MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 175 (XIX) - Nr. 835 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 6 decembrie 2007
SUMAR
LEGI SI DECRETE
335. - Legea camerelor de comert din
România
1.031. - Decret privind promulgarea
Legii camerelor de comert din România
1.013. - Decret privind conferirea
Semnului onorific În Serviciul Patriei unor maistri militari si
subofiteri din Ministerul Apărării
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
288. - Decizie privind desemnarea
reprezentantilor din partea Guvernului României în cadrul Comisiei mixte
Guvern-Patriarhie
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
2.002. - Ordin al ministrului
economiei si finantelor privind modificarea anexei la Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 86/2005 pentru reglementarea datei plătii salariilor la
institutiile publice
ACTE ALE OFICIULUI ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
369. - Decizie privind publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale din 20 noiembrie 2007 privind
determinarea remuneratiei procentuale datorate producătorilor de videograme
reprezentati de Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (U.P.F.R.),
reprezentând dreptul de retransmitere prin cablu si dreptul la remuneratia
compensatorie pentru copia privată
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
camerelor de comert din România
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1.
- (1) Camerele de comert sunt organizatii autonome, neguvernamentale,
apolitice, fără scop patrimonial, cu personalitate juridică, create în scopul
de a reprezenta, apăra si sustine interesele membrilor lor si ale comunitătii
de afaceri în raport cu autoritătile publice si cu organismele din tară si din
străinătate.
(2) Sistemul camerelor de comert cuprinde:
a) camerele de comert judetene si a municipiului
Bucuresti, denumite în continuare camere judetene;
b) Camera de Comert si Industrie a României, denumită în
continuare Camera Natională;
c) camerele de comert bilaterale.
Art. 2.
- (1) Comerciantii, indiferent de domeniul de activitate, pot constitui în
resedintele de judet si în municipiul Bucuresti camere judetene, destinate
promovării intereselor membrilor lor pentru dezvoltarea comertului, industriei,
agriculturii si serviciilor, corespunzător cerintelor economiei de piată.
(2) În întelesul prezentei legi, comerciantii sunt
persoane juridice, fizice si asociatii familiale care efectuează în mod
obisnuit acte de comert, societăti comerciale, companii nationale si societăti
nationale, regii autonome, grupuri de interes economic cu caracter comercial si
organizatii cooperatiste, înregistrate la oficiul registrului comertului din
judetul respectiv sau al municipiului Bucuresti, după caz, precum si în alte
registre speciale, conform legii.
(3) Camerele judetene care s-au înfiintat până la
intrarea în vigoare a prezentei legi, din initiativa comerciantilor, au
dobândit personalitate juridică la data recunoasterii înfiintării lor prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 3.
- (1) Denumirea camera de comert si industrie poate fi folosită numai de
către cele constituite conform Decretului-lege nr. 139/1990 privind camerele de
comert si industrie din România, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
65 din 12 mai 1990, cu completările ulterioare, si recunoscute prin Hotărârea
Guvernului nr. 799/1990 privind recunoasterea înfiintării unor camere de comert
si industrie teritoriale judetene, cu modificările si completările ulterioare,
sau de către cele înfiintate în baza prevederilor prezentei legi, precum si de
către acele camere de comert si industrie bilaterale care sunt recunoscute ca
persoane juridice prin hotărâre judecătorească.
(2) Denumirea camera de comert si industrie poate
fi completată, în functie de specificul judetului în care se înfiintează, cu
denumirea domeniului de activitate preponderent.
(3) Denumirea cameră de comert poate fi utilizată
numai de organizatiile constituite cu respectarea prevederilor prezentei legi.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea camerelor judetene
Art. 4.
- Camerele judetene au următoarele atributii principale:
a) sprijină autoritătile administratiei publice locale în
scopul dezvoltării economico-sociale a zonei;
b) sprijină membrii lor în relatia economică cu
reprezentantele oficiale ale altor state, cu consulatele si organismele din
străinătate, similare camerei judetene;
c) reprezintă si apără interesele comunită t ii de
afaceri în raport cu autoritătile române si cu organizaii similare din
străinătate;
d) prezintă propuneri institutiilor abilitate privind
promovarea de proiecte de acte normative în domeniul de activitate, pe care le
transmit, la cerere sau din proprie initiativă;
e) eliberează, la cerere, cu respectarea normelor legale
în vigoare si a competentelor stabilite pentru alte institutii, certificate de
origine a mărfurilor, certificate privind uzantele comerciale, firmele
înscrise, adnotările si modificările în situatia juridică a firmelor, precum si
certificate ce atestă existenta unor incidente comerciale;
f) elaborează, la nivel sectorial si de ansamblu, studii
si analize economice la solicitarea celor interesati;
g) promovează în comunitatea de afaceri standardele
comerciale si industriale ale Uniunii Europene;
h) realizează baze de date cuprinzând toate informatiile
utile comerciantilor în exercitarea activitătii lor, desfăsoară activităti de
informare, documentare si consultantă în afaceri; tin si valorifică, în
interesul îmbunătătirii climatului de afaceri, date privind incidentele
comerciale;
i) organizează activitatea de solutionare a litigiilor
comerciale si civile prin mediere si arbitraj ad-hoc si institutionalizat;
j) avizează existenta cazurilor de fortă majoră si
influenta acestora asupra executării obligatiilor comerciantilor;
k) redactează si publică buletinul camerei judetene,
cataloage, anuare sau alte publicatii de informare, documentare si reclamă
comercială;
l)
organizează si
administrează târguri, expozitii, saloane, forumuri de afaceri, actiuni de
parteneriat economic în tară si în străinătate, în locatii proprii,
concesionate sau închiriate;
m) organizează anual topul firmelor si topul
investitorilor, recompensând eforturile comerciantilor;
n) desfăsoară activităti de asistentă si consultantă
pentru comercianti pe cheltuiala acestora, după cum urmează:
1. îndrumarea prealabilă privind formalitătile legale
pentru constituirea si modificarea actelor constitutive ale firmelor;
2. îndrumarea pentru completarea corectă a cererii de
înregistrare si a formularelor tipizate specifice activitătii registrului
comertului;
3. tehnoredactarea cererii de înregistrare;
4. proiectarea si executia siglei si a emblemei pentru
firme;
5. redactarea declaratiei pe propria răspundere a
fondatorilor, administratorilor, împuternicitilor sucursalelor si a cenzorilor
că îndeplinesc conditiile prevăzute de lege;
6. redactarea actului constitutiv al persoanelor juridice
supuse obligatiei de înregistrare în registrul comertului;
7. depunerea cererii de înregistrare si a documentelor
însotitoare la registrul comertului;
o) îndeplinesc si alte atributii, conform prevederilor
legale si statutului propriu.
Art. 5.
- Camerele judetene, în conditiile prevăzute de lege si de statutul propriu,
pot:
a) să organizeze, singure sau în colaborare cu alte
institutii, în conditiile legii, institutii de învătământ preuniversitare, cum
ar fi: scoli comerciale, scoli industriale si de meserii;
b) să organizeze cursuri de perfectionare în domeniile
comercial si industrial;
c) să creeze burse de studii si practică comercială si
industrială si să acorde, din fonduri proprii sau atrase, premii de
performantă;
d) să înfiinteze societă t i comerciale ale căror
dividende vor constitui sursă de finanare a activitătii camerei judetene
respective.
Art. 6.
- (1) Autoritătile administratiei publice centrale si locale sunt obligate să
ofere, fără plată, în conditiile legii, la cererea camerelor judetene, toate
informatiile cu caracter public necesare exercitării atributiilor lor.
(2) Camerele judetene sunt obligate să furnizeze gratuit
autoritătilor administratiei publice locale sau centrale, la cerere, toate
informatiile din domeniul de activitate, solicitate în conformitate cu
prevederile legale sau convenite prin protocol.
Art. 7.
- (1) Camerele judetene sunt organizate si functionează în fiecare resedintă de
judet si în municipiul Bucuresti.
(2) La nivelul fiecărui judet si al municipiului
Bucuresti poate functiona o singură cameră de comert.
(3) Camerele judetene pot constitui sucursale, birouri
sau sedii secundare atât în tară, cât si în străinătate, denumite reprezentante,
în functie de necesitătile comunitătii de afaceri, cu hotărârea adunării
generale a membrilor lor.
(4) Camerele judetene se organizează si functionează
potrivit legii si statutelor proprii aprobate de adunarea generală a membrilor
lor.
(5) În cadrul camerelor judetene se pot înfiinta sectiuni
pentru a reprezenta interesele comerciantilor pe sectoarele de activitate
specifice fiecărui judet.
Art. 8.
- Membrii camerelor judetene pot fi:
I.
Membri individuali:
a) operatori economici, persoane fizice sau juridice,
înregistrati la oficiul registrului comertului al judetului respectiv,
indiferent de domeniul de activitate;
b) sucursalele, reprezentantele unor societăti comerciale
si altele asemenea, fără personalitate juridică, legal înregistrate la oficiul
registrului comertului din teritoriu si autorizate să functioneze.
II.
Membri colectivi:
a) filialele camerelor de comert bilaterale;
b) asociatiile profesionale locale;
c) organizatii patronale existente în teritoriu.
III. Membri onorifici:
- cadre didactice, oameni de stiintă, specialisti în
economie si legislatie comercială, personalităti ale vietii publice din
teritoriu si altii asemenea.
Art. 9. - (1) Membrii camerelor judetene au următoarele
drepturi:
a) să participe la alegeri în sectiunile existente pentru
a fi desemnati ca membri ai adunării generale a reprezentantilor, dacă numărul
membrilor camerei judetene respective este de peste 500;
b) să aleagă si să fie alesi în organele de conducere ale
camerei judetene;
c) să beneficieze, în conditiile legii si ale statutului,
de toate serviciile oferite de camera judeteană;
d) să participe, prin asociere sau subscriptie, la
societătile înfiintate de camera judeteană, având ca scop prestarea de servicii
în interesul membrilor săi;
e) să sesizeze camera judeteană despre problemele care
privesc interesele generale ale comerciantilor, în vederea promovării acestora
în fata autoritătilor si a forurilor competente;
f) să sesizeze adunarea generală sau colegiul de
conducere cu privire la eventualele nereguli în functionarea camerei judetene;
g) să facă propuneri organelor de conducere în ceea ce
priveste îmbunătătirea activitătii.
(2) Prin statutele proprii si în conformitate cu
prevederile prezentei legi, camerele judetene pot stabili si alte drepturi ale
membrilor.
Art. 10.
- Membrii camerelor judetene au următoarele obligatii:
a) să respecte prevederile prezentei legi si ale
statutului camerei judetene, precum si hotărârile organelor colective de
conducere;
b) să contribuie la îndeplinirea obiectivelor camerei
judetene;
c) să achite cotizatia, conform prevederilor statutare;
d) să îsi desfăsoare activitatea cu respectarea
prevederilor legii, a uzantelor comerciale; să evite orice acte de concurentă
neloială.
Art. 11.
- Calitatea de membru se dobânde s te si se pierde în conformitate cu
prevederile prezentei legi i ale statutului fiecărei camere judetene.
Art. 12.
- (1) Nu pot fi membri ai camerelor judetene: minorii, interzisii, cei pusi sub
control judiciar si cei care au suferit o condamnare definitivă pentru fapte cu
caracter comercial.
(2) Membrii camerei jude t ene, sanctionati conform
prevederilor alin. (1), sunt radiai de pe listele de membri ai camerei si pierd
dreptul de a participa la activitatea organelor colective de conducere ale
camerei judetene.
Art. 13.
- (1) Fiecare membru al camerei judetene, membru individual sau colectiv, are
dreptul la un vot deliberativ.
(2) Membrii onorifici au drept de vot consultativ.
(3) Dreptul de reprezentare ca membru în adunarea
generală din partea unei persoane juridice se exercită de către
administratori-delegati, directorii societătii, procuratorii cu semnătură având
dreptul de a angaja societatea, organizatia ori asocia t ia sau orice membru
desemnat de adunarea generală a asociailor ori de către consiliul de
administratie, cu procură specială, si se pierde odată cu încetarea situatiei
pe care persoanele o au în întreprinderile respective.
Art. 14.
- (1) În raport cu numărul membrilor si cu obiectul său de activitate, camera
judeteană se poate organiza pe sectiuni. Sectiunile se organizează de către
adunarea generală înainte de alegeri, respectiv la fiecare 4 ani.
(2) Sectiunile prevăzute la alin. (1) se vor stabili în
conformitate cu prevederile statutare ale fiecărei camere judetene.
Art. 15.
- Organele de conducere ale camerelor judetene sunt:
a) adunarea generală sau adunarea generală a
reprezentantilor sectiunilor, după caz;
b) organele de conducere alese:
- presedintele;
- colegiul de conducere;
c) organele de conducere executive, numite în
conformitate cu prevederile statutului propriu.
Art. 16.
- (1) Adunarea generală ori, după caz, adunarea generală a reprezentantilor se
întruneste anual în s edin t ă ordinară sau, ori de câte ori este necesar, în
edină extraordinară, la initiativa presedintelui sau a unei treimi din numărul
membrilor săi.
(2) În cazul în care camera judeteană este organizată pe
sectiuni, colegiul de conducere decide constituirea adunării generale a reprezentantilor,
cu o normă de reprezentare a sectiunilor stabilită de către acesta, conform
prevederilor statutului propriu.
(3) În adunarea generală pe sectiuni, reprezentantii sunt
alesi de membrii acestora prin vot.
(4) Procedura de vot se stabileste prin statutul propriu
al camerei judetene.
(5) Statutul fiecărei camere judetene trebuie să respecte
prevederile statutului-cadru elaborat si aprobat de adunarea generală a Camerei
Nationale.
Art. 17.
- (1) Colegiul de conducere este compus dintr-un număr impar de persoane,
cuprins între 7 si 25 de membri, în functie de numărul de membri ai camerei
judetene.
(2) Numărul de membri ai colegiului de conducere este
stabilit prin statutul propriu al fiecărei camere judetene.
(3) Adunarea generală sau, după caz, adunarea generală a
reprezentantilor alege membrii colegiului de conducere si comisia de cenzori
prin vot secret, prin procedură stabilită conform statutului propriu.
(4) Durata mandatului membrilor colegiului de conducere
este de 4 ani.
(5) Adunarea generală sau adunarea generală a
reprezentantilor, după caz, alege, prin vot secret, presedintele camerei
judetene dintre toti membrii colegiului de conducere.
Art. 18.
- (1) Colegiul de conducere al camerei judetene, după constituirea sa, va alege
dintre membrii săi, prin vot secret si cu majoritatea voturilor membrilor care
îl compun, 1-4 vicepresedinti.
(2) Presedintele, vicepresedintii si membrii colegiului
de conducere nu pot fi salariati ai camerei judetene. Ei pot primi indemnizatie
pentru participarea la activitatea colegiului de conducere. Nivelul
indemnizatiei va fi stabilit prin hotărâre a adunării generale a membrilor
camerei judetene.
Art. 19.
- Conducerea executivă a camerei judetene, precum si angajatii au interdictia
de a avea interese economice care să intre în conflict de interese cu scopul
camerei judetene respective.
Art. 20.
- (1) Competentele, atribu t iile si răspunderile organelor de conducere ale
camerei judeene se stabilesc în conformitate cu prevederile prezentei legi si
cu statutul propriu.
(2) Competentele, atributiile si răspunderile functiilor
din structura organizatorică executivă se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare al camerei judetene, aprobat de adunarea generală.
Art. 21.
- (1) Veniturile camerelor judetene se constituie din:
a) cotizatiile membrilor;
b) tarifele percepute pentru activitătile efectuate în
conformitate cu legislatia în vigoare si cu prevederile statutare;
c) comisioane;
d) veniturile realizate din activităti desfăsurate în
conditiile legii si pe baza statutului;
e) subventii, sponsorizări si donatii ale persoanelor
fizice sau juridice, legate testamentare;
f) venituri si/sau dividende ale societătilor comerciale
la care camera judeteană este actionară sau asociată;
g) tarifele aferente unor activităti concesionate din
partea statului;
h) orice alte venituri realizate din activitatea
desfăsurată, în conditiile prevăzute de statut si de legislatia în vigoare.
(2) Nivelul cotizatiilor se aprobă de către adunarea
generală a fiecărei camere judetene.
(3) Nivelurile tarifelor se aprobă de către colegiul de
conducere al fiecărei camere judetene, la propunerea conducerii executive a
acesteia.
Art. 22.
- (1) Exercitiul financiar al camerelor judetene începe la 1 ianuarie si se
încheie la 31 decembrie ale anului respectiv.
(2) Camerele judetene sunt obligate ca, în termen de 30
de zile de la aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli de către adunarea
generală sau de către adunarea generală a reprezentantilor, după caz, să îl
publice în buletinul camerei judetene.
(3) Modul de utilizare a subventiilor de la bugetul de
stat este supus controlului Curtii de Conturi.
Art. 23.
- Camerele judetene vor contribui la acoperirea în parte a cheltuielilor de
functionare a Camerei Nationale cu o cotă-parte din veniturile lor, stabilită
de adunarea generală a Camerei Nationale, cu consultarea tuturor camerelor
judetene.
CAPITOLUL III
Organizarea si functionarea Camerei Nationale
Art. 24.
- (1) Camera Natională este organizatie neguvernamentală, autonomă, nonprofit,
de utilitate publică, cu personalitate juridică, ce reprezintă, sprijină si
apără interesele generale ale comunitătii de afaceri din România, urmărind
promovarea si dezvoltarea industriei, comertului, serviciilor si agriculturii,
în concordantă cu cerintele economiei de piată.
(2) Sediul Camerei Nationale este în capitala tării.
Art. 25.
- (1) Membrii Camerei Nationale pot fi:
a) membri de drept, categorie alcătuită din persoane
juridice a căror personalitate juridică a fost recunoscută prin hotărâre a
Guvernului emisă în baza Decretului-lege nr. 139/1990, cu completările
ulterioare;
b) membri asociati, categorie alcătuită din persoane
juridice înscrise în Registrul asociatiilor si fundatiilor sau în Registrul
patronatelor;
c) membri de onoare, categorie alcătuită din persoane
fizice.
(2) Calitatea prevăzută la alin. (1) lit. a) se obtine
prin aderare, odată cu intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3) Calitatea prevăzută la alin. (1) lit. b) si c) se
obtine în conformitate cu prevederile statutului propriu adoptat potrivit
dispozitiilor prezentei legi.
Art. 26.
- Camera Natională este organizată si îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu prevederile prezentei legi si cu statutul propriu aprobat de
adunarea generală, cu votul majoritătii membrilor de drept.
Art. 27.
- Camera Natională este continuatoarea de drept a Camerei de Comert si
Industrie a României, reglementată prin Decretul-lege nr. 139/1990, cu
completările ulterioare.
Art. 28.
- (1) Camera Natională îndeplineste atributiile s i îsi exercită competentele
în conformitate cu statutul propriu i cu prevederile prezentei legi.
(2) Camera Natională îndeplineste următoarele atributii
principale:
a) tine evidenta proprie a situatiei firmelor comerciale
si a emblemelor comerciale la nivel national;
b) reprezintă fată de Guvern si autorităti centrale,
precum si pe plan international camerele judetene si ceilalti membri în
probleme de interes general;
c) organizează târguri nationale si internationale ale
României si participarea României la târguri si expozitii în străinătate sub
pavilion national;
d) are si poate constitui societăti comerciale pentru
organizarea de târguri si expozitii, pentru publicitate si reclamă comercială,
protectia proprietătii intelectuale si alte prestări de servicii în folosul
comunitătii de afaceri;
e) organizează activitatea de mediere si de solutionare
prin arbitraj a litigiilor comerciale si civile, interne si internationale, în
conditiile prevăzute de Codul de procedură civilă, de legile speciale în
domeniu si de conventiile internationale la care România este parte;
f) poate organiza reprezentante în străinătate si poate
desemna un reprezentant permanent la Misiunea României pe lângă Uniunea
Europeană;
g) eliberează, la cerere, certificate de origine pentru
mărfurile românesti, certificate preferentiale vamale si carnete pentru
admiterea temporară a mărfurilor scutite de taxe vamale;
h) avizează, la cerere, modelele de formulare de facturi,
procurile si alte documente pentru comertul international;
i) avizează, la cerere, pentru societătile românesti, pe
bază de documentatie, existenta cazurilor de fortă majoră si efectele acestora
asupra executării obligatiilor comerciale internationale;
j) organizează „Topul national al firmelor din România”
si alte topuri de anvergură natională si internatională;
k) îndeplineste alte atributii prevăzute în acte
normative si în statutul propriu.
Art. 29.
- (1) Curtea de Arbitraj Comercial International este o institutie permanentă
de arbitraj, fără personalitate juridică si functionează pe lângă Camera
Natională.
(2) Activitatea Curtii de Arbitraj Comercial
International este coordonată de către un colegiu condus de presedintele
Curtii.
(3) Regulamentul de organizare si functionare al Curtii
de Arbitraj Comercial International, precum si al colegiului acesteia este
aprobat de Colegiul de conducere al Camerei Nationale.
(4) Presedintele si Colegiul Curtii de Arbitraj Comercial
International sunt propusi de către presedintele Camerei Nationale si aprobati
de către Colegiul de conducere al Camerei Nationale.
(5) Regulile de procedură ale Curtii de Arbitraj
Comercial International se propun de către presedintele Curtii si se aprobă de
către colegiul acesteia.
Art. 30.
- (1) Normele privind taxele arbitrale si onorariile arbitrilor se aprobă de
Colegiul de conducere al Camerei Nationale, la propunerea Colegiului Curtii de
Arbitraj Comercial International.
(2) Taxele arbitrale sunt destinate acoperirii
cheltuielilor legate de activitatea de solutionare a litigiilor, plătii
onorariilor arbitrilor si documentării acestora, cheltuielilor de secretariat
si altor cheltuieli necesare functionării Curtii de Arbitraj Comercial
International.
Art. 31.
- Organele de conducere ale Camerei Nationale sunt:
a) adunarea generală;
b) organele de conducere alese:
- colegiul de conducere;
- biroul de conducere;
- presedintele;
c) organele de conducere executive, numite în
conformitate cu statutul propriu.
Art. 32.
- (1) Adunarea generală a Camerei Nationale are structura prevăzută la art. 25
alin. (1).
(2) Categoria membrilor prevăzută la art. 25 alin. (1)
lit. a) are drept de vot deliberativ, iar categoriile prevăzute la art. 25
alin. (1) lit. b) si c) au drept de vot consultativ.
(3) Adunarea generală se întruneste anual, în sedinte
ordinare si, ori de câte ori este necesar, în sedinte extraordinare, la
convocarea presedintelui Camerei Nationale sau, după caz, a unei treimi din
numărul membrilor colegiului de conducere.
Art. 33.
- (1) Convocarea adunării generale se face cu cel putin 15 zile înainte de data
fixată pentru tinerea acesteia.
(2) Convocarea se va face prin scrisoare, fax sau e-mail
si va cuprinde si ordinea de zi.
(3) Dacă în adunarea generală se va discuta aprobarea sau
modificarea statutului, proiectul de statut, respectiv modificările propuse, se
transmit integral odată cu convocarea.
(4) În caz de refuz din partea presedintelui sau de
incapacitate a acestuia, adunarea generală poate fi convocată de către colegiul
de conducere, în urma cererii unei treimi din numărul membrilor acestuia sau a
unui număr de cel putin jumătate din numărul total al membrilor de drept.
Art. 34.
- (1) Colegiul de conducere al Camerei Nationale se compune din 27 de membri,
astfel:
a) 22 de membri alesi de adunarea generală dintre
categoriile de membri prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. a);
b) 3 membri alesi de adunarea generală din cadrul
categoriei prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. b);
c) un membru ales de adunarea generală din cadrul
categoriei prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. c);
d) presedintele Curtii de Arbitraj Comercial International.
(2) În sedintele colegiului de conducere, toti membrii acestuia au drept de vot
deliberativ.
(3) Mandatul membrilor colegiului de conducere este de 5
ani.
(4) Membrii colegiului de conducere nu pot fi salariati
ai Camerei Nationale.
(5) Membrii colegiului de conducere pot primi o
indemnizatie pentru participarea la activitatea acestuia. Nivelul indemnizatiei
va fi stabilit prin hotărâre a Adunării generale a membrilor Camerei Nationale.
(6) Colegiul de conducere se întruneste în urma
convocării presedintelui, o dată la 3 luni sau ori de câte ori este necesar;
convocarea se poate face si în baza prevederilor art. 33 alin. (4).
Art. 35.
- Principalele atributii ale Colegiului de conducere al Camerei Nationale sunt:
a) alege vicepresedintii Camerei Nationale;
b) asigură conducerea Camerei Nationale;
c) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale;
d) administrează patrimoniul detinut de Camera Natională
în conformitate cu prevederile legale si ale statutului;
e) redactează si publică Buletinul Oficial al Camerei de
Comert si Industrie a României;
f) îndeplineste orice alte atributii date prin lege si
statut.
Art. 36.
- (1) Adunarea generală alege presedintele dintre membrii colegiului de
conducere, conform prevederilor statutului.
(2) După constituire, colegiul de conducere alege dintre
membrii săi, conform prevederilor statutului propriu, 4 vicepresedinti.
(3) Mandatul presedintelui si vicepresedintilor este de 5
ani si poate fi reînnoit o singură dată.
(4) Alegerea membrilor colegiului, a presedintelui si a
vicepresedin t ilor se face prin vot secret.
(5) Funcia de presedinte al Camerei Nationale este
incompatibilă cu cea de presedinte al Curtii de Arbitraj Comercial
International.
Art. 37.
- Conducerea executivă a Camerei Nationale si rezolvarea problemelor curente
sunt asigurate în conformitate cu prevederile statutului propriu.
Art. 38.
- Activitatea curentă a Camerei Nationale este asigurată, conform prevederilor
statutare, de biroul de conducere format din presedinte si vicepresedinti.
Art. 39.
- Presedintele Camerei Nationale are următoarele atributii principale:
a) reprezintă si angajează Camera Natională în relatiile
cu persoane fizice si juridice, din tară si din străinătate;
b) încheie, modifică si desface, în conditiile legii,
contractele de muncă ale salariatilor Camerei Nationale;
c) urmăreste ducerea la îndeplinire a hotărârilor
adunărilor generale, ale colegiului si biroului de conducere;
d) urmăreste realizarea bugetului de venituri si
cheltuieli al Camerei Nationale, aprobat de adunarea generală;
e) convoacă adunarea generală, în conformitate cu
prevederile art. 33;
f) convoacă si conduce sedintele biroului si colegiului
de conducere;
g) îndeplineste orice alte atributii stabilite de
adunarea generală si de colegiul de conducere.
Art. 40.
- (1) Veniturile Camerei Nationale se constituie din:
a) cotizatii ale membrilor;
b) tarife percepute pentru activitătile efectuate în
conformitate cu legislatia în vigoare si cu prevederile statutare;
c) comisioane;
d) donatii, sponsorizări ale persoanelor fizice sau
juridice, legate testamentare;
e) venituri si/sau dividende de la societătile comerciale
la care Camera Natională este actionară sau asociată;
f) orice alte venituri realizate din activitatea
desfăsurată, în conditiile prevăzute de statut si de prezenta lege;
g) cotă-parte din veniturile camerelor judetene, conform
prevederilor art. 23.
(2) Nivelul cotizatiilor se stabileste prin hotărâre a
Adunării generale a membrilor Camerei Nationale, la propunerea colegiului său
de conducere.
(3) Nivelul tarifelor se aprobă de către Colegiul de
conducere al Camerei Nationale.
Art. 41.
- Bugetul de venituri si cheltuieli al Camerei Nationale se propune de colegiul
de conducere si se aprobă de adunarea generală ordinară.
Art. 42.
- (1) Pentru controlul gestiunii camerelor judetene si a Camerei Nationale, va
functiona pe lângă fiecare cameră o comisie de cenzori, aleasă de adunarea
generală, în conformitate cu prevederile statutare, compusă din 3 persoane cu
studii superioare economice, dintre care cel putin două să aibă calificarea de
expert contabil, independente de sistemul camerelor de comert.
(2) Comisia de cenzori îsi desfăsoară activitatea conform
statutului.
(3) La sfârsitul anului financiar, comisia de cenzori
examinează contul de gestiune al anului expirat, situatia financiară si
inventarul si întocmeste un raport, din care un exemplar se atasează la darea
de seamă anuală a Colegiului de conducere al Camerei Nationale si se publică în
Buletinul Oficial al Camerei de Comert si Industrie a României, împreună cu
executia bugetară.
Art. 43.
- (1) Colegiul de conducere al Camerei Nationale poate fi dizolvat în
următoarele conditii:
a) când se descompletează la mai putin de jumătate plus
unu din numărul membrilor alesi;
b) pentru gestiune frauduloasă, care se va constata pe
baza unui raport întocmit de comisia de cenzori sau în urma rezultatului
definitiv al unei actiuni de control al organelor autorizate legal.
(2) În caz de dizolvare pentru gestiune financiară
frauduloasă, comisia de cenzori va stabili si cuantumul daunelor si persoanele
de la care se recuperează.
(3) O copie de pe procesul-verbal de control se va
publica în primul număr al Buletinului Oficial al Camerei de Comert si
Industrie a României.
(4) Dizolvarea colegiului de conducere se face prin hotărâre
a adunării generale extraordinare, convocată în mod exceptional, în
conformitate cu prevederile prezentei legi, la cererea comisiei de cenzori,
întemeiată pe o anchetă prealabilă la care au luat parte toate părtile.
(5) Când colegiul de conducere este dizolvat, prin însăsi
hotărârea de dizolvare se va constitui un colegiu interimar alcătuit din 7
membri, alesi de către adunarea generală extraordinară dintre membrii de drept
ai Adunării generale a Camerei Nationale si se va fixa data noilor alegeri.
(6) Alegerea unui nou colegiu de conducere se va face în
termen de două luni de la dizolvare.
(7) Prevederile alin. (1)-(6) se aplică corespunzător si
în cazul camerelor judetene.
Art. 44.
- Colegiile de conducere interimare ale Camerei Nationale si ale camerelor
judetene vor functiona si vor avea drepturile i obligatiile prevăzute în
statutele proprii.
Art. 45.
- Autoritătile administratiei publice centrale si locale sunt obligate să
acorde sprijin camerelor, în vederea realizării scopului pentru care au fost
înfiintate si realizării actiunilor pe care le initiază, în folosul dezvoltării
economice pe plan national si în teritoriu.
CAPITOLUL IV
Camerele de comert bilaterale
Art. 46.
- Camerele de comert bilaterale, denumite în continuare camere bilaterale, sunt
organizatii autonome, neguvernamentale, apolitice, cu caracter nonprofit, cu
personalitate juridică, create în scopul dezvoltării relatiilor economice ale
României cu t ările pentru care au fost create si promovării, apărării si
susinerii intereselor economice ale comunitătii de afaceri în raport cu
autoritătile publice si cu organismele din tară si străinătate.
Art. 47.
- (1) Camerele bilaterale se înfiintează la initiativa comerciantilor, în
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
246/2005, si dobândesc personalitate juridică la data înregistrării lor în
Registrul asociatiilor si fundatiilor. La cererea de înregistrare a camerelor
bilaterale se vor anexa avizul ministerului de resort si avizul Camerei
Nationale.
(2) Camerele bilaterale se dizolvă si se lichidează, în
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 246/2005.
(3) Pe teritoriul României nu pot exista două sau mai
multe camere bilaterale privind aceleasi state. Este obligatoriu pentru
camerele bilaterale înfiintate pe teritoriul României ca unul dintre state să
fie România.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 48.
- (1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi,
Oficiul National al Registrului Comertului si oficiile registrului comertului
de pe lângă tribunale vor crea conditiile necesare pentru accesul camerelor
judetene si al Camerei Nationale la toate datele necesare îndeplinirii
atributiilor lor legale.
(2) În acest sens, în termenul prevăzut la alin. (1),
Ministerul Justitiei si Camera Natională vor încheia un protocol de colaborare.
Art. 49.
- Camera Natională, camerele judetene si camerele bilaterale îsi continuă
activitatea în baza statutelor proprii care se modifică corespunzător
prevederilor prezentei legi în termen de maximum 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi.
Art. 50.
- La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Decretul-lege nr.
139/1990 privind camerele de comer l si industrie din România, publicat în
Monitorul Oficial ai României, Partea I,
nr. 65 din 12 mai 1990, cu
completările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, în
conditiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art.
76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 3 decembrie 2007.
Nr. 335.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii camerelor de comert din România
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (3) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea camerelor de comert din România si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 30 noiembrie 2007.
Nr. 1.031.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei unor
maistri militari si subofiteri din Ministerul Apărării
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100
din Constitutia României, republicată, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art.
10 pct. 4 si ale art. 11 pct. IX.4 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul
national de decoratii al României, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere propunerile ministrului apărării,
Presedintele României decretează:
Art. 1.
- Pe data de 1 decembrie 2007 se conferă Semnul onorific În Serviciul
Patriei, pentru 15 ani de activitate în domeniul apărării si rezultate
meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
maistrilor militari si subofiterilor prevăzuti în anexa nr. 1*) la prezentul
decret.
Art. 2.
- Pe data de 1 decembrie 2007 se conferă Semnul onorific În Serviciul
Patriei, pentru 20 de ani de activitate în domeniul apărării si rezultate
meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională, maistrilor
militari si subofiterilor prevăzuti în anexa nr. 2*) la prezentul decret.
Art. 3.
- Pe data de 1 decembrie 2007 se conferă Semnul onorific În Serviciul
Patriei, pentru 25 de ani de activitate în domeniul apărării si rezultate
meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
maistrilor militari si subofiterilor prevăzuti în anexa nr. 3*) la prezentul
decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 30 noiembrie 2007.
Nr. 1.013.
*) Anexele nr. 1-3 se comunică institutiilor interesate.
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind desemnarea reprezentantilor din partea Guvernului României în
cadrul Comisiei mixte Guvern-Patriarhie
În scopul reluării întâlnirilor din cadrul Comisiei mixte
Guvern-Patriarhie pentru discutarea unor obiective majore de interes comun,
în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu
modificările si completările ulterioare,
primul-ministru emite prezenta decizie.
Articol unic. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, se numesc în
calitate de reprezentanti ai Guvernului României în cadrul Comisiei mixte
Guvern-Patriarhie, persoanele prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta decizie.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
Bucuresti, 4 decembrie 2007.
Nr. 288.
ANEXĂ
REPREZENTANTII
Guvernului în cadrul Comisiei mixte Guvern-Patriarhie
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Functia în administratia publică |
Functia în cadrul Comisiei mixte Guvern-Patriarhie |
1. |
Mihai Alexandru Voicu |
ministru delegat pentru relatia cu Parlamentul |
copresedinte |
2. |
Ilie Gavril Bolojan |
secretar general al Guvernului |
copresedinte |
3. |
Gigel Sorinel Stirbu |
secretar de stat - Ministerul Culturii si Cultelor |
membru |
4. |
Ingrid Zaarour |
presedinte - Autoritatea Natională pentru Restituirea Proprietătilor |
membru |
5. |
Teodor Cătălin Nicolescu |
vicepresedinte - Autoritatea Natională pentru Restituirea Proprietătilor |
membru |
6. |
Vlad-Octavian Moisescu |
consilier de stat - Cancelaria Primului-Ministru |
membru |
7. |
Virgil Stefan Nitulescu |
secretar general - Ministerul Culturii si Cultelor |
membru |
8. |
Nicolae Adrian Lemeni |
consilier personal - Cancelaria Primului-Ministru |
membru |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
privind modificarea anexei la Ordinul ministrului finantelor publice nr.
86/2005 pentru reglementarea datei plătii salariilor la institutiile publice
În temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
386/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Finantelor, cu modificările si completările ulterioare,
în baza art. 53 din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice, cu modificările ulterioare,
ministrul economiei si finantelor emite următorul ordin:
Art. I. -
Anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 86/2005 pentru
reglementarea datei plătii salariilor la institutiile publice, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 februarie 2005, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se înlocuieste cu anexa
la prezentul ordin.
Art. II. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei si finantelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Bucuresti, 12 noiembrie 2007.
Nr. 2.002.
ANEXĂ
LISTA
esalonării pe zile a plătii salariilor ordonatorilor
principali de credite si a institutiilor publice subordonate
Cod în profil departamental |
Denumirea ordonatorului principal de credite |
Data plătii salariilor |
1 |
Administratia Prezidentială |
7 |
2 |
Senatul României |
5 |
3 |
Camera Deputatilor |
5 |
4 |
Înalta Curte de Casatie si Justitie |
8 |
5 |
Curtea Constitutională |
5 |
6 |
Consiliul Legislativ |
5 |
7 |
Curtea de Conturi |
5 |
8 |
Consiliul Concurentei |
10 |
9 |
Avocatul Poporului |
6 |
10 |
Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitătii |
12 |
11 |
Consiliul National al Audiovizualului |
8 |
12 |
Cancelaria Primului-Ministru |
10 |
13 |
Secretariatul General al Guvernului |
10 |
14 |
Ministerul Afacerilor Externe |
15 |
15 |
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice si Locuintelor |
12 |
16 |
Ministerul Economiei si Finantelor |
10 |
17 |
Ministerul Justitiei |
10 |
18 |
Ministerul Apărării |
15 |
19 |
Ministerul Internelor si Reformei Administrative |
14 |
20 |
Ministerul Muncii, Familiei si Egalitătii de Sanse |
7 |
21 |
Ministerul pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si
Profesii Liberale |
10 |
22 |
Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale |
12 |
23 |
Ministerul Mediului si Dezvoltării Durabile |
10 |
24 |
Ministerul Transporturilor |
12 |
25 |
Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului |
14 |
26 |
Ministerul Sănătătii Publice |
15 |
27 |
Ministerul Culturii si Cultelor |
15 |
28 |
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei |
10 |
29 |
Ministerul Public |
13 |
31 |
Serviciul Român de Informatii |
15 |
32 |
Serviciul de Informatii Externe |
14 |
33 |
Serviciul de Protectie si Pază |
15 |
34 |
Serviciul de Telecomunicatii Speciale |
14 |
37 |
Academia Română |
14 |
38 |
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor |
14 |
39 |
Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie
1989 |
5 |
40 |
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor |
12 |
41 |
Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat |
5 |
42 |
Consiliul National pentru Combaterea Discriminării |
7 |
43 |
Agentia Natională de Presă ROMPRESS |
5 |
44 |
Institutul Cultural Român |
12 |
47 |
Consiliul Superior al Magistraturii |
10 |
48 |
Autoritatea Electorală Permanentă |
6 |
49 |
Agentia Natională pentru Resurse Minerale |
5 |
50 |
Autoritatea Natională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter
Personal |
10 |
51 |
Consiliul Economic si Social |
7 |
1 |
Comisia Natională a Valorilor Mobiliare |
8 |
2 |
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor din România |
5 |
3 |
Casa Natională de Asigurări Sociale de Sănătate |
15 |
4 |
Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei |
8 |
7 |
Agentia Română de Asigurare a Calitătii în Învătământul Superior |
5 |
8 |
Autoritatea Natională pentru Reglementări în Comunicatii si Tehnologia
Informatiei |
10 |
9 |
Autoritatea Natională de Reglementare pentru Servicii Comunitare de
Utilităti Publice |
10 |
10 |
Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare |
12 |
11 |
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului |
5 |
12 |
Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci |
6 |
13 |
Inspectoratul de Stat în Constructii |
10 |
15 |
Agentia de Compensare pentru Achizitii de Tehnică Specială |
10 |
16 |
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private |
7 |
17 |
Registrul Urbanistilor din România |
12 |
ACTE ALE OFICIULUI ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale din 20 noiembrie 2007 privind determinarea
remuneratiei procentuale datorate producătorilor de videograme reprezentati de
Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (U.P.F.R.), reprezentând
dreptul de retransmitere prin cablu si dreptul la remuneratia compensatorie
pentru copia privată
Având în vedere dispozitiile art. 1312 alin.
(8) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu
modificările si completările ulterioare, si Referatul Directiei registre,
gestiune colectivă si relatii publice nr. SDG/2.544 din 26 noiembrie 2007,
în baza prevederilor art. 6 alin. (1) si ale art. 7 din
Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, functionarea, structura
personalului si dotările necesare îndeplinirii atributiilor Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor,
directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile
de Autor emite următoarea
decizie:
Art. 1.
- Se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotărârea arbitrală
din 20 noiembrie 2007 privind determinarea remuneratiei procentuale datorate
producătorilor de videograme reprezentati de Uniunea Producătorilor de
Fonograme din România (U.P.F.R.), reprezentând dreptul de retransmitere prin
cablu si dreptul la remuneratia compensatorie pentru copia privată.
Art. 2.
- Prezenta decizie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Directorul general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor,
Laurentiu Oprea
Bucuresti, 26 noiembrie 2007.
Nr. 369.
OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR CORPUL DE ARBITRI
din 20 noiembrie 2007
privind determinarea remuneratiei procentuale datorate
producătorilor de videograme reprezentati de Uniunea Producătorilor de
Fonograme din România (U.P.F.R.), reprezentând dreptul de retransmitere prin
cablu si dreptul la remuneratia compensatorie pentru copia privată
Complet de arbitri:
- Lucian Belcea
- Toma Dragomir
- Georgeta Dutescu
- Gheorghe Gheorghiu
- Ernest Popovici
Având în vedere cererea formulată de Uniunea
Producătorilor de Fonograme din România (U.P.F.R.), cu sediul în
Bucuresti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88 B, sectorul 1, care solicită
declansarea procedurii de arbitraj în relatia cu Uniunea Producătorilor de Film
si Audiovizual din România - Asociatia Română de Gestiune a Operelor din
Audiovizual (U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A.), cu sediul în Bucuresti, str. Dem.
I. Dobrescu nr. 4-6, sectorul 1, privind determinarea remuneratiei procentuale
datorate producătorilor de videograme reprezentati de U.P.F.R., reprezentând
dreptul de retransmitere prin cablu si dreptul la remuneratia compensatorie
pentru copia privată, din sumele colectate pentru aceste domenii de U.P.F.A.R.
- A.R.G.O.A., în calitate de colector al remuneratiilor cuvenite producătorilor
din domeniul audiovizual, părtile au fost reprezentate în procedura de arbitraj
astfel: U.P.F.R., prin avocat Andreea Sîrbu, si U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., prin
vicepresedinte Ionel Udrescu.
Tinând seama de înscrisurile depuse de părti pe durata
arbitrajului, de dezbaterile si concluziile părtilor,
COMPLETUL DE ARBITRI constată:
Ca urmare a cererii de arbitraj formulate de U.P.F.R. si
înregistrată la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (O.R.D.A.) cu
nr. SG/2.144 din 15 octombrie 2007, respectiv 9.784 din 15 octombrie 2007,
determinarea remuneratiei procentuale datorate producătorilor de videograme
reprezentati de U.P.F.R., reprezentând dreptul de retransmitere prin cablu si
dreptul la remuneratia compensatorie pentru copia privată, din sumele colectate
pentru aceste domenii de U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., în calitate de colector al
remuneratiilor cuvenite producătorilor din domeniul audiovizual în aceste
domenii, O.R.D.A., în temeiul prevederilor art. 1312 alin. (4) din
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificările
si completările ulterioare, la data de 22 octombrie 2007, a convocat părtile în
vederea desemnării prin tragere la sorti a 5 arbitri titulari, care vor
constitui completul de arbitraj, si a 3 arbitri de rezervă. Conform
Procesului-verbal încheiat în data de 22 octombrie 2007, părtile au procedat la
tragerea la sorti a arbitrilor, iar ulterior O.R.D.A., în conformitate cu
prevederile art. 1312 alin. (5) din Legea nr. 8/1996, cu
modificările si completările ulterioare, a convocat, în data de 29 octombrie
2007, la sediul său din Bucuresti, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1,
arbitrii desemnati si părtile, în vederea constituirii completului de arbitraj.
Arbitrajul s-a desfăsurat la sediul O.R.D.A din
Bucuresti, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1, în zilele de 1, 8 si 15
noiembrie 2007. La termenul din 15 noiembrie 2007, părtile au formulat
concluzii asupra fondului cauzei, iar completul de arbitraj a amânat
pronuntarea pentru data de 20 noiembrie 2007, când, în temeiul art. 1312
alin. (3)-(9) din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare,
analizând actele si lucrările dosarului cauzei, a pronuntat la sediul O.R.D.A
din Bucuresti, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1, cu unanimitate de voturi,
prezenta hotărâre.
Din cuprinsul cererii de arbitraj formulate de U.P.F.R.
rezultă faptul că între părtile implicate au avut loc negocieri pentru
încheierea unui protocol, în mai multe rânduri, între anii 2004-2007:
a) Referitor la remuneratia compensatorie pentru copia
privată
În Procesul-verbal de negociere, încheiat de părti în
data de 5 octombrie 2006, se retine solicitarea de către U.P.F.R. a unui
procent de 25% din remuneratia compensatorie pentru copia privată colectată de
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., în calitate de colector al remuneratiilor cuvenite producătorilor
de opere audiovizuale. U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. nu contestă dreptul la
remuneratie compensatorie pentru copia privată cuvenită producătorilor de
videoclipuri muzicale si nici posibilitatea ca acesta să fie repartizat direct
titularilor de drepturi, asa cum rezultă din Procesul-verbal de negociere,
încheiat de părti în data de 23 octombrie 2006. Totodată, U.P.F.A.R. -
A.R.G.O.A. nu este de acord cu procentul de 25% solicitat de U.P.F.R. si
propune un procent de 1,86% pentru anul 2004, respectiv un procent de 0,91%
aferent anului 2005, pentru copia privată în domeniul audiovizual.
De asemenea, conform răspunsului U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A.,
transmis U.P.F.R. prin Adresa nr. 178 din 9 noiembrie 2006, se arată că, în
baza art. 129 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările
ulterioare, U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. îi reprezintă pe „producătorii de
videograme pe bază de mandate”, iar repartizarea sumelor colectate se
realizează conform „metodologiei aprobate prin adunarea generală si avizată de
O.R.D.A.”, sumele pentru anul 2004 repartizate producătorilor de videoclipuri
muzicale (cărora le-a acordat mandat) fiind de 1,86% (respectiv 521 lei) din
suma colectată din copie privată, iar în anul 2005 - 0,91% (respectiv, 618
lei).
U.P.F.R. afirmă, în continuarea cererii de arbitraj, că
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. nu a făcut dovada repartitiei remuneratiei
compensatorii pentru copia privată vreunui membru al U.P.F.R. si că acest
organism de gestiune colectivă trebuie să stabilească criteriile de repartitie
a sumelor colectate către titularii de drepturi care nu sunt membri ai
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A.
În acest sens, U.P.F.R. propune drept criteriu în functie
de care trebuie stabilită remuneratia pentru copia privată „procentul de
vânzări al materialelor audiovizuale continând videoclipuri muzicale, concerte
si orice alte materiale audiovizuale apartinând caselor de discuri (DVD-uri cu
muzică)”, considerând că nu au nicio relevantă criteriile propuse de U.P.F.A.R.
- A.R.G.O.A., respectiv „genul operei”, „durata”, „zona de acoperire”,
„audienta canalului”.
De asemenea, U.P.F.R. solicită acordarea unui procent de
25% din remuneratia compensatorie pentru copie privată aferentă operelor
audiovizuale, motivându-si solicitarea prin proportia DVD-urilor muzicale vândute,
în comparatie cu DVD-urile cu filme. Totodată solicită ca această remuneratie
să fie retinută direct din remuneratiile colectate în calitate de organism unic
colector al remuneratiei compensatorii pentru copia privată în domeniul sonor
si audiovizual, din ratiuni economice (evitarea comisioanelor bancare,
administrative).
b) Referitor la dreptul de retransmitere prin cablu
U.P.F.R. îsi întemeiază cererea de arbitraj pe art. 121
alin. (5) din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare, respectiv
pe faptul că, în situatia în care există mai multe organisme de gestiune
colectivă în acelasi domeniu, legea permite titularilor de drepturi să opteze
între acestea.
Astfel, producătorii de videoclipuri muzicale si alte
materiale audiovizuale apartinând caselor de discuri au optat să îsi gestioneze
acest drept prin intermediul U.P.F.R., acordând în acest sens mandat U.P.F.R.
În continuarea cererii, U.P.F.R. arată că, în situatia în
care există în acelasi domeniu două organisme de gestiune colectivă (respectiv
U.P.F.R. si U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A.), iar titularii de drepturi (în spetă fiind
vorba de producătorii de videoclipuri muzicale) au optat ca drepturile lor să
fie exercitate de unul dintre cele două organisme de gestiune colectivă, între
acestea ar fi trebuit să se încheie un protocol în urma unei negocieri.
Se arată că au avut loc negocieri între U.P.F.R. si
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., initiate de U.P.F.R., pentru stabilirea procentului
din ceea ce încasează U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. din audiovizual pentru
retransmiterea prin cablu a videoclipurilor muzicale (întâlniri ce au avut loc
la data de 5 octombrie 2006, respectiv 23 octombrie 2006 si 2 noiembrie 2006).
U.P.F.R. a propus un procent de 30% din încasările U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A.
pentru retransmiterea prin cablu a videoclipurilor muzicale în domeniul
audiovizual, motivând această solicitare prin continutul audiovizual al
programelor retransmise prin cablu, respectiv ponderea pe care o au
videoclipurile muzicale, concertele si documentarele despre artisti în
programele TV. Fată de acest procent, U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. a propus un
procent de 1% si, întrucât nu s-a ajuns la un acord, U.P.F.R. a înaintat
cererea de arbitraj.
De asemenea, în cererea de arbitraj se solicită, ca în
cazul copiei private, ca această remuneratie să fie primită direct de la
Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din România - Asociatia pentru Drepturi
de Autor (U.C.M.R. - A.D.A.), ca organism colector al drepturilor de
autor si al drepturilor conexe din retransmiterea prin cablu.
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. a depus întâmpinarea la
solicitările cuprinse în cererea de arbitraj depusă de U.P.F.R, prin Adresa
înregistrată la O.R.D.A cu nr. 10.596 din 5 noiembrie 2007, invocând
următoarele argumente:
Conform art. 1291 din Legea nr. 8/1996, cu
modificările si completările ulterioare, „în cazul gestiunii colective
obligatorii, dacă un titular nu este asociat la niciun organism, competenta
revine organismului de gestiune colectivă cu cel mai mare număr de membri din
domeniu”. U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. arată în cuprinsul întâmpinării că U.P.F.R.
se consideră reprezentantul tuturor producătorilor de videoclipuri muzicale,
chiar dacă acestia au acordat sau nu mandat U.P.F.R.
Potrivit legii, sustine U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A.,
titularii de drepturi reprezentati de U.P.F.R. pot fi considerati membri ai
acestui organism de gestiune doar dacă au acordat un mandat în acest sens
acestui organism de gestiune. Se subliniază în acest sens faptul că ceilalti
titulari de drepturi care nu sunt membri ai U.P.F.R. sunt reprezentati de
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., ca principal organism de gestiune din domeniu.
Pentru copia privată, U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. recunoaste
producătorilor de videoclipuri dreptul la remuneratie compensatorie, însă
consideră că este suficientă solicitarea de înregistrare în baza de date a
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. a repertoriului acestora, ceea ce ar conduce la virarea
în cel mai scurt timp a sumelor cuvenite.
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. sustine că în cazul copiei
private ponderea cea mai mare o detine fixarea pe diferite suporturi a
programelor difuzate pe diferite posturi de televiziune, a filmelor artistice,
urmate de manifestările sportive si de emisiunile distractive.
De asemenea, U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. consideră că
U.P.F.R. include în productia muzicală piata muzicală care nu contine imagine
si ca atare nu apartine domeniului audiovizual. Totodată, U.P.F.A.R. -
A.R.G.O.A. combate etaloanele sau esantioanele alese de U.P.F.R.,
contestându-le reprezentativitatea pentru întreaga piată audiovizuală.
În continuare se arată că în cazul retransmiterii prin
cablu pretentiile U.P.F.R. sunt exagerate, U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. contestând
si de data aceasta reprezentativitatea esantionului propus de U.P.F.R., aceasta
întemeindu-si solicitările pe analiza unui număr redus de posturi de
televiziune retransmise prin cablu, iar din play-list-urile depuse la dosar de
U.P.F.R. rezultă că o serie de producători nu au acordat mandat U.P.F.R.,
drepturile acestora urmând a fi gestionate de U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A.
Un alt argument supus atentiei de U.P.F.A.R. -A.R.G.O.A.
în întâmpinare este acela al practicii internationale în domeniu, arătând că
Asociatia Internatională privind Gestiunea Colectivă în Domeniul Operelor
Audiovizuale (A.G.I.C.O.A.) a negociat în diferite tări procentajul ce
se cuvine producătorilor de videoclipuri, acesta nedepăsind în nicio altă tară
procentul de 1,2%.
La finalul întâmpinării se precizează că, desi U.P.F.A.R.
- A.R.G.O.A. consideră necesară înscrierea în baza de date a U.P.F.A.R. -
A.R.G.O.A. a tuturor producătorilor de opere audiovizuale si a repertoriului
acestora, totusi admite transferarea, în orice conditii, către U.P.F.R. a
procentajului de 1% din sumele ce revin producătorilor de videograme pentru
retransmiterea prin cablu.
Fată de acestea, U.P.F.R. a comunicat completului si
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. o serie de înscrisuri privind organizarea si
functionarea U.P.F.R. (lista membrilor, mandate etc.).
Pe de altă parte, U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. a înaintat
completului si U.P.F.R. o serie de înscrisuri reprezentând contracte, în limba
engleză, netraduse în limba română, încheiate de A.G.I.C.O.A. cu societăti
colectoare pentru producătorii de fonograme, afirmându-se că uniunilor
producătorilor de fonograme nu le revin mai mult de 1,2% din sumele colectate,
acest procent rezultând din analiza timpului total de antenă acoperit de
videoclipuri comparativ cu timpul total de antenă acoperit de operele
audiovizuale reprezentate de A.G.I.C.O.A.
Părtile au depus concluzii scrise arătând următoarele:
U.P.F.R. solicită acordarea unui procent de 30% din
remuneratiile colectate din retransmiterea prin cablu si a unui procent de 25%
din remuneratia compensatorie pentru copia privată a operelor audiovizuale,
aferente videoclipurilor muzicale si altor materiale audiovizuale (concerte,
documentare privind viata artistilor etc.) apartinând membrilor U.P.F.R.
De asemenea, U.P.F.R. solicită ca această remuneratie să
fie retinută direct de la colectorul unic, în cazul retransmisiei prin cablu de
la U.C.M.R. - A.D.A., iar în cazul remuneratiei compensatorii pentru copia
privată, aceasta să fie retinută direct din ceea ce colectează U.P.F.R. în
calitate de organism unic colector al remuneratiei compensatorii pentru copia
privată în domeniul sonor si audiovizual, motivând aceasta prin ratiuni
exclusiv economice si administrative (evitarea unor comisioane bancare,
administrative, sumele fiind proprietatea titularilor de drepturi, iar acestia
dorind să primească remuneratia în întregime).
De asemenea, U.P.F.R. subliniază faptul că a initiat
arbitrajul întrucât nu s-a putut conveni un acord asupra procentului care să
revină caselor de discuri pentru copia privată si pentru retransmiterea prin
cablu a videoclipurilor muzicale si încheierea unui protocol de repartizare, în
conformitate cu prevederile art. 1312 alin. (3) lit. c) din Legea
nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare.
În baza art. 1231 alin. (1) lit. a) si lit. g)
din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare, pentru
dreptul la remuneratie compensatorie pentru copia privată si dreptul de
retransmitere prin cablu, gestiunea colectivă este obligatorie, ceea ce
înseamnă că U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. a colectat si pentru titularii de drepturi
care nu i-au acordat mandat, deci si pentru membrii U.P.F.R.
Totodată, U.P.F.R. subliniază faptul că a solicitat
drepturile conexe din copia privată si retransmiterea prin cablu pentru membrii
săi, care au acordat mandat U.P.F.R. pentru gestionarea drepturilor din
videoclipuri (pe baza listei de membri, asa cum aceasta a fost depusă la
dosarul de arbitraj, la termenul din data de 8 noiembrie 2007).
În continuare, U.P.F.R. apreciază că, asa cum rezultă din
textul legii, copia privată presupune reproducerea de pe un suport original
(DVD, caseta video etc), nu prin fixarea programelor difuzate pe diferite
posturi de televiziune.
Fată de pct. 5 din întâmpinarea U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A.,
U.P.F.R. precizează că marile lanturi de magazine din tară vând mai mult filme
decât materiale audiovizuale, iar DVD înseamnă „digital video disk”, ceea ce
presupune exclusiv înregistrare video, nu doar sonoră.
În cazul altor materiale audiovizuale, de exemplu
concerte, documentare etc., acestea apartin exclusiv caselor de discuri.
Fată de aceste aspecte, U.P.F.R. apreciază că încheierea
unui protocol este utilă în relatia cu U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. si arată că a
sustinut acest lucru prin demersurile realizate, respectiv initierea procedurii
de negociere, procese-verbale ale întâlnirilor de negociere etc.
U.P.F.R. arată în concluziile scrise că, desi U.P.F.A.R-
A.R.G.O.A. acceptă încheierea unui protocol si nu contestă drepturile
producătorilor de videoclipuri muzicale din cele două categorii de exploatări,
a respins procentele solicitate de U.P.F.R.
În cazul copiei private, U.P.F.R. propune drept criteriu
procentul de vânzări al materialelor audiovizuale continând videoclipuri
muzicale, concerte si orice alte materiale audiovizuale apartinând caselor de
discuri (DVD-uri cu muzică), considerând că aceste materiale sunt sursa
legală care stă la baza unei copii private.
Pentru motivarea procentului solicitat, în cuantum de
25%, U.P.F.R. arată că s-a ajuns la această sumă pe baza informatiilor de
marketing sau vânzări de DVD-uri cu muzică (videoclipuri muzicale, concerte).
În cazul retransmiterii prin cablu, în baza art. 121 din
Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare, producătorii de
videoclipuri muzicale, membri ai U.P.F.R., au înteles să îsi gestioneze aceste
drepturi prin intermediul U.P.F.R..
În situatia în care există două organisme de gestiune
colectivă pe acelasi domeniu de creatie, acestea trebuia să încheie un protocol
ca rezultat al negocierilor dintre părti. De altfel, U.P.F.R. a invocat în
acest sens Hotărârea arbitrală din data de 28 noiembrie 2005 (publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.140 din 16 decembrie 2005),
sustinând că, desi s-a respins cererea ca fiind prematură în lipsa unor
negocieri între părti concrete asupra procentului ce se cuvine U.P.F.R. pentru
retransmiterea prin cablu a videoclipurilor muzicale din sumele colectate de
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. în acest domeniu, completul de arbitraj a convenit asupra
încheierii unui astfel de protocol.
În cazul retransmiterii prin cablu, U.P.F.R. propune
drept criteriu continutul audiovizual al programelor retransmise prin cablu
pe teritoriul României, implicit ponderea videoclipurilor muzicale, concertelor
si documentarelor despre artisti în programele TV, principiu agreat de
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. Fată de procentul solicitat de U.P.F.R., de 30%,
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. a propus un procent de 1%.
În fapt, U.P.F.R. îsi întemeiază cererea de acordare a
unui procent de 30%, având în vedere grilele de programe ale diferitilor
operatori de cablu si play-list-urile unor televiziuni comerciale, care relevă,
pe de o parte, ponderea televiziunilor muzicale fată de celelate televiziuni,
iar pe de altă parte, ponderea difuzării videoclipurilor muzicale fată de
celelalte programe.
De asemenea, pe baza play-list-urilor unor televiziuni
muzicale, U.P.F.R. arată ponderea videoclipurilor muzicale difuzate apartinând
membrilor U.P.F.R. fată de ponderea videoclipurilor muzicale ai căror titulari
de drepturi nu au acordat mandat U.P.F.R.
Fată de înscrisurile prezentate de U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
la dosar, U.P.F.R. arată că acestea sunt înscrisuri în limba engleză, iar
majoritatea se referă la radiodifuzare si nu la retransmiterea prin cablu sau
copie privată.
În încheiere, U.P.F.R. solicită admiterea actiunii asa
cum a fost formulată si cheltuieli de judecată.
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., în concluziile scrise, arată
următoarele:
În opinia U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., U.P.F.R. se consideră
reprezentantul tuturor producătorilor de videoclipuri muzicale, cu toate că
acestia nu sunt membri U.P.F.R., ba mai mult, după cum rezultă din chiar
materialele depuse de U.P.F.R. la dosar, rezultă că o parte dintre sumele pe
care le repartizează pentru alte domenii sunt distribuite unor titulari de
drepturi care nu sunt membri U.P.F.R. Pot fi considerati membri U.P.F.R., în
acceptiunea U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., doar titularii care se regăsesc în
lista-convocator aflată pe site-ul oficial al U.P.F.R., U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
arată în continuare că, chiar dacă un operator economic este licentiat de
altul, nu înseamnă că cei 2 operatori economici se identifică, nici că cel care
acordă licenta este unul si acelasi cu cel licentiat. În aceste conditii,
titularii de drepturi care nu sunt membri U.P.F.R. vor fi reprezentati de
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., principalul organism de gestiune din domeniu.
În ceea ce priveste copia privată, U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
recunoaste producătorilor de videoclipuri reprezentati de U.P.F.R. dreptul la o
remuneratie compensatorie, în acest sens fiind suficientă solicitarea de
înregistrare în baza de date a U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. a repertoriului acestora,
ceea ce poate conduce la virarea în cel mai scurt timp a sumelor cuvenite, fie
direct, fie prin intermediul unui mandatar. În lipsa înregistrării acestui
repertoriu, U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se află în imposibilitatea de a identifica titularii
de drepturi si în consecintă de a le vira drepturile.
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. arată în continuare că U.P.F.R.
recunoaste în chiar cererea de arbitraj că prin acesta intentionează să
dobândească 25% din copia privată cuvenită U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., nu din sumele
administrate de U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., ceea ce înseamnă că sumele pe care le
pretinde nu i se cuvin.
În privinta modalitătilor de stabilire a titularilor de
drepturi în ceea ce priveste copia privată, U.P.F.R. omite total să mentioneze
faptul că în majoritatea cazurilor aceasta se realizează prin fixarea pe
diferite suporturi a programelor difuzate de diferitele posturi de televiziune,
cele mai numeroase programe care sunt fixate în acest fel fiind filmele
artistice, urmate de manifestările sportive si de emisiunile distractive nu
prin copierea unor opere cumpărate cu suport cu tot.
Conform U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., definitia copiei private
din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare, prevede
vizionarea operei în cadrul familiei, ori în cazul operelor cumpărate fixate pe
un suport nu se justifică o copiere a operei pe un alt suport, cel cu care a
fost achizitionat fiind suficient. În schimb, programele de televiziune sunt
fixate pentru a putea fi vizionate ulterior momentului transmiterii de către
postul de televiziune. Acesta este domeniul de utilizare a copiei private.
În ceea ce priveste afirmatia U.P.F.R. că productia
muzicală acoperă circa 25% din piata media, U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. consideră că
procentajul indicat include si piata muzicală care nu contine si imagine, ceea
ce o face să nu apartină domeniului audiovizual. Faptul ca un lant de librării
vinde mai multă muzică decât filme este total irelevant pentru întreaga piată
audiovizuală, cu atât mai mult cu cât obiectul principal de activitate al
acestui lant nu este comercializarea de videograme, aceasta fiind o activitate
secundară, procentajul putându-se datora unor întelegeri comerciale între
acesta si producătorii de muzică. Nici măcar vânzările marilor lanturi de magazine
nu pot fi luate drept etalon din acelasi motiv, cele care ar fi putut crea o
imagine cât de cât exactă a distributiei acestei piete fiind lanturile
specializate în vânzarea si/sau închirierea casetelor video si a DVD-urilor.
Denumirea de „DVD” nu include în mod obligatoriu înregistrarea de imagini.
În cazul retransmiterii prin cablu, U.P.FA.R.-A.R.G.O.A.
consideră că pretentiile U.P.F.R. sunt total exagerate, deoarece argumentele
invocate se referă la un număr redus de posturi de televiziune retransmise prin
cablu, cu grad redus de acoperire si cu un nivel infim de audientă, acestea
difuzând partial videoclipuri produse de membri U.P.F.R., iar o serie de
producători ale căror videoclipuri sunt radiodifuzate pe aceste posturi nu sunt
membrii U.P.F.R., drepturile lor urmând a fi gestionate de
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. Dintre societătile întâlnite în aceste play-list-uri,
care nu se regăsesc în tabelul cu membrii U.P.F.R., U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
mentionează mai multe societăti.
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. continuă arătând că din practica
internatională, bazată pe studii riguroase de audientă, rezultă că societătilor
de gestiune a drepturilor producătorilor de fonograme le revine un procentaj de
maximum 1-1,2% din sumele ce revin producătorilor de audiovizual. În acest sens,
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. arată că a depus la dosarul cauzei copii ale contractelor
încheiate de către A.G.I.C.O.A., membru U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., cu societăti
similare U.P.F.R. din diferite tări. În acest sens, U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
propune un procent de 1% pentru U.P.F.R. din remuneratiile având ca sursă
retransmiterea prin cablu.
În baza celor de mai sus, U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. consideră
cererea U.P.F.R. ca neîntemeiată si solicită completului de arbitraj stabilirea
unui procentaj nu mai mare de 1% din sumele ce revin producătorilor de opere
audiovizuale care să fie transferat în contul U.P.F.R.
•
Analizând întregul material probator, completul de
arbitri retine următoarele:
Cererea de arbitraj formulată de U.P.F.R. fată de
U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., având ca obiect determinarea remuneraţiei procentuale
datorate producătorilor de videograme reprezentati de U.P.F.R., reprezentând
dreptul de retransmitere prin cablu si dreptul la remuneratia compensatorie
pentru copia privată, din sumele colectate pentru aceste domenii de U.P.F.A.R.
- A.R.G.O.A., în calitate de colector al remuneratiilor cuvenite producătorilor
din domeniul audiovizual în aceste domenii, O.R.D.A., în temeiul prevederilor
art. 1312 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificările si
completările ulterioare, admite cererea ca fiind legală - potrivit art. 1312
din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare - aceasta
fiind dată în competenta completului de arbitraj si, pe cale de consecintă,
completul de arbitraj se consideră legal învestit si competent a solutiona
arbitrajul.
Fată de precizările si vointa părtilor implicate în
arbitraj, asa cum au fost consemnate la termenul din 15 noiembrie 2007, în baza
principiului disponibilitătii, completul de arbitraj este învestit a pronunta o
hotărâre pentru determinarea remuneratiei procentuale datorate producătorilor
de videograme reprezentati de U.P.F.R., reprezentând dreptul de retransmitere
prin cablu si dreptul la remuneratia compensatorie pentru copia privată, din
sumele colectate pentru aceste domenii de U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., în calitate
de colector al remuneratiilor cuvenite producătorilor din domeniul audiovizual
în aceste domenii.
Completul de arbitraj constată că părtile implicate sunt
de acord că, pentru dreptul de retransmitere prin cablu si dreptul la
remuneratia compensatorie pentru copia privată privind videoclipurile muzicale,
se datorează U.P.F.R. un procent, disputa dintre părti fiind doar asupra
mărimii procentului.
Totodată, părtile sunt de acord ca U.P.F.R. să retină direct
procentul ce va fi stabilit din remuneratiile colectate în calitate de organism
unic colector al remuneratiei compensatorii pentru copia privată în domeniul
sonor si audiovizual, din ratiuni economice (evitarea comisioanelor bancare,
administrative), precum si cu plata directă de către U.C.M.R.-A.D.A. către
U.P.F.R. a procentului ce va fi stabilit pentru dreptul de retransmitere prin
cablu.
Fată de considerentele expuse, completul de arbitraj
urmează a stabili mărimea procentului cuvenit U.P.F.R., pe baza criteriului
întinderii folosirii operelor membrilor U.P.F.R., comparativ cu totalul
operelor, asa cum s-a probat de către părtile implicate.
a) Referitor la procentul solicitat din remuneratia
compensatorie pentru copia privată
U.P.F.R. a solicitat un procent de 25% din remuneratia
compensatorie pentru copia privată colectată de U.P.F.A.R.- A.R.G.O.A. în
calitate de colector al remuneratiilor cuvenite producătorilor de opere
audiovizuale. U.P.F.A.R.- A.R.G.O.A. nu este de acord cu procentul de 25% solicitat
de U.P.F.R. si propune un procent de 1,86% pentru anul 2004, respectiv un
procent de 0,91% aferent anului 2005, din remuneratia compensatorie pentru
copia privată în domeniul audiovizual, potrivit Adresei nr. 178 din 9 noiembrie
2006, arătând că repartizarea sumelor colectate urmează a se realiza conform
„metodologiei aprobate prin adunarea generală si avizată de O.R.D.A.”; sumele
pentru anul 2004 repartizate producătorilor de videoclipuri muzicale (cărora
le-a acordat mandat) fiind de 1,86% (respectiv 521 lei) din suma colectată
reprezentând remuneratia compensatorie pentru copia privată, iar pentru anul
2005 - 0,91% (respectiv, 618 lei), fără însă a se face dovada repartitiei
remuneratiei compensatorii pentru copia privată vreunui membru al U.P.F.R.
Considerăm ca fiind un criteriu obiectiv procentul de
vânzări al materialelor audiovizuale continând videoclipuri muzicale, concerte
si orice alte materiale audiovizuale apartinând caselor de discuri (DVD-uri cu
muzică), propus de U.P.F.R. în stabilirea remuneratiei pentru copia privată,
fată de criteriile aleatorii propuse de U.P.F.A.R.- A.R.G.O.A., respectiv
„genul operei”, „durata”, „zona de acoperire”, „audienta canalului”.
Afirmatia U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. că în domeniul
audiovizual copia privată se realizează prin fixarea programelor difuzate de
diferite posturi TV încalcă dispozitiile art. 34 alin. (2) din Legea nr.
8/1996, cu modificările si completările ulterioare, exploatarea operelor
presupunând reproducerea de pe un suport original (DVD, caseta video etc.).
Fată de probatiunea administrată, completul de arbitraj
consideră că procentul solicitat de U.P.F.R., de 25% din remuneratia pentru
copia privată, din sumele colectate de U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. în acest domeniu
este un procent echitabil.
b) Referitor la procentul din remuneratia reprezentând
dreptul de retransmitere prin cablu:
U.P.F.R. a solicitat un procent de 30% din remuneratiile
colectate de U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., reprezentând dreptul de retransmitere prin
cablu a operelor audiovizuale, iar U.P.F.A.R.- A.R.G.O.A. a propus un procent
de 1%.
Pretentiile U.P.F.R. sunt întemeiate pe dispozitiile art.
121 alin. (5) din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare,
care permit titularilor de drepturi să opteze între mai multe organisme de
gestiune colectivă din acelasi domeniu, si a probat că unii titulari au acordat
mandat U.P.F.R. pentru gestionarea drepturilor lor în calitate de producători
de înregistrări audiovizuale.
Criteriul propus de U.P.F.R. pentru stabilirea
procentului - respectiv ponderea pe care o au videoclipurile muzicale,
concertele si documentarele despre artisti în programele TV - este obiectiv si
legal, conform principiului cuprins în art. 134 alin. (2) lit. d) din Legea nr.
8/1996, cu modificările si completările ulterioare, potrivit căruia sumele vor
fi distribuite „proportional cu utilizarea repertoriului” organismului de
gestiune colectivă.
Fată de ponderea probată a utilizării repertoriului
U.P.F.R., se constată o variatie maximă de până la 99,81% în cazul
televiziunilor muzicale, asa cum rezultă din monitorizarea realizată de un
organism specializat. Totodată, U.P.F.A.R.- A.R.G.O.A. nu a făcut dovada
repartizării sumelor cuvenite din dreptul de retransmitere prin cablu către
unii producători importanti de videoclipuri muzicale, membri U.P.F.R.
Fată de probatiunea administrată, completul de arbitraj
consideră că procentul solicitat de U.P.F.R., de 30% din remuneratia
reprezentând dreptul de retransmitere prin cablu, din sumele colectate de
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. în acest domeniu este un procent echitabil.
FATĂ DE CONSIDERENTELE EXPUSE
COMPLETUL DE ARBITRI
HOTĂRĂSTE:
Se admite cererea de arbitraj formulată de Uniunea
Producătorilor de Fonograme din România (U.P.F.R.), cu sediul în Bucuresti, bd.
Nicolae Titulescu nr. 88 B, sectorul 1, în contradictoriu cu Uniunea
Producătorilor de Film si Audiovizual din România - Asociatia Română de
Gestiune a Operelor din Audiovizual (U.PFA.R.-A.R.G.O.A.), cu sediul în
Bucuresti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 4-6, sectorul 1.
Se stabileste nivelul remuneratiilor cuvenite
producătorilor de videoclipuri muzicale reprezentati de U.P.F.R. după cum
urmează:
- 25% din remuneratia compensatorie pentru copia privată,
din sumele colectate de U.PFA.R.-A.R.G.O.A. în acest domeniu;
- 30% din remuneratia reprezentând dreptul de
retransmitere prin cablu, din sumele colectate de U.PFA.R.-A.R.G.O.A. în acest
domeniu.
Cheltuielile arbitrale avansate de U.P.F.R. vor fi
suportate de U.PFA.R.-A.R.G.O.A.
Completul de arbitraj
Lucian Belcea
Toma Dragomir
Georgeta Dutescu
Gheorghe Gheorghiu
Ernest Popovici