MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
PARTEA I
Anul 177
(XXI) - Nr.
544 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE
Miercuri, 5 august 2009
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 911 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. 676 din
Codul civil
Decizia nr. 914 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 si art.
24 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
Decizia nr. 915 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 96 alin.
(2) si (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2005 privind
protectia mediului
Decizia nr. 918 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin.
(1) lit. c) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de constructii
Decizia nr. 954 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din
Codul penal
Decizia nr. 958 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin.
(1) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a măsurilor
dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Decizia nr. 959 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 lit.
c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul si
acvacultura
Decizia nr. 960 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 din
Legea nr. 59/1934 asupra Cecului
Decizia nr. 965 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin.
(1) si (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 si ale art. 7
alin. (9) teza finală din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale
art. 676 din Codul civil
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989 si art. 4 din Legea asupra impozitului progresiv pe
succesiuni din 28 iulie 1921, exceptie ridicată de Stefan Lenghel în
Dosarul nr. 28.788/3/2006 al înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civilă
si de proprietate intelectuală.
La apelul nominal răspunde, personal si asistat de
avocatul Adrian Todoran, autorul exceptiei. Lipsesc celelalte părti,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Apărătorul autorului exceptiei solicită
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate pentru motivele invocate în fata
instantei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, în acest
sens, arată că prin norma cuprinsă în legea specială s-a
limitat întinderea vocatiei succesorale până la al patrulea grad inclusiv,
succesiunea operând până la infinit numai în linie directă.
Această limitare dă expresie aplicării celor două criterii,
respectiv clasa de mostenitori si gradul de rudenie. Totodată, limitarea,
pe linie colaterală, a vocatiei succesorale legale la gradul al patrulea
inclusiv corespunde unui interes acceptat de doctrină de a se păstra
bunurile dobândite de-a lungul timpului în cadrului aceleiasi familii. în acest
sens, optiunea legiuitorului este rezultatul unei experiente sociale, care nu
contravine dispozitiilor constitutionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 27 noiembrie 2008, pronuntată în
Dosarul nr. 28.788/3/2006, Înalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia
civilă si de proprietate intelectuală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si art. 4 din Legea asupra
impozitului progresiv pe succesiuni din 28 iulie 1921. Exceptia a fost
ridicată în recursul declarat de autor împotriva Deciziei nr. 211Adin 18
septembrie 2007 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă, prin
care s-a respins apelul formulat de acesta si s-a confirmat hotărârea
instantei de fond în care s-a retinut că reclamantul nu este persoană
îndreptătită la restituire, în întelesul art. 4 din Legea nr.
10/2001, de vreme ce este rudă a defunctei proprietare în gradul sase,
iar, potrivit art. 676 din Codul civil, astfel cum a fost modificat prin art. 4
din Legea asupra impozitului progresiv pe succesiuni din 28 iulie 1921, vocatia
succesorală legală pe linie colaterală este limitată la
gradul al patrulea.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine, în esentă, că textele de lege
criticate îi limitează dreptul de succesiune si, implicit, dreptul la
restituire, în temeiul Legii nr. 10/2001, în conditiile în care acesta sustine
că este succesor de gradul patru colateral ordinar (desi instanta a
retinut că este de gradul VI), fiind astfel încălcate dispozitiile constitutionale
privind garantarea si ocrotirea proprietătii private.
Înalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civilă
si de proprietate intelectuală apreciază că textele de lege criticate sunt constitutionale,
deoarece este atributul puterii legislative să limiteze ori să
extindă drepturile succesorale ale rudelor.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că prevederile de lege criticate sunt
constitutionale. în acest sens, arată că prevederile art. 4 din Legea
nr. 10/2001 dau expresie competentei constitutionale a legiuitorului de a
stabili continutul si limitele dreptului de proprietate. Astfel, este dreptul
statului de a hotărî neîngrădit asupra regimului juridic al bunurilor
intrate în proprietatea sa în baza unor titluri conforme cu legislatia
existentă în momentul dobândirii dreptului său de proprietate, precum
si de a stabili modul în care fostii proprietari sau mostenitorii acestora vor
beneficia de reparatii pentru prejudiciile suferite în perioada 6 martie 1945 -
22 decembrie 1989. Cât priveste critica de neconstitutionalitate a art. 4 din
Legea asupra impozitului progresiv pe succesiuni din 28 iulie 1921, arată
că, potrivit art. 6 din Legea nr. 319/1944 pentru dreptul de mostenire al
sotului supravietuitor, dispozitiile art. 676 din Codul civil, modificate prin
art. 4 din Legea impozitului progresiv pe succesiuni din 28 iulie 1921, prin
care s-a restrâns ordinea succesorală până la gradul al patrulea
inclusiv, sunt si rămân în vigoare. Textele criticate ce limitează,
pe linie colaterală, vocatia succesorală legală la gradul al
patrulea inclusiv nu contin reglementări de natură a contraveni
principiului constitutional al garantării dreptului de proprietate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Prin încheierea de sesizare, instanta de judecată a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 4 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si
art. 4 din Legea asupra impozitului progresiv pe succesiuni din 28 iulie 1921.
Din notele scrise ale autorului rezultă însă
că acesta critică pentru neconstitutionalitate prevederile art. 4
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 798 din 2 septembrie
2005, având următorul continut: „De prevederile prezentei legi
beneficiază si mostenitorii legali sau testamentari ai persoanelor fizice
îndreptătite."
Totodată, în ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 din Legea asupra impozitului progresiv
pe succesiuni din 28 iulie 1921, Curtea constată că acestea au
modificat art. 676 din Codul civil în sensul restrângerii dreptului de
mostenire al rudelor colaterale până la gradul al patrulea inclusiv. De
asemenea, potrivit art. 6 din Legea nr. 319/1944 pentru dreptul de mostenire al
sotului supravietuitor, „dispozitiile art. 676 din Codul civil, modificate
prin art. 4 din Legea impozitului progresiv pe succesiuni din 28 iulie 1921,
prin care s-a restrâns ordinea succesorală până la gradul al IV-lea inclusiv,
sunt si rămân în vigoare."
În aceste conditii, Curtea urmează a analiza
constitutionalitatea prevederilor art. 676 din sectiunea a V-a „Despre
succesiunile colaterale" a capitolului IV - „Despre succesiunile neregulate" din Codul
civil, astfel cum au fost modificate prin art. 4 din Legea asupra impozitului
progresiv pe succesiuni din 28 iulie 1921 si potrivit cărora, pe linie
colaterală, rudele succed până la al patrulea grad inclusiv.
Autorul exceptiei invocă încălcarea
dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 44, referitoare la dreptul de
proprietate privată.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată următoarele:
Art. 4 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 prevede că de
dispozitiile legii speciale în materia restituirii imobilelor preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 beneficiază si
mostenitorii legali sau testamentari ai persoanelor fizice îndreptătite,
astfel cum au fost acestea din urmă stabilite prin art. 3 alin. (1) lit.
a) din aceeasi lege. Astfel, Curtea constată că includerea de
către legiuitor în sfera persoanelor îndreptătite la restituire si a
celor care au vocatie succesorală testamentară sau legală este
în acord cu dispozitiile constitutionale privind garantarea si ocrotirea
proprietătii private. De altfel, este dreptul statului de a hotărî
neîngrădit asupra modului în care fostii proprietari sau mostenitorii
acestora vor beneficia de reparatii pentru prejudiciile suferite în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Cât priveste prevederile art. 676 din Codul civil, astfel
cum au fost modificate prin art. 4 din Legea asupra impozitului progresiv pe
succesiuni din 28 iulie 1921 si potrivit cărora, pe linie colaterală,
rudele succed până la al patrulea grad inclusiv, Curtea, de asemenea, nu
poate retine criticile de neconstitutionalitate ale autorului.
Astfel, în legislatia română institutia mostenirii
este concepută, în cadrul devolutiunii legale, ca o mostenire de familie.
în unele cazuri însă legăturile de rudenie pot fi foarte îndepărtate,
ceea ce ar înlătura caracterul de succesiune de familie recunoscut
institutiei mostenirii, astfel încât, în mod corect, legiuitorul a limitat, pe
linie colaterală, vocatia succesorală legală la gradul al
patrulea inclusiv, cu respectarea proximitătii gradelor de rudenie.
În aceste conditii, Curtea constată că
prevederile de lege criticate sunt în acord cu dispozitiile constitutionale ale
art. 44 privind garantarea si ocrotirea proprietătii private.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 4 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale
art. 676 din Codul civil, exceptie ridicată de Stefan Lenghel în Dosarul
nr. 28.788/3/2006 al înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civilă
si de proprietate intelectuală.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 23
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 si
art. 24 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 si 24 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, exceptie ridicată de Alexandru I.
Alexandrescu în Dosarul nr.
1.982/42/2007 al înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
Curtii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 13 ianuarie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 1.982/42/2007, Înalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 si 24 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004. Exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicată de Alexandru I.
Alexandrescu într-un
litigiu referitor la dreptul la pensie.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că, prin textele de lege
criticate, nu se garantează controlul judecătoresc al actelor
administrative emise de autoritătile publice pe calea contenciosului
administrativ, întrucât este posibil ca, după ce un act administrativ a
fost anulat ca nelegal de o instantă judecătorească,
conducătorul respectivei autorităti să emită, ulterior, un
nou act administrativ care să reia în totalitate vechea formulare si
să îl repună în circuitul actelor normative. într-o asemenea
situatie, persoana care a declansat procesul în urma căruia actul
administrativ a fost anulat trebuie să pornească un nou proces, fiind
afectate securitatea si garantarea drepturilor câstigate, dreptul la un proces
echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil. Autorul
exceptiei critică lipsa unei reglementări care să
constrângă ducerea la îndeplinirea a dispozitiilor hotărârii
judecătoresti prin care se anulează un act administrativ.
Precizează că „autoritătile publice speculează această
lacună a legii si emit un nou act administrativ identic cu cel
anulat". Sustine că nu este asigurată egalitatea în drepturi,
fiind dezavantajati „cei care anulează un act, întrucât există
posibilitatea emiterii la infinit a unor acte administrative ilegale, cu
acelasi continut". în argumentarea acestor sustineri, invocă o serie
de decizii pronuntate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului, prin care
aceasta a statuat că „diferenta de tratament devine discriminare, în
sensul art. 14 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, atunci când se induc distinctii între situatii
analoage si comparabile fără ca acestea să se bazeze pe o
justificare rezonabilă si obiectivă", si de Curtea de Justitie a
Comunitătilor Europene, care a consacrat „principiul egalitătii ca
unul dintre principiile generale ale dreptului comunitar, principiu ce exclude
ca situatiile comparabile să fie tratate diferit si situatiile diferite
să fie tratate similar, cu exceptia cazului în care tratamentul este
justificat obiectiv".
Înalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de
contencios administrativ si fiscal consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile de lege criticate
sunt constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de
vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 23 si 24 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.154 din 7 decembrie
2004, modificată prin Legea nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007. Textele de lege criticate au următorul
cuprins:
„Art. 23. - Hotărârile judecătoresti
definitive si irevocabile prin care s-a anulat în tot sau în parte un act
administrativ cu caracter normativ sunt general obligatorii si au putere numai
pentru viitor. Acestea se publică obligatoriu după motivare, la
solicitarea instantelor, în Monitorul Oficial al României, Partea I,
sau, după caz, în
monitoarele oficiale ale judetelor ori al municipiului Bucuresti, fiind scutite
de plata taxelor de publicare.";
„Art. 24. - (1) Dacă în urma admiterii actiunii
autoritatea publică este obligată să încheie, să
înlocuiască sau să modifice actul administrativ, să elibereze un
alt înscris sau să efectueze anumite operatiuni administrative, executarea
hotărârii definitive si irevocabile se face în termenul prevăzut în
cuprinsul acesteia, iar în lipsa unui astfel de termen, în cel mult 30 de zile
de la data rămânerii irevocabile a hotărârii.
(2) În cazul în care termenul nu este respectat, se
aplică conducătorului autoritătii publice sau, după caz,
persoanei obligate o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe
zi de întârziere, iar reclamantul are dreptul la despăgubiri pentru
întârziere.
(3) Neexecutarea din motive imputabile sau nerespectarea
hotărârilor judecătoresti definitive si irevocabile pronuntate de
instanta de contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la data
aplicării amenzii prevăzute la alin. (2), constituie infractiune si se
pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani satv cu amendă de la 2.500 lei la 10.000
lei."
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
textele de lege criticate contravin următoarelor dispozitii din
Constitutie: art. 11 - Dreptul international si dreptul intern, art. 16
- Egalitatea în drepturi, art. 20 - Tratatele internationale privind
drepturile omului, art. 21 -Accesul liber la justitie, art. 52 - Dreptul
persoanei vătămate de o autoritate publică, art. 124 - înfăptuirea
justitiei si art. 126 alin. (6) care garantează controlul
judecătoresc al actelor administrative ale autoritătilor publice, pe
calea contenciosului administrativ. De asemenea, se invocă si prevederile
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale cuprinse la art. 6 - Dreptul la un proces echitabil si la
art. 14 - Interzicerea discriminării, cele ale art. 1 din
Protocolul nr. 12 la conventia amintită privind interzicerea generală
a discriminării, precum si prevederile art. 1, 7 si 8 din Declaratia
universală a drepturilor omului, referitoare la egalitatea în drepturi a
tuturor fiintelor umane si la dreptul de acces efectiv la instantele judiciare
nationale competente.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
observă că prevederile art. 23 din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004 consacră, la nivelul legii organice, efectele erga omnes ale
hotărârilor judecătoresti definitive si irevocabile prin care s-a
anulat, în tot sau în parte, un act administrativ cu caracter normativ.
Opozabilitatea acestui tip de hotărâri fată de toti subiectii de
drept este asigurată, în mod concret, prin publicarea în Monitorul Oficial
al României a hotărârilor judecătoresti referitoare la actele
administrative normative emise de Guvern si de celelalte organe centrale ale
administratiei publice, respectiv în monitoarele oficiale ale judetelor a
acelor hotărâri privitoare la anularea unor acte ale organelor
administratiei publice locale, corespunzătoare judetelor, municipiilor,
oraselor si comunelor. Utilitatea acestei publicări este
incontestabilă, tinând cont de faptul că, prin natura lor, actele
administrative cu caracter normativ se adresează unui număr
nedeterminat de subiecte de drept.
Autorul exceptiei sustine că acest text de lege nu
garantează controlul judecătoresc al actelor administrative pe calea
contenciosului administrativ, întrucât, în opinia sa, este posibil ca,
după ce un act administrativ a fost anulat ca nelegal de o instantă
judecătorească, conducătorul autoritătii administrative
să emită, ulterior, un nou act administrativ care să reia în
totalitate vechea formulare si să îl repună în circuitul actelor
normative. Or, publicitatea impusă prin dispozitiile art. 23 din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
constituie solutia pe care legiuitorul a înteles să o adopte tocmai în
scopul preîntâmpinării unor litigii repetitive purtând asupra aceluiasi
obiect. De aceea, cercul vicios pe care îl prefigurează autorul exceptiei
în critica sa nu are suport în realitate, întrucât autoritătii de lucru
judecat a hotărârilor definitive si irevocabile pronuntate de instantele
de contencios administrativ în ceea ce priveste legalitatea actelor
administrative cu caracter normativ i se dă eficientă inclusiv prin
textul de lege criticat. De altfel, Curtea observă că autorul
exceptiei porneste, în argumentarea criticii de neconstitutionalitate, de la
prezumtia relei-credinte a conducătorului autoritătii administrative
emitente a actului vizat si de la premisa nerespectării de către
acesta a dispozitiilor cuprinse în hotărârea judecătorească. Or,
asemenea ipoteze nu pot fi luate în considerare în examinarea
constitutionalitătii textului de lege criticat, în conditiile în care
principiul suprematiei dreptului, al statului de drept si al respectării
ordinii de drept reprezintă bazele functionării unei societăti
democratice, iar forta obligatorie a dispozitiilor impuse prin hotărârile
judecătoresti definitive si irevocabile constituie una dintre consecintele
existentei acestor principii constitutionale.
Textul art. 24 din Legea nr. 554/2004 are în vedere
situatia în care în sarcina unei autorităti publice a fost instituită
obligatia de a face constând în încheierea, înlocuirea sau modificarea actului
administrativ, eliberarea unui alt înscris ori efectuarea anumitor operatiuni
administrative. Prevederea criticată introduce un mijloc de constrângere a
conducătorilor autoritătilor publice în vederea executării
hotărârilor care dispun în acest sens, conferind, o dată în plus,
eficacitate în ceea ce priveste ducerea la îndeplinire a acestora.
Curtea constată că cele două texte de lege
ce formează obiect al exceptiei nu afectează egalitatea
cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, fiind
deopotrivă aplicabile tuturor celor aflati în situatiile reglementate de
normele juridice cuprinse în acestea, fără să creeze vreun
tratament juridic discriminatoriu aplicabil anumitor subiecte de drept. De
aceea, textele de lege criticate sunt în concordantă si cu jurisprudenta
Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Curtii de Justitie a
Comunitătilor Europene invocate de autorul exceptiei.
Totodată, Curtea constată că textele de
lege criticate nu îngrădesc în niciun mod accesul liber la justitie si nu
sunt de natură să conducă la înfrângerea principiilor înscrise
în art. 124 din Constitutie, ce stau la baza înfăptuirii justitiei, fiind,
în plus, o expresie a garantiei consacrate de art. 126 alin. (6) din Legea
fundamentală în ceea ce priveste controlul actelor administrative pe calea
contenciosului administrativ, în conditiile unui proces echitabil ce întruneste
exigentele art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 23 si art. 24 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, exceptie
ridicată de Alexandru I. Alexandrescu în Dosarul nr. 1.982/42/2007 al înaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal. Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 23
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 96
alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2005
privind protectia mediului
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 96 alin. (2) si (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Galco" - SA. din comuna
Vădeni în Dosarul nr. 5.273/196/2008 al Judecătoriei Brăila -
Sectia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
Curtii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 14 ianuarie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 5.273/196/2008, Judecătoria Brăila - Sectia
civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 96 alin. (2) si (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului. Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de Societatea Comercială
„Galco" - SA. din comuna Vădeni într-o cauză având ca obiect
anularea unui proces-verbal de stabilire si sanctionare a unor contraventii.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textele de lege
criticate sunt discriminatorii, întrucât, pentru fapte identice, sanctiunea
aplicată unei persoane fizice este mai mică decât cea aplicată
unei persoane juridice. Arată că se creează o diferentiere
nejustificată între persoanele fizice si cele juridice, patrimoniul
contravenientului persoană juridică fiind diminuat mai mult decât cel
al contravenientului persoană fizică. în opinia sa, prevederile
criticate nu asigură libertatea comertului, concurenta loială si
cadrul favorabil, echitabil, pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie, bazat pe libera initiativă si concurentă.
Judecătoria Brăila - Sectia civilă consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul opinează
în sensul respingerii ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând cele statuate de Curtea Constitutională în
jurisprudenta sa în materie.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile de lege criticate
sunt constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 96 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 195/2005 privind protectia mediului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
1.196 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 265/2006, care au următorul cuprins:
- Art. 96 alin. (2): „(2) Constituie contraventii si
se sanctionează cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON),
pentru persoane fizice, si de la 30.000 lei (RON) la 60.000 lei (RON), pentru
persoane juridice, încălcarea următoarelor prevederi legale:
[...]";
- Art. 96 alin. (3): „(3) Constituie contraventii si
se sanctionează cu amendă de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON),
pentru persoane fizice, si de la 50.000 lei (RON) la 100.000 lei (RON), pentru
persoane juridice, încălcarea următoarelor prevederi legale:
[...]."
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
textele de lege criticate contravin următoarelor dispozitii din
Constitutie: art. 16 alin. (1) si (2) privind egalitatea cetătenilor în
fata legii, fără privilegii si fără discriminări, art.
44 alin. (2) potrivit căruia proprietatea privată este garantată
în mod egal, indiferent de titular, si art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) care
prevede că economia României este economie de piată, bazată pe
libera initiativă si concurentă si că statul trebuie să
asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
observă că prevederile art. 96 alin. (2) si (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2005 au mai format obiect al controlului de
constitutionalitate, instanta de contencios constitutional pronuntându-se
asupra acestora, prin prisma unor critici similare si prin raportare la
aceleasi texte din Legea fundamentală ca si cele invocate în prezenta
cauză. Prin Decizia nr. 143 din 20 februarie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248 din 13 aprilie 2007, Curtea a statuat că
textul de lege ce formează obiectul exceptiei este constitutional, pentru
motivele acolo retinute. întrucât nu au fost relevate elemente noi care să
justifice reconsiderarea acestei jurisprudente, solutia pronuntată cu acel
prilej si argumentele pe care aceasta s-a bazat îsi păstrează
valabilitatea si în prezenta cauză, inclusiv în ceea ce priveste art. 96
alin. (3), în raport de care nu au fost formulate critici distincte.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 96 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2005 privind protectia mediului, exceptie ridicată de Societatea
Comercială ,,Galco" - S.A. din comuna Vădeni în Dosarul nr.
5.273/196/2008 al Judecătoriei Brăila - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publică din data de 23 iunie
2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent, Valentina Bărbăteanu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de constructii
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 lit. c) din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, exceptie
ridicată de Fried Azriel în Dosarul nr. 18.847/3/2008 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IX-a de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
Curtii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 3 decembrie 2008, pronuntată în
Dosarul nr. 18.847/3/2008, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 lit. c) din Legea nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii. Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de Fried Azriel într-o cauză
având ca obiect, în principal, solutionarea cererii de obligare a primarului
sectorului 3 Bucuresti la emiterea unei autorizatii de construire.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textul de lege criticat
aduce atingere principiului egalitătii cetătenilor în fata legii si a
autoritătilor publice, instituind un regim discriminatoriu pentru
proprietarii imobilelor monumente istorice în raport cu proprietarii altor
categorii de constructii în ceea ce priveste organul administratiei publice
locale căruia trebuie să i se adreseze pentru obtinerea
autorizatiilor de construire. Precizează că, statuând că
proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de
către lege, „legiuitorul constituant aavut în vedere aplicarea acelorasi
reguli fată de obiectele dreptului de proprietate privată",
indiferent dacă este vorba despre constructii incluse în categoria
monumentelor istorice sau nu. Arată că, desi art. 121 din Constitutie
recunoaste competenta generală a primarilor de sector de a rezolva
treburile publice, textul de lege criticat instituie exceptarea constructiilor
monumente istorice de la autorizarea primarului de sector. Totodată,
mentionează că însusi Ministerul Culturii si Cultelor recunoaste
competenta primarilor de sector de a emite autorizatiile de construire, fn
cuprinsul art. 4 din Instructiunile privind exercitarea competentelor de
avizare si autorizare a executării interventiilor la monumentele,
ansamblurile si siturile istorice din municipiul Bucuresti.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a de contencios administrativ
si fiscal consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât
textul de lege reglementează o procedură specială de autorizare
a efectuării lucrărilor de construire ori de modificare a
clădirilor clasificate drept monumente istorice, din dorinta de a asigura
o protectie sporită acestora, justificată de importanta
deosebită pe care astfel de monumente o reprezintă în peisajul
urbanistic si cultural al capitalei si chiar al tării si de aplicarea unei
viziuni unitare cu privire la modificările pe care astfel de clădiri
le pot suferi.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul opinează
în sensul respingerii ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este
constitutional. Apreciază că acesta nu contravine niciuneia dintre
prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului
si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 4 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările si completările
ulterioare. Textul de lege criticat are următorul cuprins:
- Art. 4 alin. (1) lit. c): „(1) Autorizatiile de
construire se emit de presedintii consiliilor judetene, de primarul general al
municipiului Bucuresti, de primarii municipiilor, sectoarelor municipiului
Bucuresti, ai oraselor si comunelor pentru executarea lucrărilor definite
la art. 3, după cum urmează: [...]
c) de primarul general al municipiului Bucuresti, cu
avizul primarilor sectoarelor municipiului Bucuresti, pentru lucrările
care se execută:
1. pe terenuri care depăsesc limita
administrativ-teritorială a unui sector si cele din extravilan;
2. la constructii reprezentând monumente istorice,
clasate sau în procedură de clasare potrivit legii;
3. lucrări de modernizări, reabilitări,
extinderi de retele edilitare municipale, de transport urban subteran sau de
suprafată, de transport si de distributie, pentru: apă/canal, gaze,
electrice, termoficare, comunicatii - inclusiv fibră optică, precum si lucrări de
modernizări si/sau reabilitări pentru străzile care surit în
administrarea Primăriei Municipiului Bucuresti."
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
textele de lege criticate contravin următoarelor dispozitii din
Constitutie: art. 16 „Egalitatea în drepturi", art. 44 „Dreptul de
proprietate privată" si art. 121 „Autoritătile comunale si
orăsenesti".
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
observă că dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
51/1990 atribuie primaruluigeneral al municipiului Bucuresti competenta de a
emite autorizatii de construire pentru anumite lucrări, autorul exceptiei
având în vedere, astfel cum rezultă din motivarea scrisă a acesteia,
lucrările care se execută la constructii reprezentând monumente
istorice, clasate sau în procedură de clasare, cuprinse la pct. 2 din
textul criticat. în opinia autorului exceptiei, această reglementare
legală instituie un regim discriminatoriu pentru proprietarii imobilelor
care reprezintă monumente istorice, care pentru obtinerea unei astfel de
autorizatii trebuie să se adreseze primarului general al municipiului
Bucuresti, spre deosebire de proprietarii imobilelor care nu sunt incluse în
categoria mentionată, care pot obtine autorizatia de construire de la
primarul de sector. Fată de aceste sustineri, Curtea constată că
este neîntemeiată critica prin raportare la dispozitiile art. 16 alin. (1)
din Constitutie care consacră egalitatea cetătenilor în fata legii,
fără privilegii si fără discriminări. Prin prisma
jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, instanta română de
contencios constitutional a statuat că principiul constitutional al
egalitătii nu are semnificatia uniformitătii, existând posibilitatea
instituirii unor reglementări juridice diferite pentru situatii care sunt
diferite, în cazul în care aceasta se justifică în mod rational si
obiectiv. Or, reglementarea ce face obiectul prezentei exceptii izvorăste
dintr-un imperativ de interes general, constând în protejarea unor standarde
valorice în ceea ce priveste urbanismul si amenajarea teritoriului, precum si
în asigurarea securitătii în constructii, mai cu seamă că textul
are în vedere o categorie deosebită de imobile, respectiv monumentele
istorice a căror conservare presupune un regim special.
De altfel, dispozitiile art. 1 paragraful 2 din Primul
Protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale prevăd că statele semnatare ale
Conventiei pot „adopta legile pe care le consideră necesare pentru a
reglementa folosinta bunurilor conform interesului general [... ]". în
acest sens, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în Cauza Meilacher
si altii împotriva Austriei, 1989, a statuat că astfel de legi sunt
„necesare si obisnuite în domeniul constructiilor, care, în societătile
moderne, sunt o preocupare centrală a politicilor economice si sociale.
Pentru a implementa astfel de politici, legislativul trebuie să aibă
o largă marjă de apreciere atât în ceea ce priveste stabilirea
existentei unei probleme de interes public ce necesită măsuri de
control, cât si în alegerea unor modalităti de aplicare detaliate pentru
implementarea măsurilor vizate".
În ceea ce priveste criticile referitoare la nesocotirea
dreptului de proprietate privată, Curtea observă că, în
jurisprudenta sa, reprezentată, de exemplu, de Decizia nr. 77 din 14
martie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 266 din 22 aprilie
2002, sau Decizia nr. 199 din 14 aprilie 2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 15 iunie 2005, a retinut, în esentă, că activitatea
de edificare sau desfiintare a constructiilor de orice natură trebuie
să se supună rigorilor legii, iar „regimul legal al constructiilor nu
are legătură cu ocrotirea dreptului de proprietate. în măsura în
care, însă, (...) exercitarea dreptului de proprietate se abate de la
prevederile legale imperative, titularul dreptului de proprietate va suporta
sanctiunile stabilite de lege, fără a se putea apăra invocând
principiul constitutional al ocrotirii proprietătii".
În fine, Curtea constată că textul de lege
criticat nu este de natură să nesocotească dispozitiile art. 121
din Constitutie. Optiunea legiuitorului de a atribui primarului general al
municipiului Bucuresti competenta de a emite autorizatii de construire pentru
anumite lucrări nu contravine prin nimic prevederilor constitutionale
amintite, care stabilesc autoritătile administratiei publice prin care se
realizează autonomia locală în comune si orase. Eventuala
neconcordantă a diverselor acte normative, cum este cea de care se prevalează
autorul prezentei exceptii, între dispozitii cuprinse în Legea nr. 50/1991 si
în instructiuni ale ministrului culturii si cultelor, nu poate constitui obiect
al controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutională.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 4 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii, exceptie ridicată de Fried
Azriel în Dosarul nr. 18.847/3/2008 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IX-a
de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 23
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85
din Codul penal
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
luliana Nedelcu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Codul penal, exceptie
ridicată de Ionut Vlad Gemănariu în Dosarul nr. 1.757/314/2007 al
Curtii de Apel Suceava - Sectia minori si familie.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că
dispozitiile legale criticate nu încalcă prevederile din Legea
fundamentală invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 4 februarie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 1.757/314/2007, Curtea de Apel Suceava - Sectia minori si
familie a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Codul penal, exceptie
ridicată de lonut Vlad Gemănariu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că textul de lege criticat este
neconstitutional, deoarece limitează dreptul de a primi o a doua
sansă în cadrul proceselor penale. în opinia autorului exceptiei, art. 85
din Codul penal ar trebui modificat prin inserarea unor paragrafe precum:
„suspendarea conditionată a executării pedepsei se anulează doar
în conditiile [...], este indicată conceperea unor conditii limitative
care să mărească sansele inculpatilor de a se reabilita."
Se mai arată că neconstitutionalitatea acestui text legal constă
în „simplitatea în care a fost conceput", „în lipsa unor prevederi legale
precise, a unor conditii de aplicare".
Curtea de Apel Suceava - Sectia minori si familie opinează că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, invocând si jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră că normele criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
art. 85 din Codul penal, potrivit căruia: „Dacă se descoperă
că cel condamnat mai săvârsise o infractiune înainte de pronuntarea
hotărârii prin care s-a dispus suspendarea sau până la rămânerea
definitivă a acesteia, pentru care i s-a aplicat pedeapsa închisorii chiar
după expirarea termenului de încercare, suspendarea conditionată a
executării pedepsei se anulează, aplicându-se, după caz,
dispozitiile privitoare la concursul de infractiuni sau recidivă.
Anularea suspendării executării pedepsei nu are
loc, dacă infractiunea care ar fi putut atrage anularea a fost
descoperită după expirarea termenului de încercare.
În cazurile prevăzute în alin. 1, dacă pedeapsa
rezultată în urma contopirii nu depăseste 2 ani, instanta poate
aplica dispozitiile art. 81. în cazul când se dispune suspendarea
conditionată a executării pedepsei, termenul de încercare se calculează
de la data rămânerii definitive a hotărârii prin care s-a pronuntat
anterior suspendarea conditionată a executării pedepsei."
Dispozitiile constitutionale invocate în motivarea
exceptiei sunt cele ale art. 4 alin. (2) privind criteriile egalitătii în
drepturi, ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 20
referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 21
referitoare la accesul liber la justitie, ale art. 24 referitoare la dreptul la
apărare, ale art. 126 alin. (3) referitoare la interpretarea si aplicarea
unitară a legii, cu raportare la art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale privind dreptul la un
proces echitabil, la art. 4 din Protocolul nr. 7 la Conventie si la Declaratia
universală a drepturilor omului.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a
fost formulată, Curtea constată că motivarea acesteia
vizează, în esentă, caracterul lacunar al art. 85 din Codul penal,
care este criticat pentru „simplitatea" redactării si pentru ceea ce
nu prevede in terminis. Se solicită în acest sens modificarea
textului de lege criticat, autorul exceptiei de neconstitutionalitate indicând
în mod expres ce paragrafe ar trebui inserate în cuprinsul acestuia, pentru a
fi în acord cu dispozitiile constitutionale si din actele internationale
invocate. Asemenea critici nu intră în competenta de solutionare a Curtii
Constitutionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, „se
pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care
a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului".
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Codul penal, exceptie ridicată
de lonut Vlad Gemănariu în Dosarul nr. 1.757/314/2007 al Curtii de Apel
Suceava - Sectia minori si familie.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 25
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42
alin. (1) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a
măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1) din Legea nr. 275/2006
privind executarea pedepselor si a măsurilor dispuse de organele judiciare
în cursul procesului penal, exceptie ridicată de Faur Nistor Isai în
Dosarul nr. 11.337/55/2008 al Judecătoriei Arad.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele: Prin încheierea din 28 ianuarie 2009, pronuntată
în Dosarul nr. 11.337/55/2008, Judecătoria Arad a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
42 alin. (1) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a
măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, exceptie
ridicată de Faur Nistor Isai.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că textul de lege criticat este
neconstitutional, deoarece limitează categoria de acte pe care persoanele
condamnate pot să le primească în fotocopie.
Judecătoria Arad opinează că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, deoarece acestea au un caracter special fată de legea
generală, respectiv Legea nr. 544/2001. în aceste conditii, în situatia în
care persoana condamnată doreste să obtină alte informatii decât
cele existente în dosarul individual de condamnat, la dosarul medical sau la
rapoartele de incident, are posibilitatea de a se folosi de procedura
instituită de legea-cadru, adică Legea nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatii.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este
constitutional, întrucât nu aduce atingere prevederilor din Legea
fundamentală invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 42 alin. (1), cu denumirea marginală Dreptul la
consultarea documentelor de interes personal, din Legea nr. 275/2006
privind executarea pedepselor si a măsurilor dispuse de organele judiciare
în cursul procesului penal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
627 din 20 iulie 2006, care au următorul continut: „Persoana
condamnată sau oricare altă persoană, cu acordul persoanei
condamnate, are acces la dosarul individual, la dosarul medical si la
rapoartele de incident si poate obtine, la cerere, fotocopii ale
acestora."
În motivarea exceptiei autorul acesteia sustine că
prevederile legale mentionate încalcă dispozitiile constitutionale ale
art. 1 alin. (3) referitoare la România ca stat de drept, ale art. 11
referitoare la Dreptul international si dreptul intern, ale art. 16
referitoare la Egalitatea în drepturi, ale art. 20 referitoare la Tratatele
internationale privind drepturile omului, ale art. 21 referitoare la Accesul
liber la justitie, ale art. 24 referitoare la Dreptul la apărare, ale
art. 53 referitoare la Restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertăti si ale art. 148 referitoare la Integrarea în Uniunea
Europeană.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a
fost formulată, Curtea constată că dispozitiile legale criticate
reglementează dreptul persoanelor aflate în executarea pedepselor
privative de libertate de a consulta o serie de documente de interes personal
si de a obtine, la cerere, fotocopii ale acestora. Autorul exceptiei
consideră că aceste prevederi contravin mai multor dispozitii din
Constitutie, deoarece este nemultumit de modul de solutionare a cererii sale de
a obtine fotocopii ale unor documente în vederea înaintării lor către
Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Or, asemenea aspecte nu pot fi
convertite în vicii de constitutionalitate si, prin urmare, nu intră în competenta
Curtii Constitutionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
se pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu privire la
care a fost sesizată.
Tot astfel, nu intră în competenta Curtii
Constitutionale completarea textului de lege criticat care, în opinia autorului
exceptiei, limitează categoria de acte pe care persoanele condamnate pot
să le primească în fotocopie. în plus, asa cum s-a mai pronuntat
Curtea Constitutională în jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 338
din 18 martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 257 din 1 aprilie 2008,
dreptul de a obtine fotocopierea unor documente care îl vizează pe petent
nu este un drept constitutional, o astfel de cerere nefiind admisibilă în
orice conditii.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1) din Legea nr. 275/2006
privind executarea pedepselor si a măsurilor dispuse de organele judiciare
în cursul procesului penal, exceptie ridicată de Faur Nistor Isai în
Dosarul nr. 11.337/55/2008 al Judecătoriei Arad.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 25
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58
lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 23/2008 privind
pescuitul si acvacultura
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 lit. c) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul si acvacultura,
exceptie ridicată de Federatia Pescarului Profesionist din România
„Fishing House Fluvia Ro 2003" în Dosarul nr. 2.796/229/2008 al
Judecătoriei Fetesti.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că
dispozitiile legale criticate nu încalcă prevederile din Legea
fundamentală invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele: Prin încheierea din 28 ianuarie 2009, pronuntată
în Dosarul nr. 2.796/229/2008, Judecătoria Fetesti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
58 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 23/2008 privind
pescuitul si acvacultura, exceptie ridicată de Federatia Pescarului
Profesionist din România „Fishing House Fluvia Ro 2003".
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că textul de lege criticat este
neconstitutional, deoarece împiedică proprietarul unor ambarcatiuni
să hotărască cine îsi desfăsoară activitatea pe
acestea. Se arată în acest sens de către autorul exceptiei că,
desi are calitatea de proprietar, „politia decide pe cine să pună pe
barcă si pe cine nu." Astfel, în spetă, Inspectoratul Judetean
al Politiei de Frontieră Ialomita a sanctionat contraventional pe numitul
Constantin Tănase pentru faptul că „folosea o ambarcatiune în a
cărei licentă de pescuit nu figura nici ca proprietar, si nici ca
operator."
Judecătoria Fetesti consideră că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. Se arată în acest sens că nu este încălcat
dreptul de asociere, deoarece dispozitiile art. 40 din Constitutie se
referă la libertatea de asociere a cetătenilor, iar nu la asocierea
unor societăti comerciale în vederea desfăsurării unor
activităti comerciale pentru obtinerea de profit. De asemenea, stabilirea
unor sanctiuni contraventionale chiar în ramura în care o persoană îsi
desfăsoară activitatea nu îngrădeste dreptul acesteia de a
munci, însă cu respectarea conditiilor pe care legea le impune în domeniul
respectiv. Tot astfel, stabilirea unor reguli privind economia pescuitului se
justifică prin prevederile art. 44 alin. (7) din Constitutie, prin care se
stabileste o limită a dreptului de proprietate, în sensul că
exercitarea acestuia obligă în egală măsură la respectarea
sarcinilor privind protectia mediului.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, arătând
că autorul exceptiei nu formulează niciun argument care să
justifice pretinsa încălcare a prevederilor constitutionale,
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este
constitutional, întrucât nu aduce atingere prevederilor din Legea
fundamentală invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
art. 58 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 23/2008 privind
pescuitul si acvacultura, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
180 din 10 martie 2008, având următorul cuprins: „Următoarele
fapte constituie contraventie si se sanctionează cu amenda de la 300 lei
la 600 lei [...]:
c) Încălcarea conditiilor de autorizare si/sau de
licentiere."
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că prevederile legale mentionate încalcă dispozitiile
constitutionale ale art. 40 - Dreptul de asociere, ale art. 41 - Munca
si protectia socială a muncii si ale art. 44 - Dreptul de proprietate
privată.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a
fost formulată, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată.
Astfel, stabilirea unei contraventii si sanctionarea
acesteia cu amendă reprezintă o optiune legitimă a legiuitorului,
care, cu referire la prevederile din ordonanta de urgentă criticată,
exprimă preocuparea statului pentru stabilirea unui cadru juridic pentru
administrarea sectorului pescăresc, prin conservarea si exploatarea
durabilă a resurselor piscicole în conformitate cu politica
comunitară în domeniul pescuitului, scop declarat chiar în preambulul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 23/2008.
Nu se îngrădeste astfel sub niciun aspect dreptul la
muncă si la protectia socială a muncii si nici dreptul de proprietate
privată, al cărui continut si limite sunt stabilite de lege, în
conditiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie. Tot astfel, nu poate
fi primită sustinerea potrivit căreia, prin sanctionarea
încălcării conditiilor de autorizare si licentiere impuse de lege, se
aduce atingere dreptului de asociere.
De altfel, autorul exceptiei, desi indică o serie de
texte constitutionale pretins încălcate prin norma criticată, este
nemultumit, în realitate, de sanctiunea aplicată în temeiul acestei norme,
considerând că amenda a fost dată „pe nedrept". Asemenea critici
nu intră însă în competenta de solutionare a Curtii Constitutionale,
ci a instantei de judecată învestite cu solutionarea plângerii
contraventionale.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 58 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 23/2008 privind
pescuitul si acvacultura, exceptie ridicată de Federatia Pescarului
Profesionist din România „Fishing House Fluvia Ro2003" în Dosarul nr.
2.796/229/2008 al Judecătoriei Fetesti.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 25
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47
din Legea nr. 59/1934 asupra Cecului
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 din Legea nr. 59/1934 asupra
Cecului, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Ecoforest
International" - S.R.L. în Dosarul nr. 2.831/114/2008 al Tribunalului
Buzău - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că
dispozitiile legale criticate nu încalcă prevederile din Legea
fundamentală invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 4 februarie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 2.831/114/2008, Tribunalul Buzău - Sectia comercială
si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 din Legea nr. 59/1934
asupra Cecului, exceptie ridicată de Societatea Comercială
„Ecoforest International" - S.R.L.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că textul de lege
criticat este neconstitutional, deoarece, stabilind că toti cei care s-au
obligat prin cec sunt tinuti solidar către posesor, în conditiile în care
trăgătorul nu are nicio datorie către beneficiar, încalcă
libertatea economică.
Tribunalul Buzău - Sectia comercială si de
contencios administrativ consideră
că solutia legislativă criticată nu relevă niciun fine de
neconstitutionalitate, dreptul pentru realizarea accesului liber la o
activitate economică astfel cum este garantat prin art. 45 din Constitutie
nefiind înfrânt.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este
constitutional, întrucât nu aduce atingere prevederilor din Legea
fundamentală invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
art. 47 din Legea nr. 59/1934 asupra Cecului, publicată în Monitorul
Oficial nr. 100 din 1 mai 1934, cu modificările si completările
ulterioare, având următorul cuprins: „Toti cei care s-au obligat prin
cec sunt tinuti solidar către posesor.
Posesorul are dreptul de urmărire împotriva tuturor,
individual sau colectiv, fără a fi tinut să observe ordinea în
care s-au obligat.
Acelasi drept îl are oricare semnatar care a plătit
cecul.
Actiunea pornită împotriva unuia din obligati nu
împiedică urmărirea celorlalti, chiar dacă sunt posteriori
aceluia împotriva căruia s-a procedat mai întâi."
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
invocă dispozitiile art. 45 din Constitutie - Libertatea
economică.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a
fost formulată, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată.
Dispozitiile legale criticate, care stabilesc că
toti cei care s-au obligat prin cec sunt tinuti solidar către posesor,
care are drept de urmărire împotriva tuturor, individual sau colectiv,
fără a fi tinut să observe ordinea în care s-au obligat,
instituie o procedură specială în materia executării creantelor,
derogatorie de la dreptul comun, prin intermediul căreia se urmăreste
recuperarea într-un timp cât mai scurt a acestor creante, si nu aduc atingere
sub niciun aspect accesului liber al persoanei la o activitate economică,
liberei initiative si exercitării acestora în conditiile legii.
De altfel, asa cum a mai statuat Curtea
Constitutională în jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia nr. 716 din
13 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 756 din 7 noiembrie
2007, specificul domeniului supus reglementării, si anume regimul juridic
al cecului ca instrument de plată, a impus adoptarea unor solutii diferite
fată de cele din dreptul comun, legiuitorul având, conform atributiilor
stabilite de art. 126 alin. (2) din Constitutie, dreptul exclusiv de a
reglementa prin lege procedura de judecată, cu conditia respectării
celorlalte dispozitii din Constitutie.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 47 din Legea nr. 59/1934 asupra Cecului, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Ecoforest International" -
S.R.L. în Dosarul nr. 2.831/114/2008 al Tribunalului Buzău - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 25
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin.
(1) si (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 si ale art. 7
alin. (9) teza finală din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin – procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 7 alin. (1) si (3) din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004 si ale art. 7 alin. (9) teza finală din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, exceptie
ridicată de asociatiile de proprietari nr. 107, 132 si 192 din Târgoviste
în Dosarul nr. 3.246,1/120/2008 al Tribunalului Dâmbovita - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde, pentru partea
Primăria Municipiului Târgoviste, reprezentată de primar, consilier
juridic Alice-Alina Suica, cu delegatie depusă la dosar, lipsind celelalte
părti, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Magistratul-asistent învederează Curtii faptul
că partea Arhiepiscopia Târgoviste a trimis la dosar note scrise prin care
solicită respingerea exceptiei si judecarea în lipsă. De asemenea,
informează că apărătorul ales al autorilor exceptiei a
transmis la dosar o cerere de amânare a judecării cauzei, din cauza imposibilitătii
sale de prezentare din motive medicale, sens în care anexează
împuternicirea avocatială, precum si certificatul de concediu medical
eliberat de medicul de familie, care atestă însă doar perioada
acordării concediului medical, nu si afectiunea pentru care acesta a fost
necesar.
Presedintele Curtii pune în discutie cererea
formulată.
Partea prezentă lasă la aprecierea Curtii, iar
reprezentantul Ministerului Public se opune acordării unui nou termen de
judecată, arătând că autorii exceptiei au avut suficient timp,
de la momentul invocării acesteia si până la primul termen de
judecată, să-si pregătească apărarea, iar avocatul
ales avea obligatia substituirii sale în caz de imposibilitate de prezentare;
în plus, certificatul de concediu medical anexat nu este suficient de
convingător, deoarece nu precizează motivul medical pentru care
acesta a fost necesar a fi acordat.
Deliberând, Curtea respinge cererea, în temeiul art. 14
din Legea nr. 47/1992 si al art. 156 alin. 1 din Codul de procedură
civilă, si, în continuare, acordă cuvântul părtii prezente
asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocate în cauză.
Reprezentantul părtii Primăria Municipiului
Târgoviste, prin primar, solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, în acord cu jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale, respectiv Decizia nr. 1.246/2008.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate.
Arată, în acest sens, că, prin Decizia nr. 1.355/2008, Curtea
Constitutională a respins exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 7 alin. (1) si (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
răspunzând, prin argumentele acolo retinute, unor critici de
neconstitutionalitate asemănătoare celor formulate si în prezenta
cauză, astfel că aceeasi solutie se impune a fi mentinută în
continuare. Cât priveste dispozitiile art. 7 alin. (9) teza finală din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
constructii, criticate, sustine că nici acestea nu încalcă normele
constitutionale invocate. Arată, pe de o parte, că nu se poate
pretinde egalitate de tratament juridic între persoanele fizice si juridice,
iar, pe de altă parte, că titularul unei autorizatii de construire
este cel mai în măsură să cunoască situatia reală a
imobilului, si nu autoritatea publică emitentă a acelei autorizatii,
astfel că tot lui îi revine, în mod firesc, răspunderea pentru
eventualele prejudicii ulterioare ce decurg din existenta, la momentul emiterii
actului administrativ, a unor litigii aflate pe rolul instantelor
judecătoresti privind acel imobil. în plus, critica de
neconstitutionalitate priveste, de fapt, modalitatea de interpretare a textului
de lege criticat, precum si anumite omisiuni de reglementare, aspecte ce nu pot
fi retinute de instanta de contencios constitutional.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 30 ianuarie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 3.246, 1/120/2008, Tribunalul Dâmbovita - Sectia comercială
si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) si (3) din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 si ale art. 7 alin. (9) teza
finală din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor
de constructii.
Exceptia a fost ridicată de asociatiile de
proprietari nr. 107, 132 si 192 din Târgoviste într-o cauză de contencios
administrativ având ca obiect o actiune în anulare a unui act administrativ si
suspendarea unor lucrări de constructii până la solutionarea
irevocabilă a litigiului.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că prevederile art. 7 din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, stabilind obligatia
îndeplinirii unei proceduri prealabile adresării instantei de
judecată, îngrădesc accesul liber la justitie, inclusiv sub aspectul
alin. (4) al art. 21 din Constitutie, care garantează caracterul
facultativ si gratuit al jurisdictiilor speciale administrative.
Dispozitiile art. 7 alin. (9) teza finală din Legea
nr. 50/1991 încalcă principiul egalitătii în drepturi, stabilit de
art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, deoarece consacră „o prezumtie
legală absolută a nerăspunderii în fata legii si a autoritătilor
administrative", în sensul că autoritatea publică nu este
responsabilă pentru prejudiciile cauzate prin emiterea unei autorizatii de
construire ilegale, desi la acel moment „exista un litigiu pe rolul instantei
judecătoresti, privitor la imobil".
Tribunalul Dâmbovita - Sectia comercială si de
contencios administrativ apreciază
că textele de lege criticate nu vin în contradictie cu prevederile
constitutionale invocate, exceptia de neconstitutionalitate fiind
neîntemeiată.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Instituirea
prin lege a obligatiei parcurgerii procedurii prealabile, în conditiile art. 7
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, nu are semnificatia
negării liberului acces la judecată, astfel cum arată Curtea
Constitutională prin deciziile nr. 687/2008, nr. 927/2007 si nr. 382/2007.
în ceea ce priveste sustinerile ce vizează neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 7 alin. (9) din Legea nr. 50/1991, Guvernul consideră
că acestea nu pot fi retinute, deoarece textul criticat nu contine în sine
norme cu caracter discriminatoriu, pe de o parte, iar pe de altă parte,
acestea nu constituie veritabile critici de neconstitutionalitate, ci mai
degrabă interpretări proprii si fără temei ale autorului
exceptiei. Oricum, se mentionează că textul atacat are menirea de a
atentiona însusi solicitantul autorizatiei de construire să depună
diligentă în raport cu autoritătile emitente, deoarece, în calitate
de proprietar, este singurul care poate cunoaste eventualele situatii litigioase
ce pot interveni asupra imobilului său.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile art. 7 alin. (1) si
(3) din Legea nr. 554/2004 si ale art. 7 alin. (9) teza finală din Legea
nr. 50/1991 sunt constitutionale. în esentă, se arată că, prin
instituirea procedurii prealabile, legiuitorul nu a urmărit restrângerea
accesului liber la justitie, ci, exclusiv, instaurarea unui climat de ordine
indispensabil în vederea exercitării dreptului prevăzut de art. 21
din Constitutie, si anume prevenirea abuzurilor si protectia drepturilor si
intereselor legitime ale celorlalte părti. Totodată, principiul
egalitătii, prevăzut de art. 16 din Legea fundamentală, nu
implică si egalitatea de tratament juridic între cetăteni si autoritătile
publice si, atât timp cât norma criticată este aplicată în mod
nediscriminatoriu destinatarilor săi, acest principiu este pe deplin
respectat.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului si cel al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 7 alin. (1) si (3) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.154 din 7 decembrie
2004, modificată si completată de Legea nr. 262/2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, având următorul continut:
- Art. 7 alin. (1) si (3): „(1) Înainte de a se adresa
instantei de contencios administrativ competente, persoana care se
consideră vătămată într-un drept al său ori într-un
interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie să solicite
autoritătii publice emitente sau autoritătii ierarhic superioare,
dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data
comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia.
(...)
(3) Este îndreptătită
să introducă plângere prealabilă si persoana
vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim,
printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de
drept, din momentul în care a luat cunostintă, pe orice cale, de existenta
acestuia, în limitele termenului de 6 luni prevăzut la alin. (7)."
De asemenea, obiect al exceptiei îl constituie si
prevederile art. 7 alin. (9) teza finală din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executării lucrărilor de constructii, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie
2004, modificate prin art. unic pct. 9 din Legea nr.
119/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 122/2004
pentru modificarea art. 4 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 16 mai 2005. Textul legal criticat are următoarea redactare:
- Art. 7 alin. (9) teza finală: „[...]
Autoritatea emitentă a autorizatiei nu este responsabilă pentru
eventualele prejudicii ulterioare cauzate de existenta, la momentul emiterii
actului, a unor litigii aflate pe rolul instantelor judecătoresti privind
imobilul- teren si/sau constructii- apartinând exclusiv
solicitantului."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate invocă
prevederile art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 21 alin. (1), (2) si (4) din
Constitutie, referitoare la principiul egalitătii în drepturi, respectiv
la liberul acces la justitie.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate
invocată, Curtea Constitutională constată că a mai
exercitat controlul de constitutionalitate asupra prevederilor de lege
criticate, prin prisma acelorasi critici ca si cele formulate în cauza de
fată si prin raportare la aceleasi texte din Constitutie. Astfel, în ceea
ce priveste dispozitiile art. 7 alin. (1) si (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, pot fi amintite cu titlu exemplificativ Decizia nr.
1.039 din 9 octombrie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I,
nr. 761 din 11 noiembrie
2008, sau Decizia nr. 687 din 12 iunie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 25 iulie 2008, prin care Curtea a respins exceptia ca
neîntemeiată, retinând, în esentă, că „instituirea recursului
prealabil sau gratios reprezintă o modalitate simplă, rapidă si
scutită de taxa de timbru, prin care persoana vătămată
într-un drept al său de o autoritate publică are posibilitatea de a
obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului său legitim
direct de la organul emitent". Pentru identitate de ratiune si în lipsa
unor elemente noi care să determine modificarea jurisprudentei la care s-a
făcut referire, atât solutia, cât si considerentele ce au fundamentat-o se
mentin si în prezenta cauză.
De asemenea, prin Decizia nr. 142 din 20 februarie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 213 din 29 martie 2007,
Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin.
(9) teza a doua din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de constructii, arătând că acestea nu împiedică
liberul acces la justitie si nici nu impietează asupra dreptului
părtilor la un proces echitabil, deoarece „autorizatia de construire
emisă de autoritatea administratiei publice, sub rezerva lipsei
responsabilitătii pentru eventualele prejudicii ulterioare cauzate de
existenta, la momentul emiterii actului, a unor litigii aflate pe rolul instantelor
judecătoresti, este supusă controlului judecătoresc al instantei
de contencios administrativ".
Fată de aceste considerente, valabile si în prezenta
cauză, Curtea mai constată că textul de lege criticat nu
contravine nici principiului egalitătii în drepturi a cetătenilor,
consacrat de art. 16 din Constitutie si invocat de autorul exceptiei din
perspectiva unei pretinse identităti de tratament juridic a persoanei
fizice cu cel specific persoanei juridice. Or, Curtea a statuat constant în
jurisprudenta sa în materie, de pildă Decizia nr. 140/1996, că
tratamentul juridic diferit pentru situatii diferite este admisibil si
justificat tocmai de cerinta ca egalitatea în fata legii să nu atragă
privilegii sau discriminări. In opinia autorului exceptiei, autoritatea
administratiei publice, emitentă a unei autorizatii de construire, ar
trebui să fie în egală măsură responsabilă fată
de eventualele prejudicii ulterioare cauzate de existenta, la momentul emiterii
actului, a unor litigii aflate pe rolul instantelor judecătoresti privind
imobilul în cauză (teren sau constructie), la fel ca si solicitantul
actului, sau chiar exclusiv responsabilă, având în vedere că acea
autorizatie este „ilegală". Or, pentru emiterea autorizatiei de
construire este solicitată dovada, în copie legalizată, a titlului
asupra imobilului, teren si/sau constructii, ceea ce echivalează cu
prezumtia relativă de proprietate. Totodată, situatia reală a
acelui imobil (litigioasă sau nu) nu poate fi cunoscută cel mai exact
decât de proprietarul său, care are si calitatea de titular al
autorizatiei si care, de asemenea, este prezumat a fi de
bună-credintă, în sensul că interesul său legitim îl
constituie eliberarea unei autorizatii de construire privind un imobil asupra
căruia, la momentul emiterii acesteia, are un titlu cert de proprietate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 7 alin. (1) si (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 si
ale art. 7 alin. (9) teza finală din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii, exceptie ridicată de
asociatiile de proprietari nr. 107, nr. 132 si nr. 192 din Târgoviste în
Dosarul nr. 3.246, 1/120/2008 al Tribunalului Dâmbovita - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 25
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |