MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 411 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 21 iunie 2010
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 675 din 18 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 26 din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de constructii
Decizia nr. 678 din 18 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2), art. 6 alin.
(1), (2) si (4), art. 8si art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plată
Decizia nr. 680 din 18 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31-36 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Decizia nr. 682 din 18 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
455. - Ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale pentru constituirea comisiilor de abilitare a serviciilor externe de
prevenire si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de
informare si instruire în domeniul securitătii si sănătătii
în muncădin cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă
912. - Ordin al ministrului afacerilor externe privind
publicarea Programului de schimburi în domeniile stiintei si tehnologiei,
educatiei, culturii si sportului între Guvernul României si Guvernul Marelui
Ducat de Luxemburg, pentru anii 2010-2014, semnat la Luxemburg la 5 mai 2010
Program
de schimburi în domeniile stiintei si tehnologiei, educatiei, culturii si
sportului între Guvernul României si Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg pentru
anii 2010-2014
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si
art. 26 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de constructii
Acsinte
Gaspar - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Valentina
Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 3 si art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii, exceptie ridicată de
Societatea Comercială „Froni" - S.R.L. din Constanta în Dosarul nr.
13.118/212/2008 al Judecătoriei Constanta - Sectia civilă si care
formează obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 8.175D/2009.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 8.518D/2009 având ca obiect exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 26 din aceeasi lege,
ridicată de Baczo Ferencz Andras în Dosarul nr. 1.803/337/2009 al Judecătoriei
Zalău.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea,
fată de identitatea partială de obiect al cauzelor, pune în discutie,
din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea.
Curtea,
observând identitatea partială de obiect al celor două cauze, în
temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, raportate la art. 164 din
Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr.
8.518D/2009 la Dosarul nr. 8.175D/2009, care a fost primul înregistrat.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a
exceptiei de neconstitutionalitate, precizând că legiuitorul are
competenta de a reglementa cadrul în care titularul unui drept are
posibilitatea de a-l exercita, astfel încât să fie respectat si interesul
public.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 23
iunie 2009 si 8 decembrie 2009, pronuntate de Judecătoria Constanta -
Sectia civilă în Dosarul nr. 13.118/212/2008 si de Judecătoria
Zalău în Dosarul nr. 1.803/337/2009, Curtea
Constitutională a fost sesizată cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 3 si art. 26
alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
constructii, respectiv a prevederilor art. 3 si art.
26 din aceeasi lege. Exceptiile au fost ridicate de Societatea
Comercială „Froni" - S.R.L. din
În
motivările exceptiilor de neconstitutionalitate având
un continut similar, se sustine în esentă că textele de lege
criticate sunt neconstitutionale, întrucât creează bariere în activitatea
societătilor comerciale, prin impunerea obligatiei de a obtine avize
neconforme cu obiectul lor de activitate. Se arată că prevederile de
lege ce formează obiect al exceptiei fac imposibilă exercitarea
dreptului de proprietate si oferă autoritătilor locale posibilitatea
„de a restrictiona nepermis de mult momentul si modalitatea în care titularul
dreptului de proprietate are dreptul de a-si edifica o constructie".
Judecătoria
Constanta - Sectia civilă consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată, având în vedere că
obligatia persoanelor fizice si juridice de a obtine autorizatie de constructie
sau de demolare nu este de natură să înfrângă drepturile si
libertătile consacrate prin textele constitutionale invocate.
Judecătoria
Zalău apreciază, de asemenea, că este
neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate, precizând că textele
de lege criticate nu reprezintă altceva decât o reglementare a
continutului si limitelor dreptului de proprietate, ceea ce este în
conformitate cu prevederile Constitutiei.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 3 si art. 26
din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
constructii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933
din 13 octombrie 2004, astfel cum au fost modificate si completate prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 214/2008 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de constructii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 847 din 16 decembrie 2008, si prin Legea nr. 261/2009
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 214/2008 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 493 din 16 iulie 2009. Textele criticate au,
în prezent, următorul continut: „- Art. 3: (1) Constructiile civile,
industriale, agricole, cele pentru sustinerea instalatiilor si utilajelor
tehnologice, pentru infrastructură de orice fel sau de oricare altă
natură se pot realiza numai cu respectarea autorizatiei de construire,
precum si a reglementărilor privind proiectarea si executarea
constructiilor, pentru:
a)
lucrări de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere,
reabilitare, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor de orice
fel, precum si a instalatiilor aferente acestora, cu exceptia celor
prevăzute la art. 11;
b)
lucrări de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare,
protejare, restaurare, conservare, precum si orice alte lucrări,
indiferent de valoarea lor, care urmează să fie efectuate la
constructii reprezentând monumente istorice, inclusiv la anexele acestora,
identificate în acelasi imobil - teren si/sau constructii,
la constructii amplasate în zone de protectie a monumentelor si în zone
construite protejate, stabilite potrivit legii, ori la constructii cu valoare
arhitecturală sau istorică deosebită, stabilite prin
documentatii de urbanism aprobate;
c)
lucrări de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare,
modernizare si reabilitare privind căile de comunicatie de orice fel,
drumurile forestiere, lucrările de artă, retelele si dotările
tehnico-edilitare, bransamente si racorduri la retele de utilităti,
lucrările hidrotehnice, amenajările de albii, lucrările de
îmbunătătiri funciare, lucrările de instalatii de
infrastructură, lucrările pentru noi capacităti de producere,
transport, distributie a energiei electrice si/sau termice, precum si de
reabilitare si retehnologizare a celor existente;
d)
împrejmuiri si mobilier urban, amenajări de spatii verzi, parcuri, locuri
de joacă si agrement, piete si alte lucrări de amenajare a spatiilor
publice;
e)
lucrări de foraje si excavări necesare pentru efectuarea studiilor
geotehnice si a prospectiunilor geologice, proiectarea si deschiderea
exploatărilor de cariere si balastiere, a sondelor de gaze si petrol,
precum si a altor exploatări de suprafată, subterane sau subacvatice;
f)
lucrări, amenajări si constructii cu caracter provizoriu necesare în
vederea organizării executării lucrărilor, în conditiile
prevăzute la art. 7 alin. (1) si (13);
g)
organizarea de tabere de corturi, căsute sau de rulote; h) lucrări de
constructii cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete, cabine, spatii de
expunere, corpuri si panouri de afisaj, firme si reclame, copertine si pergole
situate pe căile si spatiile publice, anexe gospodăresti, precum si
anexele gospodăresti ale exploatatiilor agricole situate în extravilan;
i)
cimitire - noi si extinderi.
(2) În
vederea simplificării procedurii de autorizare a executării
lucrărilor de constructii provizorii prevăzute la alin. (1) lit. d),
g) si h), autorizatia de construire se emite în baza documentatiilor tehnice - D.T. cu continut simplificat în raport cu continutul-cadru
prevăzut în anexa nr. 1."
- Art.
26: „(1) Constituie contraventii următoarele fapte, dacă nu au
fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii, să fie
considerate infractiuni:
a)
executarea sau desfiintarea, totală ori partială, fără
autorizatie a lucrărilor prevăzute la art. 3, cu exceptia celor
mentionate la lit. b), de către investitor si executant;
b)
executarea sau desfiintarea, cu nerespectarea prevederilor autorizatiei si a
proiectului tehnic, a lucrărilor prevăzute la art. 3, cu exceptia
celor prevăzute la lit. b), precum si continuarea executării
lucrărilor autorizate fără solicitarea unei noi autorizatii de
construire în situatiile prevăzute la art. 7 alin. (15), de către
investitor si executant;
c)
aprobarea furnizării de utilităti urbane, ca urmare a executării
de lucrări de bransamente si racorduri la retele pentru constructii noi
neautorizate;
d)
mentinerea după expirarea termenului prevăzut prin autorizatie sau
după terminarea lucrărilor autorizate ori adaptarea în alte scopuri
fată de cele prevăzute în autorizatie a constructiilor,
lucrărilor si amenajărilor cu caracter provizoriu;
e)
neaducerea terenului la starea initială de către investitor,
după terminarea lucrărilor prevăzute la art. 3 lit. c), precum
si nerealizarea lucrărilor de curătare, amenajare ori degajare,
după caz, a amplasamentului si/sau a terenurilor adiacente ocupate
temporar pe durata executiei, o dată cu încheierea lucrărilor de
bază;
f)
împiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, prin interzicerea
accesului organelor de control abilitate sau prin neprezentarea documentelor si
a actelor solicitate;
g)
neanuntarea datei începerii lucrărilor de constructii autorizate, în
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (8);
h)
neemiterea certificatelor de urbanism în termenul prevăzut la art. 6 alin.
(2), precum si emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date
eronate, care nu contin lista cuprinzând avizele si acordurile legale necesare
în raport cu obiectivul de investitii, sau eliberarea acestora conditionat de
elaborarea prealabilă a unei documentatii de urbanism sau a oricăror
documentatii tehnice de definire a scopului solicitării, cu depăsirea
termenului legal, sau refuzul nejustificat ori conditionarea furnizării
informatiilor de interes public prevăzute la art 6 alin. (1);
h1)
neemiterea autorizatiilor de construire în termenul prevăzut la art. 7
alin. (1);
i)
emiterea de autorizatii de construire/desfiintare:
- în
lipsa unui drept real asupra imobilului, care să confere dreptul de a
solicita autorizatia de construire/desfiintare;
- în
lipsa sau cu nerespectarea prevederilor documentatiilor de urbanism, aprobate
potrivit legii;
- în
baza unor documentatii incomplete sau elaborate în neconcordantă cu
prevederile certificatului de urbanism, ale Codului civil, ale
continutului-cadru al proiectului pentru autorizarea executării
lucrărilor de constructii, care nu contin avizele si acordurile legale
necesare sau care nu sunt verificate potrivit legii;
- în
lipsa expertizei tehnice privind punerea în sigurantă a întregii
constructii, în cazul lucrărilor de consolidare;
- în
baza altor documente decât cele cerute prin prezenta lege;
j)
neorganizarea si neexercitarea controlului privind disciplina în autorizarea si
executarea lucrărilor de constructii de către compartimentele
abilitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si al
primăriilor, în unitătile lor administrativ-teritoriale, potrivit
prevederilor art. 27 alin. (3) si (4), precum si neurmărirea modului de
îndeplinire a celor dispuse de Inspectoratul de Stat în Constructii, potrivit
dispozitiilor art. 29 alin. (3);
k)
neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor dispuse de Inspectoratul
de Stat în Constructii la controlul anterior;
l) refuzul
nejustificat sau obstructionarea sub orice formă a accesului persoanelor
fizice sau al reprezentantilor persoanelor juridice la documentele
prevăzute la art. 34 alin. (7);
(2)
Contraventiile prevăzute la alin. (1), săvârsite de persoanele fizice
sau juridice, se sanctionează cu amendă după cum urmează:
- de la
1.000 lei la 100.000 lei, cele prevăzute la lit. a);
- de la
3.000 lei la 10.000 lei, cele prevăzute la lit. f);
- de
10.000 lei, cele prevăzute la lit. c);
- de la
3.000 lei la 10.000 lei, cele prevăzute la lit. b), d) si e);
- de
la 5.000 lei la 30.000 lei, cele prevăzute la lit. h), hi) si i);
- de
la 1.000 lei la 5.000 lei, cele prevăzute la lit. j) si k);
- de
2.000 lei, cele prevăzute la lit. I);
- de
1.000 lei, cele prevăzute la lit. g).
(3)
Cuantumul amenzilor se actualizează anual prin hotărâre a Guvernului.
(4)
Sanctiunea amenzii poate fi aplicată si reprezentantului persoanei
juridice.
(5)
Sanctiunea amenzii pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. h) si i) se
aplică functionarilor publici responsabili de verificarea documentatiilor
care stau la baza emiterii certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de
construire sau de desfiintare, precum si semnatarilor, potrivit atributiilor
stabilite conform legii.
(6) În
conditiile prezentei legi nu se aplică sanctiunea avertisment."
În
opinia autorilor exceptiei, textele de lege criticate contravin
următoarelor dispozitii din Legea fundamentală: art. 44 privind
dreptul de proprietate privată, art. 45 care consacră libertatea
economică, art. 53 care dispune cu privire la posibilitatea restrângerii
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, art. 56 referitor la
contributiile financiare, art. 57 care impune exercitarea cu
bună-credintă a drepturilor si a libertătilor si art. 135 alin.
(1) si (2) lit. a) privind economia României si obligatia statului de a asigura
libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observă că, prin mai multe
decizii, ca, de exemplu, Decizia nr. 150 din 22 februarie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 19 martie 2007,
Decizia nr. 4 din 18 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 244 din 23 martie 2005, sau Decizia nr. 694 din 20
decembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102
din 2 februarie 2006, s-a mai pronuntat asupra constitutionalitătii
prevederilor de lege criticate, din perspectiva unor critici asemănătoare
si prin raportare la aceleasi dispozitii din Legea fundamentală. Cu acele
prilejuri, Curtea a constatat constitutionalitatea acestora, pentru motivele
retinute în considerentele deciziilor amintite. Întrucât în prezentele cauze conexate
nu au intervenit elemente noi, care să justifice reconsiderarea acestei
jurisprudente, solutia pronuntată prin acele decizii îsi mentine
valabilitatea.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 26 din Legea
nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii,
exceptie ridicată de Societatea Comercială „Froni" - S.R.L. din
Constanta în Dosarul nr. 13.118/212/2008 al Judecătoriei Constanta -
Sectia civilă si de Baczo Ferencz Andras în Dosarul nr. 1.803/337/2009 al
Judecătoriei Zalău.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 18 mai 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Valentina
Bărbăteanu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1,
art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 si art. 10 din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată
Acsinte
Gaspar - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Ion
Predescu - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Marieta
Safta - magistrat-asistent-sef
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4) si art. 8 din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată,
exceptie invocată de Societatea Comercială „Romcom International"
- S.R.L. în Dosarul nr. 12.596/4/2009 al Judecătoriei Sectorului 4
Bucuresti - Sectia civilă, si care formează obiectul Dosarului nr.
8.219 D/2009 al Curtii Constitutionale.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Magistratul-asistent
referă că partea Societatea Comercială „Rudbin Grup" -
S.R.L. a depus la dosarul cauzei concluzii scrise, prin care solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
Curtea
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 8.264D/2009, având ca obiect
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2),
art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si art. 10 din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, exceptie
invocată de Societatea Comercială „Mib Prodcom" - S.R.L. În
Dosarul nr. 17.172/211/2009 al Judecătoriei Cluj-Napoca.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Curtea,
având în vedere obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate în
dosarele nr. 8.219 D/2009 si nr. 8.264 D/2009, pune în discutie, din oficiu,
problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind întrunite
conditiile conexării dosarelor.
Curtea,
în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului
nr. 8.264 D/2009 la Dosarul nr. 8.219 D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, retine următoarele:
Prin
încheierea din 23 octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 12.596/4/2009,
Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4)
si art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plată, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Romcom
International" - S.R.L.
Prin
încheierea din 10 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr.
17.172/211/2009, Judecătoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
1, art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si
art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plată, exceptie invocată de Societatea Comercială „Mib
Prodcom" - S.R.L.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine, în esentă, că posibilitatea solutionării cererii
creditorului numai pe baza actelor depuse si a explicatiilor date de părti
împiedică exercitarea dreptului la apărare si asigurarea unui proces
echitabil, iar emiterea unui titlu executoriu în urma unui proces sumar si
executarea acestuia încalcă reglementarea constitutională a dreptului
la proprietate. Se mai arată că expresia „lămuriri si
explicatii" continută de art. 6 din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 este neclară si „susceptibilă de îngrădirea dreptului
la apărare". Cu privire la art. 8 din acelasi act normativ, se
mai arată că încalcă egalitatea în drepturi, dreptul la un
proces echitabil, dreptul la apărare si dreptul de proprietate, deoarece
prevede o singură cale de atac, determinând o situatie de inegalitate
între debitorul din procedura somatiei de plată si pârâtul din procesele
comerciale de drept comun. În plus, acest text legal nu indică probele ce
pot fi administrate, iar prin dispozitiile alin. (5) instituie o
adevărată dictatură a creditorilor si permite exercitarea de
către acestia a abuzului de drept. Cu privire la art. 10 din acelasi act
normativ, se arată că încalcă dispozitiile art. 24 alin. (1) si
art. 126 alin. (2) din Constitutie, deoarece nu exclude posibilitatea
formulării contestatiei la executare alternativ, simultan sau ulterior
cererii de anulare.
Judecătoria
Sectorului 4 Bucuresti - Sectia civilă apreciază
că dispozitiile legale criticate nu încalcă prevederile
constitutionale invocate.
Judecătoria
Cluj-Napoca apreciază că exceptia invocată este
neîntemeiată.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Până
la data întocmirii prezentului raport, presedintii celor două Camere
ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au transmis
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 1, art. 4
alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 si art. 10 din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, cu
modificările si completările ulterioare, având următorul
cuprins:
- „Art.
1. - (1) Procedura somatiei
de plată se desfăsoară, la cererea creditorului, în scopul
realizării de bunăvoie sau prin executare silită a creantelor
certe, lichide si exigibile ce reprezintă obligatii de plată a unor
sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un înscris ori determinate
potrivit unui statut, regulament sau altui înscris, însusit de părti prin
semnătură ori în alt mod admis de lege si care atestă drepturi
si obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrări sau orice alte
prestatii.
(2)
Suma ce reprezintă obligatia prevăzută la alin. (1), precum si
dobânzile, majorările sau penalitătile datorate potrivit legii se
actualizează în raport cu rata inflatiei aplicabilă la data
plătii efective.";
- Art.
4 alin. (2): „în toate cazurile, pentru solutionarea cererii,
judecătorul dispune citarea părtilor, potrivit dispozitiilor Codului
de procedură civilă referitoare la pricinile urgente, pentru
explicatii si lămuriri, precum si pentru a stărui în efectuarea
plătii sumei datorate de debitor ori pentru întelegerea părtilor
asupra modalitătilor de plată.";
- Art. 6 alin. (1), (2) si (4): „(1) Dacă nu a intervenit închiderea
dosarului în conditiile art. 5, judecătorul va examina cererea pe baza
actelor depuse, precum si a explicatiilor si lămuririlor părtilor, ce
i-au fost prezentate potrivit art. 4.;
(2)
Când în urma examinării prevăzute la alin. (1), constată că
pretentiile creditorului sunt justificate, judecătorul emite ordonanta
care va contine somatia de plată către debitor, precum si termenul de
plată.[...];
(4)
Ordonanta se va înmâna părtii prezente sau se va comunica fiecărei
părti de îndată, prin scrisoare recomandată cu confirmare de
primire.";
- „Art.
8. - (1) Împotriva ordonantei
prevăzute la art. 6 alin. (2) debitorul poate formula cererea în anulare,
în termen de 10 zile de la data înmânării sau comunicării acesteia.
(2)
Cererea în anulare se solutionează de către instanta competentă
pentru judecarea fondului cauzei în primă instantă.
(3)
Abrogat.
(4)
Dacă instanta învestită admite cererea în anulare, aceasta va anula
ordonanta, pronuntând o hotărâre irevocabilă. Prevederile art. 7 se
aplică în mod corespunzător.
(5)
Hotărârea prin care a fost respinsă cererea în anulare este
irevocabilă.";
- „Art.
10. - (1) Cel interesat poate
face contestatie la executare, potrivit dispozitiilor Codului de procedură
civilă.
(2)
Prin contestatia la executare debitorul poate invoca apărări de fond
împotriva titlului executoriu, cu exceptia cazului în care a formulat, potrivit
art. 8, cerere în anulare împotriva ordonantei de admitere a cererii
creditorului."
În
opinia autorilor exceptiei, prevederile de lege criticate contravin art. 16
alin. (1) privind egalitatea cetătenilor în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări, art. 21 privind accesul liber la justitie si dreptul la un
proces echitabil, art. 24 alin. (1), potrivit căruia „Dreptul la
apărare este garantat", art. 44 alin. (1), potrivit căruia
dreptul de proprietate si creantele asupra statului sunt garantate, continutul
si limitele acestora fiind stabilite prin lege, art. 53 privind restrângerea
exercitiului unor drepturi sau a unor libertăti, art. 126 alin. (2)
potrivit cărora competenta instantelor de judecată si procedura de
judecată sunt stabilite numai prin lege si art. 136 privind proprietatea
din Legea fundamentală. Se invocă si dispozitiile art. 20 din
Constitutie, cu raportare la art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, si art.
10 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că
s-a mai pronuntat în jurisprudenta sa cu privire la constitutionalitatea
acelorasi dispozitii din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, prin raportare la
aceleasi texte din Constitutie si cu o motivare asemănătoare celor
din prezenta cauză. În acest sens sunt, de exemplu: Decizia nr. 1.148 din
4 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4
din 3 ianuarie 2008, Decizia nr. 244 din 20 martie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 26 aprilie 2007,
Decizia nr. 116 din 16 februarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 247 din 20 martie 2006, Decizia nr. 269 din 16 martie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341
din 17 aprilie 2006, Decizia nr. 251 din 15 iunie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 6 iulie 2004,
Decizia nr. 348 din 18 septembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 847 din 27 noiembrie 2003, Decizia nr. 173 din 6 mai
2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429
din 18 iunie 2003, sau Decizia nr. 198 din 13 mai 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 19 iunie 2003, prin
care, pentru considerentele acolo retinute, Curtea a respins exceptiile de
neconstitutionalitate invocate.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, solutia pronuntată de Curte prin deciziile
mentionate, precum si considerentele care au fundamentat-o sunt valabile si în
prezenta cauză.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2),
art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 si art. 10 din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plată, exceptie invocată de
Societatea Comercială „Romcom International" - S.R.L. în Dosarul nr.
12.596/4/2009 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti si de Societatea
Comercială „Mib Prodcom" - S.R.L. În Dosarul nr. 17.172/211/2009 al
Judecătoriei Cluj-Napoca.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 18 mai 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 18 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31-36 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Acsinte
Gaspar - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Marieta
Safta - magistrat-asistent-sef
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 31-36 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicată de Elena Palici în Dosarul nr.
1.130/220/2008 al Tribunalului Timis - Sectia comercială si de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că
dispozitiile legale criticate nu încalcă prevederile constitutionale
invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 3 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 1.130/220/2008,
Tribunalul Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31-36 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de Elena Palici.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine, în esentă, că modul de reglementare a procedurii de
solutionare a plângerii împotriva procesului-verbal de contraventie
încalcă prezumtia de nevinovătie, deoarece organul constatator este
liber să constate contraventiile, să stabilească vinovătia
si să aplice sanctiunile, fiind scutit apoi de orice sarcină a
probării acuzatiilor si sanctiunilor îndreptate împotriva
contravenientului. Prin urmare, „în virtutea aplicării prezumtiei de
nevinovătie, se impune ca autoritatea emitentă a actului constatator
al contraventiei să facă dovada temeiniciei celor constatate în
cuprinsul acestuia", întrucât, dacă actul de sanctionare nu este
sustinut de nicio probă, iar făptuitorul nu a recunoscut
săvârsirea faptei, simpla constatare a agentului constatator, reprezentând
cuvântul său împotriva cuvântului persoanei supuse represiunii este
insuficientă pentru aplicarea sanctiunii, în caz contrar producându-se riscul
condamnării statului pentru neconventionalitatea procedurii judiciare
contraventionale. Se invocă si hotărârea pronuntată de Curtea
Europeană a Drepturilor Omului în cauza Anghel împotriva României.
Tribunalul
Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum
si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 31-36 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268
din 22 aprilie 2002, cu modificările si completările ulterioare.
Textele legale criticate alcătuiesc Capitolul IV al
ordonantei - Căi de atac si reglementează procedura plângerii
împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii contraventionale.
Se
sustine că prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate
prevederile constitutionale ale art. 23 alin. (11), precum si cele ale art. 20,
cu raportare la art. 6 paragraful 2 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care consacră
prezumtia de nevinovătie.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată, Curtea
constată că s-a mai pronuntat în jurisprudenta sa asupra
constitutionalitătii dispozitiilor din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
care reglementează procedura de contestare a procesului-verbal de
contraventie, în raport de dispozitiile constitutionale care reglementează
prezumtia de nevinovătie si fată de critici similare. Prin numeroase
decizii (de exemplu, Decizia nr. 961 din 25 septembrie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 30 octombrie 2008,
Decizia nr. 259 din 20 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 279 din 26 aprilie 2007, Decizia nr. 490 din 6 mai
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401
din 28 mai 2008, si Decizia nr. 621 din 26 iunie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 29 august 2007),
Curtea a respins exceptiile de neconstitutionalitate invocate. Întrucât nu au
intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea
acestei jurisprudente, considerentele care o fundamentează sunt valabile
si în prezenta cauză.
Curtea
constată, totodată, că sunt incidente în cauză, având în
vedere esenta criticilor autoarei exceptiei, si considerentele care au
fundamentat Decizia nr. 1.096 din 8 septembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695 din 15 octombrie 2009,
prin care a statuat că „procesul-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiei se bucură de prezumtia de legalitate, însă, atunci când
este formulată o plângere împotriva acesteia, este contestată chiar
prezumtia de care se bucură. În acest caz, instanta de judecată
competentă va administra probele prevăzute de lege, necesare în
vederea verificării legalitătii si temeiniciei procesului-verbal. Cel
care a formulat plângerea nu trebuie să îsi demonstreze propria
nevinovătie, revenind instantei de judecată obligatia de a administra
tot probatoriul necesar stabilirii si aflării adevărului, [... ]
instantele de judecată nu pot face aplicarea strictă a regulii onus
probandi incumbit actori, ci, din contră, chiar ele trebuie să
manifeste un rol activ pentru aflarea adevărului din moment ce
contraventia intră sub incidenta art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. Prin urmare, nu se
poate sustine răsturnarea sarcinii probei."
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31-36 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie
ridicată de Elena Palici în Dosarul nr. 1.130/220/2008 al Tribunalului
Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 18 mai 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plată
Acsinte
Gaspar - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Marieta
Safta - magistrat-asistent-sef
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plată, exceptie invocată de Sorin Sabău în Dosarul
nr. 329/289/2009 al Judecătoriei Reghin.
La
apelul nominal este prezent autorul exceptiei, lipsind cealaltă parte,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul autorului
exceptiei, care solicită admiterea exceptiei astfel cum a fost
formulată, expunând, pe larg, motivele de neconstitutionalitate invocate
în fata instantei de judecată.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, făcând referire si la
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 26 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 329/289/2009, Judecătoria
Reghin a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, exceptie
invocată de Sorin Sabău, într-o cauză având ca obiect
contestatie la executare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine, în esentă, că textul de lege criticat este neconstitutional prin
aceea că instanta de executare, primind apărările de fond
formulate împotriva titlului executoriu irevocabil, rejudecă pricina, ceea
ce determină încălcarea autoritătii instantei care a emis
titlul. Pe de altă parte, „debitorul, invocând apărări de fond
împotriva unui titlu executoriu revocabil care emană de la o instantă
superioară în grad, si a cărui obiect are o valoare peste valoarea
prevăzută de competenta după materie, instanta de executare nu
are autonomia procedurilor si a actelor emise, aici intervenind practic
rejudecarea fondului, asupra căruia este competentă, după
materie, a se pronunta, instanta de rang superior care a emis titlul." Se
mai arată că „a judeca contestatia la executare silită
instituită prin prisma dispozitiilor art. 10 alin. (2) din legea
mentionată, pe argumentele deduse din ierarhia de drept a instantelor sau
a competentelor materiale si functionale, este o concluzie nelegală, ce
poate echivala cu denegarea de dreptate, ceea ce determină (...)
încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (3) referitoare
la dreptul la un proces echitabil si a prevederilor art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, care consacră dreptul la un proces echitabil".
Judecătoria
Reghin apreciază că exceptia invocată este
neîntemeiată.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 10 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422
din 30 iulie 2001, cu modificările si completările ulterioare, având
următorul cuprins: „Prin contestatia la executare debitorul poate
invoca apărări de fond împotriva titlului executoriu, cu exceptia
cazului în care a formulat, potrivit art. 8, cerere în anulare împotriva
ordonantei de admitere a cererii creditorului."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile de lege
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 21 alin. (3) privind
dreptul la un proces echitabil si ale art. 126 alin. (2) si (6) privind
instantele judecătoresti, cu raportare la art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil. Se invocă,
totodată, Directiva nr. 35/2000 a Parlamentului European si a Consiliului
din 29 iunie 2000 privind combaterea întârzierii plătilor în tranzactiile
comerciale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată, Curtea
constată că s-a mai pronuntat în jurisprudenta sa asupra
constitutionalitătii dispozitiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001, prin raportare la textele din Constitutie invocate si în
prezenta cauză si fată de critici similare. Astfel, de exemplu, prin
Decizia nr. 361 din 12 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 172 din 19 martie 2003, Curtea a considerat ca fiind
neîntemeiată critica potrivit căreia prevederile art. 10 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 ar încălca dispozitiile
constitutionale referitoare la accesul liber la justitie si dreptul la un
proces echitabil. Curtea a retinut cu acel prilej că „teza întâi a art. 10
alin. (2) permite debitorului invocarea, prin contestatia la executare, si a
unor apărări de fond împotriva titlului executoriu, iar teza a doua a
aceluiasi alineat exceptează de la exercitiul acestui drept debitorul care
a formulat o cerere în anulare împotriva ordonantei de admitere a cererii
creditorului. Conform prevederilor art. 8 din aceeasi ordonantă, împotriva
ordonantei cu somatia de plată, emisă de judecător, debitorul
poate formula cerere în anulare la instanta competentă pentru judecarea
cauzei în primă instantă, care va putea anula ordonanta, situatie în
care, la cererea creditorului, se va proceda la judecarea în fond a cauzei, în
conditiile dreptului comun. Din continutul acestor dispozitii legale nu
rezultă nicio îngrădire a accesului liber la justitie pentru niciuna
dintre părtile litigante. Debitorul nemultumit de ordonanta cu somatia de
plată poate formula o cerere în anulare la instanta competentă pentru
judecarea fondului cauzei în primă instantă. El poate, de asemenea,
formula contestatie la executare împotriva titlului executoriu, în cadrul
căreia are dreptul să invoce si apărări de fond, dacă
nu si-a exercitat dreptul de a formula cerere în anulare împotriva ordonantei
cu somatia de plată. Exceptia prevăzută în art. 10 alin. (2)
teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 este justificată, întrucât
aceasta are în vedere situatia în care, în lipsa cererii în anulare, debitorul
nu a putut invoca apărările de fond."
În
acelasi sens, referindu-se la specificul căilor de atac reglementate de
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, Curtea a statuat, de exemplu prin Decizia nr.
895 din 16 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 771 din 14 noiembrie 2007, că reglementarea acestora nu
relevă niciun aspect de neconstitutionalitate. Legiuitorul ordinar este
deplin îndreptătit ca, în considerarea anumitor particularităti,
să opteze pentru o cale de atac cu o identitate proprie, alta decât cea de
drept comun, o asemenea concluzie rezultând, de altfel, si din redactarea
adoptată de legiuitorul constitutional, potrivit căreia stabilirea
regimului juridic al căilor de atac este de competenta exclusivă a
legiuitorului ordinar, care, potrivit atributiilor prevăzute de art. 126
alin. (2) din Constitutie, stabileste competenta si procedura de judecată,
evident, cu conditia ca nicio normă de procedură să nu
contravină vreunei dispozitii constitutionale.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, cele statuate de Curte în jurisprudenta sa în
materie sunt valabile si în prezenta cauză.
În ceea
ce priveste critica formulată în raport de Directiva nr. 35/2000 a
Parlamentului European si a Consiliului din 29 iunie 2000 privind combaterea
întârzierii plătilor în tranzactiile comerciale, aceasta nu constituie o
problemă de constitutionalitate, ci de interpretare si aplicare a legii,
care nu intră în competenta de solutionare a Curtii Constitutionale.
Pentru motivele mai sus arătate, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plată, exceptie invocată de Sorin Sabău în
Dosarul nr. 329/289/2009 al Judecătoriei Reghin.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 18 mai 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
pentru constituirea comisiilor de abilitare a serviciilor externe de
prevenire si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de
informare si instruire în domeniul securitătii si sănătătii
în muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă
Având
în vedere:
- art.
51 alin. (2) din Legea securitătii si sănătătii în
muncă nr. 319/2006;
- art.
36 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii
securitătii si sănătătii în muncă nr. 319/2006,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006;
- art.
3 alin. (1) lit. Ce) din Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei
Muncii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.377/2009, cu
modificările ulterioare,
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
muncii, familiei si protectiei sociale emite
următorul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin stabileste modul de constituire a comisiilor de abilitare
a serviciilor externe de prevenire si protectie si de avizare a documentatiilor
cu caracter tehnic de informare si instruire în domeniul securitătii si
sănătătii în muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale
de muncă, denumite în continuare comisii de abilitare si avizare
teritoriale.
Art. 2. - Comisiile de abilitare si avizare teritoriale au următoarea componentă:
-
reprezentantul conducerii din cadrul inspectoratului teritorial de muncă -
presedinte;
-
reprezentantul nominalizat al comisiei de autorizare judeteană sau a
municipiului Bucuresti, înfiintată de Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor;
-
reprezentantul teritorial al asigurătorului pentru accidente de muncă
si boli profesionale.
Art. 3. - (1) În prima sedintă, comisiile de abilitare si avizare teritoriale
au obligatia de a elabora si de a aproba regulamentul de functionare propriu,
elaborat pe baza regulamentului-cadru prevăzut în anexa nr. 1.
(2)
Comisiile de abilitare si avizare teritoriale întocmesc, la fiecare întrunire,
un raport al sedintei, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 2,
si îl transmit la Inspectia Muncii în format electronic, în termen de 5 zile de
la data întrunirii.
Art. 4. - (1) Secretariatul comisiei de abilitare si avizare teritoriale este
asigurat de personal din cadrul inspectoratului teritorial de muncă.
(2)
Secretariatul comisiei de abilitare si avizare teritoriale este numit prin
decizie de reprezentatul conducerii inspectoratului teritorial de muncă.
Art. 5. - Secretariatul comisiei de abilitare si avizare teritoriale are
următoarele limite de competentă:
1. tine
evidenta solicitantilor care depun dosare de abilitare si/sau avizare;
2.
analizează dacă dosarele sunt complete, conform prevederilor art. 37,
respectiv art. 187 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii
securitătii si sănătătii în muncă nr. 319/2006,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006;
3.
restituie prin postă, cu confirmare de primire, dosarele incomplete si/sau
respinse de comisie, însotite de motivatia restituirii, conform legii;
4.
propune membrilor comisiei data întrunirii pentru analiza solicitărilor;
5. afisează
la sediul inspectoratului teritorial de muncă, cu cel putin o lună de
zile înainte, data întrunirii comisiei;
6.
emite certificatele de abilitare si/sau avizele, conform deciziilor luate de
comisie, potrivit prevederilor prezentului ordin;
7. transmite,
în termenele si conditiile prevăzute la art. 39, respectiv la art. 188 din
normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006,
certificatele de abilitare si/sau avizele emise de comisie;
8.
participă la întrunirile comisiei si întocmeste procesul-verbal de
sedintă;
9.
răspunde pentru corectitudinea întocmirii documentelor si pentru
gestionarea acestora.
Art. 6. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 7. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă
Ordinul ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei nr. 754/2006
pentru constituirea comisiilor de abilitare a serviciilor externe de prevenire
si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de informare si
instruire în domeniul securitătii si sănătătii în
muncă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887
din 31 octombrie 2006, cu modificările ulterioare.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Bucuresti, 14 iunie 2010.
Nr. 455.
ANEXA
Nr. 1
Art. 1. - Prezentul regulament stabileste componenta si regulile generale după
care functionează Comisia de abilitare a serviciilor externe de prevenire
si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de informare si
instruire în domeniul securitătii si sănătătii în
muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă, denumită
în continuare comisia de abilitare si avizare teritorială, constituită
în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.425/2006 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitătii si
sănătătii în muncă nr. 319/2006.
Art. 2. - Componenta comisiei de abilitare si avizare teritoriale este
următoarea:
Functia |
Numele si prenumele |
Institutia |
Presedinte |
|
Inspectoratul
teritorial de muncă |
Membri |
|
Comisia de autorizare
judeteană sau a municipiului Bucuresti, înfiintată de Consiliul
National de Formare Profesională a Adultilor |
|
|
Casa judeteană de
pensii si asigurări sociale - structura asigurătorului |
Secretar |
|
Inspectoratul
teritorial de muncă |
Art. 3. - Presedintele comisiei de abilitare si avizare teritoriale este
reprezentantul conducerii din cadrul inspectoratului teritorial de muncă.
Art. 4. -Secretarul comisiei de abilitare si avizare teritoriale este numit prin
decizie a reprezentantului conducerii inspectoratului teritorial de muncă.
Art. 5. - (1) Comisia de abilitare si avizare teritorială îsi
desfăsoară lucrările numai în prezenta tuturor membrilor.
(2)
Deciziile comisiei de abilitare si avizare teritoriale se iau prin vot
majoritar. Deciziile acesteia sunt puse în aplicare de către presedinte.
(3)
Presedintele comisiei are drept de vot.
(4)
Secretarul comisiei nu are drept de vot.
Art. 6. - (1) Comisia de abilitare si avizare teritorială se întruneste ori de
câte ori este solicitată, dar nu mai putin de o dată pe trimestru,
data întrunirii fiind convenită prin acord între membri si presedinte.
(2)
Data întrunirii se afisează la sediul inspectoratelor teritoriale de
muncă, precum si pe pagina de internet a acestora.
(3)
Secretarul comisiei participă la întruniri.
Art. 7. - (1) Lucrările comisiei de abilitare si avizare teritoriale vor fi
consemnate într-un proces-verbal de sedintă, în care se va preciza votul
acordat de fiecare membru.
(2)
Procesul-verbal de sedintă este întocmit de secretar.
Art. 8. - Presedintele comisiei de abilitare si avizare teritoriale are
următoarele atributii:
a)
asigură conducerea comisiei în intervalul dintre sedinte;
b)
convoacă sedintele comisiei si propune ordinea de zi;
c)
conduce sedintele comisiei si moderează discutiile, dând cuvântul
participantilor în ordinea înscrierilor, sintetizează si supune la vot
hotărârile, comunicând rezultatele votului;
d)
răspunde de îndeplinirea hotărârilor luate de plenul comisiei si
dispune luarea măsurilor necesare în acest sens de către secretar;
e)
poate dispune controlul activitătii secretarului;
f)
îndeplineste orice alte atributii stabilite în sarcina sa de plenul comisiei.
Art. 9. - Presedintele semnează certificatele de abilitare pentru servicii
externe de prevenire si protectie, avizele/deciziile de respingere a
documentatiilor cu caracter tehnic de informare si instruire în domeniul
securitătii si sănătătii în muncă emise ca urmare a
hotărârilor comisiei de abilitare si avizare teritoriale, rapoartele si
hotărârile comisiei pentru reglementarea unor măsuri cu caracter
administrativ, precum si alte documente rezultate din exercitarea atributiilor
sale.
Art. 10. - (1) Lista serviciilor externe de prevenire si protectie abilitate, precum
si lista solicitantilor care au obtinut avizarea documentatiilor cu caracter
tehnic de informare si instruire în domeniul securitătii si
sănătătii în muncă se vor transmite la Inspectia Muncii în
format electronic, pentru crearea unei baze de date la nivel national.
(2)
Listele prevăzute la alin. (1) vor fi publicate pe pagina de internet a
Inspectiei Muncii.
ANEXA
Nr. 2
Comisia de abilitare a serviciilor externe de prevenire si protectie si de
avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de informare si instruire în
domeniul securitătii si sănătătii în muncă
În
sedinta din data...............au fost supuse analizei dosarele
următoarelor persoane, prin care se solicită:
A.
abilitarea ca serviciu extern de prevenire si protectie:
1..........................................................
2..........................................................
3..........................................................
4..........................................................
5..........................................................
În urma
analizei, membrii comisiei au decis:
1. emiterea certificatelor de abilitare
pentru următorii titulari:
Nr. crt. |
Titularul, adresa, CUI, nr. de înregistrare în registrul comertului |
Certificatul de abilitare nr./data |
Personalul din cadrul serviciului extern |
|
|
|
Numele si prenumele |
Codul numeric personal |
Functia |
Nivelul de pregătire |
Cursul/furnizorul |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. respingerea solicitării de abilitare pentru:
Nr. crt. |
Titularul, adresa, CUI, nr. de înregistrare în registrul comertului |
Motivul |
|
|
|
B.
avizarea documentatiei cu caracter tehnic de informare si instruire în domeniul
securitătii si sănătătii în muncă realizate:
1.
.........................................................
2..........................................................
3..........................................................
4..........................................................
5..........................................................
În urma
analizei, membrii comisiei au decis:
1.
emiterea avizelor pentru următoarele documentatii:
Nr. crt. |
Titularul, adresa, CUI, nr. de înregistrare în registrul comertului |
Avizul nr./data |
Tipul documentatiei |
Titlul documentatiei |
|
|
|
|
|
2. emiterea
următoarelor decizii de respingere:
Nr. crt. |
Titularul, adresa, CUI, nr. de înregistrare în registrul comertului |
Decizia nr./data |
Tipul documentatiei |
Titlul documentatiei |
Motivul |
|
|
|
|
|
|
Presedinte,
.............................................
MINISTERUL
AFACERILOR EXTERNE
privind publicarea Programului de schimburi în domeniile stiintei si
tehnologiei, educatiei, culturii si sportului între Guvernul României si
Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg, pentru anii 2010-2014, semnat la Luxemburg
la 5 mai 2010
În baza
art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea
si functionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările si
completările ulterioare,
având
în vedere că tratatul de mai jos a intrat în vigoare la data
semnării, în conformitate cu prevederile sale, în temeiul art. 28 alin.
(2) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
ministrul
afacerilor externe emite prezentul ordin.
Articol unic. - Se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Programul
de schimburi în domeniile stiintei si tehnologiei, educatiei, culturii si
sportului între Guvernul României si Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg pentru
anii 2010-2014, semnat la Luxemburg la 5 mai 2010.
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Bucuresti, 8 iunie 2010.
Nr. 912.
PROGRAM DE SCHIMBURI
în domeniile stiintei si tehnologiei, educatiei, culturii si sportului
între Guvernul României si Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg pentru anii
2010-2014
Guvernul
României si Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg, denumite în continuare părti,
animate
de dorinta reciprocă de a dezvolta schimburile dintre cele două
state, în spiritul acordurilor internationale la care subscriu si de dorinta de
a favoriza întărirea legăturilor create prin stabilirea relatiilor
diplomatice la data de 5 decembrie 1910 si convinse că această
cooperare va contribui la întărirea prieteniei traditionale care uneste
România si Luxemburgul,
în
conformitate cu art. 11 din Acordul dintre Guvernul României si Guvernul
Marelui Ducat al Luxemburgului privind cooperarea în domeniile culturii,
învătământului, stiintei si sportului, semnat la Bucuresti la 25
aprilie 1994, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 793/1994,
au
convenit asupra Programului de schimburi pentru anii 2010-2014, după cum
urmează:
I. Stiintă si tehnologie
ARTICOLUL 1
În baza
avantajului reciproc, părtile vor sprijini dezvoltarea cooperării în
domeniul stiintei si tehnologiei între universităti, institutii,
organizatii, departamente si unităti de cercetare. In acest scop,
cooperarea va putea lua următoarele forme:
-
proiecte comune de cercetare si dezvoltare în domenii de interes reciproc;
-
schimb de oameni de stiintă, cercetători, specialisti, personal
tehnic si alti experti implicati în realizarea proiectelor comune de cercetare
si dezvoltare;
-
schimb de informatii si publicatii stiintifice si tehnologice;
-
participarea la conferinte stiintifice, simpozioane, seminare, cursuri,
expozitii si alte manifestări stiintifice;
- alte
forme de cooperare stiintifică si tehnologică convenite de comun
acord.
Partenerii
potentiali ai părtii luxemburgheze pentru această cooperare sunt:
Universitatea din Luxemburg (www.uni.lu),
Centrul Public de Cercetare Gabriel Lippmann (www.lipmann.lu),
Centrul Public de Cercetare Henri Tudor (www.tudor.lu),
Centrul Public de Cercetare a Sănătătii
din Luxemburg (www.crp-sante.lu),
Muzeul National de Istorie Naturală (www.nnhn.lu),
CEPS/INSTEAD (Centrul de studii al populatiilor,
sărăciei si politicilor socioeconomice) si Fondul National al
Cercetării din Luxemburg (www.fnr. Iu).
ARTICOLUL 2
Părtile vor efectua schimburi de specialisti si de
informatii în toate domeniile stiintifice si tehnice de interes reciproc,
conform legislatiei în vigoare din ambele state.
II.
Educatie
ARTICOLUL 3
Autoritătile din domeniul educatiei ale celor
două părti se vor informa reciproc asupra evolutiilor si reformelor
în materie de legislatie în domeniul învătământului primar, secundar
si universitar. În acest scop si la cerere, cele două părti vor face
schimb de texte legislative si de alte acte normative, de informatii si de
documentatie specifică în domeniul pedagogic, în special în ceea ce
priveste predarea limbilor străine.
ARTICOLUL 4
Părtile
vor efectua anual un schimb de 2 specialisti în domeniul stiintelor educatiei
pentru un stagiu de studiu de maximum 5 zile de persoană.
Stagiile
se vor putea referi în mod special la următoarele domenii:
-
formarea profesională,
-
predarea limbilor străine, în general, si a limbii franceze, în special;
-
formarea continuă a adultilor;
-
formarea artistică, pedagogia artei si managementul artei;
-
sisteme de informare în domeniile stiintifice si pedagogice;
-
biblioteci scolare.
ARTICOLUL 5
Părtile vor face
schimb de informatii cu privire la organizarea de reuniuni, congrese si
simpozioane internationale în statele lor si vor sprijini participarea la
aceste manifestări a expertilor din statul celeilalte părti.
ARTICOLUL 6
Părtile vor proceda la schimburi de experientă
în domeniul învătământului si al scolarizării elevilor cu nevoi
speciale si vor examina posibilitătile de dezvoltare a unei cooperări
bilaterale, în special în domeniul integrării profesionale a acestora.
ARTICOLUL 7
Părtile vor încuraja schimburile directe între
unităti scolare, în cadrul actiunilor Programului european de învătare
pe tot parcursul vietii.
ARTICOLUL 8
Părtile vor încuraja contactele directe, de exemplu
prin încheierea de conventii, între institutiile de învătământ
superior, astfel încât să dezvolte cooperarea dintre acestea si să
crească mobilitatea profesorilor si studentilor, sprijinindu-se pe
actiunile Programului european de învătare pe tot parcursul vietii.
ARTICOLUL 9
9.1. - Pe toată durata valabilitătii prezentului program,
părtile îsi vor acorda reciproc, anual, două burse pentru stagii de
perfectionare cu durata de o lună pentru doctoranzi. Aceste stagii vor
putea fi împărtite în perioade mai scurte.
9.2. -
Pe durata valabilitătii prezentului program, partea luxemburgheză îsi
propune să primească:
- un
student, timp de două semestre, care efectuează studii de
licentă în specializarea Gestiune la Facultatea de Drept, Economie si
Finante a Universitătii din Luxemburg;
- un
student, timp de unul până la două semestre, care efectuează
studii de masterat în specializarea Drept european la Facultatea de Drept,
Economie si Finante a Universitătii din Luxemburg.
Atribuirea
unei burse este supusă conditiilor impuse studentilor de către
institutiile respective. Toate informatiile practice pot fi obtinute direct de
pe pagina web a Universitătii din Luxemburg (www.uni.lu).
În
cadrul acestui tip de sejur de studii sau de cercetare, partea
luxemburgheză va oferi în plus posibilitatea a două burse de 6
săptămâni pentru cursuri de perfectionare la Institutul National de
Limbi din Luxemburg (INL), în functie de cursurile, resursele umane si
de infrastructură disponibile la INL (www.insl.lu).
Partea
română îsi propune să primească 2 studenti, timp de două
semestre, pentru specializări incluse în filierele francofone ale
institutiilor românesti de învătământ superior. Portalul
Ministerului
Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului (www.edu.ro)
oferă informatii asupra posibilitătilor
existente.
9.3. -
Cele două părti îsi vor acorda reciproc burse în vederea
participării la cursuri de vară:
-
partea luxemburgheză va acorda, pe perioada valabilitătii prezentului
program, două burse pentru atelierele creative din cadrul Cercului
European pentru Difuzarea Artelor (www.summerakademie.lu);
-
partea luxemburgheză va acorda, pe perioada valabilitătii prezentului
program, 6 burse pentru cursuri de perfectionare muzicală organizate de
Conservatorul din Luxemburg si de Forumul international pentru flaut si pian de
la Diekirch;
-
partea română va acorda două burse pentru cursuri de vară de
limbă si civilizatie românească (www.edu.ro).
ARTICOLUL 10
10.1. -
Bazându-se pe relatiile istorice dintre România si Marele Ducat de Luxemburg si
pe interesul reciproc pentru culturile lor, părtile îsi propun să
aprofundeze legăturile culturale care le unesc. Ele se felicită
pentru succesul manifestării „Sibiu si Luxemburg si Marea Regiune -
capitale culturale europene 2007", succes recunoscut de autoritătile
europene.
10.2. -
Părtile doresc să dezvolte legăturile care s-au creat sau
consolidat cu această ocazie si se angajează să sustină, pe
cât posibil, din punct de vedere logistic si financiar, initiativele de
asociere care se succed proiectelor initiate în cadrul manifestărilor
„Sibiu, capitală culturală europeană - 2007" si
„Luxemburgul si Marea Regiune, capitală culturală europeană -
2007". Ele vor încerca să faciliteze accesul si prezenta actorilor
culturali la manifestările ce rezultă din proiecte comune.
10.3. -
Părtile se angajează să coopereze în cadrul comitetului de
selectie, monitorizare si consiliere pentru programul „Capitala culturală
europeană" în perioada 2010- 2012.
ARTICOLUL 11
Proiectele convenite sau care urmează să fie
convenite în cadrul prezentului program vor pune în valoare vointa comună
a celor două state de a promova patrimoniul cultural european.
ARTICOLUL 12
Cele
două părti se vor implica în aprofundarea cooperării lor în
domeniile culturii, artelor plastice, muzicii, literaturii, teatrului,
dansului, cinematografiei, fotografiei, patrimoniului cultural imaterial,
arhitecturii si limbilor, în special prin:
-
participarea la festivaluri, manifestări artistice, întâlniri si manifestări
culturale în cele două state;
-
cooperarea în domeniul formării personalului în domeniul artistic;
-
schimbul de informatii privitoare la activitătile editurilor de
cărti, publicatii, periodice culturale si stiintifice, la reproducerile de
documente si la participarea la saloane de carte care au loc în fiecare dintre
cele două state.
ARTICOLUL 13
Constiente de importanta rolului centrelor culturale
pentru difuzarea culturii, artelor si limbii celuilalt stat, părtile
favorizează contactele directe între institutiile culturale respective, în
conformitate cu reglementările în vigoare în cele două state. Ele vor
continua, de asemenea, să încurajeze stabilirea de contacte directe între
mediile artistice din cele două state si vor favoriza cooperarea acestora
în domeniile muzicii, artelor plastice, literaturii, inclusiv în ceea ce
priveste creatia artistilor amatori.
Părtile vor
coopera, de asemenea, prin intermediul punctelor de contact cultural, pentru
programul „Cultura" al Comisiei Europene.
ARTICOLUL 14
Partea luxemburgheză propune punerea la dispozitie
pe toată durata valabilitătii prezentului program a Galeriei
„Konschthaus Beim Engel" pentru o expozitie a tinerilor artisti români.
ARTICOLUL 15
Părtile încurajează cooperarea dintre
bibliotecile nationale si arhivele nationale ale celor două state prin
schimburi de specialisti, de informatii profesionale si de experientă, de
reproduceri de documente si prin participarea la întâlniri de experti.
ARTICOLUL 16
16.1. -
Părtile se vor informa reciproc asupra experientelor de interes comun,
atât în domeniile muzeelor, conservării si restaurării monumentelor
istorice si artistice care fac parte din patrimoniul cultural, cât si al
arheologiei, al etnografiei si în alte domenii care tin de patrimoniul cultural
imaterial.
16.2. -
Partea luxemburgheză va studia posibilitatea primirii anuale de stagiari
pentru formarea si specializarea în domeniile muzeologiei, conservării si
restaurării patrimoniului muzeal.
16.3. -
Părtile îsi propun încurajarea parteneriatelor dintre Institutul National
al Monumentelor Istorice, Oficiul National al Monumentelor Istorice din România
si Serviciul de Situri si Monumente Nationale din Luxemburg în domeniile
cercetării, restaurării, conservării si punerii în valoare a
monumentelor istorice. De asemenea, partea română propune încurajarea
parteneriatului dintre directiile de specialitate implicate în conservarea si
restaurarea patrimoniului din cele două ministere ale culturii.
Partea
luxemburgheză propune stagii de specializare efectuate în cadrul
Serviciului de Situri si Monumente Nationale cu o durată de minimum
două luni si maximum 4 luni.
16.4. -
Părtile se vor implica pentru consolidarea relatiilor de cooperare în
domeniul patrimoniului cultural imaterial, prin:
-
editarea pe diverse suporturi - în format hârtie sau electronic - a unor
lucrări realizate prin colaborarea dintre părti în domeniul
cercetării culturilor traditionale;
-
cooperarea în vederea valorizării, de exemplu prin intermediul educatiei
nonformale, a patrimoniului cultural imaterial;
-
sprijinirea cercetătorilor români, respectiv luxemburghezi care
desfăsoară activităti de cercetare/documentare pe teritoriul
României sau al Marelui Ducat de Luxemburg.
ARTICOLUL 17
Cele
două părti vor favoriza cooperarea în domeniul cinematografiei, în
special în ceea ce priveste tehnicile de realizare si de productie. Ele vor
promova participarea la festivaluri de cinema care au loc în cele două
state, precum si contactele si cooperarea cineastilor si institutiilor cinematografice
interesate din statele respective.
Pentru
partea luxemburgheză, interlocutorii potentiali vor fi Centrul National al
Audiovizualului (www.cna.lu),
precum si Fondul National de Sprijin al Productiei
Audiovizualului (www.filmfund.lu/filmfund.lu).
Pentru partea română, interlocutorul potential va fi
Centrul National al Cinematografiei (http://www.cncinema.abt.ro).
ARTICOLUL 18
Părtile
salută si sustin realizările remarcabile ale Institutului European al
Itinerarelor Culturale al Consiliului Europei, atât la Luxemburg, cât si în
cadrul Centrului regional de resurse, cu sediul la Casa Luxemburg din Sibiu.
Ele se angajează să sustină, în măsura posibilului, din
punct de vedere logistic si financiar, dezvoltarea centrului de resurse în
cadrul initiativelor de stabilire a itinerarelor culturale turistice care
leagă satele săsesti si bisericile fortificate. Ele vor încuraja initiativele
de itinerare culturale ale Consiliului Europei cu parteneri din România
(itinerare legate de patrimoniul monastic, fortificatii, vii).
ARTICOLUL 19
Părtile sunt de acord ca studenti în domeniul
restaurării patrimoniului din cadrul universitătilor românesti
să efectueze stagii la Centrul regional de resurse din Sibiu pentru a
aduce orasului competente în materie de valorizare si interpretare ale
patrimoniului, cu precădere pentru turismul cultural (realizarea de vizite
ghidate, promovarea patrimoniului, cercetare si informare).
ARTICOLUL 20
Părtile vor continua să încurajeze numeroasele
si fructuoasele activităti desfăsurate în 2007 si 2008 de către
Institutul Pierre Werner din Luxemburg si Institutul Cultural Român în materie
de dialog cultural si societal între cele două state. Ele vor încuraja
schimburile de conferentiari, de cercetători, de autori între parteneri si
alte structuri care urmăresc aceleasi obiective, precum si organizarea de
seminare si editarea de publicatii comune în aceste scopuri.
ARTICOLUL 21
În
calitate de membri ai Organizatiei Internationale a Francofoniei (OIF) si
în special ca urmare a celei de-a Xl-a întâlniri a sefilor de stat si de guvern
care s-a desfăsurat la Bucuresti în 2006, cele două părti vor
coopera pentru promovarea valorilor si viziunilor OIF.
În
cadrul Planului plurianual pentru limba franceză în Uniunea Europeană
si în special în virtutea Memorandumului privitor la punerea în aplicare a unui
program plurianual de formare în limba franceză în administratia
română, semnat în 2004, partea luxemburgheză se bucură de
venirea în anul 2007 a unei tinere diplomate românce care a primit o bursă
din partea Ministerului Afacerilor Externe si Imigratiei pentru a efectua un
stagiu de 3 săptămâni la Luxemburg si se declară interesată
de a reînnoi un astfel de schimb pe durata valabilitătii prezentului
program.
ARTICOLUL 22
În
complementaritate cu lucrările realizate de diferitele grupuri la nivel
european în materie de statistici culturale, părtile convin asupra
schimburilor de experti în domeniu pe durata de valabilitate a prezentului
program.
IV. Sport
ARTICOLUL 23
În domeniul tineretului si sportului, cele
două părti vor încuraja schimburile de tineri si de sportivi la
initiativa organizatiilor neguvernamentale (asociatii, federatii), identificând
partenerii, furnizându-si coordonatele si recomandând organisme interesate de
această cooperare directă cu structurile lor respective. Ele vor
putea astfel să ia în considerare schimburi de experti si de informatii în
functie de modalitătile ce vor fi stabilite de la caz la caz.
V. Dispozitii generale
Vizitele
24.1. -
Partea trimitătoare suportă cheltuielile pentru transportul
international de la capitală la capitală, cu exceptia cazurilor în
care se stipulează alte conditii.
24.2. -
Partea primitoare suportă cheltuielile cu deplasările interne
efectuate în cadrul programului vizitei.
ARTICOLUL 25
Schimbul de bursieri
25.1. - Până la data de 31 martie a
fiecărui an, părtile îsi vor transmite lista candidatilor propusi pentru
burse, precum si dosarul complet al fiecărui candidat. Acest dosar va
trebui să cuprindă:
-
cererea/formularul de candidatură;
- un
curriculum vitae cu fotografie si un curriculum stiintific;
-
copiile certificatelor si/sau ale diplomelor;
- un
plan de cercetare sau de studii, în care se vor mentiona si organizatiile,
institutele implicate si/sau institutiile pe care candidatul doreste să le
viziteze, precum si un proiect de calendar;
- o
listă de publicatii, după caz.
25.2. -
Bursierii vor trebui să se afle în posesia unui cârd european de
asigurări sociale de sănătate/certificat provizoriu de înlocuire
a cârdului european de asigurări sociale de sănătate valabil pe
toată durata sejurului. În caz contrar, este necesar să se
prevadă o acoperire echivalentă.
25.3. -
Candidatii trebuie să cunoască limba necesară pentru parcurgerea
programului de studii sau de cercetare vizat.
25.4. -
Partea primitoare va informa partea trimitătoare despre decizia sa înainte
de data de 1 iulie a fiecărui an.
ARTICOLUL 26
Burse
Partea
luxemburgheză oferă:
- o
bursă în valoare de 650 euro pe lună;
-
cazarea gratuită, dacă este posibil, într-un cămin studentesc;
-
gratuitatea înscrierii. Partea română oferă:
- o
bursă conform legislatiei interne în vigoare;
-
cazarea gratuită în căminele studentesti.
Partea
luxemburgheză oferă pentru cursurile de vară si sejururile de
scurtă durată (mai putin de o lună):
- o
indemnizatie zilnică de 25 euro pe zi sau 750 euro pe lună;
-
cazarea gratuită sau o sumă forfetară.
Partea
trimitătoare va suporta cheltuielile de transport international
(dus-întors între cele două capitale).
Bursierii
vor trebui să se afle în posesia unui cârd european de asigurări
sociale de sănătate/certificat provizoriu de înlocuire a cârdului
european de asigurări sociale de sănătate valid.
Partea
română oferă:
a)
partea trimitătoare va suporta cheltuielile de transport international
(dus-întors între cele două capitale);
b)
partea primitoare va asigura:
-
scutirea de taxa de înscriere;
-
cazare si masă;
-
gratuitatea excursiilor organizate în cadrul programului de studiu;
II. pentru schimburile de persoane
prevăzute în cadrul programului:
a)
partea trimitătoare va suporta cheltuielile de transport international
(dus-întors între cele două capitale);
b)
partea primitoare va suporta:
-
cheltuielile de cazare a membrilor delegatiilor părtii trimitătoare
(în conformitate cu legislatia în vigoare);
-
cheltuielile ocazionate de deplasările efectuate în cadrul programului.
ARTICOLUL 28
Schimburi de ansambluri artistice
Conditiile specifice
acestor schimburi vor fi stabilite, de la caz la caz, de către cei doi
parteneri. Părtile însărcinează cele două ministere ale
culturii cu intermedierea între aceste ansambluri.
ARTICOLUL 29
Schimburi de expozitii
În
sarcina părtii trimitătoare se află:
-
conceperea, executia, ambalarea si coordonarea;
-
cheltuielile de transport al expozitiei până la primul loc de destinatie
din statul părtii primitoare si înapoi de la ultimul loc de expozitie
către statul de origine sau alt stat;
-
cheltuielile de asigurare „de la cui la cui" (în timpul transportului si
pe durata expozitiei);
-
cheltuielile de transport international de la capitală la capitală,
dus-întors, pentru cel mult 2 experti însărcinati cu dezambalarea
operelor, montarea, demontarea si ambalarea acestora, conform deciziilor luate
de partea trimitătoare;
-
transmiterea tuturor informatiilor si documentelor necesare realizării
catalogului (fise descriptive, fotografii, clisee etc), cu cel putin 3 luni
înaintea inaugurării expozitiei;
- transmiterea obiectelor destinate expozitiei cu 15 zile înainte de data deschiderii.
- În
sarcina părtii primitoare se află:
-
punerea la dispozitie de săli de expozitie dotate cu infrastructura de
securitate, de climatizare si de supraveghere necesară;
-
traducerea textelor ce compun catalogul;
-
imprimarea catalogului, precum si a documentelor destinate publicitătii
expozitiei (afise, anunturi, invitatii), conform acordului intervenit între
partea trimitătoare si institutia culturală primitoare;
-
cheltuielile de sedere pentru cel mult 2 experti care însotesc expozitia,
pentru o durată ce nu poate depăsi 7 zile;
-
punerea la dispozitie de personal auxiliar si de localuri pentru
încărcarea si descărcarea, ambalarea si dezambalarea, montarea si
demontarea expozitiei;
-
eventual, cheltuielile de transport spre alte localităti de pe teritoriul
statului său, precum si cheltuielile aferente instalării expozitiei;
- trimiterea gratuită către partea trimitătoare a unui număr suficient de exemplare - convenit între cele două părti - ale tuturor publicatiilor referitoare la expozitie (cataloage, fise, anunturi, invitatii, extrase de presă).
- În caz de daune, partea primitoare va furniza părtii
trimitătoare, gratuit, toate informatiile privind cauza si natura daunei,
pentru a facilita părtii trimitătoare revendicarea rambursării
daunelor de la compania de asigurare. Partea primitoare nu se va putea ocupa de
restaurarea obiectelor deteriorate fără acordul prealabil scris al
celeilalte părti.
ARTICOLUL 30
Prezentul
program intră în vigoare la data semnării si îsi încetează
valabilitatea la 31 decembrie 2014.
Următoarea
sesiune a Comisiei mixte va avea loc la Bucuresti, în cursul semestrului care
precedă expirarea prezentului program.
Semnat la Luxemburg la 5 mai 2010, în
două exemplare originale, fiecare dintre ele în limbile română si
franceză, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Guvernul României, Vlad Alexandrescu, ambasador extraordinar si plenipotentiar al României în Marele Ducat de
Luxemburg |
Pentru Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg Guy Dockendorf, prim-consilier al Guvernului, director general Ministerul Culturii |
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |