MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 175 (XIX) - Nr. 158 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 7 martie 2007
SUMAR
187. - Hotărâre privind procedurile de informare,
consultare si alte modalităti de implicare a angajatilor în activitatea
societătii europene
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
160. - Ordin al ministrului administratiei si internelor
pentru aprobarea Regulamentului de planificare, organizare, desfăsurare si
finalizare a activitătii de prevenire a situatiilor de urgentă
prestate de serviciile voluntare si private pentru situatii de urgentă
ACTE ALE CONSILIULUI SUPERIOR AL CORPULUI EXPERTILOR CONTABILI Sl CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
158. - Decizie pentru aprobarea Măsurilor privind
organizarea si desfăsurarea examenului de diferentă pentru trecerea
de la categoria profesională contabil autorizat cu studii superioare la
categoria profesională expert contabil
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind procedurile de
informare, consultare si alte modalităti de implicare a angajatilor
în activitatea
societătii europene
În temeiul
art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 13 din Legea
nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a
angajatilor,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1.
- (1) Prezenta hotărâre reglementează informarea, consultarea,
participarea si alte mecanisme de implicare a angajatilor în activitatea
societătii europene, înfiintată conform Regulamentului Consiliului
(CE) nr. 2.157/2001 privind statutul societătii europene (SE).
(2)
Prezenta hotărâre se aplică angajatilor societătilor europene cu
sediul social în România, precum si angajatilor cu contract individual de
muncă în baza legii române, ai societătilor participante, filialelor,
sucursalelor sau altor sedii secundare ale unei societăti europene cu
sediul în alt stat membru al Uniunii Europene ori într-un stat apartinând
Spatiului Economic European.
(3)
Procedurile privind informarea, consultarea si alte modalităti de
implicare a angajatilor în activitatea societătii europene sunt adoptate
de fiecare societate europeană, în conformitate cu procedura de negociere
prevăzută la art. 3-11 sau, în cazurile prevăzute la art. 22 si
23, în conformitate cu prevederile art. 12-21.
Art. 2.
- în sensul prevederilor prezentei hotărâri, termenii si expresiile de mai
jos au următoarele semnificatii:
a) societate
europeană, denumită în continuare SE, reprezintă o
societate înfiintată conform Regulamentului Consiliului (CE) nr.
2.157/2001;
b) societăti
participante reprezintă societătile care participă direct la
înfiintarea unei SE;
c) filiala
unei societăti, denumită si întreprindere controlată, reprezintă
o întreprindere asupra căreia societatea respectivă exercită o
influentă dominantă, conform prevederilor Legii nr. 217/2005 privind
constituirea, organizarea si functionarea comitetului european de
întreprindere, cu modificările si completările ulterioare;
d) filială,
sucursală sau alt sediu secundar aferent reprezintă o
filială, sucursală sau alt sediu secundar al unei societăti participante
care devine filială, sucursală sau alt sediu secundar al unei SE la
înfiintarea acesteia;
e) reprezentanti
ai angajatilor - reprezentantii organizatiilor sindicale sau, în cazul în
care nu există sindicat, persoanele alese si mandatate să reprezinte
angajatii, potrivit legii si/sau practicii nationale;
f) organ
de reprezentare semnifică organul care îi reprezintă pe angajati,
înfiintat în baza acordurilor prevăzute la art. 10 alin. (1) sau în
conformitate cu prevederile art. 12-21, în scopul informării si
consultării angajatilor dintr-o SE si din filialele, sucursalele sau alte
sedii secundare ale sale situate pe teritoriul Comunitătii Europene si,
dacă este cazul, în scopul exercitării drepturilor de participare
referitoare la SE;
g) grup
special de negociere reprezintă grupul constituit în conformitate cu
art. 3 alin. (2) pentru a negocia cu organul de conducere competent al
societătilor participante stabilirea modalitătilor de implicare a
angajatilor în cadrul unei SE;
h) implicarea
angajatilor reprezintă orice mecanism de implicare, inclusiv
informarea, consultarea si participarea, prin care reprezentantii angajatilor
pot să exercite o influentă asupra deciziilor ce urmează a fi
luate în cadrul SE;
i) informare
- se referă la informarea organului care îi reprezintă pe
angajati si/sau a reprezentantilor angajatilor de către organul de
conducere competent al SE cu privire la problemele de interes pentru SE si
pentru oricare dintre filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale situate
într-un alt stat membru ori cu privire la problemele care depăsesc
competentele organelor decizionale dintr-un stat membru la un moment dat.
Continutul si modalitătile informării trebuie realizate astfel încât
să permită reprezentantilor angajatilor să analizeze
potentialele efecte si să initieze consultări cu organul competent al
SE, dacă consideră necesar;
j) consultare
reprezintă instituirea unui dialog si schimb de puncte de vedere între
organul care îi reprezintă pe angajati si/sau reprezentantii angajatilor,
pe de o parte, si organul de conducere competent al SE, pe de altă parte.
Continutul si modalitătile consultării trebuie să permită
reprezentantilor angajatilor să elaboreze, pe baza informatiilor puse la
dispozitia lor, un punct de vedere cu privire la măsurile preconizate de
organul de conducere competent, care poate fi luat în considerare în cadrul
procesului decizional derulat la nivelul unei SE;
k) participare
reprezintă influenta exercitată de organul de reprezentare al
angajatilor si/sau de reprezentantii angajatilor asupra activitătii unei
societăti, prin:
-
exercitarea dreptului de a alege sau de a numi anumiti membri ai organului de
control ori de administrare a societătii; sau
-
exercitarea dreptului de a recomanda sau de a se opune desemnării unei
părti ori tuturor membrilor organului de control sau de administrare a
societătii.
CAPITOLUL II
Pocedura de negociere
SECTIUNEA 1
Înfiintarea grupului special de negociere
Art. 3.
- (1) Atunci când organele de conducere sau de administrare ale societătilor
participante întocmesc un proiect de înfiintare a unei SE, după publicarea
proiectului de fuziune sau de creare a unei societăti constituite în alt
mod sau după aprobarea unui proiect de înfiintare a unei filiale ori de
transformare într-o SE, aceste organe iau de îndată ce este posibil
măsurile necesare, inclusiv furnizarea de informatii cu privire la
identitatea societătilor participante, a filialelor, a sucursalelor sau a
altor sedii secundare aferente, precum si la numărul de angajati ai acestora,
în vederea demarării negocierilor cu reprezentantii angajatilor cu privire
la modalitătile de implicare a angajatilor în activitatea SE.
(2) În aplicarea prevederilor alin.
(1), un grup special de negociere care să îi reprezinte pe angajatii din
societătile participante sau din filialele, sucursalele ori alte sedii
secundare aferente se va înfiinta după cum urmează:
a)
membrii grupului special de negociere sunt alesi sau numiti proportional cu
numărul total al angajatilor societătilor participante, filialelor,
sucursalelor sau altor sedii secundare aferente. Angajatilor li se va aloca
câte un loc pentru 10% sau o fractiune din acest procent, după caz, din
numărul total de angajati ai societătilor participante, ai
filialelor, ai sucursalelor sau ai altor sedii secundare ale SE din toate
statele membre ale Uniunii Europene sau apartinând Spatiului Economic European;
b) în
cazul SE constituite prin fuziune, fiecare societate participantă care,
conform proiectului de fuziune, va înceta să aibă o existentă juridică
proprie după înregistrarea SE va asigura includerea în grupul special de
negociere a cel putin unui membru, în următoarele conditii:
-
numărul membrilor suplimentari să nu depăsească 20% din
numărul membrilor desemnati potrivit lit. a); si
-
alcătuirea grupului special de negociere nu implică o dublă
reprezentare a angajatilor respectivi;
c)
dacă numărul societătilor prevăzute la lit. b)
depăseste 20% din numărul de membri desemnati potrivit lit. a),
locurile suplimentare se alocă societătilor respective în ordinea
descrescătoare a numărului de angajati.
Art. 4.
- (1) În România, membrii grupului special de negociere sunt desemnati de
organizatiile sindicale legal constituite. în cazul în care nu există
astfel de organizatii sindicale, membrii grupului special de negociere sunt
desemnati de reprezentantii angajatilor sau, în situatia inexistentei acestor
reprezentanti, prin votul majoritătii angajatilor din România ai SE.
(2)
Membrii grupului special de negociere elaborează si adoptă propriul
regulament de organizare si functionare.
(3)
Regulamentul de organizare si functionare prevede modalitătile de numire
sau de alegere a membrilor grupului special de negociere, precum si procedurile
privind suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
(4)
Repartizarea locurilor ce revin angajatilor cu contract individual de
muncă în baza legii române de către societătile participante,
filialele, sucursalele sau alte sedii secundare aferente ale SE în cadrul
grupului special de negociere se face proportional cu numărul de angajati
ai fiecărei societăti participante din România, în cadrul SE, în
ordinea descrescătoare a numărului de angajati.
Art. 5.
- (1) Grupul special de negociere si organele de conducere ale
societătilor participante decid, prin acord scris, modalitătile de
informare, consultare si alte mecanisme de implicare a angajatilor în
activitatea societătii europene.
(2) în
aplicarea prevederilor alin. (1), organele competente ale societătilor
participante informează grupul special de negociere cu privire la
proiectul si derularea reală a procesului de constituire a SE, până
la înregistrarea ei.
Art. 6.
- (1) Grupul special de negociere adoptă deciziile cu majoritatea
absolută de voturi ale membrilor săi, cu conditia ca această
majoritate să reprezinte, de asemenea, majoritatea absolută a
angajatilor. Fiecare membru are dreptul la un vot.
(2)
Dacă rezultatele negocierilor duc la o diminuare a drepturilor de
participare, majoritatea necesară pentru a putea decide adoptarea unui
astfel de acord constă în voturile a două treimi din numărul
membrilor grupului special de negociere, reprezentând cel putin două
treimi din numărul angajatilor, inclusiv voturile membrilor reprezentând
angajatii din cel putin două state membre.
(3)
Diminuarea drepturilor de participare, în sensul art. 2 lit. k), înseamnă
un procent din numărul membrilor organelor SE care este mai mic decât cel
mai mare procent care există în cadrul societătilor participante.
(4)
Prevederile alin. (2) se aplică:
a) în
cazul unei SE constituite prin fuziune, dacă participarea acoperă cel
putin 25% din numărul total al angajatilor societătilor participante;
sau
b) în
cazul unei SE constituite prin crearea unei societăti constituite în alt
mod sau prin constituirea unei filiale, dacă participarea acoperă cel
putin 50% din numărul total al angajatilor societătilor participante.
Art. 7.
- Pentru derularea negocierilor, grupul special de negociere poate solicita
să fie asistat în îndeplinirea sarcinii sale de experti, alesi de
către acesta, inclusiv reprezentanti ai organizatiilor angajatilor la
nivel comunitar. Expertii pot asista, cu titlu consultativ, la reuniunile de
negociere, la solicitarea grupului special de negociere, dacă este cazul,
pentru promovarea coerentei si consecventei la nivel comunitar. Grupul special
de negociere poate decide informarea reprezentantilor organizatiilor externe
adecvate, inclusiv a organizatiilor angajatilor, cu privire la demararea
negocierilor.
Art. 8.
- (1) Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (1), grupul special de
negociere poate decide, cu majoritatea prevăzută la art. 8 alin. (2),
să nu demareze negocierile sau să pună capăt negocierilor
deja initiate si să se bazeze pe reglementările cu privire la
informarea si consultarea angajatilor, în vigoare în statele membre în care SE
are angajati. Această decizie pune capăt procedurii de negociere a
acordului prevăzute la art. 10 alin. (1). în cazul în care se adoptă
această decizie, prevederile art. 12-21 nu se aplică.
(2)
Majoritatea necesară pentru a se decide să nu se demareze negocierile
sau să se pună capăt acestora constă în voturile a
două treimi din numărul membrilor reprezentând cel putin două
treimi din numărul angajatilor, inclusiv voturile membrilor reprezentând
angajatii din cel putin două state membre.
(3) în
cazul unei SE constituite prin transformare, prevederile art. 8 alin. (2) nu se
aplică, dacă există participare în societatea ce urmează a
fi transformată.
(4)
Grupul special de negociere se convoacă din nou la cererea în scris a cel
putin 10% din numărul angajatilor SE, ai întreprinderilor si filialelor
sale sau din numărul reprezentantilor acestora, cel mai devreme în termen
de 2 ani de la adoptarea deciziei mentionate, în afara cazului în care
părtile convin ca negocierile să fie reluate mai devreme. Dacă
grupul special de negociere decide reluarea negocierilor cu organele de
conducere, dar nu se ajunge la niciun acord în urma acestor negocieri,
prevederile art. 12-21 nu se aplică.
Art. 9.
- (1) Cheltuielile legate de functionarea grupului special de negociere si, în
general, de negocieri sunt suportate de societătile participante, astfel
încât grupul special de negociere să îsi poată realiza misiunea
într-un mod corespunzător.
(2) În măsura
în care conducerea centrală si grupul special de negociere nu decid
altfel, atunci când grupul special de negociere este asistat de experti,
societătile participante vor suporta cheltuielile numai pentru un expert.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 10.
- (1) Organele de conducere competente ale societătilor participante si
grupul special de negociere poartă negocieri în spirit de cooperare,
pentru a ajunge la un acord cu privire la modalitătile prin care angajatii
să fie implicati în activitatea SE.
(2)
Fără a aduce atingere autonomiei părtilor si în conformitate cu
prevederile art. 6, acordul prevăzut la alin. (1), încheiat între organele
de conducere competente ale societătilor participante si grupul special de
negociere, stabileste:
a)
domeniul de aplicare;
b)
alcătuirea, numărul de membri si alocarea locurilor în organul de
reprezentare care va fi partenerul de discutie al organului de conducere
competent al SE în cadrul modalitătilor de informare si consultare a
angajatilor din SE si din filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale
sale;
c)
atributiile si procedura de informare si consultare a organului de
reprezentare;
d)
frecventa reuniunilor organului de reprezentare;
e)
resursele financiare si materiale ce urmează a fi alocate organului de
reprezentare;
f) în
cazul în care, în cursul negocierilor, părtile decid să instituie una
sau mai multe proceduri de informare si consultare în loc de un organ de
reprezentare, modalitătile de punere în practică a acestor proceduri;
g) în
cazul în care, în cursul negocierilor, părtile decid să adopte
modalităti de participare, continutul acestor măsuri, inclusiv,
dacă este cazul, numărul de membri în organul de control sau de
administrare al SE, pe care angajatii vor avea dreptul să îi aleagă,
să îi numească, să îi recomande ori să îi conteste,
procedurile privind modul în care acesti membri pot fi alesi, numiti,
recomandati sau contestati de către angajati, precum si drepturile
acestora;
h) data
intrării în vigoare a acordului si durata sa, cazurile în care acordul
trebuie renegociat si procedura de renegociere.
(3)
Exceptând cazul în care există dispozitii contrare, acordul nu face
obiectul dispozitiilor de referintă prevăzute la art. 12-21.
(4) În
cazul unei SE constituite prin transformare, acordul prevede, pentru toate
elementele de implicare a angajatilor, un nivel cel putin echivalent cu cel
existent în societatea ce urmează a fi transformată în SE.
Art. 11.
- (1) Negocierile încep imediat după înfiintarea grupului special de
negociere si pot continua pe parcursul a încă 6 luni.
(2)
Părtile pot decide, de comun acord, extinderea negocierilor după
perioada prevăzută la alin. (1) cu cel mult un an, în total, de la
data înfiintării grupului special de negociere.
SECTIUNEA a 3-a
Dispozitii de referintă privind informarea, consultarea si alte
mecanisme de implicare a angajatilor în activitatea SE
Art. 12.
- (1) Prevederile art. 6-11 se aplică în mod corespunzător, dacă
a fost adoptată decizia de negociere a unui acord în conformitate cu art.
10 alin. (1), caz în care referirea la termenul „grup special de negociere” se
înlocuieste cu referirea la „organ de reprezentare”.
(2) Dacă, la expirarea termenului stabilit pentru încheierea
negocierilor, nu s-a ajuns la niciun acord, se aplică în continuare
dispozitiile adoptate initial în conformitate cu dispozitiile de
referintă, după cum urmează:
a)
organul de reprezentare este alcătuit din angajati ai SE si ai filialelor,
sucursalelor sau ai altor sedii secundare ale sale, alesi sau numiti din rândul
lor de către organizatiile sindicale ori, în caz de inexistentă a
acestora, de reprezentantii angajatilor sau, în absenta acestora, de către
angajati în ansamblu;
b)
alegerea sau numirea membrilor organului de reprezentare se face de către
organizatiile sindicale sau de reprezentantii angajatilor, conform unor
proceduri stabilite de către acestia pentru fiecare SE, filială,
sucursală sau alt sediu secundar al acesteia;
c)
dacă dimensiunea sa justifică acest lucru, organul de reprezentare
alege un comitet restrâns din rândul membrilor săi, alcătuit din cel
mult 3 membri;
d)
organul de reprezentare elaborează si adoptă propriul regulament de
organizare si functionare;
e)
membrii organului de reprezentare sunt alesi sau numiti proportional cu
numărul total al angajatilor din fiecare stat membru de către
societătile participante si filialele, sucursalele sau alte sedii
secundare, prin alocarea pentru fiecare stat membru a unui loc care
reprezintă 10% sau o fractiune din acest procent din numărul
angajatilor societătilor participante si filialelor, sucursalelor sau
altor sedii secundare aferente din toate statele membre;
f)
organul de conducere competent al SE este informat cu privire la
alcătuirea organului de reprezentare;
g) la 4
ani după înfiintarea organului de reprezentare, acesta va examina
dacă este cazul să initieze negocieri pentru încheierea acordului
prevăzut la alin. (1) si la art. 10 alin. (1) sau să continue
aplicarea dispozitiilor de referintă adoptate în conformitate cu
prevederile art. 12-21.
Art. 13.
- Competenta organului de reprezentare se limitează la problemele ce
privesc SE si oricare dintre filialele, sucursalele sau alte sedii secundare
ale sale situate în alt stat membru sau care depăsesc competenta organelor
de decizie dintr-un singur stat membru.
Art. 14.
- (1) Fără să se aducă atingere întâlnirilor organizate în
conformitate cu art. 15 alin. (1), organul de reprezentare are dreptul de a fi
informat si consultat si, în acest scop, de a se întâlni cu organul competent
al SE cel putin o dată pe an, pe baza unor rapoarte periodice elaborate de
organul competent cu privire la evolutia activitătilor SE si la
perspectivele sale. Organele de conducere locale sunt informate cu privire la
aceasta.
(2)
Organul de conducere competent al SE prezintă organului de reprezentare
agenda sedintelor organului de administrare sau, dacă este cazul, ale
organului de conducere si de control, precum si copiile tuturor documentelor
transmise adunării generale a actionarilor.
(3)
Întâlnirea prevăzută la alin. (1) se referă în special la
structura, situatia economică si financiară, evolutia probabilă
a activitătilor, a productiei si a vânzărilor, la situatia si la
evolutia probabilă a ocupării fortei de muncă, a investitiilor,
precum si la schimbările substantiale privind organizarea, introducerea
unor noi metode de lucru sau a unor noi procedee de productie, la transferuri
de productie, fuziuni, reduceri de capacitate sau închideri de întreprinderi,
unităti sau părti importante din acestea, precum si la concedierile
colective.
Art. 15.
- (1) În eventualitatea unor situatii exceptionale care afectează în
măsură considerabilă interesele angajatilor, în special în
eventualitatea unor reamplasări, transferuri, închideri de unităti
sau întreprinderi ori disponibilizări colective, organul de reprezentare
are dreptul de a fi informat. Acesta, sau dacă hotărăste astfel,
în special din motive de urgentă, comitetul restrâns, are dreptul de a se
întâlni, la cererea sa, cu organul de conducere competent al SE sau cu o
autoritate la orice alt nivel de conducere mai adecvat din cadrul SE având
competente proprii de decizie, pentru a se informa si consulta cu privire la
măsurile care afectează în mod semnificativ interesele angajatilor.
(2)
Dacă organul de conducere competent decide să nu dea curs punctului
de vedere elaborat de organul de reprezentare, acest organ are dreptul să
se întâlnească din nou cu organul de conducere competent al SE, pentru a
încerca să ajungă la un acord.
(3) în
cazul unei întâlniri organizate cu comitetul restrâns, membrii organului de
reprezentare care reprezintă angajatii direct interesati de măsurile
avute în vedere au, de asemenea, dreptul de a participa.
(4)
întâlnirile prevăzute la alin. (1)-(3) nu aduc atingere prerogativelor
organului de conducere competent.
Art. 16.
- (1) Procedura privind derularea întâlnirilor de informare si consultare se
stabileste prin acordul părtilor.
(2)
Înainte de orice întâlnire cu organul de conducere competent al SE, organul de
reprezentare sau comitetul restrâns, care, dacă a fost necesar, a fost
lărgit în conformitate cu art. 15 alin. (3), are dreptul de a se întâlni
fără ca reprezentantii organului de conducere competent să fie
prezenti.
Art. 17.
- (1) Membrii organului de reprezentare îi informează pe reprezentantii
angajatilor din SE si din filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale
sale cu privire la continutul si rezultatul procedurilor de informare si
consultare.
(2)
Organul de reprezentare sau comitetul restrâns poate fi asistat de experti
alesi de oricare dintre acestea.
Art. 18.
- În măsura în care este necesar pentru realizarea sarcinilor ce le revin,
membrii organului de reprezentare au dreptul la un concediu de formare,
fără diminuarea drepturilor salariate.
Art. 19.
- (1) Cheltuielile organului de reprezentare sunt suportate de către SE,
care pune la dispozitia membrilor organului resursele financiare si materiale
necesare, care să le permită să îsi îndeplinească misiunea
în mod corespunzător.
(2)
Dacă nu se convine altfel, SE va suporta în special cheltuielile de
organizare a reuniunilor si de interpretare, precum si cheltuielile de sejur si
de deplasare pentru membrii organului de reprezentare si ai comitetului
restrâns.
(3) în
măsura în care conducerea centrală si grupul special de negociere nu
decid altfel, atunci când organul de reprezentare este asistat de experti,
societătile participante vor suporta cheltuielile numai pentru un expert.
Art. 20.
- în cazul unei SE constituite prin transformare, dacă dispozitiile
statului membru referitoare la participarea angajatilor la organul de control sau
de administrare au fost aplicate înainte de înregistrare, toate aspectele
referitoare la participarea angajatilor se aplică în continuare la nivelul
SE. Prevederile art. 21 se aplică, în mod corespunzător, în acest
scop.
Art. 21.
- (1) în alte cazuri de constituire a unei SE, angajatii acesteia, precum si
cei din filialele, sucursalele si alte sedii secundare ale acesteia si/sau
organul lor de reprezentare au dreptul de a alege, numi, recomanda sau contesta
numirea unui număr de membri în organul de control sau de administrare al
SE egal cu procentul cel mai mare valabil pentru societătile participante
aferente, înainte de înregistrarea SE.
(2)
Dacă nici una dintre societătile participante nu a fost sub incidenta
unor reguli de participare înainte de înregistrarea SE, aceasta nu are
obligatia să adopte dispozitii privind participarea angajatilor.
(3)
Organul de reprezentare decide cu privire la alocarea locurilor în organul de
control sau de administrare între membrii care îi reprezintă pe angajatii
din diferite state membre sau cu privire la modul în care angajatii SE pot
recomanda sau contesta numirea membrilor în aceste organisme, în functie de
numărul de angajati ai SE din fiecare stat membru. Dacă angajatii
unuia sau ai mai multor state membre nu fac obiectul acestui criteriu
proportional, organul de reprezentare numeste un membru din unul dintre aceste
state membre, în special din statul membru unde se află sediul social al
SE, dacă acest lucru este adecvat. Fiecare stat membru poate stabili
repartizarea locurilor care îi sunt alocate în cadrul organului de control sau
de administrare.
(4)
Orice membru al organului de administrare sau, dacă este cazul, al
organului de control al SE care a fost ales, numit sau recomandat de organul de
reprezentare ori, dacă este cazul, de către angajati este membru
deplin, având aceleasi drepturi si obligatii cu membrii care îi reprezintă
pe actionari, inclusiv dreptul de a vota.
Art. 22.
- (i) Prevederile art. 21 se aplică SE după cum urmează:
A. În
cazul unei SE constituite prin fuziune:
a)
dacă, înainte de înregistrarea SE, a/au fost aplicată/aplicate una
sau mai multe forme de participare în una ori în mai multe societăti
participante, acoperind cel putin 25% din numărul total al angajatilor din
toate societătile participante; sau
b)
dacă, înainte de înregistrarea SE, a/au fost aplicată/aplicate una
sau mai multe forme de participare în una ori în mai multe dintre
societătile participante, acoperind mai putin de 25% din numărul
total al angajatilor din toate societătile participante, si dacă o
astfel de decizie este luată de grupul special de negociere;
B. În
cazul unei SE constituite prin crearea unei societăti constituite în alt
mod sau a unei filiale:
a)
dacă, înainte de înregistrarea SE, a/au fost aplicată/aplicate una
sau mai multe dintre formele de participare în una ori în mai multe
societăti participante, acoperind cel putin 50% din numărul total de
angajati din toate societătile participante; sau
b)
dacă, înainte de înregistrarea SE, a/au fost aplicată/aplicate una
sau mai multe forme de participare în una ori în mai multe societăti
participante, acoperind mai putin de 50% din numărul total de angajati din
toate societătile participante, si dacă o astfel de decizie este
luată de grupul special de negociere.
(2) În
cazul în care au existat mai multe forme de participare în cadrul diverselor
societăti participante, grupul special de negociere decide care dintre
aceste forme trebuie aplicată în cazul SE. Grupul special de negociere
informează organele de conducere competente ale societătilor
participante cu privire la orice decizii luate în temeiul prezentului alineat.
Art. 23.
- Dispozitiile de referintă prevăzute la art. 12-22, privind
informarea, consultarea si alte mecanisme de implicare a angajatilor în
activitatea societătii europene, se aplică de la data
înregistrării SE, al cărei sediu social urmează să fie
situat în România, dacă:
a)
părtile convin în acest fel; sau
b)
până la termenul limită prevăzut la art. 11 nu s-a încheiat
niciun acord; si:
-
organul de conducere competent al fiecărei societăti participante
decide să accepte aplicarea dispozitiilor de referintă referitoare la
SE si, în acest fel, să continue înregistrarea SE; si
- grupul special de negociere nu a adoptat decizia prevăzută
la art. 8 alin. (1).
Art. 24.
- (1) Membrii grupului special de negociere sau ai organului de reprezentare,
precum si oricare dintre expertii care îi asistă nu sunt autorizati
să divulge tertilor informatiile care le-au fost furnizate în mod expres,
cu titlu confidential, în interesul legitim al SE. Această prevedere se
aplică si reprezentantilor angajatilor în cadrul unei proceduri de
informare si consultare.
(2)
Obligatia prevăzută la alin. (1) continuă să se aplice
respectivilor reprezentanti sau experti si după expirarea mandatului lor.
Tipul de informatii supus regimului de confidentialitate este convenit de
părti în acordurile colective sau în altă formă agreată de
parteneri.
Art. 25.
- (1) Organul de control sau de administrare al unei SE sau al unei
societăti participante cu sediul în România nu este obligat să
comunice informatii, dacă acestea sunt de natură, în conformitate cu
criteriile obiective, să afecteze grav sau să aducă prejudicii
functionării SE ori, după caz, societătii participante,
filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare ale acestora.
(2)
Decizia de a nu comunica aceste informatii trebuie motivată fată de
reprezentantii angajatilor.
(3) În
cazul în care membrii grupului special de negociere sau ai organului de
reprezentare ori reprezentantii angajatilor nu socotesc justificat refuzul
organului de control sau de administrare al unei SE ori al unei entităti
juridice participante de a furniza informatii pe motiv de confidentialitate,
acestia au dreptul de a se adresa instantelor competente, potrivit legii.
SECTIUNEA a 2-a
Functionarea organului de reprezentare
si procedura informării si consultării angajatilor cu privire la
modalitătile
prin care angajatii sunt implicati în activitatea SE. Protectia
reprezentantilor angajatilor
Art. 26.
- Organul de conducere competent al SE, organul de control sau de administrare
al SE, organul de reprezentare sau reprezentantii angajatilor, după caz,
conlucrează în spirit de cooperare, cu respectarea drepturilor si
obligatiilor ce le revin.
Art. 27.
- (1) Membrii grupului special de negociere, membrii organului de reprezentare,
reprezentantii angajatilor care îsi exercită functiile în cadrul unei
proceduri de informare si consultare si reprezentantii angajatilor în organul
de control sau de administrare al unei SE, care sunt angajati ai SE, ai
filialelor, sucursalelor sau ai altor sedii secundare ale SE ori ai unei societăti
participante, beneficiază în cursul exercitării functiilor lor de
protectie si garantii care să le permită să îsi
îndeplinească în mod corespunzător obligatiile ce le-au fost
încredintate în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu
modificările si completările ulterioare, si ale Legii sindicatelor
nr. 54/2003.
(2)
Prevederile alin. (1) se aplică inclusiv pentru activitătile de
participare la reuniunile grupului special de negociere sau ale organului de
reprezentare, la orice reuniune organizată în cadrul acordului mentionat
în art. 10 alin. (2) lit. f) sau la orice reuniune a organului de control ori
de administrare, precum si pentru plata salariului cuvenit membrilor angajati
de către o societate participantă sau de SE ori de filialele,
sucursalele sau alte sedii secundare ale sale pe durata absentei necesare
îndeplinirii functiilor ce le revin.
Contraventii si sanctiuni
Art. 28.
- Nerespectarea obligatiilor privind informarea si consultarea angajatilor în
cadrul SE constituie contraventie si se sanctionează în conformitate cu
prevederile Legii nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare
si consultare a angajatilor.
Dispozitii finale
Art. 29.
- (1) Dispozitiile referitoare la participarea angajatilor la activitătile
organelor unei societăti comerciale prevăzute de legislatia
română, altele decât cele prevăzute de dispozitiile prezentei
hotărâri, nu se aplică societătilor europene constituite în
temeiul Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.157/2001.
(2)
Prezenta hotărâre nu aduce atingere drepturilor existente ale angajatilor
în ceea ce priveste informarea, consultarea, participarea si implicarea,
prevăzute de legislatia română, de care beneficiază angajatii
din cadrul unei SE, precum si din filialele, sucursalele sau alte sedii
secundare ale acesteia, altele decât cele de participare în cadrul organelor
SE, reglementată de prezenta hotărâre.
Prezenta
hotărâre transpune Directiva Consiliului 2001/86/CE de completare a
statutului societătii europene în ceea ce priveste implicarea
lucrătorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor
Europene (JOCE) nr. L294 din 10 noiembrie 2001.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti, 20 februarie
2007.
Nr. 187.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
pentru aprobarea
Regulamentului de planificare, organizare, desfăsurare si finalizare a
activitătii de prevenire a situatiilor de urgentă prestate de
serviciile voluntare si private pentru situatii de urgentă
Având
în vedere prevederile art. 17 alin. (1) si (2) din Legea nr. 307/2006 privind
apărarea împotriva incendiilor, ale art. 15 alin. (1) din Legea nr.
481/2004 privind protectia civilă, cu modificările si
completările ulterioare, si ale art. 28 din Regulamentul de organizare si
functionare si a organigramei Inspectoratului General pentru Situatii de
Urgentă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004, cu
modificările ulterioare,
în
temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 604/2003, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
administratiei si internelor emite următorul ordin:
Art. 1.
- Se aprobă Regulamentul de planificare, organizare, desfăsurare si
finalizare a activitătii de prevenire a situatiilor de urgentă
prestate de serviciile voluntare si private pentru situatii de urgentă,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgentă si inspectoratele pentru situatii de urgentă
judetene/al
municipiului Bucuresti controlează respectarea regulamentului
prevăzut la art. 1.
Art. 3.
- Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti, 23 februarie
2007.
Nr. 160.
ANEXĂ
REGULAMENT
de planificare, organizare, desfăsurare si finalizare a
activitătii de prevenire a situatiilor de urgentă prestate de
serviciile voluntare si private pentru situatii de urgentă
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1.
- Activitatea de prevenire a situatiilor de urgentă desfăsurată
de către serviciile voluntare si private pentru situatii de urgentă,
denumită în continuare activitate de prevenire, reprezintă
totalitatea actiunilor specifice planificate si realizate, potrivit legii, în
vederea preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de
producere a situatiilor de urgentă si a consecintelor acestora, a
protectiei populatiei, a mediului, a bunurilor si valorilor.
Art. 2.
- Formele activitătii de prevenire sunt:
a)
controlul, asistenta tehnică de specialitate, verificarea si informarea
preventivă a populatiei - pentru serviciile voluntare pentru situatii de
urgentă;
b)
controlul, serviciul de rond, supravegherea si instruirea preventivă -
pentru serviciile private pentru situatii de urgentă.
Art. 3.
- Scopurile activitătii de prevenire sunt:
a)
asigurarea respectării prevederilor actelor normative si ale celorlalte
reglementări privind apărarea împotriva incendiilor si protectia
civilă;
b)
identificarea, evaluarea si analizarea pericolelor potentiale prin aprecierea
posibilitătilor de aparitie a lor si a consecintelor acestora asupra
vietii oamenilor, mediului si bunurilor materiale;
c)
constientizarea riscurilor prin schimbul reciproc de informatii dintre
personalul care execută controlul de prevenire, factorii de decizie,
personalul angajat si alte persoane interesate sau implicate;
d)
informarea populatiei si a salariatilor privind pericolele potentiale, precum
si modul de comportare în situatii de urgentă.
Art. 4.
- Activitatea de prevenire se desfăsoară pe baza următoarelor
principii:
a) principiul
legalitătii - respectarea legislatiei privind apărarea împotriva
incendiilor si protectia civilă, indiferent de forma de proprietate a
operatorilor economici si a institutiilor publice controlati/controlate din
sectorul de competentă;
b) principiul
impartialitătii si independentei - în exercitarea atributiilor
functionale, personalul compartimentului sau specialistii de prevenire sunt
obligati să aibă atitudine obiectivă si neutră fată de
orice interes politic, economic, religios sau de altă natură;
c) principiul
confidentialitătii - păstrarea de către personalul
compartimentului de prevenire a secretului informatiilor care nu sunt de
interes public si care sunt obtinute în cursul desfăsurării
activitătii;
d) principiul
transparentei - desfăsurarea activitătii într-o manieră
deschisă fată de public, prin care accesul liber si neîngrădit
la informatiile fundamentate stiintific, de interes public, să constituie
regula, iar limitarea accesului la informatii să constituie exceptia, în
conditiile legii;
e) principiul
continuitătii si gradualitătii - asigurarea unor controale
periodice ale factorilor de risc si aplicarea unor măsuri din ce în ce mai
severe în cazul mentinerii riscului peste nivelele acceptabile.
Art. 5. - Personalul compartimentului de prevenire din cadrul serviciilor voluntare si private pentru situatii de urgentă urmează anual, pe centre de localităti, cursuri de specializare si perfectionare organizate în conditiile legii, cu sprijinul inspectoratului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgentă.
CAPITOLUL II
Planificarea si organizarea activitătii de prevenire
SECTIUNEA 1
Servicii voluntare pentru situatii de urgentă
Art. 6.
- (1) Planificarea activitătilor de prevenire se realizează anual,
prin Graficul de control si Graficul de informare publică, pe baza
Programului de măsuri în vederea acordării asistentei pentru
prevenirea situatiilor de urgentă la gospodăriile populatiei si
evidentei operatorilor economici din subordinea consiliului local si a institutiilor
publice din sectorul de competentă, de către seful serviciului
voluntar pentru situatii de urgentă, si se aprobă de către
primar.
(2)
Graficul de control se întocmeste într-un exemplar, care se păstrează
la seful serviciului voluntar pentru situatii de urgentă, iar câte o
xerocopie a acestuia se anexează la carnetele cu constatările
rezultate din controale.
(3)
Anterior întocmirii graficului de control, seful serviciului voluntar pentru
situatii de urgentă repartizează personalului compartimentului de
prevenire localitătile, cartierele, operatorii economici si institutiile
publice ce urmează a fi controlate.
(4)
Modelul Graficului de control este prezentat în anexa nr. 1, care face parte
integrantă din prezentul regulament.
(5)
Graficul de informare publică se întocmeste într-un exemplar, care se
păstrează la seful serviciului voluntar pentru situatii de
urgentă si contine activitătile de informare a populatiei,
salariatilor si elevilor privind pericolele potentiale la locuinte si
gospodării, operatorii economici si institutiile din subordinea
consiliului local, precum si modul de comportare în situatii de urgentă.
Art. 7.
- La planificarea activitătilor de prevenire pentru sectorul de
competentă se au în vedere:
a)
riscurile identificate din Planul de analiză si acoperire a riscurilor,
frecventa si perioada de manifestare;
b)
concluziile rezultate în urma activitătilor de prevenire anterioare;
c)
organizarea în sectorul de competentă a unor activităti traditionale,
târguri, expozitii, manifestări cultural-sportive;
d)
concluziile rezultate din evaluarea periodică a situatiei operative din
localitate.
Art. 8.
- Pentru desfăsurarea în bune conditii a activitătii de prevenire,
serviciul voluntar pentru situatii de urgentă achizitionează, cu
respectarea prevederilor legale, reglementări specifice si materiale
documentare.
Art. 9.
- (1) La nivelul localitătii, activitatea de prevenire este
coordonată de primar.
(2)
Organizarea activitătii de prevenire se asigură de către seful
serviciului voluntar pentru situatii de urgentă si se realizează prin
personalul compartimentului de prevenire, al cărui număr este
dimensionat conform reglementărilor tehnice specifice.
Art.
10. - Pe timpul îndeplinirii misiunilor, personalul compartimentului de
prevenire îsi face cunoscută calitatea prin legitimatia de voluntar,
emisă în conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Servicii private pentru situatii de urgentă
Art.
11. - (1) Planificarea activitătilor de prevenire se întocmeste anual,
prin Graficul de control si Programul serviciului de rond, de către seful
serviciului privat pentru situatii de urgentă si se aprobă de
către conducătorul institutiei publice sau de administratorul
operatorului economic.
(2)
Graficul de control se întocmeste într-un exemplar, care se păstrează
la seful serviciului privat pentru situatii de urgentă.
(3)
Modelul Graficului de control este prezentat în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul regulament.
(4)
Serviciul de rond se desfăsoară pe bază de program întocmit de
seful serviciului privat pentru situatii de urgentă.
(5)
Modelul Programului serviciului de rond este prezentat în anexa nr. 3, care
face parte integrantă din prezentul regulament.
(6)
Instruirea preventivă a salariatilor se execută conform
reglementărilor specifice.
Art.
12. - La planificarea activitătilor de prevenire pentru sectorul de
competentă se au în vedere:
a)
riscurile identificate, frecventa si perioada de manifestare;
b)
concluziile rezultate în urma activitătilor de prevenire anterioare;
c)
concluziile rezultate din evaluarea periodică a situatiei operative.
Art.
13. - Pentru desfăsurarea în bune conditii a activitătii de
prevenire, serviciul privat pentru situatii de urgentă
achizitionează, cu respectarea prevederilor legale, reglementări
specifice si materiale documentare.
Art.
14. - (1) La nivelul operatorului economic/institutiei publice, activitatea de
prevenire este coordonată de către manager, administrator sau
conducător.
(2)
Organizarea activitătii de prevenire se asigură de către seful
serviciului privat pentru situatii de urgentă si se realizează prin personalul
compartimentului de prevenire sau de personalul angajat al serviciului.
CAPITOLUL III
Desfăsurarea si finalizarea activitătii de prevenire
SECTIUNEA 1
Servicii voluntare pentru situatii de urgentă
Art.
15. - Activitătile de prevenire în sectorul de competentă se
desfăsoară:
a) de
două ori pe an, de regulă primăvara si toamna, la
gospodăriile populatiei;
b)
premergător începerii anului scolar si sezonului rece, la unitătile
de învătământ;
c) o
dată pe an, la operatorii economici si institutiile publice din subordinea
consiliului local;
d)
anterior si pe timpul adunărilor sau manifestărilor publice;
e) la
solicitarea conducătorilor operatorilor economici din sectorul de
competentă, cu care s-au încheiat contracte de interventie;
f)
pentru verificarea petitiilor cetătenilor în probleme privind situatiile
de urgentă, cu scopul de a face propuneri primarului pentru solutionarea
acestora.
Art.
16. - Anterior controlului se studiază:
a)
reglementările specifice;
b)
documentele de control proprii si ale serviciilor profesioniste pentru situatii
de urgentă, întocmite anterior;
c)
situatia operativă specifică;
d) alte
materiale documentare/informative.
Art.
17. - (1) Controalele se finalizează astfel:
a) prin
consemnarea neregulilor în carnetele cu constatările rezultate din
controale - cele de la gospodăriile populatiei;
b) prin
notă de control - cele de la institutiile publice si operatorii economici
din subordinea consiliului local, de la unitătile de învătământ
si de la operatorii economici din sectorul de competentă, cu care s-au
încheiat contracte de interventie.
(2)
Constatările rezultate în urma controalelor executate la gospodăriile
populatiei sunt aduse la cunostintă proprietarilor prin consemnarea
semnăturii acestora în carnet, iar nota de control prevăzută la
alin. (1) lit. b) se întocmeste în două exemplare, exemplarul numărul
unu fiind înmânat reprezentantului unitătii controlate.
(3)
Modelul Carnetului cu constatările rezultate din control este prezentat în
anexa nr. 4, iar cel al Notei de control, în anexa nr. 5, care fac parte
integrantă din prezentul regulament.
(4)
După finalizarea activitătii de control, personalul compartimentului
de prevenire prezintă sefului de serviciu carnetele cu constatările
rezultate sau notele de control.
(5)
Seful serviciului voluntar pentru situatii de urgentă înmânează
primarului, săptămânal, toate documentele de control încheiate în
săptămâna anterioară, în vederea constatării
contraventiilor si aplicării sanctiunilor contraventionale, conform
reglementărilor în vigoare.
Art. 18. - Pe baza constatărilor rezultate, seful serviciului voluntar pentru situatii de urgentă întocmeste, semestrial, analiza activitătii de prevenire si a neregulilor constatate, pe care o supune dezbaterii consiliului local, si propune măsuri pentru remedierea acestora.
SECTIUNEA a 2-a
Servicii private
Art.
19. - Activitătile de prevenire în sectorul de competentă se
desfăsoară:
a)
semestrial - control la sectiile si instalatiile care prezintă riscuri;
b)
zilnic - serviciu de rond, conform programului;
c) la
solicitarea sefilor de lucrări, instalatii sau sectii - supraveghere.
Art.
20. - (1) Controlul se execută de către seful de serviciu si de
personalul compartimentului/specialistii de prevenire.
(2) Pe
timpul controlului se urmăreste respectarea prevederilor actelor normative
si ale celorlalte reglementări privind apărarea împotriva incendiilor
si protectia civilă.
(3)
Finalizarea controlului se realizează prin consemnarea neregulilor în Nota
de control.
(4)
Modelul Notei de control este prezentat în anexa nr. 6, care face parte
integrantă din prezentul regulament.
(5)
Premergător controlului se studiază:
a)
reglementările specifice;
b)
documentele de control proprii si ale serviciilor profesioniste pentru situatii
de urgentă, întocmite anterior;
c)
situatia operativă specifică;
d) alte
materiale documentare/informative.
Art.
21. - (1) Serviciul de rond se execută de către personalul angajat al
serviciului privat pentru situatii de urgentă, problemele urmărite si
verificate fiind cele stabilite în program.
(2)
Constatările rezultate sunt consemnate în registru.
(3)
Modelul Registrului cu constatările din serviciul de rond este prezentat
în anexa 7, care face parte integrantă din prezentul regulament.
Art.
22. - (1) Supravegherea se organizează atunci când în sectorul de
competentă se desfăsoară lucrări cu foc deschis, de
reparatii sau de punere în functiune a unor instalatii.
(2)
Supravegherea se execută din dispozitia sefului serviciului privat pentru
situatii de urgentă, care va stabili personalul si măsurile necesare
în vederea preîntâmpinării aparitiei unor situatii de urgentă.
(3) în
functie de complexitatea operatiunii, seful serviciului privat pentru situatii
de urgentă stabileste locul si durata supravegherii, precum si personalul
si tehnica de interventie necesare preîntâmpinării aparitiei unor situatii
de urgentă.
(4) La
încheierea activitătii de supraveghere, personalul desemnat să
execute supravegherea comunică sefului serviciului privat pentru situatii
de urgentă despre finalizarea acesteia.
Art.
23. - După finalizarea activitătii preventive, personalul desemnat
prezintă sefului serviciului privat pentru situatii de urgentă
documentele întocmite, în vederea stabilirii măsurilor pentru remedierea
neregulilor care nu au putut fi solutionate.
ANEXA
Nr. 1 la regulament
Serviciul Voluntar
pentru Situatii de Urgentă al ..............
- model -
Nr
crt. |
Activitatea |
Luna |
|||||||||||
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
||
1. |
Control
la gospodăriile populatiei: Satul
......... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Satul
..... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Satul
....... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Control
la unitătile sanitare: Dispensar uman |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dispensar
veterinar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Control
la unitătile de învătământ: Scoala cu clasele I-IV, satul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grădinita,
satul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liceul
agricol |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Controale
la unitătile de cult si cultură (mănăstiri, biserici,
case de rugăciune, cămine culturale, case de cultură, cluburi
etc): Biserica,
satul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
În functie de
particularitătile sectorului de competentă, se planifică
controale la alte institutii sau operatori economici din subordinea consiliului
local (spatii de cazare, societăti comerciale de prestări de servicii
către populatie) sau cu care s-au încheiat contracte, precum si
premergător si pe timpul desfăsurării manifestărilor cu
public legate de evenimente din viata comunitătii (târguri, hramuri, mari
sărbători religioase).
ANEXA
Nr. 2 la regulament
Serviciul Privat pentru
Situatii de Urgentă al ............
- model -
Nr.
crt. |
Operatorul
economic/ sectia/atelierul |
Luna |
|||||||||||
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
||
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
În functie de
particularitătile sectorului de competentă, se planifică
controale la operatorii economici cu care s-au încheiat contracte.
ANEXA
Nr. 3 la regulament
APROB
(conducătorul
institutiei publice, managerul sau administratorul operatorului economic)
PROGRAMUL
serviciului de rond
- model -
Itinerarul rondului (traseul) |
Intervalul orar de parcurgere |
Probleme de urmărit si verificat (activităti de apărare
împotriva incendiilor si protectie civilă) |
Itinerarul
I Sectia/Atelierul |
|
|
Itinerarul
II Sectia/Atelierul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seful serviciului,
ANEXA
Nr. 4 la regulament
CARNET
cu constatările rezultate din control
- model -
Situatiile
de urgentă la gospodăriile populatiei pot fi preîntâmpinate dacă
populatia cunoaste si respectă regulile si măsurile de prevenire a
acestora.
Serviciile
voluntare pentru situatii de urgentă au obligatia de a desfăsura
activităti pentru prevenirea situatiilor de urgentă în
localitătile unde sunt constituite si de a face cunoscute cetătenilor
regulile si măsurile de preîntâmpinare a acestora.
Carnetul
cuprinde principalele reguli si măsuri de prevenire a situatiilor de
urgentă la gospodăriile populatiei,
pe baza
cărora personalul compartimentului de prevenire execută controlul si
stabileste măsuri în raport cu situatia găsită la fata locului.
Neregulile
constatate vor fi înscrise în carnet sub formă prescurtată.
Exemplu:
într-o gospodărie s-a constatat că proprietarul foloseste focul
deschis sau mijloace de iluminat cu flacără deschisă pe
lângă furaje sau alte materiale combustibile; în loc de a se înscrie în
întregime neregula în carnet, se va înscrie: punctul 2b, ceea ce corespunde cu
încălcarea prevăzută în îndrumător la punctul respectiv.
Dacă
anumite încălcări nu sunt prevăzute în carnet, atunci acestea se
înscriu în întregime fără a se mai folosi forma prescurtată.
Este
indicat ca la gospodăriile în care s-au constatat nereguli să se
execute verificări ulterioare pentru a vedea dacă acestea s-au
remediat, fără a se astepta al doilea control periodic.
Pentru
mai multă eficacitate a controlului, personalul compartimentului de
prevenire va explica cetătenilor în ce constau neregulile, ce trebuie
făcut pentru remedierea lor si mai ales urmările posibile ale
acestora, folosind în acest scop exemple de incendii provocate de neglijenta
sau de nerespectarea regulilor de prevenire a altor situatii de urgentă.
De
asemenea, vor face recomandări cu privire la modul de salvare a oamenilor
si de evacuare a animalelor în caz de incendiu sau alte situatii de
urgentă.
1. Reguli
si măsuri de prevenire la grajduri, magazii si alte dependinte:
a) este
interzis a se intra în aceste constructii cu lumânări, chibrituri aprinse
sau lămpi de petrol, iluminatul realizându-se cu corpuri de iluminat
electrice prevăzute cu globuri de protectie sau cu felinare de vânt în
stare bună; cablurile electrice vor fi pozate numai pe materiale
incombustibile;
b) se
interzice fumatul sau accesul cu foc deschis în aceste spatii;
c)
usile grajdurilor vor fi construite fără praguri si se vor deschide
spre exterior. Nu este permisă blocarea usilor cu diferite obiecte sau
materiale;
d)
încălzirea grajdurilor este admisă numai cu sobe cu acumulare de
căldură, iar aprinderea si alimentarea focului trebuie să se
facă numai din exterior;
e) se
interzice depozitarea în magazii sau în alte dependinte a oricărui fel de
carburant în cantitate mai mare decât cea stabilită de reglementările
în vigoare;
f) este
interzisă folosirea afumătorilor improvizate, care prezintă
pericol de incendiu, în magazii, suri sau instalate în apropierea materialelor
combustibile.
2. Respectarea
regulilor si măsurilor de prevenire la depozite de furaje, paie si alte
materiale:
a)
furajele, paiele si alte materiale combustibile vor fi depozitate, după
posibilităti, cât mai departe de casă, bucătării de
vară, cuptoare, magazii etc;
b) este
interzisă folosirea focului deschis sau a mijloacelor de iluminat cu
flacără deschisă pe lângă furaje si materiale combustibile;
c)
focurile deschise făcute în curti, la o distantă mai mare de 10 m
fată de depozitele de furaje, paie si alte materiale, trebuie atent
supravegheate, în locuri special amenajate (gropi), iar pe timp de vânt sunt
interzise.
3. Respectarea
regulilor si măsurilor de prevenire la folosirea bucătăriilor de
vară, cuptoarelor si masinilor de gătit:
a) este
interzis a se instala cuptoare, masini de gătit sau bucătării de
vară improvizate în apropierea grajdurilor, surilor, locurilor de
depozitare a furajelor si a altor materiale combustibile;
b) este
interzis a se scoate burlanele de metal pe fereastră sau pe sub
streasină fără să fie izolate pe părtile combustibile
ale constructiei. Izolatia se face pe o distantă de 40 cm de o parte si de
alta â locului de trecere, prin lăsarea unei distante de 15 cm între fata
exterioară a burlanului si elementele combustibile, precum si prin
îmbrăcarea burlanului cu un strat gros de 5 cm din vată de
sticlă tencuită sau cu un strat echivalent de azbest. Când acoperisul
este construit din material combustibil, nu este permisă scoaterea
burlanului sub streasină;
c) este
interzisă aruncarea la întâmplare, pe lângă furaje, suri, grajduri
sau alte materiale combustibile, a cenusii. Cenusa se va depozita într-o
groapă anume amenajată, după ce mai întâi a fost stins cu
apă jăraticul rămas în ea.
4. Respectarea
regulilor si măsurilor de prevenire si stingere a incendiilor la
instalarea si folosirea sobelor:
a) sobele de metal nu trebuie să
fie instalate la o distantă mai mică de 1 m fată de peretii din
lemn sau din alte materiale ce se pot aprinde usor. Când peretii de
scândură sunt izolati, distanta poate fi de 70 cm. Izolarea se face prin
căptusirea peretelui cu cărămizi asezate pe muchie, pe o
suprafată care să depăsească cu 50 cm dimensiunile sobei,
vertical si orizontal;
b) este
interzis ca sobele de metal să fie asezate direct pe dusumeaua de
scânduri. Dacă înăltimea picioarelor sobelor depăseste 25 cm,
ele vor fi asezate pe un postament de cărămidă în grosime de 7
cm. Dacă picioarele sobelor au înăltimea sub 25 cm, postamentul va
avea grosimea de 25 cm. Postamentul trebuie să depăsească
perimetrul sobei cu 25 cm, iar în fata usii cu 50 cm;
c) nu
este permis să se folosească sobe cu usitele defecte;
d) este
interzis a se aprinde focul în sobă cu benzină sau cu alte lichide
inflamabile, în asemenea conditii încât să prezinte pericol de incendiu,
ori să se ardă în sobă lemne lungi, netăiate, care pe
timpul arderii nu intră în întregime în sobă;
e)
sobele de cărămidă vor avea pe dusumea, în fata usilor, o
tablă metalică cu dimensiunile de 70x50 cm;
f) nu
este permis să se pună la uscat la mai putin de 1 m depărtare de
sobele metalice haine, rufe sau alte obiecte casnice care se pot aprinde usor.
De asemenea, astfel de obiecte nu trebuie să se pună pe sobele de zid
sau în imediata lor apropiere;
g)
focul în sobe nu trebuie lăsat fără supraveghere sau în grija
copiilor;
h) se
va urmări ca sobele de metal sau de cărămidă să nu se
încălzească peste măsură, deoarece pot aprinde usor
obiectele din jur.
5. Respectarea
regulilor si măsurilor de prevenire si stingere a incendiilor la
instalarea si folosirea cosurilor si burlanelor:
a)
cosurile de zid vor fi izolate fată de elementele combustibile ale
planseelor si acoperisurilor astfel:
• la
trecerea prin planseu, prin îngrosarea zidăriei de cărămidă
a cosurilor la 25 cm. în spatiul dintre cos si planseu se introduc un strat de
azbest sau două straturi de pâslă îmbibate cu argilă;
• la
trecerea prin acoperis, prin lăsarea unei distante de cel putin 10 cm
între fata exterioară a zidăriei cosului si elementele acoperisului,
iar golul produs se închide cu un sort de tablă;
b) nu
este permis ca în cosuri să fie zidite elemente combustibile ale
acoperisului, plânseului etc;
c)
cosurile se prelungesc deasupra acoperisului cu 0,5-0,8 m;
d)
cosurile de zid vor fi permanent întretinute fără crăpături
si curătate. Este interzis a se folosi cosurile de zid netencuite;
e)
burlanele din metal nu vor fi instalate la o distantă mai mică de 70
cm fată de peretii de scândură sau paiantă.
6. Respectarea
regulilor de prevenire a incendiilor la folosirea energiei electrice:
a) este
interzisă folosirea instalatiilor si aparatelor electrice defecte sau
improvizate, cu conductori neizolati, cu prize sau întrerupătoare defecte,
doze si derivatii fără capace etc;
b) este
interzisă înlocuirea sigurantelor electrice cu sârmă, cuie etc.
Sigurantele arse vor fi înlocuite numai de electrician autorizat;
c) nu
este permisă lăsarea sub tensiune, fără supraveghere, a
niciunui fel de aparat electric: fier de călcat, resou, radiator etc;
d) este
interzisă executarea sau modificarea instalatiilor electrice de către
persoane neautorizate;
e)
fiarele de călcat vor fi asezate pe timpul folosirii pe suporti de
sârmă sau de cărămidă.
7. Respectarea
regulilor de prevenire si stingere a incendiilor la folosirea lămpilor de
iluminat si de gătit cu lichide inflamabile, precum si la folosirea
acestor lichide:
a)
lămpile de iluminat si de gătit cu petrol trebuie să fie în
stare bună, rezervorul nu trebuie să fie spart, să aibă
scurgeri, iar umplerea rezervoarelor trebuie să se facă când
lămpile sunt stinse;
b) este
interzisă asezarea lămpilor de iluminat sau de gătit în
apropierea obiectelor care se pot aprinde usor sau în locuri unde din
neglijentă ar putea fi răsturnate, dând nastere la incendii;
c)
lămpile de iluminat sau de gătit nu trebuie lăsate
fără supraveghere pe timpul functionării lor;
d) este
interzis să se depoziteze în locuinte lichide inflamabile în
cantităti mai mari de 25 litri. Această cantitate se va păstra
în bidoane adecvate (metalice) bine închise si la locuri ferite de
posibilitatea incendierii;
e)
curătarea cu substante usor inflamabile a parchetelor, a dusumelelor, a
hainelor etc. nu este permisă în încăperi unde este aprins focul.
8. Respectarea
regulilor si măsurilor de prevenire privitoare la folosirea buteliilor de
gaze lichefiate (aragaz):
a) este
interzisă folosirea flăcării pentru verificarea
etanseitătii buteliei, garniturilor, regulatorului si furtunului;
b)
buteliile de gaze lichefiate nu se vor folosi fără regulator de
presiune, cu garnituri deteriorate, cu furtun de cauciuc ce prezintă
porozităti, crăpături sau lărgiri la capete;
c)
buteliile de gaze lichefiate nu se vor păstra în apropierea surselor de
căldură sau sub actiunea directă a razelor solare. Distanta
dintre butelie si masina de aragaz va fi de 1 m, iar fată de o sursă
de căldură cu o flacără deschisă, de cel putin 2 m;
d) este
interzis a se folosi buteliile în pozitie culcată sau înclinată; ele
se vor folosi doar în pozitie verticală. Nu este permisă încălzirea
buteliilor. Aprinderea focului, în cazul folosirii gazelor lichefiate, se va
face respectându-se principiul „gaz pe flacără”;
e) este
interzisă trecerea (transvazarea) gazului din butelie în orice alte
recipiente.
9. Respectarea
regulilor de prevenire si stingere a incendiilor în podurile caselor:
a) este
interzisă construirea de boxe de lemn sau depozitarea de materiale
lemnoase, furaje ori de alte materiale combustibile în podurile caselor;
b) nu
este permisă folosirea podurilor pentru bucătării sau spălătorii;
c) este
interzisă folosirea afumătorilor improvizate în poduri;
d) este
interzisă folosirea pentru iluminatul în poduri a lumânărilor etc;
pentru iluminat se vor folosi felinare de vânt în stare bună de
functionare.
10. Educarea
copiilor si supravegherea lor pentru a nu provoca incendii:
a)
copiii nu trebuie lăsati singuri în încăperi în care sunt sobe de
încălzit sau de gătit, lămpi cu petrol pentru iluminat ori
gătit în stare de functionare;
b)
copiii nu trebuie lăsati să se joace cu focul (lămpi,
lumânări, chibrituri, brichete, artificii etc). Asemenea mijloace nu
trebuie lăsate la îndemâna lor.
11. Respectarea
regulilor privind protectia împotriva inundatiilor în zonele unde acest risc se
manifestă cu precădere:
a)
curătarea si întretinerea santurilor si rigolelor;
b)
interzicerea blocării sau obturării podurilor ori podetelor cu
materiale care ar împiedica scurgerea apei.
12. Respectarea
regulilor si modului de comportare stabilite de autorităti pentru diferite
situatii de urgentă, în functie de riscurile identificate în plan
teritorial.
CARNET
cu constatările rezultate din control
- model –
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
ANEXA Nr. 5 la regulament
Serviciul Voluntar pentru
Situatii de Urgentă al
.......................................................
NOTĂ DE CONTROL
Nr...........din.................
- model -
Încheiată
astăzi, cu prilejul controlului privind apărarea împotriva
incendiilor si protectia civilă, executat potrivit art..... din
........... (se va înscrie actul normativ).
PROPRIETAR
OPERATOR
ECONOMIC/INSTITUTIE
NUMĂR
DE ÎNREGISTRARE LA REGISTRUL COMERTULUI
PERIOADA
CONTROLULUI
SPECIALIST
DIN COMPARTIMENTUL DE PREVENIRE
PARTICIPANTI
DIN PARTEA OPERATORULUI ECONOMIC/INSTITUTIEI CONTROLATE
1.
NEREGULI CONSTATATE
Se vor
mentiona toate încălcările actelor normative care reglementează
activitatea de prevenire a incendiilor si protectie civilă.
2.
MĂSURI
Se vor
înscrie măsurile pentru înlăturarea neregulilor constatate.
Reprezentantul Serviciului Voluntar pentru
Situatii de Urgentă, ................................................ (numele
si prenumele în clar si semnătura) |
Reprezentantul
beneficiarului, ................................................ (numele
si prenumele în clar si semnătura) |
Se va aplica stampila
beneficiarului.
ANEXA
Nr. 6 la regulament
Serviciul Privat pentru
Situatii de Urgentă al ................................................................
Nr...........din.................
- model -
Încheiată
astăzi, cu prilejul controlului privind apărarea împotriva
incendiilor si protectia civilă, executat potrivit art.........
din........... (se va înscrie actul normativ).
PROPRIETAR*)
SECTIA/ATELIERUL,
OPERATORUL
ECONOMIC/INSTITUTIA*)
NUMĂR
DE ÎNREGISTRARE LA REGISTRUL COMERTULUI*)
SPECIALIST
DIN COMPARTIMENTUL DE PREVENIRE
PARTICIPANTI
DIN PARTEA OPERATORULUI ECONOMIC/INSTITUTIEI CONTROLATE”)
1.
NEREGULI CONSTATATE
Se vor
mentiona toate încălcările actelor normative care reglementează
activitatea de prevenire a incendiilor si protectie civilă.
2.
MĂSURI
Se vor
înscrie măsurile pentru înlăturarea neregulilor constatate.
Reprezentantul Serviciului Privat pentru Situatii de Urgentă, ................................................ (numele
si prenumele în clar si semnătura) |
Seful
sectiei/atelierului/Reprezentantul beneficiarului, ................................................ (numele
si prenumele în clar si semnătura) |
Se va aplica stampila beneficiarului*).
*) Se va completa numai
în cazul în care controalele se execută la alte institutii
publice/operatori economici din sectorul de competentă, cu care s-au
încheiat contracte/conventii.
ANEXA
Nr. 7 la regulament
Serviciul Privat pentru
Situatii de Urgentă al ...........................
REGISTRU
cu constatările din serviciul de rond
- model -
Nr.
crt. |
Sectia/atelierul controlată/controlat |
Data si ora |
Constatări/ încălcări |
Măsuri dispuse/ luate |
Semnătura conducătorului locului de muncă |
Semnătura persoanei care a efectuat rondul |
Măsuri dispuse de seful serviciului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR
AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
pentru aprobarea
Măsurilor privind organizarea si desfăsurarea examenului de
diferentă
pentru trecerea de la
categoria profesională contabil autorizat cu studii superioare
la categoria
profesională expert contabil
În
temeiul:
- art.
2, 5, 393, art. 19 lit. c) si art. 26 din Ordonanta Guvernului nr.
65/1994 privind organizarea activitătii de expertiză contabilă
si a contabililor autorizati, aprobată cu completări prin Legea nr.
42/1995, cu modificările si completările ulterioare;
- pct.
3, 19, 22 si 152 din Regulamentul de organizare si functionare a Corpului
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România, republicat,
Biroul permanent al Consiliului superior al Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati din România
emite
următoarea decizie:
Art. 1.
- Se aprobă Măsurile privind organizarea si desfăsurarea
examenului de diferentă pentru trecerea de la categoria profesională
contabil autorizat cu studii superioare la categoria profesională expert
contabil, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
decizie.
Art. 2.
- Structurile alese si executive ale Corpului Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din România vor duce la îndeplinire prevederile
prezentei decizii.
Art. 3.
- Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
România,
Marin Toma
Bucuresti, 17 februarie
2007.
Nr. 158.
ANEXĂ
MĂSURI
privind organizarea si desfăsurarea examenului de diferentă
pentru trecerea de la categoria profesională
contabil autorizat cu studii superioare la categoria profesională expert
contabil
1.
Contabilii autorizati cu studii superioare, membri ai Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din România (CECCAR), pot accede la
categoria profesională expert contabil prin sustinerea unui examen de
diferentă ia disciplinele Expertiza contabilă, Doctrină si
deontologie profesională si Audit financiar.
2.
Examenul de diferentă va avea loc în ziua de 31 martie 2007 si se va
organiza în centrele universitare Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova,
Iasi si Timisoara; arondarea filialelor la centrele universitare se va face pe
principiul teritorialitătii.
3.
înscrierea candidatilor pentru sustinerea examenului de diferentă se va
face la filiala CECCAR din raza de domiciliu, pe baza unei cereri la care se va
anexa o copie de pe carnetul de membru CECCAR, cazierul judiciar, două
poze tip B.l./C.l. si chitanta pentru plata taxei de examinare; taxa de
examinare este cea aprobată pentru ultimul examen de aptitudini la
categoria profesională expert contabil. înscrierea candidatilor pentru
sustinerea examenului de diferentă se încheie, la nivelul filialelor, la
data de 15 martie 2007, după care dosarele se înaintează de filiale
la Departamentul pentru organizarea stagiului si dezvoltarea profesională
continuă.
4.
Examenul constă într-o probă scrisă cu subiecte unice pe
tară, sub formă de întrebări, studii de caz si probleme de
judecată profesională. Tematica si bibliografia sunt prezentate în
anexă.
Pentru
promovarea examenului, candidatii trebuie să obtină cel putin nota 7.
Rezultatele examenului se afisează în termen de 5 zile de la data
sustinerii, la sediul filialelor din cele 6 centre universitare.
5.
Contabilii autorizati cu studii superioare care nu se prezintă pentru
sustinerea examenului de diferentă organizat la 31 martie 2007 sau care nu
au promovat examenul mai au posibilitatea să se prezinte cel mult la un
nou examen, la o dată ce se va anunta ulterior.
6.
Comisia de examen este cea aprobată pentru ultimul examen de aptitudini ce
a avut loc în perioada 21 -22 octombrie 2006, cu aceleasi conditii de
organizare si functionare.
7.
Contabilii autorizati cu studii superioare aflati în perioada de stagiu – ani I, II si III
- vor fi trecuti de filiale la categoria expert contabil, corespunzător
anul ui de stagiu în care sunt, cu
obligatia întocmirii si prezentării unui raport semestrial în domeniul
expertizei contabile si al auditului financiar.
Contabilii
autorizati cu studii superioare care au promovat examenul de admitere, dar care
nu s-au înscris la stagiu sau care au întrerupt stagiul, vor fi trecuti la
categoria expert contabil în anul I de stagiu, respectiv anul în
care au întrerupt stagiul.
ANEXĂ
la măsuri
TEMATICA
examenului de diferentă pentru trecerea de la categoria
profesională contabil autorizat cu studii superioare
la categoria profesională expert contabil
I. Audit financiar:
1.
Proceduri si tehnici de audit
2.
Misiuni de audit:
- audit
statutar; fluxul lucrărilor într-o misiune de audit statutar
-
servicii conexe
3.
Activitatea de cenzor
Bibliografie:
1.
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit
financiar, republicată, cu modificările si completările
ulterioare
2.
Initiere în auditul situatiilor financiare ale unei entităti - dr. ec.
Marin Toma, Bucuresti, Editura CECCAR, 2005
3.
Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale, cu modificările si
completările ulterioare
4.
Standardul profesional nr. 23 - emis de Corpul Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din România (CECCAR)
II. Expertiza
contabilă/Doctrină si deontologie profesională: A. Expertiza
contabilă:
1.
Conceptul de expertiză contabilă
2.
Expertiza contabilă judiciară:
-
definitie
-
comparatie cu controlul financiar
-
obiectivele expertizei contabile judiciare
-
numirea expertilor contabili
-
procedura de efectuare a expertizei contabile judiciare
-
actele de expertiză contabilă judiciară - continut si
valorificare
3.
Expertiza contabilă extrajudiciară sau amiabilă B. Doctrină
si deontologie profesională: Organizarea profesiei si statutul
profesional al expertului contabil si al contabilului autorizat:
-
calitatea de expert contabil si calitatea de contabil autorizat
-
accesul la profesie
-
organizarea si functionarea Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din România
-
incompatibilităti în profesie
-
responsabilitatea profesionistului contabil
-
evidenta membrilor CECCAR
- Codul
etic national al profesionistilor contabili Bibliografie:
1.
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitătii de
expertiză contabilă si a contabililor autorizati, aprobată cu
completări prin Legea nr. 42/1995, cu modificările si
completările ulterioare
2.
Regulamentul de organizare si functionare a Corpului Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din România, aprobat prin Hotărârea Conferintei nationale
a expertilor contabili si contabililor autorizati nr. 1/1995, cu
modificările si completările ulterioare
3.
Codul etic national al profesionistilor contabili - Editura CECCAR, Bucuresti,
2006
4. Ghid
de aplicare a normelor profesionale nr. 35 privind expertizele contabile,
Editura CECCAR, Bucuresti, 2003.