MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
Anul XXII - Nr. 856 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 21 decembrie 2010
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.251. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii
Guvernului nr. 1.502/2009 privind organizarea si desfăsurarea
recensământului populatiei si al locuintelor din România în anul 2011
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
138. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor pentru modificarea si
completarea Ordinului presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 64/2007 pentru aprobarea Normei
sanitare veterinare privind organizarea si desfăsurarea activitătii
de control oficial sanitar-veteririar efectuat de către personalul de
specialitate în unitătile care produc alimente de origine animală
139. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor privind modificarea
Ordinului presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instructiunilor
pentru organizarea si desfăsurarea activitătii de control oficial în
unitătile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare si
comercializare a produselor si subproduselor alimentare de origine
nonanimală
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
25. - Regulament pentru modificarea si completarea
Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 18/2009 privind cadrul de
administrare a activitătii institutiilor de credit, procesul intern de
evaluare a adecvării capitalului la riscuri si conditiile de externalizare
a activitătilor acestora
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
182. - Hotărâre pentru aprobarea procedurilor privind
revizuirea calitătii activitătii de audit financiar si a altor activităti
desfăsurate de auditorii financiari
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.502/2009 privind
organizarea si desfăsurarea recensământului populatiei si al
locuintelor din România în anul 2011
În temeiul prevederilor art. 108 din
Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Hotărârea Guvernului nr. 1.502/2009 privind
organizarea si desfăsurarea recensământului populatiei si al locuintelor
din România în anul 2011, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 860 din 10 decembrie 2009, se modifică după cum urmează:
1.
Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art.
1. - (1) Recensământul populatiei si al locuintelor se efectuează pe
întregul teritoriu al României în perioada 22-31 octombrie 2011.
(2)
Informatiile care se înregistrează la recensământ au drept moment de
referintă ora «0,00» din ziua de 22 octombrie 2011.”
2. La articolul 11 alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:
,,c)
asigură verificarea si actualizarea denumirii străzilor si
numerotarea clădirilor până la data de 31 mai 2011. În perioada
ianuarie-octombrie 2011, autoritătile administratiei publice locale nu mai
efectuează schimbări de denumiri ale străzilor sau
renumerotări ale clădirilor;”.
3. La articolul 13, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art.
13. - (1) Pentru verificarea practică a continutului formularelor, a
instructiunilor, a programului de înregistrare si de prelucrare, precum si a
măsurilor organizatorice, în luna mai 2011 se va desfăsura un
recensământ de probă.”
4. La articolul 14, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art.
14. - (1) în perioada 5-14
noiembrie 2011 se organizează o anchetă de control pentru verificarea
volumului si calitătii informatiilor înscrise în formularele de
recensământ, care se efectuează cu recenzori special selectati în
acest scop, conform instructiunilor aprobate de către Comisia
centrală pentru recensământul populatiei si al locuintelor.”
5. Articolul
16 va avea următorul cuprins:
“Art.
16. - (1) Formularele utilizate în înregistrarea datelor si informatiilor în
perioada desfăsurării recensământului populatiei si locuintelor,
inclusiv cele utilizate în recensământul de probă si ancheta de
control, sunt păstrate de directiile teritoriale de statistică,
după caz, 12 luni de la publicarea rezultatelor recensământului.
(2)
După expirarea termenului prevăzut la alin. (1), Institutul National
de Statistică va preda Arhivelor Nationale arhiva optică a chestionarelor
utilizate si va face demersurile prevăzute de Legea Arhivelor Nationale
nr. 16/1996, cu modificările si completările ulterioare, pentru
selectionarea documentelor utilizate la recensământul populatiei si al
locuintelor prevăzute la alin. (1), în vederea predării acestora
institutiilor specializate pentru distrugere.
(3)
Institutul National de Statistică asigură arhivarea electronică
a datelor prevăzute în formularele utilizate în recensământul
populatiei si al locuintelor.” 6. Articolul 18 va avea următorul
cuprins:
“Art.
18. - (1) Sumele necesare pentru finantarea activitătilor de
pregătire, organizare si publicare a rezultatelor recensământului
populatiei si al locuintelor sunt prevăzute în anexa nr. 3, defalcate pe
ani, ordonatori de credite implicati si tipuri de cheltuieli.
(2)
Pentru realizarea activitătilor programate pentru anul 2010, se
aprobă suplimentarea din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2010, a
bugetelor următorilor ordonatori principali de credite:
a)
bugetul Secretariatului General al Guvernului pe anul 2010 se
suplimentează cu suma de 5.769 mii lei, pentru Institutul National de
Statistică, la capitolul 51.01 «Autorităti publice si actiuni
externe», din care suma de 807 mii lei la titlul «Cheltuieli de personal», suma
de 2.358 mii lei la titlul «Bunuri si servicii» si suma de 2.604 mii lei la
titlul «Active nefinanciare»;
b)
bugetul Ministerului Administratiei si Internelor pe anul 2010 se
suplimentează cu suma de 150 mii lei la capitolul 51.01 «Autorităti
publice si actiuni externe», titlul «Bunuri si servicii», cu suma de 3.573 mii
lei la capitolul 61.01 «Ordine publică si sigurantă natională»,
din care suma de 66 mii lei la titlul «Bunuri si servicii» si suma de 3.507 mii
lei la titlul «Active nefinanciare», si cu suma de 4.222 mii lei la capitolul
80.01 «Actiuni generale economice, comerciale si de muncă», din care suma
de 215 mii lei la titlul «Bunuri si servicii» si suma de 4.007 mii lei la
titlul «Active nefinanciare».
(3)
Ministerul Finantelor Publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite, este autorizat să introducă modificările
corespunzătoare în structura bugetului de stat si în volumul si structura
bugetului pe anul 2010 al Secretariatului General al Guvernului si al
Ministerului Administratiei si Internelor.
(4)
Ordonatorii de credite vor răspunde de modul de utilizare a sumelor
prevăzute în anexa nr. 3, în conformitate cu dispozitiile legale.”
7. Anexa nr. 2 se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. 1, care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
8.
Anexa nr. 3 se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Presedintele Institutului National de Statistică,
Vergii Voineagu
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul dezvoltării regionale si turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Ioan Nelu Botis
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
8 decembrie 2010.
Nr. 1.251.
(Anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.502/2009)
NUMĂRUL DE POSTURI
aferente personalului angajat cu contract individual de muncă, pe
perioadă determinată, în vederea efectuării recensământului
populatiei si al locuintelor
Specificare |
Anul 2011 |
Anul 2012 |
Anul 2013 |
|||
12 luni |
2 luni |
12 luni |
8 luni |
10 luni |
12 luni |
|
Institutul National de
Statistică |
33 |
|
33 |
|
|
20 |
- unităti
teritoriale ale Institutului National de Statistică |
288 |
500* |
|
500* |
288 |
|
* Operatori calculator.
ANEXA
Nr. 2
(Anexa nr. 3 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.502/2009)
BUGETUL
recensământului populatiei si al locuintelor
|
|
|
- mii lei - |
||||||||||
|
Institutul
National de Statistica |
Ministerul
Administratiei si Internelor |
TOTAL Recensământul populatiei ei
al locuintelor |
||||||||||
NATURA
CHELTUIELILOR |
Institutul National de Statistica TOTAL |
2011 |
2012 |
2013 |
Ministerul Administratiei si Internelor TOTAL |
2011 |
2012 |
Directia pentru
Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date |
2011 |
2012 |
Agentia
nationala de cadastru si publicitate imobiliara TOTAL anul 2011 |
Ministerul Administratiei si Internelor TOTAL GENERAL |
|
I. CHELTUIELI CU PERSONALUL
ANGAJAT PE PERIOADA DETERMINATĂ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Salarii de baza si
alte drepturi salariale, contributii personal angajat suplimentar la INS si
DTS |
16.640 |
8 404 |
7.464 |
672 |
|
|
|
|
|
|
|
|
16.540 |
B. Salarii de baza si
alte drepturi salariale, contributii pentru operatori calculator |
7.153 |
1.431 |
5 722 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.153 |
C. Indemnizatii
recenzori, recenzori sefi si coordonatori |
0 |
|
|
|
94.050 |
94 050 |
|
|
|
|
|
94.050 |
94.050 |
D. Indernrizati;
recerzori ancheta pilot |
0 |
|
|
|
220 |
220 |
|
|
|
|
|
220 |
220 |
E. Indemnizatii
recenzori ancheta de control |
0 |
|
|
|
415 |
415 |
|
|
|
|
|
415 |
415 |
F. Indemnizatii delegare
(diurne) |
306 |
256 |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
306 |
TOTAL I |
23.999 |
10.091 |
13.233 |
672 |
94.685 |
94.355 |
|
|
|
|
|
94.685 |
118.684 |
II. BUNURI SI SERVICII |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Hârtie,
tipărirea instrumentarului de recensământ, distribuirea acestora in
tentonu si tipărirea rezultatelor finale |
11.529 |
12240 |
2.039 |
250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
14.529 |
2. Închirieri spatii
pentru depozitarea materialelor de recensământ, pentru instructaj,
pentru personal angajat suplimentar si spatii introducere date |
|
|
|
|
11.760 |
3 200 |
8 560 |
|
|
|
|
11.760 |
11.760 |
3. Carburanti |
401 |
318 |
83 |
|
450 |
450 |
|
|
|
|
|
450 |
851 |
4. Cheltuieli posta,
telefoane, transmisii date fax, posta electronica etc |
430 |
320 |
50 |
60 |
410 |
360 |
50 |
27 |
17 |
10 |
|
437 |
867 |
5. Cheltuieli
popularizare recensământ |
4.321 |
4 321 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.321 |
6. Furnituri de birou |
270 |
160 |
80 |
30 |
45 |
45 |
|
|
|
|
|
45 |
315 |
7. Cheltuieli
consumabile pentru prelucrarea datelor |
860 |
680 |
120 |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
860 |
8, Bunuri si presan de
servicii nenominalizate |
144 |
144 |
|
|
|
|
|
:r4 |
49 |
25 |
|
74 |
218 |
9. Declasări
transport si cazare |
642 |
460 |
182 |
|
5.400 |
5 400 |
|
|
|
|
|
5.400 |
6.042 |
10, Aplicatie
informatica (OTS) |
8 DC |
600 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
900 |
11. Aplicatie
informatica validare centralizata si generare publicatii |
1.130 |
1.130 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.130 |
12. Aplicatie
informatica generare hyper cuburi EUROSTAT si încărcare baza de date
serie recensăminte |
300 |
|
300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
300 |
13. Întretinere parc
auto |
291 |
130 |
161 |
|
160 |
160 |
|
|
|
|
|
160 |
451 |
14. Cheltuieli energie
electrica |
465 |
380 |
85 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
465 |
15. Servicii de
cartografie spatiala |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11.504 |
11.504 |
11.504 |
16. Materiale auxiliare
pentru recensământ (mape recenzori etichete, legitimatii si altele) |
1 815 |
1.815 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.815 |
17, Suport tehnic si
mentenanta licente, inchirieri licente |
1 660 |
440 |
780 |
440 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.660 |
18. Instruire utilizare
aplicatii informatice |
330 |
260 |
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
330 |
19. Asistenta tehnica
pe perioada utilizam aplicatiilor informatice |
440 |
180 |
160 |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
440 |
20, Cheltuieli servicii
de creare suport informatii specifice |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
215 |
215 |
215 |
TOTAL II |
28.828 |
23.878 |
4.110 |
940 |
18 225 |
9.616 |
8.610 |
101 |
66 |
35 |
11.719 |
30.045 |
58.973 |
III. CHELTUIELI DE
CAPITAL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Tehnica de calcul |
6.260 |
6.260 |
|
|
|
|
|
3 587 |
3 587 |
|
|
3.587 |
9.847 |
2. Licente software |
|
|
|
|
|
|
|
1.113 |
890 |
223 |
|
1.113 |
1.113 |
3. Cheltuieli de
capital ANCPI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.007 |
4,007 |
4.007 |
TOTAL III |
6 260 |
6.260 |
|
|
|
|
|
4.700 |
4.477 |
223 |
4.007 |
8.707 |
14.967 |
TOTAL
BUGET (I + II + III) |
59 187 |
40.229 |
17.346 |
1.612 |
112.910 |
104.300 |
8.610 |
4.801 |
4,543 |
258 |
15.726 |
133.437 |
192.624 |
*) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
nr. 64/2007 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind organizarea si
desfăsurarea activitătii de control oficial sanitar-veterinar
efectuat de către personalul de specialitate în unitătile care produc
alimente de origine animală
Văzând
Referatul de aprobare nr. 1.666 din 16 noiembrie 2010, întocmit de Directia de
igienă veterinară si epidemiologie din cadrul Autoritătii
Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
având
în vedere Regulamentul (CE) nr. 882/2004/CE al Parlamentului European si al
Consiliului Uniunii Europene din 29 aprilie 2004 privind controalele oficiale
efectuate pentru a asigura verificarea conformitătii cu legislatia privind
hrana pentru animale si produsele alimentare si cu normele de
sănătate animală si de bunăstare a animalelor, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L165/1 din 30 aprilie 2004, cu
amendamentele ulterioare,
tinând
cont de prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004
privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru siguranta
alimentelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 3 alin. (3) si al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.415/2009 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din
subordinea acesteia, cu modificările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor nr. 64/2007 pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare privind organizarea si desfăsurarea activitătii de control
oficial sanitar-veterinar efectuat de către personalul de specialitate în
unitătile care produc alimente de origine animală, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 26 martie 2007, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Articolul 6 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si se
aplică până la 31 decembrie 2011.”
2. La articolul 14 din norma sanitară veterinară, litera e) se
modifică si va avea următorul cuprins:
,,e)
întocmeste si înaintează rapoarte reprezentantului legal al unitătii
si sefului biroului/serviciului de igienă veterinară si epidemiologie
ori de câte ori constată deficiente în unitătile prevăzute la
pct. I din anexa nr. 1 ca urmare a controalelor oficiale efectuate în conformitate
cu prevederile Programului privind actiunile de supraveghere, prevenire si
control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om,
protectia animalelor si protectia mediului, de identificare si înregistrare a
bovinelor, suinelor, ovinelor si caprinelor si a Programului de supraveghere si
control în domeniul sigurantei alimentelor.”
3.
După articolul 14 din norma sanitară veterinară se introduce un
nou articol, articolul 141, cu următorul cuprins:
“Art.
141. - (1) Personalul de specialitate efectuează controlul oficial
sanitar-veterinar al produselor de origine animală destinate consumului
uman în unitătile prevăzute la pct. I din anexa nr. 1 si controalele
oficiale prevăzute în Programul privind actiunile de supraveghere,
prevenire si control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la
animale la om, protectia animalelor si protectia mediului, de identificare si
înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor si caprinelor, inclusiv prin
recoltarea de probe pentru efectuarea analizelor de laborator din toate
tipurile si categoriile de produse de origine animală, în conformitate cu
prevederile legislatiei veterinare în vigoare.
(2) în situatia în care
identifică o neconformitate, personalul de specialitate care asigură
supravegherea si controlul oficial în unitătile prevăzute la pct. I din
anexa nr. 1 informează medicul veterinar din circumscriptia
sanitar-veterinară si pentru siguranta alimentelor si biroul/serviciul de
igienă veterinară si epidemiologie si dispune în scris măsuri
către reprezentantul legal al unitătii în vederea remedierii
deficientelor constatate, după cum urmează:
a)
impunerea de proceduri de igienizare sau orice alte măsuri considerate
necesare pentru asigurarea sigurantei produselor si conformitatea cu
prevederile legislatiei în vigoare;
b)
restrictionarea sau interzicerea introducerii pe piată, a importului sau
exportului de produse de origine animală, atunci când se constată
prezenta potentialilor factori de risc pentru siguranta alimentară de
natură fizică, chimică, biologică, radiologică etc;
c)
dispunerea recuperării, retragerii de pe piată si/sau distrugerii
produselor de origine animală neconforme;
d)
propunerea de suspendare sau de interzicere a activitătilor pentru
unitătile de industrie alimentară prevăzute la pct. I din
anexa nr. 1, în cazul nerespectării prevederilor legislatiei în vigoare;
e)
aplicarea oricărei alte măsuri pe care o consideră
necesară, potrivit prevederilor legale în vigoare, în vederea îndeplinirii
obiectivelor privind siguranta alimentară.
(3)
Personalul de specialitate care efectuează controlul oficial
sanitar-veterinar în unitătile prevăzute la pct. I din
anexa nr. 1 este obligat să supravegheze modul de aplicare a mărcii
de sănătate/identificare, conform prevederilor legislatiei în
vigoare.
(4) în cazul în care sunt efectuate
controale, verificări, inspectii sau audituri de către personalul
sanitar-veterinar de la nivel superior, personalul de specialitate care
efectuează controlul oficial sanitar-veterinar în unitătile
prevăzute la pct. I din anexa nr. 1 trebuie să fie prezent pe întreaga
perioadă a acestor actiuni si trebuie să semneze documentul întocmit
la fata locului.”
4.
Articolul 15 din norma sanitară veterinară se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Al.
15. - (1) Personalul de specialitate poartă întreaga răspundere
pentru activitatea sanitară veterinară prestată, pentru
deciziile luate, precum si pentru documentele si situatiile întocmite.
(2) în urma analizei
activitătii personalului de specialitate care efectuează controlul
oficial sanitar-veterinar al produselor de origine animală destinate
consumului uman si a constatării unor abateri de la prevederile
legislatiei specifice în vigoare săvârsite de către acesta, seful
biroului/serviciului de igienă veterinară si epidemiologie propune
directorului executiv al directiei sanitar-veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sanctionarea potrivit
legii a personalului respectiv.”
Art. II.
- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor,
Radu Roatis Chetan
Bucuresti,
17 decembrie 2010.
Nr. 138.
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ SI PENTRU
SIGURANTA ALIMENTELOR
privind modificarea Ordinului presedintelui Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 113/2008 privind
aprobarea Instructiunilor pentru organizarea si desfăsurarea
activitătii de control oficial în unitătile de prelucrare, procesare,
depozitare, transport, valorificare si comercializare a produselor si
subproduselor alimentare de origine nonanimală
Văzând
Referatul de aprobare nr. 1.644 din 30 noiembrie 2010 al Directiei generale
siguranta alimentelor,
având
în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004
privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru siguranta
alimentelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare,
tinând
cont de prevederile Regulamentului Parlamentului European si Consiliului nr.
882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru asigurarea
conformitătii cu legislatia în domeniul alimentelor si furajelor,
sănătătii si bunăstării animale, cu modificările
si completările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
1.415/2009 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din
subordinea acesteia, cu modificările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Articol
unic. - Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 113/2008 privind
aprobarea Instructiunilor pentru organizarea si desfăsurarea
activitătii de control oficial în unitătile de prelucrare, procesare,
depozitare, transport, valorificare si comercializare a produselor si
subproduselor alimentare de origine nonanimală, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 29 decembrie 2008, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică după
cum urmează:
1. La articolul 4, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“2)
Prezentul ordin se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2011 până la
data de 31 decembrie 2011.”
2. Anexa nr. 2 la instructiuni se modifică si va avea
următorul cuprins:
TARIFELE
pentru cheltuielile de personal care desfăsoară activitatea de
control oficial în unitătile de prelucrare, procesare, depozitare,
transport, valorificare si comercializare a produselor si subproduselor
alimentare de origine nonanimală
Nr. crt. |
Etapele aferente realizării unui control oficial în domeniul
alimentar |
Cheltuieli pentru salariu /persoană/h (lei) |
Cheltuieli necesare perfectionării/persoană/h (lei) |
Total cheltuieli/h (lei) |
1. |
Pregătirea
controlului, studierea facilitătilor si documentatiei detinute de
operatorii economici, astfel încât să fie capabili să îsi
îndeplinească atributiile în mod adecvat |
19 |
1 |
20 |
2. |
Realizarea controlului |
19 |
1 |
20 |
3. |
Analiza
activitătii de control si stabilirea concluziilor |
19 |
1 |
20 |
|
TOTAL: |
57 |
3 |
60” |
Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor,
Radu Roatis Chetan
Bucuresti, 17 decembrie
2010
Nr. 139.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Regulamentului Băncii Nationale a
României nr. 18/2009 privind cadrul de administrare a activitătii
institutiilor de credit, procesul intern de evaluare a adecvării
capitalului la riscuri si conditiile de externalizare a activitătilor
acestora
Având în vedere prevederile art. 24, art. 77 alin. (1), art. 101, 104,
106, art. 108 alin. (1), art. 122, 148-149, 159, 161-163, 289, 320, 382, art.
384 alin. (1) si ale art. 385 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare,
în temeiul dispozitiilor art. 25 alin. (2) lit. a) si ale art. 48 alin.
(1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si
al art. 420 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare,
Banca
Natională a României emite următorul
regulament:
Art. I. - Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 18/2009 privind cadrul
de administrare a activitătii institutiilor de credit, procesul intern de
evaluare a adecvării capitalului la riscuri si conditiile de externalizare
a activitătilor acestora, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 630 din 23 septembrie 2009, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (4) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(4)
Expresiile riscul rezidual, riscul de concentrare si riscul din
securitizare au semnificatia prevăzută de Regulamentul
Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 23/28/2006 privind criteriile tehnice referitoare la organizarea si
tratamentul riscurilor, precum si criteriile tehnice utilizate de
autoritătile competente pentru verificarea si evaluarea acestora, aprobat prin
Ordinul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 20/117/2006, cu modificările si completările
ulterioare, expresiile risc operational si risc legal au
semnificatia prevăzută de Regulamentul Băncii Nationale a
României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 24/29/2006 privind
determinarea cerintelor minime de capital pentru riscul operational ale
institutiilor de credit si ale firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul
Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 21/118/2006, cu modificările si completările ulterioare, expresia
risc de credit al contrapartidei are semnificatia prevăzută de
Regulamentul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de credit al
contrapartidei în cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzactiilor de
răscumpărare, al operatiunilor de dare/luare de titluri/mărfuri
cu împrumut, al tranzactiilor cu termen lung de decontare si al tranzactiilor
de creditare în marjă, aprobat prin Ordinul Băncii Nationale a
României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 17/114/2006, cu
modificările si completările ulterioare, iar expresia grup de
clienti aflati în legătură are semnificatia prevăzută
de Regulamentul Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare nr. 14/24/2010 privind expunerile mari ale institutiilor de
credit si ale firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul Băncii
Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
13/89/2010.”
2. La articolul 2 alineatul (5) litera d), articolul 13 alineatul (2),
articolul 32 alineatul (1), articolul 54 alineatul (2) si articolul 220,
sintagma “functia de control al riscurilor” se înlocuieste cu sintagma “functia
de administrare a riscurilor”.
3. La
articolul 2 alineatul (5), literele t), u) si aa) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
,,t) externalizare
- utilizarea de către o institutie de credit a unui furnizor extern,
în vederea desfăsurării de către acesta, pe bază
contractuală si în mod continuu, a unor activităti efectuate în mod
obisnuit de către institutia de credit în cauză;
u) furnizor
extern - furnizorul de bunuri si servicii, care poate fi o entitate
autorizată sau nu, în functie de activitatea externalizată, respectiv
o entitate afiliată în cadrul unui grup ori o entitate în afara grupului;
aa) persoane
cu functii-cheie de executie - persoane ale căror activităti
profesionale au un impact semnificativ asupra profilului de risc al institutiei
de credit, incluzând membrii organelor cu functie de conducere, personalul care
expune institutia de credit unor riscuri - de exemplu persoane cărora li
s-au acordat competente individuale sporite în ceea ce priveste derularea
tranzactiilor în care este implicată institutia de credit, cum ar fi:
dealeri, persoane care au competenta de a aproba credite de valori
semnificative -, personalul functiilor sistemului de control intern si orice
angajat care primeste o remuneratie totală, inclusiv clauze privind
beneficiul discretionar de tip pensie, ce conduce la încadrarea acestuia în
aceeasi categorie de remuneratie cu cea a membrilor organelor cu functie de
conducere si cu a personalului care expune institutia de credit unor riscuri;”.
4. La articolul 2 alineatul (5), după litera ee) se introduc trei noi
litere, literele ff), gg) si hh), cu următorul cuprins:
,,ff) depozite
stabile (core deposits) - resursele de finantare care rămân la
dispozitia institutiei de credit o perioadă de timp îndelungată,
determinate de către aceasta potrivit politicilor interne la care se face
referire la art. 154;
gg) operatiuni
de înlocuire a expunerilor existente - operatiuni desfăsurate în
legătură cu expuneri aflate în portofoliu, concretizate prin noi
expuneri sau prin modificarea termenilor contractuali ai acestora;
hh) beneficii
discretionare de tipul pensiilor - beneficii suplimentare de tipul
pensiilor asigurate pe o bază discretionară de către o
institutie de credit unui angajat, ca parte a pachetului de remuneratie
variabilă al respectivului angajat, care nu includ beneficiile datorate
garantate unui angajat în conformitate cu termenii schemelor de pensionare ale
institutiei de credit.”
5. La articolul 3 alineatul (1), după litera c) se introduce o
nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
,,d)
cerinte de publicare si transparentă.”
6. Articolul 10 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Structura de conducere a unei institutii de credit
mamă, persoană juridică română, are responsabilitatea
generală pentru existenta unui cadru adecvat de administrare a
activitătii în cadrul grupului si pentru asigurarea unor politici si
mecanisme privind cadrul de administrare a activitătii
corespunzătoare structurii, activitătii si riscurilor aferente
grupului si entitătilor acestuia.
(2) în sensul alin. (1), structura
de conducere a unei institutii de credit mamă trebuie să
constientizeze toate riscurile semnificative si problemele care ar putea afecta
grupul, institutia de credit mamă si filialele acesteia. În acest context,
institutia de credit mamă este responsabilă pentru determinarea
structurii de administrare a filialelor care contribuie cel mai bine la
exercitarea functiei de supraveghere la nivelul grupului.
(3) în sensul alin. (2), structura
de conducere a unei institutii de credit mamă trebuie:
a)
să stabilească o structură a cadrului de administrare a
activitătii care să contribuie la supravegherea eficace a filialelor
sale si care să ia în considerare natura, dimensiunea si complexitatea
diferitelor riscuri la care grupul si filialele acestuia sunt expuse;
b)
să evalueze periodic structura cadrului de administrare a activitătii
pentru a asigura că aceasta rămâne corespunzătoare, având în
vedere cresterea dimensiunilor si complexitătii, extinderea
geografică etc;
c)
să aprobe o politică privind cadrul de administrare a
activitătii la nivelul grupului si pentru filialele acestuia, care să
includă angajamentul de a îndeplini toate cerintele aplicabile cadrului de
administrare a activitătii;
d)
să asigure că sunt disponibile resurse suficiente pentru fiecare
filială în scopul îndeplinirii atât a standardelor la nivel de grup, cât
si a standardelor locale privind cadrul de administrare a activitătii;
e)
să înteleagă rolul si relatiile atât dintre filiale, cât si cu
institutia de credit mamă;
f)
să dispună de mijloace corespunzătoare pentru a monitoriza ca
fiecare filială să se conformeze tuturor cerintelor aplicabile
privind cadrul de administrare a activitătii.
(4) în cazul unei institutii de
credit filială, persoană juridică română, structura de
conducere a acesteia trebuie să adere la valorile si principiile privind
cadrul de administrare a activitătii stabilite de societatea-mamă si
să aibă în vedere obiectivele de afaceri, profilul de risc si
politicile stabilite de către structura de conducere a
institutiei-mamă. În acest sens, structura de conducere a unei institutii
de credit filială trebuie să stabilească propriile
responsabilităti pe linia cadrului de administrare a activitătii si
trebuie să evalueze orice decizii sau practici la nivel de grup pentru a
asigura că acestea nu determină ca filiala să încalce
prevederile cadrului de reglementare ori regulile prudentiale aplicabile la
nivel individual pe teritoriul României. Structura de conducere a unei
institutii de credit filială trebuie, de asemenea, să asigure că
asemenea decizii sau practici nu aduc atingere:
a)
administrării sănătoase si prudente a filialei;
b)
soliditătii financiare a filialei;
c)
intereselor legale ale detinătorilor de interese în filială.
(5) În
cazul în care o institutie de credit desfăsoară activitate în
străinătate fie prin intermediul unei sucursale, fie prin intermediul
unei filiale, structura de conducere a institutiei de credit este
responsabilă pentru implementarea corespunzătoare a strategiilor si a
politicilor stabilite, cu respectarea obligatiilor impuse de legislatia din
tara în care respectiva sucursală sau filială îsi
desfăsoară activitatea.”
7.
Articolul 19 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
19. - (1) Organele cu functie de supraveghere trebuie să asigure
că politicile si practicile de remunerare a personalului institutiei de
credit, inclusiv a membrilor organelor cu functie de supraveghere si a
membrilor organelor cu functie de conducere, corespund culturii institutiei de
credit, obiectivelor si strategiei pe termen lung, precum si mediului de
control al acesteia.
(2)
Personalul aferent functiilor sistemului de control intern si, după caz,
personalul departamentelor de resurse umane si expertii externi trebuie, de
asemenea, să fie implicati în elaborarea politicilor de remunerare ale
unei institutii de credit.
(3)
Politica de remunerare a unei institutii de credit trebuie să fie
accesibilă tuturor angajatilor, iar procesul de evaluare a personalului
trebuie să fie formalizat în mod corespunzător si să fie
transparent pentru angajati.
(4) în sensul alin. (1), la
stabilirea si aplicarea politicilor de remunerare totală, inclusiv a
salariilor si beneficiilor discretionare de tipul pensiilor, pentru categoriile
de personal ale căror activităti profesionale au un impact
semnificativ asupra profilului de risc al institutiilor de credit, incluzând
membrii organelor cu functie de conducere, personalul care expune institutia de
credit unor riscuri, personalul aferent functiilor sistemului de control intern
si orice angajat care primeste o remuneratie totală ce conduce la
încadrarea acestuia în aceeasi categorie de remuneratie cu cea a membrilor
organelor cu functie de conducere si a personalului care expune institutia de
credit unor riscuri, institutiile de credit trebuie să respecte
următoarele principii în mod corespunzător mărimii,
organizării interne si naturii, extinderii si complexitătii
activitătilor acestora:
a)
politica de remunerare permite si promovează o administrare a riscurilor
sănătoasă si eficace, fără a încuraja asumarea de
riscuri care depăseste nivelul tolerantei la risc a institutiei de credit;
b)
politica de remunerare corespunde strategiei de afaceri, obiectivelor,
valorilor si intereselor pe termen lung ale institutiei de credit si cuprinde
măsuri pentru a evita conflictele de interese;
c)
organele cu functie de supraveghere adoptă si revizuiesc periodic
principiile generale ale politicii de remunerare si sunt responsabile cu implementarea
acesteia;
d)
implementarea politicii de remunerare face obiectul, cel putin anual, al unei
evaluări interne independente, la nivel centralizat, privind conformitatea
cu politicile si procedurile de remunerare adoptate de organele cu functie de
supraveghere, în acest sens, la implementarea politicii de remunerare se va
conferi o atentie specială prevenirii acordării de stimulente pentru
asumarea excesivă a riscurilor si pentru alte comportamente contrare
intereselor institutiei de credit;
e)
remunerarea coordonatorilor functiilor de administrare a riscurilor si de
conformitate este supravegheată direct de către structura de
conducere sau de către comitetul de remunerare, în situatia în care acesta
există;
f) în
cazul în care remuneratia este corelată cu performanta, suma remuneratiei
totale se bazează pe o combinatie a evaluării performantei
individuale si a structurii în cauză în care se
desfăsoară
activitatea, precum si a rezultatelor generale ale institutiei de credit, iar
la evaluarea performantei individuale sunt luate în considerare atât criterii
financiare, cât si criterii nonfinanciare, cum ar fi: cunostintele
acumulate/calificările obtinute, dezvoltarea personală, conformarea
cu sistemele si controalele institutiei de credit, implicarea în strategiile de
afaceri si în politicile semnificative ale institutiei de credit si contributia
la performanta echipei;
g)
evaluarea performantei este realizată într-un cadru multianual, pentru a
se asigura că procesul de evaluare se bazează pe performanta pe termen
lung si că plata efectivă a componentelor remuneratiei bazate pe
performantă se întinde pe o perioadă care tine cont de ciclul de
afaceri al institutiei de credit si de riscurile specifice activitătii
acesteia;
h)
remuneratia variabilă totală nu limitează capacitatea
institutiei de credit de a-si întări baza de capital;
i)
remuneratia variabilă garantată are caracter exceptional si apare
doar atunci când se angajează personal, fiind limitată la primul an
de activitate al acestuia;
j) în
cazul institutiilor de credit care beneficiază de asistentă
guvernamentală exceptională:
-
remuneratia variabilă este strict limitată ca procent din venitul net
atunci când nu este în concordantă cu mentinerea unei baze de capital
sănătoase si cu obiectivul de iesire în timp util de sub asistenta
guvernamentală;
- Banca
Natională a României solicită institutiilor de credit să
restructureze remunerarea într-o manieră conformă cu administrarea
sănătoasă a riscurilor si cresterea pe termen lung, incluzând,
atunci când este cazul, stabilirea de limite privind remuneratia membrilor
structurii de conducere;
- nicio
remuneratie variabilă nu trebuie plătită membrilor structurii de
conducere ai respectivei institutii de credit decât dacă este
justificată;
k)
componentele fixă si variabilă ale remuneratiei totale sunt
echilibrate în mod corespunzător si componenta fixă reprezintă o
proportie suficient de mare din remuneratia totală, astfel încât să
permită aplicarea unei politici complet flexibile privind componentele
remuneratiei variabile, incluzând posibilitatea de a nu plăti nicio
componentă a acesteia. Institutiile de credit trebuie să
stabilească un raport adecvat între componenta fixă si cea
variabilă a remuneratiei totale, iar structura politicii de remunerare
trebuie actualizată în timp, astfel încât să se asigure că
aceasta evoluează în sensul adaptării la schimbările intervenite
în situatia institutiei de credit respective;
l) plătile referitoare la încetarea anticipată a
unui contract reflectă performanta obtinută în timp si sunt
proiectate într-o modalitate care să nu recompenseze nereusita;
m)
măsurarea performantei utilizate pentru a calcula componentele
remuneratiei variabile sau portofoliile de componente ale remuneratiei
variabile include o ajustare pentru toate tipurile de riscuri curente si
potentiale si ia în considerare costul capitalului si lichiditatea
necesară. Alocarea componentelor remuneratiei variabile în cadrul
institutiei de credit trebuie să ia în considerare si toate tipurile de
riscuri curente si potentiale;
n) o
parte substantială si care reprezintă, în toate cazurile, cel putin
50% din orice remuneratie variabilă trebuie să fie formată
dintr-un raport corespunzător între:
(i)
actiuni sau titluri din care rezultă drepturi de proprietate echivalente
în functie de forma juridică a institutiei de credit în cauză sau
instrumente legate de actiuni ori instrumente echivalente de tip non-cash în
cazul institutiilor de credit necotate; si
(ii)
atunci când este cazul, alte instrumente în sensul art. 21 alin. (11)
lit. a) din Regulamentul Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale
institutiilor de credit si ale firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul
Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 15/112/2006, cu modificările si completările ulterioare, care
să reflecte corespunzător, pe o bază continuă, calitatea
creditului aferentă institutiei de credit;
o) o
parte substantială si care reprezintă, în toate cazurile, cel putin
40% din componenta de remuneratie variabilă, este amânată pe o
perioadă de cel putin 3-5 ani si este corelată în mod adecvat cu
natura activitătii, riscurile acesteia si activitătile personalului
în cauză. Membrii personalului intră în drepturile aferente
remuneratiei datorate potrivit acordurilor de amânare nu mai rapid decât ar
intra pe o bază proportională. În cazul unei componente a
remuneratiei variabile în sumă deosebit de mare, cel putin 60% din sumă
este amânată. Durata perioadei de amânare este stabilită în
conformitate cu ciclul de afaceri, natura activitătii, riscurile acesteia
si activitătile personalului în cauză;
p)
membrilor personalului le este plătită sau acestia intră în
drepturile aferente remuneratiei variabile, inclusiv ale părtii amânate a
acesteia, doar dacă remuneratia variabilă poate fi sustinută în
conformitate cu situatia financiară a institutiei de credit în ansamblu si
dacă poate fi justificată în conformitate cu performanta institutiei
de credit, a structurii în care se desfăsoară activitatea si a
angajatului în cauză;
q)
politica de pensionare este aliniată la strategia de afaceri, obiectivele,
valorile si interesele pe termen lung ale institutiei de credit. Dacă
angajatul încetează, din proprie vointă, raporturile contractuale cu
institutia de credit înainte de pensionare, beneficiile discretionare de tipul
pensiilor trebuie retinute de institutia de credit pe o perioadă de 5 ani
sub forma instrumentelor asa cum sunt acestea definite la lit. n). În cazul unui
angajat ajuns la pensionare, beneficiile discretionare de tipul pensiilor
trebuie plătite angajatului sub forma instrumentelor definite la lit. n),
cu obligatia respectivului angajat de a nu le înstrăina timp de 5 ani;
r)
personalul se obligă să nu utilizeze strategii personale de acoperire
împotriva riscurilor sau polite de asigurare legate de remuneratie si de
răspundere pentru a contracara efectele de aliniere la risc prevăzute
în acordurile sale de remunerare;
s)
remuneratia variabilă nu este plătită prin mijloace sau metode
care facilitează eludarea îndeplinirii cerintelor prezentului regulament.
(5)
Instrumentele prevăzute la alin. (4) lit. n) fac obiectul unei politici
adecvate de retinere proiectată să alinieze stimulentele cu
interesele pe termen lung ale institutiei de credit. Banca Natională a
României poate impune restrictii cu privire la tipul si la caracteristicile
acestor instrumente sau poate interzice utilizarea unor astfel de instrumente
atunci când consideră necesar. Prevederile alin. (4) lit. n) se
aplică atât părtii componentei de remuneratie variabilă
amânată conform lit. o), cât si părtii de remuneratie variabilă
care nu este amânată.
(6) în sensul alin. (4) lit. p),
fără a aduce atingere principiilor generale de drept national aplicabile
în materia contractelor si în raporturile de muncă, remuneratia
variabilă totală este în general redusă considerabil în cazul în
care se înregistrează o performantă financiară redusă sau
negativă la nivelul institutiei de credit în cauză, luându-se în
considerare atât remuneratia curentă, cât si reducerile plătilor
aferente sumelor cuvenite, determinate anterior, incluzând acorduri de tip malus
sau de tip clawback.
(7) în sensul alin. (6), un acord de
tip malus reprezintă o practică de ajustare în functie de
performantă, care permite ajustarea părtii din bonusul unui angajat
pentru care nu s-a intrat încă în drepturi, dar care fusese deja comunicat
angajatului, pentru a tine cont de evenimentele ulterioare comunicării
bonusului, iar un acord de tip clawback reprezintă o practică
de ajustare în functie de performantă, care permite retragerea
integrală sau partială a bonusului unui angajat, pentru care s-a
intrat deja în drepturi, pentru a lua în considerare evenimentele ulterioare intrării
în drepturi. De principiu, un bonus acordat face obiectul retragerii integrale
sau partiale numai în cazul unei fraude dovedite ori în cazul în care evaluarea
performantei are la bază informatii care se dovedesc ulterior a fi în mod
semnificativ eronate.
(8)
Principiile stabilite în prezentul articol se aplică de către
institutiile de credit la nivel de grup, de institutie-mamă si de
filială, incluzând si pe cele înfiintate în centre financiare oîfshore.
(9)
Remunerarea membrilor neexecutivi ai consiliului de administratie, în cazul
institutiilor de credit care au adoptat sistemul unitar de administrare, si a
membrilor consiliului de supraveghere, în cazul institutiilor de credit care au
adoptat sistemul dualist de administrare, nu trebuie corelată într-un mod
necorespunzător cu performanta pe termen scurt a institutiei de credit.
(10) în
situatia în care membrii organelor cu functie de conducere sunt eligibili
pentru acordarea de stimulente corelate cu performanta institutiei de credit,
nivelul remunerării acestora trebuie să facă obiectul unor
conditii relevante si obiective si nu trebuie corelate în mod excesiv cu
performanta pe termen scurt a institutiei de credit.
(11)
Institutiile de credit care sunt semnificative din punctul de vedere al
mărimii, organizării interne si naturii, extinderii si
complexitătii activitătilor acestora trebuie să înfiinteze un
comitet de remunerare.
(12)
Comitetul de remunerare trebuie să fie constituit astfel încât să
aibă capacitatea de a emite opinii competente si independente asupra politicilor
si practicilor de remunerare si asupra stimulentelor create pentru
administrarea riscului, capitalului si lichiditătii.
(13)
Comitetul de remunerare este responsabil cu pregătirea deciziilor privind
remunerarea, inclusiv a deciziilor care au implicatii din perspectiva riscului
si administrării riscului în institutia de credit în cauză si care
trebuie luate de organele cu functie de supraveghere. Presedintele si membrii
comitetului de remunerare trebuie să fie membri ai structurii de conducere
care nu exercită nicio functie executivă în cadrul institutiei de
credit în cauză. La pregătirea unor astfel de decizii, comitetul de
remunerare trebuie să ia în considerare interesele pe termen lung ale
actionarilor, investitorilor si ale altor detinători de interese în
institutia de credit.”
8. La articolul 22, litera b) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,b)
referitor la actionariat - pozitiile ocupate de reprezentantii actionarului
majoritar în organele cu functie de supraveghere si în cele cu functie de
conducere;”.
9. La articolul 23, alineatul (1) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art. 23. - (1) Organele cu functie de supraveghere si organele cu
functie de conducere ale institutiilor de credit trebuie
să
înteleagă structura operatională a acestora, inclusiv în situatia în
care institutiile de credit desfăsoară în numele clientilor
activităti în jurisdictii în care este redusă transparenta - cum ar
fi centre financiare de tip oîfshore - sau prin intermediul unor
structuri care reduc transparenta - cum ar fi structurile complexe de tipul
entitătilor special constituite în scopul securitizării, în sensul
prevăzut în cadrul Regulamentului Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/16/2010 privind tratamentul
riscului de credit aferent expunerilor securitizate si pozitiilor din
securitizare, aprobat prin Ordinul Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 17/73/2010.”
10. La articolul 32, după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11)
în sensul alin. (1), functia de administrare a riscului trebuie să
aibă în componentă functia de control al riscurilor pe fiecare linie
de activitate.”
11. La articolul 32, după alineatul (3) se introduc patru noi alineate,
alineatele (4), (5), (6) si (7), cu următorul cuprins:
“(4) în sensul prezentului regulament,
centralizarea functiilor sistemului de control intern la institutia de credit
mamă nu se consideră externalizare din perspectiva unei institutii de
credit filială, persoană juridică română.
(5) în situatia centralizării
functiilor sistemului de control intern, institutiile de credit vor asigura
respectarea prevederilor art. 10.
(6)
Institutiile de credit filiale, persoane juridice române, care fac parte
dintr-un grup pentru care institutia de credit mamă centralizează
functiile sistemului de control intern, trebuie să se conformeze cu
prevederile prezentului regulament în ceea ce priveste organizarea functiilor
sistemului de control intern.
(7)
Casa centrală a cooperativelor de credit asigură coordonarea
functiilor de administrare a riscurilor, de conformitate si de audit intern si
pentru cooperativele de credit afiliate.”
12. La articolul 33 alineatul (1), literele b) si c) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
,,b)
functia sistemului de control intern este separată din punct de vedere
organizational de activitătile atribuite pentru monitorizare si control,
iar coordonatorul functiei sistemului de control intern este subordonat unei
persoane care nu are nicio responsabilitate pe linia conducerii
activitătilor care urmează să fie monitorizate si controlate;
c)
coordonatorul functiei sistemului de control intern raportează direct
structurii de conducere si comitetului de audit si participă, cel putin o
dată pe an, la sedintele structurii de conducere căreia îi
raportează;”.
13. La articolul 35, după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11)
Institutiile de credit trebuie să decidă dacă riscul de conformitate
se referă strict la conformitatea cu cadrul de reglementare, normele si
standardele aferente activitătilor bancare sau vizează conformitatea
cu un cadru de reglementare mai larg (de exemplu, conformitatea cu legislatia
muncii, legislatia privind protectia si securitatea muncii, legislatia privind
asigurările sociale de sănătate, legislatia privind calitatea în
constructii si legislatia privind prevenirea incendiilor).”
14. La
articolul 35, alineatul (3) se modifică si va avea următorul cuprins:
“(3)
Functia de conformitate a unei institutii de credit evaluează, după
caz, posibilul impact al oricăror schimbări ale elementelor
prevăzute la alin. (2) asupra activitătilor institutiei de credit.”
15. La articolul 45, alineatul (1) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art.
45. - (1) Personalul functiei de conformitate trebuie să elaboreze si
să aplice metodologii de evaluare a riscului de conformitate, prin
utilizarea unor indicatori de performantă (cum ar fi: numărul de
reclamatii ale clientilor, numărul de derogări înregistrate,
numărul de încălcări ale politicii de conformitate, rapiditatea
în remedierea deficientelor constatate, activităti atipice privind
tranzactionarea sau plătile).”
16. La articolul 51 alineatul (2), literele b) si c) se modifică si vor
avea următorul cuprins:
,,b)
aprobarea sau propunerea de aprobare adresată organelor cu functie de
supraveghere sau actionarilor privind numirea, remunerarea si revocarea
auditorului financiar;
c)
avizarea sferei de cuprindere a auditului si frecventei angajamentelor de
audit;”.
17. La
capitolul II,
după sectiunea a 3-a se introduce o nouă
sectiune, sectiunea a 4-a, cu următorul cuprins:
“SECTIUNEA a 4-a
Cerinte de publicare si transparentă
Art. 621. - (1) în desfăsurarea
activitătii lor, institutiile de credit trebuie să îndeplinească
cerintele de transparentă stabilite de cadrul de reglementare.
(2) în sensul alin. (1), pentru a
permite părtilor interesate să efectueze o evaluare credibilă si
fidelă a institutiilor de credit, acestea trebuie să facă
publice informatii referitoare la:
a)
organizarea structurii de conducere (atât organele cu functie de supraveghere,
cât si organele cu functie de conducere);
b)
structura organizatorică;
c)
structura stimulentelor/remuneratiei practicate;
d)
natura si extinderea tranzactiilor cu persoanele aflate în relatii speciale cu
institutia de credit;
e)
informatii referitoare la organizarea functiilor sistemului de control intern.
Art. 622. - (1) Fiecare institutie de credit trebuie să îsi prezinte pozitia
curentă si estimările viitoare într-o manieră echilibrată,
credibilă si oportună.
(2) în sensul alin. (1),
informatiile privind pozitia curentă a institutiei de credit trebuie
să fie conforme cu orice cerinte ale cadrului de reglementare privind
publicarea unor astfel de informatii. În acest sens, informatiile publicate
trebuie să aibă un nivel ridicat de acuratete, să fie relevante,
oportune si accesibile, astfel încât să satisfacă necesitătile
de informare ale Băncii Nationale a României, investitorilor, clientilor,
agentiilor de rating, institutiilor externe de evaluare a creditului si
publicului.
(3) în situatiile în care asigurarea
unui nivel ridicat de acuratete ar conduce la întârzierea publicării de
informatii care sunt sensibile în timp, institutiile de credit trebuie să
asigure un echilibru corespunzător între oportunitatea prezentării
informatiilor la timp si acuratetea acestora, având în vedere cerinta de a
furniza o imagine fidelă si justă a situatiei lor.
(4)
Informatiile publicate trebuie să includă, dar fără a se
limita la, informatii semnificative privind rezultatele financiare si
operationale ale unei institutii de credit, factorii de risc care pot fi
previzionati, organizarea structurii de conducere si politicile privind cadrul
de administrare a activitătii institutiei de credit.”
18. La articolul 63, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2) în sensul alin. (1), procesul
intern de evaluare a adecvării capitalului la riscuri al unei institutii
de credit trebuie să asigure structurii de conducere posibilitatea să
evalueze în mod continuu profilul de risc al institutiei de credit si gradul de
adecvare a capitalului intern în raport cu acesta.”
19. La articolul 63, după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu următorul cuprins:
“(4) în cadrul procesului intern de
evaluare a adecvării capitalului la riscuri institutiile de credit trebuie
să realizeze:
a)
identificarea, măsurarea, diminuarea si raportarea riscurilor la care
institutia de credit este sau poate fi expusă, pentru calcularea si
evaluarea continuă a necesitătilor de capital intern;
b)
planificarea si mentinerea surselor de capital intern necesare realizării
adecvării capitalului la profilul de risc al institutiei de credit.”
20. La articolul 64, după litera d) se introduce o nouă
literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e)
ipotezele utilizate pentru determinarea disponibilului de capital intern,
inclusiv orizontul de timp avut în vedere la planificarea capitalului intern.”
21. Partea introductivă a articolului 65 se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Art.
65. - (1) Pentru evaluarea adecvării capitalului intern la riscuri,
institutia de credit trebuie să identifice si să evalueze toate
riscurile semnificative la care este sau poate fi expusă, incluzând:”.
22. La articolul 65 alineatul (1), partea introductivă a literei b) se
modifică si va avea următorul cuprins:
,,b)
riscurile pentru care cerintele de capital reglementate nu sunt integral
acoperitoare:”.
23. La articolul 65 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
“(2) în conformitate cu principiul
proportionalitătii prevăzut de art. 148 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările si
completările ulterioare, institutiile de credit trebuie să
stabilească modalitatea si măsura în care riscurile semnificative
sunt tratate în cadrul procesului intern de evaluare a adecvării
capitalului. În acest sens institutiile de credit trebuie să stabilească
riscurile pentru care vor determina o cerintă de capital intern pentru
acoperirea lor, precum si cele pentru care vor fi utilizate alte metode pentru
administrarea si reducerea lor.”
24. La articolul 68, după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu următorul cuprins:
“(4) în sensul alin. (2), o institutie
de credit poate utiliza propriile definitii pentru capitalul intern si
elementele componente ale acestuia, sub rezerva furnizării de
clarificări Băncii Nationale a României - Directia supraveghere,
specificând metodologia utilizată pentru determinarea capitalului intern
disponibil institutiei de credit.”
25. La articolul 70, după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul cuprins:
“(31)în
cadrul planului privind capitalul, institutiile de credit îsi stabilesc ca
obiectiv un nivel intern al cerintei de capital având în vedere profilul de
risc, mediul economic în care îsi desfăsoară activitatea, calitatea
proceselor de control intern si de administrare a riscurilor, planurile
strategice, calitatea capitalului intern disponibil etc.”
26. La articolul 70, după alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (41), cu următorul cuprins:
“(41)
Institutiile de credit trebuie să utilizeze rezultatele simulărilor
de criză atât în procesul de planificare a capitalului intern disponibil,
cât si în determinarea cerintelor interne de capital adecvate profilului de
risc.”
27. La articolul 71 alineatul (1), litera b) se modifică si va avea
următorul cuprins:
,,b)
utilizarea de metodologii diferite pentru diferitele tipuri de riscuri si
calcularea unei sume a cerintelor de capital rezultate, în acest sens, pentru
un anumit tip de risc, institutiile de credit pot utiliza alte metodologii
decât cele utilizate în scopurile determinării cerintelor minime
reglementate de capital;”.
28. La articolul 75, alineatul (1) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art.
75. - (1) Procesul intern de evaluare a adecvării capitalului la riscuri
al unei institutii de credit trebuie să aibă ca rezultat determinarea
si mentinerea capitalului intern disponibil al institutiei de credit la un
nivel adecvat în raport cu necesitătile interne aferente profilului de
risc al acesteia.”
29. La articolul 75, după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
“( 11)
În sensul alin. (1), institutiile de credit raportează Băncii
Nationale a României nivelul excedentului/deficitului de capital rezultat în
urma procesului intern de evaluare a adecvării capitalului la riscuri.
Modul de raportare, precum si frecventa transmiterii se stabilesc prin ordin
emis de Banca Natională a României.”
30. La articolul 78, alineatul (3) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(3) De
principiu, functia de administrare a riscurilor trebuie organizată la
nivel centralizat în cadrul unei institutii de credit.”
31. La articolul 78, după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul cuprins:
“(31)
Institutiile de credit de dimensiuni mici si cu activitate mai putin
complexă pot să nu aplice, cu aprobarea Directiei supraveghere,
prevederile art. 32 alin. (11).”
32. La articolul 81, după alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu următorul cuprins:
“(5)
Casa centrală a cooperativelor de credit asigură că politicile
si obiectivele strategice ale fiecărei cooperative de credit afiliate sunt
conforme cu cele ale casei centrale si cu apetitul la risc si obiectivele
generale stabilite de casa centrală, în acest sens, casa centrală a
cooperativelor de credit defineste politicile si principiile pentru evaluarea
si măsurarea riscurilor si stabileste procedurile de control al riscurilor
la nivelul retelei cooperatiste si pentru fiecare cooperativă de credit
afiliată.”
33.
După articolul 85 se introduce un nou articol, articolul 851,
cu următorul cuprins:
“Art.
851. - (1) Organele cu functie de supraveghere pot constitui un
comitet de administrare a riscurilor care să le asiste în îndeplinirea
atributiilor ce le revin pe linia administrării riscurilor.
(2) în sensul alin. (1),
institutiile de credit trebuie să dispună de un regulament al
comitetului de administrare a riscurilor, care să indice componenta,
responsabilitătile si modul de raportare către organele cu functie de
supraveghere.”
34. La articolul 90, alineatele (3) si (4) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
“(3) în scopul alin. (2), coordonatorul
functiei de administrare a riscurilor trebuie să poată comunica
direct cu membrii organelor cu functie de conducere cu privire la evolutiile
contrare tolerantei la risc stabilite si strategiei de afaceri ale institutiei
de credit.
(4) în scopul alin. (2),
coordonatorul functiei de administrare a riscurilor trebuie să poată
raporta direct structurii de conducere sau, după caz, comitetului de audit
sau altui comitet, cum ar fi comitetul de administrare a riscurilor.”
35. La articolul 94, alineatul (1) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art.
94. - (1) Structura de conducere a institutiilor de credit aprobă si
revizuieste periodic (cel putin o dată pe an) strategia de administrare a
riscului de credit, precum si politicile si procesele semnificative de asumare,
identificare, măsurare, control si raportare pentru riscul de credit -
inclusiv riscul de credit al contrapartidei. Strategia, politicile si procesele
respective trebuie să acopere activitătile institutiei de credit
pentru care expunerea din credite conduce la înregistrarea unui risc
semnificativ.”
36. La articolul 96, litera b) se abrogă.
37. La
articolul 96, litera e) se modifică si va avea următorul cuprins:
e)
politici si procese pentru identificarea activelor-problemă - active
financiare sau grup de active financiare a căror situatie nu poate fi
considerată normală în sensul că sunt depreciate (la nivel
individual sau la nivel de portofoliu pentru activele cu caracteristici
similare); pentru identificarea activelor financiare sau a grupurilor de active
financiare depreciate, institutiile de credit vor avea în vedere prevederile
Standardelor internationale de raportare financiară adoptate potrivit
procedurii prevăzute la art. 6 paragraful 2 din Regulamentul (CE) nr.
1.606/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 19 iulie 2002
privind aplicarea standardelor internationale de contabilitate.”
38.
Articolul 98 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
98. - Institutiile de credit trebuie să asigure că deciziile de
creditare sunt luate în mod independent, fără a fi afectate de
influente, presiuni sau conflicte de interese.”
39. Articolul 100 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
100. - Institutiile de credit trebuie să dispună de criterii,
politici si procese, bine definite, privind aprobarea noilor expuneri,
operatiunile de înlocuire a expunerilor existente si identificarea competentei
de aprobare corespunzătoare dimensiunii si complexitătii
expunerilor.”
40.
Articolul 104 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
104. - (1) Institutiile de credit trebuie să dispună de proceduri
pentru evaluarea garantiilor reale si pentru verificarea faptului că
respectivele garantii sunt si continuă să fie executabile si
valorificabile.
(2) în ceea ce priveste garantiile
personale, institutiile de credit trebuie să evalueze nivelul de protectie
furnizat în relatie cu calitatea de credit a garantului si capacitatea acestuia
de a-si asuma obligatii.”
41.
După articolul 104 se introduce un nou articol, articolul 1041,
cu următorul cuprins:
“Art.
1041. - (1) La evaluarea garantiilor reale corporale pentru
recunoasterea calitătii acestora de diminuatori de risc de credit în
conformitate cu reglementările Băncii Nationale a României,
institutiile de credit trebuie să aibă în vedere Standardele
internationale de evaluare, respectiv Ghidul privind evaluarea pentru
garantarea împrumuturilor, emis de Asociatia Natională a Evaluatorilor din
România (ANEVAR).
(2)
Pentru scopul indicat la alin. (1), institutiile de credit trebuie să
realizeze evaluarea garantiilor reale corporale cu persoane care detin
calificarea, abilitătile si experienta necesare pentru efectuarea unei
evaluări si care sunt independente de procesul decizional în ceea ce
priveste creditul.”
42. La articolul 109, alineatul (1) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
109. - (1) Institutiile de credit trebuie să dispună de sisteme
informationale care să permită raportarea la timp a expunerilor la
riscul de credit si identificarea neconformării cu limitele de expunere
stabilite.”
43. La articolul 112, alineatul (5) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“(5) Cu
ocazia primei clasificări ulterioare operatiunilor de înlocuire de
expuneri reprezentând credite din categoria activelor-problemă, care au
avut ca rezultat credite care în urma evaluării ia nivel individual au
rămas în continuare, după înlocuire, în categoria
activelor-problemă si care au implicat diminuarea serviciului datoriei,
institutiile de credit vor lua în considerare, în vederea încadrării
creditelor respective în categorii de clasificare, performanta financiară
a debitorului în conditii mai stricte fată de cele avute în vedere
anterior acestor operatiuni, prin revizuirea corespunzătoare a factorilor
cantitativi si/sau calitativi, pe baza informatiilor actualizate la data
operatiunilor respective1.”
44.
După articolul 112 se introduce un nou articol, articolul 1121,
cu următorul cuprins:
“Art.
1121. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (3),
institutiile de credit raportează Băncii Nationale a României,
periodic, situatii care să permită monitorizarea operatiunilor de
înlocuire desfăsurate de acestea, supuse prevederilor art. 112 alin. (5).
(2)
Forma si continutul formularelor de raportare, precum si frecventa si
modalitătile de transmitere a situatiilor prevăzute la alin. (1) se
stabilesc prin ordin emis de Banca Natională a României.
(3)
Pentru scopurile monitorizării operatiunilor de înlocuire a expunerilor
existente, desfăsurate de institutiile de credit, acestea raportează
orice altă situatie referitoare la operatiunile mentionate,
solicitată de Banca Natională a României.”
45. Articolul 113 se abrogă.
46.
Articolul 119 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
119. - (1) Pentru scopurile prezentei subsectiuni, termenul filială are
semnificatia prevăzută la art. 2 alin. (3) din Regulamentul
Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 14/24/2010 privind expunerile mari ale institutiilor de credit si ale
firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul Băncii Nationale a României
si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 13/89/2010.
(2) în sensul prezentei subsectiuni,
sintagma persoane aflate în relatii speciale cu institutia de credit cuprinde
cel putin:
a)
filialele institutiei de credit, precum si orice entitate asupra căreia
institutia de credit exercită controlul;
b)
orice entitate în care institutia de credit detine participatii;
c)
entitătile care exercită control asupra institutiei de credit;
d)
actionarii care detin participatii calificate la capitalul institutiei de
credit;
e)
membrii structurii de conducere ai institutiei de credit, precum si persoanele
care detin functii-cheie de executie relevante în contextul art. 120 alin. (1),
împreună cu:
(i)
entitătile în care acestia au/prezintă interese directe sau
indirecte; si
(ii)
membrii apropiati ai familiei acestora, care se anticipează să
influenteze sau să fie influentati de acestia în raport cu institutia de
credit; acestia pot include: partenerul de viată si copiii persoanei;
copiii partenerului de viată al persoanei; dependenti ai persoanei sau ai
partenerului de viată al acestuia.”
47. La articolul 120, alineatele (1)-(4) se abrogă.
48. La
articolul 123, alineatul (1) se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art.
123. - (1) Orice operatiune care conduce la înregistrarea sau la
derecunoasterea unei expuneri fată de o persoană aflată în
relatii speciale, care depăseste un prag prevăzut de normele interne
ale institutiei de credit, precum si orice operatiune de acest tip care
prezintă în alt fel un risc deosebit vor fi efectuate numai cu aprobarea
prealabilă a structurii de conducere a institutiei de credit.”
49. La
capitolul III sectiunea a 3-a, după subsectiunea 3.2 se introduce o
nouă subsectiune, subsectiunea 3.21, cu următorul cuprins:
“3.21.
Operatiuni în conditii de favoare
Art. 1271. - (1)
Pentru scopurile prezentei subsectiuni, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
a) grup
- mai multe entităti (membri), reunite după un anumit criteriu.
Prin grupul institutiei de credit se va întelege grupul de clienti
aflati în legătură, din care face parte institutia de credit
însăsi. Pentru scopurile acestei definitii, va fi luat în considerare si
cazul particularîn care există o singură/un singur entitate/membru;
b) entitate
sau membru din cadrul unui grup - orice entitate sau membru, persoană
fizică ori juridică, care face parte dintr-un grup; în cazul grupului
institutiei de credit, se va întelege si institutia de credit însăsi;
c) control
comun - împărtirea controlului asupra unei activităti economice;
d) influentă
semnificativă - autoritatea de a participa la luarea deciziilor de
politică financiară si de exploatare ale unei activităti
economice, dar care nu reprezintă controlul sau controlul comun asupra
politicilor respective;
e) grup
de persoane fizice cu influentă semnificativă asupra unei/unor
entităti din cadrul grupului institutiei de credit - orice grup format
din membrii, persoane fizice, ai unui grup de clienti aflati în
legătură care are/exercită o influentă semnificativă
asupra grupului institutiei de credit. În scopul aplicării acestei
definitii vor fi luate în considerare numai acele grupuri de persoane fizice cu
influentă semnificativă, care au în componenta lor cel putin un
membru care are calitatea de salariat al unei/unor entităti din cadrul
grupului institutiei de credit. Pentru scopurile acestei definitii va fi luat
în considerare si cazul particular în care există un singur membru;
f) operatiune
în conditii de favoare (non-arms length transaction) - orice operatiune
care este încheiată de către părti de pe alte pozitii decât cele
care reprezintă interese economice diferite.
(2)
Unele dintre cele mai întâlnite cazuri de grupuri de persoane fizice cu
influentă semnificativă sunt:
(i)
cazul unui grup reprezentat de membrii unei familii din care un membru este
persoană care detine functie executivă; totodată pot exista
cazuri în care între un membru al familiei si o altă persoană
există, în sensul că se exercită, o relatie similară celei
de control, în aceste cazuri membrii familiei împreună cu persoana
respectivă constituind un grup de persoane fizice cu influentă
semnificativă;
(ii)
cazul unui grup reprezentat de membrii unei familii din care un membru este
administrator sau actionar semnificativ în una dintre entitătile grupului
institutiei de credit, iar alt membru are calitatea de salariat în
aceeasi/altă entitate din acest grup.
(3) La
aprecierea caracterului unei operatiuni în conditii de favoare pot fi avute în
vedere, fără a se limita la acestea, următoarele aspecte:
(i)
disponibilitatea institutiei de credit de a efectua o operatiune identică
sau similară cu orice altă persoană, probată prin accesul
larg la acest tip de operatiune;
(ii)
termenii în care au fost încheiate operatiuni similare si care predomină
la momentul efectuării operatiunii în cauză;
(iii)
tranzactionarea unui activ sau decontarea unei datorii la o altă valoare
decât valoarea sa justă.
1 În acest context, notiunile “credit”, “serviciul datoriei”,
“performantă financiară” si “clasificare” au sensul definit în cadrul
Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 3/2009 privind clasificarea
creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si
utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificările
ulterioare.
(4)
Dintre termenii luati în considerare la alin. (3) lit. (ii) se pot mentiona:
1. În
cazul operatiunilor de acordare de credite: evaluarea creditului, durata
creditului, rata dobânzii, graficul de rambursare, garantiile solicitate etc;
2. În
cazul operatiunilor de atragere de depozite - dobânda bonificată.
Art. 1272. - (1)
Institutia de credit nu va efectua alte operatiuni în conditii de favoare decât
cele prevăzute de pachetele de măsuri remuneratorii si stimulente
pentru salariatii entitătilor membre ale grupului institutiei de credit,
în conditiile în care pachetele respective prevăd operatiuni în conditii
de favoare care, dacă sunt efectuate cu un membru al unui grup de persoane
fizice cu influentă semnificativă, în calitatea sa de salariat:
a) sunt
larg disponibile pentru salariatii entitătii/entitătilor din cadrul
grupului institutiei de credit, în care acel grup de persoane fizice cu
influentă semnificativă are sau exercită o asemenea
influentă; si
b) nu
favorizează niciun membru al grupului de persoane fizice cu influentă
semnificativă fată de salariatii entitătilor în care acel grup
de persoane fizice cu influentă semnificativă are sau exercită o
asemenea influentă.
(2)
Operatiunile în conditii de favoare prevăzute de pachetele de măsuri
remuneratorii si stimulente pentru salariatii entitătilor membre ale
grupului institutiei de credit vor putea fi efectuate numai după
analizarea acestora si obtinerea aprobării prealabile a Băncii
Nationale a României.
(3)
Banca Natională a României poate stabili, diferit fată de institutia
de credit, dacă o operatiune prezintă caracteristici care conduc la
încadrarea acesteia în categoria operatiunilor în conditii de favoare.
(4)
Expunerile2 (altele decât cele aferente persoanelor care, la
momentul determinării nivelului fondurilor proprii, beneficiază, în
calitate de salariati, de drepturi oferite prin pachetele de măsuri
remuneratorii si stimulente pentru salariatii entitătilor membre ale
grupului institutiei de credit) care prezintă caracteristici ce
reflectă efectuarea unei operatiuni în conditii de favoare vor fi deduse,
în cadrul calculului fondurilor proprii ale institutiei de credit, din nivelul fondurilor
proprii de nivel 1.
(5)
Respectarea obligatiilor prevăzute la alin. (1)-(4) va fi
monitorizată de către Banca Natională a României, pe bază
individuală si consolidată.”
50. Articolul 129 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
129. - (1) în sensul art. 128,
institutiile de credit trebuie să evalueze dacă, la calcularea
cerintelor interne de capital, recunosc în întregime valoarea diminuatorului de
risc avută în vedere la determinarea cerintelor minime reglementate de
capital si trebuie să demonstreze că respectivele politici si
proceduri sunt adecvate în raport cu nivelul reducerii cerintelor de capital pe
care institutiile de credit îl obtin.
(2) în cazul în care Banca
Natională a României - Directia supraveghere apreciază că
institutiile de credit nu îndeplinesc cerinta prevăzută la alin. (1),
aceasta poate solicita institutiilor de credit să ia măsuri de
remediere, ca de exemplu:
a)
să modifice ipotezele cu privire la perioadele de detinere,
ajustările de volatilitate reglementate sau volatilitate (în cadrul
abordării bazate pe estimări proprii ale ajustărilor de
volatilitate);
b)
să nu recunoască în întregime elementele diminuatoare de risc de
credit - cu privire la întregul portofoliu de credite sau pe linii specifice de
produse;
c)
să detină capital suplimentar specific pentru acoperirea riscului
rezidual.”
51. La articolul 132, alineatul (1) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
132. - (1) Institutiile de credit trebuie să monitorizeze, să
administreze si să diminueze riscul de concentrare, pe baza politicilor si
limitelor stabilite.”
52. La articolul 154, litera m) se modifică si va avea următorul
cuprins:
,,m)
dacă toate fluxurile de numerar viitoare sunt incluse sau doar soldul
principalului.”
53. La articolul 177, alineatele (2) si (3) se modifică si vor avea
următorul cuprins:
“(2) în sensul alin. (1), institutiile
de credit vor stabili în norme interne nivelul de semnificatie de la care
operatiunile suspecte si incidentele de fraudă pot afecta siguranta,
soliditatea si reputatia acestora.
(3)
Forma si continutul formularelor de raportare, precum si frecventa si
modalitătile de transmitere a situatiilor mentionate la alin. (1) se
stabilesc prin ordin emis de Banca Natională a României.”
54. Articolul 208 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
208. - Nu se consideră externalizare cumpărarea de către o
institutie de credit de bunuri si servicii, care nu implică accesul
furnizorului la informatii confidentiale cu privire la clienti sau alte
informatii cu privire la activitătile desfăsurate de institutia de
credit.”
55. La articolul 209 alineatul (1), literele g) si h) se modifică si vor
avea următorul cuprins:
,,g)
stabilirea în sarcina furnizorului extern a obligatiei de a permite accesul
complet la datele/informatiile sale în legătură cu serviciile
externalizate, functiei de audit intern si functiei de conformitate din cadrul
institutiei de credit, respectiv de a permite, fără restrictii,
inspectarea si auditarea respectivelor date de către auditorul financiar
al institutiei de credit;
h)
stabilirea în sarcina furnizorului extern a obligatiei de a permite, în
legătură cu serviciile externalizate, accesul direct al Băncii
Nationale a României la datele acestuia, precum si efectuarea de către
Banca Natională a României de inspectii la fata locului;”.
56. La articolul 213, alineatul (2) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“(2) în cazul prevăzut la alin. (1)
lit. a), notificarea va fi efectuată cu o lună anterior datei la care
se preconizează încheierea noului contract de externalizare, astfel încât
Banca Natională a României să poată efectua evaluarea noilor
circumstante si, dacă este cazul, să poată dispune măsurile
necesare. În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b) si c), notificarea se
realizează în cel mai scurt timp.”
57. La articolul 215, alineatul (3) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“(3)
Institutiile de credit notifică semestrial Băncii Nationale a
României - Directia supraveghere evolutiile semnificative înregistrate la
nivelul riscurilor asociate activitătilor externalizate.”
58. La articolul 221, alineatul (1) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art.
221. - (1) Institutiile de credit trebuie să întocmească anual un
raport referitor la procesul intern de evaluare a adecvării capitalului la
riscuri, ce trebuie să cuprindă elementele prevăzute la art. 64,
inclusiv identificarea aspectelor care necesită îmbunătătiri si
măsurile planificate în acest sens la nivelul institutiei de credit.
Respectivul raport va fi întocmit la nivel individual si, după caz, la
nivel consolidat.”
2 Se au în vedere, în principal, expunerile înregistrate, în baza
drepturilor oferite prin pachetele de măsuri remuneratorii si stimulente
pentru salariatii entitătilor membre ale grupului institutiei de credit,
fată de persoanele care, la momentul determinării nivelului
fondurilor proprii, nu mai fac parte dintre salariatii proprii.
59. În
anexa “Metodologia standardizată de calcul al modificării potentiale
a valorii economice a unei institutii de credit ca urmare a schimbării
nivelurilor ratelor dobânzii”, la punctul 1, litera a) se modifică si va
avea următorul cuprins:
“a)
toate activele si datoriile din afara portofoliului de tranzactionare si toate
elementele extrabilantiere din afara portofoliului de tranzactionare care sunt
senzitive la schimbări ale ratelor dobânzii - inclusiv toate instrumentele
financiare derivate pe rata dobânzii -, mai putin activele, datoriile si
elementele extrabilantiere a căror excludere a fost stabilită de
institutia de credit în cadrul politicilor interne la care se face referire la
art. 154, sunt încadrate pe benzile de scadentă prevăzute în tabel.
Încadrarea pe benzi de scadentă se face separat pentru fiecare monedă
în care sunt exprimate mai mult de 5% din activele sau datoriile din afara
portofoliului de tranzactionare;”.
60. În anexa “Metodologia standardizată de calcul al
modificării potentiale a valorii economice a unei institutii de credit ca
urmare a schimbării nivelurilor ratelor dobânzii”, coloana 1 a tabelului
se modifică si va avea următorul cuprins:
“Banda de scadentă
|
1 |
Până la 1 lună
inclusiv
|
Între
1 si 3 luni inclusiv |
Între
3 si 6 luni inclusiv |
Între
6 si 12 luni inclusiv |
Între
1 si 2 ani inclusiv |
Între
2 si 3 ani inclusiv |
Între
3 si 4 ani inclusiv |
Între 4 si 5 ani inclusiv |
Între
5 si 7 ani inclusiv |
Între
7 si 10 ani inclusiv |
Între
10 si 15 ani inclusiv |
Între
15 si 20 ani inclusiv |
Peste
20 ani” |
Art. II. - (1) Activitătile semnificative externalizate înainte de data de 30
iunie 2010, inclusiv activitătile semnificative potrivit definitiei
prevăzute la art. 2 alin. (5) lit. v) din Regulamentul Băncii
Nationale a României nr. 18/2009, cu modificările si completările
ulterioare, externalizate în baza unor contracte încheiate potrivit Normelor
Băncii Nationale a României nr. 17/2003*) privind organizarea si controlul
intern al activitătii institutiilor de credit si administrarea riscurilor
semnificative, precum si organizarea si desfăsurarea activitătii de
audit intern a institutiilor de credit, se notifică Băncii Nationale
a României - Directia supraveghere, în termen de 3 luni de la intrarea în
vigoare a prezentului regulament.
(2)
Notificarea va fi însotită de contractul de externalizare, precum si de
documentele si informatiile prevăzute la art. 211 alin. (3) lit. a)-d) din
Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 18/2009, cu modificările
si completările ulterioare.
(3) în termen de 3 luni de la
primirea notificării prevăzute la alin. (2), însotită de
documentatia si informatiile complete aferente, Banca Natională a României
- Directia supraveghere evaluează în ce măsură sunt respectate
cerintele de natură prudentială si dispune, dacă este cazul,
măsurile necesare.
Art.
III. - (1) Institutiile de credit vor finaliza demersurile
necesare în vederea conformării cu prevederile art. 19 din Regulamentul
Băncii Nationale a României nr. 18/2009, cu modificările si
completările ulterioare, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a
prezentului regulament.
(2)
Conformarea cu prevederile art. 19 din Regulamentul Băncii Nationale a
României nr. 18/2009, cu modificările si completările ulterioare, si
cu prevederile alin. (1) din prezentul articol se va face cu respectarea
prevederilor art. II
din Legea nr. 231/2010 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 26/2010 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de
credit si adecvarea capitalului.
Art. IV.
- Prezentul regulament intră în vigoare la data de
31 decembrie 2010, cu exceptia prevederilor art. I pct. 7, care intră în
vigoare la data de 1 ianuarie 2011.
Art. V. - Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 18/2009 privind cadrul
de administrare a activitătii institutiilor de credit, procesul intern de
evaluare a adecvării capitalului la riscuri si conditiile de externalizare
a activitătilor acestora, cu modificările si completările
ulterioare, precum si cu modificările si completările aduse prin
prezentul regulament, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Prezentul
regulament transpune dispozitiile pct. (1) din anexa I la
Directiva 2010/76/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie
2010 de modificare a Directivei 2006/48/CE si a Directivei 2006/49/CE în ceea
ce priveste cerintele de capital pentru portofoliul de tranzactionare si
resecuritizare, precum si procesul de supraveghere a politicilor de remunerare.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Bucuresti,
10 decembrie 2010.
Nr. 25.
*)
În prezent Normele Băncii Nationale a României nr.
17/2003 sunt abrogate prin Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
18/2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 630
din 23 septembrie 2009.
CAMERAAUDITORILOR
FINANCIARI DIN ROMÂNIA
pentru aprobarea procedurilor privind revizuirea calitătii
activitătii de audit financiar si a altor activităti desfăsurate
de auditorii financiari
Având
în vedere dezbaterile pe marginea materialelor prezentate în sedinta
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România din data de 22
septembrie 2010, în temeiul prevederilor:
- art.
6 alin. (3) si art. 40 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999
privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările
si completările ulterioare;
- art.
26 din Regulamentul de organizare si functionare al Camerei Auditorilor Financiari
din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu
modificările si completările ulterioare,
Consiliul
Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit
în sedinta din 22 septembrie 2010, hotărăste:
Art. 1. - Se
aprobă procedurile privind revizuirea calitătii activitătii de
audit financiar si a altor activităti desfăsurate de auditorii
financiari, prevăzute în anexele nr. 1-9*), care fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Departamentul de monitorizare si competentă profesională va
urmări punerea în aplicare a procedurilor prevăzute în anexe.
Art. 3. -
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 4. - La
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr.
73/2006 privind aprobarea procedurilor pentru controlul calitătii
activitătii de audit financiar si a serviciilor conexe acestuia,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 909
din 8 noiembrie 2006, cu completările ulterioare.
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Ion Mihăilescu
Bucuresti,
22 septembrie 2010.
Nr. 182.
*) Anexele nr. 1-9 se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 856
bis, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al
Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |