MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
XXII - Nr. 25 LEGI, DECRETE,
HOTĆRĀRI SI ALTE ACTE Miercuri,
13 ianuarie 2010
SUMAR
LEGI SI DECRETE
388/2009. - Lege privind acceptarea Acordului
dintre Republica Albania, Republica Austria, Republica Bulgaria, Bosnia si
Hertegovina, Republica Croatia, Republica Cehă, Republica Ungară,
Republica Macedonia, Muntenegru, Republica Polonă, Romānia, Republica
Serbia, Republica Slovacă si Republica Slovenia pentru promovarea
cooperării īn domeniul īnvătămāntului superior īn cadrul
Programului de schimburi pentru studii universitare īn Europa Centrală
(CEEPUS II), revizuit
de Comitetul mixt al ministrilor īn 16 martie 2007 la Zagreb, Republica Croatia
Acord īntre Republica Albania, Republica Austria,
Republica Bulgaria, Bosnia si Hertegovina, Republica Croatia, Republica
Cehă, Republica Ungară, Republica Macedonia, Muntenegru, Republica
Polonă, Romānia, Republica Serbia, Republica Slovacă si Republica
Slovenia pentru promovarea cooperării īn domeniul īnvătămāntului
superior īn cadrul Programului de schimburi pentru studii universitare īn
Europa Centrală (CEEPUS II)
1.898/2009. - Decret pentru
promulgarea Legii privind acceptarea Acordului dintre Republica Albania,
Republica Austria, Republica Bulgaria, Bosnia si Hertegovina, Republica
Croatia, Republica Cehă, Republica Ungară, Republica Macedonia,
Muntenegru, Republica Polonă, Romānia, Republica Serbia, Republica
Slovacă si Republica Slovenia pentru promovarea cooperării īn
domeniul īnvătămāntului superior īn cadrul Programului de schimburi
pentru studii universitare īn Europa Centrală (CEEPUS II),
revizuit de Comitetul mixt
al ministrilor īn 16 martie 2007 la Zagreb, Republica Croatia
HOTĂRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
23. -
Hotărāre privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile
sociale
REPUBLICĂRI
Regulament
de organizare si functionare a comisiilor de disciplină de pe
lāngă consiliile filialelor si Consiliul Superior al Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din Romānia
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMĀNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind acceptarea Acordului dintre Republica Albania, Republica Austria,
Republica Bulgaria, Bosnia si Hertegovina, Republica Croatia, Republica
Cehă, Republica Ungară, Republica Macedonia, Muntenegru, Republica
Polonă, Romānia, Republica Serbia, Republica Slovacă si Republica
Slovenia pentru promovarea cooperării īn domeniul īnvătămāntului
superior īn cadrul Programului de schimburi pentru studii universitare īn
Europa Centrală (CEEPUS II), revizuit
de Comitetul mixt al ministrilor īn 16 martie 2007 la Zagreb, Republica Croatia
Parlamentul Romāniei adoptă prezenta lege.
Art.
1. - Se acceptă Acordul
dintre Republica Albania, Republica Austria, Republica Bulgaria, Bosnia si
Hertegovina, Republica Croatia, Republica Cehă, Republica Ungară,
Republica Macedonia, Muntenegru, Republica Polonă, Romānia, Republica
Serbia, Republica Slovacă si Republica Slovenia pentru promovarea
cooperării īn domeniul īnvătămāntului superior īn cadrul
Programului de schimburi pentru studii universitare īn Europa Centrală
(CEEPUS II), revizuit
de Comitetul mixt al ministrilor īn 16 martie 2007 la Zagreb, Republica
Croatia.
Art.
2. - Categoriile de cheltuieli
ocazionate de aplicarea acordului prevăzut la art. 1 vor fi făcute īn
conformitate cu prevederile Hotărārii Guvernului nr. 359/2005 privind
derularea Programului CEEPUS II īn Romānia, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I,
nr. 405 din 13 mai 2005.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
Romāniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia Romāniei, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA ALMA ANASTASE |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, TEODOR VIOREL MELESCANU |
Bucuresti, 23 decembrie 2009.
Nr. 388.
ACORD*)
īntre Republica Albania, Republica Austria, Republica Bulgaria, Bosnia si
Hertegovina, Republica Croatia, Republica Cehă, Republica Ungară,
Republica Macedonia, Muntenegru, Republica Polonă, Romānia, Republica
Serbia, Republica Slovacă si Republica Slovenia pentru promovarea
cooperării īn domeniul īnvătămāntului superior īn cadrul
Programului de schimburi pentru studii universitare īn Europa Centrală
(CEEPUS II)1)
*) Traducere.
1)
Asa cum a fost revizuit de Comitetul mixt al ministrilor īn 16 martie 2007.
Republica Albania, Republica Austria, Republica Bulgaria,
Bosnia si Hertegovina, Republica Croatia, Republica Cehă, Republica
Ungară, Republica Macedonia, Muntenegru, Republica Polonă, Romānia,
Republica Serbia, Republica Slovacă si Republica Slovenia, denumite īn
continuare părti contractante,
au convenit următoarele:
Art.
1. - Īn contextul
implementării programului CEEPUS II va fi promovată cooperarea dintre părtile
contractante īn domeniul īnvătămāntului superior, īn special cooperarea
si mobilitatea interuniversitară.
Actiunile programului CEEPUS II
sunt prevăzute īn
anexa nr. I, care
face parte integrantă din prezentul acord.
Art.
2. - (1) Pentru scopul
prezentului acord, termenul universitate se aplică unei institutii
de īnvătămānt superior, recunoscută de autoritătile
competente ale părtii contractante ca apartinānd sistemului său de
īnvătămānt superior.
Fiecare parte contractantă va prezenta anual o
listă cu universitătile eligibile pentru participarea la programul
CEEPUS II.
(2) Pentru scopul prezentului acord, termenul an
universitar se aplică perioadei de la 1 septembrie pānă la 31
august a anului următor.
(3) Studentii īnmatriculati īn universităti, indiferent
de domeniul de studiu, sunt eligibili pentru a beneficia de sprijin īn cadrul
programului CEEPUS II, incluzānd studiile de doctorat sau postuniversitare,
dacă dovedesc că perioada studiilor sau a pregătirii
profesionale, realizată īn concordantă cu prezentul acord, la o
universitate sau o institutie-gazdă, al cărei curriculum este
compatibil cu cel al universitătii trimitătoare, reprezintă o
parte a studiilor universitare ale studentului sau studentei respective.
Īn plus, programul CEEPUS II va sprijini mobilitatea cadrelor didactice din
universităti īn scopul promovării cooperării internationale
interuniversitare si pentru a spori dimensiunea central-europeană a
curriculei universitare.
Programul CEEPUS II nu va dezvolta activităti de cercetare si dezvoltare
tehnologică.
Art.
3. - (1) Un comitet mixt al
ministrilor, fiecare dintre ei reprezentānd una dintre părtile
contractante, este constituit prin prezentul acord. Comitetul mixt al
ministrilor va fi răspunzător pentru toate etapele si deciziile necesare
pentru asigurarea implementării si promovării programului CEEPUS II
si pentru aprobarea
rapoartelor de evaluare si restructurare a programului.
(2) Comitetul mixt al ministrilor se va reuni cel putin o
dată pe an. Ministrii care nu pot participa la reuniune vor fi
reprezentati de īnalti functionari oficiali. Comitetul mixt al ministrilor
poate stabili o listă de īnalti functionari, care să decidă
pentru acele probleme pentru care Comitetul mixt al ministrilor i-a autorizat,
īn vederea pregătirii următoarei īntruniri a Comitetului mixt al
ministrilor.
(3) Comitetul mixt al ministrilor īl va alege pe unul
dintre membrii săi ca presedinte, pentru o perioadă de un an.
(4) Comitetul mixt al ministrilor va depune toate
eforturile pentru a ajunge, prin consens, la un acord privind toate deciziile
menite să asigure implementarea si promovarea programului prevăzut īn
anexa nr. I. Īn
cazul īn care consensul nu poate fi realizat, problema va face obiectul unei
decizii luate cu o majoritate de două treimi din numărul membrilor
Comitetului mixt al ministrilor prezenti si votanti.
(5) Īn legătură cu bugetul anual al tuturor
părtilor contractante si cu cota lor de participare, respectiv
numărul lunilor/bursă pe an universitar, pentru a facilita realizarea
actiunilor cuprinse īn anexa nr. I, fiecare parte contractantă īsi va asuma un
angajament. Comitetul mixt al ministrilor va lua īn unanimitate o decizie
finală privind totalitatea angajamentelor.
Art.
4. - (1) Toate deciziile
privind selectia proiectelor cuprinse īn anexa nr. I
(actiunile 1-3) vor fi
luate de către Comitetul mixt al ministrilor sau de un grup de īnalti
functionari oficiali, conform prevederilor art. 3. Cadre universitare sau alti
experti vor fi consultati pentru a sprijini procesul de selectie.
(2) După intrarea īn vigoare a prezentului acord,
fiecare parte contractantă va nominaliza un oficiu national CEEPUS, cu
următoarele responsabilităti, notificānd această
măsură Comitetului mixt al ministrilor:
- popularizarea, īn scopul promovării programului, īn
strānsă legătură cu Oficiul Central CEEPUS si cu celelalte
oficii nationale CEEPUS;
- primirea candidaturilor;
- pregătirea acordării burselor pentru
solicitanti;
- asigurarea unui loc de studiu pentru beneficiarii
burselor;
- acordarea burselor (conform prevederilor anexei nr. I
actiunea 4);
- organizarea plătii burselor;
- primirea rapoartelor;
- realizarea evaluării nationale a programului;
- rapoartele anuale.
Fiecare parte contractantă va lua măsuri pentru
ca oficiul său national CEEPUS să aibă la dispozitie toate
mijloacele necesare care să īi permită īndeplinirea īn bune conditii
a atributiilor sale.
Art.
5. - (1) Oficiul Central
CEEPUS va fi stabilitla Viena. Oficiul Central CEEPUS va avea capacitatea
legală necesară
pentru exercitarea functiilor sale. Oficiul Central
CEEPUS, personalul său si reprezentantii părtilor contractante la
Oficiul Central CEEPUS vor beneficia de privilegiile si imunitătile care
sunt necesare pentru functiile respective.
(2) Secretarul general al Oficiului Central CEEPUS va fi
ales pentru o perioadă de 7 ani, cu o majoritate de două treimi, de
către Comitetul mixt al ministrilor, la propunerea Republicii Austria.
Secretarul general poate fi revocat īnainte de termen prin decizia unanimă
a Comitetului mixt al ministrilor.
(3) Infrastructura necesară, incluzānd salariile
secretarului general si ale personalului Oficiului Central CEEPUS, va fi
finantată de către Republica Austria. Fiecare parte contractantă
este īndreptătită să trimită, suplimentar, personal la
Oficiul Central CEEPUS, pe cheltuiala proprie.
Secretarul general poate stabili normele de
procedură ale Oficiului Central CEEPUS, notificānd aceasta Comitetului
mixt al ministrilor.
(4) Oficiul Central CEEPUS va īndeplini numai functia de
coordonare si de evaluare, īn timp ce părtile contractante vor avea puteri
depline asupra bugetului lor national destinat mobilitătii si actiunilor
de schimburi cuprinse īn anexa nr. I.
(5) Īn pius, Oficiul Central CEEPUS:
- va răspunde de dezvoltarea unei strategii comune
de relatii publice privind programul CEEPUS II si va oferi consultantă părtilor contractante
īn legătură cu publicatiile informative;
- va publica informatii privind universitătile
părtilor contractante, īn scopul promovării mobilitătii
universitare īntre acestea;
- īsi va asuma răspunderea pentru pregătirea
unui raport anual si pentru realizarea unei evaluări generale a
programului CEEPUS II;
- va face propuneri pentru dezvoltarea viitoare a
programului CEEPUS II;
- se va ocupa de pregătirea si organizarea reuniunilor
Comitetului mixt al ministrilor, precum si de īntocmirea minutelor acestor
reuniuni;
- va sprijini, la cerere, implementarea deciziilor luate
de Comitetul mixt al ministrilor.
Art.
6. - (1) Părtile
contractante vor depune toate eforturile pentru a evita orice restrictii
privind libera circulatie si rezidenta participantilor la actiunile de
mobilitate cuprinse īn prezentul acord.
(2) Părtile contractante au convenit să ia
măsurile pe care le consideră adecvate, īn conformitate cu legislatia
natională, astfel īncāt să fie eliminate toate obstacolele de ordin
administrativ sau financiar pentru obtinerea vizei si/sau a permisului de
rezidentă de către beneficiarii de bursă CEEPUS II.
Art.
7. - (1) Prezentul acord va
rămāne īn vigoare pentru o perioadă de 7 ani. El poate fi reīnnoit
pentru o nouă perioadă, conform īntelegerii dintre părtile
contractante. O revizuire a prezentului acord poate avea loc īnainte de
īncheierea celui de-al patrulea an universitar după intrarea īn vigoare a
acestuia. Această revizuire va avea la bază o evaluare generală
a programului CEEPUS II.
(2) Orice parte contractantă poate solicita īn orice
moment revizuirea prezentului acord. Īn acest scop se va īnainta o cerere
scrisă presedintelui Comitetului mixt al ministrilor si celorlalte
părti contractante. Toate deciziile privind revizuirea prezentului acord
vor fi luate pe baza deciziei unanime a Comitetului mixt al ministrilor.
Art.
8. - (1) Prezentul acord va fi
deschis pentru semnare la Zagreb, Croatia, pe durata zilei de 9 martie 2003, de
către Republica Austria, Republica Bulgaria, Republica Croatia,
Republica Cehă, Republica Ungară, Republica
Polonă, Romānia, Republica Slovacă si Republica Slovenia. Ulterior,
acesta va fi deschis pentru aderare.
(2) Prezentul acord, precum si amendamentele la acesta
vor fi supuse aprobării de către părtile contractante, iar
documentele aprobate vor fi depozitate la Ministerul Educatiei din Republica
Ungară, care va fi denumit īn acest acord depozitar.
(3) Prezentul acord va intra īn vigoare īncepānd cu prima
zi a celei de-a treia luni care urmează depunerii documentelor de aprobare
de către cel putin 3 părti contractante.
(4) Orice stat care nu a fost mentionat īn alin. (1)
poate adera pe baza unei invitatii unanime a Comitetului mixt al ministrilor.
Orice stat care doreste să devină parte contractantă poate
notifica īn scris depozitarului intentia sa.
(5) Depozitarul va informa toate părtile
contractante despre notificările si documentele de aprobare primite.
(6) Pentru orice stat care a devenit parte
contractantă după intrarea īn vigoare a prezentului acord,
participarea la activitătile programului CEEPUS II
cuprinse īn anexa nr. I
va avea loc īn conformitate
cu prevederile adoptate īn unanimitate de către Comitetul mixt al
ministrilor.
Art.
9. - Orice parte
contractantă se poate retrage din prezentul acord īn orice moment,
adresānd o notificare scrisă depozitarului. O astfel de retragere īsi va
produce efectul după expirarea a cel putin 6 luni de la data primirii de
către depozitar a notificării de retragere; totusi Comitetul mixt al
ministrilor poate stabili o perioadă mai mare de 6 luni, dar mai mică
de 12 luni, pentru intrarea īn vigoare a retragerii notificate.
Art.
10. - (1) Orice diferend īntre
două sau mai multe părti contractante ori īntre oricare dintre
acestea si Oficiul Central CEEPUS privind interpretarea sau aplicarea
prezentului acord sau a anexei nr. I, care nu poate fi solutionat de către Comitetul mixt
al ministrilor, va fi supus arbitrajului, la cererea oricărei părti
aflate īn litigiu.
(2) Tribunalul arbitrai va fi alcătuit din 3 membri.
Fiecare parte aflată īn litigiu va nominaliza un arbitru; primii 2 arbitri
īl vor nominaliza pe un al treilea, care va fi presedintele tribunalului
arbitrai.
(3) Tribunalul arbitrai īsi va stabili sediul si
propriile reguli de procedură.
(4) Decizia tribunalului arbitrai va fi luată de
către majoritatea membrilor săi, nefiind admisă abtinerea de la
vot. Această decizie va fi definitivă si obligatorie pentru toate
părtile aflate īn litigiu, fără drept de apel. Părtile se
vor supune verdictului fără īntārziere. Īn cazul unui diferend
referitor la sensul sau scopul prezentului acord, tribunalul arbitrai īl va
interpreta, la cererea oricărei părti aflate īn litigiu.
Art. 11. -
Originalul prezentului acord si revizuirea sa, al cărui text īn limba
engleză este autentic, vor fi păstrate de către depozitar.
ANEXA Nr. I
Părtile contractante vor dezvolta si vor promova o
retea universitară īn Europa Centrală, alcătuită din
diverse retele individuale. Obiectivele acestei retele sunt īncurajarea
mobilitătii academice, īn special a mobilitătii studentilor, īn
Europa Centrală, promovarea cooperării dintre universitătile din
Europa Centrală, precum si initierea de programe comune care să
conducă la specializări certificate de diplome duble sau diplome cu
antet comun.
Toate actiunile CEEPUS II, cu exceptia mobilitătilor efectuate īn afara
retelelor, vor fi realizate īn cadrul retelelor CEEPUS II
descrise īn actiunea 1.
Programul CEEPUS II va acorda prioritate retelelor a căror activitate
vizează dezvoltarea programelor de studii comune sau care īsi propun
dezvoltarea de noi programe de studii comune. Comitetul mixt al ministrilor va
monitoriza progresele obtinute īn cadrul Procesului Bologna īn acest sens si va
adapta prioritătile programului CEEPUS II īn conformitate cu acestea.
I.
Actiunea 1: īnfiintarea si
functionarea unei retele universitare īn Europa Centrală
(1) O retea va cuprinde cel putin 3 universităti,
două dintre ele apartinānd diferitelor părti contractante, desi
retelele a căror activitate vizează dezvoltarea de programe de studii
comune pot fi formate doar din două universităti ale diferitelor
părti contractante pentru o fază initială, a cărei
durată urmează a fi stabilită de către Comitetul mixt al
ministrilor. Totusi, prioritate vor avea retelele constānd īn mai mult de
două universităti ale diferitelor părti contractante.
(2) Orice universitate care doreste să facă
parte dintr-o retea CEEPUS II trebuie să īndeplinească următoarele conditii:
a) perioadele de studii si/sau de pregătire
practică efectuate la o universitate si/sau la o institutie
participantă vor fi recunoscute īn īntregime de către institutiile
partenere;
b) se va urmări realizarea recunoasterii reciproce a
studiilor īn cadrul retelei. Pentru aceasta se vor aplica Sistemul european de
credite transferabile (ECTS) sau alte sisteme compatibile. Īn cazul studentilor
care lucrează la o teză sau dizertatie, acest sistem se poate īnlocui
printr-o declaratie a ambilor coordonatori, de la universitatea-gazdă si
de la cea trimitătoare, prin care se certifică faptul că stagiul
de studii īn străinătate se desfăsoară īn vederea
realizării tezei, respectiv a dizertatiei;
c) īn vederea facilitării mobilitătii
studentilor, cursurile si/sau prelegerile CEEPUS II se vor desfăsura, de asemenea, īn limba
engleză, germană sau franceză.
Părtile contractante au convenit asupra
promovării de cursuri de limbi străine aplicate prin acordarea de
luni bursă" īn vederea organizării de cursuri pregătitoare
de limbi străine aplicate īn limba engleză, germană sau
franceză, oferite de către retele. Cursuri aditionale de limbă,
īn limba tării-gazdă, pot fi oferite īn cazul īn care există
această posibilitate;
d) studentul care efectuează stagii de studii īn
cadrul programului CEEPUS II va fi scutit de orice taxă de īnscriere si/sau de scolarizare.
II.
Actiunea 2: Cursuri
intensive
Părtile contractante convin să organizeze
cursuri intensive care să īndeplinească următoarele conditii:
1. să atragă participanti din cāt mai multe
părti contractante posibil, inclusiv din tara-gazdă. Participantii
sunt denumiti studenti si/sau lectori, profesori invitati si cadre didactice;
2. să fie clasificate īn:
a) cursuri de vară, cu durata de cel putin 10 zile
lucrătoare, cu o tematică specifică si care să asigure
obtinerea de credite;
b) cursuri de pregătire intensivă, cu o
durată de cel putin 10 zile lucrătoare, pentru cadrele didactice
tinere;
3. congrese sau evenimente similare sunt excluse.
III. Actiunea 3: Excursii studentesti
Părtile contractante convin să organizeze
excursii studentesti, cu conditia ca aceste excursii să asigure obtinerea
de credite si:
1. să servească unui scop stiintific/artistic
si să folosească o parte specifică a infrastructurii
tării-gazdă; sau
2. să servească unui scop stiintific/artistic
si să fie organizate īn comun.
IV.
Actiunea 4: Sprijinul
financiar acordat pentru asigurarea mobilitătii studentilor si
profesorilor
(1) Părtile contractante convin să acorde burse
individuale studentilor participanti la activitătile CEEPUS II
descrise īn actiunile 1-3.
(2) Suport financiar va fi, de asemenea, acordat
lectorilor, profesorilor invitati si cadrelor didactice, cu conditia ca acestia
să contribuie la cooperarea universitară transnatională si/sau
la stabilirea unor măsuri de pregătire profesională
corespunzătoare. Lectorii, profesorii invitati si cadrele didactice vor
īndeplini o normă de predare de cel putin 6 ore pe săptămānă
la universitatea-gazdă.
(3) Burse vor fi acordate, de asemenea, studentilor si
absolventilor pentru pregătirea practică īntr-o īntreprindere
comercială, unitate de cercetare sau institutie guvernamentală din
tara-gazdă, cu conditia realizării unui proiect bine definit si
structurat.
(4) Bursele pentru studenti pentru activitătile
obisnuite de semestru se vor acorda pentru o perioadă de cel putin 3 luni
si de cel mult 10 luni. Stagii mai scurte vor fi permise doar pentru
studentii care lucrează īn vederea realizării
unei teze sau dizertatii.
(5) Bursele CEEPUS II pot fi acordate, de asemenea, studentilor īnscrisi la o
universitate CEEPUS II eligibilă si pentru care s-au făcut aranjamente speciale pentru
studii, īn afara unei retele CEEPUS II (freemovers).
(6) Bursele CEEPUS II sunt burse comprehensive", respectiv burse menite
să acopere costul īntretinerii, cheltuielile pentru taxele de laborator
conform uzantei din tara-gazdă, de cazare si asigurare medicală de
bază, pe durata sederii īn tara-gazdă. Bursele CEEPUS II
vor fi acordate īn functie
de costurile de īntretinere din tara respectivă si vor fi protejate
īmpotriva inflatiei.
(7) Īntrucāt nu constituie un transfer de fonduri,
bursele CEEPUS II vor
fi achitate de către tara-gazdă, cu exceptia cheltuielilor de
transport, care vor fi plătite de către tara de origine a
solicitantului.
(8) Valoarea nominală a bursei CEEPUS II
defineste o lună
bursă". Toate părtile contractante vor anunta cotele lor pentru
anul următor de studii la interval de un an. Minimul obligatoriu este de
100 luni bursă".
(9) Din programul CEEPUS II nu se suportă costuri suplimentare sau cheltuieli
legate de scopuri de ordin organizatoric.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
pentru promulgarea Legii privind acceptarea Acordului dintre Republica
Albania, Republica Austria, Republica Bulgaria, Bosnia si Hertegovina,
Republica Croatia, Republica Cehă, Republica Ungară, Republica
Macedonia, Muntenegru, Republica Polonă, Romānia, Republica Serbia,
Republica Slovacă si Republica Slovenia pentru promovarea cooperării īn
domeniul īnvătămāntului superior īn cadrul Programului de schimburi
pentru studii universitare īn Europa Centrală (CEEPUS II), revizuit de Comitetul mixt al ministrilor īn 16 martie 2007 la Zagreb,
Republica Croatia
Īn temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1)
din Constitutia Romāniei, republicată,
Presedintele Romāniei decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea
privind acceptarea Acordului dintre Republica Albania, Republica Austria, Republica
Bulgaria, Bosnia si Hertegovina, Republica Croatia, Republica Cehă,
Republica Ungară, Republica Macedonia, Muntenegru, Republica Polonă,
Romānia, Republica Serbia, Republica Slovacă si Republica Slovenia pentru
promovarea cooperării īn domeniul īnvătămāntului superior īn
cadrul Programului de schimburi pentru studii universitare īn Europa
Centrală (CEEPUS II), revizuit de Comitetul mixt al ministrilor īn 16 martie
2007 la Zagreb, Republica Croatia, si se dispune publicarea acestei legi īn
Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 22 decembrie 2009.
Nr. 1.898.
HOTĂRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale
Īn temeiul art. 108 din Constitutia Romāniei, republicată, si
al art. 9 alin. (1) si (3) din Legea-cadru a descentralizării nr.
195/2006,
Guvernul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Art.
1. - (1) Se aprobă
standardele de cost pentru serviciile sociale organizate si administrate, īn
conditiile legii, de către furnizorii publici de servicii sociale.
(2) Standardele de cost stau la baza determinării
necesarului cheltuielilor de functionare ale serviciilor sociale organizate si
administrate de furnizorii publici de servicii sociale din unitătile
administrativ-teritoriale, precum si a alocării sumelor defalcate din
unele venituri ale bugetului de stat pentru bugetele locale.
(3) Standardele de cost constituie unul dintre criteriile
īn baza cărora furnizorii publici de servicii sociale contractează
servicii sociale cu furnizorii privati sau, după caz, cu alti furnizori
publici.
(4) Pentru īncadrarea īn standardele de cost, la
organizarea si īnfiintarea serviciilor sociale, furnizorii publici de servicii sociale
vor avea īn vedere cel mai avantajos raport cost/beneficiu la stabilirea
capacitătii serviciului respectiv.
Art.
2. - Standardele de cost
reprezintă costul minim aferent cheltuielilor anuale necesare
furnizării serviciilor sociale, calculat pentru beneficiar/pe tipuri de
servicii sociale, potrivit standardelor minime de calitate sau criteriilor
prevăzute de lege.
Art.
3. - Īn situatia īn care,
datorită nevoilor specifice si situatiilor particulare ale beneficiarilor
unui anumit tip de serviciu social, costurile necesare furnizării
serviciului respectiv depăsesc nivelul prevăzut de standardul de
cost, consiliile judetene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si consiliile locale ale municipiilor, oraselor si comunelor, īn
calitate de furnizori publici de servicii sociale, alocă sumele necesare
din veniturile proprii.
Art.
4. - (1) Pentru a
răspunde nevoilor beneficiarilor si pentru asigurarea unor servicii de
calitate, furnizorii publici de servicii sociale angajează personalul din centrele
rezidentiale si centrele de zi, cu respectarea următoarelor criterii:
a) īncadrarea pe categorii de personal;
b) normarea, pe tipuri de servicii, a personalului
īncadrat potrivit prevederilor lit. a), cu raportare la totalul personalului
prevăzut īn statul de functii aprobat prin hotărāre a consiliului
judetean sau local;
c) īncadrarea personalului corespunzător
numărului maxim de posturi prevăzut īn statul de functii aprobat.
(2) Categoriile de personal prevăzute la alin. (1)
lit. a) se referă la personalul cu functii de conducere, functii
administrative, gospodărire, īntretinere-reparatii, deservire, precum si
functii de specialitate pentru īngrijirea si asistenta beneficiarilor.
Functiile personalului sunt prevăzute īn anexa nr. 4.
(3) Normarea personalului, prevăzută la alin.
(1) lit. b), se realizează astfel:
a) īn cazul serviciilor sociale acordate si organizate īn
centre rezidentiale, personalul de specialitate reprezintă minimum 60% din
numărul total de personal;
b) īn cazul serviciilor sociale acordate si organizate īn
centre de zi, personalul de specialitate reprezintă minimum 80% din
numărul total de personal.
(4) Pentru serviciile sociale prevăzute la alin. (3)
lit. a) si b), se repartizează maximum două posturi pentru functii de
conducere, respectiv un post pentru directorul sau seful de centru si,
după caz, un post pentru coordonatorul personalului de specialitate.
(5) Īncadrarea cu personal, potrivit prevederilor alin.
(1) lit. c), se stabileste īn functie de nevoile persoanelor beneficiare,
precum si cu respectarea raportului număr de beneficiari/număr de
personal.
Art.
5. - (1) Pentru asigurarea
transparentei privind utilizarea fondurilor alocate si administrarea acestora,
furnizorii publici si privati de servicii sociale au obligatia de a face
publice informatiile privind costurile serviciilor sociale acordate.
(2) Furnizorii publici de servicii sociale au obligatia
ca pānă la data de 30 aprilie a fiecărui an să transmită
Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, precum si autoritătilor
administratiei publice centrale aflate īn subordinea acestuia datele privind
beneficiarii, costurile si personalul/tipul de serviciu, īnregistrate īn anul
anterior raportării.
(3) Īn aplicarea prevederilor alin. (2), Ministerul
Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, īn colaborare cu autoritătile
administratiei publice centrale aflate īn subordine si care au atributii īn
domeniul serviciilor sociale, emit instructiuni.
Art.
6. - (1) Nivelul standardului
de cost si raportul număr de beneficiari/personal angajat sunt
prevăzute īn anexele nr. 1-3 la prezenta hotărāre, după cum
urmează:
a) anexa nr. 1, pentru serviciile sociale destinate
protectiei si promovării drepturilor copilului;
b) anexa nr. 2, pentru serviciile sociale destinate
protectiei si promovării drepturilor persoanelor adulte cu handicap;
c) anexa nr. 3, pentru serviciile sociale rezidentiale
destinate persoanelor vārstnice.
(2) Finantarea serviciilor sociale conform standardelor
de cost prevăzute īn anexele nr. 1 si 2 se asigură de la bugetul de
stat īn limita bugetelor aprobate anual cu această destinatie īn legea
bugetului de stat si din bugetele proprii ale autoritătilor administratiei
publice locale.
Art.
7. - Consiliile judetene,
respectiv consiliile locale răspund de repartizarea sumelor si de
aprobarea bugetelor pentru serviciile sociale cu sau fără
personalitate juridică, aflate īn administrare.
Art.
8. - Autoritătile administratiei publice locale care au īn
administrare servicii sociale, coordonatorii serviciilor publice de asistentă
socială organizate īn conditiile Legii nr. 47/2006 privind sistemul
national de asistentă socială, precum si directorii serviciilor
sociale cu personalitate juridică răspund, īn calitate de angajator,
de reorganizarea serviciilor sociale, īn conditiile legii, cu īncadrarea īn
standardele de cost aprobate.
Art.
9. - Īn functie de dinamica
cheltuielilor prevăzute la art. 5 alin. (2), precum si de
particularitătile īn evolutie ale serviciilor sociale si de standardele de
calitate aferente, prezenta hotărāre se modifică si se
completează īn mod corespunzător, la propunerea Ministerului Muncii,
Familiei si Protectiei Sociale.
Art.
10. -
Anexele nr. 1-4 fac parte
integrantă din prezenta hotărāre.
PRIM-MINISTRU
EMIL
BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 6 ianuarie 2010.
Nr. 23.
ANEXA Nr. 1
de cost/an pentru serviciile sociale destinate protectiei
si promovării drepturilor copilului
1. Standard de cost pentru
serviciile destinate copiilor plasati la asistenti maternali
|
- lei - |
Categoria copiilor |
Standard de cost/an/beneficiar |
Copii la asistenti maternali cu un copil īn plasament |
20.896 |
Copii la asistenti maternali cu 2 copii īn plasament |
13.931 |
Copii la asistenti maternali cu 3 copii īn plasament |
11.014 |
2. Standard de cost pentru
serviciile destinate copiilor cu dizabilităti plasati la asistenti
maternali
|
- lei - |
Categoria copiilor |
Standard de cost/an/beneficiar |
Copii la asistenti maternali cu un copil īn plasament |
24.452 |
Copii la asistenti maternali cu 2 sau mai multi copii īn plasament |
17.486 |
3. Standard de cost pentru
serviciile destinate copiilor cu HIV/SIDA plasati la asistenti maternali
|
- lei - |
Categoria copiilor
|
Standard de cost/an/beneficiar |
Copii la asistenti maternali cu un copil īn plasament |
28.467 |
Copii la asistenti maternali cu 2 sau mai multi copii īn plasament |
21.501 |
4. Standard de cost pentru
serviciile de tip rezidential destinate copiilor
|
- lei - |
|
Categoria copiilor |
Standard de cost/an/beneficiar |
Raport copil/angajat |
Copii plasati īn centre de plasament |
20.653 |
1,5/1 |
Copii plasati īn case de tip familial |
18.324 |
1,8/1 |
Copii plasati īn apartamente |
17.192 |
1,2/1 |
5. Standard de cost pentru
serviciile de tip rezidential destinate copiilor cu dizabilităti
|
- lei - |
|
Categoria copiilor |
Standard de cost/an/beneficiar |
Raport copil/angajat |
Copii plasati īn centre de plasament |
27.447 |
1/1 |
Copii plasati īn case de tip familial |
24.409 |
1,4/1 |
Copii plasati īn apartamente |
19.858 |
1,3/1 |
6. Standard de cost pentru
centrele de primire īn regim de urgentă si alte servicii de tip
rezidential
|
- lei - |
|
Categoria copiilor |
Standard de cost/an/beneficiar |
Raport copil/angajat |
Copii plasati īn centre de primire īn regim de urgentă, adăpost
de noapte pentru copiii străzii, copilul care săvārseste fapte
penale si nu răspunde penal etc. |
27.606 |
1/1 |
7. Standard de cost pentru
centrele maternale
|
- lei - |
|
Categoria beneficiarului |
Standard de cost/an/beneficiar |
Raport copil/angajat |
Mamă cu un copil |
31.756 |
0,8/1 |
Mamă cu 2 copii |
28.868 |
|
Mamă cu 3 copii |
27.904 |
8. Standard de cost pentru
centrele de zi
|
- lei - |
|
Categoria copiilor |
Standard de cost/an/beneficiar |
Raport copil/angajat |
Copii beneficiari ai serviciilor centrelor de zi |
7.035 |
2,9/1 |
9. Standard de cost pentru
centrele de recuperare
|
- lei - |
|
Categoria copiilor |
Standard de cost/an/beneficiar |
Raport copil/angajat |
Copii beneficiari ai serviciilor centrelor de recuperare |
9.283 |
3,3/1 |
ANEXA Nr. 2
STANDARDELE
de cost/an pentru serviciile sociale destinate protectiei
si promovării drepturilor persoanelor adulte cu handicap
Servicii sociale
rezidentiale
1. Standard de cost pentru centrul de īngrijire si
asistentă persoane adulte cu handicap (CIA)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centrul de īngrijire si asistentă persoane adulte cu handicap (CIA) |
23.164 |
1,45/1 |
2. Standard de cost pentru centrul de recuperare si
reabilitare persoane cu handicap (CRRPH)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centrul de recuperare si reabilitare persoane cu handicap (CRRPH) |
24.423,55 |
1,3/1 |
3. Standard de cost pentru
centrul de recuperare si reabilitare neuropsihiatrică (CRRN)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centrul de recuperare si reabilitare neuropsihiatrică (CRRN) |
26.163,37 |
1,45/1 |
4. Standard de cost pentru
centrul de integrare prin terapie ocupatională (CITO)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centrul de integrare prin terapie ocupatională (CITO) |
18.692,16 |
2/1 |
5. Standard de cost pentru
centrul-pilot de recuperare si reabilitare (CP)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centrul-pilot de recuperare si reabilitare (CPRR) |
26.915 |
1,45/1 |
6. Standard de cost pentru
centrul de pregătire pentru o viată independentă (CPVI)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centrul de pregătire pentru o viată independentă (CPVI) |
21.578,94 |
3/1 |
7. Standard de cost pentru
locuinte protejate (LP)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Locuinte protejate (10 beneficiari/locuintă) - minim protejate - moderat protejate - maxim protejate |
14.796 |
3/1 |
8. Standard de cost pentru
centre Respira" (CR)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centre Respira" (CR) |
17.000 |
2,5/1 |
9. Standard de cost pentru
centre de criză (CCZ)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centre de criză (CCZ) |
13.291,13 |
3/1 |
Servicii sociale alternative (de zi)
1. Standard de cost pentru centrele de zi (CZ)
Tipul serviciului public rezidential |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centrele de zi |
13.088,64 |
- |
2. Standard de cost pentru
centrele ambulatorii de recuperare
Tipul serviciului |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Centrele ambulatorii de recuperare |
4.992,24 |
- |
de cost/an pentru serviciile sociale rezidentiale
destinate persoanelor vārstnice
Tipul centrului |
Standard de cost/an/beneficiar - lei - |
Raport beneficiar/angajat |
Cămin pentru persoane vārstnice |
16.926 |
2/1 |
ANEXA Nr. 4
FUNCTIILE
personalului din serviciile sociale
|
Personal cu functie de conducere |
1. |
Director sau sef de centru |
2. |
Coordonator personal de specialitate |
|
Personal cu functii administrative, gospodărire,
īntretinere-reparatii, deservire |
3. |
Administrator |
4. |
Functionar, administrativ, economic |
5. |
Casier, magaziner |
6. |
Paznic, bufetier, īngrijitor, spălătoreasă |
7. |
Sofer |
8. |
Muncitor calificat |
9. |
Muncitor necalificat |
|
Personal de specialitate de īngrijire si
asistentă. Personal de specialitate si auxiliar |
10. |
Medic |
11. |
Fiziokinetoterapeut |
12. |
Psiholog, psihopedagog |
13. |
Asistent social |
14. |
Logoped, profesor CFM, kinetoterapeut |
15. |
Instructor CFM, instructor de educatie, instructor de ergoterapie, educator,
educator-puericu maseur, nutritionist, dietetician, interpret īn limbaj
mimico-gestual Itor, |
16. |
Asistent medical, soră medicală |
17. |
Infirmieră, īngrijitoare |
REPUBLICĂRI
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMĀNIA
CONFERINTA NATIONALĂ
de organizare si functionare a comisiilor de disciplină de pe
lāngă consiliile filialelor si Consiliul Superior al Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din Romānia
1)
Republicat īn temeiul art. III din Hotărārea Conferintei nationale nr.
09/64/2009 privind modificarea Regulamentului de organizare si functionare a
comisiilor de disciplină de pe lāngă comisiile filialelor si Consiliul
Superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romānia, aprobat prin Hotărārea Conferintei nationale nr. 07/58/2007,
publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I,
nr. 252 din 15 aprilie
2009, dāndu-se texteloro nouă numerotare.
Regulamentul de organizare si functionare a comisiilor de
disciplină de pe lāngă consiliile filialelor si Consiliul Superior al
Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romānia a fost
aprobat prin Hotărārea Conferintei nationale nr. 07/58/2007,
publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I,
nr. 305 din 8 mai 2007, si
a mai fost modificat si completat prin Hotărārea Conferintei nationale nr.
08/61/2008 pentru modificarea si completarea Regulamentului de organizare si
functionare a comisiilor de disciplină de pe lāngă consiliile
filialelor si Consiliului Superior al Corpului Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din Romānia, aprobat prin Hotărārea Conferintei
nationale nr. 07/58/2007, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei,
Partea I, nr.
660 din 19 septembrie 2008.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Potrivit art. 36 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994
privind organizarea activitătii de expertiză contabilă si a
contabililor autorizati, republicată, si pct. 116 din Regulamentul de
organizare si functionare a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romānia, republicat, denumit īn continuare Regulament de
organizare si functionare, pe lāngă consiliul fiecărei filiale a
Corpului functionează o comisie de disciplină, compusă din 5
membri titulari si 5 supleanti, astfel: presedintele si 4 membri alesi de
Adunarea generală pentru un mandat de 4 ani dintre membrii experti
contabili, care se bucură de autoritate profesională si morală
deosebită.
Membrii supleanti sunt alesi, respectiv desemnati, īn
aceleasi conditii.
Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.
2. Potrivit art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994,
republicată, pe lāngă Consiliul Superior al Corpului
functionează Comisia superioară de disciplină, compusă din
7 membri titulari si 7 supleanti, astfel:
a) presedintele si 2 membri experti contabili alesi de
Conferinta natională pentru un mandat de 4 ani dintre expertii īnscrisi īn
evidenta Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romānia,
care se bucură de autoritate profesională si morală
deosebită;
b) 2 membri, desemnati de ministrul finantelor publice;
c) 2 membri, desemnati de ministrul justitiei.
Membrii supleanti sunt alesi, respectiv desemnati, īn
aceleasi conditii.
Mandatul membrilor Comisiei superioare de disciplină
este de 4 ani.
3. Īn cazul vacantării unora dintre locurile
membrilor titulari īn cursul mandatului, din motive obiective, neimputabile
acestora, īnlocuitorii vor fi desemnati dintre membrii supleanti de către
Consiliul superior sau de către consiliul filialei, respectiv de
către ministrul finantelor sau ministrul justitiei, după caz.
Īn functie de necesităti, membrii supleanti pot fi
desemnati de presedintele comisiei de disciplină īn solutionarea cauzelor
supuse judecătii, situatie īn care acestora le sunt aplicabile prevederile
prezentului regulament.
4. Comisiile de disciplină vor fi sprijinite īn
activitatea lor de către un secretar (referent de specialitate) pentru
executarea lucrărilor de secretariat.
Secretarul (referentul) comisiei de disciplină
participă la dezbaterile īn completul de judecată, fără
drept de vot la adoptarea hotărārilor.
Atributiile de secretariat pot fi īndeplinite de un
salariat al filialei (Corpului) desemnat de presedintele consiliului respectiv
sau de un membru al comisiei de disciplină titular ori supleant, prin
rotatie, desemnat de presedintele acelei comisii.
Īn functie de volumul de activitate a comisiei de
disciplină, generat de numărul si de complexitatea cauzelor primite
spre solutionare, la cererea presedintelui comisiei de disciplină se poate
angaja o persoană, cu program permanent, pe postul de secretar al Comisiei
de disciplină, care va asigura buna functionare a activitătii
administrative a comisiei de disciplină.
5. Activitatea comisiilor de disciplină este o
activitate internă aplicabilă exclusiv membrilor si stagiarilor
Corpului. Hotărārile comisiilor de disciplină nu pot fi invocate īn
cauzele aflate pe rol la instantele de drept comun ale statului.
CAPITOLUL II
Atributiile comisiilor de disciplină
A. Comisia de disciplină de pe lāngă consiliul
filialei
6. Comisia de disciplină de pe lāngă consiliul
filialei este competentă să sanctioneze abaterile disciplinare
săvārsite de către expertii contabili si contabilii autorizati,
membri ai filialei, cu domiciliul īn raza teritorială a acesteia, chiar
dacă abaterile au fost săvārsite īn raza teritorială a altei
filiale (pct. 117 primul alineat din Regulamentul de organizare si functionare).
Īncetarea provizorie de a mai face parte din Corp la
cererea sa ori din initiativa consiliului filialei nu īl exonerează de
răspundere disciplinară pe cel īn cauză pentru abaterile
săvārsite anterior (pct. 98-100 din Regulamentul de organizare si functionare).
7. Actiunea disciplinară poate fi exercitată īn
termen de un an de la săvārsirea faptei (pct. 123 din Regulamentul de
organizare si functionare) si īn acelasi termen de un an de la data
rămānerii definitive a hotărārii judecătoresti, īn cazurile īn
care un membru al Corpului a fost condamnat pentru infractiuni care sunt
sanctionabile si disciplinar potrivit legii si Regulamentului de organizare si
functionare.
Īn cazurile īn care faptelor sanctionabile disciplinar,
incriminate de autorul reclamatiei, nu li se poate atribui o dată
certă a săvārsirii lor de către profesionistul contabil (expert
contabil sau contabil autorizat membru al Corpului), termenul de un an īn care
poate fi exercitată actiunea disciplinară curge de la:
- data predării Raportului de expertiză
către beneficiar, īn cazul lucrărilor contabile extrajudiciare,
executate pe bază de contract īncheiat cu beneficiarul (clientul), precum
si īn cazul expertizelor judiciare solicitate de organele de cercetare;
- data actului emis de instantă (īncheiere,
hotărāre etc.) prin care se constată depunerea Raportului de
expertiză, īn cazul expertizelor efectuate īn cauze care se găsesc īn
faze de judecată.
8. Īn cazul īn care īn interiorul termenului īn care
actiunea disciplinară poate fi exercitată a apărut o cauză
de īntrerupere dovedită cu īnscrisuri oficiale, cel īn drept va fi repus
īn termenul legal de un an, īn momentul īncetării cauzei de īntrerupere.
Repunerea īn termen se va face la cererea părtii interesate. Toate
obligatiile privind dovada īntreruperii termenului apartine celui care
solicită repunerea īn termen. Din termenul de un an se va scădea
perioada deja scursă care nu a fost afectată de o cauză de
īntrerupere.
9. Potrivit prevederilor pct. 41 lit. a) si b) si pct.
117 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare si functionare, nu sunt
de competenta de solutionare a comisiilor de disciplină de pe lāngă
consiliile filialelor:
a) plāngerile referitoare la fapte săvārsite de
membrii Consiliului superior si ai consiliilor filialelor, inclusiv de
presedintii acestora;
b) plāngerile referitoare la fapte săvārsite de
presedintii si membrii comisiilor de disciplină de pe lāngă
consiliile filialelor, precum si de persoane fizice străine cărora
Ie-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de
contabil autorizat īn Romānia.
Īn situatiile de mai sus, plāngerile se depun la Comisia
superioară de disciplină.
10. Īn raport de gravitatea abaterilor săvārsite si
de urmările acestora, comisia de disciplină de pe lāngă
consiliul filialei, potrivit art. 36 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
65/1994, republicată, aplică următoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) suspendarea dreptului de exercitare a profesiei de
expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioadă de la 3 luni la un
an.
B. Comisia superioară de disciplină
11. Comisia superioară de disciplină are
următoarele competente:
a) analizează plāngerile referitoare la abateri de
la conduita etică si profesională ale membrilor Consiliului superior
făcānd, dacă este cazul, propunere de sanctionare Conferintei
nationale, care hotărăste [art. 31 lit. g) din Ordonanta Guvernului
nr.65/1994, republicată, pct. 7 lit. g), pct. 41 lit. a) si pct. 117
alineatul al doilea din Regulamentul de organizare si functionare];
b) solutionează plāngerile referitoare la abaterile
de la conduita etică si profesională ale presedintilor si membrilor
consiliilor filialelor, ale presedintilor si membrilor comisiilor de
disciplină de pe lāngă consiliile filialelor, precum si ale
persoanelor fizice străine cărora le-ar fi fost recunoscut dreptul de
a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat īn Romānia si
aplică, după caz, sanctiunile prevăzute la art. 17 din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994, republicată [art. 41 lit. a) si b) si pct. 117
alineatul al doilea din Regulamentul de organizare si functionare];
c) aplică sanctiunea privind interzicerea dreptului
de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat membrilor
Corpului care au săvārsit abateri grave, atāt īn cauzele judecate de
Comisia superioară de disciplină, cāt si īn cauzele judecate de
comisiile de disciplină ale filialelor, dacă este cazul, la
propunerea acestora [pct. 41 lit. d) din Regulamentul de organizare si
functionare];
d) judecă si solutionează contestatiile
formulate īmpotriva hotărārilor disciplinare pronuntate de comisiile de
disciplină ale filialelor [pct. 41 lit. c) din regulamentul
sus-mentionat].
12. Plāngerile referitoare la abateri de la conduita
etică si profesională ale membrilor si ale presedintelui Comisiei
superioare de disciplină se depun la Consiliul Superior al Corpului, care
le analizează si le prezintă Conferintei nationale.
C. Atributii comune Comisiei superioare si comisiilor de
disciplină ale filialelor
13. Comisiile de disciplină judecă abaterile
disciplinare constānd īn fapte sau omisiuni săvārsite de membrii Corpului,
prin nerespectarea obligatiilor ce le revin si a normelor de conduită
etică si profesională, prevăzute īn Ordonanta Guvernului nr.
65/1994, republicată, īn Regulamentul de organizare si functionare, īn
Codul etic national al profesionistilor contabili si īn hotărārile
organelor de conducere ale Corpului.
De asemenea, comisiile de disciplină pot judeca si sanctiona
disciplinar abaterile săvārsite de membrii Corpului prin īncălcarea
prevederilor din alte acte normative a căror aplicare este gestionată
de alte organe abilitate, īn măsura īn care abaterile respective aduc
atingere conduitei etice si profesionale, prestigiului si credibilitătii
profesiei contabile.
14. Comisiile de disciplină, din punct de vedere al
profilului activitătii si al procedurii folosite, sunt asimilabile cu
instantele de judecată si, ca urmare, acestea judecă si
hotărăsc pe baza probelor depuse de cei interesati sau abilitati ori
administrate de comisiile de disciplină (documente, declaratii ale
martorilor si alte probe administrate pe parcursul elaborării raportului
si al judecării cauzei).
Īn cadrul activitătii lor, comisiile de disciplină
nu sunt abilitate să efectueze lucrări contabile, de control sau
expertiză contabilă care să constituie probe īn solutionarea
plāngerilor ori sesizărilor primite. Nemultumirile care vizează
probleme de natură tehnico-contabilă īn lucrările executate de
membrii Corpului, a căror solutionare presupune completarea sau refacerea
lucrărilor pentru stabilirea adevărului, sunt solutionabile de
părti potrivit clauzelor prevăzute īn contractele īncheiate de
profesionistii contabili cu clientii, īn cazul expertizelor contabile si al
altor lucrări extrajudiciare, ori de către organele de cercetare sau
de către instantele de judecată care au dispus efectuarea
expertizelor contabile judiciare, aceste organe putānd dispune, dacă
apreciază că este cazul, completarea expertizei sau efectuarea de
contraexpertize īn aceeasi cauză.
15. Dacă sunt sesizate cu reclamatii vizānd
calitatea lucrărilor de expertiză contabilă, comisiile de
disciplină de pe lāngă consiliile filialelor trebuie să apeleze la
serviciile auditorilor de calitate de la nivelul filialelor, iar Comisia
superioară de disciplină la serviciile Directiei de specialitate din
cadrul Corpului.
16. Abaterile sanctionabile disciplinar, enumerate la
pct. 121 si 122 din Regulamentul de organizare si functionare, acoperă o
mare parte din prevederile cu caracter dispozitiv sau restrictiv stipulate īn
prezentul regulament, precum si īn actul normativ mentionat la pct. 10 din
prezentul regulament. Faptul că abaterile enumerate nu sunt exhaustive
rezultă si din finalul textului de la lit. o) a pct. 121 din Regulamentul
de organizare si functionare, avānd enuntul orice alte īncălcări ale
normelor si hotărārilor luate de organele de conducere ale Corpului".
Astfel, īncălcarea unor norme de conduită
etică si profesională si nerespectarea unor cerinte prevăzute īn
Codul etic national al profesionistilor contabili, care pot afecta calitatea
lucrărilor, credibilitatea, reputatia, prestigiul si onoarea
profesionistilor contabili si ale Corpului īn general, sunt de natură a
constitui abateri sanctionabile disciplinar, ca de exemplu:
- nerespectarea cerintelor referitoare la integritate si
obiectivitate īn profesia contabilă;
- nerespectarea normelor de conduită si a cerintelor
pentru asigurarea independentei īn profesia contabilă;
- nerespectarea unor obligatii referitoare la relatiile
cu colegii liber profesionisti, constānd īn respectul reciproc, abtinerea de la
orice cuvinte jignitoare, imputări răuvoitoare, manifestări dure
si necuviincioase, precum si de la orice alte actiuni susceptibile a aduce
daune altor profesionisti contabili.
Enumerările de mai sus nu sunt limitative.
Comisiile de disciplină, prin completele de
judecată, trebuie să analizeze cu discernămānt si obiectivitate
abaterile reclamate, īncadrarea lor īn prevederile actelor normative care
reglementează activitatea si conduita etică si profesională a
profesionistilor contabili mentionate la pct. 13, să asigure o
judecată dreaptă si să aplice, unde este cazul, sanctiunea
disciplinară corespunzătoare, īn raport cu natura si gravitatea
abaterilor, cu consecintele acestora si cu gradul de vinovătie a
făptuitorului.
CAPITOLUL III
Primirea, analiza si punerea īn lucru a reclamatiilor
(plāngerilor, sesizărilor)
17. Se pot adresa comisiilor de disciplină cu
reclamatii (plāngeri, sesizări) pentru abateri disciplinare săvārsite
de membrii Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati:
a) persoanele fizice si juridice interesate;
b) Consiliul Superior, consiliile filialelor si birourile
permanente ale acestora;
c) directorul general executiv al Corpului este abilitat
să propună Comisiei superioare de disciplină pe cei care se fac
vinovati de īncălcarea reglementărilor privind publicitatea [pct. 39
lit. g) din Regulamentul de organizare si functionare];
d) presedintii consiliilor filialelor Corpului, pentru
abaterile constatate īn actiunile efectuate potrivit Regulamentului privind
controlul de calitate īn profesia contabilă, īn conditiile prevăzute
īn prezentul regulament, precum si īn alte situatii;
e) ceilalti membri ai Corpului. Reclamatiile vor
cuprinde:
a) datele de identificare a părtilor, respectiv
numele (denumirea), domiciliul sau resedinta, numărul de telefon la care
acestia pot fi contactati si profesia reclamantului si pārātului;
b) obiectul reclamatiei si motivele de drept si de fapt
pe care se īntemeiază reclamatia;
c) dovezile, probele pe care se sprijină fiecare
capăt de acuzare.
Īn cazurile īn care dovada, probele constau īn īnscrisuri,
acestea vor fi nominalizate īn reclamatie si anexate la aceasta, iar pentru
proba cu martori, acestia vor fi nominalizati, cu precizarea datelor de
identificare mentionate la lit. a) de mai sus.
18. Reclamatia īndreptată īmpotriva mai multor membri
ai Corpului va forma obiectul unui singur dosar, dacă obiectul reclamatiei
īl constituie o obligatie comună ori dacă obligatiile au aceeasi
cauză.
19. Comisiile de disciplină se pot autosesiza pe
baza materialelor apărute īn mass-media, īn care se fac referiri la
abateri disciplinare care ar fi fost săvārsite de profesionistii contabili
membri ai Corpului, procedānd la analiza, instrumentarea si judecarea cazurilor
respective potrivit prevederilor prezentului regulament, cu respectarea
competentelor prevăzute la paragrafele 6, 9, 11 si 12.
20. Reclamatiile se īnregistrează la filiala sau la
aparatul central la care au fost primite si se transmit comisiei de
disciplină pendinte īn termen de 48 de ore.
Asupra reclamatiilor primite presedintele comisiei de
disciplină īl īnstiintează lunar pe presedintele consiliului
filialei, pānă la data de 5 a lunii următoare.
21. Presedintele comisiei de disciplină
analizează reclamatia, urmărind dacă:
a) sunt mentionate toate datele de identificare ale
părtilor si martorilor, prevăzute la pct. 17;
b) obiectul reclamatiei si motivele pe care aceasta se
īntemeiază sunt clare;
c) persoanele reclamate intră īn competenta de
judecată a comisiei de disciplină căreia i-a fost adresată
reclamatia; īn caz contrar, reclamatia se transmite īn termen de 10 zile
comisiei de disciplină competente să o solutioneze sau Comisiei
superioare de disciplină.
22. Īn functie de rezultatele analizei prevăzute la
pct. 21, presedintele comisiei de disciplină desemnează ca raportor
pe unul dintre membrii alesi ai comisiei de disciplină.
CAPITOLUL IV
Procedura de judecată disciplinară
23. Raportorul desemnat de presedintele comisiei de
disciplină analizează dosarul cauzei si, dacă este cazul,
convoacă la sediul comisiei pe reclamant, pārāt si martori pentru
clarificarea tuturor aspectelor din reclamatie si probe. Raportorul va proceda
īn asa fel īncāt să fie complet edificat asupra realitătii īn cauza
respectivă.
Raportul se īntocmeste si se depune la comisia de
disciplină īn termen de 30 de zile. Dacă este necesar, presedintele
comisiei de disciplină poate prelungi acest termen sau poate desemna un
nou raportor din rāndul membrilor alesi, titulari sau supleanti.
24. După depunerea raportului, presedintele comisiei
de disciplină fixează termenul de judecată, dispune citarea
părtilor si stabileste completul de judecată īn vederea
judecării cauzei.
25. Completul de judecată este format din 3 membri
ai comisiei de disciplină, altii decāt raportorul cauzei.
Unul dintre membrii completului de judecată este
desemnat presedintele acestuia.
Membrii completului de judecată si raportorul sunt
obligati să completeze o declaratie de independentă, pe propria
răspundere, potrivit modelului prevăzut īn anexa la prezentul
regulament.
26. Pentru judecarea cauzei, se citează pārātul,
reclamantul si eventualii martori si avocati propusi de părti.
Citatia este trimisă celor īn cauză cu cel
putin 10 zile īnainte de termenul de judecată, iar dosarul cauzei,
cuprinzānd inclusiv raportul cauzei, este pus la dispozitia acestora, la
secretariatul comisiei de disciplină, cu 7 zile īnainte de acelasi termen.
Citarea trebuie făcută prin scrisoare
recomandată cu confirmare de primire.
27. Dacă la primul termen de judecată procedura
de citare a fost legal īndeplinită, iar pārātul nu se prezintă ori nu
este reprezentat legal (procurator sau avocat), completul de judecată va
dispune amānarea judecării cauzei la un termen de cel mult 45 de zile, cu
repetarea procedurii de citare.
Dacă pārātul nu se prezintă nici la al doilea
termen de judecată si nu face dovada imposibilitătii fizice de a fi
prezent, prin certificat medical sau o altă probă relevantă, si
nici nu si-a desemnat un reprezentant, judecata se va face īn lipsa acestuia.
Audierea părtilor si a martorilor nu este
publică.
28. La primul termen de judecată părtile pot
recuza pentru motive temeinice, prezentate īn scris īn următoarele 5 zile,
pe presedintele sau pe unii dintre membrii completului de judecată.
De asemenea, dacă unul dintre membrii completului de
judecată se află īn una dintre situatiile care pot duce la recuzare,
acesta se poate abtine printr-o cerere scrisă, motivată,
adresată presedintelui comisiei de disciplină, īn termen de 5 zile de
la desemnare.
Motivele temeinice care pot duce la recuzarea membrilor
completului de judecată si, respectiv, la cererea de abtinere a acestora
sunt:
a) există relatii de rudenie, pānă la gradul IV
inclusiv, īntre membrul
completului de judecată vizat si una dintre părti;
b) membrul completului de judecată vizat si-a
manifestat anterior opiniile īn legătură cu abaterile reclamate;
c) alte situatii care pot determina ca membrul
completului de judecată să nu se poată exprima obiectiv īn cauza
supusă judecătii.
Dacă motivele de recuzare sau de abtinere sunt temeinice,
presedintele comisiei de disciplină va dispune īnlocuirea membrului
completului de judecată vizat.
Dacă cel vizat este presedintele comisiei de
disciplină, cererea de recuzare sau de abtinere se solutionează de
către Comisia superioară de disciplină sau de către
Consiliul Superior (īn cazul presedintelui Comisiei superioare de
disciplină).
29. Cauza se află īn stare de judecată
dacă părtile au fost legal citate conform prevederilor prezentului
regulament, au fost solutionate cererile cu privire la recuzare sau abtinere si
părtile nu au solicitat administrarea altor probe decāt cele prezentate
anterior si administrate de raportor.
Īn mod exceptional, la primul termen de judecată
părtile pot solicita completarea probelor, situatie īn care, dacă
această cerere va fi īncuviintată, cauza se va īntoarce la raportor
pentru suplimentarea raportului īn functie de noile probe admise.
Raportorul va proceda la completarea raportului īn termen
de 15 zile de la īncuviintarea administrării de noi probe.
30. Dezbaterile au loc fără publicitate, īn
prezenta părtilor, si sunt conduse de presedintele completului de
judecată, după cum urmează:
- raportorul prezintă oral sinteza raportului;
- reclamantul, dacă este prezent, īsi sustine oral
faptele sesizate īn reclamatie, avānd totodată libertatea de a renunta,
partial sau total, la incriminările din reclamatie si, respectiv, la
depozitiile martorilor;
- pārātul īsi prezintă apărările, personal
sau prin reprezentant;
- pe parcursul dezbaterilor, īn functie de oportunitate,
sunt chemati martorii pentru depozitii, dacă acestia au fost propusi de
părti.
Cu īncuviintarea presedintelui, ceilalti membri ai
completului de judecată, īn virtutea rolului lor activ, pot interveni pe
parcursul dezbaterilor pentru solicitarea unor lămuriri sau pentru
clarificarea unor aspecte prezentate īn cadrul dezbaterilor.
31. Īn urma dezbaterilor, secretarul (referentul)
comisiei de disciplină redactează o īncheiere īn care sunt consemnate
prezenta, depozitiile părtilor si, după caz, ale martorilor si
interventiile membrilor completului de judecată.
32. Īn termen de 15 zile de la īncheierea dezbaterilor,
completul de judecată se va pronunta prin hotărāre asupra admiterii
plāngerii si aplicării de sanctiuni sau respingerii acesteia ca
nefondată, prescrisă sau din alte motive.
Membrii completului de judecată hotărăsc,
fără publicitate, cu majoritate de voturi. Hotărārea se
semnează de toti membrii completului de judecată si de secretarul
(referentul) comisiei.
Īn hotărāre se vor face referiri la: identitatea
reclamantului si a pārātului, obiectul reclamatiei pe scurt, abaterile
disciplinare confirmate sau neconfirmate, sanctiunea disciplinară
aplicată ori neaplicarea de sanctiuni, mentiunea referitoare la dreptul si
termenul de contestare a hotărārii si unde se adresează contestatia.
33. Hotărārile comisiilor de disciplină
(adoptate de completele de judecată) se comunică īn termen de 15 zile
de la
data adoptării lor, prin scrisoare recomandată,
persoanelor interesate (reclamant si pārāt).
Hotărārile comisiei de disciplină a filialei se
comunică si presedintelui consiliului filialei.
Īn cazul hotărārii comisiei de disciplină a
filialei prin care s-a concluzionat că īn cauza supusă judecării
este aplicabilă sanctiunea privind interzicerea dreptului de exercitare a
profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat (pentru care nu este
competentă a o aplica), această hotărāre si dosarul cauzei vor
fi īnaintate īn acelasi termen Comisiei superioare de disciplină, care va
hotărī si va comunica hotărārea luată reclamantului, pārātului
si comisiei de disciplină a filialei.
34. Īmpotriva hotărārilor comisiilor de
disciplină se pot face contestatii astfel:
a) hotărārile comisiei de disciplină a filialei
pot fi contestate de cei interesati, precum si de consiliul filialei la Comisia
superioară de disciplină īn termen de 30 de zile de la data
comunicării (pct. 43 din Regulamentul de organizare si functionare).
Īn perioada de judecare a contestatiei se suspendă
aplicarea prevederilor hotărārii de sanctionare.
Īn situatia īn care un membru al Corpului este sanctionat
cu suspendarea dreptului de exercitare a profesiei, perioada de suspendare va
īncepe să curgă de la:
- expirarea perioadei de contestare, īn cazul īn care
hotărārea nu a fost contestată;
- data pronuntării Comisiei superioare de
disciplină pentru mentinerea hotărārii de suspendare, īn urma
judecării contestatiei.
Contestatia se depune la comisia de disciplină a
filialei, care o va trimite la Comisia superioară de disciplină, īn
termen de 15 zile de la īnregistrare, īmpreună cu dosarul cauzei, care va
contine si punctul de vedere documentat al comisiei de disciplină a
filialei referitor la toate problemele care fac obiectul contestatiei.
Comisia superioară de disciplină
analizează contestatia, punctul de vedere al comisiei de disciplină a
filialei referitor la problemele contestate si celelalte documente din dosarul
cauzei si hotărăste fie:
- respingerea contestatiei si mentinerea hotărārii
comisiei de disciplină a filialei, dacă īn contestatie nu au fost
aduse elemente noi fată de cele existente la dosar si numai după ce,
īn urma analizei dosarului, s-a ajuns la concluzia că īn primă
instantă s-a tinut seama de toate elementele cuprinse īn contestatie; fie
- admiterea contestatiei; īn acest caz, se
procedează la judecarea cauzei, respectāndu-se procedurile prevăzute
la pct. 23-33 de mai sus. După judecare se poate hotărī modificarea
sau anularea hotărārii comisiei de disciplină a filialei sau anularea
acestei hotărāri, urmată de restituirea cauzei pentru rejudecare de
către comisia de disciplină a filialei, situatie īn care presedintele
comisiei de disciplină va numi un alt raportor al cauzei si un alt complet
de judecată decāt cel care s-a pronuntat anterior.
Hotărārea Comisiei superioare de disciplină se
comunică celui care a făcut contestatia si comisiei de
disciplină a filialei, īn termen de 15 zile de la data adoptării;
b) hotărārile Comisiei superioare de disciplină
pot fi contestate la Consiliul Superior īn termen de cel mult 15 zile
lucrătoare de la luarea la cunostintă.
Contestatia nu suspendă aplicarea hotărārii
(pct. 48 din Regulamentul de organizare si functionare).
Consiliul Superior analizează īn plenul său
contestatia si dosarul cauzei, inclusiv punctul de vedere al Comisiei
superioare de disciplină referitor la problemele contestate, si se
pronuntă fie pentru respingerea contestatiei si mentinerea hotărārii
Comisiei superioare de disciplină, fie pentru admiterea contestatiei si
restituirea cauzei spre rejudecare de către Comisia superioară de
disciplină īntr-un complet de 3 membri, altii decāt cei care s-au
pronuntat anterior.
Hotărārile Consiliului Superior privind mentinerea
sanctiunii aplicate, precum si hotărārile Comisiei superioare de disciplină
pronuntate după rejudecare sunt definitive si se comunică de
către presedintele Comisiei superioare de disciplină celor
interesati, īn termen de 10 zile de la data adoptării lor.
35. Toate actele care emană de la comisiile de
disciplină sunt semnate de către presedintii comisiilor respective
sau de īnlocuitorii desemnati de acestia, iar hotărārile pronuntate se
semnează de presedintele completului de judecată si de ceilalti
membri ai acestuia, precum si de secretarul (referentul) comisiei de disciplină.
CAPITOLUL V
Drepturile si obligatiile membrilor comisiilor de
disciplină
36. Presedintii comisiilor de disciplină si membrii
completelor de judecată au dreptul de acces la informatiile si datele
necesare solutionării cauzelor ce le sunt adresate.
37. Presedintii comisiilor de disciplină, īn cauzele
mai complexe, cu consultarea presedintelui consiliului filialei sau al
Consiliului Superior, după caz, pot antrena experti contabili si juristi
care se bucură de autoritate profesională si morală pentru a
sprijini raportorul īn īntocmirea raportului īn astfel de cauze. Persoanele
antrenate īn acest scop pot fi retribuite īn conditiile stabilite de Biroul
permanent al Consiliului Superior.
38. Membrii comisiilor de disciplină antrenati īn
solutionarea cauzelor au dreptul la o indemnizatie stabilită si
revizuită periodic de Biroul permanent al Consiliului Superior.
39. Membrii comisiilor de disciplină au dreptul la o
tinută adecvată (robă) care li se va asigura gratuit si care va
fi folosită cu prilejul dezbaterilor īn sedintele completului de
judecată.
40. Completele de judecată au dreptul să
hotărască obligarea membrului Corpului sanctionat la suportarea
cheltuielilor de judecată, care se vor stabili īn functie de complexitatea
cauzei.
41. Membrii comisiilor de disciplină, precum si
secretarul (referentul) acestora sunt răspunzători de păstrarea
secretului profesional īn exercitarea mandatului si atributiilor care le-au
fost conferite.
De asemenea, au obligatia să respecte confidentialitatea
informatiilor, documentelor si lucrărilor despre care iau cunostintă
sau la care participă, atāt personal, cāt si de către alte persoane
antrenate īn diferitele etape ale solutionării cauzelor, potrivit
prezentului regulament.
42. Membrii comisiilor de disciplină care, īn mod
repetat, nu răspund sarcinilor repartizate de presedinte sau nu dovedesc
obiectivitate si impartialitate īn solutionarea cauzelor vor fi īnlocuiti de
către Consiliul Superior, la propunerea presedintelui Comisiei superioare
de disciplină. Īn acest scop, pentru filiale, presedintii comisiilor de
disciplină vor īnainta propunerile motivate la Comisia superioară de
disciplină; pentru membrii Comisiei superioare de disciplină
desemnati de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Justitiei, propunerile
de īnlocuire vor fi īnaintate de Corp celor două ministere.
La proxima adunare generală de la filiale si,
respectiv, la proxima Conferintă natională, membrii comisiilor de
disciplină īnlocuitori, numiti de Consiliul Superior potrivit alineatului
precedent, vor fi supusi confirmării acestor organe ori vor fi alesi alti
membri.
43. Potrivit art.
42 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, republicată, comisiile de
disciplină au obligatia să transmită reprezentantilor
Ministerului Finantelor Publice pe lāngă Consiliul Superior si consiliile
filialelor, după caz, cu 7 zile īnainte, materialele supuse dezbaterilor
acelor comisii (alte eventuale dezbateri decāt cele referitoare la solutionarea
reclamatiilor pentru abateri disciplinare).
44. Directorul executiv īmpreună cu presedintele
comisiei de disciplină vor īntocmi anual proiectul bugetului propriu al
comisiei de disciplină, care se īnglobează īn bugetul filialei,
respectiv al Corpului, unde se conduce evidenta executării acestuia.
45. Pentru constituirea jurisprudentei disciplinare,
Comisia superioară de disciplină va īntocmi o culegere cu solutiile
proprii pronuntate, cāt si cu cele pronuntate de comisiile de disciplină
ale filialelor, care se va publica anual īn revista Corpului.
46. Īn vederea perfectionării activitătii
comisiilor de disciplină, Comisia superioară de disciplină va
organiza periodic īntālniri de lucru si de schimb de experientă cu
presedintii comisiilor de disciplină de la filiale, la sediul Consiliului
Superior sau pe zone teritoriale.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
47. Consiliile filialelor si Consiliul Superior al
Corpului vor asigura spatiul si dotările necesare desfăsurării
activitătii comisiilor de disciplină si dezbaterilor īn sedintele de
judecată.
48. Presedintii comisiilor de disciplină vor
organiza evidenta si circuitul optim al documentelor legate de activitatea
comisiei, īnregistrarea īntr-un registru de intrare-iesire a corespondentei
primite si expediate (reclamatii, contestatii, comunicări ale hotărārilor
completului de judecată si alte corespondente), īndosarierea
corespondentei si materialelor scrise adiacente īn dosare ale fiecărei
cauze primite pentru solutionare sau īn dosare distincte pe naturi de probleme
la care se referă, īn cazul celorlalte corespondente, si materiale interne
care nu au legătură cu cauzele disciplinare.
Registrul de intrare-iesire al comisiei de
disciplină va fi conceput si completat astfel īncāt să reflecte,
pentru fiecare document īnregistrat, numărul curent si data
primirii-iesirii la si de la comisie, numărul de referintă si data de
intrare sau de iesire de la registratura filialei (sau a Corpului, după
caz), expeditorul sau destinatarul, continutul pe scurt, modul de solutionare,
unde este cazul, si alte eventuale elemente considerate necesare.
Materialele si documentele interne, produse īn cadrul
comisiei de disciplină, cum ar fi raportul raportorului, īncheierile
privind dezbaterile īn completul de judecată, hotărārile completului
de judecată si alte materiale interne, nu se īnregistrează īn
registrul de intrare-iesire cu numere de ordine distincte (acestea nefiind
īnregistrate nici la registratura generală a filialei sau a Corpului,
după caz); astfel de materiale trebuie să fie datate si semnate de
autori sau de cei obligati să le semneze si se īndosariază la dosarul
fiecărei cauze la care se referă sau īn dosare distincte, pe naturi
de probleme, cum s-a arătat mai sus.
Hotărārile completului de judecată se
numerotează cronologic, anual, īncepānd cu nr. 1 pānă la numărul
ultimei hotărāri adoptate īn anul respectiv, evidentiate īntr-un
caiet-opis, indicāndu-se īn dreptul fiecăreia cauza la care se
referă.
Arhiva comisiei de disciplină va fi
păstrată ordonat, īn fisete metalice si īn deplină
sigurantă.
49. Activitatea membrilor comisiilor de disciplină,
inclusiv a presedintilor acestora, este analizată de Consiliul Superior al
Corpului, care ia măsuri administrative, organizatorice, inclusiv de
natură disciplinară, care să asigure că actiunile de investigare
si de sanctionare a abaterilor se efectuează potrivit regulamentelor,
reglementărilor si normelor profesionale īn vigoare.
Măsuri de natură disciplinară ce pot fi
luate de Consiliul Superior sunt:
a) recomandarea de abtinere de a mai face parte din
completele de judecată īn următoarele 3-5 cauze;
b) suspendarea activitătii pānă la
următoarea adunare generală sau conferintă natională.
50. Īn toate cazurile īn care īn prezentul regulament
este folosită sintagma comisiile de disciplină" fără
a se preciza apartenenta acestora, se īntelege atāt comisia de disciplină
de
pe lāngă consiliul filialei, cāt si Comisia
Superioară de disciplină de pe lāngă Consiliul Superior al
Corpului.
51. Prezentul regulament se completează cu
dispozitiile Codului de procedură civilă.
52. Prezentul regulament a fost aprobat de Conferinta
natională a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romānia īn sedinta din 24 martie 2007.
La data adoptării prezentului regulament se
abrogă orice reglementare contrară.
DECLARATIE
Subsemnatul ..........................................,
presedinte/membru al comisiei de disciplină/Comisiei Superioare de
Disciplină īn legătură cu cauza care face obiectul dosarului nr.
...../........ al ..........................., declar următoarele:
a) nu mă aflu īn niciuna dintre situatiile de
incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute de art. 12 alin. (1)
si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, republicată;
b) fată de prevederile reglementărilor
sus-mentionate mă aflu īn următoarele situatii:
Prezenta declaratie este dată pe propria
răspundere, fiind conformă cu realitatea, avānd īn vedere prevederile
legii privind falsul īn īnscrisuri si declaratii.
Data ..................................... |
Semnătura ..................................... |
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |