MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 684 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 8 octombrie 2010
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
22. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Senatului
nr. 71/2008 privind aprobarea componentei numerice si nominale a comisiilor
permanente ale Senatului
939. - Decret privind conferirea Ordinului National Steaua
României în grad de Colan
940. - Decret privind conferirea Ordinului National Steaua
României în grad de Mare
Cruce
941. - Decret privind conferirea Ordinului Meritul
Sanitarîn grad de Ofiter
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.105 din 21 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 273/2006 privind finantele publice locale, precum si pentru stabilirea unor
măsuri financiare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.297. - Ordin al ministrului sănătătii
privind modul si conditiile de preluare, evaluare, transmitere cu titlu
gratuit, valorificare sau, după caz, de casare ori distrugere a
materialelor consumabile de utilitate medicală, a materialelor de natura
obiectelor de inventar medicale, a medicamentelor si aparaturii medicale
intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului
2.389. - Ordin al ministrului finantelor publice pentru
aprobarea Procedurii de valorificare, în regim de urgentă, a bunurilor de
consum alimentar si a materiilor prime necesare pentru prepararea acestor
bunuri, cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului,
pierd din greutate ori din valoare, inclusiv animale, păsări vii sau
plante, în cazul aplicării măsurilor asigurătorii si/sau
executorii prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală
Rectificări la:
- Decizia presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii
nr. 629/2010
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
pentru modificarea Hotărârii Senatului nr. 71/2008 privind aprobarea
componentei numerice si nominale a comisiilor permanente ale Senatului
În temeiul prevederilor art. 64 alin. (4) si ale art. 67 din Constitutia României, republicată,
precum si ale art. 46 din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea
Senatului nr. 28/2005, cu modificările ulterioare,
Senatul
adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Hotărârea Senatului nr. 71/2008 privind aprobarea
componentei numerice si nominale a comisiilor permanente ale Senatului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863
din 20 decembrie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1. La
anexa nr. VIII “Componenta Comisiei pentru muncă, familie si protectie
socială”, domnul senator Basa Petru - Grupul parlamentar al Partidului
Democrat Liberal - se include în componenta comisiei în locul domnului senator
Rădulescu Cristian - Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal. 2.
La anexa nr. XVI “Componenta Comisiei pentru regulament”, domnul senator Mocanu
Toader - Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal - se include în
componenta comisiei în locul domnului senator Igas Traian-Constantin - Grupul
parlamentar al Partidului Democrat Liberal.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 4 octombrie 2010, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
Bucuresti, 4 octombrie 2010.
Nr. 22.
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind conferirea Ordinului National Steaua României în grad de Colan
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, ale
art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. Asi ale art. 11 din Legea nr. 29/2000 privind
sistemul national de decoratii al României, cu modificările si
completările ulterioare,
în semn
de înaltă apreciere pentru contributia personală la promovarea si
dezvoltarea relatiilor de prietenie si colaborare dintre România si Republica
Malta,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul National Steaua României în grad de Colan
Excelentei Sale, domnul dr. George Abela, presedintele Republicii Malta.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU
În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Bucuresti, 7 octombrie 2010.
Nr. 939.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind conferirea Ordinului National Steaua României în grad de Mare
Cruce
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, ale
art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. Asi ale art. 11 din Legea nr. 29/2000 privind
sistemul national de decoratii al României, cu modificările si
completările ulterioare,
în semn
de înaltă apreciere pentru contributia personală la promovarea
relatiilor de prietenie si colaborare dintre România si Republica Malta,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul National Steaua României în grad de Mare
Cruce doamnei Margaret Abela.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Bucuresti, 7 octombrie 2010.
Nr. 940.
privind conferirea Ordinului Meritul Sanitar în grad de Ofiter
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, ale
art. 4 alin. (1), ale art. 7 lit. A si ale art. 11 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările si
completările ulterioare,
având
în vedere propunerea ministrului apărării nationale, cu prilejul
aniversării a 90 de ani de la înfiintare, pentru rezultatele remarcabile
obtinute de-a lungul timpului în cercetarea stiintifică
medico-aeronautică si spatială, pentru profesionalismul si abnegatia
dovedite în asigurarea unui act medical de calitate,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul Meritul Sanitar în grad de Ofiter Institutului
National de Medicină Aeronautică si Spatială “General doctor
aviator Victor Anastasiu”.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Bucuresti, 7 octombrie 2010.
Nr. 941.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 21 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, precum si pentru
stabilirea unor măsuri financiare
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, precum si
pentru stabilirea unor măsuri financiare, exceptie ridicată de
Avocatul Poporului.
La
apelul nominal se prezintă reprezentantul Avocatului Poporului, expertul
Bianca Drăghici.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul
reprezentantului autorului exceptiei, care sustine temeinicia exceptiei de
neconstitutionalitate a ordonantei de urgentă, arătând că nu
este motivată urgenta si situatia extraordinară care ar fi impus
adoptarea unui asemenea act normativ. Astfel, o serie dintre dispozitiile
ordonantei intră în vigoare la date ulterioare publicării în
Monitorul Oficial al României, ceea ce infirmă urgenta reglementării.
Pe de altă parte, Guvernul si-a încălcat competenta materială de
reglementare consacrată de art. 115 alin. (6) din Constitutie, care
prevede că ordonanta de urgentă nu poate afecta regimul institutiilor
fundamentale ale statului si nici drepturile si libertătile
cetătenilor. De asemenea, ordonanta de urgentă aduce atingere si
principiului autonomiei publice locale, prevăzut de art. 120- 122 din
Constitutie.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciind că ordonanta de urgentă încalcă
prevederile constitutionale cuprinse în art. 115 alin. (6) si art. 120-122.
Aplicarea actului normativ va genera un blocaj functional, care va produce
efecte asupra bunei functionări a autoritătilor publice locale.
Reglementarea ar trebui să asigure un standard minim de satisfacere a
nevoilor cetătenilor, iar la stabilirea numărului de posturi din
cadrul institutiilor publice locale trebuie să se tină seama de
specificul zonei, nivelul de dezvoltare economică, cadrul geografic etc.
Asa fiind, orice limitare a autonomiei publice locale nu poate fi operată
decât printr-o reglementare de rang constitutional sau organic, nicidecum
printr-o ordonantă de urgentă a Guvernului.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Cu
Adresa nr. 7.189din 12 iulie 2010, Avocatul Poporului a sesizat direct Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, precum si
pentru stabilirea unor măsuri financiare. Exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicată ca urmare a unei sesizări
formulate de domnul Andrei loan Chiliman, în calitate de primar al sectorului 1
Bucuresti si de presedinte al Consiliului de Coordonare al Municipiului
Bucuresti al Partidului National Liberal, precum si în numele parlamentarilor
P.N.L. din Circumscriptia Electorală nr. 42 Bucuresti, respectiv George
Crin Laurentiu Antonescu, Alina Stefania Gorghiu, Ludovic Orban, Radu Stroe,
Daniel Stamate Budurescu si Cornel Pieptea.
Sesizarea
a fost formulată în temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie, al art. 13
lit. f) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei
Avocatului Poporului si al art. 11 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a fost
înregistrată la Curtea Constitutională sub nr. 9.826 din 12 iulie
2010 si constituie obiectul Dosarului nr. 2.322D/2010.
Motivele
sesizării vizează următoarele aspecte de neconstitutionalitate:
1.
Urgenta care a determinat adoptarea actului normativ criticat nu se poate
justifica prin eficientizarea si îmbunătătirea actului managerial în
conditiile reducerii numărului de posturi din administratia publică
locală, stabilit în raport de grupele de populatie. Astfel, în pofida
faptului că ordonanta de urgentă este motivată prin necesitatea
eficientizării activitătii institutiilor publice locale, în realitate
criteriul reducerii de personal în functie de numărul locuitorilor din
unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială aduce atingere bunei
functionări a activitătii autoritătilor administratiei publice locale.
Din
examinarea dispozitiilor ordonantei se poate observa abaterea de la exigenta
constitutională privind urgenta, dar si de la regulile de tehnică
legislativă privind intrarea în vigoare a ordonantelor de urgentă,
astfel cum sunt acestea stabilite de art. 12 alin. (2) din Legea nr. 24/2000.
Cu alte cuvinte, chiar amânarea intrării în vigoare a dispozitiilor
ordonantei infirmă urgenta reglementării pe această cale, în
acest caz.
Pe cale
de consecintă, carentele în motivarea urgentei si a situatiei
extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată duc,
fără îndoială, la concluzia că adoptarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 63/2010, astfel cum este prezentată în
cuprinsul ordonantei de urgentă, nu poate fi primită din perspectiva
exigentelor art. 115 alin. (4) din Constitutie.
2. Prin
reglementările sale, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/2010
afectează modul de functionare a activitătii autoritătilor
administratiei publice locale: consiliile locale alese si primarii alesi,
precum si consiliile judetene - toate institutii fundamentale ale statului,
reglementate prin cap. V al titlului III din Constitutie. Astfel, noua
reglementare impune în sarcina acestor autorităti o serie de măsuri,
precum: modul de constituire a bugetului local, modul de realizare a unor operatiuni
financiare în cadrul bugetului local, stabilirea numărului maxim de
posturi în administratia publică locală, schimbări ale
denumirilor cuprinse în certificatele de înregistrarea fiscală,
modificarea unor prevederi referitoare la contraventiile aplicate în cazul
nerespectării legii si altele.
Prin
urmare, adoptarea prezentului act normativ constituie o imixtiune a Guvernului
ca autoritate a administratiei publice centrale în activitatea
autoritătilor administratiei publice locale, afectând regimul acestora,
fără luarea în considerare si a altor criterii specifice bunei
functionări a acesteia.
De
altfel, Guvernul a intervenit într-un domeniu pentru care nu avea competenta
materială, încălcând dispozitiile art. 115 alin. (6) din Constitutie,
sub un dublu aspect: actul normativ criticat afectează activitatea
administratiei publice, institutie fundamentală a statului si,
totodată, aduce atingere unor drepturi si libertăti fundamentale.
3.
Natura juridică a consiliilor locale, judetene si a primarilor este aceea
de autorităti ale administratiei publice locale, care au misiunea să
realizeze autonomia locală în unitătile administrativ-teritoriale,
adică să rezolve treburile publice din comune si orase. De aceea,
puterea acestor organe derivă din puterea alegătorilor, nu din cea a
statului.
Sub
acest aspect, se observă că Guvernul, prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 63/2010, impune autoritătilor administratiei publice
locale un număr maxim de posturi si le obligă pe acestea să
aprobe modificările organigramelor, precum si să reflecte aceste
modificări în bugetele de venituri si cheltuieli. Or, impunerea unor
asemenea obligatii încalcă art. 120 alin. (1)si art. 121 alin. (1) din
Constitutie, potrivit cărora administratia publică din unitătile
administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiul
descentralizării si autonomiei locale si periclitează capacitatea
administrativ-financiară a autoritătilor administratiei publice
locale de a satisface interesele publice ale administratiei si de a rezolva
treburile publice.
Sunt
încălcate si dispozitiile art. 4 alin. (4) si art. 6 alin. (1) din Carta
europeană a autonomiei locale, care prevăd dreptul si capacitatea
efectivă a autoritătilor administratiei publice locale de a solutiona
si de a gestiona, în numele si în interesul colectivitătilor locale pe
care le reprezintă, treburile publice, în conditiile legii.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, sesizarea
a fost transmisă presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra sesizării de
neconstitutionalitate.
Guvernul
a transmis Curtii Constitutionale, cu Adresa nr. 13.248
din 9 septembrie 2010, punctul său de vedere, în care se arată
că sesizarea de neconstitutionalitate este neîntemeiată pentru
următoarele motive:
Raportat
la cauza de fată, situatia extraordinară este determinată de:
-
dificultătile întâmpinate cu privire la plata salariilor personalului
bugetar;
-
influenta substantială asupra bugetului de stat pe anul 2010 pe care o are
alocarea unor sume din bugetul de stat pentru plata salariilor personalului
încadrat în aparatul autoritătilor locale;
-
necesitatea mentinerii echilibrelor bugetare si, în mod implicit, respectarea
angajamentelor interne si internationale asumate de Guvernul României, inclusiv
în ceea ce priveste nivelul deficitului bugetar.
Scopul
actului normativ este acela de “adoptare a unei politici de restrângere a
cheltuielilor bugetare si de întărire a disciplinei financiare, astfel
încât să se reducă deficitele dintre veniturile si angajamentele
legale de cheltuieli publice locale. Arieratele bugetare înregistrate la
nivelul unitătilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale se
reflectă în deficitul bugetului general consolidat, conducând la cresterea
acestuia.”
În
consecintă, se apreciază că, în anumite situatii extreme, precum
în cea de fată, implicatiile financiare legate de plata salariilor
angajatilor din autoritătile locale se pot constitui într-o situatie
extraordinară în sensul art. 115 alin. (4) din Constitutie, deoarece
asemenea măsuri sunt motivate, în mod fundamentat, de apărarea
stabilitătii economice a statului român.
În ceea
ce priveste criticile referitoare la încălcarea art. 115 alin. (6) din
Legea fundamentală, Guvernul apreciază că dispozitiile
ordonantei supuse controlului nu afectează regimul autoritătilor
publice locale, deoarece consecintele punerii în aplicare a măsurilor
adoptate nu sunt negative, ci, din contră, sunt pozitive, normativele de
personal reglementate de acest act normativ având drept scop continuarea
bugetarii autoritătilor locale de la bugetul de stat. În caz contrar,
statul poate sista în orice moment alocarea de fonduri pentru autoritătile
locale, agravând în acest fel situatia financiară si de personal a acestora.
Referitor
la afectarea autonomiei locale, se apreciază că noile forme de
reglementare a disciplinei fiscale în materie bugetară pentru
autoritătile locale nu afectează principiul autonomiei locale,
consacrat de art. 120 din Constitutie. Statul, prin organele sale
reprezentative si decizionale, este dator a veghea la buna functionare a
autoritătilor publice, atât centrale, cât si locale, iar finantarea
autoritătilor locale din bugetul de stat nu poate fi sistată pentru
salvgardarea interesului statal, prin sacrificarea celui local, actul normativ
în discutie fiind adoptat tocmai pentru crearea unui echilibru în gestionarea
resurselor financiare ale statului. Acest act dă posibilitatea
autoritătilor locale de a primi sprijin financiar de la nivel central, în
perioade de dificultate economică generalizată.
Presedintele
Senatului si Presedintele Camerei Deputatilor nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
sesizarea de neconstitutionalitate, punctul de vedere al Guvernului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie si celor ale art. 1,
10, 15 si 18 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările
ulterioare, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul sesizării Curtii Constitutionale îl constituie
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 63/2010 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale,
precum si pentru stabilirea unor măsuri financiare.
Dispozitiile
din Constitutie considerate a fi încălcate sunt cele ale art. 115 alin.
(4) si (6), precum si cele ale art. 120-122.
Examinând
obiectia de neconstitutionalitate, retinem următoarele:
I. Cu
privire la criticile de neconstitutionalitate extrinsecă, prin raportare
la prevederile art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală:
- Art.
115 alin. (4) prevede că Guvernul poate adopta ordonante de urgentă
numai în situatii extraordinare a căror reglementare nu poate fi
amânată, având obligatia de a motiva urgenta în cuprinsul acestora.
Referindu-se
la jurisprudenta Curtii Constitutionale, exemplificată prin Decizia nr.
255 din 11 mai 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511
din 16 iunie 2005, si Decizia nr. 1.008 din 7 iulie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 23 iulie 2009,
autorul obiectiei de neconstitutionalitate sustine că Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 63/2010 a fost adoptată cu încălcarea
conditiilor prevăzute de art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală,
situatia extraordinară si urgenta fiind doar proclamate si fără
precizarea vreunui element cuantificabil.
Curtea,
în jurisprudenta sa, a statuat, în mod constant, că situatiile
extraordinare exprimă un grad mare de abatere de la obisnuit sau comun,
aspect întărit si prin adăugarea sintagmei “a căror reglementare
nu poate fi amânată” (Decizia nr. 255 din 11 mai 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iunie 2005).
Curtea
a mai arătat, prin Decizia nr. 1.008 din 7 iulie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 23 iulie 2009,
că pentru îndeplinirea cerintelor prevăzute de art. 115 alin. (4) din
Constitutie este necesară existenta unei stări de fapt obiective,
cuantificabile, independente de vointa Guvernului, care pune în pericol un
interes public. Cu privire ia criteriul obiectiv necesar pentru aprecierea
situatiei extraordinare, Curtea a retinut, cu prilejul pronuntării
Deciziei nr. 255 din 11 mai 2005, că “invocarea elementului de
oportunitate, prin definitie de natură subiectivă, căruia i se
conferă o eficientă contributivă determinantă a urgentei,
ceea ce, implicit, îl converteste în situatie extraordinară, impune
concluzia că aceasta nu are, în mod necesar si univoc, caracter obiectiv,
ci poate da expresie si unor factori subiectivi, de oportunitate (...).
Întrucât însă asemenea factori nu sunt cuantificabili, afirmarea
existentei situatiei extraordinare, în temeiul lor sau prin convertirea
lor într-o asemenea situatie, conferă acesteia un caracter arbitrar, de
natură să creeze dificultăti insurmontabile în legitimarea
delegării legislative. S-ar ajunge, astfel, ca un criteriu de
constitutionalitate - situatia extraordinară -, a cărui
respectare este prin definitie supusă controlului Curtii, să fie,
practic, sustras unui atare control, ceea ce ar fi inadmisibil”. Totodată,
cu prilejul pronuntării Deciziei nr. 421 din 9 mai 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 30 mai 2007, Curtea
Constitutională a statuat că “urgenta reglementării nu
echivalează cu existenta situatiei extraordinare, reglementarea
operativă putându-se realiza si pe calea procedurii obisnuite de
legiferare”.
În
raport cu obiectul criticii de neconstitutionalitate formulate, Curtea retine
că, în nota de fundamentare a ordonantei de urgentă criticate,
existenta unei situatii extraordinare a cărei reglementare nu poate fi
amânată si urgenta acesteia sunt justificate de Guvern prin
următoarele argumente:
-
adoptarea ordonantei de urgentă criticate a fost determinată -
potrivit motivării explicite pe care o contine - tocmai de necesitatea
eficientizării activitătii institutiilor publice locale si a
îmbunătătirii actului managerial în conditiile actualei crize, care,
persistând, impune reducerea cheltuielilor bugetare, în general, si reducerea
cheltuielilor bugetare locale, în special, având în vedere că - potrivit
art. 64 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice si ale art. 5 din
Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale - îndestularea cu resurse
financiare a bugetelor locale se face cu fonduri ce se acordă (sub forma
transferurilor si a cotelor defalcate) de la bugetul de stat, iar veniturile
bugetului general consolidat au scăzut continuu în ultimii 2 ani;
-
bugetele locale au încheiat anul 2009 cu plăti restante (datorii
neachitate la termenul scadent) într-o valoare foarte mare, care, în primele
luni ale anului 2010, nu numai că nu s-au diminuat, ci au crescut
constant, fapt care poate conduce la o situatie de blocaj financiar la nivelul
bugetelor locale ale unitătilor administrativ-teritoriale. La rândul
său, acesta va genera un blocaj financiar al operatorilor economici ce
prestează servicii sau execută lucrări pentru autoritătile
administratiei publice locale.
Prin
adoptarea ordonantei criticate se urmăreste diminuarea arieratelor înregistrate
de unitătile administrativ-teritoriale si îmbunătătirea
situatiei economico-financiare a unitătilor administrativ-teritoriale,
fapt care va permite finantarea unor noi proiecte de investitii. De asemenea,
reglementarea va avea impact si asupra activitătii financiare a
operatorilor economici care prestează servicii de interes public local;
- o
altă perspectivă este aceea a imposibilitătii realizării
indicatorilor macroeconomici conveniti cu Fondul Monetar International, Comisia
Europeană si Banca Mondială si pot pune în pericol următoarele
transe din acordul stand-by încheiat de România. Aceste organisme
internationale au formulat opinii si recomandări referitoare la cresterea
disciplinei financiare, a predictibilitătii si transparentei executiei bugetare
la nivelul autoritătilor administratiei publice locale, la diminuarea
arieratelor înregistrate ca urmare a managementului financiar imprudent si la
reducerea cheltuielilor bugetare ale autoritătilor administratiei publice
locale. În acest scop, este necesară adoptarea unei politici de
restrângere a cheltuielilor bugetare si de întărire a disciplinei
financiare, astfel încât să se reducă plătile restante la
nivelul unitătilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale;
- în
activitatea de monitorizare a datoriei publice locale, Ministerul Finantelor
Publice a constatat existenta unor contracte, care constituie datorie
publică locală, încheiate de unităti administrativ-teritoriale
fără obtinerea avizului comisiei de autorizare a împrumuturilor
locale, fapte produse si din cauza încadrării acestora în categoria
contraventiilor si nu ca infractiuni, asa cum este considerată folosirea
ori prezentarea de documente sau date false, inexacte ori incomplete în vederea
obtinerii avizului comisiei mentionate. Prin urmare, Guvernul a apreciat
că este necesară o corelare legislativă care să
corespundă noilor realităti;
- în sfârsit, s-au remarcat diferente foarte mari în privinta
numărului de personal în colectivităti locale de dimensiuni similare,
în conditiile în care atributiile conferite prin lege sunt identice. Cele mai
mari efective de personal se regăsesc în autorităti publice
(primării si consilii judetene), cultură (inclusiv întretinere spatii
verzi), dezvoltare publică (administrarea domeniului public, locuinte,
piete, iluminat public) si politia comunitară. Asa fiind, se
consideră necesară stabilirea de normative de personal (număr
maxim al posturilor) ce vor trebui implementate la nivelul administratiei
publice locale. Acestea vor determina o rationalizare a cheltuielilor în scopul
realizării unui echilibru cu veniturile realizate, pe de o parte, si
asigurării resurselor financiare suplimentare pentru efectuarea de
proiecte de investitii, pe de altă parte.
Având
în vedere jurisprudenta sa cu privire la art. 115 alin. (4) din Constitutie,
Curtea a analizat fiecare dintre aceste motive invocate de Guvern pentru a
stabili dacă implicatiile financiare legate de modificările
legislative adoptate, în situatia dată, se circumscriu situatiei extraordinare
sau unor elemente de oportunitate.
Astfel,
prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 23 noiembrie 2009, Curtea a retinut
că situatia de criză financiară mondială ar putea afecta,
în lipsa unor măsuri adecvate, stabilitatea economică a tării
si, implicit, securitatea natională. Aceasta este premisa de la care
Curtea urmează să analizeze relevanta motivelor invocate de Guvern în
adoptarea ordonantei de urgentă criticate.
Principalele
motive pentru justificarea situatiei extraordinare le reprezintă cresterea
arieratelor înregistrate de unitătile administrativ-teritoriale,
necorelarea reglementărilor legislative în domeniul obtinerii avizului
comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum si excedentul de
personal în colectivitătile locale. Motivele invocate privite separat nu
justifică existenta unei situatii extraordinare, de aceea Curtea va
proceda la analizarea efectelor pe care aceste împrejurări le produc prin
întrunirea lor cumulată, si anume, pe de o parte, situatia de blocaj
financiar la nivelul bugetelor locale ale unitătilor
administrativ-teritoriale ce afectează negativ bugetul de stat, prin
cresterea deficitului bugetar, si, pe de altă parte, imposibilitatea
realizării indicatorilor macroeconomici conveniti cu Fondul
Monetar
International, Comisia Europeană si Banca Mondială, situatie care
poate pune în pericol următoarele transe din acordul stand-by încheiat de
România. Or, dată fiind necesitatea adoptării unei politici de
restrângere a cheltuielilor bugetare si de întărire a disciplinei
financiare, astfel încât să se reducă deficitele dintre veniturile si
angajamentele legale de cheltuieli publice locale si plecând de la premisa
constatată de către Curte prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie
2009, Curtea Constitutională ajunge la concluzia că în cauza de
fată există o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă si
independentă de vointa Guvernului, care pune în pericol un interes public,
respectiv stabilitatea economică a statului român.
De
asemenea, Curtea constată că ordonanta de urgentă a fost
adoptată în vederea atenuării efectelor unei stări de criză
economică generalizată. O atare finalitate economică
implică, în mod necesar si neechivoc, o reglementare juridică
primară, rapidă, unitară si energică.
În
consecintă, adoptarea măsurii criticate reclamă, în mod
indubitabil, urgentă; or, reglementarea urgentă a situatiei rezultate
în conditiile de criză economică nu putea fi făcută în mod
rapid si rezonabil nici prin asumarea răspunderii Guvernului în fata
Camerei Deputatilor si a Senatului asupra unui proiect de lege si nici prin
adoptarea unui proiect de lege cu procedura de urgentă. În aceste
conditii, pentru conservarea stabilitătii economice a statului, singurul
instrument rămas la îndemâna Guvernului a fost adoptarea unei ordonante de
urgentă (a se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 713 din 25 mai
2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430
din 28 iunie 2010).
În ceea
ce priveste critica referitoare la abaterea de la regulile de tehnică
legislativă privind intrarea în vigoare a ordonantelor de urgentă,
astfel cum sunt acestea stabilite de art. 12 alin. (2) din Legea nr. 24/2000,
apreciem că dispozitiile art. X din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/2010
care prevăd momente ulterioare de intrare în vigoare pentru anumite
dispozitii ale ordonantei nu infirmă caracterul urgent si extraordinar al
situatiei reglementate.
Din
contră, dispozitiile art. I pct. 1-8, 11, 13-15, 17-21, 25-40 si 43, care intră în
vigoare la 1 ianuarie 2011, fiind norme care modifică si completează
Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, operează în materie
financiar-fiscală, cu impact asupra responsabilitătilor
autoritătilor administratiei publice locale si ale institutiilor publice
implicate în domeniul finantelor publice locale. Or, apare pe deplin
justificată, în această materie, instituirea, ca dată de intrare
în vigoare a noii reglementări, începutul următorului an bugetar,
tocmai în scopul respectării caracterului anual al normelor referitoare la
buget, pe de o parte, precum si în vederea asigurării unui grad sporit de
predictibilitate în ceea ce priveste structura bugetului pe anul următor.
În ceea
ce priveste dispozitiile art. I pct. 41 si 42, care intră în vigoare în termen de 30
de zile, calculate de la data intrării în vigoare a ordonantei de
urgentă, Curtea observă că acestea instituie un regim
sanctionator mai sever cu privire la nerespectarea dispozitiilor legale privind
datoria publică locală. De asemenea, dispozitiile art. IV, care
intră în vigoare tot în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a ordonantei, reglementează sanctiuni pentru nerespectarea unor
prevederi din actualul act normativ, prevederi pentru aplicarea cărora
legiuitorul a prevăzut o anumită procedură, care impune
respectarea mai multor termene.
Ratiunea
reglementării termenului de 30 de zile în aceste cazuri rezidă în
acordarea posibilitătii persoanelor cărora li se adresează
reglementarea de a lua cunostintă de noua normă în vederea
ajustării conduitei conform exigentei legale prevăzute de aceasta.
Intervalul instituit între data publicării actului normativ si data
intrării sale în vigoare constituie aplicarea principiului vacatio
legis-repausul legii si este menit să asigure caracterul previzibil si
accesibil al viitoarei reglementări si să sporească încrederea
cetătenilor în statul de drept.
Pentru
toate aceste motive, Curtea constată că reglementarea criticată
nu aduce atingere dispozitiilor art. 115 alin. (4) din Constitutie, îndeplinind
exigentele urgentei si ale situatiei extraordinare.
II. O altă critică formulată de autorul exceptiei
constă în faptul că prin această ordonantă de urgentă
se contravine art. 115 alin. (6) din Constitutie, care nu îngăduie să
fie adoptate ordonante de urgentă prin care este afectat regimul
institutiilor fundamentale ale statului.
Articolul
115 alin. (6) din Constitutie prevede că “Ordonantele de urgentă
nu pot fi adoptate în domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul
institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertătile si
îndatoririle prevăzute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot
viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate
publică”. Potrivit Deciziei nr. 1.189 din 6 noiembrie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 25 noiembrie 2008,
din interpretarea textului constitutional se poate deduce că interdictia
adoptării de ordonante de urgentă este totală si
neconditionată atunci când mentionează că “nu pot fi adoptate în
domeniul legilor constitutionale” si că “nu pot viza măsuri de
trecere silită a unor bunuri în proprietate publică”. În celelalte
domenii prevăzute de text, ordonantele de urgentă nu pot fi adoptate
dacă “afectează”, dacă au consecinte negative, dar, în schimb,
pot fi adoptate dacă, prin reglementările pe care le contin, au
consecinte pozitive în domeniile în care intervin.
Asa
fiind, pentru a constata aplicabilitatea dispozitiilor art. 115 alin. (6) din
Constitutie în cauza dedusă judecătii, instanta constitutională
este chemată să aprecieze dacă institutiile vizate de Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 63/2010 reprezintă institutii
fundamentale ale statului, pe de o parte, si dacă modificările
operate prin noua reglementare afectează regimul acestor institutii.
În ceea
ce priveste primul aspect, Curtea apreciază că natura
autoritătilor administratiei publice locale (consiliile locale, primarii
si consiliile judetene) de institutii fundamentale ale statului este
deopotrivă subliniată de statutul constitutional al acestora,
consacrat de art. 120-122 -Administratia publică locală, ca si
de faptul că organizarea si functionarea sa, adică regimul său
juridic, se reglementează, potrivit art. 73 alin. (3) lit. o) din
Constitutie, prin lege organică.
Referitor
la a doua conditie impusă de prevederile constitutionale, Curtea
observă că, potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr.
215/2001 a administratiei publice locale, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, “(1) Prezenta
lege reglementează regimul general al autonomiei locale, precum si
organizarea si functionarea administratiei publice locale”, stabilind,
în art. 2 alin. (1) al aceluiasi act normativ, că “(1) Administratia
publică în unitătile administrativ-teritoriale se organizează si
functionează în temeiul principiilor descentralizării, autonomiei
locale, deconcentrării serviciilor publice, eligibilitătii
autoritătilor administratiei publice locale, legalitătii si al consultării
cetătenilor în solutionarea problemelor locale de interes deosebit.”
Or, din
analiza întregului continut al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
63/2010, Curtea nu retine că acest act normativ aduce vreo modificare
Legii nr. 215/2001, neafectând în niciun sens, fie el pozitiv sau negativ, regimul
autoritătilor publice locale, reprezentate de consilii locale, primari
sau consilii judetene. Modificările operate se limitează la
modificarea si completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale,
precum si la stabilirea unor măsuri financiare de natură a spori
disciplina financiară, predictibilitatea si transparenta executiei
bugetare la nivelul unitătilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale,
cu impact direct asupra arieratelor înregistrate ca urmare a managementului
financiar imprudent si a cheltuielilor bugetare la nivelul
unitătilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.
Prin
urmare, Curtea constată că reglementarea criticată îndeplineste
exigentele prevăzute de art. 115 alin. (6) din Constitutie referitoare la
interdictia legiferării în domeniul regimului institutiilor fundamentale
ale statului prin ordonantă de urgentă.
III. În
fine, referitor la pretinsa încălcare a prevederilor art. 120-122 din
Constitutie, precum si a dispozitiilor art. 4 pct. 4 si art. 6 pct. 1 din Carta
europeană a autonomiei locale, Curtea apreciază că, astfel cum
reiese si din preambulul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 63/2010,
la adoptarea actului au fost avute în vedere necesitatea eficientizării
activitătii institutiilor publice locale si a îmbunătătirii
actului managerial în conditiile reducerii cheltuielilor bugetare locale,
precum si necesitatea adoptării unei politici de restrângere a
cheltuielilor bugetare si de întărire a disciplinei financiare, astfel
încât să se reducă deficitele dintre veniturile si angajamentele
legale de cheltuieli publice locale.
Curtea
constată că prevederile art. 120 din Constitutie consacră
principiile de bază ale administratiei publice din unitătile
administrativ-teritoriale, si anume descentralizarea, autonomia locală si
deconcentrarea serviciilor publice, principii care se regăsesc atât în
activitatea fiecărei autorităti comunale, orăsenesti sau
judetene, cât si în raporturile dintre aceste autorităti. Principiul
autonomiei locale se realizează prin activitatea consiliilor locale, a
primarilor, a consiliilor judetene si a presedintilor acestora, alesi în
conditiile legii, potrivit atributiilor si competentelor stabilite prin Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001.
Astfel
cum este definită autonomia publică locală prin legea
specială în cuprinsul art. 3, aceasta constă în “dreptul si
capacitatea efectivă a autoritătilor administratiei publice locale de
a solutiona si de a gestiona, în numele si în interesul colectivitătilor
locale pe care le reprezintă, treburile publice, în conditiile legii”. Curtea
Constitutională a statuat în jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia
nr. 154 din 30 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 466 din 25 mai 2004, că principiul autonomiei locale “nu presupune
totală independentă si competenta exclusivă a autoritătilor
publice din unitătile administrativ-teritoriale, ci acestea sunt obligate
să se supună reglementărilor legale general valabile pe întreg
teritoriul tării si dispozitiilor legale adoptate pentru protejarea
intereselor nationale”. De asemenea, prin Decizia nr. 136 din 3 mai 2001,
publicată în Monitorul Oficial al
României,
Partea I, nr. 647 din 16 octombrie 2001, Curtea a retinut că dispozitiile art.
120-122 din Constitutie “se referă la principiul autonomiei locale în
cadrul organizării administratiei publice din unitătile
administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei autonomii de decizie în
afara cadrului legal, care este general obligatoriu”. Asa fiind, principiul autonomiei
locale nu exclude obligatia autoritătilor administratiei publice locale de
a respecta legile cu caracter general, aplicabile pe întreg teritoriul
tării, recunoscând existenta unor interese locale specifice, distincte,
dar care nu sunt în contradictie cu interesele nationale, în acest sens sunt
dispozitiile art. 121 alin. (2) din Constitutie, potrivit cărora “Consiliile
locale si primarii functionează, în conditiile legii, ca autorităti
administrative autonome si rezolvă treburile publice din comune si din
orase”, precum si prevederile constitutionale ale art. 137 alin. (1),
referitoare la formarea, administrarea, întrebuintarea si controlul resurselor
financiare ale autoritătilor administrativ-teritoriale si ale
institutiilor publice, precum si prevederile art. 138 alin. (4) din
Constitutie, care stabilesc că “Bugetele locale se elaborează, se
aprobă si se execută în conditiile legii”.
De
asemenea, în lumina Cartei europene a autonomiei locale, adoptată la
Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată de România prin Legea nr.
199/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331
din 26 noiembrie 1997, “Principiul autonomiei locale trebuie să fie
recunoscut în legislatia internă si, pe cât posibil, în Constitutie” (art.
2), iar “Prin autonomie locală se întelege dreptul si capacitatea
efectivă ale autoritătilor administratiei publice locale de a
solutiona si de a gestiona, în cadrul legii, în nume propriu si în interesul
populatiei locale, o parte importantă a treburilor publice” (art. 3
pct. 1). În considerarea acestui drept, art. 4 pct. 2 prevede că “Autoritătilor
administratiei publice locale le este recunoscută, în cadrul legii,
capacitatea deplină de a-si exercita initiativa în toate domeniile ce nu
sunt excluse din cadrul competentelor lor sau care nu sunt atribuite unei alte
autorităti”. Or, în cazul de fată, în considerarea ratiunii
sociale majore pe care actul normativ se întemeiază, Curtea retine că
reglementarea legală dedusă controlului de constitutionalitate a fost
astfel concepută încât să ofere cadrul juridic necesar
protejării intereselor nationale în activitatea economică si
financiară, în concordantă cu exigenta prevăzută de art.
135 alin. (2) lit. b) din Constitutie.
Pe cale
de consecintă, Curtea constată că Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 63/2010 respectă exigentele constitutionale consacrate de
prevederile art. 120-122 referitoare la principiul autonomiei locale.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2006
privind finantele publice locale, precum si pentru stabilirea unor măsuri
financiare, exceptie ridicată de Avocatul Poporului.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 21 septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia
Costinescu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
privind modul si conditiile de preluare, evaluare, transmitere cu titlu
gratuit, valorificare sau, după caz, de casare ori distrugere a
materialelor consumabile de utilitate medicală, a materialelor de natura
obiectelor de inventar medicale, a medicamentelor si aparaturii medicale
intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului
Văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale economice si al Directiei politica
medicamentului nr. Cs.A. 10.518/2010, având în vedere prevederile art. 43 din
Hotărârea Guvernului nr. 731/2007 privind aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si
conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în
proprietatea privată a statului, republicată,
în
temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
144/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sănătătii, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite următorul ordin:
Art. 1. -
Prezentul ordin stabileste modul si conditiile de preluare, evaluare,
transmitere cu titlu gratuit, valorificare sau, după caz, de casare ori de
distrugere a materialelor consumabile de utilitate medicală, a
materialelor de natura obiectelor de inventar medicale, a medicamentelor si
aparaturii medicale intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a
statului.
Art. 2. -
Preluarea medicamentelor prevăzute la art. 1 se face de către
directiile de sănătate publică judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti si se distrug conform reglementărilor în vigoare.
Art. 3. - (1)
Preluarea materialelor consumabile de utilitate medicală, a materialelor
de natura obiectelor de inventar medicale si aparaturii medicale se face de
către directiile de sănătate publică judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(2) în scopul preluării,
transmiterii cu titlu gratuit, utilizării sau, după caz, casării
ori distrugerii materialelor consumabile de utilitate medicală, a
materialelor de natura obiectelor de inventar medicale si a aparaturii medicale
prevăzute la art. 1, se înfiintează o comisie la nivelul directiilor
de sănătate publică judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, care face preluarea.
(3)
Comisia prevăzută la alin. (2) va fi formată din 3 membri, având
următoarea componentă: un medic epidemiolog, un economist si un
consilier juridic din cadrul directiei de sănătate publică.
(4)
Nominalizarea membrilor comisiei prevăzute la alin. (2), precum si a
presedintelui acesteia se face de către directiile de sănătate
publică judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 4. - (1)
Comisia prevăzută la art. 3, după preluarea, trierea si
evaluarea materialelor consumabile de utilitate medicală, a materialelor
de natura obiectelor de inventar medicale si a aparaturii medicale, stabileste
unitatea sanitară, medico-socială sau unitatea de asistentă
socială beneficiară a acestora, către care produsele se transmit
cu titlu gratuit.
(2)
Unitătile beneficiare vor înregistra în contabilitate aceste bunuri în
baza reglementărilor privind donatiile în natură.
Art. 5. -
Produsele care în urma trierii nu corespund criteriilor stabilite de comisie
vor fi supuse distrugerii conform prevederilor legale.
Art. 6. -
Directiile din cadrul Ministerului Sănătătii, directiile
judetene de sănătate publică, respectiv a municipiului
Bucuresti, precum si unitătile beneficiare vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - La
data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice dispozitie
contrară se abrogă.
Art. 8. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii,
Cseke Attila
Bucuresti, 6 octombrie 2010.
Nr. 1.297.
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
pentru aprobarea Procedurii de valorificare, în regim de urgentă, a
bunurilor de consum alimentar si a materiilor prime necesare pentru prepararea
acestor bunuri, cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea
timpului, pierd din greutate ori din valoare, inclusiv animale,
păsări vii sau plante, în cazul aplicării măsurilor asigurătorii
si/sau executorii prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală
În temeiul dispozitiilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere dispozitiile art. 129 alin. (7), precum si ale art. 159 alin. (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Procedura de valorificare, în regim de urgentă, a bunurilor de
consum alimentar si a materiilor prime necesare pentru prepararea acestor
bunuri, cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului,
pierd din greutate ori din valoare, inclusiv animale, păsări vii sau
plante, în cazul aplicării măsurilor asigurătorii si/sau
executorii prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, prevăzută în anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se
aprobă modelele si modul de difuzare, utilizare si de păstrare ale
următoarelor formulare, prevăzute în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin:
1.
Anunt privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării.
2.
Proces-verbal privind desfăsurarea si rezultatul procedurii de
valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradării.
3.
Proces-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse
degradării.
Art. 3. -
Garda Financiară, Autoritatea Natională a Vămilor, Directia
generală coordonare inspectie fiscală, directiile generale ale
finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, organele
fiscale teritoriale subordonate acestora, Directia generală de
administrare a marilor contribuabili vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. -
Punctul 4 din anexa nr. 1 se aplică până la data de 31 decembrie 2010
inclusiv.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti, 4 octombrie 2010.
Nr. 2.389.
ANEXA
Nr. 1
PROCEDURA
de valorificare, în regim de urgentă, a bunurilor de consum alimentar
si a materiilor prime necesare pentru prepararea acestor bunuri, cu grad
ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului, pierd din greutate
ori din valoare, inclusiv animale, păsări vii sau plante, în cazul
aplicării măsurilor asigurătorii si/sau executorii prevăzute
de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală
1.
Bunurile de consum alimentar si materiile prime necesare pentru prepararea
acestor bunuri, cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea
timpului, pierd din greutate ori din valoare, inclusiv animale,
păsări vii sau plante, precum si bunurile al căror termen de
valabilitate expiră înainte de transformarea măsurilor
asigurătorii în măsuri executorii vor fi valorificate, în regim de
urgentă, potrivit art. 159 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
2.
Valorificarea, în regim de urgentă, a bunurilor este organizată de o
comisie de valorificare condusă de un presedinte.
3.
Comisia de valorificare este constituită din 3 persoane desemnate prin
decizie de către directorul executiv/directorul general al directiei
generale a finantelor publice judetene/Directiei Generale a Finantelor Publice
a Municipiului Bucuresti/Directiei generale de administrare a marilor contribuabili/Autoritătii
Nationale a Vămilor, după caz.
4. În
cazul în care organul de control, respectiv Garda Financiară, Autoritatea
Natională a Vămilor, Directia generală coordonare inspectie
fiscală, precum si Activitatea de Inspectie Fiscală din cadrul
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili/directiilor generale
ale finantelor publice judetene/Directiei Generale a Finantelor Publice a
Municipiului Bucuresti, a initiat măsurile asigurătorii, unul dintre
membrii Comisiei de valorificare va fi un reprezentant al acestuia, respectiv
cel care a avizat măsura.
5.
Valorificarea bunurilor prevăzute la pct. 1 se face la pretul de achizitie
cu ridicata practicat de către operatorii economici semnificativi care
comercializează produse similare. În acest sens, Comisia de valorificare,
pentru determinarea pretului minim de evaluare la care face cererea de
ofertă, va calcula, de regulă, o medie aritmetică a cel putin 3
preturi obtinute de la operatorii economici semnificativi care comercializează
produse similare.
6. În
cazul în care bunurile care urmează a fi sechestrate sunt bunuri
alimentare si/sau animale, acestea vor fi valorificate prin unitătile
autorizate si/sau înregistrate de către Autoritatea Natională
Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare în ceea ce priveste domeniul sanitar-veterinar
si pentru siguranta alimentelor.
7. În
cazul bunurilor si/sau al animalelor prevăzute la pct. 6, înainte de
propunerea pentru valorificare, se va anunta directia sanitar-veterinară
si pentru siguranta alimentelor (DSVSA) competentă teritorial,
pentru verificări tehnice si, ulterior vânzării, pentru stabilirea
trasabilitătii produselor/animalelor, iar în cazul alimentelor, vânzarea
se va face ulterior constatării conformitătii acestora, prin
determinări analitice în laboratoare autorizate sanitar-veterinar si
pentru siguranta alimentelor.
8.
Deplasarea de către cumpărător a bunurilor si/sau a animalelor
prevăzute la pct. 6 către noua destinatie se va face cu respectarea
conditiilor de transport sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, cu
mijloace de transport autorizate sanitar-veterinar si pentru siguranta
alimentelor si/sau cu respectarea conditiilor de bunăstare a animalelor.
9.
După sechestrarea bunurilor aflate în proprietatea debitorului, organul
care a dispus această măsură va lăsa bunurile în custodia
unei persoane care face dovada că este autorizată din punct de vedere
sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor si care are capacitatea
să asigure conditiile corespunzătoare de păstrare, conservare
sau mentinere a bunurilor.
10.
Persoanele care fac dovada că sunt autorizate sanitar-veterinar si pentru
siguranta alimentelor pot fi verificate si pe site-ul Autoritătii
Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, la adresawww.ansvsa.ro
11.
Comisia de valorificare, după instituirea măsurilor
asigurătorii, va efectua, de îndată, atât publicitatea
valorificării, prin publicarea unui anunt pe pagina de internet a
Ministerului Finantelor Publice - portalul Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală, cât si transmiterea unei cereri de ofertă operatorilor
economici semnificativi care comercializează produse similare si care, de
regulă, îsi desfăsoară activitatea în raza teritorială a
organului fiscal.
12.
Anuntul privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării
cuprinde următoarele elemente:
a)
denumirea organului fiscal care valorifică bunurile prevăzute la pct.
1;
b) data
la care a fost emis;
c)
numele si semnătura membrilor Comisiei de valorificare;
d)
bunurile care se oferă spre vânzare si descrierea lor sumară;
e)
pretul minim de evaluare al bunurilor potrivit pct. 5;
f)
cantitatea si valoarea totală de pornire (evaluare);
g)
data, ora si locul la care se va tine sedinta de deschidere a ofertelor;
h)
invitatia către toti cei interesati în cumpărarea bunurilor de a
depune la organul fiscal competent, în termenul de depunere a ofertelor si la
locul fixat în acest scop, oferte de cumpărare, în plic închis, sub
sanctiunea descalificării;
i)
invitatia către toti cei interesati în cumpărarea bunurilor de a se
prezenta, personal sau prin împuternicit, la data, ora si locul unde se va
desfăsura sedinta de deschidere a ofertelor.
13.
Comisia de valorificare, după instituirea măsurilor
asigurătorii, va asigura publicitatea bunurilor ce urmează a fi
valorificate, prin afisarea pe pagina de internet a Ministerului Finantelor
Publice - portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală a unei
situatii centralizate a tuturor bunurilor perisabile sau supuse
degradării, aprobată de presedintele Comisiei de valorificare, între
ora 16,00 din ziua curentă si ora 12,00 din ziua următoare, care va
cuprinde următoarele elemente: denumirea organului fiscal competent;
descrierea sumară a bunurilor care se oferă spre vânzare; cantitate;
pretul stabilit pentru fiecare categorie în parte, după caz, precum si
data si ora la care va avea loc sedinta de deschidere a ofertelor.
14.
Concomitent cu publicarea situatiei bunurilor perisabile sau supuse
degradării va fi postat pe pagina de internet a Ministerului Finantelor
Publice - portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală si anuntul
privind valorificarea acestora.
15.
Comisia de valorificare va stabili sedinta de deschidere a ofertelor a doua zi
de la publicarea anuntului si a situatiei centralizate a tuturor bunurilor
perisabile sau supuse degradării, la ora 14,00.
16.
Termenul de depunere a ofertelor începe la data publicării anuntului
privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării pe pagina
de internet a Ministerului Finantelor Publice - portalul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală si se termină cu două ore înainte de ora
programată pentru sedinta de deschidere a ofertelor, respectiv ora 12,00.
17.
Bunurile vor fi valorificate de către Comisia de valorificare, conform
prezentei proceduri, în sistem angro, doar către persoanele juridice sau
persoanele fizice care sunt legal autorizate să realizeze fapte de comert
cu aceste categorii de bunuri.
18.
Pentru participarea la procedura de valorificare a bunurilor perisabile sau
supuse degradării, ofertantii vor depune la organul fiscal competent
următoarele documente:
a) o
prezentare sintetică a ofertantului, care va cuprinde datele de
identificare si datele de contact, inclusiv un număr de fax si o
adresă de e-mail pe care pot fi făcute comunicările;
b)
dovada detinerii unei autorizatii de comercializare a categoriei de bunuri ce
urmează a fi valorificate;
c)
oferta financiară de cumpărare care contine suma oferită, care
nu poate fi sub pretul minim de evaluare stabilit potrivit pct. 5;
d)
împuternicirea persoanei care îl reprezintă pe ofertant, dacă este
cazul;
e)
pentru persoanele juridice române, copie de pe certificatul unic de
înregistrare eliberat de oficiul registrului comertului;
f) pentru persoanele juridice străine care desfăsoară
activităti în România prin intermediul sediilor permanente, copie de pe
certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comertului sau
copie de pe certificatul de înregistrare fiscală eliberat de organul
fiscal, după caz;
g)
pentru alte persoane juridice străine, cu exceptia celor de la lit. f),
actul de înmatriculare tradus în limba română;
h)
pentru persoanele fizice române, copie de pe actul de identitate;
i)
pentru persoanele fizice străine, copie de pe pasaport;
j)
dovada plătii taxei de participare sau a constituirii garantiei sub forma
scrisorii de garantie bancară.
19.
Taxa de participare reprezintă 10% din pretul de pornire a licitatiei si
se plăteste în lei la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului.
20. În
termen de 5 zile de la data întocmirii Procesului-verbal privind
desfăsurarea si rezultatul procedurii de valorificare a bunurilor
perisabile sau supuse degradării, organul fiscal va restitui taxa de
participare participantilor care au depus oferte de cumpărare si care nu
au fost declarati cumpărători, iar în cazul cumpărării,
taxa se retine în contul pretului. Taxa de participare nu se restituie
ofertantilor care nu s-au prezentat la valorificare, celui care a refuzat
încheierea Procesului-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau
supuse degradării, precum si cumpărătorului care nu a
plătit pretul. Taxa de participare care nu se restituie se face venit la
bugetul de stat. În situatia în care, pentru participarea la valorificare,
ofertantii au constituit garantii, în conditiile legii, sub forma scrisorii de
garantie bancară, scrisoarea de garantie bancară se valorifică
de organul fiscal competent în cazul în care ofertantul este declarat
adjudecatar si/sau în conditiile anterior mentionate.
21.
Documentatia va fi depusă în plic sigilat, toate paginile fiind
numerotate, semnate si/sau stampilate, după caz. Pe plic se vor înscrie
obligatoriu numele/denumirea si adresa/sediul social ale ofertantului.
22.
Organul fiscal competent, la înregistrarea ofertelor, va mentiona data si ora
primirii.
23.
Oferta va fi descalificată în următoarele situatii:
a) când
nu cuprinde datele de contact ale ofertantului, iar acesta nu este prezent sau
nu are un împuternicit în sală la sedinta de deschidere a ofertelor;
b) când
are un pret mai mic decât pretul minim de evaluare stabilit potrivit pct. 5;
c) când
nu contine, pentru persoanele juridice române, copia de pe certificatul unic de
înregistrare eliberat de oficiul registrului comertului;
d) când
nu contine, pentru persoanele juridice străine care desfăsoară
activităti în România prin intermediul sediilor permanente, copie de pe
certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comertului sau
copie de pe certificatul de înregistrare fiscală eliberat de organul
fiscal, după caz;
e) când
nu contine, pentru alte persoane juridice străine, cu exceptia celor de la
pct. 18 lit. f), actul de înmatriculare tradus în limba română;
f) când
nu contine, pentru persoanele fizice române, copia de pe actul de identitate;
g) când
nu contine, pentru persoanele fizice străine, copia de pe pasaport;
h) când
a fost depusă după termenul de depunere a ofertelor indicat în
anuntul prevăzut la pct. 12;
i) când
a fost depusă la altă adresă decât cea indicată în anuntul
prevăzut la pct. 12;
j) când
nu contine dovada detinerii unei autorizatii de comercializare a categoriei de
bunuri ce urmează a fi valorificate;
k) când
nu contine dovada plătii taxei de participare sau a constituirii garantiei
sub forma scrisorii de garantie bancară prevăzută la pct. 18
lit. j).
24.
Despre data, ora si locul sedintei de deschidere a ofertelor va fi înstiintat
si debitorul. Acesta poate participa la sedinta de deschidere a ofertelor.
25.
Sedinta de deschidere a ofertelor se tine la data, ora si locul stabilite de
Comisia de valorificare, astfel cum sunt acestea mentionate în Anuntul privind
valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării.
26. În
data, la ora si în locul stabilite de Comisia de valorificare în vederea
deschiderii ofertelor, comisia va proceda la inventarierea si la deschiderea
ofertelor depuse. Ofertantii pot participa la procedura de deschidere a
ofertelor.
27.
După deschiderea ofertelor, Comisia de valorificare verifică si
analizează documentele de participare, stabilind care dintre ofertele
depuse se încadrează în vreuna dintre situatiile reglementate de
dispozitiile pct. 23.
28. În
cazul în care va fi depusă o singură ofertă calificată, aceasta
va fi declarată câstigătoare dacă pretul oferit de ofertant este
cel putin egal cu pretul minim de evaluare stabilit potrivit pct. 5.
29. În
cazul în care există mai multe oferte calificate, este declarată
câstigătoare oferta cu valoarea cea mai mare.
30. În
cazul în care există mai multe oferte calificate si 2 sau mai multi
ofertanti au ofertele financiare cu valoarea cea mai mare, care sunt egale, se
va efectua o licitatie deschisă, pe loc, între acesti ofertanti, Comisia
de valorificare stabilind un pas de licitare cuprins între 1-5% din valoarea
bunurilor.
31.
Comisia de valorificare va oferi spre vânzare bunurile, prin 3 strigări
succesive, în care se pot face supralicitări, conform pasului de licitare
stabilit.
32.
Bunurile vor fi oferite celui care, după 3 strigări succesive,
oferă pretul cel mai mare.
33. La
finalizarea procedurii, se întocmeste un proces-verbal, semnat de către
toti participantii, privind desfăsurarea si rezultatul procedurii, care va
cuprinde, pe lângă elementele prevăzute la art. 43 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si următoarele elemente: numele si prenumele
sau denumirea cumpărătorului, precum si domiciliul fiscal al acestuia,
indicarea bunului valorificat, a pretului la care bunul a fost valorificat si a
taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul; toti cei care au
depus oferte si sumele oferite, precum si, dacă este cazul, mentionarea
situatiilor în care valorificarea nu s-a realizat.
34.
După finalizarea procedurii, Comisia de valorificare va emite
Procesul-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse
degradării, care constituie titlu de proprietate. În cazul în care
cumpărătorul nu face plata, în contul indicat de organul fiscal
competent, în termen de 5 zile de la data semnării Procesului-verbal
privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării, acesta
va putea fi executat silit pentru plata sumei datorate în temeiul titlului
executoriu emis de organul de executare competent pe baza Procesului-verbal
privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării.
35. În
cazul în care nu există nicio ofertă depusă ori ofertele depuse
se încadrează în una dintre situatiile prevăzute la pct. 23,
prevederile art. 161 si 167 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, se
aplică în mod corespunzător.
36. Pe
măsura primirii ofertelor, organul fiscal competent va constitui/actualiza
baza de date cu privire la potentialii ofertanti ce cuprinde informatii
referitoare la datele de identificare ale acestora, obiectul de activitate si
categoriile de produse pentru care si-au manifestat interesul.
37.
Această bază de date va fi utilizată de către organele
fiscale competente în transmiterea, pe viitor, a unor eventuale cereri de
ofertă potentialilor cumpărători.
ANEXA
Nr. 2
SIGLA |
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA
NATIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Unitatea
fiscală1)................................................................................. Str.
.......................................... nr. .............., localitatea
............................. |
Nr. ..................
din .............................
ANUNT
privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării
Anul...............luna.....................ziua.........
- model -
În temeiul art. 159 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, se face cunoscut că în ziua de............luna............................anul
........., ora......., în localitatea........................................,
str............................. nr.........., se vor vinde următoarele
bunuri perisabile sau supuse degradării, proprietate a debitorului2)
.........................................................................., cu
domiciliul fiscal în localitatea
................................................,
str..................................... nr............, bl.........., sc.......,
et......., ap......., cod de identificare fiscală3)...........................
Denumirea bunurilor perisabile sau supuse degradării, descriere sumară |
Cantitatea |
Valoarea, exclusiv TVA, este de lei |
Pretul minim al bunurilor, exclusiv TVA, este de lei |
Cota TVA/neimpozabil*) |
1............................ 2............................ 3............................. 4............................ |
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Cota de taxă pe
valoarea adăugată pentru vânzarea bunurilor mobile
este....../neimpozabilă în conformitate cu prevederile art. 128 alin. (3)
lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare.
Invităm
pe cei care pretind vreun drept asupra acestor bunuri să înstiinteze
despre aceasta organul de control/de executare, înainte de data stabilită
pentru vânzare.
Cei interesati în cumpărarea
bunurilor sunt invitati să prezinte până la termenul de depunere a
ofertelor, respectiv data .........., ora............, oferte financiare de
cumpărare; prezentarea sintetică a ofertantului, care va cuprinde:
datele de identificare si datele de contact, inclusiv un număr de fax si o
adresă de e-mail pe care pot fi făcute comunicările;
împuternicirea persoanei care îl reprezintă pe ofertant; pentru persoanele
juridice de nationalitate română, copie de pe certificatul unic de
înregistrare eliberat de oficiul registrului comertului; pentru persoanele
juridice străine, actul de înmatriculare tradus în limba română;
pentru persoanele fizice române, copie de pe actul de identitate; pentru
persoanele fizice străine, copie de pe pasaport, urmând să se
prezinte la data si orele stabilite pentru sedinta de deschidere a ofertelor si
pentru vânzare la locul fixat în acest scop.
Sedinta
de deschidere a ofertelor se va tine la data de.........., ora..............,
locul..............................
Împotriva
prezentului înscris cel interesat poate introduce contestatie la instanta
judecătorească competentă, în termen de 15 zile de la comunicare
sau luare la cunostintă, în conformitate cu prevederile art. 172 si 173
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
Potrivit
dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, când
urmează să se ia măsuri de executare silită nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Pentru
informatii suplimentare, vă puteti adresa la sediul nostru sau la telefon
nr..............................
Data
afisării................................
|
Comisia
de valorificare
Numele si
prenumele................................... Semnătura................................................... L.S. |
1) Se va completa denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului
Finantelor Publice -Agentia Natională de Administrare Fiscală sau al
unitătilor sale teritoriale.
2) Se vor mentiona numele si prenumele sau denumirea debitorului.
3) Se va mentiona codul numeric personal, numărul de identificare
fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de
înregistrare, după caz.
1.
Denumire: Anunt privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse
degradării
2.
Format: A4/t1
3. Se
utilizează: în baza art. 159 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
4. Se
întocmeste: în două exemplare de organul fiscal.
5.
Circulă: un exemplar la comisia de valorificare.
6. Se
afisează pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice -
portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
7. Se
arhivează: un exemplar la dosarul fiscal.
SIGLA |
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA
NATIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Unitatea
fiscală1)................................................................................. Str. ..........................................
nr. .............., localitatea ............................. |
Nr. ..................
din .............................
PROCES-VERBAL
privind desfăsurarea si rezultatul procedurii de valorificare a
bunurilor perisabile sau supuse degradării
- model -
Încheiat astăzi ................................... luna
...................................... anul ......., ora ........, în
localitatea ............................, str. ................................
nr. ......, în temeiul art. 159 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările si completările ulterioare
Pentru
stingerea creantelor fiscale restante/estimate, fată de debitorul 2)
..................................................................................
din localitatea .........................................., str.
.......................................... nr. ....., cod de identificare
fiscală 3) ....................................., în sumă
de............................... lei, s-a procedat la valorificarea bunurilor
perisabile sau supuse degradării sechestrate prin
Procesul-verbal
de sechestru nr..................din......................., întocmit
de.................................................
Valorificarea
bunurilor perisabile sau supuse degradării a fost adusă la cunostinta
publică prin publicarea la data de......................a anuntului de
vânzare, care a fost afisat pe pagina de internet a Ministerului Finantelor
Publice - portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
În baza
art. 159 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, s-a procedat la
valorificarea, în regim de urgentă, a bunurilor perisabile sau supuse
degradării, după cum urmează:
Organul
fiscal a făcut prezentarea ofertelor scrise primite (se vor mentiona toti
cei care au participat la vânzare si sumele oferite de fiecare
participant).............................................................................................................................................................
Descrierea
sumară a bunurilor perisabile sau supuse
degradării.........................................................
Pretul
minim al bunurilor perisabile sau supuse degradării..............................(exclusiv
TVA)
Licitatia
a început de la pretul de (lei)4).......................(exclusiv
TVA).
Bunurile
perisabile sau supuse degradării au fost vândute5)..................la
pretul de (lei)....................................., pentru care s-a calculat
TVA în valoare de.......................................(lei).
Dacă
debitorul este înregistrat ca plătitor de taxă pe valoarea
adăugată, în conformitate cu prevederile art. 128 alin. (3) lit. b)
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare, bunurile mobile sechestrate se vor valorifica cu
taxa pe valoarea adăugată calculată prin aplicarea cotei
standard de......sau, după caz, a cotei reduse de.....asupra bazei de
impozitare determinate potrivit legii, respectiv conform art. 137 si 138 din
Legea nr. 571/2003, cu modificările si completările ulterioare.
Cumpărătorul
va plăti pretul, în numerar sau prin decontare bancară, în cel mult 5
zile de la data cumpărării, la unitatea Trezoreriei
Statului...................................................în
contul........................
Cu
privire la vânzare, s-au făcut următoarele obiectii:
................................................................................................................................................................................................
Împotriva
prezentului înscris cel interesat poate introduce contestatie la instanta
judecătorească competentă, în termen de 15 zile de la comunicare
sau luare la cunostintă, în conformitate cu prevederile art. 172 si 173
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
Potrivit
dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, când
urmează să se ia măsuri de executare silită nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Prezentul
proces-verbal privind desfăsurarea si rezultatul procedurii de
valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradării s-a încheiat
în.................exemplare.
Comisia
de valorificare Numele, prenumele si
semnătura L.S. ................................... ................................... ................................... |
Participanti Numele, prenumele si
semnătura L.S. ................................... ................................... |
1) Se va completa denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului
Finantelor Publice -Agentia Natională de Administrare Fiscală sau al
unitătilor sale teritoriale.
2) Numele si prenumele/denumirea si domiciliul fiscal ale debitorului.
3) Se va mentiona codul numeric personal, numărul de identificare
fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de
înregistrare, după caz.
4) Cel mai mare pret din ofertele scrise.
5) Numele si prenumele/denumirea, domiciliul fiscal, precum si contul bancar
ale cumpărătorului, după caz.
1.
Denumire: Proces-verbal privind desfăsurarea si rezultatul procedurii de
valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradării
2. Format:
A4/t2
3. Se
utilizează: în baza art. 159 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
4. Se
întocmeste: în 3 exemplare de organul fiscal.
5.
Circulă: un exemplar la
cumpărător (sau reprezentantul său legal);
un exemplar la debitor.
6. Se
arhivează: un exemplar la dosarul fiscal.
SIGLA |
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA
NATIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Unitatea
fiscală1).................................................... Str.................nr...............,
localitatea................. Nr..................din................................ |
PROCES-VERBAL
privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării
- model -
Încheiat
astăzi.........................luna.....................anul.......,
ora............., în temeiul art. 159 alin. (4) si al art. 161 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările si completările ulterioare Conform
Procesului-verbal privind desfăsurarea si rezultatul procedurii de
valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradării
nr...................din data de..........., emis
de..................................................., s-au valorificat
bunurile perisabile sau supuse degradării2)............................................
Debitor:............................................................... ........................................................................... |
Cumpărător:.................................................................................................................... (nume, prenume/denumire, forma juridică) |
(nume,
prenume/denumire, forma juridică) cod de identificare
fiscală3)............. |
Cod de identificare
fiscală3)............ |
Str..............................................nr........,
localitatea..............................................,
judetul................................................. |
Str........................................nr.............,
localitatea..............................................,
judetul............................................. |
Vânzarea s-a făcut la pretul
de....................(lei), pentru care s-a calculat TVA în sumă
de.......................................(lei).
Dacă debitorul este înregistrat ca plătitor de taxă pe
valoarea adăugată, în conformitate cu prevederile art. 128 alin. (3)
lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare, bunurile perisabile sau supuse degradării
sechestrate se vor valorifica cu TVA calculată prin aplicarea cotei
standard de .... sau, după caz, a cotei reduse de .... asupra bazei de
impozitare determinate potrivit legii, respectiv conform art. 137 si 138 din
Legea nr. 571/2003, cu modificările si completările ulterioare.
Cumpărătorul
va efectua plata pretului în întregime, în numerar sau cu ordin de plată,
în termen de 5 zile de la data încheierii Procesului-verbal privind
desfăsurarea si rezultatul procedurii de valorificare a bunurilor
perisabile sau supuse degradării, după cum urmează:
-...........................
lei, reprezentând pretul de vânzare, exclusiv TVAaferentă, în contul nr.
...........................................;
-...........................
lei, reprezentând TVAaferentă, în contul nr. .......................................................................................
În
conformitate cu prevederile art. 161 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, prezentul proces-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile
sau supuse degradării constituie titlu de proprietate.
Procesul-verbal
privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării
constituie documentul pe baza căruia se emite titlul executoriu împotriva
cumpărătorului care nu plăteste pretul de vânzare.
Împotriva
prezentului înscris cel interesat poate introduce contestatie la instanta
judecătorească competentă, în termen de 15 zile de la comunicare
sau luare la cunostintă, în conformitate cu prevederile art. 172 si 173
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
1) Se va completa denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului
Finantelor Publice -Agentia Natională de Administrare Fiscală sau al
unitătilor sale teritoriale.
2) Descrierea sumară a bunurilor perisabile sau supuse degradării.
3) Se va completa codul numeric personal, numărul de identificare
fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de
înregistrare, după caz.
Potrivit
dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, când
urmează să se ia măsuri de executare silită nu este
obligatorie audierea contribuabilului. Prezentul proces-verbal s-a încheiat în......exemplare.
Conducătorul
unitătii fiscale Numele si
prenumele.................... Semnătura.................. L.S. |
|
Cumpărătorul (sau reprezentantul
său legal) Numele, prenumele si
semnătura L.S. ............................................................ |
Reprezentantul
unitătii fiscale
Numele...................
Prenumele.................
Semnătura...............
1.
Denumire: Proces-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse
degradării
2.
Format: A4/t2
3. Se
utilizează: în baza art. 159 alin. (4) si al art. 161 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
4. Se
întocmeste: în 3 exemplare de organul fiscal.
5.
Circulă: un exemplar la
cumpărător;
un exemplar la debitor.
6. Se
arhivează: un exemplar la dosarul fiscal.
În
Decizia presedintelui Autoritătii Nationale pentru Administrare si
Reglementare în Comunicatii nr. 629/2010 privind procedura de autorizare a
furnizării serviciilor de programe audiovizuale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 660 din 24 septembrie 2010,
se face următoarea rectificare (care apartine Redactiei “Monitorul
Oficial, Partea I”):
- la
art. 2 alin. (1) lit. f), în loc de: “... art. 73 din Legea audiovizualului
nr. 54/2002...” se va citi: “... art. 73 din Legea audiovizualului nr.
504/2002...”.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |