MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 175 (XIX) - Nr. 189 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 19 martie 2007
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
255. - Hotărâre privind
suspendarea, la cerere, din functia publică de subprefect al judetului
Mehedinti
256. - Hotărâre privind
transmiterea unui imobil din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Finantelor Publice - Agentia Natională de Administrare
Fiscală - Autoritatea Natională a Vămilor - Directia
Regională Vamală Craiova în domeniul public al municipiului Craiova
si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Craiova, judetul Dolj
257. - Hotărâre privind darea
unor imobile, proprietate publică a statului, în administrarea
Ministerului Administratiei si Internelor, pentru Unitatea Specială de
Aviatie
259. - Hotărâre privind
încadrarea în categoria functională a drumurilor judetene a unui drum
comunal situat în judetul Galati
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
2.256/2006. - Ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului privind aprobarea Instructiunilor
pentru diagnoza căii si liniei de contact efectuată cu automotorul
TMC
211. - Ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale pentru aprobarea
Normelor de aplicare a programelor de restructurare/reconversie a plantatiilor
viticole, pentru campaniile 2006-2007 si 2007-2008, derulate cu sprijin
comunitar
Hotărârea din 29 iunie 2006 în
Cauza Caracas împotriva României
4. - Regulament
privind modificarea si completarea Regulamentului Băncii Nationale a
României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si
constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de
credit, cu modificările si completările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind suspendarea, la cerere, din functia publică de subprefect al
judetului Mehedinti
Având în vedere prevederile art. 82 alin. (2) din Legea
nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Domnul Săceanu Constantin se
suspendă, la cerere, din functia publică de subprefect al judetului
Mehedinti pe o perioadă de 2 ani.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti, 14 martie 2007.
Nr. 255.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Finantelor Publice - Agentia Natională de
Administrare Fiscală - Autoritatea Natională a Vămilor -
Directia Regională Vamală Craiova în domeniul public al municipiului
Craiova si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Craiova, judetul
Dolj
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea
nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea unui imobil, compus
din constructie si terenul aferent, având datele de identificare prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din
domeniul public al statului si din administrarea Ministerului Finantelor
Publice - Agentia Natională de Administrare Fiscală - Autoritatea
Natională a Vămilor - Directia Regională Vamală Craiova în
domeniul public al municipiului Craiova si în administrarea Consiliului
Local al Municipiului Craiova, judetul Dolj.
Art.
2. - Predarea-preluarea imobilului prevăzut la art. 1 se face pe bază
de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 14 martie 2007.
Nr. 256.
ANEXA
ale imobilului care se transmite din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Finantelor Publice -
Agentia Natională de Administrare Fiscală -
Autoritatea Natională a Vămilor - Directia Regională Vamală
Craiova
în domeniul public al municipiului Craiova si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Craiova, judetul Dolj
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Codul de clasificare si numărul de inventar atribuit de M.F.P. |
Municipiul Craiova, str. Simion Bărnutiu nr. 36,
judetul Dolj |
Statul român, Ministerul Finantelor Publice - Agentia
Natională de Administrare Fiscală - Autoritatea Natională a
Vămilor - Directia Regională Vamală Craiova |
Municipiul Craiova, Consiliul Local al Municipiului
Craiova |
Clădire parter: Suprafata construită = 291,2 m2 Suprafata
terenului = 100 m2 Total suprafată teren = 391,2 m2 Valoarea
de inventar = 456.656,55 lei |
Nr. M.F.P. 145.256 Cod de clasificare 8.29.06 |
]GUVERNUL ROMÂNIEI
privind darea unor imobile, proprietate publică a statului, în
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor, pentru Unitatea
Specială de Aviatie
în temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă darea în administrarea
Ministerului Administratiei si Internelor, pentru Unitatea Specială de
Aviatie, a unor imobile - terenuri - situate în municipiul Cluj-Napoca, str.
Traian Vuia nr. 149-151, judetul Cluj, trecute în domeniul public al statului
din domeniul public al judetului Cluj, prin Hotărârea Consiliului Judetean
Cluj nr. 255/2005.
(2) Datele de identificare ale imobilelor prevăzute
la alin. (1) sunt cuprinse în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilelor transmise
potrivit prevederilor art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între
părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 14 martie 2007.
Nr. 257.
ANEXA
ale imobilelor, proprietate publică a statului, care
se transmit în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor,
pentru Unitatea Specială de Aviatie
Denumirea si adresa terenului care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite terenul |
Persoana juridică la care se transmite terenul |
Caracteristicile tehnice ale terenului care se
transmite |
Municipiul Cluj-Napoca, str. Traian Vuia nr. 149-151, judetul Cluj |
Judetul Cluj |
Statul român, în administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor, pentru Unitatea Specială de Aviatie |
- suprafata = 28.440,89 m2, cu nr. cadastral
1.786/2 |
Municipiul Cluj-Napoca, str. Traian Vuia nr. 149-151, judetul Cluj |
Judetul Cluj |
Statul român, în administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor, pentru Unitatea Specială de Aviatie |
- suprafata = 1.904,17 m2, cu nr. cadastral
1.786/3 |
privind încadrarea în categoria functională a drumurilor judetene a
unui drum comunal
situat în judetul Galati
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 12 si 13 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997
privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă încadrarea în categoria
functională a drumurilor judetene a unui drum comunal situat în judetul
Galati, conform anexei care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Anexele nr. 2 si 3 la Hotărârea Guvernului
nr. 540/2000 privind aprobarea încadrării în categorii functionale a
drumurilor publice si a drumurilor de utilitate privată deschise
circulatiei publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 338 si 338 bis din 20
iulie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se
completează în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul delegat pentru lucrări publice
si amenajarea teritoriului,
László Borbély
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 14 martie 2007.
Nr. 259.
ANEXĂ
ale drumului comunal situat în judetul Galati, care se
încadrează în categoria functională a drumurilor judetene
Indicativul vechi |
Traseul drumului |
Pozitiile kilometrice |
Lungimea - km - |
Indicativul nou |
DC 73 |
Nicoresti-Fântâni-Poiana- Visina-Buciumeni |
0+000-13+500 |
13,50 |
DJ 252 I |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR
SI TURISMULUI
privind aprobarea Instructiunilor pentru diagnoza căii si liniei de
contact
efectuată cu automotorul TMC
În temeiul prevederilor art. 4 lit. e) ultima
liniută din Regulamentul de organizare si functionare a Autoritătii
Feroviare Române - AFER, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998
privind organizarea si functionarea Autoritătii Feroviare Române - AFER, cu
modificările si completările ulterioare, si ale art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Instructiunile pentru diagnoza caii
si liniei de contact efectuată cu automotorul TMC, prevăzute în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile prezentului ordin se aplică
Companiei Nationale de Căi Ferate „C.F.R.” - S.A., în calitate de
administrator al infrastructurii feroviare, Societătii Comerciale
„Electrificare C.F.R.” - S.A., în calitate de operator economic care
asigură întretinerea, repararea si exploatarea instalatiilor feroviare de
electrificare, Societătii Comerciale „Informatică Feroviară” -
S.A., în calitate de operator economic care gestionează datele rezultate
în urma măsurărilor, gestionarilor de infrastructură
feroviară neinteroperabilă si operatorilor economici care detin
si/sau utilizează asemenea utilaje în activitatea de întretinere si
reparatie a infrastructurii feroviare.
Art. 3. - Compania Natională de Căi Ferate
„C.F.R.” - S.A., Societatea Comercială „Electrificare C.F.R.” - S.A. si Societatea
Comercială „Informatică Feroviară” - S.A., precum si gestionarii
de infrastructură feroviară neinteroperabilă si operatorii
economici care detin si/sau utilizează asemenea utilaje vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin intră în vigoare în
termen de 90 de zile de la data publicării.
(2) Până la data intrării în vigoare a
prezentului ordin, conducerea persoanelor juridice prevăzute la art. 2 va
asigura, conform prevederilor în vigoare, instruirea si verificarea
profesională a personalului cu atributii în aplicarea instructiunilor
prevăzute la art. 1.
(3) Compania Natională de Căi Ferate „C.F.R.” -
S.A. va edita si pune la dispozitia celor interesati instructiunile
prevăzute la art. 1.
Art. 5. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin
atrage răspunderea juridică, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Constantin Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti, 27 noiembrie 2006.
Nr. 2.256.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 189 bis în afara
abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu
publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
pentru aprobarea Normelor de aplicare a programelor de
restructurare/reconversie
a plantatiilor viticole, pentru campaniile 2006-2007 si 2007-2008, derulate
cu sprijin comunitar
Având în vedere:
- prevederile art. 13 din Legea nr. 244/2002 a viei si
vinului în sistemul organizării comune a pietei vitivinicole, cu
modificările si completările ulterioare;
- prevederile art. 111 lit. k) din Normele metodologice
de aplicare a Legii viei si vinului în sistemul organizării comune a
pietei vitivinicole, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.134/2002, cu
modificările si completările ulterioare;
- prevederile art. 8 din Hotărârea Guvernului nr.
1.432/2005 privind măsurile si instrumentele de reglementare a filierei
vitivinicole;
- prevederile cap. III „Restructurarea si Reconversia”,
art. 11-15, din Regulamentul Consiliuluu(CE) nr. 1.493/1999 privind organizarea
comună a pietei vitivinicole;
- prevederile cap. IV „Restructurare si Reconversie”, art. 12-18, din
Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.227/2000 privind stabilirea unor reguli
detaliate de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.493/1999 privind
organizarea comună a pietei vitivinicole, cu privire la potentialul de
productie,
văzând Referatul de aprobare nr. 15 din 11 ianuarie
2007,
în temeiul art. 9 alin. (6) din Hotărârea Guvernului
nr. 155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de aplicare a
programelor de restructurare/reconversie a plantatiilor viticole, pentru
campaniile 2006-2007 si 2007-2008, derulate cu sprijin comunitar,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin creează cadrul necesar
aplicării directe a prevederilor Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.493/1999
privind organizarea comună a pietei vitivinicole, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. 143 din 16 iunie 2000, si a prevederilor
Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.227/2000 privind stabilirea unor reguli
detaliate de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.493/1999 privind
organizarea comună a pietei vitivinicole, cu privire la potentialul de
productie, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 173 din 27
iunie 2001.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale,
Dan Stefan Motreanu
Bucuresti, 15 martie 2007.
Nr. 211.
ANEXĂ
NORME
de aplicare a programelor de restructurare/reconversie a
plantatiilor viticole, pentru campaniile
2006-2007 si 2007-2008, derulate cu sprijin comunitar
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Programele de reconversie/restructurare reprezintă
ansamblul de măsuri eligibile care prin realizarea lor conduc la adaptarea
productiei la cerintele pietei.
1.1. Programele din cadrul
restructurării/reconversiei plantatiilor viticole sunt:
a) reconversia prin plantare pe acelasi amplasament ori
pe altă parcelă echivalentă ca suprafată ide
vită-de-vie pentru struguri de vin cu soiurile prevăzute în anexa nr.
3 la prezentele norme;
b) reamplasarea parcelelor situate în conditii
nefavorabile pe alte amplasamente, care oferă conditii climatice si
pedologice favorabile la nivelul aceleiasi suprafete;
c) modernizarea formei de conducere, a sistemului de
sustinere si palisaj în plantatiile viticole, prin:
(i) instalarea/înlocuirea sistemului de sustinere;
(ii) modificarea distantelor de plantare între rânduri în
vederea mecanizării; (iii) modernizarea formei de conducere a vitei-de-vie
prin trecerea de la cultura joasă la cultura semiînaltă si
înaltă în vederea optimizării lucrărilor mecanizate.
1.2. Sumele forfetare care se acordă ca sprijin
financiar pentru fiecare măsură eligibilă din programul de
restructurare/reconversie sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele
norme.
1.3. De sprijinul financiar pentru îndeplinirea
programelor cuprinse la pct. 1.1 beneficiază solicitantii, persoane fizice
sau juridice înscrise în Registrul plantatiilor viticole si în Registrul
fermelor, care utilizează următoarele drepturi de plantare/replantare:
- drepturi de plantare provenind de pe o rezervă;
- drepturi de replantare individuale;
- drepturi de replantare rezultate în urma
defrisării în cadrul planului individual.
1.4. Lucrările de executie în cadrul programelor de
restructurare/reconversie sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele
norme.
1.5. Programele prevăzute la pct. 1.1 nu se
aplică plantatiilor viticole în următoarele cazuri:
1.5.1. plantatiilor viticole cu soiuri de vin care au
ajuns la finalul ciclului lor natural de productie;
1.5.2. plantatiilor viticole cu soiuri pentru struguri de
masă;
1.5.3. plantatiilor viticole cu hibrizi direct
producători interzisi;
1.5.4. plantatiilor viticole care au beneficiat de
fonduri provenite din proiecte comunitare pentru înfiintare,
restructurare/reconversie în ultimele zece campanii viticole.
1.6. Amplasarea în conditii nefavorabile a parcelelor
viticole se referă la acele parcele afectate de: inundatii, apă
freatică la suprafată, soluri cu grad de sărăturare ridicat
sau compozitie fizico-mecanică nefavorabilă; se consideră cu
amplasare nefavorabilă si plantatiile situate în zonele supuse brumelor si
îngheturilor târzii de primăvară sau care se manifestă timpuriu
toamna, precum si parcelele pe care se constată alunecări de teren,
plantate pe terase situate pe versanti care nu mai pot fi reamenajate si care
au o expozitie necorespunzătoare.
1.7. Acordarea sprijinului financiar pentru
restructurare/ reconversie necesită elaborarea de către solicitanti a
unui plan individual care contine un singur program de
restructurare/reconversie prevăzut la pct. 1.1, compus din una sau mai
multe măsuri eligibile care trebuie să îndeplinească
următoarele cerinte:
a) termenul de executare a planului individual pentru
fiecare program este de maximum 3 campanii viticole de la aprobare, cu exceptia
reconversiei varietale prin defrisare si replantarea pe acelasi amplasament,
care poate fi de până la 5 campanii;
b) termenul de executare a planului individual pentru
fiecare program pentru care solicitantul beneficiază de plată în
avans este de maximum două campanii viticole de la acordarea avansului,
conform RCEE nr. 2220/1985.
c) suprafata minimă a planului individual este de
0,30 ha;
d) suprafata minimă a parcelei pentru restructurare/
reconversie este de 0,30 ha;
e) suprafata minimă a parcelei rezultată
după restructurare/reconversie este de 0,30 ha;
f) suprafata maximă posibilă pentru
restructurare/ reconversie pe an si solicitant este de 150 ha;
g) soiurile de struguri pentru vin folosite la plantare
sau realtoire să fie în conformitate cu anexa nr. 3 la prezentele norme;
h) materialul săditor folosit să fie din
categoria biologică admisă de legislatia în vigoare pentru
înfiintări de plantatii viticole;
i) măsurile eligibile prevăzute în anexa nr. 1
la prezentele norme, care prin executarea lor să conducă la
finalizarea planului aprobat.
CAPITOLUL II
Planurile individuale
2.1. Planul individual contine următoarele
documente:
a) dovada că plantatia respectivă este
înscrisă în Registrul plantatiilor viticole si în Registrul fermelor;
b) memoriu justificativ care cuprinde: localizarea,
identificarea persoanei fizice/juridice, scurtă descriere a situatiei
plantatiei viticole (vârstă, suprafată, parcele, soiuri, număr
butuci, productii medii la hectar, forma de conducere, sistem de sustinere);
c) copie plan cadastral sau schită la scară a
parcelelor initiale si finale, după caz;
d) copie certificată „conform cu originalul”
după titlul de proprietate, contract arendă, contract concesionare,
contract închiriere sau altele asemenea, după caz;
e) acordul scris al proprietarilor pentru restructurarea/
reconversia parcelei/parcelelor viticole (sau acest acord să fie
prevăzut în contracte de arendă, concesiune, închiriere sau altele
asemenea);
f) declaratie pe propria răspundere, din care
să reiasă faptul că parcela supusă
restructurării/reconversiei nu face obiectul vreunui litigiu;
g) situatie cu prezentarea măsurilor eligibile de
efectuat în cadrul planului;
h) graficul de executie pentru fiecare lucrare/actiune,
pe fiecare exercitiu financiar;
i) copie „conform cu originalul” după documentele
care privesc drepturile de plantare/replantare, dacă este cazul;
j) copie după declaratia de defrisare, autorizatia
de plantare si altele asemenea, după caz, conform legislatiei în vigoare;
k) pentru programul prevăzut la pct. 1.1 lit. b) se
va depune un studiu comparativ al conditiilor pedoecoclimatice între vechiul
amplasament si noua locatie, întocmit de persoane fizice/juridice autorizate;
l)
ultima declaratie de
recoltă pentru parcela supusă programului de
restructurare/reconversie, acolo unde este cazul;
m) declaratie pe propria răspundere a solicitantului
prin care se angajează să execute în totalitate măsurile
prevăzute în planul., depus.
2.2. în vederea aprobării, datele-limită pentru
depunerea planurilor individuale la directiile pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti sunt:
I.
30 aprilie 2007, pentru
campania viticolă 2006-2007;
II.
30 iunie 2007, pentru
campania viticolă 2007-2008.
2.3. Aprobarea prevăzută la pct. 2.2 se
acordă numai în baza verificării conformitătii documentatiei si
ulterior efectuării controlului în teren de către o comisie
formată din:
a) inspectorul tehnic vitivinicol din judet;
b) inspectorul teritorial al Oficiului National al
Denumirilor de Origine pentru Vinuri si alte Produse Vitivinicole, denumit în
continuare O.N.D.O.V.;
c) reprezentantul directiei pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene sau a municipiului Bucuresti, desemnat pentru
gestionarea Registrului Plantatiilor Viticole;
2.3.1. Hotărârea de aprobare a planului se
comunică solicitantilor, în scris, în termen de 15 zile de la depunerea
planului.
2.3.2. Planurile individuale aprobate de directiile
pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a municipiului
Bucuresti pe baza raportului întocmit de comisia prevăzută la pct.
2.3 sunt centralizate si transmise la Ministerul Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale pentru întocmirea planului national.
2.4. Solicitantii sprijinului financiar ale căror
planuri individuale nu au fost aprobate pot depune contestatii în termen de 10
zile de la comunicarea respingerii cererii la sediul directiilor pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a municipiului
Bucuresti. Comisia trebuie să motiveze decizia de a nu acorda aprobarea.
2.5. Comisia de solutionare a contestatiilor, alta decât
cea prevăzută la pct. 2.3, formată din 3 reprezentanti ai
directiei pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a
municipiului Bucuresti, stabilită prin decizia directorului executiv,
solutionează contestatiile în termen de 7 zile de la data depunerii,
comunicând fn scris solicitantilor hotărârea comisiei.
2.6. Planurile individuale, cu aprobarea
prevăzută la pct. 2.2, însotite de cererea-tip de ajutor si de
documentul de identitate financiară a solicitantului, se depun de
către solicitanti în vederea analizării la sucursalele judetene sau a
municipiului Bucuresti ale Agentiei de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, denumită în continuare A.P.I.A.
2.6.1. A.P.I.A. va anunta solicitantul în termen de 7
zile dacă cererea de ajutor a fost acceptată sau, respectiv, în cazul
unei documentatii incomplete, în vederea completării dosarului.
Solicitantul trebuie să completeze documentatia cel mai târziu până
la data de 31 mai 2007 pentru campania 2006-2007, respectiv 30 septembrie 2007
pentru campania 2007-2008.
2.7. Receptia măsurilor eligibile, cantitativă
si calitativă, pentru programul prevăzut în planul individual se face
până la data de 15 iunie 2007 pentru măsurile realizate în cursul
campaniei viticole 2006-2007, respectiv 1 noiembrie 2007 - 15 iunie 2008 pentru
campania viticolă 2007-2008, de către Inspectia de Stat pentru
Controlul Tehnic Vitivinicol, denumită în continuare I.S.C.T.V., în
calitate de organism delegat de A.P.I.A.; pentru receptia măsurilor
eligibile prevăzute în plan, solicitantul de sprijin trebuie să
prezinte la I.S.C.T.V. declaratia de finalizare a măsurilor eligibile.
2.8. După receptia fiecărei măsuri
prevăzute la pct. 2.7 se face completarea dosarului depus la sucursalele
judetene ale A.P.I.A. cu declaratia de finalizare a măsurii si
procesul-verbal de receptie finală întocmit de I.S.C.T.V., în vederea
instrumentării ulterioare a dosarului de către A.P.I.A.
CAPITOLUL III
Acordarea sprijinului financiar din fonduri comunitare
3.1. Pentru măsurile eligibile în cadrul planului
individual aprobat de restructurare/reconversie se acordă un sprijin
financiar în sumă forfetară, care provine din fondurile europene de
garantare agricolă - F.E.G.A., în conformitate cu art. 14 din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 1493/1999 privind organizarea comună a pietei
vitivinicole si art. 17 din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1227/2000 privind
stabilirea unor reguli detaliate de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE)
nr. 1493/1999 privind organizarea comună a pietei vitivinicole, cu privire
la potentialul de productie.
La sprijinul acordat solicitantilor se adaugă si
indemnizatia privind pierderile de venituri, care se acordă începând cu
campania viticolă 2007-2008.
3.2. Pentru ca fiecare solicitant să poată
primi sprijinul financiar prevăzut în cursul exercitiului financiar
F.E.G.A., până la 30 iunie anul următor, trebuie îndeplinite
două conditii:
a) planul individual de restructurare/reconversie să
aibă aprobarea prevăzută la cap. II pct. 2.2, iar dosarele pentru solicitarea sprijinului
să fie înregistrate la sucursalele judetene A.P.I.A. sau a municipiului
Bucuresti;
b) măsurile eligibile din cadrul planului individual
să fie realizate în termen, comunicate de solicitant printr-o declaratie
de finalizare a măsurii eligibile si receptionate conform
procesului-verbal de receptie calitativa si cantitativă încheiat de
I.S.C.T.V.
3.2.1. Măsurile finalizate din cadrul planurilor
individuale au prioritate la plată fată de măsurile a căror
plată se solicită în avans. A.P.I.A. va achita sprijinul financiar
acordat solicitantilor, în ordinea depunerii dosarelor.
3.3. Cererea/formularul-tip privind sprijinul pentru
restructurare/reconversie se întocmeste pentru fiecare măsură
eligibilă din cadrul planurilor individuale aprobate în cadrul aceluiasi
exercitiu financiar si se distribuie gratuit solicitantilor prin sucursalele
judetene si centrele locale ale A.P.I.A. sau a municipiului Bucuresti.
3.4. Dacă în cadrul verificării se
constată că măsura care a figurat în cererea de sprijin nu este
executată în întregime, dar este de cel putin 80% din totalul suprafetei
respective, în termen, ajutorul este virat după scăderea unei sume egale
cu dublul ajutorului suplimentar aferent suprafetei nerealizate.
3.4.1. Dacă se constată că solicitantul a
realizat mai putin de 80% din suprafata supusă măsurii eligibile,
fără a beneficia de avans, A.P.I.A. nu va plăti sprijinul
solicitat.
3.5. Dacă solicitantul declară că
păstrează parcela de pe vechiul amplasament timp de 3 campanii, în
paralel cu realizarea programului de restructurare/reconversie pe noul
amplasament, nu va beneficia de indemnizatia privind pierderea de venituri si
se va angaja să efectueze actiunea de defrisare până la încheierea
celei de a treia campanii viticole.
3.6. Plata sprijinului financiar către solicitant se
poate face si în avans, începând cu anul viticol 2007-2008, dacă:
a) se solicită, în baza planului aprobat, înainte de
executarea măsurii;
b) măsura este eligibilă si executia acesteia
să fi început deja;
c) solicitantul a constituit o garantie constând într-o
sumă egală cu 120% din avansul financiar solicitat pentru fiecare
măsură din cadrul programului de reconversie/restructurare, conform
Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 1227/2000.
3.6.1. Cererea pentru acordarea sprijinului în avans va
fi solutionată de către A.P.I.A. în termen de 30 de zile.
3.6.2. În cazul în care solicitantul renuntă la
cererea sa, cu privire la plata avansului, înainte de a se aproba cererea,
A.P.I.A. va elibera 95% din suma constituită ca garantie, conform pct. 3.6
lit. c).
3.6.3.
În cazul în care solicitantul renuntă la cererea sa, cu privire la plata
avansului, după aprobarea cererii, A.P.I.A. va elibera 90% din suma
constituită ca garantie, conform pct. 3.6 lit. c), numai după ce
solicitantul va rambursa avansul, în cazul în care i-a fost deja virat.
3.6.4. Dacă se constată că solicitantul a
realizat mai putin de 80% din măsurile eligibile cuprinse în cadrul
planului individual, a cărei plată a solicitat-o în avans, A.P.I.A.
va retine garantia prevăzută la pct. 3.6 lit. c).
3.6.5. Dacă se constată că solicitantul a
realizat cel putin 80% din măsurile eligibile cuprinse în cadrul planului
individual, a cărei plată a primit-o în avans, A.P.I.A. va elibera
garantia prevăzută la pct. 3.6 lit. c) numai după ce va retine
dublul sumei care constituie contravaloarea măsurilor nerealizate din
cadrul planului individual.
3.7.
În cazul acordării avansului, garantia prevăzută la pct. 3.6 lit.
c) se eliberează de către A.P.I.A., la cererea beneficiarului de
avans, numai pe baza declaratiei de finalizare a măsurii si a
procesului-verbal de receptie cantitativă emis de I.S.C.T.V.
3.8. Î vederea întocmirii conforme a procesului-verbal de
receptie cantitativă si calitativă solicitantul va pune la dispozitie
I.S.C.T.V. toate documentele necesare din care să rezulte executarea
corespunzătoare a tuturor actiunilor tehnice cuprinse în cadrul
fiecărei măsuri eligibile, conform planului individual aprobat.
3.9. Plata sprijinului comunitar pentru campania
viticolă 2006-2007 se face în lei, la cursul de schimb din data de 1 iulie
2006 si, respectiv, din data de 1 iulie 2007 pentru campania 2007-2008,
publicat în Banca Centrală Europeană conform Regulamentului Comisiei
(CE) nr. 1913/2006 continând modalitătile de aplicare a regimului
agromonetar al euro în sectorul agricol si care modifica anumite regulamente.
3.10. Plata fiecărei măsuri eligibile se face
în cadrul exercitiului financiar în care a fost finalizată, pe baza
declaratiei de finalizare a măsurii si a procesului-verbal de receptie
cantitativă si calitativă întocmit în urma verificărilor pe
teren de către I.S.C.T.V.
3.11. Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentele norme.
PROGRAM |
TIPUL DE DREPT |
MASURI ELIGIBILE |
MATERIAL SÂDITOR |
SPRIJIN FINANCIAR /HA -SUMA FORFETARA- |
INDEMNIZATIE PENTRU PIERDERI DE VENITURI /HA |
Reconversia soiurilor |
- drepturi de plantare provenind de pe o rezervă |
Proiectare, cartare agrochlmică si
pedologlcă, fertilizare cu îngrăsăminte de bază,
pregătirea terenului inclusiv dezinsectia |
- |
2.625 € |
- |
Plantare, instalarea tutorilor în vederea formarii
tulpinii, material săditor |
Vite altoite certificate |
5.775 € |
|
||
Vite altoite standard |
5.025 € |
- |
|||
Instalare sistem de sustinere, conducere si palisaj |
- |
3.750 € |
|
||
- drepturi de replantare individuale |
Proiectare, cartare agrochlmică si
pedologică, fertilizare cu îngrăsăminte de bază,
pregătirea terenului inclusiv dezinsectia |
- |
2.625 € |
- |
|
Plantare, Instalarea tutorilor în vederea formării
tulpinii, material săditor |
Vite altoite certificate |
5.775 € |
|
||
Vite altoite standard |
5.025 € |
- |
|||
Instalare sistem de sustinere, conducere si palisaj |
- |
3.750 € |
|
||
- drepturi de replantare rezultate în urma defrisării în cadrul planului individual |
Proiectare, defrisare, cartare agrochimică si
pedologică, fertilizare cu îngrăsăminte de bază,
pregătirea terenului inclusiv dezinsectia Plantare, instalarea tutorilor în vederea formării
tulpinii, material săditor |
- |
3.000 € |
1.800C (600 € x 3 campanii) |
|
Vite altoite certificate |
5.775 € |
|
|||
Vite altoite standard |
5.025 € |
|
|||
Instalare sistem de sustinere, conducere si palisaj |
- |
3.750 € |
|
||
Reamplasarea
parcelelor |
- drepturi de plantare provenind de pe o rezervă |
Proiectare, cartare agrochimică si
pedologică, fertilizare cu îngrăsăminte de bază,
pregătirea terenului inclusiv dezinsectia |
- |
2.625 € |
- |
Plantare, instalarea tutorilor în vederea formării
tulpinii, material săditor |
Vite altoite certificate |
5.775 € |
|
||
Vite altoite standard |
5.025 € |
- |
|||
Instalare sistem de sustinere, conducere si palisaj |
- |
3.750 € |
|
||
- drepturi de replantare individuale |
Proiectare, cartare agrochimică si
pedologică, fertilizare cu îngrăsăminte de bază,
pregătirea terenului inclusiv dezinsectia |
- |
2.625 € |
- |
|
Plantare, instalarea tutorilor în vederea formării
tulpinii, material săditor |
Vite altoite certificate |
5.775€ |
|
||
Vite altoite standard |
5.025 € |
• |
|||
Instalare sistem de sustinere, conducere si palisaj |
- |
3.750 € |
|
||
- drepturi de replantare rezultate în urma defrisării în cadrul planului individual |
Proiectare, defrisare, cartare agrochimică si
pedologică, fertilizare cu îngrăsăminte de bază,
pregătirea terenului inclusiv dezinsectia |
- |
3.000 € |
1.800C (600 6x3 campanii) |
|
Plantare, instalarea tutorilor în vederea formării
tulpinii, material săditor |
Vite altoite certificate |
5.775 € |
|
||
Vite altoite standard |
5.025 € |
|
|||
Instalare sistem de sustinere, conducere si palisaj |
- |
3.750 € |
|
||
Modernizarea |
|
Proiectare, instalarea/înlocuirea sistemului de
sustinere, conducere si palisaj |
- |
3.975 € |
- |
Modificarea distantelor de plantare între rânduri în
vederea mecanizării |
- |
1.500 € |
- |
||
Modernizarea formei de conducere a vitei de vie prin trecerea
de la cultura joasă la cultura semiînaltă si înaltă în vederea
optimizării lucrărilor mecanizate |
- |
2.025€ |
1.200€ (600 € x 2 campanii) |
la norme
|
LUCRĂRI DE EXECUTIE |
PROGRAME RECONVERSIE/ RESTRUCTURARE |
|||||||
Reconversla soiurilor |
Reamplasarea parcelelor |
Modernizarea |
|||||||
- drepturi de plantare provenind de pe o rezervă ; - drepturi de replantare individuale |
- drepturi de replantare
rezultate în urma defrisării în cadrul planului
individual |
- drepturi de plantare provenind de pe o rezervă; - drepturi de replantare individuale |
- drepturi de replantare
rezultate în urma defrisării în cadrul planului
individual |
Modificarea distantelor de plantare între rânduri, în vederea mecanizării |
Modernizarea formei de conducere a vitei de vie prin trecerea de la cultură
joasă la
cultura semiînaltă
sl
înaltă, în iederea optimizării lucrărilor mecanizate |
Instalarea/înlocuirea sistemului de sustinere |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 |
Proiectare plantatii de vii |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
2 |
Cartare agrochimică si pedologică |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
- |
|
3 |
Fertilizare cu îngrăsăminte de bază |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
- |
|
4 |
Pregătirea terenului, inclusiv dezinsectia |
X |
X |
X |
X |
- |
- |
- |
|
5 |
Plantare (densitate medie de 4000 vite/ha) |
X |
X |
X |
X |
- |
- |
- |
|
6 |
Material săditor |
Certificat |
X |
X |
X |
X |
- |
- |
- |
Standard |
X |
X |
X |
X |
- |
- |
- |
||
7 |
Defrisare |
- |
X |
- |
X |
X |
- |
- |
|
8 |
Sistem de sustinere, conducere si palisaj |
X |
X |
X |
X |
- |
- |
X |
|
9 |
Instalarea tutorilor în vederea formării tulpinii |
X |
X |
X |
X |
- |
X |
- |
|
10 |
Indemnizatia pentru pierderi de venituri |
- |
X (3 campanii) |
- |
X (3 campanii) |
- |
X (2 campanii) |
- |
soiurilor de vin eligibile pentru realizarea programelor de
reconversie/restructurare
NR. CRT. |
REGIUNEA VITICOLĂ |
SOIURI ALBE |
SOIURI ROSII |
SOIURI AROMATE |
1. |
Podisul Transilvaniei |
Chardonnay, Fetească albă, Fetească
regală, Riesling, Sauvignon, Traminerroz, Pinot gris |
Pinot noir |
Muscat Ottonel |
2. |
Dealurile Moldovei |
Grasă de Cotnari, Frâncusă, Fetească
albă, Sauvignon, Traminer roz, Aligoté, Galbenă de Odobesti,
Crâmposie selectionată, Fetească regală, Riesling, Chardonnay,
Zghlhară de Husi |
Băbească neagră, Cabernet Sauvignon,
Fetească neagră, Merlot, Pinot noir |
Tămâioasă românească, Busuioacă de
Bohotin, Muscat Ottonel, Sarba |
3- |
Dealurile Munteniei si Olteniei |
Chardonnay, Fetească albă, Fetească
regală, Riesling, Sauvignon, Crâmposie selectionată, Pinot gris |
Cabernet Sauvignon, Fetească neagră, Merlot,
Pinot noir, Burgund mare, Negru de Drăgăsani, Novac |
Muscat Ottonel, Negru aromat, Tămâioasă
românească, Busuioacă de Bohotin |
4. |
Banat |
Chardonnay, Fetească albă, Fetească
regală, Riesling, Sauvignon, Pinot gris |
Cabernet Sauvignon, Fetească neagră, Merlot,
Pinot noir, Burgund mare |
Muscat Ottonel |
5. |
Crisana si Maramures |
Fetească regală, Furmint, Mustoasă de
Măderat, Riesling, Sauvignon, Traminer roz, Pinot gris |
Cabernet Sauvignon, Cadarcă, Fetească
neagră, Merlot, Pinot noir, Burgund mare |
Muscat Ottonel, Tămâioasă românească |
6. |
Colinele Dobrogei |
Chardonnay, Fetească albă, Fetească regală, Riesling, Sauvignon, Crâmposie
selectionată, Pinot gris, Aligoté |
Cabernet sauvignon, Fetească neagră, Merlot,
Pinot noir |
Tămâioasă românească, Muscat Ottonel |
7. |
Terasele Dunării |
Chardonnay, Fetească albă, Fetească
regală, Riesling, Sauvignon, Pinot gris |
Burgund mare, Cabernet sauvignon, Merlot, Pinot Noir,
Fetească neagră |
- |
8- |
Nisipuri si alte terenuri favorabile din sudul
tării |
Fetească regală, Riesling, Aligoté, |
Cabernet Sauvignon, Fetească neagră, Pandur |
- |
ACTE ALE CURTII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI
CURTEA EUROPEANĂ A DREPTURILOR OMULUI
în Cauza Caracas împotriva României
(Cererea nr. 78.037/01)
în Cauza Caracas împotriva României,
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Sectia a
III-a), statuând în cadrul unei camere formate din: domnii B.M. Zupancic,
presedinte, J. Hedigan, L. Caflisch, C. Bîrsan, V. Zagrebelsky, doamna A. Gyulumyan, David Thor Bjorgvisson,
judecători, si V. Berger, grefier de sectie,
după ce a deliberat în Camera de consiliu la data de
8 iunie 2006, pronuntă următoarea hotărâre, adoptată la
aceeasi dată:
1. La originea cauzei se află o cerere (nr.
78.037/01) îndreptată împotriva României de către trei cetăteni
ai acestui stat, doamnele Eufrosina Caracas si Victoria Cristina Caracas si
domnul Dimitrie Victor Caracas (reclamantii), care au sesizat Curtea la
data de 17 aprilie 1999, în conformitate cu art. 34 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale (Conventia).
2. Reclamantii,
care au beneficiat de asistentă juridică, sunt reprezentati de doamna
Eugenia Crângariu, avocat în Baroul Bucuresti. Guvernul român (Guvernul) este
reprezentat de agentul său, doamna B. Ramascanu, din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe.
3. Reclamantii arată, în principal, că
respingerea de către Curtea de Apel Bucuresti, la data de 20 octombrie
1998, a celei de-a doua actiuni în revendicare pe care au formulat-o a
nesocotit dreptul lor de acces la instantă garantat de art. 6 alin. 1 din
Conventie. în plus, se plâng că această hotărâre a adus atingere
dreptului lor la respectarea bunurilor, astfel cum este recunoscut de art. 1
din Primul Protocol.
4. Cererea a fost atribuită Sectiei a III-a a
Curtii (art. 52 alin. 1 din Regulament). în cadrul acesteia, camera
însărcinată cu solutionarea cauzei (art. 27 alin. 1 din Conventie) a
fost constituită conform art. 26 alin. 1 din Regulament.
5. Prin decizia din data de 1 septembrie 2005, Curtea a
declarat cererea admisibilă, unind cu fondul exceptia Guvernului în ceea
ce priveste competenta Curtii ratione materiae pentru a examina cererea
sub aspectul art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie.
I.
Circumstantele cauzei
6. Reclamantii, membri ai aceleiasi familii, sunt
născuti în 1915, 1947 si, respectiv, 1943 si locuiesc în Bucuresti. Prin
scrisoarea din data de 4 martie 2004, ultimii doi reclamanti au informat Curtea
că mama lor, Eufrosina Caracas, a decedat la data de 22 octombrie 2001 si
că sunt unicii mostenitori.
7. În 1950, în temeiul Decretului de nationalizare nr.
92/1950, imobilul situat în Bucuresti, str. Romniceanu nr. 26, proprietatea lui
B.V., a trecut în proprietatea statului.
8. B.V. a decedat în 1962 si a lăsat prin testament
bunurile sale, inclusiv imobilul mentionat mai sus, primelor două
reclamante si lui C.F.
A. Prima actiune în revendicare
9. La data de 29 noiembrie 1993, primele două
reclamante si C.F., în calitate de mostenitori ai lui B.V., au introdus o
actiune în revendicarea imobilului în litigiu împotriva Consiliului Local al
Municipiului Bucuresti si împotriva societătii H., administratorul
imobilului. Ele au arătat că, în temeiul Decretului nr. 92/1950, bunurile
pensionarilor nu puteau fi nationalizate, iar B.V. era pensionară la
momentul nationalizării imobilului.
10. Prin sentinta civilă din data de 7 aprilie 1994,
Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti le-a dat câstig de cauză si a
obligat pârâtele să pună în posesia imobilului pe reclamante si pe
C.F.
11. În apelul Consiliului Local, Tribunalul Bucuresti a
anulat sentinta, cu motivarea că lipsea semnătura unui judecător
de pe dispozitivul hotărârii, si a trimis cauza spre rejudecare în fata
primei instante.
12. Prin sentinta din data de 13 noiembrie 1995,
judecătoria a admis pentru a doua oară actiunea.
13. În apelul Consiliului Local, această
sentintă a fost confirmată prin decizia din data de 7 iunie 1996 a
Tribunalului Bucuresti.
14. Recursul Consiliului Local împotriva hotărârii
din 7 iunie 1996 a fost admis prin hotărârea din data de 14 octombrie 1996
a Curtii de Apel Bucuresti, care a respins actiunea ca inadmisibilă si a
anulat hotărârile precedente. Curtea a motivat hotărârea prin
imposibilitatea revendicării imobilului anterior finalizării
procedurii administrative reglementate de Legea nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute în proprietatea statului.
B. Procedura administrativă de restituire a
imobilului în baza Legii nr. 112/1995
15. La data de 22 iulie 1996, primele două
reclamante, împreună cu C.F., au introdus o cerere de restituire a
imobilului în cauză pe lângă Comisia de aplicare a Legii nr. 112/1995
a sectorului 1 Bucuresti.
16. La data de 4 martie 1998, comisia le-a informat
că cererea a fost trimisă la Comisia municipiului Bucuresti, cu aviz
negativ, cu motivarea că imobilul a fost nationalizat fără titlu
valabil si că Legea nr. 112/1995 nu se aplică decât imobilelor
preluate cu titlu valabil.
17. Comisia municipiului Bucuresti nu a emis nicio
decizie până în prezent.
C. A doua actiune în revendicare
18. La data de 24 octombrie 1996, primele două
reclamante si C.F. au introdus la Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti o
actiune în constatarea ilegalitătii nationalizării imobilului. La
data de 3 martie 1997, si-au precizat actiunea, în sensul că au solicitat
Consiliului Local si societătii H. care administra imobilul punerea în
posesie asupra acestuia.
19. După decesul lui C.F., la data de 8 mai 1997,
mostenitorul acestuia, domnul Dimitrie Victor Caracas, cel de-al treilea
reclamant, a continuat judecata.
20. Prin sentinta din data de 27 octombrie 1997,
judecătoria, apreciind că nationalizarea s-a făcut
fără titlu valabil, a admis actiunea si a obligat pârâtele să îi
pună pe reclamanti în posesie asupra imobilului.
21. Consiliul Local si societatea H. au declarat apel
împotriva sentintei si au ridicat exceptia autoritătii de lucru judecat a
hotărârii din 14 octombrie 1996 a Curtii de Apel Bucuresti, care a respins
prima actiune în revendicare.
22. Prin hotărârea din data de 19 mai 1998,
Tribunalul Bucuresti a admis apelul. A respins actiunea ca inadmisibilă,
pe motiv că un litigiu identic s-a desfăsurat anterior între aceleasi
părti, astfel că există autoritate de lucru judecat a
hotărârii din data de 14 octombrie 1996 a Curtii de Apel Bucuresti.
23. Reclamantii au formulat recurs împotriva acestei
decizii, arătând că nu a existat identitate între cele două
actiuni, deoarece prima actiune a fost o actiune în revendicare, în timp ce a
doua actiune este în principal o actiune în constatarea dreptului lor de
proprietate.
24. La data de 20 octombrie 1998, Curtea de Apel
Bucuresti a confirmat existenta autoritătii de lucru judecat si a respins
recursul, cu motivarea că cele două litigii s-au purtat între
aceleasi părti, au avut acelasi obiect, si anume restituirea imobilului în
litigiu, si s-au întemeiat pe aceleasi dispozitii legale.
D. Cererea de restituire a imobilului în baza Legii nr.
10/2001
25. În aprilie 2001, în temeiul unei legi noi, Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, reclamantii au introdus la
Primăria Municipiului Bucuresti o cerere de restituire a imobilului.
26. În prezent procedura este pe rol.
II.
Drept intern aplicabil
A. Codul civil
27. Art. 1201 dispune:
„Este lucru judecat atunci când a doua cerere în
judecată are acelasi obiect, este întemeiată pe aceeasi cauză si
este între aceleasi părti, făcută de ele si în contra lor în
aceeasi calitate.”
B. Codul de procedură civilă
28. Art. 111 este astfel redactat:
„Partea care are interes poate să facă cerere
pentru constatarea existentei sau neexistentei unui drept. Cererea nu poate fi
primită dacă partea poate cere realizarea dreptului.”
I.
Cu privire la pretinsa
încălcare a art. 6 alin. 1 din Conventie
29. Reclamantii invocă încălcarea dreptului lor
de acces la o instantă, având în vedere respingerea celei de a doua
actiuni în revendicare. Au invocat art. 6 alin. 1 din Conventie, care prevede:
„Orice persoană are dreptul la judecarea [...] de
către o instantă [...], care va decide [...] asupra contestatiilor
sale privind drepturi si obligatii cu caracter civil [...].”
Guvernul admite că reclamantilor li s-a refuzat
dreptul de acces la instantă, dar consideră că, întrucât nu au
precizat circumstantele celei de a doua actiuni si nu au demonstrat diferenta
dintre cele două actiuni, acest refuz le este imputabil.
30. În ceea ce-i priveste pe reclamanti, acestia arată
că a doua actiune viza în principal constatarea ilegalitătii titlului
de proprietate al statului si că respingerea actiunii de către
tribunal si de către Curtea de Apel, pe motiv că există
triplă identitate de părti, obiect si cauză cu prima lor actiune
în revendicare, a fost rezultatul unei erori de drept, în plus, reclamantii
subliniază că nicio decizie nu a fost emisă în procedurile
administrative de restituire întemeiate pe Legea nr. 112/1995 si pe Legea nr.
10/2001.
31. Curtea reaminteste că art. 6 alin. 1
garantează fiecăruia dreptul ca o instantă să ia
cunostintă de orice cerere relativă la drepturi si obligatii cu
caracter civil (Golder împotriva Marii Britanii, Hotărârea din 21
februarie 1975, seria A, n°18, p. 18, paragraful 36).
32. Cu certitudine, dreptul de acces la instantă nu
este absolut. El poate permite limitări admise implicit, deoarece el cere
prin însăsi natura sa o reglementare de către stat. în elaborarea
unei asemenea reglementări statele se bucură de o anumită
marjă de apreciere. Totusi, limitările aduse nu trebuie să
restrângă accesul la instantă acordat individului de o asemenea
manieră încât dreptul să fie încălcat în însăsi substanta
sa. în plus, aceste limitări nu se conciliază cu art. 6 alin. 1 decât
dacă urmăresc un scop legitim si există un raport rezonabil de
proportionalitate între mijloacele folosite si scopul vizat (a se vedea,
printre altele, F.E. împotriva Frantei, Hotărârea din 30 octombrie
1998, Culegere de hotărâri si decizii 1998-VIII, p. 3349, paragraful 44 si
Yagtzilar si altii împotriva Greciei, nt. 41.727/98, paragraful 23, CEDH
2001-XII).
33. În cauză, Curtea constată că
reclamantii au parcurs căile de atac pe care le oferă sistemul
juridic intern, anume o primă actiune în revendicare, urmată de o
actiune în contestarea validitătii titlului de proprietate al statului
care a fost declarată inadmisibilă pe motiv că a existat
autoritate de lucru judecat a hotărârii din 14 octombrie 1996
pronuntată în prima actiune în revendicare.
34. Curtea apreciază, în primul rând că
exceptia autoritătii de lucru judecat urmăreste un scop legitim,
deoarece vizează, fără îndoială, să garanteze
securitatea raporturilor juridice în materie civilă.
35. Aceasta nu satisface neapărat, în sine,
exigentele impuse de art. 6 alin. 1: mai trebuie examinat, în lumina
ansamblului circumstantelor cauzei, dacă modul în care jurisdictiile
nationale au respins a doua actiune a reclamantilor, aplicând dispozitiile
legale privind autoritatea de lucru judecat, a respectat dreptul lor de acces
la instantă, având în vedere principiul preeminentei dreptului într-o
societate democratică (mutatis mutandis, Lungoci împotriva României, nr.
62.710/00, paragraful 37, 26 ianuarie 2006).
36. Curtea observă că părtile au puncte de
vedere divergente în ceea ce priveste aplicarea principiului autoritătii
de lucru judecat: reclamantii sustin că respingerea celei de-a doua
actiuni a fost rezultatul unei erori de drept, în timp ce Guvernul arată
că responsabilitatea respingerii actiunii incumbă reclamantilor, care
nu au precizat circumstantele celei de-a doua actiuni.
37. Curtea nu consideră necesar să rezolve
această controversă. într-adevăr, după introducerea primei
actiuni în revendicare, la 29 noiembrie 1993, cererile formulate de reclamanti,
atât în fata instantelor, cât si în fata autoritătilor administrative, în
vederea obtinerii recunoasterii calitătii lor de proprietari ai imobilului
în litigiu si a restituirii lui nu au făcut niciodată obiectul unei
examinări pe fond.
38. Cu privire la acest aspect, Curtea subliniază
faptul că prima actiune în revendicare a fost declarată
inadmisibilă prin hotărârea definitivă din data de 14 octombrie
1996 a Curtii de Apel Bucuresti, pe motiv că reclamantii nu au parcurs
toate etapele procedurii administrative de restituire a imobilului
prevăzute de Legea nr. 112/1995. Or, cererea de restituire a imobilului pe
cale administrativă a rămas, până în prezent, fără
răspuns din partea comisiei municipale de aplicare a Legii nr. 112/1995.
39. În plus, Curtea observă că cererea de restituire
a imobilului întemeiată pe Legea nr. 10/2001 este încă
nesolutionată de autoritătile administrative.
40. În lumina celor mentionate, Curtea apreciază
că simplul fapt că reclamantii au avut acces la o instantă, dar
numai pentru a-si vedea respinsă ca inadmisibilă a doua actiune în
revendicare, prin jocul dispozitiilor referitoare la autoritatea de lucru
judecat, nu răspunde exigentelor art. 6 alin. 1 din Conventie. Astfel,
Curtea constată că reclamantii au fost lipsiti de orice posibilitate
clară si concretă de acces la instantă care să dispună
asupra cererii de restituire a imobilului în litigiu (mutatis mutandis,
Lungoci împotriva României, paragrafele 42 si 43).
41. Prin urmare, art. 6 alin. 1 din Conventie a fost
încălcat.
II.
Cu privire la pretinsa
încălcare a art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie
42. Reclamantii consideră că nationalizarea
imobilului care le-a fost lăsat mostenire a fost ilegală si că,
în prezent, refuzul de restituire îi privează de dreptul de proprietate
asupra acestui imobil. Ei se consideră victimele încălcării
dreptului lor de proprietate, garantat de art. 1 din Primul Protocol, redactat
astfel:
„Orice persoană fizică sau juridică are
dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de
proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică si în
conditiile prevăzute de lege si de principiile generale ale dreptului
international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului
statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa
folosinta bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata
impozitelor ori a altor contributii sau a amenzilor.”
43. Guvernul arată că reclamantii nu au niciun
bun si nicio sperantă legitimă, în sensul jurisprudentei Curtii, de a
obtine exercitiul dreptului de proprietate asupra acestui imobil, din moment ce
a iesit din patrimoniul autorului lor în 1950 si de atunci nu au obtinut nicio
decizie definitivă care să dispună restituirea.
44. Reclamantii sustin că respingerea celei de a
doua actiuni si absenta unei decizii din partea autoritătilor
administrative i-au privat de dreptul de a beneficia de acest imobil.
45. Curtea reaminteste, în primul rând, că nu poate
examina o cerere decât în măsura în care se raportează la evenimente
care s-au produs după intrarea în vigoare a Conventiei fată de statul
pârât. în spetă, bunul în litigiu a fost nationalizat în 1950, mult
înainte de 1994, dată la care Conventia a intrat în vigoare fată de
România. Curtea nu este deci competentă ratione temporis pentru a
examina circumstantele nationalizării imobilului litigios.
46. În consecintă, reclamantii nu pot pretinde o
încălcare a art. 1 din Primul Protocol la Conventie decât în măsura
în care procedurile de care se plâng s-ar raporta la bunuri ai căror titulari
ar fi în sensul acestei dispozitii. Notiunea de bunuri poate cuprinde atât
bunuri actuale, cât si valori patrimoniale, inclusiv creante, în virtutea
cărora reclamantii pot pretinde că au cel putin o sperantă
legitimă de a obtine exercitiul efectiv al unui drept de proprietate [Kopecky
împotriva Slovaciei (MC), nr. 44.912/98, paragraful 35, 28 septembrie
2004].
47. În spetă, Curtea observă că, formulând
cereri de restituire la instantele interne si autoritătile administrative,
reclamantii au încercat să obtină recunoasterea dreptului lor de
proprietate asupra imobilului în litigiu. Totusi, Curtea a stabilit că
nici aceste cereri, nici procedurile pe care le-au promovat nu se
raportează la notiunea de bun actual al reclamantilor.
48. Trebuie examinat dacă ar putea exista cel putin
o sperantă legitimă de a-si vedea recunoscut dreptul de proprietate
asupra acelui imobil.
49. Cu privire la acest aspect, Curtea a stabilit deja
că o creantă nu poate fi considerată ca având valoare
patrimonială decât dacă are o bază suficientă în dreptul
intern, spre exemplu, atunci când este confirmată printr-o
jurisprudentă bine stabilită a instantelor (Kopecky împotriva
Slovaciei, paragraful 52).
50. În spetă, Curtea observă că
această creantă de restituire, de care reclamantii s-ar putea
prevala, este o creantă sub conditie, deoarece problema întrunirii
conditiilor legale pentru restituirea imobilului ar trebui rezolvată în
cadrul procedurilor judiciare si administrative pe care le-au promovat. în
consecintă, Curtea consideră că, la momentul sesizării
jurisdictiilor interne si a autoritătilor administrative, această
creantă nu putea fi considerată ca fiind suficient stabilită
pentru a fi considerată ca având o valoare patrimonială ocrotită
de art. 1 din Primul Protocol {Kopecky împotriva Slovaciei, paragraful
58).
51. Într-adevăr, la data de 13 noiembrie 1995 si 7
iunie 1996, Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti si Tribunalul Bucuresti au
dat câstig de cauză reclamantilor. Totusi, Curtea observă că
aceste hotărâri nu au dobândit autoritate de lucru judecat, având în
vedere că au fost ulterior infirmate de hotărârea din 14 octombrie
1996 a Curtii de Apel Bucuresti. în plus, Curtea constată că, la
momentul faptelor, motivarea Curtii de Apel pentru a dispune că prima
actiune în revendicare este inadmisibilă urma o jurisprudentă
constantă a instantelor interne, care respingeau actiunile în revendicare
pe motiv că era aplicabilă Legea specială nr. 112/1995 (a se
vedea asupra acestui aspect reglementarea aplicabilă relativ la situatia anumitor
imobile nationalizate si jurisprudentă în materie, descrise în deciziile Constantinescu
împotriva României, nr. 61.767/00, 14 septembrie 2004, si lorgulescu
împotriva României, nr. 59.654/00, 13 ianuarie 2005).
52. în aceste conditii, Curtea consideră că, în
contextul cererilor de restituire formulate, reclamantii nu aveau un „bun”, în
sensul primei fraze a art. 1 din Primul Protocol, în consecintă,
garantiile acestei dispozitii nu-si găsesc aplicarea în spetă.
53. în concluzie, nu a avut loc încălcarea art. 1
din Primul Protocol aditional la Conventie.
III. Cu privire la aplicarea art. 41 din Conventie
54. Conform prevederilor art. 41 din Conventie
„În cazul în care Curtea declară că a avut loc
o încălcare a Conventiei sau a protocoalelor sale si dacă dreptul
intern al înaltei părti contractante nu permite decât o înlăturare
incompletă a consecintelor acestei încălcări, Curtea acordă
părtii lezate, dacă este cazul, o reparatie echitabilă”.
A. Prejudiciu
55. Reclamantii solicită, pe baza unui raport de
expertiză, 462.983 euro, reprezentând valoarea imobilului. De asemenea,
solicită 87.300 euro, reprezentând despăgubiri pentru lipsa de
folosintă a bunului între noiembrie 2002 si data realizării
raportului de expertiză, anume noiembrie 2005.
56. În plus, reclamantii solicită 10.000 euro cu
titlu de prejudiciu moral pentru suferintele si neplăcerile pe care le-au
cauzat jurisdictiile interne si autoritătile administrative prin
respingerea cererilor lor de restituire a imobilului.
57. Guvernul consideră că suma solicitată
cu titlu de prejudiciu material nu reprezintă valoarea reală a
imobilului. Potrivit unui raport de expertiză prezentat, această
valoare a fost estimată la 213.003 euro. în ceea ce priveste lipsa de
folosintă a bunului, Guvernul subliniază că, potrivit
jurisprudentei Curtii în materie, nu trebuie acordată reclamantilor nicio
reparatie cu acest titlu.
58. În ceea ce priveste prejudiciul moral, Guvernul
apreciază că suma solicitată este excesivă si că nu
s-a stabilit nicio legătură de cauzalitate între prejudiciul pretins
si o eventuală încălcare a dreptului reclamantilor de acces la
instantă.
59. Curtea constată că în spetă singurul
temei ce trebuie retinut pentru acordarea satisfactiei echitabile constă
în faptul că reclamantii nu au beneficiat de dreptul de acces la
instantă pentru a revendica un bun imobiliar, încălcându-se art. 6
alin. 1 din Conventie.
60. În ceea ce priveste prejudiciul material pretins,
Curtea nu poate specula cu privire la solutia care s-ar fi pronuntat în cea
de-a doua actiune în revendicare dacă n-ar fi avut loc încălcarea
Conventiei.
61. În ceea ce priveste prejudiciul moral, Curtea
apreciază că reclamantii au suferit în mod real neplăceri ca
urmare a respingerii celei de-a doua actiuni în revendicare. Hotărând în
echitate, Curtea le acordă cu acest titlu, în solidar, suma de 5.000 euro.
B. Cheltuieli de judecată
62. Reclamantii solicită rambursarea sumei de
39.950.276 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată efectuate în fata
jurisdictiilor interne si pentru prezentarea cererii în fata Curtii. Au depus
mai multe chitante, în special pentru cheltuieli pentru traducere si pentru
expertiza realizată pentru determinarea prejudiciului material.
63. Guvernul nu se opune rambursării cheltuielilor,
cu conditia ca ele să fie justificate, necesare si rezonabile. Totusi,
arată că reclamantii au omis să ceară în fata
jurisdictiilor interne rambursarea cheltuielilor necesare în procedurile
interne. În ceea ce priveste cheltuielile aferente procedurii în fata Curtii,
Guvernul apreciază că, cu exceptia raportului de expertiză,
chitantele depuse nu demonstrează cheltuielile angajate în
legătură directă cu cererea prezentată Curtii.
64. Curtea reaminteste că, în ceea ce priveste art.
41 din Conventie, pot fi rambursate numai cheltuielile pentru care s-a stabilit
că au fost efectuate în mod real, că ele sunt necesare si că au
un cuantum rezonabil.
65. Având în vedere elementele care se află în
posesia sa, precum si jurisprudenta în materie, Curtea consideră rezonabil
să acorde reclamantilor care au beneficiat si de asistentă
juridică din partea Consiliului Europei suma totală de 1.000 euro
pentru totalitatea cheltuielilor.
C. Majorări de întârziere
66. Curtea
consideră adecvat să stabilească valoarea majorărilor de
întârziere în raport cu rata dobânzii pentru facilitatea de împrumut marginal
practicată de Banca Centrală Europeană, la care se vor
adăuga 3 puncte procentuale.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
CURTEA,
ÎN UNANIMITATE:
1. hotărăste că a fost încălcat art.
6 alin. 1 din Conventie;
2. hotărăste că nu a fost încălcat
art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie;
3. hotărăste:
a) ca statul pârât să achite reclamantilor în
solidar, în termen de 3 luni de la data la care hotărârea a rămas
definitivă conform art. 44 alin. 2 din Conventie, 5.000 euro (cinci mii de
euro) pentru prejudiciu moral si 1.000 euro (o mie de euro) pentru cheltuieli
de judecată, plus orice sumă care ar putea fi datorată cu titlu
de impozit, sume care urmează să fie plătite în lei, conform
ratei de schimb aplicabile la data plătii;
b) că, începând de la expirarea acestui termen si
până la efectuarea plătii, aceste sume vor fi majorate cu o
dobândă simplă egală cu rata dobânzii pentru facilitatea de
împrumut marginal a Băncii Centrale Europene, aplicabilă în
această perioadă, majorată cu 3 puncte procentuale;
4. respinge cererea de satisfactie echitabilă pentru
rest.
Redactată
în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 29 iunie 2006,
în aplicarea art. 77 alin. 2 si 3 din Regulament.
Bostjan M. Zupancic,
presedinte
Vincent Berger,
grefier
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind modificarea si completarea Regulamentului Băncii Nationale a
României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si
constituirea, regularizarea si utilizareaprovizioanelor specifice de risc de
credit, cu modificările si completările ulterioare
Având în vedere prevederile art. 19 si ale art. 72 din
Ordonanta Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 266/2006,
în temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 5/2002 privind
clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea
si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Preambulul va avea următorul cuprins:
„Având în vedere prevederile art. 101 alin. (1) si ale
art. 150 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, ale art. 19 si
72 ale titlului I din Ordonanta Guvernului nr. 28/2006 privind
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 266/2006, si ale pct. 202 din
anexa la Ordinul guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 5/2005
pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele
europene, aplicabile institutiilor de credit, cu modificările si
completările ulterioare,
în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii
Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezentul regulament.”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezentul regulament se aplică
institutiilor de credit persoane juridice române si sucursalelor din România
ale institutiilor de credit din state terte si, în mod corespunzător,
institutiilor financiare nebancare persoane juridice române si sucursalelor din
România ale institutiilor financiare nebancare străine, cu exceptia celor
ce se încadrează în prevederile cap. IV, sectiunea a 2-a «Institutiile financiare din alte state
membre» din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006, înscrise în
Registrul general deschis la Banca Natională a României, denumite în
continuare împrumutători, si reglementează:
a) în cazul institutiilor de credit:
- clasificarea creditelor acordate clientelei din afara
sectorului institutiilor de credit;
- clasificarea creditelor altor institutii de credit si a
plasamentelor constituite la acestea;
- constituirea, regularizarea si utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit;
b) în cazul institutiilor financiare nebancare:
- clasificarea creditelor acordate;
- constituirea, regularizarea si utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit.”
3. Litera a) a articolului 2 va avea următorul
cuprins:
„a) institutii de credit - bănci, organizatii
cooperatiste de credit, bănci de economisire si creditare în domeniul
locativ si bănci de credit ipotecar autorizate să functioneze conform
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 99/2006;”
4. După litera a) a articolului 2 se introduce o
nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) institutii financiare nebancare - entităti
organizate în conformitate cu prevederile titlului I
al Ordonantei Guvernului
nr. 28/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
266/2006, si, după caz, cu cele ale legilor speciale aplicabile;”
5. Litera b) a articolului 2 va avea următorul
cuprins:
„b) serviciul datoriei - numărul de zile de
întârziere la plată fată de data scadentei datoriei;”
6. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Creditele si plasamentele se
clasifică în următoarele categorii:
a) standard ;
b) în observatie;
c) substandard;
d) îndoielnic;
e) pierdere.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), creditele
acordate de institutiile de credit altor institutii de credit si plasamentele
constituite la acestea se pot clasifica numai în categoria «standard» sau
«pierdere».”
7. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Clasificarea creditelor si, după caz,
a plasamentelor se face prin aplicarea simultană a următoarelor
criterii:
a) în cazul institutiilor de credit:
- serviciul datoriei;
- performanta financiară;
- initierea de proceduri judiciare;
b) în cazul institutiilor financiare nebancare:
- serviciul datoriei;
- initierea de proceduri judiciare.
(2) Corespondenta dintre categoriile de clasificare si
criterii este prevăzută în tabelele nr. 1, 11 si 2 din
anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.”
8. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Creditele acordate de către un
împrumutător unui debitor si/sau plasamentele constituite la acesta se
încadrează într-o singură categorie de clasificare, pe baza
principiului declasării prin contaminare, respectiv prin luarea în
considerare a celei mai slabe dintre categoriile individuale de clasificare.”
9. După subpunctul 1.1 al punctului 1 al
articolului 9 se introduce un nou subpunct, subpunctul 1.11, cu
următorul cuprins:
„1.11. prin deducerea din expunerea
institutiei financiare nebancare fată de debitor a garantiilor acceptate a
fi luate în considerare conform Normelor metodologice ale Băncii Nationale
a României nr. 12/2002 pentru aplicarea prezentului regulament, cu
modificările si completările ulterioare, în cazul unui credit
clasificat în categoria «standard», «în observatie», «substandard»,
«îndoielnic».”
10. După subpunctul 1.2 al punctului 1 al
articolului 9 se introduce un nou subpunct, subpunctul 1.21, cu
următorul cuprins:
„1.21. prin luarea în considerare a întregii
expuneri a institutiei financiare nebancare fată de entitatea de risc,
indiferent de garantii, în cazul unui credit clasificat în categoria
«pierdere».”
11. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Împrumutătorii vor constitui si/sau vor
regulariza lunar provizioanele specifice de risc de credit aferente creditelor
si, după caz, plasamentelor evidentiate în sold la finele lunii
respective, prin includerea pe cheltuieli si/sau prin reluarea pe venituri,
indiferent de rezultatul financiar înregistrat al perioadei.”
12. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Împrumutătorii vor constitui, vor
regulariza si vor utiliza provizioanele specifice de risc si de credit,
utilizând moneda de exprimare a creditelor si/sau a plasamentelor pe care le
corectează.”
13. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - Împrumutătorii vor proceda la scoaterea
în afara bilantului a sumelor aferente unui credit sau unui plasament în cazul
în care una din sumele respective înregistrează un serviciu al datoriei
mai mare de 360 de zile.”
14. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Nerespectarea prezentului regulament atrage
aplicarea sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute în Capitolul VII
«Măsuri de supraveghere si sanctiuni» din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006, respectiv la art. 52 si 53 din titlul I
al Ordonantei Guvernului
nr. 28/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
266/2006.”
15. După articolul 201 se introduce un
nou articol, articolul 202, cu următorul cuprins:
„Art. 202. - În scopul aplicării
prezentului regulament, institutiile financiare nebancare întocmesc norme
interne ce vor fi aprobate la nivelul organelor statutare.”
16. După tabelul nr. 1 din anexă se
introduce un nou tabel, tabelul nr. 11, cu următorul continut:
„Tabelul nr. 11 - Criterii de încadrare pe
categorii de clasificare pentru creditele acordate de institutiile financiare
nebancare
Serviciul datoriei /Initierea de proceduri judiciare |
S-au initiat proceduri judiciare |
Nu s-au initiat proceduri judiciare |
0-15 zile 16-30 de zile 31-60 de zile 61-90 de zile Minimum 91 de zile |
pierdere pierdere pierdere pierdere pierdere |
standard în observatie substandard îndoielnic pierdere” |
Art. II. - (1) Prezentul regulament intră în vigoare în
termen de 3 luni de la data publicării lui în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si
constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de
credit, cu modificările si completările ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezentul regulament, va fi republicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 12 martie 2007.
Nr. 4.