MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 581 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 17 august
2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 944 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 alin. (1)-(4) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
Decizia nr. 978 din 8 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1396 alin. (2), (3), (4),
(9) si (10), precum si a celor ale art. 1399 din Legea nr. 8/1996 privind
dreptul de autor si drepturile conexe
Decizia nr. 986 din 8 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 323 alin. 1 din Codul de
procedură civilă
Decizia nr. 991 din 8 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 si 7 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
815. - Hotărâre pentru aprobarea Protocolului dintre
Ministerul Apărării Nationale din România si Ministerul
Apărării al Republicii Moldova privind colaborarea dintre fortele
aeriene, semnat la Bucuresti la 29 martie 2010
Protocol
între Ministerul Apărării Nationale din România si Ministerul
Apărării al Republicii Moldova privind colaborarea dintre fortele
aeriene
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.954. - Ordin al ministrului dezvoltării
regionale si turismului privind desemnarea Societătii Comerciale
„Societatea de Certificare ICECON CERT" - S.R.L. în vederea
notificării la Comisia Europeană pentru realizarea de functii
specifice pentru atestarea conformitătii produselor pentru constructii
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
26. - Circulară privind punerea în circulatie, în scop
numismatic, a unei monede dedicate aniversării a 200 de ani de la nasterea
lui August Treboniu Laurian
28. - Circulară privind ratele dobânzilor plătite la
rezervele minime obligatorii începând cu perioada de aplicare 24 iulie-23
august 2010
29. - Circulară privind ratele dobânzilor penalizatoare
pentru deficitele de rezerve minime obligatorii în valută începând cu
perioada de aplicare 24 august- 23 septembrie 2010
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
594. - Decizie privind sanctionarea cu interzicerea
temporară a exercitării activitătii a Societătii Comerciale
„Prima Broker de Asigurare-Reasigurare"- S.R.L.
595. - Decizie privind sanctionarea cu interzicerea
temporară a exercitării activitătii a Societătii Comerciale
„Orizont Broker de Asigurare-Reasigurare"- S.A.
596. - Decizie privind sanctionarea cu interzicerea
temporară a exercitării activitătii a Societătii Comerciale
„Birex Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
129 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Antonia
Constantin - procuror
Benke Károly
- magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 129 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Awa Oil" - S.R.L. din Sibiu în Dosarul nr. 8.445/306/2009
al Judecătoriei Sibiu - Sectia civilă.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din 29 iunie 2010, în prezenta
reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate în încheierea din
aceeasi dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea, în
conformitate cu dispozitiile art. 14 si ale art. 58 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a amânat
pronuntarea pentru data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 27 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 8.445/306/2009,
Judecătoria Sibiu - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
129 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea Comercială
„Awa Oil" - S.R.L. din Sibiu într-o cauză având ca obiect
solutionarea unei contestatii la executare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că din moment ce a fost suspendată solutionarea contestatiei
pe cale administrativă introdusă în temeiul art. 205 si
următoarele din Codul de procedură fiscală ca urmare a
sesizării organului de urmărire penală de către organele
fiscale, instituirea măsurilor prevăzute de art. 129 din acelasi cod
este discriminatorie. O atare concluzie se impune, întrucât solutionarea
acestei sesizări se întinde pe o perioadă îndelungată de timp,
ceea ce împiedică si solutionarea contestatiei formulate împotriva
deciziei de impunere. În aceste conditii, măsurile asigurătorii dispuse
nu fac altceva decât să afecteze întregul patrimoniu al societătii.
Judecătoria
Sibiu - Sectia civilă apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul
Poporului apreciază că textele legale criticate
sunt constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise
depuse, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 129 alin.
(1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513
din 31 iulie 2007, care au următorul cuprins:
„(1)
Măsurile asigurătorii prevăzute în prezentul capitol se dispun
si se duc la îndeplinire, prin procedura administrativă, de organele
fiscale competente.
(2) Se
dispun măsuri asigurătorii sub forma popririi asigurătorii si
sechestrului asigurătoriu asupra bunurilor mobile si/sau imobile
proprietate a debitorului, precum si asupra veniturilor acestuia, când
există pericolul ca acesta să se sustragă, să îsi
ascundă ori să îsi risipească patrimoniul, periclitând sau
îngreunând în mod considerabil colectarea.
(3)
Aceste măsuri pot fi luate si înainte de emiterea titlului de
creantă, inclusiv în cazul efectuării de controale sau al
antrenării răspunderii solidare. Măsurile asigurătorii
dispuse atât de organele fiscale competente, cât si de instantele
judecătoresti ori de alte organe competente, dacă nu au fost
desfiintate în conditiile legii, rămân valabile pe toată perioada
executării silite, fără îndeplinirea altor formalităti.
Odată cu individualizarea creantei si ajungerea acesteia la scadentă,
în cazul neplătii, măsurile asigurătorii se transformă în
măsuri executorii.
(4)
Măsurile asigurătorii se dispun prin decizie emisă de organul
fiscal competent. În decizie organul fiscal va preciza debitorului că prin
constituirea unei garantii la nivelul creantei stabilite sau estimate,
după caz, măsurile asigurătorii vor fi ridicate".
Textele
constitutionale invocate sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi
si ale art. 44 privind dreptul de proprietate privată.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, prin
raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea constată
următoarele:
Măsurile
asigurătorii prevăzute de Codul de procedură fiscală
constau în indisponibilizarea unor bunuri sub forma popririi sau a sechestrului
impus asupra bunurilor debitorului, însă autorul exceptiei este nemultumit
de faptul că, desi parcurge procedura administrativă
prevăzută de art. 205 si următoarele din Codul de procedură
fiscală, procedura de executare silită îndreptată împotriva sa
nu se suspendă. În aceste conditii, măsurile asigurătorii,
potrivit textului de lege criticat, „rămân valabile pe toată
perioada executării silite" si, mai mult, „odată cu
individualizarea creantei si ajungerea acesteia la scadentă, în cazul
neplătii, măsurile asigurătorii se transformă în
măsuri executorii".
Această
viziune a legiuitorului a fost determinată de imperativul
eficientizării procedurilor de recuperare a debitelor pe care operatorii
economici le înregistrează la bugetul de stat. În acest sens, art. 215
alin. (1) din Codul de procedură fiscală prevede in terminis că
introducerea contestatiei pe calea administrativă de atac nu suspendă
executarea actului administrativ fiscal. Acest lucru echivalează cu
continuarea procedurilor de executare silită de către organele
fiscale împotriva debitorului. În aceste conditii, pentru a se recupera
creantele fiscale pe care acesta le are la bugetul de stat, legiuitorul a
prevăzut ca măsurile asigurătorii să rămână
valabile pe toată durata executării silite, ca o garantie pentru
recuperarea creantei fiscale datorate. Faptul că odată cu individualizarea
creantei si ajungerea acesteia la scadentă, în cazul neplătii,
măsurile asigurătorii se transformă în măsuri executorii nu
este decât o aplicare a imperativului mai sus enuntat.
De
altfel, Curtea observă că, în dosarul de fată, autorul exceptiei
a constituit o cautiune, ceea ce a si dus, în temeiul art. 403 alin. 1 din
Codul de procedură civilă, la suspendarea executării silite si
care, indirect, a stopat transformarea măsurilor asigurătorii în
măsuri executorii. Totusi, aceste măsuri sunt mentinute în
continuare, întrucât valoarea cautiunii nu acoperă întreaga creantă
fiscală datorată, constituindu-se, astfel cum s-a arătat mai
sus, în garantia executării întru totul de către debitor a
obligatiilor sale fiscale. În caz contrar, ar exista pericolul nerecuperării
creantelor la bugetul de stat si ar demonstra o lipsă de diligentă
atât a legiuitorului, cât si a organelor de executare. Or, finalitatea
oricărei proceduri de executare silită este recuperarea debitelor
datorate, indiferent de creditorul obligatiei.
Distinct
de cele arătate, Curtea retine că art. 129 alin. (4) din Codul de
procedură fiscală prevede că măsurile asigurătorii vor
fi ridicate în cazul în care debitorul constituie o garantie la nivelul
creantei stabilite sau estimate, după caz.
În
aceste conditii, nu se poate retine încălcarea textelor constitutionale
invocate în sustinerea exceptiei.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A. d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129
alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Awa Oil" - S.R.L. din Sibiu în Dosarul nr. 8.445/306/2009
al Judecătoriei Sibiu - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 8 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1396alin.
(2), (3), (4), (9) si (10), precum si a celor ale art. 1399 din
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Iuliana
Nedelcu - procuror
Ingrid
Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 1396 alin. (2), (3), (4), (9) si (10), precum si a celor ale
art. 1399 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, cu modificările si completările ulterioare,
exceptie ridicată de Attila Carol Fodor în Dosarul nr. 5.953/30/2008 al
Curtii de Apel Timisoara - Sectia penală.
La apelul
nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentatului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate. În acest sens arată că stabilirea
infractiunilor, a pedepselor si a regimului executării acestora este
atributul exclusiv al legiuitorului, astfel că aspectele criticate de
autorul exceptiei vizează o problemă de legiferare, si nu de
constitutionalitate, ceea ce excedează competentei instantei de contencios
constitutional.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 21 octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 5.953/30/2008,
Curtea de Apel Timisoara - Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
1396 alin. (2), (3), (4), (9) si (10), precum si a celor ale art.
1399 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Attila Carol Fodor într-o cauză civilă având ca
obiect infractiuni la Legea privind dreptul de autor si drepturile conexe.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că sanctiunile stabilite prin prevederile de lege
criticate sunt foarte mari în raport cu consecintele cauzate prin faptele
incriminate, precum si cu pericolul social al acestora.
Curtea
de Apel Timisoara - Sectia penală apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constitutionale, nemultumirile
inculpatului având în vedere modul de aplicare al acestor reglementări de
către organele judiciare, si nu aspecte de conformitate a acestora cu
Legea fundamentală.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că textele de lege criticate
sunt constitutionale. Totodată, arată că revine instantei de
judecată să stabilească dacă fapta cu care a fost
sesizată constituie infractiune, activitatea de apreciere a probelor, de
interpretare, de aplicare a prevederilor legale la situatii concrete si de
calificare a faptei deduse judecătii fiind de competenta acesteia.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile
legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională
a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 1396
alin. (2), (3), (4), (9) si (10), precum si cele ale art. 1399 din
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu
modificările si completările ulterioare, prevederi care au
următorul continut:
Art.
1396 [...]: „(2) Constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă oferirea, distribuirea,
detinerea ori depozitarea sau transportul, în scopul distribuirii de
mărfuri-pirat, precum si detinerea acestora în scopul utilizării prin
comunicare publică la punctele de lucru ale persoanelor juridice.
(3) În
cazul în care faptele prevăzute la alin. (1) si (2) sunt săvârsite în
scop comercial, acestea se sanctionează cu închisoare de la 3 ani la 12
ani.[...]
(4) Cu
pedeapsa prevăzută la alin. (3) se sanctionează si închirierea
sau oferirea spre închiriere de mărfuri-pirat.f...]
(9) În
sensul prezentei legi, prin scop comercial se întelege urmărirea
obtinerii, direct sau indirect, a unui avantaj economic ori material.
(10)
Scopul comercial se prezumă dacă marfa-pirat este identificată
la sediul, la punctele de lucru, în anexele acestora sau în mijloacele de
transport utilizate de operatorii economici care au în obiectul de activitate
reproducerea, distribuirea, închirierea, depozitarea sau transportul de produse
purtătoare de drepturi de autor ori de drepturi conexe.";
- Art.
1399: „Constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de
la 1 la 4 ani sau cu amendă reproducerea neautorizată pe sisteme de
calcul a programelor pentru calculator în oricare dintre următoarele
modalităti: instalare, stocare, rulare sau executare, afisare ori
transmitere în retea internă."
Autorul
exceptiei sustine că textele de lege criticate contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 4 alin. (2) referitoare la unitatea poporului si
egalitatea între cetăteni, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în
drepturi, art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, art. 23
alin. (1) referitoare la libertatea individuală si art. 53 referitoare la
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că s-a mai
pronuntat asupra constitutionalitătii unora dintre textele de lege
criticate, prilej cu care a statuat că acestea nu contravin Legii
fundamentale.
Astfel,
prin Decizia nr. 291 din 3 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 187 din 25 martie 2009, si Decizia nr. 16 din 12
ianuarie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79
din 5 februarie 2010, Curtea a retinut că „art. 1396 alin. (3)
din Legea nr. 8/1996 instituie un regim sanctionator mai sever pentru
săvârsirea infractiunilor prevăzute la alin. (1) si (2) ale aceluiasi
articol, dacă sunt săvârsite «în scop comercial», iar art. 1396
alin. (10) din lege reglementează prezumtia de comercialitate numai pentru
operatorii economici care au în obiectul de activitate reproducerea, distribuirea,
închirierea, depozitarea sau transportul de produse purtătoare de drepturi
de autor ori de drepturi conexe, si doar pentru marfa pirat care este
identificată la sediul, în punctele de lucru, în anexele acestora sau în
mijloacele de transport utilizate de acesti operatori economici.
Prezumtia
de comercialitate, reglementată în aceste conditii, este o prezumtie
relativă, părtile având la dispozitie toate mijloacele procedurale
pentru a o răsturna, în conditiile legii, fiind astfel garantat dreptul la
un proces echitabil."
În ceea
ce priveste critica de neconstitutionalitate a reglementărilor legale,
raportată la art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie, Curtea
constată că normele supuse controlului de constitutionalitate se
aplică în mod egal tuturor celor aflati în situatia prevăzută de
ipoteza normei legale, fără nicio discriminare pe considerente
arbitrare. Legiuitorul este unica autoritate competentă să
stabilească, prin lege organică, faptele care constituie infractiuni,
în scopul apărării valorilor statului de drept, precum si a
garantării efective a exercitării, potrivit legii, a drepturilor si
libertătilor fundamentale.
De
altfel, prevederile legale criticate sunt în concordantă cu art. 73 alin.
(1) lit. h) din Constitutie, potrivit cărora stabilirea infractiunilor, a
pedepselor si a regimului executării acestora este atributul exclusiv al
legiuitorului. Textele de lege criticate nu contin nici norme contrare
dreptului părtilor interesate de a beneficia de un proces echitabil si de
judecarea cauzei într-un termen rezonabil, sau care să aducă atingere
libertătii individuale ori restrângerii exercitiului unor drepturi sau al
unor libertăti.
Deoarece
în cauza de fată nu sunt relevate aspecte noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudentei în materie a Curtii, atât solutia
pronuntată prin deciziile mentionate, cât si considerentele care le-au
fundamentat îsi păstrează valabilitatea si în acest dosar.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A. d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1396 alin.
(2), (3), (4), (9) si (10), precum si a celor ale art. 1399 din
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu
modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
Attila Carol Fodor în Dosarul nr. 5.953/30/2008 al Curtii de Apel Timisoara -
Sectia penală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 8 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina
Tudora
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 8 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 323
alin. 1 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu
- judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Ingrid
Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 323 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Floarea Pop în Dosarul nr. 10.674/3/2007 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă
cuvântul reprezentatului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere
a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, deoarece aceasta nu
a fost motivată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 21 octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 10.674/3/2007,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
323 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată
de Floarea Pop într-o cauză având ca obiect revizuire - Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia nu critică textul de lege cu care instanta de judecată a
sesizat Curtea Constitutională, ci alte texte de lege din Codul de
procedură civilă, si anume prevederile art. 317 si art. 319
referitoare la contestatia în anulare, în conditiile în care obiectul cauzei îl
constituie revizuirea.
Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este nefondată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele
scrise depuse ia dosar, concluziile procurorului, prevederile legale criticate,
raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost stabilit prin încheierea de
sesizare a Curtii Constitutionale, îl constituie prevederile art. 323 alin. 1
din Codul de procedură civilă, potrivit cărora „Cererea de
revizuire se îndreaptă la instanta care a dat hotărârea
rămasă definitivă si a cărei revizuire se cere."
Autorul
exceptiei sustine că reglementarea criticată contravine dispozitiilor
constitutionale ale art. 24 alin. (1) privind dreptul la apărare, cu
referire la art. 2, 6, 10 si 15 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară si art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că autorul
acesteia nu a formulat nicio critică concretă prin prisma căreia
să se poată analiza constitutionalitatea textului de lege ce
formează obiectul exceptiei.
Astfel,
din examinarea notelor scrise ale autorului exceptiei, Curtea observă
că acesta nu critică textul de lege cu care a fost sesizată
instanta de contencios constitutional, ci alte texte de lege din Codul de
procedură civilă, si anume prevederile art. 317 si art. 319
referitoare la contestatia în anulare, în conditiile în care obiectul prezentei
cauze îl constituie revizuirea.
În
aceste conditii, Curtea constată că sesizarea din prezenta cauză
nu îndeplineste exigentele cuprinse în art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, potrivit
cărora „Sesizările trebuie făcute în formă scrisă
si motivate", astfel încât exceptia de neconstitutionalitate, astfel
cum a fost formulată, urmează a fi respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A. d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă,
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 323 alin. 1 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Floarea Pop în Dosarul
nr. 10.674/3/2007 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 8 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina
Tudora
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 8 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6
si 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Ingrid
Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 6 si 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicată de Dumitru Pavel si Măria Pavel în
Dosarul nr. 7.778/302/2007 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a
civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Magistratul-asistent
referă asupra cauzei si arată că Tatiana Manolache Onofrei,
avocatul autorilor exceptiei, a depus la dosar o cerere prin care solicită
acordarea unui nou termen de judecată, având în vedere împrejurarea
că la acest termen se află în deplasare la Paris, pentru a asigura
asistentă juridică unei societăti comerciale.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea cererii
pentru amânarea judecării cauzei, având în vedere timpul scurs de la
sesizarea Curtii cu exceptia de neconstitutionalitate.
Curtea,
deliberând, respinge cererea de amânare a judecării cauzei.
Având
cuvântul pe fond, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând în acest sens
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 17 aprilie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 7.778/302/2007, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a V-a civilă a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 si 7 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie
ridicată de Dumitru Pavel si Măria Pavel într-o cauză având ca
obiect obligatia de a face.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin că textele de lege criticate aduc atingere dispozitiilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1)si (2) si art. 44, în măsura în care
acestea sunt interpretate ca oferind protectie doar
chiriasilor-cumpărători în temeiul Legii nr. 112/1995 privind
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute în proprietatea statului, nu si în temeiul altor acte normative,
printre care si Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinte
construite din fondurile statului către populatie, desi toti se află
în situatii juridice identice, cumpărând bunuri de la stat, în temeiul
unor acte normative si a unor contracte de vânzare-cumpărare care,
ulterior, au fost desfiintate. De asemenea, apreciază că art. 6 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 instituie o limitare
legală a dreptului de proprietate, ca o obligatie a proprietarilor
recunoscuti de justitie de a încheia contracte de închiriere pentru o
perioadă de 5 ani, limitare instituită însă numai în beneficiul
exclusiv al unei categorii limitate de persoane, si anume acelea care au
dobândit dreptul de proprietate în temeiul Legii nr. 112/1995 si ale căror
contracte au fost anulate de către instantă, fapt ce aduce atingere
art. 44 din Constitutie.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a V-a civilă apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, fiind în
concordantă cu normele constitutionale invocate.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele
scrise depuse ia dosar, concluziile procurorului, prevederile legale criticate,
raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 6 si 7 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148
din 8 aprilie 1999, care au următorul continut:
- Art.
6: În cazul contractelor de vânzare-cumpărare încheiate cu
încălcarea prevederilor Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea
statului, si desfiintate prin hotărâre judecătorească,
proprietarul recunoscut de justitie va încheia cu persoanele care au
cumpărat locuinta în baza Legii nr. 112/1995 si care o ocupă efectiv,
la cererea acestora, un contract de închiriere pentru o perioadă de 5
ani.";
- Art.
7: „Prelungirea contractelor de închiriere, realizată în baza
prevederilor art. 1, rămâne valabilă si în cazul redobândirii
imobilelor respective de către fostii proprietari sau de mostenitorii
acestora după intrarea în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă."
Autorii
exceptiei sustin că textele de lege criticate contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1)si (2) referitoare la egalitatea în drepturi
si art. 44 privind dreptul de proprietate privată.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a statuat, prin Decizia nr. 742 din
26 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 979
din 7 decembrie 2006, că nu se poate retine o încălcare a
principiului egalitătii în fata legii, deoarece situatiile juridice
diferite impun reglementări legale diferite.
Totodată,
Curtea a retinut că prin stabilirea continutului si limitelor dreptului de
proprietate, potrivit art. 44 alin. (1) din Constitutie, legiuitorul a tinut
seama nu numai de interesele proprietarilor recunoscuti prin hotărâri
judecătoresti, ci si de interesele persoanelor care au cumpărat
locuintele în baza Legii nr. 112/1995, realizând astfel un echilibru între cele
două categorii de persoane. În acest sens, legiuitorul a statuat că
dreptul de a cere încheierea unui contract de închiriere este, în acest caz, un
drept personal recunoscut numai titularilor contractelor de
vânzare-cumpărare încheiate în baza Legii nr. 112/1995 si ulterior
anulate. În acest fel, i se oferă cumpărătorului locuintei o
protectie împotriva unor eventuale abuzuri, cu asigurarea dreptului la o
locuintă pe durata unei perioade rezonabile, iar proprietarului i se
recunoaste dreptul său de proprietate, în limitele determinate de lege.
Împrejurarea că autorii exceptiei au dobândit dreptul de proprietate în
temeiul Decretului-lege nr. 61/1990 impune un tratament juridic diferit, în
conditiile în care cele două acte normative, respectiv Decretul-lege nr.
61/1990 si Legea nr. 112/2005, aveau domenii de aplicare diferite.
Astfel,
primul reglementează situatia vânzării imobilelor construite din
fondurile statului sau întreprinderilor de stat, iar cel de-al doilea, situatia
imobilelor nationalizate de stat de la persoane fizice, ca atare două
situatii juridice diferite.
În ceea
ce priveste pretinsa încălcare a dispozitiilor art. 44 din Constitutie,
observăm că invocarea lor de către autorii exceptiei este pur
formală, întrucât nu detin calitatea de proprietari, astfel încât aceste
norme nu au incidentă în cauză.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 si 7 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie
ridicată de Dumitru Pavel si Măria Pavel în Dosarul nr.
7.778/302/2007 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 8 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina
Tudora
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Protocolului dintre Ministerul Apărării
Nationale din România si Ministerul Apărării al Republicii Moldova
privind colaborarea dintre fortele aeriene, semnat la Bucuresti la 29 martie
2010
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 20 din Legea
nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Protocolul dintre Ministerul Apărării Nationale
din România si Ministerul Apărării al Republicii Moldova privind
colaborarea dintre fortele aeriene, semnat la Bucuresti la 29 martie 2010.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul apărării nationale,
Gabriel Oprea
p. Ministrul afacerilor externe,
Costea Romulus Doru,
secretar de stat
Bucuresti, 4 august 2010.
Nr. 815.
PROTOCOL
între Ministerul Apărării Nationale din România si Ministerul
Apărării al Republicii Moldova privind colaborarea dintre fortele
aeriene
Ministerul
Apărării Nationale din România si Ministerul Apărării al
Republicii Moldova, denumite în continuare părti contractante,
dorind
să dezvolte relatiile de colaborare dintre fortele aeriene ale celor
două părti contractante,
având
la bază principiile si prevederile Acordului de colaborare dintre
Ministerul Apărării Nationale al României si Ministerul
Apărării al Republicii Moldova, semnat la Chisinău la 14
decembrie 1992,
au
convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Prezentul
protocol se încheie în scopul stabilirii cadrului juridic necesar
colaborării dintre Fortele Aeriene ale României si Fortele Aeriene
Militare ale Republicii Moldova, în conformitate cu competentele stipulate în
legislatia celor două state.
ARTICOLUL 2
Colaborarea
bilaterală se va realiza în următoarele domenii:
a)
informarea reciprocă despre zborurile aeronavelor militare în spatiul
aerian din apropierea frontierei dintre cele două state;
b)
schimbul de date radar cu privire la situatia aeriană;
c)
acordarea reciprocă de ajutor echipajelor aeronavelor militare aflate în
pericol în spatiul aerian din apropierea frontierei dintre cele două
state;
d)
participarea la activităti comune.
ARTICOLUL 3
Colaborarea
dintre părtile contractante se va realiza în următoarele forme:
a)
organizarea si realizarea schimbului de informatii privind zborurile
aeronavelor militare în spatiul aerian din apropierea frontierei dintre cele
două state;
b)
întâlniri periodice ale echipelor de experti ale fortelor aeriene, pentru
analizarea si solutionarea problemelor legate de punerea în aplicare a
prevederilor prezentului protocol;
c)
schimb de experientă pe linia pregătirii personalului de specialitate
si a exploatării tehnicii de aviatie si apărare antiaeriană;
d)
participarea cu observatori si/sau subunităti la aplicatiile si
exercitiile organizate de părtile contractante;
e)
recunoasterea aerodromurilor de ajutor stabilite de părtile contractante;
f)
organizarea si executarea, pe bază de reciprocitate, a unor
activităti de recuperare a personalului navigant, folosind
facilitătile militare de care dispun părtile contractante.
ARTICOLUL 4
(1) Pentru
organizarea si coordonarea activitătilor de colaborare, părtile
contractante stabilesc următoarele autorităti responsabile:
a)
pentru Ministerul Apărării Nationale din România: Statul Majorai
Fortelor Aeriene;
b)
pentru Ministerul Apărării al Republicii Moldova: Comandamentul Forte
Aeriene.
(2)
Pentru aplicarea măsurilor privind informarea reciprocă cu privire la
zborurile aeronavelor militare si acordarea reciprocă de ajutor
echipajelor aeronavelor militare aflate în spatiul aerian din apropierea
frontierei dintre cele două state, autoritătile responsabile stabilesc
următoarele puncte de contact:
a)
pentru Statul Major al Fortelor Aeriene din România: Componenta
Operatională a Fortelor Aeriene - Bucuresti;
b)
pentru Comandamentul Forte Aeriene al Republicii Moldova: Centrul de Operatii
Aeriene - Chisinău.
ARTICOLUL 5
Informarea reciprocă
(1)
Zborurile aeronavelor militare în spatiul aerian al celor două state se
execută pe baza reglementărilor aeronautice internationale si a
legislatiei nationale a statelor părtilor contractante.
(2)
Părtile contractante se informează reciproc, prin punctele de
contact, cu privire la aeronavele militare care execută zboruri în spatiul
aerian din apropierea frontierei dintre cele două state, fără
survolarea acesteia, la distante mai mici de 10 km pentru avioane si 5 km
pentru elicoptere, ia toate înăltimile de zbor.
(3)
Pentru realizarea informării se vor preciza: data, ora si scopul
executării zborului, zona, traiectul si înăltimea de zbor,
numărul si tipul aeronavelor.
(4) În
cazul aparitiei în spatiul aerian din apropierea frontierei dintre cele două
state a unor mijloace aeriene sau a unor semnale pe ecranele statiilor radar
care nu pot fi identificate, punctele de contact se informează reciproc,
iau măsuri de identificare a acestora si îsi acordă reciproc sprijin
pentru clarificarea situatiei aeriene.
ARTICOLUL 6
Schimbul de date radar
(1)
Părtile contractante se obligă să întreprindă demersurile
necesare pentru interconectarea sistemelor de radiolocatie si realizarea
schimbului de date radar.
(2)
Procedurile care vor fi folosite la realizarea schimbului de date vor fi
stabilite de comun acord de către autoritătile responsabile ale
părtilor contractante si vor fi cuprinse într-un plan, special destinat
acestui scop.
ARTICOLUL 7
Acordarea de ajutor reciproc
(1) În
cazul aparitiei unor situatii de fortă majoră la bordul aeronavelor
militare aflate în zbor în apropierea frontierei dintre cele două state,
părtile contractante asigură, la cerere, prin punctele de contact,
predarea-primirea dirijării aeronavelor respective si aterizarea acestora
pe unul dintre aerodromurile militare de ajutor.
(2)
Aerodromurile militare de ajutor vor fi stabilite, de comun acord, de
către autoritătile responsabile ale părtilor contractante.
(3)
Pentru predarea-primirea dirijării aeronavelor, punctul de contact al autoritătii
responsabile a cărei aeronavă se află în pericol va comunica
următoarele date: pozitia în care se află aeronava, tipul aeronavei,
înăltimea si directia de zbor, indicativul pilotului, natura pericolului,
timpul de zbor calculat până la consumarea combustibilului si ultimul
ordin de dirijare transmis.
(4)
Autoritatea responsabilă pe teritoriul căreia aterizează
aeronava aflată în pericol va asigura paza acesteia si va acorda ajutor
echipajului.
(5)
Autoritătile responsabile vor organiza si vor desfăsura, anual,
activităti de recunoastere de către personalul navigant a
aerodromurilor de ajutor stabilite, cu aeronave militare.
ARTICOLUL 8
Căutarea si salvarea aeronavelor
(1) Părtile
contractante organizează, pe teritoriul statului propriu, serviciul de
căutare-salvare.
(2) În
cazul producerii unor catastrofe sau accidente de zbor în care sunt implicate
aeronavele militare ale uneia dintre părtile contractante pe teritoriul
statului celeilalte părti contractante, aceasta din urmă va initia
operatiuni de căutare-salvare, va desfăsura activităti specifice
pentru salvarea vietii personalului, prevenirea amplificării daunelor si
conservarea dovezilor materiale.
ARTICOLUL 9
Activitătile comune
(1) Anual,
în sedintele de lucru organizate alternativ în România si în Republica Moldova,
autoritătile responsabile ale părtilor contractante vor analiza modul
de îndeplinire a prevederilor prezentului protocol si vor propune
activităti care să fie incluse în Planul bilateral de cooperare
pentru anul următor.
(2)
Propunerile de activităti comune vor cuprinde: schimb de experientă
pe linia pregătirii personalului de specialitate si a exploatării
tehnicii de aviatie si apărare antiaeriană, participarea cu
observatori si/sau subunităti la aplicatiile si exercitiile organizate de
părtile contractante, recunoasterea aerodromurilor de ajutor, participarea
la activităti de recuperare a personalului navigant.
ARTICOLUL 10
Legăturile de transmisiuni
(1) Pentru
asigurarea colaborării, părtile contractante vor organiza si vor realiza
legături fir si radio.
(2)
Între punctele de contact ale autoritătilor responsabile se va realiza o
legătură fir directă. Zilnic, la orele 05,00 si 17,00 GMT,
punctele de contact vor verifica functionarea acestei legături. Apelurile
vor fi initiate prin grija sefilor turelor de serviciu din punctele de contact,
în zilele pare de către partea contractantă română, iar în
zilele impare de către partea contractantă moldoveana.
(3) În
cazul întreruperii circuitului fir direct destinat colaborării, vor fi utilizate
legăturile de telecomunicatii internationale instalate la punctele de
contact.
(4)
Detaliile privind organizarea legăturilor de transmisiuni, numerele de
apel si caracteristicile de lucru ale mijloacelor utilizate vor fi incluse în
Dispozitia comună de transmisiuni încheiată între părtile
contractante, care va putea fi actualizată, la nevoie, prin
consultări între structurile de specialitate.
(5)
Schimbul de date si informatii privind aplicarea prezentului protocol se va
face în limba părtilor contractante.
ARTICOLUL 11
Solutionarea divergentelor
Orice divergentă cu privire la interpretarea sau aplicarea
prevederilor prezentului protocol va fi solutionată prin consultări
între părtile contractante.
ARTICOLUL 12
Dispozitii finale
(1)
Prezentul protocol va intra în vigoare la data primirii ultimei notificări
prin care părtile contractante îsi vor comunica, în scris, reciproc,
că au fost îndeplinite procedurile legale interne necesare pentru intrarea
în vigoare a protocolului.
(2)
Prezentul protocol se încheie pentru o perioadă de 5 ani si se va prelungi
automat pentru noi perioade de câte 5 ani, dacă nu este denuntat de
niciuna dintre părtile contractante. Prezentul protocol poate fi denuntat
de oricare dintre părtile contractante. Denuntarea va produce efecte
după 6 luni de la data primirii de către cealaltă parte
contractantă a notificării prin care se exprimă intentia de
denuntare.
(3)
Fiecare parte contractantă poate propune, în orice moment, amendamente la
prezentul protocol. Amendamentele convenite vor intra în vigoare în
conformitate cu alin. (1) si vor constitui parte integrantă a acestui
protocol.
Semnat
la Bucuresti la 29 martie 2010. În două exeirmlare originale.
Pentru Ministerul Apărării Nationale din România, Gabriel Oprea, ministrul apărării nationale |
Pentru Ministerul Apărării al Republicii Moldova Vitalie Marinută, ministrul apărării |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
DEZVOLTĂRII REGIONALE SI TURISMULUI
privind desemnarea Societătii Comerciale „Societatea de Certificare
ICECON CERT" - S.R.L. în vederea notificării la Comisia
Europeană pentru realizarea de functii specifice pentru atestarea
conformitătii produselor pentru constructii
Având
în vedere Procesul-verbal nr. 77 din 15 iulie 2010 al Comisiei de recunoastere
si desemnare în vederea notificării la Comisia Europeană a
organismelor pentru atestarea conformitătii produselor pentru constructii
si a organismelor autorizate să elibereze agremente tehnice europene,
în
conformitate cu prevederile art. 23 alin. (2) si art. 24 alin. (2) din Legea
nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, republicată,
cu completările ulterioare, cu prevederile art. 27 alin. (2) si art. 28
alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piată a produselor pentru constructii,
republicată, precum si cu prevederile art. 5 alin. (4) din Procedura de
desemnare a organismelor pentru atestarea conformitătii produselor pentru
constructii, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului si al ministrului administratiei si internelor nr.
2.134/460/2004, cu modificările ulterioare,
în
temeiul art. 13 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.631/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale si Turismului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
dezvoltării regionale si turismului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă desemnarea Societătii Comerciale „Societatea de
Certificare ICECON CERT" - S.R.L. În vederea notificării la Comisia
Europeană pentru realizarea de functii specifice pentru atestarea
conformitătii produselor pentru constructii, conform anexei care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia tehnică în constructii va notifica Comisiei Europene
organismul prevăzut la art. 1 prin înscrierea în banca de date NANDO a
următoarelor date/informatii:
a)
elementele de identificare a organismului;
b)
perioada de valabilitate a notificării;
c)
familiile de produse/produsele, scopul folosirii, sistemul de atestare a
conformitătii si functia organismului, precum si specificatiile tehnice
aferente, pentru care organismul a fost acreditat de Asociatia de Acreditare
din România - RENAR si evaluat.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul dezvoltării regionale si turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general
Bucuresti, 9 august 2010.
Nr. 1.954.
ANEXĂ
Denumirea
organismului:
Societatea Comercială „Societatea de Certificare ICECON CERT"
- S.R.L.
Adresa:
Sos.
Pantelimon nr. 266, sectorul 2, Bucuresti Tel:+40(21) 255.31.49; fax:+40(21)
255.31.49 Notificarea valabilă până la: 12 iulie 2013
Competenta organismului a fost evaluată
folosind ca referential standardul: SR EN 45011: 2001.
Numărul deciziei CE |
Familiile/Subfamiliile de produse (utilizările preconizate) |
Sistemul de atestare a conformitătii |
Specificatiile tehnice armonizate |
Functia organismului |
95/467/CE |
Îmbinări
structurale (1/1): . Îmbinări
structurale (în clădiri si lucrări de inginerie civilă unde
cerintele asupra îmbinărilor individuale sunt critice) |
Sistem 1 |
SREN 15129:2010 |
CP |
99/93/CE |
Usi, ferestre,
obloane, jaluzele, porti si feronerie aferentă (1/1): . Usi si porti (cu sau
fără feronerie aferentă) (compartimentări antifoc/fum si
pe trasee de evacuare la incendiu) |
Sistem 1 |
SREN 13241-1:2004 |
CP |
96/581/CE |
Geotextile (1/2): . Geosintetice
(membrane si textile), geotextile, geocompozite, georetele, geomembrane si
geoplase folosite: ca bariere pentru fluide sau gaze (la drumuri, căi
ferate, fundatii si pereti, sisteme de drenaj, controlul eroziunii,
rezervoare si baraje, canale, tuneluri si structuri de metrou, evacuarea sau
păstrarea deseurilor lichide, pentru depozitarea deseurilor solide sau
evacuarea deseurilor) |
Sistem 2+ |
SREN 15381:2009 |
CPF |
98/436/CE |
Învelitori,
luminatoare, lucarne si produse auxiliare pentru acoperis (2/6): . Foi plane si
profilate (pentru utilizări supuse reglementărilor privind reactia
la foc) |
Sistem 1 |
SR EN 534: 2006 |
CP |
98/436/CE |
Învelitori,
luminatoare, lucarne si produse auxiliare pentru acoperis (2/6): . Luminatoare (pentru
utilizări supuse reglementărilor privind reactia la foc) |
Sistem 1 |
SREN 14351-1:2006 |
CP |
98/436/CE |
Învelitori,
luminatoare, lucarne si produse auxiliare pentru acoperis (2/6): . Panouri compozite
sau panouri sandvis fabricate industrial (pentru utilizări supuse
reglementărilor privind reactia la foc) |
Sistem 1 |
SREN 14509:2007 SREN 14509:2007/ AC: 2009 |
CP |
98/436/CE |
Învelitori,
luminatoare, lucarne si produse auxiliare pentru acoperis (2/6): . Lucarne (pentru
utilizări supuse reglementărilor privind reactia la foc) |
Sistem 1 |
SREN 1873:2006 SREN 14963:2007 |
CP |
2000/245/CE |
Sticlă
plană, sticlă profilată si produse din sticlă
turnată (1/6): . Panouri de
sticlă plană si curbată (pentru utilizare într-un ansamblu
vitrat destinat special pentru a servi ca protectie la foc) |
Sistem 1 |
SREN 1051-2:2008 |
CP |
2000/245/CE |
Sticlă
plană, sticlă profilată si produse din sticlă
turnată (1/6): . Cărămizi
de sticlă (pentru utilizări ca vitraj antiglont sau antideflagrant) |
Sistem 1 |
SREN 1051-2:2008 |
CP |
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind punerea în circulatie, în scop numismatic, a unei monede dedicate
aniversării a 200 de ani de la nasterea lui August Treboniu Laurian
Art.1. - În conformitate cu prevederile Legii nr. 312/2004 privind Statutul
Băncii Nationale a României, Banca Natională a României va pune în
circulatie, în scop numismatic, începând cu data de 9 august 2010, o monedă
din argint, dedicată aniversării a 200 de ani de la nasterea lui
August Treboniu Laurian.
Art. 2. - Caracteristicile monedei din argint sunt următoarele:
Valoare nominală |
10 lei |
Metal |
argint |
Titlu |
999%o |
Formă |
rotundă |
Diametru |
37 mm |
Greutate |
31,103g |
Calitate |
proof |
Margine |
zimtată |
Aversul prezintă, de sus în jos, reprezentarea monumentului roman „Lupa
capitolina" - simbol al latinitătii poporului si limbii române, stema
României, inscriptia „ROMÂNIA", valoarea nominală a monedei „10
LEI" si anul de emisiune „2010".
Reversul prezintă, în prim plan, portretul filologului si istoricului August
Treboniu Laurian; în plan secund, în partea dreaptă, un fragment din
coperta revistei Magazin Istoric pentru Dacia; în partea de jos, anii
„1810" si „1881", iar la exterior, inscriptia circulară „AUGUST
TREBONIU LAURIAN".
Art. 3. - Monedele din argint, ambalate în capsule de metacrilat transparent, vor
fi însotite de brosuri de prezentare a emisiunii numismatice, redactate în
limbile română, engleză si franceză. Brosurile includ si
certificatul de autenticitate, pe care se găsesc semnăturile
guvernatorului Băncii Nationale a României si casierului central.
Art. 4. - Monedele din argint din emisiunea numismatică „Aniversarea a 200 de
ani de la nasterea lui August Treboniu Laurian" au putere circulatorie pe
teritoriul României.
Art. 5. - Punerea în circulatie, în scop numismatic, a acestor monede din argint se
realizează prin sucursalele Bucuresti, Cluj, lasi si Timis ale Băncii
Nationale a României.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 6 august 2010.
Nr. 26.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind ratele dobânzilor plătite la rezervele minime obligatorii
începând cu perioada de aplicare 24 iulie-23 august 2010
În baza
dispozitiilor art. 5 si ale art. 8 alin. (3) din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Nationale a României, în aplicarea prevederilor art. 15,
16 si 17 din Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 6/2002 privind
regimul rezervelor minime obligatorii, cu modificările si
completările ulterioare, în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Consiliul
de administratie al Băncii Nationale a României hotărăste:
începând
cu perioada de aplicare 24 iulie-23 august 2010, ratele dobânzilor plătite
la rezervele minime obligatorii sunt următoarele:
- 1,88%
pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite în lei;
- 1,09%
pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite în euro;
- 0,93% pe an pentru rezervele minime obligatorii
constituite în dolari SUA.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Bucuresti, 9 august 2010.
Nr. 28.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind ratele dobânzilor penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime
obligatorii în valută începând cu perioada de aplicare 24 august-23
septembrie 2010
În baza
dispozitiilor art. 5 si ale art. 8 alin. (4) din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Nationale a României, în aplicarea prevederilor art. 12
din Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 6/2002 privind regimul
rezervelor minime obligatorii, cu modificările si completările
ulterioare, în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Consiliul
de administratie al Băncii Nationale a României hotărăste:
începând
cu perioada de aplicare 24 august-23 septembrie 2010, ratele dobânzilor
penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii în valută
sunt următoarele:
-
13,00% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite în euro;
-
13,00% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite în dolari SUA.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Bucuresti, 9 august 2010.
Nr. 29.
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
COMISIA DE SUPRAVEGHERE
A ASIGURĂRILOR
privind sanctionarea cu interzicerea temporară a exercitării
activitătii a Societătii Comerciale „Prima Broker de
Asigurare-Reasigurare" - S.R.L.
Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor, cu sediul în municipiul Bucuresti, str.
Amiral Constantin Bălescu nr. 18, sectorul 1, cod de înregistrare
fiscală 14045240/01.07.2001, reprezentată legal prin presedinte, în
temeiul art. 4 alin. (19), precum si al art. 39 alin. (5) din Legea nr. 32/2000
privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare,
în baza
hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
consemnată în extrasul sedintei din data de 29 iunie 2010, în cadrul
căreia a fost analizată Nota nr. XI.3.463
din 28 iunie 2010 privind controlul permanent efectuat la Societatea
Comercială „Prima Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L., cu
sediul în Bd. Victoriei nr. 47A, bl. CF8, ap. 1,
localitatea Alba lulia, judetul Alba, înregistrată la oficiul registrului
comertului cu nr. J01/711/23.10.2009, cod unic de înregistrare 5247231,
număr de înmatriculare în Registrul brokerilor RBK-085, reprezentată
legal de domnul Balsan Valentin Petru, în calitate de administrator - persoană
semnificativă,
a
constatat următoarele:
Au fost
transmise cu întârziere si incomplet situatiile financiare si raportările
anuale aferente exercitiului financiar 2009, care aveau ca termen legal de
transmitere la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor data de 15 aprilie
2010.
Astfel
au fost încălcate prevederile pct. 12 alin. (1) din Normele privind
încheierea exercitiului financiar 2009 pentru societătile din domeniul
asigurărilor, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor nr. 1/2010, si ale art. 3 pct. I din
Normele privind forma si continutul raportărilor financiare si tehnice pe
care trebuie să le întocmească brokerii de
asigurare si/sau reasigurare, puse în aplicare prin Ordinul presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3/2009.
Faptele
constituie contraventie potrivit art. 39 alin. (2) lit. a), f) si m3)
din Legea nr. 32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Prin
Adresa nr. XI.17.866 din 2 iunie 2010, Societatea
Comercială „Prima Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L.,
reprezentată legal de domnul Balsan Valentin Petru, în calitate de
administrator - persoană semnificativă, a fost notificată
potrivit art. 381 alin. (6) din Legea nr. 32/2000,
cu modificările si completările ulterioare, ca în termen de 7 zile
calendaristice să prezinte motivul încălcării dispozitiilor
legale.
Fată
de motivele de fapt si de drept arătate, în scopul apărării
drepturilor asiguratilor si al promovării stabilitătii
activitătii de asigurare în România, Consiliul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor a hotărât, în sedinta din data de 29 iunie 2010,
sanctionarea Societătii Comerciale „Prima Broker de
Asigurare-Reasigurare" - S.R.L. cu interzicerea temporară a
activitătii până la data depunerii raportărilor restante,
conform art. 39 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 32/2000, cu modificările
si completările ulterioare,
drept
care decide:
Art. 1. - Se interzice temporar desfăsurarea activitătii Societătii
Comerciale „Prima Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L., cu sediul în
Bd. Victoriei nr. 47A, bl. CF8, ap. 1, localitatea Alba lulia, judetul Alba,
J01/711/23.10.2009, CUI 5247231, autorizat prin Decizia nr. 85 din 6 decembrie
2001, RBK-085, reprezentată legal de domnul Balsan Valentin Petru, în
calitate de administrator - persoană semnificativă, începând cu data
publicării prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform
dispozitiilor art. 39 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 32/2000, cu
modificările si completările ulterioare, până la depunerea
raportărilor restante.
Art. 2. - În termen de 15 zile de la data publicării prezentei decizii în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Societatea Comercială
„Prima Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L. are obligatia să
depună raportările restante, în forma prevăzută de actele
normative în vigoare.
Art. 3. - Pe toată perioada de interzicere a activitătii de broker de
asigurare prevăzută la art. 1, brokerului de asigurare i se interzic
desfăsurarea activitătii de negociere si încheierea de noi contracte
de asigurare pentru persoanele fizice sau juridice, acordarea de asistentă
pe durata derulării contractelor în curs ori în legătură cu
regularizarea daunelor, precum si desfăsurarea oricăror operatiuni
specifice brokerilor de asigurare, astfel cum sunt definite în Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 4. - Societatea Comercială „Prima Broker de Asigurare-Reasigurare" -
S.R.L. are obligatia să îsi notifice clientii, în vederea efectuării
plătii ratelor scadente la contractele în curs de derulare direct la
asigurători, rămânând direct răspunzătoare pentru
îndeplinirea obligatiilor asumate prin contracte, anterior publicării
prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Reluarea activitătii Societătii Comerciale „Prima Broker de
Asigurare-Reasigurare" - S.R.L. se va dispune prin decizie motivată a
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 6. - (1) Împotriva prezentei decizii Societatea Comercială „Prima Broker
de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L. poate face plângere la Curtea de Apel
Bucuresti, în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia, în conformitate
cu art. 40 alin. (1) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
(2)
Plângerea adresată Curtii de Apel Bucuresti nu suspendă, pe timpul solutionării
acesteia, executarea măsurii, în conformitate cu prevederile art. 40 alin.
(2) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 7. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 2 august
2010.
Nr. 594.
COMISIA DE SUPRAVEGHERE
AASIGURĂRILOR
privind sanctionarea cu interzicerea temporară a exercitării
activitătii a Societătii Comerciale „Orizont Broker de
Asigurare-Reasigurare" - S.A.
Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor, cu sediul în municipiul Bucuresti, str.
Amiral Constantin Bălescu nr. 18, sectorul 1, cod de înregistrare
fiscală 14045240/01.07.2001, reprezentată legal prin presedinte, în
temeiul art. 4 alin. (19), precum si al art. 39 alin. (5) din Legea nr. 32/2000
privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările
si completările ulterioare,
în baza
hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
consemnată în extrasul sedintei din data de 29 iunie 2010, în cadrul
căreia a fost analizată Nota nr. XI.3.463
din 28 iunie 2010 privind controlul permanent efectuat la Societatea
Comercială „Orizont Broker de Asigurare-Reasigurare" -
a
constatat următoarele:
Au fost
transmise cu întârziere si incomplete situatiile financiare si raportările
anuale aferente exercitiului financiar 2009 (nefiind transmise situatia
fluxurilor de trezorerie, notele explicative la situatiile financiare, raportul
de verificare a situatiilor financiare, declaratia scrisă a persoanelor
răspunzătoare pentru organizarea si conducerea contabilitătii)
care aveau ca termen legal de transmitere la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor data de 15 aprilie 2010. Astfel, au fost încălcate
prevederile pct. 3 lit. d) si e), pct. 11 si pct. 12 alin. (1) lit. c)din
Normele privind încheierea exercitiului financiar 2009 pentru societătile
din domeniul asigurărilor, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 1/2010 si ale art. 3 pct. I din
Normele privind forma si continutul raportărilor financiare si tehnice pe
care trebuie să le întocmească brokerii de
asigurare si/sau reasigurare, puse în aplicare prin Ordinul presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3/2009, cu modificările
ulterioare.
Faptele
constituie contraventie potrivit art. 39 alin. (2) lit. a), f) si m3)
din Legea nr. 32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Prin
Adresa nr. XI.17.866 din 2 iunie 2010, Societatea
Comercială „Orizont Broker de Asigurare-Reasigurare" -
Fată
de motivele de fapt si de drept arătate, în scopul apărării
drepturilor asiguratilor si al promovării stabilitătii
activitătii de asigurare în România, Consiliul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor a hotărât, în sedinta din data de 29 iunie 2010,
sanctionarea Societătii Comerciale „Orizont Broker de
Asigurare-Reasigurare" - S.A. cu interzicerea temporară a
exercitării activitătii până la data depunerii raportărilor
restante, conform art. 39 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 32/2000, cu
modificările si completările ulterioare, de la data publicării
prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I,
drept
care decide:
Art. 1. - Se interzice temporar exercitarea activitătii Societătii
Comerciale „Orizont Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.A., cu sediul în
str. Aurel Vlaicu nr. 21, bl. V11, ap. 31, localitatea Cluj-Napoca, judetul
Cluj, J12/4295/12.12.2005, CUI 18206837, autorizată prin Decizia Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor nr. 114.317/2006, RBK-339,
reprezentată legal de doamna Maier Simona Codruta si doamna Tolas Andreea,
în calitate de administratori - persoane semnificative, începând cu data
publicării prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform
dispozitiilor art. 39 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, până la depunerea
raportărilor restante.
Art. 2. - În termen de 15 zile de la data publicării prezentei decizii în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Societatea Comercială
„Orizont Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.A. are obligatia să
depună raportările restante, în forma prevăzută de actele normative
în vigoare.
Art. 3. - Pe toată perioada de interzicere a activitătii de broker de
asigurare prevăzută la art. 1, brokerului de asigurare i se interzic
desfăsurarea activitătii de negociere si încheierea de noi contracte
de asigurare pentru persoanele fizice sau juridice, acordarea de asistentă
pe durata derulării contractelor în curs ori în legătură cu
regularizarea daunelor, precum si desfăsurarea oricăror operatiuni
specifice brokerilor de asigurare, astfel cum sunt definite în Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 4. - Societatea Comercială „Orizont Broker de Asigurare-Reasigurare"
- S.A. are obligatia să îsi notifice clientii, în vederea efectuării
plătii ratelor scadente la contractele în curs de derulare direct la
asigurători, rămânând direct răspunzătoare pentru
îndeplinirea obligatiilor asumate prin contracte, anterior publicării
prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Reluarea activitătii Societătii Comerciale „Orizont Broker de Asigurare-Reasigurare"
- S.A. se va dispune prin decizie motivată a Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor.
Art. 6. - (1) Împotriva prezentei decizii Societatea Comercială „Orizont
Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.A. poate face plângere la Curtea de Apel
Bucuresti, în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia, în conformitate
cu art. 40 alin. (1) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
(2)
Plângerea adresată Curtii de Apel Bucuresti nu suspendă, pe timpul
solutionării acesteia, executarea măsurii, în conformitate cu
prevederile art. 40 alin. (2) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 7. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 2 august 2010.
Nr. 595.
COMISIA DE SUPRAVEGHERE
A ASIGURĂRILOR
privind sanctionarea cu interzicerea temporară a exercitării
activitătii a Societătii Comerciale „Birex Broker de
Asigurare-Reasigurare" - S.R.L.
Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor, cu sediul în municipiul Bucuresti, str.
Amiral Constantin Bălescu nr. 18, sectorul 1, cod de înregistrare
fiscală 14045240/01.07.2001, reprezentată legal prin presedinte, în
temeiul art. 4 alin. (19), precum si al art. 39 alin. (5) din Legea nr. 32/2000
privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare,
în baza
hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
consemnată în extrasul sedintei din data de 29 iunie 2010, în cadrul
căreia a fost analizată Nota nr. XI.3.463
din 28 iunie 2010 privind controlul permanent efectuat la Societatea Comercială
„Birex Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L., cu sediul în str. Miron
Costin nr. 68, et. 1, ap. birou nr. 2, localitatea
Constanta, judetul Constanta, reprezentată legal de domnul Serban Mihai,
în calitate de administrator - persoană semnificativă,
a
constatat următoarele:
1. Nu
au fost transmise situatiile financiare si raportările anuale aferente
exercitiului financiar 2009, care aveau ca termen legal de transmitere la
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor data de 15 aprilie 2010. Astfel, au
fost încălcate prevederile pct. 3 si pct. 12 alin. (1) din Normele privind
încheierea exercitiului financiar 2009 pentru societătile din domeniul
asigurărilor, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor nr. 1/2010 si ale art. 3 pct. I din
Normele privind forma si continutul raportărilor financiare si tehnice pe
care trebuie să le întocmească brokerii de
asigurare si/sau reasigurare, puse în aplicare prin Ordinul presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3/2009.
2. Au
fost transmise incomplet raportările aferente trimestrului 1/2010, care
aveau ca termen legal de transmitere la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor data de 30 aprilie 2010. Astfel, au fost încălcate
prevederile art. 3 alin. III din Normele privind forma si continutul
raportărilor financiare si tehnice pe care trebuie să le
întocmească brokerii de asigurare si/sau reasigurare, puse în aplicare
prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
3/2009, cu modificările ulterioare.
Faptele
constituie contraventie potrivit art. 39 alin. (2) lit. a), f) si m3)
din Legea nr. 32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Prin
Adresa nr. XI.17.592 din 31 mai 2010, Societatea Comercială
„Birex Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L., reprezentată legal
de domnul Serban Mihai, în calitate de administrator - persoană
semnificativă, a fost notificată potrivit art. 381 alin. (6) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, ca în termen de 7 zile calendaristice să
prezinte motivul încălcării dispozitiilor legale.
Fată
de motivele de fapt si de drept arătate, în scopul apărării
drepturilor asiguratilor si al promovării stabilitătii
activitătii de asigurare în România, Consiliul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor a hotărât, în sedinta din data de 29 iunie 2010,
sanctionarea cu interzicerea temporară a exercitării activitătii
Societătii Comerciale „Birex Broker de Asigurare-Reasigurare" -
S.R.L. de la data publicării prezentei decizii în Monitorul Oficial al României,
Partea I, până la data depunerii complete a situatiilor financiare aferente
anului 2009 si a raportărilor aferente trimestrului 1/2010, conform art.
39 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare,
drept
care decide:
Art. 1. - Se interzice temporar exercitarea activitătii Societătii
Comerciale „Birex Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L., cu sediul în
str. Miron Costin nr. 68, et. 1, ap. birou nr. 2, localitatea Constanta,
judetul Constanta, J13/1.329/21.04.2005, CUI 17515133, autorizată prin
Decizia Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 114.333/2006, RBK-347,
reprezentată legal de domnul Serban Mihai, în calitate de administrator -
persoană semnificativă, începând cu data publicării prezentei
decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform dispozitiilor
art. 39 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de
asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările si
completările ulterioare, până la data depunerii complete a
situatiilor financiare aferente anului 2009 si a raportărilor aferente
trimestrului 1/2010.
Art. 2. - În termen de 15 zile de la data publicării prezentei decizii în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Societatea Comercială
„Birex Broker de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L. are obligatia să
depună situatiile financiare aferente anului 2009 si raportările
aferente trimestrului 1/2010, în forma prevăzută de actele normative
în vigoare.
Art. 3. - Pe toată perioada de interzicere a activitătii de broker de asigurare
prevăzută la art. 1, brokerului de asigurare i se interzic
desfăsurarea activitătii de negociere si încheierea de noi contracte
de asigurare pentru persoanele fizice sau juridice, acordarea de asistentă
pe durata derulării contractelor în curs ori în legătură cu
regularizarea daunelor, precum si desfăsurarea oricăror operatiuni
specifice brokerilorde asigurare, astfel cum sunt definite în Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 4. - Societatea Comercială „Birex Broker de Asigurare-Reasigurare" -
S.R.L. are obligatia să îsi notifice clientii, în vederea efectuării
plătii ratelor scadente la contractele în curs de derulare direct la
asigurători, rămânând direct răspunzătoare pentru
îndeplinirea obligatiilor asumate prin contracte, anterior publicării
prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Reluarea activitătii Societătii Comerciale „Birex Broker de
Asigurare-Reasigurare" - S.R.L. se va dispune prin decizie motivată a
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 6. - (1) Împotriva prezentei decizii Societatea Comercială „Birex Broker
de Asigurare-Reasigurare" - S.R.L. poate face plângere la Curtea de Apel
Bucuresti, în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia, în conformitate
cu art. 40 alin. (1) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
(2)
Plângerea adresată Curtii de Apel Bucuresti nu suspendă, pe timpul
solutionării acesteia, executarea măsurii, în conformitate cu
prevederile art. 40 alin. (2) din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 7. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 2 august 2010.
Nr. 596.
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |