MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 587 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 19 august 2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 992 din 8 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Codul de
procedură penală
Decizia nr. 993
din 8 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării
obligatiilor de plată rezultate din contracte comerciale
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
857. -
Hotărâre privind acordarea unor ajutoare de urgentă familiilor
apartinătoare victimelor incendiului survenit la Spitalul Clinic de
Obstetrică-Ginecologie „Prof. Dr. Panait Sârbu”
858. -
Hotărâre pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr.
175/2009 privind numirea reprezentantilor Guvernului în Consiliul Economic si
Social
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
591. - Ordin al directorului general al Agentiei Nationale de
Cadastru si Publicitate Imobiliară pentru aprobarea organigramei Centrului
National de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie si Teledetectie si a
oficiilor de cadastru si publicitate imobiliară
Ordonanta
Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului de
garantare a depozitelor în sistemul bancar
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 8 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Codul de
procedură penală
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-sef
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Codul de
procedură penală, exceptie ridicată de Varga Zsolt în Dosarul
nr. 10.302/320/2009 al Judecătoriei Târgu Mures.
La apelul
nominal lipseste autorul exceptiei, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza este în stare de
judecată.
Presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 5 octombrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 10.302/320/2009, Judecătoria Târgu
Mures a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Codul de
procedură penală.
Exceptia a
fost ridicată de inculpatul Varga Zsolt cu ocazia solutionării unei
cereri de recuzare a unui judecător.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile art. 52
alin. 2 din Codul de procedură penală contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3) si ale art. 24,
deoarece instanta care este investită cu solutionarea unei cereri de
recuzare nu este obligată să încunostinteze si părtile despre
termenul la care se solutionează această cerere, în conditiile în
care trebuie, în mod obligatoriu, să încunostinteze procurorul.
Instanta de judecată apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate invocată este neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 52 alin. 2 din Codul de
procedură penală, care au următorul cuprins: „Examinarea
declaratiei de abtinere sau a cererii de recuzare se face de îndată,
ascultându-se procurorul când este prezent în instantă, iar dacă se
găseste necesar, si părtile, precum si persoana care se abtine sau a
cărei recuzare se cere.”
Autorul exceptiei consideră
aceste dispozitii de lege ca fiind contrare prevederilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (3)
privind dreptul la un proces echitabil si ale art. 24 referitoare la dreptul la
apărare.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine că procedura de solutionare a
cererilor de recuzare face parte integrantă din procedura de
judecată.
Potrivit Constitutiei,
legiuitorul este unica autoritate competentă să reglementeze
procedura de judecată, cazurile în care sedintele de judecată nu sunt
publice, precum si căile de atac si conditiile exercitării acestora.
Reglementarea procedurii de solutionare
a cererilor de recuzare reflectă preocuparea legiuitorului pentru
asigurarea celeritătii acestei proceduri. Astfel, potrivit art. 52 alin. 2
din Codul de procedură penală, examinarea cererii de recuzare se face
„de îndată”, iar părtile sunt ascultate numai „dacă se
găseste necesar”, în vederea împiedicării tergiversării
solutionării cererii de recuzare si, implicit, a cauzei în care aceasta a
fost formulată.
În ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 52 alin. 2 din Codul de
procedură penală în raport cu art. 16 alin. (1) din Constitutie,
Curtea constată că dispozitiile de lege criticate referitoare la
procedura recuzării în materie penală nu instituie privilegii sau
discriminări pentru părtile cărora li se aplică aceste prevederi
legale.
De asemenea, aceste dispozitii
legale nu aduc atingere dreptului persoanei ca, în tot cursul procesului,
să fie asistată de un avocat, ales sau numit din oficiu, si de a se
prevala neîngrădit de toate garantiile pe care le presupune un proces
echitabil, astfel încât nu poate fi retinută nici pretinsa încălcare
a prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1) si ale art. 24.
De altfel, Curtea
Constitutională s-a mai pronuntat asupra constitutionalitătii
dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Codul de procedură penală prin
Decizia nr. 241 din 27 mai 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 562 din 24 iunie 2004, si
prin Decizia nr. 306 din 8 iulie 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 792 din 27 august 2004,
respingând exceptia ca fiind neîntemeiată.
Întrucât nu au intervenit
elemente noi, solutia adoptată în aceste decizii, precum si considerentele
pe care se întemeiază sunt valabile si în cauza de fată.
Pentru motivele expuse, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52
alin. 2 din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de
Varga Zsolt în Dosarul nr. 10.302/320/2009 al Judecătoriei Târgu Mures.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 8 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 8 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din contracte
comerciale
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Ingrid Alina Tudora -
magistrat-asistent
Pe rol se
află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind
măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de
plată rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicată de
Societatea Comercială „Vacnoc Cons” - S.R.L. din Ploiesti, judetul Prahova,
în Dosarul nr. 10.387/281/2009 al Judecătoriei Ploiesti - Sectia
civilă.
La apelul nominal răspunde
administratorul pentru partea Societatea Comercială „Nosotroses Group” -
S.R.L. din Blejoi, fiind lipsă celelalte părti, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Societatea Comercială
„Nosotroses Group” - S.R.L. din Blejoi solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciind că reglementarea criticată nu
contravine normelor constitutionale invocate.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate,
invocând, în acest sens, jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 13 octombrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 10.387/281/2009, Judecătoria
Ploiesti - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din contracte
comerciale, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Vacnoc
Cons” - S.R.L. din Ploiesti, judetul Prahova, într-o cauză civilă
având ca obiect ordonantă de plată.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile art. 7 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 aduc atingere
impartialitătii judecătorului si încalcă dreptul la un proces
echitabil, precum si dreptul la apărare, prin nerespectarea
egalitătii de tratament a părtilor, respectiv a egalitătii de
arme procesuale. Astfel, apreciază că această reglementare
favorizează creditorul prin instituirea unui termen scurt înlăuntrul
căruia judecătorul este obligat să ceară
explicatii/lămuriri si să stăruie în efectuarea plătii
sumei datorate de debitor înainte de a se cunoaste actele si mijloacele de
probă ale acestuia.
Judecătoria Ploiesti -
Sectia civilă nu si-a exprimat opinia în legătură cu exceptia de neconstitutionalitate
formulată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii
prezente, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, prevederile
legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
îl constituie prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligatiilor de plată rezultate din contracte comerciale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, ordonantă
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 118/2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 2 iunie 2008.
Textul de lege criticat are
următorul cuprins:
- Art. 7 alin. (1): „ Pentru
solutionarea cererii, judecătorul dispune citarea părtilor, potrivit
dispozitiilor Codului de procedură civilă referitoare la pricinile
urgente, pentru explicatii si lămuriri, precum si pentru a stărui în
efectuarea plătii sumei datorate de debitor ori pentru a se ajunge la o
întelegere a părtilor asupra modalitătilor de plată. Citatia va
fi înmânată părtii cu 3 zile înaintea termenului de judecată.”
Autorul exceptiei sustine că
prevederile legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art.
21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
într-un termen rezonabil, art. 24 alin. (1) privind dreptul la apărare si
art. 124 alin. (2) potrivit cărora justitia este unică, impartială
si egală pentru toti. De asemenea, autorul exceptiei invocă si
încălcarea art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care statuează
dreptul la un proces echitabil.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că prevederile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 119/2007 au mai făcut obiect al controlului
de constitutionalitate, exemplu fiind Decizia nr. 210 din 4 martie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 10 mai 2010, Decizia nr. 1.001 din 7
octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 18 noiembrie 2008, sau Decizia nr. 1.116 din
16 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 776 din 19 noiembrie 2008.
Cu acele prilejuri, Curtea a
statuat că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 a fost
adoptată pentru a stabili măsuri pentru combaterea întârzierii
executării obligatiilor de plată asumate prin contracte comerciale si
pentru stabilirea unei proceduri simplificate de solutionare a actiunilor în
justitie având ca obiect asemenea obligatii.
Prevederile de lege criticate
sunt în sensul aplicării principiului rolului activ al judecătorului
care, la solutionarea pricinilor în primă instantă, are obligatia de
a încerca împăcarea părtilor. Împrejurarea că, potrivit art. 7
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007, judecătorul
citează părtile pentru explicatii si lămuriri si stăruie în
efectuarea plătii sumei datorate înseamnă că hotărârea se
va pronunta numai după ce judecătorul va analiza toate probele aflate
la dosar, inclusiv pe cele propuse de debitor. Mai mult, art. 2 din
ordonantă prevede că procedura reglementată de acest act
normativ vizează exclusiv creantele certe, lichide si exigibile ce
reprezintă obligatii de plată a unor sume de bani care rezultă
din contracte comerciale, iar art. 10 dispune că ordonanta de plată
se va emite numai în urma verificării cererii, pe baza înscrisurilor
depuse potrivit art. 6 alin. (2), a declaratiilor părtilor, precum si a
celorlalte probe administrate, instanta constatând că cererea este
întemeiată.
Pe de altă parte,
prevederile art. 13 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 dau
posibilitatea contestării de către debitor a ordonantei de plată
si reglementează procedura pentru exercitarea căii de atac. Asa
fiind, Curtea constată că prevederile legale criticate de autorul
exceptiei nu numai că nu încalcă dispozitiile constitutionale si
conventionale invocate, ci, dimpotrivă, dau expresie acestora.
Întrucât nu au apărut
împrejurări noi, care să determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale în această materie, solutia adoptată în precedent,
precum si considerentele pe care aceasta se întemeiază îsi mentin valabilitatea
si în cauza de fată.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.
d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din contracte
comerciale, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Vacnoc Cons”
- S.R.L. din Ploiesti, judetul Prahova, în Dosarul nr. 10.387/281/2009 al
Judecătoriei Ploiesti - Sectia civilă.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 8 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind acordarea unor ajutoare de urgentă
familiilor apartinătoare victimelor incendiului survenit la Spitalul
Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Prof. Dr. Panait Sârbu”
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al
art. 28 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă acordarea unor ajutoare de
urgentă familiilor apartinătoare victimelor incendiului survenit la
Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Prof. Dr. Panait Sârbu”.
(2) Cuantumul ajutoarelor
prevăzute la alin. (1) se stabileste după cum urmează:
a) câte 5.000 lei pentru fiecare
persoană decedată;
b) câte 3.000 lei pentru fiecare
persoană grav afectată.
Art. 2. - (1) Sumele care se acordă cu titlu de ajutoare de
urgentă potrivit prevederilor prezentei hotărâri vor fi ridicate de
către un membru al familiei cu capacitate deplină de exercitiu al
drepturilor civile stabilit prin anchetele sociale efectuate de agentiile
judetene pentru prestatii sociale în a căror rază teritorială
locuiesc familiile persoanelor decedate.
(2) Ajutoarele prevăzute la
art. 1 se suportă din creditele bugetare aprobate cu această
destinatie în bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale pe
anul 2010.
Art. 3. - Ajutoarele de urgentă se acordă în baza
aprobării ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, pe
măsură ce sunt primite anchetele sociale efectuate de agentiile
judetene pentru prestatii sociale în a căror rază teritorială
locuiesc familiile persoanelor decedate, care vor efectua si plata acestora.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul
sănătătii,
Cseke Attila
Ministrul muncii,
familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Ministrul administratiei
si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor
publice,
Bucuresti, 18 august 2010.
Nr. 857.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului
nr. 175/2009 privind numirea reprezentantilor Guvernului în Consiliul Economic
si Social
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al
art. 13 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 109/1997 privind organizarea si
functionarea Consiliului Economic si Social, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Punctele 2, 5, 7, 9, 11
si 13 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 175/2009 privind numirea
reprezentantilor Guvernului în Consiliul Economic si Social, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 26 februarie
2009, cu modificările ulterioare, se modifică si vor avea
următorul cuprins:
„2. Gheorghe Emacu - Ministerul
Administratiei si Internelor;
......................................................................................
5. Alexandru Nazare - Ministerul
Finantelor Publice;
......................................................................................
7. Borbely Károly - Ministerul
Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri;
......................................................................................
9. Eusebiu Pistru - Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii;
......................................................................................
11. Marin Anton - Ministerul
Mediului si Pădurilor;
......................................................................................
13. Bárna Tanczos - Ministerul
Agriculturii si Dezvoltării Rurale.”
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii,
familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Bucuresti, 18 august 2010.
Nr. 858.
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI
SI INTERNELOR
AGENTIA NATIONALĂ DE CADASTRU SI PUBLICITATE
IMOBILIARĂ
pentru aprobarea
organigramei Centrului National de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie si
Teledetectie si a oficiilor decadastru si publicitate imobiliară
Având în vedere:
- referatul Directiei informatice
nr. 786/VII din 12 august 2010, aprobat de directorul general al Agentiei
Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliară;
- prevederile art. 9 alin. (4)
lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliară,
republicată, cu modificările ulterioare, ale art. 18 lit. c)
coroborate cu cele ale art. 34 din Regulamentul de organizare si functionare al
Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliară, aprobat prin
Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 174/2010 pentru aprobarea
organigramei si a Regulamentului de organizare si functionare ale Agentiei
Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliară, si ale art. 169 din Legea
nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art.
9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004, republicată, cu
modificările ulterioare,
directorul general al Agentiei
Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliară emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă organigrama Centrului
National de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie si Teledetectie,
prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. -
(1) Se aprobă organigrama oficiilor de cadastru sI publicitate
imobiliară, prevăzută în anexa nr. 2.
(2) Ca urmare a reorganizării oficiilor de
cadastru sI publicitate imobiliară, Agentia Natională de Cadastru sI
Publicitate Imobiliară preia activitatea specifică tehnologiei
informatiei si comunicatiilor si personalul aferent.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - La
data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
directorului general al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate
Imobiliară nr. 69/2010 pentru aprobarea structurii organizatorice si
Centrului National de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie si Teledetectie si
a oficiilor de cadastru si publicitate imobiliară, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 3 martie 2010.
Art. 5. -
Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Directorul general al
Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliară,
Mihai Busuioc
Bucuresti, 13 august 2010.
Nr. 591.
ANEXA Nr. 1
Centrului National de
Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie si Teledetectie
ANEXA Nr. 2
oficiilor de cadastru si
publicitate imobiliară
* În cazul oficiilor de cadastru si publicitate
imobiliară Bucuresti, Ilfov, lasi, Timisoara, Constanta si Cluj,
Compartimentul juridic si relatii cu publicul si Biroul economic
functionează la nivel de serviciu.
REPUBLICĂRI
ORDONANTA
GUVERNULUI Nr. 39/1996
privind înfiintarea si
functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar*)
*) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 44/2010 privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 80/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului de
garantare a depozitelor în sistemul bancar, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 200 din 30 martie
2010, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 a fost
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002 si ulterior a mai fost
modificată si completată prin:
- Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003;
- Legea nr. 178/2004 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si
functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 489 din 1 iunie 2004 si rectificată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 844 din 15 septembrie
2004;
- Legea nr. 238/2005 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si
functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005;
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
23/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind
înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 28 martie 2006, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 280/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 11 iulie
2006;
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
129/2008 pentru completarea art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind
înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 700 din 15 octombrie 2008, aprobată prin Legea
nr. 146/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 8 mai 2009;
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
80/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996
privind înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor în
sistemul bancar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 30 martie 2010.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
ordonante se înfiintează Fondul de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, denumit în continuare Fondul.
(2) Fondul se constituie ca
persoană juridică de drept public. Organizarea si functionarea
acestuia se stabilesc prin statut propriu aprobat de Consiliul de administratie
al Băncii Nationale a României, la propunerea Consiliului de administratie
al Fondului, cu avizul consultativ al Asociatiei Române a Băncilor.
(3) Sediul Fondului este în
municipiul Bucuresti.
Art. 2. - (1) Fondul, în calitate de schemă de garantare a
depozitelor oficial recunoscută pe teritoriul României, are ca scop
garantarea depozitelor si efectuarea plătii compensatiilor către
deponentii garantati, potrivit conditiilor si limitelor stabilite în prezenta
ordonantă.
(2) Fondul poate desfăsura
si activitate de administrator special, administrator interimar ori lichidator
al institutiilor de credit.
(3) În întelesul prezentei
ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc după cum
urmează:
a) depozit - orice sold
creditor, inclusiv dobânda datorată, rezultat din fonduri aflate într-un
cont sau din situatii tranzitorii derivând din operatiuni bancare curente si pe
care institutia de credit trebuie să îl ramburseze, potrivit conditiilor
legale si contractuale aplicabile, precum si orice obligatie a institutiei de
credit evidentiată printr-un titlu de creantă emis de aceasta, cu
exceptia obligatiunilor prevăzute la alin. (6) al art. 159 din Regulamentul
nr. 15/2004 privind autorizarea si functionarea societătilor de
administrare a investitiilor, a organismelor de plasament colectiv si a
depozitarilor, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 67/2004, cu modificările ulterioare;
b) depozit garantat -
orice depozit aflat în evidenta institutiei de credit, care nu se
încadrează în categoriile prevăzute în anexă si aferent
căruia Fondul asigură plata compensatiei;
c) depozit indisponibil -
depozit datorat si exigibil care nu a fost plătit potrivit conditiilor
legale si contractuale aplicabile de către o institutie de credit
aflată în oricare din următoarele situatii:
(i) Banca Natională a
României a constatat că institutia de credit în cauză nu este
capabilă, din motive legate direct de situatia sa financiară, să
plătească depozitul si nu are perspective imediate de a putea să
o facă;
(ii) a fost pronuntată o
hotărâre judecătorească de deschidere a procedurii falimentului
institutiei de credit, înainte ca Banca Natională a României să
constate situatia prevăzută la pct. (i);
d) compensatie - suma pe
care Fondul o plăteste fiecărui deponent garantat pentru depozitele
indisponibile, indiferent de numărul acestora, în limita plafonului de
garantare si în conditiile prevăzute de prezenta ordonantă;
e) deponent garantat -
titularul depozitului garantat sau, după caz, persoana
îndreptătită la sume din respectivul depozit;
f) plafon de garantare -
nivelul maxim al garantării per deponent garantat si per institutie de
credit, stabilit conform legii;
g) contributie - suma
nerambursabilă datorată Fondului de către institutiile de credit
participante la Fond, conform prevederilor prezentei ordonante;
h) cont comun - contul
deschis în numele a două sau mai multe persoane ori contul asupra
căruia au drepturi două sau mai multe persoane si asupra căruia
se pot dispune operatiuni sub semnătura a cel putin uneia dintre aceste
persoane;
i) institutie de credit -
entitate a cărei activitate constă în atragerea de depozite sau de
alte fonduri rambursabile de la public si în acordarea de credite în cont
propriu; pentru scopul prezentei ordonante, în cazul unei retele cooperatiste
de credit este considerată institutie de credit casa centrală;
j) institutiile de credit
autorizate de Banca Natională a României - institutiile de credit
persoane juridice române si sucursalele din România ale institutiilor de credit
din state terte.
(4) În aplicarea prevederilor
alin. (3) lit. a), pentru calculul soldului creditor se aplică regulile
privind compensarea conform conditiilor legale si contractuale aplicabile
depozitului.
(5) Termenii si expresiile
utilizate în cuprinsul prezentei ordonante si care nu au fost definite la alin.
(3) au semnificatia prevăzută în Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 3. - (1) Toate institutiile de credit autorizate de Banca
Natională a României sunt obligate să participe la Fond în conditiile
prezentei ordonante, inclusiv pentru depozitele atrase de sucursalele acestora
din străinătate. În cazul organizatiilor cooperatiste de credit, casa
centrală participă la Fond inclusiv pentru depozitele atrase de cooperativele
de credit afiliate la aceasta.
(2) Depozitele plasate la
institutiile de credit cu sediul în alte state membre, care operează în
România, sunt garantate în conditiile prevăzute de legislatia
aplicabilă din statul membru de origine. Sucursala din România a unei
institutii de credit având sediul într-un alt stat membru poate avea calitatea
de participant la Fond, la cerere, în cazul în care schema de garantare,
oficial recunoscută în statul membru de origine, la care participă
institutia de credit în cauză prevede un plafon de garantare inferior
celui stabilit potrivit dispozitiilor art. 6 alin. (3) si/sau o arie de
garantare a depozitelor mai restrânsă decât cea stabilită prin
prezenta ordonantă; participarea se efectuează numai pentru diferenta
de plafon de garantare si/sau pentru categoriile de depozite care nu sunt
garantate de schema de garantare din statul membru de origine.
(3) Prin exceptie de la
prevederile alin. (1), institutiile de credit persoane juridice române nu
participă la Fond pentru depozitele atrase de sucursalele lor deschise în
state terte care impun obligatia participării la o altă schemă
de garantare a depozitelor, recunoscută oficial de respectivul stat tert.
(4) Institutiile de credit
persoane juridice române pot participa pentru depozitele atrase de sucursalele
lor deschise în alte state membre la o schemă de garantare a depozitelor
recunoscută oficial în statul membru gazdă, dacă aceasta
asigură un plafon de garantare superior celui stabilit potrivit
dispozitiilor art. 6 alin. (3) si/sau o arie de garantare a depozitelor mai
extinsă decât cea stabilită prin prezenta ordonantă, pentru
diferenta de plafon de garantare si/sau pentru categoriile de depozite care nu
sunt garantate de Fond potrivit prezentei ordonante.
(5) Fondul trebuie să
depună diligentele necesare pentru a încheia acorduri de cooperare cu
schemele de garantare la care participă institutiile de credit care
functionează în România printr-o sucursală participantă la Fond,
în care vor fi stabilite cel putin procedurile aplicabile pentru plata
compensatiilor deponentilor respectivelor sucursale, pentru respectarea
termenelor si conditiilor stabilite de prezenta ordonantă.
(6) Fondul poate
încheia acorduri de cooperare si cu alte scheme de garantare decât cele
prevăzute la alin. (5).
CAPITOLUL II
Depozitele indisponibile
Art. 4. - (1) Institutia de credit căreia i s-a solicitat
rambursarea unui depozit datorat si exigibil si nu a fost în măsură
să îsi îndeplinească obligatia de plată conform conditiilor
contractuale si legale aplicabile trebuie să notifice Băncii
Nationale a României acest fapt în maximum două zile lucrătoare de la
data primirii solicitării.
(2) Notificarea va cuprinde
informatii cu privire la motivele neefectuării plătii si cu privire
la perspectivele imediate de îndeplinire a acestei obligatii.
Art. 5. - (1) Banca Natională a României analizează
dacă institutia de credit se regăseste în situatia
prevăzută la art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) cât mai curând
posibil, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data la care s-a
încredintat pentru întâia dată că institutia de credit nu a
plătit depozite datorate si exigibile si, în cazul în care se
confirmă încadrarea institutiei de credit în situatia mentionată,
informează în aceeasi zi institutia de credit în cauză si Fondul referitor
la constatarea faptului că depozitele au devenit indisponibile.
(2) În scopul aplicării
alin. (1) se consideră că Banca Natională a României s-a
încredintat pentru întâia dată că institutia de credit nu a
plătit depozite datorate si exigibile, în următoarele situatii:
a) Banca Natională a
României a fost notificată de institutia de credit conform prevederilor
art. 4;
b) Banca Natională a
României, în cursul propriilor investigatii, desi nu a fost notificată
conform prevederilor art. 4, constată că institutia de credit se
regăseste în situatia descrisă la art. 4;
c) autoritatea competentă
din statul membru de origine a unei institutii de credit care functionează
în România printr-o sucursală participantă la Fond în conditiile art.
3 alin. (2) a notificat Banca Natională a României cu privire la faptul
că depozitele institutiei de credit din statul membru de origine au
devenit indisponibile.
(3) În situatia
prevăzută la art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) Banca Natională a
României poate institui măsura de administrare specială a institutiei
de credit în cauză, prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 99/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările si completările ulterioare, fiind aplicate
în mod corespunzător.
CAPITOLUL III
Art. 6. - (1) Fondul garantează, în limitele si conditiile
prevăzute de prezenta ordonantă, depozitele, în orice monedă, la
o institutie de credit participantă, cu exceptia depozitelor care se
încadrează în categoriile de depozite prevăzute în lista din anexa la
prezenta ordonantă.
(2) În aplicarea alin. (1), în
cazul în care depozitele constituite la o institutie de credit
participantă devin indisponibile, Fondul asigură plata
compensatiilor, în limita plafonului de garantare.
(3) Plafonul de garantare este
stabilit la echivalentul în lei al sumei de 50.000 euro.
(4) Echivalentul în lei al
plafonului de garantare si, respectiv, al sumelor în valută care se iau în
considerare la determinarea compensatiilor se calculează prin utilizarea
cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, comunicate de Banca
Natională a României în data la care depozitele au devenit indisponibile.
(5) Pentru depozitele constituite
în alte valute decât cele pentru care Banca Natională a României
comunică cursurile de schimb valutar, echivalentul în lei al sumelor în
valută care se iau în considerare la determinarea compensatiilor se
calculează pe baza ultimului curs de schimb practicat de institutia de
credit în cauză pentru valuta respectivă, anterior datei la care
depozitele au devenit indisponibile.
Art. 7. - (1) Nivelul compensatiei se determină prin
deducerea din suma tuturor depozitelor garantate detinute de deponentul
garantat la respectiva institutie de credit la data la care depozitele au
devenit indisponibile a valorii totale a creantelor exigibile la aceeasi
dată ale institutiei de credit asupra respectivului deponent. Compensatia
de plătit este limitată la nivelul plafonului de garantare aplicabil
potrivit prezentei ordonante.
(2) În cazul unui cont comun,
nivelul compensatiei se determină, conform dispozitiilor alin. (1), pentru
fiecare deponent garantat ce detine o cotă-parte din soldul contului,
luându-se în calcul cota la care acesta este îndreptătit conform prevederilor
contractuale si/sau legale. În absenta unor astfel de prevederi, pentru scopul
determinării compensatiilor, soldul contului comun va fi divizat în
părti egale între deponentii în cauză.
(3) În situatia în care un
deponent nu este îndreptătit la sume aflate într-un cont, sumele pentru
care acesta nu este îndreptătit se includ în calculul compensatiei
datorate persoanei îndreptătite la acestea, cu conditia ca persoana
îndreptătită să fie identificată sau identificabilă
anterior datei la care depozitele au devenit indisponibile. Dacă
există mai multe persoane îndreptătite, pentru determinarea
compensatiei datorate fiecăreia se aplică prevederile alin. (2), în
mod corespunzător.
(4) În cazul unui cont comun,
asupra căruia au drepturi mai multe persoane în calitatea lor de membri ai
unei asociatii lucrative, asocieri sau grupări de aceeasi natură,
fără personalitate juridică, pentru determinarea nivelului
compensatiei, depozitul aflat în contul comun va fi tratat ca si când ar
apartine unui singur deponent.
(5) Dacă un deponent
garantat se află sub urmărire penală pentru infractiunea de
spălare a banilor sau pentru o infractiune legată de spălarea
banilor, la solicitarea organelor abilitate legal, Fondul suspendă plata
compensatiei până la data la care primeste dovada scoaterii de sub
urmărire penală, a încetării urmăririi penale, a
achitării sau, după caz, a încetării procesului penal referitor
la dosarul în cauză.
Art. 8. - (1) Institutiile de credit participante la Fond sunt
obligate să dispună de sisteme informatice adecvate, care să
asigure existenta în permanentă a unei evidente complete si exacte
cuprinzând toate datele referitoare la deponentii garantati, depozitele
garantate ale acestora, creantele exigibile ale institutiei de credit fată
de acestia, precum si orice alte informatii necesare determinării valorii
compensatiei datorate fiecărui deponent garantat si întocmirii listei
compensatiilor de plătit.
(2) În termen de 3 zile
lucrătoare de la sfârsitul fiecărui semestru, institutiile de credit
participante raportează Fondului informatiile prevăzute la alin. (1),
pe structura stabilită în reglementările emise de acesta.
(3) Suplimentar fată de
raportările mentionate la alin. (2), Fondul, în exercitarea competentelor
sale legale, poate solicita unei institutii de credit participante informatiile
prevăzute la alin. (1).
(4) Sumele aferente depozitelor
si obligatiilor unui deponent garantat fată de institutia de credit
înregistrate în evidentele acesteia se iau în considerare la stabilirea valorii
compensatiilor de plată, fiind prezumate a fi corecte si exacte, în
măsura în care deponentul interesat nu probează contrariul.
CAPITOLUL IV
Art. 9. - (1) Fondul are următoarele resurse financiare:
a) contributiile initiale, anuale
si speciale ale institutiilor de credit;
b) încasările din
recuperarea creantelor Fondului;
c) împrumuturi:
1. de la institutii de credit, de
la societăti financiare si de la alte institutii, cu exceptia Băncii
Nationale a României;
2. Împrumuturi obligatare, prin
emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
3. de la Guvern, potrivit
dispozitiilor art. 15 alin. (2);
d) alte resurse - donatii,
sponsorizări, asistentă financiară;
e) venituri din investirea
resurselor financiare disponibile;
f) alte venituri, stabilite
conform legii.
(2) Resursele financiare
prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c) si f) vor fi utilizate pentru plata
depozitelor garantate în conditiile stabilite de lege, iar cele prevăzute
la alin. (1) lit. d) vor fi utilizate potrivit scopului pentru care au fost
acordate.
(3) Resursele financiare
prevăzute la alin. (1) lit. e) vor fi utilizate pentru acoperirea
cheltuielilor curente ale Fondului.
(4) În vederea stabilirii
necesarului optim de resurse financiare, Fondul, cu aprobarea Băncii Nationale
a României, va stabili anual gradul-tintă de acoperire a expunerii sale,
calculat ca raport între volumul
resurselor financiare necesare ale Fondului si suma totală a depozitelor
garantate.
(5) Pentru asigurarea resurselor
financiare ale Fondului fiecare institutie de credit autorizată de Banca
Natională a României este obligată să acorde anual, la cererea
Fondului, o linie de credit stand-by în lei. Conventiile privind liniile de
credit stand-by vor fi încheiate, de regulă, până la sfârsitul lunii
februarie a fiecărui an. Fondul va plăti din resursele sale
financiare, în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care este
acordată linia de credit stand-by, un comision de maximum 0,5% pentru
sumele neutilizate.
(6) Ordinea utilizării resurselor
se stabileste de Fond, pornind de la principiul optimizării costurilor.
Art. 10. - (1) Institutiile de credit plătesc Fondului
contributiile prevăzute la art. 9 alin. (1) în moneda natională -
leu.
(2) Plata contributiilor
initiale, anuale, si a celor speciale ale institutiilor de credit se
efectuează prin creditarea conturilor curente ale Fondului.
(3) Contributia initială se
plăteste în termen de 30 de zile calendaristice de la data obtinerii
autorizatiei de functionare emise de Banca Natională a României,
respectiv, în cazul sucursalelor institutiilor de credit cu sediul în alte
state membre, de la data obtinerii calitătii de participant la Fond.
Cuantumul contributiei initiale ce trebuie plătită de către
institutiile de credit se stabileste după cum urmează:
a) institutiile de credit
autorizate de Banca Natională a României plătesc o contributie
initială echivalentă cu 1% din capitalul initial reglementat
aplicabil;
b) sucursalele institutiilor de
credit din state membre ce devin participante la Fond în conditiile art. 3
alin. (2) plătesc o contributie initială al cărei nivel va fi
determinat conform criteriilor stabilite prin reglementările emise de
Fond;
c) casele centrale ale
cooperativelor de credit plătesc o contributie initială de 1% din
capitalul agregat reglementat al retelei.
(4) În cazul în care o institutie
de credit nu plăteste contributia initială în intervalul de timp
stabilit prin prezenta ordonantă, la cererea Fondului, Banca
Natională a României va debita contul curent al institutiei de credit în
cauză cu sumele datorate.
(5) În cazul sucursalelor
prevăzute la art. 3 alin. (2), dobândirea calitătii de participant
este conditionată de plata contributiei.
(6) Contributia initială
plătită de institutiile de credit va fi recunoscută drept
cheltuială deductibilă din punct de vedere fiscal.
(7) Institutiile de credit
rezultate dintr-o fuziune, precum si institutiile de credit care continuă
să existe în urma unui proces de divizare sunt scutite de la plata
contributiei initiale.
Art. 11. - (1) Fiecare institutie de
credit participantă plăteste Fondului o contributie anuală a
cărei valoare se obtine prin aplicarea cotei procentuale stabilite de
către Fond, cu aprobarea Băncii Nationale a României, asupra bazei de
calcul reprezentând echivalentul în lei al soldului depozitelor garantate de
Fond, aflate în evidenta institutiei de credit participante, determinat la data
de 31 decembrie a anului precedent anului de plată a contributiei. În
cazul sucursalelor ce dobândesc această calitate în conditiile art. 3
alin. (2), prevederile se aplică în mod corespunzător. În cazul
organizatiilor cooperatiste de credit, soldul depozitelor garantate se
calculează pe baza situatiei agregate a soldurilor reprezentând depozitele
garantate aflate în
evidenta casei centrale si a
cooperativelor de credit afiliate la aceasta.
(2) Cota procentuală
anuală se comunică institutiilor de credit de către Fond
până cel târziu la sfârsitul lunii februarie a anului de plată si nu
poate depăsi nivelul maxim de 0,5%.
(3) Contributia anuală a
fiecărei institutii de credit se determină pe baza declaratiilor
transmise de către aceasta Fondului prin intermediul unui formular, ale
cărui format si dată de raportare se stabilesc de către Fond.
(4) Prima contributie anuală
datorată Fondului de către o institutie de credit
nou-participantă se va calcula prin înmultirea cotei de 1/365 din
contributia determinată conform prevederilor alin. (1) cu numărul de
zile ce au trecut de la data obtinerii autorizatiei de functionare de la Banca
Natională a României, respectiv de la data acceptării ca participant
în cazul sucursalelor din state membre, până la sfârsitul anului. Prin
exceptie de la această regulă, institutiile de credit
nou-participante la Fond rezultate dintr-un proces de fuziune sau de divizare
ori care achizitionează după constituire un portofoliu de depozite
plătesc prima contributie anuală determinată conform prevederilor
alin. (1). În cazul în care pentru o institutie de credit a fost
pronuntată o hotărâre judecătorească de declansare a
procedurii falimentului sau a început lichidarea institutiei de credit la
initiativa actionarilor/membrilor acesteia potrivit dispozitiilor art. 40 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare, ori ca urmare a
hotărârii Băncii Nationale a României de retragere a autorizatiei,
potrivit dispozitiilor art. 41 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
99/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările si completările ulterioare, baza de calcul
a contributiei pentru acel an se stabileste potrivit evidentelor institutiei de
credit aferente ultimei zile a trimestrului precedent celui în care a fost
pronuntată hotărârea judecătorească de declansare a
procedurii falimentului, respectiv în care Banca Natională a României a
confirmat încetarea valabilitătii autorizatiei institutiei de credit sau a
hotărât retragerea autorizatiei acesteia. Contributia anuală care
trebuie plătită se calculează prin înmultirea cotei de 1/365 din
contributia determinată prin aplicarea cotei procentuale stabilite
potrivit alin. (2) la baza de calcul stabilită în conditiile acestui
alineat cu numărul de zile de la începutul anului până la data la
care a fost pronuntată hotărârea judecătorească de
declansare a procedurii falimentului, respectiv până la data la care Banca
Natională a României a confirmat încetarea valabilitătii autorizatiei
institutiei de credit sau a hotărât retragerea autorizatiei acesteia.
Contributiile datorate si neachitate Fondului de către institutiile de
credit intrate în faliment se recuperează de către acesta din averea
respectivelor institutii de credit.
(5) Fiecare institutie de credit
participantă este obligată să plătească, până cel
târziu la data de 30 aprilie a anului de plată, contributia anuală
corespunzătoare cotei comunicate de Fond. În conditiile în care plata
contributiei anuale nu se efectuează în termenul stabilit, prevederile
art. 10 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(6) Contributiile anuale
efectuate de institutiile de credit sunt recunoscute drept cheltuieli
deductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 12. - (1) În cazul în care, la
solicitarea Fondului, Consiliul de administratie al Băncii Nationale a
României apreciază că resursele Fondului sunt insuficiente pentru
onorarea obligatiilor de plată, acesta poate stabili plata unei
contributii speciale de către fiecare institutie de credit, egală cu
până la nivelul contributiei anuale aferente exercitiului financiar
respectiv. În conditiile în care plata contributiei speciale nu se va efectua
la termen, se vor aplica prevederile art. 10 alin. (4).
(2) Cuantumul efectiv al
contributiei speciale, precum si termenul de plată a acesteia se stabilesc
de Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României.
(3) Contributiile speciale
plătite de institutiile de credit în conditiile prevăzute la alin.
(1) si (2) sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 13. - (1) În situatia în care Fondul
a acumulat un nivel de resurse proprii considerat adecvat fată de totalul
depozitelor garantate, aflate în evidenta institutiilor de credit participante
la Fond, Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României poate
decide, la propunerea Consiliului de administratie al Fondului, suspendarea
plătii contributiilor anuale.
(2) În situatiile în care
resursele Fondului scad sub nivelul prevăzut la alin. (1), plata
contributiilor anuale va fi reluată.
Art. 14. - Contributiile făcute de
institutiile de credit nu se restituie, inclusiv în cazul lichidării
judiciare sau dizolvării unei institutii de credit.
Art. 15. - (1) Fondul poate cere
Guvernului să garanteze împrumuturile sale, acesta din urmă fiind
obligat să ia o decizie în această privintă în termen de 15 zile
de la data cererii.
(2) În situatii exceptionale în
care resursele financiare ale Fondului sunt insuficiente pentru acoperirea
plătii compensatiilor, Guvernul pune la dispozitia Fondului, sub
formă de împrumut, sumele necesare, în termen de maximum 15 zile
lucrătoare de la solicitarea lor de către Fond. Sursa fondurilor este
reprezentată de veniturile din privatizare înregistrate în contul curent
al Trezoreriei Statului, iar conditiile de acordare/rambursare a împrumutului
acordat de Guvern Fondului se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL V
Art. 16. - (1) Fondul poate să
deschidă conturi, după caz, la institutii de credit si institutii
financiare din tară si din străinătate.
(2) Resursele financiare
disponibile, prevăzute la art. 9 alin. (1), pot fi investite de Fond în:
a) titluri de stat, titluri
garantate de stat si titluri de valoare emise de Banca Natională a
României;
b) depozite la termen,
certificate de depozit si alte instrumente financiare ale institutiilor de
credit;
c) titluri de stat emise de
statele membre ale Uniunii Europene, titluri emise de băncile centrale ale
acestora si titluri emise de Trezoreria Statelor Unite ale Americii, investitii
care pot fi efectuate începând cu data aderării României la Uniunea
Europeană.
(3) La stabilirea instrumentelor
financiare si a emitentilor acestora, prevăzuti la alin. (2), se au în
vedere minimizarea riscurilor, asigurarea eficientei si a lichiditătii
plasamentelor respective. Strategia privind expunerea Fondului, atât pentru
fiecare dintre instrumentele financiare, cât si pentru fiecare emitent, se
stabileste, anual, de către Consiliul de administratie al Fondului, cu
aprobarea Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României.
(4) Profitul
Fondului, obtinut ca diferentă între veniturile prevăzute la art. 9
alin. (1) lit. e) si cheltuielile acestuia, este neimpozabil si este repartizat
pentru constituirea unui fond anual de participare la profit, în limita unei
cote de până la 1% din profit, cu aprobarea Consiliului de administratie
al Fondului, iar diferenta va fi utilizată pentru reîntregirea resurselor
Fondului, destinate plătii depozitelor garantate, precum si pentru
finantarea investitiilor corporale si necorporale ale acestuia, conform
bugetului de venituri si cheltuieli aprobat de Banca Natională a României.
CAPITOLUL VI
Plata compensatiilor
Art. 17. - (1) Fondul asigură
efectuarea plătii compensatiilor către deponentii garantati, potrivit
conditiilor si limitelor stabilite în prezenta ordonantă.
(2) Prin exceptie de la
prevederile art. 6 alin. (2), nu se datorează compensatii pentru
depozitele rezultate din tranzactii în legătură cu care au fost
pronuntate hotărâri judecătoresti definitive de condamnare pentru
infractiunea de spălare a banilor, potrivit legislatiei în domeniul
prevenirii si combaterii spălării banilor.
(3) Stabilirea încadrării
depozitelor în categoria celor prevăzute la alin. (2) se realizează
de Fond, pe baza informatiilor primite de la autoritătile competente, de
la institutia de credit ale cărei depozite au devenit indisponibile ori de
la lichidatorul desemnat de instantă, după caz.
(4) Deponentii garantati sunt
exceptati de la aplicarea oricăror comisioane, taxe ori impozite pentru
compensatiile primite.
Art. 18. - (1) În termen de 10 zile
lucrătoare de la data la care depozitele devin indisponibile, conform art.
2 alin. (3) lit. c) pct. (i) sau (ii), Fondul stabileste data începerii
plătii compensatiilor, durata efectuării plătilor si modalitatea
de plată a compensatiilor si asigură publicarea în cel mai scurt timp
a acestor informatii pe website-ul Fondului si în cel putin două ziare de
circulatie natională.
(2) Obligatia de a publica
informatiile prevăzute la alin. (1) la sediul tuturor unitătilor
teritoriale revine institutiei de credit ale cărei depozite au devenit
indisponibile, precum si institutiei de credit ce a fost mandatată pentru
efectuarea plătii compensatiilor.
(3) Plata compensatiilor trebuie
să înceapă, conform datei stabilite de Fond potrivit dispozitiilor
alin. (1), în termen de cel mult 20 de zile lucrătoare de la data la care
depozitele au devenit indisponibile.
(4) Prin exceptie de la prevederile
alin. (3), Banca Natională a României poate aproba, la solicitarea
Fondului în circumstante absolut exceptionale, prelungirea cu maximum 10 zile
lucrătoare a termenului pentru începerea plătii compensatiilor.
(5) Informatiile prevăzute
la alin. (1) trebuie să includă cel putin următoarele elemente:
a) institutiile de credit care
vor fi mandatate să efectueze plata compensatiilor, inclusiv
unitătile teritoriale ale acestora;
b) perioada în care plata
compensatiilor poate fi efectuată prin unitătile institutiilor de
credit mandatate;
c) procedura de obtinere a
compensatiilor neachitate în perioada prevăzută la lit. b);
d) modalitătile de
plată, documentele, conditiile si formalitătile necesare pentru
obtinerea compensatiei;
e) procedura de solutionare a contestatiilor
referitoare la datele cuprinse în listele în baza cărora se
realizează plata compensatiilor.
(6) Termenele prevăzute
pentru începerea plătii compensatiilor si pentru durata efectuării
plătilor, mentionate în prezentul articol, nu vor putea fi invocate de
Fond pentru a refuza plata compensatiei unui deponent garantat care nu a fost
în măsură să îsi valorifice acest drept în termenele de mai sus.
Art. 19. - (1) Deponentii garantati care
au nemultumiri legate de compensatii pot sesiza Fondul, în scris, pentru
solutionarea situatiei lor.
(2) Fondul este obligat să
răspundă acestor sesizări în termen de 5 zile lucrătoare de
la data primirii lor.
(3) În situatia în care
persoanele mentionate la alin. (1) nu sunt multumite cu solutia continută
de răspunsul Fondului, se pot adresa instantei judecătoresti
competente.
Art. 20. - (1) Institutia de credit ale
cărei depozite au devenit indisponibile conform prevederilor art. 2 alin.
(3) lit. c) pct. (i) sau, după caz, lichidatorul desemnat de instantă
transmite Fondului în ziua următoare constatării
indisponibilitătii depozitelor informatiile prevăzute la art. 8 alin.
(1).
(2) În termen de 10 zile
lucrătoare de la data la care depozitele devin indisponibile, institutia
de credit respectivă sau, după caz, lichidatorul desemnat de
instantă transmite Fondului orice informatii rectificative sau
suplimentare de natură să contribuie la asigurarea acuratetei
informatiilor transmise potrivit alin. (1).
(3) Prin exceptie de la
prevederile alin. (2), institutia de credit respectivă sau, după caz,
lichidatorul desemnat de instantă poate transmite Fondului informatiile de
care nu a avut cunostintă în termenul prevăzut la alin. (2) si
după expirarea acestui termen.
Art. 21. - În baza informatiilor
prevăzute la art. 20, Fondul verifică lista compensatiilor de
plătit transmisă de institutia de credit sau de lichidatorul desemnat
si întocmeste lista finală, pe care o transmite institutiei de credit
mandatate să efectueze plătile către deponentii garantati cu cel
putin 24 de ore anterior datei începerii plătii compensatiilor.
Art. 22. - (1) În vederea efectuării
plătii compensatiilor, Fondul mandatează una sau mai multe institutii
de credit, selectate pe baza unor criterii stabilite prin reglementările
emise de acesta.
(2)
Până la sfârsitul lunii februarie a fiecărui an, Consiliul de
administratie al Fondului stabileste pentru perioada următoarelor 12 luni,
cu aprobarea Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României,
institutiile de credit mandatate potrivit alin. (1).
Art. 23. - (1) Fără a aduce
atingere altor drepturi ale deponentilor garantati, Fondul se subrogă în
drepturile acestora pentru o sumă egală cu suma compensatiei datorate
potrivit listei finale a compensatiilor de plătit, prevăzută la
art. 21.
(2) În situatia în care
depozitele au devenit indisponibile conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit.
c) pct. (ii), Fondul înregistrează, potrivit prevederilor Legii nr.
85/2006 privind procedura insolventei, cu modificările si
completările ulterioare, în registrul grefei tribunalului suma
compensatiilor pe care urmează a le plăti deponentilor garantati,
rezultată din situatia întocmită conform art. 21.
(3) În situatia în care
depozitele au devenit indisponibile conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit.
c) pct. (i), a fost instituită măsura administrării speciale si,
ulterior, Banca Natională a României a dispus încetarea administrării
speciale si reluarea activitătii institutiei de credit sub controlul
organelor sale statutare, indisponibilizarea depozitelor încetează de la
data la care Banca Natională a României a dispus reluarea activitătii
institutiei de credit, aceasta, prin exceptie de la prevederile alin. (1),
fiind obligată fată de Fond la plata imediată a sumei corespunzătoare
plătilor efectuate de acesta pentru compensarea depozitelor garantate.
Art. 24. - Obligatia institutiei de
credit fată de deponentii săi se reduce cu suma corespunzătoare
plătilor efectuate de Fond pentru compensarea depozitelor garantate.
Art. 25. - Fondul va informa periodic
institutia de credit sau, după caz, lichidatorul desemnat asupra
compensatiilor plătite deponentilor.
Art. 26. - (1) Pentru realizarea
obiectivelor procedurii de lichidare, Fondul poate angaja prin contract
persoane fizice, firme sau institutii specializate în activitatea de lichidare
ori consultantă în acest domeniu. Desemnarea institutiei sau firmei se va
face prin licitatie publică.
(2) În cazul persoanelor fizice,
plata contravalorii prestatiilor se va stabili prin negociere, sub forma unei
sume forfetare ori a unor procente din valoarea recuperată, procente ce
pot fi diferentiate în functie de conditiile stabilite de Fond pentru
prestatiile respective.
Art. 27. - Creantele deponentilor, altele
decât cele plătite de Fond, vor fi compensate din averea institutiei de
credit în conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind
falimentul institutiilor de credit, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 278/2004, cu modificările si
completările ulterioare.
CAPITOLUL VII
Conducerea si administrarea
Fondului
Art. 28. - (1) Fondul este administrat de
un consiliu de administratie format din 7 membri.
(2) Consiliul de administratie
este compus din:
a) 3 membri numiti de Banca
Natională a României, dintre care unul va fi numit presedintele Consiliului
de administratie al Fondului;
b) 2 membri numiti de Asociatia
Română a Băncilor;
c) un membru numit de Ministerul
Finantelor Publice;
d) un membru numit de Ministerul
Justitiei.
(3) Membrii Consiliului de
administratie al Fondului sunt numiti pentru un mandat de 3 ani, care poate fi
reînnoit.
(4) Membrii consiliului de
administratie ale căror mandate au expirat vor rămâne în functie
până la numirea succesorilor lor.
(5) Presedintele Consiliului de
administratie al Fondului poate fi înlocuit, în caz de absentă sau de
imposibilitate temporară de a participa, de un membru al consiliului de
administratie numit de el sau, în absenta acestei numiri, de cel mai în
vârstă membru al consiliului de administratie.
(6) În caz de incompatibilitate
sau imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului de către
unul dintre membrii Consiliului de administratie al Fondului, numirea
înlocuitorului se face în conditiile alin. (2) pentru durata rămasă a
mandatului. Se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a
mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilitate cu o
durată de 90 de zile consecutive.
(7) Membrii Consiliului de
administratie al Fondului primesc o indemnizatie în limita a 20% din salariul
directorului Fondului.
Art. 29. - Membrii Consiliului de
administratie al Fondului trebuie să fie rezidenti în România, licentiati
în domeniul economic sau juridic, cu o bună reputatie si onorabilitate si
cu experientă profesională de minimum 5 ani în domeniul
financiar-bancar, să nu li se fi retras în ultimii 5 ani aprobarea de
conducători, în cazul celor care au fost numiti anterior conducători
de institutii financiare.
Art. 30. - (1) Membrii consiliului de
administratie:
a) nu pot fi soti, rude sau afini
până la gradul al doilea între ei;
b) nu trebuie să fi fost
declarati faliti;
c) nu trebuie să aibă
cazier judiciar.
(2) Membrii Consiliului de
administratie al Fondului nu pot lua parte la luarea deciziilor privind o
institutie de credit unde este angajată una dintre persoanele mentionate
la alin. (1) lit. a).
Art. 31. - (1) Calitatea de membru al
Consiliului de administratie al Fondului încetează în următoarele
situatii:
a) la încheierea mandatului;
b) prin demisie;
c) în caz de incompatibilitate;
d) prin înlocuire, conform art.
28 alin. (6); e)în cazurile prevăzute la art. 30 alin. (1); f) prin
revocare.
(2) Revocarea din functie a
oricărui membru al Consiliului de administratie al Fondului se face în
aceleasi conditii ca si la numirea acestora, caz în care conducătorul
institutiei al cărei reprezentant a fost revocat va face o nouă
propunere în termen de 10 zile.
Art. 32. - (1) Consiliul de administratie
trebuie să se întrunească cel putin o dată pe lună în
sedintă ordinară.
(2) Consiliul de administratie
poate fi convocat în sedintă extraordinară de către presedinte
din proprie initiativă sau ia cererea oricărui membru al consiliului
de administratie.
(3) Consiliul de administratie
trebuie să fie convocat în scris, cu cel putin 5 zile lucrătoare
înainte de data sedintei.
(4) Convocarea trebuie să contină
ordinea de zi, data si documentele supuse discutiei, precum si locul de
desfăsurare a sedintei.
(5) Sedintele vor avea loc la
sediul Fondului sau în orice alt loc unde s-a convenit.
(6) În situatia care
solicită actiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar
convocarea va fi efectuată verbal.
(7) Consiliul de administratie
deliberează în mod valabil în prezenta a cel putin 5 din numărul
membrilor săi.
(8) Deciziile consiliului de
administratie se iau cu majoritate simplă de voturi din totalul membrilor
acestuia.
(9) Procesul-verbal al sedintei,
care contine ordinea deliberărilor, deciziile luate, numărul de
voturi întrunite si opiniile separate, dacă este cazul, se semnează
de către toti membrii prezenti la sedintă.
Art. 33. - Atributiile Consiliului de
administratie al Fondului sunt următoarele:
a) analizează, avizează
si propune Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României
spre aprobare:
1. statutul Fondului si
reglementările elaborate de Fond în aplicarea legii;
2. structura organizatorică
si de personal, precum si politica salarială;
3. bugetul de venituri si
cheltuieli al Fondului;
4. suspendarea si reluarea
contributiilor, în conformitate cu art. 13;
5.
stabilirea contributiilor speciale, nivelul acestora si termenul de plată,
în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) si (2);
6. Împrumuturile Fondului,
inclusiv cele de tipul liniilor de credit stand-by, precum si emiterea de
titluri de valoare de către acesta;
7. raportul anual de activitate
si situatiile financiare anuale;
8. strategia anuală privind
expunerea Fondului, care are ca obiective principale minimizarea riscului si
lichiditatea plasamentelor, iar ca obiectiv complementar randamentul acestora;
criteriile de selectare a plasamentelor vor fi cuantificate si ierarhizate în
functie de aceste trei obiective;
9. stabilirea anuală a
gradului-tintă de acoperire a expunerii Fondului în vederea
determinării necesarului optim de resurse financiare ale acestuia, precum
si stabilirea cotei contributiei anuale a institutiilor de credit;
b) analizează si
aprobă:
1. numirea si eliberarea din
functie a membrilor conducerii executive;
2. propuneri cu privire la
modalitătile, plafoanele maxime, termenele si conditiile de plasare
stabilite în cadrul strategiei anuale privind expunerea Fondului;
3. desemnarea Fondului ca
administrator special, administrator interimar ori ca lichidator la
institutiile de credit;
4. contractarea, cu persoane
fizice si juridice, române sau străine, de servicii privind activitatea de
lichidare, servicii de asistentă si consultantă de specialitate, pe
bază de licitatie publică;
5. cererile de ofertă si
ofertele institutiilor de credit, în cazul tranzactiilor privind achizitionarea
de active si asumarea de pasive, conform reglementărilor legale privind procedura
falimentului institutiilor de credit;
6. propunerile din rapoartele
întocmite, conform prevederilor legale, în calitatea Fondului de lichidator,
rapoartele întocmite, dacă este cazul, în calitatea Fondului de
administrator special ori interimar, materiale care contin solutii si propuneri
care necesită aprobarea consiliului de administratie si care tin atât de
calitătile mentionate, cât si de cea de creditor la institutii de credit
în faliment, alte materiale ce tin de aplicarea reglementărilor Fondului,
de buna desfăsurare a activitătii acestuia;
7. raportul cu privire la
selectarea auditorilor financiari pe bază de licitatie;
8. sistemul de control intern,
inclusiv auditul intern;
9. implicatiile asupra Fondului
ale hotărârii judecătoresti privind începerea procedurii falimentului
si stabilirea măsurilor de luat, pe baza propunerilor directorului, cu
privire la modalitătile de lichidare a institutiilor de credit declarate
în stare de faliment, respectiv cu privire la plata compensatiilor către
deponenti;
10. solicitările Fondului cu
privire la primirea de la Banca Natională a României si de la institutiile
de credit participante a documentelor si informatiilor necesare
functionării în bune conditii a acestuia;
11. reglementările interne
ale Fondului, precum si reglementări emise în aplicarea procedurilor de
lichidare în cazul institutiilor de credit la care Fondul are calitatea de
lichidator;
12. cota de constituire a
fondului anual de participare la profit;
13. alte informări si
rapoarte solicitate privind activitatea Fondului;
14. exercită orice alte
sarcini prevăzute de lege sau date de Consiliul de administratie al
Băncii Nationale a României.
Art. 34. - (1) Presedintele Consiliului
de administratie al Fondului are următoarele atributii:
a) stabileste ordinea de zi si
convoacă consiliul de administratie în conformitate cu prevederile legii;
b) conduce lucrările
sedintelor Consiliului de administratie al Fondului;
c) solicită directorului
sau, în lipsa acestuia, înlocuitorilor săi, prezentarea materialelor ce
constituie obiectul ordinii de zi;
d) numeste un membru al
Consiliului de administratie al Fondului, care îl înlocuieste în cazul
imposibilitătii temporare de participare;
e) face propuneri de numire în
functie a membrilor conducerii executive;
f) semnează contractele de
muncă cu membrii conducerii executive si le stabileste salariile de
încadrare, precum si indemnizatiile respective;
g) acordă prime si alte
stimulente conducerii executive si aprobă propunerile de premiere a
personalului, prezentate de director;
h) asigură prezentarea la
Consiliul de administratie al Fondului a bugetului de venituri si cheltuieli,
situatiilor financiare anuale, raportului anual de activitate, precum si a
propunerii privind alocarea profitului Fondului;
i) controlează activitatea
directorului;
j) asigură ducerea la
îndeplinire a hotărârilor Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României. De asemenea, asigură ducerea la îndeplinire a
hotărârilor Consiliului de administratie al Fondului si informarea acestuia
asupra modului de realizare a hotărârilor;
k) exercită orice alte
sarcini în aplicarea prevederilor legale sau date de Consiliul de administratie
al Băncii Nationale a României ori Consiliul de administratie al Fondului.
(2) Presedintele Consiliului de
administratie al Fondului împreună cu directorul înaintează si
prezintă, după caz, Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României materialele prevăzute la art. 33 lit. a). Propune
spre aprobare Consiliului de administratie al Fondului măsurile ce se
impun pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor trasate de Consiliul de
administratie al Băncii Nationale a României.
Art. 35. - Directorul Fondului conduce
operativ activitatea curentă a acestuia, asigură îndeplinirea
hotărârilor Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României si Consiliului de administratie al Fondului si informează asupra
modului de realizare a acestora. Directorul Fondului are următoarele
atributii:
a) reprezintă Fondul în
raporturile cu Banca Natională a României, institutiile de credit,
ministerele si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale,
autoritătile administratiei publice locale, alte persoane fizice si
juridice, române sau străine, precum si în fata instantelor judecătoresti
si arbitrale;
b) propune Consiliului de
administratie al Fondului, spre avizare, respectiv spre aprobare, documentele
prevăzute la art. 33 lit. a) si b);
c) asigură plasarea
resurselor financiare ale Fondului, urmărind minimizarea riscului si
lichiditatea plasamentelor, ca obiective principale, precum si randamentul
plasamentului, ca obiectiv complementar, potrivit strategiei anuale aprobate de
Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României, precum si
potrivit hotărârilor Consiliului de administratie al Fondului, care va fi
informat lunar asupra aplicării strategiei anuale;
d) asigură efectuarea
investitiilor prevăzute în bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, cu
respectarea reglementărilor în vigoare si în limita plafoanelor aprobate;
e) asigură publicarea listei
institutiilor de credit ai căror clienti beneficiază de garantarea
rambursării depozitelor si a modificărilor ulterioare ale acesteia;
f) asigură îndeplinirea
tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plătilor prevăzute de
lege, în cazul indisponibilizării depozitelor;
g) monitorizează si
supraveghează activitatea Fondului de administrare si lichidare la
institutii de credit, precum si cea de plată a compensatiilor deponentilor
garantati; dispune asupra măsurilor de luat în activitatea Fondului în
situatiile enumerate; monitorizează activitatea lichidatorilor la
institutiile de credit în faliment în cazurile în care Fondul are numai
calitatea de creditor;
h) încheie, modifică si
desface contractele individuale de muncă ale salariatilor Fondului;
i) angajează cheltuielile
legate de functionarea Fondului în limita prevederilor bugetului de venituri si
cheltuieli aprobat;
j) asigură organizarea si
exercitarea controlului intern si auditului intern, în conformitate cu normele
emise de Fond;
k) încheie contracte de servicii
privind activitatea de lichidare, servicii de asistentă si de
consultantă de specialitate cu persoane fizice si juridice române si
străine;
l) îndeplineste orice altă
atributie dată în aplicarea prevederilor legale ori dată în sarcina
sa de Consiliul de administratie al Fondului.
CAPITOLUL VIII
Situatii financiare
anuale si controlul acestora
Art. 36. - Fondul are obligatia
organizării si conducerii contabilitătii, potrivit prevederilor Legii
contabilitătii nr. 82/1991, republicată, si ale reglementărilor
proprii în domeniu avizate de Banca Natională a României si de Ministerul
Finantelor Publice.
Art. 37. - În vederea îndeplinirii
atributiilor sale, Fondul trebuie să dispună de mecanisme adecvate de
control intern si audit intern, care se vor stabili prin norme proprii, în
concordantă cu reglementările legale.
Art. 38. - (1) În scopul auditării
situatiilor financiare, Fondul va încheia contract cu un auditor financiar,
persoană juridică autorizată de Camera Auditorilor Financiari
din România, potrivit legii.
(2) Raportul auditorului
financiar, împreună cu opinia sa, va fi prezentat Consiliului de
administratie al Fondului, respectiv Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României.
Art. 39. - Exercitiul financiar al Fondului
începe la data de 1 ianuarie si se termină la data de 31 decembrie ale
fiecărui an. Primul exercitiu financiar începe la data constituirii
Fondului.
Art. 40. - (1) Situatiile financiare
anuale se aprobă de Consiliul de administratie al Băncii Nationale a
României, la propunerea Consiliului de administratie al Fondului.
(2) Raportul anual de activitate,
împreună cu situatiile financiare anuale, aprobate de Consiliul de
administratie al Băncii Nationale a României, precum si raportul
auditorului financiar vor fi făcute publice.
CAPITOLUL IX
Informatii care se vor
comunica Fondului
Art. 41. - (1) La cererea Consiliului de
administratie al Fondului, Banca Natională a României va comunica orice
informatii disponibile pe care le apreciază ca necesare pentru
îndeplinirea atributiilor Fondului.
(2) La cererea Consiliului de
administratie al Fondului, institutiile de credit vor comunica orice informatii
necesare pentru îndeplinirea atributiilor Fondului si care nu sunt disponibile
la Banca Natională a României.
(3) Informatiile obtinute vor fi
utilizate de către Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atributiilor sale.
(4) Fondul este obligat să
efectueze periodic teste cu privire la capacitatea propriilor sisteme de a
asigura colectarea informatiilor necesare determinării compensatiilor de
plată, verificarea si transmiterea lor către institutiile de credit
mandatate în termenele aplicabile potrivit prezentei ordonante.
(5) Banca Natională a
României informează Fondul, atunci când este cazul, cu privire la situatiile
în care identifică la nivelul unei institutii de credit aspecte care pot
conduce la indisponibilizarea depozitelor.
Art. 42. - (1) Pentru îndeplinirea
atributiilor sale, Fondul verifică la institutiile de credit atât
realitatea datelor înscrise în declaratiile privind calculul si plata
contributiilor datorate, cât si respectarea prevederilor legale cu privire la
informarea deponentilor de către institutiile de credit. De asemenea,
Fondul va putea să încheie contracte cu auditori financiari, persoane juridice,
membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România, pentru verificarea
evidentelor contabile ale unei institutii de credit. Desemnarea auditorilor si
necesitatea verificării care urmează să fie efectuată de
acestia vor fi supuse aprobării Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României.
(2) În cadrul examinării
mentionate la alin. (1) Fondul sau persoana mandatată de acesta poate
să solicite membrilor consiliului de administratie si salariatilor
institutiei de credit, precum si auditorilor acestei institutii orice
informatii necesare pentru calculul depozitelor garantate.
Art. 43. - Membrii Consiliului de
administratie al Fondului, salariatii Fondului, precum si celelalte persoane
angajate de către Fond au obligatia de a nu dezvălui secretul
profesional asupra informatiilor obtinute în cursul activitătii lor, decât
în conditiile prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
99/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL X
Informatii pentru
deponenti
Art. 44. - (1) Institutiile de credit
participante la Fond sunt obligate să pună la dispozitia deponentilor
existenti si potentiali informatii privind garantarea depozitelor, care să
se refere cel putin la următoarele:
a) tipurile de depozite
garantate, respectiv tipurile de depozite excluse de la plata compensatiilor -
depozite negarantate;
b) nivelul plafonului de
garantare.
(2) Institutiile de credit
prevăzute la alin. (1) sunt obligate să pună la dispozitia
deponentilor existenti si potentiali, la cererea acestora, informatiile
referitoare la:
a) modul de calcul al
compensatiei;
b) documentele, conditiile si
formalitătile ce trebuie îndeplinite pentru a beneficia de compensatiile
plătite de către Fond.
(3) Informatiile
prevăzute la alin. (1) si (2) trebuie să fie disponibile la toate
sediile institutiilor de credit, iar prezentarea acestora trebuie să fie
formulată clar, fluent si usor de înteles, fără pasaje echivoce,
potrivit reglementărilor elaborate de Fond.
(4) Atunci când depozitul unui
deponent nu se încadrează în categoria celor garantate, institutia de
credit are obligatia de a-l informa în mod expres cu privire la acest fapt.
(5) În scopul aplicării
prevederilor alin. (4), la initierea unei relatii de afaceri sau a unei
tranzactii ocazionale din care ar rezulta un depozit, institutiile de credit
participante trebuie să obtină, de la reprezentantul legal al
persoanei juridice sau din alte surse, informatii relevante pentru a putea
stabili dacă respectiva persoană juridică se încadrează în
categoria microîntreprinderilor, întreprinderilor mici si mijlocii în
conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea
înfiintării si dezvoltării întreprinderilor mici si mijlocii, cu
modificările si completările ulterioare.
(6) Orice modificări în
situatia unei persoane juridice care ar putea conduce la schimbarea
încadrării mentionate la alin. (5) trebuie notificate în cel mai scurt
timp posibil institutiei de credit de persoana juridică în cauză.
Art. 45. - Institutiile de credit
participante la Fond nu vor pune la dispozitia deponentilor existenti si
potentiali informatii referitoare la alte tipuri de depozite garantate sau la
alte limite ale plafonului de garantare a depozitelor decât cele în vigoare
conform prezentei ordonante, respectiv cele oferite de schema/schemele de
garantare oficial recunoscută/recunoscute la care participă.
CAPITOLUL XI
Sanctiuni
Art. 46. - (1) Dacă o institutie de
credit autorizată de Banca Natională a României nu se conformează
obligatiilor ce îi revin potrivit dispozitiilor prezentei ordonante si
reglementărilor date în aplicarea ei, Fondul va notifica acest lucru
Băncii Nationale a României, în vederea luării măsurilor
necesare.
(2) În situatia
prevăzută la alin. (1), Banca Natională a României poate dispune
măsurile prevăzute la art. 226 alin. (2) lit. d) si/sau aplica
sanctiunile prevăzute la art. 229 alin. (1) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 227/2007, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Depozitele constituite la o
institutie de credit căreia Banca Natională a României i-a retras
autorizatia de functionare rămân garantate de către Fond.
(4) Amenzile încasate se fac
venit la bugetul de stat.
(5) În cazul în care o
sucursală participantă la Fond în conditiile art. 3 alin. (2) nu se
conformează obligatiilor ce îi revin potrivit dispozitiilor prezentei
ordonante si reglementărilor date în aplicarea ei, Fondul va notifica acest
fapt autoritătii competente din statul membru de origine. Dacă
aplicarea măsurilor dispuse de autoritatea competentă nu conduce la
încadrarea sucursalei respective în cerintele impuse, Fondul poate, cu acordul
expres al acestei autorităti competente, după o perioadă de preaviz
de cel putin 12 luni, să retragă calitatea de participant a
sucursalei respective. Depozitele atrase de sucursală înainte de
retragerea calitătii de participant continuă să fie garantate de
Fond până la data scadentei lor.
(6) Sucursala în cauză va
informa deponentii în legătură cu măsura retragerii
calitătii de participant la Fond.
(7) În cazul în care o
schemă de garantare a depozitelor oficial recunoscută la care
participă o sucursală a unei institutii de credit persoană
juridică română, în conditiile art. 3 alin. (3) sau alin. (4),
notifică Banca Natională a României cu privire la neîndeplinirea
obligatiilor ce revin sucursalei în cauză, în calitatea acesteia de
participant la respectiva schemă de garantare a depozitelor, Banca
Natională a României aplică institutiei de credit măsurile
si/sau sanctiunile prevăzute la alin. (2), cooperând în acest sens cu
respectiva schemă de garantare.
Art. 47. - Institutia de credit
căreia i s-au aplicat sanctiunile prevăzute la art. 46 nu este
exceptată de la plata obligatiilor corespunzătoare pentru exercitiul
financiar în cursul căruia i s-au aplicat aceste sanctiuni.
Art. 48. - Fondul si Banca Natională
a României, după caz, sunt împuternicite să emită
reglementările necesare pentru a pune în aplicare si a impune respectarea
prevederilor legislatiei referitoare la activitatea Fondului.
Reglementările elaborate de Fond pot fi sub formă de regulamente,
norme, ordine, circulare si comunicate si se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I. Reglementările sub
formă de regulamente si norme se aprobă de Banca Natională a
României.
CAPITOLUL XII
Infractiuni
Art. 49. - (1) Încălcarea
prevederilor art. 4 alin. (1), referitoare la obligatia notificării
incapacitătii de rambursare, si/sau ale art. 20 alin. (1), referitoare la
obligatia transmiterii informatiilor către Fond, constituie infractiune si
se pedepseste cu amendă de la 10.000 la 100.000 lei.
(2) Fapta persoanei fizice care detinea atributii în asigurarea
îndeplinirii obligatiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) si/sau la art. 20
alin. (1) si care nu Ie-a îndeplinit sau Ie-a îndeplinit defectuos constituie
infractiune si se pedepseste cu închisoarea de la o lună la 6 luni sau cu
amendă.
CAPITOLUL XIII
Dispozitii tranzitorii si
finale
Art. 50. - (1) Fără a aduce
atingere dispozitiilor alin. (2) al prezentului articol, prevederile art. 2
alin. (3) lit. c) pct. (i), ale art. 4 si ale art. 5 intră în vigoare de
la data de 30 august 2009.
(2) Până la data de 31
decembrie 2010, termenul prevăzut la art. 5 alin. (1), referitor la
constatarea indisponibilitătii depozitelor de către Banca
Natională a României, va fi de cel mult 21 de zile calendaristice.
(3) Până la data de 31
decembrie 2010, termenul prevăzut la art. 8 alin. (2) este de 20 de zile
calendaristice.
Art. 51. - (1) Până la data de 31
decembrie 2010, termenul prevăzut la art. 18 alin. (1), referitor la
perioada în care Fondul stabileste data începerii plătii compensatiilor,
durata efectuării plătilor si modalitatea de plată a compensatiilor
si publică aceste informatii, nu poate depăsi 30 de zile
calendaristice de la data la care depozitele devin indisponibile.
(2) Până la data de 31
decembrie 2010, termenul prevăzut la art. 18 alin. (3) pentru începerea
plătii compensatiilor nu poate depăsi 3 luni de zile de la data la
care depozitele au devenit indisponibile.
(3) Prevederile alin. (4) al art.
18 intră în vigoare la data de 31 decembrie 2010.
Art. 52. - (1) Până la data de 31
decembrie 2010, termenul prevăzut la art. 20 alin. (1), referitor la
transmiterea către Fond a informatiilor prevăzute la art. 8 alin.
(1), este de 20 de zile calendaristice.
(2) Până la data de 31
decembrie 2010, termenul prevăzut la art. 20 alin. (2) este de 30 de zile
calendaristice.
Art. 53. - Fondul este scutit de plata
oricăror comisioane pentru operatiunile efectuate de Banca Natională
a României în contul său.
Art. 54. - Prima întrunire a Consiliului
de administratie al Fondului se va tine în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a legii de modificare si completare a prezentei
ordonante.
Art. 55. - Fondul va elabora
statutul său si reglementări în aplicarea prevederilor legii de
modificare si completare a prezentei ordonante, în termen de 60 de zile de la
data intrării în vigoare a acesteia.
Art. 56. - (1) Orice intentie de
modificare a prevederilor privind nivelul plafonului de garantare sau a
dispozitiilor anexei cuprinzând lista depozitelor negarantate trebuie
notificată Băncii Nationale a României, care informează Comisia
Europeană si Comitetul Bancar European referitor la aceste intentii.
(2) Banca Natională a
României informează Comisia Europeană si Comitetul Bancar European
despre dificultătile întâmpinate de România în cooperarea cu alte state
membre pe problema schemelor de garantare a depozitelor.
ANEXA
1. Depozite, altele decât cele
care se încadrează în prevederile art. 7 alin. (3), ale unei institutii de
credit făcute în nume si cont propriu
2. Instrumente care se
încadrează în definitia fondurilor proprii, conform reglementărilor
Băncii Nationale a României privind fondurile proprii ale institutiilor de
credit
3. Depozite ale institutiilor
financiare, asa cum sunt acestea definite în Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările si completările ulterioare, cu exceptia institutiilor
financiare nebancare din categoria caselor de ajutor reciproc
4. Depozite ale asigurătorilor si reasiguratorilor si ale intermediarilor în asigurări, asa cum sunt acestia definiti în legislatia privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor
5. Depozite ale
autoritătilor publice centrale, locale si regionale
6. Depozite ale organismelor de
plasament colectiv, asa cum sunt acestea definite de legislatia pietei de
capital
7. Depozite ale fondurilor de
pensii
8. Depozite la institutia de
credit apartinând, după caz, administratorilor acesteia, directorilor,
membrilor consiliului de supraveghere, auditorilor, actionarilor semnificativi
9. Depozitele deponentilor cu
statut similar celor de la pct. 8 în cadrul altor societăti din grupul
institutiei de credit
10. Depozitele membrilor
familiilor persoanelor fizice mentionate la pct. 8 si 9, respectiv sot/sotie,
si rudele si afinii de gradul întâi, precum si ale tertelor persoane care
actionează în numele deponentilor mentionati la pct. 8 si 9
11. Depozitele la institutia de
credit ale companiilor din grupul din care face parte institutia de credit
12. Depozite nenominative
13. Valori mobiliare de natura
datoriei emise de institutia de credit, precum si obligatii care izvorăsc
din acceptări proprii si bilete la ordin
14. Depozitele întreprinderilor,
persoane juridice, care nu intră în categoria microîntreprinderilor,
întreprinderilor mici si mijlocii, în conformitate cu prevederile Legii nr.
346/2004 privind stimularea înfiintării si dezvoltării
întreprinderilor mici si mijlocii, cu modificările si completările
ulterioare.
*
Reproducem
mai jos mentiunea privind transpunerea normelor comunitare din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 80/2009, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 44/2010:
„Prezenta
ordonantă de urgentă transpune dispozitiile art. 1 pct. 3 lit. (i)
din Directiva 94/19/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 30 mai
1994 privind sistemele de garantare a depozitelor, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 135 din 31 mai 1994, si ale Directivei
2009/14/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 martie 2009 privind
modificarea Directivei 94/19/CE privind sistemele de garantare a depozitelor în
ceea ce priveste plafonul de garantare si termenul de plată a
compensatiilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L
nr. 68 din 13 martie 2009.”
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |