MONITORUL OFICIAL
AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul XXII - Nr. 553 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 5 august
2010
SUMAR
DECIZII
3. - Decizie
privind convocarea Camerei Deputatilor în sesiune extraordinară
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
727. -
Hotărâre privind darea în administrarea Ministerului Transporturilor
si Infrastructurii a unor terenuri situate în municipiul Calafat, judetul Dolj,
în vederea realizării de către Compania Natională de Căi
Ferate „CER." - S.A. a obiectivului de interes national „Constructia
infrastructurii de acces rutier si feroviar la cel de-al doilea pod peste
Dunăre de la Calafat-Vidin"
744. -
Hotărâre pentru modificarea valorilor de inventar ale unor imobile
aflate în inventarul bunurilor din domeniul public al statului
ACTE ALE CONSILIULUI
CONCURENTEI
385. - Ordin
pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind concentrările
economice
386. - Ordin
pentru punerea în aplicare a Instructiunilor privind conceptele de concentrare
economică, întreprindere implicată, functionare deplină si
cifră de afaceri
387. - Ordin
pentru punerea în aplicare a Instructiunilor privind restrictionările
direct legate si necesare punerii în aplicare a concentrărilor economice
388. - Ordin
pentru punerea în aplicare a Instructiunilor privind definirea pietei relevante
389. - Ordin
privind abrogarea unor regulamente si ordine ale Consiliului Concurentei
ACTE ALE BĂNCII
NATIONALE A ROMÂNIEI
24. -
Circulară privind punerea în circulatie, în scop numismatic, a unei
monede dedicate aniversării a 150 de ani de la nasterea sopranei Hariclea
Darclee
Rectificări la:
- Hotărârea Guvernului nr.
417/2010
DECIZII
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
privind convocarea
Camerei Deputatilor în sesiune extraordinară
Având în vedere cererea formulată de Presedintele României, precum
si hotărârea Biroului permanent al Camerei Deputatilor,
în
temeiul dispozitiilor
art. 66 alin. (2) din Constitutia României, republicată, precum si ale
art. 33 lit. a) si art. 84 alin. (4) din Regulamentul Camerei Deputatilor,
aprobat prin Hotărârea Camerei Deputatilor nr. 8/1994, republicat, cu
modificările si completările ulterioare,
Camera Deputatilor se
convoacă în sesiune extraordinară în data de 16 august 2010, ora
14,00, cu următorul proiect al ordinii de zi:
1. reexaminarea legii privind
integritatea în exercitarea functiilor si demnitătilor publice, pentru
modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea
si completarea altor acte normative;
2. Propunerea legislativă
privind combaterea plătilor întârziate de către autoritătile si
institutiile publice (Pl-x nr. 82/2010);
3. Proiectul Legii pentru
aprobarea unor măsuri de reducere a taxelor, impozitelor si contributiilor
sociale în vederea creării de noi locuri de muncă, cresterii
economice si a mentinerii puterii de cumpărare (PL-x nr. 687/2009).
Proiectul programului de lucru:
- luni, 16 august 2010: -ora
12,00 - sedinta Biroului permanent al Camerei Deputatilor, cu participarea
liderilor grupurilor parlamentare;
- ora 13,00 - sedinta grupurilor
parlamentare;
- ora 14,00 - sedinta plenului
Camerei
Deputatilor pentru dezbaterea si
adoptarea problemelor înscrise în proiectul ordinii de zi.
PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
Bucuresti, 4 august 2010.
Nr. 3.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind darea în
administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a unor terenuri
situate în municipiul Calafat, judetul Dolj, în vederea realizării de
către Compania Natională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. a
obiectivului de interes national „Constructia infrastructurii de acces rutier
si feroviar la cel de-al doilea pod peste Dunăre de la Calafat-Vidin"
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al
art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările si
completările ulterioare, si având în vedere prevederile art. 47 alin. (1)
lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul
pe căile ferate române si reorganizarea Societătii Nationale a
Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aproba darea in administrarea Ministerului
Transporturilor si Infrastructurii a terenurilor situate în municipiul Calafat,
judetul Dolj, având datele de identificare prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre, trecute în domeniul public al
statului prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Calafat nr. 56
din 29 martie 2010, în vederea realizării de către Compania Nationala
de Cai Ferate „C.F.R. - S.A. a obiectivului de interes national „Constructia
infrastructurii de acces rutier si feroviar la cel de-al doilea pod peste
Dunăre de la Calafat-Vidin".
(2) Terenurile date în
administrare potrivit alin. (1) nu pot primi altă destinatie.
Art. 2. - Predarea-preluarea suprafetelor de teren prevăzute
la art. 1 alin. (1) se face pe bază de protocol încheiat între
părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor
si infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul administratiei
si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor
publice,
Bucuresti, 21 iulie 2010.
Nr. 727.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
ale terenurilor care se
dau în administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii în vederea
realizării de către Compania Natională de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A. a obiectivului de interes national „Constructia
infrastructurii de acces rutier si feroviar la cel de-al doilea pod peste
Dunăre de la Calafat-Vidin"
Nr. crt. |
Locul unde este situat
imobilul |
Persoana juridică
de la care se transmite imobilul |
Datele de identificare Nr. parcelă/tarla/
categorie de folosintă |
Suprafata terenului - m2 - |
Persoana juridică
la care se transmite imobilul |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Municipiul Calafat - judetul Dolj |
Consiliul Local al Municipiului Calafat |
68/98/A |
472,06 |
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii,
prin Compania Natională de Căi Ferate „C.F.R." -S.A. |
2. |
Municipiul Calafat - judetul Dolj |
Consiliul Local al Municipiului Calafat |
83/98/A |
279,34 |
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin
Compania Natională de Căi Ferate „C.F.R." -S.A. |
3. |
Municipiul Calafat - judetul Dolj |
Consiliul Local al Municipiului Calafat |
36/99/A |
618,83 |
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii,
prin Compania Natională de Căi Ferate „C.F.R." -S.A. |
|
Suprafata totală a
terenului = 1.370,2 m2 |
|
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea
valorilor de inventar ale unor imobile aflate în inventarul bunurilor din
domeniul public al statului
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al
art. 20 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si
regimul juridic al acesteia, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Valoarea de inventar a imobilului aflat în domeniul
public al statului si în administrarea Institutului National de Statistică
- Directia Judeteană de Statistică Bihor, înregistrată la
pozitia M.FR nr. 150065 din anexa nr. 40 la Hotărârea Guvernului nr.
1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul
public al statului, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică la 1.111.282 lei.
Art. 2. - Valoarea de inventar a imobilului aflat în domeniul
public al statului si în administrarea Directiei Regionale de Statistică
Neamt, înregistrată la pozitia M.FR nr. 150134 din anexa nr. 40 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică la 1.874.999 lei.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al
Guvernului,
Daniela Nicoleta
Andreescu
Presedintele Institutului
National de Statistică,
Vergii Voineagu
Ministrul finantelor
publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu
Bucuresti, 21 iulie 2010.
Nr. 744.
În baza:
- Decretului Presedintelui
României nr. 700/2009 pentru numirea presedintelui Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 20 alin. (4)
lit. d), art. 21 alin. (2), art. 27 alin. (2) si (4), precum si ale art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
având în vedere avizul favorabil
al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului
Concurentei emite următorul ordin:
Art. 1. - În urma adoptării în plenul Consiliului
Concurentei, se pune în aplicare Regulamentul privind concentrările
economice, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Regulamentul intră în vigoare ia data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului
Concurentei,
Bogdan Marius Chiritoiu
Bucuresti, 5 august 2010.
Nr. 385.
*) Anexa se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 553 bis, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
„Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru punerea în
aplicare a Instructiunilor privind conceptele de concentrare economică,
întreprindere implicată, functionare deplină si cifră de afaceri
În baza: - Decretului
Presedintelui României nr. 700/2009 pentru numirea presedintelui Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 20 alin. (4)
lit. d), art. 21 alin. (2), art. 27 alin. (3) si (4), precum si ale art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
având în vedere avizul favorabil
al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului
Concurentei emite următorul ordin:
Art. 1. - În urma adoptării în plenul Consiliului
Concurentei, se pun în aplicare Instructiunile privind conceptele de
concentrare economică, întreprindere implicată, functionare
deplină si cifră de afaceri, prevăzute în anexa*) care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Instructiunile intră în vigoare la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului
Concurentei,
Bogdan Marius Chiritoiu
Bucuresti, 5 august 2010.
Nr. 386.
*) Anexa se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 553 bis, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
„Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru punerea în
aplicare a Instructiunilor privind restrictionările direct legate si
necesare punerii în aplicare a concentrărilor economice
În baza:
- Decretului Presedintelui
României nr. 700/2009 pentru numirea presedintelui Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 20 alin. (4)
lit. d), art. 21 alin. (2), art. 27 alin. (3) si (4), precum si ale art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
având în vedere avizul favorabil
al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei
emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma adoptării în plenul Consiliului
Concurentei, se pun în aplicare Instructiunile privind restrictionările
direct legate si necesare punerii în aplicare a concentrărilor economice,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Instructiunile intră în vigoare la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului
Concurentei,
Bucuresti, 5 august 2010.
Nr. 387.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
privind
restrictionările direct legate si necesare punerii în aplicare a
concentrărilor economice
În temeiul prevederilor art. 27 alin. (1) si alin.
(3) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
Consiliul Concurentei adoptă prezentele
instructiuni.
I. Introducere
1. Prezentele instructiuni
oferă îndrumări privind interpretarea notiunii de restrictionări
direct legate si necesare punerii în aplicare a concentrărilor economice
(denumite în continuare restrictionări auxiliare), cu scopul de a
oferi sigurantă juridică întreprinderilor implicate într-o concentrare
economică, îndrumările oferite în sectiunile următoare stabilesc
principiile de evaluare, pentru a sti dacă si în ce măsură
tipurile de acorduri cel mai des întâlnite sunt considerate a fi
restrictionări auxiliare.
2. Instructiunile
reglementează evaluarea restrictionărilor auxiliare, introducând
totodată un principiu de autoevaluare a respectivelor restrictionări
potrivit căruia autoritatea de concurentă nu este obligată
să procedeze la analiza individuală a acestora. Întreprinderile
implicate trebuie să evalueze dacă si în ce măsură
acordurile la care acestea sunt părti pot fi considerate auxiliare unei
concentrări economice. Pentru acele cazuri care generează
incertitudine si care nu sunt reglementate de prezentele instructiuni,
întreprinderile pot solicita Consiliului Concurentei să evalueze în mod
expres caracterul auxiliar al restrictionărilor existente.
3. În măsura în care
restrictionările sunt direct legate si necesare implementării
concentrării economice se aplică exclusiv Regulamentul privind
concentrările economice. Pentru restrictionările care nu pot fi
considerate direct legate si necesare punerii în aplicare a concentrării
economice, art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, denumită în continuare lege,
respectiv art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii
Europene rămân în mod potential aplicabile. Faptul că un acord sau un
aranjament nu se consideră a fi auxiliar unei concentrări economice
nu prejudiciază statutul juridic al acestuia. Astfel de acorduri sau
aranjamente trebuie evaluate potrivit prevederilor art. 5 si 6 din lege,
respectiv ale art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii
Europene.
II. Principii generale
4. O concentrare economică
constă în acorduri si aranjamente contractuale care stabilesc controlul,
în sensul prevederilor art. 10 alin. (5) din lege. Toate acordurile care
îndeplinesc scopul principal al concentrării economice, cum ar fi cele
legate de vânzarea de actiuni sau de active ale unei întreprinderi, fac parte
integrantă din concentrarea economică. Pe lângă aceste acorduri
si aranjamente, părtile la concentrare pot încheia si alte acorduri care
nu constituie o parte integrantă a concentrării economice, dar care
pot restrânge libertatea de actiune pe piată a părtilor. În cazul în
care aceste acorduri contin restrictionări auxiliare, acestea sunt
acoperite de decizia care declară concentrarea economică
compatibilă cu un mediu concurential normal.
5. Criteriile privind
legătura directă si necesitatea sunt, prin natura lor, obiective.
Restrictionările nu sunt direct legate si necesare punerii în aplicare a
unei concentrări economice doar pentru că părtile le
consideră ca atare.
6. Pentru ca
restrictionările să fie considerate „direct legate de punerea în
aplicare a concentrării economice", acestea trebuie să fie
strâns legate de concentrarea economică însăsi. Nu este suficient ca
un acord să fie încheiat în acelasi context sau în acelasi timp cu concentrarea
economică1. Restrictionările care sunt direct legate de
concentrare se raportează, din punct de vedere economic, la tranzactia
principală si au scopul de a permite o tranzitie fără
dificultăti între vechea si noua structură a întreprinderii după
realizarea concentrării economice.
7. Acordurile trebuie să fie
„necesare punerii în aplicare a concentrării economice", ceea ce
înseamnă că, în absenta respectivelor acorduri, concentrarea nu poate
fi pusă în aplicare sau poate fi pusă în aplicare doar în conditii
considerabil mai nesigure, cu costuri semnificativ mai mari, într-o
perioadă de timp apreciabil mai lungă sau cu dificultăti mult
sporite. Acordurile necesare punerii în aplicare a concentrării economice
au în mod normal scopul de a proteja valoarea transferată, de a mentine
continuitatea în aprovizionare si după divizarea unei entităti
economice existente anterior sau de a contribui la înfiintarea unei noi
entităti. Pentru a stabili dacă o restrictionare este necesară,
trebuie nu numai să se ia în considerare natura acesteia, ci să se
asigure faptul că durata, obiectul si aria geografică de aplicare ale
acesteia nu depăsesc ceea ce este necesar în mod rezonabil pentru punerea
în aplicare a concentrării economice. În cazul în care sunt disponibile
alternative la fel de eficiente pentru atingerea scopului legitim propus,
întreprinderile trebuie să o aleagă pe aceea care, în mod obiectiv,
restrânge cel mai putin concurenta.
8. În cazul concentrărilor
economice care sunt realizate în etape, aranjamentele contractuale legate de
etapele anterioare stabilirii controlului în sensul prevederilor art. 10 alin.
(1) si (5) din lege nu pot fi, în mod normal, considerate direct legate si
necesare punerii în aplicare a concentrării economice. Cu toate acestea,
un acord de abtinere de la schimbări semnificative în activitatea
vizată până la încheierea operatiunii se consideră direct
legată si necesară punerii în aplicare a ofertei comune. Acelasi
lucru este valabil si, în contextul unei oferte comune, pentru orice angajament
luat de către participantii la achizitia în comun a unei întreprinderi de
a nu face oferte concurente separate pentru aceeasi întreprindere sau de a
achizitiona controlul pe altă cale.
9. Acordurile care au scopul de a
facilita dobândirea controlului în comun trebuie considerate direct legate si
necesare punerii în aplicare a concentrării economice. Acest lucru se
aplică aranjamentelor dintre părti în ceea ce priveste dobândirea
controlului în comun ce are ca scop punerea în aplicare a divizării
activelor pentru a împărti între ele facilitătile de productie sau
retelele de distributie, precum si mărcile existente ale întreprinderii
achizitionate în comun.
10. În măsura în care o
asemenea împărtire implică divizarea unei entităti economice
preexistente, aranjamentele care fac posibilă divizarea în conditii
rezonabile trebuie considerate direct legate si necesare punerii în aplicare a
concentrării economice, în temeiul principiilor stabilite în continuare.
III. Principii aplicabile restrictionărilor des întâlnite în
cazurile de achizitionare a unei întreprinderi
11. Restrictionările
convenite între părti, în contextul transferului unei întreprinderi, pot
fi în beneficiul cumpărătorului sau al vânzătorului. În general,
nevoia cumpărătorului de a beneficia de o anumită protectie este
mai imperioasă decât nevoia corespunzătoare a vânzătorului.
Cumpărătorul trebuie să fie asigurat că i se va permite
să dobândească întreaga valoare a afacerii achizitionate. Astfel, ca
regulă generală, restrictionările în favoarea vânzătorului
fie nu sunt deloc direct legate si necesare punerii în aplicare a
concentrării economice, fie sfera de aplicare si/sau durata acestora
trebuie să fie mai limitate decât cele ale clauzelor în favoarea
cumpărătorului.
1 În acelasi mod, o restrictionare
poate fi, în cazul în care toate celelalte timp cu acordul care îndeplineste
scopul principal al concentrării economice.
12. Obligatiile de
nonconcurentă care sunt impuse vânzătorului în contextul transferului
unei întreprinderi sau al unei părti a acesteia pot fi direct legate si
necesare implementării concentrării economice. Pentru a intra în
posesia valorii totale a activelor transferate, cumpărătorul trebuie
să poată beneficia de o anumită protectie împotriva concurentei
din partea vânzătorului pentru a câstiga fidelitatea clientilor si pentru
a asimila si exploata know-how-ul2. Astfel de clauze de
nonconcurentă garantează transferul către cumpărător
al valorii totale a activelor transferate, care includ, în general, atât active
corporale, cât si necorporale, precum fondul de comert acumulat sau know-how-ul
dezvoltat de vânzător. Aceste restrictionări nu sunt doar direct
legate de concentrarea economică, dar sunt de asemenea necesare punerii
sale în aplicare, deoarece, în absenta acestora, ar exista motive întemeiate
pentru a crede că vânzarea întreprinderii sau a unei părti din
aceasta nu ar putea fi realizată.
13. Cu toate acestea, astfel de
clauze de nonconcurentă sunt justificate doar prin scopul legitim de
punere în aplicare a concentrării economice, atunci când durata, aria
geografică de aplicare, obiectul si persoanele care intră sub
incidenta acestora nu depăsesc ceea ce este necesar în mod rezonabil
pentru atingerea respectivului scop.
14. Clauzele de
nonconcurentă sunt justificate pentru perioade de până la 3 ani,
atunci când transferul întreprinderii cuprinde transferul fidelitătii
clientelei, atât sub formă de fond de comert, cât si de know-how. Atunci
când este cuprins doar fondul de comert, clauzele de nonconcurentă se
justifică pentru perioade de până la 2 ani.
15. Clauzele de
nonconcurentă nu pot fi considerate necesare atunci când transferul se
limitează de fapt doar la activele corporale (cum ar fi terenul,
clădirile sau instalatiile) sau la drepturile exclusive de proprietate
industrială si comercială (ai căror titulari pot actiona imediat
împotriva încălcărilor comise de cedentul respectivelor drepturi).
16. Aria geografică de
aplicare a unei clauze de nonconcurentă trebuie să se limiteze la
zona în care vânzătorul a oferit produsele sau serviciile relevante
înainte de transfer, deoarece cumpărătorul nu are nevoie de protectie
împotriva concurentei din partea vânzătorului în teritoriile în care
acesta nu a pătruns anterior. Această arie geografică de
aplicare poate fi extinsă la teritoriile în care vânzătorul
intentiona să pătrundă la momentul tranzactiei, cu conditia ca
acesta să fi făcut deja investitii în acest sens.
17. În mod similar, clauzele de
nonconcurentă trebuie să se limiteze la produsele (inclusiv versiuni
îmbunătătite sau actualizate ale produselor, precum si modelele care
le succed) si la serviciile care fac obiectul activitătii economice a
întreprinderii transferate. Pot fi incluse aici produsele si serviciile aflate
într-un stadiu avansat de dezvoltare la momentul tranzactiei sau produse
complet îmbunătătite, dar care încă nu sunt comercializate. Nu
este considerată necesară protectia cerinte sunt îndeplinite, „direct
legată", chiar dacă nu a fost încheiată în acelasi
Împotriva concurentei din partea
vânzătorului pe pietele produsului sau serviciului în care operatorul
economic transferat nu activa anterior transferului.
18. Vânzătorul îsi poate
impune restrictionări lui însusi, filialelor sale si agentilor săi comerciali.
Cu toate acestea, o obligatie de a impune restrictionări similare tertilor
nu trebuie considerată direct legată si necesară pentru punerea
în aplicare a concentrării economice. Acest lucru se aplică, în
special, clauzelor care ar restrânge libertatea revânzătorilor sau a
utilizatorilor de a importa sau exporta.
19. Clauzele care limitează
dreptul vânzătorului de a achizitiona sau de a detine actiuni la o
societate concurentă cu activitatea transferată trebuie considerate
direct legate si necesare punerii în aplicare a concentrării economice în
aceleasi conditii ca cele descrise anterior pentru clauzele de
nonconcurentă. Exceptie face cazul în care clauzele îl împiedică pe
vânzător să achizitioneze sau să detină actiuni doar în
scopul de a face o investitie financiară, fără a-i garanta,
direct sau indirect, functii de conducere sau vreo influentă
determinantă în societatea concurentă.
20. Clauzele de nonsolicitare si
de confidentialitate au un efect comparabil cu clauzele de nonconcurentă
si, prin urmare, sunt evaluate într-un mod similar cu acestea3.
21. Transferul unei întreprinderi
sau al unei părti a acesteia poate include transferul către
cumpărător, în scopul exploatării depline a activelor
transferate, al drepturilor de proprietate intelectuală si al
know-how-ului. Cu toate acestea, vânzătorul poate rămâne proprietarul
drepturilor în vederea exploatării lor în cadrul altor activităti
decât cele transferate. În aceste cazuri, metoda obisnuită de a garanta
cumpărătorului deplina utilizare a activelor transferate este de a
încheia acorduri de licentă în favoarea acestuia. În mod similar, în cazul
în care vânzătorul a transferat drepturile de proprietate
intelectuală împreună cu activitatea, acesta poate dori să
utilizeze în continuare unele sau toate aceste drepturi în cadrul altor
activităti decât cele transferate; într-un astfel de caz,
cumpărătorul va acorda o licentă vânzătorului.
22. Licentele de brevete4,
de drepturi similare sau de know-how pot fi considerate necesare punerii în
aplicare a concentrării economice. Acestea pot fi considerate de asemenea
parte integrantă din concentrarea economică si, în orice caz, nu
trebuie să fie limitate în timp. Respectivele licente pot fi simple sau
exclusive si pot fi limitate la anumite domenii de utilizare, în măsura în
care corespund activitătilor întreprinderii transferate.
23. Cu toate acestea,
limitările teritoriale de productie care corespund teritoriului
activitătii transferate nu sunt necesare punerii în aplicare a operatiunii
de concentrare economică. În ceea ce priveste licentele acordate de
vânzătorul activitătii în favoarea cumpărătorului,
vânzătorul poate face obiectul unor restrictionări teritoriale în
acordul de licentă, în aceleasi conditii ca cele stabilite pentru clauzele
de nonconcurentă în contextul vânzării unei activităti.
24. Restrictionările din
acordurile de licentă care depăsesc sfera dispozitiilor mentionate
anterior, precum cele care îl protejează pe cel care acordă licenta
mai degrabă decât pe beneficiarul acesteia, nu sunt necesare punerii în
aplicare a concentrării economice5.
25. În mod similar, în cazul
licentelor de mărci, denumiri comerciale, drepturi de desene si modele
industriale, drepturi de autor sau drepturi conexe, pot exista situatii în care
vânzătorul doreste să rămână proprietarul acestor drepturi,
pentru activitătile retinute, dar cumpărătorul are nevoie de
aceste drepturi pentru a comercializa bunurile sau serviciile produse de
întreprinderea sau partea din întreprindere care i-a fost transferată. În
aceste cazuri se aplică aceleasi consideratii ca cele mentionate anterior.
26. În multe cazuri, transferul
unei întreprinderi sau al unei părti a acesteia poate implica întreruperea
relatiilor traditionale de aprovizionare si de furnizare care existau ca
rezultat al integrării anterioare a activitătilor în cadrul
unitătii economice a vânzătorului. Pentru a permite dezmembrarea
unitătii economice a vânzătorului si transferul partial al activelor
către cumpărător în conditii rezonabile, adesea este
necesară mentinerea, pentru o perioadă de tranzitie, a
legăturilor existente sau a unor legături similare între
vânzător si cumpărător. Acest obiectiv este atins, în mod normal,
prin impunerea de obligatii de cumpărare si de furnizare vânzătorului
si/sau cumpărătorului întreprinderii sau al unei părti a
acesteia. Luând în considerare situatia specială rezultată din
dezmembrarea unitătii economice a vânzătorului, aceste obligatii pot
fi considerate direct legate si necesare punerii în aplicare a
concentrării economice. Acestea pot fi în favoarea vânzătorului sau a
cumpărătorului, în functie de circumstantele specifice fiecărui
caz.
27. Scopul acestor obligatii
poate fi acela de a garanta continuitatea furnizării către oricare
dintre părti a produselor necesare pentru continuarea activitătilor
retinute de vânzător sau preluate de către cumpărător. Cu
toate acestea, durata obligatiilor de cumpărare sau de furnizare trebuie
limitată la o perioadă necesară înlocuirii relatiei de
dependentă cu una de autonomie pe piată. Astfel, obligatiile de
cumpărare sau de furnizare având drept scop garantarea cantitătilor
furnizate anterior se pot justifica pentru o perioadă de tranzitie de
până la 5 ani.
28. Atât obligatiile de furnizare,
cât si cele de cumpărare, care prevăd cantităti fixe, eventual
însotite de o clauză de variatie, sunt recunoscute a fi direct legate si
necesare punerii în aplicare a concentrării economice. Cu toate acestea,
obligatiile care prevăd cantităti nelimitate6,
exclusivitate sau cele care conferă statut de furnizor privilegiat sau de
cumpărător privilegiat nu sunt necesare punerii în aplicare a
concentrării economice.
29. Contractele de servicii si de
distributie sunt echivalente prin efect cu acordurile de furnizare; în
consecintă, se aplică aceleasi consideratii ca si cele mentionate
anterior.
IV. Principii aplicabile restrictionărilor des întâlnite
în cazul societătilor în comun în sensul prevederilor art. 10 alin. (2) si
(4) din lege
A. Obligatii de nonconcurentă
30. O obligatie de
nonconcurentă între societătile-mamă si societatea în comun
poate fi considerată direct legată si necesară punerii în
aplicare a concentrării economice, în cazul în care astfel de obligatii
corespund produselor, serviciilor si teritoriilor care fac obiectul acordului
de înfiintare a societătii în comun sau al statutului acesteia. Astfel de
clauze de nonconcurentă reflectă, printre altele, necesitatea de a
asigura buna-credintă pe parcursul negocierilor; acestea pot reflecta si
necesitatea de a folosi în întregime activele societătii în comun sau de a
permite societătii în comun să asimileze know-how-ul si fondul de
comert, oferite de societătile-mamă, ori necesitatea de a proteja
interesele societătilor-mamă în cadrul societătii în comun
împotriva actelor de concurentă ce pot fi înlesnite, printre altele, de
accesul privilegiat al societătilor-mamă la know-howsi la fondul de
comert transferat sau dezvoltat de societatea în comun. Astfel de obligatii de
nonconcurentă între societătile-mamă si societatea în comun se
pot considera direct legate si necesare punerii în aplicare a concentrării
economice pe toată perioada existentei societătii în comun.
31. Aria geografică de
aplicare a unei clauze de nonconcurentă trebuie să fie limitată
la zona în care societătile-mamă ofereau produsele sau serviciile
relevante anterior creării societătii în comun. Respectiva arie
geografică de aplicare se poate extinde la teritoriile în care
societătile-mamă intentionau să pătrundă la momentul
tranzactiei, în conditiile în care făcuseră deja investitii în acest
scop.
32. Clauzele de
nonconcurentă trebuie să fie limitate la produsele si serviciile care
fac obiectul activitătii economice a societătii în comun. Acesta
poate include produsele si serviciile aflate într-un stadiu avansat de
dezvoltare la momentul realizării operatiunii, precum si produsele si
serviciile complet dezvoltate, dar care nu au fost comercializate încă.
33. În cazul în care societatea
în comun a fost creată în scopul intrării pe o nouă piată,
se va face referire la produsele, serviciile si teritoriile în care aceasta îsi
va desfăsura activitatea, în temeiul acordului sau al statutului
societătii în comun. Cu toate acestea, se presupune că interesul unei
societăti-mamă în cadrul societătii în comun nu trebuie să
fie protejat împotriva concurentei din partea celeilalte
societăti-mamă pe alte piete decât pe cele pe care va activa
societatea în comun din momentul înfiintării sale.
34. Obligatiile de
nonconcurentă între societătile-mamă care nu controlează
societatea în comun si aceasta din urmă nu sunt direct legate si necesare
punerii în aplicare a concentrării economice.
35. Aceleasi principii ca si cele
privind clauzele de nonconcurentă se aplică clauzelor de
confidentialitate si de nonsolicitare.
3 În consecintă, clauzele de
confidentialitate referitoare la detalii privind clientela, preturile si
cantitătile nu se pot prelungi. În schimb, clauzele de confidentialitate
privind know-how-ul pot fi justificate în mod exceptional pentru perioade mai
lungi de timp.
4 Inclusiv cererile de brevetare,
modelele de utilitate, cererile pentru înregistrarea modelelor de
utilităti, desene si modele industriale, topografia semiconductorilor,
certificatele de protectie suplimentară pentru produse medicale sau alte
produse pentru care se pot obtine astfel de certificate de protectie
suplimentară, precum si certificatele de amelioratori de plante [astfel
cum sunt prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. h) din Regulamentul (CE) nr.
772/2004].
5 În măsura în care se încadrează
în dispozitiile art. 5 alin. (1) din lege sau ale art. 101 alin. (1) din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, aceste acorduri intră
totusi sub incidenta Regulamentului (CE) nr. 772/2004 sau a altor
reglementări din dreptul comunitar.
6 Conform principiului
proportionalitătii, obligatiile ce stabilesc cantităti fixe cu o
clauză de variatie sunt, în aceste cazuri, mai putin restrictive în ceea
ce priveste concurenta.
36. O licentă acordată
societătii în comun de către societătile-mamă poate fi
considerată direct legată si necesară punerii în aplicare a
concentrării economice. Aceasta se aplică indiferent dacă
licenta este sau nu exclusivă si dacă este sau nu limitată în
timp. Licenta poate fi restrânsă la un anumit domeniu de utilizare care
corespunde activitătilor societătii în comun.
37. Licentele acordate de
societatea în comun uneia dintre societătile-mamă sau acordurile de
licentă încrucisate pot fi considerate direct legate si necesare punerii
în aplicare a concentrării economice, în aceleasi conditii ca în cazul
achizitiei unei întreprinderi. Acordurile de licentă între
societătile-mamă nu sunt considerate direct legate si necesare
realizării unei societăti în comun.
38. În cazul în care
societătile-mamă rămân prezente pe o piată situată în
amonte sau în aval fată de piata societătii în comun, orice acorduri
de cumpărare si de furnizare, inclusiv contractele de servicii si de distributie,
fac obiectul principiilor aplicabile în cazul transferului unei întreprinderi.
V. Intrarea în vigoare
39. Prezentele instructiuni sunt
puse în aplicare, prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei, si se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru punerea în
aplicare a Instructiunilor privind definirea pietei relevante
În baza:
- Decretului Presedintelui
României nr. 700/2009 pentru numirea presedintelui Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 20 alin. (4)
lit. d), art. 21 alin. (2), art. 27 alin. (3) si (4), precum si ale art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
având în vedere avizul favorabil
al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului
Concurentei emite următorul ordin:
Art. 1. - în urma adoptării în plenul Consiliului
Concurentei, se pun în aplicare Instructiunile privind definirea pietei
relevante, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Instructiunile intră în vigoare la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului
Concurentei,
Bogdan Marius Chiritoiu
Bucuresti, 5 august 2010.
Nr. 388.
INSTRUCTIUNI
privind definirea pietei
relevante
În temeiul art. 27 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, Consiliul
Concurentei adoptă prezentele instructiuni.
I. Introducere
1. Prezentele instructiuni
urmăresc o abordare similară cu cea din Comunicarea Comisiei privind
definirea pietei relevante în sensul dreptului comunitar al concurentei,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 372 din 9
decembrie 1997, si oferă un cadru conceptual privind definirea pietei
relevante.
2. Prezentele instructiuni
reprezintă recomandări si au rolul de a oferi instrumente utile în
activitatea de aplicare a legislatiei în domeniul concurentei. Îndrumările
mentionate în cele ce urmează sunt doar o bază de plecare în
identificarea pietei relevante, iar în analizele sale Consiliul Concurentei nu
va urma în mod mecanic fiecare etapă descrisă în prezentele
instructiuni, ci va analiza doar acele elemente care sunt relevante pentru
fiecare caz. Analiza poate fi completată cu alte elemente de fapt si va fi
întotdeauna circumscrisă fiecărui caz.
3. Scopul prezentelor
instructiuni este de a explica modul în care Consiliul Concurentei
utilizează conceptele de piată relevantă a produsului si
piată relevantă geografică în aplicarea legislatiei în domeniul
concurentei.
4. Definirea pietei relevante
este un instrument de identificare si de delimitare a cadrului în interiorul
căruia se exercită concurenta între întreprinderi1. Scopul
principal al definirii pietei relevante este acela de a identifica în mod
sistematic constrângerile concurentiale cu care se confruntă
întreprinderile în cauză2. Definirea pietei relevante, atât la
nivelul produsului, cât si la nivel geografic, trebuie să permită
identificarea concurentilor reali ai întreprinderilor în cauză, care sunt
capabili să influenteze comportamentul respectivelor întreprinderi si
să le împiedice să actioneze independent de presiunile unei
concurente efective. Definirea pietei relevante permite, printre altele,
calcularea cotelor de piată, care pot oferi informatii relevante privind
puterea de piată, în vederea aplicării art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, denumită în continuare Lege, respectiv
a art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (denumit
în continuare TFUE)3, precum si a art. 15 si a altor
dispozitii din Lege.
5. Conceptul de piată
relevantă este diferit de alte definitii ale pietei utilizate frecvent în
alte contexte. De exemplu, întreprinderile utilizează deseori termenul
„piată" pentru a desemna zona în care îsi vând produsele sau pentru a
se referi, în sens larg, la sectorul economic în care activează. Este
posibil ca termenul de piată utilizat în mod uzual de către o
întreprindere si piata relevantă să se suprapună. Cu toate
acestea, este necesară întotdeauna efectuarea unei analize a pietei
relevante din punctul de vedere al concurentei, conform indicatiilor furnizate
în cele ce urmează.
6. Definirea pietei relevante,
atât la nivelul produsului, cât si la nivel geografic, are o influentă
decisivă asupra evaluării unui caz de concurentă. Prin
elaborarea prezentelor instructiuni, Consiliul Concurentei urmăreste
să indice elementele pe care se bazează în procesul de definire a pietei
relevante, în vederea cresterii calitătii informatiilor prezentate de
către părti si a nivelului de transparentă a politicii sale în
domeniul concurentei.
7. Totodată, întreprinderile
vor putea să anticipeze într-o mai mare măsură posibilitatea
stabilirii de către Consiliul Concurentei a faptului că un anumit caz
ridică probleme de concurentă. În consecintă, întreprinderile
vor putea să ia în considerare acest aspect în procesul decizional intern,
atunci când planifică, de exemplu, o achizitie, înfiintarea unei
societăti în comun sau încheierea anumitor întelegeri. De asemenea,
întreprinderile pot întelege mai bine ce tip de informatii sunt considerate
relevante de către Consiliul Concurentei, în vederea definirii pietei
relevante.
II. Definirea pietei relevante
Definirea pietei relevante a produsului si a pietei
relevante geografice
8. Piata relevantă a
produsului cuprinde toate produsele si/sau serviciile pe care consumatorul le
consideră interschimbabile sau substituibile, datorită
caracteristicilor, preturilor si utilizării acestora.
9. Piata relevantă
geografică cuprinde zona în care întreprinderile în cauză sunt
implicate în cererea si oferta de produse sau servicii, în care conditiile de
concurentă sunt suficient de omogene si care poate fi delimitată de
zonele geografice învecinate, deoarece conditiile de concurentă
diferă în mod apreciabil în respectivele zone.
10. Prin urmare, piata
relevantă în cadrul căreia trebuie evaluată o anumită
problemă de concurentă se determină prin analiza atât a pietei
relevante a produsului, cât si a pietei relevante geografice.
Principii fundamentale de
definire a pietei relevante
A. Constrângerile
concurentiale
11. Întreprinderile se
confruntă cu 3 mari surse de constrângeri concurentiale:
- substituibilitatea la nivelul
cererii;
- substituibilitatea la nivelul
ofertei;
- concurenta potentială.
Din punct de vedere economic,
pentru definirea pietei relevante, substituibilitatea la nivelul cererii
reprezintă cel mai rapid si eficace element disciplinar care
actionează asupra furnizorilor unui anumit produs, în special în ceea ce
priveste deciziile acestora în materie de preturi. O întreprindere sau o
asociatie de întreprinderi nu poate avea un impact semnificativ asupra
conditiilor de vânzare existente, de exemplu, asupra preturilor, atunci când
clientii săi sunt în măsură să se orienteze fără
dificultate spre produse substituibile sau spre furnizori situati în altă
parte. De aceea, procesul de definire a pietei relevante constă, în
principal, în identificarea surselor alternative reale de aprovizionare la care
clientii întreprinderilor în cauză pot apela, atât sub aspectul
produselor/serviciilor propuse de ceilalti furnizori, cât si sub aspectul
localizării geografice a acestora.
12.
Constrângerile concurentiale care decurg din substituibilitatea la nivelul
ofertei, altele decât cele descrise la pct. 18-21, si din concurenta
potentială nu sunt, în general, imediate si necesită întotdeauna
analizarea unor factori suplimentari. Astfel de constrângeri nu sunt în general
luate în considerare în definirea pietei relevante.
1 Prin întreprindere se
întelege orice entitate angajată într-o activitate economică,
adică o activitate constând în oferirea de bunuri sau de servicii pe o
piată dată, independent de statutul său juridic si de modul de
finantare.
2 În sensul prezentelor
instructiuni, întreprinderile în cauză sunt, în cazul unei
concentrări, părtile care participă la concentrare; în cadrul
investigatiilor realizate în temeiul art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
denumită în continuare Lege, acestea sunt întreprinderile
investigate sau reclamantii; în cazul investigatiilor realizate în sensul art.
5 din Lege, întreprinderile în cauză sunt părtile la întelegere.
3 Pe parcursul prezentelor
instructiuni, referirile la art. 5 si 6 din Lege se vor interpreta în mod
corespunzător si ca referiri la art. 101 si 102 din TFUE.
B. Substituibilitatea la
nivelul cererii
13. Evaluarea
substituibilitătii la nivelul cererii presupune determinarea gamei de
produse considerate de către consumator ca fiind substituibile. Pentru a
realiza acest lucru, se poate utiliza testul SSNIP4. Testul SSNIP
încearcă să identifice cea mai restrânsă piată
relevantă în care un monopolist ipotetic ar putea practica în mod
profitabil o crestere mică, dar semnificativă (de obicei, se ia în
considerare o crestere a pretului între 5% si 10%) si de durată a pretului
prin evaluarea reactiilor clientilor la această crestere. Acest test poate
furniza indicatii cu privire la elementele de fapt necesare definirii pietei
relevante.
14. Prin urmare, punctul de
plecare în definirea pietei relevante constă în identificarea tipului de
produse pe care întreprinderile implicate le comercializează, precum si a
zonei geografice în cauză. Ulterior, se va testa dacă alte produse si
zone geografice au capacitatea de a exercita o presiune concurentială
suficientă asupra politicii de pret a întreprinderilor implicate si cu
rezultate imediate, pentru a putea fi incluse în piata relevantă.
15. La nivel conceptual, testul
monopolistului ipotetic explorează dacă clientii ar fi în
măsură să se orienteze spre produse substitute, usor accesibile
sau spre furnizori situati într-o zonă geografică diferită în
cazul în care un monopolist ipotetic ar practica, în acea zonă
geografică, pentru produsul (produsele) respectiv (respective), o crestere
a pretului mică, dar semnificativă si de durată. Dacă
substituibilitatea la nivelul cererii este suficientă, pentru a face
neprofitabilă, din cauza scăderii vânzărilor, cresterea pretului
monopolistului ipotetic, se va include cel mai apropiat produs substitut,
respectiv o altă zonă geografică în piata relevantă.
Procedeul se va repeta până când produsele si zonele geografice în
cauză vor fi de asa natură încât o crestere mică, dar
semnificativă si de durată a pretului practicată de un
monopolistul ipotetic ar deveni profitabilă. Setul de produse sau de zone
geografice astfel determinate vor constitui piata relevantă. O
analiză echivalentă este aplicabilă în cazurile privind
concentrarea puterii de cumpărare, unde punctul de plecare al analizei
este furnizorul, iar testul la nivelul preturilor permite identificarea
canalelor alternative de distributie pentru produsele respectivului furnizor, în
aplicarea acestor principii, anumite situatii particulare, astfel cum sunt cele
descrise la pct. 52 si 54, trebuie să fie examinate cu mai multă
atentie.
16. O concentrare economică
între îmbuteliatori de băuturi răcoritoare poate fi oferită
drept exemplu de analiză a substituibilitătii la nivelul cererii prin
aplicarea testului SSNIP. În acest caz, se pune problema dacă diferitele
arome de băuturi răcoritoare apartin sau nu aceleiasi piete relevante
a produsului, în practică, întrebarea care se pune este dacă consumatorii
aromei „A" ar alege alte arome, în cazul în care aroma „A" ar suferi
o crestere definitivă a pretului, între 5% si 10%. În cazul în care
numărul consumatorilor care ar alege aroma „B", de exemplu, ar fi
suficient pentru a face neprofitabilă, din cauza scăderii
vânzărilor, cresterea de pret a aromei „A", atunci piata
relevantă a produsului ar cuprinde cel putin ambele arome „A" si
„B"- Testul ar trebui extins în acest caz si pentru celelalte arome
disponibile, până când se identifică un ansamblu de produse pentru
care o crestere de pret nu ar atrage o substituibilitate suficientă la
nivelul cererii, iar cresterea de pret ar deveni profitabilă.
17. În cazul în care pietele
implicate în analiză nu prezintă un grad ridicat de concentrare,
pretul care va fi luat în considerare, în general, va fi pretul pietei.
Situatia ar putea fi diferită în cazul în care pretul pietei a fost
determinat în absenta manifestării unei concurente suficiente. În special
în cazul investigatiilor privind abuzul de pozitie dominantă, este posibil
ca pretul pietei să fi fost supus deja unei cresteri ca urmare a
existentei puterii de piată.
C. Substituibilitatea la
nivelul ofertei
18. În definirea pietei relevante
s-ar putea, de asemenea, tine seama de substituibilitatea la nivelul ofertei,
în cazurile în care aceasta ar avea efecte echivalente celor ale
substituibilitătii la nivelul cererii, în ceea ce priveste eficacitatea si
obtinerea unor rezultate imediate. Aceasta înseamnă că, în cazul în
care un monopolist ipotetic ar practica, în acea zonă geografică,
pentru produsul respectiv, o crestere a pretului mică, dar
semnificativă si de durată, furnizorii care nu produc în mod curent
produsul respectiv ar trebui să fie în măsură să îsi reorienteze
productia spre acesta si să îl comercializeze în termen scurt5
fără a suporta costuri sau riscuri suplimentare semnificative. Atunci
când aceste conditii sunt îndeplinite, productia suplimentară
introdusă pe piata relevantă va avea un efect disciplinar asupra
comportamentului concurential al întreprinderilor implicate. Un astfel de efect
este echivalent, sub aspectul eficacitătii si al rezultatelor imediate, cu
cel al substituibilitătii la nivelul cererii.
19. Situatiile mentionate
anterior apar, de obicei, atunci când întreprinderile comercializează
produse de diferite clase de calitate. Chiar dacă în viziunea unui anumit
client final sau al unui grup de consumatori diferitele clase de calitate ale
unui anumit produs nu sunt substituibile, acestea vor fi grupate într-o
singură piată relevantă a produsului, cu conditia ca majoritatea
furnizorilor să fie în măsură să ofere aceste produse de
calitate diferită imediat si fără să înregistreze costuri
suplimentare semnificative. În aceste cazuri, piata relevantă a produsului
va cuprinde toate produsele substituibile la nivelul cererii si al ofertei, iar
vânzările de astfel de produse vor fi însumate pentru a se calcula
valoarea si volumul total al pietei. Acelasi rationament poate conduce la
gruparea unor zone geografice diferite.
20. Un exemplu practic de
analiză a substituibilitătii la nivelul ofertei în vederea definirii
pietei relevante a produsului poate fi găsit în sectorul hârtiei. În
general, există diferite clase de calitate a hârtiei, de la hârtia
standard de imprimare la hârtia de calitate superioară utilizată, de
exemplu, pentru publicarea cărtilor de artă. În ceea ce priveste
cererea, fiecărui nivel de calitate a hârtiei i se asociază o
anumită utilizare, de exemplu, o carte de artă sau o publicatie de
lux nu se va imprima pe hârtie de calitate inferioară. Cu toate acestea,
fabricile de hârtie pot fabrica diferite tipuri de hârtie, iar productia poate
fi adaptată în termen scurt si cu costuri neglijabile. În consecintă,
în absenta unor dificultăti de distributie specifice, producătorii de
hârtie pot concura pentru comenzi de diferite tipuri de hârtie, în special în
cazul în care respectivele comenzi sunt făcute cu suficient timp înainte
pentru a permite modificarea planurilor de productie. În aceste conditii, nu se
defineste o piată relevantă a produsului distinctă pentru
fiecare nivel de calitate a hârtiei si fiecare utilizare asociată
acestuia. Prin urmare, diversele niveluri de calitate a hârtiei sunt incluse
într-o singură piată relevantă a produsului, iar vânzările
vor fi însumate pentru a estima valoarea si volumul total ale pietei.
21. Substituibilitatea la nivelul
ofertei nu poate fi luată în considerare în etapa de definire a pietei
relevante atunci când necesită modificări semnificative ale activelor
corporale si necorporale existente, investitii suplimentare, decizii strategice
sau întârzieri importante. Exemple în care substituibilitatea la nivelul
ofertei nu conduce la lărgirea pietei relevante pot fi întâlnite în
sectorul bunurilor de consum, în special în cel al băuturilor care sunt
mărci înregistrate. Cu toate că fabricile de îmbuteliere pot, în
principiu, să îmbutelieze tipuri diferite de băuturi, în realitate,
produsele nu se pot vinde decât cu pretul unor costuri si întârzieri importante
(legate de publicitate, de testarea produselor si de distributie). În aceste
conditii, efectele substituibilitătii la nivelul ofertei si ale altor
forme de concurentă potentială vor fi examinate într-o etapă
ulterioară a analizei.
D. Concurenta potentială
22.
Concurenta potentială, a treia sursă de constrângere
concurentială, nu este luată în considerare în definirea pietei
relevante, întrucât conditiile în care concurenta potentială
reprezintă efectiv o constrângere concurentială depind de analiza
factorilor si împrejurărilor specifice referitoare la conditiile de
intrare pe piată. Dacă este cazul, această analiză va fi
realizată doar într-o etapă ulterioară, în general atunci când
pozitia pe piata relevantă a întreprinderilor implicate a fost deja
determinată si când această pozitie ridică probleme de
concurentă.
4 Testul monopolistului ipotetic
(testul SSNIP - cresterea mică, dar semnificativă si de durată a
preturilor), utilizat pentru prima dată de Comisia Europeană în cazul
Nestle/Perrierdin 1992.
5
Adică acea perioadă pentru care o ajustare semnificativă a
activelor corporale si necorporale nu este necesară.
A. Procesul de definire a
pietei relevante
23. Pe baza informatiilor
preliminare disponibile sau a informatiilor comunicate de întreprinderile în
cauză, Consiliul Concurentei este, în principiu, în măsură
să determine, la nivel general, posibilele piete relevante în cadrul
cărora, de exemplu,
o concentrare economică sau
o restrângere a concurentei trebuie să fie evaluată. În general si
din motive de ordin practic, atunci când analizează cazuri individuale,
Consiliul Concurentei trebuie să decidă între câteva posibile
alternative de piete relevante.
B. Piata relevantă a
produsului
24. Problema care se pune de
obicei în procesul de definire a piete relevante a produsului este de a
stabili, într-o primă etapă, pe baza informatiilor preliminare
disponibile sau a informatiilor comunicate de întreprinderile în cauză,
dacă produsul Asi produsul B apartin sau nu aceleiasi piete relevante a
produsului.
25. Ulterior vor fi luate în
considerare o serie de elemente de fapt care permit evaluarea măsurii în
care substitutia între produse ar putea avea loc. Astfel, în anumite cazuri, în
functie de caracteristicile si de specificitatea sectoarelor din economie si a
produselor si serviciilor care sunt analizate, anumite elemente de fapt pot fi
decisive, în timp ce, în alte cazuri, aceleasi elemente de fapt ar putea fi
irelevante. În majoritatea cazurilor, evaluarea trebuie să se bazeze pe
examinarea mai multor elemente de fapt. Acesta este un mod de abordare deschis,
cu scopul de a exploata în mod eficace toate informatiile disponibile care ar
putea fi relevante în evaluarea cazurilor individuale. Din acest motiv, nu se utilizează
o ierarhie strictă a diferitelor surse de informatii sau a diferitelor
tipuri de elemente de fapt pentru stabilirea existentei
substituibilitătii.
26. În numeroase cazuri,
includerea celui mai apropiat produs substitut în piata relevantă a produsului
ar putea fi suficientă pentru a elimina orice probleme de concurentă.
În astfel de situatii, nu este necesar să se determine dacă piata
relevantă a produsului include sau nu produse suplimentare sau să se
delimiteze precis piata relevantă a produsului. Atunci când, luând în
considerare diferitele piete relevante posibile, operatiunea în cauză nu
ridică probleme de concurentă, problema definirii pietei relevante a
produsului rămâne deschisă.
C. Piata relevantă
geografică
27. Procesul de definire a pietei
relevante geografice debutează cu elaborarea unei ipoteze preliminare de
lucru cu privire la dimensiunea pietei geografice, pe baza unor indicii
generale privind cotele de piată detinute de părti si de concurentii
lor, precum si pe baza unei analize preliminare a modului de stabilire a
preturilor si a diferentelor de pret. Această ipoteză initială
de lucru permite Consiliului Concurentei să îsi concentreze
cercetările în scopul determinării exacte a pietei relevante geografice.
28. Este necesar să fie analizate
motivele care se află la originea oricărei configuratii date a
preturilor si a cotelor de piată. Din acest motiv, ipoteza initială
de lucru se va verifica cu ajutorul unei analize a caracteristicilor cererii
(importanta preferintelor nationale sau locale, comportamentul de
cumpărare al clientilor, diferentierea produselor, mărcile etc),
pentru a stabili dacă întreprinderile situate în alte zone constituie, în
mod real, o sursă alternativă de aprovizionare pentru consumatori. În
acest caz, experimentul teoretic se bazează, de asemenea, pe substitutia
care rezultă în urma unor variatii ale preturilor, iar întrebarea care se
pune este dacă clientii părtilor si-ar transfera comenzile altor
întreprinderi situate în alte zone, în termen scurt si cu costuri neglijabile.
29. În cazul în care este
necesar, factorii care influentează oferta vor fi, de asemenea, analizati,
pentru a verifica dacă întreprinderile situate în alte zone geografice nu
se confruntă cu obstacole în extinderea vânzărilor în conditii competitive
pe întreaga piată geografică. Respectiva analiză include o
examinare a conditiilor necesare pentru ca o întreprindere să aibă o
prezentă locală în vederea desfăsurării activitătii de
vânzare în zona respectivă, a conditiilor de acces la canalele de
distributie, a costurilor de dezvoltare a unei retele de distributie, precum si
a eventualelor bariere de natură legislativă, tehnică sau
administrativă. Acestea din urmă pot fi legate de achizitiile
publice, de preturi, de cote si tarife vamale care limitează comertul sau
productia, de standarde tehnice, de existenta unor monopoluri, de libertatea de
stabilire si de conditiile de obtinere a autorizatiilor administrative, de
reglementările privind ambalajele etc. Consiliul Concurentei identifică
eventualele obstacole si bariere care izolează întreprinderile situate
într-o anumită zonă geografică de presiunea concurentială a
întreprinderilor situate în afara acelei zone geografice, astfel încât să
determine cu precizie gradul de întrepătrundere a pietelor la nivel local,
national, comunitar european sau global.
30. Structura efectivă si
evolutia fluxurilor comerciale oferă indicatii suplimentare utile,
referitoare atât la importanta economică a fiecărui factor mentionat
anterior care influentează cererea sau oferta, cât si la măsura în
care aceste fluxuri pot constitui sau nu bariere reale care conduc la crearea
unor piete relevante geografice distincte. În general, analiza fluxurilor
comerciale abordează problema costurilor de transport si a măsurii în
care acestea pot reprezenta un obstacol în calea comertului între zone
geografice diferite, luând în considerare amplasamentul unitătii de
productie, costurile de productie si nivelurile preturilor. Piata
geografică nu se suprapune în mod necesar unitătilor administrativ-teritoriale
-judete, orase -, o piată locală putând fi mai mică decât o
astfel de unitate sau, dimpotrivă, să cuprindă mai multe
localităti ori judete sau părti din acestea, conform conditiilor
concrete.
D. Procesul de culegere a
datelor si informatiilor necesare
31. Atunci când consideră
necesară definirea precisă a pietei, Consiliul Concurentei poate
contacta clientii si întreprinderile importante din sectorul economic respectiv
pentru a cunoaste punctul de vedere al acestora asupra limitelor pietei
relevante a produsului, respectiv a pietei relevante geografice si pentru a
obtine elementele de fapt necesare formulării unei concluzii privind piata
relevantă. De asemenea, Consiliul Concurentei poate contacta asociatiile
profesionale din domeniu si întreprinderile care activează pe piata din
amonte, astfel încât să poată defini, în măsura în care acest
lucru este necesar, piete relevante ale produsului si piete relevante
geografice distincte pentru diferite niveluri de productie sau de distributie a
produselor/serviciilor în cauză. Totodată, Consiliul Concurentei
poate solicita întreprinderilor în cauză informatii suplimentare care pot
clarifica anumite elemente necesare definirii pietei relevante.
32. Consiliul
Concurentei solicită în scris informatii celor prevăzuti la pct. 31
atunci când consideră necesar acest lucru. Solicitările de informatii
includ, în mod normal, întrebări referitoare la reactiile întreprinderilor
la o eventuală crestere a preturilor si la opiniile acestora în ceea ce
priveste limitele pietei relevante. De asemenea, Consiliul Concurentei
solicită si elementele de fapt considerate necesare pentru a putea ajunge
la o concluzie în ceea ce priveste definirea pietei relevante. Consiliul
Concurentei poate discuta si cu factorii de decizie din cadrul acestor
întreprinderi, pentru a întelege mai bine procesul de negociere între furnizori
si clienti, precum si aspectele referitoare la definirea pietei relevante. În
cazul în care este necesar, Consiliul Concurentei se poate deplasa la sediile
părtilor, ale clientilor si/sau ale concurentilor lor, pentru a întelege
mai bine procesul de fabricatie si de vânzare a produselor respective.
33. Elementele de fapt care pot
fi utilizate pentru definirea pietei relevante pot fi clasificate după cum
urmează:
Elemente de fapt care pot fi
utilizate pentru definirea pietei relevante a produsului
34. Analiza caracteristicilor
produsului si a utilizării acestuia permite Consiliului Concurentei,
într-o primă etapă, să limiteze sfera cercetărilor sale
privind eventualele produse substituibile. Cu toate acestea, caracteristicile
produsului si utilizarea acestuia nu sunt suficiente pentru a demonstra că
două produse sunt sau nu substituibile la nivelul cererii.
Substituibilitatea functională sau similaritatea caracteristicilor nu pot
reprezenta, ca atare, elemente de fapt suficiente, întrucât capacitatea de
reactie a clientilor la variatii ale preturilor poate fi determinată si de
alte cauze. De exemplu, pot exista constrângeri concurentiale diferite pe piata
echipamentelor originale pentru componente de automobil si pe piata pieselor de
schimb, determinând astfel definirea a două piete relevante ale
produsului. Nici existenta unor caracteristici diferite ale produselor nu este
suficientă, ca atare, pentru a putea exclude substituibilitatea la nivelul
cererii, întrucât aceasta din urmă depinde în cea mai mare
măsură de importanta pe care clientii o acordă acestor
caracteristici diferite.
35. Elementele de fapt pe care
Consiliul Concurentei le consideră relevante pentru aprecierea
substituibilitătii între două produse la nivelul cererii pot fi
clasificate după cum urmează:
36. Date si informatii privind
substitutia în trecutul apropiat. În anumite cazuri, este posibilă
analiza datelor si informatiilor legate de evenimente sau dezechilibre bruste
produse de curând pe piată, care reprezintă exemple reale de
substitutie între două produse. Atunci când este disponibilă,
această informatie este, în principiu, fundamentală pentru definirea
pietei relevante a produsului. În cazul în care în trecut au existat
modificări ale preturilor (toate celelalte conditii ale pietei fiind
identice), reactiile la nivelul cantitătilor cerute vor fi determinante
pentru stabilirea existentei substituibilitătii. De asemenea, lansările
anterioare de produse noi pe piată pot oferi informatii utile, în cazul în
care se pot determina cu precizie produsele pentru care vânzările au
scăzut în favoarea noului produs.
37. Există un anumit
număr de fesfe cantitative care au fost concepute tocmai pentru delimitarea
pietelor. Respectivele teste constau în diferite abordări econometrice si
statistice: estimarea elasticitătilor si a elasticitătilor
încrucisate6 ale cererii unui produs, teste bazate pe similaritatea
variatiilor preturilor în timp, analiza legăturilor de cauzalitate între
serii de preturi si similitudinea nivelurilor pretului si/sau convergenta lor.
Pentru a determina conditiile în care s-a produs substitutia în trecut,
Consiliul Concurentei ia în considerare elementele cantitative disponibile, capabile
să reziste unei examinări riguroase.
38. Punctele de vedere ale
clientilor si ale concurentilor. În cadrul cercetărilor sale,
Consiliul Concurentei contactează adeseori principalii clienti si
concurenti ai întreprinderilor în cauză, pentru a cunoaste punctele de
vedere ale acestora cu privire la granitele pietei relevante a produsului,
precum si pentru a obtine cea mai mare parte a informatiilor factuale de care
are nevoie pentru a ajunge la o concluzie privind definirea pietei relevante a
produsului. Consiliul Concurentei tine seama de răspunsurile argumentate
ale clientilor si ale concurentilor în legătură cu reactiile la
cresteri mici ale preturilor produselor relevante (de exemplu, între 5% si 10%)
în zona geografică în cauză, atunci când aceste răspunsuri sunt
suficient sustinute de elemente de fapt.
39. Preferintele
consumatorilor. În cazul bunurilor de consum, ar putea fi dificil pentru
Consiliul Concurentei să cunoască în mod direct opiniile
consumatorilor finali în legătură cu produsele substituibile.
Studiile de piată, comandate si utilizate în trecut de întreprinderi în
procesul decizional pentru stabilirea preturilor si/sau pentru planificarea
actiunilor comerciale, pot furniza Consiliului Concurentei informatii utile
pentru delimitarea pietei relevante, iar furnizarea lor ajută la
solutionarea mai rapidă si eficientă a cazului. Prin urmare,
sondajele de opinie ce au ca scop obtinerea unor informatii cu privire la
obiceiurile de consum si comportamentul de cumpărare al consumatorilor,
opiniile exprimate de comerciantii cu amănuntul si, în general, studiile
de piată prezentate de părti si de concurentii lor sunt luate în
considerare pentru a determina dacă o parte semnificativă din punct
de vedere economic a consumatorilor consideră că două produse
sunt substituibile, tinându-se seama si de importanta mărcilor pentru
produsele relevante. Metodologia urmată în studiile desfăsurate adhocde
întreprinderile în cauză sau de către concurentii lor în scopul
unei proceduri de concentrare economică sau al altei proceduri în temeiul
Legii este, în principiu, examinată cu cea mai mare precautie, spre
deosebire de studiile realizate în desfăsurarea normală a
activitătilor întreprinderii pentru adoptarea unor decizii de afaceri.
40. Barierele si costurile asociate
unui transfer al cererii către produse potential substituibile. Există
un număr de bariere si de costuri care ar putea împiedica Consiliul
Concurentei să considere că două produse, care la prima vedere
par substituibile la nivelul cererii, apartin aceleiasi piete relevante a
produsului. Este imposibilă realizarea unei liste exhaustive a costurilor
de transfer sau a barierelor potentiale susceptibile să împiedice
substitutia. Cu titlu de exemplu, aceste bariere si obstacole ar putea avea origini
diverse, de exemplu: bariere de reglementare sau alte forme de interventii ale
statului, constrângeri la nivelul pietelor din aval, necesitatea
realizării unor investitii specifice de capital sau a suportării unei
micsorări a productiei curente pentru a utiliza bunuri intermediare
alternative, localizarea clientelei, investitii specifice în procesul de
productie, în formare si în capitalul uman, cheltuieli aferente
cumpărării de noi utilaje sau alte investitii, incertitudine în
legătură cu calitatea si cu reputatia furnizorilor necunoscuti etc.
41. Diferitele categorii de
clienti si discriminarea prin pret.
Existenta unor grupuri diferite
de clienti ar putea restrânge piata relevantă a produsului. Fiecare dintre
aceste grupuri distincte de clienti pentru produsul relevant poate constitui o
piată relevantă a produsului distinctă atunci când acestea pot
fi supuse unei discriminări prin pret din partea unui monopolist ipotetic.
În astfel de situatii, piata relevantă a produsului ar putea să fie
constituită din vânzările de produse relevante destinate unui anumit
grup de clienti în zona relevantă geografică. Acesta va fi, de cele
mai multe ori, cazul în care sunt îndeplinite două conditii: a) este
posibilă identificarea cu precizie a grupului căruia îi apartine un
client la momentul la care îi sunt vândute produsele relevante; si b) comertul
între clienti sau arbitrajul de către terti nu este posibil.
6 Elasticitatea cererii în functie
de pret pentru produsul X este o măsură a
sensibilitătii cererii pentru produsul X
la
variatiile propriului său pret. Elasticitatea încrucisată între
produsele X si Y este sensibilitatea cererii
pentru produsul X la variatiile pretului produsului
Y.
Elementele de fapt care pot fi
utilizate pentru definirea pietei relevante geografice
42. Elementele de fapt pe care
Consiliul Concurentei le consideră relevante pentru definirea pietei
relevante geografice pot fi clasificate după cum urmează:
43. Date si informatii
anterioare referitoare la reorientarea comenzilor către alte zone. În
anumite cazuri, ar putea fi disponibile date si informatii referitoare la
faptul că anumite variatii de pret între diferite zone au determinat
reactii din partea clientilor. În general, testele cantitative utilizate pentru
definirea pietei relevante a produsului pot fi utilizate si pentru definirea
pietei relevante geografice. Cu toate acestea, trebuie să se tină
seama de faptul că anumite comparatii ale preturilor între diferite zone
pot fi mai complexe ca urmare a unor factori cum ar fi evolutia cursurilor de schimb,
fiscalitatea si diferentierea produselor.
44. Caracteristicile
fundamentale ale cererii. Natura cererii pentru produsul relevant poate
determina dimensiunea pietei relevante geografice. Anumiti factori, cum ar fi
loialitatea fată de mărcile nationale sau locale, cultura si stilul
de viată, precum si necesitatea unei prezente locale, au un potential mare
de a limita sfera geografică a concurentei.
45. Punctele de vedere ale
clientilor si ale concurentilor. Acolo unde este cazul, Consiliul
Concurentei va contacta principalii clienti si principalii concurenti ai
părtilor implicate în cercetările sale, pentru a cunoaste opiniile
acestora cu privire la granitele pietei relevante geografice, precum si pentru
a colecta cea mai mare parte a informatiilor factuale de care are nevoie pentru
a ajunge la o concluzie privind definirea pietei relevante geografice, atunci
când aceste opinii sunt suficient sustinute de elemente de fapt.
46. Dimensiunea
geografică a comportamentului de cumpărare al clientilor. Analiza
comportamentului de cumpărare al clientilor la momentul
desfăsurării cercetării permite obtinerea unor elemente de fapt
utile în legătură cu posibilele dimensiuni ale pietei relevante
geografice. Atunci când clientii cumpără, în conditii similare, de la
întreprinderi situate oriunde pe teritoriul României sau când se
aprovizionează prin licitatii la care ofertantii sunt întreprinderi
situate oriunde pe teritoriul României, se consideră, în general, că
piata geografică relevantă este teritoriul României.
47. Fluxurile comerciale. Atunci
când numărul clientilor este atât de mare încât informatiile furnizate de
acestia nu permit formarea unei imagini clare cu privire la comportamentul de
cumpărare al clientilor, este posibilă utilizarea ca alternativă
a informatiilor despre fluxurile comerciale, cu conditia existentei unor
statistici comerciale suficient de detaliate pentru produsele relevante.
Analiza fluxurilor comerciale permite obtinerea unor informatii utile pentru
stabilirea dimensiunii pietei relevante geografice, dar acestea nu sunt
suficiente pentru a putea formula concluzii definitive în legătură cu
acest aspect.
48. Barierele si costurile de
transfer asociate reorientării comenzilor către întreprinderi situate
în alte zone. Înainte de a concluziona că piata relevantă
geografică este locală, trebuie identificate barierele care o
izolează de alte zone. Obstacolul cel mai evident care va împiedica un
client să îsi reorienteze comenzile spre alte zone este impactul
costurilor de transport si al restrictiilor în materie de transport
prevăzute de legislatie sau determinate de natura produselor relevante.
Impactul costurilor de transport limitează, de obicei, sfera pietei
geografice pentru produsele voluminoase de valoare mică, tinându-se cont însă
de faptul că anumite inconveniente sub aspectul transportului ar putea fi
compensate de costuri comparativ mai avantajoase în alte domenii (costuri
salariale sau cu materiile prime). Accesul la reteaua de distributie într-o
zonă dată, barierele de reglementare care mai există încă
în anumite sectoare ar putea, de asemenea, să constituie obstacole care
izolează o zonă geografică dată de presiunea
concurentială a întreprinderilor situate în afara respectivei zone.
Costurile de transfer semnificative, legate de aprovizionarea de la
întreprinderi situate în alte zone, reprezintă obstacole suplimentare.
49. Pe baza datelor si
informatiilor obtinute, Consiliul Concurentei defineste piata relevantă
geografică, care pentru unele bunuri si servicii poate avea o dimensiune
locală, natională (România), iar pentru altele ar putea avea o
dimensiune mai largă, care depăseste granitele tării (de
exemplu, o parte a Comunitătii Europene incluzând România sau chiar
internatională).
50. Pct. 34-49 prezintă
diferitii factori care ar putea fi relevanti pentru definirea pietei relevante.
Acest fapt nu înseamnă că în fiecare caz individual va fi necesar
să se obtină elemente de fapt si să se evalueze fiecare dintre
acesti factori, în practică, elementele de fapt furnizate numai de un
subansamblu al acestor factori pot fi suficiente pentru a ajunge la o concluzie
cu privire la definirea pietei relevante.
IV. Calcularea cotelor de piată
51. Definirea pietei relevante,
atât la nivelul produsului, cât si la nivel geografic, permite identificarea
furnizorilor si a clientilor/consumatorilor care actionează pe respectiva
piată. Pe această bază se pot calcula mărimea totală a
pietei si cotele de piată ale furnizorilor, în functie de vânzările
de produse relevante realizate de acestia în zona în cauză. În
practică, mărimea totală a pietei si cotele de piată
detinute de furnizori pot fi cunoscute consultând surse de informatie cum ar fi
previziunile întreprinderilor sau studiile comandate societătilor de
consultantă si/sau asociatiilor profesionale. În absenta unor astfel de
surse de informatie sau atunci când previziunile disponibile nu sunt credibile,
Consiliul Concurentei poate solicita fiecărui furnizor de pe piata
relevantă să îi comunice propria cifră de afaceri, astfel încât
să poată calcula mărimea totală a pietei si cotele de
piată.
52. În general, vânzările
sunt punctul de referintă pentru calculul cotelor de piată, dar
există si alte repere care, în functie de caracteristicile produselor
specifice sau de sectorul economic în cauză, pot oferi informatii utile,
cum ar fi capacitatea, numărul actorilor pe pietele de licitatii,
unitătile de flote în domeniul aerospatial sau rezervele detinute în cazul
anumitor sectoare, precum cel minier.
53. De regulă, atât volumul,
cât si valoarea vânzărilor reprezintă informatii utile. În cazul
produselor diferentiate, se consideră, în general, că valoarea
vânzărilor si cota de piată corespunzătoare lor reflectă
mai bine pozitia si puterea relativă a fiecărui furnizor.
V. Consideratii suplimentare
54. Există anumite domenii
în care aplicarea principiilor mentionate anterior trebuie realizată cu
precautie. Este cazul în care se analizează pietele primare si secundare,
în special atunci când comportamentul întreprinderilor la un moment dat trebuie
analizat în temeiul art. 6 din Lege. Metoda de definire a pietelor este
aceeasi, adică este necesară evaluarea reactiilor clientilor, bazate
pe deciziile lor de cumpărare, la variatiile preturilor. În aceste cazuri
se va tine seama, în acelasi timp, si de eventualele constrângeri asupra
substituibilitătii impuse de conditiile de pe pietele conexe. O definire
restrânsă a pietei produselor secundare, de exemplu, a pietei pieselor de
schimb, ar putea rezulta atunci când compatibilitatea produsului secundar cu
produsul primar este importantă. Problemele de identificare a unor produse
secundare compatibile, precum si existenta preturilor ridicate si un ciclu de
viată lung al produselor primare ar putea face profitabile cresterile
preturilor produselor secundare. O definire mai largă a pietei produselor
secundare ar putea rezulta în cazul în care există o substituibilitate
semnificativă între produsele secundare sau în cazul în care
caracteristicile produselor primare pot determina reactii rapide si directe ale
consumatorilor la cresterile preturilor produselor secundare.
55. În anumite cazuri, existenta
unor „lanturi de substitutie" ar putea conduce la definirea unei piete
relevante în care produsele sau zonele situate la limitele pietei nu sunt
substituibile în mod direct. Un exemplu îl constituie dimensiunea
geografică a unui produs ale cărui costuri de transport sunt
semnificative. În astfel de cazuri, livrările efectuate de o anumită
întreprindere sunt limitate la un anumit perimetru din jurul acesteia, din
cauza impactului costurilor de transport. În principiu, această zonă
ar putea reprezenta piata relevantă geografică. Cu toate acestea, în
cazul în care repartizarea întreprinderilor în teritoriu este de asa
natură încât există suprapuneri ale perimetrelor din jurul acestora,
este posibil ca un efect de substitutie în lant să exercite constrângeri
asupra preturilor practicate pentru respectivele produse si astfel să
conducă la o definitie mai largă a pietei geografice relevante.
Acelasi rationament se aplică în cazul în care produsul B este un produs
substituibil la nivelul cererii pentru produsele Asi C. Chiar dacă
produsele A si C nu sunt substituibile în mod direct unul în raport cu
celălalt, ele se pot afla pe aceeasi piată relevantă a
produsului, întrucât existenta produsului substituibil B exercită
influente asupra preturilor lor.
56. În practică, conceptul
„lant de substitutie" trebuie coroborat cu elemente reale, legate, de
exemplu, de interdependenta la nivelul preturilor existente la limitele
lanturilor de substitutie, pentru a putea defini, în cazuri individuale, o
piată relevantă mai largă. De asemenea, nivelurile de pret la
limitele lanturilor de substitutie trebuie să fie comparabile din punctul
de vedere al caracteristicilor.
CONSILIUL CONCURENTEI
privind abrogarea unor regulamente si ordine ale Consiliului
Concurentei
În baza:
- Decretului Presedintelui
României nr. 700/2009 pentru numirea presedintelui Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (2)
si ale art. 27 alin. (1) si (4) din Legea concurentei nr. 21/1996,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele Consiliului
Concurentei emite următorul ordin:
Art. 1. -în urma modificărilor si completărilor aduse
Legii concurentei nr. 21/1996, republicată, prin prevederile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 75/2010 privind modificarea si completarea Legii
concurentei nr. 21/1996, se abrogă:
1. Regulamentul privind forma,
continutul si alte detalii referitoare la cererile si notificările
prevăzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din
Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările si completările
ulterioare, privind practicile anticoncurentiale, pus în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 88/2004, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 443 din 18 mai 2004;
2. Regulamentul pentru aplicarea
prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificările si completările ulterioare, privind practicile
anticoncurentiale, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 87/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004;
3. Regulamentul privind aplicarea
art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 în cazul întelegerilor
verticale, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei
nr. 68/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 29 aprilie 2004;
4. Regulamentul privind regimul
exceptării, pe categorii de întelegeri, decizii luate de asociatiile de
agenti economici si practici concertate, în domeniul transporturilor maritime,
de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei
nr. 21/1996, cu modificările si completările ulterioare, pus în
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 78/2004,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 17 mai 2004, cu modificările si
completările ulterioare;
5. Regulamentul privind
exceptarea acordurilor de transfer de tehnologie de la aplicarea prevederilor
art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, pus în aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 82/2005, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 20 mai 2005;
6. Regulamentul privind aplicarea
art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 în cazul întelegerilor
verticale din sectorul autovehiculelor, pus în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 63/2004, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 280 din 31 martie
2004, cu modificările ulterioare;
7. Regulamentul privind
exceptarea acordurilor de specializare de la interdictia prevăzută la
art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, pus în aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 68/2004, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 29 aprilie
2004;
8. Regulamentul privind
exceptarea acordurilor de cercetare-dezvoltare de la interdictia
prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificările si completările ulterioare, pus în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 82/2004, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004;
9. Regulamentul privind regimul
exceptării, pe categorii de întelegeri, decizii luate de asociatiile de
agenti economici si practici concertate privind consultările pentru
tarifele de transport de pasageri pentru serviciile aeriene regulate si
alocarea sloturilor în aeroporturi, de la interdictia prevăzută la
art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările si
completările ulterioare, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 79/2004, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004;
10. Regulamentul privind regimul
exceptării acordurilor din domeniul asigurărilor de la interdictia
prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificările si completările ulterioare, pus în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 89/2004, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 18 mai 2004;
11. Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 231/2007 privind stabilirea plafonului valoric
prevăzut de art. 3 alin. (2) lit. a) si de art. 3 alin. (4) lit. a) din
Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996 în cazul întelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 592 din
28 august 2007;
12. Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 326/2005 pentru modificarea plafonului valoric prevăzut de
art. 8 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.172
din 23 decembrie 2005.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Presedintele Consiliului
Concurentei,
Bogdan Marius Chiritoiu
Bucuresti, 5 august 2010.
Nr. 389.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind punerea în
circulatie, în scop numismatic, a unei monede dedicate aniversării a 150
de ani de la nasterea sopranei Hariclea Darclee
Art. 1. - În conformitate cu prevederile Legii nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Nationale a României, Banca Natională a
României va pune în circulatie, în scop numismatic, începând cu data de 30
iulie 2010, o monedă din argint, dedicată aniversării a 150 de
ani de la nasterea sopranei Hariclea Darclee.
Art. 2. - Caracteristicile monedei din argint sunt
următoarele:
Valoare nominală |
10 lei |
Metal |
argint |
Titlu |
999%o |
Formă |
rotundă |
Diametru |
37 mm |
Greutate |
31,103g |
Calitate |
proof |
Margine |
zimtată |
Aversul prezintă, în prim-plan, un
grup de 4 spectatori; în plan secund, imaginea partială a unei săli
de teatru de operă; în stânga-sus, stema României si inscriptia în arc de
cerc „ROMÂNIA"; în dreapta, valoarea nominală „10 lei"; în
partea de jos, anul emisiunii „2010".
Reversul prezintă, în prim-plan,
portretul sopranei Hariclea Darclee; în plan secund, primele 4 măsuri ale
ariei Vissi darte din opera Tbscade Giacomo Puccini; sus, inscriptia
„HARICLEA DARCLEE"; jos, în stânga, anii „1860" si „1939", iar
în dreapta, semnătura sopranei.
Art. 3. - Monedele din argint, ambalate în capsule de metacrilat
transparent, vor fi însotite de brosuri de prezentare a emisiunii numismatice,
redactate în limbile română, engleză si franceză. Brosurile
includ si certificatul de autenticitate, pe care se găsesc
semnăturile guvernatorului Băncii Nationale a României si casierului
central.
Art. 4. - Monedele din argint din emisiunea numismatică
„Aniversarea a 150 de ani de la nasterea sopranei Hariclea Darclee" au
putere circulatorie pe teritoriul României.
Art. 5. - Punerea în circulatie, în scop numismatic, a acestor
monede din argint se realizează prin sucursalele Bucuresti, Cluj, lasi si
Timis ale Băncii Nationale a României.
Presedintele Consiliului
de administratie al Băncii Nationale a României,
Mugur Constantin
Isărescu
Bucuresti, 27 iulie 2010.
Nr. 24.
La Hotărârea Guvernului nr.
417/2010 privind finantarea din bugetele aprobate unor ordonatori principali de
credite bugetare pe anul 2010 pentru unităti de cult, unităti
sanitare, unităti de învătământ si pentru unele penitenciare,
precum si alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2010, pentru
Secretariatul General al Guvernului - Secretariatul de Stat pentru Culte si
pentru unele autorităti ale administratiei publice locale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 289 si
289 bis din 3 mai 2010, se face următoarea rectificare (care nu apartine
Redactiei „Monitorul Oficial, Partea I"):
- în anexa nr. 2, la pozitia nr.
150, la coloana a 2-a, în loc de: „Reabilitarea Scolii generale cu clasele I-IV, sat Tufa, orasul
Mihăilesti" se va citi: „Finalizarea Scolii generale cu clasele I-IV, sat Tufa, orasul
Mihăilesti".