
institutiilor publice centrale si locale, astfel cum sunt definite prin Legea
nr. 500/2002, cu modificările si completările ulterioare, si prin
Legea nr. 273/2006, cu modificările si completările ulterioare,
indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitătile
finantate integral din venituri proprii, înfiintate pe lângă institutiile
publice, nu se prevăd sume pentru acordarea de tichete-cadou si tichete de
vacantă personalului din cadrul acestora.
Art. 16. -Termenul prevăzut la art. 193 alin. (2), referitor la prevederile
art. 102 alin. (2)-(4), art. 169 alin. (6) si art. 170, din Legea nr. 263/2010
privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările si
completările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie
2013.
Art. 17. - (1) Până la data de 31 decembrie 2012 nu se acordă cupoanele
sociale prevăzute la art. 27 alin. (6) din Legea educatiei nationale nr.
1/2011, cu modificările si completările ulterioare.
(2)
Până la începutul anului scolar 2012-2013 nu se acordă finantarea de
bază pentru elevii din învătământul primar particular acreditat,
gimnazial particular acreditat, profesional particular acreditat, liceal
particular acreditat, prevăzută la art. 101 alin. (2) din Legea nr.
1/2011, cu modificările si completările ulterioare. Începând cu anul
scolar 2012-2013, finantarea de bază se asigură pentru toti
prescolarii si pentru toti elevii din învătământul primar, gimnazial,
profesional si liceal de stat, particular sau confesional acreditat, precum si
pentru elevii din învătământul postliceal special de stat, conform
prevederilor art. 101 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 18. - În anul 2012, indemnizatiile prevăzute la art. 4 alin. (4) din
Legea recunostintei fată de eroii-martiri si luptătorii care au
contribuit la victoria Revolutiei române din decembrie 1989, precum si
fată de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit în urma
revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr.
341/2004, cu modificările si completările ulterioare, nu se
acordă.
Art. 19. - În anul 2012 se acordă reduceri de tarife sau, după caz,
gratuităti, numai în limita a 3 călătorii dus- Întors sau 6
călătorii simple, la facilitătile de transport prevăzute de
următoarele acte normative:
a) art.
1, art. 2 alin. (1), (2) si (4), art. 3 alin. (1) si (2), art. 4 alin. (1), (2)
si (3), art. 5, art. 8 alin. (1), (2) si (3), art. 9 alin. (1), art. 11 alin.
(1) si art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 privind
călătoriile gratuite în interes de serviciu si în interes personal pe
căile ferate române, republicată, cu modificările ulterioare;
b) art.
5 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 341/2004, cu modificările si
completările ulterioare;
c) art.
80 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 20. - (1) Prevederile art. 21, 22 si 24 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 si
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată prin Legea nr.
227/2009, cu modificările si completările ulterioare, se aplică
până la data de 31 decembrie 2012.
(2) în anul 2012, Guvernul poate
aproba prin hotărâre ocuparea posturilor vacante din anumite domenii de
activitate sau pentru anumite categorii de personal, prin exceptie de la
prevederile art. 22 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2009,
aprobată prin Legea nr. 227/2009, cu modificările si
completările ulterioare, cu conditia încadrării în cheltuielile de
personal aprobate.
Art. 21. - Termenul prevăzut la art. 136 din Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciară, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie
2013.
Art. 22. -Termenul prevăzut la art. 361 alin. (3) lit. g) din Legea nr.
1/2011, cu modificările si completările ulterioare, se prorogă
până la data de 1 ianuarie 2013.
Art. 23. - Cheltuielile prevăzute la art. 11 alin. (6), precum si cele
aferente reducerilor de tarif de care beneficiază studentii pentru transportul
pe calea ferată si cu metroul, prevăzute la art. 205 alin. (2) din
Legea nr. 1/2011, cu modificările si completările ulterioare, se
finantează prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.”
Această lege a fost adoptată de
Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin.
(2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ |
Bucuresti, 14 decembrie
2011.
Nr. 283.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în
domeniul bugetar
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (3)
si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în
domeniul bugetar si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
14 decembrie 2011.
Nr. 961.
HOTĂRÂRI ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea Hotărârii Parlamentului României nr. 2/2011 privind
instituirea Comisiei comune speciale a Camerei Deputatilor si Senatului pentru
controlul executiei bugetelor Curtii de Conturi pe anii 2005, 2006, 2007, 2008
si 2009
În temeiul prevederilor art. 25 alin. (2)
din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
republicată, cu modificările ulterioare, si ale art. 86 din
Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, aprobat
prin Hotărârea Parlamentului României nr. 4/1992, cu modificările si
completările ulterioare,
Parlamentul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Hotărârea Parlamentului României nr. 2/2011
privind instituirea Comisiei comune speciale a Camerei Deputatilor si Senatului
pentru controlul executiei bugetelor Curtii de Conturi pe anii 2005, 2006,
2007, 2008 si 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175
din 11 martie 2011, cu modificările ulterioare, se modifică după
cum urmează:
1.
Titlul va avea următorul cuprins:
privind instituirea Comisiei comune speciale a Camerei Deputatilor si
Senatului pentru controlul executiei bugetelor Curtii de Conturi pe anii 2005,
2006, 2007, 2008, 2009 si 2010
2. La
articolul 1, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art.
1. - (1) Se instituie Comisia comună specială a Camerei Deputatilor
si Senatului pentru controlul executiei bugetelor Curtii de Conturi pe anii
2005, 2006, 2007, 2008, 2009 si 2010, a cărei componentă este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.”
3. Articolul 2 va avea următorul
cuprins:
“Art.
2. - Raportul comisiei prevăzute la art. 1, întocmit ca urmare a
controlului executiei bugetelor Curtii de Conturi pe anii 2005, 2006, 2007,
2008, 2009 si 2010, va fi prezentat birourilor permanente ale celor două
camere ale Parlamentului până la data de 15 februarie 2012.”
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta
comună din 12 decembrie 2011, cu respectarea prevederilor art. 76 alin.
(2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI VASILE BLAGA |
Bucuresti, 12 decembrie
2011.
Nr. 22.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea Hotărârii Parlamentului României nr. 6/2009 privind
aprobarea componentei nominale a Comisiei permanente a Camerei Deputatilor si
Senatului privind Statutul deputatilor si al senatorilor, organizarea si
functionarea sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului
În temeiul prevederilor art. 64 alin. (4)
din Constitutia României, republicată, Parlamentul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Componenta nominală a Comisiei permanente a
Camerei Deputatilor si Senatului privind Statutul deputatilor si al
senatorilor, organizarea si functionarea sedintelor comune ale Camerei
Deputatilor si Senatului, prevăzută în anexa la Hotărârea
Parlamentului României nr. 6/2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 102 din 19 februarie 2009, cu modificările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
-
doamna deputat Luminita Iordache, apartinând Grupului parlamentar progresist,
este desemnată în calitatea de membru al comisiei în locul domnului
deputat Eugen Nicolicea.
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta
comună din 12 decembrie 2011, cu respectarea prevederilor art. 76 alin.
(2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI VASILE BLAGA |
Bucuresti, 12 decembrie
2011.
Nr. 24.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 3 noiembrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 64
alin. (1) si art. 97 alin. (1) lit. d) raportate la cele ale art. 97 alin. (6)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 64 alin. (1) si art. 97 alin. (1) lit. d) raportate la cele ale art. 97
alin. (6) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicată de Marius Constantin
Isac în Dosarul nr. 8.171/303/2010 al Judecătoriei Sectorului 6 Bucuresti
- Sectia civilă si care formează obiectul Dosarului Curtii
Constitutionale nr. 4.654D/2010.
La
apelul nominal se prezintă personal autorul exceptiei, lipsind partea
D.G.PM.B. - Brigada de Politie Rutieră, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă
cuvântul autorului exceptiei, care solicită admiterea acesteia, sens în
care depune note scrise la dosar.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 4 noiembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 8.171/303/2010,
Judecătoria Sectorului 6 Bucuresti - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 64 alin. (1) si art. 97 alin. (1) lit. d) raportate la cele
ale art. 97 alin. (6) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulatia pe drumurile publice.
Exceptia
a fost ridicată de Marius Constantin Isac, contestator într-o cauză
civilă având ca obiect o plângere contraventională si pretentii, în
contradictoriu cu intimatul D.G.PM.B. - Brigada de Politie Rutieră.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile de lege criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 44 alin. (1), art. 136 alin. (5), art.
120 si art. 53. În acest sens, arată, în esentă, că “măsura
ridicării autoturismului stationat neregulamentar este o măsură
care afectează în mod esential exercitarea atributelor dreptului de
proprietate asupra bunului respectiv.” Consideră că, “în conditiile
în care Politia Rutieră dispune ridicarea autoturismului, iar măsura
este dusă la îndeplinire de către autoritatea publică
locală sau administratorul drumului public, proprietarul în cauză
este pus în situatia de a nu sti cu exactitate de la cine să solicite
restituirea bunului său: Politiei rutiere [...], sau autoritătii
publice locale [...], care este executantul măsurii dispuse. Or, trebuie
observat că [...] între autoritatea publică locală si
proprietarul deposedat nu există niciun raport juridic.” în final, autorul
exceptiei solicită să se constate că dispozitiile de lege
criticate “nu se încadrează în limitele si principiile trasate de Legea
fundamentală, prin încălcarea principiului constitutional al
descentralizării administrative, prin posibilitatea acordată
reprezentantului statului de a afecta în mod abuziv si discretionar regimul
proprietătii private, prin lipsa garantiilor procesuale acordate
proprietarilor pentru apărarea propriului drept, dar si prin posibilitatea
acordată reprezentantului statului de a dispune discretionar restrângerea
unor drepturi sau libertăti, respectiv afectarea în mod esential a atributelor
dreptului de proprietate privitoare la uzul bunului si lipsirea de beneficiile
aduse de acesta.”
Instanta
de judecată apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiei si notele scrise ale acestuia depuse la dosar,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 64 alin. (1)
si art. 97 alin. (1) lit. d) raportate la cele ale art. 97 alin. (6) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670
din 3 august 2006, cu modificările si completările ulterioare.
Această ordonantă de urgentă a fost aprobată prin Legea nr.
49/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246
din 20 martie 2006.
Dispozitiile
de lege mentionate au următorul cuprins:
- Art.
64 alin. (1): “Politia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor
stationate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea si depozitarea
vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către
administratiile publice locale sau de către administratorul drumului
public, după caz.”;
- Art.
97 alin. (1) lit. d) si alin. (6): “(1)
în cazurile prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă,
politistul rutier dispune si una dintre următoarele măsuri
tehnico-administrative: [...]
d)
ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar. [...] (6) Procedura
aplicării măsurilor tehnico-administrative se stabileste prin
regulament.
Prevederile
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 44 alin.
(1) privind dreptul de proprietate privată, art. 136 alin. (5) potrivit
căruia “Proprietatea privată este inviolabilă, în conditiile
legii organice”, art. 120 privind principiile de bază ale
administratiei publice locale si art. 53 referitor la restrângerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertăti.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, prin Decizia
nr. 691 din 5 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 411 din 16 iunie 2009, a statuat că art. 64 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 reglementează o
“măsură tehnico-administrativă menită să asigure
desfăsurarea circulatiei pe drumurile publice în conditii de
sigurantă, prin îndepărtarea de pe spatiul rezervat circulatiei
rutiere a autovehiculelor stationate în acea zonă în pofida regulilor
stabilite prin lege privind oprirea si stationarea acestora”.
Curtea
a mai constatat că “nu poate retine critica referitoare la încălcarea
dreptului de proprietate privată, întrucât dreptul de proprietate nu este
un drept absolut, ci poate fi supus anumitor limitări rezonabile”. Astfel,
“prevederea de lege criticată este tocmai o materializare a acestui drept
acordat statelor prin documentul international amintit”.
Totodată,
Curtea a constatat că “nici măcar nu se pune problema unei
privări de proprietate, ci doar a limitării exercitării a
două dintre atributele dreptului de proprietate, si anume posesia si
folosinta, rămânând neafectată prerogativa dispozitiei, care este de
esenta dreptului de proprietate. Mai mult, această limitare a posesiei si
folosintei este doar temporară, încetând de îndată ce proprietarul
autovehiculului stationat neregulamentar achită contravaloarea
cheltuielilor necesitate de ridicarea, transportul si depozitarea acestuia. De
altfel, măsura instituită prin textul de lege criticat
reprezintă o sanctionare a atitudinii culpabile a conducătorului auto
care a nesocotit normele legale referitoare la stationarea vehiculelor”.
În ceea
ce priveste critica prin raportare la art. 120 din Constitutie, se observă
că dispozitiile de lege ce constituie obiect al exceptiei nu au nicio
legătură semnificativă cu principiile de bază ale
administratiei publice locale, statuate prin acest text constitutional. De
altfel, nici nu ar putea fi vorba despre neconstitutionalitatea textelor de
lege atacate, deoarece autoritatea locală nu actionează în vederea
executării dispozitiei politistului rutier, ci actionează în temeiul
unei hotărâri a consiliului local, procedura de ridicare a vehiculului
fiind cea prevăzută de regulamentul stabilit prin aceasta.
În fine,
întrucât nu este încălcat niciun drept sau nicio libertate
fundamentală invocate în sustinerea exceptiei, dispozitiile art. 53 din
Constitutie nu au incidentă în cauză.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 64
alin. (1) si art. 97 alin. (1) lit. d) raportate la cele ale art. 97 alin. (6)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice, exceptie ridicată de Marius Constantin Isac în Dosarul
nr. 8.171/303/2010 al Judecătoriei Sectorului 6 Bucuresti - Sectia
civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 3 noiembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 3 noiembrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 118 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicată de Petre Ciprian
Dontu în Dosarul nr. 3.245/204/2010 al Judecătoriei Câmpina si care
formează obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 4.693D/2010.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca
inadmisibilă a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 19 noiembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
3.245/204/2010, Judecătoria Câmpina a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
118 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice.
Exceptia
a fost ridicată de reclamantul Petre Ciprian Dontu într-o cauză
civilă având ca obiect o plângere contraventională în contradictoriu
cu Inspectoratul Judetean de Politie Prahova.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile de lege criticate, stabilind
că pentru judecarea plângerii împotriva procesului-verbal de contraventie
este competentă judecătoria în a cărei rază
teritorială a fost constatată fapta si nu prevăd ca alternativă
posibilitatea ca plângerea să poată fi depusă la instanta de
judecată în a cărei rază teritorială domiciliază
petentul, contravin prevederilor art. 21 din Constitutie.
Judecătoria
Câmpina apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 118 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia
pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările si completările
ulterioare, având următorul cuprins: “împotriva procesului-verbal de
constatare a contraventiilor se poate depune plângere, în termen de 15 zile de
la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competentă
a fost constatată fapta”.
Prevederile
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 21 privind
accesul liber la justitie.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că textul de lege
criticat, instituind norme de procedură privind solutionarea plângerii
formulate împotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei,
nu îngrădeste accesul liber la justitie al persoanelor interesate si nu
contravine dreptului la un proces echitabil. Dimpotrivă, reglementarea
competentei teritoriale a instantelor judecătoresti în cauzele având ca
obiect plângerile împotriva proceselor-verbale de contraventie prin care se
constată încălcări ale dispozitiilor Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 195/2002 este menită să dea expresie garantiilor
constitutionale invocate, prin asigurarea administrării, cu celeritate, a
probelor strânse de lucrătorii politiei rutiere. Mai mult, această
modalitate de reglementare reprezintă optiunea legiuitorului, fiind în
conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie, privind
competenta si procedura în fata instantelor judecătoresti.
De
altfel, Curtea s-a mai pronuntat asupra constitutionalitătii art. 118
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002, prin
raportare la aceleasi prevederi constitutionale si cu motivare similară,
de exemplu, prin Decizia nr. 464 din 22 aprilie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 19 mai 2008.
În
spetă, Curtea retine că autorul exceptiei solicită modificarea
solutiei legislative criticate, în sensul reglementării posibilitătii
ca plângerea să poată fi depusă la instanta de judecată în
a cărei rază teritorială domiciliază petentul. În aceste
conditii, Curtea constată că exceptia de neconstitutionalitate, asa
cum a fost formulată, este inadmisibilă, întrucât are ca finalitate
modificarea dispozitiilor de lege supuse controlului. Or, potrivit art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, “Curtea Constitutională se pronuntă
numai asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost
sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului.”
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicată de Petre Ciprian Dontu
în Dosarul nr. 3.245/204/2010 al Judecătoriei Câmpina.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 3 noiembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 8 noiembrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16,
art. 17 si art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 16, art. 17 si art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de
George-Dan Florea în Dosarul nr. 1.396/299/2010 al Judecătoriei Sectorului
1 Bucuresti si care formează obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr.
4.749D/2010.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca
neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate, sens în care
invocă jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din data de 1 septembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
1.396/299/2010, Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
16, art. 17 si art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor.
Exceptia
a fost ridicată de petentul George-Dan Florea într-o cauză
civilă având ca obiect o plângere contraventională.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile legale
mentionate încalcă prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (3),
deoarece reglementează forta probantă a procesului-verbal de
contraventie, instituind o veritabilă prezumtie de adevăr si
legalitate a acestui act emis în regim de autoritate publică.
Consideră că, desi contraventia este de natură penală,
sarcina probei este răsturnată, contravenientul fiind expus abuzului
agentului constatator, pe care este obligat să-l înlăture prin probe.
Judecătoria
Sectorului 1 Bucuresti consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei îl constituie dispozitiile art. 16, art. 17 si art. 19 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268
din 22 aprilie 2002, cu modificările si completările ulterioare,
dispozitii care au următorul cuprins:
- Art.
16: “(1) Procesul-verbal de constatare a contraventiei va cuprinde în mod
obligatoriu: data si locul unde este încheiat; numele, prenumele, calitatea si
institutia din care face parte agentul constatator; datele personale din actul
de identitate, inclusiv codul numeric personal, ocupatia si locul de muncă
ale contravenientului; descrierea faptei contraventionale cu indicarea datei,
orei si locului în care a fost săvârsită, precum si arătarea
tuturor împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravitătii faptei
si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin
care se stabileste si se sanctionează contraventia; indicarea
societătii de asigurări, în situatia în care fapta a avut ca urmare
producerea unui accident de circulatie; posibilitatea achitării în termen
de 48 de ore a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul
normativ, dacă acesta prevede o asemenea posibilitate; termenul de
exercitare a căii de atac si organul la care se depune plângerea,
(11)
în cazul contravenientilor cetăteni străini, persoane fără
cetătenie sau cetăteni români cu domiciliul în străinătate,
în procesul-verbal vor fi cuprinse si următoarele date: seria si
numărul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat,
data eliberării acestuia si statul emitent.
(2)-(4)
Abrogate.
În
cazul în care contravenientul este minor procesul-verbal va cuprinde si numele,
prenumele si domiciliul părintilor sau ale altor reprezentanti ori
ocrotitori legali ai acestuia.
(6) în situatia în care
contravenientul este persoană juridică în procesul-verbal se vor face
mentiuni cu privire la denumirea, sediul, numărul de înmatriculare în
registrul comertului si codul fiscal ale acesteia, precum si datele de
identificare a persoanei care o reprezintă.
(7) în momentul încheierii
procesului-verbal agentul constatator este obligat să aducă la
cunostintă contravenientului dreptul de a face obiectiuni cu privire la
continutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate distinct în
procesul-verbal la rubrica «Alte mentiuni», sub sanctiunea nulitătii
procesului-verbal.”;
- Art.
17: “Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele si calitatea agentului
constatator, numele si prenumele contravenientului, iar în cazul persoanei
juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei săvârsite si a
datei comiterii acesteia sau a
semnăturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal.
Nulitatea se constată si din oficiu.”;
- Art.
19 alin. (1): “Procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină de
agentul constatator si de contravenient. În cazul în care contravenientul nu se
află de fată, refuză sau nu poate să semneze, agentul
constatator va face mentiune despre aceste împrejurări, care trebuie
să fie confirmate de cel putin un martor, în acest caz procesul-verbal va
cuprinde si datele personale din actul de identitate al martorului si
semnătura acestuia.”
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale
criticate sunt încălcate prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (3)
privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, în
jurisprudenta sa, a examinat constitutionalitatea acelorasi texte de lege, în
raport cu aceleasi prevederi constitutionale si cu motivare similară. În
acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 96 din 4 februarie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166
din 15 martie 2010, prin care Curtea a respins, ca fiind neîntemeiată,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale mentionate.
Referitor
la sustinerea autorului exceptiei potrivit căreia textele de lege
criticate sunt neconstitutionale, deoarece însusi contravenientul trebuie
să îsi probeze nevinovătia în fata instantei, Curtea a statuat, prin
Decizia nr. 1.096 din 8 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 695 din 15 octombrie 2009, că “procesul-verbal
de constatare si sanctionare a contraventiei se bucură de prezumtia de
legalitate, însă, atunci când este formulată o plângere împotriva
acesteia, este contestată chiar prezumtia de care se bucură. În acest
caz, instanta de judecată competentă va administra probele
prevăzute de lege, necesare în vederea verificării legalitătii
si temeiniciei procesului-verbal. Cel care a formulat plângerea nu trebuie
să îsi demonstreze propria nevinovătie, revenind instantei de
judecată obligatia de a administra tot probatoriul necesar stabilirii si
aflării adevărului. [...] Instantele de judecată nu pot face
aplicarea strictă a regulii onus probandi incumbit actori, ci, din
contră, chiar ele trebuie să manifeste un rol activ pentru aflarea
adevărului din moment ce contraventia intră sub incidenta art. 6 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale. Prin urmare, nu se poate sustine răsturnarea sarcinii
probei.”
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, solutia pronuntată de Curte prin deciziile
mentionate, precum si considerentele care le-au fundamentat sunt valabile si în
prezenta cauză.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16,
art. 17 si art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de George-Dan Florea
în Dosarul nr. 1.396/299/2010 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 8 noiembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 8 noiembrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, exceptie ridicată de Marian Oprea în Dosarul nr.
2.280/236/2010 al Judecătoriei Giurgiu - Sectia generală si care
formează obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 4.754D/2010.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Presedintele
dispune să se facă apelul si în Dosarul Curtii Constitutionale nr.
12D/2011, care are ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, exceptie ridicată de Societatea Comercială Madcom
D.L.S. Impex din Bucuresti în Dosarul nr. 1.368/234/2009 al Tribunalului
Harghita - Sectia civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Curtea,
având în vedere obiectul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate
ridicate în dosarele sus-mentionate, pune în discutie, din oficiu, problema
conexării cauzelor.
Reprezentantul
Ministerului Public consideră că sunt îndeplinite conditiile legale
pentru conexarea dosarelor.
Curtea,
în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 12D/2011 la Dosarul nr. 4.754D/2010, care a fost primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate, sens în
care invocă jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, retine următoarele:
Prin
încheierea din 12 noiembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
2.280/236/2010, Judecătoria Giurgiu - Sectia generală a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor.
Exceptia
a fost ridicată de petentul Marian Oprea într-o cauză civilă
având ca obiect o plângere contraventională în contradictoriu cu intimatul
Inspectoratul de Politie al Judetului Giurgiu.
Prin
Decizia civilă nr. 1.031/R din 23 noiembrie 2010, pronuntată în
Dosarul nr. 1.368/234/2009, Tribunalul Harghita - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor.
Exceptia
a fost ridicată de recurentul Societatea Comercială Madcom D.L.S.
Impex din Bucuresti cu ocazia solutionării recursului declarat împotriva
încheierii civile nr. 3 din 25 mai 2010, pronuntată de Judecătoria
Gheorghieni într-o cauză civilă având ca obiect o plângere
contraventională, în contradictoriu cu intimatul Ministerul
Transporturilor - Autoritatea Rutieră Română - Agentia Harghita.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în esentă, că dispozitiile legale
mentionate încalcă prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1), (2)
si (3), art. 53 si art. 73, pe de o parte, prin stabilirea instantei competente
care solutionează plângerea contraventională pe criterii ce tin de
locul săvârsirii faptei, iar pe de altă parte, prin reglementarea
problemelor ce privesc procedura judiciară si contenciosul administrativ
printr-o ordonantă de Guvern, iar nu printr-o lege organică.
Instantele
de judecată consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost
comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională
a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 32 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268
din 22 aprilie 2002, cu modificările si completările ulterioare,
dispozitii care au următorul cuprins: “Plângerea împreună cu
dosarul cauzei se trimit de îndată judecătoriei în a cărei
circumscriptie a fost săvârsită contraventia.”
Autorii
exceptiei de neconstitutionalitate sustin că prin acest text legal sunt
încălcate prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1), (2) si (3)
care consacră accesul liber la justitie si dreptul la un proces echitabil,
art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertăti si art. 73 privind categoriile de legi.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că prin Decizia
nr. 813 din 27 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 705 din 18 octombrie 2007, Decizia nr. 1.128 din 27
noiembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872
din 20 decembrie 2007 si Decizia nr. 81 din 8 februarie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 7 martie 2007, a
respins ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, statuând că acestea
pun la dispozitia persoanei interesate suficiente mijloace procesuale prin care
acesteia îi este garantat accesul liber si efectiv la justitie, precum si
dreptul la un proces echitabil.
Curtea
a constatat, cu acele prilejuri, că textul de lege criticat instituie
norme de procedură privind solutionarea plângerii formulate împotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, si anume
instanta competentă să solutioneze plângerea. Această modalitate
de reglementare reprezintă optiunea legiuitorului, fiind în conformitate
cu art. 126 alin. (2) din Constitutie, privind competenta si procedura în fata
instantelor judecătoresti.
În
legătură cu pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 fată de prevederile art. 73
din Constitutie, Curtea retine că, în cauza de fată, este
criticată o ordonantă a Guvernului ce reglementează regimul
juridic al contraventiilor, procedura aplicabilă fiind una specială,
derogatorie de la normele dreptului comun, si nu procedura contenciosului
administrativ. De altfel, domeniul contraventional, spre deosebire de
contenciosul administrativ, nu se regăseste printre cele strict si
limitativ prevăzute de art. 73 alin. (3) din Constitutie, în privinta
cărora legiferarea are loc numai prin lege organică.
În
fine, dispozitiile de lege criticate nu aduc atingere nici art. 53 din
Constitutie, deoarece acestea sunt aplicabile numai în ipoteza în care
există o restrângere a exercitării drepturilor si libertătilor
fundamentale ale cetătenilor, restrângere care, în cauza de fată, nu
s-a constatat.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicată de Marian Oprea în Dosarul nr.
2.280/236/2010 al Judecătoriei Giurgiu - Sectia generală si de
Societatea Comercială Madcom D.L.S. Impex din Bucuresti în Dosarul nr.
1.368/234/2009 al Tribunalului Harghita - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 8 noiembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
GUVERNUL ROMÂNIEI
PRIM-MINISTRU
pentru eliberarea domnului Radu-Constantin Ragea din functia de subsecretar
de stat la Ministerul Justitiei
Având
în vedere cererea domnului Radu-Constantin Ragea de eliberare din functia de
subsecretar de stat la Ministerul Justitiei,
în
temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor, cu modificările si
completările ulterioare,
primul-ministru
emite prezenta decizie.
Articol unic. - La data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul
Radu-Constantin Ragea se eliberează, la cerere, din functia de subsecretar
de stat la Ministerul Justitiei.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Secretarul general al Guvernului,
Stefan Găti
Bucuresti,
14 decembrie 2011.
Nr. 134.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |