MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A RtE A I
Anul 175 (XIX) - Nr. 637 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 18 septembrie 2007
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.070. - Hotărâre privind aprobarea
Amendamentului, semnat la Bucuresti la 16 mai 2007, la art. X din Acordul
suplimentar dintre Ministerul Apărării Nationale al României si Statul Major
General al Republicii Turcia pentru cooperarea în domeniul instruirii militare,
semnat la Bucuresti la 22 august 1992
Amendament la art. X din Acordul suplimentar dintre
Ministerul Apărării Nationale al României si Statul Major General al Republicii
Turcia pentru cooperarea în domeniul instruirii militare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
806. - Ordin al ministrului
transporturilor pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române
RACR-AZAC „Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile”, editia
01/2007
9.541. - Ordin al presedintelui
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului privind încetarea
procedurii de administrare specială la Societatea Comercială „MENAROM” - S.A.
Galati
9.545. - Ordin al presedintelui Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Statului privind încetarea procedurii de
administrare specială la Societatea Comercială „RULMENTUL” - S.A. Brasov
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
761. - Decizie privind activitatea de
control
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Amendamentului, semnat la Bucuresti la 16 mai 2007, la
art. X din Acordul suplimentar dintre Ministerul Apărării Nationale al României
si Statul Major General al Republicii Turcia pentru cooperarea în domeniul
instruirii militare, semnat la Bucuresti la 22 august 1992
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Amendamentul, semnat la Bucuresti la 16 mai 2007, la art. X
din Acordul suplimentar dintre Ministerul Apărării Nationale al României si
Statul Major General al Republicii Turcia pentru cooperarea în domeniul instruirii
militare, semnat la Bucuresti la 22 august 1992.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Melescanu
p. Ministrul afacerilor externe,
Iulian Buga,
secretar de stat
Bucuresti, 5 septembrie 2007.
Nr. 1.070.
AMENDAMENT
la art. X din Acordul suplimentar dintre Ministerul
Apărării Nationale al României si Statul Major General al Republicii Turcia
pentru cooperarea în domeniul instruirii militare
ARTICOLUL I
Scop
Scopul prezentului amendament este de a modifica primele
trei alineate ale art. X „Aspecte financiare” din Acordul suplimentar dintre
Ministerul Apărării Nationale al României si Statul Major General al Republicii
Turcia pentru cooperarea în domeniul instruirii militare, semnat la Bucuresti
la 22 august 1992, denumit în continuare Acordul suplimentar.
ARTICOLUL II
Amendament
Primele trei alineate ale art. X
„Aspecte financiare” din
Acordul suplimentar vor fi modificate după cum urmează:
„(1) Responsabilitătile financiare referitoare la toate
drepturile bănesti ce se cuvin personalului militar vor fi suportate de părti
după cum se explică mai jos.
(2) Partea care primeste va asigura:
a) personalul didactic;
b) expertiză stiintifică, echipamentul pentru sălile de
clasă si laboratoare, armament, echipament tehnic, munitie si alte resurse
pentru exercitii, precum si materialele si mijloacele necesare pentru procesul
educational în conformitate cu programa analitică si planurile de învătământ;
c) accesul la biblioteci, săli de lectură si săli de
sport, precum si alte spatii cerute în procesul de pregătire;
d) echipament special pentru lucrul cu diverse instalatii
si tinută de instructie conform regulamentelor adoptate de partea care
primeste, pe toată durata cursului. Acestea vor fi returnate la absolvirea
cursului.
(3) Partea care trimite va asigura:
a) transportul international la începerea si la
terminarea cursului către si din statul părtii care primeste;
b) drepturile financiare potrivit reglementărilor
interne, inclusiv cele pentru cazare si masă pe toată perioada pregătirii.”
ARTICOLUL III
Prevederi finale
(1) Prezentul amendament va intra în vigoare la data
ultimei notificări prin care părtile se informează reciproc, prin canale
diplomatice, despre îndeplinirea procedurilor legale interne necesare.
(2) Acordul de modificare a art. X din Acordul
suplimentar dintre Ministerul Apărării Nationale al României si Statul Major
General al Republicii Turcia pentru cooperare în domeniul instruirii militare,
semnat la Brasov la 12 iulie 2000, îsi va înceta valabilitatea când prezentul
amendament va intra în vigoare.
Semnat la Bucuresti la 16 mai 2007, în limbile română,
turcă si engleză, toate textele fiind egal autentice.
În cazul unor diferente de interpretare, textul în limba
engleză va prevala.
Ministerul Apărării din România, Ene Enache, sef serviciu în cadrul Directiei management resurse
umane |
Statul Major General din Republica Turcia, col. Elvan Celep, atasatul apărării |
|
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române RACR-AZAC
„Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile”, editia 01/2007
Pentru îndeplinirea atributiilor ce revin Ministerului
Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor, în temeiul
prevederilor art. 4 lit. b) si f), ale art. 17 alin. (3) si ale art. 74 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 2 din
Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiintarea Autoritătii Aeronautice
Civile Române, cu modificările ulterioare, precum si ale art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului
Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1.
- Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă română RACR-AZAC „Admisibilitatea
la zbor a unor categorii de aeronave civile”, editia 01/2007, care stabileste
regulile pentru admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile
care nu intră sub incidenta regulamentelor comunitare, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin, denumită în continuare RACR-AZAC.
Art. 2.
- Procedurile si instructiunile specifice de aplicare a prevederilor RACR-AZAC
se elaborează de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” si se
publică de aceasta pe pagina web www.caa.ro,
în termen de 3 luni de la data prezentului ordin.
Art. 3.
- Aeronavele care fac obiectul RACR-AZAC îsi păstrează documentele de
navigabilitate în termen de valabilitate până la data expirării acestora, dar
nu mai mult de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin. După
această dată, admisibilitatea la zbor a aeronavelor în cauză se va face conform
prezentului ordin, la cererea detinătorilor aeronavelor respective.
Art. 4.
- Pentru categoriile de aeronave care fac obiectul RACR-AZAC, documentele de
înmatriculare/identificare emise de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică
Civilă Română” sunt:
a) certificat de identificare - pentru aeronavele cu masa
maximă la decolare mai mică de 2.700 kg;
b) certificat de înmatriculare - pentru aeronavele cu
masa maximă la decolare egală sau mai mare de 2.700 kg.
Art. 5.
- (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului transporturilor nr. 704/1999 pentru aprobarea
Reglementărilor aeronautice civile române referitoare la directivele de
navigabilitate/RACR-39, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 34 din 28 ianuarie 2000, si Ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr. 1.212/2003 pentru aprobarea Reglementării
aeronautice civile române RACR-21 - Reguli de certificare a produselor
aeronautice civile, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
567 din 6 august 2003, se abrogă.
Art. 6.
- Directia generală aviatie civilă din cadrul Ministerului Transporturilor si
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Bucuresti, 31 august 2007.
Nr. 806.
ANEXĂ
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ RACR-AZAC
„Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave
civile”, editia 01/2007
Generalităti
RACR-AZAC.100 Aplicabilitate
(1) RACR-AZAC se aplică unor categorii de aeronave care
nu sunt sub incidenta regulamentelor Uniunii Europene, respectiv aeronavelor
prevăzute la lit. (a)—(d) si (g) din anexa II
la Regulamentul CE nr.
1.592/2002, si anume:
a) aeronave care au o relevantă istorică clară, legată
de:
(i) participarea lor la un eveniment istoric remarcabil;
sau
(ii) o treaptă importantă pe care acestea o reprezintă în
dezvoltarea aviatiei; sau
(iii) un rol important pe care acestea l-au jucat în
fortele armate ale unui stat membru al Uniunii Europene, si care îndeplinesc
unul sau mai multe dintre criteriile următoare:
(iv) este cunoscut faptul că proiectul lor initial este
mai vechi de 40 de ani;
(v) productia lor a încetat de cel putin 25 de ani;
(vi) mai putin de 50 de aeronave având acelasi proiect de
bază sunt încă înmatriculate în statele membre ale Uniunii Europene;
b) aeronave special proiectate sau modificate pentru
scopuri de cercetare, experimentale sau stiintifice si probabil a fi construite
în număr foarte limitat;
c) aeronave construite în proportie de cel putin 51% de
un amator sau de o asociatie nonprofit de amatori, pentru uzul propriu si fără
niciun obiectiv comercial;
d) aeronave proiectate initial exclusiv pentru scopuri
militare;
e) vehicule aeriene fără pilot la bord, cu o masă de
operare mai mică de 150 kg.
(2) RACR-AZAC stabileste:
a) reguli pentru admisibilitatea la zbor a aeronavelor
civile si emiterea permisului de zbor national;
b) reguli pentru detinătorii unei aeronave care are
permis de zbor national;
c) reguli suplimentare de întretinere pentru mentinerea
continuitătii navigabilitătii la aeronavele cu masa maximă la decolare mai mare
de 2.700 kg.
(3) Încadrarea aeronavelor prevăzute la pct. (1) în
prezenta reglementare se stabileste de către Regia Autonomă „Autoritatea
Aeronautică Civilă Română”, denumită în continuare AACR.
(4) Prevederile prezentei reglementări nu se aplică
aeronavelor ultrausoare, asa cum au fost definite prin Ordinul ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului nr. 630/2007 privind modul de
reglementare a domeniului aeronauticii civile cu aeronave ultrausoare din
România.
RACR-AZAC.105 Definitii
În sensul prezentei reglementări, termenii de mai jos au
următorul înteles:
(1) Aeronava istorică este o aeronavă care
îndeplineste conditiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. a).
(2) Aeronava destinată cercetării, experimentării sau
în scopuri stiintifice este o aeronavă care îndeplineste conditiile
precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. b).
(3) Aeronava construită de amatori este o aeronavă
care îndeplineste conditiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. c) si, în
plus, sunt satisfăcute următoarele:
a) pentru un avion:
(i) numărul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este
limitat la maximum 4; (ii) puterea motrice maximă este mai mică sau egală cu
150 kW;
b) pentru un planor: monoloc si alungirea mai mică de 15;
c) pentru un elicopter:
(i) numărul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este
limitat la maximum 2;
(ii) propulsia este asigurată de un motor cu piston;
(iii) puterea motrice este mai mică sau egală cu 75 kW
pentru un monoloc si cu 150 kW pentru un biloc;
(iv) masa maximă la decolare este mai mică de 700 kg;
(v) masa pe metru pătrat de suprafată a discului
rotorului este cuprinsă între 8 kg/m2 si 20 kg/m2;
(vi) încărcarea totală pe unitatea de putere a
motorizării este cuprinsă între 3,4 kg/kW si 8,1 kg/kW;
d) pentru un autogir:
(i) numărul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este
limitat la maximum 2;
(ii) propulsia este asigurată de un motor cu piston;
(iii) puterea motrice este mai mică sau egală cu 75 kW
pentru un monoloc si cu 150 kW pentru un biloc;
(iv) masa maximă la decolare este mai mică de 600 kg;
(v) masa pe metru pătrat de suprafată a discului
rotorului este cuprinsă între 4,5 kg/m2 si 12 kg/m2;
(vi) încărcarea totală pe unitatea de putere a
motorizării este cuprinsă între 3,4 kg/kW si 8,1 kg/kW;
e) pentru un aerostat:
(i) numărul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este
limitat la maximum 4;
(ii) puterea motrice este mai mică sau egală cu 50 kW.
(4) Aeronava ex-militară este o aeronavă care a
fost în serviciul fortelor militare si care îndeplineste conditiile precizate
în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. d).
(5) Vehiculul aerian fără pilot la bord (UAV) este
un vehicul care îndeplineste conditiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1)
lit. e).
UAV ce fac obiectul prezentei reglementări se împart în
următoarele categorii:
(i) categoria A: UAV cu masa maximă la decolare mai mică
de 25 kg, având limitările următoare:
• aerodină:
- UAV cu motor cu piston: capacitate cilindrică totală
mai mică sau egală cu 150 cm3;
- UAV cu motor electric: putere totală mai mică sau egală
cu 15 kW;
- UAV cu motor turbopropulsor: putere totală mai mică sau
egală cu 15 kW;
- UAV cu motor reactor: tractiune totală mai mică sau
egală cu 30 daN, cu un raport tractiune/greutate fără carburant mai mic sau
egal cu 1,3;
• aerostat:
- UAV cu aer cald: masa totală de gaz în butelii
îmbarcate mai mică sau egală cu 5 kg;
- UAV cu gaz inert: masa maximă structurală mai mică de
25 kg.
Dacă un UAV de categoria A înglobează mai multe tipuri de
propulsie, limita este atunci stabilită proportional cu motorizările maximale
autorizate conform celor de mai sus;
(ii) categoria B1: orice UAV care nu respectă
caracteristicile categoriei A, având masa mai mică de 150 kg.
(6) Suspendarea este o măsură ce constă în
retragerea temporară a unui document, pentru o perioadă de cel mult 6 luni, ca
urmare a nerespectării conditiilor care au stat la baza emiterii sau a
cerintelor impuse de AACR pe baza reglementărilor aplicabile.
(7) Revocarea reprezintă anularea si retragerea de
către AACR a unui document emis, ca urmare a nerespectării conditiilor care au
stat la baza emiterii acestuia sau a cerintelor impuse de AACR pe baza
reglementărilor aplicabile. În acest caz sunt anulate toate drepturile si
privilegiile acordate prin documentul revocat.
(8) Predarea voluntară este o cerere formală
scrisă înaintată către AACR de proprietar în vederea anulării de către aceasta
a documentului de zbor/de evidentă emis, anexat cererii.
RACR-AZAC.110 Documente de admisibilitate la zbor
(1) Fiecare aeronavă trebuie să detină un permis de zbor
national.
(2) Aeronavele care au aparatură radio electronică la
bord trebuie să detină autorizatia radio emis în conditiile legii.
RACR-AZAC.115 Permisul de zbor national
(1) Permisul de zbor national este un document
individual care certifică admisibilitatea la zbor a aeronavei, exclusiv în
spatiul aerian national.
(2) Pentru zborurile în afara spatiului aerian national,
detinătorul permisului de zbor national trebuie să obtină aprobarea
autoritătilor statelor survolate.
(3) Forma si continutul permisului de zbor national se
stabilesc de AACR si trebuie să cuprindă informatii privind:
(i) însemnele de nationalitate si marca de ordine;
(ii) constructorul si tipul aeronavei;
(iii) categoria aeronavei;
(iv) data emiterii si valabilitatea;
(v) semnătura emitentului;
(vi) limitări de operare si de continuitate a
navigabilitătii, după caz;
(vii) alte informatii relevante pentru operarea în
sigurantă a aeronavei.
RACR-AZAC.120 Directive de navigabilitate
(1) În cazul în care se constată existenta unei conditii
pentru aparitia unei situatii de nesigurantă a zborului unei aeronave ce face
obiectul prezentei reglementări, AACR emite directive de navigabilitate în care
sunt prevăzute inspectii, conditii si limitări în care aeronavele în cauză pot
fi operate în continuare.
(2) Detinătorul poate opera o aeronavă pentru care a fost
emisă o directivă de navigabilitate numai cu respectarea prevederilor
directivei de navigabilitate în cauză.
RACR-AZAC.125 Suspendarea si revocarea permisului de zbor
national
(1) Suspendarea permisului de zbor national
a) Pe toată perioada suspendării permisului de zbor
national, aeronava trebuie oprită de la zbor de către detinătorul ei.
b) Valabilitatea permisului de zbor national se suspendă
în următoarele cazuri:
(i) nu mai sunt îndeplinite conditiile care au stat la
baza eliberării permisului de zbor national;
(ii) nu mai sunt îndeplinite cerintele impuse de AACR pe
baza reglementărilor aplicabile;
(iii) aeronava sau părti ale acesteia au suferit
modificări majore;
(iv) aeronava a fost implicată într-un incident major sau
accident de aviatie.
c) Suspendarea permisului de zbor national încetează după
ce AACR a constatat disparitia cauzelor care au dus la suspendare, precum si
faptul că navigabilitatea aeronavei a fost restabilită.
(2) Revocarea permisului de zbor national are loc în
următoarele cazuri:
a) la radierea aeronavei din registrul de înmatriculare
românesc;
b) când detinătorul efectuează operatiuni de zbor cu o
aeronavă care are permisul de zbor national suspendat;
c) la solicitarea motivată a detinătorului aeronavei.
(3) Suspendarea sau revocarea permisului de zbor national
se comunică de AACR detinătorului aeronavei, prin decizie motivată, în termen
de maximum 3 zile de la luarea deciziei.
(4) Detinătorul permisului de zbor national suspendat sau
revocat trebuie să depună la AACR originalul acestuia, în termen de 3 zile de
la comunicarea deciziei.
(5) AACR îi poate comunica oricărei persoane juridice sau
fizice, române ori străine, care îsi motivează interesul fată de aceasta,
informatiile referitoare la revocarea sau suspendarea permisului de zbor
national, în conformitate cu politica de difuzare a informatiilor stabilită de
AACR.
Aeronave istorice
RACR-AZAC.200 Aplicabilitate
Acest capitol stabileste cerintele de emitere a
permisului de zbor national pentru aeronavele istorice.
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor national pentru o aeronavă istorică, dacă
demonstrează în mod documentat faptul că aeronava a fost proiectată, fabricată
si operată corespunzător si respectă conditiile impuse în acest capitol, iar
AACR constată acest fapt.
RACR-AZAC.210 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent unei aeronave
istorice este permisul de zbor national.
RACR-AZAC.215 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor national
se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie să aibă anexate următoarele
documente:
a) o declaratie privind modificările aduse aeronavei fată
de proiectul initial;
b) un raport de cântărire si centraj;
c) o declaratie de conformare cu specificatiile tehnice
adoptate de AACR potrivit RACR-AZAC.220;
d) o copie a programului de întretinere;
e) o copie a manualului de zbor.
(3) Formatul cererii este întocmit de AACR si se publică
de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(4) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.220 Specificatii tehnice
AACR adoptă specificatii tehnice pentru admisibilitatea
la zbor a aeronavelor istorice.
RACR-AZAC.225 Lista aeronavelor istorice din România
(1) Lista aeronavelor istorice din România se stabileste
si se completează la cererea detinătorilor unor astfel de aeronave, în urma
verificării îndeplinirii cerintelor prevăzute la RACR-AZAC.100 pct. (1) lit.
a).
(2) Lista prevăzută la pct. (1) include si aeronave
clasificate ca atare în celelalte state membre ale Uniunii Europene.
(3) Lista aeronavelor istorice din România se publică de
AACR pe pagina web proprie, www.caa.ro.
RACR-AZAC.230 Emiterea permisului de zbor national
AACR emite permisul de zbor national dacă:
(1) aeronava istorică în cauză este înscrisă pe Lista
aeronavelor istorice din România;
(2) au fost prezentate documentele specificate în
RACR-AZAC.215 pct. (2); si
(3) constată că aeronava este aptă de zbor.
RACR-AZAC.235 Inspectii si încercări
(1) AACR poate efectua orice inspectii si încercări pe
care le consideră necesare pentru:
a) a verifica valabilitatea declaratiei de conformare
prevăzute la RACR-AZAC.215 pct. (2) lit. c);
b) a se convinge că solicitantul a efectuat acele
inspecţii si încercări la sol si în zbor necesare pentru sustinerea
declaratiilor de conformare si, dacă este cazul, solicitantul trebuie să îi
permită AACR efectuarea prin sondaj a acestora;
c) a verifica că aeronava este aptă de zbor.
(2) Solicitantul trebuie să asigure conditiile necesare
desfăsurării inspectiilor si încercărilor prevăzute la pct. (1).
RACR-AZAC.240 Obligatiile detinătorului unei aeronave
istorice
(1) Un detinător al unei aeronave istorice pentru care a
fost emis un permis de zbor national trebuie să îndeplinească obligatiile
prevăzute la RACR-AZAC.255 pct. (3).
(2) Detinătorul trebuie să îi raporteze AACR orice
incident sau accident în care a fost implicată aeronava în cauză.
(3) Detinătorul trebuie să aplice directivele de
navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau
echipamentelor acesteia.
Permisul de zbor national se poate transfera cu conditia
ca aeronava să-si păstreze înmatricularea natională, vechiul si noul proprietar
să completeze o declaratie de transfer, iar noul proprietar să fie capabil să
preia obligatiile precizate în RACR-AZAC.240.
RACR-AZAC.250 Valabilitate
Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a renuntat
voluntar la el, permisul de zbor national este valabil pe o durată de 2 ani, cu
exceptia permisului de zbor national initial, acordat pentru o perioadă de
maximum un an.
RACR-AZAC.255 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să tină cel putin următoarele
înregistrări referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a
fiecărui permis de zbor national:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspectiilor si
încercărilor, în care sunt mentionate activitătile si rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor nationale.
(2) Înregistrările se arhivează pentru o perioadă de
minimum 6 ani după expirarea permisului de zbor national.
(3) Detinătorul aeronavei trebuie să tină cel putin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întretinere si operare;
b) programul de întretinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercările si inspectiile
efectuate;
e) lista modificărilor efectuate aeronavei.
RACR-AZAC.260 Modificări
Detinătorul unei aeronave istorice ce posedă un permis de
zbor national nu poate modifica aeronava respectivă fără informarea si acordul
AACR.
RACR-AZAC.265 Documente de mentinere a navigabilitătii
Detinătorul unei aeronave istorice ce posedă un permis de
zbor national trebuie să elaboreze, să mentină si să actualizeze documentele de
mentinere a navigabilitătii si să îi furnizeze copii AACR, la cererea acesteia.
CAPITOLUL 3
Aeronave destinate cercetării, experimentării si
scopurilor stiintifice
Acest capitol stabileste cerintele de emitere a
permisului de zbor national pentru aeronavele destinate cercetării, experimentării
si scopurilor stiintifice.
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor national pentru o aeronavă destinată cercetării,
experimentării si scopurilor stiintifice, dacă demonstrează în mod documentat
faptul că aeronava respectă conditiile impuse în acest capitol, iar AACR
constată acest fapt.
RACR-AZAC.310 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent unei
aeronave destinate cercetării, experimentării si scopurilor stiintifice este
permisul de zbor national.
RACR-AZAC.315 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor national
se depune la sediul AACR.
(2) Formatul cererii este întocmit de către AACR si se
publică de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(3) AACR va răspunde în termen de maximum 60 de zile de
la data înregistrării cererii.
RACR-AZAC.320 Specificatii tehnice
AACR adoptă specificatii tehnice pentru admisibilitatea
la zbor a aeronavelor destinate cercetării, experimentării si scopurilor
stiintifice, în functie de caracteristicile constructive si de utilizarea
preconizată a acestora.
RACR-AZAC.325 Emiterea permisului de zbor national
AACR emite permisul de zbor national dacă:
a) aeronava satisface specificatiile tehnice stabilite
conform RACR-AZAC.320; si
b) constată că aeronava este aptă de zbor.
RACR-AZAC.330 Inspectii si încercări
(1) AACR poate efectua orice inspectii si încercări pe
care le consideră necesare pentru:
a) a se convinge că solicitantul a efectuat acele
inspectii si încercări la sol si în zbor necesare pentru demonstrarea
satisfacerii specificatiilor tehnice si, dacă este cazul, solicitantul trebuie
să îi permită AACR efectuarea prin sondaj a acestora;
b) a verifica că aeronava este aptă de zbor.
(2) Solicitantul trebuie să asigure conditiile necesare
desfăsurării inspectiilor si încercărilor prevăzute la pct. (1).
RACR-AZAC.335 Obligatiile detinătorului unei aeronave
destinate cercetării, experimentării si scopurilor stiintifice
(1) Un detinător al unei aeronave destinate cercetării,
experimentării si scopurilor stiintifice ce posedă un permis de zbor national
trebuie să îndeplinească obligatiile prevăzute în RACR-AZAC.350 si
RACR-AZAC.355.
(2) În plus, acesta trebuie să îi raporteze AACR orice
incident sau accident în care a fost implicată aeronava în cauză.
(3) Detinătorul trebuie să aplice directivele de
navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau
echipamentelor acesteia.
RACR-AZAC.340 Transfer
Permisul de zbor national se poate transfera cu conditia
ca aeronava să-si păstreze înmatricularea natională, vechiul si noul proprietar
să completeze o declaratie de transfer, iar noul proprietar să fie capabil să
preia obligatiile precizate în RACR-AZAC.335.
Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a renuntat
voluntar la el, permisul de zbor national este valabil pe o durată de 2 ani, cu
exceptia permisului de zbor national initial, acordat pentru o perioadă de
maximum un an.
RACR-AZAC.350 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să tină cel putin următoarele
înregistrări referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a
fiecărui permis de zbor national:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspectiilor si
încercărilor, în care sunt mentionate activitătile si rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor nationale.
(2) Înregistrările se arhivează pentru o perioadă de
minimum 6 ani după expirarea permisului de zbor national.
(3) Detinătorul aeronavei trebuie să tină cel putin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întretinere si de operare;
b) programul de întretinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercările si inspectiile
efectuate;
e) lista modificărilor efectuate aeronavei.
RACR-AZAC.355 Modificări
Niciun detinător al unei aeronave destinate cercetării,
experimentării si scopurilor stiintifice ce posedă un permis de zbor national
nu poate modifica aeronava respectivă fără informarea si acordul AACR.
RACR-AZAC.360 Documente de mentinere a navigabilitătii
Detinătorul unei aeronave destinate cercetării,
experimentării si scopurilor stiintifice ce posedă un permis de zbor national
trebuie să elaboreze, să mentină si să actualizeze documentele de mentinere a
navigabilitătii si să-i furnizeze copii AACR, la cererea acesteia.
CAPITOLUL 4
Aeronave construite de amatori
RACR-AZAC.400 Aplicabilitate
(1) Acest capitol este aplicabil aeronavelor construite
de amatori, stabilind cerintele de emitere si mentinere a permisului de zbor
national.
(2) Aeronavelor construite de amatori, altele decât cele
definite la RACR-AZAC.105 pct. (3), li se poate emite un permis de zbor
national cu conditia satisfacerii cerintelor tehnice speciale pe care AACR i
le-a notificat solicitantului, sub rezerva:
a) unei limitări a numărului de locuri la maximum 2,
incluzând pilotul, pentru avioanele din categoria acrobatic a căror putere
motrice maximă este mai mare de 150 kW;
b) unei tractiuni mai mici sau egale cu 300 daN, pentru
avioanele cu reactie.
(1) Constructiile aeronautice de amatori pot fi:
a) proiectate, fabricate si asamblate de constructori
amatori;
b) fabricate si asamblate de constructori amatori.
(2) Constructiile aeronautice de amatori pot porni de la
niste planuri originale, de la o replică a unei aeronave sau de la o aeronavă
veche a cărei definire initială nu mai poate fi cunoscută.
RACR-AZAC.410 Eligibilitate
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor national pentru o aeronavă construită de amatori, dacă
demonstrează în mod documentat că aeronava a fost proiectată si/sau fabricată
si asamblată în mod corespunzător de către o persoană ori un grup de persoane,
că programul de realizare a aeronavei este destinat unor scopuri educationale
sau recreationale, iar AACR constată că aeronava se conformează prevederilor
prezentului capitol.
RACR-AZAC.415 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent unei
aeronave construite de amatori este permisul de zbor national.
RACR-AZAC.420 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor national
se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie să fie însotită de următoarele
documente: a) un dosar tehnic al aeronavei, continând:
(i) un desen în 3 vederi, continând principalele cote si
următoarele indicatii:
- suprafetele portante si de stabilizare;
- referintele incidentelor si ale calajelor;
- cotele de reglaj;
- bracajul comenzilor;
- dacă are loc fenomenul de compensare, caracteristicile
dispozitivelor de compensare, de echilibrare sau speciale;
(ii) o estimare a maselor si centrajelor, din care să
rezulte:
- masa gol;
- masa combustibilului, a lubrifiantului sau a lichidului
lest, dacă există;
- masa maximă totală;
- centrajele extreme fată si spate prevăzute în
utilizare;
(iii) lista instrumentelor de bord;
(iv) pentru aeronavele cu motor, un document care
stabileste:
- tipul motorului;
- numele constructorului său;
- caracteristicile sale esentiale, dintre care: puterea
maximă în kW sau tractiunea în daN, viteza de rotatie maximă autorizată,
capacitatea cilindrică în cm3;
- dacă este cazul, toate caracteristicile privind
limitările de utilizare, în special presiune ulei si temperatură;
(v) o atestare a calitătii materialelor utilizate, în
special pentru lemn. Pentru avioanele din categoria acrobatic, această atestare
contine referinta la un raport de încercări pentru lemn sau materiale compozite
utilizate pentru fabricatia lonjeronului aripii;
(vi) pentru aeronavele cu elice, un document care să
stabilească:
- tipul elicei si numele constructorului său;
- diametrul si caracteristicile principale ale elicei;
(vii) în cazul unui avion care nu este o reproducere după
un avion care a obtinut deja un permis de zbor national,
un document care să justifice comportarea structurală a lonjeronului;
(viii) pentru avioanele de putere mai mare de 150 kW,
avioanele cu reactie si avioanele din categoria acrobatic, elemente
justificative de rezistentă structurală.
Aceste elemente cuprind în special justificarea
rezistentei structurale la sarcini extreme ale aripii si ale ampenajului,
precum si ale batiului motor si ale fixărilor sale pe fuzelaj.
Aceste elemente vizează justificarea conformitătii cu
cerintele de navigabilitate acceptabile de către AACR;
b) indicatii privind:
(i) locul în care aeronava aflată în constructie va putea
fi inspectată;
(ii) aerodromul pe care se anticipează efectuarea
încercărilor în zbor prevăzute la RACR-AZAC.435;
(iii) pilotul sau pilotii desemnati pentru efectuarea
acestor încercări în zbor. Această desemnare va viza doar titularii unei
licente de pilot aflate în termen de valabilitate, corespunzătoare categoriei
de aeronavă vizată.
(3) AACR poate solicita elaborarea oricărui document sau
a oricărei informatii complementare necesare analizării dosarului.
(4) Formatul cererii este întocmit de AACR si se publică
de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro .
(5) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.425 Inspectii si încercări
(1) Pe parcursul fabricatiei, aeronava trebuie supusă
următoarelor inspectii si încercări:
a) Inspectia initială:
Înainte de închiderea aripii, AACR efectuează un examen
tehnic al structurii aeronavei. Dacă modul de constructie utilizat nu permite
un examen complet al structurii, solicitantul trebuie fie să fi supus
subansamblurile verificărilor AACR înainte de montaj, fie să realizeze toate
demontările, deschiderile, capacele de vizitare care sunt cerute de AACR,
pentru a permite evaluarea calitătii constructiei.
Pentru avioanele din categoria acrobatic, avioanele a
căror putere este mai mare de 150 kW si avioanele cu reactie, se procedează la
un examen al lonjeronului, înainte de integrarea acestuia în aripă si înainte
de închiderea sa, dacă este vorba de un lonjeron tip cheson.
b) Inspectia intermediară:
Pot fi necesare una sau mai multe inspectii intermediare
înainte de emiterea permisului de zbor national pentru încercări în zbor.
c) Inspectia finală:
(i) este prezentată aeronava, din punct de vedere al functionării,
instrumentelor si accesoriilor, împreună cu fisa sa de cântărire;
(ii) în momentul acestei inspectii, aeronava este
echipată cu minimum:
- un vitezometru;
- un indicator de glisadă;
- un altimetru;
- pentru aeronavele cu motor, un tahometru si instrumente
ce permit controlul functionării motorului;
- pentru planoare, un variometru si o centură de
sigurantă compusă cel putin dintr-o centură si două chingi de umăr;
- pentru aerodine, o centură de sigurantă pentru fiecare
scaun;
- pentru avioanele din categoria acrobatic, o centură de
sigurantă cu 5 chingi;
- instrumentele necesare pentru cunoasterea parametrilor
indispensabili efectuării zborului în sigurantă.
d) În cazul particular al aerostatelor se va realiza o
singură inspectie tehnică pentru care aerostatul este prezentat echipat cu cel
putin un altimetru.
(2) AACR va efectua de asemenea verificarea proiectului
unei aeronave construite de amatori pentru care se solicită un permis de zbor
national, în scopul justificării destinatiei recreationale sau educationale a
proiectului.
(3) Solicitantul trebuie să demonstreze AACR că a
efectuat acele inspectii si încercări la sol necesare pentru verificare si,
dacă este cazul, să îi permită AACR efectuarea prin sondaj a acestora.
(4) Solicitantul trebuie să asigure conditiile necesare
desfăsurării inspectiilor si încercărilor prevăzute la pct. (3).
RACR-AZAC.430 Emiterea permisului de zbor national pentru
încercări în zbor
(1) AACR emite permisul de zbor national pentru încercări
în zbor dacă:
a) au fost prezentate documentele specificate în
RACR-AZAC.420 pct. (2);
b) inspectiile s-au desfăsurat într-o manieră
corespunzătoare;
c) constată că aeronava se conformează proiectului si
este aptă de zbor.
(2) Permisul de zbor national pentru încercările în zbor
poate fi refuzat de AACR pentru orice cauză susceptibilă de a compromite
siguranta ocupantilor aeronavei si a persoanelor survolate sau dacă
calificările ori experienta pilotului sau pilotilor ce realizează încercările
în zbor nu permit asigurarea sigurantei zborurilor sau finalizarea cu bine a
încercărilor în zbor.
RACR-AZAC.435 Încercări în zbor
(1) Înainte de primul zbor, solicitantul trebuie să
informeze în scris AACR asupra locului în care va avea loc acesta. Aeronava
efectuează încercările în zbor în jurul aerodromului ales, fără a se îndepărta
mai mult de 40 km de punctul său de plecare. Aceste zboruri nu presupun
aterizarea pe un alt aerodrom. Aceste limitări nu se aplică baloanelor.
(2) În timpul încercărilor în zbor, survolarea
aglomerărilor urbane, în afară de manevrele strict necesare pentru decolare si
aterizare, precum si participarea la orice spectacol sunt interzise.
(3) Solicitantul trebuie să fie în măsură să stabilească
performantele aeronavei sale si să demonstreze că aceasta a efectuat, fără
incidente si fără nicio interventie, în afară de lucrările de întretinere
curente, numărul de ore de zbor si încercările minimale care urmează.
Elementele privind performantele astfel determinate sunt anexate la
documentatia prevăzută în RACR-AZAC.445.
a) Încercări pentru avioane:
După punerea sa la punct, la sol si, eventual, în zbor,
avionul efectuează minimum 15 ore de zbor cu cel putin 50 de aterizări sau
aterizări-decolări, din care un zbor continuu corespunzând autonomiei aeronavei
cu o rezervă de navigatie de o jumătate de oră de zbor. În timpul acestor
încercări se determină, cu vânt de fată mai mic de 2 m/s si avion la masă
maximă:
(i) distanta de decolare, definită de distanta orizontală
parcursă din punctul de plecare până la depăsirea unui obstacol de 15 m;
(ii) distanta de aterizare, definită de distanta
orizontală parcursă de la depăsirea unui obstacol de 15 m până la oprire.
b) Încercări pentru planoare:
După punerea sa la punct, la sol si, eventual, în zbor,
planorul efectuează minimum 5 ore de zbor cu cel putin 20 de aterizări,
cuprinzând un zbor remorcat la o altitudine minimă de 1.000 m, urmat de
evolutii constând dintr-o spirală la dreapta si o spirală la stânga de 5 tururi
fiecare. Cadenta virajului este de 360° într-un timp maxim de 20 de secunde.
Se efectuează cel putin o lansare la automosor, dacă
planorul respectiv este echipat cu un cârlig de remorcaj destinat unei astfel
de lansări.
c) Încercări pentru elicoptere:
După punerea sa la punct la sol, elicopterul efectuează
minimum 15 ore de zbor cu cel putin 50 de aterizări. Ultimele 3 ore de zbor
cuprind 10 decolări la masa totală maximă. În timpul acestor încercări, sunt
determinate:
(i) cu privire la regimurile rotorului:
- regimul maximal în zbor fără motor (autorotatie);
- regimul minimal în zbor fără motor;
- regimul minimal în zbor cu motor;
(ii) viteza ascensională maximă si viteza indicată
asociată;
(iii) valoarea medie a vitezei ascensionale, care este
calculată în timpul unei urcări cu maneta la maxim la regimul vitezei ascensionale
maxime si cu o durată minimă de două minute după stabilizarea temperaturilor de
răcire a motorului;
(iv) viteza indicată pentru care viteza de coborâre în
autorotatie este minimă;
(v) vitezele indicate maxime limită (VNE) în zbor,
cu motor si fără motor;
(vi) autonomia de zbor;
(vii) altitudinea de zbor maximă;
(viii) altitudinile limită de zbor stationar în efect de
sol si în afara efectului de sol;
(ix) domeniul de sigurantă al înăltimii fată de sol, în
functie de viteza indicată. Acest domeniu este stabilit prin măsurarea
pierderii de altitudine si stabileste altitudinile la care nu trebuie zburat la
o viteză indicată dată;
(x) limitele de masă si centraj;
(xi) domeniul valorii vântului limită demostrat.
d) Încercări pentru autogire:
După punerea sa la punct la sol, autogirul efectuează
minimum 15 ore de zbor, cu cel putin 50 de aterizări. Ultimele 3 ore de zbor
cuprind 10 decolări la masa totală maximă.
În timpul acestor încercări sunt definite:
(i) cu privire la regimurile rotorului:
- regimul maxim;
- regimul minim în zbor demonstrat;
- regimul începutului decolării.
(ii) viteza indicată la decolare;
(iii) distanta de rulare la decolare fără vânt;
(iv) distantele de rulare la aterizare fără vânt si la
viteza indicată de apropiere corespunzătoare;
(v) viteza de croazieră la 75% din puterea maximă;
(vi) viteza ascensională maximă si viteza indicată
asociată;
(vii) valoarea medie a vitezei ascensionale care este
calculată în timpul unei urcări cu maneta la maxim la regimul vitezei
ascensionale maxime si cu o durată minimă de două minute după stabilizarea
temperaturilor de răcire a motorului;
(viii) viteza indicată maximă care nu se va depăsi
niciodată VNE. La această viteză nu trebuie să existe inversarea efortului în
comanda profundorului;
(ix) autonomia de zbor;
(x) domeniul de sigurantă al înăltimii fată de sol în
functie de viteza indicată. Acest domeniu este stabilit în functie de pierderea
de altitudine, determinând altitudinea de la care nu trebuie coborât pentru o
viteză indicată dată;
(xi) limitele masei si centrajului;
(xii) valoarea vântului lateral limită demonstrat;
e) Încercări pentru aerostate:
(i) pentru baloanele cu aer cald, trebuie efectuate:
- minimum 5 ore de zbor cu cel putin 15 aterizări;
- un zbor de andurantă, mai lung de o oră, cu verificarea
consumului;
- o ascensiune la înăltimea de 1.000 m fată de sol;
- o urcare si o coborâre la rata maximă definită pentru
aerostat (+/- 5 m/s);
- verificarea eficientei supapei;
- dacă balonul este echipat, utilizarea sistemului de
dezumflare în timpul aterizării;
(ii) pentru baloanele cu gaz trebuie efectuat un zbor
care presupune:
- o ascensiune de două ore la o înăltime mai mare de 500
m, cu verificarea consumului lestului, fată de conditiile de zbor;
- o urcare cu 4 m/s;
- verificarea eficientei supapei;
- utilizarea sistemului de dezumflare rapidă (panou de
ruptură, supapă în tesătură) în timpul aterizării;
(iii) pentru dirijabile, solicitantul defineste un
program specific de încercări în zbor pe care îl înaintează AACR.
(4) AACR îi poate cere solicitantului definirea unui
program de încercări la sol si în zbor adaptat caracteristicilor particulare
ale aeronavei.
(5) Dacă aeronava prezintă în timpul încercărilor în zbor
o sensibilitate importantă la centraj, vor fi efectuate două zboruri care să
fixeze: unul, centrajul de utilizare maxim fată si celălalt, centrajul de
utilizare maxim spate.
RACR-AZAC.440 Validarea încercărilor
(1) AACR poate solicita realizarea oricărei încercări
suplimentare, la sol sau în zbor, pe care o consideră necesară.
(2) La încheierea încercărilor, solicitantul îi
înaintează AACR raportul încercărilor prevăzute în RACR-AZAC.435, a cărui
veridicitate o atestă.
RACR-AZAC.445 Emiterea permisului de zbor national
După ce solicitantul a satisfăcut toate obligatiile prevăzute
de prezenta reglementare, AACR emite un permis de zbor national pentru
aeronavă, în baza:
(1) dosarului tehnic definit, prevăzut în RACR-AZAC.420;
(2) elementelor privind performantele definite după
încercările în zbor, completate cu:
- informatiile necesare desfăsurării zborurilor ce
trebuie continute în manualul de zbor;
- fisa de cântărire si centraj;
- restrictiile de utilizare proprii aeronavei, care
constituie documentatia asociată permisului de zbor national.
RACR-AZAC.450 Transfer
Transferul unui permis de zbor national se poate face
numai către o persoană capabilă să preia responsabilitătile precizate în
RACR-AZAC.460 si în RACR-AZAC.465, cu conditia ca aeronava să-si păstreze
înmatricularea natională, iar vechiul si noul proprietar să completeze o
declaratie de transfer.
RACR-AZAC.455 Valabilitate
(1) Durata valabilitătii permisului de zbor national este
înscrisă pe acesta si:
a) în cazul în care proprietarul aeronavei este
constructorul, este de 3 ani;
b) în cazul în care aeronava este întretinută continuu de
un organism agreat de AACR sau de o persoană ori de mai multe persoane
autorizate, care justifică mijloacele si experienta corespunzătoare, este de 3
ani, la cererea proprietarului;
c) în toate celelalte cazuri, este de un an.
(2) Pentru reînnoirea permisului de zbor national,
aeronava este prezentată la AACR, împreună cu documentele sale de zbor. Totusi,
dacă aceasta cunoaste suficient aeronava si starea
sa de navigabilitate, se poate dispensa de prezentarea
aeronavei. În acest caz, singurele documente prezentate pentru reînnoirea
permisului de zbor national sunt documentele de bord.
Aeronava si documentele ei de bord sunt prezentate în
vederea reînnoirii permisului de zbor national cu două luni înainte de data
sfârsitului valabilitătii permisului de zbor national, pentru aeronavele care
au făcut obiectul unui transfer al dreptului de proprietate, sau cu 3 luni
înainte, pentru toate celelalte reînnoiri. Permisul de zbor national este
reînnoit pentru o nouă perioadă, începând de la data sfârsitului valabilitătii
precedente.
Dacă prezentarea se efectuează în afara perioadelor
precizate la alineatul precedent, permisul de zbor national este reînnoit
pentru o perioadă ce începe de la data prezentării.
În cazul transferului dreptului de proprietate al unei
aeronave, noul proprietar comunică acest lucru AACR. Vânzătorul îi furnizează
noului proprietar documentele cerute în RACR-AZAC.420 pct. (2) lit. a) si în
RACR-AZAC.445 pct. (2) si un program de întretinere al aeronavei. Valabilitatea
permisului de zbor national prezentat este atunci determinată conform
dispozitiilor alineatelor precedente.
(3) În oricare caz, un permis de zbor national rămâne
valabil doar atât timp cât aeronava satisface conditiile pe baza cărora
permisul de zbor national a fost emis sau reînnoit. AACR poate proceda în orice
moment la inspectarea unei aeronave ce posedă un permis de zbor national în
termen de valabilitate.
RACR—AZAC.460 Asigurarea admisibilitătii la zbor
(1) Proprietarul are responsabilitatea de a-si procura
datele de navigabilitate care fac obiectul tipului de aeronavă sau al
elementului aeronavei care au fost certificate, ce au servit ca referintă la
construirea aeronavei sale si a echipamentelor instalate.
(2) Proprietarul aplică directivele de navigabilitate pe
care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau echipamentelor acesteia.
(3) Orice modificare sau reparatie susceptibilă de a
afecta rezultatele încercărilor care au permis emiterea permisului de zbor
national, în special în ceea ce priveste calitătile aerodinamice, centrajul,
performantele si structura, trebuie efectuată numai cu acordul AACR.
În lipsa acordului AACR, permisul de zbor national îsi
pierde valabilitatea, iar reînnoirea lui face obiectul executării oricărei
modificări, transformări sau aduceri în stare de admisibilitate la zbor ce se
consideră necesară, aceasta fiind în responsabilitatea proprietarului
aeronavei.
Ca urmare a unei modificări sau reparatii, AACR îi poate
cere proprietarului aeronavei executarea totală sau partială a încercărilor
stipulate de prezenta reglementare.
RACR-AZAC.465 Conditii de utilizare
Proprietarul aeronavei are responsabilitătile următoare:
a) de a adapta si instala echipamentele;
b) de a accepta piesele de schimb;
c) de a defini programul de întretinere adaptat aeronavei
sale.
RACR-AZAC.470 Limite de utilizare
(1) Niciun zbor nu poate fi executat pentru plată sau
promisiune de plată.
(2) Zborurile de acrobatie nu sunt autorizate decât cu
avioanele din categoria acrobatic si în functie de prevederile ce figurează în
documentul asociat permisului de zbor national.
(3) Pe aeronavă trebuie dispusă o plăcută inscriptionată
cu textul următor, ce trebuie să fie perfect lizibil pentru pilot si pentru
ceilalti ocupanti ai aeronavei:
„Această aeronavă zboară sub regimul unui permis de zbor
national. Nu satisface neapărat conditiile de emitere a unui
certificat de navigabilitate. Utilizarea sa în scopul
plătii sau promisiunii de plată este interzisă.”
(4) AACR poate stabili orice altă limitare cu privire la
zonele de survol autorizate, la conditiile de instruire a echipajelor si la
conditiile de zbor ale aeronavei, în special pe baza unei directive
operationale sau de navigabilitate ori indicând acest lucru direct pe permisul
de zbor national.
RACR-AZAC.475 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să tină cel putin următoarele
înregistrări referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a
fiecărui permis de zbor national:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspectiilor si
încercărilor, în care sunt mentionate activitătile si rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor nationale.
(2) Înregistrările se arhivează pentru o perioadă de
minimum 6 ani după expirarea permisului de zbor national.
(3) Detinătorul aeronavei trebuie să tină cel putin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întretinere si operare;
b) programul de întretinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercările si inspectiile
efectuate;
e) lista modificărilor efectuate aeronavei.
CAPITOLUL 5
Aeronave ex-militare
RACR-AZAC.500 Aplicabilitate
Acest capitol stabileste cerintele de emitere a
permisului de zbor national pentru aeronavele ex-militare.
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor national pentru o aeronavă ex-militară dacă
demonstrează că aeronava a fost initial utilizată în cadrul fortelor armate si:
a) AACR constată că aeronava a fost demilitarizată;
b) AACR constată că tipul de aeronavă prezintă o
comportare corespunzătoare în serviciu si că sunt satisfăcute cerintele de bază
privind continuitatea navigabilitătii aeronavei.
RACR-AZAC.510 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent aeronavei în
cauză este permisul de zbor national.
RACR-AZAC.515 Cerere
(1) Cererea pentru un permis de zbor national se depune
la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie să fie însotită de următoarele
documente:
a) o declaraţie privind istoricul aeronavei în cauză;
b) o declaratie privind comportarea în serviciu si
satisfacerea cerintelor de bază privind continuitatea navigabilitătii;
c) o dovadă privind demilitarizarea aeronavei;
d) o copie a programului de întretinere;
e) un raport de cântărire si centraj;
f) o copie a manualului de zbor sau un document
echivalent.
(3) Formatul cererii este întocmit de AACR si se publică
de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(4) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.520 Emiterea permisului de zbor national
AACR emite permisul de zbor national dacă:
a) au fost prezentate documentele specificate în
RACR-AZAC.515 pct. (2);
b) constată că aeronava este aptă de zbor.
RACR-AZAC.525 Inspectii si încercări
Solicitantul trebuie să demonstreze AACR că a efectuat
acele inspectii si încercări la sol si în zbor necesare pentru
verificarea conformării cu RACR-AZAC.505 si, dacă este
cazul, să îi permită AACR efectuarea prin sondaj a acestora.
RACR-AZAC.530 Obligatiile detinătorului
(1) Un detinător al unei aeronave ex-militare ce posedă
un permis de zbor national trebuie să îndeplinească obligatiile prevăzute în
RACR-AZAC.545 si în RACR-AZAC.550.
(2) Detinătorul trebuie, de asemenea, să raporteze AACR
orice incident sau accident în care a fost implicată aeronava în cauză.
(3) Detinătorul trebuie să aplice directivele de
navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau
echipamentelor acesteia.
RACR-AZAC.535 Transfer
Transferul unui permis de zbor national se poate face
numai către o persoană capabilă să preia obligatiile prevăzute în
RACR-AZAC.530, cu conditia ca aeronava să-si păstreze înmatricularea natională,
iar vechiul si noul proprietar să completeze o declaratie de transfer.
Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a renuntat
voluntar la el, permisul de zbor national este valabil pe o durată de 2 ani, cu
exceptia permisului de zbor national initial, acordat pentru o perioadă de
maximum un an.
RACR-AZAC.545 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să tină cel putin următoarele
înregistrări referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a
fiecărui permis de zbor national:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspectiilor si
încercărilor, în care sunt mentionate activitătile si rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor nationale.
(2) Înregistrările se arhivează pentru o perioadă de
minimum 6 ani după expirarea permisului de zbor national.
(3) Detinătorul aeronavei trebuie să tină cel putin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întretinere si operare;
b) programul de întretinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercările si inspectiile
efectuate;
e) lista modificărilor efectuate aeronavei.
RACR-AZAC.550 Modificări
Niciun detinător de permis de zbor national nu poate
modifica aeronava respectivă fără informarea si acordul AACR.
CAPITOLUL 6
Vehicule aeriene fără pilot la bord (UAV)
RACR-AZAC.600 Aplicabilitate
Acest capitol stabileste cerintele de emitere a
permisului de zbor national pentru un vehicul aerian fără pilot la bord (UAV)
de categoria A sau B1.
RACR-AZAC.605 Eligibilitate
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor national pentru un UAV, dacă demonstrează faptul
că UAV a fost proiectat si fabricat corespunzător si că respectă conditiile
impuse în acest capitol, iar AACR constată acest fapt.
RACR-AZAC.610 Documente de admisibilitate la zbor
(1) Pentru UAV de categoria A nu este necesar niciun
document de admisibilitate la zbor, cu exceptia celor a căror masă maximă la
decolare depăseste 15 kg si sunt destinate operatiunilor de lucru aerian.
(2) Pentru UAV de categoria A a căror masă maximă la
decolare depăseste 15 kg si sunt destinate operatiunilor de lucru aerian,
precum si pentru UAV de categoria B1 este necesară emiterea unui permis de zbor
national de către AACR.
RACR-AZAC.615 Cerere
(1) Cererea pentru un permis de zbor national se depune
la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie însotită de un dosar tehnic ce va
cuprinde cel putin următoarele elemente:
(i) descrierea UAV: dimensiuni principale, masă, elemente constitutive principale si materiale utilizate pentru confectionarea lui;
(ii) performante prevăzute;
(iii) motorizare;
(iv) sistem de telecomandă: descriere, alimentare,
protectii, frecvente;
(v) măsuri de sigurantă fată de terti, respectiv limitări
de operare, tratarea penelor si a pierderilor de control, limitarea riscurilor
în caz de impact si altele;
(vi) utilizarea preconizată a UAV;
(vii) declaratia de conformitate a constructorului.
(3) Dacă UAV prezintă o conceptie sau o tehnică de
pilotaj complexă ori posedă caracteristici neuzuale, AACR poate impune conditii
tehnice speciale.
(4) Formatul cererii este întocmit de AACR si se publică
de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(5) AACR va
răspunde cererii în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrării
acesteia.
(6) Solicitantul trebuie să tină cont de faptul că AACR
are nevoie de o perioadă de timp rezonabilă atât pentru studierea dosarului
tehnic, cât si pentru efectuarea evaluărilor la sol si în zbor în scopul
emiterii permisului de zbor national.
RACR-AZAC.620 Emiterea permisului de zbor national
(1) AACR emite permisul de zbor national unui UAV dacă
sunt îndeplinite următoarele conditii:
a) UAV se conformează cerintelor stipulate în acest
capitol;
b) dosarul tehnic ce însoeste cererea contine toate
elementele solicitate în RACR-AZAC.615 pct. (2);
c) UAV a fost evaluat la sol si în zbor de către
inspectorii AACR, în conformitate cu un program de testare stabilit de AACR,
făcând dovada capabilitătilor lui.
(2) O plăcută metalică usor vizibilă si bine prinsă de
aparat va indica numărul permisului de zbor national emis de AACR.
RACR-AZAC.625 Transfer
Permisul de zbor national se transferă odată cu UAV, cu
conditia ca UAV să păstreze înmatricularea natională, vechiul si noul
proprietar urmând să completeze o declaratie de transfer, iar noul proprietar
să preia obligatiile precizate în RACR-AZAC.640 pct. (2).
RACR-AZAC.630 Valabilitate
Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a renuntat
voluntar la el, permisul de zbor national este valabil pe o perioadă de un an.
RACR-AZAC.635 Reînnoirea permisului de zbor national
(1) Permisul de zbor national se reînnoieste pentru o
durată de un an, la cererea detinătorului, însotită de o declaratie în care se
informează AACR asupra modificărilor aduse UAV fată de dosarul tehnic pe baza
căruia a fost emis permisul.
(2) Reînnoirea permisului de zbor national poate fi
făcută de maximum 4 ori, prin înscrierea în acesta a noii perioade de
valabilitate, după care se efectuează procedura de emitere a unui nou permis de
zbor national.
RACR-AZAC.640 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să tină înregistrări referitoare la
procesul de emitere, suspendare, revocare sau reînnoire a fiecărui permis de
zbor national, înregistrări care trebuie să contină cel putin documentele
transmise de solicitant.
(2) Detinătorul UAV trebuie să tină cel putin următoarele
înregistrări:
a) înregistrările legate de întretinere si de operare;
b) lista modificărilor efectuate UAV;
c) o copie a dosarului tehnic transmis AACR.
CAPITOLUL 7
Cerinte suplimentare de întretinere pentru mentinerea
continuitătii navigabilitătii
RACR-AZAC.700 Aplicabilitate
(1) Prevederile prezentului capitol se
aplică aeronavelor care intră sub incidenta cap. 2, 3 si 5 si reprezintă
cerinte suplimentare de întretinere pentru mentinerea continuităii
navigabilitătii aeronavelor cu masa maximă la decolare mai mare de 2.700 kg.
(2) În mod exceptional, cerintele din acest capitol pot
fi aplicate si în cazul altor aeronave pentru care nu sunt aplicabile
prevederile regulamentelor europene (CE) nr. 1.702/2003 si nr. 2.042/2003, după
caz.
RACR-AZAC.705 Generalităti
(1) Pentru mentinerea continuitătii navigabilitătii
aeronavelor prevăzute în RACR-AZAC.700 este necesar ca întretinerea acestora să
se facă în organizatii autorizate de AACR.
(2) O organizatie poate fi autorizată să emită documente
si să certifice că o aeronavă sau o componentă de aeronavă, inclusiv motor ori
elice, a fost întretinută în conformitate cu specificatiile tehnice aprobate si
este aptă pentru punerea în serviciu, dacă respectiva organizatie îndeplineste
conditiile de autorizare din prezentul capitol.
RACR-AZAC.710 Cererea de autorizare
(1) Cererea de autorizare a organizatiei de întretinere
se transmite la AACR, completată pe un formular corespunzător.
(2) Formularul cererii de autorizare se stabileste de
AACR si se publică de aceasta pe pagina de web proprie, www.caa.ro.
(3) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.715 Cerinte privind personalul
Organizatia de întretinere trebuie să îndeplinească
următoarele cerinte privind personalul:
a) să aibă desemnat un conducător responsabil care să
dispună de autoritatea necesară asigurării că întreaga activitate de
întretinere pentru care se solicită autorizarea poate fi executată conform
cerintelor prezentului capitol;
b) să aibă nominalizată/nominalizat o persoană/un grup de
persoane responsabile pentru asigurarea calitătii, asigurarea întretinerii de
linie, întretinerii de bază si întretinerii componentelor în ateliere aferente.
Aceste persoane trebuie să fie subordonate nemijlocit conducătorului
responsabil al organizatiei;
c) să aibă angajat permanent suficient personal tehnic
pentru îndeplinirea corespunzătoare a activitătilor de întretinere autorizate.
Folosirea de personal tehnic închiriat se permite numai pe perioade limitate,
cu respectarea conditiilor legale de angajare temporară;
d) să aibă suficient personal propriu care să asigure
certificarea lucrărilor de întretinere pentru care organizatia este autorizată;
e) persoanele specificate la pct. (1) lit. b) si d)
trebuie acceptate de AACR pe baza prezentării dovezilor referitoare la
pregătirea profesională si experienta corespunzătoare domeniului de activitate
solicitat de organizatie pentru autorizare;
f) să aibă un sistem de înregistrare si păstrare a
evidentei calificării personalului. Acesta trebuie declarat în Manualul
organizatiei de întretinere.
RACR-AZAC.720 Manualul organizatiei de întretinere
Organizatia solicitantă trebuie să înainteze la AACR, în
vederea aprobării, Manualul organizatiei de întretinere, care trebuie să
contină cel putin următoarele:
a) domeniul de activitate propus spre autorizare;
b) atributiile personalului mentionat în RACR-AZAC.700
pct. (1) lit. b), inclusiv lista membrilor personalului de certificare. Pentru
fiecare dintre acestia se va clarifica cui îi este delegată autoritatea în
cazul absentei din cadrul organizatiei si se vor preciza persoanele
împuternicite să colaboreze direct, în numele organizatiei, cu reprezentantii
AACR;
c) legăturile ierarhizate pe compartimente si pe
responsabilităti, respectiv organigrama organizatiei împreună cu organigrama
managerială;
d) capabilitătile de întretinere, inclusiv informatii
privind echipamentele si facilitătile aferente, care să cuprindă enumerare,
descriere generală si amplasare;
e) procedurile sistemului de întretinere adoptate în
vederea organizării, coordonării si controlului corespunzător al activitătilor
de întretinere, precum i procedurile sistemului de asigurare a calitătii prin
care se gestionează asigurarea calitătii lucrărilor în cadrul organizatiei sau
prin contractare la terti;
f) sistemul de raportare către AACR a defectelor sau a
altor situatii care afectează navigabilitatea unei aeronave ori a unui
component de aeronavă, identificate în procesul de întretinere;
g) procedura de amendare a Manualului organizaiei de
întretinere;
h) orice alte informatii suplimentare pe care organizatia
le consideră absolut necesare pentru îndeplinirea cerinelor prezentului capitol
si pentru sustinerea autorizării solicitate.
(1) Organizatia trebuie să dispună de resursele si de
mijloacele corespunzătoare pentru asigurarea si controlul respectării cerintelor
de autorizare.
(2) Organizaia solicitantă trebuie să aibă capabilitatea
de a functiona astfel încât să asigure o coordonare eficientă pentru
identificarea si rezolvarea problemelor tehnice si de navigabilitate care apar
în procesul de întretinere, atât în cadrul compartimentelor, cât si în
relatiile dintre acestea.
(3) Organizatia trebuie să convingă AACR că prin modul de
conducere se acordă atentie deosebită tuturor aspectelor legate de siguranta
zborurilor si cerintele de navigabilitate.
(4) Organizatia solicitantă trebuie să aibă un sistem
care să asigure calitatea lucrărilor de întretinere si activitătilor conexe
care intră sub incidenta autorizării.
(5) Se recomandă ca organizatia să consulte AACR de
fiecare dată când întâmpină dificultăti cu privire la interpretarea
reglementărilor în vigoare si a procedurilor asociate, precum si în orice alte
probleme de navigabilitate care pot afecta siguranta zborurilor.
RACR-AZAC.730 Conditii de lucru
(1) Pentru îndeplinirea efectivă a sarcinilor de întretinere,
întregului personal i se vor asigura conditii corespunzătoare în ceea ce
priveste spatiile de lucru, de odihnă si social-sanitare, în conexiune cu
amenajări, echipament de protectie, conditii generale de mediu, scule si
dispozitive adecvate.
(2) Conditiile specifice de mediu si protectie a muncii
în spatiile de lucru - birouri, laboratoare, ateliere, hangare si altele -
trebuie să fie asigurate si mentinute la un standard adecvat, declarat în
Manualul organizatiei de întretinere, astfel încât să nu fie afectată calitatea
lucrărilor de întreinere pentru care organizatia este autorizată. Trebuie
asigurată separarea necesară protectiei la contaminare a personalului si a
mediului.
(3) Trebuie asigurate spatii de păstrare i depozitare
separate pentru avionabile, respectiv piesele de schimb, sculele, echipamentele
si materialele utilizate în procesul de întretinere, astfel încât să nu se
folosească spatiile de lucru în acest scop. Atât spatiile respective, cât si
avionabilele trebuie să fie identificate în mod corespunzător, în conformitate
cu o procedură declarată în Manualul organizatiei de întretinere.
(4) Neavionabilele, respectiv piesele, sculele,
echipamentele si materialele devenite inapte pentru a fi utilizate la lucrări
de întretinere, trebuie să fie clar identificate si separate de celelalte, în
spatii de carantină. Etichetarea si localizarea spatiilor de carantină, a
sculelor, materialelor, pieselor si echipamentelor neavionabile respective
trebuie realizate în mod corespunzător, în conformitate cu o procedură
declarată în Manualul organizatiei de întretinere.
(5) În toate spatiile de depozitare trebuie asigurate
conditiile pentru păstrarea, înregistrarea si manipularea corespunzătoare a
pieselor, componentelor si materialelor utilizate în procesul de întretinere.
Conditiile de păstrare trebuie să respecte instructiunile producătorilor, iar
accesul în spatiile de păstrare si depozitare trebuie restrictionat la
personalul autorizat.
(6) Etalonarea si verificarea metrologică a sculelor,
echipamentelor pentru probe si aparatelor de măsură si control trebuie să fie
efectuate periodic, conform instructiunilor producătorilor si standardelor
metrologice, pentru a se mentine precizia cerută. Organizatia trebuie să
înregistreze si să păstreze evidenta acestor verificări.
RACR-AZAC.735 Personal de certificare
(1) Personalul de certificare primeste pentru utilizare
si identificare individuală stampile, poansoane sau sigilii, după caz. Tipul si
forma acestora trebuie mentionate în Manualul organizatiei de întretinere.
Aceste mărci trebuie să fie cât mai unitare si să permită identificarea cu
usurintă atât a organizatiei, cât si a personalului în cauză.
(2) Personalul de certificare trebuie să detină o licentă
corespunzătoare emisă de AACR, în termen de valabilitate, si o autorizare
internă corespunzătoare din partea organizatiei, prin care să i se stabilească
foarte clar limitările. Documentul de autorizare internă trebuie să fie
prezentat în Manualul organizatiei de întretinere.
RACR-AZAC.740 Date de întretinere
(1) Organizatia solicitantă trebuie să detină si să pună
la dispozitia personalului său un număr suficient de exemplare privind datele
de întretinere, cum ar fi, dar fără a se limita la: programe de întretinere,
manuale tehnice emise de fabricanti, specificatii tehnice, standarde, norme,
practici de întretinere, tehnologii, instructiuni, buletine/scrisori de
serviciu si altele, care sunt în vigoare pentru efectuarea întretinerii,
inclusiv pentru efectuarea modificărilor sau reparatiilor, corespunzătoare domeniului
de activitate pentru care se solicită autorizarea.
(2) Organizatia solicitantă trebuie să demonstreze că
detine si utilizează datele de întretinere aprobate/acceptate de AACR si
directivele/circularele de navigabilitate aplicabile.
(3) Trebuie asigurat un sistem care să
asigure în permanentă că datele de întretinere sunt amendate si în bună stare.
Acesta trebuie prezentat în Manualul organizatiei de întretinere.
(4) În cazul în care datele de întreinere sunt furnizate
de beneficiarul lucrărilor, organizatia nu mai trebuie să detină propria
documentatie, dar este obligată să verifice dacă datele furnizate de acesta
corespund principiilor/cerintelor prevăzute la pct. (1) si (2).
RACR-AZAC.745 Comanda de lucru
(1) Lucrările de întretinere trebuie executate pe bază de
contract si/sau comandă scrisă.
(2) Organizatia solicitantă trebuie să aibă un sistem
clar si simplu de evidentă a contractelor/comenzilor de lucru primite. Acesta
trebuie prezentat în Manualul organizatiei de întretinere.
(3) Evidentele mentionate la pct. (2) se păstrează de
către organizatie cel putin 24 de luni de la data încheierii lucrării.
RACR-AZAC.750 Contractarea lucrărilor
(1) În cazul în care nu are autorizarea corespunzătoare
pentru toate lucrările solicitate sau nu dispune de resursele necesare,
organizatia poate contracta lucrările respective către o altă organizatie
autorizată corespunzător pentru întretinere.
(2) În mod exceptional si numai în cazuri temeinic
justificate, organizatia poate contracta, pe bază de comandă scrisă/ordin de
lucru, lucrări minore de întretinere către organizatii neautorizate de AACR, cu
conditia ca organizatia neautorizată să-si desfăsoare activitatea sub sistemul
de asigurare a calitătii al organizatiei contractante. Aceasta trebuie să
exercite direct supravegherea de asigurare a calitătii acestor lucrări în
vederea asigurării standardelor de calitate pentru lucrările contractate.
(3) Transmiterea unor comenzi de lucru organizatiilor
neautorizate este permisă numai cu avizul prealabil al AACR si numai dacă
organizatia autorizată beneficiară demonstrează capabilitatea de a verifica
efectiv si de a se convinge asupra conformării organizatiei neautorizate cu
standardele de calitate pe care aceasta trebuie să le impună.
(4) Organizatia autorizată trebuie să asigure dreptul de
acces al inspectorilor AACR în organizatia neautorizată, atunci când apare
această necesitate.
(5) Documentele privind finalizarea lucrării sau
documentul de punere în serviciu, după caz, trebuie semnate de personalul de
certificare al organizatiei autorizate beneficiare, care îsi mentine în
continuare responsabilitatea asupra calitătii lucrării efectuate de organizatia
neautorizată.
(6) Pentru toate lucrările de întretinere efectuate de
către organizatie, i se transmite beneficiarului un certificat de punere în
serviciu, conform specimenului aprobat în Manualul organizatiei de întretinere.
RACR-AZAC.755 Înregistrări de întretinere
(1) Înregistrările de întretinere, respectiv dosarele,
registrele si alte evidente tehnice, se păstrează si se organizează astfel
încât să se stabilească o corelare directă între toate lucrările executate
aeronavei/componentei de aeronavă căreia i s-au executat lucrări de întretinere
în cadrul organizatiei si documentele asociate acesteia.
(2) Înregistrările de întretinere vor contine cel putin
următoarele documente:
a) comanda de lucru;
b) copii/extrase din documentatia de evidentă aferentă
aeronavei sau componentei de aeronavă supuse întretinerii;
c) datele de întretinere aplicabile;
d) documente din care să rezulte identificarea aeronavei
sau a componentei de aeronavă aflate în întretinere, cum ar fi: tip, serie,
număr de fabricatie si altele;
e) evidentele de întretinere, respectiv fise, registre,
cu înscrieri pentru fiecare produs, individualizat prin tip, număr de serie,
număr de fabricatie si altele;
f) documentele de punere în serviciu;
g) acolo unde este cazul, documente de calitate aferente;
h) evidentele aplicării directivelor de navigabilitate si
a buletinelor de serviciu, după caz.
RACR-AZAC.760 Emiterea autorizării
(1) După constatarea îndeplinirii cerintelor prezentului
capitol, AACR emite pentru organizatia de întretinere solicitantă certificatul
de autorizare.
(2) Forma certificatului de autorizare
se stabileste de AACR.
RACR-AZAC.765 Cerinte pentru mentinerea autorizării
(1) În vederea mentinerii autorizării acordate de AACR,
organizatia de întretinere trebuie să mentină standardele de întretinere si de
asigurare a calitătii lucrărilor executate la nivelul conditiilor initiale de
autorizare.
(2) Verificarea modului de mentinere a standardelor susmentionate
se face de către inspectorii AACR. Acestia trebuie să aibă acces liber în
organizatie oricând, în scopul evaluării modului de respectare a conditiilor de
autorizare, atât din punct de vedere tehnic, cât si al asigurării calitătii.
(3) Inspectorii AACR pot solicita participarea la orice
lucrare de întretinere asociată repunerii în serviciu a aeronavei sau a
componentei de aeronavă.
RACR-AZAC.770 Modificarea domeniului de autorizare
(1) Propunerea de modificare a domeniului de autorizare,
a persoanelor precizate în RACR-AZAC.715 pct. (1) lit. b) si e) sau a
structurii, amplasamentelor si facilitătilor organizatiei trebuie să îi fie
comunicată în scris AACR de către organizatia autorizată, sub formă de
amendament la Manualul organizatiei de întretinere, în vederea aprobării. După
caz, AACR poate să solicite si ale informatii suplimentare, pentru a se
convinge că modificările solicitate respectă conditiile de autorizare.
(2) Cererea de modificare a domeniului de activitate al
organizatiei de întretinere trebuie însotită de documentatie justificativă.
După caz, AACR poate să solicite si alte informatii suplimentare, pentru a fi
sustinută modificarea solicitată.
(3) Forma cererii prevăzute la pct. (2) se stabileste de
AACR.
(4) După aprobarea de către AACR a modificărilor propuse,
se amendează în mod corespunzător Manualul organizatiei de întretinere.
RACR-AZAC.775 Neconformităti
(1) Neconformitătile constatate în urma inspectiilor AACR
se clasifică astfel:
a) de nivel 1 - abateri semnificative de la cerintele de
autorizare, prin care se încalcă standardele tehnice si de navigabilitate si
care afectează direct siguranta zborurilor;
b) de nivel 2 - abateri de la cerintele de autorizare,
care pot determina încălcarea standardelor tehnice si de navigabilitate si pot
afecta siguranta zborurilor.
(2) Neconformitătile se constată de către inspectorii
AACR si se comunică în scris conducătorului responsabil al organizatiei.
(3) Din momentul în care au fost comunicate organizatiei
neconformitătile de nivel 1, aceasta trebuie să ia toate măsurile pentru
corectarea lor în cel mai scurt timp.
(4) Pentru neconformitătile de nivel 2, organizatia
trebuie să prezinte AACR spre acceptare un plan de actiuni corective cuprinzând
măsurile preconizate, termenele precise de realizare si personalul responsabil
cu finalizarea acestora. Organizatia este integral responsabilă de realizarea
planului de măsuri corective.
(5) Constatarea îndeplinirii măsurilor corective se face
de către inspectorii AACR.
RACR-AZAC.780 Valabilitatea autorizatiei
(1) Autorizatia se emite de AACR, având valabilitate
initială de un an.
(2) Dacă autorizatia nu a fost anterior suspendată,
predată voluntar sau revocată, valabilitatea acesteia poate fi mentinută pentru
perioade consecutive de maximum 2 ani, în conditiile în care organizatia de
întretinere, ca urmare a rezultatelor auditurilor anuale planificate si
realizate de AACR, demonstrează mentinerea conditiilor de autorizare.
(3) AACR poate să nu acorde, să restrângă, să suspende
sau să revoce autorizarea, dacă constată că nu se mentin conditiile în care
aceasta a fost acordată sau nu au fost corectate neconformitătile, conform
RACR-AZAC.775 pct. (3) si (4).
(4) În cazul retragerii autorizării, organizatia de
întretinere este obligată să predea AACR certificatul de autorizare în termen
de cel mult 10 zile.
Contestatii
RACR-AZAC.800 Contestarea deciziilor
În cazul neacordării sau revocării de către AACR a
permiselor de zbor nationale sau a certificatelor de autorizare, solicitantul
poate contesta argumentat acea decizie, potrivit legii.
GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA PENTRU VALORIFICAREA ACTIVELOR STATULUI
privind încetarea procedurii de administrare specială la Societatea
Comercială „MENAROM” - S.A. Galati
În temeiul prevederilor art. 9 alin. (1) lit. b) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 23/2004 privind stabilirea unor măsuri de
reorganizare a Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin
comasarea prin absorbtie cu Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, aprobată cu completări prin Legea nr. 360/2004, si
ale art. 16 alin. (6) din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru
accelerarea privatizării, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Statului emite prezentul
ordin.
Articol unic. - Procedura de administrare specială la Societatea Comercială „MENAROM” -
S.A. Galati, instituită prin Ordinul presedintelui Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Statului nr. 53/2004, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 859 din 20 septembrie 2004, încetează de la data
publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Statului,
Teodor Atanasiu
Bucuresti, 21 august 2007.
Nr. 9.541.
GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA PENTRU VALORIFICAREA ACTIVELOR STATULUI
privind încetarea procedurii de administrare specială la Societatea
Comercială „RULMENTUL” - S.A. Brasov
În temeiul prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin
absorbtie cu Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, aprobată cu completări prin Legea nr. 360/2004, si ale art. 16 alin.
(6) din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea
privatizării, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Statului emite prezentul
ordin.
Articol unic. - Procedura de administrare specială la Societatea Comercială „RULMENTUL”
- S.A. Brasov, cu sediul în municipiul Brasov, str. 13 Decembrie nr. 96,
înmatriculată la oficiul registrului comertului sub nr. J 08/10/1991,
instituită prin Ordinul ministrului Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului nr. 5/2002, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 239 din 9 aprilie 2002, încetează de la data
publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Statului,
Teodor Atanasiu
Bucuresti, 23 august 2007.
Nr. 9.545.
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind activitatea de control
Având în vedere dubla calitate a Consiliului National al
Audiovizualului, de garant al interesului public si de unică autoritate de
reglementare în domeniul programelor audiovizuale,
în conformitate cu dispozitiile art. 10 alin. (4) si (5),
ale art. 17 alin. (4) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările
si completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 18 alin. (1)-(3), ale art.
88 alin. (1) si (3), ale art. 89 si 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002,
cu modificările si completările ulterioare, precum si în conformitate cu
prevederile Regulamentului de organizare si functionare al Consiliului National
al Audiovizualului,
Consiliul National al Audiovizualului emite următoarea decizie:
Art. 1.
– (1) Personalul de control din cadrul Serviciului inspectie al Consiliului
National al Audiovizualului este alcătuit din corpul de inspectori.
(2) Inspectorii dispun de legitimatie de serviciu, în
baza căreia îsi exercită activitatea de control, precum si de stampilă, care va
fi aplicată pe documentele de control, întocmite si semnate personal.
(3) În activitatea de control, inspectorul are obligatia
să se legitimeze si să precizeze motivul sau obiectivul controlului.
(4) Constatările rezultate în urma activitătilor de
control se consemnează într-un raport de monitorizare sau de constatare,
semnat, datat si stampilat de inspector, care va fi transmis sefului
Serviciului inspectie.
Art. 2.
– Personalului din cadrul Serviciului inspectie îi revin următoarele atributii
principale:
a) verificarea continutului programelor audiovizuale;
b) verificarea respectării structurii serviciilor de
programe;
c) verificarea ofertei de servicii de programe
retransmise;
d) verificarea respectării datelor din deciziile de
autorizare audiovizuală;
e) verificarea respectării si punerii în aplicare a
deciziilor de sanctionare, precum si a celor cu caracter normativ emise de
Consiliul National al Audiovizualului;
f) primirea si analizarea plângerilor sau a sesizărilor
adresate de orice persoană fizică ori juridică, primite prin orice mijloc de
comunicare;
g) informarea publicului cu privire la drepturile
acestuia în relatia cu radiodifuzorii, distribuitorii de servicii si Consiliul
National al Audiovizualului;
h) informarea radiodifuzorilor, distribuitorilor de
servicii si a altor persoane interesate, la solicitarea acestora, cu privire la
deciziile, instructiunile si recomandările adoptate de Consiliul National al
Audiovizualului;
i) alte sarcini si obiective stabilite de Consiliul
National al Audiovizualului.
Art. 3.
– (1) Verificarea continutului programelor audiovizuale sau al programelor
retransmise se realizează, de regulă, la sediul teritorial al Consiliul
National al Audiovizualului în care îsi
desfăsoară activitatea inspectorul sau, după caz, la
sediul radiodifuzorului ori al statiei cap de retea.
(2) În cazul serviciilor de programe difuzate în alte
localităti decât cele în care îsi are Consiliul National al Audiovizualului
sediul teritorial, verificarea se poate realiza si la sediul radiodifuzorului
din localitatea respectivă sau, după caz, al statiei cap de retea.
(3) Inspectorul poate solicita radiodifuzorului punerea
la dispozitie a înregistrărilor programelor difuzate.
Art. 4.
– În absenta reprezentantului legal al radiodifuzorului sau al distribuitorului
de servicii ori a persoanelor competente să dea relatiile necesare, inspectorul
poate solicita, în scris, prezentarea acestora la sediul teritorial al
Consiliului National al Audiovizualului, în scopul lămuririi aspectelor
constatate. În invitatie se vor preciza data si ora, precum si documentele
necesare a fi prezentate.
Art. 5.
– În cazul primirii unor plângeri sau sesizări scrise, acestea vor fi
înregistrate si înaintate Serviciului inspectie pentru a fi prezentate
Consiliului National al Audiovizualului, care va dispune măsurile ce se impun.
În situatia în care plângerea sau sesizarea este transmisă sub altă formă
(mijloc de comunicare), inspectorul o va aduce imediat la cunostintă sefului
Serviciului inspectie, care o va prezenta Consiliului National al
Audiovizualului.
Art. 6.
– În cazul refuzului nejustificat de a permite inspectorului exercitarea
atributiilor ce îi revin, Consiliul National al Audiovizualului poate decide
sanctionarea radiodifuzorului sau a distribuitorului de servicii, conform
prevederilor art. 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 7.
– În activitatea desfăsurată, inspectorii, în calitate de functionar public, se
supun normelor de conduită prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicată, si de Legea nr. 7/2004 privind Codul de
conduită a functionarilor publici, republicată.
Art. 8.
– La data intrării în vigoare a prezentei decizii se abrogă Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr. 86/2003 privind activitatea de control,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 6 mai 2003.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Răsvan Popescu
Bucuresti, 11 septembrie 2007.
Nr. 761.