MONITORUL OFICIAL AL
ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 690 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 14 octombrie 2010
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.107 din 23 septembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar
Decizia nr. 1.109 din 23 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
937. - Hotărâre privind clasificarea, ambalarea si
etichetarea la introducerea pe piată a preparatelor periculoase
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBlLIARE
10/71. - Ordin privind aprobarea Regulamentului Băncii
Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
11/14/2010 pentru modificarea si completarea Regulamentului Băncii
Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
18/23/2006 privind fondurile proprii ale institutiilor de credit si ale
firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul Băncii Nationale a României
si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/112/2006
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
22. - Regulament pentru modificarea si completarea
Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 18/2009 privind cadrul de
administrare a activitătii institutiilor de credit, procesul intern de
evaluare a adecvării capitalului la riscuri si conditiile de externalizare
a activitătilor acestora
Cuantumul
total al sumelor provenite din finantările private ale partidelor politice
în anul 2009, conform Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitătii
partidelor politice si a campaniilor electorale
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind
plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea
de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar, exceptie ridicată din oficiu de Judecătoria Oradea
- Sectia civilă în dosarele nr. 10.188/271/2009 si nr. 10.388/271/2009.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Magistratul-asistent-sef,
referând asupra cauzelor, arată că partea Ministerul Justitiei a
depus la Dosarul nr. 20D/2010 concluzii scrise prin care solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Curtea, având în vedere obiectul identic al exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 19D/2010 si nr. 20D/2010, pune
în discutie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul
Ministerului Public nu se opune conexării cauzelor.
Curtea
dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, conexarea
Dosarului nr. 20D/2010 la Dosarul nr. 19D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de admitere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, retine următoarele: Prin
încheierile din 3 noiembrie 2009, pronuntate în dosarele nr. 10.188/271/2009 si
nr. 10.388/271/2009, Judecătoria Oradea - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii
având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul
bugetar.
Exceptia
a fost ridicată, din oficiu, de Judecătoria Oradea - Sectia
civilă în cauze civile având ca obiect solutionarea unor contestatii la
executare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile de lege criticate încalcă prevederile
constitutionale ale art. 1 alin. (4), art. 16 alin. (1), art. 21, art. 44 alin.
(2), art. 53 si art. 115 alin. (4).
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Guvernul
consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele de vedere privind exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, notele scrise ale Ministerului Justitiei,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si a celor ale art. 1 alin. (1) si (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992 să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 1 alin. (1)
si (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009,
modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 45/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
337 din 20 mai 2010, dispozitii care au următorul cuprins:
“Art.
1. - (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri
judecătoresti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură
salariată stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar,
devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009, se va realiza
după o procedură de executare care începe astfel:
a)
în anul 2012 se plăteste 34% din valoarea titlului executoriu;
b)
în anul 2013 se plăteste 33% din valoarea titlului executoriu;
c)
în anul 2014 se plăteste 33% din valoarea titlului executoriu.
(2) în cursul termenului
prevăzut la alin. (1) orice cerere de executare silită se
suspendă de drept.”
Autorul
exceptiei sustine că aceste dispozitii legale încalcă prevederile
constitutionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei si
echilibrului puterilor, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art.
21 privind accesul liber la justitie, art. 44 alin. (2) privind dreptul de
proprietate, ale art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertăti, precum si ale art. 115 alin. (4) privind delegarea
legislativă.
Analizând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că asupra
dispozitiilor de lege criticate, raportate la aceleasi prevederi
constitutionale si cu motivare similară, s-a pronuntat prin Decizia nr. 206
din 4 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
313 din 13 mai 2010, respingând exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009,
pentru motivele acolo arătate.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutia deciziei mentionate
îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată, din oficiu,
de Judecătoria Oradea - Sectia civilă în dosarele nr. 10.188/271/2009
si nr. 10.388/271/2009.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 23 septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute
în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată,
din oficiu, de Curtea de Apel Pitesti - Sectia civilă, pentru cauze
privind conflicte de muncă si asigurări sociale si pentru cauze cu
minori si de familie în Dosarul nr. 3.750/109/2008.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de admitere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 10 decembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr.
3.750/109/2008, Curtea de Apel Pitesti - Sectia civilă, pentru cauze
privind conflicte de muncă si asigurări sociale si pentru cauze cu
minori si de familie a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având
ca obiect acordarea de drepturi salariate personalului din sectorul bugetar.
Exceptia
a fost ridicată, din oficiu, de instanta de judecată cu ocazia
solutionării recursului civil declarat de Administratia Finantelor Publice
a Municipiului Râmnicu-Vâlcea -Activitatea de trezorerie si contabilitate
publică împotriva Deciziei civile nr. 24 din 26 ianuarie 2009,
pronuntată de Tribunalul Arges.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile de lege criticate încalcă prevederile
constitutionale ale art. 1 alin. (4), art. 6 alin. (1), art. 21, art. 44 alin.
(2) si art. 53.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Guvernul
consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1) si (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în
titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului
din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
416 din 18 iunie 2009, modificată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 45/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 337 din 20 mai 2010.
Autorul
exceptiei sustine că aceste dispozitii legale încalcă prevederile
constitutionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei si
echilibrului puterilor, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art.
21 privind accesul liber la justitie, art. 44 alin. (2) privind dreptul de proprietate
privată si ale art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau
al unor libertăti.
Analizând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că asupra
dispozitiilor de lege criticate, raportate la aceleasi prevederi constitutionale
si cu motivare similară, s-a pronuntat prin Decizia nr. 188 din 2 martie
2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
237 din 14 aprilie 2010, si prin Decizia nr. 190 din 2 martie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
224 din 9 aprilie 2010, respingând exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009, pentru
motivele acolo arătate.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutia deciziilor
mentionate îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar, exceptie ridicată, din oficiu, de Curtea de Apel Pitesti
- Sectia civilă, pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări
sociale si pentru cauze cu minori si de familie în Dosarul nr. 3.750/109/2008.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 23 septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind clasificarea, ambalarea si etichetarea la introducerea pe
piată a preparatelor periculoase
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileste cadrul legal pentru clasificarea,
ambalarea si etichetarea la introducerea pe piată a preparatelor
periculoase si contine prevederi speciale pentru anumite preparate, care pot
prezenta pericol, clasificate sau nu ca periculoase în sensul prezentei
hotărâri.
(2)
Prevederile prezentei hotărâri se aplică preparatelor care:
a)
contin cel putin o substantă periculoasă, potrivit prevederilor art.
2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 privind clasificarea,
ambalarea si etichetarea substantelor periculoase; si
b)
sunt considerate periculoase, potrivit prevederilor art. 5-11.
(3)
Prevederile art. 13-22 si 30, precum si cele ale anexelor nr. 1 si 2 se
aplică si preparatelor care nu sunt considerate periculoase potrivit
prevederilor art. 5-11, dar care pot prezenta un anumit pericol.
(4)
Prevederile prezentei hotărâri se aplică produselor de protectie a
plantelor, fără a aduce atingere Hotărârii Guvernului nr.
1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor
în vederea plasării pe piată si a utilizării lor pe teritoriul
României, cu modificările si completările ulterioare.
(5)
Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică următoarelor
preparate finite, destinate utilizatorului final:
a)
preparatelor care contin substante radioactive, astfel cum sunt definite în
Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor fundamentale de securitate
radiologică si de Ordinul ministrului sănătătii si familiei
nr. 944/2001 pentru aprobarea Normelor privind supravegherea medicală a
persoanelor expuse profesional la radiatii ionizante, cu completările
ulterioare;
b)
dispozitivelor medicale invazive sau utilizate în contact fizic direct cu
corpul uman, în măsura în care anumite dispozitii legale stabilesc pentru
substantele si preparatele periculoase criterii de clasificare si de
etichetare, care asigură acelasi nivel de informare si de protectie ca si
prezenta hotărâre;
c)
preparatelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.408/2008.
(6)
Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică în cazul:
a)
transportului de preparate periculoase pe calea ferată, pe căi
rutiere, aeriene, maritime sau pe căi navigabile interioare;
b)
preparatelor în tranzit supuse unui control vamal, cu conditia ca acestea
să nu fie supuse unei prelucrări sau unei transformări.
(7)
Pentru aplicarea prezentei hotărâri se desemnează ca autorităti
competente următoarele institutii:
a)
Ministerul Mediului si Pădurilor - autoritate de coordonare si de
reglementare;
b)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului - autoritate de implementare;
c)
Garda Natională de Mediu si Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor - autorităti de control si inspectie.
Art. 2. - Pentru aplicarea prezentei hotărâri, termenii si expresiile de mai
jos au următoarele semnificatii:
a) polimer-substantă
constituită din molecule caracterizate printr-o secventă din unul sau
mai multe tipuri de unităti monomere si care contine o majoritate
ponderală simplă de molecule cu cel putin 3 unităti monomere
legate covalent de cel putin o altă unitate monomeră sau un alt
reactant si contine mai putin de o majoritate ponderală simplă de molecule
cu aceeasi greutate moleculară. Asemenea molecule trebuie să
aibă greutătile moleculare distribuite într-un astfel de domeniu
încât diferentele de greutate moleculară să fie atribuite, în primul
rând, diferentelor de număr al unitătilor monomere. În întelesul
prezentei definitii, prin unitate monomeră se întelege forma
reactionată a unei substante monomere într-un polimer;
b) cercetare
si dezvoltare stiintifică - experimentarea stiintifică, analiza
sau cercetarea chimică desfăsurată în conditii controlate;
aceasta include determinarea proprietătilor intrinseci, a performantelor
si eficacitătii, precum si cercetările stiintifice legate de
dezvoltarea unui produs;
c) cercetare
si dezvoltare orientate spre proces - dezvoltarea în continuare a unei
substante în preparate, în cursul căreia se utilizează
instalatii-pilot sau productie de probă în vederea elaborării
procesului de productie si/sau a testării domeniilor de aplicare a
substantei;
d)
semnificatiile termenilor “preparate”, “substante”, “EINECS” si a expresiei
“introducere pe piată” sunt corespunzătoare definitiilor
prevăzute la art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
1.408/2008.
Art. 3. - (1) Clasificarea preparatelor periculoase în functie de gradul si
natura specifică ale pericolelor prezentate se bazează pe definitiile
categoriilor de pericol prevăzute la art. 2 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.408/2008.
(2)
Principiile generale care guvernează clasificarea si etichetarea
preparatelor se aplică potrivit criteriilor prevăzute în anexa nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, cu exceptia cazului în care se
aplică criteriile alternative prevăzute la art. 5-11 sau la art.
14-22 si în anexele nr. 1-5.
Art. 4. - (1) Evaluarea pericolelor pe care le poate prezenta un preparat se
bazează pe determinarea următoarelor proprietăti:
a)
fizico-chimice;
b)
care afectează sănătatea;
c)
care afectează mediul.
(2)
Proprietătile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie evaluate în
conformitate cu dispozitiile prevăzute la art. 5-11.
(3) în cazurile în care se fac
încercări de laborator, acestea trebuie efectuate asupra preparatului, în
forma în care acesta este introdus pe piată.
(4)
La determinarea proprietătilor periculoase ale preparatelor periculoase,
în sensul prevederilor art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
1.408/2008, potrivit prevederilor art. 5-11, trebuie să fie luate în
considerare toate substantele periculoase si în special cele care:
a)
sunt cuprinse în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr.
1.272/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 decembrie 2008
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si amestecurilor,
de modificare si de abrogare a directivelor 67/548/CEE si 1999/45/CE, precum si
de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006, cu modificările
ulterioare;
b)
sunt cuprinse în ELINCS (Lista europeană a substantelor notificate);
c)
sunt clasificate si etichetate provizoriu de către persoana care
răspunde de introducerea lor pe piată în conformitate cu prevederile
art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(5)
Pentru preparatele care fac obiectul prezentei hotărâri, substantele
periculoase prevăzute la alin. (4) clasificate ca periculoase pe baza
efectelor lor asupra sănătătii si/sau asupra mediului, prezente
fie sub formă de impurităti, fie sub formă de aditivi, trebuie
să fie luate în considerare atunci când concentratiile lor sunt egale sau
superioare celor prevăzute în tabelul nr. 1, cu exceptia cazurilor în care
sunt stabilite valori inferioare în partea 3 a anexei VI la
Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare, în anexa nr.
3 sectiunea B sau în anexa nr. 4 sectiunea B, cu exceptia cazului în care sunt
prevăzute dispozitii contrare în anexa nr. 2.
Tabelul
nr. 1
Categoria de pericol a substantei |
Concentratia luată în considerare pentru |
|
Preparate gazoase % volum/volum |
alte preparate % greutate/ greutate |
|
Foarte toxic |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
Toxic |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
Cancerigen
Categoria 1 sau 2 |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
Mutagen Categoria
1 sau 2 |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
Toxic pentru
reproducere Categoria 1 sau 2 |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
Nociv |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
Coroziv |
≥ 0,02 |
≥ 1 |
Iritant |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
Sensibilizant |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
Cancerigen
Categoria 3 |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
Mutagen Categoria
3 |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
Toxic pentru
reproducere Categoria 3 |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
Periculos pentru
mediu N |
|
≥ 0,1 |
Periculos pentru
stratul de ozon |
≥ 0,1 |
≥ 0,1 |
Periculos pentru
mediu |
|
≥ 1 |
Art.
5. - (1) Pericolele care decurg din proprietătile
fizico-chimice ale unui preparat se evaluează prin determinarea, potrivit
metodelor de testare prevăzute în partea A a anexei la Regulamentul (CE) nr.
440/2008 al Comisiei din 30 mai 2008 de stabilire a metodelor de testare în
temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European si al
Consiliului privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea si restrictionarea
substantelor chimice (REACH), cu modificările ulterioare, a
proprietătilor fizico-chimice ale preparatului, necesare pentru o
clasificare si o etichetare corespunzătoare, în conformitate cu criteriile
prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(2)
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), nu este necesară determinarea
proprietătilor explozive, oxidante, extrem de inflamabile, foarte
inflamabile sau inflamabile ale unui preparat, cu conditia ca:
a) niciunul dintre componentii săi să nu prezinte
astfel de proprietăti si ca, pe baza informatiilor de care dispune
producătorul, să fie putin probabil ca preparatul să prezinte
pericole de această natură;
b)
în caz de modificare a compozitiei unui preparat cu compozitie cunoscută,
să existe argumente stiintifice prin care să se arate că o
reevaluare a pericolelor nu va conduce la schimbarea clasificării;
c)
preparatele introduse pe piată sub formă de aerosoli să
îndeplinească cerintele prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
1.094/2009 privind conditiile introducerii pe piată a generatorilor de
aerosoli, cu modificările ulterioare.
(3) în cazul în care metodele de
testare prevăzute în partea A a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008,
cu modificările ulterioare, nu sunt adecvate, pot fi folosite metode de
calcul alternative, după cum urmează:
a)
pentru preparatele negazoase se poate utiliza metoda de determinare a
proprietătilor oxidante ale preparatelor care contin peroxizi organici,
conform prevederilor pct. 2.2.2.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului
nr. 1.408/2008;
b)
pentru determinarea proprietătilor de inflamabilitate ale preparatelor
gazoase se poate utiliza metoda de calcul alternativ prevăzută la
pct. 9.1.1.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008;
c)
pentru determinarea proprietătilor oxidante ale preparatelor gazoase se
poate utiliza metoda de calcul alternativ prevăzută la pct. 9.1.1.2
din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(4) în cazul preparatelor
inflamabile, există derogări de la aplicarea metodelor de testare
prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările
ulterioare, conform prevederilor pct. 2.2.5 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 1.408/2008.
(5)
Pericolele care decurg din proprietătile fizico-chimice ale unui preparat
reglementat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările
si completările ulterioare, se evaluează prin determinarea
proprietătilor fizico-chimice ale preparatului, necesare pentru o
clasificare corespunzătoare, în conformitate cu criteriile din anexa nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008. Aceste proprietăti se
determină cu ajutorul metodelor de testare prevăzute în partea A a
anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, cu
exceptia cazului în care alte metode recunoscute pe plan international sunt
acceptabile potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale, al ministrului
sănătătii si al ministrului mediului si gospodăririi apelor
nr. 421/809/687/2005 pentru aprobarea cerintelor pe care trebuie să le
îndeplinească dosarele substantelor active si ale produselor formulate,
necesare evaluării în vederea omologării, frazelor de risc si
frazelor-tip pentru măsurile de sigurantă specifice produselor de
protectie a plantelor.
Art. 6. - Pericolele pentru sănătate pe care le prezintă un
preparat se evaluează după una sau mai multe dintre următoarele
proceduri:
a)
prin metoda conventională prevăzută în anexa nr. 3;
b)
prin determinarea proprietătilor toxicologice ale preparatului, necesare
pentru o clasificare corespunzătoare, în conformitate cu criteriile
prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, cu
ajutorul metodelor de testare specificate în partea B a anexei la Regulamentul
(CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, cu exceptia cazului în care
pentru produsele de protectie a plantelor sunt acceptabile, în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor
si dezvoltării rurale, al ministrului sănătătii si al
ministrului mediului si gospodăririi apelor nr. 421/809/687/2005, alte
metode recunoscute pe plan international.
Art. 7. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările si completările
ulterioare, numai atunci când poate fi demonstrat stiintific de către
persoana responsabilă de introducerea pe piată a preparatului că
proprietătile toxicologice ale acestuia nu pot fi corect determinate prin
metoda prevăzută în anexa nr. 3 sau pornind de la rezultatele
testelor efectuate pe animale, se pot aplica metodele prevăzute la art. 6
lit. b), cu conditia ca acestea să fie justificate sau autorizate în mod
specific, potrivit prevederilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2002
pentru protectia animalelor utilizate în scopuri stiintifice sau în alte
scopuri experimentale, aprobată cu modificări prin Legea nr.
471/2002, cu modificările si completările ulterioare, si cu
prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor
si al ministrului apelor si protectiei mediului nr. 143/400/2002 pentru
aprobarea Instructiunilor privind adăpostirea si îngrijirea animalelor
folosite în scopuri stiintifice sau în alte scopuri experimentale.
(2) în cazul în care o
proprietate toxicologică este determinată prin metodele prezentate la
art. 6 lit. b), pentru obtinerea de noi date, testul se efectuează în
conformitate cu principiile bunei practici de laborator prevăzute în
Hotărârea Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea Principiilor de
bună practică de laborator, precum si inspectia si verificarea
respectării acestora în cazul testărilor efectuate asupra
substantelor chimice, cu modificările si completările ulterioare, si
cu prevederile art. 7 si 12 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2002, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 471/2002, cu modificările si
completările ulterioare, si ale Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor si al ministrului apelor si protectiei mediului
nr. 143/400/2002.
(3)
Sub rezerva prevederilor art. 8, în cazul în care s-a stabilit o proprietate
toxicologică pe baza celor două metode prevăzute la art. 6,
pentru clasificarea preparatului se folosesc rezultatele obtinute prin metodele
prevăzute la art. 6 lit. b), cu exceptia cazurilor în care este vorba
despre efecte cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, când se aplică
numai metoda prevăzută la art. 6 lit. a).
(4)
Orice proprietate toxicologică a preparatului care nu a fost evaluată
prin metodele prevăzute la art. 6 lit. b) trebuie să fie
evaluată în conformitate cu metoda prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 8. - Preparatul periculos trebuie clasificat avându-se în vedere si
următoarele elemente:
a)
efectele preparatului asupra omului, în cazul în care se poate demonstra prin
studii epidemiologice, prin studii de caz validate stiintific, conform
prevederilor anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, sau prin
experienta practică, fundamentată statistic, cum ar fi evaluarea
datelor furnizate de centrele de informare toxicologică sau a celor
referitoare la bolile profesionale, că efectele toxicologice asupra omului
se deosebesc de cele evidentiate prin aplicarea metodelor prevăzute la
art. 6;
b)
efecte precum potentarea, în cazul în care se poate demonstra că din cauza
acestor efecte o evaluare conventională ar putea subestima pericolul
datorat toxicitătii preparatului;
c)
efecte precum antagonismul, în cazul în care se poate demonstra că din
cauza acestor efecte o evaluare conventională ar putea supraestima
pericolul cauzat de toxicitatea preparatului.
Art. 9. - (1) Pentru preparatele cu compozitie cunoscută, cu exceptia celor
reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările
si completările ulterioare, clasificate în conformitate cu metoda
prevăzută la art. 6 lit. b), se va face o nouă evaluare a
pericolului pentru sănătate prin metodele prevăzute la art. 6
lit. b) sau în anexa nr. 3, atunci când:
a)
producătorul modifică, în conformitate cu tabelul nr. 2, concentratia
initială, exprimată în procente greutate/greutate sau în procente
volum/volum, a unuia sau mai multor componenti periculosi care intră în
compozitia lor;
Tabelul
nr. 2
Domeniul de concentratie initială a componentului |
Variatia admisă pentru concentratia initială a componentului |
≤ 2,5% |
± 30% |
> 2,5 ≤ 10% |
± 20% |
> 10 ≤ 25% |
± 10% |
> 25 ≤ 100% |
± 5% |
b) producătorul modifică
compozitia preparatelor, înlocuind sau adăugând unul ori mai multi
componenti, chiar dacă sunt sau nu periculosi în sensul definitiilor
cuprinse în art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(2)
Această nouă evaluare este aplicabilă cu exceptia cazurilor în
care există argumente stiintifice convingătoare care arată
că o reevaluare a pericolului nu va conduce la o schimbare a
clasificării.
Art. 10. - (1) Evaluarea pericolelor pentru mediu ale unui preparat se
realizează după una sau mai multe dintre următoarele proceduri:
a)
prin metoda conventională de calcul prevăzută în anexa nr. 4;
b)
prin determinarea proprietătilor periculoase pentru mediu ale
preparatului, necesare pentru o clasificare corespunzătoare, în
conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 1.408/2008, cu ajutorul metodelor de testare prevăzute în
partea C a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările
ulterioare, cu exceptia cazului în care pentru produsele de protectia plantelor
sunt acceptabile alte metode recunoscute pe plan international în conformitate
cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale, al ministrului sănătătii si al
ministrului mediului si gospodăririi apelor nr. 421/809/687/2005.
(2)
Conditiile de aplicare a metodelor de testare sunt prevăzute în anexa nr.
4 sectiunea C, fără a aduce atingere cerintelor de testare
prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu
modificările si completările ulterioare.
(3) în situatia în care se
stabileste o proprietate ecotoxicologică pe baza metodelor prevăzute
la alin. (1) lit. b), în vederea obtinerii de noi date, testul se
realizează în conformitate cu principiile bunei practici de laborator
prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 63/2002, cu modificările
si completările ulterioare, si în conformitate cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 37/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
471/2002, cu modificările si completările ulterioare.
(4) în situatia în care
pericolele pentru mediu au fost evaluate după ambele proceduri
prevăzute la alin. (1), rezultatele obtinute prin metodele prevăzute
la alin. (1) lit. b) se folosesc la clasificarea preparatului.
Art. 11. - (1) Pentru preparatele cu compozitie cunoscută, cu exceptia celor
reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările
si completările ulterioare, clasificate conform metodelor prevăzute
la art. 10 alin. (1) lit. b), se efectuează o nouă evaluare a
pericolului pentru mediu după metoda prevăzută în anexa nr. 4
sau după cele prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), atunci când:
a)
producătorul modifică, în conformitate cu tabelul nr. 3, concentratia
initială, exprimată în procente greutate/greutate sau în procente
volum/volum, a unuia sau mai multor componenti periculosi care intră în
compozitia lor;
Tabelul
nr. 3
Limitele de concentratie initială a componentului |
Variatia admisă pentru concentratia initială a componentului |
≤ 2,5% |
± 30% |
> 2,5 ≤ 10% |
± 20% |
> 10 ≤ 25% |
± 10% |
> 25 ≤ 100% |
± 5% |
b) producătorul modifică
compozitia înlocuind sau adăugând unul ori mai multi componenti, chiar
dacă sunt sau nu periculosi în sensul definitiilor cuprinse în art. 2
alin. (2) al Hotărârii Guvernului nr. 1.408/2008.
(2)
Această nouă evaluare este aplicabilă cu exceptia cazului în
care există argumente stiintifice convingătoare care arată
că o reevaluare a pericolului nu va conduce la o schimbare a
clasificării.
Art. 12. - (1) Este interzisă introducerea pe piată a preparatelor care
fac obiectul prezentei hotărâri dacă acestea nu îndeplinesc criteriile
de clasificare, ambalare si etichetare.
(2)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului solicită persoanei
responsabile de introducerea pe piată a preparatului informatii legate de
compozitia acestuia si orice alte informatii utile în acest sens, cum sunt:
a)
datele utilizate pentru clasificarea si etichetarea preparatului;
b)
datele referitoare la cerintele de ambalare, în conformitate cu prevederile
art. 13 alin. (3), inclusiv certificatul de testare, în conformitate cu
prevederile anexei nr. 3 partea A la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008;
c)
datele utilizate la întocmirea fisei cu date de securitate, în conformitate cu
art. 30.
(3)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului comunică Comisiei
Europene informatii si date referitoare la aplicarea prevederilor privind
preparatele periculoase, după ce în prealabil a informat Ministerul
Mediului si Pădurilor în legătură cu acestea.
Art. 13. - (1) Este interzisă introducerea pe piată a preparatelor
prevăzute la art. 1 alin. (2) si a celor prevăzute în anexa nr. 1
potrivit prevederilor art. 1 alin. (3) dacă ambalajul acestora nu
îndeplineste următoarele cerinte:
a)
ambalajele trebuie să fie proiectate si realizate astfel încât să
împiedice orice pierdere de continut; această cerintă nu se
aplică atunci când se prevăd dispozitive de sigurantă speciale;
b)
materialele din care sunt realizate ambalajele si sistemele de închidere nu
trebuie să fie susceptibile la atacul continutului sau să formeze cu
acesta compusi periculosi;
c)
ambalajul si sistemele de închidere trebuie să fie rezistente si solide
pentru a se evita slăbirea acestora si pentru a îndeplini criteriile de
securitate în conditiile unei manipulări normale;
d)
recipientele prevăzute cu sisteme de închidere trebuie să fie
proiectate astfel încât ambalajul să permită închiderea în mod
repetat, fără pierdere de continut.
(2)
Recipientele care contin preparate oferite sau vândute publicului larg nu
trebuie să aibă:
a)
o formă si/sau un design de natură să atragă sau să
stimuleze curiozitatea copiilor ori să inducă în eroare consumatorii;
b)
o prezentare si/sau o denumire ca cele utilizate pentru produsele alimentare
sau hrana pentru animale ori produsele medicinale sau cosmetice.
(3)
Recipientele care contin preparate oferite sau vândute publicului larg si care
sunt prevăzute în anexa nr. 1 trebuie să îndeplinească cel putin
una dintre următoarele conditii:
a)
să fie prevăzute cu un sistem de închidere de sigurantă pentru
copii;
b)
să aibă o indicatie tactilă de pericol.
(4)
Sistemele trebuie să fie conforme cu specificatiile tehnice prevăzute
în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(5)
Ambalajul pentru preparate este considerat corespunzător cerintelor
prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) atunci când acesta se conformează
cerintelor aplicabile la transportul mărfurilor periculoase pe calea
ferată, pe căi rutiere, aeriene sau pe căi navigabile interioare
si maritime.
Art. 14. - Este interzisă introducerea pe piată:
a)
a preparatelor dacă eticheta de pe ambalaj nu îndeplineste toate cerintele
prevăzute de art. 15-22 si dacă nu corespunde dispozitiilor specifice
prevăzute în anexa nr. 2 sectiunile Asi B;
b)
a preparatelor, în sensul art. 1 alin. (3), asa cum sunt ele definite în
sectiunile B si C ale anexei nr. 2, dacă eticheta de pe ambalaj nu
îndeplineste cerintele prevăzute la art. 15 lit. a) si b) si nu corespunde
dispozitiilor speciale cuprinse în sectiunile B si C ale anexei nr. 2.
Art. 15. - Pe orice ambalaj trebuie indicate lizibil, în mod clar si în asa fel
încât să nu se poată sterge următoarele informatii:
a)
denumirea comercială sau denumirea prin care furnizorul identifică
preparatul;
b)
numele, adresa completă si numărul de telefon ale persoanei stabilite
pe teritoriul Comunitătii care răspunde de introducerea pe piată
a preparatului, indiferent că este producător, importator sau
distribuitor;
c)
denumirea chimică a substantei sau substantelor periculoase prezente în
preparat;
d)
simbolurile si indicatiile de pericol;
e)
natura riscurilor specifice atribuite - fraze R;
f)
recomandări de prudentă - fraze S;
g)
cantitatea nominală - masa nominală sau volumul nominal al
continutului în cazul preparatelor oferite sau vândute publicului larg.
Art. 16. - (1) înscrierea pe
eticheta preparatului a denumirii chimice a substantei sau substantelor
periculoase prezente în acesta se realizează în conformitate cu
următoarele cerinte:
a)
pentru preparatele clasificate T+, T, Xn, în conformitate cu
prevederile art. 6, trebuie luate în considerare numai substantele T+,
T, Xn prezente în concentratie egală cu sau mai mare decât limita
inferioară (limita Xn) prevăzută pentru fiecare dintre ele în
partea 3 a anexei VI
la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările
ulterioare, sau în anexa nr. 3 sectiunea B;
b)
pentru preparatele clasificate C, conform prevederilor art. 6, se iau în
considerare numai substantele C prezente în concentratie egală cu sau mai
mare decât limita inferioară (limita Xi) stabilită în partea 3 a
anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare, sau
în anexa nr. 3 sectiunea B;
c)
denumirile substantelor care au determinat clasificarea preparatului în una sau
mai multe dintre următoarele categorii de pericole:
(i)
cancerigen categoriile 1, 2 sau 3;
(ii)
mutagen categoriile 1, 2 sau 3;
(iii)
toxic pentru reproducere categoriile 1, 2 sau 3;
(iv)
foarte toxic, toxic sau nociv datorită efectelor neletale
în
urma unei singure expuneri;
(v)
toxic sau nociv datorită efectelor grave în urma expunerii repetate sau
prelungite;
(vi)
sensibilizant.
(2)
Denumirea chimică trebuie să fie mentionată sub una dintre
denumirile prevăzute în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE)
nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare, sau o denumire chimică
recunoscută pe plan international, dacă o asemenea denumire nu este
prevăzută încă în această anexă.
(3)
Ca urmare a prevederilor alin. (1), nu este necesară mentionarea pe
etichetă a denumirii niciuneia dintre substantele care au condus la
clasificarea preparatului în una sau mai multe dintre următoarele
categorii de pericol:
a)
exploziv;
b)
oxidant;
c)
extrem de inflamabil;
d)
foarte inflamabil;
e)
inflamabil;
f)
iritant;
g)
periculos pentru mediu.
(4)
Se exceptează de la prevederile alin. (3) cazurile în care substanta
trebuie să fie mentionată în temeiul alin. (1).
(5)
Este suficient un număr de maximum 4 denumiri chimice ale substantelor din
compozitia preparatului pentru identificarea substantelor responsabile în
principal de pericolele majore pentru sănătate care au determinat
clasificarea si alegerea frazelor de risc adecvate. În anumite cazuri pot fi
necesare mai mult de 4 denumiri chimice ale substantelor din componenta
preparatului.
Art. 17. - (1) Etichetarea preparatelor cu simbolurile de pericol si indicatiile
de pericol prevăzute la art. 15 lit. d) se efectuează potrivit prevederilor
anexelor nr. 1 si 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 si este
aplicată în functie de rezultatele evaluării pericolelor efectuate
potrivit prevederilor anexelor nr. 3-5.
(2) în cazul în care se impune
atribuirea a mai mult de un simbol de pericol pentru un preparat, trebuie
respectate următoarele:
a)
obligatia de a aplica simbolul “T” face optională utilizarea simbolurilor
“C” si “X”,
dacă nu există prevederi contrare în partea 3 a
anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare;
b)
obligatia de a aplica simbolul “C” face optională utilizarea simbolului “X”;
c)
obligatia de a aplica simbolul “E” face optională utilizarea simbolurilor
“F” si “O”;
d)
obligatia de a aplica simbolul “Xn” face optională utilizarea simbolului
“Xi”.
(3)
Simbolul sau simbolurile sunt tipărite cu negru, pe fond
galben-portocaliu.
Art. 18. - (1) Etichetarea preparatelor cu frazele R prevăzute la art. 15
lit. e) trebuie să fie în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 si 5
la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, iar atribuirea acestora în
concordantă cu rezultatele evaluării pericolelor, realizată în
conformitate cu anexele nr. 3-5.
(2)
Un număr de maxim 6 fraze R este suficient pentru descrierea riscurilor;
în acest scop, combinatiile de fraze prevăzute în anexa nr. 5 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 sunt considerate fraze unice.
(3)
În cazul în care preparatul se încadrează concomitent în mai multe
categorii de pericol, frazele-tip trebuie să acopere totalitatea
principalelor pericole prezentate de preparat. În anumite cazuri, pot fi
necesare mai mult de 6 fraze R.
(4)
Frazele-tip “extrem de inflamabil” sau “foarte inflamabil” pot să nu fie
utilizate în cazul în care descriu o indicatie de pericol utilizată în
concordantă cu prevederile art. 17.
Art. 19. - (1) Etichetarea preparatelor cu recomandările de prudentă
(fraze S) prevăzute la art. 15 lit. f) trebuie să fie în conformitate
cu prevederile anexelor nr. 1 si 6 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008,
iar atribuirea acestora în functie de rezultatele evaluării pericolelor,
realizată în conformitate cu anexele nr. 3-5.
(2)
Este suficient un număr de maxim 6 fraze S pentru formularea celor mai adecvate
recomandări de prudentă, în acest scop, combinatiile de fraze
prevăzute în anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 sunt
considerate fraze unice. Cu toate acestea, în anumite cazuri pot fi necesare
mai mult de 6 fraze S.
(3) în cazul în care
inscriptionarea pe etichetă sau chiar pe ambalaj este fizic
imposibilă, ambalajul va fi însotit de recomandări de prudentă
cu privire la utilizarea preparatului.
Art. 20. - Etichetarea ecologică trebuie să respecte dispozitiile
speciale prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 21. - în cazul în care continutul ambalajului nu depăseste 125 ml:
a)
pentru preparatele clasificate ca foarte inflamabile, oxidante, iritante, cu
exceptia celor care au atribuite fraza R41, sau periculoase pentru mediu si
cărora li se atribuie simbolul N, inscriptionarea frazelor R sau a
frazelor S nu este necesară;
b)
pentru preparatele clasificate ca inflamabile sau periculoase pentru mediu si
cărora nu li se atribuie simbolul N, este necesară inscriptionarea
frazelor R, dar nu si a frazelor S.
Art. 22. - Fără a aduce atingere art. 34 din Hotărârea Guvernului
nr. 1.559/2004, cu modificările si completările ulterioare,
indicatiile de tipul “netoxic”, “nenociv”, “nepoluant”, “ecologic” sau orice
altă indicatie al cărei scop este de a demonstra caracterul
nepericulos al unui preparat sau care poate duce la subestimarea pericolelor
prezentate de preparatul respectiv nu trebuie mentionate pe ambalajul sau
eticheta niciunuia dintre preparatele reglementate de prezenta hotărâre.
Art. 23. - (1) Atunci când mentiunile prevăzute de art. 14-22 se găsesc
pe o etichetă, aceasta trebuie fixată bine pe una sau mai multe fete
ale ambalajului, astfel încât aceste mentiuni să poată fi citite
orizontal în cazul în care ambalajul este depozitat în conditii normale.
(2)
Dimensiunile etichetei sunt stabilite în anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 1.408/2008, iar eticheta este destinată exclusiv
informatiilor prevăzute de prezenta hotărâre si, dacă este
necesar, informatii suplimentare referitoare la sănătate sau
securitate.
(3)
Eticheta nu este obligatorie atunci când mentiunile impuse conform
modalitătilor prevăzute la alin. (1) si (2) sunt inscriptionate în
mod vizibil chiar pe ambalaj.
(4)
Culoarea si forma de prezentare a etichetei sau, în cazul prevăzut de
alin. (3), ale ambalajului trebuie să fie astfel realizate încât simbolul
de pericol si fondul acestuia să se poată distinge cu claritate.
(5)
Informatiile înscrise pe etichetă conform prevederilor art. 14-22 trebuie
să se distingă în mod clar pe fondul acestuia si să aibă o
dimensiune si o spatiere suficiente pentru a putea fi citite cu usurintă.
(6)
Prevederile speciale cu privire la forma de prezentare si formatul acestor
informatii sunt stabilite în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
1.408/2008.
(7)
Pentru preparatele introduse pe piata din România eticheta se redactează
în limba română.
Art.
24. - Cerintele de etichetare sunt considerate ca fiind îndeplinite:
a)
în cazul unui ambalaj exterior care cuprinde unul sau mai multe ambalaje
interioare, dacă ambalajul exterior este etichetat în conformitate cu
normele internationale privind transportul mărfurilor periculoase si
dacă ambalajul sau ambalajele interioare sunt etichetate în conformitate
cu prezenta hotărâre;
b)
în cazul unui ambalaj unic, dacă acesta este etichetat în conformitate cu
normele internationale pentru transportul mărfurilor periculoase, precum
si cu prevederile art. 15, 16, 18 si 19 pentru preparatele clasificate în
conformitate cu art. 10 si 11 se aplică si dispozitiile art. 17, pentru
proprietatea respectivă, atunci când aceasta nu a fost mentionată ca
atare pe etichetă sau, dacă este cazul, pentru tipuri speciale de
ambalaj, de exemplu buteliile de gaz mobile, cu respectarea dispozitiilor
specifice prevăzute de anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
1.408/2008.
Art. 25. - Pentru preparatele periculoase care nu părăsesc teritoriul
României se poate admite etichetarea în conformitate cu normele nationale în
locul etichetării în conformitate cu normele internationale privind
transportul mărfurilor periculoase.
Art. 26. - (1) Prevederile art. 13-25 nu se aplică pentru explozivii
introdusi pe piată în vederea producerii unui efect practic prin explozie
sau prin efect pirotehnic.
(2)
Prevederile art. 13-25 nu se aplică anumitor preparate periculoase în
sensul prevederilor art. 5-11, definite conform pct. 9.3 din anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, dacă, în forma sub care sunt
introduse pe piată nu prezintă niciun risc din punct de vedere al
proprietătilor fizico-chimice ori risc pentru sănătate sau
pentru mediu.
Art. 27. - (1) La introducerea pe piată a preparatelor periculoase sunt
permise următoarele exceptii:
a)
pe ambalajele care sunt fie prea mici, fie improprii pentru a fi etichetate în
conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1)-(3), etichetarea
prevăzută de art. 14-22 poate să fie efectuată într-un alt
mod adecvat;
b)
prin exceptie de la prevederile art. 14-25, ambalajele care contin preparate
periculoase care sunt clasificate ca nocive, extrem de inflamabile, foarte
inflamabile, inflamabile, iritante sau oxidante pot să nu fie etichetate
sau să fie etichetate într-un alt mod, în cazul în care ambalajele contin
cantităti atât de mici încât acestea nu prezintă niciun pericol
pentru persoanele care manipulează aceste preparate sau pentru alte
persoane;
c)
prin exceptie de la prevederile art. 14-25, ambalajele care contin preparate
clasificate în conformitate cu prevederile art. 10-11 pot să nu fie
etichetate sau să fie etichetate într-un alt mod, în cazul în care cantitătile
pe care le contin sunt atât de mici încât nu prezintă niciun pericol
pentru mediu;
d)
prin exceptie de la prevederile art. 14-25, ambalajele preparatelor periculoase
care nu sunt mentionate la lit. b) sau c) pot să fie etichetate într-un
alt mod adecvat, în cazul în care ambalajele sunt prea mici pentru a permite
etichetarea prevăzută la art. 14-25 si nu prezintă niciun
pericol pentru persoanele care manipulează aceste preparate sau pentru
alte persoane.
(2) în cazul în care se
aplică prevederile alin. (1) nu este permisă utilizarea altor
simboluri, indicatii de pericol, fraze Rsau fraze S decât cele prevăzute
prin prezenta hotărâre.
Art. 28. - în cazul în care se aplică prevederile art. 27, Agentia
Natională pentru Protectia Mediului informează imediat Comisia
Europeană si celelalte state membre.
Art. 29. - Orice reclamă pentru un preparat, în sensul prezentei
hotărâri, care permite unei persoane din publicul larg să încheie un
contract de cumpărare fără a vedea în prealabil eticheta
preparatului trebuie să precizeze tipul sau tipurile de pericol indicate
pe etichetă, fără a aduce atingere prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la încheierea si
executarea contractelor la distantă, republicată, cu
modificările ulterioare.
Art. 30. - Fisa cu date de securitate si furnizarea ei trebuie să respecte
prevederile titlului IV
si ale anexei II din Regulamentul (CE) nr.
1.907/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 18 decembrie 2006
privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea si restrictionarea substantelor
chimice (REACH), de înfiintare a Agentiei Europene pentru Produse Chimice, de
modificare a Directivei 1.999/45/CE si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.
793/93 al Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum
si a Directivei 76/769/CEE a Consiliului si a directivelor 91/155/CEE,
93/67/CEE, 93/105/CE si 2000/21/CE ale Comisiei, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 31. - (1) în cazul în care
persoana care răspunde de introducerea pe piată a preparatului poate
demonstra că mentionarea pe etichetă sau în fisa cu date de
securitate a identitătii chimice a unei substante care este
clasificată exclusiv ca iritantă, cu exceptia celor cărora li se
atribuie fraza R41, sau iritantă în combinatie cu una sau mai multe din
celelalte proprietăti prevăzute la art. 16 alin. (2)-(4) sau
nocivă ori nocivă în combinatie cu una sau mai multe din
proprietătile prevăzute la art. 16 alin. (2)-(4), care prezintă
numai efecte letale acute, prezintă un risc pentru natura
confidentială a proprietătii sale intelectuale, acesteia i se
permite, conform prevederilor din anexa nr. 5, să facă trimitere la
această substantă fie cu ajutorul unei denumiri care identifică
cele mai importante grupe chimice functionale, fie cu ajutorul unei denumiri
alternative.
(2)
Această procedură nu se aplică în cazul în care pentru substanta
respectivă există o limită de expunere în temeiul dispozitiilor
comunitare.
Art. 32. - (1) în cazul în care
persoana responsabilă de introducerea pe piata din România pentru prima
dată a unui preparat doreste să beneficieze de dispozitiile legate de
confidentialitate, depune o cerere la Agentia Natională pentru Protectia
Mediului.
(2)
Cererea de confidentialitate trebuie să fie redactată în conformitate
cu prevederile anexei nr. 5 si să furnizeze informatiile incluse în
formularul din sectiunea A a acestei anexe.
(3)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului poate solicita informatii
suplimentare persoanei responsabile de introducerea pe piată a
preparatului, dacă acestea sunt necesare pentru evaluarea validitătii
cererii de confidentialitate.
(4) Agentia Natională pentru Protectia Mediului
informează în termen de 30 de zile solicitantul asupra deciziei luate, iar
persoana responsabilă de introducerea pe piată a preparatului
transmite o copie a acestei decizii autoritătilor competente ale
fiecărui stat membru în care doreste să comercializeze produsul.
(5)
Informatiile confidentiale puse la dispozitia autoritătilor unui stat
membru sau a Comisiei trebuie să fie în conformitate cu prevederile art.
24 din Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare.
Art. 33. - Fără a aduce atingere prevederilor prezentei hotărâri,
autoritătile publice pot asigura, prin reglementări specifice,
conform legii, protectia sănătătii si a sigurantei la locul de
muncă a persoanelor, în timpul utilizării preparatelor periculoase.
Art. 34. - (1) Agentia Natională pentru Protectia Mediului si Biroul pentru
Regulamentul sanitar international si informare toxicologică din structura
Institutului National de Sănătate Publică si centrele de
expertiză si informare toxicologică prevăzute în anexa nr. 2 la
Ordinul ministrului sănătătii publice si al ministrului
internelor si reformei administrative nr. 2.021/691/2008 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare ale titlului IV “Sistemul national
de asistentă medicală
de
urgentă si de prim ajutor calificat” din Legea nr. 95/2006 privind reforma
în domeniul sănătătii sunt autoritătile competente pentru
primirea informatiilor, inclusiv compozitia chimică, referitoare la
preparatele introduse pe piată si considerate ca periculoase în baza
efectelor lor asupra sănătătii sau în baza efectelor
fizico-chimice ale acestora.
(2)
Autoritătile competente prevăzute la alin. (1) trebuie să
garanteze păstrarea confidentialitătii informatiilor primite, care nu
pot fi utilizate decât pentru a răspunde oricărei solicitări de
ordin medical prin măsuri atât preventive, cât si curative, în special în
caz de urgentă.
(3)
Autoritătile competente prevăzute la alin. (1) garantează
că informatiile nu sunt utilizate în alte scopuri.
(4)
Autoritătile competente prevăzute la alin. (1) trebuie să
dispună, din partea producătorilor sau a persoanelor care
răspund de comercializare, de toate informatiile prevăzute de
cerintele legislatiei nationale în vigoare pentru îndeplinirea obligatiilor ce
le revin.
Art. 35. - Fără a aduce atingere altor dispozitii din legislatia
natională, nu se poate interzice, restrictiona sau împiedica introducerea
pe piată a preparatelor din motive legate de clasificare, ambalare,
etichetare sau fise cu date de securitate, dacă acestea respectă
dispozitiile prezentei hotărâri.
Art. 36. - (1) în cazul în care
constată, pe baza dovezilor detaliate, că un preparat, desi
corespunde prevederilor prezentei hotărâri, prezintă un pericol
pentru sănătatea umană sau pentru mediu, Agentia Natională
pentru Protectia Mediului poate decide interzicerea temporară sau
impunerea unor conditii speciale privind introducerea pe piată a
preparatului respectiv, pe teritoriul României.
(2)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului informează de îndată
Comisia Europeană si celelalte state membre cu privire la aceasta,
precizând motivele care îi justifică decizia, cu informarea
prealabilă a Ministerului Mediului si Pădurilor.
Art. 37. - (1) Următoarele fapte săvârsite de persoanele juridice
constituie contraventii si se sanctionează, după cum urmează:
a)
nerespectarea prevederilor art. 4, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000
lei;
b)
nerespectarea prevederilor art. 13, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000
lei;
c)
nerespectarea prevederilor art. 14-23, cu amendă de la 10.000 lei la
20.000 lei.
(2)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin.
(1) se realizează de personalul împuternicit al Gărzii Nationale de
Mediu.
(3) în cazul în care preparatele
sunt introduse pe piată cu scopul de a fi oferite sau vândute publicului,
constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin.
(1) lit. b) si c) se realizează de personalul împuternicit al
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(4)
Contraventiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 38. - Anexele nr. 1-5*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre
si se actualizează prin ordin al ministrului mediului si pădurilor,
în functie de adaptările la progresul tehnic în conformitate cu procedura
prevăzută de legislatia comunitară în domeniu, si se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 39. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 10 zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României.
(2)
Prezenta hotărâre este în vigoare până la data de 1 iunie 2015,
potrivit prevederilor art. 60 al Regulamentului (CE) nr. 1.272/2008, cu
modificările ulterioare.
Art. 40. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
Hotărârea Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea preparatelor chimice
periculoase, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
118 din 25 februarie 2003, cu modificările si completările
ulterioare, se abrogă.
(2)
Ori de câte ori într-o lege specială sau în alt act normativ anterior se
face trimitere la actul normativ abrogat la alin. (1), trimiterea se
consideră făcută la dispozitiile corespunzătoare din
prezenta hotărâre.
*
Prezenta
hotărâre transpune prevederile Directivei nr. 1.999/45/CE a Parlamentului
European si a Consiliului din 31 mai 1999 privind apropierea actelor cu putere
de lege si a actelor administrative ale statelor membre referitoare la
clasificarea, ambalarea si etichetarea preparatelor periculoase, publicată
în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene nr. L 200 din 30 iulie 1999,
cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului si pădurilor,
László Borbély
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul sănătătii,
Cseke Attila
Ministrul agriculturii si dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
Constantin Cerbulescu
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 1 septembrie 2010.
Nr. 937.
*) Anexele nr. 1-5 se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
690 bis, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al
Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR
MOBILIARE
BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI Nr. 10 din 23 septembrie 2010 |
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE Nr. 71 din 8 octombrie 2010 |
privind aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 11/14/2010 pentru modificarea si
completarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale
institutiilor de credit si ale firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul
Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 15/112/2006
Având
în vedere dispozitiile art. 11, 124, 126, 278, ale art. 345 alin. (4) si ale
art. 384 si 385 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind
institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 420 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 227/2007, cu modificările si completările ulterioare,
precum si ale art. 1, 2 si ale art. 7 alin. (1), (3), (10) si (15) din Statutul
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările si
completările ulterioare,
Banca
Natională a României si Comisia
Natională a Valorilor Mobiliare emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 11/14/2010 pentru modificarea si
completarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale
institutiilor de credit si ale firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul
Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 15/112/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.034 si 1.034 bis din 27 decembrie 2006, cu modificările si
completările ulterioare, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Banca Natională a României si Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 4. - Ordinul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare nr. 15/112/2006 pentru aprobarea Regulamentului Băncii
Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
18/23/2006 privind fondurile proprii ale institutiilor de credit si ale
firmelor de investitii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.034 si 1.034 bis din 27 decembrie 2006, cu modificările si
completările ulterioare, precum si cu modificările si
completările aduse prin prezentul ordin, se va republica, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României, Mugur Constantin Isărescu |
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare Gabriela Anghelache |
ANEXA
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr. 11 din 23 septembrie 2010 |
COMISIA NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr. 14 din 8 octombrie 2010 |
pentru modificarea si completarea Regulamentului Băncii Nationale a
României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind
fondurile proprii ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii,
aprobat prin Ordinul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale
a Valorilor Mobiliare nr. 15/112/2006
Articol
unic. - Regulamentul Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile
proprii ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii, aprobat prin
Ordinul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 15/112/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.034 si 1.034 bis din 27 decembrie 2006, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1.
La articolul 3, alineatul (3) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(3)
Elementele componente ale fondurilor proprii de nivel 1 trebuie să
poată fi utilizate în orice moment si cu prioritate pentru
a
absorbi pierderile, să nu implice costuri fixe pentru institutia de credit
si să fie efectiv puse la dispozitia acesteia, respectiv să fie
integral plătite.”
2. La articolul 5, după litera f) se introduce o
nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
,,g)
alte elemente deductibile din fondurile proprii de nivel 1 stabilite în
conformitate cu prevederile art. 23.”
3. La articolul 11, alineatul (1) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Art.
11. - (1) Capitalul initial al institutiilor de credit este constituit din suma
elementelor mentionate la art. 4, din care se deduc valorile prevăzute la
art. 5 lit. a), d) si e).”
4.
La articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul
(1)1, cu următorul cuprins:
“(11)
Capitalul initial al unei case centrale este constituit din suma elementelor
mentionate la art. 4, din care se deduc valorile prevăzute la art. 5 lit.
a)-e).”
5. La articolul 12, după alineatul (3) se introduce un
nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
“(4)
Pentru determinarea fondurilor proprii de nivel 2 se vor lua în considerare
elementele deductibile din acest nivel al fondurilor proprii, stabilite în
conformitate cu prevederile art. 23.”
6. La articolul 13, alineatul (2) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“(2) în vederea determinării
fondurilor proprii de nivel 2 de bază la nivelul casei centrale si al
retelelor cooperatiste, se va lua în considerare, în plus fată de
elementele prevăzute la art. 12 alin. (2), rezerva mutuală de
garantare, constituită la nivelul casei centrale.”
7. La articolul 21, alineatul (1) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Art.
21. - (1) Pentru calculul fondurilor proprii, elementele componente ale fondurilor
proprii de nivel 2, prevăzute la art. 12 si 13, sunt supuse
următoarelor limite:
a)
totalul fondurilor proprii de nivel 2 nu poate depăsi 100% din fondurile
proprii de nivel 1, calculate potrivit art. 4, 5 si art. 6 alin. (1);
b)
totalul valorii actiunilor preferentiale cumulative pe durată
determinată si al capitalului sub formă de împrumut subordonat,
prevăzute la art. 12 alin. (3), ce poate fi luat în considerare la
calculul fondurilor proprii, nu poate depăsi 50% din valoarea fondurilor
proprii de nivel 1, calculate potrivit art. 4, 5 si art. 6 alin. (1).”
8. La articolul 22, partea introductivă a alineatului
(1) se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
22. - (1) Pentru determinarea fondurilor proprii, următoarele elemente vor
fi deduse, jumătate din fondurile proprii de nivel 1, calculate potrivit
art. 4, 5 si 6 alin. (1), si jumătate din fondurile proprii de nivel 2,
calculate potrivit art. 12 si 13, după aplicarea limitelor prevăzute
la art. 21 alin. (1):”.
9. La articolul 22 alineatul (1), după litera g) se
introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:
,,h)
alte elemente deductibile stabilite în conformitate cu prevederile art. 23 din
prezentul regulament a căror deducere se realizează în această
modalitate.”
10. La articolul 22, alineatele (2) si (3) se modifică
si vor avea următorul cuprins:
“(2) în vederea determinării
fondurilor proprii totale ale cooperativelor de credit, participatiile acestora
la casa centrală se vor deduce jumătate din fondurile proprii de
nivel 1, calculate potrivit art. 4, 5 si 6 alin. (1), si jumătate din
fondurile proprii de nivel 2, calculate potrivit art. 12 si 13, după
aplicarea limitelor prevăzute la art. 21 alin. (1).
(3) în situatia în care
jumătate din valoarea elementelor deductibile prevăzute la alin. (1)
si, după caz, alin. (2) depăseste nivelul fondurilor proprii de nivel
2, calculat potrivit prevederilor art. 12 si 13, suma aflată în exces se
deduce din nivelul fondurilor proprii de nivel 1, calculat potrivit prevederilor
art. 4, 5 si art. 6 alin. (1).”
11. La articolul 27, partea introductivă a alineatului
(1)se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
27. - (1) Valoarea fondurilor proprii determinată potrivit art. 26 alin.
(1), (2), (3) si alin. (5) prin aplicarea IFRS este ajustată potrivit
următoarelor filtre:”.
pentru modificarea si completarea Regulamentului Băncii Nationale a
României nr. 18/2009 privind cadrul de administrare a activitătii
institutiilor de credit, procesul intern de evaluare a adecvării
capitalului la riscuri si conditiile de externalizare a activitătilor
acestora
Având
în vedere prevederile art. 51 alin. (1) lit. d), art. 77 alin. (1), art. 101,
104, 122, art. 150 alin. (1), art. 289, 320, 382, art. 384 alin. (1) si ale
art. 385 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006
privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările
si completările ulterioare,
în
temeiul dispozitiilor art. 25 alin. (2) lit. a) si ale art. 48 alin. (1) din
Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si al art.
420 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare,
Banca
Natională a României emite următorul regulament:
Art.
1. La articolul 1, după alineatul (2) se introduce un
nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
“(3)
Prevederile privind administrarea riscului de lichiditate din cap. III -
Procesul intern de evaluare a adecvării capitalului la riscuri si din cap.
IV
- Simulări de criză se aplică în mod
corespunzător si sucursalelor institutiilor de credit din state membre.”
2. La articolul 155, alineatul (4) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“(4)
Strategiile, politicile, procesele si sistemele prevăzute la alin. (2)
trebuie să corespundă complexitătii, profilului de risc,
obiectului de activitate al institutiei de credit si tolerantei la risc
stabilite de structura de conducere si trebuie să reflecte importanta
institutiei de credit în fiecare stat membru în care desfăsoară
activitate. Institutiile de credit trebuie să comunice toleranta la risc
tuturor liniilor de activitate relevante.”
3. La articolul 156, alineatele (1), (2) si (6) se
modifică si vor avea următorul cuprins:
“Art.
156. - (1) O institutie de credit trebuie să dispună de un proces
solid pentru identificarea, măsurarea, administrarea si monitorizarea
pozitiilor de lichiditate. Acest proces trebuie să includă un cadru
robust pentru proiectarea fluxurilor de numerar provenite din active, datorii
si elemente din afara bilantului, inclusiv datorii contingente, precum si a
fluxurilor de numerar aferente capacitătii de contrabalansare, pe un set
de orizonturi de timp adecvate, atât în conditii normale, cât si în conditii de
criză. Proiectarea fluxurilor de numerar trebuie distribuită în
functie de principalele linii de activitate, instrumente si benzi de
scadentă, cu luarea în considerare a posibilului impact al riscului
reputational. Aplicarea scenariilor de criză pentru proiectarea fluxurilor
de numerar trebuie să se bazeze pe proiectii realizate în conditii
normale, cu revizuirea fluxurilor de numerar pe toate liniile de activitate si
benzile de scadentă potrivit ipotezelor aferente scenariilor de
criză.
(2) în sensul alin. (1), fluxurile
de numerar provenite din active, datorii si elemente din afara bilantului se
stabilesc în functie de strategia institutiei de credit si de modelul de
activitate al acesteia, iar capacitatea de contrabalansare trebuie
considerată ca fiind un plan care să asigure detinerea sau accesarea
unui exces de lichiditate pentru a permite continuarea activitătii pe
orizonturi de timp scurte, medii si lungi, în conditiile unor scenarii de
criză, precum si un plan aferent capacitătii de a genera lichiditate
în viitor fie prin accesarea unor surse de finantare aditionale, fie prin
ajustarea activitătii ori prin aplicarea unor măsuri mai radicale.
(6) în sensul alin. (4) lit. b),
o institutie de credit trebuie să identifice, să măsoare,
să monitorizeze si să controleze fluxurile de numerar potentiale
legate de angajamentele din afara bilantului si de alte obligatii
neprevăzute. O atentie deosebită trebuie acordată
administrării riscului de lichiditate legat de relatia cu entităti
special create în scopul securitizării, în relatie cu care institutia de
credit actionează ca sponsor sau furnizează suport de lichiditate
semnificativ, de instrumente financiare derivate si de garantii si
angajamente.”
4. La articolul 157, alineatul (2) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“(2) în sensul alin. (1), institutia de
credit trebuie să monitorizeze si să controleze expunerile la riscul
de lichiditate si necesitătile de finantare la nivelul entitătilor
grupului din care face parte si la nivelul respectivului grup, pe linii de
activitate si pe monede, cu luarea în considerare a limitelor operationale si a
celor impuse de cadrul de reglementare în ceea ce priveste transferabilitatea
lichiditătilor si a activelor negrevate de sarcini ce pot fi utilizate ca
garantii financiare, atât în cadrul Spatiului Economic European, cât si în
afara acestuia.”
5.
La articolul 159, după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu următorul cuprins:
“(21)
În sensul alin. (2), institutiile de credit trebuie să acopere
neconcordantele fluxurilor de numerar - liquidity gap - din diferite
surse de finantare care fac parte din capacitatea de contrabalansare sau
să le transfere pe benzi de scadentă cu scadente mai
îndepărtate.”
6. La articolul 160, alineatul (1) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Art.
160. - (1) Institutiile de credit trebuie să utilizeze diferite
instrumente de diminuare a riscului de lichiditate, inclusiv un sistem de
limite si rezerve de lichiditate pentru a controla expunerea si
vulnerabilitătile la riscul de lichiditate si pentru a face fată unor
situatii de criză diferite, si să le revizuiască periodic.”
7. La articolul 166, alineatele (1) si (2) se modifică
si vor avea următorul cuprins:
“Art.
166. - (1) O institutie de credit trebuie să îsi administreze în mod activ
pozitiile pe active ce pot fi utilizate ca garantii financiare, făcând
diferentiere între activele grevate de sarcini si cele negrevate de sarcini,
care sunt disponibile în orice moment, în special în situatii de urgentă.
(2)
Institutia de credit trebuie să monitorizeze nivelul garantiilor
financiare în functie de entitatea si jurisdictia în care respectivele garantii
sunt înregistrate, fie într-un registru, fie într-un cont, si în functie de
monedă. De asemenea, institutia de credit trebuie să monitorizeze
eligibilitatea garantiilor financiare, precum si modalitatea în care aceste
garantii pot fi mobilizate în timp util în functie de posibilitatea
accesării acestora în locatia fizică de păstrare - institutia de
credit custode sau sistemul de decontare a titlurilor în care este
detinută garantia financiară.”
8. La articolul 167, alineatul (1) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Art.
167. - (1) Institutiile de credit trebuie să ia în considerare în mod
explicit măsura în care riscul de lichiditate în situatii neprevăzute
trebuie să fie acoperit prin rezerve de lichiditate disponibile imediat în
raport cu alte surse ale capacitătii de contrabalansare.”
9.
Articolul 168 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
168. - (1) Cadrul de administrare a riscului de lichiditate
trebuie să asigure că institutia de credit dispune de lichiditate
suficientă, inclusiv de o rezervă de lichiditate.
(2) în sensul alin. (1), rezerva
de lichiditate reprezintă lichiditatea disponibilă, care acoperă
necesitătile suplimentare de lichiditate ce pot apărea pe un orizont
scurt de timp definit, în conditii de criză. Rezerva de lichiditate
reprezintă componenta pe termen scurt, în conditii de criză, a
capacitătii de contrabalansare.
(3)
Dimensiunea rezervei de lichiditate trebuie corelată cu toleranta la risc
stabilită de institutia de credit.”
10.
După articolul 168 se introduc două noi articole, articolele 1681
si 1682, cu următorul cuprins:
“Art.
1681. - (1) Rezerva de lichiditate trebuie să fie
calibrată în functie de 3 factori:
a)
severitatea si caracteristicile scenariilor de criză;
b)
orizontul de timp stabilit ca perioadă de mentinere;
c)
caracteristicile activelor incluse în rezervă.
(2) în sensul alin. (1) lit. a),
institutiile de credit trebuie să ia în considerare 3 tipuri de scenarii
de criză: scenarii legate de specificul institutiei de credit (scenarii de
tip «idiosyncratic»), scenarii legate de piată în general si o combinare a
primelor
două tipuri de scenarii de criză. În toate cele
3 tipuri de scenarii, institutiile de credit trebuie să diferentieze
finantarea de tip wholesale astfel: societăti financiare, societăti
nefinanciare mari si întreprinderi mici si mijlocii.
(3) în sensul alin. (2),
scenariul legat de specificul institutiei de credit ar putea presupune o
pierdere a încrederii pietei într-o institutie de credit sau în grupul din care
aceasta face parte, echivalent cu o înrăutătire a ratingului. În
acest tip de scenariu, ipoteza plauzibilă ar fi că finantarea
negarantată de tip wholesale nu se reînnoieste si se înregistrează
anumite retrageri ale depozitelor de tip retail.
(4) în sensul alin. (2),
scenariul legat de piată în general (definită ca o restrângere
simultană a finantării disponibile pe mai multe piete, în conditiile
în care valoarea activelor financiare devine incertă sau suferă un
declin general si există incertitudini privind impactul recesiunii
economice) presupune o scădere a valorii lichiditătii anumitor active
si o deteriorare a conditiilor pietei pe care institutia de credit poate obtine
finantare. În acest tip de scenariu, ipoteza plauzibilă ar fi că
finantarea de tip wholesale (atât garantată, cât si negarantată)
scade în primul rând si este cel mai mult afectată.
(5) în sensul alin. (1) lit. b),
perioada de mentinere este perioada în care institutia de credit poate continua
să îsi desfăsoare activitatea fără a avea nevoie de
finantare suplimentară si poate să onoreze plătile datorate în
scenariile de criză avute în vedere. Institutiile de credit trebuie
să aibă în vedere o perioadă de mentinere, care să fie
împărtită astfel: un orizont de timp scurt (de până la una sau
două săptămâni) caracterizat de conditii de criză foarte
severă si un orizont de timp mai lung (de până la una sau două
luni) caracterizat de conditii de criză mai putin severă, dar mai
persistentă.
(6) în sensul alin. (5),
cerintele de rezervă rezultate trebuie să reflecte necesitătile
de lichiditate asumate în cele două subperioade în functie de scenariile
de criză, iar distributia rezervei, în ceea ce priveste compozitia si
dimensiunea relativă pe cele două orizonturi de timp, trebuie să
reflecte necesarul de lichiditate proiectat în conditiile ipotezelor formulate.
Pe parcursul celor două perioade, institutiile de credit trebuie să
ia si alte măsuri (cum ar fi: planuri alternative de finantare, ajustarea
activitătii, modificări ale modelului de activitate) pentru a asigura
continuarea activitătii pe termen mai lung.
(7) în sensul alin. (1) lit. c),
rezerva de lichiditate trebuie să fie compusă, în principal, din
numerar si din active cu grad ridicat de lichiditate chiar si în conditii de
criză, pe care institutia de credit poate să le vândă sau
să le dea în pensiune fără a accepta reduceri mari, care să
afecteze încrederea pietei în acestea si să genereze pierderi, evaluate
prin metoda marcării la piată, institutiilor de credit care detin
instrumente similare.
(8) în sensul alin. (7),
numerarul reprezintă activele lichide detinute de institutii de credit
care compun baza monetară, în sensul acceptat de banca centrală, si trebuie
să excludă numerarul care nu este disponibil din cauza cerintelor
activitătii curente (cum ar fi numerarul din ATM-uri). În cazul rezervelor
minime obligatorii, institutiile de credit trebuie să aibă în vedere
orizontul de timp pentru care acestea sunt disponibile. Astfel, pentru
orizontul de timp scurt (de până la una sau două săptămâni)
toate depunerile la vedere la bănci centrale, inclusiv rezervele minime
obligatorii, pot fi incluse în rezerva de lichiditate. În contextul
aplicării mecanismului potrivit căruia există posibilitatea
îndeplinirii nivelului prevăzut ca medie la nivelul perioadei de
constituire - averaging mechanism -, institutiile de credit trebuie
să stabilească planuri de actiune predefinite pentru a regulariza
cerintele de rezerve în eventualitatea unei neîncadrări în nivelul minim
si să definească puncte de declansare oficiale pentru a implementa
aceste planuri. Pentru orizontul de timp mai lung (de până la una sau
două luni), numai excesul de active lichide detinute de institutiile de
credit care depăseste rezervele minime obligatorii poate fi luat în
calculul rezervei de lichiditate.
(9) în sensul alin. (7),
institutiile de credit trebuie să detină active care sunt eligibile
pentru operatiunile cu băncile centrale si care au un grad ridicat de
lichiditate pe piete (cum ar fi obligatiuni guvernamentale negrevate de
sarcini, de o calitate ridicată, obligatiuni garantate), pe care să
le folosească în conditii de criză severă aferentă
orizontului de timp scurt (de până la una sau două
săptămâni), în situatia în care lichiditatea pietei este sub presiune
si institutiile de credit trebuie să aibă capacitatea de a genera
lichiditate imediat si la valori ce pot fi prevăzute fără a
adăuga presiune suplimentară pietei.
(10)
În sensul alin. (7), în conditii de criză aferente orizontului de timp mai
lung (de până la una sau două luni), institutiile de credit pot
să detină un set mai larg de active lichide, cu conditia să
demonstreze Băncii Nationale a României - Directia supraveghere că au
capacitatea de a genera lichiditate din activele respective, în conditii de
criză, în perioada de timp specificată. Institutiile de credit
trebuie să specifice, în politicile lor interne, criterii relevante pentru
a distinge activele care rămân lichide în conditii de criză (cum ar
fi caracteristicile emitentului unui titlu, adâncimea pietei relevante pe o
perioadă suficient de mare).
(11)
Institutiile de credit trebuie să aibă o întelegere clară a
termenilor si conditiilor în care banca centrală poate furniza finantare
garantată cu activele eligibile ca garantie financiară în conditii de
criză. În acest sens, institutiile de credit trebuie să testeze în
mod periodic dacă banca centrală va furniza efectiv finantare
garantată cu aceste active si trebuie să aplice marje
corespunzătoare pentru a reflecta suma pe care aceasta ar putea să o
furnizeze în conditii de criză. Institutiile de credit trebuie să
demonstreze Băncii Nationale a României - Directia supraveghere existenta
unei diversificări adecvate a activelor componente ale rezervei, astfel
încât să asigure că nu se bazează aproape în totalitate pe
accesul la facilitătile oferite de banca centrală.
Art. 1682. - (1) Institutiile de credit trebuie să îsi administreze stocul de
active lichide pentru a asigura, într-o măsură cât mai mare posibil,
că acesta va fi disponibil în conditii de criză. Institutiile de
credit trebuie să evite concentrările în detinerea de active si
trebuie să asigure că nu există impedimente de ordin juridic sau
operational pentru utilizarea acestor active.
(2) în sensul alin. (1), pentru
determinarea lichiditătii activelor si a măsurii în care acestea
rămân lichide în conditii de criză, institutiile de credit pot
să utilizeze factori cum ar fi: factori specifici emitentului (de exemplu,
calitatea creditului aferentă emitentului), factori specifici emisiunii
(de exemplu, scadenta si dimensiunea emisiunii) si factori institutionali [de
exemplu, dacă activul este tranzactionat pe piete centralizate ori pe
piete nereglementate (OTC) sau dacă are o bază de investitori
diversificată].
(3) în sensul alin. (1),
diversificarea detinerilor de active trebuie să se facă în functie de
factori cum ar fi emitentul, scadenta sau moneda.
(4) în sensul alin. (1),
institutiile de credit trebuie să depună toate diligentele pentru a
fi active în mod regulat pe fiecare piată pe care actionează direct
si în care detin active în scopuri de asigurare a lichiditătii.”
11. La articolul 169, alineatul (2) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“(2)
Institutiile de credit trebuie să utilizeze rezultatele simulărilor
de criză pentru ajustarea strategiilor, politicilor si limitelor aferente
riscului de lichiditate si pentru dezvoltarea unor planuri alternative
eficace.”
12. La articolul 202, alineatul (1) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
202. - (1) Institutiile de credit trebuie, în mod regulat, să proiecteze
fluxuri de numerar în conditiile unor scenarii alternative în care vor avea în
vedere orizonturi de timp diferite si grade variate ale conditiilor de criză,
luând în considerare dificultăti legate de piată în general - factori
externi -, dificultăti legate de specificul institutiei de credit -
factori interni - si o combinare a celor două tipuri de dificultăti.”
13. La articolul 202, alineatul (2) se abrogă.
Art.
II. - (1) Sucursalele institutiilor de credit din state membre vor finaliza
demersurile necesare în vederea conformării cu prevederile privind
administrarea riscului de lichiditate din cap. III - Procesul intern de
evaluare a adecvării capitalului la riscuri, asa cum au fost modificate
prin prezentul regulament, si din cap. IV -
Simulări de criză până la data de 31 decembrie 2010.
(2)
Institutiile de credit persoane juridice române si sucursalele institutiilor de
credit din state terte vor finaliza demersurile necesare în vederea
conformării cu prevederile referitoare la administrarea riscului de
lichiditate din cap. III - Procesul intern de evaluare a adecvării
capitalului la riscuri, asa cum au fost modificate prin prezentul regulament,
până la data de 31 decembrie 2010.
Prezentul
regulament transpune prevederile art. 1 pct. 40 lit. b), c) si d) din Directiva
2009/111/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009 de
modificare a directivelor 2006/48/CE, 2006/49/CE si 2007/64/CE în ceea ce
priveste băncile afiliate institutiilor centrale, anumite elemente ale
fondurilor proprii, expunerile mari, reglementările privind supravegherea,
precum si gestionarea crizelor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 302 din 17 noiembrie 2009.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 30 septembrie 2010.
Nr. 22.
CUANTUMUL TOTAL
al sumelor provenite din finantările private ale partidelor politice
în anul 2009, conform Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitătii
partidelor politice si a campaniilor electorale
Partidul
National Tărănesc Crestin Democrat
1.
Cuantumul total al veniturilor din cotizatii: 37.575,35 lei
2.
Cuantumul total al veniturilor din alte surse: 1.076.887,29 lei
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |