MONITORUL OFICIAL AL
ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 176 (XX) - Nr.
423 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Joi, 5 iunie 2008
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 553 din 15 mai 2008 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
Decizia nr. 554 din 15 mai 2008 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 332 alin. 4, art. 361
alin. 2 si art. 3851 alin. 2
din Codul de procedură penală
Decizia nr. 555 din 15 mai 2008 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. (1) lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Decizia nr. 556 din 15 mai 2008 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 si art. 27 din Codul
penal
Decizia nr. 557 din 15 mai 2008 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. 4 din Codul de
procedură penală
Decizia nr. 558 din 15 mai 2008 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 din Codul de
procedură penală
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
235. - Ordin al ministrului comunicatiilor si
tehnologiei informatiei pentru aprobarea Instructiunilor privind angajarea
gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor Companiei Nationale „Posta Română” - S.A.
A/4.342. - Ordin al ministrului afacerilor externe
privind publicarea rezolutiilor Consiliului de Securitate al Organizatiei
Natiunilor Unite nr. 733(1992), 1.356(2001), 1.425 (2002) si 1.801 (2008) privind
situatia din Somalia
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 mai 2008
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
Acsinte Gaspar -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean -
judecător
Marinela Mincă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
exceptie invocată de Octavian Mădăras în Dosarul nr. 857/90/2007 al Curtii de
Apel Pitesti - Sectia penală si pentru cauze cu minori si de familie.
La apelul nominal răspunde
reprezentantul Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie, dl Marian
Nedelescu, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Magistratul-asistent
referă Curtii că autorul exceptiei a depus la dosarul cauzei concluzii scrise,
prin care solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, precum si
judecarea cauzei în lipsă.
Având cuvântul, partea
prezentă solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Ministerul Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca inadmisibilă, arătând că, în cauză, nu
se arată în ce constă contrarietatea dintre actul normativ criticat si normele
constitutionale, respectiv din actele internationale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 8
ianuarie 2008, pronuntată în Dosarul nr. 857/90/2007, Curtea
de Apel Pitesti - Sectia penală si pentru cauze cu minori si de familie a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice, exceptie invocată de
Octavian Mădăras.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că actul normativ criticat
„nu are reglementări privind constatarea încălcării legii de către conducătorul
auto care a săvârsit un accident soldat cu vătămări corporale/deces;
contraventia este constatată si sanctionată de politia rutieră, iar accidentul
mai grav (cu victime) rămâne neconstatat sub aspectul încălcării codului
rutier, desi fapta este mai gravă.
Politia rutieră întocmeste
doar actul de constatare, unde nu se indică ce încălcare a codului rutier a
fost săvârsită si de către cine anume, fapt ce va conferi autorului
accidentului o anumită favorizare. Acesta poate fi trimis sau nu în judecată
penală, si ulterior acesta poate fi condamnat sau achitat”, ceea ce încalcă
dreptul cetăteanului din România, victimă a unui accident de circulatie, de a
avea acces liber la justitie, dreptul la informatie, dreptul la apărare,
dreptul de proprietate. Se mai arată că „victima unui accident de circulatie nu
capătă un document ce constată culpa soferului ce a săvârsit accidentul, este
obligată să astepte trimiterea în judecată (care se va face sau nu se va face)
care are loc sau nu are loc”, aspecte care, în opinia autorului exceptiei,
încalcă normele constitutionale cuprinse în art. 15, 16, 21, 22, 23, 24 si 57.
În sfârsit, se mai arată că „spiritul Uniunii Europene, al legislatiei
internationale în circulatia rutieră nu este respectat de legea română”, precum
si faptul că actuala reglementare „nu oferă cadrul legal si garantia că se
aplică legea în cazul accidentelor rutiere”, dosarul în care s-a ridicat
exceptia exemplificând „harababura existentă”.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia penală si pentru
cauze cu minori si de familie apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2002 „nu contravine niciunuia dintre textele
constitutionale indicate de recurent.” În conformitate cu dispozitiile art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului
Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se mentionează
că textele constitutionale la care se face referire nu sunt incidente în cauză,
reclamantul fiind de altfel în imposibilitate de a arăta vreun text din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 care să contravină articolelor
din Legea fundamentală indicate în prezenta exceptie de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că normele criticate sunt constitutionale, acestea
reprezentând „expresia principiului constitutional al exercitării cu
bună-credintă a drepturilor si libertătilor constitutionale”. Mai arată că
„autorul exceptiei se limitează la a mentiona textele constitutionale care în
opinia sa sunt încălcate prin reglementarea legală supusă controlului, fără a
preciza în ce constă încălcarea si fără a evidentia pretinsa relatie de
contrarietate care ar fi de natură să confere caracter neconstitutional
textului de lege criticat”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire
la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate. Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificările si completările ulterioare.
În sustinerea exceptiei se
invocă dispozitiile art. 11 si 20 din Constitutie privind dreptul international
si dreptul intern, respectiv cu privire la tratatele internationale privind
drepturile omului, cu raportare la art. 8 alin. (5) si art. 13 alin. (1) din
Conventia de la Viena din 8 noiembrie 1968 asupra circulatiei rutiere,
ratificată prin Decretul nr. 318 din 14 octombrie 1980 pentru ratificarea unor
întelegeri internationale în domeniul circulatiei rutiere, publicat în
Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980, având următorul cuprins:
- art. 8 alin. (5): „Fiecare
conducător trebuie să aibă permanent controlul vehiculului său ori să poată
însoti animalele sale.”;
- art. 13 alin. (1): „(1)
Orice conducător de vehicul trebuie să rămână, în toate împrejurările, stăpân
pe vehiculul său, în asa fel încât să poată face fată cerintelor prudentei si
să fie continuu în măsură să efectueze toate manevrele ce îi revin. El trebuie
ca, potrivind viteza vehiculului, să tină tot timpul seama de împrejurări, în
special de dispunerea locurilor, de starea drumului, de starea si încărcătura
vehiculului său, de conditiile atmosferice si de intensitatea circulatiei, asa
încât să poată opri vehiculul în limitele câmpului său vizual din fată, precum
si înaintea oricărui obstacol previzibil. El trebuie să reducă viteza si, la
nevoie, să oprească ori de câte ori împrejurările o cer, în special atunci când
vizibilitatea nu este bună.”
Se invocă, totodată,
prevederile constitutionale ale art. 15 - Universalitatea, art. 16 - Egalitatea
în drepturi, art. 21 - Accesul liber la justitie, art. 22 - Dreptul
la viată si la integritate fizică si psihică, art. 24 - Dreptul la
apărare, art. 31 – Dreptul la informatie, art. 44 - Dreptul de
proprietate privată si art. 57 - Exercitarea drepturilor si a
libertătilor.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate astfel cum a fost formulată, Curtea constată că, desi
autorul exceptiei face referire în motivarea acesteia la o serie de norme
constitutionale si din acte internationale pretins a fi încălcate prin actul
normativ criticat, nu motivează în mod concret în ce constă această încălcare.
Criticile formulate au caracter general si vizează caracterul omisiv si
imperfect al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 195/2002, autorul exceptiei
exprimându-si opinia în sensul că actuala reglementare în materia circulatiei
pe drumurile publice nu respectă „spiritul Uniunii Europene”, precum si dorinta
ca aceasta să contină alte norme.
Asemenea sustineri, prin
care se solicită în realitate modificarea actului normativ criticat în sensul
dorit de autorul exceptiei, nu intră în competenta Curtii Constitutionale,
care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
exceptie ridicată de Octavian Mădăras în Dosarul nr. 857/90/2007 al Curtii de
Apel Pitesti - Sectia penală si pentru cauze cu minori si de familie.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 15 mai 2008.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 mai 2008
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 332 alin. 4, art. 361
alin. 2
si art. 3851 alin. 2 din Codul de procedură penală
Acsinte Gaspar -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean -
judecător
Marinela Mincă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 332 alin.
4, art. 361 alin. 2 si art. 3851 alin. 2 din Codul de
procedură penală, exceptie invocată de Eugenia Mariana Ladar si Viorica Iancu
în Dosarul nr. 5.208/111/2007 al Tribunalului Bihor - Sectia penală.
La apelul nominal lipsesc
părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Ministerul Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată, invocând si jurisprudenta
Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 9
ianuarie 2008, pronuntată în Dosarul nr. 5.208/111/2007, Tribunalul
Bihor - Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 332 alin. 4, art. 361 alin. 2 si
art. 3851 alin.
2 din Codul de procedură penală, exceptie
invocată de Eugenia Mariana Ladar si Viorica Iancu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că textele de lege
criticate încalcă principiul egalitătii de arme, prin aceea că prevăd
posibilitatea recursului numai împotriva hotărârii prin care instanta se
desesizează. Se creează astfel o situatie de inechitate între inculpat, pe de o
parte, si Ministerul Public, pe de altă parte, inculpatului nedându-i-se
posibilitatea de a recura încheierea prin care i se respinge o cerere de
restituire a cauzei la procuror, fie în vederea refacerii urmăririi penale, fie
în vederea refacerii actului de desesizare, decât după parcurgerea primului
grad de jurisdictie. Se mai arată că prin această limitare se încalcă si
dreptul la un recurs efectiv. În opinia autoarelor exceptiei, desi aparent
aceste garantii ar fi respectate prin acordarea posibilitătii de a recura o
dată cu fondul încheierile în discutie, în concret acest fapt nu este
realizabil.
Tribunalul Bihor - Sectia penală apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, întrucât „modul în care sunt reglementate dispozitiile art.
361 alin. 2, art. 3851 alin. 2 si art. 332 alin.
4 din Codul de procedură penală nu este discriminatoriu”. Arată, totodată, că
încheierile în discutie pot fi atacate o dată cu fondul cauzei, astfel încât
părtile au dreptul la un recurs efectiv.
În conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
arătând că dispozitiile legale criticate nu încalcă normele constitutionale
invocate.
Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constitutionale, arătând că
acestea nu prevăd privilegii sau îngrădiri ale exercitării drepturilor
procesuale pentru niciuna dintre părtile procesului penal, nu încalcă
principiul accesului liber la justitie si nu implică un tratament juridic
diferentiat fată de persoane aflate în aceeasi situatie juridică.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire
la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate. Obiectul
exceptiei îl constituie dispozitiile art. 332 alin. 4, art. 361 alin. 2 si art.
3851 alin. 2 din Codul de procedură penală, având
următorul cuprins:
- Art. 332 alin. 4: „Împotriva
hotărârii de desesizare se poate face recurs de către procuror si de orice
persoană ale cărei interese au fost vătămate prin hotărâre, în 3 zile de la
pronuntare, pentru cei prezenti, si de la comunicare, pentru cei lipsă.”;
- Art. 361 alin. 2: „Încheierile
date în primă instantă pot fi atacate cu apel numai o dată cu fondul.”
- Art. 3851 alin. 2: „Încheierile pot fi atacate cu recurs
numai o dată cu sentinta sau decizia recurată, cu exceptia cazurilor când,
potrivit legii, pot fi atacate separat cu recurs.”
Dispozitiile
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 21 privind
accesul liber la justitie si ale art. 20 privind tratatele internationale
privind drepturile omului, cu raportare la art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că s-a mai pronuntat în
jurisprudenta sa asupra constitutionalitătii textelor de lege criticate în
prezenta cauză, în raport cu aceleasi texte din Constitutie si din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si în raport
cu critici similare.
Astfel, de exemplu, prin
Decizia nr. 591 din 8 noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.062 din 28 noiembrie 2005, si Decizia nr. 285 din 11
martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 271 din
7 aprilie 2008, Curtea a statuat, pentru considerentele acolo retinute, că art.
332 alin. 4 si art. 3851 alin. 2 din Codul de
procedură penală nu încalcă accesul liber la justitie si nici dreptul la un
proces echitabil.
Tot astfel, prin Decizia
nr. 554 din 16 decembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea l, nr. 37 din 12 ianuarie 2005, si Decizia nr. 32 din 24 februarie 2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 19 mai 2000,
Curtea a respins, pentru considerentele acolo retinute, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 361 alin. 2 din Codul de procedură
penală.
Întrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudente, solutia
pronuntată anterior de Curte, precum si considerentele care au fundamentat-o
sunt valabile si în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 332 alin. 4, art. 361 alin. 2 si
art. 3851 alin. 2 din Codul de
procedură penală, exceptie invocată de Eugenia Mariana Ladar si Viorica Iancu
în Dosarul nr. 5.208/111/2007 al Tribunalului Bihor - Sectia penală.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 15 mai 2008.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 mai 2008
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. (1) lit. d)
din Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Acsinte Gaspar -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean -
judecător
Simona Ricu - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin.
(1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor,
exceptie invocată de Societatea Comercială „Sonisim Prest” - S.R.L. în Dosarul
nr. 395/212/2007 al Judecătoriei Constanta.
La apelul nominal lipsesc
părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Ministerul Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată, arătând că textele de lege
criticate nu încalcă dispozitiile constitutionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 26
noiembrie 2007, pronuntată în Dosarul nr. 395/212/2007, Judecătoria
Constanta a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 60 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997
privind regimul drumurilor, exceptie
invocată de Societatea Comercială „Sonisim Prest” - S.R.L.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că art. 60 alin. (1) lit.
d) din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 este neconstitutional, deoarece impune
ca amenda contraventională să fie aplicată transportatorului sau detinătorului
autovehiculului, în conditiile în care nu acestia se fac vinovati de săvârsirea
contraventiei. În opinia autorului exceptiei, „ar trebui să fie sanctionati
beneficiarii transportului, în spetă destinatarul sau expeditorul”.
Judecătoria Constanta opinează că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
întrucât „prin dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 nu se încalcă
dreptul petentei privitor la liberul acces la muncă”.
În conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
arătând că „aplicarea unei amenzi contraventionale pentru nerespectarea
conditiilor impuse de lege pentru efectuarea anumitor categorii de transporturi
nu îngrădeste în niciun fel dreptul la muncă al operatorului de transport sau
al detinătorului vehiculului. Acesta îsi poate desfăsura în continuare
activitatea cu respectarea conditiilor impuse de lege pentru această
activitate, statul având însă obligatia de a asigura desfăsurarea traficului în
conditii de sigurantă”.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
întrucât prevederile legale criticate nu aduc nicio atingere normelor
constitutionale referitoare la dreptul la muncă. Se arată, totodată, că textul
legal criticat apartine normelor de sanctionare contraventională, a căror
adoptare este de competenta exclusivă a legiuitorului, care poate institui, în
considerarea unor situatii deosebite, reglementări speciale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire
la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate. Obiectul
exceptiei îl constituie dispozitiile art. 60 alin. (1) lit. d) din Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările si
completările ulterioare, având următorul cuprins: „(1) Constituie
contraventii si se sanctionează următoarele fapte:
[...] d) încălcarea
prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu depăsirea
masei totale si/sau a dimensiunilor maxime admise, fără autorizatie specială de
transport eliberată de administratorul drumului, se sanctionează cu amendă de
la 50.000.000 lei la 60.000.000 lei, aplicată operatorului de transport, astfel
cum este mentionat în licenta de transport, sau detinătorului vehiculului,
astfel cum este mentionat în certificatul de înmatriculare a vehiculului;”.
Se sustine că, prin textul
de lege criticat, se încalcă art. 41 din Constitutie privind „Munca si
protectia socială a muncii”.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.
Astfel, sanctionarea
transportatorului sau detinătorului vehiculului pentru efectuarea
transporturilor cu depăsirea masei totale si/sau a dimensiunilor maxime admise,
fără autorizatie specială de transport eliberată de administratorul drumului, a
fost reglementată pentru a asigura respectarea obligatiei de obtinere a
autorizatiei mentionate, prevăzută de art. 41 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997, în considerarea obiectivelor stabilite de legiuitor în
art. 40 alin. (1) din acelasi act normativ, respectiv mentinerea drumurilor în
stare tehnică corespunzătoare si desfăsurarea traficului în conditii de
sigurantă.
Nu se poate sustine
încălcarea, prin reglementarea criticată, a prevederilor art. 41 din Legea
fundamentală, întrucât aplicarea unei amenzi contraventionale pentru
nerespectarea conditiilor impuse de lege pentru efectuarea anumitor categorii
de transporturi nu îngrădeste în niciun fel dreptul la muncă al operatorului de
transport sau al detinătorului vehiculului, care îsi pot desfăsura activitatea
în continuare, cu respectarea conditiilor prevăzute de lege.
În plus, asa cum a mai
statut Curtea Constitutională în jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr.
10 din 18 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 171 din 28 februarie 2005, instituirea conditiilor de transport a căror
neîndeplinire constituie contraventie este un atribut exclusiv al legiuitorului
care a reglementat regimul de circulatie pe drumurile publice astfel încât
desfăsurarea traficului să aibă loc în deplină sigurantă.
Cât priveste sustinerile
autoarei exceptiei, care propune o altă solutie legislativă în locul celei
criticate, respectiv sanctionarea pentru săvârsirea contraventiei prevăzute de
textul de lege ce face obiectul exceptiei a beneficiarilor transportului,
acestea excedează competentei Curtii Constitutionale, care, potrivit art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se pronuntă numai asupra constitutionalitătii
actelor cu privire la care a fost sesizată.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. (1) lit. d) din Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, exceptie invocată de
Societatea Comercială „Sonisim Prest” - S.R.L. în Dosarul nr. 395/212/2007 al
Judecătoriei Constanta.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 15 mai 2008.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Marieta Safta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 mai 2008
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 si art. 27 din Codul penal
Acsinte Gaspar -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean -
judecător
Marinela Mincă - procuror
Afrodita Laura Tutunaru -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 si art.
27 din Codul penal, exceptie ridicată de Elena Cârpaci în Dosarul nr.
2.575/325/2007 al Judecătoriei Timisoara.
La apelul nominal lipsesc
părtile, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 16
ianuarie 2008, pronuntată în Dosarul nr. 2.575/325/2007, Judecătoria
Timisoara a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 25 si art. 27 din Codul penal, exceptie ridicată de Elena Cârpaci în dosarul de mai sus având ca
obiect solutionarea unei cauze penale.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile legale
mentionate încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 16 referitoare la Egalitatea
în drepturi, deoarece stabilesc pentru instigator aceeasi sanctiune ca si
pentru autor. Or, în situatia dată, autorul exceptiei consideră că se află în
prezenta unei discriminări, prin aceea că, desi a fost bănuit de a fi instigat
prezumtivi autori la săvârsirea unor fapte penale, a fost trimis în judecată
numai el, în absenta unor probe privind existenta vreunor autori, cât si a
faptului că ar fi săvârsit acte de instigare a unor prezumtivi.
Judecătoria Timisoara opinează că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
deoarece dispozitiile legale criticate se aplică în mod egal, fără privilegii
sau discriminări, tuturor persoanelor aflate în situatia prevăzută de ipoteza
normei legale, vinovate de instigare la săvârsirea unor fapte penale. Totodată,
principiul egalitătii în fata legii nu înseamnă uniformitate, astfel încât,
dacă la situatii egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situatii
diferite, tratamentul nu poate fi decât diferit.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională
constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 25 cu denumirea marginală
Instigatorul si art. 27 cu denumirea marginală Pedeapsa în caz de
participatie, ambele din Codul penal, care au următorul continut:
- Art. 25: „Instigator
este persoana care, cu intentie, determină pe o altă persoană să săvârsească o
faptă prevăzută de legea penală.”
- Art. 27: „Instigatorul
si complicele la o faptă prevăzută de legea penală săvârsită cu intentie se
sanctionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru autor. La stabilirea pedepsei
se tine seama de contributia fiecăruia la săvârsirea infractiunii, precum si de
dispozitiile art. 72.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. 27 din Codul penal
au mai fost supuse controlului instantei de contencios constitutional prin
raportare la prevederi similare. Astfel, cu prilejul pronuntării Deciziei nr.
260 din 14 martie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 300 din 4 aprilie 2006, Curtea Constitutională a respins ca neîntemeiată
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Codul penal,
retinând în esentă că acestea nu numai că nu încalcă dispozitiile art. 16 din
Constitutie, ci dau expresie principiului constitutional al egalitătii în
drepturi, care nu înseamnă eo ipso aplicarea aceluiasi regim juridic
unor situatii care, prin specificul lor, sunt diferite. Egalitatea nu presupune
uniformitate, ci presupune ca la situatii egale să corespundă un tratament
egal, iar la situatii diferite să existe un tratament diferit.
De altfel, stabilirea de
către legiuitor a pedepselor este în deplin acord cu prevederile
constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie.
Asa fiind, considerentele
deciziei mai sus mentionate îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză si
cu privire la prevederile art. 25 din Codul penal.
Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 si art. 27 din Codul penal,
exceptie ridicată de Elena Cârpaci în Dosarul nr. 2.575/325/2007 al
Judecătoriei Timisoara.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 15 mai 2008.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 mai 2008
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. 4
din Codul de
procedură penală
Acsinte Gaspar -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean -
judecător
Marinela Mincă - procuror
Afrodita Laura Tutunaru -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. 4
din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Marius Repede în Dosarul
nr. 7.208/86/2007 al Curtii de Apel Suceava - Sectia penală. La apelul nominal
lipseste autorul exceptiei, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 28
ianuarie 2008, pronuntată în Dosarul nr. 7.208/86/2007, Curtea
de Apel Suceava - Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 alin. 4 din Codul de procedură
penală, exceptie ridicată de
Marius Repede în dosarul de mai sus având ca obiect solutionarea unei cauze
penale.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile legale
mentionate încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 21 referitoare la Accesul
liber la justitie si ale art. 24 referitoare la Dreptul la apărare, deoarece
hotărârea de declinare a competentei nu este supusă niciunei căi de atac.
Curtea de Apel Suceava - Sectia penală opinează că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de
sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
deoarece nu este îngrădit exercitiul dreptului la apărare, fiind asigurate, pe parcursul
procesului, toate drepturile persoanei de a se apăra împotriva învinuirilor ce
i se aduc.
De asemenea, institutia
declinării de competentă nu are caracterul unei judecăti, deoarece în cadrul
acestei proceduri nu se solutionează fondul cauzei, ci al unui incident în
administrarea justitiei, inerent bunei functionări a sistemului judiciar. Mai
mult, accesul la justitie înseamnă accesul la instantele de judecată înzestrate
cu competenta si procedurile stabilite prin lege.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională
constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 42 alin. 4 din Codul de
procedură penală, cu denumirea marginală Declinarea de competentă, care
au următorul continut: „Hotărârea de declinare a competentei nu este supusă
apelului si nici recursului.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. 42 alin. 4 din
Codul de procedură penală au mai fost supuse controlului instantei de
contencios constitutional din perspectiva unor critici similare. Astfel, cu
prilejul pronuntării Deciziei nr. 429 din 21 octombrie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.220 din 20 decembrie 2004,
Curtea Constitutională a respins ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. 4 din Codul de procedură
penală, retinând în esentă că institutia declinării de competentă desemnează obligatia
stabilită prin lege pentru organul judiciar învestit cu solutionarea cauzei de
a trimite cauza organului judiciar competent ori de câte ori constată că
instrumentarea acesteia nu intră în atributiile sale. Declinarea de competentă
nu are caracterul unei judecăti - pentru că în cadrul acestei proceduri nu se
solutionează fondul cauzei -, ci al unui incident în administrarea justitiei,
inerent bunei functionări a sistemului judiciar.
Tinând seama de natura
institutiei, ca si de imperativul celeritătii procesului penal, nu se poate
retine, asa cum fără temei sustine autorul exceptiei, că textul de lege prin
care se dispune că hotărârea de declinare a competentei nu este supusă apelului
si nici recursului este de natură să încalce sau să restrângă dreptul la
apărare al părtilor.
Atât inculpatul, cât si
celelalte părti îsi pot exercita dreptul la apărare si celelalte drepturi
procesuale în fata instantei competente, precum si dreptul de a ataca prin
mijloacele prevăzute de lege hotărârea prin care această instantă va solutiona
cauza.
În ce priveste sustinerea
referitoare la încălcarea liberului acces la justitie, nici aceasta nu poate fi
primită, căci accesul la justitie înseamnă accesul la instantele de judecată
înzestrate cu competenta si cu procedurile stabilite prin lege, iar pe de altă
parte este impropriu să se afirme lipsa de acces la justitie chiar în cadrul
desfăsurării unui proces judiciar.
Deoarece până în prezent
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei
jurisprudente, considerentele deciziei mai sus mentionate îsi păstrează
valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. 4 din Codul de procedură
penală, exceptie ridicată de Marius Repede în Dosarul nr. 7.208/86/2007 al Curtii
de Apel Suceava - Sectia penală.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 15 mai 2008.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 mai 2008
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2
din Codul de
procedură penală
Acsinte Gaspar -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean -
judecător
Marinela Mincă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin.
2 din Codul de procedură penală, exceptie invocată de Toma Zâmbrea în Dosarul
nr. 6.000/207/2005 al Curtii de Apel Craiova - Sectia penală.
La apelul nominal răspunde
reprezentantul autorului exceptiei, domnul avocat Ioan Rotaru, din cadrul
Baroului Olt, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Având cuvântul, acesta
solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate astfel cum a fost
formulată, expunând, pe larg, motivele de neconstitutionalitate expuse în fata
instantei de judecată.
Ministerul Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată, invocând si jurisprudenta
Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 24
ianuarie 2008, pronuntată în Dosarul nr. 6.000/207/2005, Curtea
de Apel Craiova - Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 din Codul de procedură
penală, exceptie invocată de
Toma Zâmbrea.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că textul de lege criticat
contravine principiului constitutional al garantării dreptului la apărare,
pentru că stabileste anumite cazuri în care apărarea este obligatorie, lăsând
la latitudinea organelor de anchetă sau a părtilor exercitarea dreptului la
apărare. Astfel, în cauză, „în cursul urmăririi penale recurentului Zâmbrea
Toma nu i s-a asigurat un avocat din oficiu, astfel că dreptul la apărare, desi
garantat de Constitutie, i-a fost încălcat, datorită formalismului textului
procesual penal de care s-a făcut vorbire, aducându-i-se grave prejudicii în
administrarea probelor.”
Curtea de Apel Craiova - Sectia penală apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, întrucât art. 171 alin. 2 din Codul de procedură penală,
„exprimând vointa expresă a legiuitorului de stabilire a cazurilor în care
asistenta juridică a învinuitului sau inculpatului în cursul urmăririi penale
este obligatorie, nu încalcă dispozitiile art. 24 din Constitutie, care îsi
găsesc aplicarea în alin. 1 al art. 171 din Codul de procedură penală, prin
instituirea obligatiei organelor judiciare de a aduce la cunostinta persoanei
învinuite sau inculpate dreptul de a fi asistată de apărător, în tot cursul
urmăririi penale.”
În conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului, invocând si considerentele care fundamentează jurisprudenta Curtii
Constitutionale în materie, consideră că textul de lege criticat este
constitutional.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei îl
constituie dispozitiile art. 171 alin. 2 din Codul de procedură penală, având
următorul cuprins:„Asistenta juridică este obligatorie când învinuitul sau
inculpatul este minor, internat într-un centru de reeducare sau într-un
institut medical educativ, când este retinut sau arestat chiar în altă cauză,
când fată de acesta a fost dispusă măsura de sigurantă a internării medicale sau
obligarea la tratament medical chiar în altă cauză ori când organul de urmărire
penală sau instanta apreciază că învinuitul ori inculpatul nu si-ar putea face
singur apărarea, precum si în alte cazuri prevăzute de lege.”
Autorul exceptiei sustine
că normele criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 24 privind
dreptul la apărare, precum si dispozitiile art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, referitoare la dreptul la un
proces echitabil.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că prevederile art. 171 alin. 2
din Codul de procedură penală au mai făcut obiectul controlului de
constitutionalitate, în raport de aceleasi dispozitii din Constitutie si din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale
invocate si în prezenta cauză. Astfel, de exemplu, prin deciziile nr. 141 din
21 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
211 din 19 martie 2008, si nr. 62 din 31 ianuarie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 142 din 25 februarie 2008, Curtea a statuat,
pentru considerentele acolo retinute, că prevederile art. 171 alin. 2 din Codul
de procedură penală nu încalcă dreptul la apărare si dreptul la un proces
echitabil.
Solutia si considerentele
deciziilor mai sus amintite îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză,
deoarece nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 din Codul de procedură
penală, exceptie invocată de Toma Zâmbrea în Dosarul nr. 6.000/207/2005 al
Curtii de Apel Craiova - Sectia penală.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 15 mai 2008.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Marieta Safta
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI
INFORMATIEI
pentru aprobarea Instructiunilor
privind angajarea gestionarilor,
constituirea de
garantii si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor Companiei
Nationale
„Posta Română” - S.A
În temeiul art. 1 alin. 2
si al art. 14 din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor,
constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor
agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor publice, cu modificările
ulterioare, si al art. 5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 744/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei,
cu modificările si completările ulterioare,
ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă
Instructiunile privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor Companiei Nationale „Posta
Română” - S.A., prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Compania
Natională „Posta Română” - S.A. va duce la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 3. - Pe data intrării
în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice dispozitie contrară cu privire
la angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură
cu gestionarea bunurilor Companiei Nationale „Posta Română” - S.A.
Art. 4. - Prezentul ordin
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Borbély Károly
Bucuresti, 20 mai 2008.
Nr. 235.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
privind angajarea gestionarilor, constituirea de
garantii si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor
Companiei Nationale „Posta Română” - S.A.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - În întelesul
prezentelor instructiuni, este considerat gestionar acel angajat al Companiei
Nationale „Posta Română” - S.A. care are ca atributii principale de serviciu
primirea, păstrarea si eliberarea de bunuri aflate în administrarea, folosinta
sau detinerea, chiar temporară, a Companiei Nationale „Posta Română” - S.A.,
indiferent de modul de dobândire si de locul unde se află bunurile.
Art. 2. - La stabilirea
calitătii de gestionar, atributiile principale de serviciu, constând în
primirea, păstrarea si eliberarea de bunuri, trebuie luate cumulativ.
Art. 3. - (1) Nu este
considerată gestionar, în întelesul art.1, persoana care nu are ca atributii
principale de serviciu primirea, păstrarea si eliberarea de bunuri.
(2) Nu poate fi
considerată gestionar persoana care are ca atributii principale de serviciu
lucrări de registratură si care este însărcinată si cu primirea, păstrarea si
eliberarea de timbre postale.
(3) Persoana prevăzută la
alin. (2) care cauzează o pagubă în gestiunea de timbre răspunde însă integral,
conform art. 31 din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea
de garantii si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agentilor
economici, autoritătilor sau institutiilor publice, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - (1) Sunt
considerate bunuri, în sensul prezentelor instructiuni, bunurile materiale,
mijloacele bănesti sau orice alte valori.
(2) În cadrul
subunitătilor Companiei Nationale „Posta Română” - S.A. sunt considerate alte
valori timbrele si efectele postale, timbrele fiscale, mărcile si mărfurile
filatelice, obiectele de mesagerii, timbrele judiciare etc.
(3) Bunurile prevăzute la
alin. (1) pot fi în proprietatea, în administrarea, în folosinta, în custodia
sau în consignatia Companiei Nationale „Posta Română” - S.A.
CAPITOLUL II
Garantii
Art. 5. - Gestionarul are
obligatia de a constitui o garantie în numerar.
Art. 6. - Nu este obligat
să constituie garantie cel care înlocuieste temporar un gestionar sau cel
căruia i se încredintează o gestiune pe o perioadă de cel mult 60 de zile până
la numirea unui gestionar.
Art. 7. - Cuantumul garantiilor
în numerar si functiile prin a căror ocupare angajatul dobândeste calitatea de
gestionar sunt prevăzute în anexa nr.1 la prezentele instructiuni.
Art. 8. - (1) Constituirea
garantiei se face prin contract încheiat în scris, potrivit anexei nr. 2 la prezentele
instructiuni.
(2) Contractul de garantie
se încheie în 3 exemplare, dintre care un exemplar se retine la dosarul de
personal al angajatului, un exemplar se înmânează gestionarului, iar cel de al
treilea exemplar se depune la compartimentul economic în vederea înscrierii
garantiei în fisă pentru a fi luat în evidentă.
(3) Completarea
formularului de contract se face de compartimenul resurse umane al unitătii
respective.
Art. 9. - (1) Garantia în
numerar se retine în rate lunare de 1/10 din salariul de bază lunar sau din
câstigul mediu pe o lună, după caz. Dacă, din cauza altor retineri, ratele în
contul garantiei în numerar nu pot fi retinute, gestionarul este obligat să le
depună personal.
(2) Pentru angajatii pe
perioadă determinată, altii decât cei prevăzuti la art. 6, garantia în numerar
se va retine în rate lunare de 1/10 din salariul de bază lunar sau din câstigul
mediu pe o lună, indiferent de perioada pentru care sunt angajati si de
cuantumul garantiei prevăzut în anexa nr. 1.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 10. - Încălcarea
dispozitiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage răspunderea
materială, disciplinară, penală sau civilă, după caz.
Art. 11. - Gestionarul răspunde
integral pentru pagubele pe care le-a provocat în gestiunea sa.
ANEXA Nr. 1
Cuantumul garantiilor în numerar si functiile prin a căror ocupare angajatul dobândeste calitatea de gestionar
Nr. crt. |
Denumirea functiei |
Cuantumul garantiei în numerar |
Termenul de restituire a garantiei la
încetarea contractului individual de muncă sau la trecerea într-o functie
pentru care nu se cere garantie |
1. |
Casier depozit
de timbre oficiu postal |
3 salarii |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
2. |
Casier
oficiu postal rural |
3 salarii |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
3. |
Casier
oficiu postal urban |
3 salarii |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
4. |
Casier
central |
3 salarii |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
5. |
Diriginte
care cumulează si functia de casier |
3 salarii
pe perioada în care cumulează si functia de casier |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
6. |
Supraveghetor
sală (numai la Muzeul National Filatelic) |
3 salarii |
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
7. |
Magaziner |
3 salarii |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
8. |
Casier -
activitatea de bază |
3 salarii |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
9. |
Gestionar
(numai la Fabrica de Timbre) |
3 salarii |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
10. |
Sef
depozit |
3 salarii |
Maximum 10
zile lucrătoare de la predarea gestiunii |
ANEXA Nr. 2
COMPANIA NATIONALĂ „POSTA
ROMÂNĂ” - S.A.
Sucursala
........................................................
Adresa
...........................................................
Nr.
....................................................….........
Data
...............................................................
Număr matricol
...............................................
Cod numeric personal
.....................................
1. Între Compania
Natională „Posta Română” - S.A. - Sucursala ......................................................,
reprezentată prin ........................, în calitate de director, si
salariatul .............................., domiciliat în
..................................................................................,
posesor al actului de identitate seria ........ nr. ........., eliberat de
........................ la data de .............................., născut în
............................. la data de ......................., prenumele
tatălui ...................................., al mamei
................................, încadrat la Sucursala
........................................................................, cu
locul de muncă la ............................................., s-a încheiat
prezentul contract de garantie în numerar privind încadrarea gestionarilor,
constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor
operatorilor economici.
2. Subsemnatul
........................................., având în vedere că îndeplinesc
functia de .................................., declar că, pentru garantarea
acoperirii eventualelor pagube constatate în gestiunea ce mi-a fost
încredintată, constitui o garantie în numerar de ................. lei,
reprezentând contravaloarea a .............. salarii de bază brute lunare.
Consimt la actualizarea
garantiei ori de câte ori va interveni o modificare asupra salariului meu de
bază brut lunar.
Constituirea garantiei se
va face prin retineri lunare reprezentând 1/10 din salariul meu de bază brut.
Dacă din cauza altor
retineri ratele în contul garantiei în numerar nu pot fi retinute, mă oblig a
le depune în numerar la casieria unitătii, în ziua plătii chenzinei a II-a.
3. Sucursala ..........................................................
se obligă să consemneze la ............................................., pe
numele gestionarului, sumele depuse drept garantie în numerar.
Prezentul contract s-a
încheiat în 3 exemplare, azi, ......................, în localitatea
................................, dintre care un exemplar i-a fost înmânat
doamnei/domnului ................................................... .
Director,
......................................
Consilier juridic,
.......................................
Gestionar,
.......................................
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
privind publicarea
rezolutiilor Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite
nr. 733(1992),
1.356(2001), 1.425 (2002) si 1.801 (2008) privind situatia din Somalia
În baza art. 3 din Legea
nr. 206/2005 privind punerea în aplicare a unor sanctiuni internationale, în
temeiul art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 100/2004 privind
organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul afacerilor externe emite prezentul ordin.
Articol unic. - Se dispune
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezolutiilor
Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite nr. 733 (1992),
1.356 (2001), 1.425 (2002) si 1.801 (2008) privind situatia din Somalia,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
p. Ministrul
afacerilor externe,
Iulian Buga,
secretar de stat
Bucuresti, 14 mai 2008.
Nr. A/4.342.
ANEXĂ
REZOLUTIA Nr.
733(1992)
din 23 ianuarie 1992
Consiliul de Securitate,
luând în considerare cererea Somaliei ca situatia din Somalia să fie analizată de Consiliul de Securitate,
după prezentarea raportului
secretarului general privind situatia din Somalia si apreciind initiativa luată
de acesta în domeniul umanitar,
fiind serios alarmat de
deteriorarea rapidă a situatiei din Somalia, de pierderile grave de vieti
omenesti si de stricăciunile materiale pe scară largă provocate de conflictul
din tară si fiind constient de consecintele acestuia asupra stabilitătii si
păcii din regiune,
fiind preocupat de faptul
că, în cazul prelungirii situatiei, aceasta constituie o amenintare la adresa
păcii si securitătii internationale, asa cum afirmă raportul secretarului
general,
amintind de
responsabilitatea sa principală prevăzută de Carta Organizatiei Natiunilor
Unite vizând mentinerea păcii si securitătii internationale,
amintind, de asemenea,
prevederile cap. VIII al Cartei,
exprimându-si aprecierea
fată de organizatiile internationale si regionale care au furnizat asistentă
populatiilor afectate de conflict si regretând faptul că unii membri ai
personalului acestor organizatii si-au pierdut viata în exercitiul sarcinilor
lor umanitare,
luând notă de apelurile
adresate părtilor de presedintele Organizatiei Conferintei Islamice pe 16
decembrie 1991, de secretarul general al Organizatiei Unitătii Africane pe 18
decembrie 1991 si de Liga Statelor Arabe pe 5 ianuarie 1992:
1. ia notă de raportul
secretarului general privind situatia din Somalia si îsi exprimă îngrijorarea
fată de situatia care predomină în această tară;
2. cere secretarului
general să adopte imediat măsurile necesare pentru intensificarea asistentei
umanitare acordate de Organizatia Natiunilor Unite si de agentiile sale
specializate populatiei afectate din toate regiunile Somaliei, în colaborare cu
celelalte organizatii umanitare internationale si, în acest scop, să numească
un coordonator care să supravegheze furnizarea efectivă a acestei asistente;
3. cere, de asemenea,
secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite, în colaborare cu
secretarul general al Organizatiei Unitătii Africane si cu secretarul general
al Ligii Statelor Arabe, să contacteze imediat toate părtile implicate în
conflict, să urmărească angajamentul acestora de a înceta ostilitătile pentru a
permite oferirea asistentei umanitare, să promoveze un acord de încetare a
focului si respectarea imediată a acestuia si să sprijine procesul de rezolvare
politică a conflictului din Somalia;
4. îndeamnă ferm toate
părtile implicate în conflict să înceteze imediat ostilitătile, să cadă de
acord asupra încetării focului si să promoveze un proces de reconciliere si
rezolvare politică în Somalia;
5. hotărăste, conform cap.
VII din Carta Organizatiei Natiunilor Unite, că, în scopul instaurării păcii si
stabilitătii în Somalia, toate statele vor implementa imediat un embargo
general si complet asupra tuturor livrărilor de arme si echipament militar
către Somalia până când Consiliul va lua o altă decizie;
6. solicită tuturor
statelor să se abtină de la orice actiune care ar putea contribui la cresterea
tensiunii, împiedicarea sau întârzierea solutionării pasnice si negociate a
conflictului din Somalia, ceea ce ar permite tuturor somalezilor să hotărască
asupra viitorului lor si să îl clădească în pace;
7. solicită tuturor
părtilor să coopereze cu secretarul general în acest scop si să faciliteze
furnizarea de către Organizatia Natiunilor Unite, agentiile sale specializate
si alte organizatii umanitare de asistentă umanitară tuturor celor care au
nevoie de aceasta, sub supravegherea coordonatorului;
8. îndeamnă toate părtile
să adopte măsurile necesare vizând siguranta personalului trimis să ofere asistentă
umanitară, să îl sprijine în sarcinile sale si să asigure respectarea regulilor
si principiilor dreptului international privind protejarea populatiilor civile;
9. solicită tuturor
statelor si organizatiilor internationale să contribuie la eforturile de a
oferi asistentă umanitară populatiei din Somalia;
10. cere secretarului
general să prezinte Consiliului de Securitate un raport privind această
chestiune cât de curând posibil;
11. hotărăste să rămână
activ sesizat cu această chestiune.
Adoptată în unanimitate la
cea de-a 3039-a întrunire.
REZOLUTIA Nr.
1.356(2001)
adoptată de Consiliul de Securitate în cadrul
celei de-a 4.332-a întruniri, la 19 iunie 2001
Consiliul de Securitate,
reafirmând Rezolutia sa
nr. 733 (1992) din 23 ianuarie 1992 si Rezolutia sa nr. 751 (1992) din 24
aprilie 1992,
exprimându-si dorinta ca
pacea si securitatea să fie restabilite în Somalia,
recunoscând eforturile
permanente ale Organizatiei Natiunilor Unite, ale agentiilor si organizatiilor
sale umanitare specializate de a oferi asistentă umanitară în Somalia,
actionând în temeiul cap.
VII din Carta Organizatiei Natiunilor Unite:
1. reiterează obligatia
tuturor statelor de a respecta măsurile impuse prin Rezolutia nr. 733 (1992) si
îndeamnă fiecare stat să adopte măsurile necesare pentru a asigura
implementarea si aplicarea deplină a embargoului asupra armelor;
2. hotărăste că măsurile
impuse prin paragraful 5 al Rezolutiei nr. 733 (1992) nu se aplică
echipamentului de protectie, inclusiv jachetelor antiglont si căstilor
militare, exportate temporar în Somalia de către personalul Organizatiei
Natiunilor Unite, reprezentantii presei, lucrătorii umanitari si de dezvoltare
si de către personalul asociat numai pentru uzul lor personal;
3. hotărăste, de asemenea,
că măsurile impuse prin paragraful 5 al Rezolutiei nr. 733 (1992) nu se aplică
furnizării de echipament militar neletal destinat exclusiv uzului umanitar si
de protectie, conform aprobării prealabile a comitetului înfiintat potrivit
Rezolutiei nr. 751 (1992) (Comitetul);
4. solicită Comitetului să
analizeze si să ia decizii privind cererile de derogări stabilite în paragraful
3;
5. hotărăste să rămână
activ sesizat cu această chestiune.
REZOLUTIA Nr.
1.425(2002)
adoptată de Consiliul de Securitate în cadrul celei
de-a 4.580-a întruniri, la 22 iulie 2002
Consiliul de Securitate,
reafirmând rezolutiile
sale anterioare referitoare la situatia din Somalia, mai ales privind embargoul
asupra armelor si echipamentului militar stabilit prin paragraful 5 al
Rezolutiei nr. 733 (1992) din 23 ianuarie 1992 (denumit în prezenta rezolutie embargoul
asupra armelor), Rezolutia nr. 1.407 (2002) din 3 mai 2002 si declaratia
presedintelui Consiliului din 28 martie 2002 (S/PRST/2002/8),
luând notă cu serioasă
îngrijorare de continuarea furnizării de arme si munitie către si prin Somalia
din surse din afara tării, cu încălcarea embargoului asupra armelor, ceea ce
subminează grav pacea, securitatea si eforturile politice de reconciliere
natională din Somalia,
reiterându-si cererea adresată
tuturor statelor si altor actori să respecte scrupulos embargoul asupra
armelor, insistă ca toate statele, în special cele din regiune, să nu se
amestece în afacerile interne ale Somaliei. Asemenea imixtiuni nu fac altceva decât să destabilizeze suplimentar Somalia,
contribuind la un climat de teamă si având un impact negativ asupra drepturilor
omului, putând periclita suveranitatea, integritatea teritorială, independenta
politică si unitatea Somaliei, subliniind rolul Autoritătii Interguvernamentale
de Dezvoltare (AIGD), în special al statelor de pe linia frontului (Djibouti,
Etiopia si Kenya) în instaurarea unei păci durabile în Somalia si exprimându-si
sprijinul si dorinta ca planurile pentru Conferinta de Reconciliere Natională
pentru Somalia, care urmează să fie organizată la Nairobi, să avanseze de
urgentă, cu implicarea pragmatică si orientată către rezultate a statelor de pe
linia frontului,
salutând raportul secretarului
general de pe 27 iunie 2002 (S/2002/709) si raportul echipei de experti numite
de secretarul general (S/2002/722), care detaliază resursele si expertiza
necesare unei comisii de experti pentru a oferi informatii independente privind încălcările si pentru îmbunătătirea
aplicării embargoului asupra armelor, conform Rezolutiei nr. 1.407 (2002),
actionând
în temeiul cap. VII din Carta Organizatiei Natiunilor Unite:
1. subliniază că embargoul
asupra armelor din Somalia interzice finantarea oricăror achizitii si livrări
de arme si echipament militar;
2. hotărăste că embargoul asupra
armelor interzice furnizarea directă sau indirectă către Somalia de consiliere
tehnică, asistentă financiară sau de altă natură si de instruire privind
activitătile militare;
3. cere secretarului
general să înfiinteze, în termen de o lună de la data adoptării prezentei
rezolutii, prin consultarea comitetului înfiintat prin Rezolutia nr. 751 (1992)
din 24 aprilie 1992 (denumit în prezenta rezolutie Comitetul), o comisie
de experti alcătuită din 3 membri, care să aibă sediul la Nairobi, pe o
perioadă de 6 luni, pentru a oferi informatii independente privind încălcările
embargoului si ca un pas înainte către aplicarea si întărirea embargoului,
având următorul mandat:
- investigarea
încălcărilor embargoului privind accesul în Somalia pe uscat, prin aer si pe
mare, în special prin urmărirea oricăror surse care ar putea oferi informatii
legate de încălcări ale embargoului, inclusiv statele relevante, organizatiile
interguvernamentale si institutiile de cooperare pentru aplicarea dreptului
international, organizatiile neguvernamentale, institutiile si intermediarii
financiari, alte agentii de brokeraj, companiile si autoritătile de aviatie
civilă, membrii guvernului national de tranzitie, autoritătile locale, liderii
politici si traditionali, societatea civilă si comunitatea de afaceri;
- oferirea de informatii
detaliate din domenii de competentă relevante legate de încălcări ale
embargoului si privind măsurile pentru aplicarea si întărirea embargoului
asupra armelor sub diversele sale aspecte;
- realizarea de cercetare
de teren, dacă este posibil, în Somalia, în statele care se învecinează cu
Somalia si în alte state, după necesitate;
- evaluarea capacitătii
statelor din regiune să implementeze în totalitate embargoul asupra armelor,
inclusiv printr-o verificare a regimului vămilor nationale si al controalelor
la frontieră;
- oferirea de recomandări
privind posibile măsuri practice pentru aplicarea si întărirea embargoului
asupra armelor;
4. cere în continuare
secretarului general să se asigure că această comisie de experti are la
dispozitie si poate avea acces la suficientă expertiză în domeniile
armamentului, finantării acestuia, aviatiei civile, transportului maritim,
afacerilor regionale, inclusiv la cunostinte specializate despre Somalia,
potrivit necesitătilor de resurse, aranjamentelor administrative si financiare
rezumate în raportul echipei de experti potrivit Rezolutiei nr. 1.407 (2002);
5. cere Comisiei de
experti ca, în activitatea sa, conform mandatului său, să ia pe deplin în
considerare recomandările din raportul echipei de experti conform Rezolutiei
nr. 1.407 (2002), inclusiv privind mijloacele de cooperare, metodologia si
chestiunile legate de întărirea embargoului asupra armelor;
6. cere tuturor statelor,
guvernului national de tranzitie si autoritătilor locale din Somalia să
coopereze pe deplin cu Comisia de experti în timpul căutării de informatii de
către aceasta potrivit prezentei rezolutii, inclusiv prin facilitarea vizitării
locatiilor si actorilor implicati si prin oferirea unui acces total la
oficialii si documentele guvernamentale, conform cererilor Comisiei de experti;
7. cere din nou tuturor
statelor, în special celor din regiune, să ofere Comitetului toate informatiile
disponibile privind încălcări ale embargoului asupra armelor;
8. îndeamnă toate
celelalte persoane si entităti contactate de Comisia de experti să coopereze pe
deplin prin furnizarea de informatii relevante si facilitarea investigatiilor
sale, inclusiv liderii politici si traditionali, membrii societătii civile si
ai comunitătii de afaceri, institutiile si intermediarii financiari, alte
agentii de brokeraj, companiile si autoritătile de aviatie civilă,
organizatiile neguvernamentale, organizatiile interguvernamentale si
institutiile de cooperare pentru aplicarea dreptului international;
9. cere Comisiei de
experti să notifice Consiliului de Securitate, prin Comitet, orice lipsă de
cooperare din partea statelor, autoritătilor, persoanelor si entitătilor
mentionate în paragrafele 6 si 8;
10. cere în continuare
Comisiei de experti să ofere informatii presedintelui Comitetului pentru a-si
prezenta misiunea în regiune, eveniment programat pentru octombrie 2002, si să
prezinte Consiliului de Securitate, prin Comitet, o informare orală în
noiembrie 2002;
11. cere Comisiei de
experti să prezinte Consiliului de Securitate, prin Comitet, un raport final la
sfârsitul perioadei mandatate pentru a fi analizat de acesta;
12. cere presedintelui
Comitetului ca, în termen de două săptămâni de la primirea raportului Comisiei
de experti, să îl înainteze Consiliului de Securitate pentru a fi analizat;
13. îsi exprimă hotărârea
de a lua în considerare raportul Comisiei de experti si orice propunere
relevantă de actiune ulterioară, precum si recomandările privind posibile
măsuri practice vizând întărirea embargoului asupra armelor;
14. cere secretarului
general ca în următorul său raport, programat pe 31 octombrie 2002, să includă
informatii de ultimă oră privind:
- actiunile întreprinse în
vederea coordonării initiativelor de consolidare a păcii aflate în derulare si
pentru dezvoltarea lor treptată, precum si informatii privind actiunile
preliminare întreprinse pe teren în vederea pregătirii unei misiuni de
consolidare a păcii, odată ce conditiile de securitate o vor permite, potrivit
declaratiei presedintelui din 28 martie 2002;
- asistenta tehnică si
cooperarea oferite pentru a mări capacitatea administrativă si judiciară pe
întreg teritoriul Somaliei, pentru a contribui la monitorizarea si aplicarea pe
deplin a embargoului asupra armelor, conform declaratiei presedintelui de pe 28
martie 2002 si Rezolutiei nr. 1.407 (2002);
- prezentarea de rapoarte
de către state Comitetului privind măsurile adoptate pentru a asigura
implementarea deplină si eficientă a embargoului asupra armelor, conform
Rezolutiei nr. 1.407 (2002);
15. cere în continuare
secretarului general să invite statele membre să contribuie la Trust Fundul
Organizatiei Natiunilor Unite pentru Consolidarea Păcii în Somalia, salutând
contributiile deja făcute, si să asigure coordonarea adecvată a agentiilor
Organizatiei Natiunilor Unite implicate, în vederea implementării sarcinilor ce
trebuie îndeplinite conform declaratiei presedintelui din 28 martie 2002;
16. solicită statelor
membre să contribuie la activitătile Organizatiei Natiunilor Unite vizând
sprijinul acordat Somaliei, inclusiv Apelul interagentii consolidat pentru
2002;
17. hotărăste să rămână
activ sesizat cu această chestiune.
REZOLUTIA Nr.
1.801(2008)
adoptată de Consiliul de Securitate în cadrul celei
de-a 5.842-a întruniri, la 20 februarie 2008
Consiliul de Securitate,
amintind rezolutiile sale anterioare referitoare la situatia din Somalia, mai ales Rezolutia sa nr. 733 (1992), Rezolutia sa nr. 1.356 (2001), Rezolutia sa nr. 1.425 (2002), Rezolutia sa nr. 1.725 (2006), Rezolutia sa nr. 1.744 (2007), Rezolutia sa nr. 1.744 (2007) si Rezolutia sa nr. 1.772 (2007), precum si declaratiile presedintelui Consiliului, în special cele din 13 iulie 2006 (S/PRST/2006/31), 22 decembrie 2006 (S/PRST/2006/59), 30 aprilie 2007 (S/PRST/2007/13), 14 iunie 2007 (S/PRST/2007/19) si 19 decembrie 2007 (S/PRST/2007/49),
reafirmându-si respectul
pentru suveranitatea, integritatea teritorială, independenta politică si
unitatea Somaliei,
reiterându-si angajamentul
cu privire la o rezolvare completă si durabilă a situatiei din Somalia prin
Carta Federală de Tranzitie si subliniind importanta existentei unor institutii
cu o largă reprezentare, instituite printr-un proces politic integrator, asa
cum prevede Carta Federală de Tranzitie, si reiterându-si sprijinul pentru
institutiile federale de tranzitie ale Somaliei,
salutând numirea de către
presedintele Yusuf a primului ministru Nur „Adde” Hassan Hussein, numirea
ulterioară a unui nou cabinet al guvernului federal de tranzitie si mutarea
guvernului federal de tranzitie la Mogadishu,
elogiind activitatea
Reprezentantului Special al Secretarului General (RSSG), domnul Ahmedou
Ould-Abdallah, si afirmându-si sprijinul ferm acordat eforturilor sale,
subliniind importanta
instaurării si mentinerii stabilitătii si securitătii pe întreg teritoriul
Somaliei si accentuând importanta dezarmării, demobilizării si reintegrării
militiei si fostilor combatanti din Somalia,
condamnând toate actele de
violentă si extremism din Somalia si exprimându-si îngrijorarea privind
continuarea violentelor în Somalia,
subliniind îngrijorarea sa
fată de agravarea pirateriei pe lângă coasta somaleză, fenomen descris în
paragraful 22 al raportului secretarului general si amintind de comunicatul
comun al Organizatiei Maritime Internationale si al Programului Alimentar
Mondial din 10 iulie 2007,
reiterându-si aprecierea
fată de eforturile comunitătii internationale, în special cele ale Uniunii
Africane, precum si cele ale Ligii Statelor Arabe, ale Autoritătii
Interguvernamentale pentru Dezvoltare si ale Uniunii Europene, de a promova
pacea, stabilitatea si reconcilierea în Somalia si salutând continuarea
angajamentului acestora,
salutând comunicatul
Consiliului pentru Pace si Securitate al Uniunii Africane din 18 ianuarie 2008,
care afirmă că Uniunea Africană va prelungi mandatul misiunii sale în Somalia (AMISOM)
pentru încă 6 luni,
subliniind contributia pe
care AMISON si contingentele sale din Uganda si Burundi o au la instaurarea
stabilitătii si păcii durabile în Somalia, inclusiv importantele eforturi ale
fortelor ugandeze vizând furnizarea de asistentă medicală cetătenilor somalezi,
condamnând orice
ostilitate fată de acestia si îndemnând toate părtile din Somalia si din
regiune să sprijine si să coopereze cu AMISOM,
salutând angajamentul
sustinut al Guvernului Ugandei de a sprijini eforturile AMISOM în ultimul an si
implicarea recentă a Guvernului din Burundi,
luând notă de Raportul
secretarului general privind Somalia din 7 noiembrie 2007 (S/2007/658), în
special paragraful 32,
si exprimându-si
aprecierea fată de sprijinirea AMISOM de către acesta,
subliniind că mobilizarea
totală a AMISOM va facilita retragerea completă a altor forte străine din
Somalia si va crea conditiile necesare păcii si stabilitătii durabile în
Somalia,
observând că acel
comunicat al Consiliului pentru Pace si Securitate al Uniunii Africane din 18
ianuarie 2008 cere Organizatiei Natiunilor Unite să trimită o operatiune de
mentinere a păcii în Somalia, care să sprijine stabilizarea pe termen lung si
refacerea după conflict a tării,
amintind cererea sa din
Declaratia sa din 19 decembrie 2007 (S/PRST/2007/49) ca secretarul general să
raporteze Consiliului de Securitate privind elaborarea unor planuri de urgentă
vizând posibila mobilizare a unei operatiuni de mentinere a păcii a
Organizatiei Natiunilor Unite care să succeadă AMISON, asa cum prevede
Rezolutia nr. 1772 (2007),
hotărând că situatia din
Somalia continuă să constituie o amenintare la adresa păcii si securitătii
internationale din regiune,
actionând în temeiul cap.
VII din Carta Organizatiei Natiunilor Unite:
1. hotărăste să înnoiască
autorizatia acordată statelor membre ale Uniunii Africane de a mentine, pentru
încă 6 luni, o misiune în Somalia, care va fi autorizată să adopte toate
măsurile necesare pentru a îndeplini mandatul prevăzut în paragraful 9 al
Rezolutiei nr. 1.772 (2007) si subliniază, în special, că AMISOM este
autorizată să adopte toate măsurile necesare pentru asigurarea securitătii
infrastructurii-cheie si să contribuie, după necesitate si potrivit
capacitătilor sale, la crearea conditiilor de securitate necesare oferirii de
asistentă umanitară;
2. afirmă că prevederile
paragrafelor 11 si 12 ale Rezolutiei nr. 1.772 (2007) se vor aplica în
continuare misiunii mentionate în paragraful 1;
3. îndeamnă statele membre
ale Uniunii Africane să contribuie la AMISOM pentru a facilita retragerea
completă a altor forte străine din Somalia si pentru crearea conditiilor
necesare păcii si stabilitătii durabile în Somalia;
4. îndeamnă statele membre
să furnizeze resurse financiare, personal, echipament si servicii pentru
mobilizarea totală a AMISOM;
5. îsi reafirmă intentia
de a lua măsuri împotriva celor care încearcă să împiedice sau să blocheze procesul
politic pasnic, împotriva celor care amenintă prin fortă institutiile federale
de tranzitie sau AMISOM ori a celor care întreprind actiuni care subminează
stabilitatea în Somalia sau în regiune;
6. asteaptă cu nerăbdare
raportul apropiat al secretarului general, planificat pe 10 martie 2008,
privind inclusiv optiunile specifice vizând întărirea capacitătii Oficiului
Politic al Organizatiei Natiunilor Unite (OPONU) de a sprijini în continuarea
mobilizarea totală a AMISON si de a pregăti o posibilă mobilizare a unei forte
de mentinere a păcii a Organizatiei Natiunilor Unite care va succeda AMISOM si
îsi afirmă intentia de a se întruni din nou, imediat după publicarea
raportului, pentru a stabili ce actiuni va întreprinde în continuare în lumina
optiunilor si recomandărilor continute de acesta;
7. solicită secretarului
general să continue si să îsi intensifice eforturile de a promova continuarea
procesului politic, inclusiv al tuturor, si prin sprijinirea institutiilor
federale de tranzitie în vederea realizării acestuia si a serviciilor oferite
poporului somalez, precum si prin colaborarea cu comunitatea internatională,
inclusiv Uniunea Africană, Liga Statelor Arabe, Autoritatea Interguvernamentală
pentru Dezvoltare, Uniunea Europeană si Grupul International de Contact privind
Somalia si membrii acestuia;
8. cere tuturor
organizatiilor internationale si statelor membre să sprijine actiunile RRSG
vizând consolidarea securitătii si instaurarea unei păci totale si durabile în
Somalia si le solicită acestora să actioneze permanent prin el, astfel încât să
se ajungă la un efort unitar;
9. îndeamnă institutiile
federale de trazitie si toate părtile din Somalia să respecte concluziile
Congresului de Reconciliere Natională (CRN) si să sustină continuarea
procesului politic, inclusiv al tuturor de după momentul respectiv,
implicându-i, până la urmă, pe toti cei interesati, inclusiv pe liderii
politici, liderii de clan, liderii religiosi, comunitatea de afaceri, pe
reprezentanti ai societătii civile, cum ar fi grupurile femeilor, si îi
încurajează pe acestia să se unească în vederea promovării unui asemenea dialog
inclusiv;
10. salută eforturile
guvernului federal de tranzitie de a elabora un plan pentru implementarea
concluziilor CRN, inclusiv pentru finalizarea procesului constitutional, si
reiterează necesitatea unui acord vizând încetarea totală si de durată a
ostilitătilor si a unui plan privind traseul critic pentru etapa rămasă din
procesul de tranzitie, incluzând alegeri libere si democratice în 2009, după cum
prevede Carta Federală de Tranzitie a Somaliei;
11. subliniază contributia
permanentă la pacea si securitatea din Somalia a embargoului asupra armelor
impus prin Rezolutia nr. 733 (1992), extinsă si amendată de rezolutiile
ulterioare, cere ca toate statele membre, în special cele din regiune, să îl
aplice în totalitate si îsi reiterează intentia de a analiza modalităti de a-i
spori eficienta;
12. încurajează statele
membre ale căror vase si aeronave militare operează în apele internationale si
în spatiul aerian adiacent coastei Somaliei să urmărească toate incidentele de
piraterie din aceste spatii si să actioneze corespunzător pentru protejarea
transporturilor comerciale, în special a transportării de ajutoare umanitare,
de orice astfel de acte, conform dreptului international relevant, si salută
contributia Frantei la protejarea convoaielor navale ale Programului Alimentar
Mondial si sprijinul acordat acum de Danemarca în acest scop;
13. reafirmă Rezolutia sa
anterioară nr. 1.325 (2000) privind femeile, pacea si securitatea, Rezolutia sa
nr. 1.674 (2006) si Rezolutia sa nr. 1.738 (2006) privind protejarea civililor
în conflictul armat si subliniază responsabilitatea tuturor părtilor si a
grupărilor armate din Somalia de a adopta măsurile corespunzătoare pentru a
apăra populatia civilă din tară, conform dreptului umanitar international,
drepturilor omului si dreptului privind refugiatii, în special prin evitarea
tuturor atacurilor fără discernământ asupra zonelor populate;
14. sprijină ferm si
încurajează continuarea eforturilor umanitare în Somalia, aminteste Rezolutia
sa nr. 1.502 (2003) privind apărarea personalului umanitar si al Organizatiei
Natiunilor Unite, solicită tuturor părtilor si grupărilor armate din Somalia să
ia măsurile corespunzătoare pentru asigurarea sigurantei si securitătii
personalului umanitar si al AMISOM si să ofere acces rapid, sigur si
neobstructionat în vederea acordării de asistentă umanitară tuturor celor care
au nevoie de ea si îndeamnă tările din regiune să faciliteze oferirea de
asistentă umanitară pe uscat, prin aer sau prin porturile maritime;
15. reafirmă Rezolutia sa
anterioară nr. 1.612 (2005) privind copiii si conflictele armate si aminteste
concluziile ulterioare ale Grupului de Lucru al Consiliului de Securitate
privind Copiii în Conflictul Armat relevante pentru părtile din conflictul
armat din Somalia (S/AC.51/2007/14);
16. hotărăste să rămână activ sesizat cu această chestiune.