MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul
175 (XIX) - Nr. 303 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 7 mai 2007
SUMAR
LEGI SI DECRETE
116. - Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 107/2006 pentru modificarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de
ajutoare pentru încălzirea locuintei, precum si a unor facilităti
populatiei pentru plata energiei termice
499. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 107/2006
pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 5/2003 privind
acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuintei, precum si a unor
facilităti populatiei pentru plata energiei termice
117. - Lege pentru modificarea art.
11 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de constructii
500. - Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea art. 11 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de constructii
119. - Lege pentru respingerea
Ordonantei Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de alimentare cu energie termică produsă
centralizat
502. - Decret privind promulgarea
Legii pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea
si functionarea serviciilor publice de alimentare cu energie termică
produsă centralizat
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 231 din 20 martie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 3
din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de
plată ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, si ale
art. 851 si 86 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
Decizia nr. 338 din 3 aprilie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(2) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii
fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
31. - Ordonantă de urgentă
privind completarea art. 23 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului
357. - Hotărâre pentru
aprobarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Moldova cu
privire la colaborarea în domeniile geodeziei, cartografiei si cadastrului si a
Programului de colaborare între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si
Geodezie din Republica Moldova în domeniile geodeziei, cartografiei,
cadastrului, fotogrammetriei si teledetectiei, semnate la Chisinău la 29
aprilie 1999, si a Acordului convenit prin schimb de note verbale dintre Ministerul
Afacerilor Externe al României si Ambasada Republicii Moldova la Bucuresti, la
28 iunie 2000 si, respectiv, la 4 august 2000, pentru modificarea Acordului
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Moldova cu privire la
colaborarea în domeniile geodeziei, cartografiei si cadastrului si a
Programului de colaborare între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si
Geodezie din Republica Moldova în domeniile geodeziei, cartografiei,
cadastrului, fotogrammetriei si teledetectiei, semnate la Chisinău la 29
aprilie 1999
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii
Moldova cu privire la colaborarea în domeniile geodeziei, cartografiei si
cadastrului
Program de colaborare între Oficiul National de Cadastru,
Geodezie si Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse
Funciare si Geodezie din Republica Moldova în domeniile geodeziei,
cartografiei, cadastrului, fotogrammetriei si teledetectiei
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
119. - Decizie pentru numirea
domnului Akos Derzsi în functia de secretar de stat la Ministerul Muncii,
Familiei si Egalitătii de Sanse
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
274. - Ordin al directorului general
al Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat pentru
aprobarea Catalogului national cu produse, profile si pachete de protectie
INFOSEC - versiunea aprilie 2007
734. - Ordin al ministrului
sănătătii publice privind organizarea si desfăsurarea, în
perioada 17-24 iunie 2007, a concursului pentru ocuparea functiei de manager,
persoană fizică, din spitalele publice la care postul de manager nu a
fost ocupat în urma concursurilor desfăsurate în lunile noiembrie 2006 si
martie 2007
748. - Ordin al ministrului
sănătătii publice privind modificarea Ordinului ministrului
sănătătii nr. 870/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind
timpul de muncă, organizarea si efectuarea gărzilor în unitătile
publice din sectorul sanitar
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 107/2006
pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 5/2003 privind
acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuintei, precum si a unor
facilităti populatiei pentru plata energiei termice
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 107 din 13
decembrie 2006 pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuintei, precum
si a unor facilităti populatiei pentru plata energiei termice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.029 din 27 decembrie
2006.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 2 mai 2007.
Nr. 116.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 107/2006 pentru modificarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea
locuintei, precum si a unor facilităti populatiei pentru plata energiei
termice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 107/2006 pentru modificarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea
locuintei, precum si a unor facilităti populatiei pentru plata energiei
termice si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
- interimar -
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 27 aprilie 2007.
Nr. 499.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea art. 11 aiin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executării lucrărilor de constructii
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - La articolul 11 alineatul (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de constructii, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările si completările
ulterioare, litera b) se modifică si va avea următorul cuprins:
,,b) reparatii si înlocuiri de tâmplărie
interioară si exterioară, dacă se păstrează forma,
dimensiunile golurilor si tâmplăriei, inclusiv în situatia în care se
schimbă materialele din care sunt realizate respectivele lucrări, cu
exceptia clădirilor declarate monumente istorice, în conditiile legii;”.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 2 mai 2007.
Nr. 117.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru modificarea art. 11 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
constructii
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea art. 11 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
constructii si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
- interimar -
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 27 aprilie 2007.
Nr. 500.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea si
functionarea serviciilor publice de alimentare cu energie termică
produsă centralizat
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta Guvernului nr. 73 din 29 august 2002 privind
organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu energie
termică produsă centralizat, adoptată în temeiul art. 1 pct.
IV.3 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 650 din 31 august 2002,
cu completările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, în conditiile art. 155 alin. (1) si cu respectarea prevederilor art.
76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 2 mai 2007.
Nr. 119.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr.
73/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare
cu energie termică produsă centralizat
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr.
73/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare
cu energie termică produsă centralizat si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
- interimar -
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 27 aprilie 2007.
Nr. 502.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 martie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si
3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de
plată ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, si ale art. 851 si 86 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor
active ale statului
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Ion Predescu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor
publice, stabilite prin titluri executorii, si ale art. 851 si 86
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active ale statului, exceptie ridicată de Societatea Comercială
„O.N.T Carpati” - S.A. din Bucuresti în Dosarul nr. 9.412/4/2006 al
Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 29 august 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 9.412/4/2006, Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, si ale art. 851 si 86 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului. Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială
„O.N.T Carpati” - S.A. din Bucuresti într-o cauză ce are ca obiect
solutionarea unei contestatii la executare.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile de lege
criticate sunt neconstitutionale, deoarece contravin art. 1 alin. (3), art. 16,
art. 21 alin. (3), art. 44 alin. (1) si art. 53 din Constitutie, precum si art.
1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale. Se arată că prevederile art. 1
si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 lezează drepturile si interesele
legitime ale creditorilor, creând un regim discriminatoriu, de favoare pentru
debitorii institutii publice, si o protectie sporită a proprietătii
private a institutiilor publice în dauna altor subiecte de drept, titulare de
creante certe, lichide si exigibile. Exceptarea tuturor bunurilor ce sunt în
proprietatea privată a institutiilor publice, precum si a tuturor
veniturilor acestor institutii de la executarea obligatiilor de plată ce
le revin acestora contravine dispozitiilor art. 44 alin. (2) din Constitutie.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 86 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 43/2005, se arată că si acestea sunt
neconstitutionale, deoarece creează un statut privilegiat Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Statului prin scutirea de taxe de timbru, timbru
judiciar, cautiuni si orice alte taxe în cazul cererilor formulate de acesta si
în cazul altor acte procedurale efectuate de si pentru acesta în orice fel de
cauze.
Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Guvernul arată
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest
sens, face referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
Avocatul Poporului arată că exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 851 si 86 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998 este neîntemeiată. În ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr.
22/2002, se arată că acestea contravin art. 21 alin. (3) din Constitutie.
În acest sens, arată că dispozitiile criticate prin care sunt
reglementate conditiile de executare a obligatiilor de plată ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, creează o stare
de imposibilitate pentru creditori de a-si pune în executare o hotărâre
judecătorească pronuntată împotriva institutiilor publice, în
situatia în care acestea nu plătesc de bunăvoie. Executarea unei
hotărâri judecătoresti este considerată a fi parte integrantă
din „proces” în sensul art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, statul având obligatia de a se
supune unei hotărâri judecătoresti pronuntate împotriva lui,
executarea unei hotărâri neputând fi împiedicată, anulată sau
întârziată într^un mod excesiv.
În continuare, se arată că dispozitiile art. 1
si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 contravin si prevederilor art. 44 din
Constitutie prin instituirea de către normele criticate a unor limite ale
executării hotărârilor judecătoresti pronuntate împotriva
institutiilor publice, creându-se un exces de protectie pentru institutiile
publice în raporturile acestora cu creditorul privat. Finalitatea de protectie
a patrimoniului institutiilor publice pe care a avut-o în
vedere legiuitorul apare nu numai ca excesivă, ci si instituită în
detrimentul creditorilor statului.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitatea îl
constituie:
- dispozitiile art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor
publice, stabilite prin titluri executorii, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002;
- dispozitiile art. 851 si 86 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului; alin. (1) si (2) ale art. 851 si 86 au fost modificate
prin art. II pct.
1 si 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 43/2005, ordonantă
aprobată prin Legea nr. 294/2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
959 din 28 octombrie 2005; alin. (3) al art. 851 a fost modificat
prin pct. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 207/2005, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, ordonantă
aprobată prin Legea nr. 184/2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
443 din 23 mai 2006.
Textele de lege criticate au următorul continut:
- Art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002: „Executarea
obligatiilor de plată ale institutiilor publice în temeiul titlurilor
executorii se realizează din sumele aprobate prin bugetele acestora la
titlul de cheltuieli la care se încadrează obligatia de plată
respectivă.”;
- Art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002: „În
procesul executării silite a sumelor datorate de către institutiile
publice în baza unor titluri executorii trezoreria statului poate efectua numai
operatiuni privind plăti dispuse de către ordonatorii de credite, în
limita creditelor bugetare si a destinatiilor aprobate potrivit legii.”;
- Art.
851 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51 /1998: „(1)
Prin derogare de la dispozitiile art. 300 si ale art. 7203 alin. 2
din Codul de procedură civilă, apelul si recursul suspendă de
drept executarea hotărârilor judecătoresti pronuntate în litigiile
îndreptate împotriva A. V.A.S.
(2) Prin derogare de la dispozitiile art. 365 alin. 3 si
ale art. 367 din Codul de procedură civilă, formularea actiunii în
anulare împotriva hotărârii arbitra/e în litigiile prevăzute la alin.
(1) suspendă de drept executarea sentintei arbitrate până la data
solutionării irevocabile a actiunii în anulare.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplică
până la data de 30 iunie 2006 inclusiv.”;
- Art. 86 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998: „Cererile formulate de A. V.A.S. si orice alte acte procedurale
efectuate de si pentru aceasta în orice fel de cauze sunt scutite de taxe de
timbru, timbru judiciar, cautiuni si orice alte taxe.”
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor
dispozitii legale, autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor
constitutionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul român, art. 16
referitoare la egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul
la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil,
art. 44 alin. (1) referitoare la garantarea dreptului de proprietate si a
creantelor asupra statului si art. 53 referitoare la restrângerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertăti.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, prin Decizia nr. 529 din 11 octombrie 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.025 din 18 noiembrie
2005, s-a pronuntat asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 1 si 3
din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002, retinând că ordonanta a cărei
constitutionalitate este contestată are o evidentă finalitate de
protectie a patrimoniului institutiilor publice, ca o premisă indispensabilă
a desfăsurării activitătii lor în conditii optime si, prin
aceasta, a îndeplinirii atributiilor ce le revin ca parte integrantă a
mecanismului statului. De asemenea, Curtea a constatat că ar fi
disproportionat si inechitabil a recunoaste creditorilor institutiilor publice
dreptul de a-si valorifica creantele în conditiile dreptului comun, cu
consecinta perturbării grave a activitătii ce constituie însăsi
ratiunea de a fi a unor astfel de institutii. Curtea a mai retinut prin aceeasi
decizie că, desi prin dispozitiile legale criticate se instituie anumite
limite ale executării, în sensul că aceasta nu se poate face asupra
oricăror resurse bănesti ale institutiilor publice, ci numai asupra
celor alocate de la buget în acest scop, executarea silită a obligatiilor
de plată ale institutiilor publice nu este împiedicată, de vreme ce,
potrivit art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002, se instituie obligatia
ordonatorilor de credite de a lua toate măsurile ce se impun, inclusiv
virări de credite bugetare, pentru efectuarea plătii sumelor
stabilite prin titluri executorii. Instituirea de restrictii, impuse de ratiuni
evidente, în valorificarea dreptului creditorului nu înseamnă negarea
posibilitătii acestuia de a si-l realiza, tot asa cum instituirea unor termene
pentru introducerea unei actiuni sau pentru exercitarea căilor de atac nu
semnifică restrângerea accesului liber la justitie. Atâta vreme cât
prevederile art. 44 alin. (1) din Constitutie, prin care se garantează
creantele asupra statului, nu precizează că realizarea creantelor
presupune executarea lor de îndată, atunci conditiile instituite în
această materie prin ordonantă, chiar dacă afectează
celeritatea procedurii, nu contravin Constitutiei. Ele urmăresc găsirea
resurselor necesare pentru executarea obligatiilor, cu respectarea exigentelor
impuse de constituirea si executarea bugetului, astfel încât nu fac decât
să dea expresie obligatiei constitutionale a garantării obligatiilor
asupra statului.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură
să determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atât
solutia, cât si considerentele cuprinse în aceste decizii îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 86 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998,
Curtea constată că prin Decizia nr. 853 din 28 noiembrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 31 din 17 ianuarie
2007, a statuat că, potrivit art. 139 alin. (1) din Constitutie, „Impozitele,
taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege”. Asadar,
este atributul exclusiv al legiuitorului să prevadă inclusiv scutirea
institutiilor publice implicate în procesul de privatizare de la plata taxelor
de timbru si a celorlalte taxe, având
în vedere interesul general pe care-l prezintă aceste institutii publice.
În plus, această scutire îsi are justificarea în strânsa
legătură cu bugetul de stat, alimentat, printre altele, si prin
încasarea taxelor judiciare a actiunilor în justitie promovate de acestea în
interes public. Curtea a constatat că scutirea institutiilor publice
implicate în procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru si a
celorlalte taxe nu este de natură să contravină niciunuia din
principiile statuate în ari. 21 alin. (3) din Constitutie, întrucât în cadrul
procesului ambele părti beneficiază de toate drepturile si garantiile
procesuale care conditionează într-o societate democratică procesul
echitabil, judecat într-un termen rezonabil de către o instantă
independentă, impartială si stabilită prin lege.
Întrucât nu au intervenit elemente noi de natură
să determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atât
solutia, cât si considerentele cuprinse în aceste decizii îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 851 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 51/1998, Curtea constată că, potrivit alin. (3) al art. 851,
„dispozitiile alin. (1) si (2) se aplică până la data de 30 iunie
2006 inclusiv”. Prin urmare, se constată că, la data
sesizării Curtii Constitutionale, prevederile art. 851 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 si-au încetat aplicabilitatea.
Or, conform art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, aceasta decide asupra exceptiilor ridicate
în fata instantelor judecătoresti ori de arbitraj comercial privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare. Asa fiind, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 851 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi, în ceea ce priveste dispozitiile art. 1 si 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, si ale art. 86 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „O.N.T Carpati” - S.A. În Dosarul
nr. 9.412/4/2006 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti.
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 851 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, exceptie ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 20
martie 2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu
CURTEA CONSTITUTIONALA
DECIZIA Nr. 338 din 3 aprilie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(2) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă – procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, exceptie ridicată de Minai Pompiliu Parotă, prin
mandatar Vlad Eugen Parotă, în Dosarul nr. 2.035/2006 (nr. unic
169/229/2006) al Judecătoriei Fetesti.
La apelul nominal se prezintă,
pentru autorul exceptiei, mandatarul ales si răspunde nepotul părtii
Constanta Oatu, care nu a depus însă la dosar procură în acest sens.
Se constată lipsa celorlalte părti, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului exceptiei solicită
admiterea acesteia asa cum a fost formulată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 9 noiembrie 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 2.035/2006 (nr. unic 169/229/2006), Judecătoria Fetesti a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 1/2000, modificată si
completată prin Legea nr. 247/2005, exceptie ridicată de Mihai
Pompiliu Parotă, prin mandatar Vlad Eugen Parotă, în dosarul de ma[
sus, având ca obiect solutionarea unei cauze civile.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile legale mentionate
încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 44 referitoare la Dreptul
de proprietate privată, deoarece se limitează reconstituirea
dreptului de proprietate la suprafata maximă de 50 ha teren arabil.
Judecătoria Fetesti opinează că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, sens în care
invocă jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, deoarece textul legal criticat nu reprezintă o
îngrădire a dreptului de proprietate privată. Prevederile privind
garantarea si ocrotirea proprietătii se aplică numai după
reconstituirea sau constituirea dreptului.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost
legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 1/2000, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, modificate prin titlul VI
art. I
pct. 3 din Legea nr.
247/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 653 din 22 iulie 2005,
care au următorul continut:
„Reconstituirea dreptului de proprietate pentru
persoanele fizice prevăzute la art. 9 alin. (1) din Legea fondului funciar
nr. 18/1991, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, se face pentru diferenta dintre suprafata de 10 ha de familie si
cea adusă în cooperativa agricolă de productie sau preluată prin
legi speciale ori în orice mod de la membrii cooperatori, dar nu mai mult de 50
ha de proprietar deposedat.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că prevederile legale criticate au mai fost supuse
controlului instantei de contencios constitutional prin raportare la aceleasi
dispozitii si cu motivări similare. Astfel, prin Decizia nr. 43 din 4
februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 251 din 11 aprilie
2003, Curtea a respins ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate,
pentru considerentele acolo arătate.
Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente
noi de natură să determine schimbarea acestei jurisprudente, considerentele
deciziei mai sus amintite îsi păstrează valabilitatea si în prezenta
cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, exceptie ridicată de Mihai Pompiliu Parotă, prin
mandatar Vlad Eugen Parotă, în Dosarul nr. 2.035/2006 (nr. unic
169/229/2006) al Judecătoriei Fetesti.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 3
aprilie 2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind completarea art. 23 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului
Având în vedere necesitatea asigurării conditiilor
corespunzătoare pentru ca cetătenii români aflati în
străinătate în ziua organizării referendumului national pentru
demiterea Presedintelui României, care nu se găsesc în proximitatea
localitătii în care se află misiunea diplomatică sau oficiul
consular, să îsi poată exercita dreptul la vot, în conditiile în care
reglementările legale actuale nu permit organizarea decât a unei singure
sectii de votare pe lângă misiunea diplomatică sau oficiul consular,
toate aceste elemente vizând interesul public si constituind o situatie
extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - La articolul 23 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
887 din 29 septembrie 2004, cu modificările si completările
ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11),
cu următorul cuprins:
„(11) În afara sectiilor de votare
prevăzute la alin. (1), pot fi organizate, cu acordul guvernului din tara
respectivă, sectii de votare si în alte localităti decât cele în care
îsi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare.”
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
Bucuresti, 4 mai 2007.
Nr. 31.
pentru aprobarea Acordului dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Moldova cu privire la colaborarea în
domeniile geodeziei, cartografiei si cadastrului si a Programului de colaborare
între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie din România si
Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie din Republica
Moldova în domeniile geodeziei, cartografiei, cadastrului, fotogrammetriei si
teledetectiei, semnate la Chisinău la 29 aprilie 1999, si a Acordului
convenit prin schimb de note verbale dintre Ministerul Afacerilor Externe âl
României si Ambasada Republicii Moldova la Bucuresti, la 28 iunie 2000 si,
respectiv, la 4 august 2000, pentru modificarea Acordului dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Moldova cu privire la colaborarea în domeniile
geodeziei, cartografiei si cadastrului
si a Programului de colaborare între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si
Geodezie din Republica Moldova în domeniile geodeziei, cartografiei,
cadastrului, fotogrammetriei si teledetectiei, semnate la Chisinău la 29 aprilie
1999
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- Se aprobă Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Moldova
cu privire la colaborarea în domeniile geodeziei, cartografiei si cadastrului
si Programul de colaborare între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si
Geodezie din Republica Moldova în domeniile geodeziei, cartografiei,
cadastrului, fotogrammetriei si teledetectiei, semnate la Chisinău la 29
aprilie 1999.
Art. 2.
- Se aprobă Acordul convenit prin schimb de note verbale dintre Ministerul
Afacerilor Externe al României si Ambasada Republicii Moldova la Bucuresti, la
28 iunie 2000 si, respectiv, la 4 august 2000, pentru modificarea Acordului
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Moldova cu privire la
colaborarea în domeniile geodeziei, cartografiei si cadastrului si a Programului
de colaborare între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie din
România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie din
Republica Moldova în domeniile geodeziei, cartografiei, cadastrului,
fotogrammetriei si teledetectiei, semnate la Chisinău la 29 aprilie 1999.
Art. 3.
- Cheltuielile necesare pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor acordului
si programului de colaborare prevăzute la art. 1 se vor efectua în
conformitate cu prevederile legale, din bugetul anual al Agentiei Nationale de
Cadastru si Publicitate Imobiliară.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosgânian
Bucuresti, 11 aprilie 2007.
Nr. 357.
între Guvernul României si Guvernul Republicii Moldova cu
privire la colaborarea în domeniile geodeziei, cartografiei si cadastrului
Guvernul României si Guvernul Republicii Moldova, denumite
în continuare părti,
având în vedere atât legăturile traditionale, cât si
bunele relatii existente, manifestându-si năzuinta pentru dezvoltarea
bazelor organizatorice si tehnico-stiintifice, precum si colaborarea si
întrajutorarea reciprocă în domeniile geodeziei, cartografiei si
cadastrului,
convinse de importanta stabilirii unui cadru juridic
corespunzător privind desfăsurarea în bune conditii a cooperării
în domeniile geodeziei, cartografiei si cadastrului,
prin institutiile lor de coordonare a acestor
activităti - Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie din
România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie din
Republica Moldova,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
În cadrul prezentului acord, părtile vor coopera în
următoarele domenii de activitate:
- geodezie, astronomie geodezică, gravimetrie;
- topografie;
- fotogrammetrie si teledetectie;
- cartografie si cartoeditare a planurilor topografice si
a hărtilor;
- cadastru;
- sistemele informationale geografice (GIS) si
teritoriale (LIS);
- acordare de consultantă tehnică;
- pregătirea cadrelor în domeniile de activitate
specifice si perfectionarea specialistilor în aceste domenii;
- colaborare tehnică si stiintifică între
institutiile de specialitate din subordinea organelor de coordonare pe
tară a activitătilor sus-mentionate;
- schimburi de materiale de literatură tehnică
si stiintifică de specialitate.
Modalitătile practice de desfăsurare a
cooperării în domeniile prevăzute la alin. 1 sunt cele prevăzute
în Programul de colaborare între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si
Geodezie din Republica Moldova.
ARTICOLUL 2
Cele două părti vor colabora în domeniile
prevăzute la art. 1, tinând seama de prevederile prezentului acord, de
legislatia internă a fiecărei părti, precum si pe baza
Programului de colaborare între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si
Geodezie din Republica Moldova, încheiat pe baza prezentului acord.
ARTICOLUL 3
Institutiile împuternicite să pună în aplicare
prevederile prezentului acord pe teritoriile tărilor lor sunt:
- pentru România - Oficiul National de Cadastru, Geodezie
si Cartografie;
- pentru Republica Moldova - Agentia Natională
Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie.
ARTICOLUL 4
În vederea îndeplinirii prevederilor prezentului acord,
părtile, prin organele de coordonare mentionate la art. 3, vor constitui
comisii mixte de specialitate, pentru buna desfăsurare a
activitătilor înscrise în Programul de colaborare. Organizarea si
functionarea acestora se va stabili de către cele două părti,
pentru fiecare domeniu de colaborare în parte.
Cheltuielile necesare pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului acord vor fi suportate de fiecare parte, cu
respectarea legislatiei sale interne.
ARTICOLUL 5
Părtile îsi vor acorda sprijin reciproc pentru
realizarea prezentului acord, precum si a eventualelor întelegeri ce vor fi
încheiate în viitor pe baza acestuia.
ARTICOLUL 6
Eventualele divergente care ar putea apărea în
legătură cu interpretarea si aplicarea prezentului acord, precum si a
Programului de colaborare se vor solutiona pe calea consultărilor si a
negocierilor între părti.
ARTICOLUL 7
Prevederile prezentului acord vor continua să se
aplice si după încetarea valabilitătii lui, în ceea ce priveste
contractele sau lucrările care sunt în curs de executare la data
încetării valabilitătii.
ARTICOLUL 8
Prezentul acord poate fi modificat sau completat în scris
de către părti, pe baza întelegerii dintre acestea.
ARTICOLUL 9
Prezentul acord se încheie pentru o perioadă de 5
ani. Valabilitatea lui se va prelungi în mod automat pentru următoarele
noi perioade de câte 5 ani, dacă niciuna dintre părti nu va înstiinta
cealaltă parte, pe căi diplomatice, cu cel putin 6 luni înainte,
despre expirarea valabilitătii prezentului acord si despre intentia sa de
a-l denunta.
ARTICOLUL 10
Prezentul acord intră în vigoare la data ultimei
notificări, pe căi diplomatice, privind îndeplinirea de către
părti a procedurilor lor interne necesare intrării în vigoare a
acestuia.
Încheiat la Chisinău la 29 aprilie 1999, în două
exemplare originale, redactate în limba română, ambele texte fiind egal
autentice.
Pentru Guvernul României, Nicolae Petre Popescu |
Pentru Guvernul Republicii Moldova, Ion Stratulat |
între Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si
Geodezie din Republica Moldova în domeniile geodeziei, cartografiei,
cadastrului,
fotogrammetriei si teledetectiei
Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie din
România si Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie din
Republica Moldova, denumite în continuare părti, au convenit
următoarele:
ARTICOLUL 1
Scopul Programului
Scopul Programului de colaborare în domeniile geodeziei,
cartografiei, cadastrului, fotogrammetriei si teledetectiei, elaborat de
Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie din România si de Agentia
Natională Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie din Republica Moldova,
denumit în continuare Program, constă în realizarea cooperării
în domeniul cercetării stiintifice si dezvoltării acestor domenii, al
schimbului de date si documente nesecrete de specialitate, de materiale de
literatură tehnică de specialitate, precum si în pregătirea si
perfectionarea specialistilor.
ARTICOLUL 2
Cele două părti îsi propun realizarea unei
colaborări tehnico-stiintifice, după cum urmează:
1. Părtile sunt de acord cu realizarea unui program
de colaborare tehnico-stiintifică în următoarele domenii:
a) cercetarea stiintifică privind retelele geodezice
GPS si gravimetrice, precum si prelucrarea datelor obtinute pe baza acestora;
b) perfectionarea tehnologiilor actuale, precum si
introducerea de tehnologii noi privind întocmirea, actualizarea si editarea
planurilor topografice si a hărtilor;
c) cercetările privind sistemele informatice
adecvate cadastrului;
d) studiile
privind sistemele informationale geografice (GIS) si teritoriale (LIS), în
vederea adoptării unor solutii optime de realizare si implementare a lor
în activitatea curentă;
e) editarea în comun a unor produse cartografice;
f) acordarea de consultantă tehnică de
specialitate;
g) pregătirea cadrelor în domeniile de activitate
specifice, precum si perfectionarea modului de pregătire al
specialistilor;
h) colaborarea tehnică si stiintifică între
institutiile de specialitate din subordinea celor două părti,
respectiv Institutul de Geodezie, Fotogrammetrie, Cartografie si Cadastru din
Bucuresti si Institutul de Geodezie, Prospectiuni Tehnice si Cadastru si
Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului din
Chisinău;
i) schimburile de materiale de literatură
tehnică si stiintifică de specialitate.
2. Părtile vor constitui comisii proprii de
specialisti, care urmează să ducă la îndeplinire prevederile
prezentului program.
Întâlnirile de lucru ale comisiilor vor avea loc de
regulă anual, alternativ la Bucuresti si la Chisinău, pe baza
principiului reciprocitătii. Comisiile vor întocmi un program detaliat,
care va intra în vigoare după semnarea lui de către reprezentantii
autorizati ai fiecărei părti.
Analiza rezultatelor si stabilirea directiilor de
desfăsurare a colaborării tehnico-stiintifice, la nivelul conducerii
celor două institutii, vor avea loc la fiecare 2 ani, alternativ în
România si în Republica Moldova, pe baza principiului reciprocitătii.
3. Părtile convin să înfiinteze
o comisie mixtă de specialitate, care se va întâlni la solicitarea
oricăreia dintre ele si de comun acord, alternativ, în capitala
fiecărei tări, în scopul promovării si dezvoltării
colaborării tehnico-
stiintifice de specialitate, în conformitate cu
obiectivele si în spiritul prezentului program.
Comisia mixtă de specialitate va avea ca sarcini
specifice analizarea modului de desfăsurare a relatiilor de colaborare din
domeniile de specialitate ale celor două părti, prezentând
institutiilor abilitate sau guvernelor lor propuneri de măsuri apte
să contribuie la schimbul de informatii de specialitate bilaterale.
4. Evaluarea contributiei materiale a fiecărei
părti în privinta lucrărilor abordate în comun se va face în cadrul
întâlnirilor anuale ale specialistilor, pe baza criteriilor care vor fi puse de
acord în cadrul acestor întâlniri. Colaborarea se va desfăsura în
principal în echivalentă, fără a se avea în vedere decontarea
reciprocă între părti.
5. Oricare dintre părti poate transmite rezultatele
cercetărilor si lucrărilor comune către o tertă parte numai
cu acordul scris al celeilalte părti.
6. Părtile se vor informa reciproc asupra
desfăsurării propriilor manifestări stiintifice si vor sprijini
participarea specialistilor celeilalte părti la aceste manifestări,
prin scutiri reciproce de plata taxelor de participare sau prin alte înlesniri.
7. Cheltuielile necesare pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor Programului vor fi suportate de fiecare parte contractantă,
cu respectarea legislatiei sale interne.
ARTICOLUL 3
1. Părtile pot pune la dispozitie, la cerere, sub
formă de schimb echivalent sau după cum se convine:
- planuri topografice, hărti topografice generale
sau tematice, alte materiale convenite, toate acestea având caracter nesecret;
- date si informatii nesecrete din domeniile proprii de
activitate, convenite în comisii si aprobate de cele două părti;
- publicatii de specialitate în domeniile de activitate
proprii (cărti, manuale, instructiuni, reviste, comunicări
stiintifice etc).
Costurile privind ambalarea si expedierea acestora vor fi
suportate de către furnizor.
2. Anual, părtile se vor informa reciproc asupra
editiilor de hărti si a publicatiilor de specialitate nou-apărute si
le vor pune la dispozitie la cerere, în 3 exemplare, gratuit.
3. Datele, documentele si hărtile care fac obiectul
schimbului sunt protejate prin dreptul de autor, în conformitate cu legislatia
internă a părtilor.
4. Părtile sunt de acord să se informeze
reciproc asupra programelor de învătământ, în domeniul lor de
activitate, atât la nivel mediu, cât si la nivel universitar.
5. Părtile îsi vor acorda sprijin reciproc în
instruirea unor specialisti pe echipamentele moderne achizitionate, în cazul în
care au acumulat experienta necesară pentru exploatarea acestora.
Instruirea se va face pe bază de reciprocitate sau
în virtutea ajutorului pe care si-l acordă părtile, conform
programelor convenite de specialisti.
ARTICOLUL 4
1. Colaborarea dintre institutiile din subordinea celor
două părti va fi asigurată si coordonată prin Oficiul
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, pentru România, si prin Agentia
Natională Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie, pentru Republica
Moldova.
Institutiile din subordine pot promova initiative de
colaborare cu acordul propriilor organe coordonatoare.
Colaborările dintre institutiile din subordine vor
putea fi perfectate cu aprobarea organelor coordonatoare, în urma întelegerilor
dintre părti.
2. Colaborările dintre institutiile din subordine se
vor desfăsura în conformitate cu prevederile prezentului program.
Pentru orice altă colaborare care nu este
prevăzută în prezentul program trebuie să se obtină avizele
necesare conform legislatiei celor două părti si conform acordurilor
sau tratatelor bilaterale.
ARTICOLUL 5
1. În functie de hotărârile la nivel prezidential,
parlamentar sau guvernamental si în baza actelor normative care se vor elabora,
cele două părti îsi vor acorda ajutoare tehnice, lucrative sau
bănesti.
2. Ajutoarele prevăzute de cele două părti
prin acte normative, asa cum se prevede la paragraful 1, vor fi nominalizate de
partea care acordă ajutorul conform posibilitătilor proprii în
limitele si respectând restrictiile prevăzute de actele normative prin
care se acordă acest ajutor, în conformitate cu cerintele si
necesitătile celeilalte părti. În acest sens, cele două părti
vor încheia conventii prin care se vor nominaliza obiectul, modul în care se
acordă ajutorul, precum si obligatiile părtilor referitoare la
ajutorul acordat.
ARTICOLUL 6
1. Prezentul program se elaborează pe baza acordului
încheiat între Guvernul României si Guvernul Republicii Moldova, intră în
vigoare concomitent cu acesta si are aceeasi perioadă de valabilitate.
2. Programul poate înceta oricând prin acordul ambelor
părti sau la cererea oricăreia dintre părti, prin notificare transmisă
celeilalte părti cu 6 luni înainte de data efectivă a încetării
valabilitătii.
3. Prezentul program poate fi modificat sau completat în
scris de către părti, pe baza întelegerii dintre acestea.
Semnat la Chisinău la 29 aprilie 1999, în două
exemplare originale, redactate în limba română, ambele texte fiind egal
autentice.
Pentru Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie din România, Nicolae Petre Popescu |
Pentru Agentia Natională Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie din Republica Moldova, Ion Stratulat |
Ministerul Afacerilor Externe al României prezintă
salutul său Ambasadei Republicii Moldova la Bucuresti si, referindu-se la
Nota verbală a Ambasadei nr. 644 din 13 aprilie 2000, are onoarea a-i
propune ca textele Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Moldova cu privire la colaborarea în domeniile geodeziei, cartografiei si
cadastrului si ale Programului de colaborare între Oficiul National de
Cadastru, Geodezie si Cartografie din România si Agentia Natională
Cadastru, Resurse Funciare si Geodezie din Republica Moldova, semnate la
Chisinău la 29 aprilie 1999, să se modifice după cum
urmează:
- la art. 2 si 4 din acord, expresia „legislatia
internă a fiecărei părti” să fie înlocuită cu
„legislatia internă a fiecărui stat”;
- la Programul de colaborare să fie înlocuită
expresia „legislatiei sale interne” (art. 2 pct. 7) si „legislatiei interne a
părtilor” (art. 3 pct. 3 si art. 4 pct. 2) cu expresia „legislatia
internă a fiecărui stat”.
Ministerul Afacerilor Externe al României propune ca
prezenta notă verbală si nota de răspuns a Ambasadei Republicii
Moldova la Bucuresti să constituie un acord între Guvernul României si
Guvernul Republicii Moldova privind modificarea textului acordului si al
programului sus-mentionate.
Ministerul Afacerilor Externe al României foloseste acest
prilej pentru a reînnoi Ambasadei Republicii Moldova la Bucuresti asigurarea
înaltei sale consideratii.
Bucuresti, 28 iunie 2000.
AMBASADEI REPUBLICII MOLDOVA
- în oras –
Bucuresti, Aleea Alexandru nr. 40, tel. 230 04 74; fax
230 77 90
Nr. 1.299 din 4 august 2000
Ambasada Republicii Moldova la Bucuresti prezintă
salutul său Ministerului Afacerilor Externe al României si are onoarea
să-i confirme primirea Notei sale verbale nr. D6/2.281 din 28 iunie 2000,
cu următorul continut:
„Ministerul Afacerilor Externe al României prezintă
salutul său Ambasadei Republicii Moldova la Bucuresti si, referindu-se la
Nota verbală a Ambasadei nr. 644 din 13 aprilie 2000, are onoarea a-i
propune ca textele Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Moldova cu privire la colaborarea în domeniile geodeziei, cartografiei si
cadastrului si ale Programului de colaborare între Oficiul National de Cadastru,
Geodezie si Cartografie din România si Agentia Natională Cadastru, Resurse
Funciare si Geodezie din Republica Moldova, semnate la Chisinău la 29
aprilie 1999, să se modifice după cum urmează:
- la art. 2 si 4 din acord, expresia «legislatia
internă a fiecărei părti» să fie înlocuită cu
«legislatia internă a fiecărui stat»;
- la Programul de colaborare să fie înlocuită
expresia «legislatiei sale interne» (art. 2 pct. 7) si «legislatiei interne a
părtilor» (art. 3 pct. 3 si art. 4 pct. 2) cu expresia «legislatia
internă a fiecărui stat».
Ministerul Afacerilor Externe al României propune ca
prezenta notă verbală si nota de răspuns a Ambasadei Republicii
Moldova la Bucuresti să constituie un acord între Guvernul României si
Guvernul Republicii Moldova privind modificarea textului acordului si al
programului sus-mentionate.
Ministerul Afacerilor Externe al României foloseste acest
prilej pentru a reînnoi Ambasadei Republicii Moldova la Bucuresti asigurarea
înaltei sale consideratii.”
Ambasada Republicii Moldova la Bucuresti are onoarea
să comunice Ministerului Afacerilor Externe al României că Guvernul
Republicii Moldova este de acord ca nota verbală a Ministerului Afacerilor
Externe al României si prezenta notă verbală de răspuns a Ambasadei
Republicii Moldova la Bucuresti să constituie un acord între Guvernul
Republicii Moldova si Guvernul României privind modificarea acordului si a
programului sus-mentionate.
Ambasada Republicii Moldova foloseste acest prilej pentru
a reînnoi Ministerului Afacerilor Externe al României sentimentul înaltei sale
consideratii.
MINISTERULUI AFACERILOR EXTERNE AL ROMÂNIEI
DIRECTIA JURIDICĂ Sl TRATATE
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
PRIMUL-MINISTRU
pentru numirea domnului Akos Derzsi în functia de secretar de stat la
Ministerul Muncii, Familiei si Egalitătii de Sanse
În temeiul art. 15 lit. d) si al art. 19 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
primul-ministru emite prezenta decizie.
Articol unic. - Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Akos
Derzsi se numeste în functia de secretar de stat la Ministerul Muncii, Familiei
si Egalitătii de Sanse.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
Bucuresti, 4 mai 2007.
Nr. 119.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL ROMÂNIEI
OFICIUL REGISTRULUI NATIONAL AL INFORMATIILOR SECRETE DE STAT
pentru aprobarea Catalogului national cu produse, profile si pachete de
protectie INFOSEC - versiunea aprilie 2007
În temeiul:
- Deciziei primului-ministru nr. 193/2002 pentru numirea
domnului Marius Petrescu în functia de director general al Oficiului Registrului
National al Informatiilor Secrete de Stat;
- art. 1 alin. (4) lit. b) si art. 3 alin. (6) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 153/2002 privind organizarea si
functionarea Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat,
aprobată prin Legea nr. 101/2003, cu modificările si
completările ulterioare,
directorul general al Oficiului Registrului National al
Informatiilor Secrete de Stat emite
prezentul ordin.
Art. 1.
- Se aprobă Catalogul national cu produse, profile si pachete de protectie
INFOSEC - versiunea aprilie 2007, prevăzut în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2.
- Catalogul national cu produse, profile si pachete de protectie INFOSEC este
actualizat, păstrat si publicat de către Oficiul Registrului National
al Informatiilor Secrete de Stat în conformitate cu prevederile Directivei
INFOSEC privind Catalogul national cu produse, profile si pachete de protectie
INFOSEC - INFOSEC 5, aprobată prin Ordinul directorului general al
Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat nr. 11/2006,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 135 din 13 februarie
2006.
Art. 3.
- Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat urmăreste
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Directorul general al Oficiului Registrului National al
Informatiilor Secrete de Stat,
Bucuresti, 26 aprilie 2007.
Nr. 274.
*) Anexa se comunică persoanelor juridice de drept public si privat
îndreptătite.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII PUBLICE
privind organizarea si desfăsurarea, în perioada 17-24
iunie 2007, a concursului pentru ocuparea functiei de manager, persoană
fizică, din spitalele publice la care postul de manager nu a fost ocupat
în urma concursurilor desfăsurate în lunile noiembrie 2006 si martie 2007
În conformitate cu prevederile art 179 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
în temeiul dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr.
862/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sănătătii Publice,
având în vedere Referatul de aprobare al Directiei
generale organizare, resurse umane, dezvoltare profesională si salarizare
nr. E.N. 4.516 din 29 aprilie 2007,
ministrul sănătătii publice emite prezentul ordin.
Art. 1.
- (1) Pentru ocuparea functiei de manager, persoană fizică, din
spitalele publice la care postul de manager nu a fost ocupat în urma
concursurilor desfăsurate în lunile noiembrie 2006 si martie 2007, se
organizează un nou concurs de selectie în perioada 17-24 iunie 2007.
(2) Concursul de selectie a managerului de spital public
se organizează la nivel central, în municipiul Bucuresti, de către o
comisie numită prin ordin al ministrului sănătătii publice,
cu cel putin 30 de zile înainte de data începerii concursului.
Art. 2.
- (1) Comisia centrală de concurs are următoarea componentă:
a) presedinte: un secretar de stat sau director general
din Ministerul Sănătătii Publice;
b) vicepresedinte: un director din Ministerul
Sănătătii Publice;
c) membri:
- un reprezentant al Ministerului
Sănătătii Publice;
- un reprezentant al Scolii Nationale de Sănătate
Publică si Management Sanitar;
- unu-două cadre didactice (profesor sau
conferentiar) În specialitatea management din cadrul Facultătii de
Management a Academiei de Studii Economice din Bucuresti;
- un cadru didactic (profesor sau conferentiar) În specialitatea
psihologie din cadrul Facultătii de Psihologie si Stiintele Educatiei a
Universitătii din Bucuresti;
d) secretariat: un reprezentant al Centrului National de
Perfectionare în Domeniul Sanitar.
(2) După constituire, până la finalizarea
concursului de selectie a managerului de spital public si solutionarea
contestatiilor, comisia centrală de concurs îsi desfăsoară
activitatea în încăperi destinate special, dotate cu mijloace birotice si
de securitate a informatiilor, asigurate de Scoala Natională de
Sănătate Publică si Management Sanitar.
Art. 3.
- (1) Înscrierea candidatilor se face în perioada 7-9 iunie 2007, la sediul
Scolii Nationale de Sănătate Publică si Management Sanitar;
(2) În cadrul desfăsurării probei de
test-grilă, responsabilii de săli si supraveghetorii sunt asigurati
de Centrul National de Perfectionare în Domeniul Sanitar.
Art. 4.
- Probele de concurs, anuntul de concurs, înscrierea candidatilor, organizarea,
desfăsurarea si finalizarea concursului de selectie din perioada 17-24 iunie
2007, cu exceptia celor prevăzute la art. 1-3, se fac în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului sănătătii publice nr.
1.212/2006 privind aprobarea Normelor de organizare si desfăsurare a
concursurilor pentru ocuparea functiei de manager, persoană fizică,
din spitalele publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 839 din 11 octombrie
2006.
Art. 5.
- Directia generală organizare, resurse umane, dezvoltare
profesională si salarizare din cadrul Ministerului
Sănătătii Publice va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 6.
- Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti, 2 mai 2007.
Nr. 734.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII PUBLICE
privind modificarea Ordinului ministrului sănătătii nr.
870/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind timpul de muncă,
organizarea si efectuarea gărzilor în unitătile publice din sectorul
sanitar
Având în vedere Referatul Directiei generale organizare,
resurse umane, dezvoltare profesională si salarizare nr. E.N. 4.501 din 29
aprilie 2007,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii Publice,
ministrul sănătătii publice emite următorul ordin:
Art. I.
- Articolul 9 din anexa la
Ordinul ministrului sănătătii nr. 870/2004 pentru aprobarea
Regulamentului privind timpul de muncă, organizarea si efectuarea
gărzilor în unitătile publice din sectorul sanitar, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 26 iulie 2004, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si va avea următorul
cuprins:
„Art. 9. - (1) Asistentele medicale cu studii superioare
si personalul sanitar mediu, încadrate în unitătile sanitare publice din
sectorul sanitar, au program de 8 ore zilnic, în program continuu sau divizat,
în acelasi loc de muncă sau în locuri de muncă diferite.
(2) Asistentele medicale cu studii superioare si
personalul sanitar mediu care îsi desfăsoară activitatea la
următoarele locuri de muncă au program de 7 ore zilnic, în program
continuu sau divizat, după cum urmează:
a) hidrotermoterapie;
b) laboratoare sau compartimente de analize medicale.
(3) Asistentele medicale cu studii superioare si
personalul sanitar mediu, încadrate la următoarele locuri de muncă si
activităti, au program de 6 ore zilnic, în program continuu sau divizat,
după cum urmează:
a) anatomie patologică;
b) medicină legală, în activitatea de
prosectură, săli de disectie si morgi;
c) radiologie si roentgenterapie, medicină
nucleară si radioizotopi, igiena radiatiilor nucleare, terapie cu energii
înalte, angiografie si cateterism cardiac.”
Art. II. - Directiile de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătătii Publice, autoritătile de sănătate
publică si unitătile sanitare cu personalitate juridică vor duce
la îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. III. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti, 2 mai 2007.
Nr. 748.