MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
Anul
175 (XIX) - Nr. 119 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 16 februarie 2007
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 18 din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Decizia nr. 28 din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 236 din
Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale si art. 30 din Legea nr.
359/2004 privind simplificarea formalitătilor la înregistrarea în
registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum si la
autorizarea functionării persoanelor juridice
Decizia nr. 42 din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
137. - Hotărâre privind
stabilirea datei alegerilor locale partiale pentru alegerea primarilor în unele
circumscriptii electorale
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
26. - Decizie pentru stabilirea unor
măsuri în vederea definitivării Strategiei postaderare a României
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. - Regulament privind registrul
institutiilor de credit
4. - Ordin pentru completarea Ordinului
Băncii Nationale a României nr. 2/2006 privind modul de organizare si
conducere a contabilitătii si întocmirea situatiilor financiare de
către institutiile financiare nebancare
2. - Normă pentru modificarea si
completarea Normei Băncii Nationale a României nr. 2/2006 privind
capitalul minim al institutiilor financiare nebancare
3. - Normă pentru modificarea si
completarea Normei Băncii Nationale a României nr. 3/2006 privind
Registrul general, Registrul special si Registrul de evidentă
4. - Normă pentru modificarea si
completarea Normei Băncii Nationale a României nr. 6/2006 privind
criteriile pentru înscrierea în Registrul special a institutiilor financiare
nebancare
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 22 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicată de Dan Paul Hartman în Dosarul nr. 97/2006 al
Tribunalului Cluj - Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele dispune să se facă apelul si în
Dosarul nr. 2.143 D/2006, având ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate,
ridicată de Asociatia Patronilor si Meseriasilor din Cluj în Dosarul nr.
5.108/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
La apelul nominal, lipsesc părtile, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor
sus-mentionate, având în vedere obiectul identic al exceptiilor ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune
conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 2.143 D/2006 la Dosarul nr.
1.697 D/2006, care este primul înregistrat.
Presedintele constată cauza în stare de
judecată si acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând în acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor,
retine următoarele:
Prin încheierile din 9 iunie 2006 si din 12 septembrie
2006, pronuntate în dosarele nr. 97/2006 si nr. 5.108/2005, Tribunalul Cluj
- Sectia civilă si Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civilă au
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (5) si a dispozitiilor art. 22 alin. (5) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Exceptia a fost ridicată de Dan Paul Hartman si
Asociatia Patronilor si Meseriasilor din Cluj în cauze având ca obiect o
contestatie împotriva dispozitiei de respingere a notificării prin care se
solicita acordarea de măsuri reparatorii prin echivalent pentru un imobil,
ca tardiv introdusă, respectiv o actiune în revendicare a unui imobil.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că textul de lege criticat
aduce atingere dispozitiilor art. 16 din Constitutie, deoarece „introduce o
discriminare nejustificată, nelegală si imorală” între
proprietarii sau succesorii acestora care au făcut notificări în 2001
si cei care au formulat astfel de cereri în temeiul Legii nr. 247/2005 privind
reforma în domeniile proprietătii si justitiei, precum si unele
măsuri adiacente. Totodată, se încalcă si dispozitiile art. 44
alin. (2) teza întâi din Legea fundamentală, întrucât proprietatea
privată nu mai este garantată si ocrotită în mod egal de lege.
Tribunalul Cluj -
Sectia civilă „constată inadmisibilitatea exceptiei invocate”,
arătând că „legiuitorul a avut în vedere măsurile reparatorii
cuvenite celor deposedati de drepturile lor, prevăzând, în mod expres, o
limită a posibilitătilor de solicitare a acestor măsuri tocmai
pentru a da eficientă legii”.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civilă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, arătând că prin aparitia Legii nr. 10/2001 si
a Legii nr. 247/2005 s-a urmărit clarificarea regimului juridic al
imobilelor preluate abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu
respectarea prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de proprietate
privată.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în
acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile criticate sunt
constitutionale, asa cum a statuat si Curtea în jurisprudenta sa.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie, asa cum rezultă din concluziile autorilor exceptiei,
prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989. La data sesizării Curtii, Legea nr. 10/2001 era republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005, astfel încât, în urma
renumerotării textelor, art. 21 alin. (5) devenise art. 22 alin. (5),
având următorul cuprins:
- Art. 22 aHn. (5): „Nerespectarea termenului de 6
luni prevăzut pentru trimiterea notificării atrage pierderea
dreptului de a solicita injustitie măsuri reparatorii în natură sau
prin echivalent.”
În consecintă, prin prezenta decizie, Curtea se va
pronunta asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 22 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
Prevederile legale criticate sunt considerate a fi
contrare dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 16 privind egalitatea
în drepturi si în art. 44 alin. (2) teza întâi referitoare la garantarea si
ocrotirea în mod egal prin lege a proprietătii private, indiferent de
titular.
Examinând exceptia, Curtea Constitutională retine
următoarele:
Prin Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente s-au adus
modificări Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Modificările nu privesc însă instituirea unui nou termen în care
să poată fi depuse notificările prevăzute la art. 22 din
Legea nr. 10/2001. Aceasta deoarece, asa cum a constatat Curtea prin Decizia
nr. 737 din 26 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
940 din 21 noiembrie 2006, făcând referire la practica sa anterioară,
recunoasterea sine die a posibilitătii persoanei interesate de a
declansa procedura de recuperare a imobilelor preluate abuziv de către
stat ar fi fost de natură să genereze un climat de insecuritate
juridică în domeniul proprietătii imobiliare.
Totodată, prin aceeasi decizie, s-a statuat, în
esentă, că, potrivit dispozitiilor art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, exercitarea dreptului de proprietate trebuie să se facă
în limitele legii. Legiuitorul ordinar este asadar competent să
stabilească cadrul juridic pentru exercitarea acestuia, instituind
limitări rezonabile în valorificarea ca drept subiectiv garantat, în asa
fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu
interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept.
Cu privire la critica de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 22 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 prin raportare la
dispozitiile constitutionale ale art. 16, Curtea a retinut prin Decizia nr. 571
din 19 septembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 847 din 16
octombrie 2006, că acestea se aplică în mod egal tuturor subiectelor
de drept aflate în aceeasi situatie juridică, fără nicio
discriminare, pe considerente arbitrare.
Întrucât criticile de neconstitutionalitate privesc, în
esentă, aceleasi aspecte si având în vedere că nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, solutiile si considerentele cuprinse în deciziile mentionate
îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 alin. (5) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Dan Paul
Hartman în Dosarul nr. 97/2006 al Tribunalului Cluj - Sectia civilă,
precum si de Asociatia Patronilor si Meseriasilor din Cluj în Dosarul nr. 5.108/2005
al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11
ianuarie 2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 236 din Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale si art. 30 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea
formalitătilor la înregistrarea în registrul comertului a persoanelor
fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, înregistrarea
fiscală a acestora, precum si la autorizarea functionării persoanelor
juridice privind simplificarea formalitătilor la înregistrarea în
registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum si la
autorizarea functionării persoanelor juridice.
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 236 din Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale si ale art. 30 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea
formalitătilor la înregistrarea în registrul comertului a persoanelor
fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, înregistrarea
fiscală a acestora, precum si la autorizarea functionării persoanelor
juridice, exceptie ridicată de Nicolae Ciocan în Dosarul nr. 409/2006 al
Judecătoriei Deva.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează plenul că
autorul exceptiei a depus la dosar o cerere de amânare în vederea
angajării unui apărător.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
cererii de amânare.
Curtea respingere cererea de amânare, în temeiul art. 14
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, coroborat cu art. 156 alin. 1 din Codul de procedură
civilă.
Presedintele constată cauza în stare de
judecată si acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere, ca devenită inadmisibilă, a exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 236 din Legea nr. 31/1990,
arătând că acestea au fost abrogate. Cât priveste exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 din Legea nr. 359/2004,
consideră că aceasta este inadmisibilă, deoarece autorul nu
indică nici un text din Constitutie pretins încălcat.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 7 iulie 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 409/2006, Judecătoria Deva a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 236 din Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale si ale art.
30 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitătilor la
înregistrarea în registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor
familiale si persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora,
precum si la autorizarea functionării persoanelor juridice.
Exceptia a fost ridicată de Nicolae Ciocan într-un litigiu având ca obiect solutionarea unei actiuni prin care se solicită obligarea sa la plata debitului unei societăti comerciale în care a avut calitatea de asociat unic si administrator.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arată că prevederile art. 236 din Legea nr. 31/1990 încalcă dispozitiile art. 44 din Constitutie, întrucât stabilesc că răspunderea unei persoane juridice este înlocuită cu cea a persoanei fizice.
Judecătoria Deva apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată, în esentă, că nu se produce o confuziune între patrimoniul persoanei juridice si cel al persoanei fizice. Totodată, se consideră că nu se angajează răspunderea asociatului unic peste valoarea capitalului social subscris.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că răspunderea personală si nelimitată a asociatului unic pentru pasivul societătii poate avea ca efect limitarea dreptului de proprietate asupra bunurilor din patrimoniul personal, limitare justificată de natura juridică specială a acestei forme de societate si de necesitatea asigurării unei protectii adecvate creditorilor acesteia.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 din Legea nr. 359/2004, se apreciază că aceasta este inadmisibilă, nefiind motivată, contrar prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Avocatul Poporului apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutional itate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 236 din Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.066 din 17 noiembrie
2004, si ale art. 30 din Legea nr. 359/2004 publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 839 din 13 septembrie 2004. Textele criticate au următorul
cuprins:
- Art. 236 din Legea nr. 31/1990: „(1) Dizolvarea unei
societăti cu răspundere limitată cu asociat unic atrage
transmiterea universală a patrimoniului societătii către
asociatul unic, fără lichidare.
(2) Transmiterea patrimoniului are loc si societatea îsi
încetează existenta la următoarele date:
a) dacă nu s-a făcut opozitie, pe data
expirării termenului de introducere a opozitiei;
b) dacă s-a făcut opozitie, pe data la care a
devenit irevocabilă hotărârea de respingere a opozitiei sau,
după caz, hotărârea prin care se constată că societatea sau
asociatul unic a plătit datoriile ori a oferit garantii acceptate de
creditori sau a convenit cu acestia un aranjament pentru plata datoriilor.”;
- Art.
30 din Legea nr. 359/2004: „(1) Neefectuarea preschimbării
certificatului de înmatriculare si a celui de înregistrare fiscală cu noul
certificat de înregistrare continând codul unic de înregistrare, până la
termenul prevăzut la art. 26, atrage dizolvarea de drept a persoanelor
juridice prevăzute la art. 2.
(2) Constatarea dizolvării de drept se face prin
încheierea judecătorului delegat, pronuntată la cererea Oficiului
National al Registrului Comertului.
(3) Încheierea judecătorului delegat se
înregistrează în registrul comertului si se comunică concomitent
persoanei juridice la sediul social, Ministerului Finantelor Publice, la Agentia
Natională de Administrare Fiscală pe cale electronică, si se
publică concomitent pe pagina de Internet a Oficiului National al
Registrului Comertului, precum si la sediul oficiului registrului comertului de
pe lângă tribunal.”
Autorul exceptiei sustine că prevederile art. 236
din Legea nr. 31/1990 încalcă dispozitiile art. 44 privind dreptul de
proprietate privată din Legea fundamentală.
Examinând exceptia, Curtea Constitutională retine
următoarele:
I.
Dispozitiile art. 236 din
Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale au fost abrogate prin
art. I pct. 158 din Legea
nr. 441/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 955 din 28 noiembrie
2006, fără preluarea solutiei legislative initiale. În
consecintă, textul de lege criticat nemaifiind în vigoare, potrivit
dispozitiilor art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 236 din Legea nr. 31/1990 a devenit
inadmisibilă.
II.
În ceea ce priveste exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 din Legea nr. 359/2004, se
constată că aceasta nu este motivată, autorul acesteia
nefăcând referire la nici un text ori principiu constitutional
încălcat, contrar prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. În
consecintă, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, într-o atare
situatie, exceptia de neconstitutionalitate urmează să fie
respinsă ca inadmisibilă, nefiind îndeplinită o cerintă
imperativă în ceea ce priveste sesizarea Curtii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 236 din Legea nr. 31/1990 privind
societătile comerciale, exceptie ridicată de Nicolae Ciocan în
Dosarul nr. 409/2006 al Judecătoriei Deva.
2. Respinge, ca inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 din Legea nr. 359/2004 privind
simplificarea formalitătilor la înregistrarea în registrul comertului a
persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice,
înregistrarea fiscală a acestora, precum si la autorizarea functionării
persoanelor juridice, exceptie ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11 ianuarie 2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOANVIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 22 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicată de Cornelia Alexandrina Antonescu în Dosarul nr.
4.007/59/2006 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civilă.
La apelul nominal se prezintă autorul exceptiei,
personal, însotit de mandatar, lipsind celelalte părti, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele constată cauza în stare de
judecată si acordă cuvântul pe fond.
Autorul exceptiei solicită admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, pentru motivele pe care Ie-a prezentat în scris la
instanta ce a sesizat Curtea Constitutională. Totodată, depune un
înscris în care critică punctul de vedere transmis de Avocatul Poporului
si solicită admiterea exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. În acest sens arată
că persoanele îndreptătite la restituirea unor imobile se află
într-o situatie diferită fată de cultele religioase, ceea ce impune
si un tratament juridic diferentiat, fără a se încălca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. Stabilirea unei proceduri sau a
unor termene care trebuie respectate de persoana ce doreste să i se
restituie un imobil nu afectează dreptul acesteia de proprietate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 12 octombrie 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 4.007/59/2006, Curtea de Apel Timisoara - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Exceptia a fost ridicată de Cornelia Alexandrina
Antonescu într-o cauză având ca obiect apelul împotriva
unei decizii civile de respingere a actiunii prin care se
solicita să se constate că o cerere formulată în baza Legii nr.
10/2001, modificată prin Legea nr. 247/2005, a fost introdusă în
termen.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textul de lege criticat
aduce atingere dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 44
alin. (2) teza întâi, alin. (3) si (8), art. 53, art. 136 alin. (5), precum si
art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. În acest sens
arată că prin Legea nr. 247/2005 „au fost modificate mai multe legi
organice, aceste modificări fiind si cele cu privire la acordarea unui nou
termen pentru revendicarea bunurilor imobile confiscate în perioada 1945-1989.
S-a dat posibilitatea cultelor religioase si minoritătilor nationale
să-si exercite dreptul de a revendica proprietătile confiscate, în
timp ce fată de restul proprietarilor s-a creat o situatie discriminatorie,
acestia fiind îngrăditi în exercitarea drepturilor.” Totodată, textul
de lege criticat aduce atingere dreptului de proprietate apartinând autorului
exceptiei, reprezentând o îngrădire nejustificată a acestui drept.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia civilă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale în materie.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, asa cum a statuat si Curtea în jurisprudenta sa.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie, asa cum rezultă din concluziile autorului exceptiei,
prevederile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor
imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
La data sesizării Curtii, Legea nr. 10/2001 era republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005, astfel încât, în urma
renumerotării textelor, art. 21 alin. (1) devenise art. 22 alin. (1),
având următorul continut:
Art. 22 alin. (1): „Persoana îndreptătită va
notifica în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
legi persoana juridică detinătoare, solicitând restituirea în
natură a imobilului. În cazul în care sunt solicitate mai multe imobile,
se va face câte o notificare pentru fiecare imobil.”
În consecintă, prin prezenta decizie, Curtea se va
pronunta asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 22 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Aceste prevederi sunt considerate de autorul exceptiei ca
fiind neconstitutionale în raport cu prevederile art. 16 alin. (1) privind
egalitatea cetătenilor în fata legii, art. 44 alin. (2) teza întâi,
referitor la garantarea si ocrotirea în mod egal prin lege a proprietătii
private, indiferent de titular, art. 44 alin. (3) privitor la exproprierea
pentru cauză de utilitate publică, art. 44 alin. (8) referitor la
imposibilitatea confiscării averii dobândite licit, art. 53 cu privire la
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti si art. 136
alin. (5) ce se referă la caracterul inviolabil al proprietătii
private, din Legea fundamentală.
Totodată, autorul exceptiei apreciază că
sunt încălcate si prevederile art. 1 privind protectia proprietătii
din primul Protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia, Curtea Constitutională
constată că aceasta e neîntemeiată pentru următoarele motive:
Prin Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente s-au adus
modificări Legii nr. 10/2001 ce reglementează regimul juridic al unor
imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Modificările nu privesc, însă, instituirea unui nou termen în care
să poată fi depuse notificările prevăzute la art. 22 din
Legea nr. 10/2001. Aceasta deoarece, asa cum a constatat
Curtea prin Decizia nr. 737 din 26 octombrie 2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 940 din 21 noiembrie 2006, făcând referire la
practica sa anterioară, recunoasterea sine die a posibilitătii
persoanei interesate de a declansa procedura de recuperare a imobilelor
preluate abuziv de către stat ar fi fost de natură să genereze
un climat de insecuritate juridică în domeniul proprietătii
imobiliare.
Prin aceeasi decizie Curtea a mai constatat, în
esentă, că, potrivit dispozitiilor art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, exercitarea dreptului de proprietate trebuie să se facă
în limitele legii. Legiuitorul ordinar este asadar competent să
stabilească cadrul juridic pentru exercitarea acestuia, instituind
limitări rezonabile în valorificarea ca drept subiectiv garantat, în asa
fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu
interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept. Pentru aceste
considerente, nu poate fi retinută încălcarea, prin textele de lege
criticate, a prevederilor art. 44 alin. (2) teza întâi alin. (3) si (8), art.
136 alin. (5), precum si art. 1 din primul Protocol aditional la conventia
invocată.
Cu acest prilej, Curtea observă că nu se poate
retine încălcarea dispozitiilor art. 16 si al art. 4 alin. (2) din
Constitutie, deoarece persoanele îndreptătite care pot introduce
notificări în temeiul art. 22 din Legea nr. 10/2001, solicitând
restituirea în natură a imobilului, se află într-o situatie
diferită fată de cultele religioase ori comunitătile
cetătenilor apartinând minoritătilor nationale. Tratamentul juridic
instituit de legiuitor cu privire la acestea este diferit, fiind reglementat
prin acte normative distincte.
În aceste conditii, nu se poate retine nici
încălcarea prevederilor art. 53 din Legea fundamentală.
Întrucât criticile de neconstitutionalitate privesc, în
esentă, aceleasi aspecte, si având în vedere că nu au intervenit
elemente noi de natură să determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, solutiile si considerentele cuprinse în deciziile mentionate
îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Cornelia Alexandrina Antonescu în Dosarul nr. 4.007/59/2006 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 ianuarie 2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind stabilirea datei alegerilor locale partiale
pentru alegerea primarilor în unele circumscriptii electorale
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 9 alin. (1) si (2) din Legea nr. 67/2004 pentru
alegerea autoritătilor administratiei publice locale, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se stabileste ziua de duminică, 18
martie 2007, ca dată pentru organizarea si desfăsurarea alegerilor
locale partiale pentru alegerea primarilor în circumscriptiile electorale
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Bucuresti, 14 februarie 2007.
Nr. 137.
ANEXĂ
LISTA
cuprinzând circumscriptiile electorale în care se
organizează alegeri locale partiale pentru primari
1. Municipiul Petrosani, judetul Hunedoara
2. Comuna Rosia Montană, judetul Alba
6. Comuna Stanita, judetul Neamt
3. Comuna Ilva Mare, judetul Bistnta-Nasaud
4. Comuna Seaca de Pădure, judetul Dolj
5. Comuna Andrieseni, judetul Iasi
6. Comuna Stănita, judetul Neamt
7. Comuna Tetoiu, judetul Vâlcea.
DECIZII ALE PRIMULUI- MINISTRU
GUVERNUL ROMÂNIEI
PRIMUL-MINISTRU
pentru stabilirea unor măsuri în vederea
definitivării Strategiei postaderare a României
În temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu
modificările si completările ulterioare, precum si al art. 3 alin.
(1) lit. m) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 133/2006 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Departamentului pentru Afaceri
Europene,
primul-ministru emite prezenta decizie.
Art. 1.
- Se desemnează în calitate de reprezentant al Guvernului în Grupul de
lucru comun pentru elaborarea Strategiei postaderare a României
următoarele persoane:
- domnul Constantin Ciupagea, consilier de stat în cadrul
Cancelariei Primului-Ministru;
- domnul Adrian Ciocănea, secretar de stat la
Departamentul pentru Afaceri Europene;
- domnul Ion Ghizdeanu, presedintele Comisiei Nationale
de Prognoză.
Art. 2.
- În cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene se constituie Secretariatul
tehnic pentru elaborarea Strategiei postaderare a României, cu atributii în
asistarea Grupului de lucru comun format din reprezentanti ai Guvernului,
partidelor politice parlamentare, Academiei Române, Băncii Nationale a
României, patronatelor, sindicatelor si ai societătii civile.
Art. 3.
- Secretariatul tehnic pentru elaborarea Strategiei postaderare a României
asigură organizarea întâlnirilor, comunicarea în cadrul Grupului de lucru
comun, centralizarea si depozitarea documentelor ce vor fi elaborate si îsi
desfăsoară activitatea până la finalizarea Strategiei
postaderare a României.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
Bucuresti, 12 februarie 2007.
Nr. 26.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind registrul institutiilor de credit
Având în vedere prevederile art. 417 si ale art. 420
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind
institutiile de credit si adecvarea capitalului,
În temeiul prevederilor art. 48 alin. (1) din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezentul regulament.
Art. 1.
- Institutiile de credit persoane juridice române si sucursalele institutiilor
de credit persoane juridice străine care îsi desfăsoară
activitatea în România potrivit dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului
se evidentiază în registrul institutiilor de credit.
Art. 2.
- În întelesul prezentului regulament, termenii si expresiile utilizate au
semnificatiile prevăzute în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
99/2006.
Art. 3.
- (1) Registrul institutiilor de credit se tine de Banca Natională a
României în sistem computerizat.
(2) Registrul institutiilor de credit este permanent
accesibil publicului ia sediul central al Băncii Nationale a României -
Directia secretariat si la sucursalele acesteia, precum si pe site-ul
Băncii Nationale a României.
Art. 4.
- Înscrierea entitătilor prevăzute la art. 1 în registrul
institutiilor de credit se va face, corespunzător structurii registrului,
în ordinea cronologică a datei de la care acestora le este permisă,
potrivit prevederilor legale, începerea activitătii.
Art. 5. - (1) Registrul institutiilor de credit este
editat în următoarea structură:
- în partea I sunt înscrise institutiile de credit persoane juridice
române;
- în partea a II-a sunt înscrise sucursalele
institutiilor de credit persoane juridice străine.
(2) Partea I este divizată în 5 sectiuni, corespunzătoare
categoriilor de institutii de credit prevăzute la art. 3 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 99/2006:
- sectiunea I - bănci;
- sectiunea a II-a - bănci de economisire si
creditare în domeniul locativ;
- sectiunea a III-a - bănci de credit ipotecar;
- sectiunea a IV-a - institutii emitente de monedă
electronică;
- sectiunea a V-a - organizatii cooperatiste de credit.
(3) Sectiunea a V-a a părtii I
a registrului este
divizată în două subsectiuni:
- subsectiunea I - case centrale;
- subsectiunea a II-a - cooperative de credit.
(4) Partea a II-a este divizată în două
sectiuni:
- sectiunea I - sucursale ale institutiilor de credit din state terte;
- sectiunea a II-a - sucursale ale institutiilor de
credit din alte state membre.
Art. 6.
- (1) Fiecare sectiune/subsectiune a registrului institutiilor de credit
cuprinde următoarele rubrici:
a) numărul si data înscrierii în registrul institutiilor
de credit;
b) denumirea institutiei de credit persoană
juridică română, respectiv a sucursalei institutiei de credit
persoană juridică străină;
c) adresa sediului social al institutiei de credit
persoană juridică română sau, după caz, adresa sediului
sucursalei institutiei de credit persoană juridică străină;
d) codul unic de înregistrare, atribuit de Ministerul
Finantelor Publice;
e) numărul de ordine în registrul comertului;
f) data de la care acestea pot începe să-si
desfăsoare activitatea în conditiile legii;
g) observatii.
La rubrica „Observatii” se mentionează situatiile de
retragere a autorizatiei de functionare, de interzicere a
desfăsurării activitătii în cazul sucursalelor institutiilor de
credit din alte state membre, de instituire a administrării speciale, de
reorganizare, fuziune, de schimbare a denumirii, precum si alte situatii de
interes general, iar în cazul cooperativelor de credit, si denumirea casei
centrale la care sunt afiliate.
(2) Prin derogare de la dispozitiile alin. (1), sectiunea
a II-a a părtii a II-a nu cuprinde rubricile de la lit. d) si e) ale alin.
(1).
Art. 7.
- Numărul de înscriere al entitătilor în registrul institutiilor de
credit va avea următoarea structură alfanumerică:
a) pentru institutii de credit, persoane juridice române,
altele decât organizatiile cooperatiste de credit: RB-PJR, codul statistic al
judetului în care îsi are sediul social institutia de credit, numărul de
ordine în registrul institutiilor de credit, format din 3 caractere numerice;
b) pentru cooperativele de credit: ROCC-CO, codul de
identificare al casei centrale la care este afiliată, format din două
caractere numerice, codul statistic al judetului în care îsi are sediul social
cooperativa de credit, numărul de ordine în registrul institutiilor de
credit, format din 4 caractere numerice;
c) pentru casele centrale: ROCC-CC, codul de identificare
al casei centrale, format din două caractere numerice, codul statistic al
judetului în care îsi are sediul social casa centrală, numărul de
ordine în registrul institutiilor de credit, format din 4 caractere numerice;
d) pentru
sucursalele institutiilor de credit din străinătate: RB-PJS, codul
statistic al judetului în care îsi are sediul sucursala, numărul de ordine
în registrul institutiilor de credit, format din 3 caractere numerice.
Art. 8.
- (1) Directia reglementare si autorizare din cadrul Băncii Nationale a
României transmite entitătii înscrise în registru, în termen de 3 zile
lucrătoare de la data efectuării înscrierii, o comunicare cuprinzând
numărul si data înscrierii în registrul institutiilor de credit.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), în cazul
cooperativelor de credit comunicarea cuprinzând numărul si data înscrierii
în registrul institutiilor de credit este transmisă casei centrale la care
acestea sunt afiliate. Casa centrală va remite comunicarea, în cel mai
scurt timp, cooperativei de credit respective.
Art. 9.
- În cazul în care unei entităti înscrise în registrul institutiilor de
credit nu îi mai este permisă desfăsurarea activitătii potrivit
legii, aceasta este radiată din registru în termen de 3 zile de la data la
care Directia reglementare si autorizare ia cunostintă de caracterul
definitiv si irevocabil al respectivei măsuri.
Art. 10.
- Înmatriculările institutiilor de credit realizate până la data
intrării în vigoare a prezentului regulament, potrivit prevederilor legale
în vigoare la data efectuării lor, inclusiv numerele de înmatriculare
alocate si comunicate de directia de specialitate din cadrul Băncii
Nationale a României, rămân valabile si vor fi transcrise în registrul
institutiilor de credit.
Art. 11.
- Începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament se
abrogă Norma Băncii Nationale a României nr. 18/2002 privind
registrul bancar si registrul organizatiilor cooperatiste de credit,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 745 din 11 octombrie
2002.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 1 februarie 2007.
Nr. 1.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru completarea Ordinului Băncii Nationale a
României nr. 2/2006 privind modul de organizare si conducere a
contabilitătii si întocmirea situatiilor financiare de către
institutiile financiare nebancare
Având în vedere prevederile art. 18 si 47 din titlul I
al Ordonantei Guvernului
nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 266/2006,
În temeiul prevederilor art. 72 din titlul I
al Ordonantei Guvernului
nr. 28/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
266/2006, si ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii
Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezentul ordin.
Art. I.
- Ordinul Băncii
Nationale a României nr. 2/2006 privind modul de organizare si conducere a
contabilitătii si întocmirea situatiilor financiare de către
institutiile financiare nebancare, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
492 din 7 iunie 2006, se completează după cum urmează:
- După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul 11, cu următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Institutiile prevăzute la
art. 1 alin. (1), înfiintate până la data intrării în vigoare a
Ordonantei Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 266/2006, care vor fi înscrise în Registrul general în cursul
exercitiului financiar al anului 2007, vor aplica pe tot parcursul anului 2007
prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru
aprobarea reglementărilor contabile conforme cu
directivele europene, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Prin derogare de la aplicarea prevederilor alin. (1),
institutiile financiare nebancare care vor fi înscrise în Registrul general
până la data de 31 ianuarie 2007 pot opta pentru aplicarea în anul 2007 a
prevederilor Ordinului guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
5/2005 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele
europene, aplicabile institutiilor de credit, cu modificările si
completările ulterioare, în conditiile asigurării transpunerii pe
noul plan de conturi a soldurilor conturilor de la 31 decembrie 2006, precum si
a operatiunilor efectuate în cursul lunii ianuarie 2007.”
Art. II.
- Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Guvernatorul Băncii Nationale a României,
Florin Georgescu
Bucuresti, 31 ianuarie 2007.
Nr. 4.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Normei Băncii
Nationale a României nr. 2/2006 privind capitalul minim al institutiilor
financiare nebancare
În temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezenta normă.
Art. I.
- Norma Băncii
Nationale a României nr. 2/2006 privind capitalul minim al institutiilor
financiare nebancare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 381 din 3 mai 2006, se
modifică după cum urmează:
1. Preambulul va avea următorul cuprins:
„Având în vedere prevederile art. 14 si 69 din Ordonanta
Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 266/2006,
În temeiul dispozitiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Nationale a României, precum si ale art. 72 din
Ordonanta Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 266/2006,
Banca Natională a României emite prezenta normă.”
2. La articolul 6, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Institutiile financiare nebancare persoane
juridice române pot majora capitalul social în conformitate cu dispozitiile
art. 14 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea
unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 266/2006.”
Art. II. - Norma Băncii Nationale a României nr. 2/2006
privind capitalul minim al institutiilor financiare nebancare, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 3 mai 2006, cu modificările si
completările aduse prin prezenta normă, va fi republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 1 februarie 2007.
Nr. 2.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Normei Băncii
Nationale a României nr. 3/2006 privind Registrul general, Registrul special si
Registrul de evidentă
În temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezenta normă.
Art. I. - Norma Băncii Nationale a României nr. 3/2006 privind Registrul
general, Registrul special si Registrul de evidentă, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 3 mai 2006, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Preambulul
va avea următorul cuprins:
„Având în vedere dispozitiile art. 4 lit. a), ale art. 25,
30, 31, ale art. 32 alin. (1) teza a doua si ale art. 33 din titlul I
al Ordonantei Guvernului
nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 266/2006,
în temeiul art. 72 din titlul I
al Ordonantei Guvernului
nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 266/2006, si
al art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezenta normă.”
2. La
articolul 1, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Institutiile financiare nebancare persoane
juridice române si sucursalele din România ale institutiilor financiare
nebancare persoane juridice străine, denumite în continuare institutii
financiare nebancare, altele decât casele de ajutor reciproc, casele de
amanet si persoanele juridice fără scop patrimonial, asa cum acestea
sunt definite la art. 4 lit. a) din titlul I al Ordonantei Guvernului nr. 28/2006 privind
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 266/2006, denumită în
continuare ordonantă, care îndeplinesc cerintele generale
prevăzute de ordonantă si de reglementările emise în aplicarea
acesteia, se înscriu în Registrul general.”
3. La
articolul 1, alineatul (3) va avea următorul cuprins: „(3) Casele de
ajutor reciproc, casele de amanet si
persoanele
juridice fără scop patrimonial, care îndeplinesc cerintele aplicabile
acestora prevăzute de ordonantă si de reglementările emise de
Banca Natională a României în aplicarea acesteia, se înscriu în Registrul
de evidentă.”
4. La
articolul 3 alineatul (3), după litera c) se introduce o nouă
literă, litera d), cu următorul cuprins:
„d) persoane juridice fără scop patrimonial.”
5. La
articolul 5, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Institutiile
financiare nebancare radiate din Registrul special ca urmare a faptului
că, pentru o perioadă care cuprinde 3 raportări trimestriale
succesive, nu mai îndeplinesc cumulativ limitele aferente criteriilor pentru
înscrierea în Registrul special prevăzute de reglementările
Băncii Nationale a României vor fi radiate din Registrul special,
rămânând înscrise în Registrul general.”
6. La
articolul 8, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul
(2), cu următorul cuprins:
„(2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod
corespunzător si entitătilor rezultate din reorganizarea persoanelor
juridice fără scop patrimonial care la data intrării în vigoare
a Legii nr. 266/2006 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 28/2006 privind
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale derulau, pe lângă
activităti de creditare din fonduri
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 1 februarie 2007.
Nr. 3.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Normei Băncii
Nationale a României nr. 6/2006 privind criteriile pentru înscrierea în
Registrul special a institutiilor financiare nebancare
În temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezenta normă.
Art. I. - Norma Băncii Nationale a României nr. 6/2006 privind criteriile
pentru înscrierea în Registrul special a institutiilor financiare nebancare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 442 din 23 mai 2006, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Preambulul va avea următorul cuprins:
„Având în vedere prevederile art. 27 si ale art. 32 alin.
(1) din titlul I al
Ordonantei Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 266/2006,
În temeiul prevederilor art. 72 din titlul I
al Ordonantei Guvernului
nr. 28/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
266/2006, si ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii
Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezenta normă.”
2. La articolul 1, alineatul (2) va avea următorul
cuprins: „(2) Prevederile cap. II «Dispozitii tranzitorii» se aplică
entitătilor ce fac obiectul înscrierii în Registrul
general, incluse în lista prevăzută la art. 62 alin. (1) din cap. IX,
titlul I
al părtii I
din Ordonanta Guvernului
nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 266/2006,
denumită în continuare ordonantă, precum si entitătilor rezultate
din reorganizarea, potrivit dispozitiilor art. 60 alin. (3) din
ordonantă, a persoanelor juridice fără scop
publice sau puse la dispozitie în baza unor acorduri
interguvernamentale cu caracter rambursabil/nerambursabil, si activităti
de creditare din fonduri private.”
7. După articolul 9 se introduce un nou articol,
articolul 91, cu următorul cuprins:
„Art. 91. - Persoanele juridice fără
scop patrimonial, în functiune la data intrării în vigoare a Legii nr.
266/2006, vor fi înregistrate în Registrul de evidentă de către
Directia reglementare si autorizare numai dacă îndeplinesc formalitătile
de luare în evidentă conform ordonantei si reglementărilor emise de
Banca Natională a României în aplicarea acesteia.”
Art. II. - Norma Băncii Nationale a României nr. 3/2006
privind Registrul general, Registrul special si Registrul de evidentă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 381 din 3 mai 2006, cu
modificările si completările aduse prin prezenta normă, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o
nouă numerotare.
patrimonial care la data intrării în vigoare a Legii
nr. 266/2006 derulau, pe lângă activităti de creditare din fonduri
publice sau puse la dispozitie în baza unor acorduri interguvernamentale cu
caracter rambursabil/nerambursabil, si activităti de creditare din fonduri
private.”
3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Evaluarea îndeplinirii de către
institutiile financiare nebancare a criteriilor pentru înscrierea în Registrul
special se efectuează pe baza raportărilor transmise de acestea
conform prezentei norme.”
4. La articolul 5, alineatul (1) va avea
următorul cuprins: „Art. 5. - (1) Înscrierea în Registrul special a
entitătilor prevăzute la art. 1 alin. (2) se efectuează pe baza
evaluării criteriilor pentru înscrierea în Registrul special,
prevăzute la art. 4 alin. (1), a căror raportare se transmite
Băncii Nationale a României, sub semnătura conducătorului si în
forma prevăzută în anexe, împreună cu documentatia aferentă
notificării în vederea înscrierii în Registrul general, iar ulterior
înscrierii, conform prevederilor prezentei norme.”
5. După articolul 5 se introduce un nou articol,
articolul 51, cu următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Entitătile prevăzute
la art. 1 alin. (2) care au fost înscrise în Registrul general până la
data de 31 decembrie 2006 inclusiv raportează trimestrial Băncii
Nationale a României - Directia supraveghere situatia indicatorilor privind
criteriile de înscriere în Registrul special, prin intermediul formularului
prevăzut în anexa nr. 3, semnat de conducătorul institutiei; pentru
raportarea aferentă primului trimestru din anul 2007, coIoana «n-2» va
contine soldurile corespunzătoare pozitiilor aferente din formularele
prevăzute în anexele nr. 1 si 2, calculate pe baza Ordinului ministrului
finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementărilor
contabile conforme cu directivele europene, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) Entitătile prevăzute la art. 1 alin. (2)
care au fost înscrise în Registrul general în intervalul 1 ianuarie 2007 - 31
ianuarie 2007 inclusiv si au optat pentru aplicarea în anul 2007 a prevederilor
Ordinului guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 5/2005 pentru
aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene,
aplicabile institutiilor de credit, cu modificările si completările
ulterioare, raportează trimestrial Băncii Nationale a României -
Directia supraveghere situatia indicatorilor privind criteriile de înscriere în
Registrul special, prin intermediul formularului prevăzut în anexa nr. 3,
semnat de conducătorul institutiei; pentru raportarea aferentă
primului trimestru din anul 2007, coIoana «n-2» va contine soldurile
corespunzătoare pozitiilor aferente din formularele prevăzute în
anexele nr. 1 si 2, calculate pe baza Ordinului ministrului finantelor publice
nr. 1.752/2005, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Entitătile prevăzute la art. 1 alin. (2)
care au fost înscrise în Registrul general în intervalul 1 ianuarie 2007 - 31
ianuarie 2007 inclusiv si au optat pentru aplicarea în anul 2007 a prevederilor
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificările
si completările ulterioare, precum si cele înscrise în Registrul general
după data de 31 ianuarie 2007 raportează în cursul anului 2007,
trimestrial, Băncii Nationale a României - Directia supraveghere situatia
indicatorilor privind criteriile de înscriere în Registrul special, prin
intermediul formularelor prevăzute în anexele nr. 1 si 2, semnate de
conducătorul institutiei.
(4) Entitătile rezultate din reorganizarea
persoanelor juridice fără scop patrimonial potrivit dispozitiilor
art. 60 alin. (3) al ordonantei, care aplică în cursul exercitiului
financiar al anului 2007 prevederile Ordinului ministrului finantelor publice
nr. 1.752/2005, cu modificările si completările ulterioare,
raportează trimestrial Băncii Nationale a României - Directia
supraveghere situatia indicatorilor privind criteriile de înscriere în
Registrul special, prin intermediul formularelor prevăzute în anexele nr.
1 si 2, semnate de conducătorul institutiei; informatiile privind
soldurile la finele perioadelor «n-1» si «n-2» se completează începând cu
cea de-a doua si, respectiv, cea de-a treia raportare.
(5) Formularele de raportare se transmit de
entitătile prevăzute la alin. (1)-(4), în format letric, în termen de
20 de zile de la încheierea trimestrului pentru care se întocmeste raportarea.”
6. După articolul 7 se introduc două noi
articole, articolele 8 si 9, cu următorul cuprins:
„Art. 8. - Institutiile financiare nebancare înscrise în
Registrul special si care, pentru o perioadă care cuprinde 3
raportări trimestriale succesive, nu mai îndeplinesc cumulativ limitele
aferente criteriilor pentru înscrierea în Registrul special prevăzute la
art. 4 alin. (1) vor fi radiate din Registrul special, rămânând înscrise
în Registrul general.
Art. 9. - (1) Institutiile financiare nebancare înscrise
în Registrul general raportează trimestrial Băncii Nationale a
României - Directia supraveghere situatia indicatorilor privind criteriile de
înscriere în Registrul special, prin intermediul formularului prevăzut în
anexa nr. 3, semnat de conducătorul institutiei.
(2) Formularul de raportare se transmite, în format
letric, în termen de 20 de zile de la încheierea trimestrului pentru care se
întocmeste raportarea.”
Art. II. - Anexele nr. 1 -3 la Norma Băncii Nationale a
României nr. 6/2006 se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3*) la prezenta normă,
iar anexa nr. 4 se elimină.
Art. III. -
Norma Băncii Nationale a României nr. 6/2006 privind criteriile pentru
înscrierea în Registrul special a institutiilor financiare nebancare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 442 din 23 mai 2006, cu
modificările si completările aduse prin prezenta normă, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o
nouă numerotare.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 1 februarie 2007.
Nr. 4.
JUDETUL______________________________________|__|__|
DENUMIREA INSTITUTIEI FINANCIARE
NEBANCARE:____________________________________________
ADRESA LOC:___________________________, sector __________
STR.:______________________________________nr.:_______
TELEFONUL:________________FAXUL:_______________
NUMĂRUL DIN REGISTRUL
COMERTULUI_______________________________________
Data: |_,_|_,_|_,_|Cod unic de înregistrare: [...........................]
CAPITALURI PROPRII SI SURSE ÎMPRUMUTATE*)
INDICATORI |
Nr. rând |
Sold la finele perioadei**) |
||
n-2 |
n-1 |
n |
||
A |
B |
1 |
2 |
3 |
Capital subscris si
vărsat/capital de dotare (ct. 1012) |
1 |
|
|
|
Prime de capital
(ct. 104) |
2 |
|
|
|
Rezerve din
reevaluare (ct. 105) |
3 |
|
|
|
Rezerve legale (ct.
1061) |
4 |
|
|
|
Rezerve statutare
sau contractuale (ct. 1063) |
5 |
|
|
|
Rezerve
reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare (ct. 1065) |
6 |
|
|
|
Alte rezerve (ct.
1068) |
7 |
|
|
|
Actiuni proprii
(ct. 109) |
8 |
|
|
|
Profitul sau
pierderea reportat(ă) (ct. 117) |
9 |
|
|
|
Profitul sau
pierderea exercitiului financiar (ct. 121) |
10 |
|
|
|
Repartizarea
profitului (ct. 129) |
11 |
|
|
|
TOTAL CAPITALURI
PROPRII (rd. 1+2+3+4+5+6+7-8+/9+/-10-11) |
12 |
|
|
|
Împrumuturi primite
de la institutiile de credit (ct. 1621+1622+1624+1625+1627+5191+5192) |
13 |
|
|
|
Împrumuturi primite
de la entitătile afiliate (ct. 1661) |
14 |
|
|
|
Împrumuturi primite
de la entitătile de care institutia este legată în virtutea
intereselor de participare (ct. 1663) |
15 |
|
|
|
Alte datorii de
natura surselor împrumutate (ct. 1623+1626+167+5193+5194+5195+5196+5197) |
16 |
|
|
|
Alte datorii de
natura surselor împrumutate, neincluse la rd. 16, cu detalierea pe conturi a
sumei totale |
17 |
|
|
|
Împrumuturi primite
de la actionari (ct. 455) |
18 |
|
|
|
Împrumuturi din
emisiunea de obligatiuni (ct. 161-169) |
19 |
|
|
|
TOTAL SURSE
ÎMPRUMUTATE (rd. 13+14+15+16+17+18+19) |
20 |
|
|
|
TOTAL CAPITALURI
PROPRII SI SURSE ÎMPRUMUTATE (rd. 12+20) |
21 |
|
|
|
ADMINISTRATOR, (CONDUCĂTORUL ENTITĂTII) Numele, prenumele, semnătura si stampila
institutiei financiare nebancare |
CONDUCĂTORUL COMPARTIMENTULUI FINANCIAR-CONTABIL, Numele, prenumele si semnătura |
*) Formularul se completează de către entitătile mentionate
la art.51 alin.(3) si (4) din Norma Băncii Nationale a României
nr. 6/2006, cu modificările si completările ulterioare si
vizează activitătile desfăsurate la nivel agregat, pe teritoriul
României si în străinătate.
**) n - Reprezintă perioadele de raportare trimestrială,
succesive
JUDETUL______________________________________|__|__|
DENUMIREA INSTITUTIEI FINANCIARE
NEBANCARE:____________________________________________
ADRESA LOC:___________________________, sector __________
STR.:______________________________________nr.:_______
TELEFONUL:________________FAXUL:_______________
NUMĂRUL DIN REGISTRUL
COMERTULUI_______________________________________
Data: |_,_|_,_|_,_|Cod unic de înregistrare: [...........................]
CREDITE/FINANTĂRI ACORDATE Sl ANGAJAMENTE ASUMATE*)
INDICATORI |
Nr. rând |
Sold la finele perioadei**) |
||
n-2 |
n-1 |
n |
||
A |
B |
1 |
2 |
3 |
Credite de consum |
1 |
|
|
|
Credite imobiliare |
2 |
|
|
|
Microcredite |
3 |
|
|
|
Credite pentru
finantarea tranzactiilor comerciale |
4 |
|
|
|
Leasing financiar |
5 |
|
|
|
Scontare |
6 |
|
|
|
Forfetare |
7 |
|
|
|
Factoring |
8 |
|
|
|
Alte tipuri de
finantare acordate, de natura creditelor***) |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL CREDITE
ACORDATE (rd. 1+2+3+4+5+6+7+8+9) |
10 |
|
|
|
Angajamente de
finantare (extras ct. 801) |
11 |
|
|
|
Angajamente de
garantie (extras ct. 801) |
12 |
|
|
|
TOTAL ANGAJAMENTE
ASUMATE (rd. 11+12) |
13 |
|
|
|
TOTAL
CREDITE/FINANTĂRI ACORDATE SI ANGAJAMENTE ASUMATE
(rd. 10+13) |
14 |
|
|
|
ADMINISTRATOR, (CONDUCĂTORUL ENTITĂTII) Numele, prenumele, semnătura si stampila
institutiei financiare nebancare |
CONDUCĂTORUL COMPARTIMENTULUI FINANCIAR-CONTABIL, Numele, prenumele si semnătura |
*) Formularul se completează de către entitătile mentionate
la art. 51 alin. (3) si (4) din Norma Băncii Nationale a
României nr. 6/2006, cu modificările si completările ulterioare si
vizează activitătile desfăsurate la nivel agregat, pe teritoriul
României si în străinătate.
**) n - Reprezintă perioadele de raportare trimestrială,
succesive
***) Alte tipuri de finantare de natura creditelor - se vor detalia
tipurile de finantare acordate, de natura creditelor.
JUDETUL______________________________________|__|__|
DENUMIREA INSTITUTIEI FINANCIARE
NEBANCARE:____________________________________________
ADRESA LOC:___________________________, sector __________
STR.:______________________________________nr.:_______
TELEFONUL:________________FAXUL:_______________
NUMĂRUL DIN REGISTRUL
COMERTULUI_______________________________________
Data: |_,_|_,_|_,_|Cod unic de înregistrare: [...........................]
privind criteriile de înscriere în Registrul special
DENUMIRE INDICATORI |
Număr rând |
Sold la finele perioadei * |
||
*** n-2 |
n-1 |
n |
||
A. TOTAL
CREDITE/FINANTĂRI ACORDATE SI ANGAJAMENTE ASUMATE (rd.2+ rd J) |
1 |
|
|
|
Total credite
acordate (ct2011+2021+2031+2041+2051+2052+2061+2311+2312+2411
+2412+2731+2732+2751+2752+extras 2811+extras 2821+30111+extras 381
l+exttas3821+401+402+4711+4712+extras 4811+extras 4821) |
2 |
|
|
|
Total angajamente
asumate (ct901+903+911+913+962+981) |
3 |
|
|
|
B. TOTAL
CAPITALURI PROPRII SI SURSE ÎMPRUMUTATE (rd.5+rd.6) |
4 |
|
|
|
Total capitaluri
proprii (ct50i+S02-503- 508+511+512+513+514+516+519+581+591-592) |
5 |
|
|
|
Total surse
împrumutate (ct.2741+2742+2321+2322+2431+2432+2711(sold creditor)
+2761+2762+30121+3251+3581+3582- extras.3741 - extras 3742+4721+4722
+531+532) |
6 |
|
|
|
ADMINISTRATOR, (CONDUCĂTORUL ENTITĂTII) Numele, prenumele, semnătura si stampila
institutiei financiare nebancare |
CONDUCĂTORUL COMPARTIMENTULUI FINANCIAR-CONTABIL, Numele, prenumele si semnătura |
* n - reprezintă perioadele de raportare trimestrială , succesive
* * Entitătile mentionate la art. 5l alin. (1) si (2) din
Norma Băncii Nationale a României nr. 6/2006, cu modificările si
completării* ulterioare vor completa coIoana n-2, asigurând
următoarele corelatii: rd.l Anexa 3= rd.l 4 Anexa 2, rd. 2 Anexa 3 = rd 10
Anexa 2 rd. 3 Anexa 3 = rd.13 Anexa 2, rd.4 Anexa 3= rd.21 Anexa 1, rd. 5 Anexa
3 = rd. 12 Anexa 1, rd. 6 Anexa 3= rd.20 Anexa 1.