MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 357 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 31 mai 2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 543 din 27 aprilie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
464. - Hotărâre privind
acordarea licentelor de utilizare a frecventelor radio în sistem digital
terestru de televiziune si pentru modificarea Strategiei privind tranzitia de
la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră
si implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel national,
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.213/2009
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
120. - Ordin al ministrului
administratiei si internelor pentru aprobarea Regulamentului de ordine
interioară în directiile generale/directiile aparatului central al
Ministerului Administratiei si Internelor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 27 aprilie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Daniela
Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de Eugenia Puscasiu în
Dosarul nr. 3.129/102/2006 al Tribunalului Mures - Sectia civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, deoarece prin Decizia
nr. 778 din 12 mai 2009 Curtea Constitutională a admis exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4
din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 146/1997.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 5 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 3.129/102/2006,
Tribunalul Mures - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, exceptie ridicată de
Eugenia Puscasiu.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea
acesteia sustine că textul criticat contravine prevederilor art. 1 alin.
(3) si art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum si ale art. 6 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Tribunalul
Mures - Sectia civilă consideră exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind întemeiată.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului arată că exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibilă, deoarece instanta de contencios
constitutional, prin Decizia nr. 778 din 12 mai 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 6 iulie 2009, a
admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997. Or, potrivit art.
29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, „Nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca
fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii
Constitutionale", iar, conform alin. (6) al aceluiasi articol, „Dacă
exceptia este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta respinge printr-o încheiere motivată cererea de
sesizare a Curtii Constitutionale [... ]".
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, punctul
de vedere al Avocatului Poporului, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, ordonantă publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 511 din 28 august 2001. Ordonanta a fost
aprobată prin Legea nr. 742/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 807 din 17 decembrie 2001.
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textul legal criticat
contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la
statul român si art. 21 alin. (1) si (2) referitoare la accesul liber la
justitie, precum si ale art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale.
Prin
textul de lege criticat s-a abrogat art. 15 lit. f1) din Legea nr.
146/1997.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că prin Decizia
nr. 778 din 12 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 465 din 6 iulie 2009, a admis exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 34/2001.
Cu acel
prilej Curtea a constatat că existenta răspunderii patrimoniale
pentru daune morale a fost recunoscută implicit prin art. 15 lit. f1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, text introdus în
lege prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobată prin Legea nr.
112/1998, în care se prevedea scutirea de taxa judiciară de timbru a
actiunilor si cererilor, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac,
referitoare la „stabilirea si acordarea de despăgubiri pentru daunele
morale aduse onoarei, demnitătii sau reputatiei unei persoane
fizice". Reglementarea reprezenta un mod specificele apărare
juridică a mentionatelor atribute ale personalitătii umane -
caracterizate în art. 1 alin. (3) din Constitutia României ca fiind valori
supreme în statul de drept. În felul acesta se asigura accesul la justitie,
neconditionat de plata unei taxe de timbru, persoanelor vătămate prin
proferarea de expresii insultătoare, calomnii ori denigrări
săvârsite pe orice cale, direct sau prin mijloacele de comunicare în
masă.
Luând
în considerare aceste ratiuni ale art. 1 alin. (3) din Constitutia României
care au justificat scutirea de taxe judiciare de timbru a actiunilor având ca
obiect stabilirea si acordarea de despăgubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitătii sau reputatiei unei persoane fizice, Curtea
Constitutională a constatat că abrogarea art. 15 lit. f1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru contravine prevederilor
art. 1 alin. (3) si ale art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutia României,
precum si ale art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, motiv pentru care, prin decizia precitată,
a admis exceptia si a declarat dispozitiile art. I pct. 4
din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 ca fiind
neconstitutionale.
În
acest sens instanta de judecată trebuia să facă aplicarea
prevederilor art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, potrivit cărora „Nu pot face
obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o
decizie anterioară a Curtii Constitutionale", si, în
consecintă, conform alin. (6) al aceluiasi articol, dacă exceptia
este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau
(3), instanta trebuia să respingă printr-o încheiere motivată
cererea de sesizare a Curtii Constitutionale.
Având
în vedere cele expuse mai sus, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru urmează să fie
respinsă ca inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de Eugenia Puscasiu în
Dosarul nr. 3.129/102/2006 al Tribunalului Mures - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 27 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona
Maritiu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind acordarea licentelor de utilizare a frecventelor radio în sistem
digital terestru de televiziune si pentru modificarea Strategiei privind
tranzitia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală
terestră si implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel
national, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.213/2009
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, precum si al art. 59 alin.
(6) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările si
completările ulterioare,
având
în vedere Hotărârea Guvernului nr. 1.213/2009 pentru aprobarea Strategiei
privind tranzitia de la televiziunea analogică terestră la cea
digitală terestră si implementarea serviciilor multimedia digitale la
nivel national,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I.
- Prezenta hotărâre are drept scop principal
stabilirea procedurilor de selectie organizate pentru acordarea licentelor de
utilizare a frecventelor radio în sistem digital terestru, a conditiilor de
acordare a acestora, precum si a taxei de licentă pentru acordarea
acestora.
Art.
II. - Licentele de utilizare a frecventelor radio în sistem
digital terestru pentru difuzarea serviciilor de programe de televiziune în
sistem digital terestru se acordă operatorilor de multiplex, în urma unor
proceduri de selectie organizate de
Autoritatea
Natională pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii,
denumită în continuare ANCOM.
Art.
III. - (1) Stabilirea câstigătorilor procedurilor de
selectie se va face:
a) cel
mai târziu până la data de 30 iulie 2010, pentru două licente de
utilizare a frecventelor radio în sistem digital terestru acordate prin
proceduri de selectie comparativă distincte;
b) cel
mai târziu până la data de 31 octombrie 2010, pentru 4 licente de
utilizare a frecventelor radio în sistem digital terestru acordate prin
proceduri de selectie competitivă.
(2)
Acordarea fiecărei licente de utilizare a frecventelor radio în sistem
digital terestru prevăzute la alin. (1) lit. a) este conditionată de
plata către bugetul statului a unei taxe de licentă cuprinse între
1.000.000 euro si 2.500.000 euro.
(3)
Acordarea fiecărei licente de utilizare a frecventelor radio în sistem
digital terestru prevăzute la alin. (1) lit. b) este conditionată de
plata către bugetul statului a unei taxe de licentă a cărei
valoare se va determina în baza ofertelor depuse, având ca punct de plecare
valoarea minimală de 1.000.000 euro.
(4)
Taxa de licentă se achită de către câstigătorii
procedurilor de selectie în termen de maximum 30 de zile de la data
anuntării de către ANCOM a denumirii acestora, în conditiile
stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
(5)
Taxa de licentă în cuantumul prevăzut la alin. (2), ce va fi
achitată de către câstigătorii procedurilor de selectie
comparativă, se determină tinându-se cont de echipamentele de
receptie care se propun a fi subventionate de către acestia, prin decizie
a presedintelui ANCOM, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Art.
IV. - În cadrul licentelor de utilizare a frecventelor radio
prevăzute la art. I se va impune respectarea unor conditii de acoperire
teritorială si de populatie, de emisie Free To Air, de preluare si
transmisie în conditii economice transparente si nediscriminatorii a posturilor
publice nationale de televiziune, transmise, la data adoptării prezentei
hotărâri, în sistem analogic, pe cale radio terestră, precum si a
posturilor private de televiziune, în functie de conditiile, criteriile si
procedura stabilite de Consiliul National al Audiovizualului.
Art. V. -
Reglementarea detaliată a modului de desfăsurare a procedurilor de
selectie prevăzute la art. III se realizează prin decizie a
presedintelui ANCOM.
Art. VI. -
Drepturile de utilizare a frecventelor radio conferite prin licentele de
utilizare a frecventelor radio în sistem digital terestru prevăzute la
art. III alin. (1) lit. a) vor fi supuse conditiilor prevăzute la pct.
4.1.2.1 si 4.1.3.1 din Strategia privind tranzitia de la televiziunea
analogică terestră la cea digitală terestră si
implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel national, aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.213/2009.
Art.
VII. - Licentele de utilizare a frecventelor radio în sistem
digital terestru prevăzute la art. I si III
se eliberează persoanelor desemnate câstigătoare ale procedurilor de
selectie, în maximum 30 de zile de la data achitării taxei de
licentă.
Art.
VIII. - Strategia privind tranzitia de la televiziunea
analogică terestră la cea digitală terestră si
implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel national, aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.213/2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 26 octombrie 2009, se modifică
după cum urmează:
1.
Punctele 4.1.2.1 si 4.1.2.2 vor avea următorul cuprins:
„4.1.2.1
Pentru finalizarea procesului de tranzitie la termenul asumat si notificat la
nivelul Comisiei Europene, primele două multiplexe digitale nationale, cu
reguli de utilizare conditionate din punct de vedere tehnic, se acordă cu
obligatia ca acestea să retransmită programele publice nationale de
televiziune transmise în sistem analogic, pe cale radio terestră, precum
si posturile private de televiziune, potrivit criteriilor si modalitătilor
stabilite de CNA.
4.1.2.2
Restul de 4 multiplexe digitale vor avea posibilitatea de furnizare a
serviciilor comerciale de retransmisie a posturilor de televiziune după
data de 1 ianuarie 2012."
2.
Punctul 4.1.4.1 va avea următorul cuprins:
„4.1.4.1
Celelalte 4 multiplexe vor fi acordate în baza propunerilor formulate de Grupul
interdepartamental prezentat la cap. 5, astfel încât fiecare multiplex va
permite retransmisia a cel putin 7 posturi de televiziune Standard Definition
cu parametri tehnici de transmisie identici pentru fiecare post sau a unei
combinatii de posturi Standard Definition, High Definition, precum si a unor
servicii multimedia;".
3.
Punctele 4.1.6.2, 4.1.6.3 si 4.1.6.4 vor avea următorul cuprins:
„4.1.6.2
Cel târziu la data de 30 iunie 2011: realizarea unei acoperiri de minimum 60%
din populatie si 50% din teritoriu pentru multiplexele prevăzute la
subpct. 4.1.1.3;
4.1.6.3
Cel târziu la data de 31 decembrie 2011: realizarea unei acoperiri de minimum
80% din populatie si 70% din teritoriu pentru multiplexele prevăzute la
subpct. 4.1.1.3;
4.1.6.4 Cel târziu la data de 30 iunie 2012:
realizarea unei acoperiri de minimum 90% din populatie si 80% din teritoriu
pentru multiplexele prevăzute la subpct. 4.1.1.3;".
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si societătii informationale,
Gabriel Sandu
p. Presedintele Autoritătii Nationale pentru Administrarea si
Reglementarea în Comunicatii,
Eduard Lucian Lovin
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Răsvan Popescu
Ministrul culturii si patrimoniului national,
Kelemen Hunor
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 12 mai 2010.
Nr. 464.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
pentru aprobarea Regulamentului de ordine interioară în directiile
generale/directiile aparatului central al Ministerului Administratiei si
Internelor
În temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2007 privind
organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările
si completările ulterioare,
ministrul
administratiei si internelor emite următorul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de ordine interioară în directiile
generale/directiile aparatului central al Ministerului Administratiei si
Internelor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul administratiei si internelor,
Bucuresti, 25 mai 2010.
Nr. 120.
ANEXĂ
REGULAMENT
de ordine interioară în directiile generale/directiile aparatului
central al Ministerului Administratiei si Internelor
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileste normele de ordine interioară,
principiile si regulile privind desfăsurarea activitătilor
structurilor organizatorice ale aparatului central al Ministerului
Administratiei si Internelor, denumit în continuare aparat central, precum
si relatiile organizatorice dintre acestea, în scopul realizării
functiilor de previziune, planificare, organizare, coordonare si control,
potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 2. - (1) Structura organizatorică a aparatului central este
stabilită prin hotărâre a Guvernului.
(2)
Unitatea organizatorică si functională de bază în cadrul
aparatului central este directia generală/directia.
(3)
Directiile generale/directiile din componenta aparatului central, denumite în
continuare directii generale/directii, au competenta, în domeniile lor
de activitate, de a coordona, controla, îndruma si răspunde de
îndeplinirea atributiilor ministerului, conform prevederilor actelor normative
în vigoare.
(4)
Dispunerea directiilor generale/directiilor si responsabilii privind ordinea
interioară fac obiectul anexei care face parte integrantă din
prezentul regulament.
Art. 3. - Domeniile de competentă ale directiilor generale/directiilor sunt
prevăzute în regulamentele de organizare si functionare proprii.
Art. 4. - (1) Personalul directiilor generale/directiilor se compune din:
functionari publici, functionari publici cu statut special - politisti, cadre militare
în activitate si personal contractual.
(2)
Personalul directiilor generale/directiilor se supune prevederilor legale care
îi reglementează activitatea.
Art. 5. - (1) Prezentul regulament se aplică tuturor categoriilor de personal
din directiile generale/directii, precum si personalului delegat/detasat de la
alte structuri, elevilor si studentilor care desfăsoară
activităti de practică în directiile generale/directii si, în
părtile care le privesc, tuturor persoanelor care au acces în incinta
acestora.
(2)
Dispozitiile prezentului regulament se completează cu prevederile actelor
normative în vigoare.
(3) În
aplicarea prezentului regulament, sefii unitătilor aparatului central pot
emite dispozitii cu privire la organizarea si disciplina muncii.
(4) Prezentul
regulament asigură cadrul general necesar elaborării regulamentelor
de ordine interioară la nivelul tuturor unitătilor ministerului.
CAPITOLUL II
Principiile privind desfăsurarea activitătilor în directiile
generale/directii
Art. 6. - (1) Pentru realizarea obiectivelor si atributiilor ce le revin,
directiile generale/directiile cooperează si angrenează în acest
proces institutiile si structurile aflate în subordinea/coordonarea
Ministerului Administratiei si Internelor, denumit în continuare M.A.I.
(2) În
acelasi scop, prevăzut la alin. (1), directiile generale/directiile
colaborează cu celelalte ministere, cu alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si cu autoritătile administratiei publice
locale, structurile asociative ale acestora, patronatele si sindicatele,
asociatiile si organizatiile neguvernamentale, cu alte persoane juridice,
precum si cu persoanele fizice, în conditiile prevăzute de lege.
Art. 7. - Principiile care stau la baza activitătii directiilor
generale/directiilor sunt:
a)
legalitatea - în exercitarea atributiilor, personalul directiilor
generale/directiilor este obligat să respecte legea, precum si drepturile
si libertătile constitutionale ale persoanelor;
b)
nediscriminarea si echidistanta - în îndeplinirea atributiilor de serviciu,
personalul directiilor generale/directiilor este obligat să aplice
prevederile legale în mod nediferentiat, fără discriminări pe
considerente etnice, de nationalitate, rasă, religie, opinie politică,
vârstă, sex, orientare sexuală, avere, origine natională sau
socială ori considerente de altă natură, decurgând din orice
altă situatie, actionând cu impartialitate si într-o manieră
echitabilă;
c)
disponibilitatea - reprezintă obligatia personalului directiilor
generale/directiilor de a actiona pentru solutionarea problemelor de serviciu
repartizate de seful ierarhic, contribuind permanent la îmbunătătirea
calitătii si eficientei activitătii unitătii din care face
parte;
d)
prioritatea interesului public - în îndeplinirea atributiilor functionale,
personalul directiilor generale/directiilor este obligat să respecte si
să promoveze atributul ce fundamentează activitatea ministerului,
respectiv de a fi permanent în slujba cetăteanului;
e)
profesionalismul - obligatia personalului directiilor generale/directiilor de a
cunoaste si a aplica corect si responsabil, în exercitarea atributiilor de
serviciu, prevederile actelor normative în vigoare, cu incidentă asupra
domeniilor în care îsi desfăsoară activitatea, precum si de a-si
dezvolta în mod continuu, prin dobândire de cunostinte, abilitătile
profesionale, în vederea obtinerii si mentinerii unui standard înalt de
calitate a muncii specifice;
f)
confidentialitatea - reprezintă obligatia personalului directiilor
generale/directiilor de a garanta securitatea datelor si informatiilor obtinute
în exercitarea autoritătii conferite de lege;
g)
transparenta - activitătile desfăsurate de unitătile aparatului
central, în exercitarea atributiilor de serviciu, sunt publice, în limitele
legii si implică informarea populatiei în raporturile stabilite cu
societatea civilă.
CAPITOLUL III
Sistemul de relatii al unitătilor aparatului central
Art. 8. - Principalele relatii la nivelul aparatului central sunt relatiile de
autoritate, relatiile de cooperare/colaborare, relatiile publice si relatiile
cu publicul.
Art. 9. - Relatiile de autoritate, la nivelul aparatului central, pot fi ierarhice,
functionale si de coordonare.
Art. 10. - (1) Relatiile ierarhice se stabilesc pe linie de subordonare
nemijlocită între nivelurile ierarhice ale M.A.I., între acesta si
esaloanele subordonate, precum si între functiile de conducere si cele de
executie.
(2)
Relatia ierarhică functionează, cu caracter temporar, si în situatia
constituirii organelor colective de lucru, analiză si decizie.
Art.
11. - (1) Autoritatea functională reprezintă
competenta acordată unei structuri/persoane de a dispune măsuri
obligatorii fată de celelalte structuri/persoane care concură la
îndeplinirea obiectivelor stabilite.
(2)
Relatiile functionale se stabilesc între două sau mai multe unităti
ale aparatului central sau între directiile generale/directiile si institutiile
si structurile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I., dintre care una are
asupra celeilalte/celorlalte autoritate functională, derivată din
domeniul de responsabilitate al acesteia.
Art.
12. - (1) Relatiile de cooperare intraministerială se
stabilesc între directiile generale/directii sau între directiile
generale/directiile si institutiile/structurile aflate în subordinea/coordonarea
M.A.I.
(2) Relatiile de colaborare
interinstitutională/cu societatea civilă se stabilesc, după caz,
între M.A.I. si celelalte ministere sau alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, autorităti ale administratiei publice
locale si structurile asociative ale acestora, patronate si organizatii
sindicale reprezentative, asociatii si organizatii neguvernamentale, precum si
cu alte persoane juridice si fizice.
Art.
13. - (1) Relatiile publice sunt gestionate, la nivelul
aparatului central, de Directia informare si relatii publice si de structurile
de informare si relatii publice din cadrul directiilor generale/directiilor,
acolo unde acestea sunt constituite.
(2)
Relatiile publice se realizează prin asigurarea de către structurile
prevăzute la alin. (1) a relatiei cu mass-media, prin comunicarea
internă, prin comunicarea cu cetătenii, prin comunicarea
externă, prin comunicarea internatională, prin gestionarea crizelor
mediatice si a imaginii publice a M.A.I.
(3) În
situatiile în care reprezentantii mass-mediei solicită personalului M.A.I.
care îsi desfăsoară activitatea în cadrul aparatului central
precizări, declaratii, interviuri, acesta are obligatia de a-i îndruma
către structura de specialitate, respectiv Directia informare si relatii
publice sau, în functie de problematica abordată, către structurile
de informare si relatii publice din cadrul directiilor generale/directiilor,
acolo unde acestea sunt constituite.
(4) Fac
exceptie de la prevederile alin. (2) si (3) ministrul, secretarii de stat,
subsecretarii de stat, secretarul general si secretarii generali adjuncti.
(5)
Activitatea în domeniul relatiilor cu comunitatea presupune informarea
oportună si corectă, prin mass-media, a societătii civile cu
privire la problemele care pot afecta viata, sănătatea si linistea
socială a populatiei, în scopul formării unei atitudini preventive,
dar si pentru întelegerea activitătii M.A.I. si întărirea
cooperării atât în situatii de normalitate socială, cât si în
situatii de criză.
Art.
14. - (1) Organizarea si desfăsurarea comunicării
interne revine sefilor unitătilor aparatului central si se realizează
cu toate categoriile de personal, în conformitate cu obiectivele prioritare
stabilite si cu nevoile de informare ale personalului. Comunicarea internă
este o componentă a conducerii, având drept scop informarea celor
interesati asupra rezultatului deciziilor, realizând acordul executiei cu
obiectivele si a rezultatelor cu planificarea.
(2)
Comunicarea externă urmăreste promovarea sistematică, prin presa
scrisă si audiovizuală, a unor date si informatii publice referitoare
la activitatea M.A.I.
(3)
Comunicarea internatională are drept scop promovarea sistematică,
prin presa scrisă si audiovizuală internatională, a datelor
publice referitoare la activitatea M.A.I.
Art.
15. - (1) Relatiile cu publicul, la nivelul conducerii
M.A.I. si al directiilor generale/directiilor, asigură relationarea
institutiei cu cetătenii si cu organizatiile legal constituite, prin
activităti de primire, înregistrare, examinare si solutionare a petitiilor
adresate conducerii ministerului, precum si prin organizarea activitătii
de primire a cetătenilor în audientă.
(2)
Activitătile mentionate la alin. (1) se realizează de Secretariatul
General si de structurile de relatii cu publicul din cadrul directiilor
generale/directiilor, acolo unde acestea sunt constituite.
CAPITOLUL IV
Procesul managerial în cadrul aparatului central
SECTIUNEA 1
Art.
16. - (1) În sensul prezentului regulament, procesul
managerial reprezintă ansamblul de activităti prin care sefii
unitătilor aparatului central planifică, organizează,
coordonează si controlează activitatea subordonatilor lor, în scopul
realizării obiectivelor propuse, în conditii de eficientă si de
responsabilitate profesională.
(2)
Functiile procesului managerial în directiile generale/directiile sunt:
a)
planificarea, organizarea si conducerea activitătilor;
b)
coordonarea structurii si stimularea personalului;
c)
controlul activitătilor;
d)
evidenta si urmărirea executării ordinelor si dispozitiilor.
SECTIUNEA a 2-a
Planificarea, organizarea, coordonarea si evaluarea activitătilor
directiilor generale/directiilor
Art.
17. - (1) Planificarea, având ca principale
instrumente de cunoastere diagnoza si prognoza, reprezintă alegerea
sarcinilor care trebuie îndeplinite pentru realizarea obiectivelor propuse,
prezentarea modului în care trebuie îndeplinite sarcinile si precizarea
momentului în care trebuie îndeplinite.
(2)
Etapele planificării sunt:
a)
identificarea si stabilirea obiectivelor;
b)
formularea variantelor de actiune, pe baza rezultatelor diagnozelor si
prognozelor;
c)
stabilirea prioritătilor;
d)
stabilirea etapelor actiunii planificate;
e)
normarea actiunii corespunzător etapelor;
f)
programarea actiunii;
g) alocarea resurselor.
Art.
18. - (1) Stabilirea si structurarea activitătilor
pentru îndeplinirea obiectivelor/misiunilor de către directiile
generale/directii se concretizează în:
a) documente de planificare strategică:
-
Strategia natională de ordine publică;
-
Strategia natională privind accelerarea dezvoltării serviciilor
comunitare de utilităti publice;
-
Planul strategic al M.A.I. si planurile strategice sectoriale, pentru domeniile
gestionate de M.A.I.;
-
planurile de actiune anuale, pentru implementarea strategiilor, a Planului
strategic al M.A.I., precum si a planurilor strategice sectoriale;
- alte
documente de planificare strategică nationale/sectoriale;
b)
documente de planificare operatională:
-
planurile anuale cu principalele activităti ale directiilor
generale/directiilor, întocmite pe baza extraselor din Planul unic cu
principalele activităti ale M.A.I.;
-
planurile semestriale de activităti ale directiilor generale/directiilor;
-
notă de sarcini lunare ale directiilor generale/directiilor;
- alte
documente de planificare operatională.
(2)
Structurile subordonate directiilor generale/directiilor si cele subordonate/în
coordonarea M.A.I. Îsi organizează planificarea activitătilor, în
functie de specificul fiecăreia, prin metodologii proprii.
Art.
19. - Planurile unice prevăd, în mod expres, necesarul
de fonduri pentru finantare, pe activităti si perioade de timp.
Art.
20. - Planificarea activitătilor ce urmează a fi
desfăsurate se realizează în limita fondurilor alocate prin bugetul
aprobat de către ordonatorul principal de credite pentru directiile
generale/directii, pe capitole de cheltuieli.
Art.
21. - Organizarea si conducerea directiilor
generale/directiilor sunt activităti coordonate, după caz, de
ministrul administratiei si internelor, secretarii de stat sau secretarul
general, potrivit prevederilor actelor normative în vigoare.
Art.
22. - Organizarea activitătilor presupune stabilirea
nivelurilor ierarhice, responsabilitătilor si/sau sarcinilor fiecărei
unităti a aparatului central.
Art.
23. - Pentru eficientizarea sistemului
informational-decizional, cresterea operativitătii în îndeplinirea
atributiilor si sarcinilor curente, evitarea omisiunilor si/sau
distorsionării deciziilor ori perturbării fluxului de transmitere a
datelor si informatiilor, se respectă nivelurile ierarhice.
Art.
24. - Activitătile si sarcinile ce revin directiilor
generale/directiilor se stabilesc corespunzător functiilor si nivelurilor
ierarhice si se materializează în:
a)
ordine si instructiuni ale ministrului administratiei si internelor, care pot
avea caracter normativ sau individual;
b)
dispozitii ale secretarilor de stat/secretarului general, necesare îndeplinirii
atributiilor în domeniile de competentă;
c)
ordin de zi pe M.A.I., emis de Secretariatul General, cu privire la organizarea
si desfăsurarea activitătilor la nivelul ministerului;
d)
dispozitia zilnică a sefului unitătii aparatului central, document
emis de către fiecare director general/director, pentru directia
generală/directia coordonată, cu privire la organizarea si
desfăsurarea activitătilor curente în unitate, potrivit actelor
normative interne în domeniu;
e)
dispozitiile sefilor unitătilor aparatului central, necesare reglementării
unor activităti punctuale în cadrul acestora, obligatorii pentru
personalul din subordine;
f)
dispozitiile sefilor unitătilor aparatului central, transmise celorlalte
directii generale/directii si institutiilor/structurilor aflate în
subordinea/coordonarea M.A.I., necesare reglementării activitătilor
din domeniile de muncă specifice, emise în temeiul actelor normative în
vigoare.
Art.
25. - (1) Activitătile planificate, în a căror
rezolvare sunt implicate mai multe directii generale/directii, se organizează
de către seful unitătii aparatului central cu competente în domeniul
respectiv, denumită în continuare directie titulară, si sunt
coordonate, după caz, de secretarul general, de secretarul de stat care
coordonează directia titulară sau de persoana desemnată de
acesta.
(2)
Directia titulară poate colabora si cu alte directii generale/directii,
dacă este atins domeniul de activitate al acestora, cu informarea din timp
a unitătilor respective.
(3)
Directiile generale/directiile solicitate contribuie la activitatea
initiată de directia titulară si preiau din responsabilitătile
acesteia, potrivit competentelor pe care le au în domeniul respectiv.
(4)
Desfăsurarea activitătilor neplanificate, în a căror rezolvare
sunt implicate mai multe directii generale/directii, se asigură prin grija
directorului general/directorului directiei titulare si sub coordonarea,
după caz, a secretarului general, respectiv a secretarului de stat care
coordonează directia titulară.
Art.
26. - (1) Coordonarea îndeplinirii sarcinilor se
execută de către sefii unitătilor aparatului central implicate,
prin informare reciprocă.
(2)
Informarea reciprocă si colaborarea dintre directiile generale/directii se
desfăsoară, în principal, prin:
a)
discutii/convorbiri/consultări;
b)
stabilirea procedurilor de lucru si a colectivelor;
c)
schimb de materiale/documente/informatii si date;
d)
clarificarea/eliminarea punctelor de vedere divergente;
e)
analiza rezultatelor partiale si finale.
Art.
27. - (1) Pentru problemele ample, a căror solutionare
necesită o colaborare intensă între mai multi specialisti ai unor
domenii, pot fi constituite temporar grupuri de lucru pe domenii de activitate,
programe sau proiecte.
(2)
Constituirea grupului de lucru nu afectează responsabilitatea directiilor
generale/directiilor, în ceea ce priveste atributiile ce le revin.
Art.
28. - (1) La constituirea unui grup de lucru se stabilesc:
denumirea, compunerea, mandatul, autoritatea si competentele, persoana
desemnată coordonator, tipul relatiilor de lucru, modul de lucru, durata
de functionare, locul de desfăsurare a activitătii, organul de
conducere si coordonare, finalitatea activitătii.
(2) În
compunerea grupurilor de lucru trebuie să se regăsească personal
a cărui competentă face obiectul solutionării problemei, desemnat
de către sefii unitătilor aparatului central.
(3)
Personalul desemnat trebuie să aibă competenta si experienta necesare
pentru rezolvarea problemei stabilite si să poată gestiona date si
informatii specifice.
(4)
Conducerea grupului de lucru revine unei persoane din cadrul directiei
titulare.
Art.
29. - La fiecare directie generală/directie,
organizarea, coordonarea activitătilor si analiza eficientei îndeplinirii
sarcinilor se realizează după cum urmează:
a)
sefii unitătilor aparatului central organizează săptămânal,
împreună cu adjunctii, activitatea pentru intervalul următor, în
cadrul sedintelor de lucru. Problemele dezbătute si măsurile
stabilite în aceste sedinte se pot consemna în Registrul cu procese-verbale ale
sedintelor de lucru, de regulă prin grija structurii de secretariat a
unitătii;
b)
sefii serviciilor si birourilor din cadrul directiilor generale/directiilor îsi
organizează activitatea pentru propria structură,
săptămânal, de regulă după stabilirea prioritătilor de
către seful ierarhic;
c)
activitătile individuale se organizează, zilnic, la începutul
programului, pentru ziua curentă, sau la sfârsitul programului, pentru
ziua următoare;
d)
directiile generale/directiile care organizează si desfăsoară
inspectii si controale, precum si alte actiuni complexe, care angajează
mai multe forte, îsi detaliază activitătile, de regulă, în
ultima săptămână a fiecărei luni, pentru luna
următoare.
Art.
30. - (1) Comisiile pe domenii de activitate se constituie
la ordinul si cu aprobarea ministrului administratiei si internelor sau a
înlocuitorului legal al acestuia si functionează pe baza ordinelor
acestuia.
(2)
Comisiile se constituie numai pentru rezolvarea problemelor deosebit de
importante si complexe, care excedează competentelor/atributiilor unei
directii generale/directii.
Art.
31. - Constituirea comisiilor se face cu respectarea
următoarelor reguli:
a)
problematica să fie limitată temporar si corespunzător din
punctul de vedere al complexitătii, astfel încât să se evite
depăsirea competentelor membrilor comisiei;
b)
selectia specialistilor să vizeze, după caz, si cuprinderea
domeniilor conexe celui în a cărui sferă se află problema de
rezolvat;
c)
eliberarea, totală sau partială, a membrilor comisiei de obligatiile
de serviciu curente sau cel putin acordarea de prioritate colaborării în
cadrul comisiei, fată de celelalte activităti;
d)
participarea fiecărui membru la rezolvarea problemelor în ansamblu;
e)
obligatia tuturor directiilor generale/directiilor de a sprijini activitatea
comisiei, prin punerea la dispozitie a documentelor si datelor solicitate;
f)
obligatia presedintelui comisiei de a prezenta rezultatele, nemijlocit,
conducerii M.A.I.;
g)
asigurarea spatiilor de lucru si a sprijinului logistic necesar.
Art.
32. - Verificarea semestrială si anuală a
pregătirii continue a personalului din directiile generale/directii,
precum si evidenta rezultatelor se desfăsoară/se tine potrivit
prevederilor legale în vigoare.
Art.
33. - Evaluarea rezultatelor activitătilor
desfăsurate de directiile generale/directii se realizează, pe
niveluri ierarhice si pe domenii de responsabilitate, anual si semestrial, prin
verificare, control, analize, comparatii si observare personală.
Art.
34. - (1) Bilantul anual al M.A.I. este precedat de
bilanturile anuale ale directiilor generale/directiilor, institutiilor si
structurilor aflate în subordinea/coordonarea ministerului.
(2) Bilanturile anuale ale directiilor
generale/directiilor, desfăsurate de regulă în luna ianuarie, sunt
precedate de bilanturile institutiilor si structurilor aflate în subordinea/
coordonarea M.A.I., care se desfăsoară, de asemenea, anual.
Conducerea si mecanismul decizional în directiile generale/directii
Art.
35. - (1) Conducerea M.A.I. se exercită de către
ministru.
(2) În
absenta ministrului administratiei si internelor, conducerea ministerului se
exercită de către persoana desemnată prin ordin al acestuia.
(3)
Ministrul administratiei si internelor răspunde de întreaga activitate a
M.A.I. În fata Guvernului, precum si, în calitate de membru al Guvernului, în
fata Parlamentului, si reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte
autorităti publice, cu persoanele juridice si fizice din tară si din
străinătate, precum si în justitie.
(4)
Secretarii de stat si secretarul general răspund de organizarea si
conducerea activitătii structurilor coordonate, potrivit atributiilor si
competentelor stabilite prin actele normative în vigoare.
Art.
36. - Directiile generale/directiile coordonează,
controlează si monitorizează, potrivit competentelor în domeniul de
activitate, modul de aplicare a prevederilor legale de către directiile
generale/directii si institutiile/structurile aflate în
coordonarea/subordonarea M.A.I.
Art.
37. - (1) În sensul prezentului ordin, conducerea
reprezintă ansamblul activitătilor prin care persoanele cu functii de
conducere asigură coordonarea activitătii personalului subordonat, în
sensul si cu scopul realizării obiectivelor stabilite la nivelul
organizatiei.
(2)
Cerintele conducerii constau în: cunoasterea situatiei existente în domeniul de
competentă; identificarea formelor, metodelor, tehnicilor, procedeelor,
procedurilor si mijloacelor optime de actiune; identificarea modalitătilor
optime de motivare a personalului.
(3)
Metoda de conducere este maniera prin care persoanele cu functii de conducere
desfăsoară procesul de conducere, transformând, prin decizii,
informatiile în actiuni, în scopul cresterii eficientei/operativitătii
actiunilor, în vederea îndeplinirii atributiilor din competentă.
Art.
38. - Decizia sefului ierarhic, ca esentă a atributului
de conducere, trebuie să îndeplinească următoarele conditii:
a)
să fie legală;
b)
să fie emisă în baza unei autorităti institutionale;
c)
să fie emisă în timp optim;
d)
să asigure conditiile care fac posibilă executarea ei.
Art.
39. - (1) Fundamentarea deciziilor conducerii ministerului
se realizează de către sefii unitătilor aparatului central,
potrivit competentelor si domeniilor de responsabilitate.
(2) În
functie de problematica abordată, procesul de fundamentare a deciziilor
presupune si consultarea institutiilor si structurilor aflate în
subordinea/coordonarea M.A.I., a ministerelor sau a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si a
autoritătilor administratiei publice locale, a structurilor asociative ale
acestora, a patronatelor si organizatiilor sindicale reprezentative, a
asociatiilor si organizatiilor neguvernamentale, a altor persoane juridice,
precum si a persoanelor fizice, în conditiile prevăzute de lege.
Art.
40. - Fundamentarea deciziilor sefilor unitătilor
aparatului central se realizează de către adjunctii acestora, sefii
de servicii/birouri, subordonati, precum si de către grupurile de lucru
anume desemnate, potrivit competentelor si domeniilor de responsabilitate.
Art.
41. - Persoanele cu functii de conducere pot atribui
temporar, prin delegare de competentă, îndeplinirea atributiilor ce le
revin unor persoane subordonate ierarhic.
Art.
42. - Controlul îndeplinirii prevederilor prezentului
regulament se realizează, după caz, de către persoanele cu
functii
de conducere, fiecare pentru componenta pe care o coordonează, respectiv
de către structurile cu atributii si competente de control, potrivit
reglementărilor legale în vigoare.
Evidenta, păstrarea si manipularea ordinelor si dispozitiilor cu
caracter normativ sau individual, precum si a protocoalelor de
cooperare/colaborare interministerială în directiile generale/directii
Art.
43. - (1) La nivelul fiecărei unităti a aparatului
central se constituie registre pe suport hârtie si/sau registre electronice, ce
au drept scop urmărirea etapelor de elaborare, difuzare si raportare a
punerii în aplicare a prevederilor ordinelor si dispozitiilor cu caracter
normativ sau individual emise de ministrul administratiei si internelor.
(2) Evidenta ordinelor si dispozitiilor cu caracter normativ sau
individual emise de ministrul administratiei si internelor se realizează
de Directia juridică, iar păstrarea si manipularea acestora se
realizează prin:
a)
compartimentele registratură, secretariat - planificare/ similare din
cadrul directiilor generale/directiilor, pentru cele adresate acestora;
b)
birourile documente clasificate/similare sau printr-un ofiter anume desemnat,
pentru cele adresate sefilor unitătilor aparatului central.
(3)
Prin exceptie de la prevederile alin. (2), evidenta ordinelor si dispozitiilor
de gestiune a resurselor umane se realizează de Directia generală
resurse umane, iar a ordinelor pe linie de management organizatoric se
realizează de Directia generală management operational.
(4)
Evidenta dispozitiilor secretarilor de stat/secretarului general se
realizează, pentru fiecare secretar de stat sau pentru secretarul general,
printr-un registru unic, instituit în acest scop, după caz, la cabinetul demnitarului/înaltului
functionar public sau la o directie generală/directie desemnată
dintre cele aflate în coordonarea acestuia.
(5)
Evidenta dispozitiilor comune ale secretarilor de stat/secretarului general se
realizează prin registrul unic instituit la cabinetul
demnitarului/înaltului functionar public în a cărui subordine se află
directia generală/directia initiatoare.
(6)
Difuzarea dispozitiilor secretarilor de stat/secretarului general se
realizează de către structura initiatoare sau de către structura
nominalizată, în continut, în acest scop.
(7)
Protocoalele de colaborare interministerială se păstrează la
directiile generale/directiile initiatoare, iar un exemplar la Directia
juridică.
(8)
Evidenta acordurilor colective si a contractelor colective de muncă
încheiate la nivelul M.A.I. se realizează de Directia juridică.
CAPITOLUL V
SECTIUNEA 1
Programul de lucru
Art.
44. - (1) Programul de lucru în directiile generale/directii
se organizează potrivit prevederilor Ordinului ministrului administratiei
si internelor nr. 703/2009 privind stabilirea programului de lucru în
Ministerul Administratiei si Internelor.
(2) În directiile generale/directiile în care programul de lucru nu
poate fi desfăsurat în intervalul 8,00-16,00, conform Ordinului
ministrului administratiei si internelor nr. 703/2009, acesta este organizat,
prin dispozitia directorilor generali/directorilor directiilor generale
respective, cu consultarea, după caz, a Corpului National al Politistilor
si a altor asociatii profesionale legal constituite, precum si a organizatiilor
sindicale reprezentative, cu respectarea prevederilor legislatiei în vigoare.
(3)
Prin exceptie, pentru desfăsurarea unor activităti temporare cu
caracter specific, sefii unitătilor aparatului central pot organiza,
fără consultarea asociatiilor cu caracter profesional si a
organizatiilor sindicale reprezentative, programul de lucru în alt interval
orar, cu obligatia de a asigura corespunzător compensarea cu timp liber.
(4)
Programul de lucru al compartimentelor care desfăsoară
activităti cu publicul se stabileste de către seful unitătii
aparatului central, în raport cu amploarea activitătii, asigurându-se
personalului respectarea programului de lucru legal si repartizarea
corespunzătoare a volumului de muncă.
(5)
Programul de lucru al personalului care execută serviciu operativ 24 din
24 de ore în Centrul operational de comandă din cadrul Centrului National
de Conducere a Actiunilor de Ordine Publică se stabileste prin dispozitie
a directorului general al Directiei generale management operational.
(6)
Programul de lucru al personalului care execută serviciu operativ 24 din
24 de ore în cadrul Centrului national SIS si al Statiei operative centrale
pentru comunicatii si tehnologia informatiei se stabileste prin dispozitie a
directorului general al Directiei generale pentru comunicatii si tehnologia
informatiei.
Art.
45. - (1) În situatii de protectie civilă,
tulburări de amploare ale ordinii si sigurantei publice ori alte asemenea
evenimente, la instituirea stării de urgentă sau a stării de
asediu, la declararea mobilizării si la război, la alarmarea
unitătii, personalul directiilor generale/directiilor din categoria
functionarilor publici cu statut special - politisti si a cadrelor militare,
aflat în Garnizoana Bucuresti, este obligat, potrivit prevederilor legale în
vigoare, să se prezinte de îndată la unitatea din care face parte.
(2) În
cazul producerii vreuneia dintre situatiile prevăzute la alin. (1),
functionarii publici cu statut special - politisti si cadrele militare din
directiile generale/directii, din categoriile prevăzute la alin. (1), care
se află într-o altă localitate, se prezintă în cel mai scurt
timp la cea mai apropiată unitate a M.A.I. si iau legătura cu
directia generală/directia din care face parte.
(3) În
cazul producerii vreuneia dintre situatiile prevăzute la alin. (1),
functionarii publici cu statut special - politisti si cadrele militare din
directiile generale/directiile care se află în străinătate se
supun regulilor stabilite în cadrul misiunii internationale respective.
(4) În
situatiile prevăzute la alin. (1), functionarii publici si personalul
contractual din directiile generale/directii actionează potrivit
atributiilor stabilite de legislatia în vigoare si în baza planurilor de
crestere a capacitătii operationale/interventie/ alertare/anuntare,
după caz, elaborate la nivelul fiecărei unităti a aparatului
central.
Art.
46. - (1) Seful unitătii aparatului central poate
dispune reducerea programului de lucru în perioadele cu temperaturi extreme si
în alte conditii prevăzute de actele normative în vigoare.
(2)
Programul de lucru pentru personalul directiilor generale/directiilor, detasat
în afara M.A.I., se stabileste de către seful structurii unde acesta este
detasat.
(3)
Personalul directiilor generale/directiilor delegat îsi desfăsoară
activitatea conform programului de lucru al structurii la care este delegat.
Art.
47. - (1) În situatii neprevăzute, care impun
desfăsurarea de activităti peste durata programului de lucru, seful
unitătii aparatului central poate dispune în scris, cu justificarea
temeinică a hotărârii sale si în conditiile prevăzute de
prevederile legale în vigoare, efectuarea de ore suplimentare.
(2)
Sarcinile care presupun desfăsurarea de activităti după
încheierea programului de lucru si cele care necesită chemarea
personalului directiilor generale/directiilor la serviciu, de la domiciliu, din
timpul liber al acestuia, se îndeplinesc în conditiile alin. (1), cu
respectarea prevederilor art. 44 alin. (3).
Art.
48. - (1) Orele de serviciu prestate de personalul
directiilor generale/directiilor peste durata programului de lucru se
consideră ore suplimentare si se plătesc sau se compensează cu
timp liber corespunzător, conform dispozitiilor legale în vigoare.
(2)
Orele de serviciu prestate de personalul directiilor generale/directiilor în
zilele libere sau pe timpul sărbătorilor legale stabilite potrivit
legii se consideră ore suplimentare si se plătesc sau se
compensează cu timp liber corespunzător, conform dispozitiilor legale
în vigoare.
Art.
49. - (1) Personalul directiilor generale/directiilor care,
din motive întemeiate, întârzie sau absentează de la serviciu este obligat
să anunte imediat seful nemijlocit.
(2)
Personalul directiilor generale/directiilor poate părăsi locul de
muncă, în timpul programului, în situatii temeinic justificate, numai cu
acordul sefului nemijlocit, în conditiile prevăzute de actele normative în
vigoare.
Art.
50. - (1) Pentru personalul directiilor generale/directiilor
care desfăsoară activitatea în schimburi, precum si pentru cei care
desfăsoară activităti operative se asigură, în cursul unei
luni, cel putin un repaus săptămânal, sâmbăta si duminica, în
zile consecutive.
(2)
Personalul directiilor generale/directiilor aflat în timpul liber, după
efectuarea serviciului nu participă la executarea sedintelor de tragere cu
armamentul din dotare, la activitătile de pregătire fizică, la
analize profesionale sau la orice alte activităti, exceptând situatiile în
care neparticiparea la aceste activităti ar face imposibilă evaluarea
acestuia.
(3)
Pentru participarea la astfel de activităti din timpul liber, personalului
directiilor generale/directiilor i se acordă compensarea în mod
corespunzător, cu timp liber sau cu plata orelor suplimentare.
(4)
Munca de noapte se prestează de către personalul directiilor
generale/directiilor, în limitele si cu acordarea drepturilor compensatorii
prevăzute de lege.
Art.
51. - Orele efectuate în scopul asigurării serviciului
de permanentă se compensează prin acordarea de timp liber
corespunzător, în zilele imediat următoare, iar când nu este posibil,
seful unitătii aparatului central, pe baza unei planificări,
acordă zilele de recuperare în următoarele 60 de zile
lucrătoare.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli privind asigurarea spatiilor directiilor generale/directiilor, în
afara programului de lucru
Art.
52. - (1) La terminarea programului de lucru, usile
încăperilor se încuie, iar în conditiile în care se detin documente
clasificate, usile se încuie si se sigilează.
(2) Un
rând de chei de la usile încăperilor se păstrează la panoul
instalat, după caz, fie în camera ofiterului de serviciu pe unitate, fie
în anticamera cabinetului sefului unitătii aparatului central.
(3) Un
rând de chei de la fisetele personalului unitătii aparatului central se
păstrează în fisetul sefului de serviciu/birou, iar un rând de chei
de la fisetele sefilor de serviciu/birou se păstrează la ofiterul de
serviciu pe unitate, după caz.
(4) Un
rând de chei de la încăperile din care se asigură serviciul de
permanentă de la fiecare directie generală/directie se
păstrează la ofiterul de serviciu principal pe M.A.I., în cutie
sigilată. Ridicarea acestor chei se consemnează într-un registru destinat
acestui scop.
(5) Un
rând de chei de la usile de acces la subsolurile si terasele sediilor
aparatului central se păstrează, în cutie sigilată, după
caz, la subunitatea de jandarmi sau la personalul specializat care asigură
paza si protectia sediilor. Ridicarea acestor chei se consemnează într-un
registru destinat acestui scop.
(6) Un
rând de chei de la cabinetele demnitarilor si de la sălile de sedinte se
păstrează la ofiterul de serviciu principal pe M.A.I., în cutie
sigilată.
Art.
53. - (1) Deschiderea fisetelor personalului unitătii
aparatului central, respectiv a sefilor de servicii/birouri, în lipsa acestora,
se realizează de către o comisie numită de seful unitătii
aparatului central sau de înlocuitorul acestuia si se evidentiază prin
încheierea unui proces-verbal. Procesul-verbal se întocmeste în două
exemplare, dintre care unul se înaintează compartimentului secretariat din
cadrul unitătii aparatului central, pentru luarea acestuia în
evidentă, iar celălalt este lăsat în fisetul care a fost deschis.
(2) În
directiile generale/directiile în care este instituit serviciul de zi pe
unitate, deschiderea fisetului se consemnează si de către ofiterul de
serviciu pe unitate, în procesul-verbal de predare-primire a serviciului de zi
pe unitate.
Art.
54. - (1) În afara orelor de program, accesul în spatiile
directiilor generale/directiilor se face numai cu aprobarea conducerii
unitătii aparatului central respective sau, după caz, după
anuntarea ofiterului de serviciu pe unitate/minister si consemnarea în
registrul de evidentă a intrărilor/iesirilor în/din directia
generală/directie, în afara programului de lucru, de către personalul
care asigură serviciul de permanentă pe unitate.
(2) În
situatia semnalării accesului nepermis în spatiile directiilor
generale/directiilor, în afara orelor de program, persoana care asigură
serviciul de permanentă pe unitate/ofiterul de serviciu principal pe
M.A.I. dispune măsurile necesare ce se impun în astfel de situatii,
potrivit competentelor.
(3)
Nicio persoană fizică sau reprezentantii altor autorităti nu poate/pot
pătrunde în încăperile din sediile aparatului central, sub niciun
motiv, în afara orelor de program, fără acordul prealabil al
ministrului administratiei si internelor/persoanei desemnate la conducerea
ministerului, în conformitate cu dispozitiile legale.
(4) În
cazul producerii unor situatii de urgentă - incendii, inundatii,
cutremure, epidemii, în afara orelor de program, persoana care asigură
serviciul de permanentă pe unitate/ofiterul de serviciu principal pe
M.A.I. ia măsuri pentru realizarea interventiei în situatii de
urgentă potrivit prevederilor art. 72 alin. (5).
SECTIUNEA a 3-a
Modul de promovare si de transmitere a documentelor la nivelul aparatului
central
Art.
55. - (1) Primirea, evidenta, trierea, repartizarea,
urmărirea solutionării, multiplicarea, manipularea, selectionarea,
păstrarea si arhivarea documentelor adresate conducerii M.A.I. se
realizează de Secretariatul General, iar la nivelul directiilor
generale/directiilor, de serviciile/birourile de profil.
(2)
Forma si modul de promovare si transmitere a documentelor adresate conducerii
M.A.I. se realizează potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art.
56. - Atunci când documentele adresate conducerii M.A.I.
contin informatii clasificate, activitatea prevăzută la art. 55 se
realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind protectia
informatiilor clasificate.
Art.
57. - (1) Transmiterea urgentă, utilizând mijloace
tehnice de comunicatii, a unor documente între directiile generale/directii sau
către alte structuri M.A.I. se realizează si prin Statia
operativă centrală pentru comunicatii si legături cifrate din
cadrul Directiei generale pentru comunicatii si tehnologia informatiei.
(2)
Transmiterea documentelor, prin personalul din cadrul
secretariatelor/cabinetelor proprii sau din structura de securitate a
unitătii aparatului central, se face cu respectarea prevederilor legale în
vigoare privind transportul corespondentei.
(3)
Documentele pot fi prezentate, pentru transmitere, atât în forma
tipărită, cât si în format electronic.
Art.
58. - (1) Pentru probleme personale, care nu pot fi
solutionate la nivelul unitătii aparatului central din care face parte,
personalul M.A.I. poate solicita, prin cerere scrisă/raport scris, pe cale
ierarhică, înscrierea în audientă, după caz, la ministrul
administratiei si internelor, la secretarul general sau la secretarii de stat
care coordonează directia generală/directia respectivă.
(2)
Primirea în audientă prevăzută la alin. (1) se planifică prin
Secretariatul General.
(3)
Conducerea M.A.I. acordă audiente si personalului din afara directiilor
generale/directiilor, precum si persoanelor care nu fac parte din personalul
ministerului, pe baza planificării realizate de Serviciul relatii cu
publicul din cadrul Secretariatului General.
(4)
Primirea cetătenilor în audientă la conducerea M.A.I. se face în
zilele lucrătoare ale săptămânii si la orele stabilite pentru
aceste activităti, prin Secretariatul General ori prin cabinetele
persoanelor cărora le sunt adresate petitiile.
(5)
Primirea în audientă la sefii unitătilor aparatului central se
solicită prin serviciile/birourile secretariat din cadrul acestora sau
prin compartimentele de relatii cu publicul, acolo unde acestea sunt
constituite.
Art.
59. - Persoanele din afara directiilor generale/directiilor
planificate a fi primite în audientă trebuie însotite permanent de
personal anume desemnat la persoana pentru care s-a dat aprobarea, precum si de
la aceasta până la iesirea din obiectiv.
Art.
60. - Programul pentru primirea în audientă la
conducerea M.A.I. se afisează la sediul Serviciului relatii cu publicul
din cadrul Secretariatului General, iar pentru primirea în audientă la
conducerea directiilor generale/directiilor, acesta se afisează fie la
sediul compartimentelor de secretariat din cadrul acestora, fie la cel al
compartimentelor de relatii cu publicul, la directiile generale/directiile unde
acestea sunt constituite.
SECTIUNEA a 5-a
Art.
61. - (1) În sediile directiilor generale/directiilor, în
timpul programului de lucru, politistii si cadrele militare îsi
desfăsoară activitatea în uniformă sau în tinută
civilă, în conditiile stabilite prin reglementările interne în
vigoare.
(2)
Tinuta functionarilor publici si a personalului contractual trebuie să fie
decentă.
Art.
62. - La activitătile de protocol si la
festivităti, tinuta se stabileste de către persoana care conduce
activitatea si care are în responsabilitate si organizarea evenimentului.
SECTIUNEA a 6-a
Art.
63. - Acordarea concediilor si învoirilor personalului
directiilor generale/directiilor se realizează potrivit prevederilor
legale în vigoare.
Art.
64. - (1) La plecarea în concediul de odihnă/
suplimentar, pe baza planificării aprobate de conducerea directiei
generale/directiei, structura de secretariat a fiecărei directii
generale/directii eliberează, numai pentru politisti si cadre militare, pe
baza cererii/raportului acestora, ordin de serviciu.
(2) În
cererea/raportul prevăzută/prevăzut la alin. (1), care se
avizează de către seful nemijlocit ai solicitantului si se
aprobă de către adjunctul sefului unitătii aparatului central,
politistii si cadrele militare sunt obligati să prezinte situatia
lucrărilor rămase nesolutionate, în vederea redistribuirii acestora.
(3)
Pentru celelalte categorii de personal, plecarea în concediu se
realizează, potrivit planificării aprobate de conducerea directiei
generale/directiei, pe bază de cerere, avizată de către seful
nemijlocit al solicitantului si aprobată de către adjunctul sefului
unitătii aparatului central, iar sarcinile de serviciu se redistribuie.
(4) În
cazul în care o anumită situatie determină plecarea în concediu în
afara planificării, angajatul mentionează aceasta în raport/cerere.
Art.
65. - (1) Situatiile cu prezenta si răspândirile
personalului se păstrează la structura de secretariat/similară a
fiecărei unităti a aparatului central, iar miscările zilnice ale
personalului, astfel cum sunt definite în reglementările interne în
vigoare, se consemnează în dispozitia zilnică a sefului unitătii
aparatului central.
(2)
Învoirile pentru mai mult de o zi de lucru se aprobă de seful
unitătii aparatului central si se consemnează în dispozitia
zilnică a sefului unitătii aparatului central.
Art.
66. - La nivelul fiecărei unităti a aparatului
central se tine evidenta lunară si anuală a concediilor si învoirilor
acordate personalului, respectiv a zilelor de misiune efectuate.
CAPITOLUL VI
Serviciul de permanentă, accesul, paza si interventia în directiile
generale/directii
SECTIUNEA 1
Art.
67. - Serviciul de permanentă si accesul persoanelor în
directiile generale/directii se organizează si se desfăsoară
potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art.
68. - (1) Directia generală resurse umane asigură
gestionarea documentelor de legitimare a personalului directiilor
generale/directiilor.
(2)
Directia generală management operational coordonează activitatea
personalului care asigură paza, accesul, supravegherea video si
interventia la sediul central al M.A.I. si asigură sprijin în aplicarea
corespunzătoare a prevederilor actelor normative care reglementează
instituirea, organizarea si executarea pazei obiectivelor, bunurilor, valorilor
si protectia persoanelor la celelalte sedii ale aparatului central.
(3)
Cartelele individuale de acces în sediul central al M.A.I. se eliberează
prin grija personalului care deserveste dispeceratul de
supraveghere-monitorizare video al M.A.I., în baza solicitărilor directiilor
generale/directiilor interesate, cu avizul Directiei generale management
operational.
Art.
69. - (1) Accesul autovehiculelor în perimetrul păzit
al sediilor directiilor generale/directiilor se realizează pe baza
permiselor de acces, iar în cel delimitat cu bariere, cu cartelele magnetice de
acces.
(2)
Permisele de acces auto în sediul central al aparatului central se
eliberează de Directia generală management operational, iar
tipărirea acestora se realizează prin grija Directiei
economico-administrative.
(3)
Cartelele magnetice de acces auto în zona controlată/protejată a
imobilului din Piata Revolutiei nr. 1Ase eliberează de Directia
generală management operational directiilor generale/directiilor
interesate, iar asigurarea acestora se realizează prin grija Directiei
generale pentru comunicatii si tehnologia informatiei.
(4) Pentru celelalte sedii ale aparatului central, asigurarea
cartelelor individuale de acces si a permiselor/cartelelor magnetice de acces
auto se realizează prin grija sefi lor directii lor generale/directiilor
respective.
Art.
70. - În toate cazurile, regulile de acces/traseele în
spatiile ce apartin directiilor generale/directiilor se stabilesc prin
dispozitie a directorului general/directorului fiecărei unităti a
aparatului central.
Art.
71. - Paza si protectia sediilor directiilor
generale/directiilor se asigură, în functie de nivelul de risc la care
este încadrat fiecare sediu, cu efective de jandarmi, cu personal calificat,
angajat al unitătii aparatului central beneficiare, sau cu personal al
societătilor specializate de pază, în conformitate cu actele
normative în vigoare si reglementările proprii.
Art.
72. - (1) Interventia în primă urgentă, în cazul
aparitiei unor situatii de risc, se realizează, după caz, fie de
către efectivele stabilite din cadrul subunitătii de jandarmi - la
sediile aparatului central unde paza si protectia se asigură cu efective
de jandarmi, fie de către personalul desemnat din cadrul societătii
de pază si protectie - la sediul/sediile unde paza si protectia se
asigură de către o societate specializată în domeniu.
(2)
Interventia pentru restabilirea ordinii publice, în situatia tulburării
acesteia, se asigură de Directia Generală de Jandarmi a Municipiului
Bucuresti.
(3)
Interventia antiteroristă se execută de Brigada Specială de
Interventie a Jandarmeriei, iar interventia contrateroristă se
execută de Brigada Antiteroristă a Serviciului Român de Informatii.
(4)
Interventia pentru stingerea incendiilor se realizează de Inspectoratul
pentru Situatii de Urgentă „Dealul Spirii" Bucuresti.
(5)
Interventia în situatii de urgentă - incendiu, inundatie, cutremur,
epidemie - care necesită evacuarea bunurilor se realizează de
către efectivele stabilite din cadrul subunitătii de pază, sub
coordonarea turei operative a Centrului operational de comandă si,
ulterior, de către personalul fiecărei unităti a aparatului
central. Măsurile de limitare a extinderii epidemiei si măsurile
profilactice se dispun de către Directia medicală.
CAPITOLUL VII
Măsurile de protectie privind informatiile clasificate, securitatea si
sănătatea în muncă, apărarea împotriva incendiilor,
protectia mediului si regulile privind fumatul în directiile generale/directii
SECTIUNEA 1
Art.
73. - În directiile generale/directii, accesul la informatii
clasificate este permis în conditiile prevăzute de legislatia din domeniu,
cu respectarea principiului necesitătii de a cunoaste.
Art.
74. - Evidenta, întocmirea, păstrarea, procesarea,
multiplicarea, transportul, transmiterea, distrugerea si măsurile de
protectie a informatiilor clasificate, la nivelul directiilor
generale/directiilor, detinătoare de informatii clasificate, se
realizează în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
SECTIUNEA a 2-a
Art.
75. - (1) Sefii unitătilor aparatului central au
obligatia de a asigura aplicarea normelor privind securitatea si
sănătatea personalului în toate aspectele legate de muncă.
(2) În
cadrul responsabilitătilor pe care le au, sefii unitătilor aparatului
central au obligatia să ia măsurile necesare/să solicite luarea
măsurilor necesare, potrivit competentelor, pentru:
a)
asigurarea securitătii si protectia sănătătii personalului;
b)
prevenirea riscurilor profesionale;
c)
informarea si instruirea personalului;
d)
asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitătii si
sănătătii în muncă.
Art.
76. - Sefii unitătilor aparatului central au obligatia
de a comunica de îndată Directiei generale resurse umane orice accident
suferit de personalul unitătii aparatului central, atât la locul de
muncă si/sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, cât si în timpul
deplasării la/de ia domiciliu sau de la un sediu la altul, precum si
situatiile de persoane date dispărute si intoxicatiile acute profesionale.
Art.
77. - Fiecare persoană din cadrul directiilor
generale/directiilor trebuie să îsi desfăsoare activitatea în
conformitate cu pregătirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile
primite din partea conducătorilor unitătii aparatului central, astfel
încât să nu expună la pericol de accidentare sau de îmbolnăvire
profesională nici propria persoană, nici alte persoane care pot fi
afectate de actiunile sau omisiunile sale, în timpul procesului de muncă.
Art.
78. - Personalul directiilor generale/directiilor are
următoarele obligatii:
a)
să utilizeze, conform prevederilor legale, autovehiculele, aparatura,
uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport etc;
b)
să utilizeze, conform prevederilor legale, echipamentul individual de
protectie din dotare, pe care, după utilizare, să îl depună la
locul destinat pentru păstrare;
c)
să nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau
înlăturarea arbitrară a dispozitivelor de securitate instalate pe
masini, aparatură, unelte, instalatii tehnice si clădiri si să
le utilizeze corect;
d)
să comunice imediat sefului unitătii aparatului central si/sau
lucrătorilor desemnati orice situatie de muncă pentru care
există motive întemeiate să fie considerată un pericol pentru
securitatea si sănătatea personalului, precum si orice
deficientă a sistemelor de protectie;
e)
să aducă de îndată la cunostinta conducătorului locului de
muncă si/sau a sefului unitătii aparatului central accidentele de
muncă suferite de sine sau de altul, atât la locul de muncă si/sau în
îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, cât si în timpul deplasării la/de
la domiciliu ori de la un loc de muncă la altul;
f)
să coopereze cu seful unitătii aparatului central si/sau cu
lucrătorii desemnati, atât timp cât este necesar, pentru a face
posibilă realizarea oricăror măsuri sau cerinte dispuse de
către inspectorii de muncă si inspectorii sanitari, pentru protectia
sănătătii si securitătii lucrătorilor;
g)
să coopereze, atât timp cât este necesar, cu seful unitătii
aparatului central si/sau cu lucrătorii desemnati, pentru a permite
acestuia/acestora să se asigure că mediul de muncă si conditiile
de lucru sunt sigure si fără riscuri pentru securitate si
sănătate, în domeniul său de activitate;
h)
să îsi însusească si să respecte prevederile legislatiei din
domeniul securitătii si sănătătii în muncă si
măsurile de aplicare a acestora.
Art.
79. - (1) Coordonarea si controlul activitătilor de
securitate si sănătate în muncă în directiile generale/directii
în care îsi desfăsoară activitatea functionari publici cu statut
special se realizează de Directia generală resurse umane, prin
structura proprie de specialitate. Organizarea activitătilor de securitate
si sănătate în muncă în aceste directii generale/directii se
realizează potrivit prevederilor actelor normative aplicabile în domeniu.
(2)
Organizarea, coordonarea si controlul activitătilor de securitate si
sănătate în muncă în directiile generale/directiile în care îsi
desfăsoară activitatea exclusiv functionari publici si personal
contractual se realizează potrivit prevederilor Legii securitătii si sănătătii
în muncă nr. 319/2006.
Art.
80. - Sefii unitătilor aparatului central răspund
pentru asigurarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor, de
prevenire si stingere, pentru spatiile si bunurile materiale pe care ie
administrează.
Art.
81. - Pe linia apărării împotriva incendiilor,
seful unitătii aparatului central are următoarele atributii:
a)
verifică, prin ofiterul responsabil/persoana desemnată, modul în care
sunt respectate măsurile privind activitătile de apărare
împotriva incendiilor în sediile directiilor generale/directiilor, instalatiile
si materialele de stins incendii, precum si pregătirea pentru interventie
a personalului;
b)
dispune efectuarea de cercetări, potrivit regulilor stabilite în
reglementările de specialitate, privind împrejurările si cauzele care
au provocat incendii;
c)
stabileste modul de efectuare a instructajului de prevenire si stingere a
incendiilor, conform normelor în vigoare;
d)
organizează activităti de anuntare si alarmare în caz de incendiu.
Art.
82. - Activitatea de prevenire si stingere a incendiilor se
organizează de Directia economico-administrativă astfel:
a)
organizează activitatea de prevenire si stingere a incendiilor, potrivit
normelor, în toate încăperile, atelierele, parcurile de tehnică,
depozitele cu materiale si lichide inflamabile de care răspunde;
b)
urmăreste, prin personalul desemnat, modul de amplasare a materialelor de
stins incendii si verifică trimestrial starea tehnică, întretinerea
si functionarea acestora;
c)
interzice efectuarea lucrărilor cu foc deschis în alte locuri decât cele
stabilite si amenajate în acest scop;
d)
organizează activitatea de prevenire si stingere a incendiilor la sediile
aparatului central;
e)
afisează la loc vizibil documentele aferente si urmăreste prelucrarea
si însusirea lor de către întregul personal al aparatului central;
f)
asigură marcarea locurilor periculoase cu indicatoare avertizoare, conform
reglementărilor legale în vigoare;
g)
controlează, împreună cu responsabilul cu prevenirea si stingerea
incendiilor din fiecare directie generală/directie, clădirile,
spatiile de depozitare, instalatiile, blocul alimentar, podurile
clădirilor, cosurile de fum si spatiile aflate în folosinta unitătii
aparatului central, urmărind respectarea măsurilor de prevenire si
stingere a incendiilor;
h)
asigură materialele de prevenire si stingere a incendiilor necesare
fiecărei unităti a aparatului central, potrivit normelor de dotare;
i) verifică
periodic, cel putin o dată pe trimestru, starea de întretinere a tuturor
materialelor, dispozitivelor, instalatiilor si utilajelor de stins incendii si
ia măsuri de remediere a neajunsurilor constatate;
j)
organizează si asigură desfăsurarea corespunzătoare a
lucrărilor cu foc deschis;
k)
asigură păstrarea si depozitarea corespunzătoare a materialelor
periculoase.
Art.
83. - Personalul directiilor generale/directiilor
răspunde de cunoasterea si respectarea regulilor si măsurilor de
prevenire si stingere a incendiilor si are următoarele obligatii:
a)
să cunoască si să aplice normele de apărare împotriva
incendiilor;
b)
să respecte regulile privind fumatul instituite în spatiile unitătii
aparatului central, precum si pe cele referitoare la executarea lucrărilor
cu pericol de incendiu: sudură, folosirea aparatelor electrice de
încălzire si altele asemenea;
c)
să controleze, la începerea si încheierea programului, locurile de
muncă, în vederea depistării si înlăturării cauzelor
generatoare de incendii;
d) să
cunoască modul de functionare si să nu deterioreze mijloacele de
protectie împotriva incendiilor;
e)
să anunte imediat ofiterul de serviciu si/sau seful unitătii
aparatului central despre orice incendiu sau început de incendiu declansat;
f)
să participe la stingerea incendiilor, evacuarea oamenilor si a
documentelor importante, înlăturarea efectelor incendiilor sau
dezastrelor, potrivit planurilor de evacuare în caz de incendiu, întocmite la
nivelul fiecărei unităti a aparatului central;
g)
să participe la instructajele de prevenire si stingere a incendiilor;
h)
să nu intervină în afara atributiilor de serviciu pentru remedierea
unor defectiuni la instalatia de iluminat si de fortă: schimbarea
sigurantelor, mutarea sau instalarea lămpilor, întrerupătoarelor,
prizelor etc;
i)
să nu curete pardoselile si mobilierul cu substante inflamabile;
j)
să se asigure că resturile de la tigări, din cosurile dispuse în
locurile amenajate pentru fumat să fie stinse si, pe cât posibil, acestea
să nu vină în contact cu materiale combustibile sau inflamabile;
k)
să nu blocheze căile de acces si de evacuare, hidrantii, sursele de
apă, stingătoarele, tablourile electrice, total sau partial,
definitiv sau temporar, cu materiale, chiar dacă sunt incombustibile;
l) să nu utilizeze pentru încălzire radiatoare,
aparate de aer conditionat, aeroterme si altele asemenea, cu exceptia celor
aflate în inventarul de gestiune al ministerului;
m)
să nu distrugă prin ardere, decât în locuri special amenajate,
deseuri, reziduuri, gunoaie si alte materiale combustibile.
Măsuri de protectie antiseismică în directiile generale/directii
Art.
84. - Sefii unitătilor aparatului central răspund
de:
a)
verificarea si analizarea periodică a dispunerii mobilierului din
încăperi, pentru evitarea blocării iesirilor si căilor de acces
- holuri, scări, în caz de seism;
b)
verificarea periodică a stării de fixatie din încăperi -
mobilier, hărti, planse, cuier, rafturi, lustre etc, si executarea
lucrărilor necesare pentru fixarea acestora;
c) pregătirea
si antrenarea personalului cu privire la modul de actiune (protectie si
interventie) la producerea unui seism major.
Art.
85. - Activitătile de protectie antiseismică se
organizează de Directia economico-administrativă prin:
a)
evaluarea nivelului de protectie a clădirilor în care sunt dispuse
directiile generale/directiile;
b)
planificarea inspectării de urgentă postseism a clădirilor;
c)
interventii de consolidare a clădirilor;
d)
cunoasterea punctelor de întrerupere (oprire) a instalatiilor de alimentare cu
apă, gaze si energie electrică si stabilirea personalului pentru
executarea acestor operatiuni.
Art.
86. - Personalului directiilor generale/directiilor i se
recomandă să respecte următoarele reguli de protectie
antiseismică la locul de muncă:
a)
să îsi însusească cunostinte necesare supravietuirii în caz de seism;
b)
să evite aglomerarea spatiilor cu piese de mobilier sau cu echipamente
tehnice si/sau casnice; amplasarea pieselor de mobilier sau a echipamentelor
tehnice si/sau casnice trebuie să
se
facă astfel încât să nu se afle în vecinătatea iesirilor din
încăperi, pentru a nu bloca prin deplasarea lor accesul în caz de seism;
c)
să fixeze aparatura astfel încât racordurile să nu sufere
deteriorări în caz de seism;
d)
să pozitioneze obiectele fragile/valoroase într-un loc mai jos si sigur;
e)
să amplaseze chimicalele/combustibilii în dulapuri asigurate/fixate
împotriva răsturnării, în încăperi în care nu se lucrează
si în care nu există pericol de contaminare/incendiu;
f)
să asigure, prin fixarea de pereti, mobilierul înalt sau instabil.
Art.
87. - Pe timpul producerii seismului, întregului personal al
aparatului central i se recomandă să respecte următoarele reguli
de comportare ratională, de protectie individuală si de grup:
a)
să rămână în încăpere, departe de ferestre si să se
protejeze sub o grindă, toc de usă solid, sub un birou/masă
suficient de rezistentă sau, cunoscând în prealabil elementele de
constructie rezistente, să actioneze în consecintă;
b)
dacă este posibil, să închidă potentialele surse de incendii sau
să actioneze în acest sens imediat după încetarea seismului;
c)
să nu părăsească încăperea, să nu sară pe
ferestre, să nu utilizeze scările si nici ascensoarele si, dacă
este posibil, să deschidă spre exterior usa încăperii, spre a
preveni blocarea acesteia, în perspectiva evacuării, ulterior
încetării miscării seismice;
d)
să nu alerge în stradă;
e)
dacă se află în afara unei clădiri, să se deplaseze cu calm
cât mai departe de aceasta, spre un loc deschis si sigur, ferindu-se de
eventualele căderi de tencuială, cărămizi, cornise,
geamuri, cosuri, parapete, ornamente;
f) în
situatia în care a fost surprins de căderi de tencuială, mobilier
etc, să îsi asigure supravietuirea în primul rând prin protejarea cu
mâinile a capului, dar si prin alte metode, în functie de situatie.
Art.
88. - Ulterior producerii seismului, se recomandă ca
întreg personalul aparatului central să respecte următoarele reguli
de comportare:
a)
să nu părăsească imediat spatiul, camera, clădirea în
care a fost surprins de seism, acordând primul ajutor persoanelor rănite
si calmând persoanele speriate sau panicate;
b)
să utilizeze telefoanele exclusiv pentru apeluri de urgentă, spre a
nu bloca circuitele sau retelele telefonice;
c)
dacă s-a declansat un incendiu, să actioneze prin forte proprii
pentru stingerea acestuia;
d)
să verifice instalatiile electrice si/sau, după caz, de apă,
gaze, canal si, vizual, starea clădirii în interior; în cazul
constatării de avarii, să anunte unitatea pentru interventie si
să nu utilizeze foc deschis;
e)
să iasă cu calm si prudentă din clădire, fără a
lua cu sine lucruri inutile, verificând în prealabil starea scării si a
căii de iesire, spre a nu se expune la pericole;
f)
pentru orice eventualitate la iesirea din încăpere/clădire se
recomandă protejarea capului cu o cască de protectie, iar în lipsa
acesteia, cu un taburet, o carte mai groasă, o geantă etc;
g)
dacă întâlneste usi blocate, să actioneze cu calm pentru deblocarea
acestora; dacă usile respective sunt prevăzute cu vitraje, să
procedeze la spargerea geamului utilizând un scaun sau orice obiect la
îndemână;
h)
dacă sesizează blocarea unor persoane în ascensor, să actioneze
pentru calmarea acestora si să solicite ajutor de la personalul autorizat;
i)
să acorde ajutor echipelor de interventie/salvare;
j) să urmeze recomandările
de actiune ale structurilor specializate, difuzate de posturile nationale de
radio si televiziune;
k) la
evacuare, să acorde prioritate rănitilor, femeilor si persoanelor în
vârstă.
Art.
89. - Persoanelor surprinse sub dărâmături li se
recomandă ca, adaptat la situatie, să respecte următoarele
reguli generale:
a)
să rămână calme si să încerce deblocarea căilor de
acces si/sau degajarea proprie sau a altor persoane de sub
dărâmături/mobilier;
b)
să îi calmeze pe cei din preajmă si să nu permită
propagarea reactiilor specifice panicii;
c)
să îsi semnaleze prezenta prin lovirea în conducte sau în pereti, la
intervale regulate de timp;
d)
după stabilirea contactului verbal cu salvatorii, să solicite
acestora primul ajutor si să le furnizeze pe cât posibil datele
solicitate;
e)
să nu se preocupe de durata actiunii de salvare, conservându-si si
canalizându-si energia pentru a face fată situatiei.
Protectia mediului în directiile generale/directii
Art.
90. - Îndrumarea si controlul activitătilor de
protectie a mediului în cadrul directiilor generale/directiilor se
realizează de către Directia logistică, prin structura proprie
de specialitate.
Art.
91. - (1) La nivelul directiilor generale/directiilor,
directorul general/directorul răspunde de realizarea activitătilor de
protectie a mediului în spatiile repartizate unitătii aparatului central.
(2)
Obligatiile ce revin sefilor unitătilor aparatului central prevăzute
la alin. (1) sunt îndeplinite nemijlocit de către un responsabil de mediu
pe directia generală/directie.
Art.
92. - Atributiile inspectorilor de mediu încadrati în
structura de specialitate a Directiei logistice si ale responsabililor de
mediu, precum si obligatiile directorilor generali/directorilor si ale
personalului directiilor generale/directiilor aparatului central sunt cele
prevăzute de prevederile legale în vigoare.
SECTIUNEA a 6-a
Art.
93. - (1) Fumatul este interzis în spatiile publice închise,
aflate în administrarea sau folosinta directiilor generale/ directiilor.
(2)
Fumatul este permis numai în spatii special amenajate, delimitate, cu
respectarea următoarelor conditii obligatorii:
a)
să fie realizată delimitarea de restul spatiului public închis,
asigurând izolarea completă de acesta - spatiile respective să nu fie
spatii de tranzit sau de acces în spatiul public închis;
b)
să fie dotate cu sisteme de ventilatie functionale, care să asigure
evacuarea fumului de tutun;
c)
să fie dotate cu scrumiere si extinctoare si să fie amenajate în
conformitate cu prevederile legale în vigoare privind prevenirea si stingerea
incendiilor;
d)
să fie marcate la loc vizibil cu unul dintre următoarele indicatoare:
„Loc pentru fumat", „Spatiu pentru fumat", „în acest spatiu fumatul
este permis."
Art.
94. - Sefii unitătilor aparatului central au obligatia
de a dispune măsurile necesare, în cadrul structurilor proprii, pentru
afisarea la loc vizibil a simbolurilor care interzic fumatul.
la regulament
Dispunerea sediilor directiilor generale/directiilor si a spatiilor
destinate responsabililor privind ordinea interioară
Nr. crt. |
Clădiri/Adrese |
Directii generale/Directii ale aparatului central |
Responsabili |
Alte structuri ale aparatului central, institutii/structuri aflate în
subordinea/coordonarea Ministerului Administratiei si Internelor (M.A.I.) |
|
1. |
Imobilul din Piata
Revolutiei nr. 1 A, sectorul 1 |
Directia generală
control si audit intern Directia de control Directia generală
resurse umane Directia generală
pentru comunicatii si tehnologia informatiei Directia generală
management operational Unitatea centrală
pentru reforma administratiei publice Directia pentru
dezvoltarea capacitătii administrative Directia pentru
politici fiscale si bugetare locale Directia pentru
relatiile cu institutiile prefectului Directia pentru
serviciile publice deconcentrate Directia pentru
comunităti locale, zone asistate, ajutor de stat si parteneriat cu
structurile asociative Directia pentru
servicii de interes general, investitii si dezvoltare locală Directia afaceri
europene si relatii internationale Directia Schengen Directia juridică Secretariatul General |
Sefii unitătilor
aparatului central din sediul central al MAI. |
- Unitatea
Specială 78 Jandarmi Pază si Protectie Institutională - Directia informare
si relatii publice - bufet |
|
2. |
Imobilul din str.
Mihai Vodă nr. 17-19, sectorul 5 |
Directia medicală Directia informare si
relatii publice |
Directorul Directiei
medicale, respectiv directorul Directiei informare si relatii publice |
Centrul Medical de
Diagnostic si Tratament „Nicolae Kretzulescu" - bufet (Directia
medicală) - Casa de Cultură
a M.A.I. - Ansamblul artistic
„Ciocârlia" - Redactia revistei
„Pentru Patrie" - Redactia revistei
„Politia Română" |
|
3. |
Imobilul din str.
Beldiman nr. 2 |
Directia generală
de informatii si protectie internă |
Directorul general al
Directiei generale de informatii si protectie internă |
|
|
4. |
Imobilul din str. Domnita Anastasia
nr. 2 |
Directia informare si
relatii publice, cu Serviciul multimedia |
Directorul Directiei informare si relatii
publice |
|
|
5. |
Imobilul din str.
Eforie nr. 3-5, sectorul 5 |
Corpul B: |
Directorul Directiei
logistice Directorul general al
Directiei generale control si audit intern Directorul
Unitătii de politici publice Directorul general al
Directiei generale financiare |
- bufet |
|
Directia
logistică Corpul B: |
|||||
- Directia
generală control si audit intern - Directia audit
intern Corpul C: Unitatea de politici
publice Corpul C: Directia generală
financiară |
|||||
6. |
Imobilul din str.
George Georgescu nr. 3 |
Directia generală
de informatii si protectie internă |
Directorul general al
Directiei generale de informatii si protectie internă |
|
|
7. |
Imobilul din sos.
Oltenitei nr. 390a, sectorul 4 |
Directia generală
anticoruptie |
Directorul general al
Directiei generale anticoruptie |
- bufet |
|
8. |
Imobilul din str.
Leaota nr. 2A, sectorul 6 |
Secretariatul General
- Serviciul arhive |
Directorul
Secretariatului General |
|
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |