MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 175 (XIX) - Nr. 3 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 3 ianuarie 2007
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.908/2006.
- Hotărâre pentru extinderea regimului de zonă liberă pe unele
suprafete din porturile Galati, Brăila si Constanta
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
233/2006.
- Decizie pentru eliberarea domnului Kramer Alpar din functia de secretar de
stat la Ministerul Economiei si Comertului
234/2006.
- Decizie privind numirea domnului Dan Cristian Georgescu în functia de
presedinte al Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si
Tehnologia Informatiei
235/2006.
- Decizie privind numirea doamnei Hîrtan Alexandrina-Luminita în functia de
vicepresedinte al Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii
si Tehnologia Informatiei
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.539/2006.
- Ordin al ministrului sănătătii publice privind aprobarea
Reglementărilor specifice referitoare la expunerea medicală a
persoanelor la radiatii ionizante în cazul expertizelor medico-legale
1.540/2006.
- Ordin al ministrului sănătătii publice privind aprobarea
Reglementărilor specifice referitoare la expunerea medicală în
radiologia pediatrică
2.198/2006.
- Ordin al ministrului finantelor publice pentru modificarea si completarea
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 546/2005 privind modelul si
continutul fisei fiscale, cu modificările si completările ulterioare
2.199/2006.
- Ordin al ministrului finantelor publice privind modificarea si completarea
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 160/2004 pentru aprobarea
modelului si continutului unor formulare privind administrarea impozitului pe
veniturile persoanelor fizice, cu modificările si completările
ulterioare
2.224/2006.
- Ordin al ministrului finantelor publice pentru aprobarea unor proceduri
privind înregistrarea si gestiunea persoanelor impozabile înregistrate în
scopuri de TVA
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru extinderea
regimului de zonă liberă pe unele suprafete din porturile Galati,
Brăila si Constanta
În temeiul art. 108 din
Constitutia României, republicată, si al art. 6 din Legea nr. 84/1992
privind regimul zonelor libere, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se extinde regimul de zonă liberă în portul Galati, pe o
suprafată de 818.150 m2, conform delimitării
prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Suprafata
de teren prevăzută la alin. (1) face parte din domeniul public al
statului, este în administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si rămâne în concesiunea Companiei Nationale „Administratia
Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galati, potrivit legii.
Art. 2. - (1) Se extinde regimul de zonă liberă în portul Brăila,
pe o suprafată de 403.880 m2, conform delimitării
prevăzute în anexa nr. 2.
(2)
Suprafata de teren prevăzută la alin. (1) face parte din domeniul
public al statului, este în administrarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si rămâne în concesiunea Companiei Nationale
„Administratia Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galati, potrivit legii.
Art. 3. - (1) Se extinde regimul de zonă liberă în portul Constanta, pe
o suprafată de 38.831.993,5 m2, conform delimitării
prevăzute în anexa nr. 3.
(2)
Suprafata de teren prevăzută la alin. (1) face parte din domeniul
public al statului, este în administrarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si rămâne în concesiunea Companiei Nationale
„Administratia Porturilor Maritime” - S.A. Constanta, potrivit legii.
Art. 4. - Hotărârea Guvernului nr. 190/1994 privind înfiintarea Zonei libere
Galati si a Regiei Autonome „Administratia Zonei Libere Galati”, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 13 mai 1994, cu
modificările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 330/1994 privind
înfiintarea Zonei Libere Brăila si a Regiei Autonome „Administratia Zonei
Libere Brăila”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178
din 13 iulie 1994, cu modificările ulterioare, si Hotărârea
Guvernului nr. 410/1993 privind înfiintarea Zonei libere Constanta Sud, a Zonei
libere Basarabi si a Regiei Autonome „Administratia Zonei Libere Constanta Sud
si a Zonei Libere Basarabi”, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 216 din 2 septembrie 1993, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
Art. 5. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Alexandros Galiatatos,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 22 decembrie
2006.
Nr. 1.908.
DELIMITAREA SUPRAFETEI
pe care se extinde regimul de zonă liberă în portul Galati
1. Portul Mineralier
Nord
MITTAL STEEL |
Sud |
Inspectoratul
Silvic |
Est
Fluviul Dunărea |
Vest |
MITTAL
STEEL |
2. Portul Docuri
Nord
ADMET Galati Est - SNG - Fluviul Dunărea |
Sud
Vest |
Fluviul
Dunărea PESCOGAL Galati |
3. Portul Bazinul nou
Nord
- Str. Basarabiei |
Sud |
Fluviul
Dunărea |
-
Domeniul public local |
|
|
-
Sortare minereu |
|
|
- AZL
Galati |
|
|
Est
AZL Galati |
Vest |
SNG |
ANEXA
Nr. 2
DELIMITAREA SUPRAFETEI
pe care se extinde regimul de zonă liberă în portul Brăila
Nord |
Domeniul
public local |
Sud |
Societatea
Comercială PAL S.A. - Brăila |
Est |
Fluviul
Dunărea |
Vest |
- AZL
Brăila - Triaj C.F.R. - Domeniul public local |
DELIMITAREA SUPRAFETEI
pe care se extinde regimul de zonă liberă în portul Constanta
Nord |
Primăria
Municipiului Constanta |
Sud |
Directia
Apelor - Dobrogea Litoral |
Est |
Directia Apelor - Dobrogea Litoral |
Vest |
- Primăria Municipiului Constanta - Primăria Comunei Agigea - Compania Natională „Administratia
Canalelor Navigabile” - S.A. - Compania Natională C.F. „C.F.R.” - SA |
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
GUVERNUL ROMÂNIEI
PRIMUL-MINISTRU
pentru eliberarea
domnului Kramer Alpar din functia de secretar de stat la Ministerul Economiei
si Comertului
În temeiul art. 15 lit. d) si al
art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor, cu modificările si completările
ulterioare,
primul-ministru
emite prezenta decizie.
Articol
unic. - Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii,
domnul Kramer Alpar se eliberează din functia de secretar de stat la
Ministerul Economiei si Comertului.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
Bucuresti, 29 decembrie
2006.
Nr. 233.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind numirea domnului
Dan Cristian Georgescu În functia de presedinte
al Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia
Informatiei
În temeiul art. 19 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, si al art.
7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 134/2006 privind
înfiintarea Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si
Tehnologia Informatiei,
primul-ministru
emite prezenta decizie.
Art. 1. - Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Dan
Cristian Georgescu se numeste în functia de presedinte al Autoritătii
Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei.
Art. 2. - Salarizarea presedintelui Autoritătii Nationale pentru
Reglementare în Comunicatii si tehnologia Informatiei se realizează în
conformitate cu prevederile art. 43 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 591/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
Bucuresti, 29 decembrie
2006.
Nr. 234.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind numirea doamnei
Hîrtan Alexandrina-Luminita În functia de
vicepresedinte al Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii
si Tehnologia Informatiei
În temeiul art. 19 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, si al art.
7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 134/2006 privind
înfiintarea Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si
Tehnologia Informatiei,
primul-ministru
emite prezenta decizie.
Art. 1. - Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Hîrtan
Alexandrina-Luminita se numeste în functia de vicepresedinte al
Autoritătii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia
Informatiei.
Art. 2. - Salarizarea vicepresedintelui Autoritătii Nationale pentru
Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei se realizează în
conformitate cu prevederile art. 43 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 591/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
Bucuresti, 29 decembrie
2006.
Nr. 235.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII PUBLICE
privind aprobarea
Reglementărilor specifice referitoare la expunerea medicală a
persoanelor la radiatii ionizante în cazul expertizelor medico-legale
Având
în vedere:
-
Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor fundamentale de securitate
radiologica, cu modificările si completările ulterioare;
-
Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr. 285/79/2002
pentru aprobarea Normelor privind radioprotectia persoanelor în cazul
expunerilor medicale la radiatii ionizante;
-
Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare nr. 173/2003 pentru aprobarea Normelor de securitate radiologica în
practicile de radiologie de diagnostic si radiologie interventională, cu
modificările si completările ulterioare;
-
Documentul de pozitie al României CONF-RO 37/01, cap. 22 „Protectia mediului
înconjurător”, sectiunea „Securitate nucleară si radioprotectie”,
aprobat în sedinta Guvernului din 18 octombrie 2001;
-
Documentul de pozitie complementar al României CONF-RO 27/04, cap. 22
„Protectia mediului înconjurător”, sectiunea „Securitate nucleară si radioprotectie”;
- angajamentele
asumate de România prin Planul de măsuri prioritare pentru integrare
europeană în anul 2005, aprobat în sedinta Guvernului din 17 noiembrie
2005,
văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale politici, strategii si managementul
calitătii în sănătate nr. EN 7.676/2006, în temeiul prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii Publice,
ministrul
sănătătii publice emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementările specifice referitoare la expunerea
medicală a persoanelor la radiatii ionizante în cazul expertizelor
medico-legale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin intră în vigoare la
data de 1 ianuarie 2007.
Ministrul sănătătii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti, 11 decembrie 2006.
Nr. 1.539.
REGLEMENTĂRI
SPECIFICE
referitoare
la expunerea medicală a persoanelor la radiatii ionizante în cazul
expertizelor medico-legale
CAPITOLUL I
Domeniu si scop
Art. 1. - Prezentele reglementări completează Ordinul presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr. 14/2000
pentru aprobarea Normelor fundamentale de securitate radiologică, cu
modificările si completările ulterioare, Ordinul ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr. 285/79/2002 pentru aprobarea
Normelor privind radioprotectia persoanelor în cazul expunerilor medicale la
radiatii ionizante si Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare nr. 173/2003 pentru aprobarea Normelor de
securitate radiologică în practicile de radiologie de diagnostic si
radiologie interventională, cu modificările si completările
ulterioare, si stabilesc principiile generale de radioprotectie a persoanelor
sau pacientilor expusi medical la radiatii ionizante în cazul expertizelor
medico-legale.
CAPITOLUL II
Definitii
Art. 2. - Termenii si expresiile utilizate în prezentele reglementări sunt
cele definite în actele normative prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Se definesc ca proceduri radiologice medico-legale expunerile
medicale la radiatii ionizante efectuate în scopul expertizelor medico-legale
sau la solicitarea unor asigurători, cu sau fără indicatie
medicală clară.
CAPITOLUL III
Justificarea
Art. 4.
- Orice expunere medicală la radiatii ionizante care
are ca scop final o expertiză medico-legală se justifică
individual, cu respectarea criteriilor prevăzute în Ordinul ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr. 285/79/2002 si în Ordinul
presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare
nr. 173/2003, cu modificările si completările ulterioare, conform
cărora trebuie să existe o solicitare scrisă din partea unui
ordonator.
Art. 5. - Orice expunere medicală la radiatii ionizante a unei persoane la
solicitarea unor asigurători, efectuată fără referintă
la indicatii clinice, se consideră nejustificată.
Art. 6. - Sunt exceptate de la prevederile art. 4 si 5 situatiile prestabilite,
cum ar fi: suspiciune de furt sau trafic de droguri si arme, pentru care
beneficiul net fată de persoana expusă nu este relevant; în astfel de
situatii,
Art. 3. - Directiile de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătătii Publice, autoritătile de sănătate
publică, toate institutiile implicate, unitătile sanitare publice sau
private, precum si personalul implicat vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
criteriile de
justificare sunt stabilite punctual, prin consultare cu organismele
profesionale relevante.
Art. 7. - Indiferent de solicitare, decizia finală în ceea ce priveste
efectuarea procedurii radiologice medico-legale apartine practicianului.
Art. 8. - Orice repetare a unei expuneri medicale la radiatii ionizante având ca
scop final o expertiză medico-legală este justificată numai în
următoarele situatii:
a)
calitatea radiografiilor este nesatisfăcătoare pentru un diagnostic
de certitudine;
b)
radiografiile nu au elemente de sigurantă care să permită
identificarea persoanei căreia i s-a efectuat expunerea anterioară;
c) când
se contestă argumentat autenticitatea radiografiilor efectuate anterior;
d) când
este necesară evaluarea evolutiei temporale a unor leziuni traumatice
interne;
e) În
scopul efectuării unei contraexpertize.
CAPITOLUL IV
Optimizarea
Art. 9. - În toate procedurile radiologice medico-legale justificate se
aplică principiile de optimizare prevăzute în actele normative
mentionate la art. 1.
Art. 10. - În cazul expunerilor medicale la radiatii ionizante care au ca scop
final expertiza medico-legală, se aplică si prevederile legale în
vigoare care reglementează organizarea activitătii si functionarea
institutiilor de medicină legală.
Art. 11. - Orice expunere medicală la radiatii ionizante, efectuată în
cazul procedurilor medicale, impune efectuarea cel putin a unei radiografii,
care se constituie ca document medico-legal.
Art. 12. - Înregistrarea si raportarea procedurilor radiologice medico-legale se
realizează conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 13. - Respectarea prevederilor prezentelor reglementări se
inspectează conform prevederilor art. 13 din Normele privind
radioprotectia persoanelor în cazul expunerilor medicale la radiatii ionizante,
aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al
presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare
nr. 285/79/2002.
Art. 14. - Nerespectarea prevederilor prezentelor reglementări se
sanctionează administrativ, disciplinar, contraventional sau penal,
după caz, în conditiile legii.
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII PUBLICE
privind aprobarea
Reglementărilor specifice referitoare la expunerea medicală în
radiologia pediatrică
Având
în vedere:
-
Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor fundamentale de securitate
radiologică, cu modificările si completările ulterioare;
-
Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr. 285/79/2002
pentru aprobarea Normelor privind radioprotectia persoanelor în cazul
expunerilor medicale la radiatii ionizante;
-
Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare nr. 173/2003 pentru aprobarea Normelor de securitate radiologică
în practicile de radiologie de diagnostic si radiologie interventională,
cu modificările si completările ulterioare;
-
Documentul de pozitie al României CONF-RO 37/01, cap. 22 „Protectia mediului
înconjurător”, sectiunea „Securitate nucleară si radioprotectie”,
aprobat în sedinta Guvernului din 18 octombrie 2001;
-
Documentul de pozitie complementar al României CONF-RO 27/04, cap. 22
„Protectia mediului înconjurător”, sectiunea „Securitate nucleară si
radioprotectie”;
-
angajamentele asumate de România prin Planul de măsuri prioritare pentru
integrare europeană în anul 2005, aprobat în sedinta Guvernului din 17
noiembrie 2005;
văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale politici, strategii si managementul
calitătii în sănătate nr. E.N. 1.676/2006,
în
temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea
si functionarea Ministerului Sănătătii Publice,
ministrul
sănătătii publice emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementările specifice referitoare la expunerea
medicală în radiologia pediatrică, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Art. 3. - Directiile de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătătii Publice, autoritătile de sănătate
publică, toate institutiile implicate, unitătile sanitare publice sau
private, precum si personalul implicat vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul sănătătii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti, 11 decembrie
2006.
Nr. 1.540.
ANEXĂ
REGLEMENTĂRI SPECIFICE
referitoare la expunerea medicală în radiologia pediatrică
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezentele reglementări completează Ordinul presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr. 14/2000
pentru aprobarea Normelor fundamentale de securitate radiologică, cu
modificările si completările ulterioare, Ordinul ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr. 285/79/2002 pentru aprobarea
Normelor privind radioprotectia persoanelor în cazul expunerilor medicale la
radiatii ionizante si Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare nr. 173/2003 pentru aprobarea Normelor de
securitate radiologică în practicile de radiologie de diagnostic si
radiologie interventională, cu modificările si completările
ulterioare, si stabilesc principiile generale de radioprotectie în cazul
copiilor expusi medical la radiatii ionizante.
CAPITOLUL II
Definitii
Art. 2. - Termenii si expresiile utilizate în prezentele reglementări sunt
cele definite în actele normative prevăzute la art. 1.
CAPITOLUL III
Cerinte generale
Art. 3. - Examinarea radiologică a copilului va avea în vedere:
a)
particularitătile anatomice, patologice, biochimice si fiziologice la
copil, prezentate în tabelul 1, diferite pentru fiecare grupă de
vârstă si deosebite de cele ale unui pacient adult;
b)
sensibilitatea la radiatia ionizantă mai mare în cazul copilului decât în
cazul adultului.
Tabelul
1 - Diferente esentiale între copil si adult, semnificative în radiologie
1. Anatomie |
a) proportiile
corporale b) mărimea si
forma organelor c) dezvoltarea
scheletului d) variatia distributiei măduvei hematogene
în timpul cresterii |
2. Patologie |
bolile specifice vârstei (boli congenitale de cord, ileus cu meconiu,
copilul abuzat) |
3. Biochimie |
a) continutul total de
apă al corpului (nou-născut -
90%, adult - 60%) b) masă
adipoasă redusă c) metabolismul diferit al mediilor de contrast |
4. Fiziologie |
a) rată
respiratorie mai mare (nou-născut - 80-120 de
respiratii/minut) b) ritm cardiac mai
mare (nou-născut - 160-200 de bătăi/minut) c) miscări rapide |
Art. 4. - În cazul copiilor, cele două principii de bază în protectia
radiologică a pacientului - justificarea procedurii si optimizarea
protectiei - se aplică cu o exigentă mărită.
Art. 5. - În radiologia pediatrică este necesar personal experimentat, care
să coopereze cu copiii, iar asistentele de radiologie vor avea o
pregătire specifică radiologiei pediatrice.
CAPITOLUL IV
Cerinte privind spatiile, instalatiile si echipamentele
Art. 6. - Camerele de radiologie pentru pediatrie vor fi amenajate astfel încât
să asigure o cooperare bună cu copiii.
Art. 7. - Generatorul de radiatii X va fi de înaltă frecventă,
pentru a îmbunătăti acuratetea si reproductibilitatea expunerilor, si
va avea suficientă putere pentru a permite timpi de expunere mici.
Art. 8. - Dispozitivul de control automat al expunerii (AEC) trebuie să
permită valori ale parametrilor de expunere specifici pentru pediatrie si
va fi utilizat cu precautie, fiind preferată selectarea manuală
atentă a parametrilor de expunere.
Art. 9. - Grila antiîmprăstiere va fi detasabilă, în particular la
sistemele fluoroscopice, si va fi utilizată cu precautie numai în cazul
copiilor cu greutate corporală mare, prezenta ei în fasciculul primar
crescând semnificativ doza pacientului.
Art. 10. - (1) Se respectă ajustarea corectă a grilei
antiîmprăstiere la distanta focar-film (DFF), care, de regulă,
nu este diferită fată de pacientul adult.
(2) Dacă
nu se foloseste grila antiîmprăstiere, iar caseta este plasată pe
masă, se alege o DFF de circa 100 cm sau, în cazuri speciale, mai mare.
Art. 11. - În sistemele fluoroscopice, intensificatorii de imagine vor avea factori
de conversie mare, pentru reducerea dozei pacientului.
Art. 12. - Se recomandă combinatiile film-ecran întăritor rapide, care
prezintă avantaje în ceea ce priveste reducerea dozei, cu mentinerea
calitătii imaginii.
Art. 13. - Se vor folosi casete, grile, mese si plăci frontale pentru
schimbătoarele de film din materiale usoare, cu absorbtie redusă a
radiatiei X incidente.
Art. 14. - Procesoarele de film vor fi mentinute în stare optimă de
functionare si verificate regulat prin proceduri de control al calitătii.
Art. 15. - Conditiile optime de vizionare a imaginii vor respecta următoarele
cerinte:
a)
intensitatea luminii incidente la ochiul privitorului de circa 100 cd/m2,
care poate fi realizată în conditiile luminozitătii negatoscopului
cuprinse între 2.000 si 4.000 cd/m2;
b)
culoarea luminii albă sau albastră si constantă pe toată
suprafata negatoscopului;
c)
mijloace de colimare a ariei de vizualizare;
d)
mijloace de mărire a detaliilor radiografice;
e) o
sursă punctiformă de lumină suplimentară de cel putin
10.000 cd/m2;
f)
lumină ambientală redusă.
Art.
16. - (1) Calitatea imaginii va fi o preocupare constantă în radiologia
pediatrică; cu toate acestea, în cazul anumitor indicatii clinice, o
calitate mai slabă a imaginii poate fi acceptată în situatiile în
care acest lucru a fost prevăzut intentionat si este asociat cu o
doză de iradiere mai scăzută.
(2)
Toate filmele neutilizate pentru diagnostic, din cauza calitătii imaginii
sau a defectelor tehnice, vor fi păstrate, motivele respingerii urmând a
fi analizate periodic, cu luarea măsurilor adecvate de corectare, ca parte
componentă a unui program de audit al calitătii.
Art. 17. - Din cauza dificultătii de a obtine timpi de expunere scurti si a
riscului expunerii unor pacienti pediatrici aflati în aceeasi încăpere,
folosirea instalatiilor mobile este restrictionată numai pentru cazurile
în care nu există alte solutii.
Art. 18. - (1) Pozitionarea pacientului va fi precisă, indiferent dacă
acesta cooperează sau nu.
(2)
Pentru sugari si copii mici se vor utiliza dispozitive de imobilizare, care,
aplicate corect, vor garanta că:
a)
pacientul nu se miscă;
b)
fasciculul poate fi centrat corect;
c)
filmul este obtinut în proiectia corectă;
d)
colimarea limitează dimensiunea câmpului la zona de interes diagnostic;
e) este
posibilă protejarea restului corpului;
f) sunt
usor de utilizat;
g)
aplicarea lor nu traumatizează pacientul.
(3)
Utilitatea dispozitivelor de imobilizare va fi explicată părintilor.
(4)
Absenta acestor dispozitive de imobilizare interzice expunerea medicală.
Art. 19. - În situatia unor urgente medico-chirurgicale se va efectua procedura
radiologică chiar în lipsa acestor dispozitive, asigurându-se confortul
necesar expunerii cu aportul unor persoane voluntare.
Art. 20. - Persoanele care ajută voluntar la efectuarea practicilor
radiologice la copii se supun restrictiilor prevăzute în Ordinul
ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui Comisiei
Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr. 285/79/2002.
CAPITOLUL V
Justificarea si optimizarea
Art. 21. - (1) Nicio expunere medicală nu va fi efectuată fără
o justificare adecvată.
(2)
Orice examinare radiologică va aduce copilului bolnav un beneficiu clar în
ceea ce priveste precizarea diagnosticului, eficienta tratamentului si prognosticul.
(3) Nu
se va efectua nicio investigatie radiologică atunci când se pot obtine
aceleasi rezultate prin alte metode de diagnostic, care ar implica un risc mai
mic pentru copil.
Art. 22. - (1) Medicul ordonator este obligat să prezinte în scris practicianului
toate informatiile necesare justificării expunerii solicitate.
(2)
Medicul ordonator va notifica scopul, motivatia expunerii, elementele clinice
particulare expunerii solicitate, precum si alte expuneri medicale practicate
anterior.
(3)
Decizia finală pentru examinarea radiologică a copilului revine
practicianului (radiologului), pentru stabilirea
procedurii
celei mai adecvate, fiind esentială o relatie consultativă între
medicul ordonator si radiolog.
Art. 23. - În cazul bolnavilor internati nu se va practica nicio expunere
medicală la radiatii ionizante decât după finalizarea si notificarea
examenului clinic general complet.
Art. 24. - În cazul bolnavilor internati, la care expunerea medicală este
succesivă altor expuneri, orice nouă solicitare a unei expuneri va fi
însotită de dosarul medical imagistic anterior.
Art. 25. - Orice fel de expunere medicală la radiatii ionizante va fi
efectuată cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la
drepturile pacientului.
Art. 26. - (1) Toate dozele datorate expunerilor medicale vor fi mentinute la un
nivel cât mai redus, fără a depăsi nivelele de referintă
corespunzătoare procedurii radiologice efectuate.
(2)
Solicitarea unei proceduri radiologice de către medicul ordonator va fi
efectuată în concordantă cu Ghidul de utilizare a examenelor
radiologice si imagistice medicale elaborat de Societatea de Radiologie si
Imagistică Medicală, avizat de Colegiul Medicilor, Comisia
Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare si Comisia de
specialitate radiologie-imagistica medicală si medicină nucleară
a Ministerului Sănătătii Publice.
Art. 27. - (1) Optimizarea procedurii imagistice presupune interactiunea a 3
aspecte: calitatea diagnostică a imaginii, doza de iradiere a pacientului
si alegerea tehnicii radiologice.
(2)
Pentru aspectele prevăzute la alin. (1) se vor respecta Criteriile de
calitate a imaginii si Ghidul de utilizare a examenelor radiologice si
imagistice medicale elaborat de Societatea de Radiologie si Imagistică
Medicală, avizat de Colegiul Medicilor, Comisia Natională pentru
Controlul Activitătilor Nucleare si Comisia de specialitate
radiologie-imagistica medicală si medicină nucleară a
Ministerului Sănătătii Publice.
CAPITOLUL VI
Art. 28. - (1) Pentru orice examinare radiologică adresată
copiilor, se prevede un echipament standard din cauciuc plumbat pentru
ecranarea portiunilor de corp aflate în imediata apropiere a câmpului de
diagnostic; pentru anumite tipuri de examene, se va adăuga o ecranare
specială, pentru protectia împotriva radiatiei externe împrăstiate si
a radiatiei extrafocale.
(2)
Pentru expuneri de 60-80 kV, reducerea maximă de 30-40% a dozei gonadice
se obtine prin ecranare cu cauciuc plumbat, având echivalentul a 0,25 mm plumb,
pozitionat în marginea câmpului de interes.
Art. 29. - Pentru examinările radiologice care includ organele genitale în
interiorul fasciculului primar sau la o distantă mai mică de 5 cm de
acesta, gonadele trebuie protejate ori de câte ori este posibil, fără
a deteriora informatia diagnostică.
Art. 30. - (1) În serviciul de radiologie vor fi disponibile mijloace de protectie
de tipuri si dimensiuni diferite;
(2)
Pozitionarea pacientului trebuie să asigure pe cât posibil excluderea
gonadelor din fasciculul direct.
(3)
Colimarea si proiectia fasciculului vor avea în vedere expunerea numai la zona
de strict interes si minimizarea dozelor în tesuturile cu risc mare.
(4)
Adolescentele vor fi chestionate asupra posibilitătii unei sarcini, atunci
când se intentionează efectuarea unor examinări abdominale.
Art. 31. - (1) Includerea gonadelor în câmpul primar de radiatii nu are nicio
justificare în cazul radiografiilor abdominale, radiografiilor pelviene si a
cistouretrografiilor.
(2)
Este exceptată de la prevederile alin. (1) efectuarea radiografiilor
pelviene în situatia unor urgente medico-chirurgicale sau dacă metoda de
explorare nu poate fi înlocuită cu altă tehnică de examinare
neiradiantă.
Art. 32. - (1) Ochii vor fi protejati în cazul examinărilor cu radiatii X, care
implică doze absorbite mari la nivelul ochilor.
(2)
Proiectia posteroanterioară (PA) va fi utilizată preferential
pentru orice pacient având vârsta si gradul de cooperare care să
permită pozitia decubit ventral, sezând sau în picioare.
Art. 33. - Expunerea tesutului mamar în dezvoltare va fi limitată, cea mai
comună metodă fiind utilizarea proiectiei PA în locul proiectiei
anteroposterioare (AP).
Art. 34. - (1) Practicianul are obligatia de a cunoaste si de a utiliza corect
factorii adecvati de expunere radiografică: înalta tensiune (kV), valoarea
nominală a punctului focal, filtrare, distanta film-focar,
caracteristicile grilei, acestia având un impact considerabil asupra dozelor
primite de pacient si asupra calitătii imaginii.
(2)
Tuburile utilizate în pediatrie este necesar să fie prevăzute cu
posibilitatea de adăugare a filtrelor suplimentare si de schimbare cu
usurintă a acestora.
Art. 35. - Pentru pacientii pediatrici, limitele de câmp vor fi vizibile sub forma
marginilor clar neexpuse ale filmului, iar discrepantele dintre fasciculul de
radiatii si fasciculul de lumină ale colimatorului vor fi evitate prin
verificări regulate.
Art. 36. - Programele de control al calitătii reprezintă o parte
importantă a unei practici radiologice eficiente în raport cu doza si vor
fi initiate cu prioritate în toate unitătile de radiololgie medicală
cu specific pediatric.
Art. 37. - În examinările de tomografie computerizată pediatrice (TC)
se aplică parametrii tehnici specifici, iar în absenta acestora,
dacă se folosesc parametrii tehnici utilizati în mod obisnuit la adult,
acestia vor fi adaptati corespunzător.
Art. 38. - Folosirea fluoroscopiei pulsatorii si a echipamentelor digitale poate
conduce la reducerea dozelor.
Art. 39. - În radiologia pediatrică, examinările ce presupun doze mari,
TC si urografia intravenoasă (UIV) vor fi atent justificate.
Art. 40. - Responsabilitatea dotării unitătii sanitare cu aparatură
radiologică corespunzătoare, mijloace adecvate individuale si
colective de protectie radiologică si dispozitive ajutătoare de
imobilizare pentru pacientul pediatric, prevăzute în prezentele
reglementări, revine titularului de autorizatie.
Art. 41. - Respectarea prevederilor prezentelor reglementări se
inspectează conform prevederilor art. 13 din Normele privind radioprotectia
persoanelor în cazul expunerilor medicale la radiatiile ionizante, aprobate
prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al
presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare
nr. 285/79/2002.
Art. 42. - Nerespectarea prevederilor prezentelor reglementări se
sanctionează administrativ, disciplinar, contraventional sau penal,
după caz, în conditiile legii.
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
ORDIN
pentru
modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.
546/2005 privind modelul si continutul fisei fiscale, cu modificările si
completările ulterioare
În temeiul prevederilor art. 11
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală, cu modificările si completările
ulterioare,
în baza prevederilor art. 57
alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare, precum si ale art. 31 si art. 196 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. I. -
Formularul 210 „Fisa fiscală privind impozitul pe veniturile din salarii”,
cod 14.13.01.13/1, prevăzut în anexa nr. I la Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 546/2005 privind modelul si continutul fisei fiscale, cu
modificările si completările ulterioare, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 414 din 17 mai 2005, se modifică si se
înlocuieste cu formularul prevăzut în anexa nr. I.
Art. II. - Capitolul 5 „Calculul impozitului pe veniturile din salarii” din anexa
nr. II „Instructiuni de completare a formularului 210 «Fisa fiscală privind
impozitul pe veniturile din salarii»“, cod. 14.13.01.13/1, la Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 546/2005, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Textul prevăzut la coloana 3 „Venit bază de calcul” se
înlocuieste cu următorul text:
„- col.
3 «Venit bază de calcul», rd. 1.3-12.3 - se înscrie venitul bază de
calcul din salarii, cuvenit salariatului conform statului de salarii din luna
respectivă, determinat astfel:
-
pentru veniturile din salarii, la locul unde se află functia de bază,
ca diferentă între venitul net din salarii, calculat prin deducerea din
venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si
următoarele:
-
deducerea personală acordată pentru luna respectivă;
-
cotizatia sindicală plătită în luna respectivă;
-
contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel încât la nivelul
anului să nu depăsească echivalentul în lei a 200 euro;
-
pentru veniturile obtinute în celelalte cazuri, ca diferentă între venitul
brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.”
2. Textul prevăzut la rândul 13 „Impozit anual” se înlocuieste cu
următorul text:
„- rd.
13 «Total» - se completează după cum urmează:
- rd.
13.1 - se înscrie suma rezultată prin cumularea venitului bază de
calcul, rd. 1.3-12.3;
- rd.
13.2 - se înscrie impozitul anual rezultat prin cumularea impozitului lunar,
calculat si retinut în cursul anului, rd. 1.4-12.4.
Stabilirea
impozitului anual pe veniturile din salarii se face de către angajator,
pentru fiecare angajat, prin însumarea impozitului aferent venitului
fiecărei luni din anul fiscal, indiferent de numărul de luni în care
angajatul a realizat venituri din salarii de la acesta.
nota: în fisa fiscală se înscriu
sumele cuprinse în statele de salarii aferente perioadei impozabile si
plătite angajatilor până la data limită de depunere a fiselor
fiscale.”
3. Textul prevăzut la litera B „Bursa privată conform Legii nr.
376/2004” se abrogă.
Art.
III. - Anexa nr. IV „Conditiile pentru transmiterea
fiselor fiscale pe cale electronică” la Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 546/2005, cu modificările si completările ulterioare, se
înlocuieste cu anexa nr. II.
Art. IV. - După articolul 5 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
546/2005, cu modificările si completările ulterioare, se introduce un
nou articol, articolul 51, cu următorul cuprins:
„Art. 51.
- Organul fiscal competent pentru depunerea fiselor fiscale este organul fiscal
la care angajatorul/ plătitorul de venit este înregistrat în evidenta
fiscală.”
Art. V. - Anexele
nr. I si II*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. VI. - Prevederile prezentului ordin se aplică pentru veniturile din
salarii si asimilate salariilor realizate începând cu 1 ianuarie 2007.
Art
VII. - Directia generală de gestiune a impozitelor si
contributiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
Directia generală a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, Directia generală de administrare a marilor
contribuabili, directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti, directiile de specialitate din cadrul Ministerului
Finantelor Publice si Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
după caz, precum si angajatorii vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
VIII. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 20 decembrie
2006.
Nr. 2.198.
ANEXA
Nr. II
(Anexa nr. IV la Ordinul nr. 546/2005)
Informatiile
din fisele fiscale pot fi transmise fie :
a) În
fisier format text ASCII, în care fiecare înregistrare (linie) se termină
cu “camage return” si “linefeed”.
Nu se
admit în cadrul înregistrărilor (liniilor) diacritice (caractere
românesti) si caractere de control, cu exceptia celor mentionate anterior.
Separatorul dintre câmpuri va fi virgula, iar delimitatorul câmpurilor de tip
caracter (alfanumeric) va fi #.
b) În
fisier format DBF - DataBaseFile (dbase, Fox , Visual Fox , etc).
Ordinea
câmpurilor din structura fisierului este obligatorie, indiferent dacă
acestea se completează sau nu.
Fisierul
(text sau DBF) va avea obligatoriu denumirea 210_2007_CIF (unde CIF=cod de
identificare fiscală angajator) si va contine:
- o
înregistrare (linie) cu datele de identificare ale angajatorului
- câte
o înregistrare (linie) pentru fiecare angajat care a obtinut venituri din
salarii la functia de bază sau în afara functiei de bază.
Înregistrările fisierului
vor avea următoarea structură:
Den.câmp |
Tip
câmp |
Lung.max. |
Explicatie |
TIP |
Numeric |
1 |
- se completează
cu: 0 pt.înregistrare
angajator 1 pt.înregistrare
angajat cu ven.la functia de bază 2 pt.înregistrare angajat cu ven.în afara
functiei de bază |
COD |
Numeric |
13 |
- se completează
codul de identificare fiscală al angajatorului (pentru TIP=0) sau al angajatului (pentru TIP=1
sau 2) |
DENUMIRE |
Caracter |
70 |
- se completează
denumirea angajatorului (pentru TIP=0) sau numele si prenumele angajatului (pentru TIP=1
sau 2) |
ADRESA |
Caracter |
100 |
- se completează
adresa angajatorului (pentru TIP=0) sau a angajatului (pentru TIP=1 sau 2) |
RECTIF |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, dacă
este fisă fiscală rectificativă |
MISDIPL |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, dacă
angajatul a fost trimis în cursul anului în misiune permanentă în
străinătate |
TV1 |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, în
functie de tipul venitului, numai pentru TIP=2 |
TV2 |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, în
functie de tipul venitului, numai pentru TIP=2 |
TV3 |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, în
functie de tipul venitului, numai pentru TIP=2 |
TV4 |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, în
functie de tipul venitului, numai pentru TIP=2 |
TV5 |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, în
functie de tipul venitului, numai pentru TIP=2 |
TV6 |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, în
functie de tipul venitului, numai pentru TIP=2 |
TV7 |
Caracter |
1 |
- se completează cu X, în
functie de tipul venitului, numai pentru TIP=2 |
|
|
|
|
DATA
ANGAJ |
Date |
8 |
-
ZZ/LL/AAAA |
DATA_ÎNCET
|
Date |
8 |
-
ZZ/LL/AAAA |
CNP 1 |
Numeric
|
13 |
- cod
de identificare fiscală pers.în întretinere 1 |
L1_1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
01 pers.1 |
L2 1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
02 pers.1 |
L3 1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
03 pers.1 |
L4 1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
04 pers.1 |
L5 1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
05 pers.1 |
L6 1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
06 pers.1 |
L7_1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
07 pers.1 |
L8 1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
08 pers.1 |
L9 1 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna
09 pers.1 |
L10_1 |
Caracter |
1 |
- ”X” pt.luna 10pers.1 |
L11 1 |
Caracter |
1 |
- ”X” pt.luna 11 pers.1 |
L12_1 |
Caracter |
1 |
- ”X” pt.luna 12 pers.1 |
..... |
|
|
|
CNP_8 |
Numeric |
13 |
- cod
de identificare fiscală pers.în întretinere |
L1_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 01 pers.8 |
L2_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 02 pers.8 |
L3_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 03 pers.8 |
L4_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 04 pers.8 |
L5_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 05 pers.8 |
L6_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 06 pers.8 |
L7_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 07 pers.8 |
L8_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 08 pers.8 |
L9_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 09 pers.8 |
L10_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 10 pers.8 |
L11_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 11 pers.8 |
L12_8 |
Caracter |
1 |
- “X” pt.luna 12 pers.8 |
|
|
|
|
DEDU_1 |
Numeric |
10 |
-
Deduceri personale pentru luna 01 |
ALTDED_1 |
_1
Numeric |
10 |
-
Alte deduceri pentru luna 01 |
VENIT_1 |
Numeric |
10 |
-
Venit bază de calcul pentru luna 01 |
IMPOZIT_1 |
_1
Numeric |
10 |
-
Impozit calculat si retinut pentru luna 01 |
.... |
|
|
|
DEDU_6 |
Numeric |
10 |
-
Deduceri personale pentru luna 06 |
ALTDED_6 |
_6
Numeric |
10 |
-
Alte deduceri pentru luna 06 |
VENIT_6 |
Numeric |
10 |
-
Venit bază de calcul pentru luna 06 |
IMPOZIT_6 |
Numeric |
10 |
-
Impozit calculat si retinut pentru luna 06 |
.... |
|
|
|
DEDU_12 |
Numeric |
10 |
-
Deduceri personale pentru luna 12 |
ALTDED_12 |
Numeric |
10 |
-
Alte deduceri pentru luna 12 |
VENIT_12 |
Numeric |
10 |
-
Venit bază de calcul pentru luna 12 |
IMPOZIT_12 |
Numeric |
10 |
-
Impozit calculat si retinut pentru luna 12 |
|
|
|
|
VENIT_13 |
Numeric |
10 |
-
Venit anual |
IMPOZIT_13 |
Numeric |
10 |
-
Impozit anual |
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 160/2004 pentru
aprobarea modelului si continutului unor formulare privind administrarea
impozitului pe veniturile persoanelor fizice, cu modificările si
completările ulterioare
În temeiul prevederilor art. 11
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 60,
ale art. 67 alin. (3) si ale art. 81 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările si completările ulterioare, precum si ale
art. 31, 36 si ale art. 196 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. l.
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 160/2004
pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare privind administrarea
impozitului pe veniturile persoanelor fizice, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 95 din 2 februarie 2004, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. După punctul 9 al articolului 1 se introduce un nou punct,
punctul 10, cu următorul cuprins:
„10.
226 „Declaratie privind impozitul datorat pe câstigul din transferul titlurilor
de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de
investitii si părtile sociale” cod 14.13.01.13/11p.”
2. După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41,
cu următorul cuprins:
„Art. 41.
- Organul fiscal competent pentru depunerea declaratiilor prevăzute la
art. 1 este:
-
organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are
adresa unde îsi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste
efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru
persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
-
organul fiscal la care asocierea fără personalitate juridică
este înregistrată în evidenta fiscală;
-
organul fiscal în a cărui rază teritorială se realizează,
în întregime sau cu preponderentă, cifra de afaceri, pentru persoanele
fizice nerezidente care desfăsoară activităti pe teritoriul
României printr-un sediu permanent;
-
organul fiscal stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice, la
propunerea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
pentru persoanele fizice nerezidente care nu au pe teritoriul României un sediu
permanent.
Declaratia
prevăzută la pct. 6 al art. 1 se depune la organul fiscal în a
cărui evidentă fiscală este înregistrată persoana
fizică ori juridică la care îsi desfăsoară activitatea
contribuabilul.”
3. Anexa nr. 1 se completează cu formularul 226 „Declaratie privind
impozitul datorat pe câstigul din transferul titlurilor de valoare, altele
decât titlurile de participare la fondurile deschise de investitii si
părtile sociale”, cod 14.13.01.13/11p, prevăzut în anexa nr. 1 la
prezentul ordin.
4.
Formularul 224 „Declaratie privind veniturile sub formă de salarii din
străinătate obtinute de către persoanele fizice care
desfăsoară activitate în România si de către persoanele fizice
române angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate
în România”, cod 14.13.01.13/5, din anexa nr. 1 se modifică si se
înlocuieste cu formularul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
5.
Anexa nr. 2 se completează cu instructiunile de completare a formularului
226 „Declaratie privind impozitul datorat pe câstigul din transferul titlurilor
de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de
investitii si părtile sociale”, cod 14.13.01.13/11p, prevăzute în
anexa nr. 3 la prezentul ordin.
6.
Instructiunile de completare a formularului 224 „Declaratie privind veniturile
sub formă de salarii din străinătate obtinute de către
persoanele fizice care desfăsoară activitate în România si de
către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice si
posturilor consulare acreditate în România” din anexa nr. 2 se modifică si
se înlocuiesc cu instructiunile de completare prevăzute în anexa nr. 4 la
prezentul ordin.
7.
Anexa nr. 3 se înlocuieste cu anexa nr. 5 la prezentul ordin.
Art. II. - Anexele nr. 1 -5*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
III. - Prevederile prezentului ordin se aplică începând
cu 1 ianuarie 2007.
Art. IV. - Directia generală de gestiune a impozitelor si contributiilor din
cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, Directia generală
a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si, după caz, directiile de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice si Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. V. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 20 decembrie
2006.
Nr. 2.199.
ANEXA nr.3
INSTRUCTIUNI
de completare a formularului 226 “Declaratie privind impozitul datorat pe
câstigul din transferul titlurilor de valoare, altele decât titlurile de
participare la fondurile deschise de investitii si părtile sociale” Cod 14.13.01.13/11p
Declaratia
se completează si se depune de către persoanele fizice care
realizează câstiguri din transferul dreptului de proprietate asupra
titlurilor de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile
deschise de investitii si părtile sociale, care au fost dobândite si
înstrăinate într-o perioadă mai mica de 365 de zile si care au
obligatia stabilirii,declarării si virării impozitului, reprezentând
plată anticipată în contul impozitului pe câstigul anual din astfel
de tranzactii.
Declaratia
nu se completează de către persoanele care realizează venituri
din tranzactionarea titlurilor dobândite gratuit în cadrul Programului de
privatizare în masă pentru care Impunerea este finală si nici pentru
veniturile realizate din înstrăinarea valorilor mobiliare în cazul
societătilor închise.
Termen
de depunere:
- anual,
până la data de 25 ianuarie a anului următor pentru anul fiscal
încheiat;
- ori
de câte ori contribuabilul constată erori în declaratia anterioară,
prin completarea unei declaratii rectificative, situatie în care se înscrie “X” în
căsuta special prevăzută în acest scop.
Declaratia
se completează de către contribuabili sau de către
reprezentantii fiscali ai acestora, înscriind cu majuscule, citet si corect
toate datele prevăzute de formular, în două exemplare:
-
originalul se depune la organul fiscal definit prin prezentul ordin;
- copia
se păstrează de către contribuabil.
Declaratia
se depune direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin
scrisoare recomandată.
Declaratia
se pune gratuit la dispozitie contribuabilului, la solicitarea acestuia.
A. DATE
DE IDENTIFICARE ALE CONTRIBUABILULUI
Adresa - se completează adresa domiciliului fiscal.
Cod
numeric personal/Număr de identificare fiscală - se înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate al fiecărui contribuabil sau numărul de
identificare fiscală atribuit de către Ministerul Finantelor Publice
cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.
B. DATE
PRIVIND CÂSTIGUL ANUAL DIN TRANSFERUL TITLURILOR DE VALOARE, ALTELE DECÂT
TITLURILE DE PARTICIPARE LA FONDURILE DESCHISE DE INVESTITII Sl PĂRTILE
SOCILAE Sl IMPOZITUL DATORAT
rd.1 Câstig
- se înscrie câstigul total rezultat din transferul titlurilor de valoare,
altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de investitii si
părtile sociale, care au fost dobândite si înstrăinate într-o
perioadă mai mică de 365 de zile, la nivelul unui an fiscal.
Câstigul
total rezultat din transferul titlurilor de valoare, altele decât titlurile de
participare la fondurile deschise de investitii si părtile sociale se
calculează prin însumarea câstigului rezultat, conform legii, pentru
fiecare tranzactie de astfel de titluri.
rd.2 impozit
datorat - se înscrie suma impozitului calculat prin aplicarea cotei de 16%
asupra câstigului (rd.1).
C. DATE
DE IDENTIFICARE ALE REPREZENTANTULUI FISCAL
Se
completează numai în cazul în care obligatiile de declarare se îndeplinesc
de către reprezentantul fiscal desemnat de contribuabil.
Adresa - se înscrie adresa domiciliului fiscal.
Cod de
identificare fiscală - se înscrie codul de
identificare fiscală al reprezentantului fiscal.
ANEXA
nr. 4
INSTRUCTIUNI
de completare a
formularului 224 “Declaratie privind veniturile sub formă de salarii din
străinătate obtinute de către persoanele fizice care
desfăsoară activitate în România si de către persoanele fizice
române angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate
în România” Cod 14.13.01.13/5
Declaratia se completează de
către persoanele fizice care isi desfăsoară activitatea în
România si obtin venituri sub formă de salarii din străinătate,
precum si de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor
diplomatice si ale posturilor consulare acreditate în România.
Termen de depunere:
- lunar, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare pentru care s-a realizat venitul;
- ori de câte ori contribuabilul
constată erori în declaratia anterioară, prin completarea unei
declaratii rectificative, situatie în care se înscrie “X” în căsuta special prevăzută în acest scop.
Declaratia se completează de
către contribuabili sau de către reprezentantii fiscali ai acestora,
înscriind cu majuscule, citet si corect toate datele prevăzute de
formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul
fiscal definit prin prezentul ordin;
- copia se păstrează de
către contribuabil.
Declaratia se depune direct la
registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare
recomandată.
Declaratia se pune gratuit la
dispozitie contribuabilului, la solicitarea acestuia.
A. DATE DE IDENTIFICARE ALE
CONTRIBUABILULUI
Adresa - se completează adresa
domiciliului fiscal.
Cod numeric personal/Număr
de identificare fiscală - se înscrie codul numeric personal din cartea de
identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil
sau numărul de identificare fiscală atribuit de către Ministerul
Finantelor Publice cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.
Documentul care
reglementează raportul de muncă - se înscriu numărul si data
documentului încheiat cu angajatorul, în baza căruia contribuabilul isi
desfăsoară activitatea.
Perioada de activitate - se înscrie perioada de
activitate prevăzută în documentul care reglementează raportul
de muncă.
B. DATE REFERITOARE LA PERSOANA
FIZICĂ SAU JURIDICĂ LA CARE ÎSI DESFĂSOARĂ ACTIVITATEA
CONTRIBUABILUL
Cod de identificare fiscală
- se
completează, după caz, dacă persoana fizică sau
juridică la care isi desfăsoară activitatea contribuabilul este
înregistrată fiscal si are atribuit cod de identificare fiscală,
conform legislatiei române.
Adresa - se completează adresa
domiciliului fiscal al persoanei fizice sau juridice la care contribuabilul isi
desfăsoară activitatea.
C. MODUL DE CALCUL AL IMPOZITULUI
PE VENITURILE SUB FORMĂ DE SALARII DIN STRĂINĂTATE
rd.1. Venit brut - se
înscrie suma veniturilor în bani si/sau în natură realizate de
contribuabil în luna de raportare.
rd.2. Contributii sociale
datorate potrivit legii - se înscrie suma totală a contributiilor
obligatorii, datorate de contribuabil în luna de raportare potrivit legii si
plătite (rd.2a+rd.2b+rd.2c):
2a) contributia pentru
asigurări sociale - se înscrie suma reprezentând contributia
individuală de asigurări sociale, datorată potrivit prevederilor
legale;
2b) contributia pentru
asigurările de soma] - se înscrie suma reprezentând contributia pentru
protectia socială a somerilor, datorată potrivit prevederilor legale;
2c) contributia pentru
asigurările sociale de sănătate - se înscrie suma reprezentând
contributia pentru asigurările sociale de sănătate,
datorată potrivit prevederilor legale.
rd.3. Venitul net - se
calculează ca diferenta între venitul brut si suma totală a
contributiilor sociale datorate, potrivit legii (rd.1-rd.2).
rd.4. Deduceri personale -
se înscrie suma deducerilor personale cuvenite contribuabilului în luna de
raportare, potrivit legii, stabilite pe baza documentelor justificative care
atestă dreptul de deducere. Se completează numai de către
persoanele rezidente care au dreptul la deduceri personale.
rd.5. Cotizatia sindicală
plătită: se înscrie suma reprezentând cotizatia sindicală
plătită în luna de raportare;
rd.6. Contribupile la
fondurile de pensii facultative: se înscrie suma reprezentând contributiile
la fondurile de pensii facultative, astfel încât la nivelul anului să nu
depăsească echivalentul în lei a 200 de euro;
rd.7. Venit bază de
calcul:
- pentru functia de bază: se
înscrie suma calculată prin scăderea deducerilor personale (rd.4), a
cotizatiei sindicale plătite (rd.5) si a contributiilor la fondurile de
pensii facultative (rd.6) din venitul net (rd.3);
- în celelate cazuri: se preia
suma înscrisă la rd.3.
rd.8. Impozit lunar datorat - se
înscrie suma impozitului calculat prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului
bază de calcul (rd.7).
rd.9 Impozit anual datorat -
se înscrie suma impozitului anual calculată prin însumarea impozitului
lunar datorat de contribuabil în luna de raportare, potrivit legii.
Acest rând se va completa în
declaratia depusă pentru luna decembrie, respectiv luna în care
contribuabilul si-a încetat raportul contractual de munca, după caz.
D. DATE DE IDENTIFICARE ALE
REPREZENTANTULUI FISCAL
Se completează numai în
cazul în care obligatiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de
către reprezentantul fiscal desemnat de contribuabil.
Adresa - se înscrie adresa domiciliului
fiscal.
Cod de identificare fiscală - se înscrie codul de
identificare fiscală al reprezentantului fiscal.
ANEXA
nr.5
Caracteristici
de tipărire, modul de difuzare, de utilizare si păstrare a
formularelor
1.Declaratie privind veniturile
estimate din cedarea folosintei bunurilor, cod 14.13.01.13/3p
1. Denumire: Declaratie privind
veniturile estimate din cedarea folosintei bunurilor
2. Cod: 14.13.01.13/3p
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de
tipărire:
- se tipăreste:
(seturi)
-pe fată continutul
declaratiei
-pe verso instructiunile
de completare
- se poate utiliza si
echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
estimarea veniturilor obtinute din cedarea folosintei bunurilor
7. Se întocmeste în: 2 exemplare
de:
contribuabil sau
reprezentantul fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal definit
prin prezentul ordin
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul
contribuabilului.
2.Declaratie privind veniturile
estimate din activităti independente, cod 14.13.01.13/4p
1. Denumire: Declaratie privind
veniturile estimate din activităti independente
2. Cod: 14.13.01.13/4p
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de
tipărire: - se tipăreste:(seturi)
-pe fată continutul
declaratiei
-pe verso instructiunile
de completare
- se poate utiliza si
echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
estimarea veniturilor obtinute din desfăsurarea activitătilor
independente
7. Se întocmeste în: 2 exemplare
de:
contribuabil sau
reprezentantul fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal definit
prin prezentul ordin
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul
contribuabilului.
3.Declaratie privind veniturile
estimate din activităti agricole, cod 14.13.01.13/9p
1. Denumire: Declaratie privind
veniturile estimate din activităti agricole
2. Cod: 14.13.01.13/9p
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de
tipărire: - se tipăreste:(seturi)
-pe fată continutul
declaratiei
-pe verso instructiunile de
completare
- se poate utiliza si echipament
informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
estimarea veniturilor obtinute din activităti agricole de către
contribuabilii care au optat pentru determinarea venitului net în sistem real
7. Se întocmeste în: 2 exemplare
de:
contribuabil sau
reprezentantul fiscal
8. Circulă la: - originalul la organul fiscal definit prin
prezentul ordin
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul
contribuabilului
4.Declaratie privind veniturile
estimate pentru asociatiile fără personalitate juridică,
constituite între persoane fizice, cod 14.13.01.13/1i
1. Denumire: Declaratie privind
veniturile estimate pentru asociatiile fără personalitate
juridică, constituite între persoane fizice
2. Cod: 14.13.01.13/1i
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de
tipărire
- pe ambele fete(seturi)
- se poate utiliza si
echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
declararea veniturilor si a cheltuielilor estimate a se realiza de către
asociatiile între persoane fizice care nu dau nastere unei persoane juridice
7. Se întocmeste în: 2 exemplare
de:
responsabilul desemnat al
asociatiei
8. Circulă: - originalul la organul fiscal definit
prin prezentul ordin
- copia la asociatie
9. Se arhivează: la dosarul
asociatiei.
5.Declaratie privind veniturile
sub formă de salarii din străinătate obtinute de către
persoanele fizice care desfăsoară activitate în România si de
către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice si
posturilor consulare acreditate în România, cod 14.13.01.13/5
1. Denumire: Declaratie privind
veniturile sub formă de salarii din străinătate obtinute de
către persoanele fizice care desfăsoară activitate în România si
de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice si
posturilor consulare acreditate în România
2. Cod: 14.13.01.13/5
3. Format: A4/12
4. Caracteristici de
tipărire:- se tipăreste:(seturi)
-pe fată continutul
declaratiei
-pe verso instructiunile
de completare
- se poate utiliza si
echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
declararea lunară a veniturilor sub formă de salarii din
străinătate, obtinute de către persoanele fizice care
desfăsoară activitate în România
7. Se întocmeste în: 2 exemplare
de:
contribuabil sau
reprezentantul fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal definit
prin prezentul ordin
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul
contribuabilului.
6.Declaratie informativă
privind începerea/încetarea activitătii persoanelor fizice care
desfăsoară activitate în România si care obtin venituri sub
formă de salarii din străinătate, cod 14.13.01.13/5i
1. Denumire: Declaratie
informativă privind începerea/încetarea activitătii persoanelor
fizice care desfăsoară activitate în România si care obtin venituri
sub formă de salarii din străinătate
2. Cod: 14.13.01.13/5i
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de
tipărire:- se tipăreste:(seturi)
-pe fată continutul
declaratiei
-pe verso instructiunile
de completare
- se poate utiliza si
echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
furnizarea informatiilor referitoare la data începerii si încetării
activitătii contribuabilului persoanelor fizice care desfăsoară
activitate în România si obtin venituri sub formă de salarii din
străinătate
7. Se întocmeste în: 2 exemplare
de:
persoana fizică sau
juridică la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul
8. Circulă: - originalul la organul fiscal definit
prin prezentul ordin
- copia la persoana
fizică sau juridică la care isi desfăsoară activitatea
contribuabilul
9. Se arhivează: la dosarul
contribuabilului.
7.Decizie de impunere pentru
plăti anticipate cu titlu de impozit privind venitul din cedarea
folosintei bunurilor, cod 14.13.02.13/3a
1. Denumire: Decizie de impunere
pentru plăti anticipate cu titlu de impozit privind venitul din cedarea
folosintei bunurilor
2. Cod: 14.13.02.13/3a
3. Format: A4/M
4. Caracteristici de
tipărire: -pe o singură fată
-se poate utiliza si
echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
stabilirea plătilor anticipate cu titlu de impozit
7. Se întocmeste în:
2 exemplare de organul
fiscal definit prin prezentul ordin
8. Circulă: - un exemplar la contribuabil
- un exemplar la organul
fiscal competent
9. Se arhivează: copia se
arhivează la dosarul contribuabilului.
8.Decizie de impunere pentru
plăti anticipate cu titlu de impozit privind venitul din activităti
independente, cod 14.13.02.13/4a
1. Denumire: Decizie de impunere
pentru plăti anticipate cu titlu de impozit privind venitul din
activităti independente
2. Cod: 14.13.02.13/4a
3. Format: A4/M
4. Caracteristici de
tipărire: -pe o singură fată
-se poate utiliza si
echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
stabilirea plătilor anticipate cu titlu de impozit
7. Se întocmeste în:
2 exemplare de organul
fiscal definit prin prezentul ordin
8. Circulă: - un exemplar la contribuabil
- un exemplar la organul
fiscal competent
9. Se arhivează: copia se
arhivează la dosarul contribuabilului.
9.Decizie de impunere pentru
plăti anticipate cu titlu de impozit privind venitul din activităti
agricole, cod 14.13.02.13/9a
1. Denumire: Decizie de impunere
pentru plăti anticipate cu titlu de impozit privind venitul din
activităti agricole
2. Cod: 14.13.02.13/9a
3. Format: A4/ti
4. Caracteristici de
tipărire: - pe o singură fată
- se poate utiliza si
echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează: la
stabilirea plătilor anticipate cu titlu de impozit
7. Se întocmeste în:
2 exemplare de organul
fiscal definit prin prezentul ordin
8. Circulă: - un exemplar la contribuabil
- un exemplar la organul
fiscal competent
9. Se arhivează: copia se
arhivează la dosarul contribuabilului.
10.Declaratie privind impozitul
datorat pe câstigul din transferul titlurilor de valoare, altele decât
titlurile de participare la fondurile deschise de investitii si părtile
sociale, cod 14.13.01.13/11p
1. Denumire: Declaratie privind
impozitul datorat pe câstigul din transferul titlurilor de valoare, altele
decât titlurile de participare la fondurile deschise de investitii si
părtile sociale
2. Cod: 14.13.01.13/11 p
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de
tipărire:
- se tipăreste:(seturi)
-
pe fată continutul declaratiei -pe verso instructiunile de completare
- se poate utiliza si echipament
informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la:
declararea impozitului pe câstigul din transferul titlurilor de valoare, altele
decât titlurile de participare la fondurile deschise de investitii si
părtile sociale, care au fost dobândite si înstrăinate într-o
perioadă mai mică de 365 de zile
7. Se întocmeste în:
2 exemplare
de: contribuabil sau
reprezentantul fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal definit
prin prezentul ordin
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul
contribuabilului.
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
pentru aprobarea unor
proceduri privind înregistrarea si gestiunea persoanelor impozabile
înregistrate în scopuri de TVA
În temeiul art. 11 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală, cu modificările si completările ulterioare,
având
în vedere prevederile art. 153 si 1531 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare, si
ale art. 69, precum si ale art. 196 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Persoana impozabilă care nu este înregistrată si care nu
are obligatia să se înregistreze, conform art. 153 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare, denumită în
continuare Codul fiscal, si persoana juridică neimpozabilă
care are obligatia sau optează să se înregistreze pentru efectuarea
achizitiilor intracomunitare, potrivit art. 1531 din Codul fiscal,
depun la organul fiscal competent în a cărui rază teritorială
îsi au domiciliul fiscal formularul 091 „Declaratie de înregistrare în scopuri
de TVA/Declaratie de mentiuni a altor persoane care efectuează achizitii
intracomunitare”, cod M.F.P. 14.13.01.10.11/a, prevăzut în anexa nr. 1.
(2)
Instructiunile de completare a formularului 091 sunt prevăzute în anexa
nr. 2.
(3)
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare si
păstrare ale formularului 091 sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(4)
Anexele nr. 1, 2 si 3*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
(5) Pe
baza declaratiei depuse potrivit alin. (1), organul fiscal competent emite, în
termen de 5 zile, „Certificatul de înregistrare în scopuri de TVA”, care
contine codul de înregistrare în scopuri de TVA pentru achizitii
intracomunitare.
(6)
Codul de înregistrare în scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare este
alcătuit din codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal
competent, care este diferit de codul de identificare fiscală a
contribuabilului, precedat de prefixul „RO”.
(7)
Data înregistrării ca persoană impozabilă în scopuri de TVA
pentru achizitii intracomunitare este data depunerii formularului 091 la
organul fiscal competent.
(8) Persoanele
impozabile înregistrate pentru achizitii intracomunitare vor utiliza codul de
înregistrare în scopuri de TVA atribuit de organul fiscal competent numai
pentru efectuarea achizitiilor intracomunitare si pentru declararea si plata
taxei pe valoarea adăugată aferente achizitiilor intracomunitare
efectuate.
Art. 2. - Începând cu data de 1 ianuarie 2007, codul de înregistrare în scopuri
de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, al persoanelor impozabile se
atribuie de organele fiscale competente si este:
a)
pentru persoanele juridice, cu exceptia comerciantilor, precum si pentru
asocieri si alte entităti fără personalitate juridică,
codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal competent,
precedat de prefixul „RO”;
b)
pentru persoanele fizice, codul de înregistrare fiscală atribuit de
organul fiscal competent, precedat de prefixul „RO”;
c)
pentru comercianti, inclusiv pentru sucursalele comerciantilor care au sediul
principal al comertului în străinătate, codul unic de înregistrare
atribuit potrivit legii speciale, precedat de prefixul „RO”;
d)
pentru asocierile fără personalitate juridică, codul de
identificare fiscală, precedat de prefixul „RO”.
Art. 3. - (1) Persoanele fizice, cu exceptia persoanelor fizice care
desfăsoară activităti economice în mod independent sau care
exercită profesii libere, vor utiliza codul de înregistrare în scopuri de
TVA, atribuit conform art. 153 din Codul fiscal, numai pentru operatiunile
reglementate de titlul VI „Taxa pe valoarea adăugată” din Codul
fiscal.
(2)
Persoanele fizice definite la alin. (1) se înregistrează prin depunerea
formularului (020) „Declaratie de înregistrare fiscală/Declaratie de
mentiuni pentru persoane fizice române” si se administrează de organul
fiscal în a cărui rază teritorială îsi au domiciliul fiscal.
(3) Pe
baza declaratiei depuse potrivit alin. (2), organul fiscal competent emite
„Certificatul de înregistrare în scopuri de TVA”, care contine codul de
înregistrare în scopuri de TVA.
(4)
Data înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice definite la
alin. (1) este, după caz:
a) data
comunicării certificatului de înregistrare în scopuri de TVA, dacă aplică
regimul normal de taxă de la începerea activitătii;
b)
prima zi a lunii următoare celei în care persoana impozabilă
solicită înregistrarea în scopuri de TVA, ca urmare a depăsirii
plafonului de scutire sau prin optiune, ulterior începerii activitătii.
(5) În
relatia cu organul fiscal, persoanele fizice definite la alin. (1) vor utiliza:
a)
codul de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din Codul
fiscal, numai pentru declararea si plata taxei pe valoarea adăugată;
b)
codul numeric personal, pentru celelalte impozite si taxe, inclusiv pentru
impozitul pe venit.
Art. 4. - (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2007, plătitorii de TVA
persoane fizice, identificati fiscal prin cod numeric personal precedat de
litera „R”, nu vor utiliza acest cod de identificare fiscală
pentru efectuarea operatiunilor impozabile prevăzute de titlul VI „Taxa
pe valoarea adăugată” din Codul fiscal.
(2)
Deconturile aferente lunii decembrie 2006, cu termen legal de depunere
până la data de 25 ianuarie 2007 inclusiv, se depun, utilizând drept cod
de identificare fiscală codul numeric personal, la organul fiscal în a
cărui administrare contribuabilul se afla înregistrat ca plătitor de
TVA la data de 31 decembrie 2006.
(3)
Începând cu data de 1 februarie 2007, plătitorii de TVA identificati
fiscal prin codul numeric personal precedat de litera „R” vor fi scosi din
oficiu de către organul fiscal competent din evidenta plătitorilor de
TVA.
(4)
După scoaterea din evidenta plătitorilor de TVA, eventualele sume
negative din decontul de TVA aferent lunii decembrie 2006, depus de
această categorie de contribuabili, se restituie potrivit procedurii în
materie.
Art. 5. - (1) Persoanele fizice care desfăsoară activităti
economice în mod independent sau care exercită profesii libere vor utiliza
drept identificator fiscal codul de înregistrare fiscală atribuit de
organul fiscal pe a cărui rază teritorială se află sediul
sau locul desfăsurării activitătii, pentru activitătile
desfăsurate începând cu data de 1 ianuarie 2007.
(2)
Persoanele fizice definite la alin. (1) depun declaratiile privind impozitele,
taxele si contributiile aferente lunii decembrie 2006, cu termen legal de
depunere până la data de 25 ianuarie 2007 inclusiv, la organul fiscal în a
cărui administrare se aflau la data de 31 decembrie 2006, utilizând ca
identificator fiscal codul numeric personal.
(3)
Impozitul pe venitul personal datorat de persoanele fizice definite la alin.
(1) se administrează si după data de 1 ianuarie 2007 de organul
fiscal în a cărui rază teritorială îsi are domiciliul persoana
fizică, utilizând drept identificator fiscal codul numeric personal.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 7. - Directia generală de gestiune a impozitelor si contributiilor,
Directia generală a tehnologiei informatiei, directiile generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si Directia
generală de administrare a marilor contribuabili vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 22 decembrie
2006.
Nr. 2.224.
Anexa nr. 1
Anexa nr.2
Instructiuni de
completare a formularului
(091) “Declaratie de
înregistrare în scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni a altor persoane care
efectuează achizitii intracomunitare”
Declaratia de înregistrare în
scopuri de TVA/Declaratia de mentiuni a altor persoane care efectuează
achizitii intracomunitare (091), denumită în continuare declaratie, se
depune de către persoanele impozabile care nu sunt înregistrate si nu au
obligatia să se înregistreze conform art.153 din Legea nr.571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare,si de
persoanele juridice neimpozabile care intentionează să efectueze
achizitii intracomunitare în România, astfel:
a) În mod obligatoriu, înaintea
efectuării achizitiei intracomunitare, dacă valoarea achizitiei
intracomunitare respective depăseste plafonul pentru achizitii
intracomunitare în anul calendaristic în care are loc achizitia
intracomunitară;
b) prin optiune, dacă
realizează achizitii intracomunitare de bunuri care nu sunt considerate
operatiuni impozabile în România conform art.126 alin.(4) din Legea nr.571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare, si
optează pentru taxarea acestor operatiuni, conform art.126 alin.(6) din
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare.
Declaratia se completează în
două exemplare:
- un exemplar, însotit de o copie
de pe certificatul de înregistrare/certificatul de înregistrare fiscală,
precum si de pe decizia de înregistrare a domiciliului fiscal (decizia de
înregistrare a domiciliului fiscal la cererea contribuabilului sau decizia privind
modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului), după
caz, se depune la registratura organului fiscal competent;
- un exemplar se
păstrează de către contribuabil.
A. Felul declaratiei
Se marchează cu “X” punctul 1 sau 2, după caz. Declaratia de
înregistrare se completează la solicitarea înregistrării în scopuri
de TVA, iar declaratia de mentiuni se completează ori de câte ori se
modifică datele declarate anterior.
În cazul declaratiei de înregistrare, se marchează,
după caz, litera a) sau b).
Atentie! în cazul declaratiei de
mentiuni se completează toate rubricile formularului cu datele valabile la
momentul declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate.
B. Date de identificare a
contribuabilului
1. Cod de înregistrare în scopuri
de TVA -
nu se completează la înregistrarea initială. Atentie! Acest
cod este valabil si se utilizează numai în scopuri de TVA pentru achizitii
intracomunitare.
2. Denumire/Nume si prenume - se înscrie, după
caz, denumirea sau numele si prenumele persoanei care efectuează achizitii
intracomunitare (contribuabilul).
3. Cod de identificare
fiscală - se înscrie codul de identificare fiscală a contribuabilului.
4. Date privind domiciliul fiscal
- se
completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al
contribuabilului.
C. Alte date despre contribuabil
1. Reprezentare prin împuternicit
- se
marchează cu “X” în cazul în care
declaratia este completată de către împuternicitul desemnat potrivit
Codului de procedură fiscală si se înscrie numărul si data cu care împuternicitul a înregistrat
actul de împuternicire, în formă autentică si în conditiile
prevăzute de lege, la organul fiscal.
2. Date de identificare ale
împuternicitului - se completează cu datele privind codul de identificare fiscală,
numele si prenumele sau denumirea împuternicitului, precum si adresa acestuia.
D. Date privind vectorul fiscal I. Înregistrare în scopuri de TVA
1. Înregistrare prin
depăsirea plafonului de achizitii intracomunitare – se marchează cu “X” de către persoanele impozabile care nu sunt
înregistrate si nu au obligatia să se înregistreze conform art.153 din
Legea nr.57I/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare si de persoanele juridice neimpozabile care
intentionează să efectueze o achizitie intracomunitară în
România, înaintea efectuării achizitiei intracomunitare, dacă
valoarea achizitiei intracomunitare respective depăseste plafonul pentru
achizitii intracomunitare în anul calendaristic în care are loc achizitia
intracomunitară.
2. Înregistrare prin optiune
pentru achizitii intracomunitare, conform art.126 alin.(6) din Codul fiscal - se marchează cu “X” de către persoanele impozabile care nu sunt
înregistrate si nu au obligatia să se înregistreze conform art.153 din
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare si de persoanele juridice neimpozabile, dacă
realizează achizitii intracomunitare de bunuri care nu sunt considerate
operatiuni impozabile în România conform art.126 alin.(4) din Legea nr.571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare si
optează pentru taxarea acestor operatiuni, conform art.126 alin.(6) din
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare.
II. Anularea înregistrării în scopuri de TVA
1. Anularea înregistrării
pentru persoanele impozabile care au fost înregistrate ca urmare a
depăsirii plafonului de achizitii - se marchează cu “X” de către persoanele înregistrate în scopuri de TVA
ca urmare a depăsirii plafonului de achizitii, care solicită anularea
înregistrării oricând, după expirarea anului calendaristic
următor celui în care au fost înregistrate, dacă valoarea
achizitiilor intracomunitare nu a depăsit plafonul de achizitii în anul în
care fac această solicitare sau în anul calendaristic anterior si
dacă nu si-au exercitat optiunea conform alin.(7) al art.1531
din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare.
2. Anularea înregistrării
pentru persoanele impozabile care au fost înregistrate prin optiune - se marchează cu “X” de către persoanele înregistrate în scopuri de TVA
prin optiune, care solicită anularea înregistrării oricând, după
expirarea a 2 ani calendaristici care urmează anului în care au optat
pentru înregistrare, dacă valoarea achizitiilor intracomunitare nu a
depăsit plafonul de achizitii în anul care depun această solicitare
sau în anul calendaristic anterior si dacă nu si-au exercitat optiunea
conform alin.(7) al art.1531 din Legea nr.571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările si completările ulterioare.
1a) si 2a). Valoarea achizitiilor
intracomunitare în anul calendaristic anterior solicitării anulării -
se înscrie suma totală a achizitiilor intracomunitare ale persoanei
impozabile care solicită anularea înregistrării, realizată în
anul calendaristic anterior solicitării anulării.
1b) si 2b). Valoarea achizitiilor
intracomunitare în anul calendaristic în care se solicită anularea - se înscrie suma
totală a achizitiilor intracomunitare ale persoanei impozabile care
solicită anularea înregistrării, realizată în anul în care face
această solicitare.
Toate sumele vor fi înscrise în
lei.
1c) si 2c). Nu a fost
exercitată optiunea conform art.1531 alin.(7) din Codul fiscal - se marchează cu “X” de către persoanele impozabile care solicită
anularea înregistrării, în cazul în care nu si-au exercitat optiunea
conform alin.(7) al art.1531 din Legea nr.571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările si completările ulterioare.
3. Anularea înregistrării
pentru persoanele impozabile care au fost înregistrate in scopuri de TVA
conform art.153 din Codul fiscal - se marchează cu “X” de către persoanele impozabile înregistrate în
scopuri de TVA pentru achizitii intracomumtare conform art.1531 din
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare, care au fost înregistrate în scopuri de TVA
conform art.153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările si completările ulterioare.
Anexa nr.3
Caracteristicile
de tipărire, modul
de difuzare, utilizare si păstrare ale formularului (091) “Declaratie de
înregistrare în scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni a altor persoane care
efectuează achizitii intracomunitare”
1 .Denumire: Declaratie de
înregistrare în scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni a altor persoane care
efectuează achizitii intracomunitare
2.Cod: 14.13.01.10.1 l/a
3.Format: A4/t2
4.Se tipăreste: - într-o
singură culoare;
- se poate utiliza echipament
informatic pentru editare.
5.U.M: set (2 file).
6.Se difuzează: gratuit.
7.Se utilizează: la
atribuirea codului de înregistrare în scopuri de TVA si eliberarea
certificatului de înregistrare în scopuri de TVA pentru achizitii
intracomunitare, a altor persoane care efectuează achizitii
intracomunitare, precum si la actualizarea unor informatii despre aceste
persoane.
8.Se întocmeste în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de
către împuternicit.
9.Circulă: - originalul la
organul fiscal; - copia la contribuabil.
10.Se păstrează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.