MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 176 (XX) - Nr. 328 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 25 aprilie 2008
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
44. - Ordonantă de urgentă privind desfăsurarea activitătilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale
446. - Hotărâre privind aprobarea contributiei financiare a României pentru anul 2008 la bugetul Conventiei privind accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justitie în probleme de mediu, semnată la Aarhus la 25 iunie 1998
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
321. - Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei privind alocarea si utilizarea unor numere nationale scurte pentru servicii armonizate la nivel european
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind desfăsurarea activitătilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale
Având în vedere că Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfăsoară activităti economice în mod independent, cu modificările si completările ulterioare, a condus la disfunctionalităti în activitatea de autorizare, prevederile sale fiind interpretate în mod diferit de autoritătile publice locale desemnate cu aplicarea lor, pasii care trebuie parcursi de către solicitanti diferind de la o primărie la alta,
luând în considerare că Legea nr. 300/2004, cu modificările si completările ulterioare, prevede obligativitatea parcurgerii unei proceduri de înregistrare în registrul comertului, în procedura emiterii autorizatiei de către autoritătile publice locale, prezentul act normativ conduce la reducerea birocratiei, combaterea coruptiei si la scurtarea termenelor de eliberare a autorizatiilor, întrucât cuprinde dispozitii care conduc la simplificarea procesului de autorizare si înregistrare a celor care doresc să desfăsoare o activitate economică în una dintre cele mai simple forme ale acesteia, fiind stabilite criterii care nu lasă loc interpretării arbitrare si fiind mutată procedura de autorizare si înregistrare în întregime la registrul comertului, ceea ce scurtează etapele pe care trebuie să le parcurgă un solicitant si vine în întâmpinarea acestuia cu personal calificat si cu o procedură care deja si-a dovedit eficienta în cazul societătilor comerciale.
În conditiile în care absenta unor măsuri active de stimulare a mediului de afaceri, inclusiv prin reducerea procedurilor administrative, si de creare a noi locuri de muncă conduce la prejudicierea dezvoltării durabile si sustenabile a României si la încetinirea ritmului de crestere economică,
tinând cont de faptul că autorizatiile care intră în acest moment sub incidenta dispozitiilor Legii nr. 300/2004, cu modificările si completările ulterioare, acoperă domenii de o deosebită importantă socială si economică, mentinerea dificultătilor actuale de aplicare a procedurii de autorizare putând genera grave disfunctionalităti în desfăsurarea normală a respectivelor activităti,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonantă de urgentă reglementează accesul la activitatea economică, procedura de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării si regimul juridic al persoanelor fizice autorizate să desfăsoare activităti economice, precum si al întreprinderilor individuale si familiale.
(2) Prezenta ordonantă de urgentă nu se aplică profesiilor liberale, precum si acelor activităti economice a căror desfăsurare este organizată si reglementată prin legi speciale.
(3) Prezenta ordonantă de urgentă nu se aplică acelor activităti economice pentru care legea a instituit un regim juridic special, anumite restrictii de desfăsurare sau alte interdictii.
(4) Activitătile de formare profesională prin ucenicie la locul de muncă se autorizează în conditiile legii speciale.
(5) Prezenta ordonantă de urgentă nu se aplică în cazul serviciilor prestate în contextul libertătii de prestare transfrontalieră a serviciilor, astfel cum este ea prevăzută la art. 49 din Tratatul de instituire a Comunitătii Europene1)
Art. 2. - În sensul prezentei ordonante de urgentă, termenii si expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:
a) activitate economică - activitatea agricolă, industrială, comercială, desfăsurată pentru obtinerea unor bunuri sau servicii a căror valoare poate fi exprimată în bani si care sunt destinate vânzării ori schimbului pe pietele organizate sau unor beneficiari determinati ori determinabili, în scopul obtinerii unui profit;
b) Codul CAEN - Clasificarea activitătilor din economia natională, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activitătilor din economia natională - CAEN, cu modificările ulterioare;
c) dreptul de stabilire - prerogativa unui cetătean al unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European de a desfăsura activităti economice pe teritoriul unui alt stat membru prin intermediul unui sediu permanent, în conditii de egalitate de tratament cu cetătenii statului gazdă;
d) familia - sotul, sotia, copiii acestora care au împlinit vârsta de 16 ani la data autorizării întreprinderii familiale, rudele si afinii până la gradul al patrulea inclusiv;
e) întreprinzător - persoana fizică care organizează o întreprindere economică;
f) întreprindere economică - activitatea economică desfăsurată în mod organizat, permanent si sistematic, combinând resurse financiare, fortă de muncă atrasă, materii prime, mijloace logistice si informatie, pe riscul întreprinzătorului, în cazurile si în conditiile prevăzute de lege;
g) întreprindere individuală - întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de un întreprinzător persoană fizică;
h) întreprindere familială - întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de un întreprinzător persoană fizică împreună cu familia sa;
i) persoană fizică autorizată - persoana fizică autorizată să desfăsoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosind în principal forta sa de muncă;
j) patrimoniul de afectatiune - totalitatea bunurilor, drepturilor si obligatiilor persoanei fizice autorizate, titularului întreprinderii individuale sau membrilor întreprinderii familiale, afectate scopului exercitării unei activităti economice, constituite ca o fractiune distinctă a patrimoniului persoanei fizice autorizate, titularului întreprinderii individuale sau membrilor întreprinderii familiale, separată de gajul general al creditorilor personali ai acestora;
k) puncte de lucru - locatiile în care îsi desfăsoară activitatea persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale sau familiale, în cazul în care aceasta nu se desfăsoară exclusiv la sediul profesional, cu exceptia cazului în care se desfăsoară comert ambulant, astfel cum este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piată, republicată.
Art. 3. - (1) În temeiul dreptului la liberă initiativă, al dreptului la liberă asociere si al dreptului de stabilire, orice persoană fizică, cetătean român sau cetătean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European, poate desfăsura activităti economice pe teritoriul României, în conditiile prevăzute de lege.
(2) Activitătile economice pot fi desfăsurate în toate domeniile, meseriile, ocupatiile sau profesiile pe care legea nu le interzice în mod expres pentru libera initiativă.
(3) Prezenta ordonantă de urgentă se aplică pentru activitătile prevăzute de Codul CAEN a căror desfăsurare în una dintre formele prevăzute de art. 4 nu este reglementată exclusiv potrivit unei legi speciale.
Art. 4. - Persoanele fizice prevăzute la art. 3 alin. (1) pot desfăsura activitătile economice după cum urmează:
a) individual si independent, ca persoane fizice autorizate;
b) ca întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale;
c) ca membri ai unei întreprinderi familiale.
Art. 5. - Persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale trebuie să aibă un sediu profesional pe teritoriul României, în conditiile prevăzute de lege.
Art. 6. - (1) Orice activitate economică desfăsurată permanent, ocazional sau temporar în România de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale trebuie să fie înregistrată si autorizată, în conditiile prezentei ordonante de urgentă.
(2) Autorizarea functionării, în conditiile prezentei ordonante de urgentă, nu exonerează persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale de obligatia de a obtine, înainte de începerea activitătii, autorizatiile, avizele, licentele si altele asemenea, prevăzute în legi speciale, pentru desfăsurarea anumitor activităti economice.
1) „Articolul 49. - În conformitate cu dispozitiile ce urmează, se elimină treptat în cursul perioadei de tranzitie restrictiile privind libertatea de a presta servicii în cadrul Comunităţii cu privire la resortisantii statelor membre stabiliti într-un alt stat al Comunităţii decât cel al beneficiarului serviciilor. Consiliul, hotărând în unanimitate la propunerea Comisiei, poate extinde dispozitiile prezentului capitol la prestatorii de servicii care sunt resortisanti ai unui stat tert si sunt stabiliti în Comunitate.”
CAPITOLUL II
Art. 7. - (1) Persoanele fizice prevăzute la art. 4 lit. a) si b) au obligatia să solicite înregistrarea în registrul comertului si autorizarea functionării, înainte de începerea activitătii economice, ca persoane fizice autorizate, denumite în continuare PFA, respectiv întreprinzători persoane fizice titulari ai unei întreprinderi individuale.
(2) Reprezentantul întreprinderii familiale are obligatia să solicite înregistrarea în registrul comertului si autorizarea functionării, înainte de începerea activitătii economice. În cazul în care acesta nu formulează cererea în termen de 7 zile de la încheierea acordului de constituire prevăzut la art. 29 alin. (1), oricare membru al întreprinderii familiale poate să solicite înregistrarea în registrul comertului si autorizarea functionării.
(3) În toate cazurile, cererea de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării trebuie formulată în termen de 15 zile de la încheierea acordului de constituire prevăzut la art. 29 alin. (1).
(4) În caz de nerespectare a termenului prevăzut la alin. (3), este necesară încheierea unui nou acord de constituire.
Art. 8. - (1) Pot desfăsura activităti economice în una dintre formele prevăzute la art. 4 persoanele fizice care:
a) au împlinit vârsta de 18 ani, în cazul persoanelor fizice care solicită autorizarea pentru desfăsurarea de activităti economice conform art. 4 lit. a) si b) si al reprezentantului întreprinderii familiale, respectiv vârsta de 16 ani, în cazul membrilor întreprinderii familiale;
b) nu au săvârsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscală, de natura celor care se înscriu în cazierul fiscal;
c) au un sediu profesional declarat conform art. 9 alin. (2);
d) declară pe propria răspundere că îndeplinesc conditiile de functionare prevăzute de legislatia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si al protectiei muncii.
(2) Îndeplinirea conditiilor prevăzute la alin. (1) lit. d) se face potrivit art. 5, 15 si următoarele din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitătilor la înregistrarea în registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum si la autorizarea functionării persoanelor juridice, cu modificările si completările ulterioare, atât pentru sediul profesional, pentru fiecare punct de lucru, cât si pentru activitătile desfăsurate în afara sediului profesional sau a punctelor de lucru.
(3) În cazul în care, potrivit unor prevederi legale speciale, pentru anumite activităti economice este necesară îndeplinirea unor conditii de pregătire profesională si/sau de atestare a pregătirii profesionale, persoanele prevăzute la art. 4 trebuie să facă dovada îndeplinirii acestora.
Art. 9. - (1) PFA, întreprinzătorul persoană fizică titular al întreprinderii individuale si întreprinderea familială au sediul profesional declarat prin cererea de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării.
(2) Pentru stabilirea sediului profesional este necesar ca PFA, titularul întreprinderii individuale sau oricare membru al întreprinderii familiale, de la caz la caz, să detină un drept de folosintă asupra imobilului la adresa căruia acesta este declarat.
(3) Desfăsurarea activitătilor economice prin intermediul unui sediu permanent de către cetătenii altor state membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European se realizează cu respectarea reglementărilor în vigoare privind sediul permanent.
Art. 10. - (1) Cererea de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării se depune la registrul comertului de pe lângă tribunalul din judetul în care solicitantul îsi stabileste sediul profesional.
(2) Cererea de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării va fi însotită de documentatia prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 11. - (1) Înregistrarea în registrul comertului a persoanei fizice autorizate, a întreprinderii individuale si a întreprinderii familiale se face în baza rezolutiei motivate a directorului oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal.
(2) Dacă socoteste îndeplinite conditiile prevăzute de art. 8 si 9, directorul oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal va dispune înregistrarea în registrul comertului si autorizarea functionării persoanei fizice autorizate, a întreprinderii individuale si a întreprinderii familiale. Prin aceeasi rezolutie va dispune si înregistrarea în registrul comertului a declaratiei-tip pe propria răspundere date conform prevederilor Legii nr. 359/2004, cu modificările si completările ulterioare. Dispozitiile art. 172 din Legea nr. 359/2004, cu modificările si completările ulterioare, referitoare la transmiterea declaratiilor-tip către autoritătile publice competente, se aplică în mod corespunzător.
(3) Dacă documentele depuse în sustinerea cererii sunt incomplete, directorul oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal va dispune prin rezolutie motivată acordarea unui termen de maximum 15 zile pentru completarea acestora. Termenul va fi comunicat solicitantului fie pe loc, dacă este prezent, fie prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. În toate cazurile se vor indica documentele care urmează să fie depuse până la termenul acordat. La cererea motivată a solicitantului, termenul de 15 zile poate fi prelungit.
(4) În cazul în care nu sunt îndeplinite conditiile legale, directorul oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal va dispune prin rezolutie motivată respingerea cererii de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării pentru persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală sau întreprinderea familială solicitantă, precum si a înregistrării declaratiei-tip pe propria răspundere date conform Legii nr. 359/2004, cu modificările si completările ulterioare.
(5) Rezolutiile directorului oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal cu privire la înmatriculare si orice alte înregistrări în registrul comertului, conform prezentei ordonante de urgentă, se execută de îndată, în baza lor efectuându-se înregistrările dispuse prin acestea, fără nicio altă formalitate.
Art. 12. - (1) Împotriva rezolutiei directorului oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal se poate formula plângere în termen de 15 zile de la pronuntare sau de la comunicare, după caz. Plângerea se depune la judecătoria în a cărei rază teritorială se află sediul profesional al solicitantului si se judecă în conditiile dreptului comun. Dispozitiile art. 7 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicată, cu modificările si completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
(2) Aplicarea rezolutiilor directorului oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal cu privire la înmatriculare si orice alte înregistrări în registrul comertului, conform prezentei ordonante de urgentă, nu se suspendă în cursul judecătii.
(3) Cererile adresate instantelor judecătoresti conform prezentei ordonante de urgentă sunt scutite de taxa judiciară de timbru si de timbru judiciar.
Art. 13. - (1) În cazul prevăzut la art. 11 alin. (2) sau în cazul unei hotărâri judecătoresti irevocabile care dispune astfel, oficiul registrului comertului de pe lângă tribunal va elibera certificatul de înregistrare, continând codul unic de înregistrare, certificatul constatator emis în baza declaratiei pe propria răspundere, precum si alte acte prevăzute de lege, după caz.
(2) Termenul de eliberare a certificatului de înregistrare si, după caz, a certificatului de înscriere de mentiuni este de 3 zile lucrătoare, respectiv 5 zile lucrătoare, calculat de la data înregistrării cererii sau, după caz, de la data completării cererii cu documentele solicitate.
(3) Certificatul de înregistrare, continând codul unic de înregistrare, este documentul care atestă înregistrarea în registrul comertului, autorizarea functionării, precum si luarea în evidentă de către autoritatea fiscală competentă.
(4) Dispozitiile art. 11 si 13 din Legea nr. 359/2004, cu modificările si completările ulterioare, referitoare la atribuirea si utilizarea codului unic de înregistrare, se aplică în mod corespunzător.
Art. 14. - (1) Fără a aduce atingere dispozitiilor art. 28 alin. (2), o persoană poate avea câte un singur certificat de înregistrare pentru statutul juridic, respectiv cel de PFA, titular de întreprindere individuală sau membru al unei întreprinderi familiale pentru care a fost autorizată.
(2) Schimbarea sediului profesional si a obiectului principal de activitate se înregistrează în registrul comertului, cu aplicarea corespunzătoare a dispozitiilor prezentului capitol.
(3) Punctele de lucru se înregistrează în registrul comertului, cu respectarea dispozitiilor privind sediul profesional si cu aplicarea corespunzătoare a dispozitiilor prezentului capitol.
(4) Pentru desfăsurarea unei activităti pentru care nu s-a cerut înregistrarea în registrul comertului si autorizarea functionării este necesară obtinerea acestora potrivit prezentului capitol.
(5) Cererea pentru efectuarea modificărilor prevăzute la alin. (2)-(4) se depune la registrul comertului în care este înregistrată PFA, întreprinderea individuală sau întreprinderea familială, însotită de declaratia pe propria răspundere, prevăzută la pct. 1.3, 2.3 sau 3.3 din anexă, după caz.
(6) Oficiul registrului comertului de pe lângă tribunal va elibera un nou certificat de înregistrare în cazul prevăzut la alin. (2) si, în toate cazurile, certificatul de înscriere de mentiuni si certificatul constatator emis în baza declaratiei pe propria răspundere, precum si alte acte prevăzute de lege.
(7) Modificarea acordului de constituire a întreprinderii familiale se declară, în termen de 15 zile de la încheierea actului aditional, la registrul comertului în care este înregistrată întreprinderea familială. Oficiul registrului comertului de pe lângă tribunal va înregistra modificările si va elibera certificatul de înscriere de mentiuni, cu respectarea prevederilor legale aplicabile.
Art. 15. - Persoana fizică autorizată, titularul întreprinderii individuale si reprezentantul întreprinderii familiale vor tine contabilitatea în partidă simplă, potrivit reglementărilor privind organizarea si conducerea evidentei contabile în partidă simplă de către persoanele fizice care au calitatea de contribuabil, în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Regimul juridic al PFA, al întreprinzătorilor titulari ai întreprinderilor individuale si al întreprinderilor familiale
SECTIUNEA 1
Regimul juridic al PFA
Art. 16. - În scopul exercitării activitătii pentru care a fost autorizată, PFA poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activităti economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic dobândit potrivit prezentei sectiuni.
Art. 17. - (1) PFA nu poate angaja cu contract de muncă terte persoane pentru desfăsurarea activitătii pentru care a fost autorizată si nici nu va fi considerată un angajat al unor terte persoane cu care colaborează potrivit art. 16, chiar dacă colaborarea este exclusivă.
(2) Cu toate acestea, o persoană poate cumula calitatea de persoană fizică autorizată cu cea de salariat al unei terte persoane care functionează atât în acelasi domeniu, cât si într-un alt domeniu de activitate economică decât cel pentru care PFA este autorizată.
Art. 18. - PFA este asigurată în sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale si are dreptul de a fi asigurată în sistemul asigurărilor sociale de sănătate si al asigurărilor pentru somaj, în conditiile prevăzute de lege.
Art. 19. - (1) PFA îsi desfăsoară activitatea folosind în principal forta de muncă si aptitudinile sale profesionale. Ea nu poate cumula si calitatea de întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale.
(2) PFA poate cere ulterior schimbarea statutului juridic dobândit si autorizarea ca întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale, cu respectarea dispozitiilor cap. II si ale art. 21.
Art. 20. - (1) PFA răspunde pentru obligatiile sale cu patrimoniul de afectatiune, dacă acesta a fost constituit, si, în completare, cu întreg patrimoniul său, iar în caz de insolventă, va fi supusă procedurii simplificate prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificările ulterioare, dacă are calitatea de comerciant, potrivit art. 7 din Codul comercial.
(2) Creditorii îsi vor executa creantele potrivit dreptului comun, în cazul în care PFA nu are calitatea de comerciant.
(3) Orice persoană interesată poate face dovada calitătii de comerciant în cadrul procedurii insolventei sau separat, prin actiune în constatare, dacă justifică un interes legitim.
Art. 21. - (1) PFA îsi încetează activitatea si este radiată din registrul comertului în următoarele cazuri:
a) prin deces;
b) prin vointa acesteia;
c) în conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Cererea de radiere, însotită de copia certificată pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, după caz, se depune la oficiul registrului comertului de pe lângă tribunalul unde îsi are sediul profesional, de către orice persoană interesată.
(3) Dispozitiile art. 11-13 se aplică în mod corespunzător.
SECTIUNEA a 2-a
Regimul juridic al întreprinzătorului persoană fizică titular al întreprinderii individuale
Art. 22. - Întreprinderea individuală nu dobândeste personalitate juridică prin înregistrarea în registrul comertului.
Art. 23. - Întreprinzătorul persoană fizică titular al întreprinderii individuale este comerciant persoană fizică de la data înregistrării sale în registrul comertului.
Art. 24. - Pentru organizarea si exploatarea întreprinderii sale, întreprinzătorul persoană fizică, în calitate de angajator persoană fizică, poate angaja terte persoane cu contract individual de muncă, înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă, potrivit legii, si poate colabora cu alte PFA, cu alti întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane juridice, pentru efectuarea unei activităti economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic dobândit potrivit prezentei sectiuni.
Art. 25. - (1) Întreprinzătorul persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale nu va fi considerat un angajat al unor terte persoane cu care colaborează potrivit art. 24, chiar dacă colaborarea este exclusivă.
(2) Întreprinzătorul persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale poate cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functionează atât în acelasi domeniu, cât si într-un alt domeniu de activitate economică decât cel în care si-a organizat întreprinderea individuală.
(3) Întreprinzătorul persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale este asigurat în sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale si are dreptul de a fi asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate si al asigurărilor pentru somaj, în conditiile prevăzute de lege.
Art. 26. - Persoana fizică titulară a întreprinderii individuale răspunde pentru obligatiile sale cu patrimoniul de afectatiune, dacă acesta a fost constituit, si, în completare, cu întreg patrimoniul, iar în caz de insolventă, va fi supusă procedurii simplificate prevăzute de Legea nr. 85/2006, cu modificările ulterioare.
Art. 27. - (1) Întreprinzătorul persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale îsi încetează activitatea si este radiat din registrul comertului în următoarele cazuri:
a) prin deces;
b) prin vointa acestuia;
c) în conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Cererea de radiere, însotită de copia certificată pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, după caz, se depune la oficiul registrului comertului de pe lângă tribunalul unde îsi are sediul profesional, de către orice persoană interesată.
(3) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a) mostenitorii pot continua întreprinderea, dacă îsi manifestă vointa, printr-o declaratie autentică, în termen de 6 luni de la data dezbaterii succesiunii.
Când sunt mai multi mostenitori, acestia îsi vor desemna un reprezentant, în vederea continuării activitătii economice ca întreprindere familială.
(4) Dispozitiile art. 11-13 se aplică în mod corespunzător.
Activitatea va putea fi continuată sub aceeasi firmă, cu obligatia de mentionare în cuprinsul acelei firme a calitătii de succesor.
SECTIUNEA a 3-a
Regimul juridic al întreprinderii familiale
Art. 28. - (1) Întreprinderea familială este constituită din 2 sau mai multi membri ai unei familii.
(2) Membrii unei întreprinderi familiale pot fi simultan PFA sau titulari ai unor întreprinderi individuale. De asemenea, acestia pot cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functionează atât în acelasi domeniu, cât si într-un alt domeniu de activitate conomică decât cel în care si-au organizat întreprinderea familială.
(3) Membrii unei întreprinderi familiale sunt asigurati în sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale si au dreptul de a fi asigurati în sistemul asigurărilor sociale de sănătate si al asigurărilor pentru somaj, în conditiile prevăzute de lege.
(4) Întreprinderea familială nu poate angaja terte persoane cu contract de muncă.
Art. 29. - (1) Întreprinderea familială se constituie printr-un acord de constituire, încheiat de membrii familiei în formă scrisă, ca o conditie de validitate. Acordul de constituire va stipula numele si prenumele membrilor, reprezentantul, data întocmirii, participarea fiecărui membru la întreprindere, conditiile participării, cotele procentuale în care vor împărti veniturile nete ale întreprinderii, raporturile dintre membrii întreprinderii familiale si conditiile de retragere, sub sanctiunea nulitătii absolute.
(2) Reprezentantul desemnat prin acordul de constituire va gestiona interesele întreprinderii familiale în temeiul unei procuri speciale, sub forma unui înscris sub semnătură privată. Procura specială se semnează de către toti membrii întreprinderii care au capacitate de exercitiu si reprezentantii legali ai celor cu capacitate de exercitiu restrânsă.
(3) În scopul exercitării activitătii pentru care a fost autorizată, întreprinderea familială, prin reprezentantul său, poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activităti economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic dobândit potrivit prezentei sectiuni.
Art. 30. - (1) Întreprinderea familială nu are patrimoniu propriu si nu dobândeste personalitate juridică prin înregistrarea în registrul comertului.
(2) Prin acordul de constituire a întreprinderii familiale, membrii acesteia pot stipula constituirea unui patrimoniu de afectatiune.
(3) În cazul prevăzut la alin. (2), prin acordul de constituire sau printr-un act aditional la acesta se vor stabili cotele de participare a membrilor la constituirea patrimoniului de afectatiune. Dacă membrii întreprinderii convin în unanimitate, cotele de participare pot fi diferite de cele prevăzute pentru participarea la veniturile nete sau pierderile întreprinderii.
Art. 31. - Membrii întreprinderii familiale sunt comercianti persoane fizice de la data înregistrării acesteia în registrul comertului si răspund solidar si indivizibil pentru datoriile contractate de reprezentant în exploatarea întreprinderii cu patrimoniul de afectatiune, dacă acesta a fost constituit, si, în completare, cu întreg patrimoniul, corespunzător cotelor de participare prevăzute la art. 29 alin. (1).
Art. 32. - (1) Deciziile privind gestiunea curentă a întreprinderii familiale se iau de către reprezentantul desemnat în conditiile art. 29 alin. (2).
(2) Actele de dispozitie asupra bunurilor afectate activitătii întreprinderii familiale se vor lua cu acceptul majoritătii simple a membrilor întreprinderii, cu conditia ca această majoritate să includă si acordul proprietarului bunului care va face obiectul actului.
(3) Actele prin care se dobândesc bunuri pentru activitatea întreprinderii familiale se încheie de reprezentant fără autorizarea prealabilă a membrilor, dacă valoarea bunului cu privire la care se încheie actul nu depăseste 50% din valoarea bunurilor care au fost afectate întreprinderii potrivit art. 30 alin. (2) si a sumelor de bani aflate la dispozitia întreprinderii la data actului. Bunurile dobândite sunt coproprietatea membrilor în cotele prevăzute la art. 29 alin. (1) sau la art. 30 alin. (3), după caz.
Art. 33. - (1) Întreprinderea familială îsi încetează activitatea si este radiată din registrul comertului în următoarele cazuri:
a) mai mult de jumătate dintre membrii acesteia au decedat;
b) mai mult de jumătate dintre membrii întreprinderii cer încetarea acesteia sau se retrag din întreprindere;
c) în conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Cererea de radiere, însotită de copia certificată pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, după caz, se depune la oficiul registrului comertului de pe lângă tribunalul unde îsi are sediul profesional, de către orice persoană interesată.
(3) Dispozitiile art. 11-13 se aplică în mod corespunzător.
Art. 34. - (1) În cazul în care membrii întreprinderii familiale au constituit un patrimoniu de afectatiune potrivit art. 30 alin. (2) sau au dobândit bunuri potrivit art. 32 alin. (3), bunurile se împart conform cotelor prevăzute la art. 30 alin. (3).
(2) În cazul în care nu a fost constituit un patrimoniu de afectatiune, bunurile dobândite potrivit art. 32 alin. (3) se împart conform cotelor prevăzute la art. 29 alin. (1).
CAPITOLUL IV
Art. 35. - (1) Primăriile pot să îsi constituie birouri de asistentă si reprezentare a persoanelor fizice prevăzute la art. 4, prin reorganizarea activitătii desfăsurate în temeiul dispozitiilor Legii nr. 300/2004, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Persoanele fizice pot opta să efectueze formalitătile prevăzute la cap. II si prin intermediul birourilor de asistentă si reprezentare.
(3) Birourile de asistentă si reprezentare pot să reprezinte persoana fizică solicitantă în cadrul procedurilor de obtinere a autorizatiei si înregistrării în registrul comertului, în temeiul unei cereri de reprezentare.
(4) Birourile de asistentă si reprezentare au următoarele competente:
a) primesc si ordonează documentatia pentru înregistrare si autorizare;
b) remit cererea de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării, însotită de documentatia de sustinere, la registrul comertului competent, efectuează corespondentă cu acesta în scopul obtinerii înregistrării si autorizării, precum si pentru primirea certificatului de înregistrare si a celorlalte acte, în original;
c) remit solicitantului actele în original primite de la registrul comertului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii din partea acestuia; actele se socotesc comunicate solicitantului la data la care acestea devin disponibile destinatarului pe suport hârtie;
d) acordă solicitantilor asistentă privind operatiunea de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării.
(5) Pentru serviciile prestate primăriile vor putea percepe taxe pe care le pot stabili autonom, în temeiul principiului autonomiei locale.
(6) Primăriile vor pune la dispozitia publicului un formular standard al cererii de reprezentare prevăzute la alin. (3).
Cererea de reprezentare, cererea de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării si documentatia de sustinere pot fi remise la registrul comertului competent în format electronic, utilizând Sistemul de autorizare si înregistrare online si/sau pe suport hârtie, prin postă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire cu continut declarat, ori direct la registrul comertului.
(7) În scopul liberului acces al cetătenilor la servicii publice administrative de calitate, birourile de asistentă si reprezentare pot primi cereri de reprezentare si pot presta servicii de asistentă, indiferent de sediul profesional al solicitantului si de registrul comertului căruia i se adresează acesta.
Art. 36. - Acolo unde prezenta ordonantă de urgentă nu dispune, prevederile Legii nr. 26/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum si cele ale Legii nr. 359/2004, cu modificările si completările ulterioare, se vor aplica corespunzător, în măsura în care nu contravin dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă.
Art. 37. - (1) Persoanele fizice prevăzute la art. 3 alin. (1), care desfăsoară o activitate economică autorizată si recunoscută într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, în forme similare cu cele prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă, pot fi autorizate să desfăsoare pe teritoriul României aceleasi tipuri de activităti pentru care au fost autorizate în acel alt stat, cu respectarea dispozitiilor art. 1 si 3.
(2) În cazul prevăzut la alin. (1), cererea de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării este de competenta directorului oficiului registrului comertului de pe lângă tribunalul în raza căruia a fost ales si declarat sediul profesional.
(3) Cererea va fi însotită de următoarele acte:
a) carte de identitate sau pasaport al solicitantului - fotocopie si traducere în limba română, certificate olograf;
b) documentatia care atestă functionarea legală, obtinută în celalalt stat al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European - fotocopie si traducere în limba română, certificate olograf.
(4) În functie de forma de organizare pentru care se solicită autorizarea, se vor aplica corespunzător prevederile cap. II.
Art. 38. - Persoanele prevăzute la art. 4 sunt plătitoare de impozit pe venit în conditiile prevăzute de Legea nr. 571/2003, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 39. - (1) Procedurile desfăsurate potrivit Legii nr. 300/2004, cu modificările si completările ulterioare, se vor finaliza potrivit prevederilor legii aplicabile la data initierii acestora.
(2) Persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate si înregistrate în registrul comertului în temeiul unor acte normative anterioare prezentei ordonante de urgentă pot functiona în baza certificatului de înregistrare, emis de oficiul registrului comertului de pe lângă tribunal, un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(3) Până la împlinirea termenului de un an, persoanele prevăzute la alin. (2) vor opta pentru desfăsurarea activitătii în una dintre formele prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă.
Dispozitiile cap. II se aplică în mod corespunzător.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (2) care nu si-au exercitat dreptul de optiune îsi încetează activitatea si vor fi radiate din registrul comertului, din oficiu, fără nicio altă formalitate.
(5) Rezolutia prin care directorul oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal dispune radierea se publică pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si se afisează, sub formă tabelară, la sediul oficiului registrului comertului unde s-a dispus radierea. Împotriva rezolutiei se poate formula plângere, în conditiile art. 12, care se aplică în mod corespunzător.
Art. 40. - (1) În situatia în care autoritătile publice competente constată că nu mai sunt îndeplinite conditiile de desfăsurare a activitătii care au stat la baza autorizării functionării si aplică sanctiuni contraventionale complementare, notifică oficiul registrului comertului de pe lângă tribunalul din judetul unde este declarat sediul profesional al persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale sanctionate.
(2) Notificarea se comunică în termen de 3 zile de la data expirării termenului de contestare sau de la data primirii hotărârii judecătoresti definitive si irevocabile prin care s-a solutionat plângerea împotriva sanctiunii dispuse.
(3) Oficiul registrului comertului de pe lângă tribunal va înregistra din oficiu această notificare, fără plata taxelor prevăzute de lege.
(4) Dispozitiile alin. (1)-(3) se aplică în mod corespunzător si în situatia ridicării sanctiunii.
Art. 41. - (1) Orice referire continută în alte acte normative la sintagma „persoană fizică autorizată si/sau asociatie familială” va fi considerată ca fiind făcută la sintagma „persoană fizică autorizată, întreprindere individuală si/sau întreprindere familială”, după caz.
(2) Structura denumirii întreprinderii individuale este aceeasi ca si cea a persoanei fizice autorizate.
(3) Dispozitiile art. 30 si 31 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
Art. 42. - La Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificările si completările ulterioare, articolul 8 alineatul (11) se modifică si va avea următorul cuprins:
„(11) Obligatia prevăzută la alin. (1) este îndeplinită în situatiile prevăzute la lit. a), c), d) si e) prin transmiterea, în format electronic, a informatiilor din cazierul fiscal al contribuabililor de Agentia Natională de Administrare Fiscală Oficiului National al Registrului Comertului, la solicitarea acestuia, în termen de 8 ore. Solicitarea cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informatii: numele si prenumele/ denumirea si codul de identificare fiscală.”
Art. 43. - La Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitătilor la înregistrarea în registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum si la autorizarea functionării persoanelor juridice, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 839 din 13 septembrie 2004, cu modificările si completările ulterioare, articolul 3 alineatul (1) se modifică si va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Înmatricularea persoanelor fizice autorizate, a întreprinderilor individuale si a întreprinderilor familiale în registrul comertului si înregistrarea fiscală a acestora se fac pe baza rezolutiei directorului oficiului registrului comertului de pe lângă tribunal, potrivit legii speciale, fără a fi necesară pronuntarea de către judecătorul delegat a încheierii prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicată, cu modificările si completările ulterioare.”
Art. 44. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă:
a) Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfăsoară activităti economice în mod independent, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004, cu modificările si completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 1.766/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfăsoară activităti economice în mod independent, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.048 din 12 noiembrie 2004;
c) art. 17 lit. a) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu modificările si completările ulterioare;
d) orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul pentru întreprinderi mici si mijlocii, comert,
turism si profesii liberale,
Stefan Imre,
secretar de stat
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Ministrul justitiei,
Katalin-Barbara Kibedi,
secretar de stat
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Károly Borbély
Bucuresti, 16 aprilie 2008.
Nr. 44.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind aprobarea contributiei financiare a României pentru anul 2008 la bugetul Conventiei privind accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justitie în probleme de mediu, semnată la Aarhus la 25 iunie 1998
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 75 lit. o) si q) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare, al art. 3 alin. (1) pct. 21 si 22 si al art. 4 pct. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Dezvoltării Durabile, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă plata echivalentului în lei al sumei de 2.500 dolari S.U.A., reprezentând contributia financiară a României pentru anul 2008 la bugetul Conventiei privind accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justitie în probleme de mediu, semnată la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificată prin Legea nr. 86/2000, cu modificările ulterioare.
(2) Echivalentul în lei al sumei prevăzute la alin. (1) se calculează pe baza raportului de schimb leu/dolar S.U.A. în vigoare la data efectuării plătii.
Art. 2. - Suma prevăzută la art. 1 se suportă din prevederile bugetare aprobate Ministerului Mediului si Dezvoltării Durabile pe anul 2008.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului si dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul economiei si finantelor,
Bucuresti, 21 aprilie 2008.
Nr. 446.
1. Documentatia de sustinere a cererii de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării PFA
1.1. Carte de identitate sau pasaport - fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul
1.2. Document care să ateste drepturile de folosintă asupra sediului profesional, precum contract de închiriere, comodat, certificat de mostenitor, contract de vânzare-cumpărare, declaratie de luare în spatiu sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosintă etc. - copie legalizată
1.3. Declaratie pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea conditiilor legale de functionare prevăzute de legislatia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii
1.4. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale
1.5. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experienta profesională, dacă este cazul
2. Documentatia de sustinere a cererii de înregistrare în registrul comertului si de autorizare a functionării întreprinderii individuale
2.1. Carte de identitate sau pasaport al titularului întreprinderii individuale - fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul
2.2. Document care să ateste drepturile de folosintă asupra sediului profesional, precum contract de închiriere, comodat, certificat de mostenitor, contract de vânzare-cumpărare, declaratie de luare în spatiu sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosintă etc. - copie legalizată
2.3. Declaratie pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea conditiilor legale de functionare prevăzute de legislatia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii
2.4. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale
2.5. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experienta profesională, dacă este cazul
3. Documentatia de sustinere a cererii de înregistrare în registrul comertului si autorizare a functionării întreprinderii familiale
3.1. Carte de identitate sau pasaport al fiecărui membru – fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul
3.2. Document care să ateste drepturile de folosintă asupra sediului profesional, precum contract de închiriere, comodat, certificat de mostenitor, contract de vânzare-cumpărare, declaratie de luare în spatiu sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosintă etc. - copie legalizată
3.3. Declaratie pe propria răspundere a reprezentantului, care să ateste îndeplinirea conditiilor legale de functionare prevăzute de legislatia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii
3.4. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale
3.5. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experienta profesională, dacă este cazul 3.6. Acordul de constituire si procura specială, prevăzute la art. 29
4. Documente care atestă pregătirea sau experienta profesională
Pregătirea sau experienta profesională se atestă, după caz, cu documente cum sunt: diploma, certificatul sau adeverinta, prin care se dovedeste absolvirea unei institutii de învătământ, certificatul de calificare profesională sau de absolvire a unei forme de pregătire profesională, organizată în conditiile legii, în vigoare la data eliberării acestuia, certificatul de competentă profesională, cartea de mestesugar, carnetul de muncă al solicitantului, declaratie de notorietate cu privire la abilitatea de a desfăsura activitatea pentru care se solicită autorizarea, eliberată de primarul localitătii respective în mod gratuit în cazul meseriilor traditionale artizanale, atestatul de recunoastere si/sau de echivalare pentru persoanele fizice care au dobândit calificarea în străinătate, atestatul de recunoastere a calificării dobândite în străinătate, în afara sistemului de învătământ, orice alte dovezi care să ateste experienta profesională.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ PENTRU REGLEMENTARE ÎN COMUNICATII SI TEHNOLOGIA INFORMATIEI
privind alocarea si utilizarea unor numere nationale scurte pentru servicii armonizate la nivel european
În temeiul prevederilor art. 6 alin. (1) pct. 5, 7 si 20 si ale art. 7 alin. (1), (3) si (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 134/2006 privind înfiintarea Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei, precum si ale art. 19 alin. (2) si ale art. 21 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei emite prezenta decizie.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta decizie stabileste regulile de administrare la nivel national a unor numere nationale scurte pentru servicii armonizate la nivel european, prevăzute în Planul national de numerotatie, adoptat prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei nr. 2.895/2007, precum si conditiile specifice în care un furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului dobândeste si îsi poate exercita dreptul de a utiliza aceste numere pentru o perioadă limitată.
(2) Prezenta decizie se aplică în cazul următoarelor categorii de numere nationale scurte pentru servicii armonizate la nivel european:
a) numere nationale pentru servicii armonizate cu caracter social, de forma 116(xyz);
b) numere nationale pentru servicii de informatii privind abonatii, de forma 118(xyz).
(3) Autoritatea Natională pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei, denumită în continuare ANRCTI, poate acorda dreptul de utilizare a unor numere nationale scurte pentru servicii armonizate la nivel european, prevăzute în Planul national de numerotatie, denumit în continuare PNN, unui furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, autorizat în conditiile art. 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 2. - (1) În întelesul prezentei decizii, următorii termeni se definesc astfel:
a) serviciu armonizat cu caracter social - un serviciu care corespunde unei descrieri comune, accesibil cetătenilor prin intermediul unui număr cu acces gratuit pentru apelant, care poate fi util vizitatorilor din alte tări si care răspunde unor nevoi sociale specifice, care contribuie în special la bunăstarea si siguranta cetătenilor sau ale unor anumite categorii de cetăteni ori care ajută cetătenii aflati în dificultate;
b) furnizor de servicii armonizate cu caracter social - persoana căreia furnizorul de servicii de comunicatii electronice destinate publicului îi asignează un număr national scurt de forma 116(xyz), prin intermediul căruia oferă un serviciu armonizat cu caracter social;
c) serviciu de informatii privind abonatii – structura organizată de date de identificare ale abonatilor serviciilor de comunicatii electronice destinate publicului, în formă electronică, accesibilă publicului printr-un serviciu de consultare, prin formarea unui număr national scurt de forma 118(xyz) care furnizează utilizatorului acestui serviciu informatii privind numărul sau, după caz, numerele de telefon ori de fax al/ale abonatului.
(2) În cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definitiile relevante prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si interconectarea acestora, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 527/2002, cu modificările ulterioare, la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările si completările ulterioare, la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice, cu modificările si completările ulterioare, la art. 2 din Decizia presedintelui Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei nr. 2.895/2007, precum si la art. 2 alin. (1) din Decizia presedintelui Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei nr. 2.896/2007 privind procedura de solicitare si emitere a licentelor de utilizare a resurselor de numerotatie.
CAPITOLUL II
Reguli de utilizare a numerelor nationale scurte pentru servicii armonizate la nivel european
SECTIUNEA 1
Utilizarea numerelor nationale pentru servicii armonizate cu caracter social
Art. 3. - (1) Numerele nationale scurte de forma 116(xyz), disponibile pentru alocare, si caracteristicile serviciilor pentru care acestea pot fi utilizate sunt definite în anexa la Decizia Comisiei Europene 2007/116/CE privind rezervarea seriei nationale de numere care încep cu „116” ca numere armonizate pentru servicii armonizate cu caracter social, modificată si completată prin Decizia Comisiei Europene 2007/698/CE.
(2) Sunt disponibile pentru alocare doar numerele nationale scurte de forma 116(xyz), definite în anexa la Decizia Comisiei Europene 2007/116/CE, publicate pe pagina de internet a ANRCTI.
(3) Numărul 116112 nu este disponibil pentru alocare.
Art. 4. - (1) Un număr national scurt de forma 116(xyz) se utilizează pentru un anumit serviciu armonizat cu caracter social.
(2) Conditiile generale de utilizare a numerelor pentru servicii armonizate cu caracter social sunt:
a) serviciul furnizat prin intermediul acestor numere trebuie să asigure accesul la informatii sau asistentă ori la un instrument de comunicare pentru cetăteni ori la o combinatie a acestor elemente;
b) serviciul furnizat este accesibil tuturor cetătenilor, fără a fi necesară o înregistrare prealabilă;
c) serviciul nu este furnizat pentru o durată limitată;
d) accesul la acest serviciu nu este conditionat de plata sau de angajamentul de plată a vreunui tarif;
e) în timpul apelului către aceste numere sunt interzise: publicitatea, divertismentul, marketingul si vânzarea sau utilizarea apelului în scopul vânzării de servicii comerciale în viitor.
(3) Numerele nationale scurte de forma 116(xyz) vor permite doar terminarea apelurilor la puncte terminale de pe teritoriul României.
(4) Conditiile specifice de utilizare pentru fiecare număr pentru servicii armonizate cu caracter social sunt prevăzute în anexa la Decizia Comisiei Europene 2007/116/CE si se publică pe pagina de internet a ANRCTI.
Art. 5. - Furnizorul de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, căruia i se alocă numărul de către ANRCTI prin licenta de utilizare a resurselor de numerotatie, denumită în continuare LURN, asignează numărul national scurt de forma 116(xyz) furnizorului de servicii armonizate cu caracter social, identificat pe baza informatiilor incluse în cererea de acordare a LURN pentru numărul respectiv, în conformitate cu dispozitiile art. 10 alin. (1) lit. d).
SECTIUNEA a 2-a
Utilizarea numerelor nationale scurte pentru servicii de informatii privind abonatii
Art. 6. - (1) Prin intermediul numerelor nationale scurte de forma 118(xyz) se furnizează doar servicii de informatii privind abonatii si servicii conexe, conform prevederilor prezentei decizii.
(2) Este interzisă utilizarea altor numere din PNN în vederea furnizării de servicii de informatii privind abonatii, cu respectarea dispozitiilor art. 31.
(3) Combinatia xyz identifică numărul alocat unui furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului.
(4) Numerele nationale scurte 118112 si 118116 sunt nealocabile.
Art. 7. - (1) Serviciile de informatii privind abonatii furnizate prin intermediul numerelor nationale scurte de forma 118(xyz) îndeplinesc în mod cumulativ următoarele conditii:
a) accesarea si furnizarea informatiilor privind abonatii se realizează vocal sau prin SMS;
b) oferă informatii cu privire la abonatii furnizorilor de servicii de comunicatii electronice care asignează numere în vederea furnizării propriilor servicii;
c) accesul la acest serviciu permite căutarea numerelor de telefon si de fax ale abonatilor, pe baza numelui si, dacă este cazul, pe baza unui număr limitat de alti parametri.
(2) Furnizorii de servicii de informatii privind abonatii pot oferi prin intermediul unui număr national scurt de forma 118(xyz) si servicii conexe de informatii privind abonatii.
(3) Sunt considerate servicii conexe de informatii privind abonatii serviciile care îndeplinesc una sau mai multe dintre următoarele conditii:
a) se oferă accesul la informatii privind profesia sau domeniul de activitate în care activează abonatul;
b) se oferă terminarea apelurilor la numărul informat;
c) se oferă accesul la servicii de informatii privind abonatii unor furnizori de servicii de comunicatii electronice destinate publicului din alte state.
(4) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului pot propune în cererea de acordare a LURN ca numărul national scurt de forma 118(xyz) solicitat să fie utilizat pentru servicii având alte caracteristici decât cele prevăzute la alin. (3), motivând caracterul conex al acestor servicii pentru serviciile de informatii privind abonatii.
(5) Numerele nationale scurte de forma 118(xyz) se utilizează de către furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului pentru furnizarea propriilor servicii de informatii privind abonatii sau se asignează de către acestia altor furnizori de servicii de informatii privind abonatii.
Art. 8. - Furnizarea serviciilor de informatii privind abonatii se realizează cu respectarea prevederilor legale din domeniul protectiei persoanelor, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si din domeniul prelucrării datelor cu caracter personal si protectia vietii private în sectorul comunicatiilor electronice.
CAPITOLUL III
Acordarea licentei de utilizare a resurselor de numerotatie
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 9. - (1) Dreptul unui furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului de a utiliza numere nationale scurte de forma 116(xyz) sau de forma 118(xyz) se dobândeste numai prin LURN emisă de ANRCTI.
(2) În vederea acordării LURN, solicitantul va transmite o cerere la ANRCTI prin completarea în mod obligatoriu a formularului-tip prevăzut în anexa nr. 1, în functie de categoria de numere nationale scurte pentru servicii armonizate la nivel european solicitate.
SECTIUNEA a 2-a
Acordarea dreptului de utilizare a numerelor nationale pentru servicii armonizate cu caracter social
Art. 10. - (1) În vederea acordării dreptului de utilizare a unui număr national scurt de forma 116(xyz), la formularul-tip vor fi anexate următoarele informatii si documente, care fac parte integrantă din cererea de acordare a LURN:
a) specificatia de implementare a numărului national scurt de forma 116(xyz) solicitat, conform anexei nr. 2;
b) informatii referitoare la contractele de acces si de interconectare încheiate de către solicitant cu furnizorii de servicii si de retele de comunicatii electronice, operationale până la data transmiterii cererii;
c) informatii cu privire la implementarea altor numere nationale scurte de către solicitant, dacă este cazul;
d) copie de pe antecontractul încheiat în vederea furnizării serviciului armonizat cu caracter social, din care să rezulte: datele de identificare si datele de contact ale furnizorului de servicii armonizate cu caracter social, data estimativă a lansării serviciului si conditiile detaliate de acces si de utilizare a numărului national scurt de forma 116(xyz) si, în special, modul în care furnizorul serviciului armonizat cu caracter social va asigura respectarea conditiilor de furnizare a serviciului prevăzute în anexa la Decizia Comisiei Europene 2007/116/CE, publicate de ANRCTI, pentru respectivul număr;
e) informatii care să ateste capacitatea furnizorului de servicii armonizate cu caracter social de a furniza servicii cu caracter social;
f) alte informatii si documente considerate de solicitant relevante pentru analizarea cererii.
(2) Informatiile prevăzute la alin. (1) lit. e) vor cuprinde:
a) experienta anterioară în furnizarea de servicii cu caracter social similare, dacă este cazul;
b) copii de pe conventii sau protocoale încheiate cu institutii publice, din care să rezulte implicarea furnizorului de servicii armonizate cu caracter social în proiecte sau servicii sociale similare ori sprijinul unor institutii publice pentru furnizarea serviciului armonizat cu caracter social;
c) rapoarte de activitate publicate;
d) resursele umane ce vor fi implicate în furnizarea serviciului, pregătirea profesională relevantă si experienta acestora în asigurarea unor servicii cu caracter social similare;
e) copii de pe autorizatii sau avize emise de autoritătile, publice, din care să rezulte domeniul de activitate al furnizorului serviciului armonizat cu caracter social.
Art. 11. - (1) Criteriile specifice de analizare a cererilor de acordare a LURN pentru numerele nationale scurte de forma 116(xyz) sunt următoarele:
a) gradul potential de accesibilitate a serviciului armonizat cu caracter social;
b) experienta solicitantilor în implementarea numerelor nationale scurte;
c) capacitatea furnizorului de servicii armonizate cu caracter social de a asigura implementarea serviciului pentru care este alocat numărul si de a asigura respectarea conditiilor specifice de utilizare a numerelor de forma 116(xyz), prevăzute în Decizia Comisiei Europene 2007/116/CE;
d) termenul de activare a numărului de forma 116(xyz) alocat.
(2) Gradul potential de accesibilitate a serviciului armonizat cu caracter social se determină de către ANRCTI, pe baza datelor statistice raportate de furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice, ca raport între numărul de abonati potentiali care vor avea acces la serviciu si numărul total de abonati ai furnizorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului. Numărul de abonati potentiali care vor avea acces la serviciu se determină ca suma abonatilor fiecărui furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului care pot accesa numerele alocate solicitantului pe baza contractelor de acces sau de interconectare încheiate cu alti furnizori de retele si servicii de comunicatii electronice, stabilite pe baza informatiilor transmise conform art. 10 alin. (1) lit. b).
Art. 12. - (1) Deschiderea spre alocare a fiecărui număr national scurt de forma 116(xyz) se publică pe pagina de internet a ANRCTI, stabilindu-se totodată serviciile armonizate cu caracter social care vor putea fi furnizate prin intermediul numărului respectiv, caracteristicile acestor servicii, data de la care pot fi transmise cererile de acordare a LURN pentru numărul national scurt respectiv, precum si grila de punctaj privind criteriile de evaluare a cererilor de acordare a LURN pentru fiecare număr national scurt de forma 116(xyz).
(2) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului pot transmite cereri de acordare a LURN pentru numărul national scurt de forma 116(xyz), deschis pentru alocare în termen de 30 de zile de la data stabilită conform prevederilor alin. (1).
(3) În cazul în care ANRCTI consideră că informatiile prezentate sunt insuficiente, va solicita informatii suplimentare, stabilind un termen maxim de transmitere a informatiilor, care nu va fi mai mic de 7 zile lucrătoare.
(4) Un furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului poate transmite în termenul prevăzut la alin. (2) o singură cerere de acordare a LURN pentru fiecare număr national scurt de forma 116(xyz).
Art. 13. - (1) Dacă, în termenul prevăzut la art. 12 alin. (2), un singur furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului solicită dreptul de utilizare a numărului national scurt de forma 116(xyz) deschis pentru alocare, LURN va fi acordată respectivului furnizor, dacă toate conditiile prevăzute în prezenta decizie sunt îndeplinite.
(2) Dacă mai multi furnizori de servicii de comunicatii electronice destinate publicului solicită în termenul prevăzut la art. 12 alin. (2) alocarea numărului national scurt de forma 116(xyz) deschis pentru alocare, LURN va fi acordată furnizorului de servicii de comunicatii electronice destinate publicului care acumulează cel mai mare număr de puncte, pe baza grilei de punctaj publicate potrivit dispozitiilor art. 12 alin. (1).
(3) În vederea aplicării prevederilor prezentului articol, vor fi analizate doar cererile complete de acordare a LURN care îndeplinesc toate conditiile privind transmiterea, continutul si forma cererii, depuse în termenul prevăzut la art. 12 alin. (2).
(4) ANRCTI va acorda LURN sau va comunica respingerea cererii în termen de 3 săptămâni de la data expirării termenului de depunere a cererilor sau a termenului maxim de transmitere a informatiilor suplimentare, dacă astfel de informatii au fost solicitate, stabilit conform art. 12 alin. (2) sau (3).
Art. 14. - Dacă în termenul prevăzut la art. 12 alin. (2) niciun furnizor de servicii de comunicatii destinate publicului nu depune o cerere de acordare a LURN pentru numărul national scurt de forma 116(xyz) deschis pentru alocare sau niciun furnizor care a depus o astfel de cerere nu îndeplineste conditiile de alocare a acestor numere, ANRCTI va aloca numărul national scurt de forma 116(xyz) deschis pentru alocare primului furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, care depune o cerere, în conditiile art. 9 si 10, după expirarea termenului prevăzut la art. 12 alin. (2), dacă toate conditiile prevăzute în prezenta decizie sunt îndeplinite.
Art. 15. - ANRCTI poate respinge o cerere de acordare a unui număr national scurt de forma 116(xyz) deschis pentru alocare în următoarele cazuri specifice:
a) nu sunt îndeplinite conditiile de alocare prevăzute de prezenta decizie;
b) nu sunt îndeplinite conditiile de utilizare prevăzute în prezenta decizie sau în anexa la Decizia Comisiei Europene 2007/116/CE, pentru numărul respectiv;
c) numărul este alocat unui alt furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, în urma aplicării procedurii prevăzute la art. 13.
SECTIUNEA a 3-a
Acordarea dreptului de utilizare a numerelor nationale pentru servicii de informatii privind abonatii
Art. 16. - În vederea acordării dreptului de utilizare a unor numere nationale scurte de forma 118(xyz), la formularul-tip prevăzut la art. 9 alin. (2) vor fi anexate următoarele informatii si documente, care fac parte integrantă din cererea de acordare a LURN:
a) specificatia de implementare a numerelor nationale scurte de forma 118(xyz), conform anexei nr. 3;
b) descrierea serviciului de informatii privind abonatii furnizat, precum si a serviciilor conexe, pentru fiecare număr solicitat (inclusiv modalitatea în care este asigurată îndeplinirea conditiilor de furnizare a serviciilor, prevăzute la art. 7, precum si parametrii de calitate pentru serviciile de informatii privind abonatii, care vor fi furnizate);
c) descrierea planurilor furnizorului de servicii de informatii privind abonatii de a include în baza de date abonatii unor furnizori de servicii de comunicatii electronice destinate publicului care asignează numere;
d) data estimativă la care serviciul de informatii privind abonatii va fi disponibil publicului;
e) modul de utilizare a numerelor nationale scurte de forma 118(xyz) alocate anterior solicitantului, dacă este cazul;
f) alte informatii considerate de solicitant relevante pentru analizarea cererii.
Art. 17. - (1) În vederea alocării unor numere nationale scurte de forma 118(xyz) suplimentare este necesar ca toate numerele nationale scurte de forma 118(xyz), alocate anterior solicitantului, să fie activate.
(2) Sunt considerate activate numerele nationale scurte de forma 118(xyz) pentru care a fost lansat un serviciu de informatii privind abonatii, care este accesibil publicului la momentul solicitării resurselor de numerotatie suplimentare.
Art. 18. - Pentru alocarea numerelor nationale scurte de forma 118(xyz), ANRCTI aplică următoarele proceduri:
a) procedura initială, în cadrul căreia numerele nationale scurte de forma 118(xyz) vor fi alocate de ANRCTI în urma unei trageri la sorti;
b) procedura curentă, în cadrul căreia cererile de acordare a LURN pentru numerele nationale scurte de forma 118(xyz) sunt analizate în ordinea transmiterii.
Art. 19. - (1) Procedura initială de alocare a numerelor nationale scurte de forma 118(xyz) se desfăsoară în conformitate cu prevederile prezentei decizii.
(2) Procedura initială de alocare a numerelor nationale scurte prevăzute la alin. (1) va fi deschisă în termen de cel mult 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei decizii.
Art. 20. - (1) ANRCTI va publica pe pagina de internet data de la care pot fi transmise cereri de acordare a LURN pentru numerele nationale scurte de forma 118(xyz) în cadrul procedurii initiale, stabilind totodată un termen de 30 de zile în care pot fi transmise aceste cereri.
(2) În cadrul procedurii initiale de alocare vor fi luate în considerare doar cererile de acordare a LURN care îndeplinesc toate conditiile privind transmiterea, continutul si forma cererii.
Art. 21. - (1) Procedura initială va fi organizată de o comisie desemnată prin decizie a presedintelui ANRCTI, denumită în continuare comisia.
(2) Comisia verifică îndeplinirea cerintelor legale privind transmiterea, forma si continutul cererii.
(3) În cazul în care comisia consideră că informatiile transmise de solicitanti sunt insuficiente, va solicita informatii suplimentare, stabilind totodată un termen maxim de transmitere a informatiilor, care nu va fi mai mic de 7 zile lucrătoare.
(4) La procedura initială vor participa doar furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, care îndeplinesc cerintele prevăzute de prezenta decizie, care au depus cereri de acordare a LURN pentru numerele nationale scurte de forma 118(xyz) în termenul stabilit conform art. 20 si care au transmis, dacă este cazul, toate informatiile suplimentare solicitate de comisie, în termenul stabilit conform alin. (3).
(5) Lista solicitantilor care îndeplinesc conditiile prevăzute la alin. (4) se publică pe pagina de internet a ANRCTI.
(6) Solicitantul nu poate preciza în cererea de acordare a LURN, depusă în cadrul procedurii initiale, un anumit format al numerelor nationale scurte de forma 118(xyz).
(7) Un furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului nu poate solicita mai mult de 5 numere nationale scurte de forma 118(xyz) în cadrul procedurii de alocare initială. Informatiile si documentele prevăzute la art. 16 vor fi furnizate pentru fiecare număr national scurt de forma 118(xyz) solicitat.
Art. 22. - (1) ANRCTI va publica pe pagina de internet si va comunica fiecărui solicitant care îndeplineste conditiile prevăzute la art. 21 alin. (4) data si ora la care va avea loc tragerea la sorti.
(2) Orice solicitant care îndeplineste conditiile prevăzute la art. 21 alin. (4) îsi poate retrage cererea de acordare a LURN înainte de tragerea la sorti.
(3) Tragerea la sorti se desfăsoară în prezenta reprezentantilor împuterniciti ai solicitantilor să participe la procedura initială de acordare a numerelor nationale scurte de forma 118(xyz) si a comisiei, pentru procedura initială.
(4) Comisia verifică identitatea si împuternicirea reprezentantilor solicitantilor.
Art. 23. - (1) Ordinea în care solicitantii îsi vor exprima optiunea pentru numerele nationale scurte disponibile se stabileste prin tragere la sorti, prin extragerea denumirii/numelui solicitantului de către un membru al comisiei.
(2) În ordinea stabilită, solicitantii îsi exprimă optiunea pentru unul dintre numerele nationale scurte de forma 118(xyz) rămase disponibile.
(3) Solicitantii beneficiază de un termen pentru a se decide între numerele rămase disponibile, care nu poate depăsi 5 minute din momentul în care acestia îsi pot exprima optiunea.
Dacă solicitantul nu îsi exprimă optiunea în cadrul unei runde a tragerii la sorti, acesta va putea opta în următoarea rundă, pierzându-si dreptul de optiune din runda anterioară.
(4) Tragerea la sorti se desfăsoară în mai multe runde, în functie de numărul maxim de numere nationale scurte de forma 118(xyz) solicitate.
(5) Rezultatele tragerii la sorti se consemnează într-un proces-verbal semnat de reprezentantii solicitantilor prezenti si de membrii comisiei.
(6) Solicitantilor care nu participă la tragerea la sorti sau care nu optează pentru toate numerele solicitate în cadrul tragerii la sorti li se vor aloca numere nationale scurte de forma 118(xyz), conform procedurii curente de alocare.
(7) Pe baza procesului-verbal întocmit, comisia va propune presedintelui ANRCTI acordarea LURN.
Art. 24. - În cadrul procedurii initiale, ANRCTI va acorda LURN sau va comunica respingerea cererii în termen de 3 săptămâni de la data expirării termenului de depunere a cererilor sau a termenului maxim de transmitere a informatiilor suplimentare, dacă astfel de informatii au fost solicitate, după caz.
Art. 25. - Procedura curentă se derulează după data tragerii la sorti din cadrul procedurii initiale.
Art. 26. - ANRCTI poate respinge o cerere de acordare a LURN pentru numere nationale scurte de forma 118(xyz) în următoarele cazuri specifice:
a) nu sunt îndeplinite conditiile de alocare prevăzute de prezenta decizie;
b) nu sunt îndeplinite conditiile de utilizare prevăzute în prezenta decizie;
c) serviciile descrise în cererea de acordare a LURN, în conformitate cu art. 7 alin. (4), nu pot fi considerate servicii conexe de informatii privind abonatii.
CAPITOLUL IV
Drepturi si obligatii specifice privind utilizarea numerelor nationale scurte pentru servicii armonizate la nivel european
Art. 27. - (1) Conditiile specifice de utilizare a numerelor nationale scurte de forma 116(xyz) sunt următoarele:
a) numerele nationale scurte de forma 116(xyz) pot fi utilizate doar pentru furnizarea serviciilor armonizate cu caracter social, în conformitate cu prevederile Deciziei presedintelui ANRCTI nr. 2.895/2007 si ale prezentei decizii;
b) titularul LURN are obligatia de a se asigura că serviciul armonizat cu caracter social furnizat prin intermediul numărului national scurt de forma 116(xyz) respectă conditiile de utilizare prevăzute în prezenta decizie si în anexa la Decizia Comisiei Europene 2007/116/CE;
c) numerele nationale scurte de forma 116(xyz) nu pot fi cedate altor furnizori de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;
d) titularul LURN are obligatia de a activa numerele nationale scurte de forma 116(xyz) în termen de cel mult 6 luni de la data alocării acestora si de a notifica ANRCTI în termen de 30 de zile de la data activării acestora;
e) titularul LURN are obligatia de a notifica ANRCTI în termen de o lună de la data încetării utilizării numărului national scurt de forma 116(xyz) alocat.
(2) Se consideră activate numerele nationale scurte de forma 116(xyz), pentru care a fost lansată o ofertă publică de acces la serviciul armonizat cu caracter social.
(3) Titularul LURN nu datorează ANRCTI niciun tarif de utilizare a resurselor de numerotatie pentru numărul national scurt de forma 116(xyz) care i-a fost alocat.
Art. 28. - (1) Conditiile specifice de utilizare a numerelor nationale scurte de forma 118(xyz) sunt următoarele:
a) numerele nationale de forma 118(xyz) pot fi utilizate doar pentru furnizarea serviciilor de informatii privind abonatii si a serviciilor conexe, conform prevederilor Deciziei presedintelui ANRCTI nr. 2.895/2007 si ale prezentei decizii;
b) titularul LURN are obligatia de a se asigura că numerele nationale de forma 118(xyz) sunt utilizate în conformitate cu prevederile prezentei decizii;
c) titularul LURN are obligatia de a activa fiecare număr national de forma 118(xyz), în sensul prevăzut la art. 17 alin. (2), în termen de cel mult 6 luni de la data alocării acestuia si de a notifica ANRCTI în termen de 30 de zile de la data activării;
d) titularul LURN are obligatia de a notifica ANRCTI în termen de 6 luni de la data încetării utilizării numărului national scurt de forma 118(xyz) alocat;
e) titularul LURN are obligatia de a se asigura că utilizatorii finali au acces la informatii clare, detaliate si actualizate privind tariful perceput pentru accesul la numerele de forma 118(xyz) alocate.
(2) Numerele nationale scurte de forma 118(xyz) alocate în cadrul procedurii initiale nu pot fi cedate unui tert, furnizor de servicii de comunicatii destinate publicului, pentru o perioadă de un an de la data alocării.
(3) Titularul LURN datorează anual ANRCTI, pentru fiecare număr national scurt de forma 118(xyz) alocat, pe întreaga durată de existentă a dreptului de utilizare, un tarif de utilizare a resurselor de numerotatie în cuantum de 3.500 lei. Dispozitiile art. 3-5 din Decizia presedintelui ANRCTI nr. 2.897/2007 privind stabilirea si încasarea tarifelor de utilizare a resurselor de numerotatie se aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 29. - Prevederile prezentei decizii se completează în mod corespunzător cu dispozitiile Deciziei presedintelui ANRCTI nr. 2.896/2007, cu exceptia cazurilor în care se dispune altfel prin prezenta decizie.
Art. 30. - ANRCTI va publica pe pagina de internet o evidentă detaliată a numerelor nationale scurte de forma 116(xyz) si de forma 118(xyz) alocate.
Art. 31. - La expirarea unui termen de 12 luni de la data deschiderii spre alocare a numerelor nationale scurte de forma 118(xyz), furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului nu mai pot utiliza alte numere din PNN pentru furnizarea de servicii de informatii privind abonatii sau servicii conexe, conform prevederilor prezentei decizii.
Art. 32. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 33. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră în vigoare la 3 zile de la data publicării.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei,
Dan Cristian Georgescu
Bucuresti, 15 aprilie 2008.
Nr. 321.
ANEXA Nr. 11)
SPECIFICATIE
de implementare a numerelor nationale scurte de forma 116(xyz)1)
I. Serviciul armonizat cu caracter social care va fi furnizat prin intermediul resurselor de numerotatie solicitate2) :
II. Conditiile tehnice de implementare3):
a) informatii privind configuratia hardware a echipamentelor prin intermediul cărora se furnizează efectiv serviciul (gateway/comutator, retea internă, echipamente terminale etc.);
b) informatii privind modalitatea de conectare a echipamentelor dedicate la reteaua de comunicatii electronice care asigură transportul apelurilor (interconectare/acces, tipul conexiunii - radio, cablu, fibră optică, capacitatea conexiunii - numărul de apeluri simultane care poate fi asigurat etc.);
c) informatii privind modalitatea de rutare a apelurilor către serviciul furnizat prin intermediul numărului 116(xyz) (informatii referitoare la sistemul de semnalizare utilizat în cadrul retelei si la cel utilizat pentru conectarea echipamentelor dedicate furnizării efective a serviciului);
d) disponibilitatea de a asigura servicii de comunicatii auxiliare către institutiile publice cu atributii în domeniul serviciului cu caracter social furnizat prin intermediul numărului national scurt de forma 116(xyz) (telefonie, acces la internet, VPN).
1) Se va întocmi o specificatie pentru fiecare număr national scurt de forma 116(xyz) solicitat.
2) Se va preciza serviciul armonizat cu caracter social pentru care se solicită numărul respectiv, conform anexei la Decizia Comisiei Europene 2007/116/CE privind rezervarea seriei nationale de numere care încep cu „116” ca numere armonizate pentru servicii armonizate cu caracter social, modificată si completată prin Decizia Comisiei Europene 2007/698/CES (de exemplu, linii telefonice de urgentă pentru copii dispăruti).
3) Solicitantul va transmite toate informatiile relevante, în functie de caracteristicile serviciului furnizat, cu respectarea cerintelor minime din specificatie.
de implementare a numerelor nationale scurte de forma 118(xyz)1)
I. Serviciul care va fi furnizat prin intermediul resurselor
de numerotatie solicitate:
a) Tipul serviciilor:
□ Serviciu de informatii privind abonatii
□ Servicii conexe
b) Accesul la servicii:
□ Vocal
□ SMS
II. Conditiile tehnice de implementare2):
a) informatii privind configuratia hardware a echipamentelor prin intermediul cărora se furnizează efectiv serviciul (gateway/comutator, retea internă, echipamente terminale etc.);
b) informatii privind modalitatea de conectare a echipamentelor dedicate la reteaua de comunicatii electronice care asigură transportul apelurilor (interconectare/acces, tipul conexiunii - radio, cablu, fibră optică, capacitatea conexiunii - numărul de apeluri simultane care poate fi asigurat etc.);
c) informatii privind modalitatea de rutare a apelurilor către serviciul furnizat prin intermediul numărului 118(xyz) (informatii referitoare la sistemul de semnalizare utilizat în cadrul retelei si la cel utilizat pentru conectarea echipamentelor dedicate furnizării efective a serviciului).
III. Conditiile economice de implementare
Principiile de tarifare a utilizatorilor finali [tarif unic sau tarife diferentiate - criterii de diferentiere: în functie de reteaua în care este originat apelul, modul de accesare a serviciului (vocal sau prin SMS), tipul de abonament etc.].
1) Se va întocmi o specificatie pentru fiecare număr national scurt de forma 118(xyz) solicitat.
2) Solicitantul va transmite toate informatiile relevante, în functie de caracteristicile serviciului furnizat, cu respectarea cerintelor minime din specificatie.