MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 598 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 24 august 2010
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR
DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
181. - Ordin
al ministrului administratiei si internelor pentru aprobarea Regulamentului
privind gestionarea situatiilor de urgentă specifice tipurilor de risc
repartizate Ministerului Administratiei si Internelor
CTE ALE ORGANELOR
DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI
SI INTERNELOR
pentru aprobarea
Regulamentului privind gestionarea situatiilor de urgentă specifice
tipurilor de risc repartizate Ministerului Administratiei si Internelor
Având în vedere prevederile art. 21
lit. b) si ale art. 41 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgentă,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 15/2005,
în
temeiul art.
7 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2007 privind
organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările
si completările ulterioare,
ministrul administratiei si
internelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind gestionarea
situatiilor de urgentă specifice tipurilor de risc repartizate
Ministerului Administratiei si Internelor, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Structurile din compunerea Ministerului Administratiei
si Internelor cu atributii în managementul situatiilor de urgentă si
asigurarea functiilor de sprijin vor lua măsurile necesare pentru
aplicarea întocmai a prevederilor prezentului ordin si elaborarea procedurilor
specifice de interventie, pe tipuri de risc potential generatoare de situatii
de urgentă.
Art. 3. - Componentele Sistemului National de Management al
Situatiilor de Urgentă care asigură functii de sprijin pentru
gestionarea situatiilor de urgentă specifice tipurilor de risc repartizate
Ministerului Administratiei si Internelor vor lua măsurile care se impun
în vederea realizării acestora, potrivit competentelor.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti, 12 august 2010.
Nr. 181.
ANEXA
REGULAMENT
privind gestionarea
situatiilor de urgentă specifice tipurilor de risc repartizate
Ministerului Administratiei si Internelor
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezentul regulament are drept scop stabilirea
competentelor si responsabilitătilor structurilor ministerului pentru
gestionarea situatiilor de urgentă specifice tipurilor de risc al
căror management a fost repartizat Ministerului Administratiei si
Internelor, potrivit legii.
Art. 2. - Structurile din compunerea Ministerului Administratiei
si Internelor, denumit în continuare MAI, cu atributii în managementul
situatiilor de urgentă si asigurarea functiilor de sprijin sunt:
a) Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgentă, denumit în continuare IGSU;
b) Inspectoratul General al
Jandarmeriei Române, denumit în continuare IGJR;
c) Inspectoratul General al
Politiei Române, denumit în continuare IGPR;
d) Inspectoratul General al
Politiei de Frontieră, denumit în continuare IGPF;
e) Inspectoratul General de
Aviatie al MAI, denumit în continuare IGAV;
f) Directia pentru Evidenta
Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date, denumită în continuare DEPABD;
g) Administratia Natională a
Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, denumită în continuare ANRSPS;
h) Directia generală pentru
relatiile cu institutiile prefectului, denumită în continuare DGRIP, si
institutia prefectului;
i) Directia generală
management operational, denumită în continuare DGMO;
j) Directia medicală,
denumită în continuare DM, prin structurile de specialitate aflate
în coordonare/subordine;
k) Directia generală pentru
comunicatii si tehnologia informatiilor, denumită în continuare DGCTI;
l) Directia generală logistică, denumită în
continuare DGL.
Art. 3. - (1) Obiectivele structurilor enumerate la art. 2, în
cazul aparitiei unor situatii de urgentă, sunt următoarele:
a) mentinerea la niveluri
acceptabile a riscurilor identificate;
b) asigurarea unui grad ridicat
de protectie a populatiei;
c) asigurarea interventiei
oportune, cu eficientă maximă, încadrată în timpii de
răspuns stabiliti prin normativele în vigoare;
d) limitarea pierderilor de vieti
omenesti, a distrugerilor materiale si a efectelor nocive extinse si de
durată asupra mediului înconjurător;
e) înlăturarea efectelor
situatiilor de urgentă;
f) asigurarea functiilor de
sprijin conform domeniilor de competentă;
g) continuitatea si
răspunsul gradual în gestionarea situatiilor de urgentă generate de
tipurile de risc repartizate.
(2) Obiectivele prezentate la
alin. (1) se realizează prin:
a) asumarea
responsabilitătii gestionării situatiilor de urgentă;
b) repartitia judicioasă a
resurselor umane si materiale în plan teritorial si la obiectivele de
interventie;
c) asigurarea unui management
eficient bazat pe decizia unică a actiunilor de prevenire si interventie;
d) mentinerea cooperării
permanente cu structurile specializate din cadrul Sistemului National de
Management al Situatiilor de Urgentă, denumit în continuare Sistem
National;
e) pregătirea continuă
a personalului prin organizarea de exercitii pe baza unor scenarii probabile de
producere a situatiilor de urgentă generate de tipurile de risc
repartizate;
f) actualizarea permanentă a
planurilor de actiune elaborate pentru gestionarea situatiilor de urgentă
generate de tipurile de risc repartizate, în baza concluziilor rezultate pe
timpul exercitiilor si lectiilor învătate din desfăsurarea
interventiilor în situatii de urgentă.
CAPITOLUL II
Structuri organizatorice
cu atributii în managementul situatiilor de urgentă
Art. 4. - (1) Organismele din cadrul institutiilor publice
centrale cu atributii în domeniul managementului situatiilor de urgentă
sunt:
a) Comitetul pentru situatii de
urgentă din cadrul MAI - denumit în continuare comitet ministerial;
b) Centrul de decizie al
Centrului National de Conducere a Actiunilor de Ordine Publică, denumit în
continuare CNCAOP;
c) comitetele pentru situatii de
urgentă organizate la ministere si institutii publice centrale.
(2) Structurile cu atributii în
domeniul gestionării situatiilor de urgentă sunt:
a) Centrul Operational National,
denumit în continuare CON, organizat la nivelul IGSU pentru gestionarea
situatiilor de urgentă determinate de tipurile de risc repartizate
ministerului, inclusiv a celor generate de evenimentele publice de amploare si
care nu necesită activarea Centrului National de Coordonare si Conducere a
Interventiei, denumit în continuare CNCCI;
b) Centrul operational de
comandă, denumit în continuare COC din cadrul CNCAOP, pentru
gestionarea evenimentelor publice de amploare care pot genera situatii de
urgentă;
c) centrele
operationale/operative organizate la nivelul inspectoratelor generale, mai
putin cel de la IGSU;
d) centrele operationale si
comandamentele operationale pentru situatii de urgentă, organizate în
cadrul inspectoratelor judetene/structurilor teritoriale.
Art. 5. - (1) Managementul tipurilor de risc generatoare de
situatii de urgentă repartizate MAI este asigurat de către comitetul
ministerial sau CNCAOP, în functie de natura acestora.
(2) IGSU asigură, prin CON,
gestionarea situatiilor de urgentă specifice pentru următoarele
tipuri de riscuri:
a) incendii;
b) accidente nucleare si/sau
urgente radiologice;
c) accidente chimice cu
implicatii în afara amplasamentului;
d) explozii necontrolate ale
munitiei rămase din timpul conflictelor armate;
e) căderi de obiecte din
atmosferă si din cosmos;
f) poluări marine în zona
costieră, împreună cu Ministerul Mediului si Pădurilor.
(3) IGJR asigură, conform
actelor normative în vigoare, gestionarea evenimentelor publice de amploare
care pot genera situatii de urgentă.
(4) DGRIP asigură
gestionarea situatiilor de urgentă în cazul avarierii grave a sistemelor
de gospodărire comunală.
Art. 6. - Structurile apartinând altor ministere si/sau
institutii publice centrale prevăzute în prezentul regulament si care au
stabilite sarcini pentru gestionarea situatiilor de urgentă vor interveni
potrivit planurilor de cooperare, documentelor operative existente la fiecare
structură sau la solicitarea institutiei care coordonează actiunile
de interventie.
Art. 7. - În cazul aparitiei si a altor tipuri de risc sau
amenintări ce pot genera situatii de urgentă pe teritoriul României
si/ori cu efecte transfrontaliere, neprevăzute de actele normative în
vigoare si repartizate MAI de către Comitetul
National pentru Situatii de
Urgentă, denumit în continuare Comitet National, în vederea
asigurării managementului sau asigurării unor functii de sprijin,
comitetul ministerial va lua măsuri pentru repartizarea si coordonarea
activitătilor de gestionare a acestora cu sprijinul ministerelor si al
celorlalte organe centrale abilitate de lege.
CAPITOLUL III
Responsabilitătile
structurilor din cadrul MAI cu atributii în gestionarea situatiei de
urgentă
Art. 8. - (1) Structurile subordonate MAI asigură, în
domeniul de competentă, îndeplinirea unor misiuni specifice în scopul
realizării functiilor de sprijin repartizate.
(2) Tipurile de misiuni pe care
structurile MAI le pot desfăsura în vederea asigurării functiilor de
sprijin stabilite în competentă sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 9. - (1) Pentru gestionarea situatiilor de urgentă din
domeniul de competentă al MAI, DGMO, prin COC, are următoarele
responsabilităti:
a) monitorizarea permanentă
a situatiei operative;
b) gestionarea activitătii
de centralizare a datelor si informatiilor referitoare la potentialele riscuri
si amenintări, a factorilor de risc la adresa ordinii si sigurantei
publice;
c) coordonarea actiunile
specifice structurilor Departamentului ordine si sigurantă publică
pentru realizarea functiilor de sprijin repartizate, conform domeniilor de
competentă;
d) cooperarea cu centrele
operative existente la nivelul Guvernului, ministerelor si institutiilor
publice centrale, în vederea realizării schimbului operativ de date si
informatii;
e) informarea permanentă a
conducerii MAI cu privire la evolutia situatiei operative si stadiul de
realizare a măsurilor dispuse.
(2) Pentru gestionarea
evenimentelor publice de amploare, DGMO asigură, prin COC, îndeplinirea
atributiilor stabilite prin documentele care reglementează organizarea,
functionarea si compunerea CNCAOP
Art. 10. - DEPABD asigură, la solicitare, punerea la
dispozitie a datelor statistice privind populatia existentă în zonele
afectate, în scopul organizării si realizării evacuării.
Art. 11. - Pentru gestionarea situatiilor
de urgentă, ANRSPS îndeplineste următoarele misiuni:
a) asigură, ulterior
primelor 72 de ore de la începerea evacuării, apa si hrana pentru
persoanele afectate, până la încetarea situatiei de urgentă;
b) pune, potrivit prevederilor
legale, la dispozitia structurilor de interventie si a autoritătilor
locale resursele materiale;
c) asigură dispozitive
medicale în vederea suplimentării structurilor cu atributii în domeniul
asistentei medicale de urgentă;
d) asigură, potrivit
prevederilor legale în vigoare, locuinte modulare pentru cazarea temporară
a persoanelor evacuate;
e) asigură diverse categorii
de materiale pentru realizarea functiilor de sprijin ale unor ministere si institutii
publice centrale;
f) asigură ajutoare de
primă necesitate;
g) asigură, potrivit legii,
materiale si echipamente din rezerva de mobilizare;
h) pune la dispozitie baza de
date existentă la compartimentele sale teritoriale privind produsele si
serviciile, pe operatori economici, ce pot fi utilizate pentru interventii în
situatii de urgentă;
i) asigură sprijinul, prin
structurile sale teritoriale, institutiei prefectului în organizarea,
coordonarea si conducerea activitătilor de gestionare a situatiilor de
urgentă.
Art. 12. - Pentru gestionarea situatiilor
de urgentă, DGRIP si institutia prefectului îndeplinesc următoarele
tipuri de misiuni:
a) asigură cadrul legal
privind planificarea si pregătirea resurselor si serviciilor necesare
gestionării situatiilor de urgentă;
b) dispun măsurile necesare
evacuării persoanelor, animalelor si a bunurilor periclitate;
c) emit dispozitii privind
transportul fortelor si mijloacelor de interventie, al persoanelor evacuate,
precum si al altor resurse alocate;
d) adoptă măsurile
necesare în scopul asigurării apei, a hranei si a conditiilor minime de
subzistentă pentru persoanele si animalele evacuate;
e) întreprind demersurile
necesare implicării institutiilor cu atributii în actiunile de reabilitare
a zonei afectate;
f) informează,
înstiintează si avertizează populatia, autoritătile si
structurile abilitate cu privire la manifestarea unor tipuri de risc si a
măsurilor necesar a fi întreprinse.
Art. 13. - Pentru gestionarea situatiilor
de urgentă, DM, prin structurile de specialitate aflate în
coordonare/subordine, împreună cu unitătile medicale ale Ministerului
Sănătătii, Ministerului Apărării Nationale si ale
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, atunci când situatia o impune,
îndeplineste următoarele tipuri de misiuni:
a) participă la acordarea
asistentei medicale de urgentă si a celei prespitalicesti împreună cu
celelalte structuri cu atributii în domeniu, în limita resurselor avute la
dispozitie, avându-se în vedere că scopul principal îl constituie
acordarea asistentei medicale personalului propriu;
b) asigură suportul
tehnico-medical sanitar pentru îndeplinirea misiunilor specifice;
c) monitorizează pericolele
si riscurile specifice, precum si efectele negative ale acestora asupra
personalului MAI;
d) planifică si
pregăteste resursele si serviciile necesare asigurării actului
medical calificat;
e) participă cu specialisti
în stabilirea unor măsuri profilactice sau a unor zone de carantină
în vederea prevenirii îmbolnăvirilor în masă;
f) informează, înstiintează
si avertizează cu privire la evolutia epidemiologică a intoxicatilor,
contaminatilor etc.
Art. 14. - Pentru gestionarea situatiilor
de urgentă, DGCTI îndeplineste următoarele tipuri de misiuni:
a) realizează cadrul
organizatoric pentru asigurarea continuitătii si stabilitătii
comunicatiilor radio, prin fir si date, precum si controlul respectării
normelor de conducere, în secret;
b) sprijină structurile
specializate de comunicatii si informatică pentru asigurarea
continuitătii si stabilitătii comunicatiilor radio, prin fir si date,
precum si controlul respectării normelor de conducere, în secret;
c) elaborează si
verifică modul de aplicare a dispozitiilor de comunicatii privind
asigurarea cooperării în domeniul situatiilor de urgentă.
Art. 15. - Pentru gestionarea situatiilor
de urgentă, DGL îndeplineste următoarele tipuri de misiuni:
a) asigură totalitatea
bunurilor materiale necesare continuării desfăsurării
activitătii unitătilor din structura aparatului central al MAI în
situatii de urgentă;
b) organizează si
execută lucrări de reparatii la bunurile materiale si mijloacele fixe
aflate în dotarea unitătilor din structura aparatului central al MAI
afectate de situatiile de urgentă;
c) administrează imobilele
în care îsi desfăsoară activitatea unitătile din aparatul
central al MAI si din structura proprie si stabileste modul de reabilitare a
acestora, în cazul afectării de către situatia de urgentă;
d) administrează fondul
locativ al MAI, din garnizoana Bucuresti, si stabileste modul de utilizare în
situatii de urgentă;
e) organizează si
execută activitatea de asigurare cu autovehicule si conducători auto
pentru nevoile conducerii MAI, unitătilor aparatului central al MAI si
structurilor subordonate acestora, în vederea participării la conducerea
si coordonarea actiunilor de interventie;
f) organizează si
execută activităti de mentenantă a mijloacelor de transport ale
unitătilor aparatului central al MAI, a inspectoratelor generale/similare,
precum si a unitătilor subordonate pentru participarea la actiunile de
interventie.
Art. 16. - Pentru gestionarea situatiilor
de urgentă, IGSU si structurile subordonate îndeplinesc următoarele
tipuri de misiuni:
a) monitorizează,
evaluează, cercetează cauzele producerii situatiilor de urgentă
din domeniul de competentă si asigură centralizarea datelor si
informatiilor în vederea informării Comitetului ministerial si a
Comitetului National;
b) centralizează datele si
informatiile cu privire la întrebuintarea structurilor proprii în vederea
informării Centrului de decizie din cadrul CNCAOP;
c) asigură informarea si
educarea preventivă a populatiei si avertizarea acesteia, înstiintarea
autoritătilor administratiei publice, prin intermediul mijloacelor tehnice
specifice, despre posibilitatea/iminenta producerii situatiilor de urgentă;
d) participă la misiuni de
căutare, descarcerare si salvare a persoanelor, cu fortele si mijloacele
proprii si/sau în cooperare cu cele apartinând altor structuri cu atributii în
domeniu;
e) participă la evacuarea
persoanelor, populatiei sau bunurilor periclitate, prin actiuni ce se
concretizează în asigurarea măsurilor de evacuare si, după caz,
instalarea taberelor de sinistrati, participarea la transportul populatiei si
al unor categorii de bunuri;
f) participă la actiuni de
distrugere a zăpoarelor de gheată sau de degajare a elementelor care
blochează cursurile de apă;
g) participă la acordarea
asistentei medicale de urgentă prin intermediul modulelor SMURD organizate
în cadrul serviciilor de urgentă profesioniste;
h) întocmeste, în cooperare cu structurile
cu atributii în domeniu, conceptia privind evacuarea si participă la
realizarea măsurilor de asigurare a protectiei persoanelor;
i) participă, cu mijloace
proprii, la actiunile de transport al apei si hranei pentru persoanele si
animalele evacuate;
j) asigură logistica
interventiei structurilor proprii si punerea la dispozitia altor structuri,
potrivit reglementărilor în domeniu, a unor categorii de tehnică,
materiale si echipamente;
k) desfăsoară misiuni
de localizare, limitare a propagării, stingere si lichidare a
consecintelor incendiilor;
l) participă la misiuni de decontaminare a populatiei
contaminate, cu mijloace specializate, si/sau a punctelor de decontaminare cu
personal, tehnică si echipament recunoscute din timp în profil teritorial;
m) notifică
autoritătile competente din tările afectate în legătură cu
riscul de accidente cu efecte transfrontaliere;
n) neutralizează efectele
materialelor periculoase prin efectuarea actiunilor de asanare a munitiilor
neexplodate din timpul conflictelor militare;
o) participă la localizarea,
limitarea si lichidarea consecintelor situatiilor de urgentă de amploare
si intensitate deosebită alături de alte componente ale Sistemului
National;
p) asigură functionarea
Secretariatului permanent al Comitetului consultativ pentru depoluare
marină din cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgentă
„Dobrogea" al Judetului Constanta;
q) planifică si
pregăteste resursele proprii în vederea îndeplinirii misiunilor specifice.
Art. 17. - Pentru îndeplinirea functiilor
de sprijin pe timpul gestionării situatiilor de urgentă, IGPRsi
structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:
a) stabilesc si comunică,
prin efectivele aflate în serviciu, primele date si informatii privind efectele
situatiilor de urgentă ce afectează zona de competentă;
b) monitorizează pericolele
si riscurile specifice, precum si efectele negative ale acestora;
c) informează,
înstiintează si avertizează structurile abilitate cu privire la
posibilitatea producerii unor evenimente cu caracter infractional, a unor acte
antisociale sau de tulburare a ordinii publice;
d) stabilesc si transmit
căile de acces ce pot fi utilizate de fortele specializate de interventie
si aplică măsurile de interzicere a circulatiei;
e) participă, alături
de structurile specializate ale componentelor Sistemului National, la
determinarea si la evaluarea efectelor si stabilirea, potrivit competentelor, a
cauzelor producerii unor situatii de urgentă;
f) participă la asigurarea
măsurilor de protectie a populatiei, fluentă si dirijare a
circulatiei pe timpul evacuării persoanelor sau bunurilor periclitate si
la securizarea zonelor afectate de producerea situatiei de urgentă;
g) participă, atunci când
situatia o impune, la neutralizarea efectelor unor materiale periculoase, cu
structurile specializate din subordine, potrivit competentelor si dotării;
h) participă, cu structurile
specializate, la misiuni de cercetare si determinare a contaminării de
natură chimică, biologică, radiologică si nucleară (CBRN);
i) participă, alături
de alte structuri cu atributii în domeniu, la asigurarea climatului de ordine
si sigurantă publică;
j) asigură logistica
interventiei structurilor proprii si punerea la dispozitia altor structuri,
potrivit reglementărilor în domeniu, a unor categorii de tehnică,
materiale si echipamente;
k) planifică si
pregătesc resursele proprii în vederea îndeplinirii misiunilor specifice;
l) participă la mobilizarea
populatiei apte de muncă, a mijloacelor de transport si tehnice, în
vederea folosirii lor în actiunile de interventie.
Art. 18. - (1) Pentru îndeplinirea
functiilor de sprijin pe timpul gestionării situatiilor de urgentă,
IGJRsi structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:
a) stabilesc si comunică,
prin efectivele aflate în serviciu, primele date si informatii privind efectele
situatiilor de urgentă ce afectează zona de competentă;
b) informează,
înstiintează si avertizează structurile abilitate cu privire la
posibilitatea aparitiei unor situatii conflictuale, care pot conduce la tulburarea
ordinii publice;
c) participă, atunci când
situatia o impune, la actiuni de căutare si salvare a persoanelor captive
în medii ostile vietii sau declarate dispărute;
d) monitorizează pericolele
si riscurile specifice, precum si efectele negative ale acestora;
e) asigură securitatea
zonelor în care se desfăsoară actiuni cu public numeros;
f) asigură securizarea si
supravegherea zonelor afectate/evacuate;
g) participă, atunci când
situatia o impune, la transportul unor categorii de forte si mijloace de interventie,
al persoanelor evacuate si al altor resurse, precum si la distribuirea apei si
hranei pentru persoanele si animalele afectate sau evacuate;
h) asigură măsuri de
ordine publică si de protectie a zonelor în care s-a produs sau
există pericolul iminent de producere a unor situatii de urgentă si
restabilesc ordinea publică în zona afectată si în imediata
vecinătate a acesteia;
i) asigură logistica
interventiei structurilor proprii si punerea la dispozitia altor structuri,
potrivit reglementărilor în domeniu, a unor categorii de tehnică,
materiale si echipamente;
j) planifică si
pregătesc resursele proprii.
(2) Pentru gestionarea
evenimentelor publice de amploare care pot genera situatii de urgentă,
IGJR si structurile subordonate îndeplinesc misiunile stabilite prin actele
normative în vigoare care reglementează activitatea în domeniu.
Art. 19. - Pentru îndeplinirea functiilor
de sprijin pe timpul gestionării situatiilor de urgentă, IGPF si
structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:
a) stabilesc si comunică,
prin efectivele aflate în serviciu, primele date si informatii privind efectele
situatiilor de urgentă ce afectează zona de competentă;
b) informează,
înstiintează si avertizează cu privire la manifestarea unor situatii
deosebite din domeniul de competentă, precum si la efectele negative ale
acestora, în zona de responsabilitate;
c) informează,
înstiintează si avertizează cu privire la manifestarea în zona de
responsabilitate a unor situatii de urgentă;
d) participă, potrivit cadrului
normativ în vigoare, la căutarea, salvarea si evacuarea persoanelor aflate
în zona de competentă;
e) participă cu personal si
logistica din dotare, conform competentelor legale, la mentinerea ordinii
publice în zona de competentă;
f) participă, potrivit
competentelor, la asigurarea transportului unor categorii de forte si
mijloacelor de interventie sau, după caz, al persoanelor evacuate;
g) planifică si
pregăteste resursele în vederea asigurării interventiei structurilor
proprii;
h) intensifică, atunci când
situatia o impune, supravegherea si controlul în punctele de trecere a
frontierei;
i) asigură mentinerea
ordinii si linistii publice în punctele de trecere a frontierei;
j) permite trecerea frontierei de
stat, pe baza aprobărilor legale, a persoanelor care părăsesc
zona afectată, asigurând respectarea locurilor de trecere si a rutelor de
deplasare;
k) asigură facilitarea
trecerii frontierei de stat a formatiunilor specializate de interventie si a
asistentei umanitare din partea altor state.
Art. 20. - Pentru îndeplinirea functiilor
de sprijin pe timpul gestionării situatiilor de urgentă, IGAv si
structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:
a)
participă în cadrul unor misiuni de recunoastere la monitorizarea
efectelor situatiilor de urgentă, a evolutiei situatiei operative si a
pagubelor produse;
b) planifică si
pregătesc resursele si serviciile în vederea îndeplinirii misiunilor de
specialitate;
c) participă la actiunile de
căutare si salvare a persoanelor;
d) asigură evacuarea sau, după
caz, transportul pe calea aerului a/al persoanelor si/sau bunurilor
periclitate;
e) participă la actiuni de
localizare si stingere a incendiilor;
f) participă, în functie de
dotările tehnice existente, la misiuni de monitorizare a contaminării
radioactive;
g) asigură, atunci când
situatia o impune, evacuarea pe calea aerului a persoanelor rănite;
h) asigură logistica
interventiei structurilor proprii si punerea la dispozitia altor structuri,
potrivit reglementărilor în domeniu, a unor categorii de tehnică,
materiale si echipamente;
i) asigură transportul, în
timp oportun, al persoanelor desemnate să conducă si să
coordoneze actiunile de interventie;
j) asigură transportul
materialelor de primă necesitate în zonele izolate.
CAPITOLUL IV
Responsabilitătile
structurilor din subordinea/coordonarea institutiilor publice centrale cu care
se cooperează în gestionarea situatiei de urgentă din domeniul de
competentă al MAI
Art. 21. - Institutiile publice centrale,
structurile private si organizatiile neguvernamentale asigură functii de
sprijin pentru gestionarea situatiilor de urgentă specifice tipurilor de
risc aflate în responsabilitatea MAI, prin structuri aflate în subordine sau
coordonare, potrivit prevederilor legale si/sau hotărârii Comitetului
National.
Art. 22. - (1) Ministerul Agriculturii si
Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, asigură
functiile de sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din
domeniul de competentă al MAI, îndeosebi în situatia producerii unor
evenimente deosebite determinate de incendii, accidente nucleare si/sau urgente
radiologice, căderi de obiecte din atmosferă si din cosmos,
fără a se limita numai la acestea.
(2) Structurile din
subordine/coordonare si administrare asigură îndeplinirea
următoarelor misiuni:
a) asigură evaluarea
riscurilor specifice în situatia producerii unor situatii de urgentă;
b) monitorizează situatiile
determinate de producerea unor situatii de urgentă, în special a celor
care pot afecta vegetatia înaltă sau alte culturi agricole;
c) participă cu efectivele
si mijloacele proprii la actiuni de limitare a propagării, stingerii
incendiilor, inclusiv a incendiilor în masă sau de mare amploare;
d) participă la distribuirea
hranei si apei pentru animalele evacuate;
e) supraveghează gradul de
contaminare a culturilor si păsunilor si evaluează efectele directe
si indirecte asupra oamenilor si animalelor;
f) evaluează riscurile
determinate de contaminarea radioactivă a culturilor agricole;
g) participă, la solicitare,
cu efectivele si mijloacele proprii la actiuni de decontaminare;
h) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 23. - Ministerul Afacerilor Externe,
denumit în continuare MAE, asigură functiile de sprijin în cazul
producerii unor situatii de urgentă din domeniul de competentă al MAI
îndeosebi în situatia producerii unor evenimente deosebite determinate de
accidente nucleare si/sau urgente radiologice, fără a se limita numai
la acestea, îndeplinind următoarele misiuni:
a) culege datele si informatiile
privind situatiile de urgentă determinate de accidente nucleare si/sau
urgente radiologice ori alte situatii de urgentă de amploare si
intensitate deosebită, cu efect transfrontalier, si asigură colaborarea
cu organismele autorizate în domeniu la nivel international;
b) înstiintează
autoritătile abilitate din statele vecine despre situatiile de
urgentă de natură nucleară si/sau radiologică ori alte
situatii de urgentă de amploare si intensitate deosebită, cu efect
transfrontalier, produse pe teritoriul national;
c) asigură gestionarea
informatiilor despre victime-persoane de altă cetătenie decât cea
română pentru situatiile de urgentă produse pe teritoriul national;
d) asigură gestionarea
informatiilor despre victime-persoane de cetătenie română pentru
situatiile de urgentă produse pe teritoriul national al altui stat;
e) asigură sprijin, potrivit
legii, în întreprinderea demersurilor de solicitare/acordare de asistentă
internatională în domeniul situatiilor de urgentă;
f) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 24. - Ministerul Apărării
Nationale, denumit în continuare MApN, asigură sprijin în cazul
producerii unor situatii de urgentă din domeniul de competentă al
MAI, îndeosebi în situatia producerii unor evenimente deosebite determinate de
accidente nucleare si/sau urgente radiologice, accidente chimice cu implicatii
în afara amplasamentului, explozii necontrolate ale munitiei rămase din
timpul conflictelor armate, căderi de obiecte din atmosferă si din
cosmos, poluări marine în zona costieră, evenimente publice de
amploare care pot genera situatii de urgentă, fără a se limita
numai la acestea, îndeplinind următoarele misiuni:
a) participă la evaluarea
riscurilor determinate de producerea unor situatii de urgentă;
b) participă, la solicitare,
la misiuni de căutare-salvare;
c) participă, la solicitare,
la misiuni de evacuare a populatiei si a unor categorii de bunuri;
d) asigură pregătirea
unor capacităti de spitalizare în vederea preluării persoanelor
rănite, iradiate si/sau contaminate;
e) asigură participarea,
alături de alte structuri cu atributii în domeniu, la instalarea
spitalelor de campanie;
f) asigură acordarea prin
structuri de specialitate a asistentei medicale de urgentă;
g) participă, la solicitare,
potrivit disponibilitătilor, la misiuni de cercetare CBRN;
h)
participă, potrivit disponibilitătilor si în conditiile legii, cu
subunităti specializate, autospeciale, mijloace si materiale consumabile
pentru decontaminare, la misiuni de decontaminare a populatiei, a unor
categorii de tehnică si mijloace de transport sau a căilor de
comunicatii rutiere;
i) participă, la solicitare,
la misiuni de supraveghere a gradului de contaminare în mediul urban si rural,
evaluare a efectelor contaminării si supraveghere a gradului de
contaminare;
j) participă, la solicitare,
la misiuni de verificare a decontaminării populatiei, tehnicii,
căilor de transport si a clădirilor cu personalul si tehnica din
unitătile specializate;
k) participă, la solicitare,
la evaluarea riscurilor determinate de producerea unor explozii necontrolate
ale munitiei rămase din timpul conflictelor armate;
l) asigură, la solicitare,
interventia operativă cu mijloace si materiale, în vederea
neutralizării efectelor unor materiale periculoase;
m) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 25. - Ministerul Culturii si
Patrimoniului National, denumit în continuare MCPN, asigură
functiile de sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din
domeniul de competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice
protejării patrimoniului cultural national.
Art. 26. - Ministerul Comunicatiilor si
Societătii Informationale, denumit în continuare MCSI, asigură
functiile de sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din
domeniul de competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul
producerii unor situatii de urgentă de amploare si intensitate
deosebită de tipul accidentelor nucleare si/sau urgentelor radiologice,
fără a se limita numai la acestea, îndeplinind următoarele
misiuni:
a) asigură, cu sprijinul
Serviciului de Telecomunicatii Speciale al MAI si al celorlalte componente ale
sistemului national de apărare, ordine publică si sigurantă
natională, functionarea retelei de comunicatii-informatică pentru
structurile implicate în gestionarea situatiilor de urgentă;
b) asigură legăturile
de telecomunicatii speciale, potrivit solicitărilor;
c) participă alături de
Serviciul de Telecomunicatii Speciale, MAI, MApN si operatorii de telefonie
mobilă la asigurarea retelelor de comunicatii de cooperare
interinstitutională;
d) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 27. - Ministerul Economiei,
Comertului si Mediului de Afaceri, denumit în continuare MECMA, prin
structurile proprii si/sau cele din coordonare, asigură functiile de
sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din domeniul de
competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor
situatii de urgentă de amploare si intensitate deosebită, de tipul
căderi de obiecte din atmosferă si din cosmos, avariere gravă a
sistemelor de gospodărire comunală, accidente chimice cu implicatii
în afara amplasamentului, fără a se limita numai la acestea,
îndeplinind următoarele misiuni:
a) monitorizează, atunci
când se dispune această măsură, prin operatorii economici de
profil, obiectivele sau instalatiile economice sursă de risc chimic, de
incendiu si explozii, care pot avea efecte asupra infrastructurii retelelor de
transport, energiei electrice, gazelor naturale, lucrărilor hidrotehnice,
precum si în domeniul asigurării functionării corespunzătoare a
sistemelor de gospodărire comunală;
b) participă, prin
operatorii economici din subordine/coordonare, la evaluarea riscurilor asupra
populatiei si mediului ca urmare a nefunctionării sau functionării
necorespunzătoare a obiectivelor economice;
c) asigură, prin operatorii
economici de profil, refacerea operativă a avariilor produse în retelele
de transport si distributie a energiei electrice si a gazelor naturale;
d) asigură, prin operatorii
specializati, furnizarea energiei electrice pentru iluminat, încălzire si
alte utilităti pentru populatia afectată sau în sprijinul
gestionării situatiei de urgentă;
e) asigură, în limita
posibilitătilor tehnice si a dotărilor, energia electrică si
termică în taberele de sinistrati/evacuati;
f) asigură refacerea
operativă a avariilor produse în retelele de transport apartinând
retelelor de utilităti publice;
g) participă, potrivit
competentelor, la monitorizarea activitătilor în domeniul nuclear;
h) participă alături de
CNCAN si operatorii economici de pe teritoriul national la evaluarea/cercetarea
cauzelor producerii accidentului nuclear/urgentei radiologice;
i) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 28. - Ministerul Educatiei,
Cercetării, Tineretului si Sportului, denumit în continuare MECTS, asigură
functiile de sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din
domeniul de competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul
producerii unor situatii de urgentă de amploare si intensitate
deosebită, de tipul accidente nucleare si/sau urgente radiologice,
căderi de obiecte din atmosferă si din cosmos, avariere gravă a
sistemelor de gospodărire comunală, accidente chimice cu implicatii
în afara amplasamentului, fără a se limita numai la acestea,
realizând următoarele misiuni:
a) participă, prin Agentia
Spatială Română, alături de alte structuri cu atributii, la
evaluarea riscurilor determinate de căderi de obiecte din atmosferă
sau din cosmos, cu prioritate pentru cele care detin surse
radioactive/nucleare;
b) participă la actiunile de
informare si educare preventivă a populatiei înainte si pe timpul
manifestării unor situatii de urgentă;
c) pune la dispozitia
autoritătilor locale unele spatii de cazare si hrănire, în vederea
cazării temporare a persoanelor evacuate;
d) participă la elaborarea
programelor de evaluare si prognoză a dispersiei norului radioactiv si a
zonelor de contaminare;
e) efectuează, prin
structurile de specialitate, măsurători ale radioactivitătii
terenului, clădirilor, factorilor de mediu în zonele contaminate
radioactiv si transmite datele obtinute, pe baza procedurilor proprii;
f) elaborează proceduri si
metode de colectare, transport si depozitare a deseurilor radioactive, cu
autorizarea CNCAN;
g) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 29. - Ministerul Mediului si
Pădurilor, denumit în continuare MMP, asigură functiile de
sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din domeniul de
competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor
situatii de urgentă de amploare si intensitate deosebită, de tipul
accidente nucleare si/sau urgente radiologice, accidente chimice cu implicatii în
afara amplasamentului, căderi de obiecte din atmosferă si din cosmos,
poluări marine în zona costieră, avariere gravă a sistemelor de
gospodărire comunală, incendii, altele decât cele la fondul
forestier, fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele
misiuni:
a) participă la evaluarea
riscului contaminării radioactive/chimice a solului, apei si aerului;
b) participă la evaluarea
riscului contaminării cu substante poluante a solului si apei în zona
costieră;
c) monitorizează factorii de
mediu, în special directia si viteza vântului;
d) informează
autoritătile si populatia cu privire la evolutia situatiei meteorologice
si hidrologice;
e) participă cu specialisti,
potrivit competentelor si tipului situatiei de urgentă, la actiuni de
stabilire a perimetrelor de securitate/sigurantă;
f) verifică si
monitorizează calitatea apei potabile si factorilor de mediu;
g) supraveghează gradul de
contaminare a culturilor, fondului forestier si păsunilor si
evaluează efectele directe si indirecte asupra oamenilor, animalelor si
mediului;
h) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 30. - Ministerul
Sănătătii, denumit în continuare MS, asigură
functiile de sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din
domeniul de competentă al MAI, îndeplinind următoarele misiuni:
a) monitorizează starea de
sănătate a populatiei, supraveghează gradul de contaminare si
evaluează efectele asupra sănătătii;
b) evaluează riscurile
îmbolnăvirii în masă a populatiei, ale aparitiilor unor epidemii,
pandemii sau contaminări de produse vegetale;
c) evaluează riscurile
contaminării radioactive a aerului, solului si apei;
d) evaluează riscul de
îmbolnăvire/intoxicare/contaminare pe timpul manifestării situatiilor
de urgentă specifice;
e) participă la evaluarea
riscurilor contaminării chimice a produselor vegetale si de origine
animală;
f) informează si
asigură educarea preventivă a populatiei cu privire la modul de
protectie individuală si colectivă;
g) participă la actiunile de
stabilizare si triaj medical;
h) participă la salvarea
persoanelor contaminate/intoxicate si dispuse în zonele contaminate, atunci
când nu este posibilă evacuarea acestora de către structurile de
interventie;
i) participă la transportul
sanitar si evacuarea cu mijloace de interventie specifice a persoanelor care au
suferit afectiuni;
j) coordonează si/sau
participă la actiunile de stabilizare si triaj medical, transport sanitar
si evacuare cu mijloace de interventie specifice a persoanelor contaminate sau
dispuse în zone de planificare la urgentă;
k) gestionează informatiile
despre victime si răniti de cetătenie română si
străină, internati în reteaua sanitară sau care necesită
tratament de specialitate si sunt contaminati chimic, radioactiv ori
suferă de boala de iradiere si sunt internate în unitătile
spitalicesti proprii;
l) participă la acordarea primului
ajutor medical de urgentă;
m) asigură pregătirea
unor capacităti de spitalizare, în vederea preluării persoanelor
rănite, iradiate, rănite si contaminate;
n) asigură primul ajutor
prespitalicesc si asistenta medicală pentru structurile de interventie
operativă;
o) asigură preluarea
medicamentelor si a instrumentarului, precum si a altor materiale
sanitar-farmaceutice provenite din ajutoare internationale si distribuirea
acestora către structurile abilitate;
p) stabileste măsurile
profilactice specifice;
q) verifică si
monitorizează calitatea apei potabile;
r) participă cu personal
specializat, tehnică si echipamente pentru efectuarea decontaminării
persoanelor rănite;
s) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 31. - Ministerul Transporturilor si
Infrastructurii, denumit în continuare MTI, asigură functiile de
sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din domeniul de
competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor
situatii de urgentă de amploare si intensitate deosebită, de tipul
incendiilor, accidentelor nucleare si/sau urgente radiologice, accidentelor
chimice cu implicatii în afara amplasamentului, căderilor de obiecte din
atmosferă si din cosmos, poluărilor marine în zona costieră,
avarierii grave a sistemelor de gospodărire comunală, fără
a se limita numai la acestea, realizând următoarele misiuni:
a) monitorizează, prin
structurile din subordine/coordonare, situatiile de urgentă produse în
apropierea căilor de comunicatii rutiere, feroviare sau a obiectivelor
aeriene;
b) monitorizează căile
de transport si transporturile efectuate, potrivit competentelor, si
asigură informarea atunci când apar blocaje, avarierea acestora sau alte
disfunctii de interes operativ în domeniul situatiilor de urgentă;
c) asigură transportul, atunci
când situatia o impune, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare,
a populatiei si a unor categorii de materiale din zonele afectate sau posibil a
fi afectate de producerea unor situatii de urgentă de amploare;
d) asigură transportul,
atunci când situatia o impune, cu respectarea reglementărilor legale în
vigoare, a populatiei si a unor categorii de materiale din localitătile de
unde se dispune evacuarea;
e) asigură transportul,
atunci când situatia o impune, cu respectarea reglementărilor legale în
vigoare, a animalelor din localitătile unde se dispune evacuarea;
f) participă prin
structurile din subordine/coordonare, potrivit prevederilor legale în vigoare,
atunci când situatia o impune, la transportul unor categorii de forte si
mijloace în/din zonele de interventie;
g) asigură măsurile de
sigurantă si de control al circulatiei, potrivit domeniului de
competentă;
h) participă la elaborarea
graficului si variantelor de transport al populatiei si al bunurilor materiale
care se evacuează;
i) participă cu personalul
propriu, tehnica si echipamentele de spălare a garniturilor de tren la
efectuarea decontaminării radioactive a acestora, potrivit
precizărilor furnizate de structurile abilitate;
j) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 32. - Serviciul Român de Informatii,
denumit în continuare SRI, asigură functiile de sprijin în situatia
producerii unor situatii de urgentă din domeniul de competentă al
MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situatii de
urgentă de amploare si intensitate deosebită, de tipul evenimente de
natură CBRN, explozii necontrolate ale munitiei rămase din timpul
conflictelor armate, evenimente publice de amploare care pot genera situatii de
urgentă. Structurile SRI participă la înlăturarea efectelor
situatiilor de urgentă, la solicitare, în măsura
disponibilitătii.
Art. 33. - Serviciul de Telecomunicatii
Speciale, denumit în continuare STS, asigură functiile de sprijin
în cazul producerii unor situatii de urgentă din domeniul de
competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor
situatii de urgentă de amploare si intensitate deosebită, prin
participarea la următoarele tipuri de misiuni:
a) asigură, cu sprijinul
MCSI, MAI si al celorlalte componente ale sistemului national de apărare,
ordine publică si sigurantă natională, functionarea retelei de
comunicatii-informatică pentru structurile implicate în gestionarea
situatiilor de urgentă;
b) asigură legăturile
de telecomunicatii speciale potrivit solicitărilor;
c) participă alături de
MCSI, MAI, MApN si operatorii de telefonie mobilă la asigurarea retelelor
de comunicatii de cooperare interinstitutională;
d) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 34. - Autoritatea Natională
Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor, denumită în
continuare ANSVSA, asigură functiile de sprijin în cazul producerii
unor situatii de urgentă din domeniul de competentă al MAI,
îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situatii de urgentă
de amploare si intensitate deosebită, de tipul accidente nucleare si/sau
urgente radiologice, accidente chimice cu implicatii în afara amplasamentului,
căderi de obiecte din atmosferă si din cosmos, poluări marine în
zona costieră, fără a se limita numai la acestea, realizând
următoarele misiuni:
a) monitorizează
contaminarea produselor vegetale si animale;
b) verifică si
monitorizează calitatea apei potabile, expuse contaminării
radioactive sau chimice;
c) înstiintează
autoritătile despre stările potential generatoare de situatii de
urgentă ca urmare a contaminării cu substante chimice toxice
industriale, radioactive sau alti poluanti;
d) înstiintează
autoritătile asupra stărilor potential generatoare de situatii de
urgentă ca urmare a poluării în zona costieră;
e) evaluează riscurile
privind contaminarea de natură chimică sau radioactivă a
aerului, solului si apei;
f) evaluează riscurile aparitiilor
unor epidemii/pandemii sau contaminări de produse vegetale ca urmare a
producerii contaminării;
g) participă cu personal,
tehnică si echipamente pentru efectuarea decontaminării animalelor;
h) asigură participarea cu
personal, tehnică si echipamente pentru efectuarea decontaminării
animalelor, atunci când situatia o impune;
i) asigură supravegherea
gradului de contaminare cu substante chimice industriale/radioactive sau
poluanti si evaluarea efectelor asupra sănătătii animale si
umane;
j) asigură coordonarea
activitătilor de ecarisare a teritoriului de animalele decedate ca urmare
a producerii unor situatii de urgentă;
k) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 35. - Comisia Natională pentru
Controlul Activitătilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, asigură
functiile de sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din
domeniul de competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul
producerii unor situatii de urgentă de amploare si intensitate
deosebită de tipul accidente nucleare si/sau urgente radiologice,
fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele
misiuni:
a) înstiintează
autoritătile cu responsabilităti în domeniu despre stările
potential generatoare de situatii de urgentă din domeniul
nuclear/radiologie, precum si despre iminenta producerii unui eveniment cu
sursă natională sau cu efecte transfrontaliere;
b) înstiintează
autoritătile internationale si tările vecine în legătură cu
producerea unei situatii de urgentă determinate de contaminarea
radiologică sau nucleară, potrivit conventiilor internationale în
domeniu;
c) monitorizează
activitătile în domeniul nuclear;
d) monitorizează obiectivele
sursă de risc nuclear si/sau radiologie, precum si transporturile de
combustibil nuclear si materiale radioactive;
e) monitorizează pericolele
si riscurile cu efecte transfrontaliere semnalate în plan extern si
asigură colaborarea cu organismele autorizate în domeniu, la nivel
national;
f) evaluează riscurile de
natură radiologică si nucleară;
g) participă la
evaluarea/cercetarea cauzelor producerii situatiilor de urgentă din
domeniul nuclear/radiologie;
h) pune la dispozitie, la
solicitare, specialisti care să asigure, potrivit competentelor,
consilierea factorilor de decizie.
Art. 36. - Societatea Natională de
Cruce Rosie, denumită în continuare SNCR, asigură functiile de
sprijin în cazul producerii unor situatii de urgentă din domeniul de
competentă ai MAI, prin asigurarea următoarelor misiuni:
a) asigură gestionarea,
alături de alte structuri abilitate, a informatiilor despre victime -
persoane cu cetătenie română sau altă cetătenie si
cooperarea cu structurile de profil internationale;
b) participă la primirea si
cazarea persoanelor evacuate;
c) participă la instalarea
taberelor de evacuati/refugiati;
d) participă la acordarea
primului ajutor prespitalicesc;
e) asigură preluarea,
potrivit legii, a unor categorii de medicamente si instrumentar medical si a
altor materiale sanitar-farmaceutice si produse de uz veterinar provenite din
ajutoare internationale si distribuirea acestora către structurile
abilitate;
f) asigură constituirea si
gestionarea unor bănci date, precum si de materiale si alimente necesare
ajutorării populatiei afectate de producerea unor situatii de
urgentă;
g) participă la asigurarea
măsurilor profilactice specifice, în vederea prevenirii
îmbolnăvirilor în masă;
h) asigură, contra cost, apa
si alte categorii de alimente de primă necesitate si medicamente pentru
persoanele aflate în imposibilitatea de a se deplasa, fără plata
serviciilor de transport sau/si asistentă la domiciliu;
i) participă la asigurarea
măsurilor necesare pentru realizarea protectiei populatiei în
adăposturi colective;
j) asigură cazarea
temporară a persoanelor evacuate;
k) participă la asigurarea
asistentei umanitare de urgentă.
Art. 37. - Celelalte componente ale
Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgentă (SNMSU)
asigură functiile de sprijin în situatia producerii unor situatii de urgentă
din domeniul de competentă al MAI, îndeplinind misiuni specifice potrivit
domeniului de competentă.
Art. 38. - (1) MAI îndeplineste functii
de sprijin pentru asigurarea managementului tipurilor de risc generatoare de
situatii de urgentă, gestionate de alte ministere si institutii publice
centrale, potrivit reglementărilor în vigoare.
(2) Misiunile asociate functiilor
de sprijin pe care MAI le are în responsabilitate si care pot fi îndeplinite de
către structurile din subordinea/coordonarea ministerului sunt
prevăzute în anexa nr. 1.
CAPITOLUL V
Conducerea si coordonarea
Art. 39. - Ordinele/Dispozitiile privind
întrebuintarea structurilor din subordinea/coordonarea MAI pentru gestionarea
unor situatii de urgentă din domeniul de competentă si realizarea
functiilor de sprijin constituie atributul:
a) comandantilor/sefilor
structurilor teritoriale, în cazul actiunilor de interventie estimate a se
desfăsura în zona de competentă;
b) inspectorilor generali
(similari), în cazul actiunilor de interventie în care sunt necesare forte si
mijloace din afara zonei de competentă a structurii teritoriale.
Art. 40. - (1) Pentru a asigura
permanenta informare a Comitetului ministerial în cazul producerii situatiilor
de urgentă, transmiterea informatiilor se realizează prin rapoarte
operative preliminare, de interventie si de evaluare a interventiei.
(2) Raportarea actiunilor de
interventie se efectuează de către organismele nominalizate la art. 4
si are ca scop informarea operativă a structurilor de conducere. Se realizează
prin culegerea, analizarea si prelucrarea informatiilor si datelor transmise pe
timpul organizării, pregătirii si desfăsurării actiunilor
de interventie, în vederea concentrării oportune si coordonării
unitare a fortelor si mijloacelor, precum si pentru aprecierea
desfăsurării interventiei.
(3) În stare de normalitate sau
în situatia în care nu sunt activate centrele pentru coordonarea si conducerea
interventiei, rapoartele operative si cele de interventie se primesc si se
transmit, pe cale ierarhică, potrivit precizărilor ordinelor si
dispozitiilor de linie ale ministrului administratiei si internelor si ale
secretarului de stat, sef al Departamentului ordine si sigurantă
publică, respectiv ale secretarului de stat pentru relatia cu institutiile
prefectului, sau rapoartelor stabilite prin arhitectura Sistemului de
Management Informational pentru Situatii de Urgentă, denumit în continuare
SMISU, la nivel national, ministerial si judetean.
(4) Raportarea operativă se
va face imediat si pe timpul producerii situatiei de urgentă, folosind
mijloacele de comunicatii si informatică.
(5) Rapoartele privind producerea
unei situatii de urgentă si cele referitoare la întrebuintarea
structurilor pe timpul asigurării misiunilor din domeniul de
competentă al IGSU vor fi transmise către CON.
(6) Rapoartele privind producerea
unei situatii pe linia ordinii si sigurantei publice si cele cu privire la
întrebuintarea structurilor vor fi transmise către COC/CNCAOR
(7) Rapoartele privind producerea
situatiilor de urgentă determinate de avarierea gravă a sistemelor de
gospodărire comunală vor fi transmise către DGRIP din cadrul
MAI.
(8) Informatiile ce vor fi
centralizate si care vor constitui baza de date în vederea elaborării
rapoartelor către Comitetul National, Comitetul ministerial sau Centrul de
decizie al CNCAOP, după caz, sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 41. - (1) Conducerea structurilor
MAI care îndeplinesc misiuni ca urmare a producerii unor situatii de
urgentă este asigurată de către Comitetul ministerial sau CNCAOP,
după caz.
(2) Conducerea structurilor
inspectoratelor generale/similar este asigurată de către inspectorul
general/similar.
(3) Conducerea inspectoratelor
judetene/similar este asigurată de către inspectorul sef/similar.
(4) Conducerea nemijlocită a
operatiunilor de interventie se asigură de comandantul actiunii,
împuternicit potrivit legii, care poate fi ajutat în îndeplinirea sarcinilor de
către grupa operativă si punctul operativ avansat.
(5) Până la sosirea la fata
locului a comandantului actiunii, conducerea operatiunilor se asigură de
comandantul sau de seful formatiunii de interventie din serviciul de
urgentă, cu sprijinul reprezentantilor autoritătii administratiei
publice locale sau al patronului, după caz.
(6) Raportarea privind evolutia
situatiei operative se realizează ierarhic până la nivelul conducerii
MAI prin inspectoratele generale.
Art. 42. - (1) Coordonarea se
realizează prin centrele operationale ale structurilor cu atributii,
după cum urmează:
a) pentru situatiile de
urgentă din domeniul riscurilor naturale, tehnologice sau biologice care
nu presupun evenimente publice de amploare si pot genera situatii de
urgentă, de către Centrul Operational National;
b) pentru evenimente publice de
amploare ce pot genera situatii de urgentă, de către Centrul operativ
de conducere al CNCAOP;
c) la nivelul inspectoratelor
generale/similar, de către centrele operationale/dispecerate, respectiv
CON în cazul IGSU;
d) la nivel judetean coordonarea
structurilor de interventie se realizează prin centrele operationale ale
inspectoratelor judetene pentru situatii de urgentă sau al altor
structuri, după caz.
(2) Pentru gestionarea
situatiilor de urgentă de amploare si complexitate ridicată, potrivit
procedurilor în vigoare, se activează următoarele structuri de
coordonare/conducere a interventiei:
a) Centrul National de Coordonare
si Conducere a Interventiei, denumit în continuare CNCCI, cu sediul în
localitatea Ciolpani si back-up-ul dispus în localul IGSU din Bucuresti;
b) centrele judetene de
coordonare si conducere a interventiei, denumite în continuare CJCCI, cu
locatiile stabilite de către fiecare inspectorat pentru situatii de
urgentă.
(3) CNCCI poate functiona partial
sau total încadrat, conform procedurilor de activare pe faze, astfel:
a) galben - alertă: toate
atributiile privind gestionarea situatiei de urgentă aflate în
această fază se transferă personalului din tura de serviciu de
la CNCCI, care se suplimentează cu specialisti din structurile
specializate ale IGSU; activitatea se desfăsoară, conform
procedurilor, în spatiile alocate CNCCI;
b) portocaliu - activare
partială a CNCCI: personalul din faza precedentă - galben, care se
suplimentează cu specialisti din alte structuri specializate ale IGSU,
precum si cu reprezentanti ai institutiilor publice centrale responsabile sau
care îndeplinesc functii de sprijin în gestionarea tipului de risc manifestat,
conform legislatiei în vigoare; activitatea se desfăsoară în spatiile
alocate CNCCI, conform procedurilor;
c) rosu - activare totală:
personalul din faza precedentă - portocaliu este suplimentat, până la
încadrarea completă prevăzută în organigrama CNCCI, cu
specialisti din cadrul tuturor institutiilor publice centrale cu atributii în
managementul situatiilor de urgentă, conform legislatiei în vigoare;
activitatea se desfăsoară în spatiile alocate CNCCI, conform
procedurilor.
(4) La nivel judetean/al
municipiului Bucuresti - Centrul operational judetean/al municipiului Bucuresti
care îsi desfăsoară activitatea pe timp de normalitate îsi creste
capacitatea de management prin alertarea personalului din structurile proprii
si din alte structuri specializate, activându-se CJCCI, respectiv CMBCCI.
(5) Atât la nivel national, cât
si la nivel judetean, Comitetul National, respectiv comitetele judetene/al
municipiului Bucuresti pentru situatii de urgentă, functionează în
aceeasi locatie cu CNCCI, respectiv CJCCI/CMBCCI, atunci când evolutia
situatiei de urgentă va impune activarea centrelor, în baza procedurilor
aprobate, pe cele 3 faze.
Art. 43. - (1) Structurile din
subordinea/coordonarea MAI, prin centrele operationale/dispecerate,
asigură pregătirea, organizarea, coordonarea si cooperarea pe timpul
actiunilor de răspuns, precum si elaborarea planurilor de interventie si
cooperare si a procedurilor specifice de interventie, corespunzător
tipurilor de risc generatoare de situatii de urgentă, evidentiate în
planurile de analiză si acoperire a riscurilor.
(2) Cooperarea structurilor din
subordinea/coordonarea MAI se va realiza prin centrele operationale/dispecerate.
(3) Responsabilitatea privind
modul de conducere si coordonare a structurilor revine conducătorilor
institutiilor, potrivit competentelor conferite de lege.
(4) În toate situatiile de
urgentă, la organizarea cooperării se vor specifica modalitătile
de interventie si relationarea fortelor care au atributii în domeniu.
(5) Informatiile privind
producerea situatiilor de urgentă se primesc în centrul
operational/dispeceratul structurilor teritoriale ale institutiilor din cadrul
MAI, de regulă, prin sistemul unic de apeluri în situatii de urgentă
- 112.
(6) Între centrele
operationale/operative legăturile de comunicatii trebuie realizate astfel
încât să asigure comunicarea cu CNCCI, CNCAOP, CON din cadrul IGSU,
CANURdin cadrul IGSU, centrele operationale pentru situatii de urgentă ale
structurilor din subordinea ministerului, cu cele ale ministerelor si
institutiilor publice centrale si centrele operative judetene implicate, cu
comandantul actiunii, punctul de comandă mobil înaintat si sefii de dispozitive.
CAPITOLUL VI
Documente operative si de
conducere
Art. 44. - (1) În vederea punerii în
aplicare a prevederilor prezentului regulament, structurile cu atributii în
gestionarea situatiilor de urgentă si asigurarea functiilor de sprijin
elaborează, fără a se limita la acestea, următoarele
documente:
a) la nivelul institutiilor
publice centrale:
1. planuri/protocoale de
cooperare;
2. planul de asigurare cu resurse
umane, materiale si financiare pentru gestionarea situatiilor de urgentă;
3. standarde operationale;
4. proceduri specifice;
b) la nivelul IGSU:
1. planuri/protocoale de
cooperare;
2. planuri de interventie pe
tipuri de risc;
3. planul de asigurare cu resurse
umane, materiale si financiare pentru gestionarea situatiilor de urgentă;
4. conceptia generală privind
planificarea, pregătirea, organizarea si desfăsurarea actiunilor de
răspuns;
5. rapoarte operative;
6. schema cu riscurile
teritoriale;
7. catalogul national cuprinzând
clasificarea localitătilor, a institutiilor, a operatorilor economici si a
obiectivelor speciale din punctul de vedere al protectiei civile;
8. metodologii, norme, normative,
regulamente, instructiuni;
9. standarde operationale;
10. proceduri pentru gestionarea
situatiilor de urgentă;
11. harta cu organizarea
interventiei la nivel national;
12. planul de evacuare în
situatii de urgentă si cel în caz de conflict armat;
13. ordine pentru
interventie/evacuare;
c) la nivelul celorlalte
inspectorate generale (similare):
1. planuri/protocoale de
cooperare;
2. planuri de protectie si
interventie în situatii de protectie civilă;
3. planuri de evacuare;
4. planul de asigurare cu resurse
umane, materiale si financiare pentru gestionarea situatiilor de urgentă;
5. metodologii, norme, normative,
regulamente, instructiuni;
6. standarde operationale;
7. proceduri pentru gestionarea
situatiilor de urgentă;
d) la nivelul inspectoratelor
pentru situatii de urgentă judetene/al municipiului Bucuresti:
1. planuri/protocoale de
cooperare;
2. planuri de interventie pe
tipuri de risc;
3. planuri operative de interventie;
4. planuri operative de
interventie la obiectivele de risc;
5. planul de asigurare cu resurse
umane, materiale si financiare pentru gestionarea situatiilor de urgentă;
6. conceptia specifică
privind planificarea, pregătirea, organizarea si desfăsurarea
actiunilor de răspuns;
7. schema cu riscurile
teritoriale din zona de competentă;
8. planul de înstiintare si
alarmare;
9. catalogul local cuprinzând
clasificarea localitătilor, a institutiilor, a operatorilor economici si a
obiectivelor speciale din punctul de vedere al protectiei civile;
10. proceduri pentru gestionarea
situatiilor de urgentă;
11. harta cu organizarea
interventiei în zona de competentă;
12. planurile de evacuare în
situatii de urgentă si cele în caz de conflict armat;
e) la nivelul inspectoratelor
judetene/al municipiului Bucuresti (altele decât inspectoratele judetene/al
municipiului Bucuresti pentru situatii de urgentă):
1. planuri/protocoale de
cooperare;
2. planuri de protectie si
interventie în situatii de protectie civilă;
3. planuri de evacuare;
4. planuri operative de
interventie;
5. planul de asigurare cu resurse
umane, materiale si financiare pentru gestionarea situatiilor de urgentă;
6.
harta cu întrebuintarea fortelor si mijloacelor.
(2) În vederea îndeplinirii
responsabilitătilor specifice, conducătorii institutiilor pot decide
întocmirea si a altor tipuri de documente.
Art. 45. - Schema fluxului informational
pentru managementul situatiilor de urgentă din domeniul de competentă
al MAI este prevăzută în anexa nr. 3.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 46. - Atributiile comitetelor
ministeriale si ale centrelor operative, precum si competentele acestora sunt
cele prevăzute de legislatia specifică domeniului situatiilor de
urgentă.
Art. 47. - Detalierea rolului, locului si
responsabilitătilor structurilor reprezentate în CNCCI sunt precizate în
regulamentul de organizare si functionare al acestuia, elaborat de IGSU si
aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 48. - Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1
la regulament
Tipuri de misiuni pe care
structurile Ministerului Administratiei si Internelor le pot desfăsura în
vederea asigurării functiilor de sprijin stabilite în competentă
I. Monitorizarea pericolelor si riscurilor specifice, precum
si a efectelor negative ale acestora:
1. Monitorizarea pericolelor
a) monitorizarea obiectivelor
economice sursă de risc chimic;
b) cercetarea si monitorizarea
contaminării chimice si radioactive potrivit dotării si
competentelor;
c) monitorizarea riscurilor care
pot produce evenimente publice de amploare ce pot genera situatii de
urgentă;
d) monitorizarea incendiilor la
fondul forestier;
e) monitorizarea incendiilor, mai
putin cele la fondul forestier;
f) participarea la monitorizarea
inundatiilor;
g) monitorizarea căilor de
comunicatii ca urmare a producerii fenomenului de polei;
h) participarea la monitorizarea
poluărilor în zona marină si costieră;
i) monitorizarea unor evenimente
datorate avarierii sistemului de gospodărire comunală;
j) monitorizarea zonelor în care
au fost descoperite munitii neexplodate din timpul conflictelor militare;
k) monitorizarea efectelor
situatiilor de urgentă determinate de accidente de amploare pe căile
de transport;
l) monitorizarea obiectivelor economice
sursă de risc la incendii si explozii;
m) monitorizarea elementelor de
infrastructură critică natională si/sau europeană
specifice.
2. Evaluarea riscurilor:
a) contaminări chimice,
biologice, radioactive ale aerului, solului si apei;
b) cutremure, alunecări,
prăbusiri de teren în zone locuite, miniere, cu elemente de
infrastructură si zone nepopulate;
c) explozii si incendii;
d) căderi de obiecte din
atmosferă sau din cosmos;
e) contaminări de produse
vegetale si produse de origine animală, epizootii si zoonoze;
f) avarierea gravă a
sistemelor de gospodărire comunală;
g) atacuri teroriste si
managementul consecintelor acestora;
h) blocarea sau surprinderea
persoanelor si/sau animalelor
în medii ostile vietii;
i) evenimente publice de
amploare;
j) avalanse;
k) inundatii, accidente grave.
3. Cercetarea cauzelor producerii unor situatii de urgentă si
evaluarea actiunilor de prevenire si răspuns în situatii de urgentă:
a) analizarea conditiilor care au
determinat producerea unei situatii de urgentă;
b) analizarea modului în care
structurile cu atributii si-au îndeplinit sarcinile legale;
c) analizarea actiunilor
desfăsurate în vederea prevenirii unei situatii de urgentă;
d) analizarea disfunctiilor
apărute pe timpul gestionării situatiei de urgentă, care au
determinat agravarea situatiei gestionate sau aparitia unora complementare;
e) determinarea
posibilitătii producerii situatiilor de urgentă în domeniile de
competentă pentru care se asigură monitorizarea si evaluarea
pericolelor si riscurilor specifice.
4. Centralizarea datelor si informatiilor în vederea informării
structurilor de management stabilite la nivelul ministerului:
a) primirea/transmiterea
rapoartelor preliminare, a celor de situatie operativă si de evaluare a
interventiei;
b) centralizarea, analizarea si
prelucrarea datelor furnizate prin rapoarte la nivelul
unitătii/subunitătii;
c) transmiterea datelor si
informatiilor către structurile ierarhic superioare;
d) întocmirea sintezelor
operative în vederea informării Comitetului ministerial pentru situatii de
urgentă sau Centrului de decizie al CNCAOP;
e) elaborarea sintezelor
operative în vederea informării Comitetului National pentru Situatii de
Urgentă.
II. Informarea, înstiintarea si avertizarea:
1. Informarea si educarea
preventivă a populatiei
a) pregătirea si prezentarea
de lectii în sistemul educational de toate gradele;
b) pregătirea si prezentarea
de informări si materiale documentare în cadrul sistemului institutional
de pregătire a personalului propriu;
c) pregătirea si prezentarea
prin mass-media a unor materiale cu caracter instructiv-educativ;
d) generalizarea si promovarea
experientei pozitive prin mijloacele la dispozitia structurilor;
e) informarea celorlalte
autorităti despre probabilitatea producerii unei situatii de urgentă,
efectele probabile, modul de cooperare si măsurile de protectie ce trebuie
adoptate;
f) coordonarea actiunilor de
formare si pregătire profesională a personalului de specialitate cu
atributii în domeniul situatiilor de urgentă în calitate de autoritate de
reglementare.
2.
Înstiintarea autoritătilor administratiei publice:
a) despre stările potential
generatoare de situatii de urgentă;
b) despre iminenta producerii
situatiilor de urgentă, atunci când se detin informatii în acest sens;
c) despre situatiile de
urgentă cu efect transfrontalier, atunci când se detin informatii în acest
sens înaintea operatorilor economici sursă de risc;
d) despre probabilitatea
producerea situatiei de urgentă, efectele probabile, modul de cooperare si
măsurile de protectie ce trebuie adoptate.
3. Avertizarea populatiei:
a) în ceea ce priveste iminenta
manifestării unei situatii de urgentă;
b) transmiterea către
populatie si structurile interesate a unor informatii privind producerea unor
situatii de urgentă cu efecte asupra populatiei si mediului.
III.
Planificarea si pregătirea resurselor si serviciilor:
a) pregătirea din timp a
capabilitătilor ce vor actiona în folos propriu si în sprijinul
autoritătilor administratiei publice locale, la solicitare;
b) mentinerea în permanentă
stare de functionare a mijloacelor tehnice, echipamentelor si materialelor
destinate interventiei;
c) pregătirea continuă
a personalului asupra modului de actiune;
d) punerea la dispozitie a
resurselor umane, financiare si materiale în vederea desfăsurării
misiunilor de interventie.
IV. Realizarea legăturilor de comunicatii si
informatică:
Structurile MAI au atributii
numai în ceea ce priveste asigurarea misiunilor specifice în folosul
capabilitătilor proprii si nu în sprijinul altor institutii cu atributii
în managementul situatiilor de urgentă, acest tip de misiuni putând fi
executate, la ordin, cu sprijinul tehnic si logistic al componentelor SNMSU
care au în dotare mijloace tehnice adecvate.
V. Căutarea, descarcerarea si salvarea persoanelor si
animalelor:
a) căutarea persoanelor
aflate în dificultate sau date dispărute;
b) salvarea/descarcerarea
persoanelor surprinse în medii ostile vietii;
c) participarea la actiuni de
salvare a persoanelor blocate/surprinse la înăltimi;
d) participarea la actiuni de
distrugere a zăpoarelor de gheată sau de degajare a elementelor care
blochează cursurile de apă;
e) asigurarea măsurilor de
stabilizare si triaj medical pentru persoanele care au fost afectate fizic,
contaminate sau intoxicate ca urmare a producerii unor situatii de
urgentă;
f) participarea la căutarea
si salvarea animalelor surprinse în medii ostile vietii;
g) transport sanitar si evacuare
cu mijloace de interventie specifice;
h) salvarea persoanelor aflate în
pericol si surprinse pe mare sau în zona de litoral;
i) scoaterea persoanelor decedate
din locuri greu accesibile;
j) deblocarea persoanelor
surprinse în locuinte, subsoluri sau lifturi, când nu există alte
posibilităti tehnice de acces;
k) gestionarea informatiilor
despre victime - persoane cu cetătenie română;
l) gestionarea informatiilor despre
victime - persoane de altă cetătenie decât cea română.
VI. Evacuarea persoanelor, populatiei, bunurilor materiale si
a valorilor de patrimoniu periclitate:
a) asigurarea măsurilor
pentru evacuare;
b) evidenta populatiei evacuate;
c) evacuarea de urgentă, pe
calea aerului, apei sau rutier, a cetătenilor aflati în pericol si/sau a
unor categorii de bunuri materiale;
d) participarea la evacuarea
persoanelor si/sau animalelor în afara zonelor contaminate chimic, biologic,
radiologie, nuclear sau cu pericol de explozii ori intoxicări;
e) evacuarea populatiei existente
în interiorul perimetrului de securitate/sigurantă;
f) asigurarea primirii si
cazării persoanelor evacuate/refugiate;
g) instalarea taberelor de
evacuati/refugiati;
h) transportul populatiei din
zonele afectate de situatii de urgentă;
i) participarea la evacuarea
valorilor culturale importante si a bunurilor de patrimoniu;
j) securitatea zonelor evacuate;
k) controlul si îndrumarea
circulatiei;
l) evacuarea fondului arhivistic
national;
m) asigurarea conditiilor de
subzistentă în taberele de evacuati/refugiati;
n) transportul, atunci când
situatia o impune, al personalului de interventie apartinând echipelor
internationale sau al unor mijloace tehnice apartinând acestora;
o) asigurarea protectiei
persoanelor cu functii de conducere din institutiile fundamentale ale statului
în locurile în care acestea vor fi evacuate si a pazei noilor sedii de lucru,
precum si a resedintelor puse la dispozitie;
p) receptia si depozitarea unor
categorii de bunuri evacuate/valori de patrimoniu.
VII.
Acordarea asistentei medicale de urgentă:
a) suplimentarea capacitătii
de spitalizare pentru fiecare unitate spitalicească proprie, din subordine
sau coordonare;
b) instalarea spitalelor de
campanie;
c) instalarea unor puncte de prim
ajutor în afara unitătilor spitalicesti;
d) instalarea unor puncte de
triaj medical în afara unitătilor spitalicesti;
e) asigurarea asistentei medicale
pentru structurile de interventie operativă;
f) acordarea asistentei medicale
de urgentă persoanelor afectate de producerea situatiilor de urgentă;
g) acordarea primului ajutor
prespitalicesc;
h) preluarea medicamentelor, a
instrumentarului si a altor materiale sanitar-farmaceutice si produse de uz
veterinar provenite din ajutoare internationale si distribuirea acestora
către structurile abilitate;
i) acordarea asistentei medicale
de urgentă pentru echipele de interventie apartinând structurilor
nationale sau internationale participante la gestionarea situatiei de
urgentă;
j) asigurarea de medicamente si
instrumentar medical.
VIII.
Prevenirea îmbolnăvirilor în masă:
a) securitatea zonelor de
carantină;
b) utilizarea unor antidoturi
si/sau vaccinuri/seruri;
c) marcarea/semnalizarea unor
raioane/itinerare interzise accesului fără adoptarea unor măsuri
de protectie specifice;
d) executarea decontaminării
la iesirea din zonele afectate;
e) executarea de analize de
laborator;
f) actiuni cu caracter
informativ;
g) alte măsuri specifice
stabilite de autoritătile sanitare.
IX. Localizarea si stingerea incendiilor:
a) localizarea, limitarea
propagării, stingerea incendiilor si lichidarea consecintelor acestora,
inclusiv a incendiilor în masă;
b) localizarea si stingerea
incendiilor la fondul forestier.
X. Neutralizarea efectelor materialelor periculoase:
a) stabilirea perimetrelor de
securitate/sigurantă;
b) interventia operativă cu
mijloace si materiale în vederea neutralizării efectelor unor materiale
periculoase;
c) evacuarea locală a
populatiei existente în interiorul perimetrului de securitate.
XI. Asigurarea transportului fortelor si mijloacelor de
interventie, persoanelor evacuate si altor resurse:
a) elaborarea conceptiei privind
variantele de transport si constituirea parcului de mijloace necesare
realizării acesteia;
b) dirijarea circulatiei si
asigurarea securitătii rutiere;
c) stabilirea si pregătirea
punctelor de îmbarcare a evacuatilor din zonele afectate;
d) realizarea graficului de
transport si asigurarea mijloacelor necesare pentru efectuarea evacuării;
e) supravegherea, fluidizarea si
controlul circulatiei auto;
f) transportul resurselor
necesare pentru interventie si asistentă de primă necesitate în
situatii de urgentă;
g) participarea la transportul
apei, hranei, medicamentelor si al altor materiale de primă necesitate în
folosul unor colectivităti umane;
h) participarea la actiuni de
transvazare a unor lichide dintr-un rezervor în altul, potrivit
caracteristicilor mijloacelor tehnice din dotare;
i) asigurarea transportului
fortelor si mijloacelor de interventie si al altor resurse;
j) participarea cu mijloace
specializate la transportul unor categorii de personal, tehnică si
materiale;
k) sprijin pentru personalul
serviciului de ambulantă în transportul de persoane supraponderale aflate
în situatii critice de sănătate;
l) asigurarea transportului unor
categorii de materiale si mijloace tehnice apartinând echipelor internationale
participante la interventie pe teritoriul national;
m) asigurarea transportului urban
necesar pentru realizarea evacuării;
n) controlul si evidenta autoevacuării.
XII.
Asigurarea apei si hranei pentru persoanele si animalele afectate sau evacuate:
a) participarea la asigurarea si
transportul apei si hranei pentru persoanele si animalele evacuate;
b) participarea la asigurarea si
transportul apei si hranei pentru animalele evacuate;
c) distribuirea apei si/sau
hranei pentru persoanele afectate sau evacuate si/sau pentru animalele
evacuate;
d) participarea, la ordin, la
asigurarea, contracost, a apei, alimentelor de primă necesitate si
medicamentelor pentru persoanele aflate în imposibilitatea de a se deplasa,
fără plata serviciilor de transport sau/si asistentă la
domiciliu;
e) participarea la asigurarea
apei si hranei pentru persoanele si/sau animalele dispuse în zone cu restrictii
privind consumul unor categorii de alimente sau lichide.
XIII. Asigurarea cazării si
adăpostirii persoanelor afectate sau evacuate:
a) asigurarea protectiei
persoanelor cu functii de conducere din institutiile fundamentale ale statului
în locurile în care acestea vor fi evacuate si a pazei noilor sedii de lucru,
precum si a resedintelor puse la dispozitie;
b) asigurarea măsurilor
necesare pentru realizarea protectiei populatiei în adăposturi colective;
c) asigurarea cazării
temporare a membrilor de familie;
d) asigurarea cazării
personalului apartinând echipelor internationale participante la interventie pe
teritoriul national.
XIV.
Asigurarea energiei pentru iluminat, încălzire si alte utilităti:
a) asigurarea, în limita
posibilitătilor tehnice si a dotărilor, a energiei electrice si
termice în taberele de sinistrati/evacuati;
b) asigurarea, în limita
posibilitătilor tehnice si a dotărilor, a energiei electrice si
termice în punctele/raioanele de interventie.
XV. Efectuarea depoluării si decontaminării:
a) supravegherea gradului de
contaminare în perimetrul raioanelor de interventie;
b) aplicarea măsurilor de
limitare a împrăstierii substantelor poluante sau toxice pentru asigurarea
protectiei populatiei surprinse în perimetrul raioanelor de interventie;
c) participarea cu personal
specializat, tehnică si echipamente pentru efectuarea depoluării si
decontaminării;
d) stabilirea prioritătilor
pentru monitorizarea gradului de contaminare si centralizarea datelor privind
contaminarea;
e) asigurarea operativă a
fortelor si mijloacelor de sprijin, precum si a materialelor necesare pentru
realizarea decontaminării populatiei si a căilor rutiere;
f) efectuarea decontaminării
populatiei;
g) supravegherea gradului de
contaminare în mediul urban si rural, evaluarea efectelor si realizarea decontaminării;
h) supravegherea gradului de
contaminare, evaluarea efectelor si depoluarea marină si costieră, în
caz de poluare cu hidrocarburi si alte substante dăunătoare;
i) spălarea carosabilului
care prezintă scurgeri de combustibil rezultat din evenimente de
circulatie sau accidentale;
j) ecarisarea teritoriului;
k) stabilirea prioritătilor
pentru efectuarea decontaminării si depoluării;
l) decontaminarea terenurilor si a
rezervatiilor.
XVI.
Mentinerea si restabilirea ordinii publice:
a) mentinerea ordinii publice si
asigurarea pazei în taberele de evacuati/refugiati;
b) intensificarea măsurilor
de ordine publică si a celor de combatere a infractiunilor si a altor
fapte antisociale în zonele/raioanele afectate de producerea situatiilor de
urgentă;
c) paza sau protectia unor
categorii de materiale rămase în localitătile/raioanele afectate de
producerea situatiilor de urgentă si din care populatia a fost
evacuată;
d) asigurarea securitătii
convoaielor cu ajutoare umanitare;
e) organizarea dispozitivelor de
blocare a zonei afectate, aplicarea măsurilor de interzicere a circulatiei
si dirijarea acesteia pe alte rute;
f) asigurarea, prin misiuni
specifice, a interventiei fortelor si mijloacelor specializate în zonele
afectate;
g) mentinerea ordinii publice pe
timpul desfăsurării de manifestări, întruniri sau alte
activităti de amploare;
h) restabilirea ordinii publice
când aceasta a fost tulburată prin orice fel de actiuni sau fapte care
contravin legilor în vigoare;
i) sprijinirea activitătii
de evacuare a populatiei;
j) asigurarea protectiei
populatiei si a unor categorii de materiale pe timpul evacuării;
k) asigurarea climatului de
ordine si sigurantă publică înainte, pe timpul si după
finalizarea unor actiuni de interventie;
l) asigurarea securitătii locurilor,
punctelor, raioanelor de depozitare a unor categorii de tehnică,
materiale, echipamente, alimente etc. primite în vederea ajutorării
persoanelor afectate de producerea unor situatii de urgentă sau
participantilor la actiuni de interventie de amploare;
m) asigurarea
protectiei/securitătii echipelor internationale participante la actiuni de
interventie pe teritoriul national.
XVII.
Logistica interventiilor:
a) asigurarea bazei materiale
pentru realizarea functiilor de sprijin în raport cu domeniul de activitate,
precum si pentru obiectivele din coordonare/subordine sau de sub autoritatea
acestuia;
b) întocmirea si actualizarea,
potrivit legislatiei în vigoare, a planurilor de asigurare cu resurse umane,
materiale si financiare pentru gestionarea situatiilor de urgentă;
c) actualizarea si modificarea,
după caz, potrivit reglementărilor legale în vigoare, a normativelor
tehnice si/sau a unor inventare de complete;
d) aplicarea, potrivit
prevederilor legale, a procedurilor de achizitii a unor categorii de materiale
si tehnică prin proceduri simplificate;
e) asigurarea carburantilor
si/sau unor piese de schimb pentru mijloacele tehnice ale echipelor de
interventie internationale care actionează/au actionat pe teritoriul
national.
XVIII.
Reabilitarea zonei afectate:
a) restabilirea stării de
normalitate;
b) participarea la
activităti de scoatere a apei din subsoluri si incinte;
c) degajarea de aluviuni, animale
moarte si alte materiale;
d) participarea, alături de
alte structuri cu atributii în domeniu, la înlăturarea de pietre/stânci
căzute pe carosabil;
e) participarea, alături de
alte structuri cu atributii în domeniu, la degajarea de panouri publicitare
care partial s-au desprins din sistemele de prindere si pot accidenta, prin
cădere definitivă, persoane sau pot provoca daune materiale;
f) degajarea de arbori care sunt
căzuti sau prezintă riscuri de cădere si care pot pune în
pericol viata si sănătatea persoanelor;
g) evacuări de apă din
fântâni sau puturi unde se constată că există riscul de
amenintare a vietii oamenilor prin îmbolnăviri;
h) îndepărtarea de elemente
constructive din acoperisurile constructiilor care, prin cădere, pot pune
în pericol viata oamenilor;
i) evacuarea de apă
rezultată din ploi, scurgeri, pânză freatică, topirea
zăpezii care a inundat curti, subsoluri, canale, beciuri etc;
j) participarea la evaluarea
pagubelor materiale produse de efectele situatiilor de urgentă.
XIX.
Acordarea de ajutoare de primă necesitate, despăgubiri si
asistentă socială, psihologică si religioasă:
a) acordarea de ajutoare
umanitare de primă necesitate pentru populatia afectată;
b) asigurarea asistentei
umanitare de urgentă;
c) acordarea de ajutoare si
despăgubiri financiare pentru populatie, operatori economici, institutii
si unităti administrativ-teritoriale afectate;
d) acordarea asistentei
psihologice prin structurile specializate si SNCR din România, cu sprijinul
Colegiului Psihologilor sau al altor organizatii profesionale.
ANEXA Nr. 2*)
la regulament
SITUATIA PRIVIND DATELE
CENTRALIZATE PE TIMPUL
GESTIONĂRII
SITUATIILOR DE URGENTĂ GENERATE
DE TIPURILE DE RISC
PRODUSE ÎN PERIOADA .....
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |