MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
XXII - Nr. 688 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
13 octombrie 2010
SUMAR
DECRETE
942. - Decret privind conferirea
Ordinului National Serviciul Credincios în grad de Cavaler
943. - Decret privind conferirea
Ordinului Meritul Cultural
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.021 din 14
septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 7201 din Codul de procedură civilă, art. 7 din Codul
comercial si art. 1294 din Codul civil
Decizia nr. 1.079 din 16
septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1, art. 4 alin. (2) si art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plată
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
792. - Ordin al ministrului transporturilor
si infrastructurii pentru aprobarea componentei, a atributiilor si a
Regulamentului de organizare si functionare a comisiei de atestare,
disciplină si solutionare a contestatiilor privind auditul de
sigurantă rutieră, precum si a Metodologiei de atestare a auditorilor
de sigurantă rutieră
953. - Ordin al ministrului
comunicatiilor si societătii informationale privind retragerea de pe
piată, interzicerea comercializării si utilizării echipamentelor
radio izolator telefon mobil GDT007 bruiaj GSM Pocket R10, izolator telefon
mobil GDT007 bruiaj GSM R50, izolator video GDT007 bruiaj cameră wireless
mini R10, transceiver Kewood TK 1118, Kit GDT007 microcameră în nasture
wireless 500 m, Kit GDT007 microcameră wireless Pix 100 m+receiver USB,
introduse pe piata din România de către Societatea Comercială INVENT
GADGET 007 - S.R.L.
1.491. - Ordin al ministrului
mediului si pădurilor privind modificarea unor acte normative
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
172. - Hotărâre privind
aprobarea Normelor de pregătire profesională continuă a
auditorilor financiari
173. - Hotărâre privind
aprobarea Regulilor de organizare si desfăsurare a examenului de
competentă profesională pentru atribuirea calitătii de auditor
financiar
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
33. - Circulară privind punerea
în circulatie, în scop numismatic, a unei monede din argint dedicate aniversării
a 100 de ani de la construirea primului avion cu reactie de către Henri
Coandă
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind conferirea Ordinului National Serviciul Credincios în grad
de Cavaler
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, ale art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. Asi ale art. 11 din
Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu
modificările si completările ulterioare, având în vedere propunerea
ministrului culturii si patrimoniului national, în semn de înaltă
apreciere pentru contributia avută în domeniul istoriei ideilor, pentru
talentul si originalitatea dovedite în cercetarea marilor teme ale culturii
contemporane, contribuind pe această cale la animarea vietii intelectuale
românesti si la promovarea libertătii de gândire si exprimare în acord cu
principiile democratiei,
Presedintele României decretează:
Articol
unic. - Se conferă Ordinul
National Serviciul Credincios în
grad de Cavaler domnului Horia-Roman Patapievici, scriitor,
presedinte al Institutului Cultural Român.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
EMIL
BOC
Bucuresti, 8 octombrie 2010.
Nr. 942.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind conferirea Ordinului Meritul Cultural
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, ale art. 4 alin. (1), ale art. 7 lit. A si ale art. 11 din
Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu
modificările si completările ulterioare,
având în vedere propunerea ministrului culturii si
patrimoniului national,
în semn de înaltă apreciere pentru talentul de care
au dat dovadă în întreaga lor carieră, pentru valoarea,
originalitatea si unicitatea operei lor literare, contribuind pe această
cale la animarea vietii intelectuale românesti si la promovarea culturii în
rândul publicului larg,
Presedintele României decretează:
Art.
1. - Se conferă Ordinul
Meritul Cultural în grad de Comandor, categoria A Literatura:
1. doamnei Adriana Bittel, scriitoare;
2. doamnei Doina Constantinescu (Doina Cetea),
scriitoare;
3. domnului Gabriel Chifu, scriitor;
4. domnului Cassian Măria Spiridon, scriitor;
5. domnului Ionel Mircea Vartic, critic literar.
Art.
2. - Se conferă Ordinul
Meritul Culturalîn grad de Ofiter, Categoria A Literatura:
1. domnului Adrian Alui Gheorghe, scriitor;
2. domnului Dumitru Chioaru, scriitor;
3. domnului Horia-Răzvan Gîrbea, scriitor;
4.
domnului Nicolae Oprea, scriitor;
5. doamnei Irina Poantă (Irina Petras), scriitoare;
6. domnului Gheorghe Pop Silaghi (George Vulturescu),
scriitor;
7. domnului Adrian Popescu-Roman, scriitor;
8. domnului Alexandru Vlad, scriitor.
Art.
3. - Se conferă Ordinul
Meritul Cultural în grad de Cavaler, Categoria A Literatura:
1. doamnei Adriana Babeti, scriitoare;
2. domnului Leo Butnaru, scriitor;
3. domnului Vasile Dan, scriitor;
4. domnului Alexandru Dobrescu, scriitor;
5. domnului Ion Bogdan Lefter, scriitor;
6. domnului Mircea Oprită, scriitor.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
EMIL
BOC
Bucuresti, 8 octombrie 2010.
Nr. 943.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7201
din Codul de procedură civilă, art. 7 din Codul comercial si
art. 1294 din Codul civil
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7201 din Codul de
procedură civilă, art. 7 din Codul comercial si art. 1294 din Codul
civil, exceptie ridicată de PFA Sburlan Valerica Lavinia în Dosarul nr.
26.115/212/2008 al Judecătoriei Constanta - Sectia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind
inadmisibilă, întrucât critica autorului priveste aspecte ce tin de
aplicarea legii de către instanta de judecată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 5 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 26.115/212/2008, Judecătoria Constanta - Sectia civilă
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7201 din Codul de procedură civilă, art.
7 din Codul comercial si art. 1294 din Codul civil.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată de
PFA Sburlan Valerica Lavinia într-o cauză civilă ce are ca obiect o
actiune în răspundere contractuală.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
relevă aspecte ce tin de interpretarea si aplicarea legii de către
instanta de judecată, fără a arăta în ce mod textele
considerate a fi neconstitutionale încalcă prevederile din Constitutie
invocate.
Judecătoria Constanta - Sectia civilă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, arătând în acest sens că dispozitiile de lege
criticate nu încalcă prevederile din Constitutie invocate, ci constituie o
garantie a acestora.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului arată că dispozitiile de lege criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Curtea Constitutională a fost sesizată cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7201 din Codul
de procedură civilă, art. 7 din Codul comercial si art. 1294 din
Codul civil, având următorul continut:
- Art. 7201 din Codul de procedură
civilă: în procesele si cererile în materie comercială evaluabile
în bani, înainte de introducerea cererii de chemare în judecată,
reclamantul va încerca solutionarea litigiului prin conciliere directă cu
cealaltă parte.
În scopul arătat la alin. 1, reclamantul va convoca
partea adversă, comunicându-i în scris pretentiile sale si temeiul lor
legal, precum si toate actele doveditoare pe care se sprijină acestea.
Convocarea se va face prin scrisoare recomandată cu dovadă de
primire, prin telegramă, telex, fax sau orice alt mijloc de comunicare
care asigură trimiterea textului actului si confirmarea primirii acestuia.
Convocarea se poate face si prin înmânarea înscrisurilor sub
semnătură de primire.
Data convocării pentru conciliere nu se va fixa mai
devreme de 15 zile de la data primirii actelor comunicate potrivit alin. 2.
Rezultatul concilierii se va consemna într-un înscris cu
arătarea pretentiilor reciproce referitoare la obiectul litigiului si a
punctului de vedere al fiecărei părti.
Înscrisul despre rezultatul concilierii ori, în cazul în
care pârâtul nu a dat curs convocării prevăzute la alin. 2, dovada
că de la data primirii acestei convocări au trecut 30 de zile se
anexează la cererea de chemare în judecată.;
- Art. 7 din Codul comercial: Sunt comercianti aceia
care fac fapte de comert, având comertul ca o profesiune obisnuită, si
societătile comerciale.;
- Art. 1.294 din Codul civil: Vinderea este o
conventie prin care două părti se obligă între sine, una a
transmite celeilalte proprietatea unui lucru si aceasta a plăti celei
dintâi pretul lui.
Autorul exceptiei invocă încălcarea
dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi si (8) referitor
la dreptul de proprietate privată, art. 45 privind libertatea
economică, art. 53 referitor la restrângerea exercitiului unor drepturi
sau al unor libertăti, art. 56 privind contributiile financiare, art. 57
referitor la exercitarea drepturilor si a libertătilor si art. 135 alin.
(1) si (2) lit. a) privind economia.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia relevă aspecte ce tin de
interpretarea si aplicarea legii de către instanta de judecată,
fără a arăta în ce mod textele considerate a fi
neconstitutionale încalcă prevederile din Constitutie invocate. În
numeroase rânduri, Curtea Constitutională a statuat că aplicarea si
interpretarea legii de către instantele de judecată nu
reprezintă o problemă de constitutionalitate, astfel încât exceptia
este inadmisibilă. De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 10
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, Sesizările trebuie făcute în formă
scrisă si motivate, astfel încât, si sub acest aspect, exceptia de
neconstitutionalitate apare ca fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7201 din Codul de
procedură civilă, art. 7 din Codul comercial si art. 1294 din Codul
civil, exceptie ridicată de PFASburlan Valerica Lavinia în Dosarul nr.
26.115/212/2008 al Judecătoriei Constanta - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 14
septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Cristina Toma
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1,
art. 4 alin. (2) si art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plată
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Marieta Safta - magistrat-asistent-sef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2) si art. 6 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plată, exceptie invocată de Societatea Comercială Suki Group -
S.A. în Dosarul nr. 11.255/300/2009 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti
- Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că dispozitiile
legale criticate nu încalcă prevederile constitutionale invocate de
autorul exceptiei.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele: Prin încheierea din 19 ianuarie 2010, pronuntată
în Dosarul nr. 11.255/300/2009, Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti -
Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2) si art. 6 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plată, exceptie invocată de Societatea Comercială Suki
Group - S.A.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în
esentă, că textele de lege criticate încalcă liberul acces la
justitie deoarece permit instantei de judecată să solutioneze o
cauză fără a-si exercita obligatia de aflare a adevărului,
doar pe baza sustinerilor subiective ale creditoarei, fără ca
debitoarea să poată administra probe în apărare, ducând la
emiterea titlului executoriu în urma unui proces sumar. În plus, aceste
dispozitii încalcă prevederile constitutionale referitoare la accesul
liber la justitie si dreptul la un proces echitabil, deoarece nu oferă
debitorului posibilitatea să se folosească de toate mijloacele legale
pentru a-si apăra interesele si pentru a duce la solutionarea în mod
echitabil a cauzei deduse judecătii.
Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti - Sectia
civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât
creantele certe, lichide si exigibile care fac obiectul Ordonantei Guvernului
nr. 5/2001, prin aceste caractere, justifică reglementarea unei proceduri
speciale de realizare, mai rapide, si cu o probatiune redusă la
înscrisuri, care însă asigură în totalitate dreptul la apărare,
la un proces echitabil, dreptul de proprietate, accesul la justitie si nu
creează nicio discriminare, fiind vorba de situatii distincte, care permit
solutii diferite.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 1, art. 4 alin. (2) si art. 6 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 295/2002, cu
modificările si completările ulterioare, având următorul
cuprins:
- Art. 1: (1) Procedura somatiei de plată se
desfăsoară, la cererea creditorului, în scopul realizării de
bunăvoie sau prin executare silită a creantelor certe, lichide si
exigibile ce reprezintă obligatii de plată a unor sume de bani,
asumate prin contract constatat printr-un înscris ori determinate potrivit unui
statut, regulament sau altui înscris, însusit de părti prin
semnătură ori în alt mod admis de lege si care atestă drepturi
si obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrări sau orice alte
prestatii.
(2) Suma ce reprezintă obligatia prevăzută
la alin. (1), precum si dobânzile, majorările sau penalitătile
datorate potrivit legii se actualizează în raport cu rata inflatiei
aplicabilă la data plătii efective.;
- Art. 4 alin. (2): În toate cazurile, pentru
solutionarea cererii, judecătorul dispune citarea părtilor, potrivit
dispozitiilor Codului de procedură civilă referitoare la pricinile
urgente, pentru explicatii si lămuriri, precum si pentru a stărui în
efectuarea plătii sumei datorate de debitor ori pentru întelegerea
părtilor asupra modalitătilor de plată.;
- Art. 6 alin. (1): Dacă nu a intervenit
închiderea dosarului în conditiile art. 5, judecătorul va examina cererea
pe baza actelor depuse, precum si a explicatiilor si lămuririlor
părtilor, ce i-au fost prezentate potrivit art. 4. [...].
În opinia autorului exceptiei, prevederile de lege
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 21 privind accesul
liber la justitie si dreptul la un proces echitabil si ale art. 24 privind
dreptul la apărare.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a
fost formulată, Curtea constată că s-a mai pronuntat, prin
numeroase decizii, cu privire la constitutionalitatea art. 1, art. 4 alin. (2)
si a art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, prin raportare la
aceleasi texte din Constitutie si cu o motivare asemănătoare celor
din prezenta cauză. În acest sens sunt, de exemplu: Decizia nr. 244 din 20
martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 279 din 26 aprilie
2007, Decizia nr. 251 din 15 iunie 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
611 din 6 iulie 2004, Decizia nr. 348 din 18 septembrie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 27 noiembrie 2003, sau Decizia nr. 173 din 6
mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 429 din 18 iunie 2003,
prin care, pentru considerentele acolo retinute, Curtea a respins exceptiile de
neconstitutionalitate invocate. Tot astfel, prin Decizia nr. 1.148 din 4
decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 4 din 3 ianuarie 2008,
respingând exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr.
5/2001, în ansamblul său, precum si, în special, a dispozitiilor art. 1,
ale art. 4 alin. (2), ale art. 6 alin. (1), (2) si (4), ale art. 8 alin. (1) si
(2) si ale art. 10 din această ordonantă, Curtea a răspuns unor
critici similare celor formulate în prezenta cauză.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură
să determine schimbarea acestei jurisprudente, solutia pronuntată de
Curte prin deciziile mentionate, precum si considerentele care au fundamentat-o
sunt valabile si în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2) si art. 6 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, exceptie
invocată de Societatea Comercială Suki Group - S.A. în Dosarul nr.
11.255/300/2009 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti - Sectia
civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 16
septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
pentru aprobarea componentei, a atributiilor si a Regulamentului de
organizare si functionare a comisiei de atestare, disciplină si
solutionare a contestatiilor privind auditul de sigurantă rutieră,
precum si a Metodologiei de atestare a auditorilor de sigurantă rutieră
În temeiul prevederilor art. 6, art. 7 alin. (3) si art. 21 alin. (2) lit. k) din
Legea nr. 265/2008 privind gestionarea sigurantei circulatiei pe infrastructura
rutieră, cu modificările si completările ulterioare, precum si
ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul transporturilor si infrastructurii emite prezentul ordin
Art.
1. - Se aprobă
Regulamentul de organizare si functionare a comisiei de atestare,
disciplină si solutionare a contestatiilor privind auditul de
sigurantă rutieră, prevăzut în anexa nr. 1.
Art.
2. - Se aprobă
Metodologia de atestare a auditorilor de sigurantă rutieră,
prevăzută în anexa nr. 2.
Art.
3. - Modelul atestatului de
auditor de sigurantă rutieră este prevăzut în anexa nr. 3.
Art.
4. - Anexele nr. 1-3 fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
5. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
si intră în vigoare la
3 zile de la data publicării.
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Bucuresti, 6 octombrie 2010.
Nr. 792.
ANEXA Nr. 1
de organizare si functionare a comisiei de atestare,
disciplină si solutionare a contestatiilor privind auditul de
sigurantă rutieră
CAPITOLUL I
Reguli generale privind organizarea si functionarea
comisiei de atestare, disciplină si solutionare a contestatiilor privind
auditul de sigurantă rutieră
Art.
1. - Comisia de atestare,
disciplină si solutionare a contestatiilor privind auditul de
sigurantă rutieră, înfiintată prin Legea nr. 265/2008 privind
gestionarea sigurantei circulatiei pe infrastructura rutieră, cu
modificările si completările ulterioare, denumită în continuare Comisia,
îsi desfăsoară activitatea în subordinea secretarului de stat
coordonator al domeniului de transport rutier din cadrul Ministerului
Transporturilor si Infrastructurii (MTI).
Art.
2. - (1) Comisia are în
componentă 9 membri, după cum urmează:
a) secretarul de stat coordonator al domeniului de
transport rutier din cadrul MTI, în calitate de presedinte al Comisiei;
b) directorul general al Autoritătii Rutiere Române
- A.R.R., în calitate de vicepresedinte al Comisiei;
c) un reprezentant al Directiei transport rutier - MTI;
d) 2 reprezentanti ai Directiei generale
infrastructură rutieră si concesiuni - MTI;
e) 2 reprezentanti ai Autoritătii Rutiere Române -
A.R.R.;
f) 2 auditori de sigurantă rutieră.
(2) în cazul în care unul sau mai multi membri nu pot
participa din motive întemeiate la sedintele Comisiei, acestia sunt înlocuiti
de membri supleanti.
(3) Membrii si membrii supleanti prevăzuti la alin.
(1) lit. c)-f) sunt numiti prin decizie de secretarul de stat coordonator al
domeniului de transport rutier din cadrul MTI, la propunerea directorului
general al Autoritătii Rutiere Române- A.R.R.
Art.
3. - Comisia se
organizează si functionează potrivit prezentului regulament.
Art.
4. - (1) Comisia
îndeplineste următoarele atributii:
a) examinarea si evaluarea candidatilor în vederea
atestării ca auditori de sigurantă rutieră;
b) verificarea îndeplinirii conditiilor legale si
atestarea calitătii de auditor de sigurantă rutieră, în
conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 265/2008, cu
modificările si completările ulterioare;
c) comunicarea către conducerea Autoritătii
Rutiere Române - A.R.R. a numelor si datelor de identificare ale persoanelor
care au obtinut atestatul de auditor de sigurantă rutieră, în vederea
înscrierii acestora în Registrul auditorilor de sigurantă rutieră;
d) recunoasterea automată a documentului emis de
autoritatea competentă din statul de origine, în cazul cetăteanului
unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat apartinând Spatiului
Economic European, care a dobândit calitatea de auditor de sigurantă
rutieră în unul dintre aceste state, si în baza căruia
cetăteanul exercită legal profesia;
e) dispunerea încetării calitătii de auditor,
în conditiile legii;
f) analizarea si solutionarea, în conditiile legii, a
contestatiilor privind raportul de audit de sigurantă rutieră;
g) analiza abaterilor auditorilor de sigurantă
rutieră si înaintarea către Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R., după caz, a propunerilor de sanctionare a acestora;
h) înaintarea către Autoritatea Rutieră
Română - A.R.R. a propunerilor de îmbunătătire a procedurilor si
metodologiilor de lucru în vederea cresterii calitătii activitătii
auditorilor de sigurantă rutieră.
(2) Pentru exercitarea acestor atributii, Comisia emite
decizii si rezolutii.
(3) Deciziile si rezolutiile care se supun la vot se
adoptă cu majoritate simplă.
Art.
5. - Prima sedintă a
Comisiei are loc în termen de cel mult 30 de zile de la data publicării
prezentului ordin.
Art.
6. - Presedintele Comisiei
îndeplineste următoarele atributii principale:
a) prezidează si conduce sedintele Comisiei;
b) convoacă, prin intermediul secretariatului
Comisiei (denumit în continuare secretariat), sedintele acesteia;
c) stabileste sarcinile ce revin fiecărui membru;
d) în scopul realizării atributiilor Comisiei,
dispune efectuarea anumitor activităti de către membrii specialisti
din Comisie si stabileste programul pentru respectivele activităti;
e) reprezintă Comisia în relatiile cu persoanele
fizice si juridice.
Art.
7. - Comisia se întruneste
ori de câte ori este necesar, în sedinte ordinare, la convocarea presedintelui.
Convocarea se va efectua prin secretariat si va fi însotită de ordinea de
zi.
Art.
8. - (1) Membrii Comisiei
îsi păstrează calitatea pe care o au în cadrul
autoritătilor/institutiilor de la care provin, precum si toate drepturile
ce decurg din această calitate.
(2) Membrii Comisiei care detin si calitatea de auditori
de sigurantă rutieră nu pot desfăsura activităti de
evaluare de impact asupra sigurantei rutiere, audit de sigurantă
rutieră si inspectie de sigurantă, în perioada pentru care sunt
nominalizati ca membri în Comisie.
Art.
9. - (1) Membrii si/sau
membrii supleanti participanti la activitătile Comisiei sunt remunerati cu
o indemnizatie lunară în cuantum de 10% din salariul brut al directorului
general al Autoritătii Rutiere Române - A.R.R.
(2) Plata indemnizatiei lunare este conditionată de
participarea la cel putin o activitate a Comisiei în luna de referintă,
respectiv la cel putin o sedintă sau la cel putin o activitate de atestare
profesională a auditorilor de sigurantă rutieră
prevăzută la art. 3 alin. (3), (8) sau (9) din anexa nr. 2 ia ordin.
(3) Plata indemnizatiei va fi suportată din bugetul
Autoritătii Rutiere Române - A.R.R.
Art.
10. - (1) în desfăsurarea activitătii Comisia este
asistată de secretariat, care va fi asigurat de Autoritatea Rutieră
Română - A.R.R.
(2) Secretariatul are următoarele atributii
principale:
a) pregăteste si distribuie materialele necesare
bunei desfăsurări a sedintelor Comisiei;
b) primeste si înregistrează orice documente
destinate Comisiei;
c) oferă asistentă tehnică în vederea
bunei desfăsurări a sedintelor Comisiei;
d) îndeplineste procedurile de citare a părtilor în
cazul cercetărilor abaterilor disciplinare si solutionării
contestatiilor la raportul de audit de sigurantă rutieră;
e) comunică membrilor Comisiei orice informatie sau
document relevant pentru activitatea acestora;
f) redactează minuta sedintelor Comisiei, precum si
deciziile si rezolutiile Comisiei, care vor fi semnate de către
presedinte;
g) înregistrează, gestionează si arhivează
corespondenta, documentele emise de Comisie, cele legate de activitatea
Comisiei, minutele sedintelor, deciziile si rezolutiile Comisiei;
h) întocmeste si păstrează registrul unic de
înregistrare a minutelor întocmite în urma sedintelor Comisiei si registrul
unic de sanctiuni aplicate auditorilor de sigurantă rutieră.
(3) Secretariatul are activitate permanentă, membrii
acestuia desfăsurându-si activitatea în plus fată de atributiile de
bază, fără remunerare suplimentară.
CAPITOLUL II
Reguli de solutionare a contestatiilor privind raportul
de audit de sigurantă rutieră si de analiză disciplinară a
activitătii auditorilor
Art.
11. - Comisia
solutionează contestatiile depuse potrivit art. 14 alin. (3) din Legea nr.
265/2008, cu modificările si completările ulterioare, si
analizează disciplinar activitatea auditorilor de sigurantă
rutieră din perspectiva respectării prevederilor legii si ale
regulilor si metodologiilor de lucru, în baza sesizărilor depuse la
secretariat.
Art.
12. - (1) Presedintele
desemnează 2 membri în scopul întocmirii unui referat asupra contestatiei
sau situatiei investigate.
(2) în vederea clarificării aspectelor contestate sau
investigate, membrii desemnati să elaboreze referatul prevăzut la
alin. (1) vor analiza toate materialele referitoare la cauză, putând
solicita contestatarului, auditorului si/sau tertilor, al căror punct de
vedere poate fi relevant pentru solutionarea contestatiei, să furnizeze în
scris anumite precizări.
(3) Referatul trebuie finalizat si prezentat în plenul
Comisiei în maximum 30 de zile de la data contestatiei sau sesizării. Pe
baza referatului, la încheierea sedintei Comisia va adopta o decizie
finală.
(4) în cazul contestatiilor la rapoartele de audit de
sigurantă rutieră, un exemplar original al deciziei va fi anexat la
raportul de audit de sigurantă rutieră contestat. Prevederile privind
eliminarea riscurilor continute în decizia Comisiei au caracter obligatoriu
pentru investitor.
(5) Termenul prevăzut la alin. (3) nu poate fi depăsit.
În cazul în care precizările solicitate conform alin. (2) nu sunt primite
în termen, Comisia va decide în lipsa acestora.
(6) în cazul în care aspecte din contestatie se admit, Comisia
înaintează către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
propuneri de sanctionare a auditorilor de sigurantă rutieră si/sau,
după caz, de îmbunătătire a procedurilor si metodologiilor de
lucru în vederea cresterii calitătii activitătii auditorilor de
sigurantă rutieră.
(7) Măsurile disciplinare pe care le poate propune
Comisia sunt:
a) cele prevăzute de Legea nr. 265/2008, cu
modificările si completările ulterioare, în cazurile prevăzute
de aceasta; sau
b) restrictionarea până la 6 luni a
nominalizării auditorului de sigurantă rutieră la prestarea
activitătilor de evaluare de impact asupra sigurantei rutiere, audit de
sigurantă rutieră si inspectie de sigurantă, în cazul
nerespectării procedurilor si metodologiilor de lucru stabilite de
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
Art.
13. - Secretariatul
comunică decizia Comisiei celor interesati în vederea ducerii la
îndeplinire a măsurilor dispuse.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
de atestare a auditorilor de sigurantă rutieră
Art.
1. - (1) în vederea atestării calitătii de auditor de
sigurantă rutieră, candidatii trebuie să îndeplinească
conditiile prevăzute la art. 4 din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea
sigurantei circulatiei pe infrastructura rutieră, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) Documentele prevăzute la art. 2, împreună
cu dosarele depuse de cursanti la Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R., în vederea înscrierii la cursurile pentru formarea auditorilor de
sigurantă rutieră, care contin copii ale documentelor doveditoare
privind îndeplinirea de către candidati a conditiilor prevăzute la art.
4 din Legea nr. 265/2008, cu modificările si completările ulterioare,
vor fi prezentate de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. comisiei de
atestare, disciplină si solutionare a contestatiilor privind auditul de
sigurantă rutieră (Comisia) în vederea verificării
acestora.
Art.
2. - În vederea
participării la examen, cursantii trebuie să depună la sediul
Autoritătii Rutiere Române - A.R.R., cu cel putin 5 zile înainte de data
stabilită pentru examen:
a) adeverinta de frecventare a cursurilor de formare a auditorilor
de sigurantă rutieră, eliberată de institutia care a organizat
cursurile; si
b) dovada plătii taxei pentru sustinerea examenului,
în valoare de 400 lei.
Art.
3. - (1) Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R. va stabili data si locul de desfăsurare
a examenului de atestare a calitătii de auditor de sigurantă
rutieră si le va afisa pe pagina electronică a Autoritătii
Rutiere Române - A.R.R. cu cel putin 10 zile înainte de data stabilită.
(2) Tematica examenului va fi elaborată de Comisie
si va fi afisată pe pagina electronică a Autoritătii Rutiere
Române - A.R.R. cu cel putin 10 zile înainte de data stabilită pentru
sustinerea examenului.
(3) Examenul în fata Comisiei este compus din două
probe eliminatorii, astfel:
a) o probă scrisă formată dintr-un chestionar
cu 100 de întrebări deschise;
b) un studiu de caz la care candidatii vor răspunde
în scris si care va fi sustinut si oral.
(4) Subiectele si durata examenului se stabilesc de
către Comisie.
(5) Sunt declarati admisi la examen candidatii care:
a) răspund corect la minimum 90 dintre
întrebările cuprinse în chestionar;
b) realizează un punctaj de minimum 90% din
punctajul maxim posibil la studiul de caz.
(6) Rezultatele examenului se comunică în aceeasi
zi, prin afisare la locul desfăsurării examenului.
(7) Contestatiile adresate Comisiei se formulează si
se depun în termen de maximum 3 zile lucrătoare la sediul Autoritătii
Rutiere Române - A.R.R.
(8) Contestatiile vor fi solutionate în maximum două
zile lucrătoare de la data expirării perioadei de depunere a
contestatiilor de către o comisie alcătuită din 3 membri sau
membri supleanti din Comisie, care nu au participat la prima examinare, numiti
de secretarul de stat coordonator al domeniului de transport rutier din cadrul
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
(9) Candidatii respinsi la examen vor putea sustine o
reexaminare în fata Comisiei la data si locul indicate de Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R., dar nu mai târziu de 20 de zile
lucrătoare de la data examenului, în contul taxei de participare
plătite cu ocazia primei examinări.
(10) Candidatii respinsi la reexaminare pot sustine un
nou examen numai după ce frecventează un nou curs pentru formarea
auditorilor de sigurantă rutieră.
Art.
4. - Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R. va elibera candidatilor admisi atestatul de
auditor de sigurantă rutieră, conform modelului prezentat în anexa
nr. 3 la ordin, după ce va fi făcută dovada plătii taxei
pentru eliberarea atestatului, în valoare de 100 lei.
Art.
5. - Taxele încasate în
conformitate cu art. 2 lit. b) si art. 4 se fac venit la bugetul
Autoritătii Rutiere Române - A.R.R.
Art.
6. - În vederea înscrierii
în Registrul auditorilor de sigurantă rutieră si eliberării
atestatului de auditor de sigurantă rutieră, Comisia comunică
Autoritătii Rutiere Române- A.R.R. tabelul cu numele si datele de
identificare ale candidatilor admisi la examenul prevăzut la art. 3, în
termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data desfăsurării
acestuia.
Art.
7. - În situatiile
prevăzute la art. 8 din Legea nr. 265/2008, cu modificările si
completările ulterioare, Comisia dispune încetarea calitătii de
auditor de sigurantă rutieră si comunică situatia către
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în vederea radierii numelui din
Registrul auditorilor de sigurantă rutieră.
- verso
Mentiuni
privitoare la cursurile de instruire periodică (iP) si perfectionare
profesională (PP) la care a participat titularul:
Tip curs / |
Perioada / / |
Furnizor |
Tip curs / |
Perioada / |
Furnizor |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/ ........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/ ........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
................/ |
/
........................................ |
LS. |
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI SOCIETĂTII INFORMATIONALE
privind retragerea de pe piată, interzicerea comercializării si
utilizării echipamentelor radio izolator telefon mobil GDT007 bruiaj GSM
Pocket R10, izolator telefon mobil GDT007 bruiaj GSM R50, izolator video GDT007
bruiaj cameră wireless mini R10, transceiver Kewood TK 1118, Kit GDT007
microcameră în nasture wireless 500 m, Kit GDT007 microcameră
wireless Pix 100 m+receiver USB, introduse pe piata din România de către
Societatea Comercială INVENT GADGET 007 - S.R.L.
Având în vedere încălcarea de către Societatea
Comercială INVENT GADGET 007 - S.R.L. a prevederilor art. 6 alin. (1) lit.
b), alin. (2), respectiv ale art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 88/2003,
republicată,
în temeiul prevederilor art. 35 alin. (1), ale art. 38
alin. (1)si (3) lit. c), ale art. 39 lit. a) si ale art. 42 din Hotărârea
Guvernului nr. 88/2003 privind echipamentele radio si echipamentele terminale
de telecomunicatii si recunoasterea mutuală a conformitătii acestora,
republicată, precum si ale art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului
nr. 12/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si
Societătii Informationale, cu modificările si completările
ulterioare,
ministrul comunicatiilor si societătii
informationale emite prezentul
ordin.
Art.
1. - Se dispune retragerea
de pe piată, interzicerea comercializării si utilizării
echipamentelor radio izolator telefon mobil GDT007bruiaj GSM Pocket R10,
izolator telefon mobil GDT007 bruiaj GSM R50, izolator video GDT007 bruiaj
cameră wireless mini R10, transceiver Kewood TK 1118, Kit GDT007
microcameră în nasture wireless 500 m, Kit GDT007 microcameră
wireless Pix 100 m+receiver USB, introduse pe piata din România de către
Societatea Comercială INVENT GADGET 007 - S.R.L., cu sediul în municipiul
Bucuresti, Str. Boitei nr. 12, parter, sectorul 4, cod unic de înregistrare
22439997, înregistrată la registrul comertului cu nr. J40/17604/2007.
Art.
2. - În vederea
aplicării dispozitiilor prezentului ordin, precum si a art. 43 din
Hotărârea Guvernului nr. 88/2003 privind echipamentele radio si
echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea mutuală a
conformitătii acestora, republicată, se notifică Societătii
Comerciale INVENT GADGET 007 -S.R.L.
Art.
3. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
comunicatiilor si
societătii informationale,
Valerian Vreme
Bucuresti, 23 septembrie 2010.
Nr. 953.
MINISTERUL MEDIULUI SI PĂDURILOR
privind modificarea unor acte normative
În temeiul art.
15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea
si functionarea Ministerului Mediului si Pădurilor, cu modificările
si completările ulterioare,
ministrul mediului si pădurilor emite prezentul ordin.
Art.
Art. II. - În tot cuprinsul Ordinului ministrului apelor si
protectiei mediului nr. 114/2002 pentru aprobarea Regulamentului privind
organizarea si certificarea corpului de experti pentru evaluarea stării de
sigurantă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de
importantă Asi B - NTLH-014 si a Procedurii de avizare a specialistilor
pentru evaluarea stării de sigurantă în exploatare a barajelor
încadrate în categoriile de importantă C si D - NTLH-015, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 427 din 19 iunie 2002, sintagma secretarul de stat
pentru ape se modifică si se înlocuieste cu sintagma directorul general
al Autoritătii pentru Inundatii si Managementul Apelor.
Art. III. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul mediului si pădurilor,
Marin Anton,
secretar de stat
Bucuresti, 17 septembrie 2010.
Nr. 1.491.
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI
DIN ROMÂNIA
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
privind aprobarea Normelor de pregătire profesională
continuă a auditorilor financiari
În temeiul prevederilor art. 6 alin. (3) si art. 14 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale
art. 26 alin. (2) din Regulamentul de organizare si functionare a Camerei
Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, cu modificările si completările ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în sedinta din data de 25 august 2010,
hotărăste:
Art.
1. - Se aprobă Normele
de pregătire profesională continuă a auditorilor financiari,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art.
2. - Departamentul admitere,
pregătire continuă si stagiari va duce la îndeplinire prevederile
prezentei hotărâri.
Art.
3. - Prezenta hotărâre
se comunică Consiliului pentru Supravegherea Publică a
Activitătii de Audit Statutar.
Art.
4. - La data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Consiliului
Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 110/2008 pentru aprobarea
Normelor privind pregătirea profesională continuă a auditorilor
financiari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 130 din 19 februarie
2008.
Art.
5. - Prezenta hotărâre
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Ion Mihăilescu
Bucuresti, 25 august 2010.
Nr. 172.
ANEXĂ
NORME
de pregătire profesională continuă a
auditorilor financiari
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art.
1. - Prezentele norme sunt
adoptate în baza Standardului international de educatie nr. 7 privind
dezvoltarea profesională continuă, denumit în continuare IES 7, emis
de Federatia Internatională a Contabililor (IFAC).
Art.
2. - Prezentele norme conduc
la aplicarea conceptului de pregătire profesională continuă si
se referă la activitătile de învătământ care dezvoltă
si mentin capacitătile ce permit auditorilor financiari să lucreze cu
competentă în cadrul profesiei lor.
Art.
3. - Prezentele norme
preiau, dezvoltă si adaptează cerintele IES 7 privind implementarea
si derularea Programului de pregătire profesională continuă.
Art.
4. - Obiectivul
pregătirii profesionale continue este acela de a mentine competenta
profesională a auditorilor financiari în vederea realizării
activitătii de audit financiar conform cerintelor standardelor, normelor
si regulilor din domeniu.
Art.
5. - Autoritatea
competentă pentru calificările educationale, organizarea
pregătirii profesionale continue, examinarea competentei profesionale, în
conformitate cu standardele educationale emise de IFAC, este Camera Auditorilor
Financiari din România, denumită în continuare Camera.
CAPITOLUL II
Aria de cuprindere a pregătirii profesionale
continue
Art.
6. - Camera trebuie să
se asigure că auditorii financiari participă anual la programe
adecvate de formare profesională continuă pentru a-si mentine
cunostintele teoretice, competentele si valorile profesionale la un nivel
suficient de înalt.
Art.
7. - Camera cere tuturor
membrilor săi să îsi dezvolte si să îsi mentină competenta
profesională relevantă pentru activitatea si responsabilitătile
lor profesionale. Responsabilitatea pentru dezvoltarea si mentinerea
competentei îi revine fiecărui auditor financiar.
Art.
8. - Cerintele de
pregătire profesională continuă se aplică tuturor
auditorilor financiari, activi si nonactivi.
CAPITOLUL III
Accesul la Programul de pregătire profesională
continuă
Art.
9. - Camera are obligatia
să promoveze programe de educatie permanentă pentru toti membrii
săi, sub supravegherea Consiliului pentru Supravegherea Publică a
Activitătii de Audit Statutar.
Art.
10. - Cerintele de
pregătire profesională continuă se realizează prin
Programul de pregătire profesională continuă, aprobat de
către Consiliul Camerei.
Art.
11. - Camera are obligatia sa
faciliteze accesul membrilor săi la Programul de pregătire
profesională continuă.
CAPITOLUL IV
Organizarea Programului de pregătire
profesională continuă
Art.
12. - În cadrul Programului
de pregătire profesională continuă, auditorii financiari trebuie
să efectueze anual 40 de ore de formare profesională, după cum
urmează:
a) 20 de ore structurate;
b) 20 de ore nestructurate.
Art.
13. - Formarea
profesională continuă structurată include:
a) participarea la cursurile anuale obligatorii,
organizate de către Cameră; programa analitică si modul de
organizare a acestor cursuri si seminare se stabilesc de către
Cameră;
b) participarea la cursurile profesionale organizate de
organismele profesionale din domeniu, pe plan national sau international, cu
care Camera are protocoale de colaborare. Echivalarea se face pe baza
următoarelor acte: atestat/adeverintă de participare si tematica
cursului respectiv. Art. 14. - Formarea profesională continuă
nestructurată include:
a) participarea sau sustinerea de cursuri în domeniu - se
echivalează 10 ore/curs (dovedite prin adeverintă si anexarea
tematicii);
b) participarea la seminare, congrese sau conferinte
organizate de organismele profesionale din domeniu pe plan national ori
international (organisme membre IFAC) - se echivalează câte 4 ore pentru
fiecare manifestare de specialitate; echivalarea se face pe baza prezentei de
la Cameră, respectiv a adeverintei de la organismul membru IFAC sau a
altui document care atestă participarea efectivă la eveniment, cum ar
fi invitatia, programul manifestării etc;
c) participarea la studii postuniversitare, master sau
doctorat în domeniu - se echivalează toate cele 20 de ore; echivalarea se
face pe bază de adeverintă;
d) publicarea unei cărti în domeniu - se
echivalează 20 de ore;
e) elaborarea si publicarea de materiale de specialitate
(documentul să aibă minimum 3 pagini) - se echivalează 4
ore/material.
Art.
15. - Se poate echivala
pregătirea profesională organizată de Cameră cu
pregătirea profesională organizată de un alt organism
profesional din domeniu, numai în baza unui protocol încheiat între Cameră
si respectivul organism profesional.
CAPITOLUL V
Monitorizarea Programului de pregătire
profesională continuă
Art.
16. - Departamentul de
admitere, pregătire continuă si stagiari din cadrul Camerei
monitorizează dacă auditorii financiari îndeplinesc cerintele impuse
de formarea profesională continuă anuală.
Art.
17. - Auditorii financiari
sunt responsabili să îsi păstreze o evidentă, precum si
documentele referitoare la formarea profesională prin care să
demonstreze că si-au îndeplinit obligatiile cerute de către
Cameră.
Art.
18. - Anual se vor depune la
sediul Camerei, până la data de 31 decembrie a fiecărui an,
următoarele documente, care atestă îndeplinirea cerintelor de
pregătire profesională continuă:
a) fisa individuală de pregătire
profesională, conform formularului prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentele norme;
b) actele doveditoare ce se referă la formarea
profesională nestructurată.
Art.
19. - Departamentul de
admitere, pregătire continuă si stagiari din cadrul Camerei are
obligatia de a păstra propria evidentă privind respectarea cerintelor
de formare profesională continuă de către fiecare auditor
financiar. Termenul de păstrare este de 5 ani.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale si sanctiuni
Art.
20. -Viza anuală pentru
exercitarea profesiei se acordă numai auditorilor financiari care fac
dovada îndeplinirii cerintelor art. 12 si 15.
Art.
21. - Nerespectarea
prevederilor prezentelor norme se sanctionează conform dispozitiilor
Regulamentului de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari
din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu
modificările si completările ulterioare, precum si conform
prevederilor legale în vigoare.
Art.
22. - Prezentele norme se
aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
ANEXĂ
la norme
Subsemnatul(a),.......................................................................,
posesor al carnetului nr. ................., emis de către Camera
Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare Camera, declar
pe propria răspundere că am îndeplinit cerintele de pregătire
profesională continuă pentru anul..............., astfel:
I.
Pregătire
profesională continuă structurată (20 de ore):
participarea la cursurile anuale obligatorii,
organizate de către Cameră în
perioada...................................................., prin
societatea...............................................................................................................;
participarea la cursurile profesionale organizate
de.........................................., cu care Camera are încheiat
protocol de colaborare. Anexez atestatul/adeverinta de participare si tematica
cursului respectiv.
II.
Pregătire
profesională continuă nestructurată (20 de ore):
participarea sau sustinerea de cursuri
în domeniu - se echivalează 10 ore/curs. Anexez atestatul/adeverinta de
participare si tematica cursului respectiv;
participarea la seminare, congrese sau conferinte
organizate de organismele profesionale din domeniu pe plan national sau
international (organisme membre IFAC) - se echivalează câte 4 ore pentru
fiecare manifestare de specialitate. Anexez atestatul sau
......................................................................... (alt
document care atestă participarea efectivă la eveniment, cum ar fi
invitatie, program etc);
participarea la studii postuniversitare, master sau
doctorat în domeniu - se echivalează toate cele 20 de ore. Anexez
adeverinta de participare;
publicarea unei cărti în domeniu [numele
cărtii ......................................., autor(i)
..........................................., editură.....................,
an de aparitie................., ISBN...............] - se echivalează 20
de ore;
elaborarea si publicarea de materiale de specialitate
(documentul să aibă minimum 3 pagini) - se echivalează 4
ore/material de minimum 3 pagini. Anexez o listă cu materialele publicate
si publicatia în care au apărut.
Data ............................................................ |
Semnătura ............................................................ |
Acest formular se va completa anual si se va depune
până la data de 31 decembrie a fiecărui an.
CAMERAAUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
privind aprobarea Regulilor de organizare si desfăsurare a examenului
de competentă profesională pentru atribuirea calitătii de
auditor financiar
În temeiul prevederilor art. 6 alin. (3) si art. 13 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 26 alin. (2)
din Regulamentul de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari
din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu
modificările si completările ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în sedinta din data de 25 august 2010,
hotărăste:
Art.
1. - Se aprobă Regulile
de organizare si desfăsurare a examenului de competentă
profesională pentru atribuirea calitătii de auditor financiar,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art.
2. - Departamentul admitere,
pregătire continuă si stagiari va duce la îndeplinire prevederile
prezentei hotărâri.
Art.
3. - Prezenta hotărâre
se comunică Consiliului pentru Supravegherea Publică a
Activitătii de Audit Statutar.
Art.
4. - La data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului
Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 113/2008 pentru aprobarea
Regulilor de organizare si desfăsurare a examenului de aptitudini
profesionale pentru atribuirea calitătii de auditor financiar, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, se abrogă.
Art.
5. - Prezenta hotărâre
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Ion Mihăilescu
Bucuresti, 25 august 2010.
Nr. 173.
ANEXĂ
REGULI
de organizare si desfăsurare a examenului de
competentă profesională pentru atribuirea calitătii de auditor
financiar
Art.
1. - Potrivit prevederilor
art. 13 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si ale Regulamentului de organizare si functionare
a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 983/2004, cu modificările si completările ulterioare,
examenul de competentă profesională pentru atribuirea calitătii
de auditor financiar se organizează de către Camera Auditorilor
Financiari din România, denumită în continuare Camera, prin
Departamentul admitere, pregătire continuă si stagiari.
Art.
2. - Pentru atribuirea
calitătii de auditor financiar, Camera va organiza examenul de
competentă profesională pentru stagiarii în activitatea de audit
financiar care au finalizat cei 3 ani de stagiu si si-au îndeplinit toate
obligatiile fată de aceasta.
Art.
3. - (1) La examen se pot
înscrie următoarele categorii de persoane:
- stagiarii care au finalizat perioada de stagiu si si-au
îndeplinit toate obligatiile fată de Cameră;
- stagiarii care au fost respinsi la alte sesiuni de
examen si se află în termenul legal pentru sustinere examenului.
(2) în vederea înscrierii la examen, candidatii vor depune,
personal sau prin delegat, la sediul Camerei din municipiul Bucuresti, Str.
Sirenelor nr. 67-69, următoarele acte:
a) pentru stagiarii care se înscriu prima dată la
examenul de competentă profesională pentru atribuirea calitătii
de auditor financiar:
- caietul de stagiu completat si raportul
îndrumătorului de stagiu pentru ultimul an de stagiu;
- cerere-model - se va afisa pe site-ul Camerei www.cafr.ro;
- declaratia îndrumătorului de stagiu prin care se
atestă capacitatea stagiarului de a se prezenta la examen - se va afisa pe
site-ul Camerei www.cafr.ro.
În cazul în care stagiarul a avut mai mult de un îndrumător pe perioada stagiului,
trebuie depuse declaratii ale tuturor îndrumătorilor de stagiu;
- copie de pe documentul care atestă achitarea taxei
de înscriere;
- copie de pe buletinul/cartea de identitate;
- 4 fotografii tip buletin;
b) pentru stagiarii care au fost respinsi la alte sesiuni
de examen si se află în termenul legal pentru sustinere examenului:
- cerere-model - se va afisa pe site-ul Camerei www.cafr.ro;
- copie de pe documentul care atestă achitarea taxei
de înscriere;
- copie de pe buletinul/cartea de identitate;
- 4 fotografii tip buletin;
c) pentru stagiarii care au mai depus dosar pentru
participarea la examen, dar din diferite motive personale nu s-au putut
prezenta si s-au retras, dar se află în termenul legal pentru sustinere
examenului:
- cerere-model - se va afisa pe site-ul Camerei www.cafr.ro;
- declaratia îndrumătorului de stagiu prin care se
atestă capacitatea stagiarului de a se prezenta la examen - se va afisa pe
site-ul Camerei www.cafr.ro.
În cazul în care stagiarul a avut mai mult de un îndrumător pe perioada stagiului,
trebuie depuse declaratii ale tuturor îndrumătorilor de stagiu;
- copie de pe documentul care atestă achitarea taxei
de înscriere;
- copie de pe buletinul/cartea de identitate;
- 4 fotografii tip buletin.
(3) Departamentul admitere, pregătire continuă
si stagiari va elibera în momentul înscrierii legitimatia de participare la
examen.
Art.
4. - Camera va publica pe
site data si perioada în care vor avea loc înscrierile, locul si data în care
va avea loc examenul, centrele de examinare, precum si alte informatii
suplimentare.
Art.
5. - (1) Examenul de
competentă profesională va consta în sustinerea de probe scrise,
conform prevederilor regulamentului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Subiectele pentru examenul de competentă
profesională pentru atribuirea calitătii de auditor financiar sunt
stabilite de comisia de elaborare a subiectelor, aprobată de către
Consiliul Camerei.
Art.
6. - Camera va publica
tematica si bibliografia cu cel putin 60 de zile înainte de data sustinerii
examenului de competentă profesională.
Art.
7. - (1) Intrarea în
sală a candidatilor se va face cu o jumătate de oră înainte de
ora de începere a examenului, pe baza legitimatiei de acces si a cărtii de
identitate/buletinului de identitate.
(2) Odată cu începerea examenului se interzice
intrarea oricărui candidat în sala de examen.
(3) Fiecare candidat va primi:
a) pentru proba scrisă - un exemplar cu
întrebările si foi de răspuns, care vor fi numerotate de candidati si
verificate de către supraveghetori;
b) pentru proba-grilă - un exemplar al
testului-grilă si o foaie de răspuns-tip;
c) pentru proba practică - informatiile si cerintele
pentru proba practică si foi de răspuns, care vor fi numerotate de
candidati si verificate de către supraveghetori.
(4) Candidatii vor completa în coltul din dreapta sus
numele, prenumele, localitatea de domiciliu si numărul de pe legitimatia
de acces.
(5) Candidatii nu au voie în sala de examen cu niciun alt
material în afară de pix sau stilou.
(6) Fiecare probă de examen va dura 5 ore.
(7) La iesirea din sală candidatii vor preda toate
materialele primite, vor semna pentru predarea lucrării de examen,
după care coltul lucrării se va îndoi, se va sigila si se va stampila
cu stampila de examen a Camerei.
(8) Persoanele depistate că încearcă să
fraudeze examenul de competentă profesională pentru atribuirea
calitătii de auditor financiar vor fi eliminate din examen si pierd
calitatea de stagiar în activitatea de audit financiar. Totodată,
persoanelor respective li se interzice admiterea la o nouă perioadă
de stagiu pentru o perioadă de 3 ani de la constatarea fraudei.
Art.
8. - (1) Verificarea
probelor de examen se va face de către o comisie de verificare,
aprobată de către Consiliul Camerei.
(2) Punctajul de promovare a fiecărei probe este
minimum 6. Pentru promovarea examenului, media celor 3 probe trebuie să
fie minimum 7.
(3) Pe baza punctajelor obtinute, evidentiate în listele
aferente, comisia de verificare va întocmi procesul-verbal de stabilire a
rezultatelor examenului de competentă profesională pentru atribuirea
calitătii de auditor financiar.
(4) Rezultatele examenului de competentă
profesională se vor publica pe site-ul Camerei.
(5) Rezultatul afisat de comisia de verificare se poate
contesta o singură dată, în termen de 48 de ore (două zile
lucrătoare) de la afisare. Contestatiile se depun la sediul Camerei.
(6) Solutionarea contestatiilor va fi făcută de
o comisie formată din alte persoane decât cele din comisia de verificare.
Comisia va reexamina testele si va publica rezultatele pe site în termen de 7
zile lucrătoare de la depunerea contestatiilor. Nu se mai iau în
considerare alte contestatii decât cele primite în termenul de 48 de ore de la
afisarea rezultatelor.
(7) în situatia în care un candidat nu promovează
examenul, la următoarea sesiune i se vor recunoaste probele la care a
obtinut minimum 6. Candidatii care au obtinut minimum 6 la una, două sau
la toate cele 3 probe, dar nu au promovat examenul, vor avea posibilitatea
să aleagă probele care să le fie considerate ca fiind promovate,
ultima notă obtinută fiind nota finală.
Art.
9. - (1) Camera poate acorda
derogări de la testul de cunostinte teoretice inclus în examenul de
competentă profesională numai în baza unui protocol încheiat între
Cameră si institutiile de învătământ. În acest sens, Camera
stabileste norme proprii, avizate de organismul de supraveghere publică,
pentru stabilirea conditiilor în care pot fi acordate derogări de la
testul de cunostinte teoretice inclus în examinări, precum si criteriile
care stau la baza încheierii protocoalelor privind acordarea de exceptii.
(2) Nu sunt acceptate exceptii de la testul de aplicare a
cunostintelor în practică.
Art.
10. - Taxa de înscriere la
examenul de competentă profesională nu se rambursează.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind punerea în circulatie, în scop numismatic, a unei monede din argint
dedicate aniversării a 100 de ani de la construirea primului avion cu
reactie de către Henri Coandă
Art.
1. - În conformitate cu
prevederile Legii nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a
României, Banca Natională a României va pune în circulatie, în scop
numismatic, începând cu data de 11 octombrie 2010, o monedă din argint
dedicată aniversării a 100 de ani de la construirea primului avion cu
reactie de către Henri Coandă.
Art.
2. - Caracteristicile
monedei din argint sunt următoarele:
Valoare nominală |
10 lei |
Metal |
argint |
Titlu |
999%o |
Formă |
rotundă |
Diametru |
37 mm |
Greutate |
31,103g |
Calitate |
proof |
Margine |
zimtată |
Aversul monedei
prezintă, în prim-plan, stema României, anul de emisiune 2010, valoarea
nominală a monedei 10 LEI, oblic, inscriptia ROMÂNIA si reprezentarea
aeroplanului cu reactie construit de Henri Coandă, iar în plan secund
conturul aparatului de zbor văzut de deasupra.
Reversul monedei
prezintă, în partea stângă, inscriptiile: PRIMUL AVION CU REACTIE,
100 ANI si 1910, iar în dreapta portretul lui Henri Coandă si numele
acestuia HENRI COANDĂ.
Art.
3. - Monedele din argint,
ambalate în capsule de metacrilat transparent, vor fi însotite de brosuri de
prezentare a emisiunii numismatice, redactate în limbile română,
engleză si franceză. Brosurile includ si certificatul de
autenticitate al emisiunii, pe care se găsesc semnăturile
guvernatorului Băncii Nationale a României si casierului central.
Art.
4. - Monedele din argint din
emisiunea numismatică Aniversarea a 100 de ani de la construirea primului
avion cu reactie de către Henri Coandă au putere circulatorie pe
teritoriul României.
Art.
5. - Punerea în circulatie,
în scop numismatic, a acestor monede din argint se realizează prin
sucursalele Bucuresti, Cluj, lasi si Timis ale Băncii Nationale a
României.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Bucuresti, 7 octombrie 2010.
Nr. 33.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |