MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 567 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 11 august
2010
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
741. - Hotărâre privind aprobarea actelor aditionale pe
anul 2010 la contractele de servicii publice în transportul feroviar de
călători pentru perioada 2008- 2011 si a contractelor de servicii
publice în transportul feroviar de călători ale operatorilor de
transport feroviar de călători nou-intrati pe piata de transport în
perioada de valabilitate a Contractului de servicii publice în transportul
feroviar de călători pentru perioada 2008-2011
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
117/89/21.707. - Ordin al ministrului administratiei si
internelor, al presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare si al vicepresedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală pentru aprobarea Normelor privind monitorizarea radiologică
a materialelor metalice reciclabile pe întregul ciclu de colectare,
comercializare si procesare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea actelor aditionale pe anul 2010 la contractele de
servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada
2008-2011 si a contractelor de servicii publice în transportul feroviar de
călători ale operatorilor de transport feroviar de călători
nou-intrati pe piata de transport în perioada de valabilitate a Contractului de
servicii publice în transportul feroviar de călători
pentru perioada 2008-2011
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 10 alin. (1), art. 38 si 39 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile
ferate române si reorganizarea Societătii Nationale a Căilor Ferate
Române, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
si al art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 1.668/2008 privind aprobarea
contractelor de servicii publice în transportul feroviar de călători
pentru perioada 2008-2011 si având în vedere prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 1.409/2007 pentru aprobarea Conditiilor de închiriere de
către Compania Natională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. a unor
părti din infrastructura feroviară neinteroperabilă, precum si
de gestionare a acestora,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Actul aditional pe anul 2010 la Contractul de servicii
publice pentru perioada 2008-2011 al Societătii Nationale de Transport
Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A., aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.668/2008 privind aprobarea contractelor de
servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada
2008-2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23
din 12 ianuarie 2009, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Actul aditional pe anul 2010 la contractele de servicii
publice pentru perioada 2008-2011 al Societătii Comerciale REGIOTRANS -
S.R.L., aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.668/2008, prevăzut în
anexa nr. 2.
Art. 3. - Se aprobă Actul aditional pe anul 2010 la contractele de servicii
publice pentru perioada 2008-2011 al Societătii Comerciale REGIONAL -
S.R.L., aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.668/2008, prevăzut în
anexa nr. 3.
Art. 4. - Se aprobă Actul aditional pe anul 2010 la contractele de servicii
publice pentru perioada 2008-2011 al Societătii Comerciale SERVTRANS
INVEST - S.A., aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.668/2008,
prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 5. - Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada 2010-2011
al Societătii Comerciale „Transferoviar Grup" - S.A., prevăzut
în anexa nr. 5.
Art. 6. - Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada 2010-2011
al Societătii Comerciale FEROTRANS TFI- S.R.L., prevăzut în anexa nr.
6.
Art. 7. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
21 iulie 2010.
Nr. 741.
ANEXA
Nr. 1
Act aditional pe anul 2010 la Contractul de servicii publice pentru
perioada 2008-2011 al Societătii Nationale de Transport Feroviar de
Călători „C.F.R.Călători" - S.A.
Încheiat
între:
Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii, în numele statului, si
Societatea
Natională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.
Călători"- S.A., denumită în continuare C.F.R.
Călători, în concordantă cu prevederile art. 38 si 39 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe
căile ferate române si reorganizarea Societătii Nationale a
Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si ale art. 16 din Hotărârea Guvernului nr.
584/1998 privind înfiintarea Societătii Nationale de Transport Feroviar de
Călători „C.F.R. Călători" - S.A. prin reorganizarea
Societătii Nationale a Căilor Ferate Române, cu modificările si
completările ulterioare,
înteleg
să încheie prezentul act aditional, cu respectarea prevederilor art. 14
alin. (1)si (2) din Contractul de servicii publice pentru perioada 2008-2011 al
Societătii Nationale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.
Călători"-S.A., după cum urmează:
Art. I.
- La articolul 3 alineatul (5), litera b) se
modifică si va avea următorul cuprins:
,,b)
capacităti de transport diferentiate pe criterii de confort si de
servicii: vagoane clasa I si clasa a II-a, compartimentate si necompartimentate,
vagoane de dormit clasa I si clasa a II-a, vagoane-cusetă, salon, business, restaurant
si bar si vagoane portauto;".
Art. II. - La articolul 3 alineatul (5), după litera e) se introduce o
nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,f)
informarea călătorilor în toate cazurile de întârziere, atât în
statii, cât si în trenuri, de îndată ce astfel de informatii sunt
disponibile."
Art. III. - La articolul 11, alineatul (2) se modifică si va avea următorul
cuprins:
„(2)
Valoarea compensatiei unitare anuale necesară a se asigura de la bugetul
de stat ca diferentă între veniturile obtinute prin aplicarea tarifelor
stabilite cu avizul autoritătilor publice competente si costurile reale de
transport se cuantifică la 22,97 lei/tren-km pentru anul 2010. Nivelul
compensatiei de la bugetul de stat ca plată a serviciilor publice pentru
acoperirea diferentei dintre nivelul costurilor si cel al veniturilor realizate
din tarifele aprobate este prevăzut în anexa nr. 7."
Art. IV. - Valorile prevăzute pentru anul 2010 din anexa nr. 3 la contractul de
servicii publice al C.F.R. Călători se modifică si se înlocuiesc
cu valorile din anexa nr. 1 la prezentul act aditional.
Art. V. -
Valorile prevăzute pentru anul 2010 din anexa nr. 4 la contractul de
servicii publice al C.F.R. Călători se modifică si se înlocuiesc
cu valorile din anexa nr. 2 la prezentul act aditional.
Art. VI. - Anexa
nr. 5 la contractul de servicii publice al C.F.R. Călători se
înlocuieste cu anexa nr. 3 la prezentul act aditional.
Art.
VII. - Anexa nr. 6 la contractul de servicii publice al
C.F.R. Călători se înlocuieste cu anexa nr. 4 la prezentul act
aditional.
Art.
VIII. - Valorile prevăzute pentru anul 2010 din anexa nr.
7 la contractul de servicii publice al C.F.R. Călători se
modifică si se înlocuiesc cu valorile din anexa nr. 5 la prezentul act
aditional.
Art. IX. -
Valorile prevăzute pentru anul 2010 din anexa nr. 8 la contractul de
servicii publice al C.F.R. Călători se modifică si se înlocuiesc
cu valorile din anexa nr. 6 la prezentul act aditional.
Art. X. -
Valorile prevăzute pentru anul 2010 din anexa nr. 9 la contractul de servicii
publice al C.F.R. Călători se modifică si se înlocuiesc cu
valorile din anexa nr. 7 la prezentul act aditional.
Art. XI. -
Valorile prevăzute pentru anul 2010 din anexa nr. 10 la contractul de
servicii publice al C.F.R. Călători se modifică si se înlocuiesc
cu valorile din anexa nr. 8 la prezentul act aditional.
Art.
XII. - Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din
prezentul act aditional.
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Ministru, ..................................................... |
Societatea Natională de Transport Feroviar de Călători
„C.F.R. Călători" - S.A. Director general adjunct, ..................................................... |
ANEXA
Nr. 1
la actul aditional pe anul 2010
Principalele proiecte de
investitii necesar a fi finantate de la bugetul de stat pentru transportul
feroviar public de călători în anul 2010
Nr.
crt. |
Nominalizarea
pe obiective de investitii |
2010 |
|
Necesar |
din
care asigurat |
||
- mii
lei - |
- mii
lei - |
||
|
total, din care: |
1.843.580 |
373.920 |
1. |
Vagoane noi de călători pentru trenuri
de zi si de noapte, inclusiv pentru transport autoturisme |
656.000 |
130.000 |
2. |
Vagoane de călători reconstruite si
modernizate pentru trenuri de lung si mediu parcurs, inclusiv vagoane etajate |
820.000 |
198.271 |
3. |
Modernizări locomotive electrice,
diesel-electrice si diesel-hidraulice pentru cresterea randamentului si
fiabilitătii, reducerea poluării si realizarea cerintelor de
interoperatibilitate |
200.000 |
20.921 |
4. |
Locomotive noi pentru trenuri de
călători |
37.580 |
9.395 |
5. |
Rame electrice si automotoare pentru scurt si
mediu parcurs |
130.000 |
15.333 |
la actul aditional pe
anul 2010
Indicatorul |
Anul 2010 |
Tren km (mii) |
61.833,1842 |
Călători km
(mii) |
5.500.000 |
la actul aditional pe
anul 2010
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR Nr. 117 din 19 mai 2010 |
COMISIA NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂTILOR NUCLEARE Nr. 89 din 8 aprilie 2010 |
AGENTIA NATIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ AUTORITATEA
NATIONALĂ A VĂMILOR Nr. 21.707 din 14 aprilie 2010 |
pentru aprobarea Normelor privind monitorizarea radiologică a
materialelor metalice reciclabile pe întregul ciclu de colectare,
comercializare si procesare
Având
în vedere că în ultimii ani materialele radioactive au fost găsite în
mod destul de frecvent în materiale metalice reciclabile, ceea ce a condus la
cresterea gradului de îngrijorare socială în ceea ce priveste riscurile pe
care le implică,
luând
în considerare că este necesar să se adopte măsuri de
monitorizare a radiatiilor în încercarea de a preveni si, unde este necesar, de
a detecta si controla prezenta radioactivitătii în materiale metalice
reciclabile, pe care unele centrale metalurgice le folosesc în materia
primă în procesul propriu de productie,
tinând
cont de prevederile Ordinului presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor fundamentale
de securitate radiologică, cu modificările si completările
ulterioare,
tinând
cont de prevederile Ordinului presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare nr. 356/2005 pentru aprobarea Normelor privind
sursele orfane si controlul surselor închise de mare activitate,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si
functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările si
completările ulterioare,
în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.627/2003 privind
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare, cu modificările si
completările ulterioare,
în baza
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 110/2009 privind organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale a Vămilor,
ministrul
administratiei si internelor, presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare si vicepresedintele Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind monitorizarea radiologică a
materialelor metalice reciclabile pe întregul ciclu de colectare,
comercializare si procesare, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Ministerul Administratiei si Internelor, Comisia Natională pentru
Controlul Activitătilor Nucleare si Autoritatea Natională a
Vămilor vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data
publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
*
Prezentul
ordin implementează prevederile art. 8 alin. 2 si art. 9 alin. 3 din
Directiva 2003/122/EURATOM a Consiliului din 22 decembrie 2003 privind
controlul surselor radioactive închise de mare activitate si al surselor
orfane, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene
(JOCE) nr. L 346 din 31 decembrie 2003.
Ministrul administratiei si internelor, Vasile Blaga |
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare, Vajda Borbâla |
Vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, Radu Traian Mărginean |
ANEXĂ
NORME
privind monitorizarea radiologică a materialelor metalice reciclabile
pe întregul ciclu de colectare, comercializare si procesare
CAPITOLUL I
Scop si domeniu de aplicare
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc cerintele privind monitorizarea
radiologică a materialelor metalice reciclabile pe întregul ciclu de
colectare, comercializare si procesare, în vederea asigurării
securitătii radiologice a populatiei si a mediului înconjurător.
Art. 2. - Pe lângă termenii generali definiti în Legea nr. 111/1996 privind
desfăsurarea în sigurantă, reglementarea, autorizarea si controlul
activitătilor nucleare, republicată, în anexa nr. 1 sunt definiti
termenii specifici prezentelor norme.
Art. 3. - În cuprinsul prezentelor norme, în termenul generic materiale metalice
reciclabile sunt incluse si materiile prime secundare rezultate în urma
valorificării materialelor metalice reciclabile.
Art. 4. - (1) Prevederile prezentelor norme se aplică materialelor metalice
reciclabile provenite de la:
a)
unităti care detin instalatii nucleare si/sau radiologice cu surse
radioactive si/sau materiale radioactive;
b)
unităti care detin instalatii pentru extractia sau prelucrarea
substantelor cu continut radioactiv natural ce se pot concentra pe parcursul
procesului tehnologic;
c)
unităti care dezafectează instalatiile prevăzute la lit. a) si
b);
d)
unităti care gestionează materiale metalice reciclabile, si anume:
unităti care colectează, vând, cumpără sau utilizează
materiale metalice reciclabile;
e)
unităti care transportă materiale metalice reciclabile.
(2)
Prevederile prezentelor norme se referă la toate tipurile de materiale
metalice reciclabile utilizate si comercializate la nivel national sau
international.
(3)
Prevederile prezentelor norme nu se aplică deseurilor radioactive,
reglementate prin alte acte normative.
Art. 5. - (1) În cuprinsul prezentelor norme se va distinge între autorităti
competente si autorităti responsabile, după cum urmează:
a)
autoritătile competente la nivel national sunt Comisia Natională
pentru Controlul Activitătilor Nucleare (CNCAN), Inspectoratul
General pentru Situatii de Urgentă (IGSU), Inspectoratul General al
Politiei Române (IGPR), Inspectoratul General al Politiei de
Frontieră (IGPF) si Autoritatea Natională a Vămilor (ANV)i
b)
autoritătile competente la nivel local sunt inspectoratele judetene ale
Politiei Române (IJPR), inspectoratele judetene pentru situatii de
urgentă (IJSU) si directiile regionale de accize si operatiuni
vamale;
c)
autoritătile responsabile la nivel local sunt structurile subordonate din
teritoriu ale IGPF, IGPR, IGSU si ANV, respectiv reprezentantii acestora pe
raza de competentă a judetelor, în punctele de trecere a frontierei pe
granita externă a Uniunii Europene, precum si în zonele speciale de
supraveghere aferente.
(2)
Autoritătile competente colaborează pentru respectarea prevederilor
prezentelor norme si pentru managementul situatiilor de urgentă.
(3)
Autoritătile responsabile se vor supune prevederilor prezentelor norme.
CAPITOLUL II
Cerinte generale si responsabilităti
Art. 6. - (1) Orice persoană fizică sau juridică legal
constituită ce prestează activităti de colectare, comercializare
si/sau procesare a materialelor metalice reciclabile are obligatia de a se
asigura, prin măsuri corespunzătoare, că materialele metalice
reciclabile gestionate nu au continut radioactiv, adică nu contin surse
radioactive ecranate sau neecranate si nu sunt contaminate radioactiv peste
nivelurile de excludere si/sau contaminare prevăzute în tabelele 2- A
si/sau 2-B din anexa nr. 2 la Normele fundamentale de securitate
radiologică, aprobate prin Ordinul presedintelui CNCAN nr. 14/2000.
(2)
Sursele radioactive si/sau materialele contaminate radioactiv identificate în
materialele metalice reciclabile gestionate sunt în responsabilitatea
unitătii în care au fost identificate, până la ridicarea acestora de
către unităti autorizate, conform dispozitiilor CNCAN.
(3) Se
interzice returnarea la vânzător a surselor radioactive si/sau a
materialelor contaminate radioactiv detectate în materialele metalice
reciclabile gestionate, fără acordul CNCAN.
(4) Se
interzice abandonarea surselor radioactive si/sau a materialelor contaminate
radioactiv detectate în materialele metalice reciclabile gestionate.
Art. 7. - (1) Operatorii de transport care transportă materiale metalice
reciclabile trebuie să se asigure că acestea nu au continut
radioactiv.
(2) În
acest sens, operatorii de transport trebuie să solicite, prin aranjamente
contractuale cu expeditorul de materiale metalice reciclabile, un buletin de
monitorizare radiologică din care să rezulte că materialele
metalice reciclabile ce urmează a fi transportate nu au continut
radioactiv.
Art. 8. - (1) Pentru a se asigura că materialele metalice reciclabile
gestionate nu au continut radioactiv, orice persoană fizică sau
juridică legal constituită ce prestează activităti de
colectare, comercializare si/sau procesare a materialelor metalice reciclabile
trebuie să asigure monitorizarea radiologică a acestora.
(2)
Unitătile care procesează materiale metalice reciclabile au obligatia
de a monitoriza radiologie atât intrările de materiale metalice
reciclabile, cât si iesirile de materiale metalice reciclabile sau de produse
metalice intermediare ori finite, fie prin forte proprii, fie prin contractarea
unui laborator de încercări notificat sau a unui operator autorizat
să manipuleze surse radioactive.
(3) În
toate situatiile, materialele metalice reciclabile ce urmează a fi
prelucrate prin tăiere, măruntire, compactare sau topire trebuie
monitorizate radiologie atât de către vânzător, cât si de către
procesator, la intrarea în unitatea de prelucrare. Documentele de însotire a
materialelor metalice reciclabile trebuie păstrate de unitatea care
procesează, pe toată durata procesului de prelucrare, pentru cel
putin 5 ani.
Art. 9. - (1) Toate importurile si exporturile de materiale metalice reciclabile
care trec prin punctele de trecere a frontierei trebuie monitorizate
radiologie.
(2)
Punctele de frontieră prin care se asigură trecerea expeditiilor de
materiale metalice reciclabile se stabilesc de către autoritatea
competentă în domeniu, lista acestora urmând a fi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)
Persoanele responsabile cu controlul la frontieră trebuie să
oprească intrarea pe teritoriul României a oricărui transport cu
materiale metalice reciclabile contaminate radioactiv. În astfel de situatii,
autoritătile responsabile trebuie să notifice CNCAN, la Centrul de
răspuns la urgente, să anunte celelalte autorităti nationale cu
responsabilităti în domeniu si să înstiinteze autoritătile
statului vecin cu privire la oprirea transportului respectiv.
(4) În
situatia în care în urma monitorizării radiologice se confirmă
că expeditia de materiale metalice reciclabile prezintă continut
radioactiv, CNCAN va decide returnarea transportului respectiv în tara de
origine.
(5)
Persoanele responsabile cu controlul la frontieră trebuie să
oprească iesirea din tară a unui transport de materiale metalice
reciclabile contaminate radioactiv. În astfel de situatii, autoritătile
responsabile trebuie să notifice CNCAN, la Centrul de răspuns la
urgente, si să anunte celelalte autorităti nationale cu responsabilităti
în domeniu, cu privire la oprirea transportului respectiv.
(6) În
situatia în care expeditorul nu poate fi identificat, CNCAN va sesiza
autoritătile statului pentru găsirea proprietarului, în vederea
recuperării sursei radioactive si/sau a materialului contaminat radioactiv
si a costurilor aferente operatiunilor de recuperare, tratare, conditionare,
depozitare finală si/sau decontaminare.
Art. 10. - (1) În vederea respectării prevederilor prezentelor norme,
detinătorii de materiale metalice reciclabile, precum si autoritătile
responsabile cu controlul la frontieră trebuie să consulte experti
acreditati în radioprotectie pentru obtinerea de:
a)
expertiză si pregătire de specialitate în domeniul radioprotectiei,
tehnicilor si procedurilor de detectie a radiatiilor;
b)
expertiză si pregătire de specialitate pentru elaborarea planurilor
de interventie si a procedurilor de răspuns în caz de urgentă
radiologică.
(2)
Prevederile alin. (1) nu se aplică operatorilor economici si punctelor de
lucru ale acestora care colectează, comercializează si sau
procesează anual, fiecare în parte, cantităti de materiale metalice
reciclabile mai mici decât oricare dintre următoarele:
a) 10
tone materiale metalice din otel inoxidabil;
b) 10
tone materiale metalice neferoase;
c)
1.000 tone materiale metalice feroase în general.
(3)
Pentru punctele de colectare prevăzute la alin. (2) detinătorii
trebuie să obtină o instruire specifică pentru recunoasterea
surselor de radiatii si a containerelor ce le contin.
CAPITOLUL III
Responsabilităti financiare privind gestionarea materialelor metalice
reciclabile
Art.
11. - (1) Costurile asociate cu operatiile de recuperare,
tratare, conditionare, depozitare si/sau decontaminare trebuie repartizate în
baza principiului „poluatorul plăteste", care precizează că
proprietarul sursei radioactive sau al materialului contaminat radioactiv
trebuie să suporte toate costurile aferente operatiunilor de recuperare,
tratare, conditionare, depozitare si/sau de decontaminare.
(2) În
situatia în care proprietarul sursei radioactive sau al materialului contaminat
radioactiv nu poate fi identificat sau nu poate fi găsit pentru plata
cheltuielilor aferente operatiunilor de recuperare, tratare, conditionare,
depozitare si/sau de decontaminare, atunci sursa radioactivă si/sau
materialul contaminat radioactiv, după caz, vor fi declarate de către
CNCAN orfane, iar cheltuielile respective vor reveni statului, în conformitate
cu prevederile art. 17 alin. (1) pct. B lit. c) din Ordonanta Guvernului nr.
11/2003 privind gospodărirea în sigurantă a deseurilor radioactive,
republicată, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Monitorizarea radiologică a materialelor metalice reciclabile
SECTUNEA 1
Cerinte generale
Art.12. - Monitorizarea radiologică a materialelor metalice reciclabile
trebuie efectuată în punctele-cheie ale procesului de reciclare, după
cum urmează:
a) în
punctele de origine ale materialelor metalice reciclabile, de exemplu în
instalatiile ce sunt în exploatare, întretinere, reparatii, modernizare, retehnologizare
sau dezafectare, prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) si b);
b) la
punctele de trecere a frontierei tării;
c) la
intrarea în si la iesirea din punctele de colectare;
d) la
unitătile de procesare a materialelor metalice reciclabile prin
tăiere, măruntire si compactare;
e) la
unitătile de procesare a materialelor metalice reciclabile prin topire,
inclusiv pentru produsele metalice intermediare si finale si reziduurile de
productie.
Art.
13. - Detinătorii de materiale metalice reciclabile,
precum si autoritătile responsabile cu controlul la frontieră au
obligatia de a desemna prin decizie scrisă a conducătorului
unitătii unul sau mai multi responsabili cu monitorizarea radiologică
a deseurilor metalice.
Art.
14. - (1) Responsabilul cu monitorizarea materialelor
metalice reciclabile are următoarele atributii:
a)
coordonarea, la nivelul unitătii respective, a activitătilor de
monitorizare radiologică a materialelor metalice reciclabile;
b)
întocmirea planului de interventie al unitătii pentru situatii de
urgentă radiologică, sub îndrumarea expertului acreditat;
c)
coordonarea, la nivelul unitătii, a actiunilor imediate de interventie în
cazul detectării de surse radioactive si/sau de materiale contaminate
radioactiv, până la interventia autoritătilor responsabile;
d)
notificarea autoritătilor competente la nivel local si national
responsabile cu interventia în caz de urgentă radiologică.
(2) În
functie de măsurile decise pentru îndeplinirea cerintelor de monitorizare
radiologică, CNCAN poate solicita ca responsabilul cu monitorizarea
materialelor metalice reciclabile să detină permis de exercitare de
nivel I emis de CNCAN, în conformitate cu prevederile Normelor privind eliberarea
permiselor de exercitare a activitătilor nucleare si desemnarea expertilor
acreditati în protectie radiologică, aprobate prin Ordinul presedintelui
CNCAN nr. 202/2002.
Art.
15. - Detaliile tehnice pentru implementarea cerintelor
privind monitorizarea radiologică, incluzând tehnici de monitorizare,
echipamente de detectie si instruirea personalului, trebuie stabilite de
fiecare unitate, cu consultarea expertului acreditat în radioprotectie, luând
în considerare obiectul de activitate, volumul anual de materiale metalice
reciclabile rulate/procesate, precum si resursa umană si financiară
disponibilă.
Art.
16. - (1) Operatorii economici care colectează si/sau
comercializează materiale metalice reciclabile, precum si cei care
procesează materiale metalice reciclabile se vor înregistra în evidenta
CNCAN pentru dovedirea competentelor de monitorizare radiologică a
materialelor metalice gestionate, transmitând în scris următoarele
informatii:
a)
copii ale actelor care dovedesc că solicitantul este persoană
juridică legal constituită;
b)
adresa/adresele punctului/punctelor de lucru;
c) obiectul
de activitate, inclusiv operatiile de procesare a materialelor metalice
reciclabile efectuate;
d)
capacitatea de stocare/procesare a unitătii;
e)
personalul angajat responsabil cu monitorizarea radiologică, inclusiv
expertul acreditat în radioprotectie care coordonează activitatea;
f)
procedurile specifice de monitorizare a materialelor metalice reciclabile, în
concordantă cu prevederile prezentelor norme;
g)
procedurile de notificare si interventie în cazul identificării în
materialele metalice colectate a unor materiale contaminate radioactiv sau a
unor surse de radiatii;
h)
lista aparaturii de monitorizare utilizate sau contractate (tip, serie,
număr, an de fabricatie, autorizatie de securitate radiologică,
după caz);
i)
dovada achitării taxelor si tarifelor prevăzute de Regulamentul
privind taxele si tarifele pentru autorizarea si controlul activitătilor
nucleare.
(2)
Autoritătile responsabile cu controlul la frontieră se vor înregistra
în evidenta CNCAN, transmitând în scris următoarele informatii:
a) în
ce puncte se efectuează monitorizarea radiologică a expeditiilor de
materiale metalice reciclabile, inclusiv tipul de instalatie de monitorizare
pus în functiune;
b)
personalul angajat responsabil cu monitorizarea radiologică, inclusiv
expertul acreditat în radioprotectie care coordonează activitatea;
c)
procedurile specifice de monitorizare a materialelor metalice reciclabile, în
concordantă cu prevederile prezentelor norme;
d)
procedurile de notificare si planul de actiune în cazul identificării unor
materiale contaminate radioactiv sau a unor surse de radiatii;
e)
lista aparaturii de monitorizare utilizate (tip, serie, număr, an de
fabricatie, autorizatie de securitate radiologică, după caz);
f)
dovada achitării taxelor si tarifelor prevăzute de Regulamentul
privind taxele si tarifele pentru autorizarea si controlul activitătilor
nucleare.
(3)
Informatiile prevăzute la alin. (1) si (2) vor fi transmise la
înregistrarea initială si ori de câte ori apar modificări.
(4)
Prevederile alin. (1) nu se aplică operatorilor economici si punctelor de
lucru ale acestora care colectează, comercializează si sau
procesează anual, fiecare în parte, cantităti de materiale metalice
reciclabile mai mici decât oricare dintre cele prevăzute la art. 10 alin.
(2).
Art. 17. - (1) Toate expeditiile de materiale metalice reciclabile puse în vânzare
trebuie însotite de un buletin de monitorizare radiologică din care
să rezulte că nu contin surse radioactive si/sau materiale
contaminate radioactiv.
(2)
Buletinul de monitorizare radiologică a expeditiilor de materiale metalice
reciclabile trebuie să includă rezultatele măsurărilor de
radioactivitate efectuate si informatii cu privire la unitatea care a efectuat
analizele respective. Informatiile minime ce trebuie trecute în buletinul de
monitorizare radiologică a expeditiilor de materiale metalice reciclabile
sunt prezentate în anexa nr. 2.
(3)
Buletinul de monitorizare radiologică a expeditiilor de materiale metalice
reciclabile trebuie eliberat în 3 exemplare: un exemplar la vânzător, unul
la operatorul de transport si unul la cumpărător.
(4) O
copie a buletinului de monitorizare radiologică a expeditiilor de
materiale metalice reciclabile va fi păstrată de către unitatea
care a efectuat monitorizarea radiologică.
SECTIUNEA a 2-a
Monitorizarea radiologică în punctul de origine al materialelor
metalice reciclabile
Art.
18. - (1) Toate materialele metalice reciclabile rezultate
de la instalatiile nucleare si radiologice, precum si de la unitătile care
extrag sau prelucrează substante cu continut radioactiv natural ce se pot
concentra pe parcursul procesului tehnologic trebuie monitorizate radiologie
prin inspectie vizuală si cu ajutorul echipamentelor portabile de detectie
a radiatiilor ionizante.
(2)
Pentru materialele metalice reciclabile eliberate de sub regimul de autorizare,
titularul de autorizatie trebuie să îi înainteze cumpărătorului
si, dacă este cazul, operatorului de transport buletinul de monitorizare
radiologică a expeditiilor de materiale metalice reciclabile si aprobarea
din partea CNCAN din care să rezulte că materialele metalice
respective sunt eliberate de sub regimul de autorizare.
Art.
19. - (1) Unitătile care detin instalatii pentru
extractia si/sau prelucrarea substantelor cu continut radioactiv natural ce se pot
concentra pe parcursul procesului tehnologic trebuie să prezinte la CNCAN,
înainte de începerea operatiunilor de modernizare, retehnologizare sau
dezafectare, un plan incluzând etapele si modul de monitorizare
radiologică a materialelor metalice reciclabile ce vor rezulta în procesul
respectiv din operatiunile de dezmembrare si demolare a instalatiilor si
clădirilor aferente.
(2)
Unitătile care detin instalatii pentru extractia si/sau prelucrarea
substantelor cu continut radioactiv natural ce se pot concentra pe parcursul
procesului tehnologic au obligatia să asigure, pentru perioada de
modernizare, retehnologizare sau dezafectare, o instruire specifică a
personalului extern angajat pentru operatiunile de dezmembrare si demolare, în
conformitate cu cerintele prevăzute la cap. VII.
SECTIUNEA a 3-a
Monitorizarea radiologică la granită
Art.
20. - La punctele de trecere a frontierei, expeditiile de
materiale metalice reciclabile trebuie monitorizate din punct de vedere
radiologie prin controale administrative, inspectii vizuale si măsurarea
nivelului de radiatii, utilizând tehnici, echipamente si sisteme moderne de
detectie a radiatiilor.
SECTIUNEA a 4-a
Monitorizarea radiologică a materialelor metalice reciclabile pe
ciclul de colectare, comercializare si procesare
Art.
21. - (1) Toate expeditiile de materiale metalice
reciclabile trebuie monitorizate la intrarea si iesirea din punctele de
colectare si unitătile de procesare prin tăiere si/sau topire a
deseurilor metalice, prin controale administrative, inspectii vizuale si
măsurarea nivelului de radiatii cel putin cu ajutorul unor instrumente
portabile de detectie a radiatiilor.
(2) La
unitătile care gestionează volume anuale de materiale metalice
reciclabile mai mari de 30.000 tone, pentru eficientizarea actiunilor de
monitorizare radiologică se vor instala, pe lângă sisteme portabile
de detectie a radiatiilor, si sisteme fixe de detectie de tip portal.
(3) În
unitătile de procesare a materialelor metalice reciclabile prin topire,
măsurarea nivelului de radiatii trebuie efectuată pe întregul ciclu
de procesare, inclusiv pe produsele metalice finite si pe reziduurile obtinute
în procesul tehnologic.
(4)
Pentru operatorii economici si punctele de lucru ale acestora ce adună
cantităti de deseuri metalice provenite de la populatie mai mici decât
cele prevăzute la art. 10 alin. (2), controlul se poate realiza cel putin
prin inspectie vizuală, bucată cu bucată.
CAPITOLUL V
Tehnici de monitorizare radiologică a materialelor metalice
reciclabile
SECTIUNEA 1
Controlul administrativ
Art.
22. - La efectuarea controlului administrativ, persoanele
responsabile cu receptia expeditiilor de materiale metalice reciclabile, precum
si persoanele responsabile cu controlul la frontieră trebuie să
verifice existenta buletinului de monitorizare radiologică a fiecărei
expeditii sosite. În buletin trebuie să fie clar indicate originea
materialelor metalice reciclabile, furnizorul acestora si rezultatele
monitorizării radiologice.
SECTIUNEA a 2-a
Inspectia vizuală
Art.
23. - (1) La efectuarea inspectiei vizuale, persoanele
responsabile cu receptia expeditiilor de materiale metalice reciclabile, precum
si persoanele responsabile cu controlul la frontieră trebuie să
verifice vizual materialele metalice reciclabile.
(2) În
fiecare unitate care colectează, comercializează sau procesează
materiale metalice reciclabile trebuie să existe si să fie afisate la
vedere materiale informative cu tipuri de surse radioactive si cu tipuri de
containere care pot contine surse de radiatii.
(3) În
cazul identificării unei surse radioactive, a unui container de sursă
radioactivă sau a unei plăcute de avertizare cu simbolul „pericol de
radiatii", se anuntă imediat responsabilul cu monitorizarea
radiologică, ce va actiona în continuare conform cerintelor prevăzute
în cap. VI.
SECTIUNEA a 3-a
Măsurarea nivelului de radiatii
Art.
24. - (1) Măsurarea nivelului de radiatii cu ajutorul
instrumentelor de detectie este tehnica cea mai eficientă de monitorizare
radiologică a materialelor metalice reciclabile.
(2)
Instrumentele de detectie a radiatiilor, fixe sau portabile, trebuie să
fie calibrate si verificate metrologic periodic, în conformitate cu prevederile
legale aplicabile. Instrumentele de detectie a radiatiilor care nu provin din
Uniunea Europeană trebuie să posede autorizatie de securitate
radiologică.
(3)
Starea de functionare a instrumentelor portabile de detectie a radiatiilor va
fi verificată periodic, cu ajutorul unor surse radioactive de calibrare de
activitate mică.
(4)
Sistemele fixe de detectie a radiatiilor trebuie testate cel putin o dată
pe trimestru, în conditii corecte de utilizare a echipamentului, si calibrate
anual.
(5)
Cerintele minime pe care trebuie să le îndeplinească instrumentele de
detectie a radiatiilor sunt prezentate în anexa nr. 3.
Art.
25. - (1) Monitorizarea radiologică cu ajutorul
instrumentelor portabile de detectie se va realiza în două etape:
a) în
primul rând, se va măsura fondul radioactiv natural, în absenta
încărcăturii; valoarea fondului radioactiv natural este valoarea de
referintă pentru măsurările ce urmează a fi efectuate
asupra expeditiei de materiale metalice reciclabile;
b)
după măsurarea fondului radioactiv, se va măsura nivelul de
radiatii al expeditiei de materiale metalice reciclabile, prin scanarea suprafetelor
vehiculelor sau coletelor, cu o viteză rezonabil de mică si de la o
distantă cât mai mică de suprafata scanată, aproximativ 10 cm,
de regulă la înăltimea de 1,8 m de la sol; în functie de
înăltimea mijlocului de transport, se va adapta corespunzător si
înăltimea de măsurare.
(2)
Pentru fiecare încărcătură se vor efectua cel putin două
măsurări pentru a caracteriza expeditia, cea mai mare valoare fiind
cea care se va înregistra în buletinul de monitorizare radiologică.
Art.
26. - (1) Monitorizarea radiologică cu ajutorul
sistemelor fixe de detectie se va realiza prin trecerea vehiculelor prin
portal, cu o viteză constantă adaptată capacitătii de
detectie a portalului utilizat, conform instructiunilor din manualul de
utilizare, dar nu mai mare de 5 km/h.
(2)
Pentru monitorizarea vehiculelor cu gabarit mare de tip camion sau tir este
indicată instalarea detectorilor pe 2 stâlpi, la distantă de maxim 6
m unul în fata celuilalt.
Art.
27. - (1) Pragurile de alarmare ale aparaturii de detectie
trebuie stabilite de către furnizorul aparaturii, astfel încât aparatura
să poată detecta surse radioactive ecranate, fără a genera
însă prea multe alarme false.
(2)
Pragurile de alarmare se stabilesc la o valoare de 1,2- 2 ori mai mare decât
fondul natural de radiatii din zona respectivă, în functie de conditiile
locale si de experienta în operarea sistemelor de detectie aflate în dotare.
(3)
Furnizorul aparaturii de detectie are următoarele obligatii:
a)
să asigure instalarea si testarea initială a aparaturii furnizate;
b)
să asigure servicii de întretinere si reparatii pentru aparatura
instalată;
c)
să furnizeze utilizatorului un manual de utilizare a aparaturii, în limba
română, si să asigure instruirea personalului care va utiliza
aparatura de detectie;
d)
să întocmească un proces-verbal de predare-primire a aparaturii de
detectie instalate, în care să fie clar precizate: tipul, modelul,
numărul de serie si caracteristicile tehnice ale aparaturii, valoarea
medie a fondului natural de radiatii măsurat în punctul în care a fost
instalată aparatura, valoarea pragului de alarmare stabilit (cu
prezentarea calculelor efectuate în acest sens), rezultatele testelor de
functionare efectuate, precum si data instructajului făcut pentru
personalul care va utiliza aparatura.
(4)
Utilizatorul aparaturii de detectie a radiatiilor are următoarele
obligatii:
a)
să elaboreze proceduri de lucru cu aparatura de detectie aflată în
dotare;
b)
să testeze periodic starea de functionare a aparaturii cu care
lucrează;
c)
să calibreze si să asigure verificarea metrologică
periodică a aparaturii de detectie aflate în dotare, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
d)
să instruiască periodic personalul care utilizează aparatura de
detectie.
Art.
28. - În situatia în care în urma măsurării nivelului
de radiatii aparatura de detectie a dat semnal de alarmă, responsabilul cu
monitorizarea radiologică trebuie:
-
să verifice dacă alarma a fost generată de o crestere a
nivelului de radiatii;
-
să localizeze sursa de radiatii, dacă există;
-
să identifice prezenta materialului radioactiv si să evalueze
situatia.
Art.
29. - (1) Toate alarmele generate de aparatura de detectie
trebuie verificate prin:
a)
repetarea măsurării, în aceleasi conditii de măsurare ca în
situatia care a generat alarma;
b) verificarea
functionării corecte a instrumentului de detectie, cu ajutorul sursei
radioactive de calibrare, în situatia în care a expirat verificarea
metrologică periodică sau dacă aparatul a suferit
deteriorări mecanice.
(2) În
cazurile în care la repetarea măsurării prin portal se confirmă
mesajul de alarmă, se va trece la monitorizarea radiologică a
vehiculului cu ajutorul unor instrumente portabile de detectie.
Art.
30. - (1) Situatiile în care în urma verificării alarma
nu se declansează din nou vor fi înregistrate ca „alarme false".
(2)
Situatiile în care în urma verificării alarma se declansează din nou
vor fi înregistrate ca „alarme reale" si vor fi tratate conform cerintelor
prevăzute în cap. VI.
Art.
31. - (1) Toate alarmele generate de aparatura de detectie
a radiatiilor, atât cele reale, cât si cele false, trebuie înregistrate de
personalul operator într-un registru de evidentă.
(2) De
asemenea, toate expeditiile monitorizate radiologie, la intrarea si/sau la
iesirea din unitate, trebuie înregistrate într-un registru de evidentă.
CAPITOLUL VI
Interventia în situatia detectării de surse radioactive si/sau de
materiale contaminate radioactiv în materialele metalice reciclabile
Art.
32. - (1) Detinătorii de materiale metalice
reciclabile, precum si autoritătile responsabile cu controlul la
frontieră au obligatia de a elabora planuri proprii de interventie în caz
de urgentă radiologică, cu prevederi specifice privind modul de
actiune în situatia detectării de surse radioactive si/sau de materiale
contaminate radioactiv în materialele metalice reciclabile monitorizate.
(2)
Detinătorii de materiale metalice reciclabile trebuie să prevadă
pe amplasamentul propriu spatii de depozitare, sortare si recuperare a surselor
radioactive sau a materialelor contaminate radioactiv ce pot fi depistate în
materialele metalice reciclabile.
SECTIUNEA 1
Actiuni imediate de interventie în cazul detectării de surse
radioactive si/sau de materiale contaminate radioactiv în materialele metalice
reciclabile
Art.
33. - (1) În situatia în care în urma inspectiei vizuale a
materialelor metalice reciclabile sunt identificate surse radioactive sau
containere de surse radioactive, responsabilul cu monitorizarea
radiologică trebuie să ia următoarele măsuri:
a)
să interzică accesul populatiei si al personalului propriu, cu
exceptia celor instruiti în domeniul radioprotectiei si echipati
corespunzător, la obiectele identificate;
b)
să măsoare debitul dozei la distanta de 1 metru si la contact cu
obiectul identificat.
(2)
Dacă debitul dozei depăseste 20 uSv/h la o distantă de 1 m de
suprafata obiectului, procedura de monitorizare trebuie întreruptă si zona
în care se află obiectul identificat trebuie marcată; la limita zonei
de demarcatie debitul dozei nu trebuie să fie mai mare de 1 uSv/h; în
zonă nu se va intra decât cu permisiunea si în prezenta autoritătilor
competente.
(3) În
toate situatiile, responsabilul cu monitorizarea radiologică trebuie
să înstiinteze conducerea unitătii despre situatia survenită.
(4) În
toate situatiile, detinătorul va notifica autoritătile competente,
după cum urmează:
a)
autoritatea competentă la nivel local, conform planului propriu de
interventie în caz de urgentă radiologică;
b)
CNCAN, la Centrul de răspuns la urgente;
c)
IGSU, la Centrul de accident nuclear si urgentă radiologică.
(5)
Dacă unitatea în care se identifică prin inspectie vizuală un
obiect suspect radioactiv nu dispune de personal calificat si aparatură de
detectie, atunci detinătorul va delimita zona si va notifica
autoritătile competente, în conformitate cu prevederile alin. (4).
Art.
34. - (1) În cazurile în care în urma măsurării
nivelului de radiatii al expeditiei de materiale metalice reciclabile s-a
declansat o alarmă reală, responsabilul cu monitorizarea trebuie
să întreprindă următoarele actiuni:
a)
să izoleze expeditia sau să oprească operatia de procesare a
materialelor metalice, după caz;
b)
să interzică accesul populatiei si al personalului propriu, cu
exceptia celor instruiti în domeniul radioprotectiei si echipati în mod
corespunzător, la vehiculul/coletul contaminat;
c)
să măsoare debitul dozei la distanta de 1 metru si la contact cu
vehiculul sau coletul contaminat.
(2)
Dacă debitul dozei la contact cu vehiculul este mai mare de 5 uSv/h,
responsabilul cu monitorizarea radiologică trebuie să întrerupă
procedura de măsurare până la sosirea autoritătilor competente.
(3)
Dacă debitul dozei este mai mic de 5 uSv/h la contact cu vehiculul,
actiunea de monitorizare poate continua pentru localizarea si identificarea
sursei radioactive sau a materialului contaminat radioactiv.
(4)
Dacă debitul dozei depăseste 20 uSv/h la o distantă de 1 m de
suprafata obiectului localizat, procedura de monitorizare trebuie
întreruptă si zona în care se află obiectul identificat trebuie
marcată; la limita zonei de demarcatie debitul dozei nu trebuie să
fie mai mare de 1 uSv/h; în zonă nu se va intra decât cu permisiunea
autoritătilor competente.
(5) În
toate situatiile, responsabilul cu monitorizarea radiologică trebuie
să înstiinteze conducerea unitătii despre situatia survenită.
(6) În
toate situatiile, detinătorul va notifica autoritătile competente în
conformitate cu prevederile art. 33 alin. (4).
Art.
35. - (1) Actiunile care trebuie întreprinse în cazul
detectării de surse radioactive si/sau de materiale contaminate radioactiv
în materialele metalice reciclabile vor fi incluse în procedura de interventie
si trebuie afisate într-un loc vizibil, usor accesibil personalului din
unitate.
(2)
Numerele de contact ale autoritătilor publice locale si centrale responsabile
cu interventia în caz de urgentă radiologică trebuie scrise în
procedura de interventie, trebuie verificate periodic si actualizate după
caz si trebuie afisate într-un loc vizibil, accesibil personalului din unitate.
SECTIUNEA a 2-a
Recuperarea si depozitarea în sigurantă a surselor radioactive si/sau
a materialelor contaminate radioactiv detectate în materialele metalice
reciclabile
Art.
36. - (1) După primirea notificării cu privire la
identificarea unei surse radioactive sau a unui material contaminat radioactiv
în materiale metalice reciclabile, autoritatea competentă locală
responsabilă cu interventia în caz de urgentă radiologică
trebuie să activeze planul propriu de interventie si echipele specializate
în evaluări radiologice.
(2)
Autoritatea competentă locală poate solicita, în functie de
specificul evenimentului, sprijinul autoritătilor competente nationale
pentru solutionarea situatiei de urgentă survenite.
Art.
37. - După caz, CNCAN va trimite la fata locului o
echipă de specialisti pentru evaluarea situatiei radiologice, pentru a
supraveghea actiunile de recuperare si pentru a dispune depozitarea în
sigurantă a sursei radioactive sau a materialului contaminat radioactiv
identificat.
Art.
38. - (1) După primirea notificării cu privire la
identificarea unei surse radioactive sau a unui material contaminat radioactiv
în materiale metalice reciclabile, autoritatea competentă locală,
ajunsă la fata locului, trebuie să coordoneze activitătile de:
a)
localizare si identificare a sursei radioactive sau a materialului contaminat
radioactiv, având grijă ca toti cei implicati în actiune să fie
protejati în mod corespunzător pentru a reduce expunerea la radiatii cât
de mult posibil, fără a depăsi limitele
de
doză impuse pentru expunerea profesională, adoptate prin Normele
fundamentale de securitate radiologică, aprobate prin Ordinul
presedintelui CNCAN nr. 14/2000;
b)
verificare, prin măsurare, a contaminării radioactive de
suprafată, dacă materialul radioactiv a fost dispersat în zonă,
si evaluare a probabilitătii de contaminare a altor zone înainte ca
expeditia de materiale metalice să fi ajuns în punctul în care s-a
detectat prezenta materialului radioactiv;
c)
verificare, prin măsurare, a existentei sursei radioactive în interiorul
containerului si a pozitiei „deschisYJnchis" a colimatorului fasciculului
de radiatii;
d)
izolare a sursei radioactive si/sau a materialului contaminat radioactiv si
plasarea într-o locatie sigură, în conditii corespunzătoare de
protectie si securitate radiologică; debitul dozei la peretele exterior al
încăperii sau la limita de demarcatie a zonei unde a fost depozitată
sursa radioactivă si/sau materialul contaminat radioactiv nu trebuie
să depăsească 1 uSv/h.
(2)
Autoritatea competentă locală va întocmi un raport în care să
descrie actiunile întreprinse, rezultatul investigatiei radiologice si
măsurile luate pentru recuperarea sursei radioactive si/sau a materialului
contaminat radioactiv, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 4.
Raportul va fi transmis pentru informare autoritătilor competente la nivel
national.
Art.
39. - Depozitarea surselor radioactive si/sau a materialelor
contaminate radioactiv în incinta unitătii în care au fost detectate este
permisă doar temporar si numai în situatia în care în locatia propusă
pentru depozitarea intermediară se pot asigura conditii adecvate de
protectie si securitate radiologică a surselor radioactive sau a
materialelor contaminate radioactiv găsite.
Art.
40. - (1) În situatia în care materialul radioactiv s-a
dispersat în interiorul sau în vecinătatea unitătii în care a fost
detectat, responsabilul cu monitorizarea radiologică dispune încetarea
tuturor activitătilor din unitatea respectivă, execută
delimitarea zonei contaminate si solicită interventia autoritătii
competente, conform prevederilor din planul propriu de interventie, pentru
recuperarea materialului radioactiv dispersat, decontaminarea si curătarea
zonelor afectate.
(2)
Materialul radioactiv recuperat si materialele rezultate în procesul de
decontaminare trebuie transportate către locatii specializate pentru
tratarea si depozitarea finală, în conditiile legii.
(3) În
orice situatie confirmată de contaminare radioactivă, responsabilul
cu monitorizarea radiologică trebuie să notifice imediat autoritatea
locală competentă si CNCAN, la Centrul de răspuns la urgente.
Art.
41. - În situatia în care substantele radioactive au fost
transferate în produsele metalice finale înainte de a fi detectate, iar
produsele au fost deja distribuite pe piată, se va impune, după caz,
prin decizie a CNCAN, ca proprietarul produselor să dispună imediat
retragerea de pe piată a tuturor produselor contaminate, transportarea si
depozitarea lor intermediară sau finală corespunzătoare la
unităti autorizate de CNCAN, în conditiile legii.
Art. 42. - În orice situatie, sursele radioactive si/sau materialele contaminate
radioactiv recuperate vor fi transportate, conform deciziei CNCAN, la
operatorul autorizat pentru preluarea acestora, în vederea depozitării
intermediare sau finale, în conditiile legii.
CAPITOLUL VII
Cerinte privind pregătirea personalului
Art.
43. - (1) Detinătorii de materiale metalice
reciclabile, precum si autoritătile responsabile cu controlul la
frontieră au obligatia de a asigura pregătirea initială si
periodică a personalului implicat în manipularea, procesarea si controlul
expeditiilor de materiale metalice reciclabile, astfel încât acesta:
a)
să fie informat despre posibilitatea de a se confrunta cu materiale
metalice reciclabile cu continut radioactiv;
b)
să detină cunostinte de bază despre radiatiile ionizante si
efectele lor;
c)
să recunoască sursele radioactive, containerele surselor radioactive,
semnul de avertizare a prezentei radiatiilor ionizante;
d)
să cunoască actiunile care trebuie întreprinse în cazul în care se
detectează surse radioactive si/sau materiale contaminate radioactiv în
materialele metalice reciclabile.
(2)
Pentru personalul desemnat să efectueze monitorizarea radiologică a
materialelor metalice reciclabile, o pregătire specifică
suplimentară va fi asigurată de către angajator, în domeniul
utilizării aparaturii de detectie a radiatiilor.
(3)
Pregătirea personalului desemnat să efectueze monitorizarea
radiologică a materialelor metalice reciclabile va fi asigurată fie
în centre de pregătire a personalului, fie sub îndrumarea expertului
acreditat în radioprotectie.
CAPITOLUL VIII
Controlul efectuat de CNCAN
Art.
44. - (1) CNCAN este autoritatea natională
competentă responsabilă pentru respectarea cerintelor prezentelor
norme.
(2)
Înregistrarea în evidenta CNCAN a unitătilor care comercializează
si/sau procesează materiale metalice reciclabile se face în conformitate
cu prevederile art. 16.
(3)
CNCAN trebuie să păstreze evidenta notificărilor primite cu
privire la găsirea de surse radioactive si/sau de materiale contaminate
radioactiv în materiale metalice reciclabile si să pună la dispozitia
autoritătilor responsabile baza de date cu evenimentele accidentale
raportate.
Art.
45. - (1) CNCAN colaborează cu autoritătile
competente cu atributii în aplicarea prevederilor prezentelor norme si este
punct national de contact pentru notificarea urgentelor radiologice ce
implică surse radioactive si/sau materiale contaminate radioactiv
detectate în materialele metalice reciclabile.
(2)
CNCAN asigură interfata cu organismele europene si internationale în
domeniul monitorizării radiologice a materialelor metalice reciclabile.
Art.
46. - (1) Detinătorii de materiale metalice
reciclabile, precum si autoritătile responsabile cu controlul la
frontieră trebuie să pună la dispozitia reprezentantilor CNCAN
documentele necesare pentru verificarea conformării cu cerintele
prezentelor norme.
(2) La
solicitarea CNCAN, detinătorii de materiale metalice reciclabile, precum
si autoritătile responsabile cu controlul la frontieră trebuie
să asigure reprezentantilor CNCAN posibilitatea de verificare a
conformării cu cerintele prezentelor norme.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 47. - Unitătile care desfăsoară activităti industriale din
domeniul reciclării materialelor metalice trebuie să se încadreze în
prevederile prezentelor norme în termen de 12 luni de la data intrării în
vigoare a acestora.
Art. 48. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1
la norme
DEFINITII
Pentru scopul prezentelor norme, se
vor aplica următoarele definitii:
Contaminare
radioactivă - contaminarea cu substante radioactive a unui
material, a unei suprafete, a unui mediu oarecare sau a unei persoane.
Contaminare
radioactivă de suprafată (în cazul materialelor
metalice reciclabile) - prezenta nedorită sau neintentionată a
substantelor radioactive pe suprafata materialelor metalice reciclabile.
Cumpărător
de materiale metalice reciclabile - în acest termen sunt
incluse:
a)
unităti de colectare a materialelor metalice reciclabile;
b)
unităti care prelucrează materiale metalice reciclabile (prin
segregare, tăiere, compactare si/sau topire);
c)
orice persoană fizică sau societate comercială care
cumpără materiale metalice reciclabile în baza unui contract de
vânzare-cumpărare si/sau pentru obtinerea unui beneficiu economic.
Doza
absorbită - mărimea dozimetrică fundamentală
definită ca energia medie cedată de radiatia ionizantă
unitătii de masă iradiată. Unitatea de măsură a dozei
absorbite este Gray-ul (Gy).
Debitul
dozei absorbite - raportul dintre doza absorbită si durata
iradierii cu acea doză. Unitatea de măsură este Gy/h.
Destinatar
- orice persoană legal constituită care
primeste o expeditie.
Detinător
de materiale metalice reciclabile - detinătorul cu
orice titlu (conform terminologiei juridice), adică proprietarul,
posesorul sau detentorul precar; detinerea poate fi întemeiată pe
contracte civile (vânzare-cumpărare; comodat; schimb; depozit; donatie;
închiriere etc.) sau comerciale.
Echivalentul
de doză - doza absorbită într-un punct,
ponderată cu factorul de calitate Q al radiatiei (factor introdus pentru
caracterizarea efectului biologic al radiatiilor); unitatea de măsură
este Sievert-ul (Sv).
- Debitul
echivalentului de doză este raportul dintre echivalentul de doză
si durata iradierii cu acea doză; unitatea de măsură este Sv/h.
Echivalentul
de doză ambiental - mărime dozimetrică
specifică radiatiilor puternic penetrante; echivalentul de doză
ambiental, H*(d), într-un punct din câmpul de radiatie, reprezintă
echivalentul de doză care ar fi produs de câmpul aliniat si expandat
corespunzător, în sfera ICRU, la o adâncime d, pe raza opusă
directiei câmpului aliniat; pentru radiatia puternic penetrantă, d - 10
mm; unitatea de măsură este Sievert-ul (Sv).
- Debitul
echivalentului de doză ambiental este raportul dintre echivalentul de
doză ambiental si durata iradierii cu acea doză; unitatea de
măsură este Sv/h.
- Sfera
ICRU este un corp standard definit de Comisia Internatională de
Unităti pentru Radiatie (ICRU) pentru a aproxima corpul omenesc din
punctul de vedere al energiei pe care o absoarbe acesta din radiatiile
ionizante; constă într-o sferă echivalentă tesutului cu un
diametru de 30 cm, o densitate de 1 g/cm3 si o compozitie
procentuală masică de 76,2% oxigen, 11,1% carbon, 10,1% hidrogen si
2,6% azot.
Expeditor-orice persoană legal constituită care pregăteste o
expeditie în vederea transportului.
Expeditie
- orice colet, ansamblu de colete sau orice
încărcătură de materiale radioactive pe care expeditorul o
remite transportatorului în vederea transportării.
Expediere
- deplasarea directionată a unei expeditii de la
origine la destinatie.
Fond
natural de radiatii - doza absorbită, debitul
dozei absorbite sau activitatea specifică asociată surselor naturale
de radiatii din mediu.
Gestionarea
deseurilor radioactive - toate activitătile
administrative si operationale de manipulare, pretratare, tratare,
conditionare, transport, depozitare intermediară si finală a
deseurilor radioactive.
Laborator
de încercări notificat - laborator de încercări
desemnat de Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare
(CNCAN) ca organism notificat, în conformitate cu prevederile Normelor
privind desemnarea organismelor notificate pentru domeniul nuclear, aprobate
prin Ordinul presedintelui CNCAN nr. 274/2004.
Materiale
metalice reciclabile - materiale metalice feroase si
neferoase destinate reciclării si/sau valorificării industriale.
- Materiale
metalice feroase reciclabile - materiale si resturi de materiale din
fontă si otel nealiate si aliate, oteluri inoxidabile, sină
uzată, zguri, coji, tunder, cenusi si reziduuri care contin fier sau
compusi ai acestuia, provenite din activităti de productie, întretinere si
reparatii, din casări si dezafectări, din epave si nave scoase din
uz, din obiecte casnice uzate si altele similare.
- Materiale
metalice neferoase reciclabile - materiale si resturi de materiale din
metale neferoase comune, aliajele si/sau compusii metalici ai acestora (cenusi,
reziduuri, zguri, drojdii, slamuri, metalo-ceramice) provenite din
activităti de productie, întretinere si reparatii, din casări si
dezafectări, din epave si nave scoase din uz, din obiecte casnice uzate si
altele similare.
Material
metalic reciclabil contaminat radioactiv/material metalic reciclabil cu continut
radioactiv - material metalic reciclabil care a fost
contaminat cu substante radioactive sau activat prin reactii nucleare ori care
contine surse radioactive sau materiale contaminate radioactiv; substantele
radioactive care contaminează materialul metalic reciclabil pot fi
substante radioactive care se află sub incidenta controlului CNCAN, dar si
substante care nu se află sub controlul CNCAN.
Măsurarea
nivelului de radiatii- măsurarea dozei de
radiatii sau a contaminării radioactive, în vederea identificării
prezentei materialelor radioactive într-o expeditie de materiale metalice
reciclabile.
Monitorizare
radiologică - una sau mai multe dintre tehnicile de
identificare a contaminării radioactive: controlul administrativ,
inspectia vizuală si/sau măsurarea nivelului de radiatii.
Operator
de transport rutier - orice întreprindere care
efectuează transport rutier, contra plată, cu autovehicule rutiere
detinute în proprietate sau cu orice alt titlu si care în prealabil a obtinut
licenta de transport.
Prag de
alarmare - nivel setat pe instrumentul de măsurare a
radiatiilor, la depăsirea căruia trebuie începute investigatiile
pentru verificarea expeditiei, în scopul detectării eventualei prezente de
surse radioactive si/sau de materiale contaminate radioactiv în materialele
metalice reciclabile.
Sursă
orfană - sursă radioactivă a cărei
activitate, la momentul descoperirii sale, este peste nivelul de exceptare
prevăzut în Normele fundamentale de securitate radiologică, aprobate
prin Ordinul presedintelui CNCAN nr. 14/2000, si care nu se află sub
controlul CNCAN, fie pentru că nu a fost niciodată sub control, fie
pentru că a fost abandonată, pierdută, gresit plasată,
furată sau transferată unui nou detinător, fără o
notificare corespunzătoare la CNCAN si o informare corespunzătoare a
destinatarului.
Titular
de înregistrare pentru activităti industriale cu risc radiologie - orice persoană legal constituită care a fost
înregistrată
la CNCAN pentru desfăsurarea de activităti industriale din domeniul
industriilor extractive sau prelucrătoare de substante asociate cu
materiale radioactive naturale care se pot concentra pe parcursul procesului
tehnologic.
Unitătile
industriale care extrag sau prelucrează substante cu continut radioactiv
natural ce se pot concentra pe parcursul procesului tehnologic - industrii nonnucleare, care în general nu sunt supuse regimului de
autorizare si control al activitătilor nucleare, dar care prezintă
riscuri radiologice datorită posibilitătii acumulării de
materiale radioactive naturale în concentratii mari, în anumite zone de lucru
sau pe anumite segmente de instalatii, cum ar fi: extractia pământurilor
rare si monazitelor, producerea si utilizarea toriului si compusilor săi,
producerea niobiului si aliajelor fier-niobiu, mineritul subteran si procesarea
mineralelor (aur, roci fosfatice, nisipuri minerale, cărbune), extractia
si prelucrarea titeiului si gazelor naturale, fabricarea pigmentilor pe
bază de dioxid de titaniu, industria fosfatică, industria zirconului
si dioxizilor de zirconiu, producerea metalelor (staniu, cupru, aluminiu,
fier/otel, zinc, plumb), arderea cărbunelui, manipularea si depozitarea
reziduurilor provenite din tratarea apei etc.
Urgentă
radiologică - situatie anormală sau eveniment
neprevăzut care necesită actiuni prompte, survenită/survenit la
o instalatie radiologică ori în legătură cu surse radioactive
periculoase, cum ar fi operarea defectuoasă, pierderea sau
furtul
de surse radioactive periculoase, folosirea surselor radioactive ori a
materialelor nucleare în scop rău intentionat sau criminal, accidente de
transport al materialelor radioactive etc. Vânzătorul de materiale
metalice reciclabile - în acest termen sunt incluse:
a)
unităti care detin instalatii nucleare sau radiologice, care vând
materiale metalice reciclabile rezultate în urma operatiilor de modernizare,
întretinere sau dezafectare;
b)
unităti care detin instalatii industriale, laboratoare medicale sau de
cercetare, unităti spitalicesti sau de învătământ, care au
detinut, au utilizat, au manipulat sau au depozitat surse radioactive si/sau
materiale radioactive, care vând materiale metalice reciclabile rezultate în
urma operatiilor de modernizare, întretinere sau dezafectare;
c)
unităti care detin instalatii industriale sau alte instalatii care, ca
urmare a proceselor tehnologice specifice, pot contine materiale radioactive
naturale în concentratii crescute, care vând materiale metalice reciclabile
rezultate în urma operatiilor de modernizare, întretinere sau dezafectare;
d)
unităti care se ocupă cu dezmembrarea instalatiilor prevăzute la
lit. a), b) si c) si cu demolarea clădirilor aferente;
e)
orice persoană fizică sau societate comercială care vinde
materiale metalice reciclabile în baza unui contract si/sau pentru obtinerea
unui beneficiu economic.
ANEXA Nr. 2
la norme
BULETIN
de monitorizare radiologică a expeditiilor de materiale metalice
reciclabile
(model)
important: Pentru încărcăturile care depăsesc,
prin măsurări radiologice, valorile fondului natural de radiatii nu
se vor emite buletine de monitorizare radiologică de acest tip.
INSTITUTIA CARE A
ORGANIZAT MONITORIZAREA RADIOLOGICĂ |
|
Locatia statiei de
monitorizare radiologică |
|
Numele
institutiei/organizatiei si al persoanei care a efectuat monitorizarea
radiologică |
|
Adresă |
|
Telefon |
|
Fax |
|
E-mail |
|
DETALII DESPRE
EXPEDITIE |
|
Tara de origine |
|
Originea expeditiei:
numele expeditorului, detalii de contact ale expeditorului |
|
Destinatia expeditiei:
numele destinatarului, detalii de contact ale destinatarului |
|
Identificarea
expeditiei: documentele de expediere care însotesc expeditia |
|
Mijloc de transport:
numerele de identificare ale camionului, vasului, containerului etc. |
|
Detalii despre
transportator: nume, detalii de contact |
|
MĂSURĂRI
RADIOLOGICE |
|
Detalii despre
instrumentele de măsurare utilizate |
|
Valori medii ale
debitului de doză măsurat la 1 metru de suprafata
încărcăturii (uSv/h) |
|
Valoarea maximă a
debitului de doză (uSv/h) măsurat la contact cu suprafata
exterioară a containerului, camionului sau vagonului, cu descrierea
pozitiei valorii maxime |
|
Valoarea fondului de
radiatii în zonă (uSv/h) |
|
Alte determinări
radiologice efectuate |
|
DECLARATIE CERTIFICATA |
|
Exemplu: „Valorile
debitului de doză gama măsurate în vecinătatea
încărcăturii se înscriu în limitele de variatie ale fondului natural
de radiatii." |
|
Stampila institutiei
care a efectuat monitorizarea radiologică |
|
Data la care s-a
efectuat monitorizarea încărcăturii |
|
ANEXA
Nr. 3
la norme
CERINTE MINIME
pentru instrumentele de detectie a radiatiilor
I. Instrumentele
portabile de detectie a radiatiilor trebuie să îndeplinească
următoarele cerinte minime:
a)
să dea o indicatie constantă în cel mult 30 de secunde, pentru
fiecare punct de măsurare;
b)
să fie stabile în functionare, adică la măsurare repetată
în acelasi punct indicatia să varieze în intervalul ± 5%;
c)
să detecteze radiatii gama cu energii cuprinse între 60 keV si 1.332 keV;
d)
dacă aparatul măsoară debitul dozei, atunci domeniul de
măsurare trebuie să fie cel putin până la 10 mSv/h, cu o
incertitudine mai mică de ±30%, în cazul calibrării cu Cs-137;
e)
să fie usor de manevrat (greutate sub 2 kg, curea de prindere
confortabilă, eventual sondă telescopică cu lungime
extensibilă);
f) la
un fond mediu de radiatii de 0,2 uSv/h, să initieze o alarmă
(sonoră) la orice crestere cu 0,05 uSv/h pentru o perioadă de o
secundă;
g) rata
semnalelor sonore pentru radiatii gama în conditiile de fond specificate nu
trebuie să fie mai mare de 1 semnal pe minut pe durata a 12 ore de
functionare;
h)
să furnizeze o indicatie vizuală sau o alarmă continuă
atunci când debitul dozei depăseste limita maximă de măsurare;
i) rata
alarmelor false în timpul operării trebuie să fie mai mică de o
alarmă pe zi, pentru valori măsurate ale debitului dozei gama de
până la 0,2 uSv/h (nu mai mult de o alarmă falsă la 10.000 de
măsurări, în limitele de variatie ale fondului natural);
j)
să fie operabile în conditii de temperatură cuprinse între -15°C si
+45°C si umiditate relativă de cel putin 95%; în functie de conditiile
climatice specifice locatiei, cerinta de functionare se va modifica în mod
corespunzător (pentru temperaturi foarte scăzute, de până la
-35°C);
k)
să dispună de ecran vizibil atât în întuneric, cât si în conditii cu
radiatie solară intensă;
l) să
fie alimentate cu baterii si să indice starea bateriilor; durata de
functionare în conditii normale trebuie să fie mai mare de 40 de ore
pentru baterii normale si mai mare de 12 ore pentru baterii reîncărcabile;
în conditii de alarmă continuă, durata de functionare a bateriilor
trebuie să fie mai mare de 3 ore;
m)
să posede autorizatie de securitate radiologică eliberată de
Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare (CNCAN) în
conditiile legii.
II. Sistemele
fixe de detectie a radiatiilor trebuie să îndeplinească cel putin
următoarele cerinte:
a)
să detecteze radiatii gama cu energii cuprinse între 60 keV si 1.332 keV;
b)
să furnizeze alarme vizibile de către personalul care
supraveghează monitorizarea radiologică;
c) la
un fond mediu de radiatii de 0,2 uSv/h, să initieze o alarmă
(sonoră) la orice crestere cu 0,1 uSv/h pentru o perioadă de o
secundă;
d) rata
alarmelor false în timpul operării trebuie să fie mai mică de o
alarmă pe zi, pentru valori măsurate ale debitului dozei gama de
până la 0,2 uSv/h (nu mai mult de o alarmă falsă la 10.000 de
măsurări, în limitele de variatie ale fondului natural);
e)
să fie echipate cu senzori de prezentă, montati astfel încât să
furnizeze indicatii numai la trecerea vehiculelor prin portal, fără a
fi influentati de traficul din vecinătate;
f) în
cazul în care se monitorizează camioane, tiruri, vehicule cu gabarit mare,
detectorii trebuie amplasati pe 2 stâlpi, astfel încât pe verticală,
pornind de la nivelul solului, înăltimea utilă (ceea ce „vede"
detectorul cu mare eficientă) să fie de 0,7-4 m, iar pe orizontală,
paralel cu distanta de miscare a vehiculului, lărgimea utilă să
fie de maximum 3 m; distanta maximă dintre detectori trebuie să fie
de 6 m;
g)
detectorii trebuie protejati de lovituri accidentale, prin instalarea unor
bariere care însă nu trebuie să se interpună între detectori si
vehiculele care trec prin portal;
h)
să fie disponibile cel putin 99% din timp (mai putin de 4 zile pe an de
indisponibilitate);
i)
să fie operabile în conditii de temperatură cuprinse între -15°C si
+45°C si umiditate relativă de cel putin 95%; în functie de conditiile
climatice specifice locatiei, cerinta de functionare se va modifica în mod
corespunzător (pentru temperaturi foarte scăzute, de până la
-35°C);
j)
să posede autorizatie de securitate radiologică eliberată de
CNCAN în conditiile legii.
ANEXA Nr.
4
la norme
FORMULAR DE RAPORTARE
a unei urgente radiologice cu materiale metalice reciclabile contaminate
radioactiv
I. Detectarea unei surse radioactive si/sau a unui material contaminat
radioactiv la intrarea în unitate (punct vamal, unitate comercială,
unitate industrială)
(Notificarea initială se va realiza cu informatia disponibilă la
acel moment; ulterior, informatia va fi completată în functie de evolutia
incidentului; orice informatie nouă va fi transmisă
autoritătilor cât mai repede posibil.)
Data
la care s-a detectat prezenta unei surse radioactive si/sau a unui material
contaminat radioactiv |
|
Punct
vamal/Unitatea comercială/Unitatea industrială |
|
Locatie |
|
Adresă |
|
Persoana de contact |
|
Contacte (numere de
telefon, fax, adrese de e-mail) |
|
Originea
expeditiei de materiale metalice reciclabile |
||
Tara de origine |
|
|
Furnizorul expeditiei
(adresă, persoană de contact, numere de telefon) |
|
|
Documente însotitoare
ale expeditiei |
|
|
Mijlocul de transport
(detalii despre mijlocul de transport, numerele de identificare ale
vehiculului, containerului etc.) |
|
|
Rezultatele
investigatiei preliminare |
||
Valori medii
măsurate cu instrumentele de detectie a radiatiilor |
|
|
Valoarea fondului
natural de radiatii din zonă (uSv/h) |
|
|
Zona în care se
înregistrează valori ale nivelului de radiatii mai mari decât fondul
natural de radiatii |
|
|
Valoarea maximă a
debitului de doză măsurat la contact cu suprafata exterioară a
containerului/vehiculului, cu identificarea pozitiei (uSv/h) |
|
|
Valoarea maximă a
debitului de doză măsurat în cabina conducătorului vehiculului
(uSv/h) |
|
|
Actiuni
efectuate după detectarea unei surse radioactive/a unui material
contaminat radioactiv |
||
Descărcarea si
segregarea de restul încărcăturii |
DA |
NU |
Identificarea materialului
radioactiv |
DA |
NU |
Acoperirea cu folie de
plastic |
DA |
NU |
Ecranare |
DA |
NU |
Altele (se
specifică alte actiuni întreprinse) |
|
|
Identificarea
materialului radioactiv segregat |
||
Descrierea
materialului (părti contaminate, surse radioactive cu/fără
ecranare etc.) |
|
|
Fotografii atasate |
DA |
NU |
Dimensiuni si greutate |
|
|
Stare fizică
(intact, deteriorat, oxidat, corodat etc.) |
|
|
Sursă
încapsulată |
DA |
NU |
Sursă
prezentă în containerul de ecranare |
DA |
NU |
Etichete,
plăcute, semne, marcări |
|
|
Caracterizare
radiologică |
||
Valoarea debitului de
doză la contact (uSv/h) |
|
|
Valoarea debitului de
doză la 1 metru (uSv/h) |
|
|
Material contaminat
superficial cu p-emitători (Bq/cm2) |
|
|
Material contaminat
superficial cu a-emitători (Bq/cm2) |
|
|
Radionuclid/Radionuclizi
identificat/identificati |
|
|
Activitate totală
(Bq) |
|
|
Activitate
specifică (Bq/kg) |
|
II. Detectarea unei surse radioactive si/sau a unui material contaminat
radioactiv în reziduuri, produse intermediare sau finale
(Notificarea initială se va realiza cu informatia disponibilă la
acel moment; ulterior, informatia va fi completată în functie de evolutia
incidentului; orice informatie nouă va fi transmisă
autoritătilor cât mai repede posibil.)
Data
la care s-a detectat prezenta unei surse radioactive/a unui material
contaminat radioactiv |
|
|
Locatia
de detectie |
||
Locatie |
|
|
Adresă |
|
|
Persoana de contact |
|
|
Contacte (numere de
telefon, fax, adrese de e-mail) |
|
|
Contacte (numere de
telefon, fax, adrese de e-mail) |
|
|
Identificarea
procesului afectat de contaminarea radioactivă |
||
Produsul afectat
(materiale metalice reciclabile procesate, lingouri, praf, zgură) |
|
|
Descrierea
evenimentului (descrierea sumară a evenimentului, cu specificarea datei,
orei si locatiei de detectie, a instrumentului de detectie utilizat si a
valorilor măsurate) |
|
|
Segmentele de
instalatie afectate (identificarea segmentelor de instalatie sau a
vehiculelor care prezintă niveluri de radioactivitate mai mari decât
nivelurile de fond natural din zonă) |
|
|
Prelevare de probe din
produsele ulterioare pentru analize de laborator (cu indicarea tipurilor de
probe, a datei si a cantitătii prelevate) |
DA |
NU |
Oprirea procesului
afectat (cu indicarea datei si a orei de oprire) |
DA |
NU |
Iesirea produselor din
instalatie (dacă da, se identifică mijloacele de transport
utilizate si destinatia) |
DA |
NU |
Notificarea expertului
acreditat de Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor
Nucleare (CNCAN) |
DA |
NU |
Notificarea
autoritătilor (cu nominalizarea acestora) |
DA |
NU |
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |