MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 175 (XIX) - Nr. 280 LEGI, DECRETE, HOTĂRĀRI SI ALTE ACTE Joi, 26 aprilie 2007
SUMAR
22. - Hotărāre privind demisia
directorului Serviciului de Informatii Externe
23. - Hotărāre privind demisia
domnului Mihai Constantin Seitan din functia de presedinte al Consiliului
Economic si Social
25. - Hotărāre pentru
modificarea Hotărārii Parlamentului Romāniei nr. 4/2005 privind aprobarea
componentei nominale a delegatiei Parlamentului Romāniei la Adunarea
Parlamentară a Consiliului Europei
26. - Hotărāre pentru
constituirea unei Comisii comune parlamentare de anchetă care să
verifice informatiile furnizate cu privire la interceptarea comunicatiilor
27. - Hotărāre pentru
modificarea Hotărārii Parlamentului Romāniei nr. 26/2005 privind alegerea
membrilor Comisiei speciale a Camerei Deputatilor si Senatului pentru
exercitarea controlului parlamentar asupra activitătii Serviciului de
Informatii Externe si a biroului acesteia
28. - Hotărāre privind numirea
unor membri ai Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea
Discriminării
19. - Hotărāre privind numirea a
3 membri ai Adunării reprezentantilor Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate
Decizia nr. 257 din 20 martie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(1) lit. g) din Legea recunostintei fată de eroii-martiri si
luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei romāne din decembrie
1989 nr. 341/2004
Decizia nr. 258 din 20 martie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 56 din Legea nr.
278/2006 pentru modificarea si completarea Codului penal, precum si pentru
modificarea si completarea altor legi
Decizia nr. 279 din 22 martie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din
Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, precum si ale art. 9 din Legea fondului funciar nr. 18/1991
352. - Hotărāre privind
transmiterea, fără plată, a unor bunuri aflate īn proprietatea
privată a statului din administrarea Ministerului Internelor si Reformei
Administrative īn administrarea Ministerului Apărării
370. - Hotărāre pentru
modificarea art. 1 alin. (2) din Hotărārea Guvernului nr. 557/2006 privind
stabilirea datei de la care se pun īn circulatie pasapoartele electronice,
precum si a formei si continutului acestora, si pentru modificarea art. 21
alin. (3) din Hotărārea Guvernului nr. 1.016/2003 privind stabilirea
formei si continutului permiselor de sedere si ale documentelor de
călătorie care se eliberează străinilor
376. - Hotărāre privind
suplimentarea bugetului Ministerului Culturii si Cultelor din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut īn bugetul
de stat pe anul 2007, pentru Mănăstirea Antim, Bucuresti, din cadrul
Patriarhiei Romāne
92. - Decizie privind numirea doamnei
Mihăilescu Maria īn functia de consilier personal īn cadrul Cancelariei
Primului-Ministru - Cabinetul Primului-Ministru
168. - Decizie privind constituirea
Comisiei pentru negocierea metodologiei privind remuneratia datorată
artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme pentru
comunicarea publică a fonogramelor publicate īn scop comercial ori a
reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune si
televiziune sau de către orice persoane furnizori ai serviciilor de
muzică on-line
PARLAMENTUL ROMĀNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind demisia directorului Serviciului de Informatii Externe
Īn temeiul prevederilor art. 65 alin. (2) lit. h) din
Constitutia Romāniei, republicată,
Parlamentul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Articol unic. - Parlamentul Romāniei ia act de cererea de demisie a domnului Claudiu
Săftoiu din functia de director al Serviciului de Informatii Externe si
declară vacantă această functie.
Această hotărāre a fost adoptată de Camera
Deputatilor si de Senat īn sedinta comună din 24 aprilie 2007, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romāniei, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 24 aprilie 2007.
Nr. 22.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind demisia domnului Mihai Constantin Seitan din functia de presedinte al Consiliului Economic si Social
Parlamentul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Articol unic. - Se ia act de cererea de demisie a domnului Mihai Constantin Seitan din
functia de presedinte al Consiliului Economic si Social, validat īn
această functie prin Hotărārea Parlamentului Romāniei nr. 22/2005.
Această hotărāre a fost adoptată de Camera
Deputatilor si de Senat īn sedinta comună din 24 aprilie 2007, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romāniei, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 24 aprilie 2007.
Nr. 23.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea Hotărārii Parlamentului Romāniei nr. 4/2005 privind
aprobarea componentei nominale a delegatiei Parlamentului Romāniei la Adunarea
Parlamentară a Consiliului Europei
Parlamentul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Articol unic. - Se aprobă următoarele modificări īn componenta
nominală a delegatiei Parlamentului Romāniei la Adunarea Parlamentară
a Consiliului Europei, prevăzută īn anexa la Hotărārea
Parlamentului nr. 4/2005 privind aprobarea componentei nominale a delegatiei
Parlamentului Romāniei la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei,
publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I,
nr. 175 din 1 martie 2005,
cu modificările ulterioare:
1. Domnul senator Berceanu Radu Mircea, membru al
Grupului parlamentar al P.D., o īnlocuieste, īn calitate de membru titular, pe
doamna senator Cazacu Cornelia.
2. Doamna senator Cazacu Cornelia, membră a Grupului
parlamentar al P.D., īl īnlocuieste, īn calitate de membru supleant, pe domnul
senator David Gheorghe.
Această hotărāre a fost adoptată de Camera
Deputatilor si de Senat īn sedinta comună din 24 aprilie 2007, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romāniei,
republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 24 aprilie 2007.
Nr. 25.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru constituirea unei Comisii comune parlamentare de anchetă care să verifice informatiile furnizate cu privire la interceptarea comunicatiilor
Īn temeiul art. 64 alin. (4) din Constitutia Romāniei, republicată,
al art. 1 pct. 26 si al art. 86 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei
Deputatilor si Senatului, aprobat prin Hotărārea Parlamentului Romāniei
nr. 4/1992, cu modificările si completările ulterioare,
avānd īn vedere solicitarea unui grup de senatori si
deputati,
Parlamentul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Art. 1.
- (1) Se constituie o comisie comună parlamentară de anchetă
care să verifice informatiile furnizate cu privire la interceptarea
comunicatiilor.
(2) Componenta nominală a Comisiei comune
parlamentare de anchetă prevăzute la alin. (1) este cuprinsă īn
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărāre.
Art. 2.
- Raportul Comisiei comune parlamentare de anchetă prevăzute la art.
1 alin. (1) va fi depus pānă la data de 14 mai 2007.
Această hotărāre a fost adoptată de Camera
Deputatilor si de Senat īn sedinta comună din 24 aprilie 2007, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romāniei,
republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 24 aprilie 2007.
Nr. 26.
ANEXĂ
COMPONENTA
nominală a Comisiei comune parlamentare de
anchetă care să verifice informatiile furnizate cu privire la
interceptarea comunicatiilor
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Grupul parlamentar |
1. |
Ion Vasile - senator |
P.S.D. |
2. |
Georgescu Radu Cristian - senator |
P.S.D. |
3. |
Nitulescu Teodor - deputat |
P.S.D. |
4. |
Iordache Florin - deputat |
P.S.D. |
5. |
Tudose Mihai - deputat
|
P.S.D. |
6. |
Iluscă Daniel - senator |
P.N.L |
7. |
Calimente Mihăită - deputat |
P.N.L |
8. |
Gheorghiof Titu Nicolae - deputat
|
P.N.L. |
9. |
Petrescu llie - senator |
P.R.M. |
10. |
Buzea Cristian Ionescu - deputat |
P.R.M. |
11. |
Rădulescu Cristache - senator |
P.D. |
12. |
Cancheu Costică - deputat |
P.D. |
13. |
Verestdy Attila - senator |
U.D.M.R. |
14. |
Faina Constantin - deputat |
P.C. |
15. |
Ibram Iusein - deputat |
minorităti nationale |
Comisiei
comune parlamentare de anchetă care să verifice informatiile
furnizate cu privire la interceptarea comunicatiilor
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Functia |
Grupul parlamentar |
1. |
Georgescu Radu
Cristian |
Presedinte |
P.S.D. |
2. |
Gheorghiof Titu
Nicolae |
Vicepresedinte |
P.N.L |
3. |
Petrescu llie |
secretar |
P.R.M. |
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea Hotărārii Parlamentului Romāniei nr. 2672005 privind alegerea membrilor Comisiei speciale a Camerei Deputatilor si Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activitătii Serviciului de Informatii Externe si a biroului acesteia
Parlamentul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Articol unic. - Se alege domnul senator Diaconescu Cristian, apartinānd Grupului
parlamentar al P.S.D., īn calitate de membru al Comisiei speciale a Camerei
Deputatilor si Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra
activitătii Serviciului de Informatii Externe, īn locul devenit vacant ca
urmare a demisiei domnului Maior George Cristian.
Această hotărāre a fost adoptată de Camera
Deputatilor si de Senat īn sedinta comună din 24 aprilie 2007, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romāniei,
republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 24 aprilie 2007.
Nr. 27.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind numirea unor membri ai Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminării
Īn temeiul prevederilor art. 23 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată,
Parlamentul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Articol unic. - Domnii Dragos Tiberiu Nită si Istvan Haller se numesc īn functia
de membru al Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea
Discriminării, pentru un mandat de 5 ani.
Această
hotărāre a fost adoptată de Camera Deputatilor si de Senat īn sedinta
comună din 24 aprilie 2007, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2)
din Constitutia Romāniei, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 24 aprilie 2007.
Nr. 28.
HOTĂRĀRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
CAMERA DEPUTATILOR
privind numirea a 3 membri ai Adunării reprezentantilor Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate
Īn temeiul prevederilor art. 272 alin. (1) si ale art. 273
alin. (1) lit. b) din Legea nr. 95/2006 privind reforma īn domeniul
sănătătii, cu modificările si completările ulterioare,
Camera Deputatilor adoptă prezenta hotărāre.
Articol unic. - Domnii Mircea Niculae Penescu, Ion Burnei si luliu Ioan Furo sunt
numiti īn calitatea de membru al Adunării reprezentantilor Casei Nationale
de Asigurări de Sănătate, pentru o perioadă de 4 ani,
īncepānd cu data de 24 aprilie 2007.
Această hotărāre a fost adoptată īn sedinta
Camerei Deputatilor din 24 aprilie 2007, cu respectarea prevederilor art. 76
alin. (2) din Constitutia Romāniei, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
BOGDAN OLTEANU
Bucuresti, 24 aprilie 2007. Nr. 19.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 martie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
alin. (1) lit. g) din Legea recunostintei fată de eroii-martiri si
luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei romāne din decembrie
1989 nr. 341/2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Ion Predescu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. g) din Legea recunostintei fată de
eroii-martiri si luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei
romāne din decembrie 1989 nr. 341/2004, exceptie ridicată de Cristina
Maria Constantinescu īn Dosarul nr. 57/325/2006 al Judecătoriei Timisoara.
La apelul nominal răspunde autorul exceptiei, prin
avocat, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare a
fost legal īndeplinită.
Avānd cuvāntul, reprezentantul autorului exceptiei
solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
5 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 341/2004, reiterānd argumentele expuse īn
fata instantei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neīntemeiată, apreciind că dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale.
CURTEA,
avānd īn vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin īncheierea din 28 noiembrie 2006, pronuntată īn
Dosarul nr. 57/325/2006, Judecătoria Timisoara a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
5 alin. (1) lit. g) din Legea recunostintei fată de eroii-martiri si
luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei romāne din decembrie
1989 nr. 341/2004, exceptie ridicată de Cristina Maria Constantinescu.
Īn motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia sustine că dispozitiile de lege
criticate īncalcă următoarele prevederi constitutionale: art. 15
alin. (2), deoarece, prin interdictia de īnstrăinare timp de 10 ani,
norma retroactivează, ea aplicāndu-se si persoanelor beneficiare ale Legii nr. 42/1990", art. 44 alin.
(2), īntrucāt persoanele care au primit un teren, īn aplicarea Legii nr.
42/1990, dar după intrarea īn vigoare a Legii nr. 341/2004, nu au voie
să īnstrăineze acel teren pe o perioadă de 10 ani", art.
21, deoarece reclamanta-pārātă nu se poate adresa justitiei mai devreme
de 10 ani" si art. 16 alin. (1), deoarece realizează o discriminare
īntre persoanele beneficiare ale Legii nr. 42/1990 si persoanele beneficiare
ale Legii nr. 341/2004". Se arată totodată că Legea nr.
341/2004 nu īndeplineste conditiile de accesibilitate si
previzibilitate", deoarece nu specifică, īn mod clar, un anumit
moment de la care se aplică".
Judecătoria Timisoara apreciază că dispozitiile art. 5 alin. (1) lit.
g) din Legea nr. 341/2004 sunt conforme prevederilor constitutionale.
Īn conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, īncheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră
că exceptia este neīntemeiată, deoarece stabilirea unor reguli
privind circulatia juridică a terenurilor nu are semnificatia unei
īncălcări a dispozitiilor constitutionale privind neretfoactivitatea
legii, egalitatea īn drepturi si garantarea proprietătii private.
Avocatul Poporului arată că exceptia de neconstitutionalitate
este neīntemeiată, textele de lege criticate fiind fn deplină
concordantă cu dispozitiile constitutionale invocate īn motivarea
exceptiei.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinānd īncheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul īntocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2),ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate īl constituie
dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. g) din Legea recunostintei fată de
eroii-martiri si luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei
romāne din decembrie 1989 nr. 341/2004, publicata īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I, nr.
654 din 20 iulie 2004, potrivit cărora: (1) Persoanele prevăzute
la art. 3 alin. (1) lit. b), precum si la art. 4 alin. (1) beneficiază, pe
lāngă indemnizatia calculată conform prevederilor art. 4, si de
următoarele drepturi:[...]
g) atribuirea, īn limita posibilitătilor, īn proprietate
si cu clauză de neīnstrăinare timp de 10 ani de la data dobāndirii, a
10.000 m2 de teren īn extravilan si 500 m2 de teren īn
intravilan - acesta din
urmă pentru destinatia de locuintă, dacă nu a avut sau nu are īn
proprietate un alt spatiu locativ".
Īn opinia autorului exceptiei, dispozitiile de lege
criticate sunt īn neconcordantă cu prevederile constitutionale ale art. 15
alin. (2) privind neretroactivitatea legii civile, art. 44 alin. (2) privind
dreptul de proprietate privată, art. 21 privind accesul liber la justitie
si ale art. 16 alin. (1), referitoare la egalitatea īn drepturi a
cetătenilor.
Examinānd exceptia de neconstitutionalitate
ridicată, Curtea retine următoarele:
Īn ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate
referitoare la īncălcarea principiului neretroactivitătii legii
prevăzut de art. 15 alin. (2) din Constitutie, Curtea constată
că textul de lege dedus controlului nu contine, īn sine, nicio prevedere
cu caracter retroactiv, acesta urmānd a-si găsi aplicarea exclusiv de la
data intrării īn vigoare a Legii nr. 341/2004.
Referitor la sustinerea că dispozitiile legale īn
cauză ar īncălca prevederile art. 44 alin. (2) din Constitutie
privind garantarea dreptului de proprietate, Curtea constată că
aceasta este neīntemeiată. Textul de lege reprezintă o concretizare a
dispozitiilor art. 44 alin. (1) teza a doua, conform cărora continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege, o astfel de
limită fiind cea stabilită prin norma legală a cărei
constitutionalitate este pusă īn discutie.
Curtea constată că prin dispozitiile art. 5
alin. (1) lit. g) din Legea nr. 341/2004 a fost reglementat un caz de scoatere
temporară din circuitul civil a terenurilor cu care au fost
īmproprietăriti cetătenii apartinānd unei categorii sociale, asa cum
aceasta a fost definită prin lege, iar nu un caz de īngrădire a
liberului acces la justitie. De altfel, este de observat că exceptia de
neconstitutionalitate nu a fost invocată de beneficiarul dreptului de
proprietate grevat īn modalitatea arătată, ci de
reclamanta-pārātă, care, tocmai īn baza liberului acces la justitie, a
formulat actiunea īn cauza dedusă judecătii.
Cu privire la īncălcarea principiului
egalitătii īn fata legii, consacrat constitutional de prevederile art. 16
alin. (1), Curtea constată că dispozitiile legale criticate
referitoare la atribuirea, īn limita posibilitătilor, īn proprietate si cu
clauză de neīnstrăinare, timp de 10 ani de la data dobāndirii, a unor
suprafete de teren nu aduc atingere principiului egalitătii cetătenilor
īn fata legii, īntrucāt se aplică tuturor persoanelor aflate īn situatia
reglementată de ipoteza normei juridice, fără a institui
privilegii sau discriminări pe considerente arbitrare.
Fată de cele arătate, īn temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
Īn numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. g) din Legea recunostintei fată de
eroii-martiri si luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei
romāne din decembrie 1989 nr. 341/2004, exceptie ridicată de Cristina
Maria Constantinescu īn Dosarul nr. 57/325/2006 al Judecătoriei Timisoara.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată īn sedinta publică din data de 20
martie 2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 martie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 56 din Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si completarea Codului
penal, precum si pentru modificarea si completarea altor legi
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokįr Gįbor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. I pct. 56 din Legea hr. 278/2006 pentru modificarea si completarea Codului
penal, precum si pentru modificarea si completarea altor legi, exceptie
ridicată de Felicia Crisan īn Dosarul nr. 9.841/300/2006 (nr. vechi
12.971/2005) al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
exceptiei, precum si partea Vasile Nită. Se constată lipsa celeilalte
părti. Procedura de citare a fost legal īndeplinită.
Autorul exceptiei, desi arată că are
cunostintă de continutul Deciziei nr. 62 din 18 ianuarie 2007 prin care a
fost admisă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 56 din Legea nr.
278/2006, partea referitoare la abrogarea art. 205, 206 si 207 din Codul penal,
solicită admiterea acesteia asa cum a fost formulată. Depune, de
asemenea, concluzii scrise.
Partea Vasile Nită solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, arătānd că a fost
ridicată īn scop de tergiversare a judecării cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca devenită
inadmisibilă.
CURTEA,
avānd īn vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin īncheierea din 27 octombrie 2006, pronuntată īn
Dosarul nr. 9.841/300/2005 (nr. vechi 12.971/2005), Judecătoria
Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 56 din Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si
completarea Codului penal, precum si pentru modificarea si completarea altor
legi, exceptie ridicată de
Felicia Crisan īn dosarul de mai sus, avānd ca obiect solutionarea unei cauze
penale.
Īn motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile legale
mentionate īncalcă dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (3) si
(5) referitoare la statul romān ca stat de drept, īn care respectarea
Constitutiei si a legilor este obligatorie, art. 4 alin. (2) referitoare la
egalitatea īntre cetătenii Romāniei, art. 20 referitoare la Tratatele
internationale privind drepturile omului, art. 21 alin. (1) si (2)
referitoare la liberul acces la justitie, precum si ale art. 14 referitoare la Interzicerea
discriminării din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, art. 7 referitoare la egalitatea
cetătenilor din Declaratia Universală a Drepturilor Omului si art. 1
si 20 din Carta drepturilor fundamentale adoptată de CE. Īn reuniunea din
7 decembrie 2000, potrivit cărora Demnitatea umană este
inviolabilă. Trebuie respectată si protejată" si Toate
persoanele sunt egale īn fata legii".
Astfel, prin dezincriminarea faptelor de insultă si
calomnie, legiuitorul a eliminat instrumentele necesare implementării
dispozitiilor referitoare la garantarea demnitătii omului. Totodată,
prin scoaterea acestor fapte din sfera ilicitului penal, se īngrădeste
liberul acces la justitie, īntrucāt numai persoanele care dispun de mijloacele
materiale necesare plătii taxei de timbru se pot adresa judecătorului
pentru a-si apăra, pe cale civilă, demnitatea si onoarea. Īn acest
fel se produce si o discriminare pe criterii de avere.
Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti opinează că exceptia de neconstitutionalitate
este neīntemeiată, deoarece dispozitiile constitutionale invocate
stabilesc cu valoare de principiu protejarea si garantarea drepturilor si
libertătilor cetătenilor, fără să impună
īnsă, ca metodă de protectie, prevederea īn legea penală.
De asemenea, sumele plătite cu titlu de taxe judiciare
reprezintă, de fapt, contravaloarea serviciilor prestate justitiabilului,
fiind suportată īn final de partea care cade īn pretentii si, prin urmare,
nu echivalează cu īncălcarea liberului acces la justitie.
Īn sfārsit, īn opinia instantei, Curtea Constitutională
a Romāniei nu are competenta de a cenzura dispozitiile din dreptul intern prin
raportare la reglementări internationale, controlul acesteia vizānd doar
conformitatea legilor si ordonantelor Guvernului cu Legea fundamentală.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
īncheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporuiui consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este inadmisibilă, deoarece prin Decizia nr. 62/2007 Curtea
Constitutională a admis o exceptie de neconstitutionalitate ce a avut
acelasi obiect.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinānd īncheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul īntocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost
legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate īl constituie
dispozitiile art. I pct.
56 din Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si completarea Codului penal,
precum si pentru modificarea si completarea altor legi, publicată īn
Monitorul
Oficial al Romāniei, Partea
I, nr. 601 din 12 iulie
2006, care au următorul continut: .Articolele 205, 206, 207 si 2361
se abrogă."
Examinānd exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării sale prin īncheierea din 27
octombrie 2006, prin Decizia nr. 62, pronuntată īn sedinta publică
din data de 18 ianuarie 2007, publicată īn Monitorul Oficial al Romānei,
Partea I, nr.
104 din 12 februarie 2007, a admis exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 56 din Legea nr. 278/2006, partea referitoare la abrogarea art. 205,
206 si 207 din Codul penal. Or, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, Nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioară [...]". Prin
urmare, partea din textul legal criticat care a constituit obiectul exceptiei
anterioare de admitere a devenit inadmisibilă.
Cāt priveste partea referitoare la abrogarea art. 2361
din Codul penal - Defăimarea tării sau a natiunii - Curtea
constată că obiectul litigiului dedus instantei de judecată
vizează fapte ca insulta, calomnia si proba veritătii referitoare la
acestea. Or, dispozitiile ari. 2361 din Codul penal nu au niciun fel
de legătură cu solutionarea cauzei. Asa fiind, avānd īn vedere
prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea
Constitutională decide asupra exceptiilor [...] privind
neconstitutionalitatea unei legi [...], care are legătură cu
solutionarea cauzei [...]", coroborate cu cele ale alin. (6) al
aceluiasi articol, Curtea constată că exceptia este
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, īn temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
Īn numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca devenită inadmisibilă exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 56 din Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si
completarea Codului penal, precum si pentru modificarea si completarea altor
legi, partea referitoare la abrogarea art. 205, 206 si 207 din Codul penal,
exceptie ridicată de Felicia Crisan īn Dosarul nr. 9.841/300/2006 (nr. vechi
12.971/2005) al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
2. Respinge ca inadmisibilă exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 56 din Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si
completarea Codului penal, precum si pentru modificarea si completarea altor
legi, partea referitoare la abrogarea art. 2361 din Codul penal,
exceptie ridicată īn acelasi dosar de acelasi autor.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată īn sedinta publică din data de 20
martie 2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
din 22 martie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din
Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, precum si ale art. 9 din Legea fondului funciar nr. 18/1991
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokįr Gįbor - judecător
Ion Predescu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 din Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, ale art. 9 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 si
art. I pct. 3 cuprins īn
titlul VI din
Legea nr. 247/2005 privind reforma īn domeniile proprietătii si justitiei,
precum si unele măsuri adiacente, exceptie ridicată de Lucian Dan
Eugen
Grancea Nanoveanu īn Dosarul nr. 4.509/87/2006 al
Tribunalului Teleorman - Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc
părtile. Procedura de citare este legal īndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca neīntemeiată.
CURTEA,
avānd īn vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin īncheierea din 17 noiembrie 2006, pronuntată īn
Dosarul nr. 4.509/87/2006, Tribunalul Teleorman - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, ale art. 9 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 si art. I pct. 3 cuprins īn titlul VI
din Legea nr. 247/2005 privind
reforma īn domeniile proprietătii si justitiei, precum si unele
măsuri adiacente. Exceptia
a fost ridicată de Lucian Dan Eugen Grancea Nanoveanu īntr-o
cauză avānd ca obiect judecarea plāngerii formulate īmpotriva
hotărārii Comisiei judetene Teleorman pentru stabilirea dreptului de
proprietate privată asupra terenurilor, prin care s-a respins cererea de
reconstituire a dreptului de proprietate al autorului exceptiei, aflată īn
faza de recurs.
Īn motivarea exceptiei se arată că prevederile legale criticate,
potrivit cărora reconstituirea dreptului de proprietate privată se
face īn limita a 50 de hectare de familie si pentru fiecare proprietar
deposedat, sunt neconstitutionale si īn contradictie cu caracterul reparatoriu
al actelor normative din domeniul proprietătii, emise īn scopul
reparării abuzurilor săvārsite de stat īn perioada regimului
comunist. Se mai arată că mostenitorii care au fost repusi īn termen
de Legea nr. 247/2005 pentru reconstituirea dreptului de proprietate nu pot
beneficia de restituirea integrală a proprietătii autorilor lor,
datorită limitării reconstituirii dreptului de proprietate la 50 de
hectare pentru fiecare proprietar deposedat, īn situatia īn care acestea au
fost deja retrocedate celorlalti mostenitori care au depus cereri de
reconstituire a dreptului de proprietate īn temeiul legilor reparatorii
anterioare.
Tribunalul Teleorman - Sectia civilă apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neīntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
īncheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, arătānd
că, īn privinta măsurilor reparatorii instituite prin legislatia din
domeniul fondului funciar si forestier, competenta de legiferare īi apartine īn
exclusivitate Parlamentului, īn temeiul art. 61 alin. (1) din Constitutie.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt
constitutionale. Īn acest sens, arată că textul de lege criticat nu
contine nicio discriminare īn raport de criteriul egalitătii īn drepturi
si se aplică īn mod egal tuturor persoanelor aflate īn ipoteza normei
juridice. Īn ceea ce priveste īncălcarea dreptului de proprietate, se
arată că limitarea suprafetelor asupra cărora se reconstituie
dreptul de proprietate reprezintă o optiune a legiuitorului, iar nu o
problemă de constitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinānd īncheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul īntocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul acesteia īl constituie art. 3 din Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, publicată īn Monitorul
Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, ale art. 9 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I,
nr. 1 din 5 ianuarie 1998,
si art. I pct.
3 cuprins īn titlul VI din Legea nr. 247/2005 privind reforma īn domeniile proprietătii si
justitiei, precum si unele măsuri adiacente, publicată īn Monitorul
Oficial ai Romāniei, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005.
Se constată că art. I
pct. 3 cuprins īn titlul VI
din Legea nr. 247/2005
priveste modificarea art. 3 alin. (2) din Legea nr. 1/2000, astfel īncāt
obiectul exceptiei īl constituie art. 3 din Legea nr. 1/2000, modificat prin
Legea nr. 247/2005, prin Legea nr. 400/2002, publicată īn Monitorul
Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 492 din 9 iulie 2002, si prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 102/2001, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I,
nr. 350 din 29 iunie 2001,
precum si art. 9 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, modificat prin Legea
nr. 218/1998, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I,
nr. 453 din 26 noiembrie
1998.
Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 3 din Legea nr. 1/2000: (1) Pentru aplicarea
prezentei legi comisia locală dispune de totalitatea terenurilor
proprietate privată a unitătii administrativ-teritoriale respective.
(2) Reconstituirea dreptului de proprietate pentru
persoanele fizice prevăzute la art. 9 alin. (1) din Legea fondului funciar
nr. 18/1991, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, se face pentru diferenta dintre suprafata de 10 ha de familie si
cea adusă īn cooperativa agricolă de productie sau preluată prin
legi speciale ori īn orice mod de la membrii cooperatori, dar nu mai mult de 50
ha de proprietar deposedat.
(3) In cazul īn care īn localitate nu există
suprafete de teren agricol, pentru a satisface integral cererile, īn conditiile
prevăzute la alin. (2), reconstituirea dreptului de proprietate se va
face, la propunerea comisiei locale, din suprafetele de teren agricol trecute
īn proprietatea comunei, orasului sau municipiului, conform art. 49 din Legea
nr. 18/1991, republicată, din terenul comunelor limitrofe pe raza
cărora se află terenul agricol solicitat, prin transfer de anexe cu
validarea comisiei judetene, precum si prin hotărāri judecătoresti
rămase definitive si irevocabile.
(4) Īn situatia īn care nu se poate face reconstituirea
dreptului de proprietate integral, īn conditiile alin. (2), se vor acorda
despăgubiri pentru diferenta de teren neretrocedat.
(5) Prin proprietar
deposedat, īn sensul prezentei legi, se īntelege persoana titulară a
dreptului de proprietate īn momentul deposedării. ";
- Art. 9 din Legea fondului funciar nr. 18/1991:
(1) Persoanele cărora li s-a reconstituit dreptul
de proprietate īn limita suprafetei de teren de 10 ha de familie, īn echivalent
arabil, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate si pentru diferenta
dintre această suprafată si cea pe care au adus-o īn cooperativa
agricolă de productie sau care a fost preluată īn orice mod de
aceasta, pānă la limita suprafetei prevăzute la art. 3 lit. h) din
Legea nr. 187/1945 pentru īnfăptuirea reformei agrare, de familie, indiferent
dacă reconstituirea urmează să se facă īn mai multe
localităti sau de la autori diferiti.
(2) Persoanele cărora li s-a reconstituit dreptul de
proprietate, potrivit legii, īn limita suprafetei de teren de pānă la 10
ha de familie si cărora li s-a aplicat cota de reducere, potrivit art. 14
alin. (3) clin lege, pot formula cerere pentru suprafetele de teren care au
constituit această cotă. Cererile se formulează īn cazul īn care
cota de reducere a depăsit procentul de 5%.
(3) Cererea se depune la primăria localitătii
sau, după caz, la primăriile localitătilor īn a căror
rază teritorială se afla terenul pentru care urmează să fie
reconstituit dreptul de proprietate, personal sau prin postă, cu
confirmare de primire, pānă la data de 31 decembrie 1998, sub sanctiunea
decăderii din termen.
(4) Cererea va cuprinde:
a) numele si prenumele persoanei solicitante si
domiciliul acesteia;
b) calitatea de titular sau de mostenitor al dreptului de
proprietate pentru care i s-a reconstituit sau urmează să i se
reconstituie acest drept, potrivit prezentei legi;
c) suprafata de teren care i s-a reconstituit si
diferenta pe care o solicita.
(5) La cerere se va anexa:
a) copie xerox de pe titlul de proprietate care s-a emis
sau, după caz, de pe procesul-verbal ori de pe fisa de punere īn posesie;
b) copii xerox de pe actele doveditoare ale dreptului de
proprietate pentru suprafetele de teren solicitate īn plus;
c) o declaratie īn care se va mentiona, pe propria
răspundere, suprafata totală de teren atribuită īn proprietate,
prin reconstituire sau prin constituire, de familie, potrivit prezentei legi,
chiar dacă aceasta s-a făcut īn mai multe localităti sau de la
mai multi autori.
(6) Primarul va constitui un registru special, parafat,
numerotat si sigilat, īn care se vor īnregistra, īn ordine cronologicć cererile
depuse de persoanele īndreptătite si va emite, la cerere, un bon cu
numărul de īnregistrare.
(7) Pentru cererile depuse prin postă, pe
confirmarea de primire se vor mentiona numărul de īnregistrare a cererii
si data acesteia.
(8) Primarul sau secretarul consiliului local este
obligat să primească cererea si să o īnregistreze, indiferent
dacă aceasta cuprinde sau nu cuprinde toate mentiunile precizate la alin.
(4) si dacă nu este īnsotită de toate actele prevăzute la alin.
(5). Īn acest caz, primarul sau secretarul este obligat să comunice
solicitantului ca, pānă la data de 31 decembrie 1998, să depună
toate actele mentionate la alin. (5), sub sanctiunea decăderii acestuia
din termen.
(9) Nerespectarea obligatiilor prevăzute la alin.
(6) de către primar sau secretar atrage după sine atāt
răspunderea administrativă si disciplinară a acestuia, potrivit
legii, cāt si plata de daune cominatorii sau, după caz, si de
daune-interese.
(10) După data de 31 decembrie 1998,
prevăzută la alin. (3), primarul este obligat ca, īn termen de 30 de
zile, să īntocmească situatia privind categoriile de persoane,
terenurile agricole solicitate si balanta fondului funciar pe localitate - comună, oras sau municipiu - īn^ vederea
reconstituirii dreptului de proprietate, potrivit legii. Īnlăuntrul
acestui termen primarul le va transmite prefectului, sub semnătură.
(11) Īn termen de 15 zile de la primire, prefectul va
īntocmi situatia privind categoriile de persoane solicitante si balanta
fondului funciar pe judet, pe care le va transmite, īn acelasi termen,
Departamentului pentru Administratie Publică Locala.
(12) După īntocmirea balantei fondului funciar la
nivel de tară, prin lege se vor stabili suprafetele de teren agricol care
vor fi reconstituite."
Autorul exceptiei invocă īncălcarea
dispozitiilor constitutionale cuprinse īn art. 16 alin. (1) si (2) referitoare
la egalitatea cetătenilor īn fata legii si a autoritătilor publice si
la preeminenta legii, art. 20 - tratatele internationale privind drepturile
omului, art. 44 alin. (1) teza īntāi si alin. (2) teza īntāi privind garantarea
si ocrotirea dreptului de proprietate si a proprietătii private si art.
136 alin. (5) referitor la inviolabilitatea proprietătii private, īn
conditiile legii organice.
Analizānd exceptia, Curtea constată
următoarele: Prevederile legale criticate instituie reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor aduse īn cooperativa agricolă
de productie sau preluate prin legi speciale sau īn orice alt mod, īn limita a
50 de hectare de familie, respectiv pentru fiecare proprietar deposedat.
Asadar, reconstituirea dreptului de proprietate se face
īn limita a 50 de hectare pentru familia fiecărui proprietar deposedat,
iar nu pentru fiecare familie a mostenitorilor, asa cum sustine autorul exceptiei.
Īn acest sens sunt si prevederile aii. 13 alin. (3) din Legea nr. 18/1991,
potrivit cărora (3) Titlul de proprietate se emite cu privire la
suprafata de teren determinată pe numele tuturor mostenitorilor, urmānd ca
ei să procedeze potrivit dreptului comun".
Această solutie a legiuitorului nu contravine
principiului egalitătii cetătenilor īn fata legii si a
autoritătilor publice, dat fiind că textele de lege criticate se
aplica īn mod egal tuturor persoanelor care au formulat cereri de reconstituire
a dreptului de proprietate īn baza legilor reparatorii, fără nicio
discriminare pe criterii arbitrare, inclusiv pentru cei care au formulat cereri
de reconstituire īn baza Legii nr. 247/2005.
De altfel, Curtea Constitutională s-a pronuntat
asupra solutiei legislative criticate, prin raportare la dispozitiile art. 16
si art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie, si cu o motivare similară a
exceptiei.
Astfel, prin Decizia nr. 43 din 4 februarie 2003,
publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I,
nr. 251 din 11 aprilie
2003, Curtea a statuat că este dreptul suveran al legiuitorului de a
aprecia īntinderea si amploarea măsurilor pe care le stabileste prin lege,
iar sub aspectele practice pe care le-ar presupune o apreciere asupra
oportunitătii vreunei măsuri reparatorii, Curtea nu numai că nu
s-ar putea pronunta, dar, īn principiu, n-ar putea să completeze sau
să schimbe măsuri legislative existente, devenind astfel legislator
pozitiv".
Īn acest sens sunt dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, potrivit cărora (3) Curtea Constitutională se
pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care
a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului", iar, pe de altă parte, īn temeiul art. 61
alin. (1) din Constitutie, Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a
tării.
Cele statuate prin decizia mentionată īsi mentin
valabilitatea si īn prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, īn
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
Īn numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, precum si ale art. 9 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie
ridicată de Lucian Dan Eugen Grancea Nanoveanu īn Dosarul nr.
4.509/87/2006 al Tribunalului Teleorman - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată īn sedinta publică din data de 22
martie 2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
HOTĂRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind transmiterea, fără plată, a unor bunuri aflate īn
proprietatea privată a statului din administrarea Ministerului Internelor
si Reformei Administrative īn administrarea
Īn temeiul art. 108 din Constitutia Romāniei,
republicată, si al art. 11 lit. m) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului Romāniei si a ministerelor, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Art. 1.
- Se aprobă transmiterea, fără plată, a unor bunuri aflate
īn proprietatea privată a statului, avānd datele de identificare
prevăzute īn anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărāre, din administrarea Ministerului Internelor si Reformei
Administrative īn administrarea Ministerului Apărării, pentru
Universitatea Natională de Apărare Carol I",
īn scopul organizării
unei expozitii permanente cu articole de echipament din dotarea personalului
diferitelor categorii de forte ale sistemului de apărare, ordine
publică si sigurantă natională.
Art. 2.
- Patrimoniul Ministerului Internelor si Reformei Administrative se
diminuează cu valoarea de inventar a bunurilor transmise potrivit art. 1,
iar patrimoniul Ministerului Apărării se majorează cu valoarea
de inventar a bunurilor preluate.
Art. 3.
- Predarea-preluarea bunurilor transmise potrivit art. 1 se face pe bază
de proces-verbal īncheiat īntre părtile interesate.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Melescanu
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 11 aprilie 2007.
Nr. 352.
ANEXA
DATELE DE IDENTIFICARE
a bunurilor, proprietate privată a statului, care se
transmit din administrarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative
īn administrarea Ministerului Apărării, pentru Universitatea
Natională de Apărare Carol I"
Persoana juridică de la care se transmit bunurile |
Persoana juridică la care se transmit bunurile |
Denumirea bunurilor |
U.M. |
Valoare de inventar unitară |
Cantitatea distribuită |
Valoare de inventar totala |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Statul romān,
Ministerul Internelor si Reformei Administrative |
Statul romān, Ministerul Apărării,
pentru Universitatea Natională de Apărare Carol I" |
a) Echipament specific Politiei Romāne |
||||
1. Sapcă din tercot cu două coafe |
bucată |
95,44 |
1 |
95,44 |
||
2. Sapcă albă cu două coafe |
bucată |
83,82 |
1 |
83,82 |
||
3. Complet modular |
bucată |
637,90 |
1 |
637,90 |
||
4. PantaIoni din tercot pentru vară |
bucată |
47,38 |
1 |
47,38 |
||
5. Cămasă bluză cu mānecă
lungă |
bucată |
44,03 |
1 |
44,03 |
||
6. Cravată |
bucată |
13,80 |
1 |
13,80 |
||
7. Scurtă reflectorizantă |
bucată |
151,13 |
1 |
151,13 |
||
8. Costum de protectie īmpotriva ploii, inscriptionat
POLITIA" |
bucată |
59,85 |
1 |
59,85 |
||
9. Ghete cu siret pentru vară |
pereche |
124,95 |
1 |
124,95 |
||
10. Suport cu grad profesional |
bucată |
7,38 |
1 |
7,38 |
||
b) Echipament specific Politiei de Frontieră |
||||||
1. Sapcă pentru vară - corpul inspectorilor |
bucată |
67,24 |
1 |
397,74 |
||
2. Complet modular bărbati |
bucată |
397,74 |
1 |
118,95 |
||
3. PantaIoni din tercot pentru iarnă |
bucată |
118,95 |
1 |
33,08 |
||
4. Cămasă bluză cu mānecă
lungă si bandă la terminatie |
bucată |
33,08 |
1 |
14,87 |
||
5. Cravată |
bucată |
14,87 |
1 |
18,80 |
||
6. Centură piele |
pereche |
18,80 |
1 |
123,76 |
||
7. Ghete iarnă bărbati |
bucată |
123,76 |
1 |
4,75 |
||
8. Suport cu grad profesional |
bucată |
4,75 |
1 |
34,39 |
||
c) Echipament specific Jandarmeriei Romāne |
||||||
1. Basc cu emblemă |
bucată |
34,39 |
1 |
25,82 |
||
2. Sapcă tercot iarnă pentru ofiteri |
bucată |
25,82 |
1 |
349,86 |
||
3. Costum unic cu doi pantaloni |
bucată |
349,86 |
1 |
330,88 |
||
4. Scurtă cu mesadă detasabilă |
bucată |
330,88 |
1 |
47,96 |
||
5. Cămasă bluză cu mānecă
scurtă |
bucată |
47,96 |
2 |
58,32 |
||
6. Centură |
pereche |
29,16 |
2 |
307,02 |
||
7. Bocanci |
pereche |
153,51 |
2 |
65,06 |
||
8. Suport cu īnsemne grad si semne de armă |
bucată |
32,53 |
|
331,85 |
||
d) Echipament specific Inspectoratului pentru Situatii de Urgentă |
||||||
1. Cască de protectie p.s.i. cu vizor |
bucată |
331,85 |
1 |
1.159,39 |
||
2. Costum protectie tip pompieri |
bucată |
1.159,39 |
1 |
136,85 |
||
3. Centură sigurantă |
bucată |
136,85 |
1 |
|
||
4. Mănusi tip p.s.i. |
pereche |
45,79 |
1 |
45,79 |
||
5. Cizme p.s.i. |
pereche |
23,56 |
1 |
23,56 |
||
|
|
|
|
4.961,62 |
GUVERNUL ROMĀNIEI
pentru modificarea art. 1 alin. (2) din Hotărārea Guvernului nr.
557/2006 privind stabilirea datei de la care se pun īn circulatie pasapoartele
electronice, precum si a formei si continutului acestora, si pentru modificarea
art. 21 alin. (3) din Hotărārea Guvernului nr. 1.016/2003
privind stabilirea formei si continutului permiselor de sedere si ale
documentelor de călătorie care se eliberează străinilor
Īn temeiul art. 108 din Constitutia Romāniei,
republicată, si al art. 7 alin. (2) din Legea nr. 248/2005 privind regimul
liberei circulatii a cetătenilor romāni īn străinătate, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 20 alin. (1) lit.
a) si alin. (6) din Legea nr. 122/2006 privind azilul īn Romānia,
Guvernul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Art. I.
- Alineatul (2) al
articolului 1 din Hotărārea Guvernului nr. 557/2006 privind stabilirea
datei de la care se pun īn circulatie pasapoartele electronice, precum si a
formei si continutului acestora, publicată īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I, nr.
376 din 2 mai 2006, cu modificările ulterioare, se modifică si va
avea următorul cuprins:
(2) Punerea īn circulatie a pasapoartelor electronice se
face īncepānd cu data de 1 ianuarie 2008."
Art. II. - Alineatul (3) al articolului 21 din
Hotărārea Guvernului nr. 1.016/2003 privind stabilirea formei si
continutului permiselor de sedere si ale documentelor de călătorie
care se eliberează străinilor, publicată īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I, nr.
637 din 8 septembrie 2003, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
(3) Punerea īn circulatie a pasapoartelor electronice se
face īncepānd cu data de 1 ianuarie 2008."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Minai Cioroianu
p. Ministrul economiei si finantelor,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
secretar de stat
Bucuresti, 25 aprilie 2007.
Nr. 370.
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind suplimentarea bugetului Ministerului Culturii si Cultelor din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut īn
bugetul de stat pe anul 2007, pentru Mănăstirea Antim, Bucuresti, din
cadrul Patriarhiei Romāne
Īn temeiul art. 108 din Constitutia Romāniei,
republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice, cu modificările ulterioare, al art. 11 lit. a) din Legea
bugetului de stat pe anul 2007 nr. 486/2006, cu modificările si
completările ulterioare, precum si al art. 3 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 82/2001 privind stabilirea unor forme de sprijin financiar
pentru unitătile de cult apartinānd cultelor religioase recunoscute din
Romānia, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
125/2002,
Guvernul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Art. 1.
- Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Culturii si Cultelor, la
capitolul 67.01 Cultură, recreere si religie", titlul 59 Alte
cheltuieli", alineatul 59.12 Sustinerea cultelor", cu suma de 300
mii lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe
anul 2007, pentru Mănăstirea Antim, Bucuresti, din cadrul Patriarhiei
Romāne.
Art. 2.
- Se autorizează Ministerul Economiei si Finantelor să
introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite,
modificările corespunzătoare īn structura bugetului de stat si īn
volumul si structura bugetului Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2007.
Art. 3.
- Ministerul Culturii si Cultelor si organele abilitate de lege vor controla
modul de utilizare a sumelor alocate potrivit prezentei hotărāri, īn
conformitate cu prevederile legale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Adrian Iorgulescu
p. Ministrul economiei si finantelor,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
secretar de stat
Bucuresti, 25 aprilie 2007.
Nr. 376.
PRIMUL-MINISTRU
privind numirea doamnei Mihăilescu Maria īn functia de consilier
personal īn cadrul Cancelariei Primului-Ministru - Cabinetul Primului-Ministru
Īn temeiul prevederilor art. 15 lit. c) si art. 19 din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romāniei si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
primul-ministru emite următoarea decizie:
Articol unic. - Īncepānd cu data intrării īn vigoare a prezentei decizii, doamna
Mihăilescu Maria se numeste īn functia de consilier personal īn cadrul
Cancelariei Primului-Ministru - Cabinetul Primului-Ministru.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plāngu
Bucuresti, 24 aprilie 2007.
Nr. 92.
OFICIUL ROMĀN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
privind constituirea Comisiei pentru negocierea metodologiei privind
remuneratia datorată artistilor interpreti sau executanti si
producătorilor de fonograme pentru comunicarea publică a fonogramelor
publicate īn scop comercial ori a reproducerilor acestora de către organismele
de radiodifuziune si televiziune sau de către orice persoane furnizori ai
serviciilor de muzică on-line
Avānd īn vedere cererea Uniunii Producătorilor de
Fonograme din Romānia (UPFR) si a Centrului Romān pentru Administrarea
Drepturilor Artistilor Interpreti sau Executanti (CREDIDAM), īnregistrată
la Oficiul Romān pentru Drepturile de Autor cu nr. 3.422 din 4 aprilie 2006,
precum si Referatul nr. SG/712 din 10 aprilie 2007 al Directiei registre,
gestiune colectivă si relatii publice,
conform prevederilor art. 98 alin. (1) lit. g) si art.
105 alin. (1) lit. f), coroborate cu art. 1233 si art. 131 din Legea
nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificările
si completările ulterioare,
tinānd cont de prevederile pct. 1 lit. f.2) din
Recomandarea Comisiei Europene din 18 mai 2005 privind gestiunea colectivă
transfrontalieră a dreptului de autor si a drepturilor conexe īn domeniul
serviciilor licite (legale) ale muzicii on-line,
īn temeiul prevederilor art. 6 alin. (1) si ale art. 7
din Hotărārea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, functionarea,
structura personalului si dotările necesare īndeplinirii atributiilor
Oficiului Romān pentru Drepturile de Autor,
directorul general al Oficiului Romān pentru Drepturile
de Autor emite
următoarea decizie:
Art. 1.
- Se constituie Comisia pentru negocierea metodologiei privind remuneratia
datorată artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de
fonograme pentru comunicarea publică a fonogramelor publicate īn scop
comercial ori a reproducerilor acestora de către
organismele de radiodifuziune si televiziune sau de către orice persoane
furnizori ai serviciilor de muzică on-line, după cum urmează:
- cāte un reprezentant al Uniunii Producătorilor de
Fonograme din Romānia (UPFR) si al Centrului Romān pentru Administrarea
Drepturilor Artistilor Interpreti sau Executanti (CREDIDAM), pe de o parte; si
- cāte un reprezentant al Asociatiei Romāne de
Comunicatii Audiovizuale (ARCA), al Societătii Romāne de Radiodifuziune
(SRR), al Societătii Romāne de Televiziune (SRTV) si al Societătii
Comerciale SBS BROADCASTING MEDIA - S.R.L, pe de altă parte.
Art. 2.
- Comisia prevăzută la art. 1 are obligatia să desfăsoare
negocierile īn conformitate cu dispozitiile art. 1311 si art. 1312
alin. (1) si (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe, cu modificările si completările ulterioare, pe o durată
de maximum 30 de zile calendaristice de la data constituirii.
Art. 3.
- Comisia īsi va stabili programul īntālnirilor pe care īl va comunica
Oficiului Romān pentru Drepturile de Autor.
Art. 4.
- Propunerea de metodologie privind remuneratia datorată artistilor
interpreti sau executanti si
producătorilor de fonograme pentru comunicarea
publică a fonogramelor publicate īn scop comercial ori a reproducerilor
acestora de către organismele de radiodifuziune si televiziune sau de
către orice persoane furnizori ai serviciilor de muzică on-line,
depusă de organismul de gestiune colectivă Uniunea
Producătorilor de Fonograme din Romānia (UPFR) pentru negociere īn cadrul
comisiei constituite conform art. 1 si 2 este prevăzută īn anexa la
prezenta decizie.
Art. 5.
- (1) Prezenta decizie va fi publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei,
Partea I, īn
conformitate cu dispozitiile art. 131 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, cu
modificările si completările ulterioare, si intră īn vigoare īn
termen de 10 zile de la data publicării.
(2) Pānă la data intrării īn vigoare a prezentei decizii, entitătile interesate pot depune la Oficiul Romān pentru Drepturile de Autor informatiile prevăzute de art. 131 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 8/1996, cu modificările si completările ulterioare, pentru a putea face parte din comisia de negociere.
Directorul general adjunct al Oficiului Romān pentru
Drepturile de Autor,
Eugen Vasiliu
Bucuresti, 10 aprilie 2007.
Nr. 168.
ANEXĂ
METODOLOGIE
privind
remuneratia datorată artistilor interpreti sau executanti si
producătorilor de fonograme pentru comunicarea publică a fonogramelor
publicate īn scop comercial ori a reproducerilor acestora de către organismele
de radiodifuziune si televiziune sau de către orice persoane furnizori ai
serviciilor de muzică on-line
1. Pentru comunicarea publică directă sau
indirectă a fonogramelor publicate īn scop comercial ori a reproducerilor
acestora, inclusiv sau exclusiv prin internet (simulcasting sau webcasting),
organismele de radiodifuziune si televiziune sau orice persoană
implicată īn furnizarea serviciilor de muzică on-line au obligatia
să obtină licente neexclusive din partea organismelor de gestiune
colectivă ale artistilor interpreti sau executanti si producătorilor
de fonograme si să plătească o remuneratie unică
echitabilă pentru această utilizare.
2. Comunicarea publică a fonogramelor publicate īn
scop comercial sau a reproducerilor acestora, inclusiv sau exclusiv prin
internet (simulcasting sau webcasting), aduse anterior la cunostintă
publică si ale căror drepturi conexe patrimoniale se află īn
termenele de protectie prevăzute de lege, de către organismele de
radiodifuziune si televiziune sau orice persoane implicate īn furnizarea
serviciilor de muzică on-line, se face īn baza art. 98 alin. (1) lit. h)
si art. 105 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, cu modificările si completările ulterioare.
3. Prin utilizator, īn sensul prezentei
metodologii, se īntelege orice persoană fizică sau juridică care
comunică public fonograme publicate īn scop comercial ori reproduceri ale
acestora, inclusiv sau exclusiv prin internet (simulcasting sau webcasting).
4. Īn cazul comunicării publice a fonogramelor
publicate īn scop comercial sau a reproducerilor acestora, inclusiv ori
exclusiv prin internet, īn spoturi publicitare, īn spoturi de promovare a unui
post de radio sau televiziune, īn generice de emisiuni ori īn rubrici proprii
ale acestora, producătorul spoturilor, respectiv realizatorul emisiunii
sau al rubricii proprii, are obligatia de a obtine acordul expres al
producătorului de fonograme, care va fi comunicat īn cel mult două
zile de la solicitare.
5. Utilizatorii au obligatia să plătească
trimestrial organismelor de gestiune colectivă desemnate de Oficiul Romān
pentru Drepturile de Autor drept colectori pentru artistii interpreti sau
executanti si producătorii de fonograme o remuneratie reprezentānd
drepturi conexe patrimoniale pentru comunicarea publică a fonogramelor
publicate īn scop comercial sau a reproducerilor acestora, inclusiv sau
exclusiv prin internet (simulcasting sau webcasting), după cum
urmează:
Pentru comunicarea publică a fonogramelor publicate
īn scop comercial ori a reproducerilor acestora si prin internet (simulcasting)
sau exclusiv prin internet (webcasting), organismul de radiodifuziune va
plăti o sumă forfetară de 0,08 lei/utilizare/fonogramă, dar
nu mai putin de 5.000 lei/an, indiferent de durata efectivă a
utilizării, organismelor de gestiune colectivă a drepturilor conexe
ale artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme,
īn cote egale.
Pentru comunicarea publică a fonogramelor publicate
īn scop comercial ori a reproducerilor acestora si prin internet (simulcasting)
sau exclusiv prin internet (webcasting), organismul de televiziune va
plăti o sumă forfetară de 0,08 lei/utilizare/fonogramă, dar
nu mai putin de 5.000 lei/an, indiferent de durata efectivă a
utilizării, organismelor de gestiune colectivă a drepturilor conexe
ale artistilor interpreti sau
executanti si producătorilor de fonograme, īn cote egale.
Pentru comunicarea publică a fonogramelor publicate
īn scop comercial ori a reproducerilor acestora si prin internet (simulcasting)
sau exclusiv prin internet (webcasting), orice persoană implicată īn
furnizarea serviciilor de muzică on-line va plăti o sumă
forfetară de 0,08 lei/utilizare/ fonogramă, dar nu mai putin de 5.000
lei/an, indiferent de durata efectivă a utilizării, organismele de
gestiune colectivă a drepturilor conexe ale artistilor interpreti sau
executanti si producătorilor de fonograme, īn cote egale.
6. Utilizatorii au obligatia să transmită
organismelor de gestiune colectivă ale artistilor interpreti sau executanti
si producătorilor de fonograme, pānă la data de 15 a fiecărei
luni, pentru luna precedentă, un raport care va cuprinde lista
completă a fonogramelor publicate īn scop comercial sau a reproducerilor
acestora comunicate public, inclusiv sau exclusiv prin internet, conform
modelului de playlist din tabelul de mai jos. Aceste liste constituie baza de
repartizare a remuneratiilor īncasate de organismele de gestiune colectivă
a drepturilor conexe prevăzute īn prezenta metodologie:
Nr. crt. |
Data difuzării |
Minute |
Secunde |
Titlul piesei |
Autorul muzicii |
Artistul |
Orchestră/ Formatie/ Grup |
Nr. de
artisti |
Album |
Nr. catalog |
Producător |
Tara |
Anul īnregistrării |
F/ V |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
7. Raportul va fi transmis īn format
electronic si va fi īnsotit de o adresă de īnaintare purtānd numele
reprezentantului legal, semnătura acestuia si stampila utilizatorului,
adresă prin care va fi confirmată pe propria răspundere
veridicitatea informatiilor ce sunt continute īn raport.
8. Remuneratia se plăteste trimestrial, pānă la
data de 20 a primei luni următoare trimestrului pentru care este
datorată.
9. La solicitarea scrisă a organismelor de gestiune
colectivă, după efectuarea plătilor, utilizatorul are obligatia
de a comunica acestora copii certificate pe propria răspundere de
reprezentantul legal de pe documentele cuprinzānd informatiile pe baza
cărora s-a determinat baza de calcul. Utilizatorul care a primit din
partea organismelor de gestiune colectivă o asemenea cerere va avea un
termen de maximum 15 zile calendaristice pentru pregătirea si comunicarea
documentatiei solicitate.
10. Organismele de gestiune colectivă au dreptul
să ceară un audit extern pentru examinarea corectitudinii
calculării remuneratiei de către un auditor agreat de toate
părtile.
11. Pentru īntārzieri la plată, utilizatorii
datorează penalizări de 0,2%, aferente sumelor neachitate la termen,
pe zi de īntārziere.
12. La toate sumele prevăzute la pct. 5 se
adaugă TVA.
13. Prezenta metodologie nu se referă la ascultarea
preferentială a uneia sau a mai multor fonograme īn paralel cu cele
comunicate public prin punerea lor la dispozitia publicului īn conformitate cu
prezenta reglementare si nici la descărcarea sau distribuirea
fonogramelor.
14. Prezenta metodologie va putea fi modificată numai
după 3 ani de la data publicării sale īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I, cu
exceptia cazului īn care dispozitiile Legii nr. 8/1996, cu modificările si
completările ulterioare, sunt modificate īnainte de īmplinirea acestui
termen, caz īn care organismele de gestiune colectivă sau utilizatorii vor
putea solicita initierea unei noi proceduri de negociere si īnainte de
īmplinirea termenului de 3 ani.