MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 893 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 30 decembrie 2010
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
124. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea
Ordonantei Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al cărtii
electronice de identitate
131. - Ordonantă de
urgentă pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor
în sistemul bancar
133. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătătii, în vederea eficientizării unor institutii si
activităti în acest domeniu
1.388. - Hotărâre privind aprobarea programelor
nationale de sănătate pentru anii 2011 si 2012
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.492/1.027. - Ordin al ministrului sănătătii
si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate
privind modificarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010, aprobate prin
Ordinul ministrului sănătătii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 265/408/2010
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2002 privind regimul
juridic al cărtii electronice de identitate
Având
în vedere existenta unor factori de natură obiectivă care
determină imposibilitatea introducerii, respectiv eliberării si
utilizării cărtilor electronice de identitate începând cu data de 1
ianuarie 2011, asa cum prevede Ordonanta Guvernului nr. 69/2002 privind regimul
juridic al cărtii electronice de identitate, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
tinând
seama de faptul că factorii mentionati privesc necesitatea îndeplinirii
cumulative a etapelor privind reconfigurarea Sistemului national informatic de
evidentă a populatiei si lipsa resurselor financiare pentru modernizarea
acestuia,
având
în vedere importanta adoptării unor reglementări care să asigure
atât cadrul institutional necesar, cât si posibilitatea implementării unor
solutii tehnice optime, anterior punerii în circulatie a cărtii
electronice de identitate,
luând
în considerare faptul că timpul rămas până la sfârsitul actualei
sesiuni parlamentare nu permite adoptarea unei legi în acest sens, nici
măcar cu procedura de urgentă prevăzută de art. 76 alin.
(3) din Constitutia României, republicată, până la împlinirea
termenelor prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 69/2002,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
coroborat cu riscul neîndeplinirii de către autoritătile statului a
unor obligatii fată de propriii cetăteni, si anume imposibilitatea
eliberării actului electronic de identitate si creării cadrului
tehnico-institutional necesar utilizării acestuia potrivit functiilor
sale, cu consecinte în ceea ce priveste împiedicarea accesului la mijloace
moderne specifice administratiei informatizate,
având
în vedere desele prorogări de termene si faptul că situatia
reclamă o procedură simplificată în eventualitatea în care un
alt termen stabilit prin lege nu ar putea fi respectat din aceleasi motive,
în
considerarea faptului că elementele sus-mentionate vizează un interes
public si constituie o situatie extraordinară, a cărei reglementare
nu poate fi amânată si impune adoptarea de măsuri imediate pe calea
ordonantei de urgentă,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art.
1. La articolul 1, alineatul (1) se abrogă.
2.
Articolul 3 se abrogă.
3. La
articolul 4, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2)
Asigurarea cu echipamente si programe informatice a autoritătilor si
institutiilor publice se va realiza esalonat, astfel:
a) în
municipiile resedintă de judet, în termen de 18 luni de la data punerii în
circulatie a cărtii electronice de identitate;
b) în
celelalte municipii si orase, în termen de 3 ani de la data punerii în
circulatie a cărtii electronice de identitate;
c) în
comune, în termen de 4 ani de la data punerii în circulatie a cărtii
electronice de identitate.”
Art. II. - Guvernul va stabili, prin hotărâre, data de la care se pune în
circulatie cartea electronică de identitate, precum si data de la care se
va realiza platforma-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere
a cărtii electronice de identitate.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Bucuresti, 28 decembrie 2010.
Nr. 124.
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind
înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar
Având
în vedere necesitatea de a transpune în legislatia internă până la
data de 31 decembrie 2010 prevederile art. 1 pct. 3 lit. a) din Directiva
2009/14/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 martie 2009 de
modificare a Directivei 94/19/CE privind schemele de garantare a depozitelor în
ceea ce priveste plafonul de garantare si termenul de plată a
compensatiilor,
tinând
seama de obligatiile asumate prin Aranjamentul stand-by dintre România si
Fondul Monetar International, convenit prin Scrisoarea de intentie
transmisă de autoritătile române, semnată la Bucuresti la 24
aprilie 2009, si prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar
International din 4 mai 2009, precum si prin Scrisoarea suplimentară de
intentie, semnată de autoritătile române la Bucuresti la 5 februarie
2010 si aprobată prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar
International din 19 februarie 2010, completate si modificate prin Scrisoarea
din iunie 2010 si prin Scrisoarea suplimentară din iunie 2010 si anexele
acestora, ca urmare a celei de-a 4-a evaluări, ratificate prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea Aranjamentului
stand-by dintre România si Fondul Monetar International, respectiv prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 10/2010 privind ratificarea
Scrisorii de intentie, semnată de autoritătile române la Bucuresti la
5 februarie 2010 si aprobată prin Decizia Consiliului director al Fondului
Monetar International din 19 februarie 2010, si pentru modificarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 99/2009, în contextul necesitătii
mentinerii stabilitătii financiare prin consolidarea progresivă a
regimului de finantare al Fondului de garantare a depozitelor pe termen mediu
si suplimentarea criteriilor de eligibilitate impuse membrilor consiliului de
administratie al acestuia, precum si de angajamentul asumat prin Memorandumul
suplimentar de întelegere (primul addendum la Memorandumul de întelegere)
dintre Uniunea Europeană si România, semnat la Bucuresti la 18 februarie
2010 si la Bruxelles la 22 februarie 2010, la Memorandumul de întelegere dintre
Comunitatea Europeană si România, semnat la Bucuresti si la Bruxelles la
23 iunie 2009, ratificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
82/2009, completate si modificate ca urmare a celei de-a 4-a evaluări,
luând
în considerare dispozitiile art. 24021 alin. (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si
adecvarea capitalului, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările si completările ulterioare, se
impune completarea de urgentă a cadrului legal privind functionarea
Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, pentru crearea de
urgentă a unui mecanism care să asigure aplicabilitatea prevederilor
privind acordarea despăgubirilor pentru persoanele prejudiciate prin
măsurile dispuse si implementate în cursul administrării speciale a
institutiilor de credit.
Luarea
acestor măsuri în regim de urgentă se impune avându-se în vedere
necesitatea respectării termenelor asumate conform întelegerilor cu
Comisia Europeană si Fondul Monetar International, iar neadoptarea cu
celeritate a modificărilor legislative preconizate arîmpieta asupra
angajamentelor agreate si asupra implementării acordurilor, cu potentiale
efecte negative la nivel macroeconomic.
În
considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general
public si constituie situatii de urgentă si extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată,
în
temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutia României,
republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Articol
unic. - Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si
functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 19 august 2010, se
modifică si se completează după cum urmează:
1.
După titlul actului normativ se introduce denumirea titlului I, cu următorul cuprins:
“TITLUL I
Garantarea depozitelor”
2. La
articolul 2, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21),
cu următorul cuprins:
“(21)
Fondul poate fi învestit, prin acte normative cu putere de lege, cu calitatea
de administrator al unor fonduri constituite pentru scopuri legate de asigurarea
stabilitătii financiare.”
3. La articolul 6, alineatul (3) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(3)
Plafonul de garantare este stabilit la echivalentul în lei al sumei de 100.000
euro.”
4. La articolul 9, alineatul (3) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(3)
Resursele financiare prevăzute la alin. (1) lit. e) vor fi utilizate
pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului aferente activitătii
de garantare a depozitelor si de efectuare a plătii compensatiilor.”
5. La articolul 9, alineatul (5) se abrogă.
6. La
articolul 30 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă
literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1)
nu trebuie să detină în cadrul vreunei institutii de credit calitatea
de angajat sau director, membru al consiliului de administratie, comitetului de
supraveghere ori directoratului, după caz;”.
7. La articolul 30, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Membrii Consiliului de administratie al Fondului nu pot participa la luarea
deciziilor privind o institutie de credit în cadrul căreia o persoană
cu care acestia se află în una dintre relatiile enumerate la alin. (1)
lit. a) detine una dintre calitătile mentionate la art. 108 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările si
completările ulterioare.”
8. La articolul 33 litera a), punctul 6 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“6.
Împrumuturile Fondului, precum si emiterea de titluri de valoare de către
acesta;”.
9. La
articolul 35, litera f) se modifică si va avea următorul cuprins:
,,f)
asigură îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea
plătilor prevăzute de lege;”.
10.
După articolul 56 se introduce denumirea titlului II, cu următorul cuprins:
“TITLUL II
11.
După denumirea titlului II se introduce capitolul
XIV “Constituirea, administrarea si utilizarea fondului special pentru
despăgubiri”, cuprinzând articolele 57-67, având următorul cuprins:
“Art.
57. - Prevederile prezentului titlu reglementează conditiile referitoare
la constituirea, administrarea si utilizarea fondului special pentru
despăgubirea persoanelor prejudiciate prin măsurile dispuse si
implementate în cursul administrării speciale, denumit în continuare fondul
special pentru despăgubiri.
Art. 58. - (1) Fondul special pentru despăgubiri se constituie în vederea
asigurării resurselor financiare necesare plătii despăgubirilor
pentru persoanele prejudiciate prin măsurile dispuse si implementate în
cursul administrării speciale, în conformitate cu prevederile art. 24021
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare.
(2)
Fondul special pentru despăgubiri este administrat de Fondul de garantare
a depozitelor în sistemul bancar.
Art. 59. - În întelesul prevederilor prezentului titlu, termenii si expresiile de
mai jos au următoarele semnificatii:
a) persoană
prejudiciată - orice persoană care, în conformitate cu
prevederile art. 24021 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările si completările ulterioare, a obtinut o
hotărâre judecătorească executorie prin care i se recunoaste
dreptul de a primi despăgubiri pentru prejudiciul suferit ca urmare a
măsurilor dispuse si implementate în cursul administrării speciale a
unei institutii de credit;
b) despăgubire
- suma determinată în conformitate cu dispozitiile alin. (2) al art.
24021 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare, ce trebuie plătită
din fondul special pentru despăgubiri persoanei prejudiciate;
c) cotizatie
- suma nerambursabilă datorată Fondului de către fiecare
institutie de credit persoană juridică română, în conditiile
stabilite de prezentul titlu;
d) pasiv
negarantat - valoarea în lei a elementelor bilantiere de pasiv înregistrate
în situatiile financiare anuale ale institutiei de credit, din care se deduce
soldul depozitelor garantate, determinate potrivit evidentelor institutiei de
credit de la data de 31 decembrie a anului precedent anului de plată a
cotizatiei.
Art. 60. - (1) Fondul special pentru despăgubiri se constituie si se
alimentează din următoarele resurse financiare:
a)
cotizatiile anuale ale institutiilor de credit la fondul special pentru
despăgubiri;
b)
cotizatiile suplimentare ale institutiilor de credit la fondul special pentru
despăgubiri;
c)
venituri din investirea sumelor acumulate la fondul special pentru
despăgubiri;
d)
împrumuturi de la institutii de credit, de la societăti financiare si de
la alte institutii, cu exceptia Băncii Nationale a României, precum si
împrumuturi obligatare prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului.
(2)
Investirea sumelor acumulate la fondul special pentru despăgubiri se
realizează în instrumente financiare din categoriile prevăzute la
art. 16 alin. (2), precum si în titluri de creantă emise de bănci
multilaterale de dezvoltare si de organizatii internationale, potrivit unei
strategii anuale care vizează minimizarea riscurilor si asigurarea
eficientei plasamentelor respective.
(3)
Sumele necesare acoperirii cheltuielilor impuse de gestionarea fondului special
pentru despăgubiri si de efectuarea plătii despăgubirilor vor fi
asigurate din veniturile prevăzute la alin. (1) lit. c), iar în
măsura în care se impune pot fi utilizate, în următoarea ordine de
prioritate, sume din resursele prevăzute la alin. (1) lit. a), b) si d).
Art. 61. - (1) Cotizatia anuală se determină prin aplicarea unei cote
procentuale asupra valorii pasivului negarantat al fiecărei institutii de
credit persoană juridică română.
(2)
Cota procentuală utilizată la determinarea cotizatiei anuale se
stabileste avându-se în vedere necesarul optim de resurse financiare ale
fondului special pentru despăgubiri, precum si nivelul corespunzător
de atins pentru fiecare an si nu poate depăsi nivelul de 0,1%.
(3) în scopul determinării
cotei procentuale anuale fiecare institutie de credit persoană
juridică română raportează Fondului, în termenul prevăzut
de reglementările Băncii Nationale a României pentru transmiterea
situatiilor financiare anuale, valoarea pasivului negarantat potrivit modelului
stabilit în reglementările emise de Fond.
(4)
Cota procentuală se comunică de Fond institutiilor de credit în cel
mult 20 de zile de la împlinirea termenului la care face referire alin. (3).
(5)
Fiecare institutie de credit plăteste Fondului, până cel târziu la
data de 30 iunie a fiecărui an, cotizatia anuală, corespunzător
cotei comunicate de Fond.
Art. 62. - (1) în situatia în care
Banca Natională a României, în baza fundamentării Fondului,
consideră atins necesarul optim de resurse financiare acumulate la fondul
special pentru despăgubiri poate decide suspendarea plătii
cotizatiilor anuale.
(2) în situatiile în care resursele
fondului special pentru despăgubiri scad sub nivelul prevăzut la
alin. (1), plata cotizatiilor anuale este reluată.
Art. 63. - În situatia în care resursele financiare acumulate la fondul special
pentru despăgubiri nu sunt suficiente pentru a asigura onorarea
plătii despăgubirilor, fiecare institutie de credit persoană
juridică română plăteste, în termenul comunicat de Fond, o cotizatie
suplimentară ce nu poate depăsi nivelul cotizatiei rezultate prin
aplicarea cotei maxime prevăzute la art. 61 alin. (2) asupra valorii
pasivului negarantat al fiecărei institutii de credit persoană
juridică română.
Art. 64. - Cotizatiile plătite de institutiile de credit sunt recunoscute
drept cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 65. - În cazul în care o institutie de credit nu îsi îndeplineste obligatiile
ce îi revin potrivit prezentului titlu se aplică în mod corespunzător
prevederile art. 10 alin. (4), art. 46 alin. (1), (2) si (4) si ale art. 47.
Art. 66. - (1) în completarea
atributiilor stabilite prin titlul I, Consiliul de administratie al
Fondului, cu aprobarea Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României, adoptă deciziile necesare pentru punerea în aplicare a
prevederilor art. 60 alin. (3), art. 61 alin. (2), art. 62 si 63.
(2)
Prevederile referitoare la atributiile directorului Fondului stabilite prin
titlul I se aplică în mod corespunzător si pentru situatiile ce decurg din
punerea în aplicare a prezentului titlu.
Art. 67. - Fondul asigură evidentierea distinctă în contabilitate a
operatiunilor legate de constituirea, investirea si utilizarea resurselor
financiare ale fondului special pentru despăgubiri.”
12. Punctul 8 din anexa “Lista depozitelor
negarantate” se modifică si va avea următorul cuprins:
“8.
Depozitele apartinând, după caz, administratorilor, directorilor,
membrilor consiliului de supraveghere, auditorilor, actionarilor semnificativi,
ai institutiei de credit în cauză.”
- Prezenta ordonantă de urgentă transpune dispozitiile art. 1 pct.
3 lit. a) din Directiva 2009/14/CE a Parlamentului European si a Consiliului
din 11 martie 2009 de modificare a Directivei 94/19/CE privind schemele de
garantare a depozitelor în ceea ce priveste plafonul de garantare si termenul
de plată a compensatiilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L68din 13 martie 2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti, 28 decembrie 2010.
Nr. 131.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii hr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătătii, în vederea eficientizării unor
institutii si activităti în acest domeniu
În vederea
eficientizării activitătii institutiilor din domeniul sanitar, în
acord cu prioritătile Guvernului de reformă în administratia
publică,
tinând
cont de urgenta stabilirii unor măsuri economico-financiare la nivel
teritorial, ca urmare a recesiunii economice severe care pune în pericol
stabilitatea economică a României, si pentru asigurarea respectării
angajamentelor asumate de Guvernul României cu ocazia negocierilor acordurilor
de împrumut cu organismele financiare în ceea ce priveste nivelul deficitului
bugetului general consolidat pentru anul 2010;
în
vederea asigurării continuitătii tratamentului bolnavilor cuprinsi în
programele nationale de sănătate în cadrul cărora sunt tratate
afectiuni cu impact major asupra stării de sănătate a
populatiei, precum HIV/SIDA, TBC, afectiuni oncologice, diabet zaharat,
insuficientă renală cronică, care pot determina consecinte
deosebit de grave prin decesul pacientilor;
deoarece,
în caz contrar, nu se pot asigura punerea în aplicare a Programului de
guvernare acceptat de Parlament si îndeplinirea obligatiei statului de
garantare a dreptului constitutional al cetătenilor la ocrotirea
sănătătii, prin certificarea calitătii serviciilor de
sănătate;
având
în vedere necesitatea implementării cardului de asigurări sociale de
sănătate, fapt ce va determina o eficientizare a resurselor bugetului
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate care
vizează, de asemenea, interesul general public, implementare ce nu mai
poate fi amânată,
întrucât
neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonantă de urgentă, ar
conduce la reale dificultăti în ceea ce priveste o functionare optimă
a întregii activităti a spitalelor, precum si în asigurarea efectivă
a accesului egal al cetătenilor la îngrijirile sanitare de bază si
cresterea calitătii vietii,
în
considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general
public si constituie situatii de urgentă si extraordinare a căror reglementare
nu poate fi amânată,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art.
1. La articolul 48, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Hotărârea Guvernului privind aprobarea programelor nationale de
sănătate cuprinde obiectivele, structura acestora, precum si orice alte
conditii si termene necesare derulării programelor.”
2. La articolul 54, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Sumele alocate programelor nationale de sănătate multianuale sunt
aprobate prin legea bugetului de stat în conformitate cu prevederile Legii nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările si completările
ulterioare.”
3.
După articolul 189 se introduce un nou articol, articolul 1891,
cu următorul cuprins:
“Art.
1891. - (1) Veniturile realizate de unitătile sanitare publice
în baza contractelor de servicii medicale încheiate cu casele de asigurări
de sănătate nu pot fi utilizate pentru:
a)
investitii în infrastructură;
b)
dotarea cu echipamente medicale;
c)
acoperirea cheltuielilor de personal peste limita maximă prevăzută
la art. 197 alin. (2).
(2)
Cheltuielile prevăzute la alin. (1) se suportă din alte surse, în
conditiile prezentei legi.”
4. La articolul 212, alineatul (1) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
212. - (1) Documentele prin care se atestă calitatea de asigurat sunt,
după caz, adeverinta de asigurat sau carnetul de asigurat eliberate prin
grija casei de asigurări la care este înscris asiguratul. După
implementarea dispozitiilor din cuprinsul titlului IX, aceste
documente justificative se înlocuiesc cu cardul national de asigurări
sociale de sănătate. Data de la care urmează a se utiliza cardul
national de asigurări sociale de sănătate se stabileste prin
hotărâre a Guvernului.”
5. La articolul 217, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Drepturile prevăzute la alin. (1) se stabilesc pe baza contractului-cadru
multianual, care se elaborează de CNAS pe baza consultării Colegiului
Medicilor din România, denumit în continuare CMR, Colegiului Medicilor
Dentisti din România, denumit în continuare CMDR, Colegiului
Farmacistilor din România, denumit în continuare CFR, Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din România, denumit în continuare OAMMR, Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor, denumit în continuare OBBC, precum
si a organizatiilor patronale si sindicale reprezentative din domeniul medical.
Proiectul se avizează de Ministerul Sănătătii si se
aprobă prin hotărâre a Guvernului, până la data de 31 decembrie
a anului în curs pentru următorii 2 ani.”
6. La articolul 217, alineatul (6) se abrogă.
7. La
articolul 244, alineatul (1) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art.
244. - (1) Furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale si de
medicamente, care îndeplinesc criteriile de evaluare stabilite de CNAS si
Ministerul Sănătătii, pot intra în relatie contractuală cu
casele de asigurări de sănătate.”
8. Partea introductivă a articolului 245
se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
245. - Furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale si de
medicamente, care pot fi în relatii contractuale cu casele de asigurări,
sunt:”.
9. La articolul 256, alineatul (3) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“(3)
Din sumele colectate în contul fondului potrivit alin. (2), o cotă de 60%
se repartizează obligatoriu de către ordonatorul principal de credite
caselor de asigurări de sănătate, proportional cu veniturile
realizate la nivel teritorial, si rămân la dispozitia acestora.”
10. La articolul 262, alineatul (1) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
262. - (1) Sumele colectate în conditiile art. 256 alin. (2) se utilizează
astfel:
a)
pentru plata serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare si a
dispozitivelor medicale, inclusiv a celor acordate în baza documentelor
internationale cu parteneri în domeniul sănătătii la care
România este parte, în conditiile stabilite prin contractul-cadru, de
către casele de asigurări de sănătate din sumele
repartizate conform art. 256 alin. (3);
b) o
cotă de 3% pentru cheltuielile de administrare, functionare si de capital
ale CNAS, din care cel putin 0,75% pentru casele de asigurări de
sănătate. Prin legile bugetare anuale se poate aproba depăsirea
limitei de 3%;
c) o
cota de 37% rămâne în contul CNAS.”
11. La articolul 262, după alineatul (1) se introduc două noi
alineate, alineatele (11) si (12), cu următorul
cuprins:
“(11)
Sumele rămase conform alin. (1) lit. c) în contul CNAS se utilizează
pentru:
a) o
cotă de 2% pentru constituirea fondului de rezervă, în conditiile
prevăzute la art. 256 alin. (41);
b) o
cotă de 98% pentru constituirea fondului de redistribuire. (12)
Fondul de redistribuire constituit în conditiile prevăzute la alin. (11)
lit. b) se utilizează pentru echilibrarea bugetelor caselor de
asigurări de sănătate.
Criteriile
de alocare pe judete a fondului de redistribuire se elaborează de CNAS, se
aprobă prin ordin comun al ministrului sănătătii si al
presedintelui CNAS si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
12. La articolul 265, alineatul (2) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“(2)
Sumele rămase neutilizate la nivelul CNAS la sfârsitul fiecărui an se
reportează în anul următor si se utilizează pentru destinatiile
prevăzute la art. 262 alin. (1).”
13. La articolul 268, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Membrii comisiilor de experti prevăzute la alin. (1) beneficiază de o
indemnizatie lunară de 1% din indemnizatia presedintelui CNAS, respectiv
din salariul functiei de presedinte - director general al casei de
asigurări de sănătate, care se acordă proportional cu
numărul de participări efective la sedinte. Indemnizatiile si
cheltuielile de deplasare ocazionate de participarea în comisiile de experti
sunt suportate de CNAS, respectiv de casa de asigurări de sănătate
la nivelul căreia functionează comisia. Regulamentul de organizare si
functionare si atributiile comisiilor de experti se stabilesc prin decizie a
presedintelui CNAS.”
14. La articolul 276, alineatul (1) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
276. - (1) Consiliul de administratie al CNAS se constituie din 7 membri, cu un
mandat pe 4 ani, după cum urmează:
a) 4
reprezentanti ai statului, dintre care unul este numit de Presedintele
României, iar 3 sunt numiti de primul-ministru, la propunerea ministrului
sănătătii;
b) un
membru numit de către confederatiile patronale reprezentative la nivel
national;
c) un
membru numit de către confederatiile sindicale reprezentative la nivel
national;
d) un
membru numit de primul-ministru, cu consultarea Consiliului National al Persoanelor
Vârstnice.”
15. La articolul 276, după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu următorul cuprins:
“(3) Pe
perioada mandatului membrii consiliului de administratie pot fi revocati din
functii de către cei care i-au numit, iar pe functiile rămase vacante
sunt numiti noi membri, până la expirarea mandatului în curs.”
16. La
articolul 277, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2)
Consiliul de administratie are un vicepresedinte ales de consiliul de
administratie prin vot secret.”
17. La articolul 278, alineatul (1) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
278. - (1) Consiliul de administratie functionează în mod legal în
prezenta a cel putin 5 membri.”
18. La articolul 282, alineatul (5) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“(5)
Membrii Consiliului de administratie al CNAS, cu exceptia presedintelui si a
vicepresedintelui, beneficiază de o indemnizatie lunară de până
la 1% din indemnizatia presedintelui CNAS, în conditiile prezentei efective la
sedintele consiliului de administratie.”
19. La articolul 287, alineatul (2) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“(2)
Mandatul membrilor consiliilor de administratie ale caselor de asigurări
este de 4 ani. Membrii consiliilor de administratie ale caselor de asigurări
beneficiază de o indemnizatie lunară de până la 1% din salariul
functiei de director general al casei de asigurări respective, în
conditiile prezentei efective la sedintele consiliului de administratie.”
20. Articolul 312 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
312. - (1) în teritoriile
neacoperite cu medici sau cu personal sanitar ori cu unităti farmaceutice,
pentru asigurarea serviciilor medicale si farmaceutice, consiliile locale pot
acorda stimulente în natură si în bani.
(2) în teritoriile neacoperite cu
medici sau cu personal sanitar ori cu unităti farmaceutice, pentru
asigurarea serviciilor medicale si farmaceutice, statul, prin Ministerul
Sănătătii, poate acorda stimulente în natură.
(3) în baza dispozitiilor alin. (1)
si (2), consiliile locale si Ministerul Sănătătii încheie cu
medicii si cu personalul sanitar, beneficiar, un contract civil, cu o
clauză de fidelitate în sarcina acestora, pentru o perioadă de cel
putin 5 ani.”
21. În
tot cuprinsul titlului VIII, cuvântul “vicepresedinti” se înlocuieste cu
cuvântul “vicepresedinte”,
22. La
articolul 330, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul
(2), cu următorul cuprins:
“(2) Cardul
national de asigurări sociale de sănătate se emite pentru
dovedirea calitătii de asigurat pentru furnizarea unor servicii medicale.”
23. Articolul 331 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
331. - (1) Informatiile minime care pot fi accesate de pe cardul national de
asigurări sociale de sănătate sunt următoarele:
a)
numele, prenumele, precum si codul numeric personal ale asiguratului;
b)
codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de
sănătate;
c)
numărul de identificare al cardului national de asigurări sociale de
sănătate.
(2) Pe
cipul cardului national de asigurări sociale de sănătate vor fi
înregistrate informatiile minime prevăzute la alin. (1), precum si
următoarele informatii:
a)
diagnostice medicale cu risc vital si boli cronice;
b)
grupa sanguină si Rh;
c)
acceptul exprimat, în timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si
celule, după deces;
d)
medic de familie: nume, prenume, date de contact.
(3)
Diagnosticele medicale cu risc vital si bolile cronice care vor fi înregistrate
pe cipul cardului national de asigurări sociale de sănătate se
stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătătii si al
presedintelui CNAS.
(4) Pe cardul
national de asigurări sociale de sănătate datele medicale se
înregistrează separat de datele administrate, iar accesul la acestea se
face numai de persoane autorizate în acest scop.
(5)
Informatia prevăzută la alin. (2) lit. c ) se va înregistra pe cipul cardului
national de asigurări sociale de sănătate, sub conditia
respectării dispozitiilor prevăzute la art. 147 pct. 5.
(6)
Accesul personalului medical la informatiile înregistrate pe cardul national de
asigurări sociale de sănătate va fi stabilit prin Norme
metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de
asigurări sociale de sănătate prevăzut în titlul IX «Cardul
european si cardul national de asigurări sociale de sănătate» al
Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii.”
24. Articolul 332 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
332. - (1) Cheltuielile necesare pentru producerea cardului national de
asigurări sociale de sănătate se suportă atât de CNAS, cât
si de asigurat.
(2)
Asiguratul suportă cheltuielile reprezentând contravaloarea cardului
national de asigurări sociale de sănătate, respectiv a
documentului propriu-zis prin care se atestă calitatea de asigurat, precum
si costurile aferente distributiei acestuia.”
25. Articolul 333 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
333. - (1) Componenta informatică a cardului national de asigurări
sociale de sănătate este parte integrantă a sistemului
informatic unic integrat al asigurărilor sociale de sănătate.
(2) Cardul
national de asigurări sociale de sănătate se eliberează si
se administrează prin utilizarea serviciilor de operare si management al
unei unităti specializate în acest scop si numai prin intermediul
sistemului informatic unic integrat al asigurărilor sociale de
sănătate. CNAS eliberează si administrează cardul national
de asigurări sociale de sănătate si are calitatea de operator de
date cu caracter personal pentru datele mentionate.
(3)
Prelucrarea datelor cu caracter personal cuprinse în cardul national de
asigurări sociale de sănătate se face în conditiile Legii nr.
677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificările si
completările ulterioare, iar prin normele metodologice mentionate la art.
331 alin. (6) va fi stabilită modalitatea de exercitare a dreptului de
acces la datele cu caracter personal legate de starea de sănătate de
către persoana asigurată.”
26. Articolul 335 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
335. - (1) Furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale
aflati în relatii contractuale cu casele de asigurări de
sănătate, precum si titularii cardului national de asigurări
sociale de sănătate au obligatia de a solicita si, respectiv, de a
prezenta acest document, la data acordării asistentei medicale, în
conditiile prevăzute de contractul-cadru si de normele metodologice de
aplicare a acestui contract.
(2)
Alte obligatii ale furnizorilor de servicii medicale, medicamente si
dispozitive medicale privind implementarea sistemului cardului national de
asigurări sociale de sănătate se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a dispozitiilor din cuprinsul prezentului capitol.”
27. Articolul 336 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
336. - (1) Cardul national de asigurări sociale de sănătate se
emite individual pentru fiecare asigurat cu vârsta de peste 18 ani, asa cum
este reglementat la art. 211 alin. (1), art. 213 si 215.
(2)
Asiguratii cu vârsta de până la 18 ani beneficiază de servicii
medicale, medicamente si dispozitive medicale decontate din bugetul Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate în baza
documentelor care atestă că se încadrează în categoria de asigurati,
prevăzută la art. 213 alin. (1) lit. a).
(3)
Persoanele asigurate prevăzute la alin. (1) au obligatia prezentării cardului
national de asigurări sociale de sănătate în vederea
acordării serviciilor medicale de către furnizorii aflati în relatii
contractuale cu casele de asigurări de sănătate. Neprezentarea cardului
national de asigurări sociale de sănătate conduce la acordarea
acestor servicii numai contra cost, cu exceptia serviciilor prevăzute la
art. 220.”
28. Articolul 338 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
338. - În bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate vor fi prevăzute sume pentru cardul national de
asigurări sociale de sănătate, în conformitate cu dispozitiile
art. 332.”
29.
După articolul 338 se introduce un nou articol, articolul 3381,
cu următorul cuprins:
“Art.
3381. - (1) Producerea cardului national de asigurări sociale
de sănătate se realizează de către Compania Natională
«Imprimeria Natională» - S.A.
(2)
Personalizarea cardului national de asigurări sociale de
sănătate se realizează de către Centrul National Unic de
Personalizare a Pasapoartelor Electronice din cadrul Directiei Generale de
Pasapoarte, structură componentă a Ministerului Administratiei si
Internelor.
(3)
Echipamentele si aplicatiile de personalizare necesare potrivit alin. (2),
precum si serviciile pentru functionarea neîntreruptă a acestora se
asigură de către Compania Natională «Imprimeria Natională»
- S.A.”
30. La articolul 683, după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11)
SNSPMPDSB functionează în coordonarea Ministerului
Sănătătii, iar coordonarea academică se stabileste prin
hotărâre a Guvernului.”
31. În
tot cuprinsul titlului XVI sintagma “Scoala Natională de
Sănătate Publică si Management Sanitar” se înlocuieste cu “Scoala
Natională de Sănătate Publică, Management si Perfectionare
în Domeniul Sanitar Bucuresti”.
Art. II. - În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă, Ministerul Sănătătii si Casa
Natională de Asigurări de Sănătate vor supune
aprobării, prin hotărâre a Guvernului, Normele metodologice de
aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurări
sociale de sănătate prevăzut în titlul IX “Cardul
european si cardul national de asigurări sociale de sănătate” al
Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, cu respectarea legislatiei
privind protectia datelor cu caracter personal.
Art.
III. - (1) Prevederile art. 277 alin. (2) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, astfel cum a fost modificat
potrivit art. I
pct. 16 din prezenta ordonanta de urgentă, se
aplică de la data încetării, în cazurile si situatiile prevăzute
de lege, a mandatelor aflate în curs la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.
(2) începând cu data de 15 ianuarie
2011, consiliul de administratie are un singur vicepresedinte.
(3)
Consiliul de administratie al CNAS se reorganizează potrivit prevederilor
prezentei ordonante de urgentă, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a acesteia.
Art. IV.
- Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătătii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificările si completările
ulterioare, precum si cu modificările si completările aduse prin
prezenta ordonantă de urgentă, se va republica în Monitorul Oficial
al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Cseke Attila
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
Nicolae-Lucian Dută
Bucuresti, 28 decembrie 2010.
Nr. 133.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea programelor nationale de sănătate pentru anii
2011 si 2012
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 48 alin. (1)
din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1)
Se aprobă programele nationale de sănătate pentru anii 2011 si
2012, precum si structura si obiectivele acestora, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2)
Programele nationale de sănătate reprezintă, potrivit
prevederilor art. 45 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătătii, un ansamblu de actiuni multianuale,
organizate în scopul evaluării, prevenirii, tratamentului si controlului
bolilor cu impact major asupra stării de sănătate a populatiei.
(3)
Programele nationale de sănătate se derulează în mod distinct
sau în comun de Ministerul Sănătătii si Casa Natională de
Asigurări de Sănătate, după caz.
Art. 2. -
Normele tehnice de realizare a programelor nationale de sănătate
pentru anii 2011 si 2012, denumite în continuare norme tehnice, sunt
aprobate prin ordin comun al ministrului sănătătii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate.
Art. 3. - (1)
Programele nationale de sănătate se finantează de la bugetul de
stat, din veniturile proprii ale Ministerului Sănătătii, din
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate
si prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătătii
către bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate, precum si din alte surse, inclusiv din donatii si
sponsorizări, în conditiile legii.
(2)
Necesarul de resurse pentru derularea programelor nationale de
sănătate si detalierea acestuia pe surse de finantare si categorii de
cheltuieli este fundamentat si cuprins anual în legea bugetului de stat.
(3)
Detalierea fondurilor prevăzute la alin. (2) pe programe nationale de
sănătate se aprobă prin norme tehnice.
(4)
Ministerul Sănătătii retine la dispozitia sa, din veniturile
proprii, o cotă de rezervă de 5% din totalul fondurilor
prevăzute la alin. (2) care se repartizează si se utilizează în
completarea fondurilor alocate initial, în conditiile prevăzute în normele
tehnice.
Art. 4. - (1)
Programele nationale de sănătate sunt elaborate si, după caz,
implementate si coordonate la nivel national de structurile de specialitate din
cadrul Ministerului Sănătătii.
(2)
Ministerul Sănătătii poate desemna unităti din subordinea
sa pentru asigurarea implementării si coordonării la nivel national a
programelor nationale de sănătate.
(3)
Atributiile structurilor de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătătii si ale unitătilor din subordine cu privire la
elaborarea si coordonarea programelor nationale de sănătate sunt
prevăzute în normele tehnice.
(4)
Casa Natională de Asigurări de Sănătate organizează,
implementează, derulează si monitorizează programele nationale
de sănătate prevăzute la lit. B din anexă.
Art. 5. - (1)
Implementarea si monitorizarea la nivel regional a programelor nationale de
sănătate prevăzute la lit. A din anexă se realizează
de către coordonatorii regionali din cadrul Institutului National de
Sănătate Publică si din unităti din subordinea Ministerului
Sănătătii.
(2)
Implementarea si monitorizarea la nivel local a programelor nationale de
sănătate prevăzute la lit. A din anexă se realizează
de către coordonatorii locali din cadrul directiilor de sănătate
publică.
(3)
Atributiile coordonatorilor regionali si locali prevăzuti la alin. (1) si
(2) cu privire la implementarea si monitorizarea programelor nationale de
sănătate sunt prevăzute în normele tehnice.
(4)
Casa Natională de Asigurări de Sănătate, prin casele de
asigurări de sănătate, răspunde de asigurarea,
urmărirea, evidentierea si controlul utilizării fondurilor aprobate,
precum si de monitorizarea, controlul si analiza indicatorilor fizici si de
eficientă pentru programele prevăzute la lit. B din anexă.
(5)
Casa Natională de Asigurări de Sănătate transmite
structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătătii
prevăzute în normele tehnice, trimestrial, în termen de maximum 30 de zile
de la data încheierii trimestrului, indicatorii fizici si de eficientă
pentru programele prevăzute la lit. B din anexă.
Art. 6. - (1)
Ministerul Sănătătii repartizează directiilor de
sănătate publică si unitătilor sanitare din reteaua
sanitară proprie fondurile destinate derulării programelor nationale
de sănătate prevăzute la lit. A din anexă, în conditiile
legii.
(2)
Casa Natională de Asigurări de Sănătate repartizează
caselor de asigurări de sănătate judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, Casei Asigurărilor de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii
Judecătoresti si Casei Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, denumite în
continuare case de asigurări de sănătate, fondurile
destinate derulării programelor nationale de sănătate
prevăzute la lit. B din anexă, în baza indicatorilor fizici si de
eficientă realizati în anul precedent.
Art. 7. - (1)
Sumele aprobate pentru derularea programelor nationale de sănătate se
alocă lunar, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite
secundari si tertiari, însotite de documentele justificative prevăzute în
normele tehnice.
(2)
Pentru programele nationale de sănătate finantate prin transferuri
din bugetul Ministerului Sănătătii în bugetul Fondului national
unic de asigurări sociale de sănătate, sumele necesare se
asigură lunar de către Ministerul Sănătătii, în limita
fondurilor aprobate prin legea bugetului de stat, la solicitarea
fundamentată a Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, în
conditiile prevăzute în normele tehnice.
(3)
Pentru realizarea atributiilor referitoare la programele nationale de
sănătate prevăzute la lit. A din anexă, directiile de
sănătate publică pot încheia contracte, conform legii, cu
unităti sanitare publice si private, institutii publice, furnizori de servicii
medicale, medicamente si dispozitive medicale autorizati si evaluati, aflati în
relatie contractuală cu casele de asigurări de sănătate,
alte institutii si organizatii guvernamentale si neguvernamentale, precum si cu
autoritătile administratiei publice locale pentru structurile al
căror management a fost preluat de către acestea, în conditiile
prevăzute în normele tehnice.
(4)
Sumele prevăzute în bugetul Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate pentru finantarea programelor nationale de
sănătate cu scop curativ prevăzute la lit. B pct. I din
anexă se alocă după cum urmează:
a) în
baza contractelor negociate si încheiate între furnizori si casele de
asigurări de sănătate, precum si între centrele-pilot sau
furnizorii privati de servicii de dializă (hemodializă
conventională, hemodiafiltrare intermitentă on-line, dializă
peritoneală continuă, dializă peritoneală automată) si
Casa Natională de Asigurări de Sănătate, după caz;
b) în
baza contractelor încheiate între casele de asigurări de
sănătate si ofertantii desemnati câstigători ai procedurilor de
achizitie publică organizate la nivel national, conform art. 11 alin. (1).
Art. 8. - (1)
Raporturile stabilite între unitătile de specialitate care derulează
programe nationale de sănătate si directiile de sănătate
publică, casele de asigurări de sănătate, respectiv Casa
Natională de Asigurări de Sănătate sunt raporturi juridice
civile, care vizează actiuni multianuale, ce se stabilesc si se
desfăsoară pe bază de contract cu valabilitate până la data
de 31 decembrie 2012.
(2) în situatia în care este
necesară modificarea sau completarea clauzelor contractuale, acestea sunt
negociate si stipulate în acte aditionale, conform dispozitiilor legale în
vigoare.
(3)
Angajamentele legale încheiate în exercitiul curent din care rezultă
obligatii nu pot depăsi creditele de angajament sau creditele bugetare
aprobate anual prin legea bugetului de stat.
(4)
Casele de asigurări de sănătate, respectiv Casa Natională
de Asigurări de Sănătate pot stabili si alte termene de
contractare, în functie de necesarul de servicii medicale, de medicamente,
materiale sanitare, dispozitive medicale si altele asemenea acordate în cadrul
programelor nationale de sănătate, în limita fondurilor aprobate
fiecărui program/subprogram de sănătate.
Art. 9. - (1)
Modelele de contracte pentru derularea programelor nationale de
sănătate sunt prevăzute în normele tehnice.
(2)
Utilizarea acestor modele de contract este obligatorie; în cuprinsul
contractelor pot fi prevăzute clauze suplimentare, negociate între
părtile contractante, conform si în limita prevederilor legale în vigoare.
(3)
Toate documentele prezentate în copie care stau la baza încheierii contractelor
pentru derularea programelor nationale de sănătate sunt certificate
pentru conformitate cu originalul prin semnătura reprezentantului legal al
unitătii de specialitate, pe fiecare pagină.
(4)
Directiile de sănătate publică decontează unitătilor
de specialitate cu care sunt în relatie contractuală pentru derularea
programelor nationale de sănătate contravaloarea bunurilor si
serviciilor acordate în cadrul programelor nationale de sănătate,
precum si a sumelor necesare pentru plata drepturilor salariale aferente
personalului care desfăsoară activităti în cadrul acestora, care
fac obiectul contractului încheiat, pe bază de documente justificative si
în conditiile prevăzute în normele tehnice.
(5)
Casele de asigurări de sănătate decontează furnizorilor de
servicii medicale cu care sunt în relatie contractuală pentru derularea
programelor nationale de sănătate contravaloarea serviciilor medicale,
medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale si altora
asemenea, conform contractului încheiat, pe bază de documente
justificative si în conditiile prevăzute în normele tehnice.
(6)
Toate documentele necesare decontării se certifică pentru exactitatea
si realitatea datelor raportate, prin semnătura reprezentantilor legali ai
unitătilor de specialitate care derulează programe nationale de
sănătate.
(7)
Decontarea pentru activitatea curentă se efectuează în limita sumelor
disponibile cu această destinatie, în ordine cronologică, după
cum urmează:
a) în
termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data depunerii documentelor
justificative pentru bunurile si serviciile contractate de către
directiile de sănătate publică;
b) în
termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data validării
facturilor depuse în vederea decontării de către casa de
asigurări de sănătate, validare care se realizează în
termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor justificative;
c) în
termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentelor
justificative pentru sumele decontate de către directiile de
sănătate publică pentru plata drepturilor salariale aferente
personalului care desfăsoară activităti în cadrul programelor nationale
de sănătate.
(8)
Unitătile sanitare cu paturi din reteaua autoritătilor administratiei
publice locale, precum si unitătile sanitare din subordinea ministerelor
cu retea sanitară proprie pot derula programe nationale de
sănătate în conditiile legii.
(9)
Farmaciile cu circuit deschis care pot elibera medicamente, materiale sanitare,
dispozitive medicale si altele asemenea, care se acordă pentru tratamentul
ambulatoriu al bolnavilor inclusi în programele nationale de
sănătate, sunt selectate în conditiile prevăzute în
Contractul-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat
conform legii.
Art. 10. - (1) Sumele alocate pentru programele nationale de sănătate se
cuprind în bugetele de venituri si cheltuieli ale unitătilor sanitare
publice, respectiv în veniturile furnizorilor privati de servicii medicale prin
care acestea se derulează si se utilizează potrivit destinatiilor
stabilite.
(2)
Unitătile si institutiile sanitare publice care derulează programe
nationale de sănătate au obligatia gestionării eficiente a
mijloacelor materiale si bănesti si a organizării evidentei contabile
a cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, pe subdiviziunile clasificatiei
bugetare, precum si a organizării evidentei nominale, pe baza codului
numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
(3)
Furnizorii privati de servicii medicale care derulează programe nationale
de sănătate au obligatia gestionării eficiente a mijloacelor
materiale si bănesti si a organizării evidentei contabile a
cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, precum si a
organizării evidentei nominale, pe baza codului numeric personal, a
beneficiarilor programului/subprogramului.
Art. 11. - (1) Pentru realizarea obiectivelor si activitătilor cuprinse în
unele programe nationale de sănătate finantate de la bugetul de stat
si din veniturile proprii ale Ministerului Sănătătii, precum si
din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate, Ministerul Sănătătii si/sau Casa
Natională de Asigurări de Sănătate, după caz,
organizează la nivel national proceduri de achizitie publică, în
conditiile legii. Programele nationale de sănătate pentru care se
organizează la nivel national proceduri de achizitie publică sunt
prevăzute în normele tehnice.
(2)
Modalitatea de contractare si decontare a produselor achizitionate la nivel
national se aprobă prin normele tehnice. Până la finalizarea
procedurii de achizitie publică la nivel national prin semnarea contractelor
cu ofertantii desemnati câstigători, medicamentele, materialele sanitare,
dispozitivele medicale si altele asemenea, care se acordă pe perioada
spitalizării bolnavilor inclusi în programele nationale de
sănătate, se achizitionează de unitătile sanitare cu paturi
prin care se derulează programul, cu respectarea legislatiei în domeniul
achizitiei publice, la un pret care nu poate depăsi pretul de decontare
aprobat în conditiile legii.
(3)
Pentru realizarea obiectivelor si activitătilor cuprinse în programele
nationale de sănătate finantate de la bugetul de stat, din veniturile
proprii ale Ministerului Sănătătii, precum si din bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, pentru
care nu se organizează proceduri de achizitie publică la nivel
national, achizitionarea medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor
medicale si altora asemenea se face de institutiile/unitătile sanitare
care derulează programele respective, cu respectarea legislatiei în
domeniul achizitiilor publice, la un pret care nu poate depăsi pretul de
decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătătii, în
conditiile legii.
(4)
Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale si altele asemenea,
eliberate prin farmaciile cu circuit deschis aflate în relatie
contractuală cu casele de asigurări de sănătate, care se
acordă bolnavilor cuprinsi în cadrul programelor nationale de
sănătate, se suportă la nivelul pretului de decontare aprobat
prin ordin al ministrului sănătătii, în conditiile legii.
Prescrierea medicamentelor în ambulatoriu se face utilizându-se denumirea
comună internatională (DCI), cu exceptia cazurilor justificate
medical în fisa medicală a pacientului, când prescrierea se face pe
denumire comercială, cu mentionarea în prescriptie si a denumirii comune
internationale.
(5)
Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor cuprinsi în cadrul
programelor nationale de sănătate, farmaciile cu circuit deschis
aflate în relatie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate au obligatia de a elibera medicamente, materiale sanitare,
dispozitive medicale si altele asemenea la nivelul pretului de decontare
prevăzut la alin. (4), fără a încasa contributie personală
pentru acestea de la asigurati.
(6)
Pentru medicamentele utilizate în cadrul programelor nationale de
sănătate care se importă cu avizul Ministerului
Sănătătii, pretul de decontare se stabileste în conditiile
legii.
(7)
Medicamentele care se acordă în cadrul programelor nationale de
sănătate pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu diabet
zaharat, precum si celor care au efectuat transplant si pacientilor cu unele
boli rare aprobate prin normele tehnice se eliberează prin farmaciile cu
circuit deschis aflate în relatie contractuală cu casele de asigurări
de sănătate.
(8)
Medicamentele pentru tratamentul recidivei hepatitei cronice cu virus hepatitic
B la pacientii cu transplant hepatic se asigură prin farmaciile cu circuit
închis apartinând unitătilor sanitare prin care se derulează
programul.
(9)
Medicamentele specifice pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu
afectiuni oncologice inclusi în Programul national de oncologie se
eliberează după cum urmează:
a) prin
farmaciile cu circuit deschis aflate în relatie contractuală cu casele de
asigurări de sănătate, pentru formele farmaceutice cu
administrare orală;
b) prin
farmaciile cu circuit închis din structura unitătilor sanitare aflate în
relatie contractuală cu casele de asigurări de sănătate,
pentru formele farmaceutice cu administrare parenterală, începând cu data
la care se finalizează procedurile de achizitie publică. Până la
data finalizări procedurii, eliberarea se face în aceleasi conditii ca
medicamentele nominalizate la lit. a), în vederea decontării contravalorii
medicamentelor specifice acordate în cadrul programului, prescriptiile se depun
la casele de asigurări de sănătate împreună cu borderoul
centralizator si cu documentele justificative prevăzute în normele
tehnice.
(10)
Medicamentele care se acordă pentru tratamentul în ambulatoriu al
bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinsi în Programul national de boli transmisibile se
eliberează prin farmaciile cu circuit închis apartinând unitătilor
sanitare prin care se derulează acest program, pe bază de prescriptie
medicală în conditiile prevăzute în normele tehnice. În vederea decontării
contravalorii medicamentelor specifice acordate în cadrul programului, aceste
prescriptii se depun la casele de asigurări de sănătate
împreună cu borderoul centralizator si cu documentele justificative
prevăzute în normele tehnice.
(11)
Pentru realizarea obiectivelor si activitătilor cuprinse în programele
nationale de sănătate finantate de la bugetul de stat si/sau din
veniturile proprii ale Ministerului Sănătătii pentru care se
organizează achizitii publice la nivel national, unitătile sanitare din
reteaua Ministerului Sănătătii, unitătile sanitare din
reteaua administratiei publice locale, precum si unitătile sanitare din
subordinea ministerelor cu retea sanitară proprie pot beneficia de
produsele achizitionate la nivel national în baza contractelor încheiate cu
directiile de sănătate publică, transferate în conditiile
actelor normative în vigoare, pe bază de procese-verbale de
predare-primire.
Art. 12. - (1) Testele pentru automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat
insulinotratati se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis aflate în
relatie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
(2)
Pentru asigurarea testelor de automonitorizare a bolnavilor cu diabet zaharat
insulinotratati, casele de asigurări de sănătate încheie acte
aditionale la contractele pentru furnizare de medicamente cu si fără
contributie personală cu farmaciile cu circuit deschis.
(3)
Farmaciile cu circuit deschis sunt obligate să elibereze testele de
automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat la
pretul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătătii,
în conditiile legii.
(4)
Conditiile de acordare a testelor de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu
diabet zaharat insulinotratat se stabilesc prin normele tehnice.
Art. 13. - Acordarea gratuită de lapte praf, formulă pentru sugari,
copiilor cu vârste cuprinse între 0-12 luni care nu beneficiază de lapte
matern, în cadrul Programului national de sănătate a femeii si
copilului, se realizează până la epuizarea stocurilor existente la
directiile de sănătate publică si consiliile locale ale
municipiilor, oraselor si comunelor, respectiv consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 14. - (1) Valabilitatea contractelor de comodat încheiate între directiile de
sănătate publică si cabinetele de medicină de familie, prin
care au fost atribuite în folosintă gratuită tehnica de calcul si
programele informatice necesare derulării Programului national privind
evaluarea stării de sănătate a populatiei în asistenta
medicală primară, se prelungeste până la data de 31 decembrie
2012, prin acte aditionale încheiate în termenul de valabilitate a
contractelor.
(2)
Tehnica de calcul si programele informatice atribuite în folosintă
gratuită cabinetelor de medicină de familie în conditiile
prevăzute la alin. (1) se utilizează pentru monitorizarea persoanelor
incluse în programele nationale de sănătate, precum si pentru
derularea unor programe nationale de sănătate la nivelul cabinetelor
de medicină de familie.
Art. 15. - (1) Pentru realizarea atributiilor si activitătilor prevăzute
în cadrul programelor nationale de sănătate, unitătile de
specialitate care derulează programe nationale de sănătate pot
încheia contracte/conventii civile cu medici, asistenti medicali si alte
categorii de personal, după caz, precum si cu persoane juridice, potrivit
dispozitiilor Codului civil si în conditiile stabilite prin normele tehnice.
(2)
Activitătile pentru care se utilizează personalul prevăzut la
alin. (1) se nominalizează în normele tehnice.
(3) Contractele/Conventiile
civile încheiate în conditiile alin. (1) de către unitătile de
specialitate stabilite la alin. (1) prevăd actiuni multianuale, sunt de
natură civilă si se încheie pentru toată perioada de derulare a
programelor nationale de sănătate.
(4)
Sumele necesare pentru derularea contractelor prevăzute la alin. (1) sunt
cuprinse în fondurile alocate programelor nationale de sănătate.
Art. 16. - În sumele prevăzute pentru derularea programelor nationale de
sănătate se cuprind si cheltuielile ocazionate de monitorizarea si
controlul acestora.
Art. 17. - (1) Ministerul Sănătătii poate încheia contracte cu
unitătile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa, în conditiile
prevăzute de legislatia din domeniul achizitiilor publice.
(2)
Contractele prevăzute la alin. (1), încheiate între Ministerul
Sănătătii si unitătile din coordonarea sau aflate sub
autoritatea sa, precum si contractele încheiate pentru produsele si serviciile
necesare realizării obiectivelor si activitătilor cuprinse în unele
programe nationale de sănătate pentru care Ministerul
Sănătătii organizează licitatii la nivel national sunt
atribuite de compartimentul intern specializat în domeniul achizitiilor
publice. Monitorizarea si derularea contractelor se realizează de
către structurile de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătătii, în conditiile prevăzute în normele tehnice de
realizare a programelor nationale de sănătate multianuale pentru anii
2011 si 2012.
Art. 18. - (1) Realizarea imunizării copiilor din grupele eligibile pentru
vaccinare, stabilite conform calendarului national de imunizare, precum si
realizarea campaniilor de vaccinare suplimentare decise de Ministerul
Sănătătii sau directiile de sănătate publică, ca
măsuri de sănătate publică sau în situatii epidemiologice cu
risc crescut de îmbolnăvire, sunt obligatorii pentru toti medicii de
familie si medicii care deservesc unitătile sanitare si unitătile de
învătământ, în conditiile legii.
(2)
Pentru realizarea obiectivelor si activitătilor cuprinse în cadrul
Programului national de imunizare si al Programului national de
sănătate a femeii si copilului finantate de la bugetul de stat si/sau
din veniturile proprii ale Ministerului Sănătătii, pentru care
se organizează achizitii publice la nivel national, directiile de
sănătate publică încheie contracte cu furnizorii de servicii din
asistenta medicală primară, aflati în relatie contractuală cu
casele de asigurări de sănătate sau, după caz, cu
autoritătile administratiei publice locale pentru medicii care deservesc
unitătile de învătământ în baza cărora pot primi produsele
achizitionate.
Art. 19. - Cheltuielile angajate, lichidate si ordonantate în cadrul prevederilor
bugetare aprobate pentru programele nationale de sănătate în anul
precedent si neplătite până la sfârsitul acestuia se vor plăti
în anul curent din creditele bugetare aprobate pentru programele nationale de
sănătate.
Art. 20. - Sumele alocate în anii 2011 si 2012 din bugetul de stat si veniturile
proprii ale Ministerului Sănătătii prin transferuri către
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate
se utilizează după cum urmează:
a)
pentru realizarea obiectivelor si activitătilor desfăsurate în anii
2011 si 2012 în cadrul unor programe nationale de sănătate, aprobate
în conditiile legii;
b)
pentru stingerea obligatiilor de plată înregistrate până la data de
31 decembrie a anului precedent si rămase neachitate până la data de
31 decembrie a anului următor;
c)
medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale si altele asemenea,
eliberate prin farmaciile cu circuit deschis în trimestrul IV al
anului precedent, sunt considerate cheltuieli în anul curent din creditele
bugetare aprobate, dar nu mai mult decât la nivelul cheltuielii trimestrului
III al anului precedent.
Art. 21. - În vederea derulării în bune conditii a programelor nationale de
sănătate, în urma evaluărilor trimestriale ale indicatorilor
specifici si în functie de realizarea obiectivelor si activitătilor
propuse se stabileste modul de alocare a resurselor rămase neutilizate.
Art. 22. - În cadrul programului national de supleere a functiei renale la
bolnavii cu insuficientă renală cronică, modalitatea de
plată a serviciilor de dializă efectuate în baza contractelor
încheiate cu casele de asigurări de sănătate sau cu Casa
Natională de Asigurări de Sănătate este, după caz,
tarif pe sedintă de hemodializă conventională, tarif pe
sedintă de hemodiafiltrare intermitentă on-line, tarif/pacient cu
dializă peritoneală continuă/an si tarif/pacient cu dializă
peritoneală automată/an, tarife care sunt exprimate în lei si sunt
prevăzute în normele tehnice.
Art. 23. - Unitătile de specialitate care derulează programe nationale
de sănătate au obligatia să respecte prevederile legale
referitoare la protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date.
Art. 24. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie
2011.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Cseke Attila
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
Nicolae-Lucian Dută
Bucuresti, 28 decembrie 2010.
Nr. 1.388.
STRUCTURA
programelor nationale de sănătate si obiectivele acestora pentru
anii 2011 si 2012
A. PROGRAME NATIONALE DE
SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE SI CU SCOP CURATIV FINANTATE DIN
BUGETUL MINISTERULUI SĂNĂTĂTII
STRUCTURĂ:
I. Programele nationale privind bolile transmisibile
1.
Programul national de imunizare
Obiectiv:
Protejarea
sănătătii populatiei împotriva principalelor boli care pot fi
prevenite prin vaccinare
2. Programul national de supraveghere si
control al bolilor transmisibile (boli transmisibile prioritare, infectie HIV,
tuberculoză, infectii cu transmitere sexuală)
Obiectiv:
Depistarea
precoce si asigurarea diagnosticului etiologic al bolilor transmisibile în
vederea implementării măsurilor de limitare a răspândirii
acestora
Structură:
2.1.
Subprogramul de supraveghere si control al bolilor transmisibile prioritare;
2.2.
Subprogramul de supraveghere si control al infectiei HIV;
2.3.
Subprogramul de supraveghere si control al tuberculozei;
2.4.
Subprogramul de supraveghere si control al bolilor cu transmitere sexuală.
3. Programul national de supraveghere si
control al infectiilor nosocomiale si monitorizare a utilizării
antibioticelor si a antibioticorezistentei
Obiectiv:
Cresterea
calitătii serviciilor medicale în unitătile sanitare cu paturi prin
reducerea riscului la infectie nosocomială
II. Programul national de monitorizare a factorilor determinanti din mediul de
viată si muncă
Obiectiv:
Protejarea
sănătătii publice prin prevenirea îmbolnăvirilor asociate
factorilor de risc determinanti din mediul de viată si muncă
Structură:
1.
Subprogramul privind protejarea sănătătii publice prin
prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc determinanti din
mediul de viată si muncă;
2.
Subprogramul privind protejarea sănătătii publice prin
prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc alimentari si de
nutritie.
Obiectiv:
Asigurarea
cu sânge si componente sanguine, în conditii de maximă sigurantă si
cost-eficientă
IV. Programele nationale privind bolile netransmisibile
1.
Programul national de boli cardiovasculare
Obiective:
a)
tratamentul pacientilor cu afectiuni cardiovasculare prin:
-
proceduri de cardiologie interventională;
-
proceduri de chirurgie cardiovasculară;
-
proceduri de chirurgie vasculară;
-
interventie coronariană percutană în infarctul miocardic acut;
b)
realizarea, implementarea si managementul Registrului national de boli
cardiovasculare. Structură:
1.1.
Subprogramul de tratament al pacientilor cu afectiuni cardiovasculare;
1.2.
Subprogramul de tratament invaziv al infarctului miocardic acut.
2.
Programul national de oncologie
Obiective:
a)
profilaxia cancerului de col uterin prin vaccinarea HPV a populatiei feminine
eligibile;
b)
diagnosticarea în stadii incipiente a cancerului de col uterin, cancerului
mamarsi cancerului colorectal;
c)
tratamentul bolnavilor cu afectiuni oncologice;
d)
monitorizarea evolutiei bolii la pacientii cu afectiuni oncologice;
e)
realizarea, implementarea si managementul Registrului national de cancer.
Structură:
2.1.
Subprogramul de profilaxie a cancerului de col uterin prin vaccinarea HPV*);
2.2.
Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului de
col uterin;
2.3.
Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului
mamar;
2.4.
Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului
colorectal;
2.5.
Subprogramul de tratament al bolnavilor cu afectiuni oncologice;
2.6.
Subprogramul de monitorizare a evolutiei bolii la pacientii cu afectiuni
oncologice prin PET-CT.
3.
Programul national de sănătate mintală
Obiective:
a)
asigurarea accesibilitătii, continuitătii si calitătii
serviciilor pentru persoanele cu probleme severe de sănătate
mintală;
b)
asigurarea accesibilitătii, continuitătii si calitătii
serviciilor pentru persoanele cu tulburări legate de consumul de substante
psihoactive;
c) prevenirea
consumului de droguri si asigurarea tratamentului specific la persoanele cu
toxicodependentă;
d)
realizarea, implementarea si managementul Registrului national de psihiatrie.
Structură:
3.1.
Subprogramul de profilaxie în patologia psihiatrică si psihosocială;
3.2.
Subprogramul de prevenire si tratament ale toxicodependentelor.
*) Se derulează în
anul 2011.
4.
Programul national de diabet zaharat
Obiective:
a)
preventia secundară a diabetului zaharat prin depistarea precoce a
complicatiilor acestuia [inclusiv prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA
1c)];
b)
tratamentul medicamentos al pacientilor cu diabet zaharat;
c)
automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratati;
d)
realizarea, implementarea si managementul Registrului national de diabet
zaharat.
5.
Programul national de transplant de organe, tesuturi si celule de origine
umană
Obiective:
a)
cresterea numărului de donatori vii, donatori aflati în moarte
cerebrală, precum si de donatori fără activitate cardiacă;
b)
coordonarea activitătilor de transplant;
c)
asigurarea testării imunologice si virusologice a potentialilor donatori,
precum si a receptorilor;
d)
asigurarea supleerii fiziologice a organelor aflate în insuficientă
cronică ireversibilă si/sau înlocuirea tesuturilor nefunctionale prin
transplant de organe, tesuturi si/sau celule;
e)
evaluarea periodică a pacientilor transplantati;
f)
tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a pacientilor cu
transplant;
g)
crearea si gestionarea unei baze de date informatice pe teritoriul României
privind persoanele fizice care si-au dat acceptul pentru a dona celule stern
hematopoietice;
h)
tratamentul infertilitătii cuplului. Structură:
5.1.
Subprogramul de transplant de organe, tesuturi si celule de origine umană;
5.2.
Subprogramul de transplant de celule stern hematopoietice periferice si
centrale;
5.3.
Subprogramul de fertilizare in vitro si embriotransfer.
6. Programul national de diagnostic si
tratament cu ajutorul aparaturii de înaltă performantă
Obiective:
a)
asigurarea investigatiilor diagnostice si a tratamentului chirurgical al unor
afectiuni complexe cu ajutorul dispozitivelor de înaltă performantă;
b)
tratamentul surditătii prin proteze auditive implantabile. Structură:
6.1.
Subprogramul de tratament chirurgical al unor afectiuni complexe prin chirurgie
minimum invazivă asistată robotic;
6.2.
Subprogramul de radiologie interventională;
6.3.
Subprogramul de utilizare a suturilor mecanice în chirurgia generală;
6.4.
Subprogram de utilizare a plaselor sintetice în chirurgia parietală
abdominală deschisă si laparoscopică;
6.5.
Subprogramul de tratament al surditătii prin proteze auditive implantabile
(implant cohlear si proteze auditive).
7.
Programul national de boli endocrine
Obiective:
Prevenirea
si depistarea precoce a afectiunilor endocrine cu impact major asupra
stării de sănătate a populatiei, în scopul
scăderii
morbiditătii prin gusă datorată carentei de iod si
complicatiilor sale
8.
Programul national de diagnostic si tratament pentru boli rare
Obiective:
a)
diagnosticarea precoce si prevenirea complicatiilor la bolnavii cu unele boli
rare;
b)
tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare prevăzute în normele
tehnice de realizare a programelor nationale de sănătate pentru
perioada 2011-2012;
c)
realizarea, implementarea si managementul Registrului national de boli rare.
9. Programul national de diagnostic si
tratament al sepsisului sever*)
Obiectiv:
Asigurarea
tratamentului pentru bolnavii cu sepsis sever
10.
Programul national de urgentă prespitalicească
Obiective:
Cresterea
accesului populatiei la servicii medicale de urgentă adecvate, indiferent
de zona de resedintă
11. Programul national de monitorizare
activă a bolnavilor cu dizabilităti de ambulatie (copii si adulti)
Obiectiv:
Realizarea,
implementarea si managementul Registrului national al bolnavilor cu
dizabilităti de ambulatie (copii si adulti)
V. Programul national de evaluare si promovare a
sănătătii si educatie pentru sănătate
Obiectiv:
Îmbunătătirea
stării de sănătate a populatiei prin promovarea unui stil de
viată sănătos si combaterea principalilor factori de risc
Structură:
1.
Subprogramul de promovare a unui stil de viată sănătos;
2.
Subprogramul de prevenire si combatere a consumului de tutun;
3.
Subprogramul de supraveghere a stării de sănătate a populatiei.
VI. Programul national de sănătate a femeii si copilului
Obiective:
a)
cresterea accesului si a calitătii serviciilor specifice de
sănătate a reproducerii pentru prevenirea sarcinilor nedorite,
morbiditătii si mortalitătii materne;
b)
regionalizarea îngrijirilor perinatale pentru copiii cu greutate mică la
nastere sau alte patologii grave în perioada perinatală;
c)
realizarea screeningului la nastere al unor afectiuni cu un potential
invalidantsi posibilităti de preventie a handicapului;
d)
ameliorarea stării de nutritie a gravidei si a copilului;
e)
depistarea precoce si prevenirea secundară a unor complicatii la unele
boli cronice ale copilului.
Structură:
1.
Subprogramul pentru ameliorarea stării de nutritie a gravidei si
copilului;
2.
Subprogramul de sănătate a copilului;
3.
Subprogramul de sănătate a femeii;
4.
Subprogramul de monitorizare si evaluare a Programului national de
sănătate a femeii si copilului.
Obiectiv:
Asigurarea
accesului la tratament în străinătate pentru bolnavii cu afectiuni
care nu pot fi tratate în tară
Obiectiv:
Asigurarea
fondurilor necesare compensării în cuantum de 40% a medicamentelor
acordate pensionarilor cu venituri realizate numai din pensii de până la
700 lei/lună în cadrul Programului pentru compensarea cu 90% a pretului de
referintă al medicamentelor
*) Sumele alocate prin
transferuri din bugetul Ministerului Sănătătii în bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate se
utilizează pentru stingerea obligatiilor de plată neachitate
până la data de 31 decembrie 2010.
B.
PROGRAME NATIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE SI CU SCOP
CURATIV, FINANTATE DIN BUGETUL FONDULUI NATIONAL UNIC DE ASIGURĂRI DE
SĂNĂTATE
STRUCTURĂ:
I. Programe nationale de sănătate cu scop curativ
1.
Programul national de boli transmisibile
Obiective:
a)
tratamentul persoanelor cu infectie HIV/SIDA si tratamentul postexpunere;
b)
tratamentul bolnavilor cu tuberculoză. Structură:
1.1.
Subprogramul de tratament al persoanelor cu infectie HIV/SIDA si tratamentul
postexpunere;
1.2.
Subprogramul de tratament al bolnavilor cu tuberculoză.
2. Programul national de boli
cardiovasculare*)
Obiectiv:
Tratamentul
pacientilor cu afectiuni cardiovasculare prin:
a)
proceduri de cardiologie interventională;
b)
proceduri de chirurgie cardiovasculară;
c)
proceduri de chirurgie vasculară;
d)
interventie coronariană percutană în infarctul miocardic acut.
Structură:
2.1.
Subprogramul de tratament al pacientilor cu afectiuni cardiovasculare;
2.2.
Subprogramul de tratament invaziv al infarctului miocardic acut.
3.
Programul national de oncologie
Obiective:
a)
tratamentul pacientilor cu afectiuni oncologice;
b) monitorizarea
evolutiei bolii la pacientii cu afectiuni oncologice.
Structură:
3.1.
Subprogramul de tratament al bolnavilor cu afectiuni oncologice;
3.2.
Subprogramul de monitorizare a evolutiei bolii la pacientii cu afectiuni
oncologice prin PET-CT.
4. Programul national de tratament al
surditătii prin proteze auditive implantabile (implant cohlearsi proteze
auditive)
Obiectiv:
Tratamentul
surditătii prin proteze auditive implantabile (implant cohlear si proteze
auditive)
5.
Programul national de diabet zaharat
Obiective:
a)
preventia secundară a diabetului zaharat [prin dozarea hemoglobinei
glicozilate (HbA 1c)];
b)
tratamentul medicamentos al pacientilor cu diabet zaharat;
c)
automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratati.
6.
Programul national de diagnostic si tratament pentru boli rare
Obiectiv:
Tratamentul
medicamentos al bolnavilor cu boli rare prevăzute în normele tehnice
7. Programul
national de diagnostic si tratament al sepsisului sever*)
Obiectiv:
Asigurarea
tratamentului pentru bolnavii cu sepsis sever.
8. Programul
national de boli endocrine Obiectiv:
Tratamentul
medicamentos al bolnavilor cu osteoporoză, gusă datorată
carentei de iod si proliferări maligne
9.
Programul national de ortopedie
Obiectiv:
Asigurarea
tratamentului:
a) bolnavilor
cu afectiuni articulare prin endoprotezare;
b)
pierderilor osoase importante epifizo-metafizare de cauză tumorală
sau netumorală prin endoproteze articulare tumorale;
c)
bolnavilor cu diformităti de coloană vertebrală prin implant
segmentar de coloană.
10.
Programul national de transplant de organe, tesuturi si celule de origine
umană
Obiective:
a)
tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a pacientilor cu
transplant;
b)
tratamentul recidivei hepatitei cronice cu virus hepatitic B la pacientii cu
transplant hepatic.
11. Programul national de supleere a functiei
renale la bolnavii cu insuficientă renală cronică
Obiectiv:
-
asigurarea serviciilor de supleere renală, inclusiv medicamente si
materiale sanitare specifice, investigatii medicale paraclinice specifice,
transportul nemedicalizat al pacientilor hemodializati prin hemodializă
conventională sau hemodiafiltrare intermitentă on-line de la si la
domiciliul pacientilor, transportul lunar al medicamentelor si materialelor sanitare
specifice dializei peritoneale continue sau automate la domiciliul pacientilor.
12.
Programul national de terapie intensivă a insuficientei hepatice
Obiectiv:
Tratamentul
pacientilor cu insuficientă hepatică prin epurare extrahepatică
II. Programele nationale de sănătate profilactice
Programul
national de depistare precoce activă a afectiunilor oncologice
Obiectiv:
Structură:
1.1.
Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului de
col uterin;
1.2.
Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului
mamar;
1.3.
Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului
colorectal.
*) Sumele alocate prin
transferuri din bugetul Ministerului Sănătătii în bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate se
utilizează pentru stingerea obligatiilor de plată neachitate
până la data de 31 decembrie 2010.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII Nr. 1.492 din 14 decembrie 2010 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 1.027 din 8 decembrie 2010 |
privind modificarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010, aprobate prin
Ordinul ministrului sănătătii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 265/408/2010
Având
în vedere:
-
Referatul de aprobare nr. Cs.A 13.104 din 14 decembrie 2010 al Ministerului
Sănătătii si nr. DG3.626 din 8 decembrie 2010 al Casei Nationale
de Asigurări de Sănătate;
- Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 262/2010 pentru aprobarea Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010, cu
completările ulterioare,
în
temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 17 alin. (5) din
Statutul Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul
sănătătii si presedintele Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate emit următorul
ordin:
Art. I. - Anexa 17 b II
din Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010, aprobate prin
Ordinul ministrului sănătătii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 265/408/2010, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 si 207 bis din 1 aprilie
2010, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si
se înlocuieste cu anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu luna decembrie 2010.
Art.
III. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul sănătătii, Cseke Attila |
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate Nicolae-Lucian Dută |
*) Anexa se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 893 bis, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |