MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 491 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 16 iulie 2010
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
572. -
Hotărâre privind aprobarea Strategiei de restructurare si modernizare
a Companiei Nationale „Posta Română" - S.A.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea
Strategiei de restructurare si modernizare a Companiei Nationale „Posta
Română" - S.A.
În temeiul art. 108 din
Constitutia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Strategia de restructurare si
modernizare a Companiei Nationale „Posta Română" - S.A.,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor
si societătii
informationale,
Gabriel Sandu
Ministrul muncii,
familiei
si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Ministrul finantelor
publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu
Bucuresti, 16 iunie 2010.
Nr. 572.
ANEXĂ
de restructurare si
modernizare a Companiei Nationale „Posta Română" - S.A.
I. Informatii generale
Compania Natională „Posta
Română" - S.A, denumită în continuare CNPR, este o
societate comercială pe actiuni, care îsi desfăsoară activitatea
potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, ale
Hotărârii Guvernului nr. 371/1998 privind înfiintarea Companiei Nationale
„Posta Română" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Posta
Română", cu modificările ulterioare, si ale Ordonantei
Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 642/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
CNPR este o societate
comercială cu capital majoritar de stat, actionarii acesteia fiind statul
român, reprezentat de Ministerul Comunicatiilor si Societătii
Informationale, care detine 74,99486% din capitalul social, si Fondul „Proprietatea",
care detine 25,00514% din capitalul social.
CNPR este entitatea
desemnată ca furnizor national de serviciu universal în domeniul
serviciilor postale, fiind de asemenea si organismul responsabil de
îndeplinirea obligatiilor rezultate din calitatea României de membru fondator
al Uniunii Postale Universale, denumită în continuare UPU. În
această calitate, CNPR trebuie să asigure conditiile necesare
integrării serviciilor postale nationale în sistemul celor internationale.
CNPR îsi desfăsoară
activitatea în domeniul comunicatiilor postale, obiectul principal de
activitate fiind administrarea,
dezvoltarea, exploatarea
serviciilor de postă interne si internationale.
Obiectul de activitate:
1. servicii postale:
- servicii postale incluse în
sfera serviciului universal;
- servicii postale neincluseîn
sfera serviciului universal;
2. editarea, tipărirea,
comercializarea si păstrarea timbrelor si efectelor postale în
conservatorul de timbre;
3. alte prestări de servicii
conexe celor mentionate mai sus si orice alte activităti conform
legislatiei în vigoare.
Dreptul rezervat:
CNPR beneficiază, până
la data de 31 decembrie 2012, de dreptul exclusiv de a presta servicii postale
având ca obiect trimiteri de corespondentă, indiferent dacă livrarea
acestora este accelerată sau nu, a căror greutate este mai mică
de 50 g si al căror tarif este mai mic de 2 lei, constând în:
a) colectarea, sortarea,
transportul si livrarea trimiterilor de corespondentă interne;
b) distribuirea trimiterilor de
corespondentă expediate din afara teritoriului României către o
adresă aflată pe teritoriul acesteia.
II. Situatia actuală
a) Mediul extern
Piata românească a
serviciilor postale a manifestat în anii anteriori o evolutie pozitivă,
crescând cu o rată medie anuală de aproximativ 20%. Serviciile
express, precum si cele de marketing direct au stat în principal la baza
acestei tendinte ascendente.
Principalii factori care
influentează cererea de servicii postale sunt următorii:
-factorii tehnologici asociati cu
factorii socioculturali (modele de comportamente pe o anumită piată)
creează în ultimul timp noi moduri de satisfacere a nevoilor clientilor.
Astfel, internetul înlocuieste din ce în ce mai mult expedierea unei scrisori
traditionale, iar cârdurile si bancomateie au devenit mult mai comode pentru
utilizatori decât timpul petrecut într-un oficiu postal pentru plata
utilitătilor. Desi aparent factorii tehnologici reduc cererea de servicii
postale, acestia ajută la dezvoltarea de noi produse si servicii si
atragerea de noi consumatori (comunicare digitală, e-commerce etc);
-factorii juridici: legislatia
privind protectia consumatorilor si legislatia în domeniul postal, fiind
restrictive si costisitoare, pot influenta cererea de servicii postale,
neputând dezvolta, în principal pe segmentul universal, oferte personalizate
pentru nevoile clientilor;
- factorii economici: dinamica
economică si dezvoltarea mediului de afaceri influentează în mod
direct cererea de servicii postale (entităti cum ar fi furnizorii de
utilităti, băncile si nevoile acestor utilizatori pe piata
serviciilor postale).
b) Pozitionarea CNPR pe piata
serviciilor de profil
Deosebit de atractivă
datorită dinamicii ascendente manifestate pe parcursul ultimilor ani,
odată cu aderarea României la Uniunea Europeană (implicit disparitia
barierelor si a taxelor vamale) si din perspectiva liberalizării pietei
postale în 2013, piata serviciilor postale din România a devenit tintă
pentru marii operatori postali internationali. Astfel, din dorinta de a deveni
jucători importanti pe piata de curierat din România, acestia si-au
făcut simtită prezenta, initial prin aliante cu jucători locali
si ulterior prin preluarea în totalitate a acestora.
În prezent, piata serviciilor
postale manifestă o tendintă descendentă din punctul de vedere
al volumului traficului intern si international, care se explică în
principal prin efectele crizei financiare asupra companiilor si orientarea
utilizatorilor către mijloace moderne de comunicatii. Utilizatorii români
urmează astfel tendinta internatională de a înlocui metodele clasice
de comunicatii cu noile tehnologii.
Segmentul trimiterilor de
corespondentă este în continuare cel mai important segment de piată
ca volum, generând peste 50% din traficul postal aferent serviciului universal.
CNPR este în continuare jucătorul dominant pe segmentul trimiterilor de
corespondentă, datorită acordării dreptului rezervat.
Pentru segmentul trimiterilor de
corespondentă si marketing direct se previzionează o crestere,
însă rata de crestere si cota de piată depind foarte mult de
implementarea solutiilor integrate (posta hibridă, comunicare
digitală) menite să contracareze efectele substitutiei electronice si
eventualele majorări ale tarifelor în anii următori.
Având în vedere
reglementările în vigoare la această dată cu privire la
activitatea de furnizare de servicii postale (Decizia Autoritătii
Nationale de Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei nr.
2.858/2007 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea
serviciilor postale, cu modificările si completările ulterioare, si
Decizia Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare în
Comunicatii nr. 293/2009 privind desemnarea furnizorului de serviciu universal
în domeniul serviciilor postale), există 3 segmente majore de piată,
astfel:
1. servicii postale incluse în
sfera serviciului universal: acoperă serviciile postale reglementate de
către Autoritatea Natională pentru Administrare si Reglementare în
Comunicatii, denumită în continuare ANCOM, în sfera serviciului
universal;
2. servicii postale neincluse în
sfera serviciului universal: serviciul ramburs, serviciul schimbare destinatie,
serviciul livrare specială, serviciul confirmare de primire si serviciul
express;
3. servicii nonpostale: servicii
de marketing direct, servicii postale electronice si de procesare a
corespondentei (servicii de postă hibridă), servicii financiare
(transfer de bani si cash collection), de retail, servicii indoor, altele.
CNPR detine următoarele cote
de piată pe principalele servicii:
Tabelul nr. 1
Grupa de servicii |
[2009] Cota de piată CNPR |
Posta de scrisori internă |
80,10% |
Posta de scrisori internatională |
53,50% |
Colete postale interne |
14,20% |
Colete postale internationale |
1,60% |
Express intern |
13,80% |
Express international |
1,30% |
Cash collection (încasări utilităti,
telefonie) |
49,00% |
Direct marketing, din care: |
25,82% |
- marketing direct neadresat |
0,94% |
- marketing direct adresat |
24,87% |
Presă |
25,00% |
Evolutia si pozitia CNPR pe cele
3 segmente majore de piată sunt influentate de o serie de factori, cum ar fi:
- concurenta puternică pe
piata de colete postale si servicii express;
- dezvoltarea segmentului de
marketing direct de către firmele specializate în acest domeniu;
- dezvoltarea pietei bancare si a
celei de asigurări;
- politica de pret
inflexibilă a CNPR în raport cu politicile comerciale ale concurentilor si
flexibilitatea ofertelor.
c) Structura organizatorică
si reteaua postală
Structura organizatorică a
CNPR este formată din: 10 directii regionale de postă, Casa de
expeditii, Directia servicii financiare, Directia postă rapidă,
Fabrica de timbre, Muzeul National Filatelic, toate având statut juridic de
sucursale, precum si Societatea Comercială „Romfilatelia" - S.A.,
având statut juridic de filială.
Fiecare directie regională
de postă are în subordine structuri administrative teritoriale organizate
la nivel judetean - oficii judetene de postă si oficii zonale de sector.
Informatii relevante:
- salariati postali: 36.057;
- puncte de acces cu personal:
6.941, din care 1.161 informatizate;
- puncte de acces fără
personal (cutii postale stradale): 16.008;
- centre regionale de tranzit: 9.
Prin specificul organizării
sale, CNPR detine cea mai mare retea natională de retail, acoperind toate
localitătile urbane si rurale prin cele peste 7.100 de subunităti postale.
d) Situatia activelor imobilizate
La data de 31 decembrie 2008,
CNPR a efectuat reevaluarea terenurilor si clădirilor cu evaluatori
autorizati de Autoritatea Natională a Evaluatorilor din România -ANEVAR
(tabelul nr. 2).
Tabelul nr. 2
Principalele categorii
de active imobilizate: |
[lei] Sold la 31.12.2008 |
Terenuri |
241.195.792 |
Constructii |
585.283.234 |
Instalatii tehnice si masini |
103.934.501 |
Mobilier si birotică |
14.913.861 |
Avansuri corporale în curs |
6.402.799 |
TOTAL: |
951.730.187 |
e) Situatia economică
Situatia economică a CNPR
s-a înrăutătit considerabil începând din anul 2008, agravându-se
accelerat în al doilea semestru al anului 2009. Evolutia negativă a fost
determinată în principal de deciziile manageriale din anul 2008, producând
efecte ce au creat premisele unui colaps financiar iminent (tabelul nr. 3).
Tabelul nr. 3
Denumire indicatori |
|
|
|
|
|
|
|
|
[mii lei] |
|
2005 |
ritm de crestere |
2006 |
ritm de crestere |
2007 |
ritm de crestere |
2008 |
ritm de crestere |
2009 |
Rezultat Brut, din care: |
39.608 |
|
43.352 |
|
34.380 |
|
4.559 |
|
-150.447 |
Rezultat din exploatare |
39.478 |
|
26.564 |
|
22.570 |
|
-11.319 |
|
-180.399 |
Venituri din exploatare |
734.439 |
13,28 % |
831.973 |
26,91 % |
1.055.866 |
34,16 % |
1.416.515 |
2,97 % |
1.458.532 |
Cheltuieli de exploatare |
694.961 |
15,89 % |
805.409 |
28,29 % |
1.033.296 |
38,18 % |
1.427.834 |
14,78 % |
1.638.931 |
|
Ritm de crestere (%) |
În anul 2008, rezultatul din
exploatare a devenit negativ (-11.319 mii lei), în conditiile cresterii
costurilor de exploatare la un nivel de 1.427.834 mii lei. În anul 2009, raportat
la anul 2008, costurile de exploatare au crescut la 1.638.931 mii lei (+211.097
mii lei), generând un rezultat negativ de -180.399 mii lei.
Evolutia rezultatului din
exploatare 2005-2010 este redată în graficul**) următor:
**) Graficul este reprodus în facsimil.
Pe fondul stagnării
veniturilor din exploatare la nivelul anului 2009 si în lipsa
implementării unui plan de eficientizare care să permită
reducerea cheltuielilor si cresterea veniturilor, CNPR va înregistra si în anul
2010 o pierdere netă semnificativă, care se va adânci până la
-250.000 mii lei în 2010.
Dacă în perioada 2005-2008
ritmul de crestere aferent veniturilor din exploatare a înregistrat o evolutie
ascendentă (medie anuală: 24,78%), începând cu anul 2009, ritmul de
crestere a intrat pe o pantă descendentă (2,97%), estimându-se pentru
anul 2010 o scădere si mai accentuată, respectiv atingerea unei
valori subunitare.
Evolutia descendentă a ritmului
de crestere se datorează scăderilor înregistrate la veniturile
obtinute din vânzarea principalelor servicii postale si financiare, după
cum se poate observa în tabelul nr. 4:
Tabelul nr. 4
Categorie de servicii |
Venit mii lei 2008 |
Venit mii lei 2009 |
Ritm de crestere (%) 2009 vs 2008 |
Corespondentă si imprimate |
382.662,11 |
362.844,93 |
-5,18 |
Publicitate prin postă - Infadres |
60.395,09 |
35.504,34 |
-41,21 |
Serviciul express |
47.570,80 |
44.759,59 |
-5,91 |
Cash collection |
65.418,32 |
57.268,52 |
-12,46 |
Servicii financiare |
64.044,18 |
61.468,80 |
-4,02 |
Ponderea detinută de
vânzarea principalelor servicii postale si financiare în total venituri din
exploatare este reprezentată în figura nr. 1*):
Figura
nr. 1 - Structura veniturilor din exploatare în anul 2009
În ceea ce priveste ritmul de
crestere a cheltuielilor, începând cu anul 2007, acesta a devansat ritmul de
crestere a veniturilor, decalajul maxim înregistrându-se în anul 2009 (14,78%
fată de 2,97%), ceea ce a condus la un dezechilibru economic semnificativ.
Cheltuielile cu pondere
semnificativă în total cheltuieli de exploatare, care au influentat în mod
negativ rezultatul, sunt: cheltuielile cu personalul si cheltuielile cu prestatiile
externe.
Ponderea detinută de
principalele grupe de cheltuieli în total cheltuieli de exploatare este
reprezentată în figura nr. 2**):
*) Figura nr. 1 este reprodusă în facsimil.
**) Figura nr. 2 este reprodusă în facsimil.
f) Cauzele situatiei actuale
Principalele cauze care au
generat situatia actuală sunt:
- semnarea unor contracte de achizitii
în anul 2008, în valoare de peste 300 milioane de euro, care depăseste
capacitatea financiară de plată a CNPR;
- cresterea numărului de
personal si a cheltuielilor salariale aferente;
- implementarea
necorespunzătoare a măsurilor prevăzute în Strategia de
restructurare a Companiei Nationale „Posta Română" - S.A. În vederea
declansării procesului de privatizare a acesteia, aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.134/2008;
- amânarea deciziilor privind
constructia si automatizarea centrelor regionale de tranzit;
- implementarea unor solutii
neviabile în procesul de restructurare, în domeniile:
- proiectarea retelei de
transport prioritare (platforma aeriană) - s-au implementat curse directe
între 7 orase, la o capacitate si costuri excesive;
- înnoirea flotei auto -
achizitia de autovehicule nu s-a realizat în baza necesarului real;
- functionarea postei hibride - au fost înfiintate 4 centre de postă hibridă, în baza unui parteneriat încheiat în conditii dezavantajoase pentru CNPR;
- ineficienta cash managementului;
- neimplementarea unui sistem IT
integrat;
- neoptimizarea retelei de retail
si lipsa segmentării acesteia;
- neadaptarea serviciilor express
la cerintele pietei;
- gestionarea ineficientă a
clientilor majori;
- neîndeplinirea standardelor de
calitate;
- neoptimizarea functiei de
achizitii.
g) Analiza SWOT a CNPR
PUNCTE TARI- Portofoliul important de clienti rezidentiali - Reteaua extinsă de retail, asigurând
accesul facil la aceasta - Reteaua logistică extinsă
(capacitate, acoperire si frecventă) - Patrimoniul imobiliar si logistic important - Notorietatea mărcii Posta Română - Avantajul de pret pe anumite segmente,
inclusiv scutiri de TVA - Accesul facil la cutiile postale rezidentiale - Aria rezervată - Accesul la clienti (prin serviciul universal,
inclusiv din aria rezervată) - Atractivitatea ridicată pentru
destinatarii drepturilor sociale (populatia în vârstă) gratie
distribuirii la domiciliu |
PUNCTE SLABE- Lipsa automatizării si mecanizării - Absenta unui sistem informatic integrat - Ponderea ridicată a cheltuielilor cu
munca vie în total cheltuieli - Situatia economică actuală - Gestiunea relatiilor cu clientii (importanti) - Atitudinea negativă a salariatilor
implicati în relatia directă cu clientii - Perceptia negativă a clientilor privind
calitatea si fiabilitatea serviciului - Sisteme primitive de raportare internă si
de monitorizare - Politica de pret insuficient aliniată la
piată - Capacitatea limitată de distribuire prin
retea, în mediul urban, a trimiterilor de marketing direct neadresat - Exploatarea insuficientă a retelei de
transport (servicii door to door si express) - Amenajarea improprie a unui număr mare de
puncte de acces - Reactia întârziată la cerintele pietei - Lipsa notorietătii anumitor servicii - Contracte de achizitii pe termen lung
fără posibilitate de denuntare |
OPORTUNITĂTI- Noile domenii de crestere (comunicare
digitală, comert electronic, servicii express, direct mail, procesare
informatii privind trimiterile postale, posta hibridă, servicii
financiare si altele) - Dezvoltarea infrastructurii de transport - Vânzarea de servicii suplimentare, servicii în
sistem Prioritar, dezvoltarea unei oferte proprii de servicii integrate - Potentialul de crestere al pietei serviciilor
bancare si de asigurări |
AMENINTĂRI- Concurenta neloială în aria
rezervată - Liberalizarea pietei (2013) - Presiunile pentru reducerea veniturilor
aferente distributiei de drepturi sociale (alocatii, pensii) - Substitutia cu servicii electronice si
financiare - Noii competitori (inclusiv prin achizitia unor
companii românesti) - Aparitia unei oferte de servicii integrate sau
cuprinzând mai multe segmente (procesarea corespondentei) din partea
concurentei - Reglementările restrictive privind
informatiile cu caracter personal |
În perioada următoare, CNPR va trebui să gestioneze o serie de provocări, la nivel atât strategic, cât si organizational. Pentru redresarea situatiei, devine stringentă implementarea măsurilor de restructurare prevăzute în prezenta strategie.
Obiectivul general al strategiei
de restructurare a CNPR îl reprezintă transformarea companiei într-o
organizatie profitabilă, competitivă, aliniată la standardele de
calitate îndeplinite de către ceilalti operatori postali din Uniunea
Europeană si bine pozitionată într-o piată de servicii postale
liberalizată total.
Obiective specifice:
- redresarea financiară a
CNPR, astfel încât la sfârsitul anului 2014 să se înregistreze un profit
brut de peste 50 mii lei;
- cresterea ponderii veniturilor din
segmentul de servicii financiare la cel putin 25% în total venituri CNPR,
până la sfârsitul anului 2014;
- cresterea ponderii volumului de
trimiteri pe segmentul de postă hibridă la cel putin 22% în total
volum de trimiteri procesat de CNPR, până la sfârsitul anului 2014;
- mentinerea cotei de piată
la cel putin 75% pe segmentul trimiterilor de corespondentă, la nivelul
anului 2014;
- cresterea cotei de piată
la cel putin 20% pe segmentul express intern, la nivelul anului 2014.
Pentru realizarea obiectivelor se
impune adoptarea de măsuri de restructurare, încadrate în două mari
grupe, care vizează:
- restructurare
organizatională;
- restructurare strategică.
IV. Principii de restructurare
Principiile care guvernează
restructurarea:
1. alinierea reglementărilor
si ofertei comerciale a CNPR la directivele si practicile din tările
membre ale Uniunii Europene;
2. cresterea flexibilitătii
CNPR la cerintele pietelor pe care actionează;
3. separarea competentelor,
specializarea fiecărui centru de profit si suport si diversificarea
activitătilor în domenii conexe;
4. integrarea completă a
unei activităti într-un centru de suport si profit;
5. evidentierea strictă a
punctelor de interconectare între centrele de profit si suport;
6. măsurarea performantelor
retelei de retail;
7. stabilirea costurilor pe
produs si, respectiv, pe activitate;
8. optimizarea, specializarea si
pregătirea personalului pe activităti;
9. optimizarea alocării
resurselor;
10. respectarea standardelor de
calitate aferente serviciilor prestate;
11. identificarea clară a
sarcinilor, competentelor si responsabilitătilor individuale în noile
centre de profit si suport;
12. dezvoltarea de investitii
prin atragerea fondurilor necesare finantării unor obiective de investitii
în infrastructura operatională.
V. Măsuri de restructurare
Restructurarea cuprinde un plan
de reorganizare a CNPR, care să permită sustenabilitatea
financiară a companiei, bazat pe:
- un program preliminar ce
constă în reorganizarea structurii regionale;
- două linii directoare de reorganizare
a CNPR: dezvoltarea a 5 centre de profit si a 5 centre de suport si profit;
- un set de măsuri care
vizează restructurarea strategică. Planul de reorganizare a CNPR pe
cele 10 centre de profit si
suport se bazează pe solutii
si mecanisme viabile, identificate de către echipele de proiect dedicate
acestui scop. Obiectivele echipelor de proiect vor viza:
- proiectarea noilor
entităti în conditiile respectării măsurilor cuprinse în
strategia de restructurare;
- definirea fluxurilor de
interconectare între centrele de profit si suport ale CNPR;
- implementarea proiectelor la
termenele stabilite.
În prezent, structura
regională a CNPR*) este organizată în 10 directii regionale de
postă, cu următoarea arondare
teritorială:
*) Structura regională a CNPR este
reprodusă în facsimil.
Plecând de la următoarele
premise:
- actualele directii regionale de
postă prezintă o distributie neuniformă a numărului de
subunităti postale pe care le coordonează;
- Constanta, Bacău si Galati
sunt regiunile care au cel mai mare potential de consolidare;
Regiunile de dezvoltare si
regiunile postale:
- prevederile Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările si completările ulterioare, se impune ca reorganizarea structurii regionale postale să urmeze în principiu strategia guvernamentală privind crearea regiunilor de dezvoltare în România, măsură care va conduce la echilibrarea activitătii la nivelul regiunilor de activitate ale CNPR pe fondul implementării noilor structuri.
Regiunea de dezvoltare |
Regiunea postală |
Judete componente |
Locuitori |
Suprafata (km2) |
Nord-Est |
Iasi |
Iasi, Botosani, Neamt, Suceava, Bacău si
Vaslui |
3.836.875 |
30.949 |
Sud-Est |
Constanta |
Vrancea, Galati, Brăila, Tulcea, Buzău
si Constanta |
2.932.124 |
35.770 |
Sud Muntenia |
Bucuresti |
Arges, Dâmbovita, Prahova, Ialomita,
Călărasi, Giurgiu si Teleorman |
3.458.759 |
34.450 |
Sud Vest |
Craiova |
Olt, Gorj, Dolj, Mehedinti si Vâlcea |
2.330.792 |
29.212 |
Vest |
Timisoara |
Arad, Caras-Severin, Hunedoara si Timis |
1.930.458 |
32.034 |
Nord-Vest |
Cluj-Napoca |
Bihor, Bistrita-Năsăud, Cluj,
Maramures, Satu Mare si Sălaj |
2.737.400 |
34.159 |
Centru |
Brasov |
Alba, Sibiu, Mures, Harghita, Covasna si Brasov |
2.638.809 |
34.100 |
Bucuresti-Ilfov |
Bucuresti |
Bucuresti si Ilfov |
2.198.285 |
1.821 |
Noua structură
regională a CNPR*) răspunde cerintelor noilor
structuri organizatorice.
*) Structura regională a CNPR este reprodusă în facsimil.
Pasii următori:
- organizarea activitătii în
noile regiuni, pe măsura implementării noilor structuri
organizationale;
- implementarea noilor structuri
regionale de profit si suport, în noul context organizatoric, prevăzut la
lit. B.
Beneficii:
- reducerea de costuri
administrative, operationale si facilitarea restructurării functiilor
suport;
- eficientizarea actului managerial al CNPR si în acelasi timp stabilirea clară a atributiunilor ce revin fiecărei reprezentări în teritoriu a centrelor de profit si suport;
- reorganizarea managerială prin întărirea rolului managerial asupra functionării retelei.
B. Restructurarea
organizatională
Structura
organizatorică functională a C.N. Posta Română - S.A. *)
*) Structura organizatorică functională
a C.N. Posta Română - S.A. este reprodusă în facsimil.
Solutiile de restructurare
organizatională identificate în scopul eficientizării
activitătii CNPR constau în reorganizarea pe produs - centre de profit si
în reorganizarea pe activităti - centre de suport si profit.
1. Reorganizarea pe produs -
centre de profit
1.1. Sucursala retea retail Scop:
- asigurarea interfetei în
relatia cu clientii;
- asigurarea accesului la
serviciile postale incluse în sfera serviciului universal;
- realizarea standardelor de
calitate asumate;
- dezvoltarea si rentabilizarea
retelei de subunităti;
- segmentarea retelei de retail
si pregătirea ei pentru dezvoltarea serviciilor financiare (oficii
premium, oficii standard si oficii de proximitate);
- pozitionarea CNPR ca un
partener de încredere pentru proiectele cu terte părti ce vizează
activitatea de retail;
- optimizarea structurii regionale;
- implementarea sistemului de
indicatori de performantă;
- dezvoltarea unei forte de
vânzări dedicate retelei de retail. Servicii oferite:
- întreg portofoliul de servicii
al CNPR si al produselor atrase prin parteneriate.
Clienti-tintă:
- persoane fizice si persoane
juridice fără contract;
- clienti interni (centre de
profit si suport). Beneficii:
- profitabilitate
operatională;
- optimizarea si eficientizarea
retelei de retail;
- monitorizarea contributiei la
profit a subunitătilor;
- monitorizarea eficientei
serviciilor prestate prin reteaua de subunităti si îmbunătătirea
portofoliului de servicii;
- transformarea personalului
implicat direct în relatia cu publicul (oficianti, agenti postali, factori
postali) într-o fortă de vânzări directă.
1.2. Sucursala servicii
postale
Scop:
- pregătirea CNPR în vederea
liberalizării totale a pietei serviciilor postale, în scopul
contracarării efectelor acesteia;
- dezvoltarea si optimizarea
serviciilor postale în concordantă cu tendintele manifestate pe piata
serviciilor de profil;
- crearea unei forte de
vânzări specializate;
- securizarea clientilor
strategici si dezvoltarea portofoliului de clienti pe segmentul serviciilor
postale.
Servicii oferite:
- Posta de scrisori;
- Mesagerie;
- Mandate postale, interne si
internationale;
- Distributia de drepturi
sociale. Clienti-tintă:
- mari emitenti de
corespondentă comercială (furnizori de utilităti, furnizori de
servicii de telecomunicatii, institutii bancare, institutii financiare,
companii de asigurări, autorităti ale statului);
- firme de marketing direct,
firme de mail management;
- companii care au ca obiect de
activitate vânzarea prin postă;
- societătile de investitii
financiare. Beneficii:
- cresterea veniturilor CNPR din
segmentul de servicii postale;
- diversificarea si fidelizarea
portofoliului de clienti.
1.3. Sucursala servicii
financiare Scop:
- dezvoltarea serviciilor
financiare existente interne si internationale;
- lansarea serviciilor
financiar-bancare si de asigurări prin încheierea de parteneriate;
- crearea unei forte de
vânzări specializate;
- valorificarea portofoliului de
clienti rezidentiali existenti. Servicii oferite:
- servicii financiar-postale
interne si internationale;
- servicii de transfer de bani
intern si international;
- servicii de încasare a
diverselor obligatii de plată;
- servicii bancare oferite în
parteneriat;
- servicii de asigurări
oferite în parteneriat;
- cârduri (de debit, de credit si
pre-paid). Clienti-tintă:
- furnizori de utilităti,
furnizori de servicii de telecomunicatii, companii bancare, societăti
financiare, companii de asigurări, administratii publice centrale si
locale, companii specializate în transfer de bani etc.
Beneficii:
- cresterea ponderii veniturilor
din servicii financiare în total venituri;
- extinderea posibilitătilor
de achitare, respectiv încasare a diverselor obligatii de plată;
- dezvoltarea portofoliului de
clienti;
- fidelizarea clientilor prin
crearea unor oferte personalizate.
1.4. Sucursala posta
rapidă Scop:
- cresterea cotei de piată
prin dezvoltarea serviciilor express interne si internationale existente;
- implementarea serviciului
„door-to-door" în zonele urbane;
- optimizarea retelei proprii de
distributie si a numărului de localităti cuprinse în sistem
Prioripost;
- dezvoltarea unei retele de
transport care asigură livrări în regim Z+1 pentru trimiterile la
nivel national si în aceeasi zi pentru expedierile loco;
- crearea unei forte de
vânzări specializate. Servicii oferite:
- servicii express interne si
internationale. Clienti-tintă:
- institutii bancare si
financiare, furnizori de utilităti si companii de asigurări;
- companii care au ca obiect de
activitate comertul alternativ (vânzarea de mărfuri prin postă);
- diverse companii de dimensiuni
mici si mijlocii care utilizează în prezent serviciile concurentilor
pentru expedierea produselor către destinatarii finali (de exemplu: firme
de service auto, distribuitori de cosmetice, firme de confectii care au puncte
de desfacere în teritoriu etc).
Beneficii:
- cresterea veniturilor CNPR din
segmentul de servicii express;
- cresterea gradului de
accesibilitate a retelei în mediul urban;
- diversificarea si fidelizarea
portofoliului de clienti.
1.5. Sucursala servicii
integrate Scop:
- dezvoltarea serviciilor
integrate de tip „one-stop-shop" care să contracareze efectele
substitutiei electronice;
- dezvoltarea solutiilor
e-business;
- penetrarea unei piete de
nisă (comunicare digitală si comert electronic);
- crearea unei forte de
vânzări specializate. Servicii oferite:
- servicii complete pentru
expedierea scrisorilor comerciale, facturilor, documentelor bancare si a altor
comunicări comerciale;
- servicii complete pentru
dezvoltarea vânzării prin postă;
- productie si executie pentru
actiuni de marketing direct;
- servicii informatice pentru suport
actiuni de marketing direct;
- management baze de date
(constructie si administrare baze de date);
- marketing direct adresat si
neadresat. Clienti-tintă:
- marii emitenti de
corespondentă comercială (institutii bancare, furnizori de
utilităti, furnizori de servicii de telecomunicatii, societăti
financiare, companii de asigurări);
- marii retaileri
(hipermarketuri, supermaketuri etc.) care dezvoltă constant campanii
promotionale;
- companii cu obiect principal de
activitate comertul alternativ (vânzarea prin postă).
Beneficii:
- cresterea veniturilor CNPR prin
oferirea de solutii integrate, adaptate cerintelor pietei;
- dezvoltarea portofoliului de
clienti;
-fidelizarea clientilor prin
crearea unor oferte personalizate. 2. Reorganizarea pe activităti -
centre de suport si profit
2.1. Sucursala afaceri
imobiliare Scop:
- administrarea si dezvoltarea
unitară a patrimoniului imobiliar;
- reglementarea statutului
juridic al imobilelor si terenurilor aflate în patrimoniu;
- asigurarea spatiilor pentru
centrele de profit si suport. Servicii oferite:
- asigurarea necesarului de
spatii si terenuri pentru desfăsurarea activitătilor în conditii
optime (achizitie sau închiriere);
- amenajarea spatiilor conform
standardelor si cerintelor pentru unitătile de retail.
Clienti-tintă:
- clienti interni (centre de
profit si suport) si externi; Beneficii:
-îmbunătătirea imaginii
CNPR;
- optimizarea costurilor de
exploatare si întretinere;
- valorificarea profitabilă
a spatiilor, terenurilor disponibile si derularea de afaceri imobiliare
(tranzactii si schimburi imobiliare, proiectare etc.) în scopul cresterii
veniturilor din această activitate.
2.2. Sucursala transport Scop:
- optimizarea activitătii de
transport;
- dezvoltarea si diversificarea
serviciilor de transport oferite clientilor interni si externi;
- gestionarea unitară a
mijloacelor si retelelor de transport;
- dezvoltarea activitătii de
armurier. Servicii oferite:
- activităti de transport,
întretinere si reparatii auto. Clienti-tintă:
- clienti interni (centre de
profit si suport) si externi. Beneficii:
- diminuarea cheltuielilor de
mentenantă si reparatii;
- optimizarea capacitătilor
de transport, în functie de necesarul diferitelor segmente de transport;
- obtinerea de venituri
suplimentare din oferirea serviciilor de transport către terti.
2.3. Sucursala Fabrica de
timbre Scop:
- eficientizarea
activitătii;
- cresterea competitivitătii
prin retehnologizarea cu echipamente specifice performante;
- diversificarea gamei de produse
în vederea atragerii de clienti externi.
Servicii oferite:
- conceptie grafică,
tehnoredactare, machetare;
- tipar - timbre si efecte
postale, mape, formulare cu regim special, tipizate, calendare, coli cu antet,
afise si pliante, poste re;
- alte servicii: confectionarea
de stampile, confectionarea de plicuri.
Clienti-tintă:
- clienti interni (centre de
profit si suport) si externi. Beneficii:
- extinderea gamei de servicii si
produse si cresterea portofoliului de clienti;
- profitabilizarea serviciilor;
- cresterea performantelor personalului
operativ în noile conditii tehnologice.
2.4. Sucursala IT&C Scop:
- gestionarea unitară a
sistemului informatic;
- implementarea unitară a
unui sistem informatic integrat;
- asigurarea mentenantei
sistemelor informatice. Servicii oferite:
- servicii de software si
hardware, administrare si operare sisteme informatice;
- gestiunea bazelor de date.
Clienti-tintă:
- clienti interni (centre de
profit si suport) si externi. Beneficii:
- furnizarea de date si
informatii în timp real nivelului decizional;
- flexibilitate la
modificările pietei si la provocările concurentiale;
- dezvoltarea de aplicatii
informatice necesare diversificării serviciilor;
- reducerea costurilor prin
standardizarea sistemului IT&C;
- cresterea productivitătii
muncii.
2.5. Centrul de pregătire
profesională Scop:
- dezvoltarea profesională a
personalului CNPR, prin derularea sistematică a programelor de instruire;
- asigurarea necesarului de
instruire personalului CNPR. Servicii oferite:
- servicii de instruire si
perfectionare profesională. Clienti-tintă:
- clienti interni (centre de
profit si suport) si externi. Impact:
- cresterea performantelor
angajatilor; -îmbunătătirea imaginii CNPR;
- cresterea veniturilor CNPR.
3. Reorganizarea
activitătilor din centralul CNPR Rolul Administratiei centrale a CNPR
în actualul context organizatoric constă în:
- asigurarea implementării
la nivelul sucursalelor CNPR a legislatiei si normelor derivate din directivele
europene în domeniul postal si a tendintelor manifestate pe piata de profil;
- asigurarea respectării
conditiilor impuse prin legislatia în domeniu privind furnizarea serviciilor
din sfera serviciului universal;
- asigurarea ansamblului
proceselor de management la nivelul sucursalelor CNPR;
- controlul si monitorizarea
activitătii de implementare a politicilor si strategiilor la nivelul
sucursalelor;
- asigurarea reprezentării
CNPR în relatia cu organismele interne si internationale.
Organigrama Administratiei
centrale a CNPR este prezentată în figura nr. 3*)
Figura
nr. 3 - Organigrama Administratiei centrale a CNPR
*) Figura nr. 3 este reprodusă în facsimil.
Măsurile de restructurare
strategică se vor implementa sub coordonarea structurilor din centralul
CNPR de către centrele de profit si suport, după caz.
1. Sortarea automată
Descrierea măsurii:
- introducerea echipamentelor de
sortare automată în scopul înlocuirii procesării manuale;
- asigurarea sortării detaliate
a trimiterilor cu continut documente până la nivelul rutei unui factor
postal si a trimiterilor cu continut marfă până la nivelul
subunitătii postale;
- realizarea automatizării, conform programului, la nivelul centrelor de sortare: Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi si Timisoara, prin atragerea de finantare si realizarea investitiei până la momentul liberalizării totale a Dietei.
Gradul de acoperire al codurilor
postale detaliate pe distante de factor este prezentat în figura nr. 4.
*)
Figura nr. 4 - Gradul de acoperire al codurilor postale detaliate pe distante
de factor
*) Figura nr. 4 este reprodusă în facsimil.
Pasii următori:
- definitivarea bazei de date cu
codurile postale;
- realizarea cataloagelor cu
codurile postale atât pe suport fizic, cât si electronic;
- implementarea unui program de
promovare în rândul clientilor privind necesitatea si beneficiile folosirii
codurilor postale;
- identificarea locatiilor pentru
amplasarea centrelor de sortare Iasi si Timisoara;
- identificarea
modalitătilor de finantare;
- stabilirea parametrilor tehnici
si functionali ai viitoarelor centre de sortare automate;
- initierea procedurii de
achizitie. Beneficii:
- cresterea calitătii
serviciilor;
- cresterea productivitătii
muncii;
- reducerea costurilor
operationale pe segmentele de distributie;
- crearea conditiilor pentru
atragerea unor clienti cu volume semnificative de trimiteri postale la o
singură expeditie;
- îmbunătătirea
conditiilor de muncă pentru salariati. 2. Reproiectarea serviciilor
express
Descrierea măsurii:
- dezvoltarea segmentului express
si consolidarea operatiunilor;
- orientarea către client
(KAM, servicii personalizate);
- portofoliu extins de servicii
cu valoare adăugată (implementarea serviciilor de tip
„door-to-door");
- dezvoltarea noii structuri în
vederea atingerii unei pozitii de top pe această piată.
Pasii următori:
- dezvoltarea unei retele
competitive care poate efectua livrări în sistem de vitezăZ+1 (Z este
ziua prezentării) pentru trimiterile la nivel national si în aceeasi zi
pentru expedierile loco;
- reorganizarea lantului de
distributie în vederea implementării serviciilor „door-to-door";
- extinderea facilitătilor
oferite clientilor;
- definirea unei politici
comerciale în concordantă cu cerintele pietei si politicile concurentiale;
- modernizarea portofoliului de
servicii în concordantă cu cererea pietei;
- crearea unei forte de
vânzări specializate;
- implementarea de caii centers
pentru preluarea comenzilor corelat cu managementul de flotă.
Beneficii:
- cresterea cotei de piată
pe segmentul express;
- diversificarea portofoliului de
clienti;
- fidelizarea clientilor prin
crearea unor oferte personalizate care răspund unor cerinte multiple si
complexe;
- optimizarea si eficientizarea
activitătii.
3. Lansarea serviciilor
bancare si de asigurări
Descrierea măsurii:
- dezvoltarea portofoliului de
servicii financiare:
- depozite pentru persoane
fizice;
- credite de consum;
- cârduri (de debit, de credit si
pre-paid);
- produse de asigurări;
- schimb valutar.
- stabilirea modalitătilor
de vânzare a serviciilor financiare prin reteaua de retail a CNPR.
Pasii următori:
- definitivarea unor parteneriate
cu institutii financiare, bancare si societăti de asigurări;
- dezvoltarea unei forte de
vânzări specializate;
- elaborarea unor programe de
atragere a clientilor din sfera furnizorilor de servicii de utilităti,
telecomunicatii, bănci etc;
- pregătirea retelei retail
pentru prestarea serviciilor financiar-bancare si de asigurări.
Beneficii:
- cresterea portofoliului de
clienti pe segmentul de servicii financiare;
- cresterea profitabilitătii
CNPR si implicit a veniturilor realizate din aceste servicii.
4. Dezvoltarea Serviciilor
integrate - Postă hibridă, marketing direct integrat
4.1. Postă hibridă
Descrierea măsurii:
- înfiintarea a 7 centre de
postă hibridă, proprii CNPR, pentru deservirea clientilor majori în
cadrul centrelor de tranzit, cu capacitate de 0,5-1 milion trimiteri/lună
pentru fiecare centru, cu posibilităti de extindere a capacitătii în
sistem modular.
Pasii următori:
- identificarea
oportunitătilor de dezvoltare pe piată;
- prioritizarea locatiilor pentru
dezvoltarea etapizată a centrelor de postă hibridă (de exemplu,
asigurarea acoperirii în zona Moldova);
- identificarea unor surse de
finantare pentru realizarea centrelor de postă hibridă.
Beneficii:
- atragerea si retentia
clientilor strategici, în special a celor din zona marilor emitenti de
corespondentă comercială (de exemplu, utilităti, telecom);
- reducerea si eficientizarea
costurilor prin eliminarea segmentului de transport interregional si prin
simplificarea procedurii (eliminarea sortării si stampilăriimanuale);
- reducerea timpilor de
circulatie;
-simplificarea activitătii
clientului de-a lungul lantului valoric. 4.2. Marketing direct integrat Descrierea
măsurii:
- integrarea de-a lungul lantului
valoric a etapelor: gestiunea bazei de date a adreselor, productie,
distributie, gestiunea răspunsurilor;
- folosirea în comun a
facilitătilor de productie dezvoltate în cadrul proiectului de postă
hibridă, pentru a diminua riscul investitiei si a creste eficienta.
Pasii următori:
- integrarea centrelor de
postă hibridă în productia de marketing direct prin înfiintarea unei
sucursalei specializate de profil;
- analiza posibilitătii de
extindere a pachetului oferit clientilor, cu servicii de gestiune a
răspunsurilor si serviciul de gestiune a bazei de date a adreselor;
- crearea unor pachete integrate
de servicii si oferirea lor către clientii existenti si potentiali.
Beneficii:
- adoptarea unei pozitii de pret
competitive pentru produsul cu valoare adăugată (servicii integrate);
- pozitionarea companiei pentru
crestere în acest domeniu.
5. Gestionarea clientilor
strategici (KAM) Descrierea măsurii:
- segmentarea clientilor,
sistematizarea proceselor de vânzare si dezvoltarea unor procese noi cu
instrumente specifice;
- planificarea obiectivelor de
vânzări, sustinută de monitorizarea constantă a gradului de
îndeplinire a acestora;
- crearea unui management al
clientilor (KAM si Small Account) diferentiat si activ, corespunzător
segmentelorde piată gestionate de sucursalele specializate.
Pasii următori:
- segmentarea clientilor în
functie de importanta acestora si domeniul în care activează;
- crearea unor structuri de
vânzări specializate cu reprezentare teritorială la nivelul centrelor
de profit;
- analiza resurselor interne si a
necesarului de recrutare;
- analiza si validarea
instituirii unui sistem de remuneratie variabilă;
- specializarea KAMs, atât pe
domeniile-tintă identificate (telecomunicatii, utilităti, servicii
financiare, marketing direct etc), cât si pe produsele si serviciile aflate în
gestiunea sucursalelor;
- stabilirea clară a
atributiilor si instruirea KAMs si a agentilor de vânzări de la nivelul
centrelor de profit;
- introducerea integrală a
pachetului de instrumente de lucru privind managementul vânzărilor.
Beneficii:
- cresterea vânzărilor si a
satisfactiei clientilor prin accelerarea proceselor de vânzare si cresterea
productivitătii;
- management diferentiat si activ
al clientilor pentru a asigura retentia si a genera cererea etc;
- forta de vânzări
dedicată cu responsabilităti clar definite.
6. Crearea fortei de
vânzări retail Descrierea măsurii:
- organizarea unei forte de
vânzări retail la nivel teritorial (regional si judetean) caresă
asigure:
- dezvoltarea si implementarea
unor strategii de marketing (programe de fidelizare a clientilor, promotii
etc.) la nivelul subunitătilor postale, în vedereamentinerii si atragerii
de noi clienti;
- suport în realizarea
obiectivelor de vânzări, prin identificarea unor noi segmente de
piată;
- coordonarea si monitorizarea
gradului de îndeplinire a obiectivelor de vânzări (retail);
- transformarea oficiantilor postali si a factorilor postali într-o fortă de vânzări directe;
- implementarea unui sistem de
recompensare pentru performante în vânzări;
- îmbunătătirea
performantei echipei de vânzări pe canalul de distributie;
- dezvoltarea unor programe de
instruire pentru forta de vânzări retail.
Beneficii:
- mentinerea si extinderea
portofoliului de clienti;
- dezvoltarea unei relatii
eficiente si profesionale cu clientii;
- cresterea veniturilor din
activitatea de retail;
- schimbarea atitudinii fortei de
vânzări directe în abordarea clientilor.
7. Implementarea sistemului IT
integrat Descrierea măsurii:
- reorganizarea activitătii
IT, care să asigure coordonarea eficientă a centrelor de profit si
suport;
- unificarea tuturor
informatiilor existente în CNPR si crearea unui flux informational eficient;
- implementarea unui sistem IT
integrat, utilizabil în toate unitătile CNPR.
Interconectarea informatiilor
prin sistemul IT este prevăzută în figura nr. 5.
*) Figura nr. 5 este reprodusă în facsimil.
Pasii următori:
- contactarea unei companii de
consultantă care să asigure auditarea sistemului actual prin
selectarea, structurarea si prioritizarea cerintelor de achizitii în vederea
implementării unui sistem IT integrat;
- realizarea caietului de sarcini
si organizarea unei licitatii pentru a alege furnizorul solutiei ERP, furnizor
ce va avea si responsabilitatea integrării;
- realizarea unui program de
măsuri care să asigure o nouă gândire organizatorică
privind coordonarea unitară a sistemului IT din CNPR.
Beneficii:
- acces facil la un sistem modern
de monitorizare, raportare si control;
- identificarea si stabilirea
costurilor alocate unui produs, unor grupe de produse anume, prin monitorizarea
tuturor resurselor de-a lungul întregului lant valoric;
- realizarea unor noi fluxuri
informationale între centrele de profit si suport;
- reducerea costurilor
operationale si cresterea veniturilor. 8. Optimizarea activitătii de
cash management Descrierea măsurii:
- internalizarea
activitătilor de procesare si transport de numerar;
- redimensionarea necesarului de
personal;
- achizitionarea unui număr
de 400 de autovehicule de transport de valori necesare transportului pe toate
segmentele.
Pasii următori:
- identificarea locatiilor unde
urmează a se amenaja sediile noilor centre de procesare;
- asigurarea sistemelor de
pază si securitate;
- proiectarea unei aplicatii
informatice;
- achizitionarea utilajelor
necesare procesării numerarului (masini de numărat bancnote, case de
bani etc);
-stabilirea necesarului de
fortă de muncă. Beneficii:
- reducerea cheltuielilor de
procesare si transport de numerar;
- gestionarea eficientă a
numerarului.
VI. Proiectie economică 2010-2014
Proiectia economică pentru
perioada 2010-2014, concretizată în proiectia principalilor indicatori
(tabelul nr. 5), se bazează pe:
1. implementarea integrală a
măsurilor de restructurare prezentate, care vor conduce la redresarea CNPR
începând cu semestrul al II-lea 2011;
2. datele Comisiei Nationale de
Prognoză pentru perioada 2011-2014 în ceea ce priveste cursul de schimb
euro, rata medie a inflatiei si câstigul mediu pe economie;
3. informatii privind veniturile:
- majorările tarifare
prevăzute pentru serviciile din sfera serviciului universal în anul 2011
(pentru trimiterile de corespondentă neprioritară, treapta I de greutate, un ritm de crestere de 26% si pentru
coletele postale cu greutatea până la 10 kg, un ritm de crestere de 16,7%)
si în anul 2012 (un ritm de crestere de 7% pentru serviciile universale si
neuniversale);
- dimensionarea veniturilor din
distribuirea de drepturi sociale (se estimează o reducere a acestor
venituri în medie cu 3% anual), tinând seama de prevederile cuprinse în
proiectul legii pensiilor, respectiv:
- cresterea punctului de pensie
pentru pensiile din bugetul asigurărilor sociale de stat cu rata
inflatiei, la care se adaugă jumătate din cresterea reală a
salariului mediu brut prognozată pentru anii următori;
- comisionul pentru distribuirea
pensiilor la domiciliul beneficiarilor este de maximum 1%, negociabil, din
valoarea pensiilor plătite;
-diminuarea cu 5% în anul 2013 a
veniturilor din trimiterile de corespondentă, ca efect al
liberalizării pietei postale interne; 4. informatii privind cheltuielile:
- s-au luat în calcul evolutia
din perioada 2005-2009 si măsurile de redresare a situatiei
economico-financiare a CNPR, concretizate în renegocierea unor contracte cu
marii furnizori de servicii;
- reflectarea în amortizare a
achizitiilor pentru investitii (echipamente de tipărire, de anvelopare si
masini de francat) si achizitionarea unui sistem IT integrat, precum si punerea
în functiune a noilor centre regionale de tranzit automatizate din Bucuresti,
Iasi si Timisoara, a utilajelor cu care vor fi dotate acestea, precum si
automatizarea centrului regional de tranzit Cluj-Napoca;
- cheltuielile cu redeventele
pentru concesionarea terenurilor pentru centrele regionale de tranzit Iasi si
Timisoara;
- internalizarea activitătii de procesare a numerarului si cheltuielile cu leasingul pentru cele 400 de masini de transportat valori, începând cu semestrul al II-lea 2011.
Proiectia principalilor
indicatori (tabelul nr. 5)
Denumirea indicatorilor |
|
|
|
|
[mii lei] |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Venituri din exploatare |
1.460.000 |
1.562.200 |
1.655.800 |
1.738.500 |
1.790.700 |
Cheltuieli din exploatare |
1.658.427 |
1.650.875 |
1.650.464 |
1.730.259 |
1.764.853 |
Rezultat din exploatare |
-198.427 |
-88.675 |
5.336 |
8.241 |
25.847 |
Venituri totale |
1.504.500 |
1.602.700 |
1.694.800 |
1.776.700 |
1.828.600 |
Cheltuieli totale |
1.675.017 |
1.663.140 |
1.662.981 |
1.743.089 |
1.777.978 |
Rezultat brut |
-170.517 |
-60.440 |
31.819 |
33.611 |
50.622 |
VII. Principalele obiective de
investitii
Măsurile de restructurare
propuse implică realizarea următoarelor obiective principale de
investitii (tabelul nr. 6):
Nr. crt. |
Obiectivul de
investitii |
Valoarea |
Sursa de finantare |
1. |
Automatizarea centrelor de sortare (know-how,
constructii, dotări cu tehnologie postală, software, training) |
~ 70 milioane euro (în functie de strategia
abordată, nivelul dotărilor etc.) |
Credit furnizor sau parteneriat public-privat
(conform sarcinilor rezultate din sedinta Guvernului din 29 ianuarie 2010
privind ridicarea parteneriatului public-privat la rang de politică a
Guvernului pentru toate domeniile de investitii din România) |
2. |
Implementarea sistemului integrat ERP (software,
training, echipamente) |
~ 10 milioane euro (+/-10%) |
Credit furnizor |
3. |
Achizitia echipamentelor de tipărire si
anvelopare |
12,5 milioane euro |
Credit bancar -2010 |
4. |
Achizitia masinilor de francat si a sistemului
informatic |
6,7 milioane euro |
Credit bancar -2010 |
5. |
Reorganizarea transportului de trimiteri postale
si de numerar si a procesării numerarului |
10 milioane euro |
Leasing 2011 |
6. |
Extinderea retelei VPN |
~ 4 milioane euro |
Surse proprii si contributie atrasă ca
urmare a parteneriatuluicu o institutie bancară si una de asigurări |
Strategia de restructurare a CNPR
este elaborată într-o structură de activităti care converg
către rezultatul final impus - transformarea CNPR într-o organizatie
profitabilă.
În scopul realizării acestui
deziderat lucrează echipe de proiect, alocate reorganizării
structurii regionale, restructurării organizationale si
restructurării strategice.
Rolul acestor echipe este
acela de a diagnostica situatia actuală a activitătii pe care o
reprezintă, de a analiza modalitătile concrete de organizare,
restructurare sau optimizare a activitătii, în functie de obiectiv, având
în vedere modele de functionare în piată a unor entităti cu profil
asemănător, precum si modele de organizare si functionare ale unor
operatori postali internationali.
Monitorizarea activitătii
echipelor de proiect se realizează de către o echipă de
management de proiect sub coordonarea unui director de proiect, care are
misiunea de a conduce procesul de realizare a proiectelor si de implementare a
măsurilor respective.
Calendarul centralizat de
implementare a măsurilor de reorganizare a structurii regionale, de
restructurare organizatională si de restructurare strategică este
(tabelul nr. 7):
Măsura |
Termenul de
implementare |
Durata de implementare |
Reorganizarea structurii
regionale |
1.07.2010 |
6 luni |
Restructurarea
organizatională |
|
|
Reorganizarea pe produs - centre de profit |
|
|
- Sucursala retea retail |
1.06.2010 |
3 luni |
- Sucursala servicii postale |
1.06.2010 |
3 luni |
- Sucursala servicii financiare |
1.06.2010 |
3 luni |
- Sucursala postă rapidă |
1.05.2010 |
3 luni |
- Sucursala servicii integrate |
1.06.2010 |
6 luni |
Reorganizarea pe activităti - centre de
suport si profit |
|
|
- Sucursala afaceri imobiliare |
1.06.2010 |
6 luni |
- Sucursala transport |
1.04.2010 |
3 luni |
- Sucursala Fabrica de timbre |
1.05.2010 |
3 luni |
- Sucursala IT&C |
1.06.2010 |
3 luni |
- Sucursala Centrul de pregătire profesională |
1.06.2010 |
3 luni |
Reorganizarea activitătilor din centralul
CNPR |
1.06.2010 |
3 luni |
Restructurarea strategică |
|
|
Sortarea automată |
1.04.2010 |
30 luni |
Reproiectarea serviciilor express |
1.06.2010 |
6 luni |
Lansarea serviciilor financiar-bancare si de
asigurări |
1.07.2010 |
6 luni |
Dezvoltarea serviciilor integrate |
1.06.2010 |
6 luni |
Gestionarea clientilor strategici (KAM) |
1.06.2010 |
3 luni |
Crearea fortei de vânzări retail |
1.07.2010 |
6 luni |
Implementarea sistemului IT integrat |
1.07.2010 |
18 luni |
Optimizarea activitătii de cash management |
1.07.2010 |
6 luni |
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |