MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
XXII - Nr. 754 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 12
noiembrie 2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.055 din 16
septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (2), art. 8 alin. (1) pct. A lit. c) si art. 15
alin. (2) din Legea vânătorii si a protectiei fondului cinegetic nr.
407/2006
Decizia nr. 1.144 din 28
septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 55 din Legea nr. 59/1934 asupra cecului
Decizia nr. 1.216 din 5 octombrie
2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I
pct. 2 si 3 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda
în anul 2008 personalului din învătământ, ale art. 2 si 3 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, precum si ale art.
2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri
în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009
Decizia nr. 1.217 din 5 octombrie
2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si
3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, ale
art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai-decembrie 2009, ale Legii nr. 259/2009 pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri
fn domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, ale Legii nr.
300/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009 si ale Legii nr. 145/2009
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 1/2009 privind
unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.116. - Hotărâre privind
suplimentarea bugetului Ministerului Administratiei si Internelor din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul
de stat pe anul 2010, pentru organizarea evenimentelor care vor marca miscarea
anticomunistă din 15 noiembrie 1987
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
251. - Ordin al ministrului agriculturii
si dezvoltării rurale pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului
agriculturii si dezvoltării rurale nr. 215/2010 privind stabilirea modului
de implementare, a conditiilor specifice, a criteriilor de eligibilitate si a
termenilor de referintă pentru aplicarea schemelor de plăti nationale
directe complementare în sectorul zootehnic la specia bovine, în acord cu
reglementările comunitare în domeniu
252. - Ordin al ministrului
agriculturii si dezvoltării rurale privind modificarea Ordinului
ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr.
219/2007 pentru aprobarea regulilor privind înregistrarea operatorilor în
agricultura ecologică
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
865. - Decizie privind suspendarea,
la cerere, a desfăsurării activitătii de broker de asigurare de
către Societatea Comercială “Union First Insurance Brokers” - S.R.L.
888. - Decizie privind autorizarea
functionării ca broker de asigurare a Societătii Comerciale
IDEEAINTERMED INSURANCE BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
889. - Decizie privind autorizarea
functionării ca broker de asigurare a Societătii Comerciale
BUSINESSWIDE BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4
alin. (2), art. 8 alin. (1) pct. A lit. c) si art. 15 alin. (2) din Legea
vânătorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (2), art. 8 alin. (1) pct. A
lit. c) si art. 15 alin. (2) din Legea vânătorii si a protectiei fondului
cinegetic nr. 407/2006, exceptie ridicată de Lucian Eugen Sipoteanu si
Magdalena Sipoteanu în Dosarul nr. 3.280/40/2008 al Curtii de Apel Suceava -
Sectia comercială si de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra înscrisurilor
depuse la dosar.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, în
acest sens, face referire la Decizia Curtii Constitutionale nr. 345 din 18
septembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 746 din 24 octombrie
2003.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 6 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 3.280/40/2008, Curtea de Apel Suceava - Sectia comercială
si de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (2), art. 8
alin. (1) pct. A lit. c) si art. 15 alin. (2) din Legea vânătorii si a
protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, exceptie ridicată de
Lucian Eugen Sipoteanu si Magdalena Sipoteanu.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii exceptiei
sustin că proprietarul particular de pădure care nu detine minimum
51% din suprafata unui fond de vânătoare este obligat, evident nelegal,
să renunte la fondul său de vânătoare în favoarea gestionarului
consacrat, încălcându-se prevederile art. 44 din Constitutie. Astfel, în
mod abuziv, pădurile proprietate privată sunt incluse în cadrul
fondului national de vânătoare. De asemenea, obligarea proprietarilor de a
permite desfăsurarea actiunilor de vânătoare autorizate pe terenurile
ce le detin sau apartin încalcă prevederile constitutionale referitoare la
garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate.
Curtea de Apel Suceava - Sectia comercială si de
contencios administrativ si fiscal arată că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul arată
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Textul
criticat constituie o materializare a prevederilor constitutionale, în baza
cărora “dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului
sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de
lege”. Limitele aduse prin lege dreptului de proprietate, prin
reglementarea obligatiei pentru orice titular al terenurilor incluse în
fondurile de vânătoare de a permite desfăsurarea actiunilor de
vânătoare autorizate pe terenurile ce le detin, se justifică tocmai
în considerarea faptului că, potrivit art. 2 din Legea nr. 407/2006,
legiuitorul a statuat în mod expres caracterul de bun public de interes
national al faunei de interes cinegetic.
Avocatul Poporului arată că dispozitiile de lege criticate
reprezintă optiunea legiuitorului si sunt în deplină conformitate cu
prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit
cărora continutul si limitele dreptului de proprietate se stabilesc prin
lege. Ca atare, legiuitorul este competent să stabilească cadrul
juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în acceptiunea
principială conferită de Legea fundamentală, astfel încât
să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv
garantat.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 4 alin. (2), art. 8 alin. (1) pct. A lit. c) si art. 15 alin.
(2) din Legea vânătorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 944 din 22 noiembrie
2006. Alin. (2) al art. 4 a fost introdus prin articolul unic pct.1 din Legea
nr. 197/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 472 din 13 iulie 2007.
Art. 15 alin. (2) a fost modificat prin art. I pct. 8 din Legea nr. 215/2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 10 noiembrie 2008.
Textele criticate au următorul continut:
- Art. 4 alin. (2): “(2) Detinătorii cu orice
titlu ai terenurilor incluse în fondurile cinegetice au obligatia de a permite
desfăsurarea actiunilor de vânătoare autorizate pe terenurile ce le
detin sau apartin, în conditiile alin. (1).”;
- Art. 8 alin. (1) pct. A lît c): “(1) Atribuirea
dreptului de gestionare a faunei cinegetice se realizează de administrator
pe fonduri cinegetice, prin următoarele modalităti:
A. direct, pentru următoarele categorii de fonduri
cinegetice: [...] c) fondurile cinegetice pentru care proprietarii, individual
sau în asociatie constituită în scopul obtinerii dreptului de a gestiona
fondurile cinegetice respective prin structură licentiată, nu au în proprietate
minimum 51% din suprafata fiecărui fond si pentru cele care nu au fost
atribuite în conditiile lit. a) si b). Acest tip de atribuire se
realizează în favoarea gestionarului consacrat, la cererea acestuia;”;
- Art. 15 alin. (2): “(2) Tariful de gestionare pentru
fondurile cinegetice care se atribuie direct, în conditiile art. 8 alin. (1)
lit. A, precum si tariful de pornire la licitatie pentru fondurile cinegetice
care se atribuie prin licitatie publică, în conditiile art. 8 alin. (1)
lit. B, se stabilesc prin însumarea produselor dintre media numărului de
exemplare aprobate a fi recoltate pe ultimele două sezoane de
vânătoare încheiate, pe specii, si 10% din valoarea de calcul al tarifului
de gestionare, înscrise în anexele nr. 1 si 2.”
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor
dispozitii legale, autorii exceptiei invocă încălcarea prevederilor
constitutionale ale art. 44 referitoare la dreptul de proprietate.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că autorii acesteia pornesc de la o premisă
gresită, aceea că proprietarului suprafetei de teren, care poate face
parte dintr-un fond cinegetic, îi apartin si exemplarele de faună
sălbatică ce se află pe această suprafată de teren,
devenind, astfel, proprietarul fondului cinegetic (fond de vânătoare - în
redactarea anterioară a legii).
Din analiza dispozitiilor Legii nr. 407/2006,
rezultă, potrivit art. 1 lit. i), că fondul cinegetic este
reprezentat de unitatea de gospodărire cinegetică constituită
din fauna de interes cinegetic si suprafata de teren, indiferent de
categoria acestuia, indiferent de proprietar si astfel delimitată încât
să asigure o stabilitate cât mai mare faunei de interes cinegetic în
interiorul său. Exceptie fac suprafetele din intravilan, precum si zona
strict protejată si zona-tampon din cuprinsul Rezervatiei Biosferei “Delta
Dunării”.
Fauna de interes cinegetic, ce se constituie din totalitatea exemplarelor din
populatiile speciilor de faună sălbatică prevăzute în
anexele nr. 1 si 2 la legea precitată, existente pe teritoriul României,
reprezintă resursă naturală regenerabilă, bun public de
interes national si international.
Asa fiind, Curtea observă că fauna de interes
cinegetic reprezintă un element diferit de suprafetele de teren pe care se
poate regăsi, cele două elemente fiind interdependente si numai
împreună formând un fond cinegetic.
În ceea ce priveste atribuirea dreptului de gestionare a
faunei cinegetice, Curtea constată că aceasta poate fi realizată
fie direct, fie prin licitatie publică. În cazul fondurilor cinegetice pe
care proprietarii privati, persoane fizice sau juridice, au în proprietate o
suprafată de teren care reprezintă minimum 51% din suprafata
fiecărui fond cinegetic, individual sau într-o asociatie legal
constituită, atribuirea dreptului de gestionare a faunei cinegetice se
realizează direct în favoarea gestionarului propus de către persoana
fizică sau juridică. În cazul în care persoana fizică sau
juridică nu indică gestionarul agreat, atribuirea dreptului de gestionare
a faunei cinegetice se realizează direct în favoarea gestionarului
consacrat, la cererea acestuia.
În cazul fondurilor cinegetice pentru care proprietarii,
individual sau într-o asociatie legal constituită, nu au în proprietate
minimum 51% din suprafata fiecărui fond, atribuirea dreptului de
gestionare a faunei cinegetice se realizează direct în favoarea
gestionarului consacrat, la cererea acestuia. Atunci când atribuirea dreptului
de gestionare a faunei cinegetice nu se poate realiza cum s-a arătat mai
sus, se trece la atribuirea prin licitatie publică.
Modul de atribuire a dreptului de gestionare a faunei
cinegetice are ca scop, printre altele, si comasarea suprafetelor de teren în
fonduri cinegetice viabile, care să asigure dezvoltarea durabilă în
domeniul cinegetic, cu suprafete necesare pentru a asigura stabilitatea cât mai
mare a faunei de interes cinegetic.
Pentru constituirea unui fond cinegetic trebuie să
fie îndeplinite anumite criterii, prin întrunirea cărora se creează o
suprafată considerabilă în care utilitatea si posibilitatea ocrotirii
si exploatării faunei de interes cinegetic, conservarea
biodiversitătii faunei sălbatice, mentinerea echilibrului ecologic si
realizarea protectiei efective a vânatului să se realizeze în mod real.
Fondurile cinegetice trebuie grupate în complexe cinegetice cu suprafete mari
pentru un management integrat si durabil al speciilor de interes cinegetic.
Chiar si în aceste conditii, suprafata de teren
rămâne în continuare în proprietatea persoanei fizice sau juridice care a
detinut-o până în momentul constituirii fondului cinegetic. Chiar
dacă în acest mod titularul dreptului de proprietate suferă o
îngrădire în exercitarea atributelor dreptului său, având în vedere
că, pe această cale, se asigură valorificarea fondului cinegetic
si integritatea naturală a ecosistemelor forestiere si întrucât, potrivit
art. 44 alin. (1) din Constitutie, stabilirea continutului si a limitelor
dreptului de proprietate constituie atributul exclusiv al legiuitorului,
reglementarea legală în sine nu relevă nicio contradictie cu textele
constitutionale de referintă.
În continuare, Curtea retine că, pentru îndeplinirea
obligatiilor prevăzute de textul criticat, detinătorii terenurilor
sunt în drept să beneficieze, conform art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 407/2006, de venituri atrase din tarifele anuale de atribuire a
gestionării fondurilor de vânătoare, iar în ceea ce priveste
eventualele prejudicii care pot fi create în urma activitătilor de
vânătoare, proprietarii terenurilor pe care se arondează asemenea
fonduri au la dispozitie actiunea în justitie prin care îsi pot recupera paguba
suferită, potrivit dreptului comun.
Modul de calcul al tarifului de gestionare pentru
fondurile cinegetice, precum si procentul cuvenit proprietarilor suprafetelor
de teren ce fac parte dintr-un fond cinegetic sunt prevăzute de textul
art. 15 din Legea nr. 407/2006, fără a fi în contradictie cu
prevederile art. 44 din Constitutie.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 4 alin. (2) din
Legea nr. 407/2006, Curtea constată că instanta de contencios
constitutional, răspunzând unei critici asemănătoare, a statuat
prin Decizia nr. 345 din 18 septembrie 2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 24 octombrie 2003, că obligatia proprietarilor terenurilor
incluse în fondurile cinegetice de a permite desfăsurarea actiunilor de
vânătoare autorizate pe terenurile ce le detin sau apartin instituie, în
realitate, o sarcină care grevează terenurile pe care se
arondează fonduri cinegetice si care constă în obligatia
detinătorilor cu orice titlu ai acestor terenuri de a permite exercitarea
vânătorii, fără a se încălca prevederile art. 44 din Legea
fundamentală.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, alart.
11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (2), art. 8 alin. (1) pct. A lit. c) si art. 15
alin. (2) din Legea vânătorii si a protectiei fondului cinegetic nr.
407/2006, exceptie ridicată de Lucian Eugen Sipoteanu si Magdalena
Sipoteanu în Dosarul nr. 3.280/40/2008 al Curtii de Apel Suceava - Sectia
comercială si de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 16
septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 28 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 din
Legea nr. 59/1934 asupra cecului
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 din Legea nr. 59/1934 asupra
cecului, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Jess Timber” -
S.R.L. În Dosarul nr. 7802.01/301/2009 al Judecătoriei Sectorului 3 Bucuresti
- Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilă.
În acest sens, arată că aspectele invocate de autorul exceptiei tind
la modificarea solutiei legislative criticate, ceea ce excedează
atributiilor Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 30 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 7802.01/301/2009, Judecătoria Sectorului 3 Bucuresti -
Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 din Legea nr. 59/1934 asupra
cecului, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Jess Timber”
- S.R.L. Într-o cauză având ca obiect o contestatie la executare si la
titlu.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că prin reglementarea criticată se încalcă dreptul la
apărare, întrucât aceasta nu prevede posibilitatea debitorului de a
formula opozitie la executare, întemeiată pe motivele de nulitate a
cecului si pe dispozitiile prevăzute de regulamentele Băncii
Nationale a României, în special Regulamentul nr. 1/2001 privind organizarea si
functionarea la Banca Natională a României a Centralei Incidentelor de
Plăti. Astfel, acesta consideră că prevederile legale criticate,
care au fost adoptate în anul 1934 si la care s-au adus câteva modificări,
nu sunt suficiente astfel încât să poată fi aplicate si în conditiile
regulamentelor impuse de Banca Natională a României pentru buna
functionare a sistemului bancar.
Judecătoria Sectorului 3 Bucuresti - Sectia
civilă consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest
sens, invocă jurisprudenta Curtii
Constitutionale în materie, si anume deciziile nr.
716/2007 si nr. 1.474/2009.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale
criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 55 din Legea nr. 59/1934 asupra cecului, publicată în
Monitorul Oficial nr. 100 din 1 mai 1934, potrivit cărora “în procesele
pornite fie pe cale de actiune, fie pe cale de opozitie, la somatia de
executare a cecului, debitorul nu va putea opune decât exceptiunile de nulitate
a titlului prevăzut de art. 2, precum si cele care nu sunt oprite de art.
23.
Exceptiunile personale vor trebui să fie de
grabnică solutiune si întotdeauna întemeiate pe o probă scrisă.
Exceptiunile trebuie invocate la primul termen de
înfătisare.
Prin primul termen de înfătisare se întelege primul
termen de la prima instantă, când procedura fiind îndeplinită,
părtile pot pune concluzii în fond, chiar dacă pârâtul sau oponentul
nu se prezintă.”
Autorul exceptiei sustine că prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 20 referitoare la
tratatele internationale privind drepturile omului si art. 24 care
consacră dreptul la apărare.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că nu pot fi primite criticile autorului acesteia, deoarece,
asa cum instanta de contencios constitutional a statuat prin Decizia nr. 716
din 13 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 756 din 7
noiembrie 2007, “procedura instituită prin art. 54 si art. 55 din Legea
nr. 59/1934 este o procedură specială în materia executării
creantelor, derogatorie de la dreptul comun, prin intermediul căreia se
urmăreste recuperarea într-un timp cât mai scurt a acestor creante.
Specificul domeniului supus reglementării, si anume
al regimului juridic al cecului ca instrument de plată, a impus adoptarea
unor solutii diferite fată de cele din dreptul comun, legiuitorul având,
conform atributiilor stabilite de art. 126 alin. (2) din Constitutie, dreptul
exclusiv de a reglementa prin lege procedura de judecată, cu conditia
respectării celorlalte dispozitii din Constitutie.”
În concret însă critica autorului exceptiei de
neconstitutionalitate vizează o deficientă de reglementare a textului
de lege criticat, deoarece, asa cum reiese din sustinerile acestuia,
“prevederile art. 55 din Legea nr. 59/1934 sunt neconstitutionale întrucât
lipsa de claritate si de uniformitate a textelor legale poate genera
interpretări gresite, de natură să aducă atingere dreptului
la apărare.”
Or, asemenea critici nu intră în competenta
instantei de contencios constitutional, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, se
pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care
a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederea
legală supusă controlului.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 din Legea nr. 59/1934 asupra
cecului, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Jess Timber” -
S.R.L. în Dosarul nr. 7802.01/301/2009 al Judecătoriei Sectorului 3
Bucuresti - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 28
septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învătământ,
ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2009 privind
unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar, ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 31/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, precum si ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai-decembrie 2009
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Cristina Toma - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008
privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învătământ, ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, precum si ale art. 2 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009, exceptie ridicată de Sindicatul
învătământului Preuniversitar Satu Mare în Dosarul nr. 2.699/83/2009
al Curtii de Apel Oradea - Sectia civilă mixtă.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 12 ianuarie 2010, pronuntată în
Dosarul nr. 2.699/83/2009, Curtea de Apel Oradea - Sectia civilă
mixtă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 2 si 3 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda
în anul 2008 personalului din învătământ, ale art. 2 si 3 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, precum si ale art. 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009, exceptie
ridicată de Sindicatul învătământului Preuniversitar Satu Mare
într-o cauză având ca obiect drepturi bănesti.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în
esentă, că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 151/2008
reprezintă un act adoptat împotriva vointei Parlamentului, emis
fără consultarea Consiliului Economic si Social. Se arată
că nu este motivată urgenta adoptării acestei ordonante, precum
si că nu este precizată situatia extraordinară a cărei
reglementare nu poate fi amânată. Autorul arată că ordonantele
de urgentă ale Guvernului nr. 1/2009, nr. 31/2009 si nr. 41/2009 au adus
modificări Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 în mod arbitrar,
fără a tine cont de prevederile Legii nr. 221/2008, prin care a fost
aprobată această ordonantă.
Curtea de Apel Oradea - Sectia civilă mixtă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 si ale
art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2009 este
inadmisibilă, iar exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 31/2009 si art. 2 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate invocată este inadmisibilă.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
reprezintă prevederile art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învătământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
759 din 11 noiembrie 2008, ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
60 din 30 ianuarie 2009, ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 211 din 1 aprilie 2009,
precum si ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009, având următorul
continut:
- Art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 151/2008:
,Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învătământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 82 din 1 februarie 2008,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
[...]
2. Articolul 1 se modifică si va avea următorul
cuprins:
«Art. 1. -
(1) în cursul anului 2008
salariile de bază ale personalului didactic din învătământ,
stabilite potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
68/2004 privind unele măsuri în domeniul învătământului,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 6/2005, cu modificările
ulterioare, se majorează după cum urmează:
a) pentru functia de profesor universitar
prevăzută în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare
1,000 este următoarea:
- 1 ianuarie-31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie-30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie-31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficientii de multiplicare prevăzuti pentru
functiile didactice de predare cu gradul didactic II,
definitiv, debutant, cele
cu studii de nivel liceal fără pregătire de specialitate si
pentru functiile didactice auxiliare se majorează cu 10% începând cu data
de 1 ianuarie 2008, fată de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru functiile didactice prevăzute în anexele
nr. 1.2, 2 si 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este
următoarea:
- 1 ianuarie-31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie-30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie-31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2) Indemnizatiile pentru persoanele care ocupă
functii de conducere specifice, precum si indemnizatiile pentru îndeplinirea
unor activităti specifice învătământului sunt prevăzute în
anexele nr. 4 si 5.»
3. După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul 11, cu următorul cuprins:
«Art. P. -
(1) în cursul anului 2009
salariile de bază ale personalului didactic din învătământ,
stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 si 3, se majorează după
cum urmează:
a) pentru perioada 1 ianuarie-28 februarie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a;
b) pentru perioada 1 martie-31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea
salariilor de bază obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare
si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie-31 decembrie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b.
(2) Indemnizatiile pentru persoanele care ocupă
functii de conducere specifice, precum si indemnizatiile pentru îndeplinirea
unor activităti specifice învătământului pentru anul 2009 sunt
cele prevăzute în anexele nr. 4 si 5.»“;
- Art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 1/2009:
Art.
2: “La articolul 11
alineatul (1), literele a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind
cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 si în anul 2009 personalului
din învătământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 221/2008, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si vor avea următorul cuprins:
«a) pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie-31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea
salariilor de bază obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare
si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si
3b;».”
Art.
3: “ Valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a,
2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b si 3b la Ordonanta Guvernului nr. 15/2008, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările si
completările ulterioare, se aplică corespunzător perioadelor
stabilite la art. 2 din prezenta ordonantă de urgentă.”;
- Art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
31/2009: “Alineatul (1) al articolului V din Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 si în anul 2009 personalului din
învătământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 82 din 30 ianuarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. După litera a) se introduce o nouă
literă, litera a1), cu următorul cuprins:
«ai) pentru perioada 1-30 aprilie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si
3a;».
2. Litera b) se modifică si va avea următorul
cuprins:
«b) pentru perioada 1 mai-31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea
salariilor de bază obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare
si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si
3b;».”;
- Art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
41/2009: “Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariate ce
se vor acorda în anul 2008 si în anul 2009 personalului din
învătământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 82 din 1 februarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică după
cum urmează:
1.
La articolul V
alineatul (1), litera a1)
va avea următorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si
3a;».
2.
La articolul 11
alineatul (1), literele b) si c) se abrogă.
3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b se abrogă.”
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestor dispozitii legale, autorul exceptiei
invocă încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (4)
si (5) privind statul român, art. 41 alin. (2) referitor la muncă si
protectia socială a muncii, art. 47 alin. (1) privind nivelul de trai,
art. 61 alin. (1) referitor la rolul Parlamentului, art. 102 alin. (1) si (2)
privind rolul si structura Guvernului, art. 115 alin. (4) si (6) referitor la
delegarea legislativă si art. 141 privind Consiliul Economic si Social.
Curtea constată că prevederile art. I
pct. 2 si 3 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 si cele ale art. 2 si 3 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 1/2009 au fost declarate neconstitutionale
prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
464 din 6 iulie 2009, si, respectiv, prin Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 531 din 31 iulie 2009.
Asa fiind, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate a acestor prevederi legale urmează a fi
respinsă ca inadmisibilă.
În ceea ce priveste prevederile art. 2 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 31/2009 si pe cele ale art. 2 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 41/2009, Curtea constată că Ordonanta
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 si în anul 2009 personalului din învătământ, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările si
completările ulterioare, a fost abrogată prin art. 48 pct. 16 al cap.
VI - Dispozitii finale
din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului
plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
762 din 9 noiembrie 2009. În aceste conditii, Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 31/2009 si Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009,
ca acte normative modificatoare ale Ordonantei Guvernului nr. 15/2008, sunt si
ele abrogate.
Fată de această situatie, devin aplicabile
dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora
instanta de contencios constitutional se pronuntă asupra “unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dint-o lege sau dintr-o ordonantă în
vigoare”. Ca atare, Curtea urmează să respingă, ca fiind
inadmisibilă, si exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 31/2009 si ale art. 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învătământ, ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, precum si ale art. 2 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009, exceptie ridicată de Sindicatul
învătământului Preuniversitar Satu Mare în Dosarul nr. 2.699/83/2009
al Curtii de Apel Oradea - Sectia civilă mixtă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5
octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Cristina Toma
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si 3
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, ale
art. 2 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009, ale Legii nr. 259/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, ale Legii nr. 300/2009
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind
unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009 si ale Legii nr. 145/2009 pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Cristina Toma - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, ale Legii
nr. 259/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, ale Legii nr. 300/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie
2009 si ale Legii nr. 145/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată de Corneliu
Căileanu în Dosarul nr. 7.824/99/2009 al Tribunalului lasi - Sectia
civilă - litigii de muncă.
La apelul nominal răspunde autorul exceptiei,
personal. Lipsesc celelalte părti, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că,
la dosarul cauzei, Ministerul Educatiei, Cercetării, Tineretului si
Sportului a depus note de sedintă prin care solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate.
Având cuvântul, autorul exceptiei
solicită admiterea exceptiei astfel cum a fost formulată. Arată
că aceasta nu este inadmisibilă, întrucât a fost ridicată în
fata instantei de judecată anterior iesirii din vigoare a dispozitiilor de
lege criticate, sens în care depune si note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 10 februarie 2010, pronuntată în
Dosarul nr. 7.824/99/2009, Tribunalul lasi - Sectia civilă - litigii de
muncă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, ale Legii
nr. 259/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, ale Legii nr. 300/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-
decembrie 2009 si ale Legii nr. 145/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată de Corneliu Căileanu într-o
cauză civilă având ca obiect drepturi bănesti.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
dispozitiile art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 31/2009
si ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 sunt
neconstitutionale, prin raportare la Decizia Curtii Constitutionale nr. 989 din
30 iunie 2009, întrucât considerentele desprinse din cuprinsul deciziei
amintite se aplică si în prezenta cauză.
Tribunalul lasi - Sectia civilă - litigii de
muncă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
reprezintă prevederile art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
211 din 1 aprilie 2009, precum si ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009, având următorul
continut:
- Art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 31/2009:
Art.
2: “Alineatul (1) al
articolului P din Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariate
ce se vor acorda în anul 2008 si în anul 2009 personalului din
învătământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 82 din 30 ianuarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. După litera a) se introduce o nouă
literă, litera a1), cu următorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1-30 aprilie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si
3a;».
2. Litera b) se modifică si va avea următorul
cuprins:
«b) pentru perioada 1 mai-31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea
salariilor de bază obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare
si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si
3b;».”
Art.
3: “Valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a,
2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b si 3b la Ordonanta Guvernului nr. 15/2008, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările si
completările ulterioare, se aplică corespunzător perioadelor
stabilite la art. 2 din prezenta ordonantă de urgentă.”
- Art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
41/2009: “Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariate ce
se vor acorda în anul 2008 si în anul 2009 personalului din
învătământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 82 din 1 februarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică după
cum urmează:
1.
La articolul V
alineatul (1), litera a1)
va avea următorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si
3a;».
2.
La articolul 11
alineatul (1), literele b) si c) se abrogă.
3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b se abrogă.”
De asemenea, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate
îl constituie si Legea nr. 259/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
484 din 13 iulie 2009, Legea nr. 300/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 676 din 8 octombrie
2009, si Legea nr. 145/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
303 din 8 mai 2009.
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor
dispozitii legale, autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor
constitutionale ale art. 1 alin. (4) si (5) privind statul român, art. 41 referitor
la muncă si protectia socială a muncii, art. 47 alin. (1) privind
nivelul de trai, art. 61 alin. (1) referitor la rolul Parlamentului si art. 115
alin. (4) si (6) privind delegarea legislativă.
Curtea constată că Ordonanta Guvernului nr.
15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 si în anul
2009 personalului din învătământ, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 221/2008, cu modificările si completările ulterioare, a fost
abrogată în mod expres prin art. 48 pct. 16 al cap. VI
- Dispozitii finale din
Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului
plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
762 din 9 noiembrie 2009. În aceste conditii, Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 31/2009 si Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009,
ca acte normative modificatoare ale Ordonantei Guvernului nr. 15/2008, sunt si
ele abrogate.
Fată de această situatie, devin aplicabile
dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora
instanta de contencios constitutional se pronuntă asupra “unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dint-o lege sau dintr-o ordonantă în
vigoare.” Ca atare, Curtea urmează să respingă, ca
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si 3
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 31/2009 si ale art. 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009. Pentru aceleasi
considerente, exceptia de neconstitutionalitate a legilor de aprobare a
ordonantelor de urgentă ale Guvernului nr. 31/2009 si nr. 41/2009,
respectiv Legea nr. 259/2009 si nr. 300/2009, urmează a fi respinsă
ca inadmisibilă.
În ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 145/2009, autorul exceptiei nu motivează în niciun
fel modalitatea în care acestea contravin prevederilor Constitutiei României.
Întrucât, în conformitate cu dispozitiile art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, “Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă si motivate”, exceptia de
neconstitutionalitate a Legii nr. 145/2009 urmează, de asemenea, să
fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, alart.
11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai- decembrie 2009, ale
Legii nr. 259/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, ale Legii nr. 300/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009 si ale Legii nr. 145/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată de
Corneliu Căileanu în Dosarul nr. 7.824/99/2009 al Tribunalului lasi -
Sectia civilă - litigii de muncă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5
octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Cristina Toma
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind suplimentarea bugetului Ministerului Administratiei si Internelor
din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2010, pentru organizarea evenimentelor
care vor marca miscarea anticomunistă din 15 noiembrie 1987
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al
art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă
suplimentarea bugetului Ministerului Administratiei si Internelor pe anul 2010
din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2010, cu suma de 20 mii lei, la
capitolul 51.01 “Autorităti publice si actiuni externe”, titlul 20 “Bunuri
si servicii”, pentru Institutia Prefectului Judetului Brasov, în vederea
finantării cheltuielilor necesare pentru organizarea evenimentelor care
vor marca miscarea anticomunistă din 15 noiembrie 1987.
Art.
2. - Actiunile ce
urmează a fi realizate pentru această aniversare se stabilesc si se
aprobă de Institutia Prefectului Judetului Brasov, care va controla modul
de utilizare a sumei alocate potrivit prevederilor art. 1, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificările
si completările ulterioare, precum si cu celelalte dispozitii legale.
Art.
3. - Ministerul Finantelor
Publice este autorizat să introducă, la propunerea ordonatorului
principal de credite, modificările corespunzătoare în structura
bugetului de stat si în volumul si structura bugetului Ministerului
Administratiei si Internelor pe anul 2010.
PRIM-MINISTRU
EMIL
BOC
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti, 10 noiembrie 2010.
Nr. 1.116.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTĂRII RURALE
pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale nr. 215/2010 privind stabilirea modului de
implementare, a conditiilor specifice, a criteriilor de eligibilitate si a
termenilor de referintă pentru aplicarea schemelor de plăti nationale
directe complementare în sectorul zootehnic la specia bovine, în acord cu
reglementările comunitare în domeniu
Văzând Referatul Directiei generale politici
agricole nr. 74.859/2010,
având în vedere prevederile art. 1 si 13 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plăti
directe si plăti nationale directe complementare, care se acordă în
agricultură începând cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea
nr. 36/1991 privind societătile agricole si alte forme de asociere în
agricultură, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 139/2007, cu modificările ulterioare, ale art. 105 din
Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire
a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în
cadrul politicii agricole comune si de instituire a anumitor sisteme de ajutor
pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE)
nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.782/2003, ale art. 66 si art. 67 din Regulamentul Consiliului (CE) nr.
1.122/2009 din 30 noiembrie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului în ceea ce priveste
ecoconditionalitatea, modularea si sistemul integrat de administrare si control
în cadrul schemelor de ajutor direct pentru agricultori prevăzute de
regulamentul respectiv, precum si de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveste ecoconditionalitatea în cadrul
schemei de ajutoare prevăzute pentru sectorul vitivinicol, precum si ale
art. 22 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de
stabilire a normelor de aplicare a eco-conditionării, a modulării si
a sistemului integrat de gestionare si control, prevăzute de Regulamentul
(CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a
normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole
comune si de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 725/2010 privind
reorganizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltării
Rurale, precum si a unor structuri aflate în subordinea acestuia,
ministrul agriculturii si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. I.
- Anexa la Ordinul
ministrului agriculturii si dezvoltării rurale nr. 215/2010 privind
stabilirea modului de implementare, a conditiilor specifice, a criteriilor de
eligibilitate si a termenilor de referintă pentru aplicarea schemelor de
plăti nationale directe complementare în sectorul zootehnic la specia
bovine, în acord cu reglementările comunitare în domeniu, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667 din 29 septembrie 2010, se modifică si va
avea următorul cuprins:
- Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Agentia de Plăti si Interventie pentru
Agricultură întocmeste si transmite Ministerului Agriculturii si
Dezvoltării Rurale, până în data de 15 decembrie 2010, situatia
centralizatoare cu efectivele eligibile la plata primelor pentru anul 2010, în
vederea stabilirii nivelului primei pe exploatatie în functie de efectivele de
bovine eligibile la plată.”
Art. II.
- Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii si
dezvoltării rurale,
Valeriu Tabără
Bucuresti, 5 noiembrie 2010.
Nr. 251.
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTĂRII RURALE
privind modificarea Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale nr. 219/2007 pentru aprobarea regulilor privind
înregistrarea operatorilor în agricultura ecologică
În baza
prevederilor Referatului de aprobare al Directiei generale politici agricole
nr. 95.022 din 4 noiembrie 2010,
în conformitate cu prevederile art. 28 pct. 1 lit. (a)
din Regulamentul (CE) nr. 834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind
productia ecologică si etichetarea produselor ecologice, precum si de
abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 759/2010 privind
acordarea de ajutoare specifice pentru îmbunătătirea calitătii
produselor agricole în sectorul de agricultură ecologică, cu
modificările si completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 725/2010 privind
reorganizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltării
Rurale, precum si a unor structuri aflate în subordinea acestuia,
ministrul agriculturii si dezvoltării rurale emite prezentul ordin.
Art. I.
- La articolul 2 din
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr.
219/2007 pentru aprobarea regulilor privind înregistrarea operatorilor în
agricultura ecologică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 238 din 5 aprilie 2007,
cu modificările si completările ulterioare, alineatul (11)
se modifică si va avea următorul cuprins:
“(11) Pentru anul 2010, operatorii - persoane
fizice, a căror activitate este înregistrată la directiile pentru
agricultură judetene si a municipiului Bucuresti si care îsi schimbă
forma de organizare potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 44/2008 privind desfăsurarea activitătilor economice
de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si
întreprinderile familiale, cu modificările ulterioare, în scopul
accesării ajutorului specific acordat potrivit prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 759/2010 privind acordarea de ajutoare specifice pentru îmbunătătirea
calitătii produselor agricole în sectorul de agricultură
ecologică, cu modificările si completările ulterioare, pot
să solicite reînregistrarea activitătii, prin depunerea unei noi fise
de înregistrare, însotită de certificatul de înregistrare la oficiul
registrului comertului/certificatul de înregistrare fiscală, după
caz, în copie, până la data de 15 noiembrie 2010.”
Art. II.
- Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii si dezvoltam
rurale,
Valeriu Tabără
Bucuresti, 10 noiembrie 2010.
Nr. 252.
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A
ASIGURĂRILOR
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
privind suspendarea, la cerere, a desfăsurării activitătii
de broker de asigurare de către Societatea Comercială “Union First
Insurance Brokers” - S.R.L.
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, cu sediul în
municipiul Bucuresti, str. Amiral Constantin Bălescu nr. 18, sectorul 1,
cod de înregistrare fiscală 14045240/01.07.2001, reprezentată legal
de presedinte, în temeiul art. 4 alin. (19), precum si al art. 39 alin. (5) din
Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea
asigurărilor, cu modificările si completările ulterioare,
în baza hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor, consemnată în extrasul sedintei din data
de 31 august 2010, conform art. 4 alin. (22)-(241) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, în cadrul
căreia a fost analizată documentatia aferentă Notei nr. X.
1.242 din 26 august 2010,
s-a hotărât suspendarea desfăsurării activitătii de broker
de asigurare, pe o perioadă de 3 ani, a Societătii Comerciale “Union
First Insurance Brokers” - S.R.L., cu sediul social în municipiul Bucuresti,
Str. Marinarilor nr. 23-25, bl. 5/2, sc. B, parter, ap. 11, sectorul 1,
număr de ordine în registrul comertului J40/6349/22.07.2002, cod unic de
înregistrare 14767586/23.07.2002, înmatriculată în Registrul brokerilorde
asigurare cu nr. RBK-462, reprezentată legal pe perioada
desfăsurării controlului de către domnul Marian Gales,
conducător executiv.
În conformitate cu atributiile prevăzute de Legea
nr. 32/2000, cu modificările si completările ulterioare, în baza
Deciziei de control nr. 557 din 21 iulie 2010, directia de specialitate din
cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor a efectuat un control
inopinat la Societatea Comercială “Union First Insurance Brokers” - S.R.L.
Controlul a avut ca obiect “verificarea situatiei financiare a societătii,
în vederea aprobării suspendării activitătii la cerere, conform
prevederilor art. 5 lit. g) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, si ale normelor emise în aplicarea acesteia”.
Constatările echipei de control au fost consemnate
în Procesul-verbal, semnat fără obiectiuni, înregistrat la Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor cu nr. 24.964 din 9 august 2010.
Avându-seîn vedere solicitarea Societătii Comerciale
“Union First Insurance Brokers” - S.R.L. din data de 30 iunie 2010,
transmisă si înregistrată la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor sub nr. 20.691 din 30 iunie 2010, privind “suspendarea
activitătii”, precum si analizarea constatărilor cuprinse în Nota nr.
X.1.242 din 26 august 2010, în sedinta din data de 31 august 2010 Consiliul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor a hotărât aprobarea
suspendării activitătii Societătii Comerciale “Union First
Insurance Brokers” - S.R.L., în conformitate cu prevederile art. 5 lit. g) si
art. 8 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 4 alin. (4) din
Normele privind autorizarea brokerilorde asigurare si/sau de reasigurare, puse
în aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr. 3.110/2004, cu modificările ulterioare,
drept care decide:
Art.
1. - Se suspendă, la
cerere, activitatea de broker de asigurare desfăsurată de Societatea
Comercială “Union First Insurance Brokers” - S.R.L., cu sediul social în
municipiul Bucuresti, Str. Marinarilor nr. 23-25, bl. 5/2, sc. B, parter, ap.
11, sectorul 1, număr de ordine în registrul comertului
J40/6349/22.07.2002, cod unic de înregistrare 14767586/23.07.2002,
înmatriculată în Registrul brokerilor de asigurare cu nr. RBK-462,
reprezentată legal pe perioada desfăsurării controlului de către
domnul Marian Gales, conducător executiv, pe o perioadă de 3 ani, în
conformitate cu revederile art. 5 lit. g) si art. 8 alin. (2) lit. a) din Legea
nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea
asigurărilor, cu modificările si completările ulterioare,
coroborate cu prevederile art. 4 alin. (4) din Normele privind autorizarea
brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare, puse în aplicare prin Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.110/2004, cu
modificările ulterioare.
Art.
2. - (1) Pe toată
perioada de suspendare a activitătii de broker de asigurare
prevăzută la art. 1, societătii comerciale prevăzute la
art. 1 i se interzic desfăsurarea activitătii de intermediere în
asigurări, respectiv negocierea, încheierea contractelor de asigurare sau
de reasigurare ori acordarea de asistentă înainte si pe durata
derulării contractelor sau în legătură cu regularizarea
daunelor, după caz, precum si desfăsurarea oricăror altor
operatiuni specifice brokerilor de asigurare, astfel cum sunt definite în Legea
nr. 32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Societatea Comercială “Union First Insurance
Brokers” - S.R.L. are obligatia să îsi notifice clientii, în termen de 3
zile de la data primirii prezentei decizii, în vederea efectuării plătii
ratelor scadente la contractele în curs de derulare direct la asigurători,
rămânând direct răspunzătoare pentru îndeplinirea obligatiilor
asumate prin contractele în vigoare, până la data publicării
prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Societatea
Comercială “Union First Insurance Brokers” - S.R.L are obligatia să
transmită Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor documentele din
care să rezulte următoarele:
a) rezilierea contractelor cu societătile de
asigurare;
b) achitarea debitelor către acestea;
c) restituirea documentelor cu regim special.
Art.
4. - (1) Cu cel putin 30 de
zile înainte de expirarea duratei de suspendare, Societatea Comercială
“Union First Insurance Brokers” - S.R.L. este obligată să comunice
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor fie reluarea activitătii de
asigurare, fie încetarea activitătii de broker de asigurare.
(2) Reluarea activitătii Societătii Comerciale
“Union First Insurance Brokers” - S.R.L. se va dispune prin decizie
motivată a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Art.
5. - Prezenta decizie se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
conform prevederilor art. 9
alin. (2) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si completările
ulterioare.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 1 noiembrie 2010.
Nr. 865.
COMISIA DE SUPRAVEGHERE AASIGURARILOR
privind autorizarea functionării ca broker de asigurare a
Societătii Comerciale IDEEAINTERMED INSURANCE BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, si ale normelor emise în
aplicarea acesteia,
în baza hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din data de 19 octombrie 2010, prin care s-a
aprobat cererea Societătii Comerciale IDEEA INTERMED INSURANCE BROKER DE
ASIGURARE - S.R.L. de obtinere a autorizatiei de functionare ca broker de
asigurare,
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor decide:
Art.
1. - Societatea
Comercială IDEEA INTERMED INSURANCE BROKER DE ASIGURARE - S.R.L., cu
sediul social în comuna Chiajna, satul Rosu, Str. Viitorului nr. 23C, et. 1,
camera 10, judetul Ilfov, nr. de ordine în registrul comertului
J23/2204/18.08.2010, cod unic de înregistrare 27290542, este autorizată
să functioneze ca broker de asigurare, având ca obiect de activitate
activitatea de broker de asigurare, conform prevederilor Legii nr. 32/2000
privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare.
Art.
2. - Societatea
comercială prevăzută la art. 1 are dreptul de a practica
activitatea de broker de asigurare începând cu data înregistrării în
Registrul brokerilor de asigurare.
Art.
3. - Societatea comercială
prevăzută la art. 1 are obligatia să depună la Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor copii ale documentelor privind plata ratelor
primelor de asigurare aferente contractului de asigurare de răspundere
civilă profesională, pe măsura achitării acestora, să
deschidă Jurnalul asistentilor în brokeraj si să înscrie în Registrul
intermediarilor în asigurări si/sau reasigurări personalul propriu,
conform Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
nr. 10/2007 pentru punerea în aplicare a Normelor privind Registrul
intermediarilor în asigurări si/sau în reasigurări, cu
modificările si completările ulterioare.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 2 noiembrie 2010.
Nr. 888.
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
privind autorizarea functionării ca broker de asigurare a
Societătii Comerciale BUSINESSWIDE BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, si ale normelor emise în
aplicarea acesteia,
în baza hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din data de 19 octombrie 2010, prin care s-a
aprobat cererea Societătii Comerciale BUSINESSWIDE BROKER DE ASIGURARE -
S.R.L. de obtinere a autorizatiei de functionare ca broker de asigurare,
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor decide:
Art.
1. - Societatea
Comercială BUSINESSWIDE BROKER DE ASIGURARE - S.R.L., cu sediul social în
municipiul Bucuresti, Str. Buzesti nr. 63-69, bl. A3, et. 2, ap. 5, sectorul 1,
nr. de ordine în registrul comertului J40/8256/31.08.2010, cod unic de
înregistrare 17755861, este autorizată să functioneze ca broker de
asigurare, având ca obiect de activitate activitatea de broker de asigurare,
conform prevederilor Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si
supravegherea asigurărilor, cu modificările si completările
ulterioare.
Art.
2. - Societatea
comercială prevăzută la art. 1 are dreptul de a practica activitatea
de broker de asigurare începând cu data înregistrării în Registrul
brokerilor de asigurare.
Art.
3. - Societatea
comercială prevăzută la art. 1 are obligatia să depună
la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor copii ale documentelor privind
plata ratelor primelor de asigurare aferente contractului de asigurare de
răspundere civilă profesională, pe măsura achitării
acestora, să deschidă Jurnalul asistentilor în brokeraj si să
înscrie în Registrul intermediarilor în asigurări si/sau reasigurări
personalul propriu, conform Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr. 10/2007 pentru punerea în aplicare a Normelor privind
Registrul intermediarilor în asigurări si/sau în reasigurări, cu
modificările si completările ulterioare.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 2 noiembrie 2010.
Nr. 889.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |