MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 498 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 19 iulie 2010
SUMAR
141. - Lege privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Sistemului Informatic National de Semnalări si participarea României la
Sistemul de Informatii Schengen
781. - Decret pentru promulgarea Legii privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Sistemului Informatic National de Semnalări si
participarea României la Sistemul de Informatii Schengen
163. - Lege pentru acceptarea de către Guvernul României
a amendamentelor, adoptate la 30 iunie 2007 la Bruxelles, la Conventia pentru
înfiintarea unui consiliu de cooperare vamală, încheiată la 15 decembrie
1950 la Bruxelles
803. - Decret privind promulgarea Legii pentru acceptarea de către Guvernul României a amendamentelor, adoptate la 30 iunie 2007 la Bruxelles, la Conventia pentru înfiintarea unui consiliu de cooperare vamală, încheiată la 15 decembrie 1950 la Bruxelles
13. - Decizie privind asigurarea conducerii Senatului în
perioada 19 iulie-7 august 2010
596. - Hotărâre pentru completarea Regulamentului privind
concediile judecătorilor si procurorilor, aprobat prin Hotărârea
Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 325/2005
23. - Circulară privind ratele dobânzilor plătite la
rezervele minime obligatorii începând cu perioada de aplicare 24 iunie-23 iulie
2010
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Sistemului Informatic National de Semnalări si
participarea României la Sistemul de Informatii Schengen
Pentru
crearea cadrului juridic necesar aplicării Deciziei 2007/533/JAI a
Consiliului din 12 iunie 2007 privind înfiintarea, functionarea si utilizarea
Sistemului de informatii Schengen de a doua generatie (SIS II), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L. 205
din 7 august 2007, si pentru crearea cadrului juridic necesar aplicării
directe a Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006 al Parlamentului European si al
Consiliului din 20 decembrie 2006 privind instituirea, functionarea si
utilizarea Sistemului de Informatii Schengen din a doua generatie (SIS II), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L. 381 din 28
decembrie 2006, si a Regulamentului (CE) nr. 1.986/2006 al Parlamentului
European si al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind accesul la Sistemul de
Informatii Schengen din a doua generatie (SIS II) al
serviciilor competente, în statele membre, pentru eliberarea certificatelor de
înmatriculare a vehiculelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
(JOUE) nr. L. 381 din 28 decembrie 2006,
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează înfiintarea, organizarea si functionarea
Sistemului Informatic National de Semnalări si asigură cadrul juridic
necesar utilizării de către autoritătile române a Sistemului de
Informatii Schengen.
Art. 2. - În întelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
următoarea semnificatie:
a) Sistemul
Informatic National de Semnalări, denumit în continuare SINS, -sistemul
informatic compatibil cu Sistemul de Informatii Schengen de generatia a doua,
care contine semnalări de interes national si semnalări de interes
Schengen introduse de către autoritătile nationale competente;
b) Sistemul
de Informatii Schengen, denumit în continuare SIS, - sistemul
informatic instituit la nivelul Uniunii Europene si utilizat de statele membre
pentru cooperarea, prin schimb de informatii, în vederea mentinerii ordinii
publice si securitătii nationale pe teritoriile acestora;
c) copia
natională a SIS - copia completă sau partială a bazei de
date a SIS, accesibilă pentru efectuarea de căutări de
către autoritătile nationale competente;
d) componenta
natională a SIS, denumită în continuare N.SIS, - sistemul
informatic constituit din SINS si copia natională a bazei de date centrale
a SIS, care permite efectuarea de căutări de către
autoritătile române;
e) semnalare
- setul de date introduse în SINS referitoare la persoane sau bunuri cu
privire la care au fost dispuse unele măsuri, în conditiile legii, în
vederea realizării unui interes public, a respectării regimului
liberei circulatii a persoanelor si bunurilor sau a asigurării ordinii si
sigurantei publice si a prevenirii unor amenintări la adresa
securitătii nationale;
f) semnalare
de interes national - semnalarea introdusă de o autoritate
natională competentă în SINS;
g) semnalare
de interes Schengen - semnalarea transmisă din SINS în SIS;
h) autorităti
nationale competente - autoritătile publice române ale căror
drepturi de acces la SINS sunt stabilite potrivit art. 5;
i) stat
membru - stat care utilizează SIS;
j) stat
asociat - statele cu care Uniunea Europeană a încheiat acorduri în
vederea predării persoanelor pe baza unui mandat de arestare si care
prevăd transmiterea unui astfel de mandat prin intermediul SIS;
k) tranzactie
- orice operatie de introducere, modificare, stergere sau consultare a
datelor continute în N.SIS;
l) date aditionale - datele stocate în N.SIS în legătură cu semnalările din
N.SIS si care sunt disponibile imediat după identificarea persoanelor ca
urmare a căutărilor efectuate în acest sistem;
m) informatii
suplimentare - informatiile care nu sunt stocate în SIS, dar care sunt în
legătură cu semnalările din SIS si care urmează să fie
transmise în cadrul schimbului de informatii suplimentare;
n) rezultat
pozitiv - rezultatul obtinut în urma efectuării unei căutări
în N.SIS, concretizat în identificarea unei persoane sau a unui bun care face
obiectul unei semnalări;
o) Biroul
SIRENE national - structura specializată din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor care asigură realizarea schimbului de
informatii suplimentare cu birourile SIRENE din celelalte state membre;
p) reglementări
aplicabile la nivelul SIS central - prevederile cuprinse în actele
normative ale Uniunii Europene în baza cărora statele membre
cooperează prin intermediul SIS;
q) Manualul
SIRENE -documentul adoptat la nivelul Uniunii Europene care cuprinde
normele pentru schimbul de informatii suplimentare între statele membre;
r) control
discret - obtinerea unor date si informatii referitoare la persoane sau
bunuri cu privire la care a fost introdusă o semnalare în acest scop în
SINS sau în SIS, cu ocazia desfăsurării de către
autoritătile române a controlului la trecerea frontierei de stat ori a
altui tip de control politienesc sau vamal, fără ca persoanele în
cauză să fie informate despre existenta respectivei semnalări,
în scopul comunicării acestora către autoritatea care a introdus
semnalarea;
s) indicator
de validitate - set de informatii atasate unei semnalări din SIS care
determină neexecutarea actiunilor în baza semnalării respective sau
executarea unor actiuni alternative prevăzute de lege.
CAPITOLUL II
Sistemul Informatic National de Semnalări
SECTIUNEA 1
Înfiintarea si obiectivul general al SINS
Art. 3. - (1) Se înfiintează SINS, cu respectarea protocoalelor si a
procedurilor tehnice stabilite pentru SIS de generatia a doua, potrivit art. 9
alin. (1) din Decizia 2007/533/JAI a Consiliului din 12 iunie
2007 privind înfiintarea, functionarea si utilizarea Sistemului de informatii
Schengen de a doua generatie (SIS II), publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L. 205 din 7 august 2007, astfel încât
cele două sisteme informatice să fie compatibile.
(2)
SINS este destinat să asigure posibilitatea, pentru autoritătile
nationale competente, ca prin intermediul unei proceduri automate să
efectueze tranzactii cu privire la semnalările pe care le contine, în
scopul îndeplinirii atributiilor legale.
(3)
SINS contine semnalări introduse de către autoritătile nationale
competente cu privire la persoane sau bunuri corespunzător tipurilor
prevăzute în prezenta lege.
(4)
De la data aplicării în totalitate de către România a dispozitiilor
acquis-ului Schengen în temeiul deciziei Consiliului emise în acest sens, SINS
asigură transmiterea semnalărilor de interes Schengen în SIS.
Gestionarea si utilizarea SINS
Art. 4. - (1) Ministerul Administratiei si Internelor, prin Centrul National SIS,
este responsabil cu implementarea, functionarea, întretinerea si securitatea
SINS, precum si cu asigurarea accesului autoritătilor nationale competente
la SINS.
(2)
Se înfiintează Comitetul tehnic, în coordonarea Ministerului
Administratiei si Internelor, ca organism cu atributii de analiză si
solutionare a problemelor de ordin tehnic ce pot apărea în functionarea
SINS, compus din reprezentantii la nivel de expert din partea
autoritătilor nationale competente care au drept de acces la SINS.
(3)
Presedintele Comitetului tehnic este seful Centrului National SIS.
(4)
Comitetul tehnic are următoarele atributii principale:
a)
analizează activitatea de modernizare a sistemelor informatice si de
comunicatii participante la SINS, în vederea asigurării
compatibilitătii între acestea si SINS;
b)
analizează problemele tehnice semnalate de autoritătile nationale
competente, apărute în implementarea si functionarea SINS, si propune
modalităti de solutionare;
c)
asigură informarea autoritătilor nationale competente cu privire la
deciziile luate în cadrul grupurilor de lucru tehnice ale Uniunii Europene în
domeniul SIS.
(5)
Comitetul tehnic se întruneste trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la
convocarea presedintelui comitetului.
(6)
Secretariatul Comitetului tehnic este asigurat de Centrul National SIS.
Art. 5. - (1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Administratiei si Internelor, se stabilesc drepturile de acces la SINS.
(2)
Drepturile de acces la SINS pentru introducere, modificare si stergere se
stabilesc, potrivit alin. (1), pentru autoritătile publice române care
transmit datele specifice tipurilor de semnalări prevăzute la art. 6
din bazele de date proprii în SINS.
(3)
Institutiile din sistemul judiciar vor avea obligatia de a furniza datele
specifice tipurilor de semnalări prevăzute la art. 6, atunci când
sistemele informatice vor permite transmiterea automată a acestora.
(4)
Dreptul de acces la SINS pentru consultarea datelor se stabileste potrivit
alin. (1), pentru:
a)
autoritătile publice române care au competente de efectuare a controlului
de frontieră, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 562/2006 al
Parlamentului European si al Consiliului din 15 martie 2006 de instituire a
unui Cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de către
persoane (Codul Frontierelor Schengen), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene (JOUE) nr. L. 105 din 13 aprilie 2006;
b)
autoritătile publice române care au competente de efectuare a controalelor
politienesti ori vamale pe teritoriul României sau de coordonare a unor
asemenea controale;
c)
autoritătile publice române care au competente în aplicarea legislatiei
privind regimul străinilor în România, inclusiv prin examinarea cererilor
de viză si acordarea vizei;
d)
autoritătile publice române competente cu eliberarea certificatelor de
înmatriculare a vehiculelor pentru semnalările prevăzute în
Regulamentul (CE) nr. 1.986/2006 al Parlamentului European si al Consiliului
din 20 decembrie 2006 privind accesul la Sistemul de Informatii Schengen din a
doua generatie (SIS II)
al serviciilor competente, în statele membre, pentru
eliberarea certificatelor de înmatriculare a vehiculelor, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L. 381 din 28 decembrie 2006;
e) organele de urmărire penală si instantele de judecată. (5) Autoritătile nationale competente utilizează datele cuprinse în semnalările la care au drept de acces, cu respectarea prevederilor art. 49.
SECTIUNEA a 3-a
Semnalările introduse în SINS
§
1. Tipurile de semnalări si categoriile de date
Art. 6. - În SINS se introduc următoarele tipuri de semnalări:
a)
cu privire la persoane căutate în vederea predării în baza unui
mandat european de arestare sau în vederea extrădării;
b)
cu privire la persoane dispărute;
c)
cu privire la persoane căutate în vederea participării la o
procedură judiciară;
d)
cu privire la persoane sau bunuri, în scopul efectuării de controale
discrete;
e)
privind bunuri căutate pentru a fi confiscate sau folosite ca probe în
cursul procedurilor penale;
f)
privind străinii, în scopul refuzului intrării pe teritoriul statului
român sau în scopul executării unei măsuri prin care se interzice
sederea pe teritoriul României.
Art. 7. - (1) Semnalările din SINS cu privire la persoane cuprind cel mult
următoarele elemente:
a)
numele si prenumele, numele dat la nastere si numele anterior, orice pseudonime
ce pot fi introduse separat;
b)
semnele fizice particulare, obiective si inalterabile;
c)
data si locul nasterii;
d)
sexul;
e)
fotografiile;
f)
amprentele digitale;
g)
cetătenia;
h)
mentiunea că persoana vizată este înarmată, violentă sau
evadată;
i)
motivul semnalării;
j)
autoritatea care emite semnalarea;
k)
mentiunile cu privire la decizia sau hotărârea care a stat la baza
semnalării;
l) măsurile ce
trebuie luate;
m)
legătura cu alte semnalări;
n)
tipul infractiunii.
(2)
Semnalările cu privire la persoane nu pot fi introduse în SINS
fără datele prevăzute la alin. (1) lit. a), d), l) si,
atunci când este cazul, lit. k).
(3)
Atunci când sunt disponibile, se introduc toate datele prevăzute la alin.
(1).
(4)
Fotografiile si amprentele digitale se introduc numai după verificarea
îndeplinirii unui standard minim de calitate în conformitate cu
caracteristicile stabilite potrivit prevederilor Deciziei 2007/533/JAI a
Consiliului, pentru semnalările prevăzute la art. 6 lit. a)-e), si
potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006 al
Parlamentului European si al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind
instituirea, functionarea si utilizarea Sistemului de Informatii Schengen din a
doua generatie (SIS II),
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE)
nr. L. 381 din 28 decembrie 2006, pentru semnalările prevăzute la
art. 6 lit. f), si sunt folosite doar pentru confirmarea identitătii unei
persoane ca urmare a realizării unui rezultat pozitiv la o semnalare din
SINS.
§
2. Semnalări cu privire la persoane căutate în vederea
predării în baza unui mandat european de arestare sau în vederea
extrădării
Art. 8. - (1) Semnalările cu privire la persoane căutate în vederea
predării în baza unui mandat european de arestare se introduc în SINS,
potrivit dispozitiilor referitoare la mandatul european de arestare,
prevăzute în Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară
internatională în materie penală, cu modificările si completările
ulterioare.
(2)
Semnalările cu privire la persoane căutate în vederea
extrădării se introduc în SINS, potrivit dispozitiilor referitoare la
mandatul de urmărire internatională în vederea extrădării,
prevăzute în Legea nr. 302/2004, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 9. - În cazul semnalărilor prevăzute la art. 8 alin. (1), în SINS se
introduc si următoarele date aditionale:
a)
copia mandatului european de arestare;
b)
traducerea mandatului european de arestare în una sau mai multe dintre limbile
oficiale ale institutiilor Uniunii Europene, atunci când este disponibilă.
§
3. Semnalări cu privire la persoane dispărute
Art. 10. - (1) Semnalările prevăzute la art. 6 lit. b) se introduc în
SINS, pentru următoarele categorii de persoane:
a)
persoane dispărute care trebuie doar localizate;
b)
persoane dispărute care, după localizare, trebuie aduse în institutii
sau unităti sanitare;
c)
minori sau persoane puse sub interdictie care, după localizare, trebuie
reîntoarse alături de reprezentantii lor legali.
(2)
Semnalările cu privire la persoanele dispărute care trebuie doar
localizate se introduc în SINS de către autoritătile nationale
competente la sesizarea oricărei persoane, dacă în urma
verificărilor se constată că sesizarea privind disparitia
persoanei respective este întemeiată.
(3)
Semnalările cu privire la persoanele dispărute care, după
localizare, trebuie aduse în institutii sau unităti sanitare se introduc
în SINS de către autoritătile nationale competente, la sesizarea
institutiilor ori unitătilor sanitare, în baza documentelor emise de
acestea, prin care se dispune internarea nevoluntară, în cazul persoanelor
cu tulburări psihice, sau internarea obligatorie, în cazul persoanelor
care suferă de boli transmisibile, ori în baza hotărârii instantei de
judecată prin care s-a dispus internarea medicală sau internarea
într-un institut medical-educativ, dacă, în urma verificărilor, se
constată că sesizarea privind disparitia persoanei respective este
întemeiată.
(4)
Semnalările cu privire la minori sau persoane puse sub interdictie care,
după localizare, trebuie reîntoarse alături de reprezentantii lor
legali se introduc de către autoritătile nationale competente la
sesizarea oricărei persoane, dacă, în urma verificărilor, se
constată că sesizarea privind disparitia persoanei respective este
întemeiată.
(5)
În cuprinsul semnalărilor cu privire la persoane dispărute se
mentionează măsura ce trebuie luată în cazul identificării
persoanei care face obiectul respectivei semnalări.
Art.
11. - (1) În cazul identificării unei persoane majore
cu privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria
celor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a), aceasta este informată
despre existenta semnalării si i se solicită consimtământul cu
privire la transmiterea informatiilor privind adresa la care locuieste
către persoana care a sesizat disparitia.
(2)
Autoritatea natională competentă care a introdus semnalarea
informează persoana care a sesizat disparitia cu privire la locul unde se
află persoana în cauză numai dacă aceasta îsi dă consimtământul.
În lipsa consimtământului, persoana care a sesizat disparitia este
informată cu privire la faptul că semnalarea a fost stearsă,
deoarece persoana dispărută a fost localizată.
Art.
12. - (1) În cazul identificării unei persoane cu
privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria celor
prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), se informează institutiile
sau unitătile sanitare ce au solicitat introducerea semnalării,
solicitându-se si preluarea persoanei în cauză.
(2)
În cazul în care persoana nu poate fi preluată imediat, aceasta este
internată, la recomandarea directiei de sănătate publică
judetene sau a municipiului Bucuresti, în cea mai apropiată institutie sau
unitate sanitară ce are capacitatea de a-i acorda un tratament adecvat,
până la preluarea sa.
Art.
13. - (1) În cazul identificării unei persoane cu
privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria celor
prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. c), se informează reprezentantul
legal, solicitându-i-se si preluarea acesteia.
(2)
În cazul în care nu a fost identificat reprezentantul legal sau persoana nu
poate fi preluată imediat de către reprezentantul legal, aceasta este
plasată într-o institutie sau unitate sanitară ori într-un serviciu
de protectie în conditiile legii, după caz, până la preluarea sa.
§
4. Semnalări cu privire la persoane căutate în vederea
participării la o procedură judiciară
Art.
14. - (1) Semnalările cu privire la persoanele
căutate în vederea participării la o procedură judiciară se
introduc în SINS de către autoritătile nationale competente, la
solicitarea organelor de urmărire penală sau a instantei de
judecată, pentru următoarele categorii:
a)
martorii;
b)
persoanele căutate pentru a fi citate în vederea prezentării în fata
autoritătilor judiciare pentru a da declaratii în legătură cu
faptele pentru care sunt cercetate în cadrul unui proces penal;
c)
persoanele cărora urmează să li se comunice o hotărâre
judecătorească sau alte documente privind activitătile din
cadrul unui proces penal în care sunt cercetate;
d)
persoanele căutate în vederea executării unei măsuri educative
care implică privarea de libertate.
(2)
În cazul identificării unei persoane cu privire la care a fost
introdusă în SINS o semnalare din categoria celor prevăzute la alin.
(1), se informează persoana în cauză cu privire la existenta
semnalării, se stabileste adresa la care aceasta locuieste si se
comunică această informatie organului de urmărire penală
sau instantei de judecată care a solicitat introducerea semnalării.
§
5. Semnalări cu privire la persoane sau bunuri, în scopul
efectuării de controale discrete
Art.
15. - (1) Semnalările cu privire la persoane sau la
vehicule, ambarcatiuni, aeronave si containere, în scopul efectuării de
controale discrete, se introduc în SINS de către autoritătile
nationale competente, la solicitarea organelor de urmărire penală.
(2)
Organele de urmărire penală pot solicita introducerea unei
semnalări din categoria celor prevăzute la alin. (1), în scopul
prevenirii si combaterii faptelor penale, în următoarele cazuri:
a)
atunci când există date si informatii potrivit cărora o persoană
intentionează să comită sau comite una dintre infractiunile
pentru care se poate emite mandat european de arestare potrivit Legii nr.
302/2004, cu modificările si completările ulterioare;
b)
atunci când, în urma evaluării generale a unei persoane, se stabilesc
indicii suficiente pentru a se presupune că acea persoană va mai
comite una dintre infractiunile pentru care se poate emite mandat european de
arestare potrivit Legii nr. 302/2004, cu modificările si completările
ulterioare;
c)
atunci când există date si informatii că vehiculul, ambarcatiunea,
aeronava sau containerul are legătură cu comiterea uneia dintre
infractiunile pentru care se poate emite mandat european de arestare potrivit
Legii nr. 302/2004, cu modificările si completările ulterioare.
(3)
Evaluarea generală a unei persoane în cazul prevăzut la alin. (2)
lit. b) are în vedere antecedentele penale pentru care nu a intervenit
reabilitarea si care privesc săvârsirea unora dintre infractiunile pentru
care se poate emite mandat european de arestare potrivit Legii nr. 302/2004, cu
modificările si completările ulterioare, precum si elementele ce
influentează perspectivele reintegrării în societate a persoanei în
cauză după executarea pedepsei, după gratiere sau prescrierea
executării pedepsei.
Art.
16. - (1) Semnalările cu privire la persoane sau la
vehicule, ambarcatiuni, aeronave si containere, în scopul efectuării de
controale discrete, se introduc în SINS de către autoritătile
nationale competente, la solicitarea organelor de stat cu atributii în domeniul
securitătii nationale.
(2)
Organele de stat cu atributii în domeniul securitătii nationale pot
solicita introducerea unei semnalări din categoria celor prevăzute la
alin. (1), în următoarele cazuri:
a)
atunci când există date sau indicii că informatiile prevăzute la
art. 17 alin. (1) sunt necesare pentru a preveni o amenintare din partea
persoanei vizate sau alte amenintări la adresa securitătii nationale;
b)
atunci când vehiculul, ambarcatiunea, aeronava sau containerul are
legătură cu o amenintare la adresa securitătii nationale.
Art.
17. - (1) Atunci când, cu ocazia desfăsurării
controlului la trecerea frontierei de stat ori a altui tip de control politienesc
sau vamal, autoritătile competente să efectueze astfel de controale
identifică persoane, vehicule, ambarcatiuni, aeronave ori containere cu
privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare în scopul
efectuării de controale discrete, culeg si transmit autoritătilor
nationale competente care au introdus semnalarea cât mai multe dintre
următoarele informatii:
a)
faptul că a fost localizată persoana, vehiculul, ambarcatiunea,
aeronava sau containerul;
b)
locul, data sau motivul verificării;
c)
ruta si destinatia călătoriei;
d)
persoanele care însotesc persoanele în cauză sau ocupantii vehiculului, ai
ambarcatiunii ori aeronavei despre care se poate presupune, pe baza unui temei
rational, că sunt asociate cu persoanele în cauză;
e)
vehiculul, ambarcatiunea, aeronava sau containerul;
f)
bunurile transportate;
g)
împrejurările în care a fost localizată persoana, vehiculul,
ambarcatiunea, aeronava sau containerul.
(2)
Procedura pentru culegerea informatiilor prevăzute la alin. (1) este cea
stabilită pentru efectuarea controlului cu ocazia căruia sunt
identificate persoanele, vehiculele, ambarcatiunile, aeronavele sau
containerele cu privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare în
scopul efectuării de controale discrete.
(3)
Cu ocazia culegerii informatiilor prevăzute la alin. (1), persoanelor în
cauză nu li se comunică faptul că în SINS există o
semnalare în scopul efectuării de controale discrete.
§
6. Semnalări privind bunuri căutate pentru a fi confiscate sau
folosite ca probe în cursul procedurilor penale
Art.
18. - (1) Semnalările cu privire la bunuri căutate
pentru a fi confiscate sau folosite ca probe în cursul procedurilor penale se
introduc în SINS de către autoritătile nationale competente, la
solicitarea organelor de urmărire penală sau a instantei de
judecată.
(2)
Semnalările prevăzute la alin. (1) se introduc cu privire la
următoarele bunuri:
a)
autovehicule cu o capacitate cilindrică de peste 50 cm3,
ambarcatiuni si aeronave;
b)
remorci cu o greutate care depăseste 750 kg fără
încărcătură, caravane, echipamente industriale, motoare
exterioare si containere;
c)
arme de foc;
d)
documente oficiale în alb care au fost furate, utilizate în mod fraudulos sau
pierdute;
e)
documente de identitate eliberate, de tipul pasapoartelor, cărtilor de identitate,
permiselor de conducere, documentelor care atestă sederea, respectiv
rezidenta pe teritoriul României si documentelor de călătorie furate,
însusite ilegal, pierdute sau anulate;
f)
certificate de înmatriculare ale vehiculelor care au fost furate, utilizate în
mod fraudulos, pierdute sau anulate;
g)
bancnote;
h)
valori mobiliare si mijloace de plată, cum ar fi cecuri, cărti de
credit, obligatiuni si actiuni, care au fost furate, însusite ilegal, pierdute
sau anulate.
(3)
Semnalările cu privire la bunurile prevăzute la alin. (2) lit. d) si
e) se introduc în SINS de către autoritătile nationale competente si
în baza sesizărilor privind pierderea acestora, primite de la orice
persoană interesată, dacă se constată că sesizarea
este întemeiată.
(4)
Tranzactiile cu datele prevăzute la alin. (2) se realizează potrivit
normelor tehnice stabilite în conformitate cu Decizia 2007/533/JAI a
Consiliului.
Art.
19. - În cazul identificării unui bun cu privire la
care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria celor
prevăzute la art. 18 alin. (1), se informează de îndată organul
de urmărire penală sau instanta de judecată care a solicitat
introducerea semnalării.
§
7. Semnalări privind străinii în scopul refuzului intrării pe
teritoriul statului român sau în scopul executării unei măsuri prin
care se interzice sederea pe teritoriul României
Art.
20. - (1) Semnalările privind străinii se introduc
de către autoritătile nationale competente în temeiul măsurilor
care au ca efect interzicerea intrării pe teritoriul României sau
interzicerea sederii pe teritoriul României, dispuse potrivit prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, republicată, cu completările ulterioare.
(2) Efectuarea de tranzactii în SINS cu semnalările privind străinii în scopul refuzului intrării pe teritoriul statului român sau în scopul executării unei măsuri prin care se interzice sederea pe teritoriul României se realizează de către autoritătile nationale competente, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006 al Parlamentului European si al Consiliului.
CAPITOLUL III
Participarea României la SIS
SECTIUNEA 1
Înfiintarea si obiectivul general al N.SIS
Art.
21. - (1) Se înfiintează N.SIS, cu respectarea
protocoalelor si procedurilor tehnice stabilite pentru SIS de generatia a doua,
potrivit prevederilor Deciziei 2007/533/JAI a Consiliului, astfel încât cele
două sisteme informatice să fie compatibile.
(2) N.SIS este destinat să asigure posibilitatea pentru autoritătile nationale competente ca, prin intermediul unei proceduri automate, să efectueze tranzactii cu privire la semnalările pe care le contine, în scopul îndeplinirii atributiilor legale.
(3)
N.SIS contine semnalări introduse de către autoritătile
nationale competente sau de către autoritătile competente din statele
membre cu privire la persoane ori bunuri, corespunzător tipurilor
prevăzute în reglementările aplicabile la nivelul SIS central.
(4)
N.SIS devine operational de la data aplicării în totalitate de către
România a dispozitiilor acquis-ului Schengen, în temeiul deciziei Consiliului
emise în acest sens.
Autorităti cu competente în gestionarea si exploatarea N.SIS
Art.
22. - (1) Ministerul Administratiei si Internelor, prin
Centrul National SIS, este responsabil cu implementarea, functionarea,
întretinerea si securitatea N.SIS, cu asigurarea conectării N.SIS la SIS
central si managementul copiei nationale a bazei de date centrale a SIS, precum
si cu asigurarea accesului autoritătilor române la N.SIS.
(2)
După data la care N.SIS devine operational, Comitetul tehnic prevăzut
la art. 4 alin. (2) are atributii de analiză si solutionare a problemelor
de ordin tehnic ce pot apărea în functionarea acestuia.
(3)
Drepturile de acces la SINS ale autoritătilor nationale competente se
extind si la copia natională a SIS, de la data la care N.SIS devine
operational.
Art.
23. - Biroul SIRENE national are următoarele atributii
principale:
a)
asigură schimbul de informatii suplimentare potrivit prevederilor cuprinse
în Manualul SIRENE;
b)
realizează activitătile necesare în vederea adăugării sau
ridicării unui indicator de validitate la semnalările din SIS;
c)
realizează activităti pentru introducerea semnalărilor cu
privire la persoane căutate în vederea predării în baza unui mandat
european de arestare sau în vederea extrădării;
d)
desfăsoară activitătile necesare în vederea implementării
deciziilor luate la nivelul Uniunii Europene în domeniul de activitate al
birourilor SIRENE;
e)
realizează statistici privind activitatea sa si le transmite periodic
Secretariatului General al Consiliului;
f)
coordonează activitatea de verificare a calitătii informatiilor
cuprinse în semnalările din N.SIS, în conformitate cu prevederile
Manualului SIRENE;
g)
transmite autoritătii competente de la nivelul SIS central lista
autoritătilor nationale competente, precum si orice modificare
ulterioară a acesteia;
h)
asigură organizarea si desfăsurarea misiunilor de predare/preluare
sau extrădare a persoanelor arestate, în baza mandatului european de
arestare ori a mandatului de urmărire internatională emis de
autoritătile judiciare române, ulterior realizării unui rezultat
pozitiv, în colaborare cu autoritătile nationale competente.
Art.
24. - (1) Biroul SIRENE national asigură realizarea schimbului
de informatii suplimentare prin intermediul infrastructurii de comunicatii
aferente SIS sau, atunci când aceasta nu este accesibilă, prin alte
mijloace tehnice, securizate în mod corespunzător pentru schimbul de
informatii suplimentare, în următoarele situatii:
a)
atunci când este necesar ca autoritătile nationale competente si
autoritătile din celelalte state membre să se consulte sau să se
informeze reciproc la introducerea unei semnalări în SIS;
b)
ca urmare a realizării unui rezultat pozitiv pentru a permite luarea unei
măsuri adecvate;
c)
în cazul în care măsura necesară corespunzătoare unei
semnalări din SIS nu poate fi luată;
d)
atunci când se analizează calitatea datelor din continutul
semnalărilor din SIS;
e)
atunci când se analizează compatibilitatea si prioritatea unor
semnalări;
f)
atunci când se analizează exercitarea dreptului de acces.
(2)
Autoritătile române utilizează informatiile suplimentare numai în
scopul în care le-au fost transmise de către autoritătile celorlalte
state membre.
(3)
Răspunsul la solicitările de informatii suplimentare formulate de
către autoritătile altor state membre se transmite de către
autoritatea natională competentă care a introdus semnalarea în
cauză, prin intermediul Biroului SIRENE national, cât mai repede posibil,
dar nu mai târziu de 12 ore.
(4) Autoritătile române care au solicitat autoritătilor nationale competente introducerea unor semnalări în SIS transmit informatiile suplimentare solicitate de către autoritătile altor state membre în legătură cu respectivele semnalări în cel mai scurt timp, astfel încât termenul prevăzut la alin. (3) să poată fi respectat.
SECTIUNEA a 3-a
Semnalările introduse în SIS
§
1. Transmiterea semnalărilor în SIS
Art.
25. - (1) Autoritatea natională competentă care a
introdus o semnalare în SINS dispune transmiterea acelei semnalări în SIS
în cazul în care, în urma verificărilor, se obtin date si informatii din
care rezultă necesitatea căutării persoanelor sau bunurilor în
spatiul Schengen.
(2)
În cazul semnalărilor din SINS cu privire la persoane sau bunuri în scopul
efectuării de controale discrete, transmiterea în SIS se face numai la
solicitarea organelor de urmărire penală sau a organelor de stat cu
atributii în domeniul securitătii nationale.
(3)
Semnalările cu privire la minori sau persoane puse sub interdictie,
introduse în SINS, se transmit direct în SIS de la data la care N.SIS devine
operational.
(4)
Semnalările privind străinii, introduse în SINS în scopul refuzului
intrării pe teritoriul statului român sau în scopul executării unei
măsuri prin care se interzice sederea pe teritoriul României, se transmit
direct în SIS de la data la care N.SIS devine operational.
§
2. Semnalări cu privire la persoane căutate în vederea
predării în baza unui mandat european de arestare sau în vederea
extrădării
Art.
26. - După transmiterea în SIS a unei semnalări
din categoria celor prevăzute la art. 8 alin. (1), Biroul SIRENE national
informează, în cadrul schimbului de informatii suplimentare, birourile
SIRENE din celelalte state membre cu privire la introducerea semnalării si
comunică acestora informatiile prevăzute la art. 79 alin. (1) din
Legea nr. 302/2004, cu modificările si completările ulterioare, în
cadrul schimbului de informatii suplimentare.
Art.
27. - (1) După transmiterea în SIS a unei
semnalări din categoria celor prevăzute la art. 8 alin. (2), Biroul
SIRENE national informează, în cadrul schimbului de informatii
suplimentare, birourile SIRENE din celelalte state membre cu privire la
introducerea semnalării si comunică acestora informatiile
prevăzute la art. 29 alin. (1) din Decizia 2007/533/JAI a Consiliului.
(2)
Biroul SIRENE national nu comunică birourilor SIRENE din celelalte state
membre informatiile prevăzute la alin. (1) dacă a transmis anterior,
cu privire la aceeasi persoană, informatiile prevăzute la art. 9 sau
cele prevăzute la art. 79 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, cu
modificările si completările ulterioare, iar acestea sunt suficiente
pentru executarea actiunilor în baza semnalării de către
autoritătile celorlalte state membre.
Art.
28. - (1) După primirea la Biroul SIRENE national a
comunicării referitoare la introducerea în SIS de către un alt stat
membru a unei semnalări cu privire la persoane căutate în vederea
predării în baza unui mandat european de arestare sau în vederea
extrădării, procurorul sau judecătorul detasat în cadrul
Biroului SIRENE national verifică dacă arestarea în baza acelei
semnalări este compatibilă cu legislatia natională, cu
obligatiile asumate de România prin documente juridice de cooperare
internatională sau cu interesele nationale vitale si solicită
Biroului SIRENE national întreprinderea demersurilor necesare pentru
adăugarea unui indicator de validitate, atunci când constată
incompatibilitatea.
(2)
În vederea realizării atributiilor prevăzute la alin. (1), Ministerul
Administratiei si Internelor solicită Consiliului Superior al
Magistraturii, în conditiile legii, detasarea procurorului sau
judecătorului în cadrul Biroului SIRENE national.
(3)
Autoritatea judiciară română de executare a mandatului european de
arestare solicită Biroului SIRENE national întreprinderea demersurilor
necesare pentru adăugarea unui indicator de validitate la semnalarea din
SIS introdusă de alt stat membru în baza unui mandat european de arestare
pe care autoritatea judiciară respectivă refuză să îl
execute în temeiul art. 88 din Legea nr. 302/2004, cu modificările si
completările ulterioare.
(4)
Autoritatea judiciară română care ar fi competentă să
dispună cu privire la executarea unui mandat european de arestare, la
sesizarea procurorului, solicită Biroului SIRENE national întreprinderea
demersurilor necesare pentru adăugarea unui indicator de validitate la
semnalarea introdusă în SIS de către un alt stat membru în baza unui
mandat european de arestare pe care ar refuza să îl execute, în temeiul
art. 88 din Legea nr. 302/2004, cu modificările si completările
ulterioare, dacă persoana în cauză ar fi găsită.
(5)
Biroul SIRENE national colaborează cu Biroul SIRENE din statul membru care
a introdus semnalarea prevăzută la alin. (1), (3) sau (4), în vederea
adăugării unui indicator de validitate pentru ca arestarea să nu
se efectueze de către autoritătile române.
(6)
Semnalările introduse de celelalte state membre privind persoane
căutate în vederea predării în baza unui mandat european de arestare
sau în vederea extrădării, care au atasat indicatorul de validitate
prevăzut la alin. (5), nu constituie temei pentru arestarea persoanei în
cauză de către autoritătile române, ci doar pentru comunicarea
locului unde se află aceasta.
(7)
Semnalările cu privire la persoane căutate în vederea
extrădării, introduse de celelalte state membre, constituie temei
doar pentru comunicarea locului unde se află persoana cu privire la care a
fost introdusă semnalarea până în momentul în care se dispune
arestarea provizorie în vederea extrădării potrivit prevederilor art.
45 din Legea nr. 302/2004, cu modificările si completările
ulterioare.
(8)
La solicitarea întemeiată a autoritătilor competente ale statului
membru care a introdus semnalarea ce are atasat indicatorul de validitate
prevăzut la alin. (5), în cazuri urgente si grave, autoritatea
judiciară română competentă să dispună cu privire la
executarea mandatului european de arestare sau a cererii de extrădare
dispune retragerea indicatorului de validitate si arestarea persoanei în
cauză în vederea predării ori arestarea provizorie în vederea
extrădării.
Art.
29. - (1) La primirea unei solicitări din partea
Biroului SIRENE al altui stat membru privind adăugarea unui indicator de
validitate la o semnalare cu privire la persoane căutate în vederea
predării în baza unui mandat european de arestare ori în vederea
extrădării, Biroul SIRENE national adaugă indicatorul de
validitate solicitat si informează de îndată autoritatea judiciară
română care a emis mandatul european de arestare sau mandatul de
urmărire internatională în vederea extrădării ce stă
la baza introducerii respectivei semnalări.
(2)
Autoritatea judiciară română care a emis mandatul european de
arestare sau mandatul de urmărire internatională ce stă la baza
introducerii semnalării transmite, prin intermediul Biroului SIRENE
national, în cazuri urgente si grave, o solicitare motivată pentru
ridicarea indicatorului de validitate adăugat potrivit alin. (1).
Art.
30. - (1) Semnalările introduse în SIS în baza art. 26
din Decizia 2007/533/JAI a Consiliului de către statele asociate
echivalează cu semnalările cu privire la persoane căutate în
vederea predării în baza unui mandat european de arestare.
(2)
Mandatele de arestare emise de statele asociate, transmise prin intermediul
SIS, echivalează cu mandatele europene de arestare.
§
3. Semnalări cu privire la persoane dispărute
Art.
31. - (1) În cazul primirii unei comunicări referitoare
la localizarea pe teritoriul altui stat membru a unei persoane majore cu
privire la care a fost transmisă în SIS o semnalare din categoria celor
prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a), autoritatea natională
competentă care a introdus semnalarea informează persoana care a
sesizat disparitia cu privire la locul unde se află persoana
respectivă numai dacă aceasta îsi dă consimtământul, în
lipsa consimtământului, persoana care a sesizat disparitia este
informată cu privire la faptul că semnalarea a fost stearsă,
deoarece persoana dispărută a fost localizată.
(2)
În cazul primirii unei comunicări referitoare la localizarea pe teritoriul
altui stat membru a unei persoane cu privire la care a fost transmisă în
SIS o semnalare din categoria celor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit.
b), autoritatea natională competentă care a introdus semnalarea, în
colaborare cu institutiile sau unitătile sanitare care au sesizat
disparitia, întreprind toate demersurile necesare pentru preluarea persoanei în
cauză.
(3)
În cazul primirii unei comunicări referitoare la localizarea pe teritoriul
altui stat membru a unei persoane cu privire la care a fost transmisă în
SIS o semnalare din categoria celor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit.
c), autoritătile române întreprind toate demersurile necesare pentru reîntoarcerea
acesteia alături de reprezentantii ei legali.
Art.
32. - (1) În cazul identificării pe teritoriul României
a unei persoane majore cu privire la care a fost introdusă în SIS de
către un alt stat membru o semnalare cu privire la disparitia sa, aceasta
este informată despre existenta semnalării si i se solicită
consimtământul cu privire la transmiterea informatiilor privind adresa la
care locuieste către persoana care a sesizat disparitia.
(2)
Informatiile privind persoana localizată si cele privind
consimtământul acesteia se transmit statului membru care a introdus
semnalarea prin intermediul Biroului SIRENE national.
Art.
33. - (1) În cazul identificării pe teritoriul României
a unei persoane cu privire la care a fost introdusă în SIS de către
un alt stat membru o semnalare cu privire la disparitia si necesitatea punerii
sale sub protectie, aceasta este internată, la recomandarea directiei de
sănătate publică judetene sau a municipiului Bucuresti, într-o
institutie sau unitate sanitară ce are capacitatea de a-i acorda un
tratament adecvat, până la preluarea sa de către autoritătile
statului care a introdus semnalarea.
(2)
Informatiile privind locul unde este internată persoana în cauză se
transmit statului membru care a introdus semnalarea prin intermediul Biroului
SIRENE national de către autoritatea care a realizat rezultatul pozitiv.
Art.
34. - (1) În cazul identificării pe teritoriul României
a unui minor sau a unei persoane puse sub interdictie cu privire la care a fost
introdusă în SIS de către un alt stat membru o semnalare cu privire
la disparitia sa, aceasta este plasată, după caz,
într-o institutie ori unitate sanitară sau într-un serviciu de protectie
în conditiile legii, până la preluarea sa de către reprezentatul
legai sau de către autoritătile statului care a introdus semnalarea.
(2)
Informatiile privind locul unde se găseste minorul sau cel pus sub
interdictie se transmit statului membru care a introdus semnalarea prin
intermediul Biroului SIRENE national.
Art.
35. - (1) Instanta de judecată competentă teritorial,
la cererea persoanei pe numele căreia a fost introdusă o semnalare cu
privire la disparitia si necesitatea punerii sale sub protectie de un alt stat
membru, dispune ca Biroul SIRENE national să întreprindă demersurile
necesare pentru adăugarea unui indicator de validitate la semnalarea
respectivă, dacă internarea persoanei în cauză în institutii sau
unităti sanitare în baza acelei semnalări nu este compatibilă cu
legislatia natională, cu obligatiile asumate de România prin documente
juridice de cooperare internatională ori cu interesele nationale vitale.
(2)
La primirea cererii prevăzute la alin. (1), instanta de judecată
dispune, prin ordonantă presedintială, dacă persoana în
cauză urmează a fi internată sau nu într-o institutie ori
unitate sanitară, până la solutionarea cauzei.
(3)
În cazul identificării pe teritoriul României a unei persoane majore cu
privire la care a fost introdusă în SIS de către un alt stat membru o
semnalare cu privire la disparitia sa la momentul când aceasta era minoră,
se solicită Biroului SIRENE national întreprinderea demersurilor necesare
pentru adăugarea unui indicator de validitate la semnalarea
respectivă.
(4)
Biroul SIRENE national colaborează cu Biroul SIRENE din statul membru care
a introdus semnalarea prevăzută la alin. (1) sau (3) în vederea
adăugării unui indicator de validitate la aceasta, astfel încât
persoana în cauză să nu fie localizată de către
autoritătile române.
(5)
La solicitarea întemeiată a autoritătilor competente ale statului
membru care a introdus semnalarea ce are atasat indicatorul de validitate
prevăzut la alin. (1), în cazuri urgente si grave, instanta de
judecată care a dispus adăugarea indicatorului de validitate
hotărăste, cu citarea persoanei în cauză, dacă acesta poate
fi ridicat.
(6)
Hotărârea instantei se comunică de către Biroul SIRENE national
Biroului SIRENE din statul membru care a introdus semnalarea.
(7)
La primirea unei solicitări privind adăugarea unui indicator de
validitate la o semnalare cu privire la o persoană dispărută,
Biroul SIRENE national adaugă indicatorul de validitate solicitat si
informează de îndată autoritatea natională competentă care
a transmis semnalarea în SIS.
(8)
Autoritatea natională competentă care a transmis în SIS o semnalare
cu privire la persoane dispărute care trebuie plasate sub protectie, din
oficiu sau la solicitarea institutiilor ori unitătilor sanitare transmite,
prin intermediul Biroului SIRENE national, în cazuri urgente si grave, o
solicitare motivată privind ridicarea indicatorului de validitate adăugat
potrivit alin. (7).
§
4. Semnalări cu privire la persoane căutate în vederea
participării la o procedură judiciară
Art.
36. - (1) În cazul primirii unei comunicări referitoare
la localizarea pe teritoriul altui stat membru a unei persoane cu privire la
care a fost transmisă în SIS o semnalare cu privire la persoane
căutate în vederea participării la o procedură judiciară,
Biroul SIRENE national transmite de îndată informatiile primite organului
de urmărire penală sau instantei de judecată care a solicitat
introducerea semnalării.
(2)
Îîn cazul identificării pe teritoriul României a unei persoane cu privire
la care a fost introdusă în SIS de către un alt stat membru o
semnalare cu privire la persoane căutate în vederea participării la o
procedură judiciară, autoritătile române informează
persoana în cauză cu privire la existenta semnalării, stabilesc
adresa la care aceasta locuieste si comunică această informatie
statului membru care a introdus semnalarea, prin intermediul Biroului SIRENE
national.
§
5. Semnalări cu privire la persoane sau bunuri în scopul
efectuării de controale discrete
Art.
37. - (1) După transmiterea în SIS a unei
semnalări pentru efectuarea controlului discret la solicitarea organelor
de stat cu atributii în domeniul securitătii nationale, Biroul SIRENE
national informează, în cadrul schimbului de informatii suplimentare,
birourile SIRENE din celelalte state membre cu privire la introducerea
semnalării.
(2)
După primirea unei comunicări referitoare la introducerea în SIS de
către un alt stat membru a unei semnalări pentru efectuarea de
controale discrete, Biroul SIRENE national informează organele de stat cu
atributii în domeniul securitătii nationale.
Art.
38. - (1) Autoritătile române care identifică, cu
ocazia desfăsurării controlului la trecerea frontierei de stat sau a
altui tip de control politienesc ori vamal, persoane, vehicule, ambarcatiuni,
aeronave sau containere cu privire la care a fost introdusă în SIS de
către un alt stat membru o semnalare în scopul efectuării de controale
discrete, culeg si transmit Biroului SIRENE national cât mai multe dintre
informatiile prevăzute la art. 17 alin. (1).
(2)
Biroul SIRENE national transmite Biroului SIRENE al statului membru care a
introdus semnalarea informatiile primite potrivit alin. (1), în cadrul
schimbului de informatii suplimentare.
(3)
Prevederile art. 17 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
Art.
39. - După primirea unei comunicări din partea
Biroului SIRENE al altui stat membru referitoare la persoane, vehicule,
ambarcatiuni, aeronave sau containere, cu privire la care a fost transmisă
în SIS o semnalare în scopul efectuării de controale discrete, Biroul
SIRENE national transmite informatiile primite autoritătii competente care
a transmis semnalarea sau organului de stat cu atributii în domeniul prevenirii
si contracarării amenintărilor la adresa securitătii nationale
care a solicitat transmiterea semnalării în SIS.
Art.
40. - Semnalările cu privire la persoane sau bunuri în
scopul efectuării de controale specifice, introduse de alte state membre,
echivalează, pe teritoriul României, cu semnalări în scopul
efectuării de controale discrete.
Art.
41. - (1) Organele de urmărire penală sau organele
de stat cu atributii în domeniul securitătii nationale pot solicita
Biroului SIRENE national întreprinderea demersurilor necesare pentru
adăugarea unui indicator de validitate la semnalările, în scopul
efectuării de controale discrete, introduse de alte state membre,
dacă efectuarea controlului discret de către autoritătile române
în baza acelei semnalări nu este compatibilă cu legislatia
natională, cu obligatiile asumate de România prin documente juridice de
cooperare internatională sau cu interesele nationale vitale.
(2)
Biroul SIRENE national colaborează cu Biroul SIRENE din statul membru care
a introdus semnalarea prevăzută la alin. (1) În vederea
adăugării unui indicator de validitate la aceasta, astfel încât
controlul discret să nu se efectueze de către autoritătile
române.
(3)
La solicitarea întemeiată a autoritătilor competente ale statului
membru care a introdus semnalarea ce are atasat indicatorul de validitate
prevăzut la alin. (2), în cazuri urgente si grave, organele de
urmărire penală sau organele de stat cu atributii în domeniul
securitătii nationale ce au solicitat adăugarea indicatorului de
validitate comunică, în termen de 5 zile lucrătoare, Biroului SIRENE
national dacă sunt sau nu de acord cu ridicarea acestuia.
(4)
După primirea acordului prevăzut la alin. (3), Biroul SIRENE national
solicită Biroului SIRENE din statul membru care a introdus semnalarea
ridicarea indicatorului de validitate.
(5)
La primirea unei solicitări din partea autoritătilor altui stat
membru privind adăugarea unui indicator de validitate la o semnalare în
scopul efectuării de controale discrete, Biroul SIRENE national
adaugă indicatorul de validitate solicitat si informează de
îndată organele de urmărire penală sau organele de stat cu
atributii în domeniul securitătii nationale care au introdus ori au
solicitat introducerea semnalării.
(6)
Organele de urmărire penală sau organele de stat cu atributii în
domeniul securitătii nationale pot transmite, prin intermediul Biroului
SIRENE national, în cazuri urgente si grave, o solicitare motivată privind
ridicarea unui indicator de validitate adăugat potrivit alin. (5).
§
6. Semnalări privind bunuri căutate pentru a fi confiscate sau
folosite ca probe în cursul procedurilor penale
Art.
42. - (1) În cazul primirii unei comunicări referitoare
la localizarea pe teritoriul altui stat membru a unui bun cu privire la care a
fost transmisă în SIS o semnalare din categoria celor prevăzute la
art. 18 alin. (1), Biroul SIRENE national transmite de îndată informatiile
primite organului de urmărire penală sau instantei de judecată
care a solicitat introducerea semnalării.
(2)
În cazul identificării pe teritoriul României a unui bun cu privire la
care a fost introdusă în SIS de către un alt stat membru o semnalare
cu privire la bunuri căutate pentru a fi confiscate sau folosite ca probe
în cursul procedurilor penale, autoritătile române dispun măsurile
necesare în vederea confiscării ori ridicării bunului potrivit
legislatiei penale sau procesual penale, după caz, si comunică
informatiile cu privire la măsurile luate statului membru care a introdus
semnalarea, prin intermediul Biroului SIRENE national.
§
7. Semnalări privind străinii, în scopul refuzului intrării
pe teritoriul statului român sau în scopul executării unei măsuri
prin care se interzice sederea pe teritoriul României
Art.
43. - Schimbul de informatii suplimentare în
legătură cu semnalările de interes Schengen din categoria celor
prevăzute la art. 20 transmise în SIS se realizează de către
autoritătile nationale competente, prin intermediul Biroului SIRENE
national, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006 al
Parlamentului European si al Consiliului.
§
8. Informarea
Art.
44. - (1) În toate cazurile când a fost obtinut un rezultat
pozitiv, autoritătile competente care au identificat bunuri sau persoane
cu privire la care au fost introduse semnalări în SIS informează
Biroul SIRENE national în scop statistic.
(2) În situatia în care măsurile solicitate printr-o semnalare din SIS nu pot fi realizate, autoritătile nationale competente informează despre aceasta statul membru care a introdus semnalarea, prin intermediul Biroului SIRENE national.
(3)
Biroul SIRENE national comunică autoritătii nationale competente care
a transmis o semnalare în SIS informarea primită de la un alt stat membru
privind imposibilitatea realizării măsurilor solicitate prin acea semnalare.
Accesul EUROPOL si EUROJUSTsi cooperarea cu INTERPOL
Art.
45. - Autoritătile nationale competente transmit
acordul cu privire la utilizarea de către EUROPOL sau EUROJUST a
informatiilor cuprinse în semnalările transmise în SIS, în termen de 10
zile de la primirea solicitării.
Art.
46. - (1) Prin exceptie de la prevederile art. 56,
autoritătile române pot face schimb de informatii cuprinse în
semnalările din SIS cu autoritătile statelor membre INTERPOL, în
conditiile stabilite prin acordul încheiat potrivit art. 55 din Decizia
2007/533/JAI a Consiliului.
(2)
Informatiile ce pot fi schimbate sunt numărul, tara emitentă si tipul
de document al pasapoartelor furate, însusite ilegal, pierdute sau anulate.
CAPITOLUL IV
Dispozitii comune pentru semnalările continute în SINS
si pentru cele transmise în SIS
SECTIUNEA 1
Perioada de păstrare a semnalărilor
Art.
47. - (1) Semnalările cu privire la persoane, introduse
în SINS sau transmise în SIS, sunt păstrate în sistemul respectiv numai pentru
perioada necesară atingerii scopului pentru care au fost introduse.
(2)
În termen de 3 ani de la introducerea unei semnalări cu privire la
persoane, autoritatea natională competentă care a introdus-o
analizează, împreună cu autoritătile române care au solicitat
introducerea, atunci când este cazul, necesitatea mentinerii acesteia pentru
scopul în care a fost introdusă în SINS sau transmisă în SIS. În
cazul semnalărilor de interes national sau de interes Schengen în scopul
efectuării de controale discrete, care privesc persoanele, termenul în
care se face analiza este de un an de la introducerea semnalării.
(3)
Dacă în urma analizei se decide că este necesară mentinerea
semnalării, autoritatea natională competentă introduce în SINS
sau în SIS o solicitare privind prelungirea perioadei de valabilitate a
semnalării. Prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător
de la prelungirea valabilitătii.
(4)
Semnalările pentru care nu a fost introdusă o solicitare privind
prelungirea perioadei de valabilitate în termenele prevăzute la alin. (2)
sunt sterse automat.
(5)
SINS si SIS generează automat notificări cu privire la stergerea
programată a semnalărilor ce privesc persoanele înainte de împlinirea
termenelor prevăzute ia alin. (2).
(6)
Centrul National SIS, în colaborare cu autoritătile nationale competente,
realizează statistici separate pentru semnalările continute în SINS
si pentru cele transmise în SIS privind numărul de semnalări cu
privire la persoane pentru care s-a solicitat prelungirea perioadei de valabilitate.
Art.
48. - (1) Semnalările cu privire la bunuri, introduse
în SINS sau transmise în SIS, sunt păstrate în sistemul respectiv numai
pentru perioada necesară atingerii scopului pentru care au fost introduse.
(2)
Perioada de păstrare în SINS sau în SIS a semnalărilor cu privire la
bunuri este de:
a)
5 ani pentru semnalările de interes national sau de interes Schengen din
categoria celor prevăzute la art. 15 alin. (1) si la art. 16 alin. (1);
b)
10 ani pentru semnalările de interes national sau de interes Schengen din
categoria celor prevăzute la art. 18 alin. (1).
(3) Autoritatea natională competentă analizează, împreună cu autoritatea română care a solicitat introducerea, dacă mentinerea unei semnalări peste termenele prevăzute la alin. (2) este necesară pentru scopul în care a fost introdusă în SINS sau transmisă în SIS. Prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător de la prelungirea valabilitătii.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli privind efectuarea de tranzactii asupra semnalărilor din SINS si din SIS
§
1. Efectuarea de tranzactii asupra semnalărilor de interes national sau
de interes Schengen care fac parte din categoriile prevăzute la art. 6 Ut.
a)-e)
Art.
49. - (1) Autoritătile nationale competente
efectuează tranzactii asupra semnalărilor existente în N.SIS numai în
scopurile pentru care au fost introduse, în limita competentelor legale, si asigură accesul la acestea numai personalului autorizat în
acest sens, potrivit atributiilor de serviciu. Datele cuprinse în
semnalările existente în N.SIS nu pot fi utilizate în scopuri
administrative.
(2)
Datele cuprinse în semnalările existente în N.SIS pot fi copiate în
scopuri tehnice pentru asigurarea posibilitătii de consultare directă
de către autoritătile nationale competente.
(3)
Dispozitiile prezentei legi se aplică si pentru copiile realizate potrivit
alin. (2).
(4)
Este interzisă copierea în alte baze de date nationale a datelor cuprinse
în semnalările introduse de autoritătile nationale competente în SINS
sau transmise în SIS.
(5)
Copiile realizate potrivit alin. (2) pot fi păstrate pentru o
perioadă de 48 de ore. Perioada poate fi prelungită, în caz de
urgentă, până la încetarea urgentei.
(6)
Centrul National SIS tine evidenta la zi a copiilor realizate potrivit alin.
(2). Autoritatea Natională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu
Caracter Personal, denumită în continuare A.N.S.P.D.C.P., are acces
la aceste copii, în exercitarea atributiilor legale.
(7)
Datele cuprinse în semnalările existente în N.SIS pot fi utilizate în alte
scopuri decât cele pentru care au fost introduse respectivele semnalări,
atunci când acest lucru este necesar pentru a preveni o amenintare gravă
si iminentă la adresa ordinii si sigurantei publice, pentru motive
întemeiate legate de securitatea natională sau pentru a preveni comiterea
unei infractiuni pentru care se poate emite mandat european de arestare
potrivit Legii nr. 302/2004, cu modificările si completările
ulterioare.
(8)
Datele cuprinse în semnalările introduse în SIS de celelalte state membre
pot fi utilizate potrivit alin. (7) numai după obtinerea acordului din
partea autoritătii care a introdus semnalarea în cauză. Solicitarea
se transmite prin intermediul schimbului de informatii suplimentare.
(9)
Autoritătile nationale competente care primesc o cerere din partea
autoritătilor altui stat membru pentru utilizarea datelor în alte scopuri
decât cele pentru care au fost introduse în SIS analizează cererea,
împreună cu autoritătile române care au solicitat introducerea
semnalării, atunci când este cazul, si comunică, prin intermediul
schimbului de informatii suplimentare, răspunsul cu privire la utilizarea
datelor respective.
Art.
50. - (1) Prin exceptie de la prevederile art. 49 alin. (4),
pot fi stocate în bazele de date nationale datele cuprinse în semnalările
existente în N.SIS în legătură cu care s-au luat măsuri de
către autoritătile române. Aceste date sunt stocate pentru o
perioadă de cel mult 3 ani sau pentru perioada prevăzută în
dispozitiile legale ce stabilesc o perioadă mai mare de stocare a
respectivelor categorii de date.
(2)
Prin exceptie de la prevederile art. 49 alin. (4), datele cuprinse în
semnalările de interes national ori de interes Schengen pot fi
păstrate în bazele de date ale autoritătii nationale competente care
a introdus respectiva semnalare în SINS sau a transmis-o în SIS.
Art.
51. - (1) Autoritatea natională competentă care
introduce o semnalare în SINS sau transmite o semnalare în SIS se asigură
că datele din cuprinsul acesteia sunt exacte si actuale, precum si că
introducerea sau transmiterea respectivei semnalări se face în baza
dispozitiilor legale în vigoare.
(2)
Numai autoritatea natională competentă care a introdus o semnalare în
SINS sau a transmis o semnalare în SIS are dreptul să modifice, să
suplimenteze, să corecteze ori să steargă datele pe care Ie-a
introdus până la expirarea duratei de valabilitate a semnalării.
(3)
Autoritătile române care au drept de acces comunică autoritătii
nationale competente sau autoritătii dintr-un alt stat membru care a
introdus o semnalare, de îndată, dar nu mai târziu de 10 zile de la data
la care a luat cunostintă de acestea, dovezile din care rezultă
faptul că cel putin una dintre datele cuprinse în semnalarea în cauză
este incorectă sau a fost introdusă ilegal.
(4)
Comunicarea dovezilor prevăzute la alin. (3) către autoritătile
altor state membre se face prin intermediul schimbului de informatii
suplimentare. În cazul comunicărilor adresate autoritătilor nationale
competente se informează si Biroul SIRENE national.
(5)
Autoritătile nationale competente informate cu privire la faptul că
cel putin una dintre datele cuprinse într-o semnalare introdusă de aceasta
în SINS sau transmisă în SIS este incorectă ori a fost introdusă
ilegal cercetează dovezile prezentate în acest sens în termen de 5 zile lucrătoare
si, în cazul în care constată că informarea este corectă,
modifică sau sterge de îndată datele respective ori, în situatia
constatării că aceasta nu este corectă, comunică acest
lucru autoritătii care a transmis informarea.
(6)
În cazul în care autoritătile române care au efectuat o comunicare
potrivit alin. (3) si autoritătile din celelalte state membre informate în
acest fel nu ajung la un acord cu privire la situatia datelor în cauză în
termen de două luni de la transmiterea informării, Biroul SIRENE
national informează despre acest fapt Autoritatea Europeană pentru
Protectia Datelor.
(7)
În cazul în care o autoritate natională competentă primeste o
solicitare din partea unei persoane care sustine că poate fi
confundată cu persoana care face în realitate obiectul unei semnalări
existente în N.SIS, aceasta informează persoana respectivă cu privire
la procedura prevăzută la art. 53.
(8)
În cazul în care o autoritate natională competentă intentionează
să introducă o semnalare cu privire la o persoană care face deja
obiectul unei semnalări existente în N.SIS, aceasta se pune de acord cu
autoritatea care a introdus semnalarea anterioară în baza regulilor
privind compatibilitatea semnalărilor si ordinea de prioritate stabilite
în cuprinsul Manuajului SIRENE.
(9)
În cazul în care autoritatea care a introdus semnalarea anterioară este
dintr-un alt stat membru, se utilizează schimbul de informatii
suplimentare pentru a se ajunge la un acord.
Art.
52. - (1) În cazul în care se constată, în momentul
introducerii unei noi semnalări în SINS sau transmiterii unei
semnalări în SIS, că în sistemul respectiv există o semnalare cu
privire la o persoană ale cărei date de identificare sunt similare,
Biroul SIRENE national întreprinde măsurile specifice pentru a clarifica
dacă aceasta se referă sau nu la aceeasi persoană.
(2)
În cazul în care verificarea coroborată arată că persoana care
face obiectul noii semnalări si persoana cu privire la care există
deja o semnalare în sistemul respectiv sunt identice, se aplică procedura
prevăzută la art. 51 alin. (8).
(3)
În cazul în care rezultatul verificării arată că în cauză
sunt două persoane diferite, Biroul SIRENE national aprobă cererea de
introducere a semnalării, adăugând elementele necesare pentru a evita
orice identificare eronată.
Art.
53. - (1) În cazul în care se constată că persoana
care face obiectul unei semnalări din SINS sau din SIS nu este aceeasi cu
persoana care este localizată în urma realizării unui rezultat
pozitiv, autoritatea natională competentă care a introdus semnalarea
adaugă în sistemul respectiv date privitoare la cea de a doua
persoană, pentru a evita consecintele negative ale identificării
eronate.
(2)
Datele introduse potrivit alin. (1) sunt folosite doar în următoarele
scopuri:
a)
pentru a permite autoritătilor române sau autoritătilor altui stat
membru, după caz, să facă distinctie între persoana care face
obiectul semnalării si persoana care este localizată în urma
realizării unui rezultat pozitiv;
b)
pentru a permite persoanei localizate în urma realizării unui rezultat
pozitiv să dovedească faptul că nu este una si aceeasi cu
persoana care face obiectul semnalării.
(3)
Pot fi adăugate si prelucrate, în temeiul alin. (1), numai cu acordul
persoanei în cauză, următoarele date cu caracter personal:
a)
numele si prenumele, numele dat la nastere si numele folosit anterior si orice
alte pseudonime care pot fi introduse separat;
b)
semnele fizice particulare, obiective si inalterabile;
c)
data si locul nasterii;
d)
sexul;
e)
fotografiile;
f)
amprentele digitale;
g)
cetătenia;
h)
numărul documentelor de identitate si data emiterii acestora.
(4)
Adăugarea si prelucrarea datelor prevăzute la alin. (3) se fac
potrivit normelor tehnice stabilite în baza prevederilor Deciziei 2007/533/JAI
a Consiliului.
(5)
Datele prevăzute la alin. (3) se sterg odată cu semnalarea la care au
fost atasate sau, anterior stergerii semnalării, dacă persoana în
cauză solicită acest lucru.
(6)
Datele prevăzute la alin. (3) sunt consultate numai de autoritătile
care au drept de acces la semnalarea la care au fost adăugate.
Art.
54. - (1) Autoritătile nationale competente, atunci
când este necesar, din motive operative, creează conexiuni între
semnalările proprii ori între semnalările proprii si semnalările
altor autorităti nationale competente, în scopul evidentierii
legăturii dintre două sau mai multe semnalări de interes
national ori dintre două sau mai multe semnalări de interes Schengen.
Conexiunea se introduce în SINS sau se transmite în SIS, după caz.
(2)
Crearea unei conexiuni între semnalări nu afectează măsurile
necesare a fi întreprinse în baza semnalărilor respective, nici perioada
de valabilitate a acestora.
(3)
Crearea unei conexiuni între semnalări nu afectează dreptul de acces
al autoritătilor nationale competente. Acestea nu au acces la conexiunile
create cu o semnalare la care nu au drept de acces.
(4)
Autoritătile nationale competente care au drept de acces la conexiunile
create în SIS, atunci când consideră că una dintre acestea nu este
compatibilă cu legislatia natională sau cu obligatiile asumate de
România prin documente juridice de cooperare internatională, solicită
Biroului SIRENE national întreprinderea demersurilor necesare pentru ca
respectiva conexiune să nu fie accesibilă pentru autoritătile
române.
(5)
Biroul SIRENE national solicită Centrului National SIS luarea
măsurilor tehnice pentru limitarea accesului autoritătilor române la
conexiunea în cauză.
(6)
Conexiunile între semnalările din SINS sau între semnalările
transmise la SIS se realizează potrivit procedurilor tehnice stabilite în
baza prevederilor Deciziei 2007/533/JAI a Consiliului.
Art.
55. - (1) Biroul SIRENE national, în cooperare cu
autoritătile nationale competente, constituie o evidentă ce cuprinde
mentiuni referitoare la deciziile de transmitere a semnalărilor în SIS
pentru sprijinirea schimbului de informatii suplimentare.
(2)
Datele cu caracter personal comunicate prin intermediul Biroului SIRENE
national în urma unui schimb de informatii suplimentare se sterg imediat ce nu
mai sunt necesare pentru realizarea scopului în care au fost furnizate, dar nu
mai târziu de un an de la data stergerii din SIS a semnalării în
legătură cu care au fost furnizate.
(3)
Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pot fi păstrate la nivel
national datele cu caracter personal furnizate în cadrul
schimbului
de informatii suplimentare în legătură cu semnalările transmise
în SIS de autoritătile nationale competente sau cu semnalările din
SIS în baza cărora au fost luate măsuri de către
autoritătile române. Aceste date sunt păstrate pentru o perioadă
de cel mult 3 ani de la data stergerii din SIS a semnalării în
legătură cu care au fost furnizate sau pentru perioada
prevăzută în dispozitiile legale ce stabilesc o perioadă mai mare
de stocare a respectivelor categorii de date.
Art.
56. - Este interzisă transmiterea de către
autoritătile nationale competente a datelor cu caracter personal utilizate
în legătură cu semnalările din N.SIS către
autoritătile statelor care nu participă la SIS sau către
organizatiile internationale.
§
2. Efectuarea de tranzactii asupra semnalărilor de interes national sau
de interes Schengen care fac parte din categoria prevăzută la art. 6
Ut. f)
Art. 57. - Efectuarea de tranzactii asupra semnalărilor de interes national sau de interes Schengen care fac parte din categoria prevăzută la art. 6 lit. f) se face potrivit prevederilor cuprinse în Regulamentul (CE) nr. 1.987/2006 al Parlamentului European si al Consiliului si în Manualul SIRENE.
Securitatea datelor
Art.
58. - (1) Ministerul Administratiei si Internelor, prin
Centrul National SIS, împreună cu autoritătile nationale competente
sunt obligate să elaboreze un plan de securitate si să adopte
măsurile de securitate necesare în legătură cu gestionarea si
utilizarea N.SIS în ceea ce priveste:
a)
protectia fizică a datelor, inclusiv prin întocmirea unui plan de
rezervă pentru protectia infrastructurii critice;
b)
controlul accesului la echipamente, pentru a împiedica accesul persoanelor
neautorizate la echipamentele de prelucrare a datelor cu caracter personal;
c)
controlul suportului de date, pentru a împiedica citirea, copierea, modificarea
sau stergerea suportului de date în mod neautorizat;
d)
controlul stocării, pentru a împiedica introducerea neautorizată de
date si inspectarea, modificarea sau stergerea neautorizată a datelor cu
caracter personal;
e)
controlul utilizării, pentru a împiedica utilizarea sistemelor de
prelucrare automată a datelor de către persoane neautorizate cu
ajutorul echipamentelor de transmitere a datelor;
f)
controlul accesului la date, pentru a limita accesul persoanelor autorizate
să utilizeze un sistem de prelucrare automată a datelor, în baza unei
identităti unice si individuale de utilizator si a unui mod de acces
confidential, numai la datele pentru care au fost autorizate;
g)
asigurarea faptului că toate autoritătile care au acces la N.SIS sau
la echipamentele de prelucrare a datelor din acest sistem îsi creează
profiluri care descriu competentele si responsabilitătile specifice ale
persoanelor cu autorizatie de acces, introducere, actualizare, stergere si
căutare a datelor si pun fără întârziere aceste profiluri la
dispozitia A.N.S.PD.CP;
h)
controlul comunicatiilor aferente N.SIS, astfel încât să se poată
asigura verificarea si stabilirea organismelor cărora le pot fi transmise
datele cu caracter personal, folosind echipamentele de comunicatii;
i)
controlul introducerii de date pentru a se asigura că este posibil
ulterior să se verifice si să se stabilească ce date cu caracter
personal au fost introduse în sistemele de prelucrare automată a datelor,
când si în ce scop au fost introduse datele;
j)
controlul transportului de date pentru a împiedica citirea, copierea,
modificarea ori stergerea neautorizată a datelor cu caracter personal în
timpul transmiterii acestora ori în timpul transportului de suporturi de date
prin intermediul măsurilor tehnice de securizare.
(2)
Măsurile de securitate prevăzute la alin. (1) se aplică în mod
corespunzător si schimbului de informatii suplimentare.
(3)
Fiecare autoritate română care are drept de acces la datele din N.SIS
asigură aplicarea măsurilor de securitate prevăzute la alin. (1)
si cooperează cu A.N.S.P.D.C.P.
(4)
Ministerul Administratiei si Internelor, prin Centrul National SIS,
monitorizează aplicarea măsurilor de securitate prevăzute la
alin. (1).
Art.
59. - (1) Măsurile de securitate prevăzute la art.
58 alin. (1) se stabilesc si se aplică potrivit următoarelor
principii:
a)
confidentialitătii - asigurarea accesului la date numai pentru persoanele
autorizate potrivit atributiilor de serviciu;
b)
integritătii - asigurarea exactitătii si caracterului complet al
informatiilor, precum si a metodelor de prelucrare;
c)
disponibilitătii - asigurarea accesului la informatii în termenul
solicitat;
d)
identificării si autentificării - asigurarea identificării si
autentificării tuturor utilizatorilor în mod corespunzător, în
functie de competente, înainte de efectuarea oricărei tranzactii;
e)
autorizării - autorizarea participantilor la efectuarea unei tranzactii,
în vederea accesării datelor din N.SIS, în functie de competente;
f)
nonrepudierii - asigurarea înregistrării în sistem a tranzactiilor
efectuate asupra datelor din N.SIS si atribuirea acestora utilizatorilor
participanti la efectuarea lor.
(2)
Ministerul Administratiei si Internelor, prin Centrul National SIS, si
autoritătile române care au drept de acces la N.SIS iau măsuri pentru
prevenirea pierderii informatiilor existente în sistem în cazul producerii unor
dezastre naturale, precum si pentru asigurarea recuperării acestora.
Art.
60. - (1) Toate tranzactiile efectuate asupra datelor din
N.SIS de către autoritătile nationale competente sunt înregistrate în
sistem în scopul monitorizării legalitătii efectuării
tranzactiilor asupra acestor date, asigurării functionării tehnice
corespunzătoare a N.SIS, precum si a integritătii si securitătii
datelor. Utilizarea înregistrărilor în alte scopuri este interzisă.
(2)
Înregistrările prevăzute la alin. (1) contin datele din cuprinsul
semnalării, istoricul semnalării, data si ora transmiterii de date în
legătură cu semnalarea respectivă, datele folosite pentru
efectuarea unei căutări, mentiuni cu privire la datele transmise,
denumirea autoritătii si numele persoanei care a efectuat tranzactii
asupra datelor.
(3)
Istoricul semnalărilor cuprinde toate actiunile realizate asupra
semnalărilor din N.SIS de la momentul introducerii până la stergerea
lor.
(4)
Înregistrările prevăzute la alin. (1) se păstrează pentru o
perioadă de cel putin un an, dar nu mai mult de 3 ani de la creare. Pentru
înregistrările care cuprind istoricul semnalărilor, perioada de
păstrare se calculează de la data stergerii semnalărilor.
(5)
Prin exceptie de la prevederile alin. (4), înregistrările pot fi
păstrate pentru o perioadă mai mare, dacă sunt necesare pentru
procedurile de monitorizare aflate în curs de desfăsurare.
(6) Ministerul Administratiei si Internelor, prin Centrul National SIS, pune la dispozitia A.N.S.P.D.C.P, la solicitarea acestei institutii, înregistrările prevăzute la alin. (1).
SECTIUNEA a 4-a
Protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal
Art.
61. - (1) Accesarea si exploatarea datelor cu caracter
personal continute în N.SIS se fac potrivit dispozitiilor legale în materia
protectiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal
si cu respectarea Conventiei pentru protejarea persoanelor fată de
prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la
Strasbourg la 28 ianuarie 1981, ratificată prin Legea nr. 682/2001, cu
modificările ulterioare, exclusiv de către autoritătile
nationale competente si numai în scopul îndeplinirii atributiilor stabilite
prin lege si în conditiile prevăzute de aceasta.
(2)
Efectuarea de tranzactii în SIS cu datele prevăzute în prima teză a
art. 6 din Conventia pentru protejarea persoanelor fată de prelucrarea
automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg
la 28 ianuarie 1981, ratificată de România prin Legea nr. 682/2001, cu
modificările ulterioare, este interzisă.
Art.
62. - (1) Drepturile persoanei vizate în contextul
prelucrării datelor cu caracter personal în SINS sau în SIS se
exercită potrivit prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera
circulatie a acestor date, cu modificările si completările
ulterioare, cu derogările prevăzute de prezenta lege.
(2)
Cererile persoanelor vizate în contextul prelucrării datelor cu caracter
personal în SINS sau în SIS se adresează numai Biroului SIRENE national,
care răspunde solicitantului cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de
60 de zile de la data primirii cererii, în cazul exercitării dreptului de
acces la datele personale, si cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 90
de zile de la data primirii cererii, în cazul exercitării dreptului de
rectificare si stergere a datelor personale, prin derogare de la prevederile
Legii nr. 677/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(3)
Cererile se pot depune la Biroul SIRENE national sau la orice operator din
cadrul Ministerului Administratiei si Internelor ori al unei structuri
teritoriale a acestuia, care transmite cererea Biroului SIRENE national, în
termen de 5 zile de la data primirii acesteia.
(4)
Pentru a comunica solicitantului informatii cu privire la datele cu caracter
personal prelucrate în SINS sau în SIS, Biroul SIRENE national solicită
acordul autoritătilor nationale competente care au introdus
semnalările în cauză. Acordul se comunică în termen de 20 de
zile de la data primirii solicitării din partea Biroului SIRENE national.
(5)
În cazul semnalărilor introduse în SIS de alt stat membru, cererile
persoanelor vizate se solutionează de către Biroul SIRENE national
numai după solicitarea pozitiei statului membru care a introdus
semnalarea. Biroul SIRENE national solicită pozitia prin schimbul de
informatii suplimentare.
(6)
Biroul SIRENE national comunică, în termen de 40 de zile de la primirea
solicitării, acordul cu privire la transmiterea de către un alt stat
membru a datelor cu caracter personal cuprinse sau în legătură cu
semnalările transmise de autoritătile nationale competente în SIS,
numai cu acordul acestora. Acordul se comunică în termen de 20 de zile de
la data primirii solicitării din partea Biroului SIRENE national.
(7)
Persoanei vizate nu îi sunt comunicate informatiile privind prelucrarea datelor
cu caracter personal în SINS sau în SIS atât timp cât acest lucru este
indispensabil pentru realizarea actiunilor în baza semnalării ori a
obiectivului semnalării sau pentru apărarea drepturilor si
libertătilor altor persoane.
Art.
63. - Atunci când instanta de judecată examinează
corecta aplicare a prevederilor art. 16 din Legea nr. 677/2001, cu
modificările si completările ulterioare, administrarea probelor se
face în camera de consiliu.
Art.
64. - (1) Legalitatea prelucrării datelor cu caracter
personal în N.SIS pe teritoriul României si transmiterea acestor date în
străinătate, precum si schimbul si procesarea ulterioară a
informatiilor suplimentare sunt monitorizate si se supun controlului
A.N.S.P.D.C.P.
(2) Auditarea operatiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal în N.SIS se efectuează de către A.N.S.P.D.C.P., în conformitate cu standardele internationale de audit, cel putin o dată la 4 ani.
(3)
Sumele necesare pentru realizarea atributiilor prevăzute la alin. (1) se
suportă de la bugetul de stat si sunt prevăzute anual în bugetul
A.N.S.P.D.C.P.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 65. - (1) Sursele de finantare pentru înfiintarea si operationalizarea componentelor N.SIS sunt asigurate din fonduri de la bugetul de stat, din fonduri PHARE si din fonduri alocate prin Facilitatea Schengen.
(2)
Finantarea cheltuielilor curente si de capital aferente întretinerii si
desfăsurării activitătii N.SIS se asigură de la bugetul de
stat, prin bugetul aprobat Ministerului Administratiei si Internelor, în
conditiile legii.
Art.
66. - (1) În termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 5 alin. (1),
autoritătile nationale competente adoptă reglementări interne
prin care stabilesc procedurile de lucru pentru activitătile proprii
aferente semnalărilor din SINS sau SIS.
(2)
Procedurile de lucru pentru activitătile autoritătilor nationale
competente din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor se aprobă
prin ordin al ministrului.
Art.
67. - (1) Prevederile prezentei legi referitoare la
participarea României la SIS întră în vigoare la data aplicării în
totalitate de către România a dispozitiilor acquis-ului Schengen în
temeiul deciziei Consiliului emise în acest sens, corespunzător
reglementărilor aplicabile la nivelul SIS central.
(2)
Până la data operationalizării SIS de generatia a doua la nivel
central, Ministerul Administratiei si Internelor, prin Centrul National SIS,
asigură tranzactionarea datelor dintre N.SIS si SIS central conform
reglementărilor aplicabile la nivelul SIS central, în functie de etapele
de dezvoltare ale SIS.
(3)
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 128/2005 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Sistemului Informatic National de Semnalări, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 866 din 26 septembrie
2005, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
345/2005, Hotărârea Guvernului nr. 1.411/2006 pentru aprobarea Normelor de
aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 128/2005 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Sistemului Informatic National de
Semnalări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
856 din 19 octombrie 2006, precum si Hotărârea Guvernului nr. 769/2006
privind aprobarea Planului de implementare a Sistemului Informatic National de
Semnalări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
536 din 21 iunie 2006.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ |
Bucuresti, 12 iulie
2010.
Nr. 141.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Sistemului Informatic National
de Semnalări
si participarea României la
Sistemul de Informatii Schengen
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Sistemului Informatic National de Semnalări si participarea României la
Sistemul de Informatii Schengen si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 9 iulie 2010.
Nr. 781.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru acceptarea de
către Guvernul României a amendamentelor, adoptate la 30 iunie 2007 la
Bruxelles,
la Conventia pentru
înfiintarea unui consiliu de cooperare vamală, încheiată la 15
decembrie 1950 la Bruxelles
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Guvernul României acceptă amendamentele, adoptate la 30 iunie 2007
de Consiliul de cooperare vamală, la art. VIII si XVIII din Conventia
pentru înfiintarea unui consiliu de cooperare vamală, încheiată la 15
decembrie 1950 la Bruxelles, la care România a aderat prin Decretul nr.
980/1968, publicat în Buletinul Oficial nr. 138 din 31 octombrie 1968.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor
art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ |
Bucuresti, 12 iulie
2010.
Nr. 163.
1.
Articolul VIII litera a) se amendează după cum urmează:
,,a) cu exceptia uniunilor vamale sau economice membre pentru care consiliul a adoptat dispozitii specifice, fiecare membru al consiliului dispune de un vot; totusi, niciun membru nu poate participa la vot în ceea ce priveste problemele relative la interpretarea sau aplicarea conventiilor în vigoare mentionate la art. III lit. d) care nu îi sunt aplicabile si nici în ceea ce priveste amendamentele relative la aceste conventii."
2. După articolul XVIII litera c) se introduce o nouă literă, litera d), după cum urmează:
,,d)
orice uniune vamală sau economică poate, în conformitate cu
dispozitiile lit. a), b) si c), să devină parte contractantă la
prezenta conventie. Orice cerere formulată de o uniune vamală sau economică
pentru a deveni parte contractantă trebuie mai întâi supusă
consiliului pentru aprobare. În sensul prezentei conventii, prin uniune
vamală sau economică se întelege o uniune formată si
compusă din state, care are competentă pentru adoptarea propriilor
reglementări, care au caracter obligatoriu pentru aceste state în
domeniile acoperite de prezenta conventie, si pentru a decide, în conformitate
cu procedurile interne, să adere la prezenta conventie."
*) Traducere.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii
pentru acceptarea de către Guvernul României a amendamentelor, adoptate la
30 iunie 2007 la Bruxelles, la Conventia
pentru înfiintarea unui
consiliu de cooperare vamală, încheiată la 15 decembrie 1950 la
Bruxelles
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru acceptarea de către Guvernul României
a amendamentelor, adoptate la 30 iunie 2007 la Bruxelles, la Conventia pentru
înfiintarea unui consiliu de cooperare vamală, încheiată la 15
decembrie 1950 la Bruxelles, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 9 iulie 2010.
Nr. 803.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
SENATUL
privind asigurarea
conducerii Senatului în perioada 19 iulie-7 august 2010
În conformitate cu art. 40 alin. (2) din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu modificările ulterioare,
Presedintele
Senatului decide:
Articol unic. - În perioada 19 iulie-7 august 2010, conducerea Senatului va fi
asigurată de domnul senator Dan Voiculescu, vicepresedinte al Senatului.
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
Bucuresti, 19 iulie 2010.
Nr. 13.
CONSILIUL SUPERIOR
AL MAGISTRATURII
PLENUL
pentru completarea Regulamentului privind concediile judecătorilor si procurorilor, aprobat prin Hotărârea Plenului
Consiliului Superior al
Magistraturii nr. 325/2005
Având
în vedere dispozitiile art. 106 lit. i) din Legea nr. 303/2004 privind statutul
judecătorilor si procurorilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 133 alin. (5) si (7) din Constitutia României,
republicată, si ale art. 38 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Plenul
Consiliului Superior al Magistraturii hotărăste:
Art.
I. - Regulamentul privind concediile judecătorilor si
procurorilor, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al
Magistraturii nr. 325/2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 815 din 8 septembrie 2005, cu modificările si completările
ulterioare, se completează după cum urmează:
- La
articolul 13, după litera g) se introduce o nouă literă, litera
h), cu următorul cuprins:
,,h)
pensionare."
Art.
II. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător Florica Bejinaru
Bucuresti, 1 iulie 2010.
Nr. 596.
BANCA NATIONALĂ
A ROMÂNIEI
privind ratele dobânzilor
plătite la rezervele minime obligatorii
începând cu perioada de
aplicare 24 iunie-23 iulie 2010
În
baza dispozitiilor art. 5 si art. 8 alin. (3) din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Nationale a României,
în
aplicarea prevederilor art. 15, 16 si 17 din Regulamentul Băncii Nationale
a României nr. 6/2002 privind regimul rezervelor minime obligatorii, cu
modificările si completările ulterioare,
în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Consiliul
de administratie al Băncii Nationale a României hotărăste:
începând
cu perioada de aplicare 24 iunie-23 iulie 2010, ratele dobânzilor plătite
la rezervele minime obligatorii sunt următoarele:
-
1,84% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite în lei;
-
1,08% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite în euro;
- 1,06%
pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite în dolari SUA.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Bucuresti, 8 iulie 2010.
Nr. 23.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |