MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 175 (XIX) - Nr. 240 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 6 aprilie 2007
84. - Lege pentru aprobarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalitătilor
de evaluare a pagubelor produse vegetatiei forestiere din păduri si din
afara acestora
367. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 85/2006
privind stabilirea modalitătilor de evaluare a pagubelor produse
vegetatiei forestiere din păduri si din afara acestora
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
325. - Hotărâre pentru
modificarea alin. (3) si (4) ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr.
1.849/2006 privind aprobarea participării României la festivalul
EUROPALIA. EUROPA, Bruxelles, octombrie 2007 - februarie 2008
326. - Hotărâre privind
aprobarea realizării de către Ministerul Finantelor Publice, în
colaborare cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale, a retelei securizate de
comunicatii de arie extinsă
327. - Hotărâre pentru
aprobarea Protocolului de cooperare dintre Ministerul Administratiei si
Internelor din România si Ministerul de Interne din Republica Italiană,
semnat la Bucuresti la 19 decembrie 2006.
Protocol de cooperare între Ministerul Administratiei si
Internelor din România si Ministerul de Interne din Republica Italiană
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
2. - Regulament pentru modificarea
Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 4/2004 privind organizarea
si functionarea la Banca Natională a României a Centralei Riscurilor
Bancare
8. - Circulară privind nivelul
ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României valabil în
luna aprilie 2007
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 85/2006
privind stabilirea modalitătilor de evaluare a pagubelor produse
vegetatiei forestiere din păduri si din afara acestora
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 85 din 8
noiembrie 2006 privind stabilirea modalitătilor de evaluare a pagubelor
produse vegetatiei forestiere din păduri si din afara acestora,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 926 din 15 noiembrie
2006, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul
1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - În întelesul prezentei ordonante de
urgentă, următorii termeni se definesc astfel:
a) pagubă în vegetatia forestieră din
păduri sau în vegetatia forestieră din afara pădurii, denumită
în continuare pagubă, constă în modificarea aspectului, a
integritătii fizice si/sau a caracteristicilor fiziologice ale
arborelui/arborilor ori ale arboretului/plantatiei/regenerării naturale,
după caz, rezultată prin tăierea, degradarea, distrugerea,
scoaterea din rădăcini a arborilor, puietilor sau lăstarilor,
tăierea crăcilor arborilor în picioare, urmate ori nu de însusirea
acestora, în conditii ilegale;
b) lăstari/puieti - arbori cu diametrul la
colet sub 2 cm;
c) pomi de Crăciun - arbori din speciile
brad, molid sau alte răsinoase cu diametrul la colet cuprins între 2,1 si
12 cm.”
2. Alineatul
(6) al articolului 3 va avea următorul cuprins:
„(6) În cazul în care forma sectiunii arborelui sau a
cioatei nu este circulară, diametrul se determină conform
prevederilor alin. (3) -(5), ca medie a două diametre perpendiculare,
determinate pentru cercul circumscris conturului sectiunii cioatei, tangent la
contur în punctele de măsurare diametral opuse.”
3. La
articolul 3, după alineatul (6) se introduc patru noi alineate, alineatele
(7)-(10), cu următorul cuprins:
„(7) În cazul arborilor scosi din rădăcini,
fără a fi sustrasi, diametrul arborelui se măsoară la 30 cm
de la colet.
(8) În cazul arborilor scosi din rădăcini si
sustrasi, diametrul arborelui se stabileste prin calculul mediei aritmetice a
diametrelor a cel putin trei arbori din imediata apropiere a gropii, diametre
măsurate la 30 cm de la sol.
(9) În cazul tăierii de crengi din arbori în
picioare se ia în considerare cel mai mic diametru.
(10) În cazul secuirii arborilor, respectiv în cazul
cioplirii circumferintei trunchiului pentru a provoca uscarea acestora,
calculul valorii pagubei si măsurarea diametrului se fac potrivit
prevederilor alin. (1)-(4).”
4. La
articolul 6, partea introductivă a alineatului (2) si alineatul (3) vor
avea următorul cuprins:
„(2) Răspunderea persoanelor cu atributii de
pază a pădurilor, care fac dovada că si-au îndeplinit cu
responsabilitate si cu bună-credintă obligatiile de serviciu si au
luat măsurile necesare pentru evitarea producerii pagubelor, poate fi limitată
în următoarele situatii:
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplică de persoana
juridică angajatoare a persoanei cu atributii de pază a
pădurilor sau de către seful ocolului silvic, în cazul în care paza
se asigură prin ocoale silvice, cu respectarea metodologiei privind
limitarea răspunderii patrimoniale a personalului de pază a
pădurilor, elaborată cu consultarea reprezentantilor proprietarilor
de păduri, ai administratorilor de păduri, indiferent de forma de
proprietate a acestora. Metodologia se aprobă prin ordin al
conducătorului autoritătii publice centrale care răspunde de
silvicultură.”
5. Anexa
nr. 1 va avea următorul cuprins:
.ANEXA Nr. 1
VOLUMELE UNITARE
si valoarea factorului «k»*) pentru prejudiciile
înregistrate la arbori, pe specii sau grupe de specii
Nr. crt. |
Categoria de diametre (cm) |
Răsinoase |
Cvercinee, paltin, frasin, cires, sorb |
Alte foioase |
||||||
Volum unitar (m3/bucată) |
Valoarea factorului «k» |
Volum unitar (m3/bucată) |
Valoarea factorului «k» |
Volum unitar (m3/bucată) |
Valoarea factorului «k» |
|||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
2,1-4,0 |
0,002 |
0,035 |
0,018 |
0,003 |
0,070 |
0,036 |
1 0,001 |
0,035 |
0,018 |
2. |
4,1-8,0 |
0,009 |
0,070 |
0,036 |
0,010 |
0,105 |
0,054 |
0,003 |
0,035 |
0,018 |
3. |
8,1-12,0 |
0,040 |
0,105 |
0,054 |
0,028 |
0,175 |
0,090 |
0,049 |
0,035 |
0,018 |
4. |
12,1-16,0 |
0,086 |
0,140 |
0,072 |
0,072 |
0,227 |
0,117 |
0,078 |
0,105 |
0,054 |
5. |
16,1-20,0 |
0,156 |
0,210 |
0,108 |
0,150 |
0,297 |
0,153 |
0,124 |
0,140 |
0,072 |
6. |
20,1 -24,0 |
0,245 |
0,227 |
0,117 |
0,266 |
0,402 |
0,207 |
0,217 |
0,175 |
0,090 |
7. |
24,1 -28,0 |
0,366 |
0,402 |
0,207 |
0,411 |
0,735 |
0,378 |
0,332 |
0,280 |
0,144 |
8. |
28,1-32,0 |
0,521 |
0,682 |
0,351 |
0,617 |
1,015 |
0,522 |
0,508 |
0,525 |
0,270 |
9. |
32,1 -36,0 |
0,713 |
1,015 |
0,522 |
0,866 |
2,082 |
1,071 |
0,720 |
0,892 |
0,459 |
10. |
36,1 -40,0 |
0,900 |
1,435 |
0,738 |
1,144 |
3,237 |
1,665 |
0,976 |
1,400 |
0,720 |
11. |
40,1-44,0 |
1,123 |
1,837 |
0,945 |
1,450 |
4,322 |
2,223 |
1,271 |
1,872 |
0,963 |
12. |
44,1-48,0 |
1,364 |
2,362 |
1,215 |
1,782 |
5,600 |
2,880 |
1,602 |
2,397 |
1,233 |
13. |
48,1 -52,0 |
1,629 |
3,220 |
1,656 |
2,168 |
7,507 |
3,861 |
1,994 |
3,220 |
1,656 |
14. |
52,1 -56,0 |
1,889 |
3,920 |
2,016 |
2,549 |
9,380 |
4,824 |
2,411 |
4,340 |
2,232 |
15. |
56,1 -60,0 |
2,162 |
4,655 |
2,394 |
2,981 |
11,935 |
6,138 |
2,892 |
5,775 |
2,970 |
16. |
60,1-64,0 |
2,464 |
5,740 |
2,952 |
3,428 |
15,260 |
7,848 |
3,390 |
7,630 |
3,924 |
17. |
64,1-68,0 |
2,749 |
6,545 |
3,366 |
3,883 |
17,745 |
9,126 |
3,960 |
9,362 |
4,815 |
18. |
68,1-72,0 |
2,989 |
7,227 |
3,717 |
4,362 |
20,475 |
10,530 |
4,552 |
11,200 |
5,760 |
19. |
72,1 -76,0 |
3,164 |
8,190 |
4,212 |
4,851 |
24,517 |
12,609 |
5,161 |
13,702 |
7,047 |
20. |
76,1 -80,0 |
3,409 |
8,872 |
4,563 |
5,379 |
27,877 |
14,337 |
5,763 |
15,592 |
8,019 |
21. |
>80,0 |
3,583 |
9,450 |
4,860 |
5,934 |
30,975 |
15,930 |
6,419 |
17,587 |
9,045 |
*) Valorile din coIoanele 3, 6 si 9 se aplică pentru calculul
prejudiciului când nu se acordă limitarea răspunderii.
Valorile din coIoanele 4, 7 si 10 sunt cele până la care poate
scădea valoarea factorului «k», prin aplicarea limitării
răspunderii care se stabileste prin ordinul conducătorului
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură.”
Această lege a fost adoptată de
Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin.
(2) din Constitutia României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 2 aprilie 2007.
Nr. 84.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalitătilor de evaluare a
pagubelor produse vegetatiei forestiere din păduri si din afara acestora
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100
alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalitătilor de evaluare a
pagubelor produse vegetatiei forestiere din păduri si din afara acestora
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 30 martie 2007.
Nr. 367.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea alin. (3) si (4) ale art. 2 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.849/2006 privind aprobarea participării României la
festivalul EUROPALIA. EUROPA, Bruxelles, octombrie 2007 - februarie 2008
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Alineatele (3) si (4) ale articolului 2 din Hotărârea Guvernului nr.
1.849/2006 privind aprobarea participării României la festivalul
EUROPALIA. EUROPA, Bruxelles, octombrie 2007 - februarie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.039 din 28 decembrie 2006, se modifică si vor
avea următorul cuprins:
„(3) Se aprobă plata echivalentului în lei al sumei
de maximum 100.000 euro de către Ministerul Afacerilor Externe, drept
contributie financiară a României, către fundatia EUROPALIA, pentru
organizarea festivalului EUROPALIA. EUROPA în anul 2007.
(4) Pentru plata contributiei financiare prevăzute
la alin. (3), suma aferentă acestei contributii se va asigura din bugetul
aprobat pe anul 2007 Ministerului Afacerilor Externe.”
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul interimar al afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 28 martie 2007.
Nr. 325.
privind aprobarea realizării de către Ministerul Finantelor
Publice, în colaborare cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale, a retelei
securizate de comunicatii de arie extinsă
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- Se aprobă realizarea de către Ministerul Finantelor Publice, în
colaborare cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale, a retelei securizate de
comunicatii de arie extinsă.
Art. 2.
- Ministerul Finantelor Publice are obligatia de a utiliza reteaua
constituită potrivit prevederilor art. 1, în conformitate cu normele
tehnice pe care le va emite în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, cu consultarea Serviciului de
Telecomunicatii Speciale, si de a plăti serviciile de comunicatii
achizitionate de pe piata publică de care beneficiază.
Art. 3.
- Se autorizează Serviciul de Telecomunicatii Speciale să
achizitioneze servicii de comunicatii de pe piata publică, în conformitate
cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune
de lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 337/2006,
pentru Ministerul Finantelor Publice, si să gestioneze reteaua
constituită conform cerintelor beneficiarului.
Art. 4.
- (1) Modul de recuperare a costurilor pentru serviciile prevăzute la art.
3, precum si orice alte detalii se stabilesc prin protocol încheiat între Ministerul
Finantelor Publice si Serviciul de Telecomunicatii Speciale.
(2) Clauzele protocolului se pot renegocia anual, la
cererea uneia dintre părti.
Art. 5.
- (1) Costurile pentru serviciile achizitionate potrivit art. 3 se
recuperează de către Serviciul de Telecomunicatii Speciale din
bugetul Ministerului Finantelor Publice.
(2) Cu sumele rezultate în urma acestei activităti,
încasate în cadrul aceluiasi exercitiu financiar, Serviciul de Telecomunicatii
Speciale reconstituie creditele bugetare utilizate în acest scop.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale,
Marcel Opris
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Zsolt Nagy
Bucuresti, 28 martie 2007.
Nr. 326.
pentru aprobarea Protocolului de cooperare dintre Ministerul Administratiei
si Internelor din România si Ministerul de Interne din Republica Italiană,
semnat la Bucuresti la 19 decembrie 2006
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Protocolul de cooperare dintre Ministerul Administratiei
si Internelor din România si Ministerul de Interne din Republica Italiană,
semnat la Bucuresti la 19 decembrie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
p. Ministrul interimar
al afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 28 martie 2007.
Nr. 327.
PROTOCOL DE COOPERARE
între Ministerul Administratiei si Internelor din România
si Ministerul de Interne din Republica Italiană
Având în vedere:
- Acordul de cooperare dintre Ministerul de Interne al
României si Ministerul de Interne al Republicii Italiene în lupta împotriva
traficului ilicit de substante stupefiante si psihotrope si împotriva
criminalitătii organizate, încheiat la Roma la 28 mai 1993;
- Acordul dintre România si Republica Italiană
privind readmisia persoanelor aflate în situatie ilegală, semnat la
Bucuresti la 4 martie 1997, si întelegerea pentru aplicarea Acordului dintre
România si Republica Italiană privind readmisia persoanelor aflate în
situatie ilegală, făcută la Bucuresti la 15 aprilie 1997;
- Procesul-verbal al întâlnirii dintre ministrii de
interne ai României si Republicii Italiene privind măsurile destinate
intensificării activitătilor de combatere a criminalitătii
organizate, a traficurilor ilicite de stupefiante si a migratiei ilegale,
semnat la Bucuresti la 15 aprilie 1997;
- Protocolul de cooperare dintre Inspectoratul General al
Politiei Române din Ministerul Administratiei si Internelor din România si
Departamentul Sigurantei Publice din Ministerul de Interne din Republica
Italiană, semnat la Roma la 7 octombrie 2003,
luând în considerare cerinta de a consolida cooperarea în
domeniul luptei împotriva criminalitătii si în sectorul specific al
controlului la frontieră,
respectând legislatiile nationale ale ambelor state,
Ministerul Administratiei si Internelor din România si
Ministerul de Interne din Republica Italiană, denumite în continuare părti,
convin următoarele:
ARTICOLUL 1
În scopul prevenirii si reprimării
activitătilor ilicite ale criminalitătii române în Republica
Italiană si ale celei italiene în România vor fi realizate investigatii
comune cu participarea personalului Politiei Române în cadrul birourilor
italiene de politie si a personalului Politiei Italiene în cadrul birourilor
române de politie.
ARTICOLUL 2
Cele două părti se obligă să
detaseze, pe bază de reciprocitate, ofiteri de legătură cu
competente de colaborare în activitătile de prevenire si combatere a
criminalitătii.
ARTICOLUL 3
Vor fi realizate servicii comune pe teritoriul român, în
apropierea frontierelor române cu statele terte, si pe teritoriul italian, în
apropierea frontierei cu Republica Austria, prin intermediul înfiintării
patrulelor mixte formate din personal al celor două politii de
frontieră. În vederea eficientizării acestei forme de colaborare,
prin intermediul birourilor nationale competente, personalul italian detasat în
România va intra în posesia informatiilor de interes, disponibile la Centrul
interforte elaborare date din Ministerul de Interne din Republica
Italiană.
ARTICOLUL 4
La sfârsitul unei scurte perioade de experimentare a
serviciilor prevăzute în articolele precedente si în cazul unei
evaluări comune pozitive a rezultatelor obtinute, va putea fi
prevăzută o colaborare similară pentru perioade mai lungi,
direct de către organele competente ale celor două părti.
ARTICOLUL 5
Pentru a favoriza schimbul de cunostinte privind metodele
si tehnicile utilizate pentru controlul documentelor vor fi realizate vizite de
experti în cadrul principalelor porturi si aeroporturi nationale italiene.
ARTICOLUL 6
Partea italiană se obligă să
stabilească, de comun acord cu cealaltă parte, programe de
pregătire
corespunzătoare pentru personalul Politiei de Frontieră Române,
care vor fi asigurate în Republica Italiană, în cadrul scolii ce va fi
destinată formării si pregătirii politiilor străine.
ARTICOLUL 7
În sectorul specific de combatere a migratiei ilegale pe mare,
Comandamentul General al Gărzii de Finante si Comandamentul General al
Corpului Căpităniei Portului, în cadrul respectivelor lor competente
institutionale, vor sprijini Inspectoratul General al Politiei de
Frontieră Române în stabilirea planurilor de interventie pe mare, precum
si în activitătile de asistentă.
Datele personale, necesare aplicării prezentului
protocol, schimbate între părti, vor fi prelucrate si protejate în
conformitate cu prevederile respectivelor legislatii nationale si ale
Conventiei pentru protejarea persoanelor fată de prelucrarea
automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg
la 28 ianuarie 1981.
ARTICOLUL 9
Prezentul protocol va intra în vigoare la data primirii
ultimei notificări transmise prin intermediul Biroului atasatului pentru
afaceri interne român la Roma, respectiv Oficiului de legătură
italian la Bucuresti, prin care părtile îsi comunică îndeplinirea
procedurilor interne pentru intrarea sa în vigoare, si va putea fi modificat,
de comun acord, în orice moment. Modificările vor produce efecte după
îndeplinirea procedurilor mentionate anterior. Prezentul protocol îsi
încetează valabilitatea si nu mai produce efecte la initiativa
oricăreia dintre părti, transmisă prin notificare scrisă tot
prin intermediul Biroului atasatului pentru afaceri interne român la Roma si
Oficiului de legătură italian la Bucuresti, după 3 luni de la
data primirii notificării, fără a prejudicia activitătile
aflate în curs de desfăsurare.
Semnat la Bucuresti la 19 decembrie 2006, în două
exemplare originale, în limbile română si italiană, ambele texte
fiind egal autentice.
Ministrul administratiei si internelor al României, Vasile Blaga |
Ministrul de interne al Republicii Italiene, Giuliano Amato |
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea Regulamentului Băncii Nationale a României nr.
4/2004 privind organizarea si functionarea la Banca Natională a României a
Centralei Riscurilor Bancare
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), ale
art. 24, ale art. 25 alin. (2) si ale art. 49 din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Nationale a României,
în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca Natională a României emite prezentul regulament.
Art. I.
- Regulamentul Băncii
Nationale a României nr. 4/2004 privind organizarea si functionarea la Banca
Natională a României a Centralei Riscurilor Bancare, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 739 din 16 august 2004, se modifică după cum urmează:
1.
La articolul 2, punctul 3 se modifică si va avea următorul
cuprins:
„3. Riscul individual este suma valorilor
operatiunilor prevăzute la pct. 1, raportată la Centrala Riscurilor
Bancare de o persoană declarantă pentru un debitor, persoană
fizică sau persoană juridică nonbancară, cu conditia
să fie egală sau mai mare decât limita de raportare. Riscul
individual reprezintă expunerea unei institutii de credit fată de un
debitor si se determină de către persoana declarantă. Pentru
calculul riscului individual se iau în considerare atât operatiunile
desfăsurate de debitor în nume propriu, cât si cele în care debitorul este
parte componentă a unui grup de persoane fizice si/sau juridice care
reprezintă un singur debitor.
Componenta grupului de persoane fizice si/sau juridice
care reprezintă un singur debitor, denumit în continuare grup de
debitori, se raportează la Centrala Riscurilor Bancare. La stabilirea
sferei de cuprindere a grupului de debitori institutiile de credit vor avea în
vedere următoarele:
a) criteriile prevăzute în norma privind
supravegherea solvabilitătii si expunerilor mari ale institutiilor de
credit, pentru includerea persoanelor fizice si/sau juridice în categoria un
singur debitor;
b) institutia de credit să înregistreze expunere
fată de cel putin una dintre persoanele din grup.”
2. La
articolul 4, litera b) se modifică si va avea următorul cuprins:
„b) Registrul creditelor restante (RCR), care este
alimentat lunar de Registrul central al creditelor cu informatii de risc bancar
referitoare la persoanele recenzate si la creditele restante ale acestora
fată de întregul sistem bancar din România.''
3. La
articolul 12 alineatul (2), prima liniută se modifică si va avea
următorul cuprins:
„- identificarea persoanelor recenzate si evidentierea,
după caz, a situatiilor speciale, conform Legii nr. 85/2006 privind
procedura insolventei, cu modificările ulterioare;”.
4. La
articolul 15, alineatul (1) se modifică si va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Centrala Riscurilor Bancare transmite lunar
fiecărei persoane declarante, din proprie initiativă, informatia
referitoare la riscul global pentru debitorii raportati de aceasta în luna
respectivă, la fraudele cu cârduri, precum si informatii despre
incidentele de plată ale persoanelor recenzate, utilizând formularul
«Situatia riscului global privind persoanele recenzate» (F4 A), si informatia
referitoare la grupurile de debitori raportate de persoana declarantă în
luna respectivă, utilizând formularul «Situatia grupurilor de debitori» (F4
C).
Continutul acestor formulare si modul de completare sunt
prezentate în anexa nr. 4.”
Art. II. - Formularul F2 A din anexa nr. 2, formularul F3 A din
anexa nr. 3 si formularul F4 A din anexa nr. 4 la Regulamentul Băncii
Nationale a României nr. 4/2004 se înlocuiesc cu formularele din anexele nr.
1-3 la prezentul regulament.
Art. III. -
Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea, I
si intră în vigoare la
data de 1 mai 2007.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 9 martie 2007.
Nr. 2.
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 2 - Formularul F2 A la Regulamentul B.N.R. nr. 4/2004)
F2A |
|
Nr. ........... Data ............... |
FORMULAR DE RAPORTARE A DEBITORILOR
pentru luna.................................anul.
Persoana
declarantă ............................
Cod .............................
Nr. crt. |
De |
bitor |
Situatie specială |
Încadrare* debitor |
Activitatea |
Forma de proprietate |
Tara |
Judetul |
Tipul raportării |
Codul de identificare |
Numele / Denumirea |
||||||||
(0) |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Sucursalele din
România ale institutiilor de credit străine pot opta pentru raportarea
acestei informatii.
Rubrica „Nr.”
Se completează prin înscrierea unui număr unic,
atribuit formularului completat de către institutia de credit.
Rubrica „Data”
Se completează cu data la care se emite formularul.
Rubricile „pentru luna” si „anul”
Se completează cu luna si anul pentru care se
transmite informatia de risc bancar.
Rubrica „Persoana declarantă”
Se completează cu denumirea persoanei declarante
care transmite formularul la Centrala Riscurilor Bancare (C.R.B.)
Rubrica „Cod”
Se completează cu codul bancar atribuit de Banca
Natională a României persoanei declarante care transmite formularul la
C.R.B.
Rubrica 0 „Nr. crt.”
Se completează cu numărul de ordine al liniei
din formular.
Rubrica 1 „Debitor - Codul de identificare”
Se completează astfel:
a) În cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul unic
de înregistrare;
b) În cazul persoanelor care exercită profesii în
baza unor legi speciale si care nu au cod unic de înregistrare, cu codul
numeric personal;
c) În cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric personal;
d) În cazul persoanelor fizice străine, cu codul
tării care a emis pasaportul, precum si cu seria acestuia;
e) În cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul
tării, precum si cu codul de înregistrare din tara de origine.
Rubrica 2 „Debitor - Numele/Denumirea”
Se completează cu numele sau denumirea completă
a debitorului.
Rubrica 3 „Situatie specială”
Se completează în cazul în care debitorul se
găseste în una din situatiile prevăzute în Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei, cu modificările ulterioare, astfel:
- cu litera R - în cazul în care debitorul se află
în situatia de reorganizare;
- cu litera L - în cazul în care debitorul se află
în situatia de lichidare.
În cazul în care debitorul nu se află în niciuna
dintre situatiile de mai sus, se va completa cu litera N.
Rubrica 4 „încadrare debitor”
Se completează cu încadrarea debitorului potrivit
categoriei de clasificare a creditelor, în conformitate cu prevederile
Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 5/2002 privind clasificarea
creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si
utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificările si
completările ulterioare, astfel:
- cu litera S pentru credite clasificate în categoria
standard;
- cu litera O pentru credite clasificate în categoria în
observatie;
- cu litera B pentru credite clasificate în categoria
substandard;
- cu litera I pentru credite clasificate în categoria îndoielnic;
- cu litera P pentru credite clasificate în categoria
pierdere.
Rubrica 5 „Activitatea” Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul CAEN
corespunzător activitătii principale;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente, se
asimilează un cod CAEN corespunzător activitătii principale;
- în cazul persoanelor fizice, cu codul 00. Rubrica 6
„Forma de proprietate”
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul
corespunzător din nomenclatorul „Forme de proprietate” elaborat de
Ministerul Finantelor Publice;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente, se
asimilează un cod corespunzător din nomenclatorul „Forme de
proprietate” elaborat de Ministerul Finantelor Publice;
- în cazul persoanelor fizice, cu codul 01. Rubrica 7
„Tara”
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente si al
persoanelor fizice române, cu codul României;
- în cazul persoanelor fizice străine si al
persoanelor juridice nerezidente, cu codul tării care a emis pasaportul,
respectiv al tării în care este înregistrată persoana juridică.
Rubrica 8 Judetul”
Se completează cu codul numeric al judetului în care
debitorul - persoană juridică rezidentă este înregistrat la
oficiul registrului comertului sau în care domiciliază debitorul -
persoană fizică.
Rubrica 9 „Tipul raportării”
Se completează astfel:
- cu litera S, în cazul în care debitorul raportat
anterior nu mai îndeplineste conditia de raportare;
- cu litera N, în cazul în” care debitorul îndeplineste
conditia de raportare.
(Anexa nr. 3 - Formularul F3 A la Regulamentul B.N.R. nr. 4/2004)
F3A |
|
Nr. ........... Data ............... |
FORMULAR DE RAPORTARE A RISCURILOR INDIVIDUALE
pentru luna.................anul...............
Persoana declarantă ..............................
Cod
..............................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- lei - |
||||
Nr. crt. |
Codul unitătii |
Codul de identificare a debitorului |
Sume acordate |
Valuta |
Data acordării |
Data scadentei |
Codul riscului |
Numărul atribuit de C.R.B |
Sume datorate |
Sume restante |
Serviciul datoriei |
Tipul raportării |
Identificator |
||||
utilizate |
neutilizate |
||||||||||||||||
(0) |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
(10) |
(11) |
(12) |
(13) |
||||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RISC INDIVIDUAL (9.1 + 9.2) |
TOTAL SUME
RESTANTE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
... |
... |
|
|
|
Persoana acreditată
Rubrica „Nr.”
Se completează prin înscrierea unui număr unic,
atribuit formularului completat de institutia de credit.
Rubrica „Data”
Se completează cu data la care se completează
formularul.
Rubricile „pentru luna” si „anul”
Se completează cu luna si anul pentru care se
transmite informatia de risc bancar.
Rubrica „Persoana declarantă”
Se completează cu denumirea persoanei declarante
care transmite formularul la Centrala Riscurilor Bancare (C.R.B.)
Rubrica „Cod”
Se completează cu codul bancar atribuit de Banca
Natională a României persoanei declarante care transmite formularul la
C.R.B.
Rubrica 0 „Nr. crt.”
Se completează cu numărul de ordine al liniei
din formular.
Rubrica 1 „Codul unitătii”
Se completează cu codul bancar atribuit de Banca
Natională a României unitătii teritoriale a institutiei de credit
care a acordat creditul sau si-a asumat angajamentul.
Rubrica 2 „Codul de identificare a debitorului”
Se completează astfel:
a) În cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul unic
de înregistrare;
b) În cazul persoanelor care exercită profesii în
baza unor legi speciale si care nu au cod unic de înregistrare, cu codul
numeric personal;
c) În cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric
personal;
d) În cazul persoanelor fizice străine, cu codul
tării care a emis pasaportul, precum si cu seria acestuia;
e) În cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul
tării, precum si cu codul de înregistrare din tara de origine.
Rubrica 3 „Sume acordate”
Se completează cu suma reprezentând creditul acordat
sau angajamentul asumat conform contractului.
Rubrica 4 „Valuta”
Se completează cu codul valutei în care a fost
acordat creditul.
Rubrica 5 „Data acordării”
Se completează cu data la care începe derularea
contractului de credit sau cu data la care institutia de credit îsi asumă
angajamentul.
Rubrica 6 „Data scadentei”
Se completează cu data până la care creditul
trebuie rambursat integral sau cu data încetării angajamentului
institutiei de credit.
Rubrica 7 „Codul riscului”
Se completează cu un cod format din 4 pozitii, care
corespund garantiilor, tipului riscului, termenului de acordare si
comportamentului creditului, aferente creditelor acordate si/sau angajamentelor
asumate, astfel:
- pozitia 1 - garantii:
A - garantii
primite de la institutiile administratiei publice si asimilate;
B - garantii
primite de la societăti de asigurare si capitalizare;
C - garantii
primite de la clientela financiară;
D -
ipoteci imobiliare;
E - gajuri
cu deposedare;
F -
gajuri fără deposedare;
G - alte
garantii primite de la clientelă;
H - fără
garantii;
I
- depozite colaterale.
În cazul în care pentru un credit s-au constituit mai
multe tipuri de garantii, se vor completa toate codurile acestora în ordinea
descrescătoare a ponderii fiecăreia.
- pozitia 2 - tipul riscului:
A -
credite comerciale;
B - credite
de trezorerie;
C - credite
de export;
D - credite
pentru echipament;
E - credite
pentru bunuri imobiliare;
F - alte
credite;
G - obligatiuni;
H - angajamente
asumate în numele debitorului fată de o persoană fizică sau
persoană juridică nonbancară;
/ - angajamente asumate în numele debitorului fată
de o altă institutie de credit;
J -
depozite de garantii vărsate pentru operatiuni cu instrumente financiare
derivate;
- pozitia 3 - termenul de acordare:
A -
credite si angajamente pe termen scurt (până la 12 luni);
B -
credite si angajamente pe termen mediu (1 -5 ani);
C - credite
si angajamente pe termen lung (peste 5 ani);
- pozitia 4 - comportament credit: C - credit;
L -
linie de credit;
CF - credit
acordat persoanelor fizice pentru nevoi personale;
LF -
linie de credit acordată persoanelor fizice pentru nevoi personale.
Rubrica 8 „Numărul atribuit de C.R.B.”
Se completează cu un număr de identificare
unic, atribuit de C.R.B. la prima raportare a riscului respectiv, si se
utilizează pentru toate raportările ulterioare ale persoanei
declarante.
Rubrica 9 „Sume datorate”
- pozitia 1 - sume datorate - utilizate Se
completează astfel:
- pentru obligatiuni, cu valoarea de achizitie;
- pentru tipurile de risc A-F si J, cu sumele înscrise în
conturile de bilant aferente ultimei zile a lunii pentru care se face
raportarea;
- pentru angajamentele asumate de către institutia
de credit, cu cifra 0 (zero).
În aceste sume sunt incluse si sumele restante.
- pozitia 2 - sume datorate - neutilizate. Se
completează astfel:
- pentru tipurile de risc A-F care functionează ca o
linie de credit, cu sumele evidentiate în afara bilantului ca plafon neutilizat
sau cu transele creditelor evidentiate extrabilantier;
- pentru tipurile de risc H si I,
cu sumele evidentiate în
afara bilantului ca angajamente asumate de institutia de credit;
- pentru obligatiuni, cu cifra 0 (zero);
- pentru depozite de garantii vărsate pentru
operatiuni cu instrumente financiare derivate, cu cifra 0 (zero).
Rubrica 10 „Sume restante”
Se completează cu sumele scadente nerambursate
aferente creditului respectiv înscrise în evidentele contabile în ultima zi a
lunii pentru care se face raportarea.
Pentru angajamentele asumate de către institutia de
credit această rubrică se completează cu cifra 0 (zero).
Rubrica 11 „Serviciul datoriei”
Se completează astfel:
- cu litera A - în situatia în care ratele sunt
plătite la scadentă sau cu o întârziere de maximum 15 zile inclusiv;
- cu litera B - în situatia în care ratele sunt
plătite cu o întârziere între 16-30 zile inclusiv;
- cu litera C - în situatia în care ratele sunt
plătite cu o întârziere între 31-60 zile inclusiv;
- cu litera D - în situatia în care ratele sunt
plătite cu o întârziere între 61-90 zile inclusiv;
- cu litera E - în situatia în care ratele sunt
plătite cu întârziere de peste 90 de zile;
- cu litera X - creditele scoase în afara bilantului. Rubrica 12 „Tipul
raportării”
Se completează astfel:
- cu litera S - pentru riscuri care se sterg;
- cu litera N - pentru riscuri care nu se sterg si pentru
creditele care au fost suplimentate si care se raportează ca fiind credite
noi;
- cu litera D - pentru creditele care au fost reesaIonate
si care se raportează ca fiind credite noi;
- cu litera A - pentru creditele transferate la
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si care se consideră
riscuri ce se sterg; pentru aceste credite se transmite si suma
transferată.
Rubrica 13 „Identificator”
Se completează, optional, cu un cod atribuit de
institutia de credit.
Rubrica „RISC INDIVIDUAL”
se obtine prin însumarea totalurilor rubricilor 9.1 si 9.2.
Se completează, pentru fiecare debitor, cu totalul
sumelor din coloana 9.
Rubrica „TOTAL
SUME RESTANTE”
Se completează, pentru fiecare debitor, cu totalul
sumelor din coloana 10.
În cazul creditelor acordate si angajamentelor asumate în
valută, se raportează echivalentul în lei al acestora, la cursurile
pietei valutare comunicate de Banca Natională a României, utilizate pentru
închiderea situatiilor financiare ale lunii pentru care se face raportarea.
În cazul creditelor si angajamentelor unui debitor
raportat pentru prima dată la C.R.B. si în cazul creditelor si
angajamentelor acordate unei persoane recenzate în luna pentru care se face
raportarea, trebuie completate toate rubricile formularului, mai putin rubrica
13 „Identificator”, care se completează optional, si rubrica 8 „Număr
atribuit de C.R.B.”, care se completează de C.R.B. si care se retransmite,
prin intermediul formularului F3 A, persoanelor declarante care le-au raportat.
În cazul creditelor si angajamentelor care au fost
raportate anterior si care nu au făcut obiectul unei proceduri de stergere,
se completează rubricile 8-13.
ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 4 - Formularul F4 A la Regulamentul B.N.R. nr. 4/2004)
F4A |
|
Nr. ........... Data ............... |
Sigla BNR |
SITUATIA RISCULUI GLOBAL PRIVIND PERSOANELE RECENZATE
pentru luna......anul......
Către
Persoana declaranti
........................................................................................
Cod .............................................
Referintă .............................................
Numele/Denumirea persoanei recenzate
.......................................................
Codul de identificare.......................................
Grup .............
Tara ........Judetul....
Activitatea .............................................
Forma de proprietate ......................................................
Situatie speciali ..........................................
Încadrare debitor pe sistem bancar ...............................
Riscul global .................................
Informatii referitoare la fraude cu carduri
..............................................
Informatii referitoare la incidente de plata
..............................................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- lei - |
||||
Acronim |
Numărul atribuit de CRB |
Identificator |
Codul riscului |
Serviciul datoriei |
Valuta |
Creditele reesaIonate |
Sume acordate |
Sume datorate |
Sume restante |
Angajamente fată de alte institutii de credit |
Data acordării |
Data scadentei |
||||
utilizate |
neutilizate |
|||||||||||||||
(I) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
(10) |
(11) |
(12) |
(13) |
||||
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
l |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RISC GLOBAL (9.1 + 9.2) |
TOTAL SUME RESTANTE |
TOTAL ANGAJAMENTE FATĂ DE ALTE INSTITUTII DE CREDIT |
|
|
Rubrica „Nr.”
Se completează prin înscrierea unui număr unic
atribuit formularului completat de Centrala Riscurilor Bancare.
Rubrica „Data”
Se completează cu data la care se completează
formularul.
Rubricile „pentru luna” si „anul”
Se completează cu luna si anul pentru care se
transmite situatia.
Rubrica „Persoana declarantă”
Se completează cu denumirea persoanei declarante
căreia i se transmite situatia.
Rubrica „Cod”
Se completează cu codul bancar atribuit de Banca
Natională a României persoanei declarante căreia i se transmite
situatia.
Rubrica „Referintă”
Se completează, în cazul în care formularul este
emis ca urmare a solicitării persoanei recenzate, cu numărul si data
cererii de consultare a bazei de date a Centralei Riscurilor Bancare.
Rubrica „Numele/Denumirea persoanei recenzate”
Se completează cu numele sau denumirea completă
a persoanei recenzate.
Rubrica „Codul de identificare”
Se completează astfel:
a) În cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul unic
de înregistrare;
b) În cazul persoanelor care exercită profesii în
baza unor legi speciale si care nu au cod unic de înregistrare, cu codul
numeric personal;
c) În cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric
personal;
d) În cazul persoanelor fizice străine, cu codul
tării care a emis pasaportul, precum si cu seria acestuia;
e) În cazul persoanelor juridice nerezidente, cu codul
tării, precum si cu codul de înregistrare din tara de origine.
Rubrica „Grup”
Se completează astfel:
- cu litera G, în cazul în care debitorul face parte
dintr-un grup;
- cu litera I, în cazul în care debitorul nu face parte dintr-un grup.
Rubrica „Tara”
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente si al
persoanelor fizice române, cu codul României;
- în cazul persoanelor fizice străine si al
persoanelor juridice nerezidente, cu codul tării care a emis pasaportul,
respectiv al tării în care este înregistrată persoana juridică.
Rubrica judetul”
Se completează cu codul numeric al judetului în care
debitorul - persoană juridică rezidentă este înregistrat la
registrul comertului sau în care domiciliază debitorul - persoană
fizică.
Rubrica „Activitate”
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul CAEN
corespunzător activitătii principale;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente se
asimilează un cod CAEN corespunzător activitătii principale;
- în cazul persoanelor fizice, cu codul 00. Rubrica
„Forma de proprietate”
Se completează astfel:
- în cazul persoanelor juridice rezidente, cu codul
corespunzător din nomenclatorul „Forme de proprietate” elaborat de
Ministerul Finantelor Publice;
- în cazul persoanelor juridice nerezidente se
asimilează un cod corespunzător din nomenclatorul „Forme de
proprietate” elaborat de Ministerul Finantelor Publice;
- în cazul persoanelor fizice, cu codul 01. Rubrica
„Situatie specială”
Se completează în cazul în care debitorul se
găseste în una dintre situatiile prevăzute în Legea nr. 85/2006
privind procedura insolventei, cu modificările ulterioare, astfel:
- cu litera R, în cazul în care debitorul se află în
situatia de reorganizare;
- cu litera L, în cazul în care debitorul se află în
situatia de lichidare.
În cazul în care debitorul nu se află în niciuna
dintre situatiile de mai sus, se va completa cu litera N. Rubrica „încadrare
debitor pe sistem bancar” Se completează cea mai slabă încadrare
raportată pentru acest debitor, potrivit categoriei de clasificare a
creditelor, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Nationale
a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum
si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc
de credit, cu modificările si completările ulterioare, astfel:
- cu litera S, pentru credite clasificate în categoria
standard;
- cu litera O, pentru credite clasificate în categoria în
observatie;
- cu litera B, pentru credite clasificate în categoria
substandard;
- cu litera I, pentru credite clasificate în categoria îndoielnic;
- cu litera P, pentru credite clasificate în categoria
pierdere.
Rubrica „Riscul global”
Se completează cu totalul sumelor din coloana 9.
Rubrica „Informatii referitoare la fraude cu cârduri”
Se completează cu informatiile referitoare la
fraudele cu cârduri înregistrate în baza de date a Centralei Riscurilor
Bancare, astfel:
- numărul fraudelor cu cârduri;
- totalul sumei fraudate.
Rubrica „Informatii referitoare la incidente de
plată”
Se completează cu informatiile referitoare la
incidentele de plăti înregistrate în baza de date a Centralei Incidentelor
de Plăti, astfel:
- numărul total de incidente pe fiecare instrument,
din care numărul incidentelor majore;
- perioade de interdictie bancară.
Informatiile referitoare la incidentele de plată
sunt aferente zilei anterioare prelucrării datelor de către Centrala
Riscurilor Bancare.
Rubrica 1 „Acronim”
Se completează cu acronimul persoanei declarante,
dacă riscul a fost raportat la Centrala Riscurilor Bancare de aceasta, sau
cu *), dacă a fost raportat de altă institutie de credit.
Rubrica 2 „Numărul atribuit de CRB”
Se completează cu numărul de identificare unic,
atribuit de Centrala Riscurilor Bancare riscului respectiv.
Rubrica 3 „Identificator”
Se completează cu codul atribuit de institutia de
credit, dacă riscul a fost raportat la Centrala Riscurilor Bancare de aceasta, sau cu *), dacă a fost raportat de
altă institutie de credit.
Rubrica 4 „Codul riscului”
Se completează cu un cod format din 4 pozitii, care
corespund garantiilor, tipului riscului, termenului de acordare si
comportamentului creditului, aferente creditelor acordate si/sau angajamentelor
asumate, astfel:
- pozitia 1 - garantii:
A - garantii
primite de la institutiile administratiei publice si asimilate;
B - garantii
primite de la societăti de asigurare si capitalizare;
C -
garantii primite de la clientela financiară;
D - ipoteci
imobiliare;
E - gajuri
cu deposedare;
F - gajuri
fără deposedare;
G - alte
garantii primite de la clientelă;
H - fără
garantii;
/ - depozite colaterale.
În cazul în care pentru un credit s-au constituit mai
multe tipuri de garantii, se vor completa toate codurile acestora în ordinea
descrescătoare a ponderii fiecăreia;
- pozitia 2 - tipul riscului:
A - credite
comerciale;
B - credite
de trezorerie;
C - credite
de export;
D - credite
pentru echipament;
E - credite
pentru bunuri imobiliare;
F - alte
credite;
G - obligatiuni;
H - angajamente
asumate în numele debitorului fată de o persoană fizică sau
persoană juridică nonbancară;
/ - angajamente asumate în numele debitorului fată
de o altă institutie de credit;
J -
depozite de garantii vărsate pentru operatiuni cu instrumente financiare
derivate;
- pozitia 3 - termenul de acordare:
A - credite
si angajamente pe termen scurt (până la 12 luni);
B - credite
si angajamente pe termen mediu (1 -5 ani);
C - credite
si angajamente pe termen lung (peste 5 ani);
- pozitia 4 - comportament credit: C - credit;
L - linie
de credit;
CF -
credit acordat persoanelor fizice pentru nevoi personale;
LF - linie
de credit acordată persoanelor fizice pentru nevoi personale.
Rubrica 5 „Serviciul datoriei”
Se completează astfel:
- cu litera A, în situatia în care ratele sunt
plătite la scadentă sau cu o întârziere de maximum 15 zile inclusiv;
- cu litera B, în situatia în care ratele sunt
plătite cu o întârziere între 16-30 de zile inclusiv;
- cu litera C, în situatia în care ratele sunt
plătite cu o întârziere între 31-60 de zile inclusiv;
- cu litera D, în situatia în care ratele sunt
plătite cu o întârziere între 61 -90 de zile inclusiv;
- cu litera E, în situatia în care ratele sunt
plătite cu o întârziere de peste 90 de zile;
- cu litera X, creditele scoase în afara bilantului. Rubrica 6 „Valuta”
Se completează cu codul valutei în care a fost
acordat creditul.
Rubrica 7 „Creditele reesaIonate” Se completează
astfel:
- cu litera D, în situatia în care creditul este
reesaIonat;
- cu litera N, în situatia în care creditul nu este
reesaIonat.
Rubrica 8 „Sume acordate”
Se completează cu suma reprezentând creditul acordat
sau angajamentul asumat conform contractului. Rubrica 9 „Sume datorate”
- pozitia 1 - sume datorate utilizate Se completează
astfel:
- pentru obligatiuni, cu valoarea de achizitie;
- pentru tipurile de risc A-F si J, cu sumele înscrise în
conturile de bilant aferente ultimei zile a lunii pentru care se face
raportarea;
- pentru angajamentele asumate de către institutia
de credit, cu cifra 0 (zero).
În aceste sume sunt incluse si sumele restante.
- pozitia 2 - sume datorate neutilizate Se
completează astfel:
- pentru tipurile de risc A-F, care
functionează ca o linie de credit, cu sumele evidentiate în afara
bilantului ca plafon neutilizat sau cu transele creditelor evidentiate
extrabilantier;
- pentru tipurile de risc H si I,
cu sumele evidentiate în
afara bilantului ca angajamente asumate de institutia de credit;
- pentru obligatiuni, cu cifra 0 (zero);
- pentru depozite de garantii vărsate pentru
operatiuni cu instrumente financiare derivate, cu cifra 0 (zero).
Rubrica 10 „Sume restante”
Se completează cu sumele scadente nerambursate
aferente creditului respectiv, înscrise în evidentele contabile în ultima zi a
lunii pentru care se face raportarea.
Pentru angajamentele asumate de
către institutia de credit, această rubrică se completează
cu cifra 0 (zero).
Rubrica 11 „Angajamente fată de alte institutii de
credit”
Se completează cu suma corespunzătoare
angajamentelor asumate de către-institutia de credit în numele debitorului
fată de alte institutii de credit (litera I pe pozitia 2 în rubrica 4 „Codul riscului).
Rubrica 12 „Data acordării”
Se completează cu data la care începe derularea
contractului de credit sau cu data la care institutia de credit îsi asumă
angajamentul.
Rubrica 13 „Data scadentei”
Se completează cu data până la care creditul
trebuie rambursat integral sau cu data încetării angajamentului
institutiei de credit.
Rubrica „Risc global”
se obtine prin însumarea totalurilor rubricilor 9.1 si 9.2.
Se completează, pentru fiecare persoană
recenzată, cu totalul sumelor din coloana 9.
Rubrica „total
sume restante”
Se completează, pentru fiecare persoană
recenzată, cu totalul sumelor din coloana 10.
Rubrica „total
angajamente fată de alte institutii de CREDIT”
Se completează, pentru fiecare persoană
recenzată, cu totalul sumelor din coloana 11.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a
României valabil în luna aprilie 2007
Având în vedere prevederile Legii nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Nationale a României si tinând seama de evolutiile
macroeconomice si monetare recente,
Banca Natională a României hotărăste:
Pentru luna aprilie 2007, nivelul ratei dobânzii de
referintă a Băncii Nationale a României este de 8,00 la sută pe
an.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 2 aprilie 2007.
Nr. 8.