MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 405 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 17 iunie 2010
SUMAR
LEGI SI DECRETE
111. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 8/2010 privind reglementarea de măsuri fiscale pentru unele
livrări de bunuri si prestări de servicii efectuate de Compania
Natională „Romtehnica" - S.A. către Ministerul
Apărării Nationale în anul 2010
592. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 8/2010 privind reglementarea de
măsuri fiscale pentru unele livrări de bunuri si prestări de
servicii efectuate de Compania Natională „Romtehnica" - S.A.
către Ministerul Apărării Nationale în anul 2010
112. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale pentru Cetătenie
593. - Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiintarea,
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru Cetătenie
585. - Decret privind supunerea spre ratificare Parlamentului
a amendamentelor la anexele A, B si C la Conventia privind poluantii organici
persistenti, adoptată la Stockholm la 22 mai 2001, adoptate prin deciziile
SC-4/10, SC-4/11, SC-4/12, SC-4/13, SC-4/14, SC-4/15, SC-4/16, SC-4/17 si
SC-4/18 cu ocazia celei de-a patra reuniuni a Conferintei părtilor la
Geneva la 4-8 mai 2009
ACTE ALE CURTII CONSTITUTIONALE
11. - Hotărâre pentru alegerea presedintelui Curtii
Constitutionale
Decizia nr. 657 din 11 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 si 8 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie
civilă si ale art. 20 si art. 21 alin. (2) din Legea nr. 146/1997privind
taxele judiciare de timbru
Decizia nr. 658 din 11 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 501 din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945- 22 decembrie 1989
Decizia nr. 660 din 11 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
Decizia nr. 661 din 11 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite
Decizia nr. 672 din 18 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2
din Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitătii de sanse nr. 129/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările si completările ulterioare, aprobate prin
Ordinul ministrului muncii si solidaritătii sociale nr. 340/2001
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
518. - Hotărâre privind
trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor
mijloace fixe de pe raza de activitate a Sucursalei Regionala de Căi Ferate
lasi, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii
si în concesiunea Companiei Nationale de Căi Ferate „C.F.R."- S.A.,
în vederea scoaterii din functiune, casării si valorificării
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
937/597.- Ordin al ministrului
sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări
de Sănătate privind modificarea si completarea Normelor tehnice de
realizare a programelor nationale de sănătate în anul 2010, aprobate
prin Ordinul ministrului sănătătii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătatenr. 264/407/2010
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
20. - Circulară privind punerea
în circulatie, în scop numismatic, a unei monede dedicate aniversării a
125 de ani de la recunoasterea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române si a 85
de ani de la înfiintarea Patriarhiei Române
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 8/2010 privind
reglementarea de măsuri fiscale pentru unele livrări de bunuri si
prestări de servicii efectuate de Compania Natională
„Romtehnica" - S.A. către Ministerul Apărării Nationale în
anul 2010
Parlamentul
României adoptă prezenta leqe.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 8 din 17 februarie 2010 privind reglementarea de măsuri fiscale pentru
unele livrări de bunuri si prestări de servicii efectuate de Compania
Natională „Romtehnica" - S.A. către Ministerul
Apărării Nationale în anul 2010, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 112 din 19 februarie 2010.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor
art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN
GEOANĂ
|
Bucuresti, 16 iunie
2010.
Nr. 111.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 8/2010 privind reglementarea de măsuri fiscale pentru unele
livrări de bunuri si prestări de servicii efectuate de Compania
Natională „Romtehnica" - S.A. către Ministerul Apărării
Nationale în anul 2010
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României,
republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 8/2010 privind reglementarea de măsuri fiscale pentru unele
livrări de bunuri si prestări de servicii efectuate de Compania
Natională „Romtehnica" - S.A. către Ministerul
Apărării Nationale în anul 2010 si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 15 iunie 2010.
Nr. 592.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 5/2010 pentru
înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Cetătenie
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 5 din 5 februarie 2010 pentru înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale pentru Cetătenie, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 10 februarie 2010, cu următoarele
modificări:
1. La
articolul 7 alineatul (1), litera m) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,m)
realizează orice alte obiective corespunzătoare domeniului de activitate
al Autoritătii, în limita bugetului aprobat, a planului de activităti
si a legii."
2. La articolul 14 punctul 4, alineatul 4 al
articolului 13 se modifică si va avea următorul cuprins:
„Comisia
are activitate permanentă, este formată dintr-un presedinte si din 20
de membri, personal din cadrul Autoritătii Nationale pentru
Cetătenie. Lucrările Comisiei nu sunt publice, acestea se
desfăsoară în prezenta a cel putin 3 membri si sunt prezidate de
presedinte, iar în lipsa acestuia, de către un membru desemnat de
acesta."
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor
art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN
GEOANĂ
|
Bucuresti, 16 iunie
2010.
Nr. 112.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale pentru Cetătenie
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României,
republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale pentru Cetătenie si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 15 iunie 2010.
Nr. 593.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind supunerea spre
ratificare Parlamentului a amendamentelor la anexele A, B si C la Conventia
privind poluantii organici persistenti, adoptată la Stockholm la 22 mai
2001, adoptate prin deciziile SC-4/10, SC-4/11, SC-4/12, SC-4/13, SC-4/14, SC-4/15,
SC-4/16, SC-4/17 si SC-4/18 cu ocazia celei de-a patra reuniuni a Conferintei
părtilor la Geneva la 4-8 mai 2009
În temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată,
precum si ale art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 590/2003 privind
tratatele,
la
propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 108 din 5 mai 2010,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se supun spre ratificare Parlamentului amendamentele la anexele A, B si
C la Conventia privind poluantii organici persistenti, adoptată la
Stockholm la 22 mai 2001, adoptate prin deciziile SC-4/10, SC-4/11, SC-4/12,
SC-4/13, SC-4/14, SC-4/15, SC-4/16, SC-4/17 si SC-4/18 cu ocazia celei de-a
patra reuniuni a Conferintei părtilor la Geneva la 4-8 mai 2009, si se
dispune publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Bucuresti, 15 iunie
2010.
Nr. 585.
ACTE ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
pentru alegerea presedintelui Curtii Constitutionale
Având
în vedere prevederile art. 7 alin. (1) si (3), precum si ale art. 50 din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată, cu modificările ulterioare,
tinând
cont de prevederile art. 5 lit. J din Legea nr. 202/1998 privind organizarea
Monitorului Oficial al României, republicată,
luând
în considerare Procesul-verbal încheiat la data de 17 iunie 2010, din care
rezultă că în privinta candidaturii domnului judecător Augustin
Zegrean la functia de presedinte al Curtii Constitutionale au fost exprimate 5
voturi „pentru" si 3 „împotrivă", un buletin fiind anulat,
în
temeiul dispozitiilor art. 142 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Plenul
Curtii Constitutionale adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Domnul judecător Augustin Zegrean este ales în functia de presedinte
al Curtii Constitutionale pe o perioadă de 3 ani.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Această
hotărâre a fost adoptată de Plenul Curtii Constitutionale în sedinta
din data de 17 iunie 2010, prezidată de domnul judecător Ion
Predescu, la care au participat judecătorii Aspazia Cojocaru, Acsinte
Gaspar, Petre Lăzăroiu, Mircea Stefan Minea, lulia AntoaneIIa Motoc,
Puskâs Valentin Zoltân, Tudorel Toader si Augustin Zegrean.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Contrasemnează:
Ruxandra Săbăreanu,
secretar general
Bucuresti, 17 iunie
2010.
Nr. 11.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 si
8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul
public judiciar în materie civilă si ale art. 20 si art. 21 alin. (2) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
Tudorel
Toader - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu - procuror
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 7 si 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/2008 privind
ajutorul public judiciar în materie civilă si ale art. 20 si art. 21 alin.
(2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicată de Elisabeta Verona GaIIo în Dosarul nr. 6.782/55/2007 al
Tribunalului Arad - Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, în temeiul
jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 28 mai 2009, pronuntată în Dosarul nr. 6.782/55/2007, Tribunalul
Arad - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională pentru
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 si 8 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public
judiciar în materie civilă si ale art. 20 si art. 21 alin. (2) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de
Elisabeta Verona GaIIo.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că art. 7 si 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 51/2008, precum si art. 20 si art. 21 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 sunt
neconstitutionale, întrucât pun în imposibilitatea de a-si apăra dreptul
de proprietate persoana lipsită de resurse financiare pentru achitarea
taxelor de timbru. Cu toate că prevederile constitutionale sunt generoase,
consacrând egalitatea în drepturi, accesul liber la justitie, garantarea
dreptului de proprietate, acestea sunt simple deziderate, golite de continut
dacă cel interesat nu dispune efectiv de posibilităti materiale
să promoveze si să sustină un interes legitim în instantă.
Textele de lege criticate încalcă si prevederile art. 6 si 14 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
Protocolul nr. 12 la conventie si art. 1 din primul Protocol la Conventie.
Tribunalul
Arad - Sectia civilă consideră că exceptia
este neîntemeiată, dispozitiile legale criticate stabilind acordarea unui
ajutor public judiciar, fără nicio discriminare, acelor persoane care
îndeplinesc conditiile legale.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 7 si 8 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public
judiciar în materie civilă, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 327 din 25 aprilie 2008, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 193/2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 723 din 24 octombrie 2008,
texte de lege care au următorul continut:
- Art.
7: „Ajutorul public judiciar se poate acorda, separat sau cumulat, în
oricare dintre formele prevăzute la art. 6, fără a putea
depăsi, în total, în cursul unei perioade de un an, suma maximă
echivalentă cu 12 salarii minime brute pe tară la nivelul anului în
care a fost formulată cererea de acordare.";
- Art.
8: „(1) Beneficiază de ajutor public judiciar în formele prevăzute
la art. 6 persoanele al căror venit mediu net lunar pe membru de familie,
în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează
sub nivelul de 500 lei. În acest caz, sumele care constituie ajutor public
judiciar se avansează în întregime de către stat.
(2)
Dacă venitul mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două
luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 800
lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avansează de
către stat în proportie de 50%.
(3)
Ajutorul public judiciar se poate acorda si în alte situatii, proportional cu
nevoile solicitantului, în cazul în care costurile certe sau estimate ale
procesului sunt de natură să îi limiteze accesul efectiv la justitie,
inclusiv din cauza diferentelor de cost al vietii dintre statul membru în care
acesta îsi are domiciliul sau resedinta obisnuită si cel din
România."
De
asemenea, sunt criticate si dispozitiile art. 20 si art. 21 alin. (2) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările si
completările ulterioare:
- Art.
20: „(1) Taxele judiciare de timbru se plătesc anticipat.
(2)
Dacă taxa judiciară de timbru nu a fost plătită în
cuantumul legal, în momentul înregistrării actiunii sau cererii, ori
dacă, în cursul procesului, apar elemente care determină o valoare
mai mare, instanta va pune în vedere petentului să achite suma
datorată până la primul termen de judecată. În cazul când se
micsorează valoarea pretentiilor formulate în actiune sau în cerere,
după ce a fost înregistrată, taxa judiciară de timbru se percepe
la valoarea initială, fără a se tine seama de reducerea
ulterioară.
(3)
Neîndeplinirea obligatiei de plată până la termenul stabilit se sanctionează
cu anularea actiunii sau a cererii.
(4)
Dacă în momentul înregistrării sale actiunea sau cererea a fost
taxată corespunzător obiectului său initial, dar a fost
modificată ulterior, ea nu va putea fi anulată integral, ci va trebui
solutionată, în limitele în care taxa judiciară de timbru s-a
plătit în mod legal.
(5) În
situatia în care instanta judecătorească învestită cu
solutionarea unei căi de atac ordinare sau extraordinare constată
că în fazele procesuale anterioare taxa judiciară de timbru nu a fost
plătită în cuantumul legal, va dispune obligarea părtii la plata
taxelor judiciare de timbru aferente, dispozitivul hotărârii constituind
titlu executoriu. Executarea silită a hotărârii se va efectua prin
organele de executare ale unitătilor teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor Publice în a căror rază teritorială îsi are
domiciliul sau sediul debitorul, potrivit legislatiei privind executarea
silită a creantelor bugetare.";
- Art.
21 alin. (2): „(2) Instanta acordă persoanelor juridice, la cerere,
facilităti sub formă de reduceri, esalonări sau amânări
pentru plata taxelor judiciare de timbru datorate pentru actiuni si cereri
introduse la instantele judecătoresti, în următoarele situatii:
a)
cuantumul taxei reprezintă mai mult de 10 % din media venitului net pe
ultimele 3 luni de activitate;
b)
plata integrală a taxei, potrivit art. 20, nu este posibilă, deoarece
persoana juridică se află în curs de lichidare sau dizolvare ori
bunurile acesteia sunt, în conditiile legii, indisponibilizate."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 16, 21, 24
si 44, precum si prevederile art. 6 si 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, Protocolul nr. 12 la
conventie si art. 1 din primul Protocol la Conventie.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile
criticate au mai format, în prealabil, obiect al controlului instantei de
contencios constitutional. Astfel, prin Decizia nr. 96 din 20 ianuarie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109
din 24 februarie 2009, Curtea a retinut că prevederile art. 7 si 8 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/2008 stabilesc acordarea unui
ajutor public judiciar în formele prevăzute de lege, fără nicio
discriminare, acelor persoane care îndeplinesc conditiile legale. Textele
legale criticate sunt în concordantă cu dispozitiile art. 16 si 20 din
Constitutie, precum si cu art. 14 din Conventie, întrucât aceste categorii de
cauze si de persoane se deosebesc de altele si dau dreptul legiuitorului de a
institui un anumit tratament. De asemenea, sunt conforme si prevederilor art.
21 si 24 din Constitutie, precum si art. 6 si 13 din Conventie, având în vedere
că atât accesul la justitie, cât si dreptul la apărare sunt asigurate
tuturor persoanelor beneficiare ale ajutorului public de stat. Mai mult decât
atât, atât prevederile legale criticate, cât si ordonanta în întregul ei constituie
o garantie suplimentară a accesului efectiv la justitie, mai ales pentru
persoanele aflate în situatiile mentionate în cuprinsul ordonantei.
În ceea
ce priveste dispozitiile criticate din Legea nr. 146/1997, prin Decizia nr. 65
din 11 aprilie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452
din 13 septembrie 2000, si Decizia nr. 87 din 27 februarie 2003, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 1 aprilie 2003,
Curtea a stabilit că accesul liber la justitie nu înseamnă
gratuitate. Nicio dispozitie constitutională nu interzice stabilirea
taxelor de timbru în justitie, fiind justificat ca persoanele care se
adresează autoritătilor judecătoresti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie. Regula
este cea a timbrării actiunilor în justitie, exceptiile fiind posibile
numai în măsura în care sunt stabilite de legiuitor. Cheltuielile
ocazionate de realizarea actului de justitie sunt cheltuieli publice, la a căror
acoperire, potrivit Constitutiei, cetătenii sunt obligati să
contribuie prin impozite si taxe, stabilite în conditiile legii."
Curtea
apreciază că nu au intervenit elemente noi de natură să
justifice reconsiderarea jurisprudentei în materie, astfel încât solutia si considerentele
deciziei mai sus amintite îsi păstrează valabilitatea si în prezenta
cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 si 8 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în
materie civilă si ale art. 20 si art. 21 alin. (2) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de Elisabeta Verona
GaIIo în Dosarul nr. 6.782/55/2007 al Tribunalului Arad - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia
Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 501
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
Tudorel
Toader - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu - procuror
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
501 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, exceptie
ridicată de Marina Salzmann în Dosarul nr. 3.235/211/2009 al
Judecătoriei Cluj-Napoca - Sectia civilă.
La apelul
nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, în temeiul
jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 19 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr.
3.235/211/2009, Judecătoria Cluj-Napoca - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 501 din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22
decembrie 1989, exceptie ridicată de Marina Salzmann.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că dispozitia legală criticată „încalcă
principiul egalitătii în drepturi, întrucât, pentru fapta
nerespectării Legii nr. 112/1995 cu ocazia încheierii contractelor de
vânzare-cumpărare, sanctionează numai cumpărătorul, desi
acelasi tratament juridic ar trebui să suporte si vânzătorul - statul
român, din moment ce a fost, de asemenea, în culpă în ceea ce priveste
nerespectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, deci suportarea de către
cocontractanti a sanctiunii ar trebui să fie solidară si
proportională cu culpa comisă de fiecare, potrivit regulilor culpei
comune".
Pe de
altă parte, prin efectul aplicării art. 501 din Legea nr.
10/2001, sanctiunea constând în lipsirea unei categorii de persoane de
beneficiul restituirii valorii de piată a imobilelor cumpărate în
temeiul Legii nr. 112/1995 se aplică retroactiv, întrucât nu era
prevăzută la momentul încheierii contractelor de vânzare-cumpărare.
Noua sanctiune se aplică unor relatii civile născute si stinse
înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 1/2009 prin care a fost introdus
art. 501 în Legea nr. 10/2001, ceea ce contravine dispozitiilor art.
15 din Constitutie.
Mai
mult, persoanele care au încheiat contractele de vânzare-cumpărare cu
eludarea prevederilor Legii nr. 112/1995 sunt private de dreptul la restituirea
valorii de piată a imobilelor, drept care reprezintă o creantă
asupra statului. Această măsură constituie o sanctiune prea
oneroasă, echivalând cu confiscarea deghizată a bunului,
fără o justificare obiectivă si ratională, fapt ce
contravine prevederilor art. 44 din Constitutie.
Judecătoria
Cluj-Napoca - Sectia civilă apreciază că
exceptia este neîntemeiată, întrucât dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate de autor, respectiv nu au
caracter retroactiv, nu stabilesc conditii discriminatorii pentru persoanele
aflate în aceleasi situatii juridice si nu încalcă dreptul de proprietate.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 501
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată în
Monitorul oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005,
cu modificările si completările ulterioare, text de lege care are următorul
continut: „(1) Proprietarii ale căror contracte de
vânzare-cumpărare, încheiate cu respectarea prevederilor Legii nr.
112/1995, cu modificările ulterioare, au fost desfiintate prin
hotărâri judecătoresti definitive si irevocabile au dreptul la restituirea
pretului de piată al imobilelor, stabilit conform standardelor
internationale de evaluare.
(2)
Valoarea despăgubirilor prevăzute la alin. (1) se stabileste prin
expertiză."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale criticate
contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 15, art. 16, art. 44
alin. (1) si (3) si art. 46.
Examinând
critica de neconstitutionalitate, Curtea retine că dispozitiile criticate
au mai fost supuse controlului instantei de contencios constitutional. În acest
sens sunt deciziile nr. 1.351 din 10 decembrie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 24 decembrie 2008,
si nr. 1.183 din 17 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 727 din 27 octombrie 2009, prin care
Curtea
a respins, pentru considerentele acolo retinute, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 501 din Legea nr.
10/2001.
În plus
fată de ratiunile pe care s-a întemeiat solutia pronuntată, Curtea
retine si netemeinicia criticilor raportate la dispozitiile art. 15 din
Constitutie, care consacră principiul neretroactivitătii legii
civile. Cu privire la aplicarea acestui principiu, Curtea apreciază
că situatia juridică generată de actul lovit de nulitate trebuie
caracterizată ca facta pendentia, iar nu facta praeterita sau
causae finite. Astfel, în situatia succesiunii în timp a mai multor acte
normative, momentul anulării actului, adică al producerii efectelor
nulitătii trebuie distins de momentul în raport cu care se apreciază
existenta cauzei de nulitate. Ambele cazuri trebuie rezolvate potrivit regulii tempus
regit actum: cauza de nulitate este reglementată de legea în vigoare
în momentul încheierii actului juridic civil, în vreme ce efectele
nulitătii sunt determinate de legea în vigoare în momentul anulării
efective, care, în ipoteza pe care o avem în vedere, este legea nouă.
Numai în cazul în care un act s-a încheiat si a fost anulat efectiv sub aceeasi
lege, suntem în prezenta unei causae finite, care nu mai poate fi
afectată de legea nouă.
Prin
urmare, este posibil ca o lege să cârmuiască cauzele de nulitate si
altă lege să se aplice efectelor acestei sanctiuni civile. O solutie
contrară ar echivala cu înlăturarea principiului aplicării
imediate a legii civile noi, si, deci, ultraactivitatea legii vechi, care nu
poate fi admisă decât dacă este expres prevăzută de legea
nouă.
Aplicând
aceste consideratii cu valoare de principiu obiectului dedus controlului de
constitutionalitate, Curtea retine că restituirea pretului actualizat plătit
de chiriasii ale căror contracte de vânzare-cumpărare au fost
încheiate cu eludarea prevederilor Legii nr. 112/1995, iar nu a pretului
de piată al imobilelor, stabilit conform standardelor internationale
de evaluare, ca în cazul contractelor de vânzare-cumpărare, încheiate cu respectarea
prevederilor Legii nr. 112/1995, nu constituie o nouă sanctiune
civilă, asa cum pretinde autorul criticii de neconstitutionalitate, ci
reprezintă exclusiv un efect al constatării nulitătii actelor
civile, stipulat de legea nouă. Curtea constată că aceasta îsi
limitează incidenta exclusiv la situatii juridice cu persistentă în
timp, asadar integrate domeniului său temporal legitim de aplicare, ceea
ce impune concluzia că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Distinctia
operată de textul de lege criticat sub aspectul valorii pretului restituit
către cumpărător reprezintă o consecintă a regimului
juridic diferit aplicabil contractelor de vânzare- cumpărare încheiate cu
fraudarea legii. Chiar făcând abstractie de posibila sa conotatie
penală, o asemenea manoperă constituie un delict civil, ceea ce,
evident, înlătură orice posibilă legitimare a sa în considerarea
unui drept sau a unei libertăti si, totodată, impune instituirea, în
ceea ce o priveste, a unui regim juridic sanctionator.
Astfel,
pretinsa contrarietate fată de dispozitiile art. 16 din Constitutie,
deoarece textul legal criticat nu ocroteste în mod egal dreptul de proprietate
dobândit de fostii chiriasi în temeiul Legii nr. 112/1995 si dreptul de
proprietate dobândit prin fraudarea legii, Curtea retine că aceasta este
nefondată, deoarece principiul egalitătii impune aplicarea aceluiasi
tratament juridic unor persoane aflate în aceeasi situatie juridică. Or,
este evident că persoanele mentionate se află în situatii juridice
diferite. Astfel, apare ca fiind echitabilă solutia ca prima categorie
să beneficieze de plata unor despăgubiri ca urmare a
desfiintării pe cale judecătorească a contractelor de
vânzare-cumpărare încheiate în mod valabil, la pretul de piată
al imobilelor, care să permită cumpărarea unei noi locuinte,
având în vedere că, la data dobândirii acelui imobil de la stat,
cumpărătorul a plătit pretul real al imobilului, stabilit în
conformitate cu actele normative în vigoare la acel moment. În ceea ce priveste
a doua categorie de persoane, este de principiu că, ori de câte ori prin
intermediul unui act juridic se urmăreste un scop ilicit, cum ar fi fraudarea
legii, potrivit principiului „fraus omnia corrumpit", operatia
devine ilicită în întregime, astfel încât actul juridic care îi dă
expresie este lipsit de eficientă juridică, fiind lovit de nulitate
absolută. Împrejurarea că persoana interesată, desi cunostea sau
ar fi trebuit să cunoască prevederile Legii nr. 112/1995 cu privire
la conditiile de înstrăinare a imobilelor cu destinatia de locuintă,
precum si consecintele juridice ale nerespectării acestora, nu s-a
conformat exigentelor legale, dă expresie propriei sale culpe, iar,
potrivit principiului „nemo auditur propriam turpitudinem aIIegans", lipseste
de îndreptătire critica reglementării în cauză.
Mai
mult, în argumentarea criticii sale, autorul exceptiei pleacă de la o
premisă gresită constând în absolutizarea exercitiului prerogativelor
dreptului său de proprietate, făcând abstractie de prevederile art.
44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit căruia continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege, ca si de acelea ale
art. 136 alin. (5) care consacră caracterul inviolabil al
proprietătii private, „în conditiile legii".
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 501 din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Marina
Salzmann în Dosarul nr. 3.235/211/2009 al Judecătoriei Cluj-Napoca -
Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia
Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active ale statului
Tudorel
Toader - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu - procuror
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 86 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, exceptie ridicată de PAS Agromec
Sărmăsag în Dosarul nr. 190/337/2009 al Judecătoriei Zalău.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 23 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 190/337/2009, Judecătoria
Zalău a sesizat Curtea Constitutională cu solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, exceptie
ridicată de PAS Agromec Sărmăsag.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
sustine că textul criticat încalcă prevederile art. 21 alin. (3) din
Constitutie, care consacră dreptul părtilor la un proces echitabil,
în cadrul căruia este garantată egalitatea de arme. Or, nu se poate
sustine că scutirea unei părti de la plata taxei judiciare de timbru
este în concordantă cu acest principiu, dimpotrivă măsura este
de natură a crea o stare de inegalitate, favorizând A.V.A.S., institutie
publică.
Judecătoria
Zalău apreciază că scutirea A.V.A.S. de la
plata taxei judiciare de timbru nu contravine prevederilor art. 21 alin. (3)
din Constitutie, deoarece, în cadrul procesului, se asigură egalitatea de
arme. Astfel, părtile beneficiază de toate drepturile si garantiile
procesuale prevăzute de lege, conditii ale unui proces echitabil, judecat
de o instantă independentă si impartială, stabilită prin
lege. Pe de altă parte, impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat se stabilesc numai prin lege.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului,
precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 86 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor
active ale statului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948
din 24 decembrie 2002, cu modificările si completările ulterioare,
text de lege care are următorul continut: „Cererile formulate de A. V.A.
S. si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta în orice fel
de cauze sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar, cautiuni si orice
alte taxe."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 21 alin.
(3).
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că art. 86 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 a mai fost supus controlului
de constitutionalitate în raport cu aceleasi critici si aceleasi dispozitii
constitutionale. Prin Decizia nr. 1.137 din 4 decembrie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 15 ianuarie 2008,
Curtea, invocând dispozitiile art. 139 alin. (1) din Constitutie, a arătat
că „este atributul exclusiv al legiuitorului să prevadă inclusiv
scutirea institutiilor publice implicate în procesul de privatizare de la plata
taxelor de timbru si a celorlalte taxe, având în vedere interesul general pe
care-l prezintă aceste institutii publice. În plus, această scutire
îsi are justificarea în strânsa legătură cu bugetul de stat
(alimentat, printre altele, si prin încasarea taxelor judiciare) a actiunilor
în justitie promovate de acestea în interes public".
Întrucât
nu au apărut împrejurări noi care să determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale în această materie, solutia
adoptată în precedent, precum si considerentele pe care aceasta se
întemeiază îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, exceptie ridicată de PAS Agromec Sărmăsag în Dosarul
nr. 190/337/2009 al Judecătoriei Zalău.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia
Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11
alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 27/2003 privind
procedura aprobării tacite
Tudorel
Toader - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu – procuror
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 27/2003
privind procedura aprobării tacite, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Club OK" - S.R.L. din lasi în Dosarul nr. 2.128/99/2009
al Curtii de Apel lasi - Sectia contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, invocând jurisprudenta Curtii
Constitutionale în materie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 14 decembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 2.128/99/2009,
Curtea de Apel lasi - Sectia contencios administrativ si fiscal a sesizat
Curtea Constitutională cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, exceptie ridicată
de Societatea Comercială „Club OK" - S.R.L. din lasi.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
arată că textul criticat încalcă principiul constitutional
privind liberul acces la justitie, întrucât solutia legislativă conform
căreia hotărârea pronuntată în fond, în temeiul Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 27/2003, are caracter irevocabil, astfel încât nu
întruneste exigentele impuse de art. 21 alin. (3) din Constitutie referitoare
la garantiile unui proces echitabil, printre care se numără si
exercitiul unei căi de atac împotriva sentintei primei instante.
Curtea
de Apel lasi - Sectia de contencios administrativ si fiscal apreciază exceptia ca fiind neîntemeiată, întrucât Constitutia nu
cuprinde prevederi care să stabilească căile de atac împotriva
hotărârilor judecătoresti, stabilind în art. 129 că acestea se
exercită în conditiile legii.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 11 alin. (3)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura
aprobării tacite, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291
din 25 aprilie 2003, texte de lege care au următorul continut: „(3)
Hotărârile se redactează în termen de 10 zile de la pronuntare si
sunt irevocabile."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 21.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitia
legală criticată a mai format obiect al controlului de
constitutionalitate, prin Decizia nr. 251 din 10 mai 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 18 iulie 2005, si
prin Decizia nr. 480 din 22 septembrie 2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 17 octombrie 2005, instanta
constitutională respingând exceptia cu un atare obiect.
Cu
acele prilejuri, Curtea a retinut că, „în conformitate cu procedura
aprobării tacite prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 27/2002, cererea de chemare în judecată a autoritătii
administratiei publice având ca obiect constatarea aprobării tacite se
introduce la instanta judecătorească de contencios administrativ
competentă [art. 9 alin. (2)]. Potrivit art. 11 alin. (2) al ordonantei
criticate, în cazul în care instanta constată îndeplinirea conditiilor
prevăzute de această ordonantă de urgentă, pronuntă o
hotărâre prin care obligă autoritatea administratiei publice să
elibereze documentul oficial prin care se permite solicitantului să
desfăsoare o anumită activitate, să presteze un serviciu sau
să exercite o profesie.
Prevederea
criticată prin exceptia de neconstitutionalitate, potrivit căreia
hotărârile pronuntate de instantele judecătoresti în această
materie sunt irevocabile, nu încalcă prevederile Constitutiei sau pe cele
ale Conventiei pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale. Constitutia nu cuprinde prevederi care să stabilească
căile de atac împotriva hotărârilor judecătoresti, stabilind
doar, în art. 129, că acestea se exercită «în conditiile
legii»".
Solutia
pronuntată de Curtea Constitutională prin deciziile mentionate,
precum si considerentele care au stat la baza acestora îsi păstrează
valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu se invocă elemente
noi, de natură a schimba această jurisprudentă.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura
aprobării tacite, exceptie ridicată de Societatea Comercială
„Club OK" - S.R.L. din lasi în Dosarul nr. 2.128/99/2009 al Curtii de Apel
lasi - Sectia contencios administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia
Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 din Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitătii de sanse
nr. 129/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare
a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările si completările
ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritătii
sociale nr. 340/2001
Acsinte
Gaspar - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Benke
Károly - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I alin. (2) din Ordinul ministrului
muncii, familiei si egalitătii de sanse nr. 129/2008 pentru modificarea
Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările si
completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si
solidaritătii sociale nr. 340/2001, exceptie ridicată de Vasile
lonescu în Dosarul nr. 5.481/120/2008 al Tribunalului Dâmbovita - Sectia
civilă.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este inadmisibilă.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 5 octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 5.481/120/2008,
Tribunalul Dâmbovita - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I alin. (2) din Ordinul ministrului muncii, familiei si
egalitătii de sanse nr. 129/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare a
prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările si completările
ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritătii
sociale nr. 340/2001, exceptie ridicată de
Vasile lonescu într-o cauză având ca obiect recalculare pensie.
În
motivarea exceptiei se arată că textul
criticat introduce, contrar art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000, notiunea
de „cumulat", astfel încât majorarea punctajului realizat de asigurat se
aplică numai pentru stagiul suplimentar realizat după pensionare si
blochează, astfel, dreptul asiguratilor de a beneficia neîngrădit de
prevederile art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000.
Tribunalul
Dâmbovita - Sectia civilă apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate formulată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul
Poporului apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
ridicată este inadmisibilă.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. I pct. 2 [si nu alin. (2), astfel cum în mod eronat
s-a retinut] din Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitătii de
sanse nr. 129/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare,
aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritătii sociale nr.
340/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162
din 3 martie 2008.
Autorul
exceptiei sustine că textul legal criticat încalcă prevederile
constitutionale ale art. 47 privind nivelul de trai si ale art. 52 privind
dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că
autorul acesteia pune în discutie neconstitutionalitatea unei prevederi
dintr-un ordin emis de ministrul muncii. Or, potrivit art. 146 lit. d) din
Constitutie si art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, numai ordonantele sau
legile pot fi obiect al controlului de constitutionalitate pe cale de exceptie.
În consecintă, controlul constitutionalitătii ordinelor emise de
autoritătile administratiei publice nu este de competenta Curtii
Constitutionale, cenzurarea eventualei nelegalităti a acestora revenind
instantelor judecătoresti.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A. d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 din Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitătii de sanse
nr. 129/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare a
prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările si completările
ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritătii
sociale nr. 340/2001, exceptie ridicată de Vasile lonescu în Dosarul nr. 5.481/120/2008
al Tribunalului Dâmbovita - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 18 mai 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Benke Károly
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al
statului a unor mijloace fixe de pe raza de activitate a Sucursalei Regionala
de Căi Ferate lasi, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor
si Infrastructurii si în concesiunea Companiei Nationale de Căi Ferate
„C.F.R."- S.A., în vederea scoaterii din functiune, casării si
valorificării
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 10 alin. (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al
acesteia, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de
scoatere din functiune, casare si valorificare a activelor corporale care
alcătuiesc domeniul public al statului si al unitătilor
administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din domeniul public al statului în domeniul
privat al statului a unor mijloace fixe de pe raza de activitate a Sucursalei
Regionala de Căi Ferate lasi, aflate în administrarea Ministerului
Transporturilor si Infrastructurii si în concesiunea Companiei Nationale de
Căi Ferate „C.F.R."- S.A., având datele de identificare
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, contractul de concesiune modificându-seîn mod
corespunzător, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 2. - Trecerea în domeniul privat al statului se face în vederea scoaterii din
functiune, casării si valorificării mijloacelor fixe prevăzute
la art. 1, în conditiile legii.
Art. 3. - După scoaterea din functiune, casarea si valorificarea mijloacelor
fixe prevăzute la art. 1, Compania Natională de Căi Ferate
„C.F.R."- S.A. Îsi va actualiza corespunzător evidentele contabile
aferente, inclusiv inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al
statului.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 2 iunie 2010.
Nr. 518.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
ale mijloacelor fixe de pe raza de activitate a Sucursalei Regionala de
Căi Ferate lasi, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii si în concesiunea Companiei Nationale de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A., care trec din domeniul public al statului în domeniul
privat al statului, în vederea scoaterii din functiune si, după caz, a
casării
Nr. crt. |
Nr. M.F. |
Codul de clasificare |
Denumirea |
Datele de identificare |
Anul dobândirii/ dării în folosintă |
Valoarea de inventar (în lei) |
Situatia juridică |
Situatia juridică actuală |
Tip bun |
|||
Descrierea tehnică (pe scurt) |
Vecinătătile (după caz, pe scurt) |
Adresa |
Baza legală |
in administrare/ concesiune |
concesionat/ închiriat/ dat cu titlu gratuit |
|||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
1 |
147828 partial |
8.10._ |
Linii ferate de
circulatie si aparate de cale
interoperabile |
Linie CF simplă LINIA 3, Statia Vaslui
= 0,817km |
Regionalele CFR Cluj,
Galati |
Statia Vaslui, judetul
Vaslui |
1895 |
303.954,53 |
L.nr. 219/1998 H.G. nr. 581/1998 H.G. nr. 1.372/2008 |
concesionat |
|
imobil |
2 |
Linie CF simplă LINIA3PE, Statia Piatra-Neamt =
1,033 km |
Statia Piatra-Neamt,
judetul Neamt |
1900 |
115,51 |
L.nr. 219/1998 H.G. nr. 581/1998 H.G. nr. 1.372/2008 |
concesionat |
|
imobil |
||||
3 |
Linie CF simplă LINIA 2C PE, Statia Botosani =
0,249 km |
Statia Botosani, judetul Botosani |
1975 |
36.198,59 |
L.nr. 219/1998 H.G. nr. 581/1998 H.G. nr. 1.372/2008 |
concesionat |
|
imobil |
||||
|
|
|
TOTAL Nr. M.F. 147828
partial |
Total Linie CF simplă =
2,099 km |
|
|
1998 |
340.268,63 |
|
|
|
|
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII Nr. 937 din 16 iunie 2010 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 597 din 16 iunie 2010 |
privind modificarea si completarea Normelor tehnice de realizare a
programelor nationale de sănătate în anul 2010, aprobate prin Ordinul
ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate nr. 264/407/2010
Văzând
Referatul de aprobare nr. CS.A. 6.472/2010 al Serviciului pentru programe de
sănătate din cadrul Ministerului Sănătătii si nr. D.G.
679/2010 al Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
având
în vedere prevederile art. 48 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma
în domeniul sănătătii, cu modificările si completările
ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr. 261/2010 privind aprobarea
programelor nationale de sănătate pentru anul 2010,
în temeiul art. 281 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006, cu modificările si completările ulterioare, al art. 7
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sănătătii, cu completările
ulterioare, si al art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 972/2006, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii si presedintele Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate emit următorul
ordin:
Art. I.
- Normele tehnice de realizare a programelor nationale de
sănătate în anul 2010, aprobate prin Ordinul ministrului
sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări
de Sănătate nr. 264/407/2010, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 205 si 205 bis din 1 aprilie 2010, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La
sectiunea A, capitolul II „Bugetul alocat programelor nationale de
sănătate aprobate pentru anul 2010" se modifică si va avea
următorul cuprins:
„MII LEI
Denumire program |
Buget de stat |
Venituri proprii |
Buget total |
Din care transfer FNUASS |
I. PROGRAMELE NATIONALE
PRIVIND BOLILE TRANSMISIBILE, din care: |
|
|
|
|
Credite de angajament |
22.593 |
148.948 |
171.541 |
758 |
Credite bugetare |
22.593 |
148.948 |
171.541 |
758 |
II. PROGRAMUL NATIONAL DE
MONITORIZARE A FACTORILOR DETERMINANTI DINMEDIUL DE VIATĂ, din care: |
|
|
|
|
Credite de angajament |
0 |
5.022 |
5.022 |
0 |
Credite bugetare |
0 |
5.022 |
5.022 |
0 |
III. PROGRAMELE NATIONALE PRIVIND BOLILE
NETRANSMISIBILE, din care: |
|
|
|
|
Credite de angajament |
334.178 |
969.281 |
1.303.459 |
1.159.593 |
Credite bugetare |
334.178 |
969.281 |
1.303.459 |
1.159.593 |
IV. PROGRAMUL NATIONAL DE
PROMOVARE A SĂNĂTĂTII SI EDUCATIEI PENTRU SĂNĂTATE,
din care: |
|
|
|
|
Credite de angajament |
22 |
8.183 |
8.205 |
0 |
Credite bugetare |
22 |
8.183 |
8.205 |
0 |
V. PROGRAMUL NATIONAL DE
SĂNĂTATE A FEMEII SI COPILULUI, din care: |
|
|
|
|
Credite de angajament |
76.173 |
866 |
77.039 |
0 |
Credite bugetare |
76.173 |
866 |
77.039 |
0 |
VI. PROGRAMUL NATIONAL DE
ADMINISTRATIE SANITARĂ |
|
|
|
|
Credite de angajament |
68 |
189 |
257 |
0 |
Credite bugetare |
68 |
189 |
257 |
0 |
VII. PROGRAMUL NATIONAL DE TRATAMENT ÎN STRĂINĂTATE, din
care: |
|
|
|
|
Credite de angajament |
35.000 |
0 |
35.000 |
0 |
Credite bugetare |
35.000 |
0 |
35.000 |
0 |
VIII.
PROGRAMUL PENTRU COMPENSAREA CU 90% A PRETULUI DE REFERINTĂ AL
MEDICAMENTELOR |
0 |
0 |
104.500 |
|
Credite de angajament |
0 |
104.500 |
104.500 |
104.500 |
Credite bugetare |
0 |
104.500 |
104.500 |
104.500 |
IX. PROGRAMUL NATIONAL DE
ASISTENTĂ MEDICALĂ COMUNITARĂ |
|
|
|
|
Credite de angajament |
0 |
273 |
273 |
0 |
Credite bugetare |
0 |
273 |
273 |
0 |
TOTAL
PROGRAME NATIONALE DE SĂNĂTATE, din
care: |
|
|
|
|
Credite de angajament |
468.034 |
1.237.262 |
1.705.296 |
1.264.851 |
Credite bugetare |
468.034 |
1.237.262 |
1.705.296 |
1.264.851" |
2. La
sectiunea A, capitolul III, la „IV. Programul national de
promovare a sănătătii si educatie pentru
sănătate", punctul 2 „Subprogramul de promovare a unui stil de
viată sănătos", după litera C se introduce o nouă
literă, litera D, cu următorul cuprins:
„D.
Activităti derulate la nivelul Institutului National de Gerontologie si
Geriatrie «Ana Aslan» Bucuresti
Participă
la organizarea si desfăsurarea lucrărilor Congresului International
de Geriatrie si Gerontologie intitulat «Comunitătile longevive si
fragilitatea vârstnicilor», organizat în perioada 17-18 iunie 2010."
3. La
sectiunea A, capitolul III, la „IV. Programul national de
promovare a sănătătii si educatie pentru sănătate",
la punctul 2 „Subprogramul de promovare a unui stil de viată
sănătos", titlul „Natura cheltuielilor" se modifică si
va avea următorul cuprins:
„Natura
cheltuielilor:
Furnituri
de birou (papetărie, consumabile: cartuse, toner xerox, toner imprimante, hârtie,
dosare etc), materiale si prestări de servicii cu caracter functional
(servicii tipografie pentru editare si tipărire de sinteze, rapoarte,
ghiduri si buletine informative, multiplicare materiale, diseminare materiale),
alte bunuri si servicii pentru întretinere si functionare (reparatii
aparatură, servicii de întretinere si exploatare dotări pentru
comunicare-informare); achizitionare piese de schimb, echipamente si
dotări cu mică valoare de tehnică informatică (unităti
centrale, monitoare, imprimante, memorie SDR, scannere etc), softuri speciale
statistică si editare imagine, chestionare, deplasare în tară;
achizitionare de cărti, publicatii si materiale documentare;
pregătire profesională si formare personal (organizare instruiri
metodologice si cursuri de scurtă durată), deplasări în
tară, transport, carburanti lubrifianti, protectia muncii, alte cheltuieli
cu bunuri si servicii (acreditări laboratoare si servicii), alte
cheltuieli conform prevederilor legale în vigoare."
Art.
II. - Directiile de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătătii, Casa Natională de Asigurări de
Sănătate, directiile de sănătate publică, casele de
asigurări de sănătate, furnizorii de servicii medicale, farmaciile
cu circuit deschis care derulează programe de sănătate, precum
si institutiile publice nominalizate vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
III. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul sănătătii, Cseke Attila |
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate Nicolae Lucian Dută |
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind punerea în circulatie, în scop numismatic, a unei monede dedicate
aniversării a 125 de ani de la recunoasterea autocefaliei Bisericii Ortodoxe
Române si a 85 de ani de la înfiintarea Patriarhiei Române
Art. 1. - În conformitate cu prevederile Legii nr. 312/2004 privind Statutul
Băncii Nationale a României, Banca Natională a României va pune în
circulatie, în scop numismatic, începând cu data de 14 iunie 2010, o
monedă din aur, dedicată aniversării a 125 de ani de la
recunoasterea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române si a 85 de ani de la
înfiintarea Patriarhiei Române.
Art. 2. - Caracteristicile monedelor din aur sunt următoarele:
Metal |
aur |
Valoare nominală |
200 lei |
Formă |
rotundă |
Diametru |
27 mm |
Titlu |
999%o |
Greutate |
15,551 g |
Calitate |
proof |
Margine |
netedă |
Aversul prezintă în centru, înscrise partial într-un chenar circular,
imaginea Catedralei Patriarhale, valoarea nominală „200 LEI", stema
României si anul de emisiune „2010"; la exterior, în stânga-sus,
inscriptia în arc de cerc „ROMÂNIA".
Reversul prezintă în centru, înscrise într-un chenar circular, reprezentarea
unui fragment din icoana Sfintei Treimi - sus, stema Patriarhiei Române -jos si
anii „1885" - în stânga si „1925" - în dreapta; la exterior,
inscriptiile circulare „125 DE ANI DE LA RECUNOASTEREA AUTOCEFALIEI BISERICII
ORTODOXE ROMANE" si „85 DE ANI DE LA ÎNFIINTAREA PATRIARHIEI ROMANE".
Art. 3. - Monedele din aur, ambalate în capsule de metacrilat transparent, vor fi
însotite de brosuri de prezentare a emisiunii numismatice, redactate în limbile
română, engleză si franceză. Brosurile includ si certificatul de
autenticitate, pe care se găsesc semnăturile guvernatorului
Băncii Nationale a României si casierului central.
Art. 4. - Monedele din aur din emisiunea dedicată aniversării a 125 de
ani de la recunoasterea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române si a 85 de ani
de la înfiintarea Patriarhiei Române au putere circulatorie pe teritoriul
României.
Art. 5. - Punerea în circulatie, în scop numismatic, a monedelor din aur din
emisiunea numismatică „Aniversarea a 125 de ani de la recunoasterea
autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române si a 85 de ani de la înfiintarea
Patriarhiei Române" se realizează prin sucursalele Bucuresti, Cluj,
lasi si Timis ale Băncii Nationale a României.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 10 iunie 2010.
Nr. 20.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |