MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
PARTEA I
Anul 177
(XXI) - Nr.
542 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 4
august 2009
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 623 din 28 aprilie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin.
(2) din Legea nr. 26/1990 privind Registrul comertului
Decizia nr. 699 din 5 mai 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. 1
din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor
economice sau bugetare de stat
Decizia nr. 704 din 5 mai 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 39 alin.
(1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale de Integritate
Decizia nr. 709 din 5 mai 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin.
(1) lit. c) din Legea hr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetătenilor
români în străinătate
Decizia nr. 867 din 16 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor mentiunii de
la pct. VI din
anexa la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat
Decizia nr. 984 din 30 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 2 si 3 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda
în anul 2008 personalului din învătământ
Decizia nr. 1.009 din 7 iulie 2009
privind constitutionalitatea dispozitiilor art. 89 alin. (1), (3) si (8),
precum si ale art. 114 si 115 din Regulamentul Senatului
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
817. - Hotărâre privind
transmiterea din domeniul public al statului si din administrarea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor în administrarea Penitenciarului
Craiova a unui imobil situat în judetul Olt, municipiul Caracal, DN 54
Caracal-Corabia
818. - Hotărâre privind
transmiterea din domeniul public al statului si din administrarea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor în administrarea Penitenciarului
Oradea a două imobile situate în judetul Bihor, comuna Sânmartin, satul
Cihei
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE AASIGURÂRILOR
557. - Decizie privind autorizarea
functionării ca broker de asigurare a Societătii Comerciale STRASIG
BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
559. - Decizie privind autorizarea
functionării ca broker de asigurare a Societătii Comerciale VIENNA
BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
Rectificări la :
- Legea nr.
243/2009;
- Hotărârea
Guvernului nr. 753/2009
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 28 aprilie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6
alin. (2) din Legea nr. 26/1990 privind Registrul comertului
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 privind Registrul
comertului, exceptie ridicată de Societatea Comercială Astra - SA.
din Pitesti în Dosarul nr. 937/46/2007 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate.
Invocă jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 14 decembrie 2007, pronuntată în
Dosarul nr. 937/46/2007, Curtea de Apel Pitesti - Sectia comercială si
de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea nr. 26/1990
privind Registrul comertului, exceptie ridicată de Societatea
Comercială Astra - S.A. din Pitesti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că prevederile de lege
criticate contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 20 alin. (1), art.
21, art. 24 alin. (1)si art. 129 din Constitutie, precum si art. 6 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
deoarece prevede în mod restrictiv posibilitatea de a se ataca încheierile
judecătorului delegat privitoare la înmatricularea si orice alte
înregistrări în registrul comertului, numai pe calea recursului,
instituindu-se în felul acesta, pentru persoanele interesate să atace
aceste încheieri, un regim discriminator în raport cu justitiabilii din cauzele
solutionate prin hotărâri judecătoresti supuse tuturor căilor de
atac.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia comercială si de
contencios administrativ consideră
exceptia neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, prevederile de lege criticate raportate la
dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 privind Registrul
comertului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 49 din 4 februarie
1998, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 161/2003 privind unele
măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitătilor
publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si
sanctionarea coruptiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 279 din 21
aprilie 2003.
Textul de lege criticat are următoarea redactare: „încheierile
judecătorului delegat privitoare la înmatriculare sau la orice alte
înregistrări în registrul comertului sunt executorii de drept si sunt
supuse numai recursului."
Dispozitiile constitutionale invocate a fi încălcate
sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 20 alin.
(1) referitor la tratatele internationale privind drepturile omului, art. 21
care consacră accesul liber la justitie, art. 24 alin. (1) privind dreptul
la apărare si art. 129 privind folosirea căilor de atac. Este
invocată si încălcarea art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate pentru critici similare.
Astfel, prin Decizia nr. 873 din 10 iulie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 580 din 1 august 2008,
Curtea a statuat că acest text de lege este constitutional, retinând
că posibilitatea de a efectua înregistrări în registrul comertului
atât în baza hotărârilor judecătorului delegat, cât si a unor
hotărâri irevocabile nu pune un semn de egalitate între natura si
specificul cauzelor care au avut ca rezultat pronuntarea acestor acte. Astfel,
încheierile judecătorului delegat se pronuntă în urma
solicitării pentru efectuarea înmatriculării sau a unor
înregistrări în registrul comertului si a depunerii actelor necesare în
acest sens si vizează respectarea conditiilor necesare pentru a se face
înregistrarea. În schimb, cauzele în care deja s-au pronuntat hotărâri
irevocabile ce trebuie mentionate în registrul comertului pot avea naturi si
obiecte diferite, despre care trebuie să se facă mentiune în
registrul comertului, asa cum cere art. 21 din Legea nr. 26/1990, si în functie
de care legiuitorul, în conformitate cu art. 126 alin. (2) din Constitutie,
poate stabili reglementări procedurale diferite.
Referitor la critica potrivit căreia textul de lege
criticat prevede că încheierile judecătorului delegat sunt supuse
numai recursului, Curtea a statuat că nici dispozitiile constitutionale,
nici cele ale Conventiei europene a drepturilor omului nu conditionează
accesul la justitie de existenta unui dublu grad de jurisdictie, exceptie
făcând doar cauzele penale, astfel că argumentele de
neconstitutionalitate apar ca fiind neîntemeiate.
Considerentele si solutia deciziei mentionate sunt
valabile si în cauza de fată, întrucât nu au intervenit elemente noi de
natură a determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 6 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 privind Registrul comertului, exceptie
ridicată de Societatea Comercială Astra - S.A. din Pitesti în Dosarul
nr. 937/46/2007 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia comercială si de
contencios administrativ.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 28
aprilie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent, Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 mai 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin.
1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor
economice sau bugetare de stat
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de
locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile statului si
din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, exceptie
ridicată de Societatea Comercială Daewoo Mangalia Heavy Industries -
S.A. în Dosarul nr. 1.579/254/2008 al Judecătoriei Mangalia.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul
exceptiei, avocata Fănica Purcăreată, precum si avocatul Alex
Burcut pentru partea lalcin Omer. Lipseste Societatea Comercială Santierul
Naval 2 Mai Mangalia, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Presedintele dispune a se face apelul si în Dosarele nr.
728D/2009, nr. 729D/2009, nr. 730D/2009, nr. 731 D/2009 si nr. 732D/2009, care
au acelasi obiect al exceptiei de neconstitutionalitate.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul
exceptiei, avocata Fănica Purcăreată, precum si avocatul Alex
Burcut pentru părtile Ion Gale, Gheorghe Hrituc si Romică Preda,
lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea acestor
dosare având în vedere identitatea de obiect a exceptiilor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord ca
aceste dosare să fie conexate.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune
conexarea Dosarelor nr. 728D/2009, nr. 729D/2009, nr. 730D/2009, nr. 731D/2009
si nr. 732D/2009 la Dosarul nr. 306D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Avocatul autorului exceptiei solicită admiterea
exceptiei pentru aceleasi motive pe care Ie-a invocat în fata instantei de
judecată.
Avocatul celorlalte părti prezente solicită
respingerea exceptiei, invocând jurisprudenta Curtii Constitutionale. Depune
note scrise în acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate.
Invocă jurisprudenta în materie a Curtii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor,
constată următoarele:
Prin încheierile din 7 ianuarie 2009 si din 12 ianuarie
2009, pronuntate în Dosarele nr. 1.579/254/2008, nr. 1.516/254/2008, nr.
1.501/254/2008, nr. 1.592/254/2008, nr. 1.596/254/2008 si nr. 1.505/254/2008,
Judecătoria Mangalia a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992
privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau bugetare de
stat, exceptie ridicată de Societatea Comercială Daewoo Mangalia
Heavy Industries - S.A.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că prevederile de lege criticate
contravin art. 44, art. 53 si art. 136 din Constitutie, precum si art. 1 din
Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, în măsura în care se interpretează
că obligatia de a vinde locuintele închiriate - construite din fondurile
statului si din fondurile unitătilor economice - se transmite nelimitat în
timp, indiferent de faptul că bunul a trecut în patrimoniul altei persoane
printr-un act juridic translativ de proprietate.
Judecătoria Mangalia, în Dosarul 306D/2009, si-a exprimat opinia în sensul
că exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată, deoarece
obligarea prin lege a tertilor dobânditori de a vinde propriilor chiriasi la
pret de protectie socială locuintele construite din fondurile statului si
din fondurile unitătilor economice constituie o gravă atingere a
dreptului de proprietate.
În celelalte dosare instanta consideră că
textul de lege este constitutional.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere
ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia este neîntemeiată. Invocă jurisprudenta în materie a
Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor prezente, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate raportate la dispozitiile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei îl reprezintă prevederile art. 7
alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu
altă destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitătilor economice sau bugetare de stat, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, potrivit cărora: „Locuintele construite
din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, până la data
intrării în vigoare a prezentei legi, altele decât locuintele de
interventie, vor fi vândute titularilor contractelor de închiriere, la cererea
acestora, cu plata integrală sau în rate a pretului, în conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi."
În opinia autoarei exceptiei de neconstitutionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse
în art. 44 privind dreptul de proprietate, art. 53 privind restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti si art. 136 referitor la
proprietate. De asemenea, sunt invocate prevederile art. 1 paragraful 1 din
primul Protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia, Curtea retine următoarele:
Prin numeroase decizii, ca, de exemplu, Decizia nr. 113
din 19 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 185 din 11 martie 2008,
si Decizia nr. 814 din 3 iulie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
574 din 30 iulie 2008, Curtea a statuat, în esentă, că art. 7 din
Legea nr. 85/1992 consacră o normă de justitie socială, întrucât
dă posibilitatea chiriasilor să cumpere locuintele la construirea
cărora au contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal-juridic.
În cazul privatizării unitătilor din ale
căror fonduri a fost construită locuinta ce a făcut obiectul
vânzării, obligatia de vânzare către chiriasi, prevăzută de
dispozitiile Legii nr. 85/1992, este - astfel cum a statuat Curtea
Constitutională - o obligatie in rem, instituită în
considerarea obiectului (locuinta construită din fondurile unitătii
economice sau bugetare), iar nu o obligatie in personam, reglementată
în considerarea subiectului, societatea comercială ce a luat nastere pe
calea privatizării.
În ceea ce priveste pretinsa încălcare a
dispozitiilor art. 53 din Constitutie, Curtea a retinut că acestea sunt
aplicabile numai în ipoteza în care există o restrângere a
exercitării drepturilor si libertătilor fundamentale, restrângere
care, însă, nu a fost constatată de Curte.
Considerentele si solutia deciziilor mentionate îsi mentin
valabilitatea si în prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente
noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudente.
Pentru motivele expuse mai sus, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu
altă destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitătilor economice sau bugetare de stat, exceptie ridicată de
Societatea Comercială Daewoo Mangalia Heavy Industries - S.A. în Dosarele
nr. 1.579/254/2008, nr. 1.516/254/2008, nr. 1.501/254/2008, nr. 1.592/254/2008,
nr. 1.596/254/2008 si nr 1.505/254/2008 ale Judecătoriei Mangalia.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 mai
2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 mai 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 39
alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale de Integritate
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr.
144/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de
Integritate, exceptie ridicată de Mariana Neagu în Dosarul nr.
14.541/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Presedintele dispune a se face apelul si în Dosarele nr.
615D/2009, nr. 682D/2009 si nr. 683D/2009,care au acelasi obiect al exceptiei
de neconstitutionalitate.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea acestor
dosare având în vedere identitatea de obiect a exceptiilor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord ca
aceste dosare să fie conexate.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune
conexarea Dosarelornr. 615D/2009, nr. 682D/2009 si nr. 683D/2009 la Dosarul nr.
614 D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate.
Invocă jurisprudenta în materie a Curtii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor,
constată următoarele:
Prin încheierile din 6 octombrie 2008, 12 februarie 2009
si 14 ianuarie 2009, pronuntate în Dosarele nr. 14.541/299/2008, nr.
14.643/299/2008, nr. 19.197/299/2008 si nr. 21.116/299/2008, Judecătoria
Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr.
144/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de
Integritate, exceptie ridicată de Mariana Neagu, Daniela Boda,
Alexandra-Danieia Gheorghe si Mihai Eduard Frasin.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în esentă, că
prevederile de lege criticate contravin dispozitiilor art. 4 alin. (2) si art.
53 din Constitutie, deoarece includ în categoria persoanelor care au obligatia
declarării averii personalul din institutiile publice implicate în
procesul de privatizare angajat cu contract individual de muncă, iar nu si
personalul din celelalte institutii publice.
Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti, în Dosarele nr. 614D/2009 si nr. 615D/2009, considera
că exceptia este întemeiată, arătând că prevederile de lege
criticate contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie, întrucât instituirea
prin aceste prevederi a unei obligatii în sarcina personalului contractual din
institutiile implicate în procesul de privatizare excedează scopului
legii.
În celelalte dosare instanta consideră că
exceptia este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere
ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la
dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 359 din 25 mai 2007,
având următoarea redactare: „(1) Următoarele categorii de persoane
au obligatia declarării averii si a intereselor:
[...]
34. personalul institutiilor publice implicate în
realizarea procesului de privatizare."
Textele constitutionale considerate a fi încălcate
sunt cele ale art. 4 alin. (2) referitoare la criteriile nediscriminării
si art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertăti.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, asupra constitutionalitătii prevederilor de lege
criticate, Curtea s-a pronuntat în mai multe cazuri având o motivare
similară. Astfel, prin Decizia nr. 1.412/2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 13 martie 2008, si Decizia nr. 75/2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 240 din 10 aprilie 2009, Curtea a statuat că
reglementarea criticată nu contine dispozitii discriminatorii în sensul
art. 4 alin. (2) si art. 16 din Constitutie, ci se aplică în egală
măsură tuturor persoanelor aflate în situatia prevăzută de
norma legală. Obligatia instituită prin această reglementare
este justificată de necesitatea prevenirii faptelor de coruptie de
către anumite categorii de personal individualizate de legiuitor si nu
poate fi caracterizată ca o restrângere a exercitiului drepturilor sau al
unor libertăti consacrate în Constitutie.
Considerentele si solutia deciziilor mentionate îsi
mentin elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei
valabilitatea si în prezenta cauză, întrucât nu au intervenit
jurisprudente.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, exceptie
ridicată de Mariana Neagu, Daniela Boda, Alexandra-Daniela Gheorghe si
Mihai Eduard Frasinîn Dosarele nr. 14.541/299/2008, nr. 14.643/299/2008, nr.
19.197/299/2008 si nr. 21.116/299/2008 ale Judecătoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 mai
2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 mai 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a
cetătenilor români în străinătate
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetătenilor români în
străinătate, exceptie ridicată de Adrian-Dragos
Crăcăna în Dosarul nr. 11.692/245/2008 al Judecătoriei lasi.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 28
aprilie 2009 si au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când
Curtea a amânat pronuntarea la data de 5 mai 2009.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 20 noiembrie 2008, pronuntată în
Dosarul nr. 11.692/245/2008, Judecătoria lasi a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
30 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii
a cetătenilor români în străinătate, exceptie ridicată
de Adrian-Dragos Crăcăna.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că prevederile de lege criticate
contravin art. 16 si 44 din Constitutie, deoarece permit iesirea din tară si
stabilirea domiciliului în străinătate unui minor care a fost
încredintat unuia dintre părinti, fără a se cere
consimtământul celuilalt părinte, ceea ce are drept consecintă
restrângerea exercitării drepturilor părintesti prevăzute pentru
acesta din urmă.
Judecătoria lasi consideră exceptia neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
că exceptia este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege
criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 30 alin (1) lit. c) din Legea nr. 248/2005 privind regimul
liberei circulatii a cetătenilor români în străinătate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 682 din 29 iulie 2005,
asa cum au fost modificate prin art. I pct. 23 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
207/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 831 din 10 decembrie
2008, cu următoarea redactare: „(1) Organele politiei de frontieră
permit iesirea din România a cetătenilor români minori numai dacă
sunt însotiti de o persoană fizică majoră, în următoarele
cazuri:
[...]
c) minorului care este titular al unui document de
călătorie individual ori, după caz, al unei cărti de
identitate si călătoreste în străinătate împreună cu
unul dintre părinti i se permite iesirea în aceleasi conditii si
împreună cu acesta, fără a mai fi necesară declaratia
celuilalt părinte, numai dacă părintele însotitor face dovada
faptului că minorul i-a fost încredintat prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă si
irevocabilă."
Dispozitiile constitutionale invocate sunt cele ale art.
16 privind egalitatea în drepturi si ale art. 44 privind dreptul de
proprietate.
Examinând exceptia, Curtea constată că Legea
nr. 248/2005 nu reglementează ipoteza exercitării abuzive a
drepturilor părintesti de către părintele divortat căruia i
s-a încredintat copilul spre crestere si educare, aceasta constituind obiectul
altor reglementări specifice domeniului protectiei copilului, astfel
că motivul de neconstitutionalitate invocat nu priveste textul de lege
criticat, ca atare, ci aplicarea acestuia, aspect care, potrivit art. 2 alin.
(2) si (3) din Legea nr. 47/1992, excedează competentei instantei de
contencios constitutional.
Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, „Sunt
neconstitutionale prevederile actelor [...] care încalcă dispozitiile sau
principiile Constitutiei", alin. (3) al aceluiasi articol stabilind
că instanta constitutională „se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată
[...]".
Curtea Constitutională a statuat în repetate rânduri
că nu intră în atributiile sale cenzurarea aplicării legii de
către instantele judecătoresti, controlul judecătoresc
realizându-se exclusiv în cadrul sistemului căilor de atac prevăzut
de lege. În acest sens, potrivit art. 126 alin. (1) din Constitutie, „Justitia
se realizează prin înalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte
instante judecătoresti stabilite de lege".
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de
voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetătenilor români în
străinătate, exceptie ridicată de Adrian-Dragos
Crăcăna în Dosarul nr. 11.692/245/2008 al Judecătoriei lasi.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 mai
2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor mentiunii
de la pct. VI
din anexa la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Benke Károly - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor anexei VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat, exceptie ridicată de Alexander
Hollinger în Dosarul nr. 6.530/3/2008 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
VII-a civilă si pentru cauze privind conflicte de muncă si
asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
exceptiei, lipsind cealaltă parte, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul autorului exceptiei, care solicită admiterea
acesteia, arătând că textul legal este neconstitutional, întrucât
contravine principiului neretroactivitătii legii, în sensul că al
13-lea salariu nu este luat în calcul la stabilirea pensiei, desi acesta nu era
exceptat expres de la plata contributiilor de asigurări sociale, potrivit
Decretului nr. 389/1972.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate invocate, ca inadmisibile,
întrucât aceasta nu este motivată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 2 februarie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 6.530/3/2008, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a
civilă si pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări
sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor anexei VI
din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul
public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, exceptie ridicată de Alexander Holjinger într-o
cauză având ca obiect recalculare pensie.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se invocă, în mod generic, încălcarea principiului
egalitătii în drepturi si al neretroactivitătii legii.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a civilă si
pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale apreciază exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.
Avocatul Poporului apreciază că textele legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului si
ale părtii prezente, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a
fost formulat, îl constituie prevederile anexei VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
119 din 7 februarie 2005, aprobată prin Legea nr. 78/2005, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005. În realitate, Curtea
observă că prevederile criticate sunt cele ale mentiunii de la pct. VI
din anexa la Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de
stat, care au următorul cuprins:
„Nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului mediu
anual, întrucât nu au făcut parte din baza de calcul a pensiilor, conform
legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001:
- formele de retribuire în acord sau cu bucata, în
regie ori după timp, pe bază de tarife sau cote procentuale;
- participarea la beneficii a oamenilor muncii din
unitătile economice;
- premiile anuale si premiile acordate în cursul anului
pentru realizări deosebite;
- recompensele cu caracter limitat, acordate
personalului din unele sectoare de activitate;
- diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile
de delegare, detasare si transfer;
- drepturile de autor;
- drepturile plătite potrivit dispozitiilor
legale, în cazul desfacerii contractului de muncă;
- al 13-lea salariu;
- alte sporuri care nu au avut caracter
permanent". Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2)
privind neretroactivitatea legii si ale art. 16 privind egalitatea în drepturi.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate
ridicată, se observă că aceasta este nemotivată, autorul
exceptiei mentionând doar în mod formal principiile constitutionale pretins
încălcate, fără a arăta în ce constă contradictia
relevată. În consecintă, se încalcă dispozitiile imperative ale
art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă si motivate", astfel
încât exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii legale este
inadmisibilă.
Simpla enumerare în sustinerea exceptiei a unor prevederi
sau principii constitutionale pretins încălcate nu este de natură
să satisfacă exigentele art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. De
altfel, în acest sens, Curtea s-a mai pronuntat prin numeroase decizii, dintre
care, cu titlu exemplificativ, se retin: Decizia nr. 627 din 29 mai 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 555 din 23 iulie 2008,
Decizia nr. 465 din 17 mai 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
367 din 30 mai 2007, Decizia nr. 517 din 8 mai 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 2 iunie 2008, Decizia nr. 245 din 19
februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 166 din 17 martie 2009.
În final, Curtea retine că motivarea exceptiei
trebuie să fie făcută chiar prin actul de sesizare al Curtii,
pentru a fi posibilă exercitarea controlului de constitutionalitate. Astfel,
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate direct în fata Curtii nu
acoperă cerinta imperativă a motivării exceptiei drept conditie
cu privire la sesizarea Curtii. În aceste conditii, Curtea constată
că nemotivarea exceptiei de neconstitutionalitate în fata instantei a
quo contravine textului art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. De altfel,
în acelasi sens, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 349 din 18 aprilie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 421 din 16 mai 2006.
În consecintă, Curtea urmează să
respingă ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A. d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor mentiunii de la pct. VI
din anexa la Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de
stat, exceptie ridicată de Alexander Hollinger în Dosarul nr. 6.530/3/2008
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a civilă si pentru cauze
privind conflicte de muncă si asigurări sociale.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 16
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 30 iunie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învătământ
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Károly - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învătământ, exceptie ridicată de Sindicatul Liber din
învătământ Călărasi în Dosarul nr. 2.525/116/2008 al
Tribunalului Călărasi - Sectia civilă.
La apelul nominal răspunde Sindicatul Liber din
învătământ Călărasi, prin consilier juridic cu delegatie la
dosar, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Presedintele dispune a se face apelul si în dosarele nr.
628D/2009, nr. 854D/2009, nr. 899D/2009, hr. 930D/2009, nr. 1.045D/2009, nr.
1.046D/2009, nr. 1.050D-1.052D/2009 si nr. 1.104D/2009, având ca obiect o
exceptie de neconstitutionalitate identică cu cea ridicată în Dosarul
nr. 593D/2009.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate în dosarele sus-mentionate, din
oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor nr. 628D/2009, nr. 854D/2009, nr.
899D/2009, nr. 930D/2009, nr. 1.045D/2009, nr. 1.046D/2009, nr.
1.050D-1.052D/2009 si nr. 1.104D/2009 la Dosarul nr. 593D/2009.
Reprezentantii părtilor prezente, precum si cel al
Ministerului Public sunt de acord cu măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 628D/2009, nr. 854D/2009,
nr. 899D/2009, nr. 930D/2009, nr. 1.045D/2009, nr. 1.046D/2009, nr.
1.050D-1.052D/2009 si nr. 1.104D/2009 la Dosarul nr. 593D/2009, care este
primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
Curtii acordă cuvântul reprezentantului autorilor exceptiei, care, în
esentă, solicită admiterea acesteia pentru faptul că ordonanta
de urgentă adoptată de Guvern contravine vointei Parlamentului asa
cum aceasta a fost exprimată prin Legea nr. 221/2008.
Ministerului Public solicită respingerea ca
devenită inadmisibilă a exceptiei de neconstitutionalitate, întrucât,
prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009, nepublicată încă, Curtea a
constatat neconstitutionalitatea textelor de lege criticate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor,
constată următoarele:
Prin încheierile din 30 ianuarie 2009, 12 ianuarie 2009,
3 februarie 2009, 25 februarie 2009, 2 martie 2009, 4 martie 2009 si 16 martie
2009, pronuntate în dosarele nr. 2.525/116/2008, nr. 7.677/105/2008, nr.
11.177/118/2008, nr. 540/110/2009, nr. 534/110/2009, nr. 552/110/2009, nr.
541/110/2009, nr. 699/110/2009, nr. 654/114/2009, nr. 5.510/40/2008 si nr. 5.511/40/2008,
Tribunalul Călărasi - Sectia civilă, Tribunalul Prahova -
Sectia civilă, Tribunalul Constanta - Sectia civilă, Tribunalul
Bacău - Sectia civilă, Tribunalul Buzău - Sectia civilă si
Tribunalul Botosani - Sectia civilă au sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 2 si 3 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda
în anul 2008 personalului din învătământ, precum si a ordonantei de
urgentă în întregul ei, exceptie
ridicată de Sindicatul Liber din învătământ Călărasi,
Sindicatul Scoala Prahovei din Ploiesti, Sindicatul Liber al Salariatilor din
învătământul Preuniversitar Constanta, Sindicatul Liber din
învătământ Bacău, Sindicatul învătământului
Preuniversitar Buzău si Sindicatul învătământului Preuniversitar
Botosani în cauze care au ca obiect pretentii bănesti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se apreciază că, prin adoptarea acestei
ordonante de urgentă, Guvernul refuză să aplice o lege
adoptată de Parlament, ceea ce încalcă prevederile constitutionale
ale art. 1 alin. (3) si (4), precum si ale art. 61 alin. (1). De asemenea, se
arată că Guvernul a adoptat ordonanta de urgentă cu
încălcarea exigentelor stabilite de art. 115 alin. (4) si (6) din
Constitutie, întrucât nu a indicat situatia extraordinară care a stat la
baza emiterii acesteia, nu a motivat corespunzător urgenta acestei
reglementări si a afectat drepturile constitutionale ale personalului
didactic, si anume dreptul la un nivel de trai decent si protectia socială
a muncii.
În final, se consideră că au fost
încălcate si prevederile art. 102 alin. (1) si (2), precum si ale art. 141
din Constitutie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic si Social
atunci când a adoptat această ordonantă de urgentă.
Tribunalul Călărasi - Sectia civilă,
Tribunalul Constanta - Sectia civilă, Tribunalul Bacău - Sectia
civilă, Tribunalul Buzău - Sectia civilă si Tribunalul Botosani
- Sectia civilă apreciază
exceptia de neconstitutionalitate ca fiind întemeiată.
Tribunalul Prahova - Sectia civilă nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, contrar prevederilor art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Guvernul, în
dosarele nr. 593D/2009 si nr. 628D/2009, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, iar în Dosarul nr.
854D/2009 consideră că exceptia ce priveste art. I
pct. 2 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 151/2008 este inadmisibilă si cea care
priveste art. I pct.
3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 este
neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază că în dosarele nr. 593D/2009, nr.
628D/2009, nr. 854D/2009 si nr. 899D/2009 prevederile criticate sunt
neconstitutionale, iar în restul dosarelor că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si
pct. 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
151/2008 referitor la art. 11 alin. (1) lit. a) si lit. b) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 15/2008 este inadmisibilă. Se
mai apreciază că dispozitiile art. I pct. 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
151/2008 referitor la art. 11 alin. (1) lit. c)si alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 15/2008 sunt neconstitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. I pct.
2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învătământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 759 din 11 noiembrie
2008, care au următorul cuprins:
„Art-1- - Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învătământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 82 din 1 februarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu
modificările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează: [...]
2. Articolul 1 se modifică si va avea următorul
cuprins: «Art. 1. - (1) În cursul
anului 2008 salariile de bază ale personalului didactic din
învătământ, stabilite potrivit prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 68/2004 privind unele măsuri în domeniul
învătământului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
6/2005, cu modificările ulterioare, se majorează după cum
urmează:
a) pentru functia de profesor universitar
prevăzută în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare
1,000 este următoarea:
- 1 ianuarie-31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie-30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie-31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficientii de multiplicare prevăzuti pentru
functiile didactice de predare cu gradul didactic II,
definitiv, debutant, cele
cu studii de nivel liceal fără pregătire de specialitate si
pentru functiile didactice auxiliare se majorează cu 10% începând cu data
de 1 ianuarie 2008, fată de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru functiile didactice prevăzute în anexele
nr. 1.2,2 si 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este
următoarea:
- 1 ianuarie-31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie-30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie-31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2) Indemnizatiile pentru persoanele care ocupă
functii de conducere specifice, precum si indemnizatiile pentru îndeplinirea
unor activităti specifice învătământului sunt prevăzute în
anexele nr. 4 si 5.»
3. După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul P, cu următorul cuprins:
«Art. V. - (1) In cursul anului 2009 salariile de bază ale
personalului didactic din învătământ, stabilite potrivit anexelor nr.
1.1, 1.2, 2 si 3, se majorează după cum urmează:
a) pentru perioada 1 ianuarie -28 februarie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a;
b) pentru perioada 1 martie-31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea
salariilor de bază obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare
si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie-31 decembrie 2009, coeficientii de multiplicare si
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuti pentru toate
functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b.
(2) Indemnizatiile pentru persoanele care ocupă
functii de conducere specifice, precum si indemnizatiile pentru îndeplinirea
unor activităti specifice învătământului pentru anul 2009 sunt
cele prevăzute în anexele nr. 4 si 5.»"
Autorii exceptiei sustin că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (3) privind
caracterul de stat de drept, ale art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei
si echilibrului puterilor în stat, ale art. 41 alin. (2) privind dreptul
salariatilor la măsuri de protectie socială, ale art. 47 privind
nivelul de trai, ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art.
102 alin. (1) si (2) privind rolul Guvernului, ale art. 115 alin. (4) si (6)
privind conditiile de adoptare ale ordonantelor de urgentă, precum si ale
art. 141 privind Consiliul Economic si Social.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate
ridicată, Curtea observă că prevederile art. I
pct. 2 si 3 ale Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 151/2008 reduc, în mod substantial,
majorările salariale la care ar fi avut dreptul personalul din
învătământ în temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a Ordonantei Guvernului
nr. 15/2008. Curtea Constitutională, prin Decizia nr. 1.221 din 12
noiembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 804 din 2 decembrie
2008, a declarat neconstitutională o reglementare similară
adoptată de Guvern tot printr-o ordonantă de urgentă. Astfel,
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor
măsuri pentru salarizarea personalului din învătământ în anul
2008 modifica unele prevederi ale Ordonantei Guvernului nr. 15/2008, astfel cum
a fost aprobată prin Legea nr. 221/2008, reducând majorările
salariale stabilite de Parlament. Curtea, prin decizia mentionată, a
statuat că adoptarea ordonantelor de urgentă numai în scopul
contracarării unei măsuri de politică legislativă în
domeniul salarizării personalului din învătământ adoptată
de Parlament încalcă art. 1 alin. (4), art. 61 alin. (1) si art. 115 alin.
(4) din Legea fundamentală. Totodată, o asemenea măsură
este contrară dispozitiilor art. 115 alin. (6) coroborate cu cele ale art.
41 si ale art. 47 alin. (1) din Constitutie. În consecintă, Curtea a
constatat si încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5),
potrivit cărora, „In România, respectarea Constitutiei, a suprematiei
sale si a legilor este obligatorie".
Raportând cele retinute prin considerentele care au stat
la baza Deciziei nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008 la prezenta cauză, Curtea
observă că acestea sunt aplicabile mutatis mutandis si cu
privire la situatia creată prin adoptarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 151/2008. Ca urmare, Curtea constată că Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 151/2008 încalcă prevederile art. 1 alin.
(4) si (5), art. 41, art. 47 alin. (1), art. 61 alin. (1) si ale art. 115 alin.
(4) si (6) din Constitutie.
De asemenea, Curtea retine că, în pofida faptului
că unele dispozitii cuprinse în art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 151/2008 si-au încetat efectele, fiind norme cu aplicare limitată în
timp, neconstitutionalitatea constatată loveste dispozitiile legale în ansamblul
lor, astfel că efectele prezentei decizii se întind si cu privire la
textele legale care nu mai sunt în vigoare. O asemenea concluzie se impune
având în vedere chiar considerentele de principiu ale Deciziei nr. 1.221 din 12
noiembrie 2008, prin care Curtea a stabilit că neconstitutionalitatea
retinută loveste întreaga ordonantă de urgentă, chiar dacă
unele prevederi ale sale au fost abrogate anterior pronuntării respectivei
decizii.
Mai mult, Curtea constată că ar fi
discriminatoriu ca numai unele prevederi dintr-o ordonantă de urgentă
să se aplice si să îsi producă efectele pentru perioada de
până la 30 aprilie 2009 si celelalte care vizează perioada de
după 1 mai 2009 să fie neconstitutionale si să îsi înceteze
aplicabilitatea, prin efectul unei decizii de admitere, în conditiile în care
art. I pct. 2 si 3 este
lovit de acelasi viciu de neconstitutionalitate extrinsec, întrucât cresterile
salariale preconizate prin Legea nr. 221/2008 nu au fost acordate nici pentru
anul 2008 si nici pentru anul 2009, contrar vointei Parlamentului.
Cele retinute fac inutilă analiza exceptiei de
neconstitutionalitate în raport cu celelalte prevederi constitutionale invocate
în sustinerea acesteia.
În consecintă, exceptia de neconstitutionalitate
invocată urmează să fie admisă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicată de
Sindicatul Liber din învătământ Călărasi, Sindicatul Scoala
Prahovei din Ploiesti, Sindicatul Liber al Salariatilor din
învătământul Preuniversitar Constanta, Sindicatul Liber din
învătământ Bacău, Sindicatul învătământului
Preuniversitar Buzău si Sindicatul învătământului Preuniversitar
Botosani în dosarele nr. 2.525/116/2008, nr. 7.677/105/2008, nr.
11.177/118/2008, nr. 540/110/2009, nr. 534/110/2009, nr. 552/110/2009, nr.
541/110/2009, nr. 699/110/2009, nr. 654/114/2009, nr. 5.510/40/2008 si nr.
5.511/40/2008 ale Tribunalului Călărasi - Sectia civilă,
Tribunalului Prahova - Sectia civilă, Tribunalului Constanta - Sectia
civilă, Tribunalului Bacău - Sectia civilă, Tribunalului
Buzău - Sectia civilă si Tribunalului Botosani - Sectia civilă
si constată că dispozitiile art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învătământ sunt neconstitutionale.
Definitivă si general obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Pronuntată în sedinta publică din data de 30
iunie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Kâroly
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 iulie 2009
privind constitutionalitatea dispozitiilor art. 89 alin. (1), (3) si (8),
precum si ale art. 114 si 115 din Regulamentul Senatului
Cu Adresa nr. 51/2857 din 19 mai 2009, secretarul general
al Camerei Deputatilor a trimis Curtii Constitutionale, în temeiul
dispozitiilor art. 27 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, sesizarea formulată de 51 de deputati
referitoare la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 89 alin. (1), (3) si
(8) si ale art. 114 si 115 din Regulamentul Senatului.
Autorii sesizării sunt următorii: Sorin Andi
Pandele, Mihail Boldea, Carmen Axenie, Daniel Buda, Gabriel Andronache, Doru
Brasoan Lese, Răzvan Mustea-Serban, Stefan Seremi, Octavian Bot, Petru
Movilă, lustin-Marinei Cionca- Arghir, Marius-Sorin Gondor, Claudia
Boghicevici, loan-Nelu Botis, Cosmin Mihai Popescu, Adrian Gurzău,
Constantin Severus Militaru, Florian Daniel Geantă, Adrian Henorel Nitu,
Gheorghe Roman, Mihai Stroe, Mihaela Stoica, Gelu Visan, Brândusa Novac,
Strugaru Stelică lacob, Cătălin Ovidiu Buhăianu-Obuf, Eugen
Bădălan, Nicolae Bud, Gheorghe lalomitianu, Mihaela Ioana Sandru,
Mircea Marin, Constantin Chirilă, Adrian Florescu, Marius Neculai,
Cristian Petrescu, Dan-Radu Zătreanu, Adrian Bădulescu, Gabriel
Gospodaru, Sanda-Maria Ardeleanu, Nicusor Păduraru, Corneliu Olar, Mihai
Surpăteanu, Sorin Zamfirescu, Samoil Vîlcu, Valeriu Alecu, Toader Stroian,
Tinel Gheorghe, Mihai Doru Opriscan, Valeriu Tabără, Alin Augustin
Florin Popoviciu, loan Holdis.
Sesizarea a fost înregistrată la Curtea
Constitutională sub nr. J1060 din 20 mai 2009 si formează obiectul
Dosarului nr. 3.039 C/2009.
Obiectul sesizării îl constituie dispozitiile art.
89 alin. (1), (3) si (8), precum si ale art. 114 si 115 din Regulamentul
Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28 din 24 octombrie 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 948 din 25 octombrie
2005, care au următorul cuprins:
- Art. 89 alin. (1), (3) si (8): „(1) Proiectele de
lege si propunerile legislative se supun spre dezbatere si adoptare Senatului,
ca primă Cameră sesizată, în conditiile prevăzute la art.
75 din Constitutia României, republicată. În cazul propunerilor legislative
care sunt depuse la Senat, ca primă Cameră sesizată, acestea se
înregistrează si se tin în evidentă. Ele vor intra în procesul
legislativ numai după primirea avizelor legale de la Consiliul Legislativ,
Guvern, Consiliul Economic si Social.f...]
(3) Senatul, ca primă Cameră sesizată, se
pronuntă asupra proiectelor de lege si propunerilor legislative cu care
este sesizat, în termen de 45 de zile de la data prezentării acestora în
Biroul permanent. Pentru coduri si alte legi de complexitate deosebită,
termenul este de 60 de zile de la data prezentării în Biroul
permanent.f...]
(8)Termenele prevăzute la alin. (3) si (5) se
calculează potrivit art. 114."
Alin. (5), la care face trimitere alin. (8), are
următorul cuprins:
„(5) In situatia ordonantelor de urgentă ale
Guvernului, termenul este de 30 de zile, potrivit art. 115 alin. (5) din
Constitutia României, republicată.";
- Art. 114: „Pentru propunerile legislative termenele
de legiferare curg de la data înregistrării acestora la Biroul permanent,
însotite de avizele necesare.";
- Art. 115: „Pentru termenele procedurale ale
procesului legislativ se iau în calcul numai zilele în care Senatul
lucrează în plen sau în comisii permanente."
În opinia autorilor sesizării, textele mentionate
încalcă prevederile art. 75 alin. (2) din Constitutie, potrivit
cărora: „Prima Cameră sesizată se pronuntă în termen de
45 de zile. Pentru coduri si alte legi de complexitate deosebită termenul
este de 60 de zile. În cazul depăsirii acestor termene se consideră
că proiectele de legi sau propunerile legislative au fost adoptate."
În motivarea sesizării se arată că
dispozitiile criticate adaugă la Constitutie conditii pe care legiuitorul
constituant nu Ie-a avut în vedere, si anume :
- termenul de 45 de zile curge de la prezentarea proiectului
de lege Biroului permanent, iar prezentarea în Biroul permanent se face
după primirea avizelor legale de la Consiliul Legislativ, Guvern si
Consiliul Economic si Social;
- termenul de 45 de zile se calculează pe zile în
care Senatul lucrează în plen sau în comisii permanente.
Ca urmare, contrar art. 75 alin. (2) din Constitutie,
care impune ca în interiorul termenului de 45 de zile de la data
înregistrării initiativei legislative la prima Cameră sesizată
să se finalizeze întregul proces legislativ care implică obtinerea
avizelor, analiza în cadrul comisiilor de specialitate, întocmirea raportului,
dezbaterea în plen si votul final, textele criticate determină ca termenul
de 45 de zile să nu curgă niciodată de la înregistrarea
initiativei legislative la Senat ca primă Cameră sesizată, ci
după împlinirea unui termen variabil, care poate fi de până la trei
luni, în interiorul căruia se emit avizele de către autoritătile
mentionate.
Se mai arată că termenul de 45 de zile trebuie
calculat pe zile calendaristice si nu trebuie interpretat în sensul că ar
fi în dependentă de zilele de lucru ale Senatului.
În conformitate cu dispozitiile art. 27 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
sesizarea a fost trimisă presedintilor celor două Camere, pentru a
comunica punctele de vedere ale Birourilor permanente.
Presedintele Senatului a comunicat, cu Adresa nr. I/445 din 9 iunie 2009,
înregistrată la Curtea Constitutională cu nr. 8.897 din 9 iunie 2009,
punctul de vedere al Biroului permanent al Senatului. Se consideră că
prin formularea unei sesizări de către un număr de deputati cu
privire la neconstitutionalitatea unor dispozitii din Regulamentul Senatului se
încalcă prevederile art. 64alin. (1), art. 71 alin. (1) si ale art. 146
lit. c) din Constitutie, care consacră autonomia functională,
financiară si regulamentară a celor două Camere ale
Parlamentului României. Ca o consecintă a acestei autonomii, nicio
altă autoritate publică nu poate dispune sub aceste aspecte pentru
Parlament si, de asemenea, niciuna dintre Camere nu poate decide pentru
cealaltă Cameră a Parlamentului. Asa fiind, mandatul de deputat si
senator se exercită exclusiv în Camera din care acestia fac parte, iar
dreptul de a sesiza Curtea Constitutională cu privire la
neconstitutionalitatea regulamentelor parlamentare de către deputati si
senatori se limitează la regulamentul Camerei din care acestia fac parte.
Enumerarea din cuprinsul art. 146 lit. c) din Constitutie nu trebuie înteleasă
ca un drept absolut al parlamentarilor, ci ca un drept ce trebuie exercitat în
conditiile stabilite de Constitutie. În acest caz, autonomia Camerelor
Parlamentului si incompatibilitatea dintre mandatul de senator si cel de
deputat sunt chiar limitele ce circumscriu dreptul de a sesiza Curtea
Constitutională cu privire la neconstitutionalitatea regulamentelor
parlamentare. Se face referire si la jurisprudenta în acest sens a Curtii
Constitutionale, precum si la doctrina în materie. În concluzie, se arată
că sesizarea este inadmisibilă, Curtea nefiind legal sesizată.
Presedintele Camerei Deputatilor nu a comunicat Curtii Constitutionale punctul de vedere
al Biroului permanent.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstitutionalitate, punctul de
vedere al Biroului permanent al Senatului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, dispozitiile criticate din Regulamentul Senatului,
prin raportare la prevederile Constitutiei României si dispozitiile Legii nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine
următoarele:
Curtea este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1, 10, 27 si 28 din Legea nr.
47/1992, să se pronunte asupra constitutionalitătii prevederilor
criticate din Regulamentul Senatului.
Obiectul controlului de constitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 89 alin. (1), (3) si (8), precum si ale art. 114 si 115 din
Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28 din 24
octombrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 948 din 25 octombrie
2005.
Prevederile constitutionale invocate în motivarea
sesizării sunt cele ale art. 75 alin. (2) referitoare la sesizarea
Camerelor si termenele în care acestea se pronuntă asupra proiectelor de
lege sau propunerilor legislative.
Examinând sesizarea formulată de grupul de deputati
cu privire la neconstitutionalitatea unor dispozitii din Regulamentul
Senatului, sub aspectul legalitătii acesteia, Curtea constată
următoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. c) din Constitutie
si ale art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutională se
pronuntă asupra constitutionalitătii regulamentelor
Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, a unui grup parlamentar sau a unui
număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
Aceste dispozitii se coroborează cu cele ale art. 61
si 64 din Constitutie privind rolul si structura Parlamentului, respectiv
organizarea internă a fiecărei Camere a Parlamentului, texte
constitutionale care consacră principiul autonomiei parlamentare,
concretizată într-o triplă autonomie: regulamentară,
institutională si financiară.
În temeiul dispozitiilor constitutionale mentionate,
fiecare Cameră este în drept să-si stabilească, în limitele si
cu respectarea prevederilor constitutionale, regulile de organizare si
functionare, care, în substanta lor, alcătuiesc regulamentul fiecărei
Camere. Din această perspectivă, nicio autoritate publică nu
poate dispune, cu privire la aspectele mentionate, pentru Parlament, si, de
asemenea, niciuna dintre Camerele Parlamentului nu poate dispune, asupra
acelorasi aspecte, pentru cealaltă Cameră. Ca urmare, organizarea si
functionarea fiecărei Camere a Parlamentului se stabilesc prin regulament
propriu, adoptat prin hotărâre proprie a fiecărei Camere, cu votul
majoritătii membrilor Camerei respective.
Astfel fiind, chiar dacă dispozitiile
constitutionale nu o precizează expres, considerentele de drept enuntate,
reconfirmând autonomia Camerelor Parlamentului, demonstrează lipsa
calitătii active a membrilor uneia dintre Camerele Parlamentului în
controlul constitutionalitătii dispozitiilor regulamentului celeilalte
Camere. De altfel, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat în acest sens
în jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 68 din 23 noiembrie 1993,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 12 din 19 ianuarie
1994, prin care a respins sesizarea grupului parlamentar liberal din Senat cu
privire la o hotărâre a Camerei Deputatilor, statuând că „în temeiul
autonomiei regulamentare a fiecărei Camere, grupul parlamentar din Senat
nu poate avea calitatea de subiect al dreptului de sesizare a Curtii pentru un
asemenea caz."
În consecintă, Curtea nu va proceda la examinarea pe
fond a criticilor de neconstitutionalitate, întrucât sesizarea privind
constatarea neconstitutionalitătii prevederilor art. 89 alin. (1), (3) si
(8) si ale art. 114 si 115 din Regulamentul Senatului este formulată de un
număr de 51 de deputati care, potrivit prevederilor art. 64 si art. 146
lit. c) din Constitutie, nu aveau calitatea să initieze un astfel de
demers.
Având în vedere considerentele expuse, în temeiul
dispozitiilor art. 146 lit.c) si al art. 147 alin. (1) si (4) din Constitutie,
precum si al prevederilor art. 11 alin. (1) lit. A.c), art. 27 si 28 din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, cu
unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, sesizarea
referitoare la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 89 alin. (1), (3) si
(8), precum si ale art. 114 si 115 din Regulamentul Senatului.
Definitivă si general obligatorie.
Decizia se comunică presedintelui Senatului si se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 7 iulie 2009 si la
aceasta au participat: loan Vida, presedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lăzăroiu, Puskâs Valentin-Zoltân,
Tudorel Toader si Augustin Zegrean, judecători.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-sef,
Marieta Safta
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea din domeniul public al statului si din administrarea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor în administrarea Penitenciarului
Craiova a unui imobil situat în judetul Olt, municipiul Caracal, DN 54
Caracal-Corabia
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, precum si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998
privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- (1) Se aprobă transmiterea unui imobil situat în judetul Olt, municipiul
Caracal, DN 54 Caracal - Corabia, având datele de identificare prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din
domeniul public al statului si din administrarea Administratiei Nationale a
Penitenciarelor în administrarea Penitenciarului Craiova, judetul Dolj.
(2) Administratia Natională a Penitenciarele si
Penitenciarul Craiova îsi vor actualiza în mod corespunzător datele din
evidenta cantitativ-valorică.
Art. 2.
- Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit art. 1 se face pe bază
de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3.
- Anexa nr. 11 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea
inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.020 si 1.020 bis din
21 decembrie 2006, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul justitiei si libertătilor
cetătenesti,
Gabriel Tănăsescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 15 iulie 2009.
Nr. 817.
ANEXA
DATELE DE IDENTIFICARE
ale imobilului aflat în proprietatea publică a
statului, care se transmite din domeniul public al statului si din
administrarea Administratiei Nationale a Penitenciarelor în administrarea
Penitenciarului Craiova, judetul Dolj
Nr. M.F. |
Adresa imobilului care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului care se
transmite |
154003 |
Judetul Olt, municipiul Caracal, DN 54 Caracal - Corabia |
Ministerul Justitiei si Libertătilor Cetătenesti - Administratia Natională a Penitenciarelor |
Penitenciarul Craiova, judetul Dolj |
Teren agricol (izlaz) - 22,70 ha, tarla 74/1 Valoare -3.411.670 lei |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea din domeniul public al statului si din administrarea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor în administrarea Penitenciarului
Oradea a două imobile situate în judetul Bihor, comuna Sânmartin, satul
Cihei
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, precum si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998
privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- (1) Se aprobă transmiterea a două imobile situate în judetul Bihor,
comuna Sânmartin, satul Cihei, având datele de identificare prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul
public al statului si din administrarea Administratiei Nationale a
Penitenciarelor în administrarea Penitenciarul Oradea, judetul Bihor.
(2) Administratia Natională a Penitenciarelor si
Penitenciarul Oradea îsi vor actualiza în mod corespunzător datele din
evidenta cantitativ-valorică.
Art. 2.
- Predarea-preluarea imobilelor prevăzute la art. 1 se face pe bază
de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3.
- Anexa nr. 11 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea
inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.020 si 1.020 bis din
21 decembrie 2006, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul justitiei si libertătilor
cetătenesti,
Gabriel Tănăsescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 15 iulie 2009.
Nr. 818.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
ale imobilelor aflate în proprietatea publică a
statului, care se transmit din domeniul public al statului si din administrarea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor în administrarea Penitenciarului
Oradea, judetul Bihor
Nr. M.F. |
Adresa imobilelor care se transmit |
Persoana juridică de la care se transmit imobilele |
Persoana juridică la care se transmit imobilele |
Caracteristicile tehnice ale imobilelor |
154007 |
Judetul Bihor, Comuna Sânmartin, satul Cihei |
Ministerul Justitiei si Libertătilor Cetătenesti - Administratia Natională a Penitenciarelor |
Penitenciarul Oradea, judetul Bihor |
Imobil 2952 (poligon tragere) - constructii Suprafata construită -
968 m2 Suprafata desfăsurată - 1.007 m2 Valoare
- 531.773 lei |
154008 |
Judetul Bihor, comuna Sânmartin, satul Cihei |
Ministerul Justitiei si Libertătilor Cetătenesti - Administratia Natională a Penitenciarelor |
Penitenciarul Oradea, judetul Bihor |
Imobil 2952 (poligon tragere) - teren, curti, constructii - 240.000 m2
Valoare-10.826.612 lei |
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
privind autorizarea functionării ca broker de asigurare a
Societătii Comerciale strasig broker de asigurare - s.r.l.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, si ale normelor emise în
aplicarea acesteia,
în baza Hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din data de 14 iulie 2009, prin care s-a
aprobat cererea Societătii Comerciale STRASIG BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
de obtinere a autorizatiei de functionare ca broker de asigurare,
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor decide:
Art. 1.
- Societatea Comercială STRASIG BROKER DE ASIGURARE - S.R.L., cu sediul
social în Râmnicu Vâlcea, str. Calea lui Traian nr. 185, bl. 22, se. C, parter,
ap. 3, judetul Vâlcea, nr. de ordine în registrul comertului J38/1252/30.12.2008,
cod unic de înregistrare 24913620/30.12.2008, este autorizată să
functioneze ca broker de asigurare, având ca obiect de activitate activitatea
de broker de asigurare, conform prevederilor Legii nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 2.
- Societatea comercială prevăzută la art. 1 are dreptul de a
practica activitatea de broker de asigurare începând cu data înregistrării
în Registrul brokerilor de asigurare.
Art. 3.
- Societatea comercială prevăzută la art. 1 are obligatia
să depună la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor copii ale
documentelor privind plata ratelor primelor de asigurare aferente contractului
de asigurare de răspundere civilă profesională, pe măsura
achitării acestora, să deschidă Jurnalul asistentilor în
brokeraj si să înscrie în Registrul intermediarilor în asigurări
si/sau reasigurări personalul propriu conform Ordinului presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 10/2007 pentru punerea în
aplicare a Normelor privind Registrul intermediarilor în asigurări si/sau
în reasigurări, cu modificările si completările ulterioare.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 21 iulie 2009.
Nr. 557.
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
privind autorizarea functionării ca broker de asigurare a
Societătii Comerciale VIENNÂ BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, si ale normelor emise în
aplicarea acesteia,
în baza Hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din data de 14 iulie 2009, prin care s-a
aprobat cererea Societătii Comerciale VIENNA BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.
de obtinere a autorizatiei de functionare ca broker de asigurare,
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor decide:
Art. 1.
- Societatea Comercială VIENNA BROKER DE ASIGURARE - S.R.L., cu sediul
social în municipiul Bucuresti, str. lancu de Hunedoara nr. 2, bl. H6, se. A,
et. 8, ap. 31, sectorul 1, nr. de ordine în registrul comertului
J40/7032/18.06.2009, cod unic de înregistrare 25683235/18.06.2009, este
autorizată să functioneze ca broker de asigurare, având ca obiect de
activitate activitatea de broker de asigurare, conform prevederilor Legii nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 2.
- Societatea comercială prevăzută la art. 1 are dreptul de a
practica activitatea de broker de asigurare începând cu data înregistrării
în Registrul brokerilor de asigurare.
Art. 3.
- Societatea comercială prevăzută la art. 1 are obligatia
să depună la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor copii ale
documentelor privind plata ratelor primelor de asigurare aferente contractului
de asigurare de răspundere civilă profesională, pe măsura
achitării acestora, să deschidă Jurnalul asistentilor în
brokeraj si să înscrie în Registrul intermediarilor în asigurări si/sau
reasigurări personalul propriu conform Ordinului presedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 10/2007 pentru punerea în aplicare a
Normelor privind Registrul intermediarilor în asigurări si/sau în
reasigurări, cu modificările si completările ulterioare.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 21 iulie 2009.
Nr. 559.
În Legea nr. 243/2009 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta,
domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetătenilor români,
pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 84/2001 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de evidentă a
persoanelor, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 41/2003 privind dobândirea si schimbarea pe cale administrativă a
numelor persoanelor fizice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
445 din 29 iunie 2009, se face următoarea rectificare (care nu apartine
Redactiei „Monitorul Oficial, Partea I"):
- la art. I pct. 1, cu referire la art. 71, în loc de:
„..., competentele informatice ale R.N.E.P..." se va citi: „..., componentele
informatice ale R.N.E.P...".
În cuprinsul articolului unic din Hotărârea
Guvernului nr. 753/2009 privind modificarea si completarea Hotărârii
Guvernului nr. 1.079/2007 pentru reglementarea parcului auto, precum si a
consumului de carburanti al autoturismelor Ministerului Justitiei, ale unor
institutii subordonate acestuia si ale instantelor judecătoresti,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 467 din 7 iulie 2009,
se fac următoarele rectificări (care nu apartin Redactiei „Monitorul
Oficial, Partea I"):
- la pct. 3 (cu referire la pct. 1 din anexă), coloana
„Consumul maxim de carburanti pentru un autovehicul (litri/lună)", în
loc de: „300/microbuz" se va citi: „400/microbuz";
- la pct. 4 [cu referire la lit. d) a pct. 5 din
anexă], coloana „Consumul maxim de carburanti pentru un autovehicul
(litri/lună)", în loc de: „300"se va citi: „250".
![]() |
![]() |
Copyright 1998-2024 DSC.NET All rights reserved. |