P
A R T E A I
Anul
175 (XIX) - Nr. 900 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 28 decembrie 2007
SUMAR
LEGI SI DECRETE
378. – Lege privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 42/2007 pentru modificarea art. 1 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 1/2007 privind aprobarea bugetelor de venituri si
cheltuieli ale unitătilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea
ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si a autoritătilor publice centrale
1.154. – Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/2007 pentru modificarea
art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 1/2007 privind aprobarea
bugetelor ele venituri si cheltuieli ale unitătilor din subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si a autoritătilor publice centrale
379. – Lege pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe
nerambursabile si a contributiei nationale în bugetul institutiilor implicate
în gestionarea si utilizarea acestora, pentru obiectivul „Cooperare teritorială
europeană”
1.155. – Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de
alocare a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei nationale în
bugetul institutiilor implicate în gestionarea si utilizarea acestora, pentru
obiectivul „Cooperare teritorială europeană”
382. – Lege privind respingerea
Ordonantei Guvernului nr. 34/2007 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr.
45/1997 privind înfiintarea Societătii Comerciale „Compania Natională de
Transporturi Aeriene Române – TAROM – S.A.
1.158. – Decret pentru promulgarea
Legii privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 34/2007 pentru completarea
Ordonantei Guvernului nr. 45/1997 privind înfiintarea Societătii Comerciale
„Compania Natională de Transporturi Aeriene Române – TAROM” – S.A.
383. – Lege pentru modificarea si
completarea art. 36 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea
institutiei Avocatul Poporului, republicata
1.159. – Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea si completarea art. 36 din Legea nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, republicată
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.003 din 8 noiembrie
2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12
alin. (2) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei si art. 29 alin.
(6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale
Decizia nr. 1.025 din 13 noiembrie
2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 31
alin. (3) si (7) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.562. – Hotărâre privind donarea
de către statul român a unor bunuri mobile apartinând domeniului privat al
statului pentru Politia de Stat Albaneză
1.568. – Hotărâre privind
transmiterea unui imobil, proprietate publică a statului, din administrarea
Ministerului Internelor si Reformei Administrative – Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Călărasi în administrarea Consiliului Local al Comunei
Ciocănesti, judetul Călărasi
1.569. – Hotărâre privind
schimbarea titularului dreptului de administrare asupra unui teren situat în
comuna Pogonesti, judetul Vaslui
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
56. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru aprobarea
Regulamentului de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la
reglementările emise în domeniul energiei electrice si în domeniul gazelor
naturale
2.121/940. – Ordin al ministrului
sănătătii publice si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate
pentru aprobarea Metodologiei de utilizare a autospecialelor de consultatii la
domiciliu aflate în dotarea serviciilor publice de ambulantă
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/2007 pentru modificarea art.
1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 1/2007 privind aprobarea bugetelor de
venituri si cheltuieli ale unitătilor din subordinea, coordonarea sau sub
autoritatea ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, precum si a autoritătilor publice centrale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. – Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 42 din 28 august 2007 pentru
modificarea art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 1/2007 privind
aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale unitătilor din subordinea,
coordonarea sau sub autoritatea ministerelor, celorlalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, precum si a autoritătilor publice
centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 598 din 30 august 2007.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 decembrie 2007.
Nr. 378.
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
42/2007 pentru modificarea art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 1/2007
privind aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale unitătilor din
subordinea, coordonarea sau sub autoritatea ministerelor, celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si a autoritătilor
publice centrale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/2007
pentru modificarea art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 1/2007 privind
aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale unitătilor din subordinea,
coordonarea sau sub autoritatea ministerelor, celorlalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, precum si a autoritătilor publice centrale
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 27 decembrie 2007.
Nr. 1.154.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare
a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei nationale în bugetul
institutiilor implicate în gestionarea si utilizarea acestora, pentru
obiectivul „Cooperare teritorială europeană”
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. – Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 46 din 28 august 2007 privind modul
de alocare a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei nationale în
bugetul institutiilor implicate în gestionarea si utilizarea acestora, pentru
obiectivul „Cooperare teritorială europeană”, adoptată în temeiul art. 1 pct.
1.1 din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 603 din 31 august 2007.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 decembrie 2007.
Nr. 379.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile si a
contributiei nationale în bugetul institutiilor implicate în gestionarea si
utilizarea acestora, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană”
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 46/2007
privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei
nationale în bugetul institutiilor implicate în gestionarea si utilizarea
acestora, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană”, si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 27 decembrie 2007.
Nr. 1.155.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 34/2007 pentru completarea
Ordonantei Guvernului nr. 45/1997 privind înfiintarea Societătii Comerciale
„Compania Natională de Transporturi Aeriene Române – TAROM” – S.A.
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. – Se respinge Ordonanta Guvernului nr. 34 din 7 august 2007 pentru
completarea Ordonantei Guvernului nr. 45/1997 privind înfiintarea Societătii
Comerciale „Compania Natională de Transporturi Aeriene Române – TAROM” – S.A.,
adoptată în temeiul art. 1 pct. II.6 din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 556 din 14 august 2007.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 decembrie 2007.
Nr. 382.
pentru promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei Guvernului nr.
34/2007 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 45/1997 privind
înfiintarea Societătii Comerciale „Compania Natională de Transporturi Aeriene
Române – TAROM” – S.A.
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 34/2007
pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 45/1997 privind înfiintarea
Societătii Comerciale „Compania Natională de Transporturi Aeriene Române –
TAROM” – S.A. si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 27 decembrie 2007.
Nr. 1.158.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea si completarea art. 36 din Legea nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, republicată
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. – Articolul 36 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea
institutiei Avocatul Poporului, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
844 din 15 septembrie 2004, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Functia de Avocat al Poporului este asimilată ca
rang, salarizare si conditii de pensionare cu functia de ministru, iar functia
de adjunct al Avocatului Poporului este asimilată ca rang, salarizare si
conditii de pensionare cu functia de secretar de stat, beneficiind în mod
corespunzător de toate drepturile acestora. Functiile de conducere si de
executie de specialitate sunt asimilate cu cele din aparatul Parlamentului.
Adjunctii Avocatului Poporului sunt numiti pentru un mandat de 5 ani, mandat ce
poate fi reînnoit o singură dată.”
2. După alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) Adjunctii Avocatului Poporului care nu
au domiciliu si nici locuintă proprietate personală în municipiul Bucuresti
beneficiază, de la data numirii în functie, de diurnă de deplasare, pe zi, în
cuantum de 2% din salariul de bază, precum si de decontarea cheltuielilor de
cazare si transport de la localitatea de domiciliu până la locul de muncă din
municipiul Bucuresti.”
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 decembrie 2007.
Nr. 383.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea art. 36 din
Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul
Poporului, republicată
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru modificarea si completarea art. 36 din Legea
nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului,
republicată, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 27 decembrie 2007.
Nr. 1.159.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 8 noiembrie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12
alin. (2) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei si art. 29 alin.
(6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Puskás Valentin Zoltán – judecător
Tudorel Toader – judecător
Augustin Zegrean – judecător
Ion Tiucă – procuror
Măria Bratu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolventei si art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptie ridicată
de Societatea Comercială „Galmopan” – S.A Galatiîn Dosarul nr. 5.096/121/2006
al Tribunalului Galati – Sectia comercială, maritimă si fluvială, de contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura
de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 85/2006 si
ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29
alin. (6) din Legea nr. 47/1992.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele :
Prin încheierea din 23 februarie 2007, pronuntată în
Dosarul nr. 5.096/121/2006, Tribunalul Galati – Sectia comercială, maritimă
si fluvială, de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12
alin. (2) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei si art. 29 alin.
(6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Galmopan” –
S.A. Galati.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că art. 29 alin. (6) din Legea
nr. 47/1992 este neconstitutional, întrucât instanta, „în raport de atributiile
conferite de lege, este obligată să suspende cauza si să trimită spre
solutionare orice exceptie de neconstitutionalitate. Cenzurarea acesteia de
către instanta în fata căreia se ridică o asemenea exceptie este ea însăsi o
îngrădire a liberului acces la justitie în materie de neconstitutionalitate,
singura instantă competentă fiind Curtea Constitutională”.
În ceea ce priveste art. 12 alin. (2) din Legea nr.
85/2006, autorul exceptiei nu îsi motivează criticile de neconstitutionalitate.
Tribunalul Galati – Sectia comercială, maritimă si
fluvială, de contencios administrativ si fiscal apreciază că prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr.
85/2006 sunt constitutionale.
Cu privire la art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992,
arată că acesta nu contravine dispozitiilor art. 21 si 24 din Constitutie,
precum si art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, deoarece încheierea de sedintă prin care o exceptie
de neconstitutionalitate este apreciată ca inadmisibilă de către instanta de
judecată poate fi atacată cu recurs. Invocă, în acest sens, si jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea
nr. 85/2006 este inadmisibilă, deoarece, cu privire la acest text, autorul
exceptiei nu îsi motivează criticile de neconstitutionalitate. Referitor la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (6) din Legea
nr. 47/1992, apreciază că este neîntemeiată, invocând în acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate nu contravin
normelor constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la
dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 359 din 21 aprilie
2006, si art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
643 din 16 iulie 2004, care au următorul cuprins:
– Art. 12 alin. (2) din Legea nr. 85/2006: „Dispozitiile
art. 24 alin. 1 din Codul de procedură civilă privind incompatibilitatea nu
sunt aplicabile judecătorului-sindic care pronuntă succesiv hotărâri în acelasi
dosar, cu exceptia situatiei rejudecării, după casarea hotărârii în recurs.”;
– Art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992: „Dacă
exceptia este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau (3),
instanta respinge printr-o încheiere motivată cererea de sesizare a Curtii
Constitutionale. Încheierea poate fi atacată numai cu recurs la instanta
imediat superioară, în termen de 48 de ore de la pronuntare. Recursul se judecă
în termen de 3 zile.”
Textele constitutionale considerate a fi încălcate sunt
cele ale art. 16 referitor la egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul
liber la justitie, art. 24 privind dreptul la apărare si art. 146 lit. d)
privind atributiile Curtii Constitutionale. Este invocată si încălcarea art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine următoarele:
I.
În ceea ce priveste exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr.
85/2006, din examinarea concluziilor scrise formulate de autorul acesteia,
precum si a considerentelor încheierii de sesizare, Curtea constată că autorul
exceptiei nu motivează în ce fel aceste prevederi contravin normelor
constitutionale.
Potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
sesizările adresate instantei de contencios constitutional trebuie motivate,
cerintă care nu este îndeplinită în ceea ce priveste această exceptie. Textul
de lege fiind imperativ, încălcarea dispozitiilor sale are drept consecintă
imposibilitatea exercitării controlului de constitutionalitate, Curtea neputând
să se substituie autorului exceptiei cu privire la invocarea unor motive de
neconstitutionalitate. De aceea, coroborând prevederile de lege mai sus mentionate
cu prevederile art. 29 alin. (6) din aceeasi lege, rezultă că exceptia este
inadmisibilă.
II.
Asupra dispozitiilor art.
29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 Curtea s-a mai pronuntat prin numeroase
decizii. Astfel, prin Decizia nr. 514 din 20 iunie 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 13 iulie 2006, a fost respinsă ca
neîntemeiată o exceptie similară.
În această decizie Curtea a statuat că prevederile art. 29
alin. (6) din Legea nr. 47/1992 sunt norme de procedură pe care instanta care a
fost sesizată cu exceptia de neconstitutionalitate este obligată să le aplice,
în vederea selectării doar a acelor exceptii care, potrivit legii, pot face
obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutională,
unica autoritate de jurisdictie constitutională. Această procedură nu face însă
posibila respingerea sau admiterea exceptiei de neconstitutionalitate de către
instanta judecătorească, ci doar pronuntarea, în situatiile date, asupra
oportunitătii sesizării Curtii Constitutionale. Instanta de judecată are rol de
filtru al exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de părti, având obligatia
de a le respinge ca inadmisibile pe cele care nu îndeplinesc cerintele legii.
Considerentele si solutia deciziei mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză, întrucât nu au intervenit
elemente noi de natură a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art.11
alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolventei, exceptie ridicată de Societatea Comercială
„Galmopan” – S.AGalati în Dosarul nr. 5.096/121/2006 al Tribunalului Galati –
Sectia comercială, maritimă si fluvială, de contencios administrativ si fiscal.
2. Respinge ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptie ridicată
de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 8 noiembrie
2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Măria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 13 noiembrie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 31
alin. (3) si (7) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Ion Predescu – judecător
Puskás Valentin Zoltán – judecător
Tudorel Toader – judecător
Augustin Zegrean – judecător
Antonia Constantin – procuror
Măria Bratu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 31 alin. (3) si (7) din Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie ridicată de Regia
Natională a Pădurilor Romsilva – Directia silvică Târgu Mures în Dosarul nr.
165/308/2007 al Judecătoriei Sighisoara.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca inadmisibilă, întrucât criticile de
neconstitutionalitate privesc o omisiune legislativă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin încheierea din 19 martie 2007, pronuntată în Dosarul
nr. 165/308/2007, Judecătoria Sighisoara a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 31 alin. (3) si (7) din
Legea nr.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.169/1997, exceptie
ridicată de Regia Nationalăa Pădurilor Romsilva – Directia silvică Târgu Mures
într-o cauză civilă având ca obiect un [itigiu de fond funciar.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că textele de lege
criticate contravin art. 44 alin. (2), (3) si (6) din Constitutie, întrucât nu
reglementează modul în care imobilele avute în vedere de aceste prevederi de
lege trec în proprietatea persoanelor fizice sau persoanelor juridice cărora li
s-a reconstituit dreptul de proprietate asupra terenurilor pe care se află
aceste imobile, respectiv dacă trecerea se face cu plată sau fără plată.
Judecătoria Sighisoara arată că, desi textele de lege criticate nu prevăd
modalitătile de trecere a constructiilor amplasate pe terenurile forestiere ce
fac obiectul reconstituirii dreptului de proprietate în favoarea persoanelor
fizice sau persoanelor juridice, prin acest mod defectuos de redactare a
acestora nu au fost încălcate dispozitiile constitutionale invocate.
Instituirea unor eventuale măsuri reparatorii în favoarea constructorului este
dreptul suveran al legiuitorului de a aprecia asupra acestor măsuri, iar Curtea
nu se poate pronunta si nu poate completa măsurile legislative.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia este inadmisibilă, deoarece criticile de neconstitutionalitate
privesc o deficientă de reglementare a normei juridice criticate.
Avocatul Poporului consideră prevederile de lege ca fiind constitutionale,
arătând că dreptul de proprietate nu poate fi exercitat decât cu respectarea
tuturor reglementărilor legale ce îi determină continutul si limitele acestuia.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la
dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 31 alin. (3) si (7) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 8 din 12 ianuarie 2000,
asa cum au fost modificate prin Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005.
Aceste prevederi au următoarea redactare:
– Art. 31 alin. (3) si (7): „(3) Constructiile de pe
terenurile forestiere, inclusiv cele de corectare a torentilor, drumurile
forestiere, sediile de cantoane silvice, cabanele de vânătoare, pepinierele,
alte amenajări silvice, instalatii sau mijloace fixe, inclusiv cele aflate în
curs de executie, amplasate în suprafetele care fac obiectul retrocedării, trec
în proprietatea persoanelor fizice sau juridice cărora li s-a reconstituit
dreptul de proprietate asupra terenurilor.
[...]
(7) Sediile ocoalelor silvice trec în proprietatea
persoanelor juridice sau fizice dacă suprafata care se retrocedează acestora,
individual sau în asociere, este mai mare decât jumătate din suprafata
administrată de respectivul ocol silvic anterior retrocedării.”
Textul constitutional considerat a fi încălcat este cel
al art. 44 alin. (2), (3) si (6) privind dreptul de proprietate privată. Este
invocată si încălcarea art. 480, 481 si 494 din Codul civil.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, în realitate, autorul acesteia critică prevederile art. 31 alin.
(3) si (7) din Legea nr. 1/2000 din perspectiva unei deficiente de
reglementare.
Asadar, Curtea constată că pretinsa neconstitutionalitate
a textului de lege criticat este determinată exclusiv de o omisiune
legislativă. Or, în temeiul art. 61 din Constitutie, „Parlamentul este [...]
unica autoritate legiuitoare a tării”, astfel încât modificarea sau
completarea normelor juridice constituie atributii exclusive ale acestuia.
Ca atare, în temeiul art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, potrivit căruia „Curtea Constitutională se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului”, exceptia de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată, urmează a fi respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 31 alin. (3) si (7) din Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie ridicată de Regia
Natională a Pădurilor Romsilva – Directia silvică Târgu Mures în Dosarul nr.
165/308/2007 al Judecătoriei Sighisoara.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publică din data de 13 noiembrie
2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Măria Bratu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind donarea de către statul român a unor bunuri mobile apartinând
domeniului privat al statului pentru Politia de Stat Albaneza
Având în vedere prevederile art. 1 pct. 2 lit. a) si c)
din Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Albania cu privire
la cooperarea în domeniul combaterii terorismului, a crimei organizate, a
traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope, precum si a altor
activităti ilegale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2002, ratificat prin Legea
nr. 610/2002, si prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu modificările
ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
al art. 11 lit. m) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. –
(1) Se aprobă donarea, pentru Politia de Stat Albaneză, a unor bunuri mobile
apartinând domeniului privat al statului român, aflate în administrarea
Ministerului Internelor si Reformei Administrative, care în această operatiune
reprezintă statul român. Aceste bunuri sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Bunurile prevăzute la alin. (1) se scad din evidenta
Ministerului Internelor si Reformei Administrative.
Art. 2. –
Cheltuielile necesare pentru ducerea la îndeplinire, pe teritoriul national, a activitătii
de donare a bunurilor prevăzute la art. 1 se suportă din bugetul Ministerului
Internelor si Reformei Administrative.
Art. 3. –
Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la art. 1 se face pe bază de protocol
încheiat între părti, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
p. Ministrul economiei si finantelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Bucuresti, 19 decembrie 2007.
Nr. 1.562.
ANEXĂ
cuprinzând bunurile mobile ce se donează Politiei de Stat
Albaneze
Nr. crt. |
Denumirea bunurilor |
U.M. |
Cantitatea |
Rasa |
Categoria |
Numele, numărul CIP, data nasterii |
Pretul unitar – lei – |
Valoarea – lei – |
1. |
Câine de politie |
Cap |
|
Ciobănesc german |
Tineret canin Mascul |
IAP 941000002226548 7.03.2007 |
3.300 |
3.300 |
2. |
Câine de politie |
Cap |
|
Ciobănesc german |
Tineret canin Mascul |
IOH 941000001948704 9.04.2007 |
2.990 |
2.990 |
3. |
Câine de politie |
Cap |
|
Ciobănesc german |
Tineret canin Femelă |
IECA 941000002232449 30.03.2007 |
3.080 |
3.080 |
4. |
Câine de politie |
Cap |
|
Ciobănesc german |
Tineret canin Femelă |
IAZA 941000002206295 30.03.2007 |
3.080 |
3.080 |
5. |
Câine de politie |
Cap |
|
Ciobănesc german |
Tineret canin Femelă |
IEHA 941000001947014 2.04.2007 |
3.020 |
3.020 |
6. |
Câine de politie |
Cap |
|
Ciobănesc german |
Tineret canin Femelă |
IELA 941000002189394 8.04.2007 |
3.160 |
3.160 |
7. |
Câine de politie |
Cap |
|
Ciobănesc german |
Tineret canin Femelă |
IASĂ 9410000022165454 7.03.2007 |
3.300 |
3.300 |
|
TOTAL: |
21.930 |
notă: Câinii de politie se donează în vederea specializării
pentru descoperirea de droguri si explozivi.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea unui imobil, proprietate publică a statului, din
administrarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative –
Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontieră Călărasi în administrarea
Consiliului Local al Comunei Ciocănesti, judetul Călărasi
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. –
Se aprobă transmiterea unui imobil, având datele de identificare prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, situat în comuna
Ciocănesti, judetul Călărasi, proprietate publică a statului, din administrarea
Ministerului Internelor si Reformei Administrative – Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Călărasi în administrarea Consiliului local al comunei
Ciocănesu, juaetui Călărăsi, în scopul amenajării unui centru de îngrijire a persoanelor în vârstă.
Art. 2. –
Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor si reformei administrative,
p. Ministrul economiei si finantelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Bucuresti, 19 decembrie 2007.
Nr. 1.568.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului, proprietate publică a statului, care se
transmite din administrarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative
– Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontieră Călărasi în administrarea
Consiliului Local al Comunei Ciocănesti, judetul Călărasi
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Datele de identificare
|
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Comuna Ciocănesti, judetul Călărasi |
Ministerul Internelor si Reformei Administrative – Inspectoratul Judetean
al Politiei de Frontieră Călărasi |
Consiliul Local al Comunei Ciocănesti |
– Denumire: sediul S.PF Călărasi; – imobil intravilan în comuna Ciocănesti, judetul Călărasi; – Nr. cadastral: 318 |
Suprafata terenului = 3.986 m2 Suprafata construită = 363,00 m2 Nr. M.E.F: 105.209 Valoarea imobilului: 489.250,25 lei |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind schimbarea titularului dreptului de administrare asupra unui teren
situat În comuna Pogonesti, judetul Vaslui
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică
si regimul juridic al acesteia, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. –
Se aprobă transmiterea unui teren având datele de identificare prevăzute în
anexa care face parte din prezenta hotărâre, trecut în proprietatea publică a
statului prin Hotărârea Consiliului Local al Comunei Pogonesti nr. 14/2006,
modificată prin Hotărârea Consiliului Local al Comunei Pogonesti nr. 15/2007,
din administrarea Consiliului Local al Comunei Pogonesti, judetul Vaslui, în
administrarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative – pentru
Inspectoratul Judetean de Politie Vaslui, în vederea realizării sediului
Postului de Politie al Comunei Pogonesti.
Art. 2. –
Predarea-preluarea terenului transmis potrivit art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul economiei si finantelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Bucuresti, 19 decembrie 2007.
Nr. 1.569.
ANEXA
DATELE DE IDENTIFICARE
a terenului aflat în proprietatea publică a statului,
care se transmite din administrarea Consiliului Local al Comunei Pogonesti în
administrarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative –
pentru Inspectoratul Judetean de Politie Vaslui
Locul unde este situat terenul |
Persoana juridică de la care se transmite terenul |
Persoana juridică la care se transmite terenul |
Caracteristicile tehnice ale terenului |
Numărul de înregistrare în inventarul domeniului public |
Satul Pogonesti, Comuna Pogonesti, judetul Vaslui |
Din administrarea Consiliului Local al Comunei Pogonesti |
În administrarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative –
pentru Inspectoratul Judetean de Politie Vaslui |
Suprafata terenului = 950,82 m2 |
Ministerul Economiei si Finantelor urmează să atribuie număr de inventar
pentru acest imobil teren |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
pentru aprobarea Regulamentului de constatare, notificare si sanctionare a
abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice si în
domeniul gazelor naturale
Având în vedere prevederile art. 11 alin. (2) lit. I)
din Legea energiei
electrice nr. 13/2007, cu modificările si completările ulterioare, si ale art.
8 lit. s) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Regulamentul
de organizare si functionare al Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 410/2007,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei emite următorul
ordin:
Art. 1. –
Se aprobă Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de
la reglementările emise în domeniul energiei electrice si în domeniul gazelor
naturale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. –
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 21/2002 privind
aprobarea Regulamentului de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor
de la reglementările emise în domeniul energiei electrice si termice, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 743 din 11 octombrie
2002, cu modificările si completările ulterioare, si Decizia presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr.
1.231/2004 privind aprobarea Regulamentului de constatare, notificare si
sanctionare a abaterilor de la reglementările emise în sectorul gazelor
naturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 892 din 30 septembrie
2004, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 3. –
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Gergely Olosz
Bucuresti, 13 decembrie 2007.
Nr. 56.
ANEXA
de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la
reglementările emise în domeniul energiei electrice si în domeniul gazelor
naturale
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Temei legal
Art. 1. –
Prezentul regulament de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de
la reglementările emise în domeniul energiei electrice si în domeniul gazelor
naturale, denumit în continuare Regulament, este emis în conformitate cu
prevederile Legii energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările si
completările ulterioare, si ale Legii gazelor nr. 351/2004, cu modificările si
completările ulterioare.
SECTIUNEA a 2-a
Scop
Art. 2. –
(1) Regulamentul stabileste modul de constatare, notificare si sanctionare a
abaterilor de natură contraventională de la reglementările emise în domeniul
energiei electrice si în domeniul gazelor naturale de către Autoritatea
Natională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE.
(2) Modul de constatare, notificare si sanctionare a
abaterilor, altele decât cele de natură contraventională, de la reglementările
emise în domeniul energiei electrice si în domeniul gazelor naturale este
stabilit prin reglementări specifice emise de ANRE.
(3) Nu fac obiectul Regulamentului abaterile de la
reglementările emise în domeniul energiei electrice si în domeniul gazelor naturale
care, potrivit legislatiei în materie, constituie infractiuni si pentru care
sunt sesizate organele de cercetare penală.
SECTIUNEA a 3-a
Domeniu de aplicare
Art. 3. –
Prevederile Regulamentului se aplică:
a) persoanelor fizice/juridice, titulare de licente,
atestate, autorizatii etc, acordate de ANRE în domeniul energiei electrice
si/sau în domeniul gazelor naturale;
b) persoanelor fizice/juridice care săvârsesc abateri de
la reglementările emise în domeniul energiei electrice si/sau în domeniul gazelor
naturale;
c) consumatorilor de energie electrică si/sau de gaze
naturale.
Art. 4.
– Punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului va fi asigurată de
personalul ANRE, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
SECTIUNEA a
4-a
Definitii
Art. 5. –
(1) În întelesul Regulamentului, următorii termeni se definesc după cum
urmează:
– actiune de control – modalitate prin care ANRE
verifică modul de respectare de către persoanele juridice/fizice a
reglementărilor din domeniul energiei electrice si/sau în domeniul gazelor
naturale;
– agent constatator – persoană împuternicită de
ANRE în vederea constatării contraventiilor si aplicării sanctiunilor prevăzute
de legislatia în vigoare în domeniul energiei electrice si/sau în domeniul
gazelor naturale;
– control – activitate efectuată de către ANRE
pentru a determina dacă activitătile persoanelor juridice/fizice se desfăsoară
conform prevederilor reglementărilor din domeniul energiei electrice sau din
domeniul gazelor naturale;
– inspectie – actiune de control efectuată la o
persoană juridică/fizică titulară de licentă, atestat, autorizatie etc.
acordate de ANRE sau la un consumator, prin care se urmăreste modul în care
sunt respectate reglementările emise în domeniul energiei electrice si/sau în
domeniul gazelor naturale;
– măsuri de conformare – măsuri obligatorii
dispuse de ANRE, în urma unei actiuni de control, pentru restabilirea
legalitătii si/sau aplicarea corectă a reglementărilor emise în domeniul
energiei electrice si/sau în domeniul gazelor naturale;
– supraveghere – actiune de control cu caracter
permanent, care se efectuează la sediul ANRE, prin care se urmăreste
respectarea reglementărilor în domeniul energiei electrice si/sau în domeniul
gazelor naturale de către persoane juridice/fizice, pe bază de documente, date,
informatii etc, gestionate de institutie în considerarea atributiilor sale
specifice;
– verificare – actiune de control efectuată la una
sau mai multe persoane juridice/fizice, ca urmare a unei petitii transmise la
ANRE, care necesită analiza la fata locului a aspectelor semnalate, pentru a se
stabili dacă sunt respectate reglementările emise în domeniul energiei
electrice si/sau în domeniul gazelor naturale. (2) Ceilalti termeni utilizati
în Regulament sunt definiti în legislatia aplicabilă în domeniul energiei
electrice si în domeniul gazelor naturale.
CAPITOLUL II
Constatarea si sanctionarea contraventiilor
SECTIUNEA 1
Prevederi generale
Art. 6.
– Constatarea si sanctionarea contraventiilor de la reglementările emise în
domeniul energiei electrice si în domeniul gazelor naturale se fac prin
activitatea de control desfăsurată de ANRE.
SECTIUNEA a 2-a
Activitatea de control
Art. 7.
– Activitatea de control a ANRE în domeniul energiei electrice si în domeniul
gazelor naturale se desfăsoară prin actiuni de control, care pot fi, după caz,
de următoarele tipuri:
a) inspectie;
b) verificare;
c) supraveghere.
Art. 8.
– Actiunile de control de tip inspectie sau de tip verificare se desfăsoară în
baza unui mandat de control emis de ANRE, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul regulament.
Art. 9.
– (1) Actiunile de control de tip inspectie se efectuează de către o echipă de
control formată din cel putin 2 reprezentanti ai ANRE.
(2) În urma efectuării unei inspectii, echipa de control
întocmeste un raport de inspectie.
(3) O copie a raportului de inspectie se transmite
persoanei juridice/fizice controlate.
Art. 10.
– (1) Actiunile de control de tip verificare se efectuează de către o echipă de
control formată din unul sau mai multi reprezentanti ai ANRE.
(2) În urma efectuării unei verificări, echipa de control
întocmeste un raport de verificare.
(3) O copie a raportului de verificare se transmite
persoanei juridice/fizice controlate.
Art. 11.
– (1) Actiunile de control de tip supraveghere se efectuează de către
personalul existent în compartimentele ANRE, în conformitate cu atributiile
specifice.
(2) Atunci când în cadrul actiunii de control de tip
supraveghere au fost constatate fapte care întrunesc elementele constitutive
ale uneia sau mai multor contraventii prevăzute de legislatia în vigoare în
domeniul energiei electrice si/sau în domeniul gazelor naturale, se întocmeste
o notă de sesizare, care se transmite compartimentului cu atributii de control,
în vederea aplicării sanctiunii contraventionale.
(3) O copie a notei de sesizare se transmite persoanei
juridice/fizice controlate.
SECTIUNEA a 3-a
Aplicarea sanctiunilor contraventionale
Art. 12.
– (1) Aplicarea sanctiunilor contraventionale se face prin proces-verbal de constatare
si sanctionare a contraventiilor, încheiat de către un agent constatator, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Calitatea de agent constatator este dovedită cu
legitimatia de serviciu, pe care este precizat în mod explicit: „Posesorul
prezentei legitimatii este împuternicit să constate contraventiile si să aplice
sanctiunile prevăzute de legislatia în domeniul energiei electrice si în
domeniul gazelor naturale”.
Art. 13.
– (1) Contraventia constatată în urma unei inspectii/verificări se sanctionează
de către un agent constatator, desemnat din cadrul echipei de control, pe baza
datelor si informatiilor din raportul de inspectie/verificare.
(2) Contraventia constatată în urma unei actiuni de
control de tip supraveghere se sanctionează de către un agent constatator,
desemnat din cadrul ANRE, pe baza datelor si informatiilor din nota de sesizare
întocmită de compartimentul din cadrul ANRE care a efectuat supravegherea.
(3) Desemnarea agentilor constatatori în vederea
aplicării sanctiunilor contraventionale se face potrivit unei proceduri interne
a ANRE.
Art. 14.
– Evidenta proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor
săvârsite în domeniul energiei electrice si în domeniul gazelor naturale se
tine de ANRE, în cadrul compartimentului cu atributii de control.
Art. 15.
– (1) În functie de gravitatea sau natura abaterii constatate, Departamentul
control si protectia consumatorilor poate înainta presedintelui ANRE un referat
de sanctionare, vizat de vicepresedintele ANRE responsabil cu activitatea de
control, prin care va propune suspendarea/retragerea
legitimatiei/autorizatiei/licentei contravenientului.
(2) Măsura suspendării sau retragerii se aplică în
conformitate cu prevederile reglementărilor ANRE.
SECTIUNEA a 4-a
Competente si obligatii
Art. 16.
– Membrii echipei de control au în principal următoarele competente:
a) să efectueze inspectii si verificări la persoane
juridice/fizice, în conformitate cu prevederile reglementărilor;
b) să solicite persoanelor juridice/fizice supuse
controlului documentele, datele si informatiile necesare îndeplinirii
sarcinilor primite;
c) să aplice măsurile corespunzătoare când sunt
constatate contraventii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 17.
– Membrii echipei de control au în principal următoarele obligatii:
a) să se legitimeze în fata persoanei juridice/fizice
care urmează a fi controlată;
b) să păstreze secretul informatiilor cu caracter
confidential obtinute ca urmare a activitătii de control desfăsurate si să nu
le facă publice decât în cazurile expres prevăzute de reglementările legale în
vigoare.
Art. 18.
– Persoana juridică/fizică supusă unei actiuni de control are următoarele
obligatii:
a) să permită accesul echipei de control, în conditiile
legii, în clădiri, încăperi, la instalatii si în orice alt loc, până la
receptoarele de energie, în vederea efectuării de măsurători si determinări;
b) să pună la dispozitia echipei de control documentele
si actele specifice activitătii lor, în original, permitând preluarea acestora
în copie. La solicitarea echipei de control, acestea vor cuprinde si mentiunea
„conform cu originalul”, semnate si stampilate de persoana juridică/fizică
controlată;
c) să pună la dispozitie toate datele si informatiile
solicitate de ANRE în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
d) să pună în aplicare măsurile de conformare stabilite
în urma actiunii de control.
Art. 19.
– Persoana juridică/fizică supusă unei actiuni de control are următoarele
drepturi:
a) să solicite echipei de control prezentarea
documentelor în baza cărora se efectuează actiunea de control;
b) să solicite înregistrarea actiunii de control în
registrul unic de control;
c) să fie reprezentată pe parcursul actiunii de control
de o persoană împuternicită;
d) să solicite explicatii suplimentare cu privire la
aspectele consemnate în documentele întocmite de echipa de control.
ANEXĂ
la regulament
|
Aprobat
|
În conformitate cu prevederile legale în vigoare din
domeniul energiei electrice si din domeniul gazelor naturale, echipa de control
compusă din:
1) sef echipă de
control...................................................................................................................................................................;
2) membru.....................................................................................................................................................................................;
este împuternicită să efectueze o inspectie/verificare
la......................................................................................................................,
cu sediul/domiciliul în......................., începând
cu data
de...............................................................................................................
.
Tematica actiunii de control:
......................................................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................................................
Locul de desfăsurare a actiunii de control:
......................................................................................................................................................................................................
MINISTERUL SĂNĂTĂTII PUBLICE Nr. 2.121 din 11 decembrie 2007 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 940 din 10 decembrie 2007 |
pentru aprobarea Metodologiei de utilizare a autospecialelor de consultatii
la domiciliu aflate în dotarea serviciilor publice de ambulantă
În temeiul prevederilor:
– Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea
si functionarea Ministerului Sănătătii Publice, cu modificările si completările
ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr. 972/2006 pentru aprobarea
Statutului Casei Nationale de Asigurări de Sănătate;
– titlului IV „Sistemul national de asistentă medicală de urgentă si de
prim ajutor calificat” din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătătii, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere Referatul de aprobare nr. E.N.
13.182/2007 al Ministerului Sănătătii Publice si Referatul de aprobare nr.
D.G.R.F.PP 278/2007 al Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătătii publice si presedintele Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. –
Se aproba Metodologia de utilizare a autospecialelor de consultatii la
domiciliu aflate în dotarea serviciilor publice de ambulantă judetene si al
municipiului Bucuresti, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. –
Serviciile publice de ambulantă judetene si al municipiului Bucuresti au
obligatia de a utiliza autospeciale de consultatii la domiciliu în conformitate
cu prevederile metodologiei prevăzute în anexă.
Art. 3. –
Casele judetene de asigurări de sănătate si a municipiului Bucuresti vor duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin referitoare la decontarea
activitătii serviciilor publice de ambulantă judetene si al municipiului
Bucuresti, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 4.
– Autoritătile de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti au
obligatia să monitorizeze implementarea prevederilor metodologiei prevăzute în
anexă la nivelul serviciilor publice de ambulantă judetene si municipiului
Bucuresti.
Art. 5.
– Conducerile serviciilor publice de ambulantă judetene si al municipiului
Bucuresti au obligatia să depună ia Ministerul Sănătătii Publice, prin
autoritătile de sănătate publice judetene si a municipiului Bucuresti, până la
data de 21 decembrie 2007, planul final de implementare, care include centrele
de permanentă ce urmează să fie implicate, precum si necesarul de linii de
gardă suplimentare pentru fiecare statie si substatie, astfel încât
autospecialele să fie utilizate în mod optim, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
Art. 6.
– Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii publice, Gheorghe Eugen Nicolăescu |
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate Vasile Ciurchea |
ANEXĂ
de utilizare a autospecialelor de consultatii la
domiciliu aflate în dotarea serviciilor publice de ambulantă
Art. 1. –
Autospecialele de consultatii la domiciliu fac parte din compartimentul de
consultatii de urgentă la domiciliu si transport sanitar neasistat si sunt
destinate următoarelor activităti:
a) transportul medicului pentru acordarea consultatiilor
la domiciliul unui pacient care nu se află într-o stare critică conform
informatiilor obtinute la dispeceratul medical sau la cel integrat;
b) transportul echipamentelor si al materialelor sanitare
de care medicul poate avea nevoie în vederea acordării consultatiilor la
domiciliu;
c) transportul echipamentelor si al materialelor sanitare
necesare resuscitării cardiopulmonare în cazul în care starea pacientului se
agravează.
Art. 2. –
Prin exceptie de la prevederile art. 1, autospecialele de consultatii la
domiciliu pot fi utilizate în următoarele situatii:
a) transportul medicului pentru acordarea primului ajutor
la un caz clasificat sub incidenta codului rosu, în lipsa unui alt mijloc de
interventie cu personal calificat;
b) transportul medicului pentru acordarea sprijinului
unui echipaj de prim ajutor sau unui echipaj medical de urgentă cu asistent, în
lipsa unui echipaj medical de urgentă cu medic sau a unui echipaj de terapie
intensivă mobilă care să intervină sau până la sosirea unui astfel de echipaj.
Art. 3. –
(1) Autospecialele pentru consultatii la domiciliu sunt destinate utilizării în
zonele urbane, precum si în cele rurale.
(2) Autospecialele pentru consultatii la domiciliu sunt
vehicule speciale de transport si interventie în scop medical si nu pot fi
utilizate în activităti administrative sau de altă natură decât cele definite
în prezenta metodologie.
(3) Autospeciala pentru consultatii la domiciliu va avea
un jurnal de bord în conformitate cu prevederile ordinului ministrului
sănătătii publice si al ministrului internelor si reformei administrative
privind unele măsuri în asistenta medicală de urgentă prespitalicească.
(4) Autospecialele de consultatii la domiciliu nu pot fi
utilizate pentru transportul pacientilor sau al altor persoane în afară de
personalul medical de gardă.
Art. 4.
– Autospecialele de consultatii la domiciliu vor fi dotate în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului sănătătii publice si al ministrului
administratiei si internelor nr. 1.092/1.500/2006 privind stabilirea
competentelor si atributiilor echipajelor publice de interventie de diferite
niveluri în faza prespitalicească, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
982 din 8 decembrie 2006.
Art. 5.
– Activitatea de consultatii de urgentă la domiciliu este coordonată de
dispeceratul medical al serviciului de ambulantă judetean sau al municipiului
Bucuresti ori, după caz, de dispeceratul integrat de urgentă 1-1-2. Alertarea
este asigurată prin una dintre următoarele modalităti:
a) telefon (fix sau mobil);
b) radio (fix, mobil sau portabil);
c) pager.
Art. 6.
– (1) Autospecialele de consultatii la domiciliu pot fi deservite de
următoarele categorii de personal medical:
a) medic specialist sau medic primar de medicină de
familie/medicină internă, angajat al serviciului de ambulantă sau în regim de
gardă;
b) medic rezident, cel putin anul III, în specialitatea
medicină de familie/medicină internă, în regim de gardă, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
c) medic rezident, cel putin anul III, în specialitatea
pediatrie, în cazul consultatiilor pediatrice la domiciliu, în regim de gardă;
d) medic specialist sau medic primar pediatru angajat al
serviciului de ambulantă sau în regim de gardă;
e) medic de gardă la un centru de permanentă în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) medic de medicină generală, cu sau fără competentă în
medicina de urgentă, angajat al serviciului de ambulantă sau în regim de gardă.
(2) În cazul în care în statia centrală sau într-o
substatie a serviciului de ambulantă există un singur medic de gardă sau de
serviciu:
a) medicul va asigura cu autospeciala de consultatii
cazurile de consultatii la domiciliu;
b) în cazul în care apare necesitatea deplasării
medicului la un caz de urgentă, acesta se va deplasa la cazul respectiv cu o
ambulantă de tip B sau C ori cu autospeciala de consultatii la domiciliu, în
mod exceptional, dacă acesta este deja în misiune utilizând autospeciala de
consultatii;
c) autospeciala de consultatii la domiciliu se foloseste
în mod exceptional la interventii de urgentă de cod rosu, doar în cazul în care
pentru un caz de urgentă clasificat sub incidenta codului rosu nu există alt
mijloc si echipaj de interventie adecvate din structura serviciului de
ambulantă sau a serviciului mobil de urgentă, reanimare si descarcerare;
d) trimiterea autospecialei de consultatii la domiciliu
la un caz de urgentă clasificat sub incidenta codului rosu din cauza prezentei
în vecinătatea cazului respectiv nu anulează necesitatea trimiterii unui mijloc
medical de interventie de un nivel de competentă adecvat cazului respectiv.
(3) În cazul în care în statia centrală sau într-o
substatie a serviciului de ambulantă există mai multi medici de gardă sau de
serviciu:
a) unul sau, după caz, mai multi medici pot fi repartizati
autospecialelor de consultatii la domiciliu, iar restul pot fi alocati
ambulantelor de tip C sau B;
b) alocarea medicilor la diferite mijloace de interventie
se face numai în conformitate cu competentele fiecăruia si nivelul de
competentă necesar deservirii unui anumit tip de mijloc de interventie; în
acest sens se aplică în procesul de repartitie a medicilor la diferite
categorii de mijloace de interventie, inclusiv la cele de consultatii la
domiciliu, prevederile Ordinului ministrului sănătătii publice si al
ministrului administratiei si internelor nr. 1.092/1.500/2006.
Art. 7.
– Conducerea autospecialei de consultatii la domiciliu se realizează de către
următoarele categorii de personal:
a) conducător auto ambulantier angajat al serviciului de
ambulantă;
b) medicul de gardă poate conduce autospeciala personal
dacă acesta este angajat al serviciului de ambulantă.
Art. 8.
– Folosirea mijloacelor de avertizare audiovizuale ale autospecialelor de
consultatii la domiciliu se face în următoarele situatii:
a) în cazul deplasării, în mod exceptional, către un caz
care poate fi o urgentă;
b) în cazul în care medicul este trimis să răspundă la o
urgentă cod rosu în lipsa unui alt mijloc de interventie medicalizat;
c) în cazul deplasării la solicitări în conditiile unui
trafic urban aglomerat.
Art. 9.
– Finantarea activitătilor desfăsurate cu autospeciala de consultatii la
domiciliu se realizează astfel:
a) cheltuielile de functionare, întretinere si operare
sunt asigurate de serviciul de ambulantă care are în proprietatea sa
autospeciala;
b) cheltuielile salariale ale conducătorului auto sunt
asigurate de serviciul de ambulantă care are în proprietate autospeciala;
c) cheltuielile pentru plata liniilor de gardă a
medicilor, cu exceptia celor aflati de gardă la centrele de permanentă, sunt
asigurate de serviciul de ambulantă care are în proprietatea sa autospeciala;
d) activitatea medicilor din centrele de permanentă
desfăsurată conform Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuitătii
asistentei medicale primare prin centrele de permanentă, cu modificările si
completările ulterioare, se suportă de casele de asigurări de sănătate în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
e) în cazul în care serviciile publice de ambulantă sunt
finantate prin buget global, contravaloarea consultatiilor de urgentă la
domiciliu, pentru care sunt utilizate autospecialele de consultatii la
domiciliu, se suportă din bugetul global alocat serviciilor publice de
ambulantă judetene si al municipiului Bucuresti, cu exceptia contravalorii
activitătii desfăsurate de medicii din centrele de permanentă pentru acordarea
consultatiilor de urgentă la domiciliu, care se suportă conform prevederilor
legale în vigoare;
f) în cazul în care serviciile publice de ambulantă sunt
finantate prin plata de serviciu–solicitare, consultatia de urgentă la
domiciliu efectuată de medicii angajati sau în regim de gardă din serviciul
public de ambulantă judetean si al municipiului Bucuresti, ca solicitare a
autospecialei de consultatii la domiciliu, se decontează conform prevederilor
legale în vigoare.