MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 647 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 17 septembrie 2010
SUMAR
24. - Hotărâre privind modificarea art. 34 din
Regulamentul Camerei Deputatilor
21. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Senatului
nr. 71/2008 privind aprobarea componentei numerice si nominale a comisiilor
permanente ale Senatului
906. - Decret pentru numirea presedintelui Înaltei Curti de
Casatie si Justitie
907. - Decret pentru numirea vicepresedintelui Înaltei Curti
de Casatie si Justitie
908. - Decret pentru numirea presedintelui Sectiei comerciale
a Înaltei Curti de Casatie si Justitie
909. - Decret pentru numirea presedintelui Sectiei civile si
de proprietate intelectuală a Înaltei Curti de Casatie si Justitie
921. - Hotărâre privind transmiterea unui imobil din
domeniul public al statului si din administrarea Ministerului Administratiei si
Internelor - Inspectoratul General al Politiei Române în domeniul public al
comunei Găneasa si în administrarea Consiliului Local al Comunei
Găneasa, judetul Olt
958. - Hotărâre privind modificarea anexei nr. 3 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului
centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, precum si trecerea
din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia a unor
constructii-anexe aflate în administrarea Ministerului Agriculturii si
Dezvoltării Rurale, Agentia de Plăti si Interventie pentru
Agricultură - Centrul Judetean Harghita, în vederea scoaterii din
functiune si demolării
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.433. - Ordin al ministrului mediului si pădurilor
pentru modificarea Procedurii privind constituirea si autorizarea ocoalelor
silvice si atributiile acestora, modelul documentelor de constituire,
organizare si functionare, precum si continutul Registrului national al
administratorilor de păduri si al ocoalelor silvice, aprobată prin
Ordinul ministrului mediului si pădurilor nr. 904/2010
2.176/C. - Ordin al ministrului justitiei privind aprobarea
tarifelor pentru serviciile de asistentă prestate de oficiile registrului
comertului de pe lângă tribunale
2.307. - Ordin al
ministrului finantelor publice pentru modificarea si completarea Statutului CEC
BANK - S.A., aprobat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr.
425/2008
INITIATIVE LEGISLATIVE ALE CETĂTENILOR POTRIVIT LEGII NR. 189/1999
Proiect de lege
privind completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfăsurarea
referendumului
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
privind modificarea art. 34 din Regulamentul Camerei Deputatilor
Camera
Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Articolul 34 din Regulamentul Camerei Deputatilor, aprobat prin
Hotărârea Camerei Deputatilor nr. 8/1994, republicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2006, cu modificările
si completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
„Art.
34. - (1) Vicepresedintii îndeplinesc atributiile stabilite de Biroul permanent
sau încredintate de presedintele Camerei Deputatilor.
(2)
Vicepresedintii conduc activitatea Biroului permanent si a plenului Camerei
Deputatilor, la solicitarea presedintelui sau, în absenta acestuia, prin decizie
a presedintelui Camerei Deputatilor.
(3) În
perioada în care presedintele Camerei Deputatilor asigură interimatul
functiei de Presedinte al României, atributiile presedintelui Camerei
Deputatilor se exercită de unul dintre vicepresedinti, desemnat de
presedintele Camerei Deputatilor.
(4)
Fiecare vicepresedinte coordonează si activitatea unor comisii permanente
stabilite de Biroul permanent, prin hotărâre a acestuia.
(5) În
îndeplinirea atributiilor prevăzute la alin. (4), vicepresedintele
coordonator poate participa la lucrările comisiilor, fără drept
de vot, prezentând informări Biroului permanent."
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor in sedinta din 15
septembrie 2010, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
Bucuresti, 15 septembrie 2010.
Nr. 24.
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
pentru modificarea Hotărârii Senatului nr. 71/2008 privind aprobarea
componentei numerice si nominale a comisiilor permanente ale Senatului
În
temeiul prevederilor art. 64 alin. (4) si art. 67 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 46 din Regulamentul Senatului, aprobat
prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu modificările ulterioare,
Senatul
adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Senatului nr. 71/2008 privind aprobarea componentei
numerice si nominale a comisiilor permanente ale Senatului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 20 decembrie 2008,
cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La
anexa nr. V „Componenta Comisiei pentru politică externă", domnul
senator Severin Georgică - Grupul parlamentar al Partidului
Social-Democrat + Partidul Conservator - se include în componenta comisiei, în
locul domnului senator Mitrea Miron-Tudor - Grupul parlamentar al Partidului
Social-Democrat + Partidul Conservator.
2. La
anexa nr. XI „Componenta Comisiei pentru cultură, artă si mijloace de
informare în masă", domnul senator Severin Georgică - Grupul parlamentar
al Partidului Social-Democrat + Partidul Conservator - se include în componenta
comisiei, în locul doamnei senator Vasilescu Lia Olguta - Grupul parlamentar al
Partidului Social-Democrat + Partidul Conservator.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 14 septembrie 2010,
cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE SENATULUI
Bucuresti,
14 septembrie 2010.
Nr. 21.
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru numirea presedintelui Înaltei Curti de Casatie si Justitie
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1), art. 125 alin. (2) si
ale art. 134 alin. (1) din Constitutia României, republicată, ale art. 53
din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum
si ale art. 40 lit. g) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al
Magistraturii, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
având în
vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 165 din 25
februarie 2010,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Doamna judecător Livia Doina Stanciu se numeste în functia de
presedinte al Înaltei Curti de Casatie si Justitie, pe o perioadă de 3
ani.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
16 septembrie 2010.
Nr. 906.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru numirea vicepresedintelui Înaltei Curti de Casatie si Justitie
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1), art. 125 alin. (2) si
ale art. 134 alin. (1) din Constitutia României, republicată, ale art. 53
din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum
si ale art. 40 lit. g) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al
Magistraturii, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere Hotărârea Sectiei pentru judecători a Consiliului Superior
al Magistraturii nr. 862 din 16 septembrie 2010,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Doamna judecător Rodica Aida Popa se numeste în functia de
vicepresedinte al Înaltei Curti de Casatie si Justitie, pe o perioadă de 3
ani.
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
16 septembrie 2010.
Nr. 907.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru numirea presedintelui Sectiei comerciale a Înaltei Curti de Casatie
si Justitie
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1), art. 125 alin. (2) si
ale art. 134 alin. (1) din Constitutia României, republicată, ale art. 53
din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum
si ale art. 40 lit. g) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al
Magistraturii, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere Hotărârea Sectiei pentru judecători a Consiliului Superior
al Magistraturii nr. 863 din 16 septembrie 2010,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Domnul judecător Adrian Bordea se numeste în functia de presedinte
al Sectiei comerciale a Înaltei Curti de Casatie si Justitie, pe o
perioadă de 3 ani.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
16 septembrie 2010.
Nr. 908.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru numirea presedintelui Sectiei civile si de proprietate
intelectuală a Înaltei Curti de Casatie si Justitie
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1), art. 125 alin. (2) si
ale art. 134 alin. (1) din Constitutia României, republicată, ale art. 53
din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum
si ale art. 40 lit. g) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al
Magistraturii, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 620 din 10
iunie 2010,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Doamna judecător Lavinia Curelea se numeste în functia de
presedinte al Sectiei civile si de proprietate intelectuală a Înaltei
Curti de Casatie si Justitie, pe o perioadă de 3 ani.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
16 septembrie 2010.
Nr. 909.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor - Inspectoratul General
al Politiei Române în domeniul public al comunei Găneasa si în
administrarea Consiliului Local al Comunei Găneasa, judetul Olt
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, precum si al art.
9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea unui imobil, având datele de identificare
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor - Inspectoratul General al Politiei Române în
domeniul public al comunei Găneasa si în administrarea Consiliului Local
al Comunei Găneasa, în vederea înfiintării unei întreprinderi sociale
care va functiona ca Centru-pilot la nivelul Regiunii Sud-Vest Oltenia în
domeniul formării profesionale si ocupării durabile.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit prevederilor art. 1 se
face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3. - Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Finantelor Publice
vor opera modificările corespunzătoare în inventarul centralizat al
bunurilor din domeniul public al statului.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
1 septembrie 2010.
Nr. 921.
ANEXA
a imobilului care se transmite din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor- Inspectoratul General
al Politiei Române în domeniul public al comunei Găneasa si în
administrarea Consiliului Local al Comunei Găneasa
Denumirea si locul unde este situat imobilul |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Numărul de înregistrare la Ministerul Finantelor Publice |
Imobil 42-18, comuna
Găneasa, judetul Olt |
Statul român, din
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor - Inspectoratul
General al Politiei Române |
Comuna Găneasa,
în administrarea Consiliului Local al Comunei Găneasa |
Suprafata
construită = Suprafata desfăsurată = 3.680 m2 Suprafata totală
a terenului, inclusiv constructiile = 135.402 m2 C.F.nr. 50.155 |
Cod de clasificare -
8.29.10 Nr.M.F.P - 111.523 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind modificarea anexei nr. 3 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat
al bunurilor din domeniul public al statului,
precum si trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al
acestuia a unor constructii-anexe aflate în administrarea Ministerului
Agriculturii si Dezvoltării Rurale, Agentia de Plăti si Interventie
pentru Agricultură - Centrul Judetean Harghita,
în vederea scoaterii din functiune si demolării
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 10 alin.
(2) si art. 20 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si
regimul juridic al acesteia, cu modificările si completările
ulterioare, si al art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 112/2000 pentru
reglementarea procesului de scoatere din functiune, casare si valorificare a
activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al statului si al
unitătilor administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr.
246/2001,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Valorile de inventar ale bunurilor imobile aflate în domeniul public al
statului, înregistrate la pozitiile cu nr. MFP 153.674 si 144.473 din anexa nr.
3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului
centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.020 si 1.020 bis din 21
decembrie 2006, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică potrivit anexei nr. 1, care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Se aprobă trecerea din domeniul public al statului în domeniul
privat al acestuia a unor constructii-anexe, situate în orasul Cristuru
Secuiesc, str. Budai Nagy Antal nr. 1, judetul Harghita, aflate în
administrarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltării Rurale, Agentia de
Plăti si Interventie pentru Agricultură - Centrul Judetean Harghita,
având datele de identificare prevăzute în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 6. - Trecerea in domeniul privat al statului se face in
vederea scoaterii din functiune si demolării constructiilor-anexe
mentionate la art. 2.
Art. 4. - (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale îsi va actualiza
în mod corespunzător datele din evidenta cantitativ-valorică si,
împreună cu Ministerul Finantelor Publice, va opera modificările
corespunzătoare ale anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006,
cu modificările si completările ulterioare, referitoare la bunurile
publice prevăzute la art. 1 si 2.
(2)
Bunul imobil-teren identificat în anexa nr. 1, pozitia 2, pentru care nu
există o valoare de inventar, întrucât nu a fost evaluat până în prezent,
se va evalua la valoarea de piată, pe baza rapoartelor de evaluare
întocmite, conform standardelor în vigoare, de evaluatori autorizati, atestati
conform legii, ale căror servicii vor fi achizitionate în conformitate cu
prevederile legale.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii si dezvoltării rurale,
Valeriu Tabără
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
8 septembrie 2010.
Nr. 958.
ANEXA
Nr. 1
ale imobilelor pentru care se modifică valoarea de inventar
Nr. crt. |
Codul de clasificare si numărul de identificare atribuit de
Ministerul Finantelor Publice |
Adresa imobilului |
Denumirea |
Persoana juridică la care se află în administrare imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Valoarea de inventar (lei) |
1. |
- cod. 8.29.06
-Nr.M.F.P. 153.674 |
Orasul Cristuru
Secuiesc, str. Budai Nagy Antal
nr. 1, judetul Harghita |
Sediul Centrului
Teritorial pentru Ameliorare si Reproductie în Zootehnie Cristuru Secuiesc |
Ministerul
Agriculturii si Dezvoltării Rurale - Agentia Natională pentru
Ameliorare si Reproductie în Zootehnie „Praf. Dr. G. K. Constantinescu"
- Oficiul pentru Ameliorare si Reproductie în Zootehnie Harghita |
Suprafata
construită a sediului = 228,75 m2; P; Suprafata terenului = 13.369 m2; Suprafata
construită a anexelor =1.953 m2 |
541.684 |
2. |
- cod. 8.29.06 - Nr. M.F.P. 144.473 |
Orasul Cristuru
Secuiesc, str. Budai Nagy Antal
nr. 1, judetul Harghita |
Centrul Local Cristuru
Secuiesc |
Ministerul
Agriculturii si Dezvoltării Rurale – Agentia de Plăti si
Interventie pentru Agricultură - Centrul Judetean Harghita |
Suprafata terenului =
375 m2; Suprafata
construită a anexelor = 350 m2 |
33,61 |
ale unor constructii aflate în administrarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltării
Rurale - Agentia de Plăti si Interventie pentru Agricultură - Centrul
Judetean Harghita, care trec din domeniul public al statului în domeniul privat
al acestuia, în vederea scoaterii din functiune si demolării
Adresa constructiei care se transmite |
Codul de clasificare si numărul de identificare atribuit de Ministerul Finantelor Publice |
Persoana juridică la care se află în administrare constructia |
Caracteristicile tehnice ale constructiei |
Orasul Cristuru
Secuiesc, str. Budai Nagy Antal
nr. 1, judetul Harghita |
- cod.8.29.06 - Nr. M.F.P. 144.473
(partial) |
Ministerul
Agriculturii si Dezvoltării Rurale - Agentia de Plăti si
Interventie pentru Agricultură - Centrul Judetean Harghita |
Suprafata
construită a anexelor - 350 m2 Valoarea de inventar -
33,61 lei |
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
MEDIULUI SI PĂDURILOR
pentru modificarea Procedurii privind constituirea si autorizarea ocoalelor
silvice si atributiile acestora, modelul documentelor de constituire,
organizare si functionare, precum si continutul Registrului national al
administratorilor de păduri si al ocoalelor silvice, aprobată prin
Ordinul ministrului mediului si pădurilor nr. 904/2010
Având
în vedere Referatul de aprobare nr. 189.577 din 19 iulie 2010 al Directiei
politici si strategii în silvicultură,
În
temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) si ale art. 15 alin. (4) din Legea nr.
46/2008 - Codul silvic, cu modificările si completările ulterioare,
precum si ale art. 15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009
privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Pădurilor, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
mediului si pădurilor emite următorul ordin:
Art. I.
- Procedura privind constituirea si autorizarea ocoalelor silvice si
atributiile acestora, modelul documentelor de constituire, organizare si
functionare, precum si continutul Registrului national al administratorilor de
păduri si al ocoalelor silvice, aprobată prin Ordinul ministrului
mediului si pădurilor nr. 904/2010, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 435 din 29 iunie 2010, se modifică după cum
urmează:
1. La
articolul 19, alineatul (5), litera a) se abrogă.
2. La
articolul 19, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6)
Suspendarea autorizatiei de practică se dispune pentru o perioadă de
1-6 luni, în cazurile prevăzute la alin. (5), precum si pentru
nerespectarea obligatiei prevăzute la art. 9 alin. (4)."
Art.
II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului si pădurilor,
László Borbéy
Bucuresti,
9 septembrie 2010.
Nr. 1.433.
MINISTERUL
JUSTITIEI
privind aprobarea tarifelor pentru serviciile de asistentă prestate de
oficiile registrului comertului de pe lângă tribunale
Având
în vedere dispozitiile art. 35 si 39 din Legea nr. 359/2004 privind
simplificarea formalitătilor la înregistrarea în registrul comertului a
persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice,
înregistrarea fiscală a acestora, precum si la autorizarea
functionării persoanelor juridice, cu modificările si
completările ulterioare,
în
conformitate cu dispozitiile art. 36 alin. (1) din Hotărârea Guvernului
nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu modificările
si completările ulterioare,
ministrul
justitiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă tarifele pentru serviciile de asistentă prestate de
oficiile registrului comertului de pe lângă tribunale pentru efectuarea
procedurilor necesare înregistrării în registrul comertului a actelor
constitutive sau modificatoare, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Pentru serviciile prevăzute la nr. crt. 2 si 3 din anexă se
aplică un tarif suplimentar de 30% pentru solutionarea cererii în termen
de 48 de ore.
(2)
Pentru serviciile prevăzute la nr. crt. 3 din anexă, în cazul mai
multor operatiuni, se percepe tariful de bază plus 10% din acesta pentru
fiecare nouă operatiune, fără a se depăsi dublul tarifului
de bază.
(3)
Serviciile prevăzute la nr. crt. 1 si 4 din anexă se prestează
la data solicitării, fără a se percepe alte tarife suplimentare.
Art. 3. - Oficiul National al Registrului Comertului si oficiile registrului
comertului de pe lângă tribunale vor lua măsurile necesare în vederea
ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Tarifele prevăzute în anexă includ taxa pe valoarea
adăugată.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă
Ordinul ministrului justitiei nr. 231/C/2010 privind aprobarea tarifelor pentru
serviciile de asistentă prestate de oficiile registrului comertului de pe
lângă tribunale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64
din 28 ianuarie 2010.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul justitiei,
Lidia Barac,
secretar de stat
Bucuresti,
3 septembrie 2010.
Nr. 2.176/C.
ANEXĂ
pentru serviciile de asistentă prestate de oficiile registrului
comertului de pe lângă tribunale înainte de depunerea cererii de
înregistrare a comerciantilor
Nr. crt. |
Denumirea serviciului |
Tariful (lei) |
1. |
Îndrumarea
prealabilă privind formalitătile legale pentru constituirea si
înregistrarea în registrul comertului a persoanelor juridice/persoanelor
fizice autorizate/întreprinderilor individuale/întreprinderilor familiale,
modificarea actelor/datelor acestora înregistrate în registrul comertului si
altele asemenea; îndrumarea pentru completarea corectă a cererii de
înregistrare si a formularelor tipizate specifice activitătii
registrului comertului |
19,8/oră |
2. |
Redactarea actului
constitutiv initial sau în forma actualizată al persoanelor juridice
supuse obligatiei de înregistrare în registrul comertului, redactarea
statutului pentru societătile comerciale cu răspundere
limitată cu asociat unic initial ori în forma actualizată, a
statutului si/sau a contractului de societate initial sau în forma
actualizată pentru persoane juridice, dacă sunt înscrisuri
separate, a acordului de constituire a întreprinderilor familiale, ce include
procura specială pentru reprezentantul întreprinderii familiale |
162/act |
3. |
Redactarea actului
modificator, actului aditional ori, după caz, a hotărârii
adunării generale a membrilor sau asociatilor ori actionarilor, a
deciziei consiliului de administratie/asociatului unic privind
modificări ale actului constitutiv/ statutului/ contractului/acordului
de constituire referitoare la: sediul social/profesional; denumirea firmei
sau emblema acesteia; durata de functionare; forma juridică; domeniul
principal de activitate si activitatea principală; obiectul de
activitate sau codificarea ori recodificarea acestuia în conformitate cu
Ordinul presedintelui Institutului National de Statistică nr. 337/2007
privind actualizarea Clasificării activitătilor din economia
natională - CAEN; administratori, împuterniciti, directori,
reprezentanti si/sau cenzori; primirea, retragerea de membri sau asociati;
majorarea sau reducerea capitalului social ori declararea/modificarea
patrimoniului de afectatiune; înfiintarea sau desfiintarea de puncte de lucru
ori alte sedii secundare; divizare sau fuziune; dizolvare ori lichidare; alte
elemente ale actului constitutiv/statutului/contractului de
societate/acordului de constituire (date de identificare, participare la
profit/beneficii si pierderi, suspendarea sau reluarea activitătii etc);
declaratia persoanelor fizice autorizate sau titulare ale întreprinderilor
individuale privitoare la constituirea patrimoniului de afectatiune; actul
aditional la acordul de constituire a întreprinderilor familiale |
49,5 + 10% element suplimentar |
4. |
Darea de dată
certă pentru actele redactate de serviciile de asistentă;
extragerea din bazele de date de acte normative si listarea pentru eliberare,
la cerere |
10,8/act |
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. I.
- Statutul CEC BANK - S.A., aprobat prin Ordinul ministrului economiei si
finantelor nr. 425/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164
din 4 martie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La
articolul 17 punctul 17.2, litera f) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,f)
aprobă strategiile generale si politicile referitoare la cadrul de
administrare a activitătii Băncii;".
2. La
articolul 17 punctul 17.2, după litera f) se introduce o nouă
literă, litera f1), cu următorul cuprins:
,,f1)
revizuieste, cel putin o dată pe an, si, dacă este necesar,
modifică strategiile generale si politicile referitoare la cadrul de
administrare a activitătii Băncii;".
3. La
articolul 17 punctul 17.2, litera h) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,h)
aprobă profilul de risc, strategiile si politicile privind administrarea
riscurilor din cadrul Băncii si reconsideră profilul de risc;".
4. La
articolul 17 punctul 17.2, litera i) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,i)
analizează periodic si revizuieste în mod sistematic si regulat, cel putin
o dată pe an, strategiile si politicile privind administrarea
riscurilor;".
5. La
articolul 17 punctul 17.2, după litera I) se introduce o nouă literă, litera I1), cu următorul cuprins:
,,l1)
este responsabil pentru supravegherea activitătii Comitetului de directie
si conformitătii respectivei activităti cu strategiile si politicile
stabilite de Consiliul de administratie;".
6. La
articolul 17 punctul 17.2, litera n) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,n)
aprobă structura organizatorică a Băncii, regulamentul de
organizare si functionare si le revizuieste cel putin o dată pe an;".
7. La
articolul 20 punctul 20.2, litera b) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,b)
implementează strategiile generale si politicile referitoare la cadrul de
administrare a activitătii Băncii, aprobate de Consiliul de
administratie;".
8. La
articolul 20 punctul 20.2, după litera c) se introduce o nouă
literă, litera c1), cu următorul cuprins:
,,c1)
promovează standarde de profesionalism si de etică ridicate, ce urmează
a fi revizuite în mod continuu;".
9. La
articolul 20 punctul 20.2, litera n) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,n)
aprobă fondurile de premiere a salariatilor Băncii si repartizarea
acestora, în concordantă cu principiile politicii generale de remunerare a
personalului;".
10.
Articolul 21 se modifică si va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 21
Comitetul de audit
21.1.
Comitetul de audit este un comitet permanent, independent fată de
Comitetul de directie al Băncii, constituit în baza prevederilor legii
societătilor comerciale si a reglementărilor emise de Banca
Natională a României. Comitetul de audit asistă Consiliul de
administratie în realizarea atributiilor acestuia pe linia auditului intern.
Comitetul de audit are functie consultativă în ceea ce priveste strategia
si politica Băncii privind sistemul de control intern, auditul intern si
auditul financiar, respectiv controlul modului în care riscurile semnificative
sunt administrate.
21.2.
Comitetul de audit este format din membri ai Consiliului de administratie care
nu îndeplinesc si functii de conducere.
21.3.
Comitetul de audit este responsabil de:
a)
supravegherea auditorilor interni si auditorilor financiari;
b)
aprobarea sau propunerea de aprobare adresată Consiliului de administratie
privind numirea, remunerarea si revocarea auditorului financiar de către
adunarea generală ordinară a actionarilor;
c)
revizuirea si aprobarea sferei de cuprindere a auditului si a frecventei
angajamentelor de audit;
d)
primirea rapoartelor de audit;
e) asigurarea
că Comitetul de directie ia măsurile de remediere necesare pentru a
solutiona deficientele identificate în activitatea de control si de
conformitate, precum si a altor probleme identificate de auditori.
21.4.
Principalele atributii ale Comitetului de audit sunt:
a)
încurajează comunicarea între membrii Consiliului de administratie,
directorii Băncii, auditul intern, auditorul financiar si Banca
Natională a României;
b)
avizează statutul auditului intern, planul de audit si revizuirea sa,
precum si necesarul de resurse aferente acestei activităti;
c)
asigură relatia cu auditorul financiar al Băncii, în sensul primirii
planului de audit si analizării constatărilor si recomandărilor
acestuia, precum si ale altor organe de supraveghere si control din afara
Băncii;
d)
analizează si avizează constatările si recomandările
auditului intern si planurile pentru implementarea acestora;
e)
avizează raportul anual privind angajamentele de audit desfăsurate în
perioada respectivă, din care să reiasă constatările si
recomandările auditului intern si modul de implementare a
recomandărilor respective de către conducerea structurii auditate;
f) are
acces la orice date sau înregistrări necesare îndeplinirii atributiilor ce
îi revin;
g)
poate formula recomandări adresate Consiliului de administratie privind
strategia si politica Băncii în domeniul controlului intern, auditului
intern si auditului financiar, precum si pentru numirea auditorului financiar
al institutiei de credit.
21.5.
Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului de audit face parte
integrantă din Regulamentul de organizare si functionare al
Băncii."
Art.
II. - Cheltuielile de publicare a acestui ordin în Monitorul Oficial al României,
Partea I, se suportă de către CEC BANK - S.A.
Art.
III. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
15 septembrie 2010.
Nr. 2.307.
INITIATIVE
LEGISLATIVE ALE CETĂTENILOR POTRIVIT LEGII Nr. 189/1999
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
INITIATIVĂ LEGISLATIVĂ
privind completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfăsurarea referendumului
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Art. I.
- Legea nr. 3/2000 privind privind organizarea si desfăsurarea
referendumului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84
din 24 februarie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se
completează după cum urmează:
1. La
articolul 11 se introduce un nou alineat (4) si va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Presedintele României,
după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să îsi exprime
vointa prin referendum cu privire la probleme de interes national.
(2)
Problemele care se supun referendumului si data desfăsurării acestuia
se stabilesc de Presedintele României, prin decret.
(3) Punctul de vedere al Parlamentului
asupra referendumului initiat de Presedintele României urmează să fie
exprimat, printr-o hotărâre adoptată în sedinta comună a celor
două Camere, cu votul majoritătii deputatilor si senatorilor.
(4) La
solicitarea unui milion de cetăteni cu drept de vot, cu privire la o
anumită problemă de interes national, solicitare formulată
potrivit Legii nr. 189/1999 privind initiativa legislativă
cetătenească si după consultarea Parlamentului, Presedintele
României cere poporului să îsi exprime vointa prin referendum cu privire
la problema de interes national care face obiectul initiativei
cetătenesti."
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României în sedinta din..., cu respectarea
prevederilor ari. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ |
AVIZ
referitor la initiativa legislativă a cetătenilor privind completarea
Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfăsurarea referendumului
Analizând
initiativa legislativă a cetătenilor privind completarea Legii nr.
3/2000 privind organizarea si desfăsurarea referendumului,
CONSILIUL LEGISLATIV,
În
temeiul art. 2 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 73/1993, republicată, si al
art. 46 alin. (3) din Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului
Legislativ,
avizează
negativ initiativa legislativă a cetătenilor, pentru următoarele considerente:
1.
Initiativa legislativă a cetătenilor are ca obiect de reglementare
completarea cu un nou alineat, alin. (4), a art. 11 din Legea nr. 3/2000
privind organizarea si desfăsurarea referendumului, cu modificările
si completările ulterioare, în sensul instituirii obligatiei Presedintelui
României de a declansa procedura referendumului cu privire la probleme de
interes national la solicitarea unui număr de un milion de cetăteni
cu drept de vot, solicitare formulată potrivit Legii nr. 189/1999 privind
exercitarea initiativei legislative de către cetăteni,
republicată.
Prin
continutul său normativ, propunerea legislativă face parte din
categoria legilor organice, fiind incidente prevederile art. 73 alin. (3) lit.
d)din Constitutia României, republicată, iar în aplicarea dispozitiilor art.
75 alin. (1) din Legea fundamentală, prima Cameră sesizată este
Senatul.
2.
Precizăm că acelasi grup de initiativă legislativă a mai
înaintat Consiliului Legislativ un proiect privind modificarea Legii nr. 3/2000
privind organizarea si desfăsurarea referendumului, pentru care a fost
emis Avizul cu observatii si propuneri nr. 1.557 din 29 decembrie 2009.
Proiectul
respectiv prevedea, ca si prezentul proiect, introducerea alin. (4) la art. 11
si, în plus, modificarea alin. (1) al art. 14.
Desi în
avizul sus-mentionat Consiliul Legislativ a precizat că era necesară
eliminarea din proiect a pct. 1, care prevedea introducerea alin. (4) la art.
11, si reformularea, în mod corespunzător, a textului care se referea la
modificarea alin. (1) al art. 14, în noua redactare a proiectului nu s-a tinut
seama de observatiile si propunerile formulate, mentinându-se forma
propusă initial pentru art. 11 alin. (4) si fiind eliminată
modificarea art. 14 alin. (1).
3. Asa
cum s-a precizat si în Avizul nr. 1.557/2009, prin norma propusă pentru
art. 11 alin. (4) privind declansarea de către Presedintele României a
procedurii referendumului la solicitarea unui număr de un milion de
cetăteni cu drept de vot se instituie obligatia Presedintelui de a cere
poporului să îsi exprime, prin referendum, vointa cu privire la problemele
de interes national mentionate expres în solicitarea cetătenilor.
Din
redactarea propusă rezultă că problemele de interes national
care urmează să fie supuse referendumului sunt stabilite de
către cetăteni, nu de către Presedintele României.
Or,
potrivit dispozitiilor art. 90 din Constitutia României, republicată, si
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 567/2006, în determinarea problemelor de
interes national ce se supun referendumului, Presedintele României are
competentă exclusivă. Astfel cum a retinut instanta de contencios
constitutional în decizia sus-mentionată, „numai Presedintele României are
dreptul de a decide care sunt problemele de interes national si, în cadrul
acestora, de a stabili, prin decret, problema concretă ce se supune
referendumului si data desfăsurării acestuia." Prin urmare,
reglementarea prin lege a organizării obligatorii a referendumului de
către Presedintele României si stabilirea problemelor de interes national
de către alte persoane decât Presedintele României, astfel cum se propune
în proiect, este de natură a aduce atingere competentei exclusive a
Presedintelui în acest domeniu, asa cum a statuat Curtea Constitutională.
Mentionăm
că, în reglementarea actuală, nimic nu îl împiedică pe
Presedintele României ca, odată sesizat chiar si de un singur
cetătean, cu o anumită problemă, în măsura în care
Presedintele o consideră de interes national, să o supună spre
consultare poporului, prin referendum.
4.
Semnalăm că la redactarea proiectului nu a fost avută în vedere
forma actuală a art. 11 din Legea nr. 3/2000, astfel cum aceasta a fost
modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 103/2009.
În
acest context, precizăm că norma propusă nici nu putea constitui
alin. (4) al art. 11 deoarece acest articol are deja 4 alineate.
Presedinte,
Bucuresti,
19 august 2010.
Nr. 1.050.
S-a
cerut autentificarea prezentului înscris:
a grupului de initiativă legislativă, împuternicire si expunere
de motive
Subsemnatii
fondatori ai grupului de initiativă legislativă
cetătenească:
-
Georgescu Cătălin, cetătean român, fiul lui Ion si al Elenei,
născut la data de 7.12.1973 în Galati, judetul Galati, domiciliat în
Bucuresti, str. Sg. Ion Nedeleanu nr. 12, bl. P76, se. A, ap. 1, sectorul 5,
Bucuresti, identificat cu CI. seria RR nr. 612053, eliberatăde SPCEP S5 la
data de 3.06.2009, CNP 1731207131226, alegător cu drept de vot;
- Ene
Viorel, cetătean român, fiul lui Marin si Măria, născut la data
de 10.06.1953 în Bucuresti, sectorul 3, domiciliat în Bucuresti, Str. Argesului
nr. 5-7, bl. 33, se. 3, et. 3, ap! 56, sectorul 4, identificat cu CI. seria DP
nr. 099498, eliberată de D.G.E.I.P-D.E.P la data de 25.08.2003, CNP
1530610400135, alegător cu drept de vot;
-
Rapcea Mihai, cetătean român, fiul lui Mihai si al Violetei, născut
la data de 1.05.1975 în Bucuresti, sectorul 8, domiciliat în Bucuresti, str.
Zmeica nr. 12, sectorul 4, Bucuresti, identificat cu CI. seria RT nr. 379402,
eliberată de SPCEP S5 la data de 1.04.2005^ CNP 1750501440014,
alegător cu dreptde vot;
-
Varlam Ion, cetătean român, fiul lui Horia-Vlad si Elisabeta, născut
la data de 8.06.1938 în Bucuresti, sectorul 1, domiciliat în Bucuresti, Str.
Braziliei nr. 52, sectorul 1, Bucuresti, identificat cu CI. seria RR nr.
356788, eliberată de SPCEP S1 Biroul nr. 1 la data de 12.10.2005, CNP
1380608400607, alegător cu drept de vot;
-
Martin Ion, cetătean român, fiul lui Stan si al Sultanei, născut la
data de 9.09.1939 în comuna Aldeni, judetul Buzău, domiciliat în
Bucuresti, Str. Aleea Compozitorilor nr. 8, bl. Z22, se. A, et. 7, ap. 46,
sectorul 6, identificat cu CI. seria RD nr. 463084, eliberată de SPCEP S6
Biroul 3 la data de 10.02.2006, CNP 1390909400342, alegător cu drept de
vot;
- Dan
Grigore, cetătean român, fiul lui Traian si al Dumitrei, născut la
data de 5.09.1944 în Lehliu, judetul Călărasi, domiciliat în
Bucuresti, str. Brasov nr. 18, bl. F1, se. B, et. 2, ap. 28, sectorul 6,
identificat cu CI. seria RR nr. 474358, eliberată de SPCEP S6 Biroul nr. 3
la data de 25.07.2007, CNP 1440905400064, alegător cu drept de vot;
-
Hîncean Rodica-Sabina, cetătean român, fiica lui Alexa si a Vioricăi,
născută la data de 27.01.1980 în Bucuresti, domiciliată în
Bucuresti, sos. Alexandria nr. 18, bl. L5, se. A, et. 5, ap. 19, sectorul 5,
Bucuresti, posesoare CI. seria RTnr. 531353, eliberată de SPCEP S5 Biroul
3 la data de 3.06.2009, CNP 2800127450070, alegător cu drept de vot;
-Surdu
Mircea, cetătean român, fiul lui Gheorghe si Victoria, născut la data
de 28.07.1954 în Bucuresti, sectorul 4, domiciliat în Bucuresti, str. Nera nr.
1, bl. F5, se. 2, et. 4, ap. 40, sectorul 6, identificat cu CI. seria RTnr.
579020, eliberată la data de 18.07.2008 de SPCEP S6 Biroul nr. 3, CNP
1540728400556, alegător cu drept de vot;
-
Istrate Serafim, cetătean român, fiul lui Gheorghe si Elena, născut
la data de 12.02.1932 în Hudesti, judetul Botosani, domiciliat în Bucuresti,
str. Ciochină nr. 3, bl. 20, se. 1, et. 3, ap. 7, sectorul 4, identificat
cu CI. seria DP nr. 108235, eliberată de D.G.E.I.P-D.E.P la data de
8.09.2004, CNP 1320212400151, alegător cu drept de vot;
- Lucan
Eugen, cetătean român, fiul lui Alexandru si Eugenia-Cristina, domiciliat
în Piatra Neamt, Str. Brânduselor nr. 5, bl. D24, se. B, et. 3, ap. 32, judetul
Neamt, identificat cu CI. seria NT nr. 137508, eliberată de Politia
Municipiului Piatra-Neamt la data de 10.09.2002, CNP 1720613270615,
alegător cu drept de vot;
-
Stefanache Sorina, cetătean român, fiica lui Paul si Aurelia,
născută la data de 17.05.1963 în Moinesti, judetul Bacău,
domiciliată în Bucuresti, str. Barcă nr. 16, bl. M160, se. 1, et. 2,
ap. 8, sectorul 5, identificată cu CI. seria RR nr. 354324, eliberată
de SPCEP S5 Birou nr. 3 la data de 19.09.2005, CNP 2630517045884, alegător
cu drept de vot, prin prezenta declarăm că promovăm, în
conditiile prevăzute de Legea nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei
legislative de către cetăteni, initiativa legislativă
cetătenească având ca scop modificarea Legii nr. 3/2000 privind
organizarea si desfăsurarea referendumului (modificarea art. 11 si art. 14
din lege) si ne însusim expunerea de motive a initiativei legislative, conform
art. 3 alin. 1 din lege.
Declarăm,
potrivit art. 2 alin. 3 din Legea nr. 189/1999, sub sanctiunea
prevăzută de lege pentru falsul în înscrisuri oficiale, că
îndeplinim conditiile prevăzute de lege pentru a face parte din grupul de
initiativă legislativă, respectiv nu suntem alesi prin vot universal
într-o functie de demnitate publică, nu suntem membri ai Guvernului, nu îndeplinim
functia de prim-ministru, avem calitatea de alegător cu drept de vot si nu
ne aflăm într-o situatie de a nu putea face parte din partidele politice
prevăzute de lege.
Presedintele
Grupului de initiativă legislativă, care va rezolva problemele operative
ale grupului si va reprezenta Comitetul în Raportul cu autoritătile
publice centrale si locale (obtinerea avizului Consiliului Legislativ,
publicarea initiativei legislative, atestarea listelor de
sustinători/înregistrarea, verificarea si sustinerea initiativei
legislative), este desemnat domnul avocat Georgescu Cătălin.
Prin
prezenta îl împuternicim pe presedintele desemnat al Grupului de
initiativă legislativă, domnul avocat Georgescu Cătălin, în
conditiile prevăzute de Legea nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei
legislative de către cetăteni, să solicite avizul Consiliului
Legislativ privind initiativa legislativă cetătenească de
modificare a Legii. nr. 3/2000 privind organizarea si desfăsurarea
referendumului.
EXPUNERE DE MOTIVE
Proiect de Lege privind modificarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si
desfăsurarea referendumului
Legea
nr. 3/2000 privind organizarea si desfăsurarea referendumului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84
din 24 februarie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Se
va introduce un nou alineat, alineatul (4), care prevede:
„Art. 11. - (4) Presedintele României,
la solicitarea unui număr de un milion de cetăteni cu drept de vot, în
conditiile prevăzute de Legea nr. 189/1999 privind initiativa
legislativă cetătenească si după consultarea Parlamentului,
va cere poporului să îsi exprime vointa prin referendum cu privire la
probleme de interes national."
2. La
alineatul 1 al articolului 14 se va introduce o nouă teză, care va
avea următorul cuprins:
„Se
organizează referendum local de către consiliile locale sau judetene,
în conditiile prezentei legi, la cererea unui număr de cetăteni
reprezentând minimum 30% din numărul celor înscrisi pe listele electorale
permanente în unitătile administrativ-teritoriale, respectiv judetul,
orasul sau comuna, ori numai în cazul subdiviziunilor interesate ale
acestora."
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României în sedinta din..., cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR |
PRESEDINTELE SENATULUI |
Legitimitatea
democratică este în momentul prezent adusă în prim-planul discursului
public, respectarea ei fiind una din conditiile sine qua non ale
oricărei democratii.
Legitimitatea
înseamnă că reprezentantii poporului, în cadrul democratiilor
parlamentare, servesc interesul public, colectiv, si îl transpun în decizii
legislative echitabile.
Transparenta
si participarea la procesul legislativ pot rezolva eficient problemele
tehnocratice care intervin atât în procesul legislativ, îmbunătătind
calitatea reglementării, cât si în procesul administrativ, asigurându-se
respectarea dreptului la o bună administrare.
În
teoria dreptului constitutional se aminteste despre „deficitul de
legitimitate", înteles ca fiind o „inadecvare a structurilor si
practicilor institutionale la necesitătile democratiei
reprezentative". Se accentuează în special legitimarea nu atât prin
rezultat, cât legitimarea prin proces, în sensul de accentuare a
participării în cadrul întregului sistem, abordare orientată
către „factorii de intrare", absenta birocratismului legislativ,
reala putere de decizie populară, transparenta si echitatea procedurii
(Renaud Dehousse). Legitimitatea asigură legitimarea, dimensiunile
tehnice, normative ale procesului, fiind, alături de „factorii de
intrare", esentiale în câstigarea încrederii si acceptării la nivel
popular, de masă.
În
prezent practica referendumului national la nivelul statelor membre ale Uniunii
Europene este spectaculoasă si reflectă atentia acordată în
aceste state legitimitătii, de exemplu, referendumurile organizate pentru
ratificarea Tratatului privind Uniunea Europeană, sau referendumul
organizat recent, în luna mai 2009, în Elvetia, pentru introducerea
măsurilor dispuse de Regulamentul (CE) nr. 2.252/2004 al Consiliului
Europei din 13 decembrie 2004 privind standardele pentru elementele de securitate
si elementele biometrice integrate în pasapoarte si în documente de
călătorie emise de statele membre ale Uniunii Europene.
Comisia
Europeană, în Carta albă privind guvernarea, a privit legitimitatea
ca fiind strâns legată de normele democratice: „nu în primul rând si
înainte de orice chestiune de deficit, adică absenta unei institutii
parlamentare analoage aceleia aflate în centrul vietii publice nationale, [...]
criza de legitimitate politică europeană îsi are originea în
procedurile Comunitătii Europene, care au devenit mai curând protocolare
decât originale, [...] actuala gestionare a complexitătii de către
puterile nationale si comunitare care se ocupă de Europa, desi este
admirabilă în multe privinte, nu face cu adevărat dreptate nici
bogătiei de cunostinte si nici diversitătii contextelor...".
(Comisia Europeană, 2001)
Principiul
asigurării democratiei participative este asigurat de Tratatul privind
Uniunea Europeană (art. 11 pct. 4, titlul II), care prevede că, la
cererea unui număr de un milion de cetăteni dintr-un număr
semnificativ de state membre, Comisia Europeană este invitată, în
cadrul atributiilor sale, să întocmească un proiect de act normativ
adecvat în legătură cu problemele cu care cetătenii au sesizat Comisia.
Împreună cu prevederile Cartei de la NISA privind dreptul la o bună
administrare, aceste prevederi normative au inspirat prezentul proiect de lege.
Legea
privind modificarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfăsurarea
referendumului a fost, de la adoptarea sa, modificată succesiv de
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 92/2003, Legea nr. 551/2003,
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2005, respinsă prin Legea
nr. 243/2006, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 27/2007, Legea nr.
129/2007 si Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2007, existând
inclusiv jurisprudentă relevantă a Curtii Constitutionale, respectiv
Decizia Curtii Constitutionale nr. 567/2006, Decizia Curtii Constitutionale nr.
392/2007.
Semnificativă
pentru contextul si spiritul care se degajă din interpretarea Legii nr.
3/2000 este Decizia Curtii Constitutionale nr. 567 din 11 iulie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613
din 14 iulie 2006, referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si
desfăsurarea referendumului.
În
redactarea proiectului de lege, noi am retinut din motivarea Curtii
Constitutionale următoarele: „Potrivit art. 90 din Constitutie, «Presedintele
României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-si
exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes national». Din
examinarea textului constitutional, rezultă că acesta nu defineste,
pe de o parte, nici «problemele de interes national», iar pe de
altă parte, nu prevede nici că aceste probleme vor fi stabilite
ulterior prin lege. În lipsa unor astfel de precizări dispozitiile art. 12
alin. (1) din Legea nr. 3/2000 adaugă la textul constitutional invocat,
care stabileste doar procedura referendumului initiat de Presedinte cu privire
la «probleme de interes national», ce presupune două faze:
a)
consultarea Parlamentului, care urmează să adopte o hotărâre în
sedinta comună a celor două Camere, cu votul majoritătii
deputatilor si senatorilor asupra referendumului initiat de Presedintele
României. În situatia în care Parlamentul nu a fost consultat, Presedintele
nu va putea proceda la initierea referendumului;
b)
consultarea poporului, care îsi exprimă vointa cu privire la problemele de
interes national ce îi sunt supuse de către Presedinte.
Din
cele arătate se deduce, fără echivoc, că art. 90 din
Constitutie stabileste competenta exclusivă a Presedintelui în
determinarea problemelor de interes national ce se supun referendumului, chiar
dacă consultarea Parlamentului este obligatorie. Numai Presedintele
României are dreptul de a decide care sunt problemele de interes national si,
în cadrul acestora, de a stabili, prin decret, problema concretă ce se
supune referendumului si data desfăsurării acestuia. Sub acest
aspect, Curtea constată că enumerarea limitativă în cuprinsul
art. 12 alin. (1) din Legea nr. 3/2000 a unor situatii considerate a fi «probleme
de interes national» este de natură a îngrădi dreptul Presedintelui
de a consulta poporul, stiut fiind faptul că, în timp, interesul national
poate diferi, oricând putând interveni situatii noi, care să reclame
organizarea unui referendum. Orice enumerare a situatiilor considerate ca fiind
de «interes national» la momentul la care legiuitorul adoptă
reglementarea se poate transforma ulterior într-o îngrădire, într-o
limitare care să afecteze dreptul constitutional al Presedintelui de a
decide singur cu privire la problemele asupra cărora vrea să consulte
poporul. Acest drept exclusiv al Presedintelui îsi găseste suportul în
dispozitiile constitutionale ale art. 80 referitor la «Rolul Presedintelui»,
ale art. 2 alin. (1), potrivit căruia «Suveranitatea natională
apartine poporului român, care o exercită prin organele sale
reprezentative, [...], precum si prin referendum», ale art. 81 alin. (1)
referitor la legitimitatea electorală egală a Presedintelui României
cu legitimarea Parlamentului si ale art. 1 alin. (4), care stabileste că «Statul
se organizează potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor
legislativă, executivă si judecătorească - în cadrul
democratiei constitutionale».
Stabilirea
prin lege a problemelor de interes national reprezintă un amestec al
Parlamentului în exercitarea atributiilor exclusive ce-i sunt conferite prin
Constitutie Presedintelui si, ca atare, o nesocotire a principiului separatiei
si echilibrului puterilor în cadrul democratiei constitutionale.
Prevederile
art. 12 alin. (1) din Legea nr. 3/2000 nu sunt sustinute nici de dispozitiile
art. 73 alin. (3) lit. d) din Constitutie, potrivit cărora prin lege
organică se reglementează «organizarea si desfăsurarea
referendumului», întrucât textul are în vedere stabilirea prin lege a unor
măsuri tehnice, procedurale, necesare în procesul de consultare a
poporului pe calea referendumului.
Pentru
considerentele expuse, Curtea constată că prevederile art. 12 alin.
(1) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfăsurarea
referendumului, în redactarea criticată de Avocatul Poporului, limitează,
în mod nejustificat, prerogativele constitutionale ale Presedintelui României
în acest domeniu si, ca atare, sunt neconstitutionale".
Această
idee si principiu constitutional al suprematiei si suveranitătii poporului
care se exercită prin referendum este esentială si stă la baza
Proiectului de lege, acestea neputând fi limitate prin măsurile tehnice,
procedurale, de consultare a poporului pe calea referendumului.
Cea mai
recentă modificare a Legii nr. 3/2000 propusă prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 103 din 30 septembrie 2009 urmăreste să
justifice în preambul necesitatea acestor modificări, care „vizează
interesul public si constituie o situatie extraordinară, a cărei
reglementare nu poate fi amânată": „Având în vedere faptul că
Presedintele României a demarat procedura pentru organizarea si
desfăsurarea referendumului national pentru organizarea în România a unui
parlament unicameral, prin anuntul public din data de 24 septembrie 2009,
trebuie luate de urgentă măsurile necesare, atât legale, cât si
tehnice, pentru a se putea organiza în conditii optime acest referendum si
pentru a se profita de oportunitatea realizării simultane a acestui demers
constitutional cu cel al desfăsurării scrutinului pentru alegerea
Presedintelui României, stabilit, prin Hotărârea Guvernului nr. 985/2009
privind stabilirea datei alegerilor pentru Presedintele României din anul 2009,
la data de 22 noiembrie 2009, ceea ce ar determina o reducere a cheltuielilor
aferente acestor procese electorale cu aproximativ 15 milioane de euro.
Tinând
cont de faptul că, pentru a se putea desfăsura la aceeasi dată,
22 noiembrie 2009, atât alegerile pentru Presedintele României, cât si
referendumul national de consultare a poporului privind trecerea în România la
un parlament unicameral, se impune o concentrare a eforturilor tuturor
actorilor implicati pentru a se parcurge procedurile legale si organizatorice
necesare, având în vedere cerinta ca Presedintele României în functie să
poată exercita prerogativa constitutională a stabilirii
referendumului national, precum si necesitatea realizării în fapt a
continutului acestei atributii, retinându-se necesitatea obiectivă a
completării, în regim de urgentă, a Legii nr. 3/2000 privind
organizarea si desfăsurarea referendumului, cu modificările si
completările ulterioare, cu norme care să înlocuiască
prevederile declarate neconstitutionale prin Decizia Curtii Constitutionale nr.
392 din 17 aprilie 2007 si care nu au fost puse de acord cu normele
Constitutiei, în termen de 45 de zile de la data publicării deciziei
Curtii Constitutionale în Monitorul Oficial al României, Partea I, văzând
si că formula modificării Legii nr. 3/2000, cu modificările si
completările ulterioare, pe calea ordonantei de urgentă, a fost
folosită de 4 ori până în prezent, probabil tot din motive similare,
de guvernele anterioare, respectiv prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 92/2003 pentru modificarea si completarea unor reglementări
referitoare la organizarea si desfăsurarea referendumului, aprobată
prin Legea nr. 550/2003, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2005
pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si
desfăsurarea referendumului, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
27/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru organizarea referendumului
national din data de 19 mai 2007 pentru demiterea Presedintelui României,
aprobată prin Legea nr. 65/2008, si Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 34/2007 pentru completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si
desfăsurarea referendumului, aprobată prin Legea nr. 276/2007, având
în vedere practica europeană în materie, concretizată în rezolutiile
Comisiei Europene pentru democratie prin drept (Comisia de la Venetia), care a
adoptat, cu prilejul celei de-a 18-a reuniuni din 2006, documentul intitulat
«Liniile directoare cu privire la organizarea referendumului», în care se
precizează că, în cazul în care Parlamentul are obligatia de a
transmite un punct de vedere cu privire la organizarea unui referendum, trebuie
să fie fixat un termen înăuntrul căruia Legislativul să îsi
dea acest aviz consultativ, iar în cazul în care termenul nu este respectat,
textul va fi supus la vot fără avizul Parlamentului, aspecte care
impun necesitatea modificării legislatiei române".
Modificarea propusă prin prezentul proiect de lege, a cărei utilitate se justifică în actualul context politic, este un demers de alt palier, fundamental, care completează modificările de procedură avute în vedere de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 103/2009 si armonizarea acestora cu bunele practici europene.
În documentul european fundamental, rezolutiile Comisiei Europene pentru democratie prin drept sunt prevăzute principii care fundamentează Proiectul de lege propus, cum ar fi egalitatea de sanse si oportunităti privind organizarea referendumului, respectiv setul de reguli specifice aplicabile cererii de referendum în cazul initiativelor populare: orice cetătean care se bucură de toate drepturile politice este îndreptătit să semneze pentru o initiativă populară sau să solicite referendum, iar solicitarea poate fi refuzată numai în cazurile prevăzute de lege, avându-se în vedere interesul public si principiul egalitătii.
În opinia initiatorilor prezentului
proiect de lege, reglementarea propusă rebalansează „deficitul de
legitimitate", reconectează pe cetăteni la guvernare,
stimulează activismul, participarea si influentarea cetătenească
a procesului legislativ, dă o nouă dimensiune autonomiei locale,
responsabilizează alesii locali si parlamentarii, îmbunătăteste
comunicarea politică, combate discriminarea, creste eficient democratia,
constituind un exercitiu democratic util României.
Tehnoredactată
de domnul avocat Georgescu Cătălin si autentificată la Biroul
Notarial „Melania Popa si Asociatii", astăzi, data
autentificării, în 5 (cinci) exemplare, dintre care 4 (patru) exemplare
s-au eliberat părtilor.
Georgescu Cătălin |
Ene Viorel |
Rapcea Mihai |
Varlam Ion |
Martin Ion |
Dan Grigore |
Hîncean Rodica-Sabina |
Surdu Mircea |
Istrate Serafim |
Lucan Eugen |
Stefanache Sorina |
Roncea George |
ROMÂNIA
U.N.N.P.R.
- CAMERA NOTARILOR PUBLICI BUCURESTI
BIROUL
NOTARIAL „MELANIA POPA SI ASOCIATII"
Bucuresti, str. Batiste nr. 28, sectorul 2
Tel./fax:
021.313.03.12
Număr
înregistrare operator de date cu caracter personal: 11211
În fata
mea, Melania Popa, notar public, la sediul biroului, pentru autentificarea
prezentei declaratii, s-au prezentat:
-
Georgescu Cătălin, domiciliat în Bucuresti, str. Sg. Ion Nedeleanu
nr. 12, bl. P76, se. A, ap. 1, sectorul 5, Bucuresti, identificat cu CI. seria
RR nr. 612053, eliberată de SPCEP S5 la data de 3.06.2009, CNP
1731207131226;
- Ene
Viorel, domiciliat în Bucuresti, Str. Argesului nr. 5-7, bl. 33, se. 3, et. 3,
ap. 56, sectorul 4, identificat cu CI. seria DP nr. 099498, eliberată de
D.G.E.I.P - D.E.P la data de 25.08.2003, CNP 1530610400135;
-
Rapcea Mihai, domiciliat în Bucuresti, str. Zmeica nr. 12, sectorul 4,
Bucuresti, identificat cu CI. seria RT nr. 379402, eliberată de 1.04.2005
de SPCEP S5, CNP 1750501440014;
-
Varlam Ion, domiciliat în Bucuresti, Str. Braziliei nr. 52, sectorul 1,
Bucuresti, identificat cu CI. seria RR nr. 356788, eliberată de SPCEP S1
Biroul nr. 1 la data de 12.10.2005, CNP 1380608400607;
-
Martin Ion, domiciliat în Bucuresti, Aleea Compozitorilor nr. 8, bl. Z22, se.
A, et. 7, ap. 46, sectorul 6, identificat cu CI. seria RD nr. 463084,
eliberată de SPCEP S6 Biroul nr. 3 la data de 10.02.2006, CNP
1390909400342;
- Dan
Grigore, domiciliat în Bucuresti, Str. Brasov nr. 18, bl. F1, se. B, et. 2, ap.
28, sectorul 6, identificat cu CI. seria RR nr. 474358, eliberată de SPCEP
S6 Biroul nr. 3 la data de 25.07.2007, CNP 1440905400064;
-
Hîncean Rodica-Sabina, domiciliată în Bucuresti, Sos. Alexandria nr. 18,
bl. L5, se. A, et. 5, ap. 19, sectorul 5, Bucuresti, identificată cu CI.
seria RT nr. 531353, eliberată de 3.06.2009 de SPCEP S5 Biroul nr. 3, CNP
2800127450070;
- Surdu
Mircea, domiciliat în Bucuresti, str. Nera nr. 1, bl. F5, se. 2, et. 4, ap. 40,
sectorul 6, identificat cu CI. seria RT nr. 579020, eliberată la data de
18.07.2008 de SPCEP S6 Biroul nr. 3, CNP 1540728400556;
-
Istrate Serafim, domiciliat în Bucuresti, str. Ciochină nr. 3, bl. 20, se.
1, et. 3, ap. 7, sectorul 4, identificat cu CI. seria DP nr. 108235,
eliberată de D.G.E.I.P - D.E.P la data de 8.09.2004, CNP 1320212400151;
- Lucan
Eugen, domiciliat în Piatra-Neamt, Str. Brânduselor nr. 5, bl. D24, se. B, et.
3, ap. 32, judetul Neamt, identificat cu CI. seria NT nr. 137508,
eliberată de Politia Municipiului Piatra-Neamt la data de 10.09.2002, CNP
1720613270615; si
-
Stefanache Sorina, domiciliată în Bucuresti, str. Barcă nr. 16, bl.
M160, se. 1, et. 2, ap. 8, sectorul 5, identificată cu CI. seria RR nr.
354324, eliberată de SPCEP S5 Birou nr. 3 la data de 19.09.2005, CNP
2630517045884,
care,
după citirea actului, au consimtit la autentificarea prezentului înscris
si au semnat toate exemplarele.
Constatându-se
îndeplinirea conditiilor de fond si de formă prevăzute de lege,
În
temeiul art. 8 lit. b) din Legea nr. 36/1995, cu modificările si
completările ulterioare,
se
declară autentic prezentul înscris.
S-a
încasat onorariul de 360 lei, plus TVA 19%, cu bonul fiscal nr. 1/2009.
Notar public,
Melania Popa
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |