MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul
175 (XIX) - Nr. 633 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 14 septembrie 2007
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI
64. - Hotărâre pentru
constituirea unei comisii parlamentare de anchetă privind activitatea
Societătii Române de Televiziune
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.100. - Hotărâre cu privire
la rectificarea bugetului Trezoreriei Statului pe anul 2007
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.238/1.461/718. - Ordin al
ministrului mediului si dezvoltării durabile, al ministrului
sănătătii publice si al ministrului muncii, familiei si
egalitătii de sanse pentru modificarea si completarea anexei nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 347/2003 privind restrictionarea introducerii pe
piată si a utilizării anumitor substante si preparate periculoase
1.481. - Ordin al ministrului
sănătătii publice privind indicatorii de sănătate din
România ce se raportează Ministerului Sănătătii Publice
REPUBLICĂRI
Legea viei si vinului în sistemul
organizării comune a pietei vitivinicole nr. 244/2002
Rectificări la:
- Legea nr. 265/2007
CAMERA DEPUTATILOR
|
SENATUL
|
pentru constituirea unei comisii parlamentare de anchetă privind
activitatea Societătii Române de Televiziune
În temeiul prevederilor art. 64 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Parlamentul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- Se constituie Comisia parlamentară de anchetă privind activitatea
Societătii Române de Televiziune (SRTV), denumită în continuare
Comisia parlamentară de anchetă, cu următoarele
obiective:
a) verificarea respectării
obligatiei legale de obiectivitate si echidistantă politică în
emisiunile de toate tipurile ale postului public de televiziune;
b) identificarea cauzelor pentru care SRTV a pierdut
drepturile de difuzare a meciurilor de fotbal din Liga I,
pentru această
perioadă si pentru cea următoare;
c) verificarea politicii salariale (inclusiv în privinta
consilierilor presedintelui - director general) si a proportiei dintre angajatii
institutiei si colaboratorii externi;
d) verificarea activitătii financiar-contabile a
SRTV, a modului în care s-au cheltuit banii publici si s-a respectat
legalitatea, atât pe ansamblul institutiei, cât si pe departamente, cu
deosebire în chestiuni de achizitii si externalizări de activităti si
emisiuni.
Art. 2.
- (1) Comisia parlamentară de anchetă, a cărei componentă
este prevăzută în anexă, este formată din 15 membri - 10
deputati si 5 senatori - si are ca organ coordonator biroul acesteia.
(2) Biroul Comisiei parlamentare de anchetă este
alcătuit din: un presedinte, 2 vicepresedinti si 2 secretari.
Art. 3.
- În conditiile în care unul dintre membrii Comisiei parlamentare de
anchetă se află în imposibilitatea de a participa la lucrări,
partidele politice sau grupurile parlamentare vor desemna un înlocuitor.
Art. 4.
- Convocarea sedintelor Comisiei parlamentare de anchetă se face cu cel
putin o zi înainte de către presedintele acesteia sau, în lipsa lui, de
către un vicepresedinte care îl înlocuieste.
Art. 5.
- (1) Pentru ca sedintele Comisiei parlamentare de anchetă să
aibă loc este necesară participarea a cel putin jumătate plus
unu din numărul membrilor cu drept de vot care o compun.
(2) Hotărârile Comisiei parlamentare de anchetă
se adoptă cu votul majoritătii membrilor acesteia, care este deschis.
Art. 6.
- Detaliile privind organizarea si functionarea Comisiei parlamentare de
anchetă vor fi cuprinse într-un regulament propriu, elaborat în termen de
5 zile de la constituire.
Art. 7.
- (1) În scopul cunoasterii la zi a situatiei reale din SRTV, precum si al
evaluării activitătii societătii, personalul acesteia este
obligat să răspundă solicitărilor Comisiei parlamentare de
anchetă, inclusiv prin punerea la dispozitie a întregii documentatii
necesare îndeplinirii eficiente a mandatului încredintat acesteia.
(2) Împiedicarea în orice fel a activitătii Comisiei
parlamentare de anchetă în îndeplinirea atributiilor sale se
sanctionează potrivit legii penale.
Art. 8.
- (1) Comisia parlamentară de anchetă poate invita pentru audiere si
explicatii orice persoană care poate avea cunostintă despre o
faptă sau împrejurare de natură să servească la aflarea
adevărului în domeniile care formează obiectul activitătii acestei
comisii.
(2) La cererea Comisiei parlamentare de anchetă,
orice persoană care cunoaste fapte sau împrejurări în
legătură cu obiectul cercetării sau care detine un mijloc de
probă este obligată să le aducă la cunostintă sau
să îl înfătiseze. Institutiile si autoritătile care au
legătură cu activitatea SRTV sunt obligate, în conditiile legii,
să răspundă la solicitările Comisiei parlamentare de
anchetă în termenul stabilit de aceasta.
(3) Când pentru lămurirea unor fapte sau
împrejurări în vederea aflării adevărului este necesară
prezenta unor experti, Comisia parlamentară de anchetă dispune
efectuarea de expertize.
(4) Comisia parlamentară de anchetă poate
solicita participarea unor experti desemnati de institutii publice, a
căror specializare este necesară pentru expertize specifice.
(5) Dispozitiile legale referitoare la invitarea,
prezentarea si ascultarea martorilor, precum si cele privitoare la prezentarea
si predarea obiectelor ori înscrisurilor sau efectuarea expertizelor se
aplică în mod corespunzător.
(6) Presedintele Comisiei parlamentare de anchetă
atentionează persoana audiată că are obligatia de a spune
adevărul, de a nu ascunde nimic din ceea ce stie si că nerespectarea
acestei obligatii atrage răspunderea legală.
Art. 9.
- Conditiile în care reprezentantii mijloacelor de informare în masă au
acces la lucrările Comisiei parlamentare de anchetă se stabilesc de
plenul acesteia.
Art. 10.
- (1) Constatările, concluziile si propunerile Comisiei parlamentare de
anchetă vor face obiectul unui raport final, elaborat de toti membrii
acesteia, care va fi depus simultan la birourile permanente ale Senatului si
Camerei Deputatilor, precum si la cele două comisii de specialitate
parlamentare pentru cultură, artă si mijloace de informare în
masă, până la data de 1 noiembrie 2007.
(2) După primirea raportului, birourile permanente
îl vor pune la dispozitie partidelor politice si grupurilor parlamentare în
vederea initierii procedurii de dezbatere parlamentară.
(3) Raportul Comisiei parlamentare de anchetă va fi
supus dezbaterii plenului Parlamentului în prima sedintă comună a
celor două Camere, programată a se desfăsura după depunerea
lui la birourile permanente.
(4) În cadrul dezbaterilor pot interveni pentru
explicatii tehnice expertii utilizati de Comisia parlamentară de
anchetă în elaborarea raportului.
Art. 11.
- În scopul realizării obiectivelor pentru care se constituie Comisia
parlamentară de anchetă, Senatul si Camera
Deputatilor vor
asigura personalul de specialitate si logistica necesare, aprobate de birourile
permanente.
Această hotărâre a fost adoptată în
sedinta comună a Camerei Deputatilor si Senatului din 12 septembrie 2007,
cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, EUGEN NICOLICEA |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 12 septembrie 2007.
Nr. 64.
ANEXĂ
COMPONENTA
Comisiei parlamentare de anchetă privind activitatea
Societătii Române de Televiziune
1. Păunescu Adrian - senator - P.S.D.
2. Neagoe Otilian - senator - P.S.D.
3. Nassar Rodica - deputat - P.S.D.
4. Nicula Vasile Cosmin - deputat - P.S.D.
5. Găleteanu Monalisa - deputat - P.S.D.
6. Dumitrescu Ion Mihai - senator - P.N.L.
7. Micula Cătălin - deputat - P.N.L.
8. Dragomir Gheorghe - deputat - P.N.L.
9. Popa Dan Gabriel - senator - PD.
10. Iliescu Valentin Adrian - deputat - PD.
11. Ungheanu Mihai - senator - P.R.M.
12. Vasilescu Lia Olguta - deputat - P.R.M.
13. Kelemen Hunor - deputat - U.D.M.R.
14. Popescu Ionica Constanta - deputat - PC.
15. Amet Aledin - deputat - minorităti nationale
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
cu privire la rectificarea bugetului Trezoreriei Statului pe anul 2007
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, al art. 11 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin
trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003,
cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- (1) Bugetul Trezoreriei Statului pe anul 2007, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.653/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 961 din 29 noiembrie 2006, se majorează la venituri cu suma
de 103.560 mii lei, la cheltuieli cu suma de 68.068 mii lei, rezultând un
excedent de 35.492 mii lei.
(2) Structura bugetului Trezoreriei Statului pe anul
2007, rectificat, este prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2.
- După intrarea în vigoare a prezentei hotărâri se repartizează
si creditele bugetare retinute conform art. 21 din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 11 septembrie 2007.
Nr. 1.100.
ANEXĂ*)
pe anul 2007
|
- mii lei - |
||||||
Capitol |
Subcap./ Paragraf |
Titlu/ Articol |
alineat |
Denumire indicatori |
Program 2007 |
Influente ( + /-) |
Program rectificat 2007 |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
VENITURI |
262.750 |
103.560 |
366.310 |
|
|
|
|
I.
Venituri curente |
262.750 |
103.560 |
366.310 |
|
|
|
|
C. VENITURI NEFISCALE |
262.750 |
103.560 |
366.310 |
|
|
|
|
CI. Venituri din proprietate |
260.182 |
103.560 |
363.742 |
31.09 |
|
|
|
Venituri din dobânzi |
260.182 |
103.560 |
363.742 |
|
01 |
|
|
Venituri din dobânzi aferente Trezoreriei Statului de
la alte bugete |
145.920 |
-740 |
145.180 |
|
02 |
|
|
Venituri din dobânzi aferente Trezoreriei Statului de
la alte sectoare |
114.262 |
93.000 |
207.262 |
|
03 |
|
|
Alte venituri din dobânzi |
|
11.300 |
11.300 |
|
|
|
|
C2. Vânzări de bunuri si servicii |
2.568 |
0 |
2.568 |
36.09 |
|
|
|
Diverse venituri |
2.568 |
0 |
2.568 |
|
50 |
|
|
Alte venituri |
2.568 |
|
2.568 |
50.09 |
|
|
|
CHELTUIELI a) Clasificatia functionala Partea a I a - Servicii publice generale |
262.750 |
68.068 |
330.818 |
51.09 |
|
|
|
Autorităti publice si actiuni externe |
63.326 |
-4.008 |
59.318 |
|
01 |
|
|
Autorităti executive si legislative |
63.326 |
-4.008 |
59.318 |
|
01.03 |
|
|
Autorităti executive |
63.326 |
-4.008 |
59.318 |
55.09 |
|
|
|
Tranzactii privind datoria publica si împrumuturi b. clasificatia economica |
199.424 |
72.076 |
271.500 |
50.09 |
|
|
|
CHELTUIELI |
262.750 |
68.068 |
330.818 |
51.09 |
|
|
|
AUTORITĂTI PUBLICE SI ACTIUNI EXTERNE |
63.326 |
-4.008 |
59.318 |
|
|
01 |
|
CHELTUIELI CURENTE |
63.326 |
-5.928 |
57.398 |
|
|
20 |
|
Titlul II Bunuri si servicii |
62.993 |
-6.238 |
56.755 |
|
|
20.01 |
|
Bunuri si servicii |
54.913 |
-6.881 |
48.032 |
|
|
|
01 |
Furnituri de birou |
6.555 |
-196 |
6.359 |
|
|
|
02 |
Materiale pentru curătenie |
327 |
3 |
330 |
|
|
|
03 |
încălzit, iluminat si foita motrica |
5.243 |
-196 |
5.047 |
|
|
|
04 |
Apa, canal si salubritate |
412 |
-12 |
400 |
|
|
|
05 |
Carburanti si lubrifianti |
1.633 |
-152 |
1.481 |
|
|
|
06 |
Piese de schimb |
496 |
-59 |
437 |
|
|
|
07 |
Transport |
125 |
-29 |
96 |
|
|
|
08 |
Posta, telecomunicatii, radio, tv, internet |
3.074 |
-342 |
2.732 |
|
|
|
09 |
Materiale si prestări de servicii cu caracter
iunctional |
21.321 |
-1502 |
19.819 |
|
|
|
30 |
Alte bunuri si servicii pentru intretinere si
functionare |
15.727 |
-*396 |
11.331 |
|
|
20.02 |
|
Reparatii curente |
2.950 |
353 |
3.303 |
|
|
20.05 |
|
Bunuri de natura obiectelor de inventar |
2.634 |
440 |
3.074 |
|
|
|
01 |
Uniforme si echipament |
56 |
40 |
96 |
|
|
|
30 |
Alte obiecte de inventar |
2.578 |
400 |
2.978 |
|
|
20.11 |
|
Cârti, publicatii si materiale documentare |
286 |
-27 |
259 |
|
|
20.30 |
|
Alte cheltuieli |
2.210 |
-123 |
2.087 |
|
|
|
03 |
Prime de asigurare non-viata |
635 |
-22 |
613 |
|
|
|
04 |
Chirii |
1.575 |
-101 |
1.474 |
|
|
59 |
|
Titlul IX Alte cheltuieli |
333 |
310 |
643 |
|
|
59.17 |
|
Despăgubiri civile |
333 |
310 |
643 |
|
|
70 |
|
Cheltuieli de capital |
0 |
1.920 |
1.920 |
|
|
71 |
|
Titlul X Active nefinanciare |
0 |
1.920 |
1.920 |
|
|
71.01 |
|
Active fixe (inclusiv reparatii capitale) |
0 |
1.920 |
1.920 |
|
|
|
02 |
Masini, echipamente si mijloace de transport |
|
388 |
388 |
|
|
|
03 |
Mobilier, aparatura birotica si alte active corporale |
|
1.532 |
1.532 |
55.09 |
|
|
|
TRANZACTII PRIVIND DATORIA PUBLICA SI ÎMPRUMUTURI |
199.424 |
72.076 |
271.500 |
|
|
|
|
CHELTUIELI CURENTE |
199.424 |
72.07* |
271.500 |
|
|
30 |
|
Titlul III - Dobânzi |
199.424 |
72.076 |
271.500 |
|
|
30.01 |
|
Dobânzi aferente datoriei publice interne |
2.333 |
-233 |
2.100 |
|
|
|
01 |
Dobânzi aferente datoriei publice interne directe |
2.333 |
-233 |
2.100 |
|
|
30.02 |
|
Dobânzi aferente datoriei publice externe |
13.27C |
34.59= |
47.865 |
|
|
|
Oi |
Dobânzi aferente datoriei publice externe directe |
13.27C |
34.595 |
47.865 |
|
|
30.03 |
|
Alte dobânzi |
183.821 |
37.714 |
221.535 |
|
|
|
04 |
Dobânzi la depozite si disponibilităti
păstrate in contul trezoreriei statului |
183.821 |
37.714 |
221.535 |
|
|
|
|
Excedent/ Deficit |
( |
35.49; |
35.492 |
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTĂRII DURABILE Nr. 1.238 din 6 august 2007 |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII PUBLICE Nr. 1.461 din 24 august 2007 |
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI EGALITĂTII DE SANSE Nr. 718 din 17 august 2007 |
pentru modificarea si completarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului
nr. 347/2003 privind restrictionarea introducerii pe piată si a
utilizării anumitor substante si preparate periculoase
În temeiul prevederilor art. 6 alin (2) din
Hotărârea Guvernului nr. 347/2003 privind restrictionarea introducerii pe
piată si a utilizării anumitor substante si preparate periculoase,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 236 din 7 aprilie 2003,
cu modificările si completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 5 alin. (7) din Hotărârea
Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului
Mediului si Dezvoltării Durabile, ale art. 7 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sănătătii Publice, cu modificările si completările
ulterioare, si ale art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitătii de
Sanse,
având în vedere Referatul de aprobare nr. 3.327/AK din 6
august 2007 al Directiei substante periculoase din cadrul Ministerului Mediului
si Dezvoltării Durabile,
ministrul mediului si dezvoltării durabile,
ministrul sănătătii publice si ministrul muncii, familiei si egalitătii de
sanse emit următorul ordin:
Art. I. -
Anexa nr. 1 „Substante, grupuri de substante si preparate periculoase
restrictionate la introducerea pe piată si utilizare, conditii de
restrictionare”, la Hotărârea Guvernului nr. 347/2003 privind
restrictionarea introducerii pe piată si a utilizării anumitor
substante si preparate periculoase, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 236 din 7 aprilie 2003, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. Pozitia 20 „Compusi cu arsen” se modifică si
va avea următorul cuprins:
Substante, grupuri de substante |
Conditii de restrictionare si preparate periculoase |
A |
B |
„20. Compusi cu arsen |
1. Nu se introduc pe piată si nu se
utilizează ca substante si componenti ai preparatelor destinate
utilizării pentru a preveni depunerile datorate activitătii
microorganismelor, plantelor sau animalelor asupra: - carenei vaselor; - cabinelor, geamandurilor/plutelor, năvoadelor si
oricărui alt dispozitiv sau echipament utilizat în piscicultură ori
conchiliocultură; - oricărui dispozitiv sau echipament total ori
partial imersat. 2. Nu se introduc pe piată si nu se
utilizează ca substante si componenti ai preparatelor destinate
utilizării în tratarea apelor industriale, indiferent de destinatia
acestora. 3. Nu se utilizează pentru conservarea lemnului.
De asemenea, lemnul astfel tratat nu poate fi introdus pe piată. 4. Cu toate acestea, prin derogare: a) în ceea ce priveste substantele si preparatele
pentru conservarea lemnului: acestea pot fi utilizate numai în instalatii
industriale care utilizează vidul sau presiunea pentru impregnarea
lemnului, în cazul în care sunt solutii de compusi anorganici ai cuprului,
cromului, arsenului (CCA) de tipul C si sunt autorizate în conformitate cu
art. 24 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea
pe piată a produselor biocide, cu modificările si completările
ulterioare, care transpune prevederile Directivei 98/8/CE privind plasarea pe
piată a produselor biocide. Lemnul astfel tratat poate fi introdus pe
piată numai după fixarea conservantului. b) Lemnul tratat cu solutii CCA în instalatii
industriale în conformitate cu lit. a) poate fi introdus pe piată pentru
utilizări profesionale sau industriale, cu conditia de a fi
asigurată integritatea structurală a lemnului pentru siguranta
oamenilor sau a animalelor si de a exista o probabilitate scăzută
ca populatia să intre în contact cutanat cu acesta în timpul duratei
sale de viată: - ca lemn de structură în clădiri publice si
agricole, în clădiri de birouri si constructii industriale; - în poduri si constructia podurilor; - ca lemn de
constructie în zonele cu apă dulce si apă salmastră, de
exemplu jetele/diguri si poduri; - în constructia ecranelor acustice; - în amenajări împotriva avalanselor; - în gardurile si barierele de securitate de pe
autostrăzi; - ca stâlpi rotunzi din lemn decojit de conifere pentru
gardurile de împrejmuire a animalelor; - în structurile de stabilizare a solului; - ca stâlpi pentru sustinerea cablurilor de transmitere
a energiei electrice si pentru telecomunicatii; - ca traverse de cale ferată subterană. c) Fără a aduce atingere aplicării altor
prevederi legale privind clasificarea, ambalarea si etichetarea substantelor
si preparatelor periculoase, orice lemn
tratat introdus pe piată este etichetat individual: «Destinat
exclusiv instalatiilor si utilizării profesionale si industriale,
contine arsen». De asemenea, orice lemn introdus pe piată în ambalaje
este etichetat cu următorul text: «A se purta mănusi la manipularea
acestui lemn. A se purta o mască antipraf si de protectie pentru ochi la
tăierea sau prelucrarea acestui lemn. Deseurile din acest lemn sunt tratate ca deseuri
periculoase de către o întreprindere autorizată». d) Lemnul tratat, mentionat la lit. a), nu poate fi
utilizat: - în constructiile de locuinte, indiferent de scop; - în orice aplicatie care prezintă riscul de a
intra în contact frecvent cu pielea; - în apele marine; - în scopuri agricole, altele decât pentru stâlpii
gardurilor de împrejmuire a animalelor si pentru structuri, în conformitate
cu lit. b); - în toate aplicatiile în care lemnul tratat poate
intra în contact cu produse intermediare sau finite destinate consumului uman
si/sau animal. 5. Lemnul tratat cu compusi ai arsenului, care a fost
utilizat în Comunitatea Europeană înainte de 30 septembrie 2007 sau care
a fost introdus pe piată în conformitate cu prevederile prezentului act
normativ, poate rămâne în uz până la sfârsitul duratei sale de
viată. 6. Lemnul tratat cu CCA de tipul C, care a fost utilizat
în Comunitatea Europeană înainte de 30 septembrie 2007 sau care a fost
introdus pe piată în conformitate cu prevederile prezentului act
normativ: - poate fi utilizat sau reutilizat, cu conditia
respectării conditiilor sale de uz mentionate la pct. 4 lit. b), c) si
d), - poate fi introdus pe piata la mâna a doua, cu
conditia respectării conditiilor sale de uz mentionate la pct. 4 lit.
b), c) si d). 7. Lemnul tratat cu alte tipuri de solutii CCA, care a
fost utilizat în Comunitatea Europeană înainte de 30 septembrie 2007,
poate: - să fie
utilizat sau reutilizat, cu conditia respectării conditiilor sale de uz
prevăzute la pct. 4 lit. b), c) si d), să fie introdus pe
piată la mâna a doua, cu conditia respectării conditiilor sale de
uz prevăzute la pct. 4 lit. b), c) si d).” |
2. După pozitia 51a) se adaugă o nouă pozitie, pozitia
52, care va avea următorul cuprins:
Substante, grupuri de substante si preparate
periculoase |
Conditii de restrictionare |
A |
B |
„52. Sulfonati de perfluoroctan (SPFO) C8F17SO2X [X = OH, sare metalică (O-M+), halogenură, amidă si alti derivati, inclusiv polimeri] |
1. Nu se pot introduce pe piată sau utiliza ca
substantă ori componentă a preparatelor în concentratie egală
cu sau mai mare de 0,005 % masice. 2. Nu se pot introduce pe piată în produse
semifinite sau articole ori în componente ale acestora, în cazul în care
concentratia de SPFO este egală sau mai mare de 0,1 % masice,
calculată în raport cu masa componentelor distincte din punct de vedere
structural sau microstructural care contin SPFO ori pentru textile sau alte
materiale acoperite, în cazul în care cantitatea de SPFO este egală sau
mai mare de 1 μg/m2 de material acoperit. 3. Prin derogare, pct. 1 si 2 nu se aplică
următoarelor articole, nici substantelor sau preparatelor necesare
pentru producerea lor: a) straturi de protectie la gravare sau acoperiri cu
straturi antireflectante pentru procedeele fotolitografice; b) acoperirilor fotografice aplicate pe filme, hârtie
sau forme de tipar; c) agentilor antipulverizare pentru cromări (cu
crom VI) dure, altele decât cele decorative, si agentilor de
umectare/tensioactivi utilizati în sisteme de acoperiri galvanice controlate,
în care cantitatea de SPFO eliminată în mediul înconjurător este
redusă la minimum prin utilizarea integrală a celor mai bune
tehnici disponibile relevante elaborate în cadrul Directivei Consiliului
96/61/CE din 24 septembrie 1996 referitoare la prevenirea si controlul integrat al poluării, transpusă prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea si
controlul integrat al poluării, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 84/2006; d) fluidelor hidraulice pentru aviatie. 4. Prin derogare de la pct. 1, spumele de stingere a
incendiilor care au fost introduse pe piată înainte de 27 decembrie 2006
se pot utiliza până la 27 iunie 2011. 5. Pct. 1 si 2 se aplică fără a aduce
atingere Hotărârii Guvernului nr. 658/2007 privind stabilirea unor
măsuri pentru asigurarea aplicării Regulamentului (CE) nr. 648/2004
al Parlamentului European si al Consiliului Uniunii Europene privind
detergentii. 6. Până la 27 decembrie 2008 cel târziu se
realizează si se comunică Comisiei un inventar care contine: a) procedeele care constituie obiectul derogării
de la pct. 3 lit. c) si cantitătile de SPFO utilizate în acestea si
eliberate din acestea; b) stocurile
existente de spume pentru stingerea incendiilor care contin SPFO.” |
Art. II. -
Dispozitiile prevăzute la pozitia 20 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 347/2003, cu modificările si completările ulterioare,
intră în vigoare la data de 30 septembrie 2007.
Art. III. -
Dispozitiile prevăzute la pozitia 52 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 347/2003, cu modificările si completările ulterioare,
intră în vigoare la data de 27 septembrie 2008.
Art. IV. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Prezentul ordin transpune prevederile Directivei
2006/122/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 12 decembrie 2006 de
modificare pentru a treizecea oară a Directivei 76/769/CEE a Consiliului
privind armonizarea actelor cu putere de lege si a actelor administrative ale
statelor membre cu privire la restrictiile de comercializare si utilizare a
anumitor substante si preparate periculoase (sulfonati de perfluoroctan),
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 372 din 27
decembrie 2006, si a Directivei 2006/139/CE a Comisiei din 20 decembrie 2006 de
modificare a Directivei 76/769/CEE a Consiliului privind restrictiile de
comercializare si utilizare a compusilor arsenului în scopul adaptării
anexei I la progresul tehnic, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 384 din 29 decembrie 2006.
Ministrul mediului si dezvoltării durabile, Attila Korodi |
Ministrul sănătătii publice, Gheorghe Eugen Nicolăescu |
Ministrul muncii, familiei si egalitătii de sanse, Paul Păcuraru |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII PUBLICE
privind indicatorii de sănătate din România ce se raportează
Ministerului Sănătătii Publice
În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
862/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sănătătii Publice, cu modificările si completările
ulterioare,
în baza art. 5 si 6 din Legea nr. 95/2006 privind reforma
în domeniul sănătătii, cu modificările si completările
ulterioare, văzând Referatul de aprobare al Directiei generale politici,
strategii si managementul calitătii în sănătate,
ministrul sănătătii publice emite următorul ordin:
Art. 1.
- Se aprobă indicatorii de sănătate din România, prevăzuti
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2.
- Centrul National pentru Organizarea si Asigurarea Sistemului Informational si
Informatic în Domeniul Sănătătii Bucuresti si Scoala
Natională de Sănătate Publică si Management Sanitar
Bucuresti colectează datele privind indicatorii din anexă si îi
raportează trimestrial si anual Ministerului Sănătătii
Publice.
Art. 3.
- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti, 29 august 2007.
Nr. 1.481.
ANEXĂ
INDICATORII DE SĂNĂTATE DIN ROMÂNIA ce se raportează Ministerului
Sănătătii Publice
CLASA 1. SITUATIA DEMOGRAFICĂ SI SOCIOECONOMICĂ
1.1. Populatia
a) număr născuti vii (la nivel national si pe
regiuni)
b) număr născuti vii (la nivel national), în
functie de vârsta mamei la momentul nasterii
c) număr născuti morti ( la nivel national si
pe regiuni)
d) rata brută a natalitătii
e) număr total decese
f) rata brută a mortalitătii
g) rata totală de fertilitate h) sporul natural
i) număr de avorturi la cerere
CLASA 2. STAREA DE SĂNĂTATE
2.1. Speranta de viată/Mortalitatea
a) speranta de viată (M/F)
b) riscul de deces pe grupe de vârstă
c) absenteismul de la locul de muncă (numărul
de zile de concediu medical, numărul de persoane care au beneficiat de
concediu medical, durata medie a concediului medical)
d) mortalitatea infantilă, neonatală,
postneonatală, perinatală
e) mortalitatea maternă prin complicatiile sarcinii,
nasterii, lăuziei
2.2. Mortalitatea/morbiditatea pe grupe specifice de
boli
1. incidenta, prevalenta si mortalitatea prin
următoarele
boli/afectiuni selectate
a) HIV/SIDA
b) tuberculoză
c) infectii cu transmitere sexuală
d) toate tipurile de cancer
e) diabet (toate tipurile)
f) dementă senilă (Alzheimer)
g) depresie
h) afectiuni generate de anxietate
i) afectiuni datorate consumului de alcool
j) boli cardiovasculare
k) insuficientă cardiacă
l)
accidente cerebrovasculare
m) afectiuni pulmonare obstructive cronice
n) astm
0) afectiuni musculoscheletale p) anomalii congenitale
q) sindrom Down
r) accidente de circulatie
s) accidente de muncă
t) accidente domestice
u) boli transmisibile care pot fi prevenite prin
vaccinare
v) boli transmisibile prin intermediul apei si
alimentelor
w) accidente rutiere datorate consumului de alcool
x) boli ocupationale
y) boli ale aparatului genito-urinar
CLASA 3. DETERMINANTI AI STĂRII DE
SĂNĂTATE
(Se raportează pe baza rezultatelor Programului national privind
evaluarea stării de sănătate a populatiei în asistenta
medicală primară.)
a) indexul masei corporale (valoare medie, M/F, pe grupe
de vârstă)
b) tensiunea arterială sistolică si
diastolică (valoare medie, M/F, pe grupe de vârstă)
c) colesterol seric total si fractiuni (valoare medie,
M/F, pe grupe de vârstă)
d) glicemie (valoare medie, M/F, pe grupe de vârstă)
e) creatininemie (valoare medie, M/F, pe grupe de
vârstă)
f) TGP (valoare medie, M/F, pe grupe de vârstă)
g) hemoglobinemie (valoare medie, M/F, pe grupe de
vârstă) h) număr de gravide fumătoare
i) rata alăptării exclusive (la 3 luni) j)
vârsta medie la întărcare (a copilului) k) numărul de persoane care
consumă alcool zilnic (M/F, pe grupe de vârstă)
1)
număr de fumători
<20 de tigarete/zi (M/F, pe grupe de vârstă)
m) număr de fumători >20 de tigarete/zi
(M/F, pe grupe de vârstă)
n) număr de persoane care efectuează activitate
fizică regulată (M/F, pe grupe de vârstă)
o) număr de persoane care consumă zilnic legume
si fructe (M/F, pe grupe de vârstă)
p) număr de persoane care consumă zilnic
grăsimi de origine animală (M/F, pe grupe de vârstă)
CLASA 4. PREVENIRE, PROTECTIA SĂNĂTĂTII SI
PROMOVAREA SĂNĂTĂTII
4.1. Prevenirea bolilor
a) acoperirea vaccinală (numărul de copii
vaccinati raportat la numărul de copii eligibili pentru vaccinare - la
nivel national si pe regiuni)
b) screening cancer de sân (numărul de mamografii
raportat la numărul de femei peste 35 de ani, pe grupe de vârstă)
c) screening cancer de col uterin (numărul de teste
PAP raportat la numărul de femei, pe grupe de vârstă)
d) screening prenatal (numărul de investigatii
prenatale raportat la numărul de sarcini)
e) screening neonatal (numărul de investigatii
neonatale de screening raportat la numărul de nou-născuti cu risc)
f) numărul de examene de bilant (M/F, pe grupe de
vârstă, gravide)
4.2. Promovarea sănătătii
a) numărul anual de campanii de promovare a unui comportament
sănătos
b) numărul anual de actiuni pentru promovarea
sănătătii mintale
4.3. Resursele îngrijirii sănătătii
4.3.1. Facilităti
a) număr total de paturi de spital în unităti
publice
b) număr de paturi de spital pentru pacientii cu
boli acute/cronice
c) număr de paturi de spital în unităti private
d) număr de paturi în institutiile psihiatrice
e) număr de paturi în sanatorii, preventorii
f) număr de paturi în unităti medico-sociale
g) număr de paturi pe specialităti medicale
h) număr de ambulatorii de specialitate
(publice/private) i) număr de laboratoare (publice/private) j) număr
de farmacii (publice/private)
4.3.2. Resurse umane
a) număr de persoane angajate în sistemul de
sănătate
b) număr de medici (total, specialităti, în
ambulatoriu, în spital)
c) număr de asistenti medicali (total, în
ambulatoriu, în spital)
d) număr de moase
e) număr de medici dentisti
f) număr de farmacisti
g) raportul angajati în sectiile de pacienti cu boli
acute/total angajati în spital
h) raportul asistenti medicali în sectiile de pacienti cu
boli acute/total asistenti medicali în spital
4.3.3. Educatie
a) numărul de absolventi de facultăti de
medicină
b) numărul de absolventi cu formare de asistenti
medicali si moase (pe tipuri de pregătire-postliceal, colegiu)
c) numărul de absolventi de facultăti de
farmacie
d) numărul de absolveni de facultăi de
medicină dentară
4.3.4. Tehnologie
Numărul de echipamente specifice (aparate pentru
radiologie, CT, RMN, ecografie, scintigrafie, angiografie, osteodensitometrie,
aparate de anestezie-terapie intensivă, cellsaver, aparate de
dializă, aparatură de laborator, aparate ECG, aparate EEG,
defibrilatoare, aparate de balneofizioterapie, truse de chirurgie
laparoscopică, truse de endoscopie digestivă, truse de endoscopie
urologică)
4.3.5. Utilizarea intraspitalicească a
facilitătilor de îngrijire a sănătătii
a) număr de zile de spitalizare: total internati,
dintre care pacienti cu boli acute/cronice
b) rata ocupării paturilor: total internati, dintre
care pacienti cu boli acute/cronice
c) durata medie a spitalizării: total internati,
dintre care pacienti cu boli acute/cronice
d) număr de externări: total, după grupele
majore de diagnostic
e) număr de consultatii în ambulatoriu/medic/capita
f) număr de internări la 100.000 de locuitori
g) număr mediu de pacienti/medic în spital
4.3.6. Interventii chirurgicale
a) număr de interventii bypass coronarian
b) număr de interventii de angioplastie
coronariană transluminală percutanată
c) număr de proteze de sold
d) număr de proteze de genunchi
e) număr de operatii de cataractă
f) număr de operatii cezariene
g) număr de operatii de transplant (tip de
transplant, recoltare donatori vii/moarte cerebrală)
h) număr de interventii chirurgicale după
grupele majore de diagnostic
i) procent de pacienti chirurgicali din totalul
pacientilor cu boli acute/cronice.
4.3.7. Folosirea medicamentelor
Valoarea consumului de medicamente eliberate prin
farmaciile cu circuit deschis pe bază de prescriptie medicală cu sau
fără contributie personală din partea asiguratilor pentru
următoarele grupe terapeutice:
a) medicamente pentru tratamentul ulcerului
gastro-duodenal
b) antidiabetice
c) hipolipemiante
d) glicozide cardiace
e) antiaritmice
f) antihipertensive
g) diuretice
h) betablocante
i) antimicrobiale sistemice
j) AINS
k) derivate de benzodiazepine
l)
psihoanaleptice
m) antiastmatice
4.3.8. Cheltuieli de sănătate/finantare în
sistemul public
a) suma medie cheltuită pentru sănătate
per capita
b) procentul cheltuielilor spitalicesti din totalul
cheltuielilor de sănătate
c) acoperirea populatiei prin sistemul public de
asigurări
d) distributia cheltuielilor de sănătate
publice (după tipul de asistentă medicală - primară,
ambulatorie, spitalicească, la domiciliu, de recuperare, produse
farmaceutice, dispozitive medicale)
e) cheltuieli spitalicesti (%)(M/F) pe grupe de
vârstă (0-64 de ani, 65-74 de ani, 75+ ani)
f) cheltuieli de sănătate după sursa de
finantare (fonduri guvernamentale/asigurări sociale/altele).
4.4. Calitatea/performanta îngrijirii
sănătătii
a) reclamatii (numărul de cazuri de malpraxis
semnalate la organizatiile profesionale si/sau comisiile de monitorizare si
competentă profesională pentru cazurile de malpraxis)
b) rata autopsiilor
c) cantitatea de sânge transfuzat
d) rata reinternărilor la 28 de zile
e) numărul de cazuri de infectii nozocomiale
f) mortalitatea intraspitalicească la 30 de zile în
spitalele de boli cronice
g) mortalitatea
intraspitalicească la 48 si 72 de ore de la internare.
REPUBLICĂRI
viei si vinului în sistemul organizării comune a pietei vitivinicole
nr. 244/2002*)
*) Republicată în temeiul art. III din Legea nr. 83/2007 pentru
modificarea si completarea Legii viei si vinului în sistemul organizării
comune a pietei vitivinicole nr. 244/2002, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 243 din 11 aprilie 2007, dându-se textelor o
nouă numerotare.
Legea viei si vinului în sistemul organizării comune a pietei
vitivinicole nr. 244/2002 a fost publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 333 din 20 mai 2002.
CAPITOLUL I
Potentialul de productie vitivinicolă
A. Productia vitivinicolă
SECTIUNEA 1
Arealele de cultură
Art. 1.
- În România vita-de-vie se cultivă, cu precădere, în arealele
consacrate traditional acestei activităti, situate mai ales în zona colinară,
pe nisipuri, precum si pe alte terenuri cu conditii favorabile, denumite areale
viticole, care sunt supuse delimitării teritoriale.
Art. 2.
- (1) Plantatiile de vită-de-vie se grupează, teritorial, în zone
viticole, regiuni viticole, podgorii, centre viticole si plaiuri
viticole. Definitiile acestora sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta lege.
(2) Plantatiile de vită-de-vie situate în afara
perimetrului delimitat al podgoriilor si centrelor viticole sunt considerate vii
răzlete.
(3) Încadrarea zonelor viticole, a podgoriilor si
centrelor denumire de origine cuprind terenurile situate într-o podgorie
viticole românesti în zonele viticole ale Uniunii Europene se sau într-un
centru viticol care, datorită conditiilor naturale, realizează pe
baza studiilor întreprinse de institutiile autorizate ale statului român.
Art. 3.
- (1) Din patrimoniul viticol national fac parte următoarele categorii de
plantatii si terenuri:
a) plantatiile de vită-de-vie roditoare, plantatiile
de portaltoi, plantatiile-mamă furnizoare de coarde-altoi sau de butasi
pentru înrădăcinare si scolile de vite;
b) terenurile din arealele viticole rezultate în urma
defrisării viilor, aflate în perioada de pregătire pentru plantare;
c) alte terenuri din interiorul arealelor viticole care,
prin amplasarea lor, completează sau unesc masivele viticole existente si
care prezintă conditii pentru a fi cultivate cu vită-de-vie.
(2) Terenurile prevăzute la alin. (1) lit. b) si c)
reprezintă rezerva pentru cultivare cu vită-de-vie.
Art. 4.
- (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale asigură
efectuarea si actualizarea lucrărilor de delimitare a arealelor viticole,
inclusiv a celor destinate producerii vinurilor si a altor produse vitivinicole
cu denumire de origine.
(2) Arealele
viticole delimitate pentru producerea vinurilor, a produselor pe bază de
must si vin si a strugurilor de masă cu soiurilor de vită-de-vie
cultivate si tehnologiilor de cultură aplicate, permit obtinerea unor
produse de înaltă calitate, caracterizate prin originalitatea însusirilor
de calitate care le recomandă să poarte denumirea locului în care au
fost produse. Art. 5. - (1) Evidenta plantatiilor viticole se realizează
prin Registrul plantatiilor viticole, care cuprinde datele de identificare a
tarlalelor, parcelelor viticole s i suprafetelor pe soiuri din fiecare
parcelă, pe persoană fizică i juridică detinătoare,
întocmit în baza cadastrului agricol si a planurilor cadastrale actualizate.
(2) Registrul plantatiilor viticole, actualizat, este
tinut la directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene
si a municipiului Bucuresti.
(3) Modelul si instructiunile de completare a Registrului
plantatiilor viticole se aprobă prin ordin comun al ministrului
agriculturii si dezvoltării rurale si al ministrului internelor si
reformei administrative.
Art. 6.
- Producătorii de struguri pentru vin au obligatia de a tine evidenta
productiei si a modului de valorificare a acesteia în carnetul de viticultor,
al cărui model se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale.
SECTIUNEA a 2-a
Producerea materialului săditor viticol
Art. 7.
- (1) În viticultură se admite folosirea următoarelor categorii de
material săditor:
a) vite altoite;
b) vite nealtoite din soiuri roditoare;
c) vie portaltoi.
(2) Vitele altoite pot fi plantate pe orice tip de sol,
iar cele nealtoite, numai pe nisipuri.
(3) Pentru producerea vitelor sunt admise
următoarele categorii de material de înmulire:
a) coarde-altoi;
b) buta s i din soiuri roditoare pentru
înrădăcinare;
c) butai portaltoi pentru altoire sau
înrădăcinare.
(4) Materialul de înmultire prevăzut la alin. (3)
trebuie să provină din plantatii-mamă specializate sau din
plantatii viticole recunoscute si autorizate pentru înmultire.
Art. 8.
- (1) Producerea, controlul calitătii si comercializarea materialului
săditor viticol si de înmultire se fac cu respectarea prevederilor legale
în vigoare privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea
calitătii, comercializarea si folosirea semintelor si a materialului
săditor, precum si înregistrarea soiurilor de plante.
(2) Baza materială aferentă sectorului de
producere a materialului săditor viticol, respectiv complexuri de altoire
si fortare, terenuri pentru asolamente, plantatii-mamă de portaltoi si
coarde-altoi, este protejată prin lege în sensul respectării
destinatiei initiale, indiferent de detinătorii actuali sau viitori.
SECTIUNEA a 3-a
Înfiintarea, întretinerea si defrisarea plantatiilor
viticole
Art. 9.
- (1) Lista soiurilor de vită-de-vie admise în cultură se aprobă
prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltării rurale pentru
fiecare regiune viticolă, podgorie, centru viticol si directie de
productie, pe baza propunerilor făcute de Oficiul National al Viei si Vinului,
denumit în continuare O.N.V.V., împreună cu Oficiul National al
Denumirilor de Origine pentru Vinuri, denumit în continuare O.N.D.O.V., si
de asociatiile de producători.
(2) Pentru obtinerea vinurilor cu denumire de origine
controlată se stabileste o listă a soiurilor pentru fiecare dintre
denumirile de origine controlată aprobate.
Art. 10.
- Înfiintarea plantatiilor de vită-de-vie se face în areale viticole
delimitate din podgorii si centre viticole, cu exceptia plantatiilor înfiintate
pentru consumul familial sau în scop ornamental.
Art. 11.
- (1) În arealele viticole sau în extravilanul localitătilor din afara
arealelor viticole înfiintarea de plantatii de vită-de-vie pe o
suprafată de peste 0,1 ha de operator economic sau de familie si
extinderea peste această limită a celor existente se pot face numai
în baza autorizatiei de plantare, eliberată de directiile pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului
Bucuresti, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. Pentru
obtinerea autorizatiei de plantare pe suprafete mai mari de 3 ha este
necesară prezentarea de către solicitant a unui proiect de înfiintare
a plantatiei viticole, avizat de unitatea de cercetări vitivinicole din
zonă.
(2) Autorizatia plantării/replantării
vitei-de-vie si de înscriere în Registrul plantatiilor viticole se
eliberează pe baza unui drept de plantare nouă sau de replantare ori
de plantare pe o rezervă. Crearea rezervei regionale, judetene si/sau
nationale a drepturilor de plantare a vitei-de-vie are scopul de a permite
administratiei publice locale si centrale atribuirea dreptului de plantare a
vitei-de-vie acelor persoane fizice/juridice care, pe baza unor criterii
obiective, vor justifica necesitatea obtinerii acestor drepturi. Dreptul
individual de replantare neexercitat într-o perioadă de 8 campanii
viticole de la data acordării încetează pentru titularul acestuia.
Dreptul individual de plantare nouă este valabil pe durata a două
campanii viticole de la data acordării, dreptul individual de plantare pe
rezerva regională sau judeteană este valabil pe o durată de 3
campanii viticole de la data alocării, iar dreptul individual de plantare
pe rezerva natională este valabil pe o durată de două campanii
viticole de la data alocării. Procedura si conditiile de acordare a dreptului
de plantare nouă, de replantare ori de plantare pe o rezervă se
aprobă prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltării rurale
si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Prin familie, în sensul prezentei legi, se
întelege sotii si copiii necăsătoriti, dacă gospodăresc
împreună cu părintii lor.
(4) Directiile pentru agricultură si dezvoltare
rurală judetene si a municipiului Bucuresti vor înstiinta
autoritătile administratiei publice locale în a căror rază
teritorială este situat terenul pentru care s-a eliberat autorizatia de
plantare.
Art. 12.
- (1) Înfiintarea plantatiilor de vită-de-vie în suprafată de peste
0,1 ha de operator economic sau de familie se face numai cu soiuri admise în
cultură.
(2) Sunt interzise plantarea de hibrizi direct
producători în arealele viticole si în extravilanul localitătilor
situate în afara arealelor viticole, precum si folosirea materialului
săditor provenit din vite de hibrizi direct producători, pentru
plantare în golurile din viile cu soiuri nobile din amplasamentele mentionate.
(3) Plantarea hibrizilor interspecifici cu
rezistentă relativă la boli, care sunt obtinuti prin încrucisări
complexe între soiuri de Vitis vinifera si soiuri apartinând altor
specii ale genului Vitis, pe suprafată de cel mult 0,1 ha de
familie, poate fi făcută numai în intravilanul localitătilor
situate în afara arealelor viticole, în scop ornamental si pentru asigurarea
consumului familial. Lista cuprinzând acesti hibrizi interspecifici se
aprobă prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltării rurale.
(4) Nerespectarea prevederilor alin. (2) si (3) are drept
consecintă, pe lângă sanctionarea cu amendă
contraventională, potrivit prezentei legi, si defrisarea plantatiei. În
cazul în care făptuitorul nu aduce la îndeplinire măsura de defrisare
în termen de cel mult 6 luni de la constatarea faptei, directia pentru
agricultură si dezvoltare rurală judeteană si a municipiului
Bucuresti procedează la defrisarea plantatiei si îl obligă pe cel în
cauză la plata tuturor cheltuielilor aferente.
(5) Prin plantare se întelege fixarea la loc
definitiv a vitelor altoite, înrădăcinate sau a portiunilor de
vită-de-vie, în scopul producerii de struguri, de coarde-altoi si
coarde-portaltoi.
Art. 13.
- (1) În scopul adaptării productiei vitivinicole la cerintele pietei si
în vederea asigurării calitătii produselor vitivinicole se
prevăd următoarele măsuri:
a) reconversiunea plantatiilor viticole, inclusiv prin
supraaltoire pe soiurile de struguri de vin;
b) replantarea suprafetelor viticole;
c)
restructurarea plantatiilor viticole.
(2) La propunerea Organizatiei Nationale
Interprofesionale Vitivinicole si cu avizul tehnic al O.N.V.V., Ministerul
Agriculturii si Dezvoltării Rurale aprobă planurile de reconversiune,
replantare si restructurare a plantatiilor viticole.
Art. 14.
- (1) Detinătorii de plantatii viticole au obligatia să execute
lucrările de întretinere a viilor, în mod deosebit tratamentele de
combatere a bolilor si dăunătorilor, în conditii tehnice
corespunzătoare si în perioade optime, conform prevederilor normelor
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Viile destinate producerii de vinuri cu denumire de
origine controlată sunt supuse unui regim de autorizare în vederea
respectării conditiilor de cultură, stabilite prin normele tehnice de
producere si comercializare elaborate de O.N.D.O.V., cu consultarea O.N.V.V. si
a asociatiilor de producători din arealul vizat.
(3) Prin lucrările executate în plantatii nu vor fi
distruse sau deteriorate amenajările pedo- si hidroameliorative.
Art. 15.
- (1) Defrisarea plantatiilor de vită-de-vie în suprafată mai mare de
0,1 ha de operator economic sau de familie se face la cererea persoanei
interesate, pe baza autorizatiei de defrisare a plantatiilor viticole,
eliberate de directia pentru agricultură si dezvoltare rurală
judeteană sau a municipiului Bucuresti, după caz.
(2) Persoanele care primesc autorizatie de defrisare
beneficiază de un drept individual de replantare, în suprafată
echivalentă de cultură pură cu cea propusă pentru defrisare.
Dreptul individual de replantare poate fi exercitat în termen de 8 ani de la
data acordării acestuia.
(3) Prin cultură pură se întelege
suprafata efectivă ocupată cu butucii de vită-de-vie, inclusiv
suprafaa ocupată de alei, drumuri de acces si zone de întoarcere la
capetele parcelei viticole.
B. Productia vinicolă
Vinurile si produsele pe bază de must si de vin
Art. 16. -
(1) Vinul este un produs agroalimentar.
(2) Clasificarea vinurilor se face conform dispozitiilor
Regulamentului (CE) nr. 1493/1999 privind organizarea comună a pietei
vinului.
Art. 17.
- Folosirea de arome sau de extracte la producerea vinurilor este
interzisă. Singura aromatizare acceptată este cea datorată
contactului vinului cu lemnul de stejar.
Art. 18.
- (1) Vinul de hibrizi direct producători sau de hibrizi interspecifici cu
rezistentă relativă la boli, asa cum sunt definiti la art. 12 alin.
(3), este destinat numai consumului familial, obtinerii alcoolului de origine
vinicolă, precum si a otetului.
(2) Vinul rezultat în urma unui amestec între vin de
hibrizi direct producători si vin provenit din soiuri nobile este
considerat vin de hibrizi direct producători si va fi valorificat în
conditiile prevăzute la alin. (1).
(3) Este interzisă fabricarea pichetului, obtinut
prin epuizarea cu apă a tescovinei proaspete sau fermentate, cu sau
fără adaos de zahăr, în vederea comercializării pentru
consumul uman direct.
Definirea si dreptul de utilizare a denumirii de origine
controlată si a indicatiei geografice
Art. 19.
- (1) Prin indicatie geografică se întelege numele unei
localităti sau regiuni geografice care identifică provenienta
vinurilor din acel teritoriu, în cazul în care calitatea sau o altă
caracteristică specifică poate fi atribuită în mod esential
acelui teritoriu, mediului natural si/sau factorilor umani.
(2) Indicatia geografică este de utilitate
publică.
(3) Este interzisă utilizarea unei
indicatii geografice pentru vinurile care nu provin din arealul delimitat
pentru indicatia geografică respectivă si nu sunt produse conform
normelor elaborate de O.N.D.O.V.
(4) Procedura si conditiile de acordare a dreptului de
utilizare a indicatiei geografice pentru vin si alte produse pe bază de
must si vin se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale si se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 20.
- (1) Prin denumire de origine controlată, denumită în
continuare DOC, se întelege un nume geografic al unei podgorii, centru
viticol sau localitate, ce identifică originea vinurilor provenite din
acel teritoriu delimitat, cu caracteristici de calitate datorate exclusiv
factorilor naturali si umani din acel teritoriu.
(2) Este interzisă utilizarea unei denumiri de
origine controlată pentru vinurile care nu provin din acel teritoriu
delimitat.
(3) Producerea si procesarea strugurilor pentru vinurile
cu denumire de origine controlată, precum si conditionarea si îmbutelierea
acestora se realizează în teritoriul delimitat potrivit prevederilor alin.
(1).
(4) În cazuri speciale si sub control strict al
O.N.D.O.V, la propunerea organizatiei de producători de vin cu denumire de
origine controlată din arealul respectiv, conditionarea si îmbutelierea
vinurilor se pot realiza si în afara arealului în care au fost produsi strugurii.
În aceste cazuri, se vor mentiona în mod obligatoriu pe etichetă
îmbuteliatorul si locul îmbutelierii.
(5) Tăria alcoolică naturală minimă
în volume pentru vinurile DOC se stabileste pentru fiecare denumire de origine.
Pentru aceasta se iau în considerare tăriile alcoolice naturale constatate
în ultimii 3 ani la vinurile DOC ale arealului delimitat.
(6) Tăria alcoolică naturală minimă
în volume prevăzută la alin. (5) poate fi stabilită la nivele
diferite, în functie de:
a) subdenumire, comună sau o parte a comunei;
b) soiul sau soiurile de vită-de-vie din care provin
strugurii utilizati^
(7) În functie de stadiul de maturare a strugurilor si de
caracteristicile lor calitative la cules, vinurile cu denumire de origine
controlată se clasifică astfel:
a) DOC-CMD - vin cu denumire de origine
controlată din struguri culesi la maturitate deplină;
b) DOC-CT - vin cu denumire de origine
controlată din struguri culesi târziu;
c) DOC-CIB - vin cu denumire de origine
controlată din struguri culesi la înnobilarea boabelor.
Conditii de producere si comercializare a vinurilor si
produselor pe bază de must si/sau vin
Art. 21.
- Vinurile si celelalte produse obtinute din must si/sau vin, în momentul
punerii lor în consum, trebuie să corespundă caracteristicilor
organoleptice si de compozitie stabilite prin normele metodologice de aplicare
a prezentei legi.
Art. 22.
- (1) Practicile si tratamentele autorizate pentru a fi aplicate în producerea
musturilor, a vinurilor si a celorlalte produse vinicole se stabilesc prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi, urmând să fie permanent
actualizate în functie de progresele realizate în acest domeniu.
(2) Prepararea musturilor, a vinurilor si a produselor
vinicole din alte materii prime decât cele stabilite prin normele metodologice
de aplicare a prezentei legi sau schimbarea compozitiei acestora prin
adăugarea sau amestecarea unor substante, altele decât cele permise de
lege, este interzisă.
(3) Constituie falsificări: diluarea vinului cu
apă, mascarea unor defecte sau alterări ale vinurilor sau a
băuturilor pe bază de must si/sau vin prin adaosuri care
determină modificări ale gustului, aromei si compozitiei naturale ale
acestora, prepararea vinului din drojdie sau tescovină, precum si
folosirea oricăror practici nepermise prin normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.
(4) Prin substituire se întelege prezentarea sub o
identitate falsă a musturilor, vinurilor sau a produselor vinicole.
(5) Identitate falsă reprezintă
utilizarea fără drept a denumirii unui soi de struguri, a unui areal
de productie, a unei categorii de calitate, indicatie geografică sau
denumire de origine controlată, contrafacerea sau folosirea fără
drept a însemnelor de certificare a calitătii.
Art. 23.
- Vinurile si produsele pe bază de must, vin si subproduse vinicole,
importate sau destinate exportului, trebuie să corespundă criteriilor
calitative si de compozitie stabilite prin normele interne de productie si de
consum, precum si prin normele internationale. Pentru produsele destinate
exclusiv exportului, la solicitarea sau cu acceptarea clientului extern se pot
folosi si alte practici si tratamente oenologice, precum si alte limite de
compozitie, autorizate în tara importatoare.
Art. 24.
- (1) Persoanele fizice si persoanele juridice care produc, depozitează si
comercializează produse vitivinicole au obligatia de a întocmi si de a
depune, în termenul prevăzut de normele metodologice de aplicare a
prezentei legi, documente de evidentă a productiei vitivinicole privind
declaratii de stocuri, declaratii de recoltă, declaratii de productie si
de a completa operativ registrele de evidentă obligatorii a produselor
vitivinicole, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale.
(2) În cazul solicitării dreptului de utilizare a
unei denumiri de origine controlată, un exemplar al declaratiei de
recoltă si de productie va fi depus si la inspectorii teritoriali ai
O.N.D.O.V.
(3) Persoanele fizice si juridice care detin o
suprafată totală de vie de până la 0,5 ha nu sunt obligate
să facă declaratii de stocuri, de recoltă si de productie.
(4) Comerciantii care detin o cantitate de până la
2.000 l de
vin nu sunt obligati să facă declaratii de stocuri.
Art. 25.
- (1) Dreptul de utilizare a denumirii de origine controlată pentru
producerea vinurilor se acordă prin certificate de atestare a dreptului de
comercializare a vinurilor DOC, cu aplicarea însemnelor de certificare a
acestei categorii de calitate, eliberate de O.N.D.O.V.
(2) În faza de productie, producătorul poate să
solicite O.N.D.O.V. declasarea unui vin DOC în vin de masă.
(3) Declasarea vinurilor DOC se face pe baza unor
proceduri elaborate de O.N.D.O.V.
(4) Declasarea vinurilor DOC se stabileste de O.N.D.O.V.
în cazul în care:
a) vinul a suferit alterări din punct de vedere
calitativ;
b) vinul a fost supus unor tratamente sau practici
oenologice neautorizate pentru această categorie de calitate.
Art. 26.
- Producătorii de vin care posedă licenta de fabricatie
eliberată în conditiile legii pot cumpăra struguri pentru vinificatie
numai de la producătorii care detin carnet de viticultor în anul de
recoltă respectiv, cu obligatia de a mentiona în evidentele primare
cantitatea si soiul strugurilor cumpărati.
Valorificarea vinurilor si a celorlalte produse vinicole
Art. 27.
- Comercializarea vinurilor si a produselor pe bază de must si vin se face
de către operatorii economici si producătorii particulari, prin
comertul cu ridicata si comertul cu amănuntul, în conditiile legii.
Art. 28.
- (1) Producătorii si comerciantii de vinuri în vrac sunt obligati să
tină evidenta acestora, conform normelor metodologice de aplicare a
prezentei legi.
(2) Producătorii care detin o
suprafată de vie de până la 0,5 ha si nu comercializează vinuri
în vrac nu au obligatia de a tine evidenta prevăzută la alin. (1).
(3) Comercializarea vinului de masă în vrac sub
denumire de soi, indicatie geografică sau denumire de origine
controlată este interzisă.
(4) Conditiile de comercializare a vinului de masă
în vrac se stabilesc prin ordin comun al ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale si al ministrului sănătătii publice si
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 29.
- Vinurile si celelalte băuturi pe bază de must si vin pot fi puse în
consum sub formă îmbuteliată sau neîmbuteliată. Îmbutelierea
este obligatorie în cazul sucurilor de struguri, vinurilor cu denumire de
origine controlată, vinurilor cu indicatie geografică, vinarsurilor,
vinurilor speciale, cu exceptia pelinului.
CAPITOLUL II
Mecanismele de piată
Art. 30.
- (1) Se instituie un regim de ajutoare la stocajul privat pentru vin de
masă, mustul de struguri, mustul de struguri concentrat si mustul de
struguri concentrat rectificat si la utilizarea de către producători
a mustului de struguri concentrat si a mustului de struguri concentrat
rectificat.
(2) Se acordă ajutoare pentru utilizarea mustului de
struguri concentrat si a mustului de struguri concentrat rectificat pentru:
a) obtinerea sucului de struguri si a sucului concentrat
de struguri;
b) efectuarea unor practici oenologice.
Art. 31.
- (1) Statul poate interveni prin adoptarea de măsuri privind distilarea
vinului, în cazul unor situatii de criză susceptibile de a provoca
perturbări ale pietei datorită unor importante excedente si/sau unor
probleme de calitate.
(2) Măsurile au drept scop:
a) absorbtia cantitătilor excedentare de vin;
b) asigurarea continuitătii aprovizionării
pietei de la o recoltă la alta.
(3) Măsurile pot fi limitate la anumite categorii de
vin sau la anumite zone de producere. Ele nu pot fi aplicate vinurilor de
calitate produse în arealele viticole delimitate decât la cererea
producătorilor.
Art. 32.
- (1) Modalitătile de acordare a ajutoarelor către producători
pentru stocajul privat al produselor mentionate si pentru utilizarea mustului
de struguri concentrat si a mustului de struguri concentrat rectificat, precum
si sistemul de plăti pentru distilare sunt prevăzute în normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Sustinerea financiară a măsurilor de
reglementare a filierei vitivinicole se poate asigura atât din fonduri publice,
cât si din fonduri private constituite în conditiile legii, preluate în Fondul
de promovare a vinului românesc, administrat de Institutul Vinului.
(3) Organizarea si functionarea Institutului Vinului si
constituirea Fondului de promovare a vinului românesc se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL III
Organizatiile de producători si organismele de
filieră
Art. 33.
- (1) Statul sprijină înfiintarea organizatiilor de producători si a
filierelor pe produs prin legi speciale.
(2) Prin constituirea organizatiilor de producători,
realizată pe baza initiativei libere a acestora, se urmăresc:
a) orientarea productiei s i adaptarea acesteia la
cerintele pietei, sub aspectul calitătii i cantitătii;
b) promovarea concentrării ofertei si valorificarea
productiei pe piată;
c) promovarea practicilor culturale, tehnicilor de
productie si de gestiune a reziduurilor, cu respectarea protectiei mediului
ambiant, protectia calitătii apei, a solului si a peisajului,
asigurându-se totodată conservarea si/sau favorizarea
biodiversitătii;
d) reducerea costurilor de productie si regularizarea
preturilor de productie.
(3) Noiunea filieră se referă la un
produs sau la o grupă de produse si comportă două aspecte principale:
a) identificarea produselor, a itinerarelor urmate de
acestea si a organismelor de filieră, reprezentate prin operatori
economici si operatori existenti de-a lungul filierei;
b) analiza mecanismelor si a politicilor de reglare a
filierei produselor, structuri si functionarea pietei, interventiile statului prin subventii, credite, fiscalitate, politici comerciale
si altele asemenea.
Art. 34.
- (1) În vederea ameliorării functionării pietei vinurilor de
calitate cu denumire de origine controlată si a celor de calitate cu
indicatie geografică, Guvernul analizează propunerile organismelor de
filieră în acest domeniu, astfel cum sunt definite la art. 33 alin. (3)
lit. a), si stabileste regulile de comercializare si de reglare a ofertei în
raport cu cererea pe piată.
(2) Actiunile întreprinse de organismele de filieră
vizează:
a) intensificarea punerii în valoare a potentialului de
productie;
b) orientarea productiei spre produse mai adaptate la
cerintele pietei si la gusturile si aspiratiile consumatorilor, îndeosebi
pentru calitatea produselor si protectia mediului;
c) ameliorarea calitătii produselor în toate
stadiile de productie, vinificare si comercializare;
d) limitarea folosirii substantelor fitosanitare si a
altor substante care afectează calitatea produselor, protectia solului si
a apei;
e) valorificarea vinurilor si a altor băuturi pe
bază de must si vin de calitate cu denumire de origine controlată, a
vinurilor de calitate cu indicatie geografică, a etichetării
corespunzătoare produselor de calitate;
f) promovarea viticulturii ecologice, a combaterii
integrate sau a altor măsuri alternative de productie, cu asigurarea
protectiei mediului ambiant;
g) ameliorarea cunoasterii si transparentei productiei si
pietei;
h) coordonarea valorificării pe piată a
produselor, prin studii de piată;
i) elaborarea contractelor-tip compatibile cu
reglementările comunitare.
CAPITOLUL IV
Îndrumarea si coordonarea realizării productiei
vitivinicole
Art. 35.
- În vederea îndeplinirii atributiilor legate de orientarea activitătilor
din domeniul viticulturii si vinificatiei, precum si pentru îndrumarea si
controlul tehnic de specialitate în realizarea productiei vitivinicole se
înfiintează si functionează:
a) Inspectia de Stat pentru Controlul Tehnic Vitivinicol;
b) Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru
Vinuri;
c) Oficiul Naional al Viei si Vinului.
Art. 36.
- (1) Inspectia de Stat pentru Controlul Tehnic Vitivinicol, denumită în
continuare I.S.C.T.V., functionează ca directie în cadrul
Ministerului Agriculturii si Dezvoltării Rurale.
(2) I.S.C.T.V. are structuri organizatorice în cadrul
directiilor pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a
municipiului Bucuresti, care se aprobă prin ordin al ministrului
agriculturii si dezvoltării rurale.
Art. 37. - Personalul încadrat la I.S.C.T.V este
salarizat conform acelorasi norme si criterii ca si restul personalului
încadrat în minister sau la directiile pentru agricultură si dezvoltare
rurală judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 38.
- Cheltuielile curente si de capital ale I.S.C.T.V se finantează din
bugetul de stat stabilit pentru Ministerul Agriculturii si Dezvoltării
Rurale.
Art. 39.
- I.S.C.T.V asigură supravegherea aplicării legii în realizarea
productiei de struguri, de vinuri si a altor produse vitivinicole, inclusiv a
celor cu denumire de origine controlată, si este organismul guvernamental
abilitat în executarea controalelor oficiale pentru asigurarea calitătii
si conformitătii produselor vinicole destinate consumului uman, având
următoarele atributii:
a) urmăreste respectarea legislatiei privind
înfiintarea si reconversiunea plantatiilor viticole, modul de întreinere a
acestora si de conservare a amenajărilor de combatere a eroziunii solului
la producătorii de orice fel, indiferent de forma de proprietate sau de
exploatare;
b) avizează cererile întocmite pentru acordarea
dreptului de plantare a vitei-de-vie pe suprafete mai mari de 0,1 ha de familie
sau operator economic, respectiv de defrisare, de către directiile pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului
Bucuresti;
c) colaborează cu specialistii Directiei selectie
vegetală si Inspectia Natională pentru Calitatea Semintelor din
cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltării Rurale, în scopul
elaborării si aplicării normelor de producere si comercializare a
materialului săditor viticol;
d) verifică si controlează modul de aplicare a
prevederilor legale privind producerea si comercializarea strugurilor,
vinurilor si a celorlalte produse vitivinicole, buna practică vitivinicolă,
conditiile de igienă a produselor si spatiilor de productie si depozitare,
respectarea conditiilor igienico-sanitare pentru produse vitivinicole, inclusiv
controlul documentelor necesare pentru atestarea calitătii si punerea în
consum a produselor vitivinicole;
e) verifică respectarea prevederilor prezentei legi
si a normelor în vigoare cu privire la reglementarea productiei, circulatiei si
comercializării produselor vitivinicole în colaborare cu organismele
institutionale de filieră recunoscute administrativ;
f) propune suspendarea licentei de fabricatie până
la remedierea abaterilor constatate;
g) exercită controlul tehnic în toate fazele
producerii vinurilor si a celorlalte produse cu denumire de origine, precum si
asupra eliberării documentelor necesare pentru atestarea calitătii
produselor respective, inclusiv la comercializare;
h) verifică activitatea laboratoarelor autorizate de
Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale, în vederea efectuării
de analize si expertize la vinuri si alte băuturi obtinute din must si
subproduse vitivinicole pentru consumul intern si pentru export;
i) realizează în colaborare cu O.N.D.O.V unele
actiuni de control tehnic în legătură cu producerea vinurilor cu
denumire de origine controlată si cu indicatie geografică;
j) constată vinurile si alte produse vitivinicole
improprii consumului ori necorespunzătoare calitativ; limitează sau
interzice utilizarea si comercializarea pentru consumul uman direct ori dispune
distrugerea lor, în conformitate cu reglementările în vigoare;
k) interzice comercializarea loturilor de vin si a altor
produse vitivinicole la care există suspiciunea ca fiind
necorespunzătoare sub aspect calitativ, până la clarificarea
situatiei;
l)
prelevează probele din
produsele controlate si din alte materiale auxiliare necesare procesului de
productie, pentru analizele efectuate în laboratoarele autorizate ale
Ministerului Agriculturii si Dezvoltării Rurale;
m) exercită controlul de conformitate pentru
produsele vitivinicole importate;
n) păstrează secretul profesional, pentru a nu
divulga unei terte părti datele confidentiale de care a luat
cunostintă în timpul controlului;
o) verifică, prin sondaj, corectitudinea întocmirii
declaratiilor de stocuri, de recoltă si de productie, scriptic si faptic,
indiferent de declarant, persoană fizică sau juridică;
p) propune retragerea licentei de
fabricatie a unitătilor producătoare si de comercializare a
produselor mentionate, necorespunzătoare calitativ si contrare legii;
q) verifică si constată abandonarea si defrisarea
plantatiilor de vită-de-vie;
r) elaborează normele metodologice pentru
autorizarea laboratoarelor în vederea executării de analize pentru vinuri
si alte produse pe bază de must si vin ce urmează a fi expediate în
scopul comercializării pe piata internă, norme care se aprobă
prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltării rurale;
s) verifică si controlează vinurile, produsele
pe bază de must si/sau vin si produsele derivate vinicole importate;
s) aplică sanctiunile prevăzute de legislatia
în vigoare operatorilor economici, persoane fizice sau juridice din sfera productiei, circulatiei si comercializării vinurilor
si a altor produse vitivinicole, pentru abaterile constatate;
t) îndeplineste alte atributii stabilite de actele
normative în vigoare.
Art. 40.
- Sumele încasate de I.S.C.T.V. din amenzi si din prestări de servicii se
fac venit la bugetul de stat.
Art. 41.
- (1) O.N.D.O.V. se organizează si functionează ca institutie
publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului
Agriculturii si Dezvoltării Rurale, finantată integral din venituri
proprii.
(2) Modul de organizare si functionare a O.N.D.O.V.,
precum si structurile sale organizatorice, centrale si teritoriale, se
aprobă prin ordin al ministrului agriculturii s i dezvoltării rurale.
(3) O.N.D.O.V. poate organiza i sustine financiar
programe de pregătire si instruire profesională a angajatilor
săi, în colaborare cu institutiile de învătământ si de cercetare
din domeniul vitivinicol si cu unitătile producătoare de vinuri cu
denumire de origine controlată si vinuri spumante cu denumire de origine
controlată.
(4) În baza bugetului aprobat, O.N.D.O.V. poate acorda
sprijin financiar pentru desfăsurarea unor actiuni care vizează
dezvoltarea, modernizarea si promovarea productiei vitivinicole, precum s i a
unor actiuni de promovare a produselor vitivinicole româneti.
Art. 42.
- O.N.D.O.V. îndeplineste următoarele atributii:
a) elaborează normele tehnice pentru producerea
vinurilor cu denumire de origine controlată, a vinurilor spumante cu denumire
de origine controlată si a vinurilor cu indicatie geografică, cu
consultarea O.N.V.V. si a organizatiilor de producători de vinuri din
arealul vizat, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale;
b) întocmeste, împreună cu O.N.V.V, proiectele de
ordine ale ministrului agriculturii si dezvoltării rurale pentru aprobarea
denumirilor de origine controlată si/sau indicatiilor geografice;
c) întocmeste, împreună cu O.N.V.V, documentatiile
pentru vinurile cu denumire de origine controlată, vinurile spumante cu
denumire de origine controlată si a vinurilor cu indicatie
geografică;
d) eliberează autorizatia de producător de
struguri destinati obtinerii de vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de
origine controlată si autorizatia de producător de vinuri si/sau
vinuri spumante cu denumire de origine controlată, la solicitarea
producătorilor;
e) eliberează certificatele de atestare a dreptului
de comercializare pentru vinurile si/sau vinurile spumante cu denumire de
origine controlată, care atestă dreptul de utilizare a denumirii de
origine, la solicitarea producătorilor;
f) controlează modul de aplicare si respectare a
prevederilor legale referitoare la vinurile si/sau vinurile spumante cu
denumire de origine controlată;
g) controlează, împreună cu I.S.C.T.V, modul de
respectare si aplicare a prevederilor legale în legătură cu regimul
vinurilor cu indicatie geografică;
h) suspendă sau anulează certificatul de
atestare a dreptului de comercializare pentru vinuri si/sau vinuri spumante cu
denumire de origine controlată, în cazul în care se constată
nerespectarea de către producători a prevederilor legale privind
producerea si comercializarea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire
de origine controlată, si sesizează I.S.C.T.V în vederea
aplicării sanctiunilor prevăzute de lege;
i) controlează calitatea vinurilor si/sau vinurilor
spumante cu denumire de origine controlată din punct de vedere
organoleptic, pentru atestarea conformitătii în vederea
comercializării, împreună cu Asociatia Degustătorilor Autorizati
din România;
j) controlează plantatiile de vită-de-vie
producătoare de struguri pentru obtinerea vinurilor si/sau vinurilor
spumante cu denumire de origine controlată;
k) controlează spatiile de productie si depozitare a
vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlată;
l)
controlează evidentele
si alte documente cu privire la comercializarea vinurilor si/sau vinurilor
spumante cu denumire de origine controlată.
Art. 43.
- (1) Taxele pentru eliberarea autorizatiei de producător de struguri,
vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlată si a
certificatului de atestare a dreptului de comercializare a acestora, solicitate
de către detinătorii de plantatii viticole, precum si de
producătorii de vinuri din această categorie, se stabilesc prin ordin
al ministrului agriculturii si dezvoltării rurale.
(2) Autorizatia de producător de struguri destinati
obtinerii de vinuri cu denumire de origine controlată si autorizatia de
producător de vinuri cu denumire de origine controlată se
eliberează anual la cererea producătorilor, iar certificatul de
atestare a dreptului de comercializare pentru vinurile cu denumire de origine
controlată si/sau vinurile spumante cu denumire de origine controlată
se eliberează pe loturi.
Art. 44.
- (1) O.N.V.V. functionează în subordinea Ministerului Agriculturii si
Dezvoltării Rurale ca organism specializat cu caracter tehnico-stiintific,
cu personalitate juridică.
(2) Statutul, precum si modul de organizare si functionare
ale O.N.V.V. se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale.
Art. 45.
- (1) O.N.V.V. este finantat din alocatii bugetare, prin bugetul stabilit
pentru Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale, si din venituri
proprii.
(2) Veniturile proprii ale O.N.V.V. se realizează
prin:
a) sponsorizări;
b) donatii;
c) prestări de servicii.
(3) Alocatiile bugetare repartizate de Ministerul
Agriculturii si Dezvoltării Rurale pentru O.N.V.V, completate cu
veniturile proprii, se utilizează pentru sustinerea activitătilor
O.N.V.V, pentru plata personalului din aparatul executiv si pentru achitarea
cotizatiei României de membru al Organizatiei Internationale a Viei si Vinului,
denumită în continuare O.I.V.
Art. 46.
- (1) O.N.V.V. are în structura sa organizatorică:
a) consiliul stiintific, aprobat prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltării rurale, care este format din 7
membri, dintre care unul este reprezentant al Ministerului Agriculturii si
Dezvoltării Rurale, restul membrilor fiind numiti la propunerea
organizatiei interprofesionale de profil recunoscute administrativ;
b) corpul de experti;
c) aparatul executiv.
(2) Consiliul stiintific aprobă regulamentul propriu
de organizare si functionare.
Art. 47.
- O.N.V.V. îndeplineste următoarele atributii principale:
a) întocmeste studii si analize în domeniul viticulturii
si vinificatiei, stabileste practicile si tratamentele în producerea
strugurilor, vinurilor si a băuturilor pe bază de struguri, must si
vin, în concordantă cu interesele economiei nationale si ale
viticultorilor, cu reglementările adoptate pe plan international si cu
acquis-ul comunitar;
b) face propuneri de elaborare a unor proiecte de legi si
a altor acte normative pentru sectorul vitivinicol, tinând seama de cerintele dezvoltării
viticulturii si vinificatiei din tara noastră;
c) colaborează cu institutiile centrale si
teritoriale din subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltării
Rurale, în vederea stabilirii si realizării obiectivelor de dezvoltare a
sectorului vitivinicol românesc;
d) participă la fundamentarea si implementarea
proiectelor nationale si internationale de asistentă tehnică si de
investitii în domeniul vitivinicol;
e) colaborează cu Academia de Stiinte Agricole si
Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisesti” si cu unităile de cercetare în
realizarea programelor sectoriale de cercetare stiintifică si
aplicativă în domeniul vitivinicol;
f) avizează lucrările de delimitare a arealelor
viticole, zonarea soiurilor de vită-de-vie, stabilirea tipurilor de vin si
a altor
produse pe bază de
must si vin, inclusiv a celor cu denumire de origine controlată, precum si
a altor lucrări privind dezvoltarea sectorului vitivinicol;
g) avizează normele tehnice privind stabilirea
conditiilor de cultură a vitei-de-vie si de producere a vinurilor cu
denumire de origine controlată si cu indicatie geografică;
h) avizează, anterior aprobării prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltării rurale, propunerile O.N.D.O.V.
pentru fiecare denumire de origine controlată;
i) initiază si sprijină organizarea de
manifestări nationale si internaionale cu caracter vitivinicol: congrese,
simpozioane, consfătuiri, concursuri de struguri si vin etc;
j) asigură legătura tării noastre cu
O.I.V., cu Biroul vin, alcool, tutun, seminte si hamei al Directiei generale de
de agricultură si dezvoltare rurală a Comisiei Europene, precum si cu
alte organisme internationale similiare;
k) colaborează cu I.S.C.T.V., O.N.D.O.V. si cu
institutiile descentralizate din teritoriu, cu organizatiile de
producători, cu organizatiile s i organismele din filieră pentru
grupa de produse struguri, vin i produse procesate din acestea;
l)
participă la editarea
unor reviste de specialitate destinate informării specialistilor si
producătorilor interni si externi;
m) sprijină actiunile de promovare vitivinicolă
atât în tară, cât si în străinătate;
n) acordă premii pentru cele mai valoroase
lucrări din domeniul viticulturii, oenologiei, economiei vitivinicole,
precum si din cel al istoriei, medicinei si igienei în legătură cu
via si cu produsele ei;
o) colaborează cu institutiile de
învătământ superior, de cercetare stiintifică din tară si
străinătate;
p) asigură participarea speciali s tilor români la
manifestările internationale cu caracter tehnico-tiintific
desfăsurate sub egida O.I.V.;
q) gestionează Registrul plantatiilor viticole;
r) îndeplineste si alte atributii
stabilite prin acte normative în colaborare cu organismele institutionale de
filieră recunoscute administrativ.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Art. 48.
- Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea
civilă, contraventională sau penală, după caz. Art. 49. -
Constituie infractiuni următoarele fapte:
a) falsificarea sau substituirea vinurilor ori a
băuturilor pe bază de must si/sau vin conform art. 17 si art. 22 alin.
(2), (3) si (4), expunerea spre vânzare si/sau vânzarea acestora cunoscând
că sunt falsificate sau substituite, producerea pichetului, potrivit
prevederilor art. 18 alin. (3) si se pedepsesc potrivit art. 313 si 297 din
Codul penal;
b) producerea ori punerea în circulatie, conform art. 22
alin. (5), a produselor care fac obiectul prezentei legi, în scopul de a induce
în eroare pe beneficiari se pedepseste potrivit art. 286 si 301 din Codul
penal.
Art. 50.
- (1) Pentru prejudicii cauzate prin săvârsirea faptelor prevăzute la
art. 49 persoanele vinovate pot fi obligate la despăgubiri, potrivit
dreptului comun.
(2) În cazul săvârsirii faptelor prevăzute la
art. 49 se aplică si măsura confiscării întregii cantităti
fraudate.
Art. 51.
- Constituie contraventii următoarele fapte:
a) înfiintarea de plantatii de vii în suprafată de
peste 0,1 ha de persoană fizică sau juridică ori extinderea
peste această limită a celor existente, fără autorizatie de
plantare eliberată de directiile pentru agricultură si dezvoltare
rurală judetene si a municipiului Bucuresti, potrivit prevederilor art. 11
alin. (1) si (2);
b) înfiintarea de plantatii mai mari de 0,1 ha sau
extinderea peste această limită a celor existente cu alte soiuri
decât cele admise în cultură, potrivit prevederilor art. 12 alin. (1);
c) încălcarea art. 12 alin. (2) prin plantarea de
hibrizi direct producători în arealele viticole sau în extravilanul
localitătilor situate în afara arealelor viticole;
d) abandonarea plantatiilor de vită-de-vie cu soiuri
admise în cultură, potrivit prevederilor art. 14 alin. (1);
e) îmbutelierea vinurilor DOC în afara arealului
delimitat, cu exceptia cazurilor prevăzute la art. 20 alin. (4);
f) punerea în consum si comercializarea unor vinuri si a
altor produse obtinute din must si/sau vin, care nu corespund caracteristicilor
calitative si de compozitie, stabilite prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi;
g) neîntocmirea de către producătorii si
comerciantii de vinuri în vrac a evidentelor acestora, potrivit art. 28 alin.
(1);
h) livrarea sau comercializarea vinurilor DOC
fără aplicarea însemnelor de certificare a calitătii, potrivit
prevederilor art. 25 alin. (1);
i) plantarea hibrizilor interspecifici cu rezistentă
relativă la boli, obtinuti prin încrucisări complexe între soiuri Vitis
vinifera si soiuri apartinând altor specii ale genului Vitis, în
alte conditii decât cele prevăzute la art. 12 alin. (3);
j) nedepunerea în termenul prevăzut în normele
metodologice de aplicare a prezentei legi a declaratiilor de stocuri, de
recoltă si de productie;
k) vânzarea în spatii neautorizate a vinului în vrac;
l)
omisiunea înscrierii sau
înscrierea de date inexacte în registrele de evidentă a produselor
vitivinicole, potrivit prevederilor art. 24 alin. (1);
m) nerespectarea normelor de etichetare prevăzute în
normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
n) defrisarea vitei-de-vie din soiuri nobile admise în
cultură, în suprafată mai mare de 0,1 ha, fără autorizatie
de defrisare potrivit prevederilor art. 15 alin. (1);
o) împiedicarea sub orice formă a persoanelor
autorizate de a-si exercita atributiile de serviciu legate de aplicarea
prezentei legi.
Art. 52.
- (1) Contraventiile prevăzute la art. 51 se sanctionează după
cum urmează:
a) cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei, cele
prevăzute la lit. b) si n);
b) cu amendă de la 6.000 lei la 10.000 lei, cele
prevăzute la lit. a), c), d), g), i), j), l) si m);
c) cu amendă de la 40.000 lei la 100.000 lei, cele
prevăzute la lit. e), f), h), k) si o).
(2) Amenzile pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Art. 53.
- Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute în
prezenta lege se fac prin proces-verbal încheiat de persoane special
împuternicite de către Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale,
Ministerul Economiei si Finantelor, Ministerul Sănătătii Publice
si Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, fiecare în
raport cu atributiile ce le revin prin actul propriu de organizare si
functionare.
Art. 54.
- Contraventiilor prevăzute la art. 51 si sanctiunilor prevăzute la
art. 52 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările si completările
ulterioare.
CAPITOLUL VI
Art. 55. -
(1) Conditiile de delimitare teritorială a arealelor viticole, cele
privind normele de înfiintare, întretinere si defrisare a plantatiilor
viticole, conditiile pe care trebuie să le îndeplinească vinurile si
produsele pe bază de must, vin si distilat de vin si subproduse vinicole
proprii consumului uman direct, conditiile de atribuire a denumirii de origine
controlată si cele privind obtinerea vinurilor din această categorie,
practicile si tratamentele oenologice autorizate, normele de realizare,
evidentă si atestare a produselor vitivinicole, cele privind
comercializarea lor, precum si alte măsuri se stabilesc prin norme
metodologice de aplicare a prezentei legi, elaborate de Ministerul Agriculturii
si Dezvoltării Rurale, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor,
Ministerului Sănătătii Publice si al Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice si Locuintelor*).
(2) Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale va
emite în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I, normele metodologice de aplicare a legii, care vor fi supuse spre aprobare
Guvernului.
Art. 56.
- Efectuarea recensământului patrimoniului viticol se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 57.
- Se exceptează de la prevederile art. 11, 12, 21 si 22 suprafetele de vii
si loturile de struguri, precum si băuturile folosite în interes
experimental sau didactic de către unitătile de cercetare,
învătământ, de încercare a soiurilor sau de testare a produselor.
Limitele de derogare se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi**).
Art. 58.
- (1) Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea viei si vinului
nr. 67/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81
din 5 mai 1997, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului
nr. 34/2000, precum si orice alte dispozitii contrare.
ANEXĂ
ale arealului viticol si ale grupelor de soiuri
1. Arealul viticol reprezintă aria
geografică a culturii vitei-de-vie, în care se includ zonele viticole,
regiunile viticole, podgoriile, centrele viticole si plaiurile viticole.
2. Zona viticolă este arealul de mare
întindere care grupează mai multe podgorii făcând parte din regiuni
viticole diferite, caracterizat mai ales prin conditiile sale climatice
determinate pentru potentialul calitativ al strugurilor si vinurilor.
3. Regiunea viticolă cuprinde un larg
teritoriu cultivat cu vită-de-vie, caracterizat prin conditii naturale de
climă si de relief relativ asemănătoare, precum si prin directii
de productie si sortimente apropiate.
4. Podgoria este o unitate teritorială
naturală si traditională, caracterizată prin conditii specifice
de climă, sol si relief, prin solurile cultivate, prin metodele de
cultură si procedeele de vinificare folosite, care, în ansamblu, conduc la
obtinerea unor productii de struguri si vinuri cu însusiri specifice.
5. Centrul viticol este teritoriul care cuprinde
plantatiile viticole din una sau mai multe localităti, care face sau nu
face parte integrantă dintr-o podgorie si care constituie o unitate
teritorială caracterizată prin factori specifici de climă, sol si
sortiment, precum si prin conditii agrotehnice si tehnologice
asemănătoare. Centrul viticol cuprinde o suprafată mai mică
decât podgoria.
6. Plaiul viticol este teritoriul restrâns din
cadrul unui centru viticol, ce cuprinde plantatiile de vită-de-vie situate
pe aceeasi formă de relief. Factorii naturali, precum si conditiile de
cultură
si de tehnologie ce privesc plaiul viticol sunt
asemănătoare pe întreaga suprafată cultivată cu
vită-de-vie, determinând obtinerea unor produse cu însusiri de calitate
specifice.
7. Soiurile recomandate sunt cele care
valorifică cel mai bine conditiile de mediu s i îsi pun în valoare, în cel
mai înalt grad, potentialul calitativ i s productiv în arealele în care sunt
cultivate. Soiurile recomandate sunt avizate cu precădere la extinderea în
plantatii.
8. Soiurile autorizate sunt cele care, prin
însusirile lor biologice si tehnologice, îsi pun în valoare potentialul
calitativ si cantitativ, sub potentialul soiurilor recomandate, în conditiile
arealului lor de cultură. Soiurile autorizate pot fi extinse în mod
complementar, alături de cele recomandate.
9. Soiurile autorizate temporarsunt cele aflate în
cultură, dar care se comportă mai putin satisfăcător sau
nesatisfăcător în conditiile arealelor respective. Soiurile
autorizate temporar nu pot fi promovate în noile plantatii din podgoria sau
centrul viticol în care au o comportare mediocră sau slabă. Din
această categorie fac parte atât soiurile care apartin speciei Vitis
vinifera din sortimentul vechi local, cât si hibrizii interspecifici.
10. Soiurile interzise sunt cele care, prin
însusirile lor biologice sau tehnologice, influentează în mod negativ
calitatea produselor vitivinicole. Din această categorie fac parte
hibrizii direct producători, denumiti HDP. Lista cuprinzând
soiurile interzise se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale.
*) În anul 2002, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Sănătătii si Familiei
si Ministerul Integrării Europene au elaborat normele metodologice
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.134/2002 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii viei si vinului în sistemul
organizării comune a pietei vitivinicole nr. 244/2002.
**) În fostul art. 65, devenit art. 57, figura si fostul art. 17, abrogat
prin Legea nr. 83/2007 pentru modificarea si completarea Legii viei si vinului
în sistemul organizării comune a pietei vitivinicole nr. 244/2002.
În Legea nr. 265/2007 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi si în regim de
închiriere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 527 din 3 august 2007,
se fac următoarele rectificări (care nu apartin Redactiei „Monitorul
Oficial, Partea I”):
- la art. VIII alin. (6), în loc de:....
prevăzută la alin. (4)...”se va citi: „... prevăzută
la alin. (5)...”;
- la
art. VIII alin. (7), în loc de: „... conform prevederilor alin. (4) si
(6)...” se va citi: „... conform prevederilor alin. (5) si (6)...”;
- la art. VIII alin. (8), în loc de: „... conform
alin. (4) si (6)...” se va citi: „... conform alin. (5) si (6)...”.